Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:57
MajaMestreech schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Vrijdag krijg ik mijn EV3 geleverd. Hoe kan ik controleren welk model year die is?
typeplaatje/VIN en het bouwjaar op het kentekenbewijs

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 00:34
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:31:
[...]

Dat doe je toch sowieso wel? Je gaat toch niet continu die stekker er uithalen als ‘ie klaar is?
dat deed ik voorheen wel, omdat ik dacht dat het beter was voor de batterij etc.

Nu ken ik de voordelen van het erin laten zitten. Niet de fijnste youtuber die vertelt, maar wel veel wijzer geworden.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:10
eboellie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

dat deed ik voorheen wel, omdat ik dacht dat het beter was voor de batterij etc.

Nu ken ik de voordelen van het erin laten zitten. Niet de fijnste youtuber die vertelt, maar wel veel wijzer geworden.
En wat zijn de voordelen dan? Kun je de YT link even doorgeven?

• eboellie
Revenge69 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:51:
[...]

En wat zijn de voordelen dan? Kun je de YT link even doorgeven?
- alle operationele polling activiteiten vinden plaats via het stroomnet ( daar is de auto op ingesteld) en de batterij komt werkelijk tot rust:

YouTube: Leaving Your EV Plugged In Is Not Hurting the Battery. It Is Protecting It!

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-09 12:16
Heb gemerkt dat na een goede wasbeurt, de laadpoort veel water toelaat. Dus ook in de openingen van de stekker aansluiting. 11KW opening is geheel open, had wel anders gemogen, zie dat bij andere merken beide poorten voorzien zijn van een afdek kap.
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M94uekNnz35evadCWx0ep275Hoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPinmWAZUCqDQx90yaxf6vPe.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Skipperhenk schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:
Heb gemerkt dat na een goede wasbeurt, de laadpoort veel water toelaat. Dus ook in de openingen van de stekker aansluiting. 11KW opening is geheel open, had wel anders gemogen, zie dat bij andere merken beide poorten voorzien zijn van een afdek kap.
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;)
Ja, dat is echt een vreemde keuze geweest van KIA. Bij de EV2 is de situatie hetzelfde, als ik het goed heb. Ik heb al voordat we EV3 in ontvangst mochten nemen zo'n after market afdekking voor de laadpoorten van een Tesla Model 3 / Y (ook daar standaard dus geen afdekking!) gekocht en daar het grote deel van de AC-poort afgesneden. Dat houdt de AC-poort mooi droog en stof-/zandvrij!

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 21:24
deMercer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:35:
[...]

Ja, dat is echt een vreemde keuze geweest van KIA. Bij de EV2 is de situatie hetzelfde, als ik het goed heb. Ik heb al voordat we EV3 in ontvangst mochten nemen zo'n after market afdekking voor de laadpoorten van een Tesla Model 3 / Y (ook daar standaard dus geen afdekking!) gekocht en daar het grote deel van de AC-poort afgesneden. Dat houdt de AC-poort mooi droog en stof-/zandvrij!
Ik heb e.e.a. opgezocht mbv AI. Het is niet de bedoeling om daaruit te kopiëren en hier te plakken. Ik zou zeggen raadpleeg AI waarom Kia (en ook andere merken) ervoor hebben gekozen om de AC-poort niet te voorzien van een rubberen afdekking en de 2 pinnen van de DC-poort wel. Voor mij is het duidelijk en kies er voor om het zo te laten zoals Kia, Tesla e.a.het hebben bedacht.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:22

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Skipperhenk schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;) [Afbeelding]
Ik heb dit vaker in dit topic gehoord, maar ik heb nog nooit praktisch gehoord dat dit problemen gaf, ook niet in reviews etc. Is het niet vooral een theoretisch probleem?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Skipperhenk
aoowdam schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:49:
[...]

Ik heb e.e.a. opgezocht mbv AI. Het is niet de bedoeling om daaruit te kopiëren en hier te plakken. Ik zou zeggen raadpleeg AI waarom Kia (en ook andere merken) ervoor hebben gekozen om de AC-poort niet te voorzien van een rubberen afdekking en de 2 pinnen van de DC-poort wel. Voor mij is het duidelijk en kies er voor om het zo te laten zoals Kia, Tesla e.a.het hebben bedacht.
Dat is inderdaad 1 deel van het verhaal maar ook een deel 2.
Vele ervaringen leert dat er met een wasbeurt of storm, zeker water en stof achter de klep terecht komen. Daarom wordt er door gebruikers een afdicht dop geplaatst. Dat de hele boel IP65 etc is gemonteerd wil niet zeggen dat het geen kwaad kan als veel water en/of stof in de pinnen van de lader gaat zitten.
Eigenlijk wordt er gesproken over een te dunne rubberen afdichting van de laadklep zelf, ergo, anders zou er zeker geen water of stof achter de klep terecht komen.

Ik vind de extra dop geen probleem en gebruik die dan ook. Zo ieder zijn mening en dito uitvoering.
Ik ben verder uiterst tevreden over de auto en rijd zeer plezierig rond.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Skipperhenk schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:24:
[...]

Dat is inderdaad 1 deel van het verhaal maar ook een deel 2.
Vele ervaringen leert dat er met een wasbeurt of storm, zeker water en stof achter de klep terecht komen. Daarom wordt er door gebruikers een afdicht dop geplaatst. Dat de hele boel IP65 etc is gemonteerd wil niet zeggen dat het geen kwaad kan als veel water en/of stof in de pinnen van de lader gaat zitten.
Eigenlijk wordt er gesproken over een te dunne rubberen afdichting van de laadklep zelf, ergo, anders zou er zeker geen water of stof achter de klep terecht komen.

Ik vind de extra dop geen probleem en gebruik die dan ook. Zo ieder zijn mening en dito uitvoering.
Ik ben verder uiterst tevreden over de auto en rijd zeer plezierig rond.
Waarom zou er geen stof en water achter de klep mogen komen? Ik bedoel ga jij de laadkabel eruit halen als het gaat regenen of stormen? Dan staat die hele klep open. Zolang er bij de pinnen zelf maar niet direct water op kan komen is het prima.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Skipperhenk
DutchKel schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:06:
[...]

Waarom zou er geen stof en water achter de klep mogen komen? Ik bedoel ga jij de laadkabel eruit halen als het gaat regenen of stormen? Dan staat die hele klep open. Zolang er bij de pinnen zelf maar niet direct water op kan komen is het prima.
Tja, de auto staat altijd binnen, dus laden gebeurt ook binnen, ergo, geen last van regen etc.
Ik had kortgeleden de auto schoon gespoten met vlekvrij water (wasbox in de buurt) en dan drogen we altijd de onderkant van de portieren en bij het openen van de laad klep zit er toch veel vocht op de pinnen. Zojuist nog even gekeken hoe dat zit met het afdicht rubber van de laad klep, die is bepaald erg dun dus sluit nooit helemaal af.
Is dat een probleem?, nou nee, maar ikzelf zou denken, dat had best iets forser gemogen/gekund.
Maar mogelijk is er een Kia ontwerper die deze afdichting voldoende vindt. Zal daar in de test omgeving ook wel bloot gesteld zijn aan "hevige" regen.

• DutchKel
@Skipperhenk dan zit je wel in een luxe positie, de meeste laden de auto buiten op en dan kan het prima stortregenen. Ik heb ook nog niemand in deze topic horen klagen dat er iets mis is met de laadpoort op dit vlak dus ik denk dat de ontwerpers dan toch wel prima werk hebben afgeleverd. In Nederland hebben we ook wel eens een storm tijdens de regen dus daar kan die blijkbaar ook goed tegen.

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:58
Voor de liefhebbers van apple maps navigatie.

Dit is een app die een route planned met ev laadpunten, vervolgens kan je de route naar apple maps sturen om te navigeren .

https://www.reddit.com/r/CarPlay/s/1juVY1PYsA

[ Voor 25% gewijzigd door Ohmak op 02-09-2026 12:49 ]

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:56
Zo’n heel klein dingetje wat opeens opvalt………

Vanavond de eerste keer in het donker gereden en de ambientverlichting weerkaatst in mijn linkerspiegel. Oh no! Zonde! 🫣

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teddieke schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:34:

Vanavond de eerste keer in het donker gereden en de ambientverlichting weerkaatst in mijn linkerspiegel. Oh no! Zonde! 🫣
Haha. Dat is inderdaad zwaar irritant. Ook in alle ruiten overigens. Beetje 3D effect. Maar ach, ook dat went wel weer.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• aoowdam

Wat denk je als de zon op je scherm valt, je ziet dan helemaal niets meer van je infotainment. Ze hadden m.i. beter mat 'glas' kunnen toe passen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

AMDFreak

Intel is zo..

Die ambiantverlichting is inderdaad irritant in het donker.
Ondanks dat deze op automatisch dimmen staat in het donker, merk ik er weinig van.
Liever zet ik het uit.. maar vind het ook wel weer mooi (overdag dan)..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• THE_BASE
  • Niet online
aoowdam schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:59:
[...]

Wat denk je als de zon op je scherm valt, je ziet dan helemaal niets meer van je infotainment. Ze hadden m.i. beter mat 'glas' kunnen toe passen.
Kun je toch zelf matte folie kopen ergens? Totaal geen last van hier.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vond het in het begin storend ook, maar het went! Stoor me er nu nauwelijks meer aan.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

aoowdam schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:59:
[...]

Ik heb meermaals de volle zon erop gehad, niks geen problemen mee?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:56
Ik vermoed ook wel dat het gaat wennen. Het heeft iets ‘filmisch’. Het ambientlicht op zich is gewoon erg mooi. Heb ‘m nu op de bos-kleurtjes staan 😬

Zon op het scherm heb ik zelf nog geen last van gehad. Althans, niet dat het onleesbaar wordt. Misschien is inderdaad een matte folie een oplossing voor diegene die zich eraan storen.

Ben nu vooral bezig met de keuze voor navigatie. De Kia navigatie lijkt gewoon erg goed en integreert uiteraard super. Ben ook de app MyRoute aan het testen via CarPlay. Leuk om gpx’jes te rijden. Of misschien toch Google of Apple Maps via Carplay. Ik neig naar de Kia voor de navigatie.

Blijft in de eerste plaats een genot om in die wagen te rijden 🥳

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17

Bob Popcorn

Plop!

AMDFreak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:02:
Die ambiantverlichting is inderdaad irritant in het donker.
Ondanks dat deze op automatisch dimmen staat in het donker, merk ik er weinig van.
Liever zet ik het uit.. maar vind het ook wel weer mooi (overdag dan)..
Probeer maar eens handmatig te dimmen, vanaf stand 4 t/m 10 zie je nauwelijks verschil, het is allemaal te fel. Een knop voor "night panel" zoals in een Saab zou episch zijn :9

Kan niet stoppen met ontploffen!

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:13:
Ik vermoed ook wel dat het gaat wennen. Het heeft iets ‘filmisch’. Het ambientlicht op zich is gewoon erg mooi. Heb ‘m nu op de bos-kleurtjes staan 😬

Zon op het scherm heb ik zelf nog geen last van gehad. Althans, niet dat het onleesbaar wordt. Misschien is inderdaad een matte folie een oplossing voor diegene die zich eraan storen.

Ben nu vooral bezig met de keuze voor navigatie. De Kia navigatie lijkt gewoon erg goed en integreert uiteraard super. Ben ook de app MyRoute aan het testen via CarPlay. Leuk om gpx’jes te rijden. Of misschien toch Google of Apple Maps via Carplay. Ik neig naar de Kia voor de navigatie.

Blijft in de eerste plaats een genot om in die wagen te rijden 🥳
Heb toch veel getest aan navigatie en blijf bij Waze terug komen. Voor korte afstanden doe ik wel vaak Kia Navigatie.

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 16:55

Locke_

Iron within, Iron Without!

THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:14:
[...]

Heb toch veel getest aan navigatie en blijf bij Waze terug komen. Voor korte afstanden doe ik wel vaak Kia Navigatie.
Ik vind het nog lastig om te kiezen, maar ik ben pas gister begonnen met de vergelijking. Wat zijn jouw beweegredenen?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• THE_BASE
  • Niet online
Locke_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:06:
[...]

Ik vind het nog lastig om te kiezen, maar ik ben pas gister begonnen met de vergelijking. Wat zijn jouw beweegredenen?
Apple Maps werkt prima, maar met verkeersinfo te marginaal. Ook geen informatie over flitsers.

Google Maps is een te logge app, veel te druk in mijn ogen, Waze is juist weer wat speels. Houd ik wel van en daarnaast klopt de file en flits info vrijwel altijd. Zeker als je mee doet met het melden van toestanden. Maar ieder zijn voorkeur.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:28:
Apple Maps werkt prima, maar met verkeersinfo te marginaal. Ook geen informatie over flitsers.

Google Maps is een te logge app, veel te druk in mijn ogen, Waze is juist weer wat speels. Houd ik wel van en daarnaast klopt de file en flits info vrijwel altijd. Zeker als je mee doet met het melden van toestanden.
Ik heb de EV3 al te lang moeten missen, maar de standaard KIA navigatie geeft wel waarschuwingen voor flitsers. En als ik het me goed herinner ook als je geen route hebt ingesteld en Apple CarPlay gebruikt. Toch?

Wat me laatst opviel (in andere auto) was dat Apple Maps op een locatie zelfs al een waarschuwing voor wegwerkzaamheden weergaf, terwijl die heel tijdelijke wegwerkzaamheden nog in de opbouw waren. Ik kreeg toen zelfs de vraag of deze wegwerkzaamheden er nog waren. Dat was ik wel gewend uit onze vorige auto (Megane e-tech) die draaide onder Google Automotive en dus standaard Google Maps gebruikte, maar had ik nog niet eerder gezien in Apple Maps.
Maar ieder zijn voorkeur.
Dat is zonder meer helemaal waar!

• Locke_

Locke_

deMercer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb de EV3 al te lang moeten missen, maar de standaard KIA navigatie geeft wel waarschuwingen voor flitsers. En als ik het me goed herinner ook als je geen route hebt ingesteld en Apple CarPlay gebruikt. Toch?

Wat me laatst opviel (in andere auto) was dat Apple Maps op een locatie zelfs al een waarschuwing voor wegwerkzaamheden weergaf, terwijl die heel tijdelijke wegwerkzaamheden nog in de opbouw waren. Ik kreeg toen zelfs de vraag of deze wegwerkzaamheden er nog waren. Dat was ik wel gewend uit onze vorige auto (Megane e-tech) die draaide onder Google Automotive en dus standaard Google Maps gebruikte, maar had ik nog niet eerder gezien in Apple Maps.

[...]

Dat is zonder meer helemaal waar!
Ik heb nu Waze en Kia navigatie. Google maps heb ik al lang geleden afgezworen en Apple maps heb ik niet (Android user here). Waze was in mijn vorige auto de goto, omdat de Hyundai navigatie die in mijn vorige auto zat heel slecht was in verkeersinformatie en geen flitsinfo bood.

Ik ben vanmorgen met de Kia navigatie naar mijn werk gereden, 1x flitspaal gemeld nadat ik er al 200m voorbij was (wist gelukkig wel waar ie stond) en de file op de Stichtse brug had de navigatie niet. Niet een beste start, maar mogelijk moet ik nog wat dingen aanpassen/tunen/kopen in de Kia store.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik gebruik hier vrijwel altijd de Kia navigatie, ook tijdens de vakantie in Polen en Tsjechië. Blijf erbij zweren. Lekker clean en compleet. Alternatief dat hier ook nog wel in de smaak valt is de TomTom app. Die geeft nette, erg duidelijke instructies.

• aoowdam
THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:18:
[...]

Kun je toch zelf matte folie kopen ergens? Totaal geen last van hier.
Dat is mooi voor jouw. Ik haal er wel een schuursponsje over ;)

• aoowdam
Steeffoon schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:39:
Ik gebruik hier vrijwel altijd de Kia navigatie, ook tijdens de vakantie in Polen en Tsjechië. Blijf erbij zweren. Lekker clean en compleet. Alternatief dat hier ook nog wel in de smaak valt is de TomTom app. Die geeft nette, erg duidelijke instructies.
Sinds ik de EV3 rijd, gebruik ik de Kia navigatie (voorheen altijd Google Maps). Is even wennen maar nu vind ik het een fijne navigatie. Voordeel is dat je niet meer over de laadstops hoeft na te denken en dat de batterij automatisch geconditioneerd wordt. Enige nadeel wat ik nu ervaar is dat je geen Tesla en Electra laders in kan stellen bij je voorkeur-laadnetwerken. Maar daar is wel over heen te komen.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 19:23

WoutF

Hoofdredacteur
Wil even een lans breken voor A Better Routeplanner voor navigatie. De app kan via Android Auto het accuniveau uitlezen en er valt veel in te stellen rondom laadstops. Ik filter altijd op stops met > 10 laadplekken, omdat ik slechte ervaringen heb met tankstations die dan twee of vier plekken hebben...waarvan de helft het niet doet. Kost wel geld, maar ik sluit het dan alleen af voor de vakantie.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 13:06
Voor wat betreft ABRP, dat werkte goed tot voor een paar maanden terug.

Sindsdien alleen maar gestotter, te late positie updates, wegvallende actuele snelheid.

Schijnt een bekend probleem te zijn, echter is het nog steeds niet opgelost. Ook niet met de tips die op het net staan. Voor de duidelijkheid, iPhone gebruiker.

Ligt niet aan de Kia maar aan ABRP, aangezien onze andere auto hetzelfde gedrag vertoond.

• aoowdam
uray schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:30:
Voor wat betreft ABRP, dat werkte goed tot voor een paar maanden terug.

Sindsdien alleen maar gestotter, te late positie updates, wegvallende actuele snelheid.

Schijnt een bekend probleem te zijn, echter is het nog steeds niet opgelost. Ook niet met de tips die op het net staan. Voor de duidelijkheid, iPhone gebruiker.

Ligt niet aan de Kia maar aan ABRP, aangezien onze andere auto hetzelfde gedrag vertoond.
Met ABRP kun je wel heel mooi, thuis op de bank, de reis voorbereiden en plannen. En ook voor onderweg is het een mooie bron van informatie. Maar als navigatie schijnt het niet de beste te zijn.

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

aoowdam schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:26:
[...]

Sinds ik de EV3 rijd, gebruik ik de Kia navigatie (voorheen altijd Google Maps). Is even wennen maar nu vind ik het een fijne navigatie. Voordeel is dat je niet meer over de laadstops hoeft na te denken en dat de batterij automatisch geconditioneerd wordt. Enige nadeel wat ik nu ervaar is dat je geen Tesla en Electra laders in kan stellen bij je voorkeur-laadnetwerken. Maar daar is wel over heen te komen.
Ik moet zeggen dat ik voor lange reizen altijd van tevoren via ABRP even kijk waar ik zou willen laden. Vaak om een bepaalde reden; of een bepaalde aanbieder, of combineren met een bepaalde boodschap of dat het niet uitmaakt of er wel of geen voorzieningen zijn. Vind ik een leuke hobby (elke gek z'n gebrek) en die kan ik rechtstreeks in de Kia navigatie zetten.

• Locke_

Locke_

Hmm het lijkt er op, maar moet het nog even met zekerheid valideren dat de Kia navigatie enkel flitsers meld als je op het kaartscherm zit. Tegelijkertijd geeft AA ook geen flitsmelding als je niet in AA zit. Redelijk irritant want ik gebruik vooral het navigatiebeeld in de HUD en heb op het scherm de EV verbruikscijfers staan.

Blijf AA toch nodig hebben om audio te beheren/gebruiken.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

AMDFreak

Intel is zo..

Nu we het toch over irritaties hebben..

Als ik alleen de kofferbak open doe om spullen in te laden en daarna weer dicht doe om vervolgens naar de bestuurderskant te lopen, ontgrendeld hij niet. Dit moet ik dan altijd met de sleutel doen..
Als ik de kofferbak dicht doe, vergrendeld hij ook meteen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 21:06
AMDFreak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:50:
Nu we het toch over irritaties hebben..

Als ik alleen de kofferbak open doe om spullen in te laden en daarna weer dicht doe om vervolgens naar de bestuurderskant te lopen, ontgrendeld hij niet. Dit moet ik dan altijd met de sleutel doen..
Als ik de kofferbak dicht doe, vergrendeld hij ook meteen.
Of de sleutel in de zak houden en je vinger op het streepje houden.

• NVranya
  • Laatst online: 20-09 21:06
Locke_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:25:
Hmm het lijkt er op, maar moet het nog even met zekerheid valideren dat de Kia navigatie enkel flitsers meld als je op het kaartscherm zit. Tegelijkertijd geeft AA ook geen flitsmelding als je niet in AA zit. Redelijk irritant want ik gebruik vooral het navigatiebeeld in de HUD en heb op het scherm de EV verbruikscijfers staan.

Blijf AA toch nodig hebben om audio te beheren/gebruiken.
Volgens mij word je wel gewoon gewaarschuwd met een piepje (natuurlijk) en word je snelheidsmeter ook rood om je te waarschuwen.

• Locke_

Locke_

NVranya schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:36:
[...]

Volgens mij word je wel gewoon gewaarschuwd met een piepje (natuurlijk) en word je snelheidsmeter ook rood om je te waarschuwen.
Ja, nou, sterker nog, ik kom net terug van uit ergens in de buurt van Eindhoven en op het 130-stuk van de A6 staat een flitspaal (al langere tijd). De auto dacht dat ik daar maar 100 mocht en opeens schoot inderdaad de teller in het rood, begon er vanalles te piepen en begon ook de sfeerverlichting rood te knipperen. Voor mijn gevoel begon ie ook te remmen, maar ik schrok dusdanig van al het rode geweld dat ik daar niet meer helemaal zeker van ben.

Anyhow, werkt prima zolang de auto ook weet welke snelheidslimiet van toepassing is.

• THE_BASE
  • Niet online
Locke_ schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:02:
[...]

Ja, nou, sterker nog, ik kom net terug van uit ergens in de buurt van Eindhoven en op het 130-stuk van de A6 staat een flitspaal (al langere tijd). De auto dacht dat ik daar maar 100 mocht en opeens schoot inderdaad de teller in het rood, begon er vanalles te piepen en begon ook de sfeerverlichting rood te knipperen. Voor mijn gevoel begon ie ook te remmen, maar ik schrok dusdanig van al het rode geweld dat ik daar niet meer helemaal zeker van ben.

Anyhow, werkt prima zolang de auto ook weet welke snelheidslimiet van toepassing is.
Remmen doet ‘ie niet. Dat deed hij zelf van de schok, haha. Die meldingen in de auto helpen wel, maar doen het alleen bij bekende vaste flitspalen.

• Locke_

Locke_

THE_BASE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:25:
[...]

Remmen doet ‘ie niet. Dat deed hij zelf van de schok, haha. Die meldingen in de auto helpen wel, maar doen het alleen bij bekende vaste flitspalen.
Ah gelukkig, want dat idee dat ie dan ook gaat remmen vond ik minder fijn.

Voor nu blijf ik iig nog wel even bij de Kia nav, want nu ik heb goed ingesteld hebt werkt het prima

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 22:46
Gisteren onze EV3 PLus advanced opgehaald en Niro EV ingeruild.

Meevallers:
1. Draadloos Android auto
2. Leuning achterbank in 3 standen te verstellen
3. Afdekhoes tussen leuning achterbank en koffer afdekking meegeleverd en gemonteerd. Hmm weet nog niet of ik er blij van wordt.

Tegenvallers:
1. Zitruimte achterin lijkt krapper dan in Niro (maar daar zit ik zelden of nooit)
2. Lichtblauw en rubber in middenconsole toch minder mooi en lijkt me flink stof te gaan happen. Zijn hier alternatieven voor?
3. Auto gaat open bij benaderen met sleutel maar niet of slot bij weglopen van auto. Vreemd.

Tot slot snap ik de verschillende standen verlichting niet. Volgens instructieboekje zou in stand AUTO dagrijverlichting aan moeten zijn en achterlichten niet (zou wel beter zijn), echter dagrijverlichting is niet aan bij stilstand. Gaan die pas aan bij rijden?

Heel blij met de EV3 en een enorme vooruitgang met de Niro.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:26
MajaMestreech schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:58:
Gisteren onze EV3 PLus advanced opgehaald en Niro EV ingeruild.

Meevallers:
1. Draadloos Android auto
2. Leuning achterbank in 3 standen te verstellen
3. Afdekhoes tussen leuning achterbank en koffer afdekking meegeleverd en gemonteerd. Hmm weet nog niet of ik er blij van wordt.

Tegenvallers:
1. Zitruimte achterin lijkt krapper dan in Niro (maar daar zit ik zelden of nooit)
2. Lichtblauw en rubber in middenconsole toch minder mooi en lijkt me flink stof te gaan happen. Zijn hier alternatieven voor?
3. Auto gaat open bij benaderen met sleutel maar niet of slot bij weglopen van auto. Vreemd.

Tot slot snap ik de verschillende standen verlichting niet. Volgens instructieboekje zou in stand AUTO dagrijverlichting aan moeten zijn en achterlichten niet (zou wel beter zijn), echter dagrijverlichting is niet aan bij stilstand. Gaan die pas aan bij rijden?

Heel blij met de EV3 en een enorme vooruitgang met de Niro.
3. hij gaat na een aantal seconden wel weer automatisch op slot, zo lang je geen deuren/kofferbak opent na het automatisch open gaan. Stel je opent toch wel een deur dan moet je hem daarna alsnog met sleutel of met de knop op de deurhandel weer zelf op slot doen.

En dagrij verlichting is inderdaad achterlichten uit, bekende klacht inmiddels hier. Overigens welk model (jaar) heb jij want leuning achterbank in 3 standen verstelbaar was in iedergeval nog niet mogelijk met mijn 2025.

[ Voor 5% gewijzigd door aidanl op 05-09-2026 17:30 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• MajaMestreech
aidanl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:29:
[...]

3. hij gaat na een aantal seconden wel weer automatisch op slot, zo lang je geen deuren/kofferbak opent na het automatisch open gaan. Stel je opent toch wel een deur dan moet je hem daarna alsnog met sleutel of met de knop op de deurhandel weer zelf op slot doen.

En dagrij verlichting is inderdaad achterlichten uit, bekende klacht inmiddels hier. Overigens welk model (jaar) heb jij want leuning achterbank in 3 standen verstelbaar was in iedergeval nog niet mogelijk met mijn 2025.
Ik heb MY2027 neem ik aan, niet gecontroleerd.

Pnt met de verlichting is dat instand AUTO de dagrijverlichting NIET aan is. Dat zou toch wel zo moeten zijn? Dagrijverlichting is alleen aan samen met achterlichten in stand Parkeerlicht (Stadslicht).

• deMercer
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:50:
Pnt met de verlichting is dat instand AUTO de dagrijverlichting NIET aan is. Dat zou toch wel zo moeten zijn? Dagrijverlichting is alleen aan samen met achterlichten in stand Parkeerlicht (Stadslicht).
Als de auto ‘gestart’ is, zou de DRL moeten branden, ja. En dat is feller dan hoe dezelfde lampen branden in stand Parkeerlicht (Stadslicht).

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15
THE_BASE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:25:
[...]

Neehoor, bij ook al waarschuwingen ontvangen bij tijdelijke flitsers die o.a. bovenop viaducten boven de snelweg stonden

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:54:
[...]

Neehoor, bij ook al waarschuwingen ontvangen bij tijdelijke flitsers die o.a. bovenop viaducten boven de snelweg stonden
Ah, oké, die heb ik nog niet meegekregen. Of ik rijd gewoon netjes op plekken waar ze niet staan. :)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15
THE_BASE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:55:
[...]

Ah, oké, die heb ik nog niet meegekregen. Of ik rijd gewoon netjes op plekken waar ze niet staan. :)
Je kunt beter netjes rijden op plekken waar ze wel staan. :P

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:39:
[...]

Je kunt beter netjes rijden op plekken waar ze wel staan. :P
Haha, touche!

• 404found
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-09 15:08
Nou hij is binnen hoor, mijn ev3 🎉! Ik ben gegaan voor de advanced plus in de kleur shale grey.

Wat is dit geweldig autorijden zeg. Ik moet zeggen ik kwam van een 19 jaar oude polo dus het is ook nogal een verschil 😄

Tot nog toe vallen de piepjes en waarschuwingen van de auto mij erg mee. Wel 1 vraag: ik had voorafgaand al deze v2l adapter gekocht en zag later pas dat er specifiek kia ev6 bij staat. Net even geprobeerd en ik krijg alleen de melding in de auto “laden gestopt”.

Als ik het goed begrijp moet ik alleen een knop indrukken op de adapter en zou ik 230v moeten krijgen en zou het kruisjes de groene kleur moeten krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I60XX1wPoj2fVb3_vz830t73N0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2fNbNW6AAckISuLyxPhHr2B.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik er vanuit gaan dat dit niet gaat werken? Ik kwam hier al een andere tegen die wel voor de Kia EV3 geschikt zou moeten zijn. Wellicht kan ik beter die aanschaffen?

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 13:43
Je moet de auto ook nog laadklaar maken, c.q. in de kampeerstand zetten:

Stappen om de kampeerstand in te schakelen:
  1. Zorg dat de auto startklaar is: De auto moet ingeschakeld zijn en in de 'DRIVE READY' (of POWER ON) stand staan.
  2. Zet de auto in 'P' (Park): De versnellingspook moet in de P-stand staan.
  3. Schakel de parkeerrem in: Zorg dat de elektronische parkeerrem (EPB) is geactiveerd.
  4. Navigeer op het scherm: Ga op het startscherm van het infotainmentsysteem naar Instellingen ▷ EV(of druk direct op de EV-knop).
  5. Activeer de modus: Kies in het menu voor Kampeermodus / Utility-modus en vink deze aan om te activeren.
    Tip: Je kunt de modus ook snel inschakelen via het Quick Control (snelle bediening) menu door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen. [1, 2, 3, 4]
Wanneer de stand actief is, verschijnt de melding 'UTIL' op je instrumentenpaneel. De auto kan nu niet per ongeluk in een versnelling worden gezet. [1, 2]

• 404found
GJonke schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:55:
Je moet de auto ook nog laadklaar maken, c.q. in de kampeerstand zetten:

Stappen om de kampeerstand in te schakelen:
  1. Zorg dat de auto startklaar is: De auto moet ingeschakeld zijn en in de 'DRIVE READY' (of POWER ON) stand staan.
  2. Zet de auto in 'P' (Park): De versnellingspook moet in de P-stand staan.
  3. Schakel de parkeerrem in: Zorg dat de elektronische parkeerrem (EPB) is geactiveerd.
  4. Navigeer op het scherm: Ga op het startscherm van het infotainmentsysteem naar Instellingen ▷ EV(of druk direct op de EV-knop).
  5. Activeer de modus: Kies in het menu voor Kampeermodus / Utility-modus en vink deze aan om te activeren.
    Tip: Je kunt de modus ook snel inschakelen via het Quick Control (snelle bediening) menu door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen. [1, 2, 3, 4]
Wanneer de stand actief is, verschijnt de melding 'UTIL' op je instrumentenpaneel. De auto kan nu niet per ongeluk in een versnelling worden gezet. [1, 2]
Bedankt voor je reactie! En als dat ook niet werkt dan is het de v2l adapter zelf vernoed ik? Ik zie wel util op het instrumentenpaneel maar de adapter doet niets.

• MajaMestreech
404found schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:40:
Nou hij is binnen hoor, mijn ev3 🎉! Ik ben gegaan voor de advanced plus in de kleur shale grey.

Wat is dit geweldig autorijden zeg. Ik moet zeggen ik kwam van een 19 jaar oude polo dus het is ook nogal een verschil 😄

Tot nog toe vallen de piepjes en waarschuwingen van de auto mij erg mee. Wel 1 vraag: ik had voorafgaand al deze v2l adapter gekocht en zag later pas dat er specifiek kia ev6 bij staat. Net even geprobeerd en ik krijg alleen de melding in de auto “laden gestopt”.

Als ik het goed begrijp moet ik alleen een knop indrukken op de adapter en zou ik 230v moeten krijgen en zou het kruisjes de groene kleur moeten krijgen?

[Afbeelding]

Kan ik er vanuit gaan dat dit niet gaat werken? Ik kwam hier al een andere tegen die wel voor de Kia EV3 geschikt zou moeten zijn. Wellicht kan ik beter die aanschaffen?
Ik heb dezelfde vrijdag ontvangen. Bij de dealer de vraag neergelegd voor een V2L adapter. Wat kost die en werkt die wel op de EV3 Plus Advanced. Ik ga ervan uit de komende week antwoord te krijgen.

iig dient de auto inderdaad in UTIL modus te staan alvorens de adapter gaat werken.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb die voldt gekocht en die doet het gewoon.

Wel had ik de auto niet op UTIL gezet, dus de stekker eruit was, eh, een gedoetje.

I have usernames older than you.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[Afbeelding]

Kan best zijn dat ie niet geschikt is voor de ev3. Ik had eerst ook een verkeerde, allen voor ev6 geschikt. Gaf zelfde melding als bij jou

Nu wel een goeie, die je overigens gewoon met een knopje aan of uit kunt zetten. Hoef je niet het menu in, gewoon op de adapter zelf.

• deejeebv
  • Laatst online: 17:05

[Afbeelding]

Als de SOC onder de 20% is werkt de V2L ook niet.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

deejeebv schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:25:
[...]

Als de SOC onder de 20% is werkt de V2L ook niet.
Ja, da's waar, in elk geval met het stopcontact onder de bank: de koelbox viel gewoon uit (wel netjes melding van gekregen) toen we naar huis reden een paar weken geleden.

I have usernames older than you.

• aoowdam
MajaMestreech schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:00:
[...]

Ik heb dezelfde vrijdag ontvangen. Bij de dealer de vraag neergelegd voor een V2L adapter. Wat kost die en werkt die wel op de EV3 Plus Advanced. Ik ga ervan uit de komende week antwoord te krijgen.

iig dient de auto inderdaad in UTIL modus te staan alvorens de adapter gaat werken.
De adapters van VOLDT zijn net geen 5 tientjes, die van Kia zijn 6 x zo duur, en werken niet beter.

• MajaMestreech
aoowdam schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:49:
[...]

De adapters van VOLDT zijn net geen 5 tientjes, die van Kia zijn 6 x zo duur, en werken niet beter.
Heeft iig een CE keurmerk. Werkt die op de EV3 Plus Advanced?

• MajaMestreech
Iets anders: De marterverjager 12V in de ingeruilde Niro EV zou omgezet worden naar de EV3, echter ging niet omdat het niet mogelijk was op de accu aan te sluiten. Nu dient er ene aangeschaft te worden op batterijen: € 150,- . Ik zag ene bij de KIA accessoires op batterijen voor € 65,-. Kan ik die, of eventueel een nog goedkopere, niet gewoon in de frunk leggen ipv laten monteren door de dealer?

• aoowdam
De dealer heeft bij mij gewoon een marterverjager op de 12V accu aangesloten. Deze is omniet geïnstalleerd, de oude hebben ze lekker laten zitten in de Sportage.

In de frunk heeft natuurlijk geen zin. Hij moet wel onder de zwarte afdekplaat, in de buurt van de bekabeling,

[ Voor 25% gewijzigd door aoowdam op 08-09-2026 06:06 ]

• 404found
MajaMestreech schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:27:
[...]

Heeft iig een CE keurmerk. Werkt die op de EV3 Plus Advanced?
Ik heb er een besteld, komt vandaag of morgen binnen. Dan kan ik het je laten weten. Heb zelf ook de plus advanced.

• MajaMestreech
aoowdam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:02:
De dealer heeft bij mij gewoon een marterverjager op de 12V accu aangesloten. Deze is omniet geïnstalleerd, de oude hebben ze lekker laten zitten in de Sportage.

In de frunk heeft natuurlijk geen zin. Hij moet wel onder de zwarte afdekplaat, in de buurt van de bekabeling,
Dan ga ik dat ook nog eens terugkoppelen aan de dealer want op het moment van oplevering was de chef werkplaats niet aanwezig. Misschien was de juiste kennis niet aanwezig.

• Locke_

Locke_

WoutF schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:55:
Wil even een lans breken voor A Better Routeplanner voor navigatie. De app kan via Android Auto het accuniveau uitlezen en er valt veel in te stellen rondom laadstops. Ik filter altijd op stops met > 10 laadplekken, omdat ik slechte ervaringen heb met tankstations die dan twee of vier plekken hebben...waarvan de helft het niet doet. Kost wel geld, maar ik sluit het dan alleen af voor de vakantie.
Ik heb ABRP even getest, maar een abonnement en dan ook nog een dongle moeten kopen (volgens ABPR zelf is de Kia integratie onbetrouwbaar) is me iets te veel van het goede voor functionaliteit die gewoon in de auto gebakken zit.

Ik gebruik de navigatie te veel om het enkel voor specifieke momenten af te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Locke_ op 09-09-2026 12:15 ]

• eboellie
Locke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:14:
[...]

Ik heb ABRP even getest, maar een abonnement en dan ook nog een dongle moeten kopen (volgens ABPR zelf is de Kia integratie onbetrouwbaar)
hoi, waar zie je dat staan? Ik zie het nergens in de documentatie staan dat het onbetrouwbaar is. (Hooguit dat sommige dongles onbetrouwbaar zijn, maar dt betreft een security issue, en is niet gerelateerd)

• Locke_

Locke_

eboellie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:19:
[...]

hoi, waar zie je dat staan? Ik zie het nergens in de documentatie staan dat het onbetrouwbaar is. (Hooguit dat sommige dongles onbetrouwbaar zijn, maar dt betreft een security issue, en is niet gerelateerd)
Ik kreeg de melding toen ik instelde dat ik een EV3 heb en de online sync wilde koppelen

• aoowdam
Locke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]

Ik kreeg de melding toen ik instelde dat ik een EV3 heb en de online sync wilde koppelen
Heb je het idee dat je met ABRP + dongle beter af bent dan de navi van je EV3? Zo ja, waar baseer je dat op?

• eboellie
[...]

Welke melding kreeg je dan, want in de documentatie staat dus ook een melding, maar deze is algemeen.

Hopelijk kun je deze nog eens reproduceren?

• aoowdam
eboellie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:50:
[...]

Welke melding kreeg je dan, want in de documentatie staat dus ook een melding, maar deze is algemeen.

Hopelijk kun je deze nog eens reproduceren?
Met ABRP kun je op 2 manieren een dataverbinding maken met je auto;

1. Via de cloud, is dus afhankelijk van je internetverbinding en is doorgaans wel ok, maar kan wel zo nu en dan ook wel wat na-ijlen.

2. Middels een dongle, via de CAN-bus dus, data rechtstreeks en je krijgt dan meer info uit je auto.

Methode 1 is dus iets minder accuraat, en dat is bij alle EV's en niet alleen de kia EV3.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 19:23

WoutF

Hoofdredacteur
[...]

Je hoeft die online sync niet te gebruiken :) Hij kan de state of charge rechtstreeks via Android Auto uitlezen https://abrp.featurebase.app/en/help/articles/6787947-live-data-via-android-auto

• Locke_

Locke_

aoowdam schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:33:
[...]

Heb je het idee dat je met ABRP + dongle beter af bent dan de navi van je EV3? Zo ja, waar baseer je dat op?
Weet ik niet, ik baseer het puur op de melding

• Locke_

Locke_

WoutF schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:49:
[...]

Je hoeft die online sync niet te gebruiken :) Hij kan de state of charge rechtstreeks via Android Auto uitlezen https://abrp.featurebase.app/en/help/articles/6787947-live-data-via-android-auto
Oke, dat is nog wel een interessante om te proberen. Ik zal hem vd week nog eens installeren.

• aidanl
Als dongle kan je gewoon een ODBC port lezer kopen, welk je bijvoorbeeld dan zelf ook kan gebruik om de auto uit te lezen door bijv de Car Scanner app. Ik heb er zelf 1 van Veepeak, welk iets van 40 euro was. Overigens heb ik nog niet geprobeerd dit met een ABRP abonnement te koppelen, maar om even aan te geven dat het zeker de wereld niet kost. En het is soms wel interessant de ruwe data van je auto in te zien, en foutcodes uit te lezen (dit heeft geholpen bij mijn oude Opel Corsa).

• 404found
404found schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:53:
[...]

Ik heb er een besteld, komt vandaag of morgen binnen. Dan kan ik het je laten weten. Heb zelf ook de plus advanced.
Nou ik heb die V2L Adapter van Voldt binnen en ook hiermee krijg ik niets aan de praat. Auto in kampeermodus of niet, auto ingeschakeld of niet en knopje ingedrukt of niet. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe of in de verkeerde volgorde.

• DutchKel
404found schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:09:
[...]

Nou ik heb die V2L Adapter van Voldt binnen en ook hiermee krijg ik niets aan de praat. Auto in kampeermodus of niet, auto ingeschakeld of niet en knopje ingedrukt of niet. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe of in de verkeerde volgorde.
Heb je wel de optie V2L gekozen bij het bestellen? Volgens de huidige prijslijst zit het er nergens meer standaard op. Heb je bij de achterbank een 230V aansluiting? Zo nee dan is de kans groot dat je een onderdeel niet erin hebt zitten die V2L beschikbaar maakt.

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:50

john43

Emmen

De Kia is vandaag geleverd. Wat een gedoe met activeren registratie en inloggen via een QR code. Lukte na de telefoon aanpassen naar dns wijzigingen. Nu nog even leren hoe alles werkt.

Poehh

Groet, John woonplaats Emmen

• john43

john43

Emmen

Ik heb er twee meegekregen .Een onder de achterbank en in de bagage ruimte een kabel v2l voor de aansluiting aan de voorzijde. Nog niets kunnen proberen omdat ik hem gisteren pas opgehaald heb. Ik had de gt line besteld en kreeg een gt lline plus ivm leverings gedoe. Wel leuk al die camera's.

• Revenge69
Tijdelijk uitzetten van de KIA Connect verbinding als je in de auto zit.

Forummers,

Ik heb een FitcamX DashCam waar ik overigens erg tevreden mee ben. Echter, op het moment dat je een opgenomen rit wilt downloaden naar je telefoon moet je een connectie maken met de DashCam. En dan komt het punt... Je kiest in de instellingen de Wifi verbinding van de DashCam en dat doet hij dan ook. Maar de KIA connect verbinding komt er dan direct doorheen met het verzoek om ook te verbinden. En dat blijft hij doen. Erg irritant want zo kun je geen opnames downloaden.

De vraag dan ook... Kan ik de KIA connect tijdelijk uitzetten? Verwijderen kan natuurlijk altijd, maar dan moet je hem weer helemaal opzetten en ik ben bang dat ik dan instellingen kwijt ben.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groet,
Hans

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:58
@Revenge69 Hi bedoel je met Kia connect de apple/andriod carplay connectie? Ik moet deze namelijk uitschakelen als ik met mijn dashcam verbinding wil maken via wifi. Dit doe ik via de carplay instellingen, daar kan je de connectie uit/aan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6PUOfO7cHI6J9rQs4b17pKcAEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZffKOnRSe6TsRXInyTEpj3Zi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Ohmak op 10-09-2026 16:00 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

• THE_BASE
  • Niet online
Kia EV5 MY27 krijgt Walk Away Lock. Dat zou toch gewoon softwarematig moeten kunnen?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35
THE_BASE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:37:
Kia EV5 MY27 krijgt Walk Away Lock. Dat zou toch gewoon softwarematig moeten kunnen?
Lijkt mij ook, als je hem kunt openen van afstand kun je hem toch ook sluiten als het signaal weg valt. (Zelf onze e2008 gaat vanzelf op slot)

Gewoon spullen

• aidanl
Zie geen directe reden dat ze het inderdaad niet software-matig niet kunnen oplossen. Je kan al via de app de auto open of slot doen, en open gaan bij het dichtbij komen werkt ook. Er moet dus wel al bepaalde connectiviteit zijn die het mogelijk zou moeten maken.

Daarentegen, komt deze Walk Away Lock ook echt voor de Nederlandse markt? Of wordt het misschien net als het op afstand openen/sluiten van ramen via de app ook een region-locked feature? Want ik snap daar ook nog steeds de redenatie niet voor tenzij het iets met de certificering van de auto op de Nederlandse markt te maken heeft.

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:07:
Lijkt mij ook, als je hem kunt openen van afstand kun je hem toch ook sluiten als het signaal weg valt. (Zelf onze e2008 gaat vanzelf op slot)
Wij hebben voor de EV3 12 jaar in auto's gereden met een perfect werkend systeem om zonder fysieke handelingen de auto van en op slot te krijgen. Het is nog steeds wennen dat de EV3 niet vanzelf op slot gaat als je erbij vandaan loopt.
aidanl schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:01:

Daarentegen, komt deze Walk Away Lock ook echt voor de Nederlandse markt? Of wordt het misschien net als het op afstand openen/sluiten van ramen via de app ook een region-locked feature? Want ik snap daar ook nog steeds de redenatie niet voor tenzij het iets met de certificering van de auto op de Nederlandse markt te maken heeft.
Volgens mij zijn certificeringen voor auto's EU-breed, experimentele uitzonderingen daargelaten zoals FSD (Supervised) van Tesla. Voor zover ik het heb begrepen ligt de keuze voor het niet aanbieden van openen en sluiten van de ramen via de app bij Kia NL. Ik meen me zelfs iets te herinneren dat het een geld-kwestie was, maar dat kan ik mis hebben.

• john43

john43

Emmen

Ik kan maar niet terugvinden hoe ik de airco standaard op de minimale circulatie / blazen kan zetten. Zodra ik de start button indruk blaast hij op volle kracht. Ik moet dat elke keer handmatig terugzetten. waar zit die optie toch om niet elke keer de airco terug te schroeven?

• DutchKel
De onderste knop (auto) aanzetten. Die kun je op 3 standen zetten, net wat je fijn vind.

• john43

john43

Emmen

Ah tnx. Ik ga er naar kijken en denk al wel te weten waar dat zit

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:37:
Sterker nog, al het marketing materiaal ten tijde dat de EV3 uit kwam gaf aan dat er walk-away lock zou zijn op de EV3

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• feijen7
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:27
Coffee schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:01:
[...]

Sterker nog, al het marketing materiaal ten tijde dat de EV3 uit kwam gaf aan dat er walk-away lock zou zijn op de EV3
Ik zag toevallig vandaag dit voorbij komen op Etsy:

https://www.etsy.com/nl/listing/1733991148/kia-ev6-automatisch-deurslot-geen

Beschikbaar voor de EV6 en de EV9.

Ben benieuwd of dit ook voor de EV3 en EV5 uit gaat komen. (En of iemand het gaat aanschaffen)

• Revenge69
Ohmak schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:44:
@Revenge69 Hi bedoel je met Kia connect de apple/andriod carplay connectie? Ik moet deze namelijk uitschakelen als ik met mijn dashcam verbinding wil maken via wifi. Dit doe ik via de carplay instellingen, daar kan je de connectie uit/aan zetten.

[Afbeelding]
Dat was het! Thnx Ohmak

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06

Coffee

Coffee

feijen7 schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:04:
[...]

Ik zag toevallig vandaag dit voorbij komen op Etsy:

https://www.etsy.com/nl/listing/1733991148/kia-ev6-automatisch-deurslot-geen

Beschikbaar voor de EV6 en de EV9.

Ben benieuwd of dit ook voor de EV3 en EV5 uit gaat komen. (En of iemand het gaat aanschaffen)
Ah, ja ik heb die gezien. Het is een YouTuber die dit heeft gemaakt volgens mij. Weet even niet meer wie. Bestond destijds idd niet voor de EV3.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• john43

john43

Emmen

Weet iemand hoe je de buitentemperatuur permanent ergens op het scherm kan zetten. De temperatuur staat nu links onderaan direct boven de stuurkolom. Voor de zitting naast de bestuurder onmogelijk te zien. Dus meer centraal zichtbaar.

• _birdie_
john43 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:53:
Weet iemand hoe je de buitentemperatuur permanent ergens op het scherm kan zetten. De temperatuur staat nu links onderaan direct boven de stuurkolom. Voor de zitting naast de bestuurder onmogelijk te zien. Dus meer centraal zichtbaar.
irritant plekje // maar de layout wijzigen nog niet gezien

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• _birdie_
_birdie_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:00:
[...]

irritant plekje // maar de layout wijzigen nog niet gezien
ik googlede nog even maar misschien dat een van de widgets een optie is (de weather in dit geval)

Beschikbare widgets en hun informatie
  • EV (Elektrisch Voertuig): Dit is de belangrijkste widget voor een EV. Hij toont de actuele batterijstatus (SoC %), de resterende actieradius in kilometers en de status van het opladen (wanneer aangesloten).[1]
  • Navigatie / Kaart: Toont een compacte weergave van de actuele GPS-locatie of de actieve routebegeleiding. Als er een route is ingesteld, zie je hierop ook de geschatte aankomsttijd (ETA) en de resterende afstand. [1, 2]
  • Media / Radio: Geeft informatie over de audiobron die op dat moment afspeelt (zoals de artiestennaam, tracktitel via Spotify/Apple CarPlay, of de naam van de radiozender). Tevens bevat de widget knoppen om snel door te spoelen of te pauzeren. [1]
  • Weer (Weather): Toont de actuele weersomstandigheden en de temperatuur op je huidige locatie of de ingestelde bestemming (werkt via de actieve Kia Connect-dataverbinding). [1]
  • Klimaat (Climate): Geeft de status weer van de interieurtemperatuur, de airconditioning en de richting van de luchtstroom. [1, 2]
  • Kalender / Agenda: Synchroniseert via de Kia Connect-app met je smartphone-agenda. Deze widget toont je eerstvolgende afspraken en eventuele locaties waar je direct naartoe kunt navigeren. [1, 2]
  • Kompas / Klok: Een minimalistische widget die de tijd (analoog of digitaal), de datum en de rijrichting (kompas) toont. [1, 2]
  • Sport (Sports): Indien geactiveerd via de live-diensten, toont deze widget tussenstanden en sportuitslagen van jouw favoriete geselecteerde teams. [1]

• john43

john43

Emmen

Tnx birdie!
Morgen eens uitzoeken waar dat allemaal te vinden is en hoe ik dat buitentemperatuur ding permanent op het display kan zetten

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
Iemand een idee hoe ik de soc van de ev3 digitaal kan uitlezen buiten de app om? Er is dacht ik geen api meer?

• DutchKel
Webbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:09:
Iemand een idee hoe ik de soc van de ev3 digitaal kan uitlezen buiten de app om? Er is dacht ik geen api meer?
Er is nog steeds een home assistant integratie.

• deejeebv
  • Laatst online: 17:05
Webbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:09:
Ook is er voor de Homey een app.

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
DutchKel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:52:
[...]

Er is nog steeds een home assistant integratie.
Ja, die werkte bij mij tot 12 augustus. Ik lees dat Kia die route op die datum heeft afgesloten. Werkt die bij jou nog wel?

• DutchKel
Webbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:17:
[...]

Ja, die werkte bij mij tot 12 augustus. Ik lees dat Kia die route op die datum heeft afgesloten. Werkt die bij jou nog wel?
Bij mij werkt die nog prima. Heb je wel de juiste? Ik gebruik de Kia Uvo / Hyundai Bluelink via hacs

• MajaMestreech
Er is in dit topic al veel geschreven over i-pedal. I-pedal staat voor 1 pedal driving ofwel, je rijdt door alleen gebruik te maken van het stroompedaal. Daarom ook extra vreemd dat i-pedal kan aan staan op lvl1 en je daarmee wel een erg lange weg hebt om tot stilstand te komen (komt de EV in deze stand wel tot stilstand?). Met name afgelopen week de ervaring dat de EV ineens van i-pedal lvl3 (dus snel tot stilstand komen) ineens op lvl1 stond, dat is toch wel ff schrikken en maar snel bijremmen.

Bij de Niro Ev was dit niet. I-pedal is daar gewoon maximaal regeneren en het echte 1 ledal driving. Waarom is dit bij de EV3 anders? Hoe kun je 1 pedal driving op i-pedal lvl1? Waarom heet dit dan i-pedal als je hierbij moet bijremmen?

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 16-09-2026 22:53 ]

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste