Ja kan en mag.
Mijn auto wordt bv. door vier gezinnen gebruikt kwestie van 'm niet te lang te laten staan niksen.
Maar dan nog, de dagen dat we de auto gebruiken (regen, koud slecht weer) voor verplaatsingen hangt ie dus niet aan de woning en is er van energie teruglevering via de auto geen sprake.
Wie op zonnige dagen thuis kan werken kan uiteraard dan zijn EV met V2G aan de woning koppelen om op te laden/terug te leveren. Maar dan vraag ik me af of de kost van een privé aangekochte EV opweegt tegen dat kleine voordeel. Of überhaupt men dan wel nog een eigen auto echt nodig heeft.
De dag dat wij beiden niet meer uit gaan werken komt er gewoon geen auto meer binnen en doen we het wel met een deelauto. Dat lijkt me veel goedkoper dan privé een auto te kopen die je nauwelijks gebruikt voor te rijden maar minstens 80% als dood gewicht aan de woning koppelt.
Wanneer je de auto niet zelf moet financieren wordt het uiteraard een heel ander verhaal.
Dan moet je alleen de werkgever/leaseMij overtuigen dat je auto niet dient om je te verplaatsen maar grotendeels dient als thuisaccu.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zie heus het voordeel wel in om via V2G gekoppelde auto's een in- en output buffer te voorzien voor het net. Alleen heb ik daar als eindgebruiker totaal geen vat op. Niet op de uitrol en niet op de voorwaarden.
Het enig resultaat is dan ook dat er door alle partijen die daar op willen inzetten, eindgebruikers inbegrepen, alleen nog maar over gepraat wordt.
Mijn eerst EV nam ik in gebruik Q1 2019. Een jaar later werd er al volop gepraat dat V2G op het punt stond uitgerold te worden. Vier jaar later staan we een klein stapje verder maar er zijn heus nog geen tienduizenden EV's aan het grid gekoppeld om netcongestie tegen te gaan.
In 2021 heb ik dan maar zelf geïnvesteerd in een thuisaccu die 24/7 aan de woning is gekoppeld en dus al enkele jaren er voor zorgt dat er vanuit mijn woning niet meer wordt bijgedragen aan de netcongestie.
En wie zich echt zorgen maakt over de gevolgen van netcongestie zou beter eerst iets doen aan de uit de hand gelopen salderingsregeling zodat de oorzaak al weggenomen wordt ipv met extra maatregelen iets proberen te verhelpen zonder dat de echte oorzaak wordt aangepakt.
[
Voor 45% gewijzigd door
IvoB2 op 27-08-2024 18:47
]