Het is ook allemaal erg persoonlijk, de beleving van de ADAS-systemen. Je triggert me echter wel op nog een paar issues die ik er mee heb:
1) De lane assist werkt inderdaad goed genoeg op wegen met duidelijke belijning inclusief middenstreep (alhoewel die naar mijn smaak wel constanter dezelfde 'lijn' mag volgen in het midden van de rijbaan). Op wegen zonder middenstreep werkt 'ie slecht: dan probeert 'ie je steeds in het midden van de gehele weg te laten rijden. En als de weg smal is en je bij tegenliggers over de rechterstreep moet, dan stuurt 'ie je richting de tegenligger.
2) De lane assist kan niet goed overweg met de belijning bij afritten op de snelweg hier in Spanje. Die is nl. anders dan in NL. Hier is het zo dat bij een afrit de onderbroken lijn tussen rijbaan en afrit pas verschijnt zodra de afrit of volle breedte is. Je hebt dus eerst een stuk waarbij de aan de rechterkant de rijbaan als visueel breder wordt. Wij mensen weten dat dat de afrit is, de lane assist niet. Dus die gaat in het midden van die steeds breder wordende baan rijden, komt dan opeens een lijn tegen waar die overheen rijdt en weet niet wat te doen.
3) Als je invoegt of van baan wisselt op de snelweg dan kent de dodehoekassistent het verschil niet tussen een auto in de baan waar je naar toe wilt en een auto in de baan nog een verderop. In beide gevallen gaat 'ie af als je de manoeuvre maakt. In het eerste geval terecht, in het tweede geval niet.
4) Als je in bovenstaande situatie extra goed om je heen kijkt (de dodehoekassistent gaat af, heb ik toch per ongeluk iets over het hoofd gezien?), dan gaat daarna in veel gevallen ook nog de "kijk vooruit"-waarschuwing af.
5) In bepaalde situaties (bv. zonnebril icm bepaalde stand zon) verschijnt het koffiekopje heel consequent onterecht, en als de omstandigheden maar lang genoeg duren ook nog eens om de paar minuten.
Maar nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk, de beleving van de ADAS-systemen. Zo heeft mijn echtgenote er ook veel minder last van dan ik.