Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:16

Steeffoon

Smartphone-nerd

Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Gelukkig. Ik zat me al af te vragen wat ik met zo’n tafeltje moet. |:(

Dat afleverpakket is geen moetje maar wordt geadviseerd. Daar zit in: Nieuwe APK, beurt volgens schema, minimaal 3mm bandenprofiel, 12 maanden bovag-garantie en een poetsbeurt. En dat voor zo’n 900 euro. Die eerste 3 zijn bij zo’n jonkie al sowieso zeer twijfelachtig dus dan zou het gaan om de bovag-garantie en een poetsbeurt. Wat mij een hele dure poetsbeurt lijkt.

Ohja, bijna vergeten. Ik krijg er ook een volle accu bij! _/-\o_
Volle accu sowieso uit onderhandelen, dat zijn de kosten niet voor de dealer. Ik weet niet of je ver van de dealer woont, maar anders zeggen dat je er dan nog lekker mee naar huis kunt. Woon je dichterbij; zeggen dat je gelijk wilt toeren om mooie foto's van de auto te maken. Hoeveel kilometer staat er op de auto? Een nieuwe APK is niet nodig, beurt lijkt me ook vrij vroeg. De BOVAG-garantie dekt wel meer dan de fabrieksgarantie, maar echt grote problemen die niet onder fabriek vallen, lijken me stug. Ik zou het zelf meer uitonderhandelen om alleen een controlebeurt te doen (afhankelijk van de kilometers), samen met de BOVAG garantie en een volle accu. En dan (als je de prijs bijvoorbeeld 100 euro naar boven kunt afronden) het zo afspreken.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:48:
Ik blijf jullie, in mijn zoektocht naar de EV3, even met wat aankoopvragen bestoken.

Vrijdag gaan we waarschuwen een Plus Advanced LR Terra proefrijden, een demo model van april 2026. Wat zouden jullie doen met het afleverpakket? Leuk al die ‘extra’s’ maar is dat überhaupt van toepassing op zo’n jonge auto?

Ik ben trouwens benieuwd naar het uitschuiftafeltje waar best veel over te doen is. Die hebben wij zelf nog niet gezien. 😆
Ben je gek, is alleen maar extra marge voor de dealer.

Het uitschuiftafetje is super handig, maar de meningen verschillen! :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
[...]

Gelukkig. Ik zat me al af te vragen wat ik met zo’n tafeltje moet. |:(

Dat afleverpakket is geen moetje maar wordt geadviseerd. Daar zit in: Nieuwe APK, beurt volgens schema, minimaal 3mm bandenprofiel, 12 maanden bovag-garantie en een poetsbeurt. En dat voor zo’n 900 euro. Die eerste 3 zijn bij zo’n jonkie al sowieso zeer twijfelachtig dus dan zou het gaan om de bovag-garantie en een poetsbeurt. Wat mij een hele dure poetsbeurt lijkt.

Ohja, bijna vergeten. Ik krijg er ook een volle accu bij! _/-\o_
Dat afleverpakket is wat ze standaard bij occasions aanraden (altijd, ongeacht de leeftijd van de auto). Het is aan jezelf om te bepalen of je het waard vind of niet. Voor een auto die maar 3 maanden oud is vind ik het persoonlijk de grootste onzin. De 12 maanden bovag garantie heb je niks aan aangezien Kia zelf nog volledig garantie geeft op de auto, minimaal 3mm banden profiel voor een demo model lijkt me ook onzin tenzij de km stand boven de 20000km is. De APK verloopt pas in april 2028 als het goed is dus die uitvoeren is ook de grootste onzin. Maar goed ik ben dan ook geen verkoper en hoef dat pakket niet erbij te verkopen.

@Steeffoon ik lees dat je schrijft dat de Bovag garantie meer afdekt dan de Kia garantie. Nu ben ik wel heel benieuwd wat dan? Aangezien de auto net 3 maanden oud is behoort Kia alles wat defect gaat en geen gebruikers fout is gewoon op te lossen. Slijtage onderdelen (banden, olie verversen e.d.) vallen volgens mij bij beide niet erin. Misschien mis ik iets, dan wil ik het graag weten daar leer ik zelf immers ook van.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 28-06-2026 13:20 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:56
@Steeffoon @DutchKel km-stand 1400 dus echt zo goed als nieuw. Vraag me wel af waarom ze die wagen nu al de deur uit doen. Maar goed, dat zal echt een dealerdingetje zijn.

Prijs is overigens bijna 44K

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

@Teddieke @DutchKel Dat de auto maar 1400 kilometer heeft gereden, dat verandert de zaak wel. Ik zou daar geen Bovag-garantie voor afsluiten, dat is onzinnig. Dan is hetr verschil met overlap niet zo groot als bij een oudere auto. In dat geval biedt de Bovag-garantie net wat meer, omdat het aanvullende bescherming biedt voor de koper. Maar dat is hier niet aan de orde, omdat de auto praktisch nieuw is. Slijtageonderdelen worden inderdaad niet gedekt. Maar de Bovag-garantie is er bijvoorbeeld ook voor verborgen gebreken die al bij de aankoop aanwezig waren.

Ik vermoed dat het om een demomodel gaat, dus die 3 millimeter van de banden zal ook geen probleem zijn. Ik zou dat hele pakket laten schieten. Volladen kan je dan zelf voor een paar euro nog doen bij de Fastned om de hoek (of elke andere aanbieder), of alsnog onderhandelen uit 'vriendelijkheid van de dealer'.

Kortom: geen afleverpakket en gewoon genieten van de auto :)

[ Voor 6% gewijzigd door Steeffoon op 28-06-2026 14:11 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Mag ik zeggen dat ik dat veel geld vind voor een Plus Advanced LR? Als ik even snel zoek dan zie ik (ook de Business Line) een stuk voordeliger. Wellicht handig om te weten dat er nog onderhandelingsruimte kan zijn.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:59
Veld-NL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:59:
Wat is jullie ervaring met de banden slijtage? Na 26000 ben ik volledig door de voorwielen heen. Moet er wel bij zeggen dat ik veel kleine stukjes rij vooral in binnen de bebouwde kom. Wat mij opvalt bij korte bochten (inparkeren) dat de banden enorg "schrapen" over de weg.
Hoeveel mm nog, welke welgmaat en welke banden? Schrapen bij korte bocht doet vrijwel elke band wel, dus tenzij je die 26dkm gemaakt hebt met inparkeren zal niet niet de grootste veroorzaker van de slijtage zijn.

Ik heb zo'n 70dkm (totaal 110dkm inclusief een maand of vier winterbanden) gereden, achterbanden waren gecupt en voorbanden hadden nog ruim 4.5mm profiel maar het goede was er wel af, voorbanden ook licht gecupt.

Ik vermoed naast dat je verhoudingsgewijs meer korte stukken rijdt ook een zwaardere rechtervoet hebt dan ik.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zo'n auto heeft toch nog steeds de resterende normale fabrieksgarantie? Dan zal de BOVAG-garantie niets toevoegen. Lijkt mij dan als een compleet onzinnig afleverpakket in dit geval.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:30
Gisteren een stevige hagelbui over ons heen gehad met stenen van 2 a 3cm. Toen ik daarstraks bij de auto stond zag ik ineens dat het dak, de dakranden en de motorkap vol met kleine deuken zitten 😭 Zakelijke lease maar kost dus kost me hopelijk maar 1x eigen risico.

Ook even mij andere auto's in de straat gekeken. Alle Kias hebben schade, maar auto's van andere merken hebben helemaal niets. Lijkt dus alsof het bij de klas allemaal maar dun staal is, ten opzichte van andere merken...

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:32:
Gisteren een stevige hagelbui over ons heen gehad met stenen van 2 a 3cm. Toen ik daarstraks bij de auto stond zag ik ineens dat het dak, de dakranden en de motorkap vol met kleine deuken zitten 😭 Zakelijke lease maar kost dus kost me hopelijk maar 1x eigen risico.

Ook even mij andere auto's in de straat gekeken. Alle Kias hebben schade, maar auto's van andere merken hebben helemaal niets. Lijkt dus alsof het bij de klas allemaal maar dun staal is, ten opzichte van andere merken...
Ai, dat is erg vervelend voor je, hopelijk valt de financiële schade mee. Net even gecheckt en hier geen last van, volgens mij ook geen hagelstenen hier.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
Steeffoon schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:09:
@Teddieke @DutchKel Dat de auto maar 1400 kilometer heeft gereden, dat verandert de zaak wel. Ik zou daar geen Bovag-garantie voor afsluiten, dat is onzinnig. Dan is hetr verschil met overlap niet zo groot als bij een oudere auto. In dat geval biedt de Bovag-garantie net wat meer, omdat het aanvullende bescherming biedt voor de koper. Maar dat is hier niet aan de orde, omdat de auto praktisch nieuw is. Slijtageonderdelen worden inderdaad niet gedekt. Maar de Bovag-garantie is er bijvoorbeeld ook voor verborgen gebreken die al bij de aankoop aanwezig waren.

Ik vermoed dat het om een demomodel gaat, dus die 3 millimeter van de banden zal ook geen probleem zijn. Ik zou dat hele pakket laten schieten. Volladen kan je dan zelf voor een paar euro nog doen bij de Fastned om de hoek (of elke andere aanbieder), of alsnog onderhandelen uit 'vriendelijkheid van de dealer'.

Kortom: geen afleverpakket en gewoon genieten van de auto :)
Verborgen gebreken zijn bij deze auto niet relevant. Alle gebreken, zichtbaar of onzichtbaar, die geen gevolg zijn van slijtage of verkeerd gebruik, dienen gewoon door Kia onder garantie te worden opgelost. De BOVAG-garantie voegt daarin voor een auto van drie maanden oud eigenlijk niets toe.

Stel dat je tijdens die 12 maanden een gebrek ontdekt dat je bij de aankoop niet kon vaststellen. Bijvoorbeeld: het is buiten 40 graden en de verwarming blijkt in de winter niet te werken. Dat is een gebrek dat je niet direct had kunnen ontdekken, maar omdat de auto nog gewoon fabrieksgarantie heeft, valt ook dat onder de Kia-garantie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:56
@aidanl Het scheelt dat je leased maar dan nog super vervelend. Geeft toch ook weer rompslomp,

Interessant wat je zegt over die schade specifiek bij de Kia’s. Heb de reden aan mijn CoPilot gevraagd maar die zegt daar geen aanwijzingen voor te vinden. Voor wat het waard is……

Succes met het herstellen. 👍

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:30
Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:10:
@aidanl Het scheelt dat je leased maar dan nog super vervelend. Geeft toch ook weer rompslomp,

Interessant wat je zegt over die schade specifiek bij de Kia’s. Heb de reden aan mijn CoPilot gevraagd maar die zegt daar geen aanwijzingen voor te vinden. Voor wat het waard is……

Succes met het herstellen. 👍
Dank. Heb mijn Opel Corsa ook onderzocht en daar zie je dat de motorkap en dak wat dikker lijken te zijn. Alleen op de randen waar het metaal wat dunner is (en dus ook de mini-spoiler achterop) zie ik ook schade. De buurman met een oudere Kia die er direct naast de corsa stond had precies dezelfde soort schade als ik met de EV3. Audi, Volvo, BMW auto's hier ook even gecheckt, daar zag ik geen schade op.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:18
Veld-NL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:59:
Wat is jullie ervaring met de banden slijtage? Na 26000 ben ik volledig door de voorwielen heen. Moet er wel bij zeggen dat ik veel kleine stukjes rij vooral in binnen de bebouwde kom. Wat mij opvalt bij korte bochten (inparkeren) dat de banden enorg "schrapen" over de weg.
Ik zit nu op 65.000 kilometer; de voorbanden heb ik bij 60k km vervangen dat was toen wel hoognodig want het profiel was matig en de banden waren flink gecupt (aan de binnenzijde). De achterbanden zitten er nu nog om, maar gaan denk ik in het najaar vervangen worden voor allseasons.

26000 km voor voorbanden is wel heel veel slijtage. Mogelijk dat de auto niet goed uitgelijnd is?

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:18
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Ben je gek, is alleen maar extra marge voor de dealer.

Het uitschuiftafetje is super handig, maar de meningen verschillen! :)
Eens, ik ben er oprecht heel blij mee. Ik gebruik hem vaker dan ik op voorhand zou denken. Het alternnatief met het open bakje vind ik veel rommeliger ogen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

DutchKel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Verborgen gebreken zijn bij deze auto niet relevant. Alle gebreken, zichtbaar of onzichtbaar, die geen gevolg zijn van slijtage of verkeerd gebruik, dienen gewoon door Kia onder garantie te worden opgelost. De BOVAG-garantie voegt daarin voor een auto van drie maanden oud eigenlijk niets toe.

Stel dat je tijdens die 12 maanden een gebrek ontdekt dat je bij de aankoop niet kon vaststellen. Bijvoorbeeld: het is buiten 40 graden en de verwarming blijkt in de winter niet te werken. Dat is een gebrek dat je niet direct had kunnen ontdekken, maar omdat de auto nog gewoon fabrieksgarantie heeft, valt ook dat onder de Kia-garantie.
Daarom zei ik ook, dat gaat hier niet op 😉

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42

AMDFreak

Intel is zo..

aidanl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:32:

Goed kijken in de voorwaarden.. kan zomaar zijn dat er voor brand/storm/hagelschade geen eigen risico van toepassing is.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste