Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
een beetje USB-stick prijs is ook niet meer wat het geweest is. Komt nog bij mijn uur-tarief als pensionadoVerwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:32:
[...]
Inderdaad, 1x USB-stick kopen en gaan....
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat werkt alleen met de remote aan je sleutelbos. Twee knoppen tegelijk. Ik weet alleen niet precies welke.noppie63 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:25:
[...]
Dat is toch wel bijzonder: In het overzicht voor de EV3 staat dat de ramen op afstand te openen en te sluiten zijn, maar ik heb dat nog niet kunnen ontdekken helaas......
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Vermoedelijk staat dat in het boekwerk wat erbij zit, maar daar vonden we afgelopen weekend ook iets over tanken in, dus of dat helemaal klopt ..THE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Dat werkt alleen met de remote aan je sleutelbos. Twee knoppen tegelijk. Ik weet alleen niet precies welke.
I have usernames older than you.
Heb je nog niet getankt dan?pjottum schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Vermoedelijk staat dat in het boekwerk wat erbij zit, maar daar vonden we afgelopen weekend ook iets over tanken in, dus of dat helemaal klopt ..
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Voor degene die de geschiedenis niet kennen: Ik heb dus geen abonnement gekocht hiervoor en ik heb inmiddels al veel meer dan 2 OTA updates gehad.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik doe het gewoon helemaal niet! Ik heb die hele Kia navi nog nooit gebruikt en gebruik gewoon Waze (via telefoon gewoon een levenslange en gratis OTA). Als er andere updates nodig zijn zorgt de dealer daar wel voor.uray schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:30:
Met m'n USB stick zelf doen is soort van Gratis.
De 'open' knop gewoon langer ingedrukt houden.THE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Dat werkt alleen met de remote aan je sleutelbos. Twee knoppen tegelijk. Ik weet alleen niet precies welke.
De 'unlock' knop ingedrukt houden opent de ramen, de 'lock' knop ingedrukt houden sluit de ramen.THE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Even uitgeprobeerd, als de auto op slot staat en je houd de knop lang ingedrukt dan gaan de ramen niet open. Eerst ontgrendelen, dan de knop nogmaals indrukken en vaste, dan gaan ze open.rkvvkevin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
De 'unlock' knop ingedrukt houden opent de ramen, de 'lock' knop ingedrukt houden sluit de ramen.
Dank voor de toevoeging, weer wat geleerd. Nu nog onthouden.rkvvkevin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
De 'unlock' knop ingedrukt houden opent de ramen, de 'lock' knop ingedrukt houden sluit de ramen.
Op je hand schrijven.THE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
Dank voor de toevoeging, weer wat geleerd. Nu nog onthouden.
Groet, John woonplaats Emmen
Dit is toch al jaren zo bij alle autos? Ik kan me niet meer herinneren dat dat ooit anders was bij al mijn (lease)auto's.THE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
Dank voor de toevoeging, weer wat geleerd. Nu nog onthouden.
Ok... behalve toen ik nog de "slinger" moest gebruiken om een raampje omhoog of omlaag te doen
Naar verwachting 1e week september. Tot die tijd even hopen dat het afkoelt!
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Bij mijn Seat kon ik met een keer lang drukken afsluiten en ramen dichtdoen.NVranya schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:27:
[...]
Dit is toch al jaren zo bij alle autos? Ik kan me niet meer herinneren dat dat ooit anders was bij al mijn (lease)auto's.
Ok... behalve toen ik nog de "slinger" moest gebruiken om een raampje omhoog of omlaag te doen, maar elke auto met AB had dat al volgens mij.
Vanmiddag geprobeerd met mijn EV3 van juli 2026 en hier ook even lang drukken en de ramen gaan open of dichtdeejeebv schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:27:
[...]
Bij mijn Seat kon ik met een keer lang drukken afsluiten en ramen dichtdoen.
Ik heb een groene, inmiddels ook een zwart Kia logo voor en achter van vriend Ali.
Maar daar kan ik niet het zwarte ev3 logo vinden. Ik kan de zilveren eraf halen en laten, maar ik vind een zwarte ook wel mooi.
Iemand een idee waar ik die kan halen?
Volgens mij in de officiële KIA webshop / bij de dealer. Zal wel een stuk duurder zijn dan via Ali.koelkast schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:30:
Ik heb een groene, inmiddels ook een zwart Kia logo voor en achter van vriend Ali.
Maar daar kan ik niet het zwarte ev3 logo vinden. Ik kan de zilveren eraf halen en laten, maar ik vind een zwarte ook wel mooi.
Ik rijd zonder EV3 logo. Heb alleen de zwarte originele KIA logo’s en GT Line embleem.koelkast schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:30:
[...]
Men ziet heus dat het een EV3 is.
Dealer 😉koelkast schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:30:
[...]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Kia | De officiële webshop van Kia Nederland | De officiële webshop van Kia Nederlandkoelkast schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:30:
[...]
Ik heb zelf een Ivory Silver met zwarte logo's. Ook heel mooi
Same here!THE_BASE schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:42:
[...]
Ik rijd zonder EV3 logo. Heb alleen de zwarte originele KIA logo’s en GT Line embleem.
Men ziet heus dat het een EV3 is.
Maar ik bedoelde natuurlijk met de app, en dat staat er ook, alleen dat werkt nietTHE_BASE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Eens, bijzonder dat het in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Duitsland wel werkt en in Nederland niet. Ook een kleine irritatie dat de deuren niet automatisch vergrendelen als je wegloopt.noppie63 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Maar ik bedoelde natuurlijk met de app, en dat staat er ook, alleen dat werkt niet
Ander ding wat me al vaker opgevallen is is de dode hoek sensor: als er een auto ook maar een beetje in de buurt is gaat het ie af, maar als ik een vrachtwagen inhaal niet altijd. Soms wel, soms niet. Raar.
Met een beetje gevoel kom je er wel hoor.pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:48:
Gisteravond voor het eerst in het donker over een overlichte snelweg viel me op dat de beterhouders onverlicht zijn - dus daar zit je dan met je dopper die ergens in die onverlichte kelder moet belanden...
Het verhaal van die rechter dodehoek sensor herken ik wel.pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:48:
Gisteravond voor het eerst in het donker over een overlichte snelweg viel me op dat de beterhouders onverlicht zijn - dus daar zit je dan met je dopper die ergens in die onverlichte kelder moet belanden..
Ander ding wat me al vaker opgevallen is is de dode hoek sensor: als er een auto ook maar een beetje in de buurt is gaat het ie af, maar als ik een vrachtwagen inhaal niet altijd. Soms wel, soms niet. Raar.
En als hij het wel doet dan is het soms zo dat ik de vrachtauto nog niet helemaal voorbij ben het lampje uit gaat. Om even later weer doodleuk aan te gaan. Je kunt er dus niet blind op varen
Overigens had mijn vorige auto, een Renault Captur dit ook. Toeval of is het iets wat bij meer auto's/merken voorkomt?
Werkt dit bij jou/jullie nog. Als ik deze integratie toevoeg aan Home Assistant dan herkent hij wel de auto maar alle sensoren/signalen staan op niet beschikbaarCoffee schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:21:
[...]
Die is er zeker. Ik zou de custom integratie van Kia Uvo installeren: https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
Ligt aan snelheidsverschil tussen jouw auto en de vrachtwagen. Is het snelheidsverschil groter dan geeft dode hoek sensor niets aan, is het kleiner dan wel.pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:48:
Kijk even bij de Action in het auto artikelen gangpad. Ze hebben een ledlampje (rond) dat je in de usb c aansluiting doet, en dat verkocht dan (in een zelf te kiezen kleur) je middenconsole!pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:48:
Gisteravond voor het eerst in het donker over een overlichte snelweg viel me op dat de beterhouders onverlicht zijn - dus daar zit je dan met je dopper die ergens in die onverlichte kelder moet belanden..
Past mooi!
Maar dat zijn dus alle logo's. De Kia heb ik al, de ev3 nog niet. Dan haal ik hem er wel af..._EV_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:10:
[...]
Kia | De officiële webshop van Kia Nederland | De officiële webshop van Kia Nederland
Ik heb zelf een Ivory Silver met zwarte logo's. Ook heel mooi
[Afbeelding]
Dat zei je vrouw vannacht ookTHE_BASE schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:45:
[...]
Met een beetje gevoel kom je er wel hoor.
Hm, praten over auto’s in een auto topic…. 🤔twowheeler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:27:
Is dit tweakers of autoweek?
Maar dat lampje zit dan onder je dashboard, niet echt hetzelfde als in/bij de bekerhouders. Leidt dat lampje niet teveel af?koelkast schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:06:
[...]
Kijk even bij de Action in het auto artikelen gangpad. Ze hebben een ledlampje (rond) dat je in de usb c aansluiting doet, en dat verkocht dan (in een zelf te kiezen kleur) je middenconsole!
[Afbeelding]
Past mooi!
Zit in de usb poort onder het dashboard. Schijnt alleen naar beneden. Nog geen last van gehad. Mijn vorige focus had inderdaad ook beker en ledverlichting voor de voetjes. In rood.NVranya schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:09:
[...]
Hm, praten over auto’s in een auto topic…. 🤔
[...]
Maar dat lampje zit dan onder je dashboard, niet echt hetzelfde als in/bij de bekerhouders. Leidt dat lampje niet teveel af?
Wij gaan straks de auto ophalen en nu werkt de Kia App niet. Wow 🫣
Ligt die app er vaak uit eigenlijk?
Doet het alweer. Glitch in de matrix denk ik.
[ Voor 20% gewijzigd door Teddieke op 15-08-2026 08:46 ]
Bijna nooit.Teddieke schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:19:
Haha, uiteraard….
Ligt die app er vaak uit eigenlijk?edit:
En zie dat je hem gaat ophalen, dus: veel rijplezier!
[ Voor 9% gewijzigd door NVranya op 15-08-2026 09:10 ]
werkt hier weer. (ik zag je edit te laat)Teddieke schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:19:
Haha, uiteraard….
Ligt die app er vaak uit eigenlijk?edit:
[ Voor 5% gewijzigd door _birdie_ op 15-08-2026 10:40 ]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Meteen maar op en neer naar Hoogeveen, zo’n 35km enkele reis. Heen snelweg 15,5/100, terug binnendoor 12,1/100. Die cijfers bevestigd zien is wel lekker. Nu aan de studie en de instellingen. Daar is de zondag mooi voor.
Bij thuiskomst direct een update, en een behoorlijke volgens mij. Duurt heel lang voordat ie klaar is met voorbereiden en als ik bij de auto wegloop lijkt ie ‘m uit te schakelen en start ie daarna die update opnieuw.
Wat is jullie procedure daarmee. Gewoon een bak koffie pakken en in de auto blijven zitten?
Mooie GT-Line, groen zo te zien? De update gaat gewoon door als de auto 'uit' gaat als ik het goed heb, dus je kan hem gewoon lekker zijn gang laten gaan.Teddieke schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:47:
De plaatjes zijn natuurlijk algemeen bekend, maar toch even de trotse eigenaar uithangen….
[Afbeelding]
Meteen maar op en neer naar Hoogeveen, zo’n 35km enkele reis. Heen snelweg 15,5/100, terug binnendoor 12,1/100. Die cijfers bevestigd zien is wel lekker. Nu aan de studie en de instellingen. Daar is de zondag mooi voor.
Bij thuiskomst direct een update, en een behoorlijke volgens mij. Duurt heel lang voordat ie klaar is met voorbereiden en als ik bij de auto wegloop lijkt ie ‘m uit te schakelen en start ie daarna die update opnieuw.
Wat is jullie procedure daarmee. Gewoon een bak koffie pakken en in de auto blijven zitten?
Teddieke schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:47:
De plaatjes zijn natuurlijk algemeen bekend, maar toch even de trotse eigenaar uithangen….
[Afbeelding]
de juiste kleur.
Gelukt!THE_BASE schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]
Mooie GT-Line, groen zo te zien? De update gaat gewoon door als de auto 'uit' gaat als ik het goed heb, dus je kan hem gewoon lekker zijn gang laten gaan.
Schijnbaar een update zodat de navigatie constant online geupdate gaat worden. Dat is een mooie toevoeging. Misschien toch maar proberen in plaats van Carplay navigatie.
:strip_exif()/f/image/0LwbddY4W540njoVVdNCG7cp.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd met je aankoop. Mooie kleur in combinatie met het zwart ook.Spoedpleeg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:49:
Ik ben al 2 1/2 jaar een KIA EV9 rijder. Zo tevreden over het merk dat ik afgelopen veertien dagen een KIA EV3 heb gekocht in Duitsland, 6000 km gelopen, 6 maanden oud en vanochtend op NL kenteken gezet. Ik zag erg op tegen het "gedoe" maar viel me allemaal 100% mee. Kosten voor het importeren (kentekenplaten, BPM, kurzzeitkenzeichen en RDW) waren tesamen 860 eurO
Zelf importeren is inderdaad niet zo ingewikkeld en BPM aangifte van een EV is erg eenvoudig.
Doe volgende keer wel een export kenteken (met het rode vlak). Met een export kenteken (geel) mag je zelf niet rijden in NL. Is inderdaad iets duurder, maar ik vind dat het risico niet waard.
Veel plezier met je EV3!
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Ik zit nu uiteraard geregeld even in de auto te ‘pielen’ met settings en het valt me op dat, wanneer de auto ingeschakeld is en stilstaat, er met intervallen een ratelend geluid van onder de motorkap komt. Alsof er iets draait en een draadje tussen zit.
Is dit een bekend geluid of toch even de dealer inlichten?
Zet ik de A/C uit dan is het geluid instant weg. Heeft dus daarmee te maken. Nu de vraag of dit zo hoort ja of nee.
[ Voor 13% gewijzigd door Teddieke op 16-08-2026 10:40 ]
Jawel, ga er maar eens naast staan en vraag aan iemand anders zachtjes weg te rijdenjdbiggelaa schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:16:
Mijn nieuwe EV3 maakt geen geluid om voetgangers te waarschuwen (VESS). Kun je dat ergens AAN zetten?
Je kunt ook het raam open doen dan hoor je het ook goed.onzenuub schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:52:
[...]
Jawel, ga er maar eens naast staan en vraag aan iemand anders zachtjes weg te rijden
Voor onze kleindochter heb ik een kinderstoel met isofix aansluiting. Mijn vraag is hoe ik die aan de achterbank in de kofferbak vastmaak.
Moet ik die plaatjes waar de aansluiting voor de haak zit zelf open snijden?
KIA EV3 GT-PlusLine | Google Pixel 11 Pro XL | Rotterdam
De de ogen zitten tussen de rugleuning en de zitting, niets wegsnijden!Riesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:00:
Afgelopen donderdag onze EV3 opgehaald. Wat een heerlijke auto!
Voor onze kleindochter heb ik een kinderstoel met isofix aansluiting. Mijn vraag is hoe ik die aan de achterbank in de kofferbak vastmaak.
Moet ik die plaatjes waar de aansluiting voor de haak zit zelf open snijden?
Top! Daar had ik nog niet gekeken. DankjewelDe Eik schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
De de ogen zitten tussen de rugleuning en de zitting, niets wegsnijden!
1. ISOFIX-bevestigingspunten (Onder)Riesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:40:
[...]
Top! Daar had ik nog niet gekeken. Dankjewel
- Locatie: Direct tussen de rugleuning en het zitkussen van de linker- en rechterstoel achterin.
- Herkenbaarheid: De locaties van de metalen beugels zijn in de bekleding gemarkeerd met de ronde ISOFIX- of i-Size-symbolen. Je kunt de haken van het kinderzitje of de base hier rechtstreeks in vastklikken. [1, 2, 3]
- Locatie: Aan de achterzijde van de rugleuningen van de achterstoelen (bereikbaar via de kofferbak).
- Gebruik: Indien het kinderzitje een bovenste bevestigingsband (Top Tether) heeft, leid je deze over de rugleuning heen (of onder de hoofdsteun door) en klik je de haak vast aan dit ankerpunt. [1, 2, 4]
- Middelste zitplaats: De middelste zitplaats achterin heeft geen ISOFIX-bevestigingspunten. Probeer hier nooit een ISOFIX-stoel te monteren via de beugels van de buitenste stoelen. De middelste stoel mag alleen worden gebruikt met een kinderzitje dat met de 3-punts autogordel wordt vastgezet.
- Eén zitje per beugel: Bevestig nooit meer dan één kinderzitje aan een enkel ISOFIX- of Top Tether-bevestigingspunt.
- Voorpassagiersstoel: Plaats hier alleen een achterwaarts gericht kinderzitje als je de passagiersairbag handmatig hebt uitgeschakeld.
Voor zover ik weet, na enkele km's rijden staan de TPMS weer op de correcte waarde. Wat wel aan te raden is om de wielen na een rotatie even te balanceren.knarfbo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:50:
ik wil de wielen tussen voor en achter verwisselen na 15000 km. Geeft dit problemen met de TPMS of resetten die zichzelf
Dank voor dit uitgebreide antwoord. Het is inmiddels gelukt.
[ Voor 3% gewijzigd door in06cd op 18-08-2026 13:03 ]
Volgens mij heb je 3 modi:in06cd schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:03:
Ik loop naar de KIA EV3 (gaat open, sleutel zit in de zak), ik sluit met mijn laadpas de sessie op de laadpaal (is nog bezig), dan haal ik de stekker uit de paal. Daarna wil de auto de stekker niet loslaten. Ik moet de auto sluiten/openen om hem lost te krijgen. Kan dit handiger?
- Always - Vergrendeld de kabel altijd, na unlocken met sleutel voor 15 seconde ontgrendeld, daarna automatisch weer vergrendeld.
- While charging - Alleen vergrendeld tijdens het opladen, vraag mij af hoe dit laadkabeldiefstal voorkomt.
- Do not lock - Vergrendeld niet
Het makkelijkst is het om direct na ontgrendelen (binnen 15 sec) eerst de stekker uit de auto te halen. Daardoor stopt de laadsessie en ontgrendelt de laadpaal automatisch na 5 a 10 seconden. Dan hoef je ook je laadpas niet aan te bieden.in06cd schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:03:
Ik loop naar de KIA EV3 (gaat open, sleutel zit in de zak), ik sluit met mijn laadpas de sessie op de laadpaal (is nog bezig), dan haal ik de stekker uit de paal. Daarna wil de auto de stekker niet loslaten. Ik moet de auto sluiten/openen om hem lost te krijgen. Kan dit handiger?
Aanvullend, je hoeft de auto niet op slot te doen. Alleen ontgrendelen werkt ook.rijkschroeff schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Het makkelijkst is het om direct na ontgrendelen (binnen 15 sec) eerst de stekker uit de auto te halen. Daardoor stopt de laadsessie en ontgrendelt de laadpaal automatisch na 5 a 10 seconden. Dan hoef je ook je laadpas niet aan te bieden.
:strip_exif()/f/image/u40q0hN6tsaotlaqUrGDzulQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren voor het eerst de auto een heel eind richting lege accu gereden, volgens de info op het scherm dan. De 2% voor je neus is nog 7% volgens de BMS, de software bouwt zich een heel stuk marge in. Vanochtend weer vergeleken, de accu (SoC) was tot 50% geladen, de SoC BMS stond op 51%. Bij lagere percentages wordt het verschil tussen die twee groter, blijkbaar om je ook op 0% nog door te kunnen laten rijden.
:strip_exif()/f/image/plNguFY6ohSoCbboFcBj4ifQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens wordt het motorvermogen bij die 2% nog maar licht beperkt, even vol gas stroom wegrijden, en Car Scanner liet nog dik 130 kW aan vermogen zien.
En nog even mijn korte reisverslag hier pluggen.
EV3 adv + LR 19” allseason
Car Scanner, een app die de OBD2-dongle uitleest en dat met Carplay op het scherm tovert.pati schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:24:
Hoe kom je bij dat laatste scherm in je post met SOC en SOC BMS waarden? Lijkt gewoon uit het EV3 menu te komen maar ik heb dit nog niet kunnen vinden.
Even zoeken op "vergrendelen laadkabel" in dit topic en je komt al snel uit bij het antwoord op je vraag in deze reactie.23-26 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:12:
EV3 Plus Advanced van december 2025. Als ik AC laad bij een openbare laadpaal, dan kan ik de stekker na het laden ontkoppelen uit de auto, zelfs als de portieren gesloten zijn. Hoe kun je instellen dat de kabel gewoon vergrendeld blijft. Op het infotainmentscherm kan ik niets vinden.
Ja hoor, dit werkt bij mij prima! Ik meen dat er iets speciaals was om in te loggen op de EU servers. Je moest iets van een token ophalen. Ik kan het alleen niet meer vinden?Topgun7405 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
Werkt dit bij jou/jullie nog. Als ik deze integratie toevoeg aan Home Assistant dan herkent hij wel de auto maar alle sensoren/signalen staan op niet beschikbaar
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Haar voorkeur is rijden met maximaal i-Pedal en de auto in de ECO stand. De auto onthoudt deze instelling prima .... als je eventjes stopt. Ze ervaart al vanaf het begin dat bij langer dan een paar uur stilstaan dit weer gereset wordt en ze deze instellingen allebei opnieuw moet maken. Klinkt mij als een bug en niet een feature. Is dit te verhelpen?
Het tweede punt is dat na het op slot doen van de auto en weglopen er na een seconde of 10-15 een harde klik te horen valt buiten. Niet metalig, het is een soort plop of klonk. Echt elke keer. Is dit een bekend iets en zo ja, moeten we hier iets mee?
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
I-pedal stand moet gewoon onthouden worden, driving mode wordt altijd teruggezet en als je niet de default gebruikt moet je dat weer terugzetten. tip hiervoor is je drive mode instellen onder custom, dat is dan maar 2x klikken.Pogostokje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:21:
Mensen, de vrouw heeft een EV3 gekozen en rijdt daar inmiddels een klein half jaartje in grote tevredenheid in rond. Afgelopen week kwam ze met een paar kleine puntjes waar ik geen antwoord op heb. Dus, help!![]()
Haar voorkeur is rijden met maximaal i-Pedal en de auto in de ECO stand. De auto onthoudt deze instelling prima .... als je eventjes stopt. Ze ervaart al vanaf het begin dat bij langer dan een paar uur stilstaan dit weer gereset wordt en ze deze instellingen allebei opnieuw moet maken. Klinkt mij als een bug en niet een feature. Is dit te verhelpen?
Het tweede punt is dat na het op slot doen van de auto en weglopen er na een seconde of 10-15 een harde klik te horen valt buiten. Niet metalig, het is een soort plop of klonk. Echt elke keer. Is dit een bekend iets en zo ja, moeten we hier iets mee?
Dat geluid zegt mij niets
Wat betreft de i-pedal stand heb ik het antwoord. Als je naar eco wisselt komt je langs "snow", en in snow gaat de i-pedal uit en regeneratie naar level 1.Pogostokje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:21:
Mensen, de vrouw heeft een EV3 gekozen en rijdt daar inmiddels een klein half jaartje in grote tevredenheid in rond. Afgelopen week kwam ze met een paar kleine puntjes waar ik geen antwoord op heb. Dus, help!![]()
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Als je dit snel doet blijft level 3 staan, doe je het langzamer dan gaat hij inderdaad naar 1.Johan9711 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:43:
[...]
Wat betreft de i-pedal stand heb ik het antwoord. Als je naar eco wisselt komt je langs "snow", en in snow gaat de i-pedal uit en regeneratie naar level 1.
my drive eco plus sportief sturen .. maakt het verschilNVranya schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:58:
[...]
I-pedal stand moet gewoon onthouden worden, driving mode wordt altijd teruggezet en als je niet de default gebruikt moet je dat weer terugzetten. tip hiervoor is je drive mode instellen onder custom, dat is dan maar 2x klikken.
Dat geluid zegt mij niets
Ach ja, dat is waar ook. Maar dan klik je wel erg langzaam hoor 😅Johan9711 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:43:
[...]
Wat betreft de i-pedal stand heb ik het antwoord. Als je naar eco wisselt komt je langs "snow", en in snow gaat de i-pedal uit en regeneratie naar level 1.
Dit heb ik ook geconstateerd in onze nieuwe EV4. Binnen hoor je het niet en alleen op stand 1. Ik ging ervanuit dat het de condensator was, maar als je langs de dealer gaat laat even weten of dit iets is. Dan maak ik ook even een afspraak.Teddieke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:36:
Ik zal netjes de zoekfunctie gebruiken in het begin met al mijn vragen maar toch eentje die ik niet kon vinden.
Ik zit nu uiteraard geregeld even in de auto te ‘pielen’ met settings en het valt me op dat, wanneer de auto ingeschakeld is en stilstaat, er met intervallen een ratelend geluid van onder de motorkap komt. Alsof er iets draait en een draadje tussen zit.
Is dit een bekend geluid of toch even de dealer inlichten?edit:
Zet ik de A/C uit dan is het geluid instant weg. Heeft dus daarmee te maken. Nu de vraag of dit zo hoort ja of nee.
Ik ben donderdag geweest en ze gaven me aan dat het geluid gewoon de aircopomp is. Niets om me zorgen om te maken. Ik zou er toch mee langsgaan. Het is een nieuwe auto waar je iets aan hoort. Voor mij makkelijk om te zeggen wellicht. Ik kan te voet naar de dealer als het moet.Meerisminder schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Dit heb ik ook geconstateerd in onze nieuwe EV4. Binnen hoor je het niet en alleen op stand 1. Ik ging ervanuit dat het de condensator was, maar als je langs de dealer gaat laat even weten of dit iets is. Dan maak ik ook even een afspraak.
Ik denk dat mijn gehoor gewoon heel goed is 😬
Morgen post ik hier mijn eerste week in de EV3.
Wat een geweldige ervaring is het rijden met de EV. Stil, vliegt over de weg, stuurt lekker en brengt echt de hobby 'autorijden' weer terug bij me. Ik zeg wel stil, maar dat is exclusief die airco-ratel waar ik het eerder over had maar wat dus niks bleek. In de auto ook nauwelijks hoorbaar trouwens. Het viel me op tijden het klooien met de settings terwijl de deur openstond. Goed, naar gekeken, is niks, dus door!
De instellingen zitten voor het grote deel op de logische plek en daar was ik eigenlijk vrij snel al doorheen.
Het stuur is even wennen met de hoekige vorm maar dat komt wel.
De piepjes en belletjes en start-instellingen.
Daar hebben de meeste wel dezelfde mening over denk ik. Ik blijf dit een kwalijke EU-regel te vinden waarbij ik vermoed dat het averechts werkt. Ik zet bij starten de oogje uit wat me in de gaten houdt, de lane-assist waar ik vooral op binnenwegen gewoon last van heb en het gejengel voor het te hard rijden. Tsja, te hard, 1km, is dat te hard? De auto is ook niet altijd accuraat met de snelheidsbordjes. Bijvoorbeeld een bordje op de ventweg en ik rij opeens 20km te hard. Ik ben overigens absoluut geen hardrijder, des te meer vind ik die limiet extreem laag.
Wat meldingen betreft zoek ik nog een paar dingen. Ik krijg tijdens een lange rit toch nog geregeld het kopje koffie + het bijbehorende getingel, bijna na elk half uur heb ik het idee. Nou heb ik niet het idee dat ik als een dronkaard over de weg slinger maar zal daar nog eens goed op letten. Verder krijg ik af en toe de vraag of ik baanwisselhulp wil inschakelen. Misschien heb ik beide settings daarvoor nog over het hoofd gezien.
Het autootje moet zich aan de wet houden dus de meeste terugkerende settings snap ik wel, maar waarom blijf je niet gewoon in ECO staan?
Navigatie en dashboard/cockpit.
Voorlopig navigeer ik op Kia. Ik ben jaren gewend om via Apple Carplay Google te starten maar ik geef de Kia navigatie een kans vanwege de integratie. Voorlopig doet ie wat ie moet doen en kloppen de wegen. Het ziet er strak uit, geen bling, laat zien wat ie moet laten zien.
Schermen zijn duidelijk en helder. Beetje jammer van de donkere kaartweergave op het HOME-scherm maar dat blijkt as designed te zijn. Het klimaat-deel vond ik in eerste instantie op een gekke plek zitten. Mijn stuur zat ervoor en ik moest echt om het stuur heen kijken. Nadat ik mijn stoel en stuur ingesteld heb is ook dat beter. Nu zie ik het door mijn stuur heen. Niet helemaal 100 punten voor de design-afdeling.
Draadloos opladen gaat goed. Mijn telefoon wordt wat warm maar hij zweet zeker geen peentjes.
Interieur
Zitten is gewoon prima in de EV3. Gisteren met 4 personen, en onze dwergschnauzer, een lange rit gehad en niemand klaagde over ruimte of pijnlijke plekken. Ook in de kofferbak is voor ons, wij zijn met z'n twee, meer dan genoeg ruimte. Tot op heden ook binnen in de auto geen vreemde tikjes, tokkeltjes of andere funky geluiden. Het audiosysteem is voor ons ruim voldoende.
Ik had trouwens erg graag als een bijtje op de kast willen zitten toen de design-afdeling die afdekking voor de achterbak bedacht. Dan had ik nu geweten waarom ze de ruimte achter de bank hebben ingebouwd. Misschien om vanaf de achterbank iets uit de kofferbak te kunnen pakken?
De frunk, een wat?? vraagt iedereen, heb ik maar in gebruik genomen voor het instructieboekje en de laadkabel. Ik zou me kunnen voorstellen dat je daar je tasje van de snackbar in zet. Scheelt je de geurtjes in de auto.
Verbruik
Tevreden, maar naar welke getallen moet ik nou kijken?
In de auto 16,9kW/100 vanaf ophalen van de auto. Kijk ik naar de tabel bij het EV-verbruik dan kom ik daar met wat simpel hoofdrekenen niet aan. En dan de app, 14,3kW/100 gemiddeld over de laatste 30 dagen. Of Kia is hier niet eenduidig of ik 'lees' niet goed. 14,3kW geloof ik overigens niet.
Mogelijk zit het 'm ergens in het wel of niet bijtellen/berekenen van de recuperatie en/of klimaat en elektronica. Ik vermoed dat de cijfers in de auto het meest richting de werkelijkheid gaan
Overigens verbaasd me hoeveel je oplaadt via remmen. Op 66kW verbruik krijg ik ruim 9kW terug. Alleen Level 1 aanstaan. Level 2 of hoger dat gaat in mijn hoofd niet goed aangezien ik gewend ben om uit te rollen. Level 1 remt net voldoende af voor mij. Maar dat is puur persoonlijk.
Wind is wel een duidelijke factor en ik hoop in de winter <20 te kunnen blijven. Het is ook wel een beetje een sport voor me.
Publiek laden nog niet getest.
Al bij al zeer tevreden met de eerste kilometers!
Binnenkort de logo's nog vervangen door zwart. Ik denk dat dit mooier is met alle zwarte details die al op de auto zitten.
Goede korte review, leest lekker!Teddieke schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:07:
Mijn eerste weekje met de EV3. Bijna 500km, een vijftal korte ritten en 2 langere ritten.......
Wat een geweldige ervaring is het rijden met de EV. Stil, vliegt over de weg, stuurt lekker en brengt echt de hobby 'autorijden' weer terug bij me. Ik zeg wel stil, maar dat is exclusief die airco-ratel waar ik het eerder over had maar wat dus niks bleek. In de auto ook nauwelijks hoorbaar trouwens. Het viel me op tijden het klooien met de settings terwijl de deur openstond. Goed, naar gekeken, is niks, dus door!
De instellingen zitten voor het grote deel op de logische plek en daar was ik eigenlijk vrij snel al doorheen.
Het stuur is even wennen met de hoekige vorm maar dat komt wel.
De piepjes en belletjes en start-instellingen.
Daar hebben de meeste wel dezelfde mening over denk ik. Ik blijf dit een kwalijke EU-regel te vinden waarbij ik vermoed dat het averechts werkt. Ik zet bij starten de oogje uit wat me in de gaten houdt, de lane-assist waar ik vooral op binnenwegen gewoon last van heb en het gejengel voor het te hard rijden. Tsja, te hard, 1km, is dat te hard? De auto is ook niet altijd accuraat met de snelheidsbordjes. Bijvoorbeeld een bordje op de ventweg en ik rij opeens 20km te hard. Ik ben overigens absoluut geen hardrijder, des te meer vind ik die limiet extreem laag.
Wat meldingen betreft zoek ik nog een paar dingen. Ik krijg tijdens een lange rit toch nog geregeld het kopje koffie + het bijbehorende getingel, bijna na elk half uur heb ik het idee. Nou heb ik niet het idee dat ik als een dronkaard over de weg slinger maar zal daar nog eens goed op letten. Verder krijg ik af en toe de vraag of ik baanwisselhulp wil inschakelen. Misschien heb ik beide settings daarvoor nog over het hoofd gezien.
Het autootje moet zich aan de wet houden dus de meeste terugkerende settings snap ik wel, maar waarom blijf je niet gewoon in ECO staan?
Navigatie en dashboard/cockpit.
Voorlopig navigeer ik op Kia. Ik ben jaren gewend om via Apple Carplay Google te starten maar ik geef de Kia navigatie een kans vanwege de integratie. Voorlopig doet ie wat ie moet doen en kloppen de wegen. Het ziet er strak uit, geen bling, laat zien wat ie moet laten zien.
Schermen zijn duidelijk en helder. Beetje jammer van de donkere kaartweergave op het HOME-scherm maar dat blijkt as designed te zijn. Het klimaat-deel vond ik in eerste instantie op een gekke plek zitten. Mijn stuur zat ervoor en ik moest echt om het stuur heen kijken. Nadat ik mijn stoel en stuur ingesteld heb is ook dat beter. Nu zie ik het door mijn stuur heen. Niet helemaal 100 punten voor de design-afdeling.
Draadloos opladen gaat goed. Mijn telefoon wordt wat warm maar hij zweet zeker geen peentjes.
Interieur
Zitten is gewoon prima in de EV3. Gisteren met 4 personen, en onze dwergschnauzer, een lange rit gehad en niemand klaagde over ruimte of pijnlijke plekken. Ook in de kofferbak is voor ons, wij zijn met z'n twee, meer dan genoeg ruimte. Tot op heden ook binnen in de auto geen vreemde tikjes, tokkeltjes of andere funky geluiden. Het audiosysteem is voor ons ruim voldoende.
Ik had trouwens erg graag als een bijtje op de kast willen zitten toen de design-afdeling die afdekking voor de achterbak bedacht. Dan had ik nu geweten waarom ze de ruimte achter de bank hebben ingebouwd. Misschien om vanaf de achterbank iets uit de kofferbak te kunnen pakken?
De frunk, een wat?? vraagt iedereen, heb ik maar in gebruik genomen voor het instructieboekje en de laadkabel. Ik zou me kunnen voorstellen dat je daar je tasje van de snackbar in zet. Scheelt je de geurtjes in de auto.
Verbruik
Tevreden, maar naar welke getallen moet ik nou kijken?
In de auto 16,9kW/100 vanaf ophalen van de auto. Kijk ik naar de tabel bij het EV-verbruik dan kom ik daar met wat simpel hoofdrekenen niet aan. En dan de app, 14,3kW/100 gemiddeld over de laatste 30 dagen. Of Kia is hier niet eenduidig of ik 'lees' niet goed. 14,3kW geloof ik overigens niet.
Mogelijk zit het 'm ergens in het wel of niet bijtellen/berekenen van de recuperatie en/of klimaat en elektronica. Ik vermoed dat de cijfers in de auto het meest richting de werkelijkheid gaan
Overigens verbaasd me hoeveel je oplaadt via remmen. Op 66kW verbruik krijg ik ruim 9kW terug. Alleen Level 1 aanstaan. Level 2 of hoger dat gaat in mijn hoofd niet goed aangezien ik gewend ben om uit te rollen. Level 1 remt net voldoende af voor mij. Maar dat is puur persoonlijk.
Wind is wel een duidelijke factor en ik hoop in de winter <20 te kunnen blijven. Het is ook wel een beetje een sport voor me.
Publiek laden nog niet getest.
Al bij al zeer tevreden met de eerste kilometers!
Binnenkort de logo's nog vervangen door zwart. Ik denk dat dit mooier is met alle zwarte details die al op de auto zitten.
Een paar puntjes:
- Het verschil tussen Eco en Normaal is nihil, zou me daar dus niet elke keer mee bezig houden, dat deed ik in het begin, maar het scheelt echt vrijwel niets en de rij-ervaring is absoluut iets minder
- Naar het klimaatscherm kijk ik amper, ik zie duidelijk de temperatuur en gebruik de fysieke knoppen, meer heb je niet nodig
- Houdt draadloos laden voor incidenten, zoals je zegt wordt je iPhone warm. Dat is slecht voor de batterij, ik heb daarom gewoon een kabel in de auto liggen, iets om rekening mee te houden wat mij betreft
- Probeer toch eens met i-Pedal LV3 te rijden, het is even wennen, maar je hebt je rempedaal bijna niet nodig, geeft het even de tijd
- En ja, zwarte logo's zijn een stuk mooier!
Groet, John woonplaats Emmen
Veel plezier van je EV3 !
Ik heb verstelbare achterbankleuning, vanaf model 2027 zit dat er in.Ohmak schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:50:
@Teddieke de afdekking voor de kofferbak is ontworpen met verstelbare rugleuningen van de achtbank in gedachten. Deze zijn te vinden in de koreaanse versie, hier in eu helaas niet.
Veel plezier van je EV3 !
Maar sluit die ook aan op de afdekking voor de kofferbak want mijn EV3 is 4 weken oud en ik kan de achterbank niet zo aanpassen dat deze aansluitZonnekamp schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb verstelbare achterbankleuning, vanaf model 2027 zit dat er in.
Die sluit idd niet aan. Ik heb hem net twee dagen, dus ik ben nog aan het ontdekken...evertmulder schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:05:
[...]
Maar sluit die ook aan op de afdekking voor de kofferbak want mijn EV3 is 4 weken oud en ik kan de achterbank niet zo aanpassen dat deze aansluit
Kort voor onze vakantie naar Frankrijk kregen we onze Advanced Plus Long range EV3 geleverd. Dat was dus een ideaal moment om de auto goed te leren kennen. We verbleven op een afstand van ongeveer 1000km vanaf huis.
Onze ervaringen in het kort is dat de auto uitstekend is bevallen en we er met veel plezier in hebben gereden. Hoewel de auto vrijwel dezelfde maten had als onze vorige voelde hij veel ruimer en konden we zonder problemen alle bagage meenemen. Hiervoor hadden we een hybride auto en het elektrische rijden bevalt ook uitstekend.
Wat betreft het laden: De avond voor vertrek hebben we de auto thuis tot 100% geladen. Onderweg naar onze bestemming hebben we op ongeveer 350km onze eerste stop gemaakt om te laden. Daarna nog 1 stop tot de eindbestemming. Het laden van 60kWh bij een DC snellader duurde ongeveer 45 minuten. Een groot deel van de tijd laadde hij met ongeveer ca 117kW en naarmate de 80% naderde liep dat terug naar 70kW en later 30kW.
In Frankrijk waren er echt genoeg laadpalen te vinden. Je kan laden tijdens het boodschappen doen, tijdens het eten etc. Dat lukte steeds met tarieven tussen de 35 en 54 cent, dat was goed te doen. We hebben meestal de Kia Charge laadpas gebruikt en langs de snelweg de Ionity app om te laden. We verwachten in Nederland niet vaak langs de weg te hoeven laden met de longrange, vandaar dat ik me niet verder hebt verdiept in andere laadpassen of apps die mogelijk nog wat extra korting geven.
Over de hele vakantie hebben we 2940 km gereden en 455kWh gebruikt. (inclusief thuisgeladen kWh en resterende kWh) De gemiddelde kosten per kWh waren 49 cent. (en dan heb ik meegerekend dat de geladen kWh thuis 0.25 Euro waard zijn) We hebben 15,5 kWh per 100km gebruikt en dat valt me niet tegen gezien de grote hoeveelheid km op de snelweg.
We hebben veel plezier gehad van de functie om de airco steeds al voor vertrek aan te kunnen zetten zodat je niet in een bloedhete auto hoeft in te stappen. Dat lukte vaak maar bij het strand helaas niet altijd vanwege slechte 4/5G dekking. We kijken dus uit naar de volgende vakanties en uiteraard alle ritjes tussendoor.
Het enige dat ik nog niet goed snap is waarom Kia niet gewoon standaard All season banden onder de auto levert. Dat lijkt me een kleine moeite, desnoods tegen een kleine meerprijs en ik denk dat veel mensen daar veel profijt van zouden hebben.
Wat in ieder geval invloed heeft is de stand + richting van de zon icm het dragen van een zonnebril. Maar de exacte formule om dit te voorspellen en voorkomen heb ik ook nog niet gevonden.Teddieke schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:07:
Ik krijg tijdens een lange rit toch nog geregeld het kopje koffie + het bijbehorende getingel, bijna na elk half uur heb ik het idee.
Deze zijn als ik het goed heb te vinden bij onder Comfort bij Bestuurdershulp. Ik ben persoonlijk zelf geen vrienden met dit systeem, het gaat in minder dan de helft van de gevallen goed en schakelt zichzelf dan uit. Terwijl mijn echtgenote het juist erg prettig vind werken (en het bij haar vrijwel altijd direct werkt).Verder krijg ik af en toe de vraag of ik baanwisselhulp wil inschakelen. Misschien heb ik beide settings daarvoor nog over het hoofd gezien.
Grappig hoe meningen verschillen. Ik ben daar juist blij mee en vind het juist jammer dat de reguliere kaart wit is. Ik zou het fijn vinden als je daar de DARK modus als standaard kon kiezen, ook overdag.Beetje jammer van de donkere kaartweergave op het HOME-scherm maar dat blijkt as designed te zijn.
Dat kan toch? Mijn kaart is altijd donker, ook overdag. Ik meen dat het een instelling is bij kaartweergave (heb 'm nu even niet in de buurt).deMercer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:35:
Grappig hoe meningen verschillen. Ik ben daar juist blij mee en vind het juist jammer dat de reguliere kaart wit is. Ik zou het fijn vinden als je daar de DARK modus als standaard kon kiezen, ook overdag.
Klopt, je hebt helder of donker en ook nog met meer info of een simpele variant. Op het homescreen is het wel altijd donker.Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:23:
[...]
Dat kan toch? Mijn kaart is altijd donker, ook overdag. Ik meen dat het een instelling is bij kaartweergave (heb 'm nu even niet in de buurt).
Echt waar? Daar heb ik dan kennelijk gemist toen ik de auto vorig personaliseerde. Of is dat een optie die later is toegevoegd? Of ik ben vergeten dat dit kanZr40 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:23:
Dat kan toch? Mijn kaart is altijd donker, ook overdag. Ik meen dat het een instelling is bij kaartweergave (heb 'm nu even niet in de buurt).
Zodra we de auto weer terug hebben (hopelijk eind volgende week), zal ik eens op zoek gaan waar ik dat kan instellen.
Voortaan laat ik de plug er dus inzitten.
Ja klopt wel je auto moet wel accu conditioning hebben anders werkt het niet. meeste EV hebben dit ondertussen wel, maar de oudere EV's kan het zijn dat het er niet op zit.eboellie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:53:
mooie tip, en het doekt een vooroordeel van me op: YouTube: Leaving Your EV Plugged In Is Not Hurting the Battery. It Is Protecting It!
Dat doe je toch sowieso wel? Je gaat toch niet continu die stekker er uithalen als ‘ie klaar is?eboellie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:53:
mooie tip, en het doekt een vooroordeel van me op: YouTube: Leaving Your EV Plugged In Is Not Hurting the Battery. It Is Protecting It!
Ik moest er ook aan wennen en het schakelt wel snel uit als je maar een kleine beweging aan het stuur maakt. Het gaat tegen je natuur in om niet mee te sturen bij de rijbaanwissel.deMercer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:35:
Deze zijn als ik het goed heb te vinden bij onder Comfort bij Bestuurdershulp. Ik ben persoonlijk zelf geen vrienden met dit systeem, het gaat in minder dan de helft van de gevallen goed en schakelt zichzelf dan uit. Terwijl mijn echtgenote het juist erg prettig vind werken (en het bij haar vrijwel altijd direct werkt).
Je hand(en) losjes op het stuur leggen en het werkt perfect.
Nu ruim een week de auto in bezit en ik moet zeggen... Wat een luxe!
Het instellen van de 2 profielen duurde even, maar zou nu ook opgelost moeten zijn.
Omdat ik er vanuit ging dat ik de "oude" uitvoering had ontvangen zocht ik mij rot naar het stopcontact en de V2L Connector. Die krijg je dus niet meer in de 2027 versie die ik nu heb.
Had ik dit eerder geweten dan het in gelijk het Tech Pack (met oa stopcontact en warmtepomp) besteld, maar helaas.
Uit coulance krijg ik dan toch de V2L Connector er gratis bij.
Al met al toch uitermate tevreden met de auto
Als hij aan een publieke paal staat met potentieel de laadpaal kleef kosten dat haal ik hem wel weg. Maar ook bijvoorbeeld op kantoor waar er minimaal laadplekken zijn, want met collega's kunnen we dan ruilen bijv. tijdens de lunch. Maar stel ik zou een private laadpaal hebben, nee dan zou ik hem lekker laten staan. Hangt dus van de situatie af!THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:31:
[...]
Dat doe je toch sowieso wel? Je gaat toch niet continu die stekker er uithalen als ‘ie klaar is?
Ik heb het uit gezet, het duurde me veel te lang. Prima als je alle ruimte hebt en als het niet druk is, maar tijdens de spits ga ik geen kilometer wachten totdat de auto het veilig acht van baan te wisselen. Het concept is leuk, maar in praktijk is het nog veel te gevoelig/voorzichtig.deMercer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Deze zijn als ik het goed heb te vinden bij onder Comfort bij Bestuurdershulp. Ik ben persoonlijk zelf geen vrienden met dit systeem, het gaat in minder dan de helft van de gevallen goed en schakelt zichzelf dan uit. Terwijl mijn echtgenote het juist erg prettig vind werken (en het bij haar vrijwel altijd direct werkt).
[...]
[ Voor 40% gewijzigd door aidanl op 25-08-2026 18:26 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange