Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 6 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Coffee schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:24:
Daarbij hebben meerdere dealers aangegeven te verwachten dat het AC terugladen betreft.
Allemaal mee eens maar wat ik na vijf jaar als klant bij Kia wel al geleerd heb is vooral niet terugvallen op wat een Kia dealer/verkoper vertelt.
Toen ik mijn EV6 bestelde bleef de verkoper bij hoog en bij laag beweren dat V2L alleen kan op die uitvoeringen die standaard een adapter kreeg meegeleverd, terwijl ze dat allemaal kunnen maar niet allemaal een adapter meegeleverd krijgen.
Bij aflevering heb ik, op basis van mijn ervaring met de e-Niro en het op voorhand volgen van het EV6 tweakers topic, de uitleg van de verkoper meermaals moeten corrigeren en hij wist zelfs niet eens hoe je het 230V stopcontact onder de achterbank moest ontgrendelen. 8)7

Van één ding ben ik wel zeker en dat is dat Tim (hij moet er tenslotte van leven) veel vlugger op de hoogte zal zijn dan de eerste de beste Kia dealer (de meeste zijn nog ergens blijven steken in het tijdperk van de benzinedampen :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 21:38
Ik hoop maar dat deze info voor de EV9 (van vorig jaar) nog steeds klopt: nieuws: Kia wil vanaf volgend jaar in Nederland EV9 als thuisaccu en v2h moge.... Ik kan me niet goed voorstellen (zelfde platform enzo) dat de EV3 anders gaat werken dan de EV9. Is het niet gewoon mogelijk om de omvormer die voor de aandrijving zorgt (ook AC) 'gewoon' 3 x 240 bij 50 Hz) te laten opwekken? Scheelt weer een kostbare omvormer en met wat slimme relais (en software) is het gepiept.

Voordeel van DC is mogelijk een beter rendement? De meeste laad omvormers (van AC naar DC voor de accu) hebben een rendement van maar 85%. Het rendement van de 'rij' omvormer zal toch ook wel goed zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
De term V2X is natuurlijk ook gewoon "hedging" van Kia, dan zitten ze nergens aan vast. V2L (wat sowieso al kan) is ten slotte ook V2X, en ze zeggen nergens welke specifieke "X"en ze ondersteunen. Ook termen als "voorbereid", "ready" e.d. zeggen veel minder dan mensen denken of hopen. Goede intenties, maar nul garantie, en soms zelfs niet wat je denkt dus. (En daarmee bedoel ik niet dat dat Kia's fout zou zijn, zij opereren natuurlijk ook in een complex ecosysteem van partijen en overheden met verschillende belangen).

Dat het "gewoon" 230V terugleveren is snap ik overigens wel, maar waar bij V2L en V2H (losgekoppeld van het net) wellicht alleen de vraag is hoe hoog de belasting mag zijn, is bij V2G natuurlijk ook de synchronisatie met de gridspanning nodig. Als je de stroom precies in tegenfase het net op gooit wordt denk ik niemand vrolijk. V2G is dus sowieso iets wat complexer is dan alleen maar AC spanning genereren en stroom leveren (en veel meer aan regels gebonden zoals IvoB2 al eerder een aantal keer zei).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 16:49
Coffee schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:30:
Iets anders, weet iemand wat voor een daktent dit is op de EV3?

[Afbeelding]

Wij houden wel can camperen, en dit lijkt me een grappige manier om Europa te doorkruisen (hoewel ik niet weet hoe het is om de daktent telkens in de klappen wanneer je een uitstapje maakt).
Heb een tijdje geleden bij een kampeerwinkel zo'n soort tent gezien. Volgens mij passen die op zo goed als alle dakrails die je op een auto kan krijgen. Was niet 1 die je kon uitschuiven en betreden met een trap maar kan me voorstellen dat de bevestiging mechanismen grofweg wel hetzelfde zullen zijn.

Zoiets dus: https://daktent.nl/daktenten/eezi-awn-jazz-1200/

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:19

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Heb een tijdje geleden bij een kampeerwinkel zo'n soort tent gezien. Volgens mij passen die op zo goed als alle dakrails die je op een auto kan krijgen. Was niet 1 die je kon uitschuiven en betreden met een trap maar kan me voorstellen dat de bevestiging mechanismen grofweg wel hetzelfde zullen zijn.

Zoiets dus: https://daktent.nl/daktenten/eezi-awn-jazz-1200/
Volgens mij was die van Kia ook opklapbaar ipv uitschuifbaar inderdaad. Je ziet ook dat de supports een waaier constructie hebben. Thanks voor de tip! Zoiets lijkt me zeer prettig. En met mijn lengte van 197cm is de optie voor een bed van 120*240 ook niet verkeerd 😎

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik heb geen idee hoe betrouwbaar de info op evdatabase is maar daar staat bij dat V2H en V2G via DC en via AC niet ondersteund wordt.

V2L via AC dan wel. Ansich niet zo vreemd aangezien kia adverteert met V2X 'ready' maar mits de info betrouwbaar is weten we wel waar we op dit moment aan toe zijn.

https://ev-database.org/car/2212/Kia-EV3-Long-Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 05:22
AtlAntA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:34:
Wat mij betreft niet off topic hoor. De ev3 is 1 van de eerste zo niet de eerste 'betaalbare' ev die dit zou moeten kunnen ondersteunen en Kia adverteert er ook best mee. Stond er ook niet zo'n huisje bij de experience dagen waarbij dit werd gedemonstreerd?
Klopt, daar hing onderstaande laadpaal aan de EV9 die overigens flink wat stroom leverde aan de koffiemachine in de auto ;)

https://wsolar.shop/nl/enphase-bidirectionele-ev-oplader

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:23
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Allemaal mee eens maar wat ik na vijf jaar als klant bij Kia wel al geleerd heb is vooral niet terugvallen op wat een Kia dealer/verkoper vertelt.

Van één ding ben ik wel zeker en dat is dat Tim (hij moet er tenslotte van leven) veel vlugger op de hoogte zal zijn dan de eerste de beste Kia dealer (de meeste zijn nog ergens blijven steken in het tijdperk van de benzinedampen :+ ).
Tot nu toe heb ik in ieder geval nog van geen enkele KIA dealer gehoord dat de EV3 op benzine gaat rijden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou, toen ik de e-Niro ging ophalen, nog maar 5 jaar geleden, verkondigde de dealer in hoogsteigen persoon me dat er niets boven een Stinger ging en het nooit wat zou worden met die EV's.

Geen idee of ie inmiddels is overgestapt op een EV6 GT. :+

Gedurende de laatste 5 jaar was de enige constante in de zaak ook de chef techniek en die verzoop in het werk. Het personeel van de werkplaats en de verkoopsdienst zag er bij ieder bezoek (één tot twee keer per jaar) totaal anders uit. De tijd dat je als afgestudeerde in een autowerkplaats begon en daar bleef tot je pensioen lijkt al een tijd achter ons te liggen en personeelswissels al even vlug te gebeuren als OTA updates. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

IvoB2 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:50:
[...]
En idd V2L heeft zijn beperking tot 3,6 kW maar werkt voor de rest even goed als een gewone thuisaccu.
Geeft al meer vermogen dan de Sessy's en daar springt men ook op.
Persoonlijk begrijp ik dus niet zo dat men V2L (eenvoudiger, goedkoper en niks te maken met de netbeheerder) afdoed als onbruikbaar maar wel al zijn hoop stelt op het duurdere V2G waar men afhankelijk is van de grillen van de netbeheerder.

[…]
Zat ook al jaren te wachten op de praktische uitvoering van V2X maar sinds ik V2L werkend heb (voor een paar honderd euro) heb ik V2X de eerste jaren zeker niet meer nodig want het voegt niets toe voor wat ik ervan verwacht.
Die snap ik niet: hoe zie je V2L als thuisaccu? Een thuisaccu is bidirectioneel; je kunt ermee laden en ontladen. De V2L van Kia kan toch alleen ONTladen?

En verder kan dat alleen aan een zwevende gebruiker (eilandgebruik), wat dus ook niet vergelijkbaar is met een thuisaccu.

Wat heb je dan thuis gemaakt (en hoe) voor die paarhonderd euro? Je maakt me nieuwsgierig…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

deejeebv schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Je kunt ook achteraf leren bekleding toevoegen. Bij Ayvens €1540.
Gaat dat ook goed met de airbags die er tegenwoordig in de zijkant van de stoelen zitten? Dan geeft Kia natuurlijk geen garantie op de goede werking…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Die snap ik niet: hoe zie je V2L als thuisaccu? Een thuisaccu is bidirectioneel; je kunt ermee laden en ontladen. De V2L van Kia kan toch alleen ONTladen?
Euh, iedere HV accu van een EV kan eerst geladen worden via de laadpoort van dezelfde EV hoor.
En verder kan dat alleen aan een zwevende gebruiker (eilandgebruik), wat dus ook niet vergelijkbaar is met een thuisaccu.
Inderdaad, in eilandmodus.
Meer moet dat voor mij niet zijn.
Het is (relatief goedkope) back up voor een al aanwezige thuisaccu met een veel kleiner opslagvolume.
Wat heb je dan thuis gemaakt (en hoe) voor die paarhonderd euro? Je maakt me nieuwsgierig…
Werkt hetzelfde als een AC generator aangesloten op de generatoringang van een (al aanwezige) thuisaccu inverter (Victron) maar dan zonder brandstof te verstoken en zonder lawaai en geurhinder. :)

Maar dat is voer voor een ander topic. Het gaat hier over de EV3 en die kan al volledig 24/7 ingezet worden als een goed functionerende vervanger voor de thuisaccu en heeft die extra hardware dus niet nodig. :+

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Coffee schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:30:
Iets anders, weet iemand wat voor een daktent dit is op de EV3?

[Afbeelding]

Wij houden wel can camperen, en dit lijkt me een grappige manier om Europa te doorkruisen (hoewel ik niet weet hoe het is om de daktent telkens in de klappen wanneer je een uitstapje maakt).
Voor diegene die hier eventueel interesse in hebben, het was de volgende daktent: https://www.femkesrooftop...tent/khosi-abs-2-personen

Wel vrij prijzig, er zijn even grote daktenten voor 30-40% goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
TechLight schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:54:
....

Dat het "gewoon" 230V terugleveren is snap ik overigens wel, maar waar bij V2L en V2H (losgekoppeld van het net) wellicht alleen de vraag is hoe hoog de belasting mag zijn, is bij V2G natuurlijk ook de synchronisatie met de gridspanning nodig. Als je de stroom precies in tegenfase het net op gooit wordt denk ik niemand vrolijk. V2G is dus sowieso iets wat complexer is dan alleen maar AC spanning genereren en stroom leveren (en veel meer aan regels gebonden zoals IvoB2 al eerder een aantal keer zei).
Dat synchroniseren is niet meer wat het geweest is :) :) (ik kom nog uit de tijd van 3 lampjes of later de Rapitact); tegenwoordig verloopt dat vol-automatisch; je zonnepaneel omvormer doet het dagelijks. Niets bijzonders en zou ook geen probleem moeten zijn. Bestaande thuisbatterijen weten er natuurlijk ook allang weg mee. Ik denk dat het 'complexe' vooral in de verdienmodellen van de betrokken partijen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:51:
[...]
Werkt hetzelfde als een AC generator aangesloten op de generatoringang van een (al aanwezige) thuisaccu inverter (Victron) maar dan zonder brandstof te verstoken en zonder lawaai en geurhinder. :)

Maar dat is voer voor een ander topic. Het gaat hier over de EV3 en die kan al volledig 24/7 ingezet worden als een goed functionerende vervanger voor de thuisaccu en heeft die extra hardware dus niet nodig. :+
offtopic:
Ah, dus toch niet bidirectioneel. Zo’n generatoringang is alleen ingang. Je zult dus wat om moeten steken om de auto weer bij te laden.
Op die manier noem ik het geen vervanger van de thuisaccu, die telkens volautomatisch om kan schakelen van richting.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Een EV zal, mijn mening, nooit een vervanger zijn voor de thuisaccu.
Een thuisaccu hangt immers 24/7 aan de woning gekoppeld.
Een EV wordt hier primair gebruikt voor mobiliteit (hij is me te duur om 24/7 aan de woning gekoppeld te houden) maar mag wel secundair als back up voor de thuisaccu dienen (voornamelijk tijdens de maanden december en januari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Zojuist gebeld door de dealer. Wat ze beweren is dat Kia het niet meer toe laat om backorders aan te passen (kleur in dit geval) ook al zijn ze nog niet gemaakt. Men kan wel een nieuwe order voor me aanmaken maar dit betekent waarschijnlijk ook een veel latere leverdatum. Hoeveel later kon hij me niet vertellen, dat zou die nog proberen uit te zoeken.

Eerlijk gezegd geloof ik hier dus niet zoveel van. Het komt op mij over dat men voor de auto's die al in bestelling staan een betere prijs heeft gekregen (soort van pre-order zeg maar) en dat men bij aanpassingen een andere (meer)prijs moet betalen.

Ben ik nu te cynisch of te sceptisch of kan het kloppen wat de dealer zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
IvoB2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:09:
Een EV zal, mijn mening, nooit een vervanger zijn voor de thuisaccu.
Een thuisaccu hangt immers 24/7 aan de woning gekoppeld.
Een EV wordt hier primair gebruikt voor mobiliteit (hij is me te duur om 24/7 aan de woning gekoppeld te houden) maar mag wel secundair als back up voor de thuisaccu dienen (voornamelijk tijdens de maanden december en januari).
De meeste auto’s worden hooguit 20% of minder gebruikt, kunnen ze dus 80% aan het net gekoppeld worden. Dan zorgt de wet van de grote getallen er voor dat er een mooi gemiddelde buffer beschikbaar kan zijn. Moeten we serieus beginnen met uitrollen en niet alleen blijven praten over net congestie. Als er over een aantal jaar een paar 10.000 accu’s gekoppeld zijn helpt dat echt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja kan en mag.
Mijn auto wordt bv. door vier gezinnen gebruikt kwestie van 'm niet te lang te laten staan niksen.

Maar dan nog, de dagen dat we de auto gebruiken (regen, koud slecht weer) voor verplaatsingen hangt ie dus niet aan de woning en is er van energie teruglevering via de auto geen sprake.

Wie op zonnige dagen thuis kan werken kan uiteraard dan zijn EV met V2G aan de woning koppelen om op te laden/terug te leveren. Maar dan vraag ik me af of de kost van een privé aangekochte EV opweegt tegen dat kleine voordeel. Of überhaupt men dan wel nog een eigen auto echt nodig heeft.

De dag dat wij beiden niet meer uit gaan werken komt er gewoon geen auto meer binnen en doen we het wel met een deelauto. Dat lijkt me veel goedkoper dan privé een auto te kopen die je nauwelijks gebruikt voor te rijden maar minstens 80% als dood gewicht aan de woning koppelt.

Wanneer je de auto niet zelf moet financieren wordt het uiteraard een heel ander verhaal.
Dan moet je alleen de werkgever/leaseMij overtuigen dat je auto niet dient om je te verplaatsen maar grotendeels dient als thuisaccu.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zie heus het voordeel wel in om via V2G gekoppelde auto's een in- en output buffer te voorzien voor het net. Alleen heb ik daar als eindgebruiker totaal geen vat op. Niet op de uitrol en niet op de voorwaarden.
Het enig resultaat is dan ook dat er door alle partijen die daar op willen inzetten, eindgebruikers inbegrepen, alleen nog maar over gepraat wordt.

Mijn eerst EV nam ik in gebruik Q1 2019. Een jaar later werd er al volop gepraat dat V2G op het punt stond uitgerold te worden. Vier jaar later staan we een klein stapje verder maar er zijn heus nog geen tienduizenden EV's aan het grid gekoppeld om netcongestie tegen te gaan.

In 2021 heb ik dan maar zelf geïnvesteerd in een thuisaccu die 24/7 aan de woning is gekoppeld en dus al enkele jaren er voor zorgt dat er vanuit mijn woning niet meer wordt bijgedragen aan de netcongestie.
En wie zich echt zorgen maakt over de gevolgen van netcongestie zou beter eerst iets doen aan de uit de hand gelopen salderingsregeling zodat de oorzaak al weggenomen wordt ipv met extra maatregelen iets proberen te verhelpen zonder dat de echte oorzaak wordt aangepakt.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ik luister al 11 jaar naar het gepraat en ben het (helaas) met je eens dat er van voortgang geen sprake is. De netbeheerder begint wel steeds harder te ‘huilen’ over net congestie. Misschien dat de tijd er nu rijp voor is? Kia lijkt hier in ieder geval het initiatief genomen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je goed gevolgd had dan had je ook gemerkt dat Kia daar niet alleen in is en ook niet de eerste.
De VAG groep en Renault, om er maar twee bij naam te noemen, zijn daar even goed mee bezig.

Met eveneens de nadruk op "mee bezig" en "mogelijk in de toekomst".

Netcongestie is trouwens in Vlaanderen niet zo aan de orde dan in Nederland.
Hier hebben ze de oorzaak dan ook al eerder bij de bron aangepakt. :+

Overigens niet mee eens dat er geen vooruitgang is geboekt.
Inzake techniek en hardware zou het gewoon kunnen werken. De bottleneck bij V2G zijn de netbeheerders die er in ieder land/regio dan ook nog eens anders tegenaan kijken.
Autofabrikanten die wereldwijd afzetten hebben uiteraard geen boodschap aan plaatselijke beleidslijnen (of de afwezigheid daarvan) maar hebben nood aan een standaard met een zo groot mogelijk bereik.

Maar zolang het niet daadwerkelijk op schaal geïmplementeerd wordt en vooral wanneer het (nog) niet duidelijk is wat de voordelen voor de eindconsument zijn (en praktische voordelen zijn nog iets totaal anders dan op basis van voorspellingen en theoretische modellen je proberen rijk te rekenen) heb je er voorlopig als eindgebruiker weinig aan.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 14:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:00
Zojuist heb goedkeuring gekregen voor mijn volgende (lease)auto, de EV3 GT Plusline in het groen. Levering staat gepland ergens eind februari, maar mijn contactpersoon heeft daar met Kia een hard hoofd in. We gaan het meemaken...

Als ik het goed heb wordt dit hier dan de derde e208 die ingeruild gaat worden voor een EV3, grappig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
aikink schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:03:
Zojuist heb goedkeuring gekregen voor mijn volgende (lease)auto, de EV3 GT Plusline in het groen. Levering staat gepland ergens eind februari, maar mijn contactpersoon heeft daar met Kia een hard hoofd in. We gaan het meemaken...

Als ik het goed heb wordt dit hier dan de derde e208 die ingeruild gaat worden voor een EV3, grappig!
Weet niet of je mij meetelt maar de e208 houden we nog als 2e auto. Is ook nog maar 15 maanden oud. Dat ie van die 15 maanden in totaal al 1.5 maand in de garage heeft gestaan en staat met hetzelfde onderdeel (OBC) wat stuk gaat doet me er wel aan denken dat ie misschien weg moet. Maar vrouwlief vindt het een fijne auto dus die blijft nog wel even.

Ik heb vandaag de kleur van mijn reeds bestelde ev3 gt om laten zetten naar ivory silver glossy ipv snow white pearl. Men kon geen backorders meer omzetten naar snow white pearl dus het was kiezen tussen een nieuwe bestelling doen en een levertijd van april/mei en dan de snow white pearl als kleur of in januari de auto krijgen waarbij ik uit zo goed als alle andere kleuren kon kiezen.

Ik zat voor het bestellen al heel erg te dubben tussen die 2 kleuren en heb toen maar iene miene mutte gedaan. Dus ik vind het niet heel erg. Alleen wel wat brakke communicatie tussen de dealer en hun lease afdeling. Die gaven tegenstrijdige berichten. Enfin, eind goed al goed. :)

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-05 14:23
AtlAntA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Weet niet of je mij meetelt maar de e208 houden we nog als 2e auto. Is ook nog maar 15 maanden oud. Dat ie van die 15 maanden in totaal al 1.5 maand in de garage heeft gestaan en staat met hetzelfde onderdeel (OBC) wat stuk gaat doet me er wel aan denken dat ie misschien weg moet. Maar vrouwlief vindt het een fijne auto dus die blijft nog wel even.

Ik heb vandaag de kleur van mijn reeds bestelde ev3 gt om laten zetten naar ivory silver glossy ipv snow white pearl. Men kon geen backorders meer omzetten naar snow white pearl dus het was kiezen tussen een nieuwe bestelling doen en een levertijd van april/mei en dan de snow white pearl als kleur of in januari de auto krijgen waarbij ik uit zo goed als alle andere kleuren kon kiezen.

Ik zat voor het bestellen al heel erg te dubben tussen die 2 kleuren en heb toen maar iene miene mutte gedaan. Dus ik vind het niet heel erg. Alleen wel wat brakke communicatie tussen de dealer en hun lease afdeling. Die gaven tegenstrijdige berichten. Enfin, eind goed al goed. :)
Is de levertijd nu al april/mei voor nieuwe bestellingen? Heb ik dat goed begrepen?

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:16
AtlAntA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Die van mij heeft in oktober vorig jaar ook 1.5 maand in de garage gestaan met het zelfde probleem...Toen ik hem eindelijk weer terug had nog gevraagd of de nieuw geplaatste OBC dan een verbeterde versie was waardoor het probleem niet meer voor zou komen...en je raadt het al, dat was niet het geval haha. Die van mij heeft nog wel verlengde garantie maar dan nog vind ik het prima om er afscheid van te nemen in Januari!

• sdg875
aikink schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:03:

Gefeliciteerd!

• IvoB2
xoortgiesen schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:00:
[...]
Is de levertijd nu al april/mei voor nieuwe bestellingen? Heb ik dat goed begrepen?
Doorgaans weet je dat pas echt wanneer de auto effectief afgeleverd is. :)
Effectieve oplever termijn en beloofde oplevertermijn willen nog wel eens afwijken. :)
(Kan overigens in beide richtingen. Op onze e-Niro moesten we 11 maanden wachten en de EV6 werd, na onderweg een drietal keren aanpassen van de levertermijn, uiteindelijk maanden vroeger opgeleverd dan de datum vooropgesteld bij bevestigen offerte.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
[...]

Gister een go gegeven op een Kia EV3 81.4kWh plus met ADAS PACK in Ivory Silver metallic, levering zou januari '25 zijn, maar ik moet nog tekenen dus we gaan 't wel zien. :)

• Coffee

Coffee

Coffee

[...]

Ik heb elders in deze draad gelezen dat sommige dealers april/mei ook als placeholder datum opgeven.

Daarbij schijnt het dat zakelijk bestelde EV3s momenteel voorrang krijgen, en eerder worden uitgeleverd.

Maar het is nu nog speculeren, er zijn volgens mij nog geen boten vertrokken richting Nederland.

In oktober/november verwacht mijn dealer de eerste echt rijdende EV3 te ontvangen, waarna hij al zijn EV3 klanten zou bellen voor een proefrit.

• Coffee

Coffee

Coffee

Vitruvius schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Gister een go gegeven op een Kia EV3 81.4kWh plus met ADAS PACK in Ivory Silver metallic, levering zou januari '25 zijn, maar ik moet nog tekenen dus we gaan 't wel zien. :)
Gefeliciteerd met de GO! 😄

Waarom heb je gekozen voor ADAS? Wat is er beter of anders aan HDA2.0 of FCA2.0?

Ik begrijp het gewoon niet zo goed, waarom zou je 500 euro bij betalen voor effectief lane change assist? Ik mis iets denk ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Coffee op 29-08-2024 10:23 ]

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Het is een upgrade van HDA naar HDA2.0 en van FCA 1.5 naar FCA 2.0. Ik heb de verschillen hier bekeken, de link kwam in dit topic voorbij. Ik moet er wel bij zeggen dat het om een lease auto gaat en dat het dus om een paar euro per maand gaat en tevens met jonge kids is het me dat al waard. Wellicht zitten er ook meer/betere/andere sensoren in, geen idee.

Voor de upgrade bij HDA naar 2.0 zie ik vooratal automatische rijstrookwisseling.

Voor de upgrade bij FCA naar 2.0 zie ik daar aanzienlijk meer bijkomen:
Junction Crossing
Warns if the risk of collision with an oncoming vehicle from either the left/right side while going straight at an intersection is detected. Automatically assists with braking if the risk of collision increases after warning.

Direct Oncoming
Warns if the risk of collision with an oncoming vehicle from the opposite side of the driving path is detected. Automatically assists with braking if the risk of collision increases after warning.

Lane–Change Oncoming
Warns if the risk of collision with an oncoming vehicle while changing lanes is detected. Automatically assists steering if the risk of collision increases after warning.

Lane–Change Side
Warns if the risk of collision with a preceding vehicle in the next lane while changing lanes is detected. Automatically assists steering if the risk of collision increases after warning.

with Evasive Steering Assist
Driver steering assist : Warns if the risk of collision with a vehicle, a pedestrian, or a cyclist close to the front edge of the vehicle is detected and automatically assists with steering if the driver operates the steering wheel to avoid collision.
Evasive steering assist : Warns if the risk of collision with a pedestrian, or a cyclist close to the front edge of the vehicle is detected and automatically assists evasive steering when there is space to evade the collision within the driving lane

Blind-Spot Collision-Avoidance Assist
Automatically assists steering if the risk of collision with vehicles in the blind-spot while changing lanes is detected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Dat is wat mij verteld is door de dealer inderdaad. Ze hebben wel veel auto's besteld zodra het kon in combinaties waarvan ze verwachtten die snel te kunnen verkopen. Wil je een combinatie die daar niet tussen zit dan kunnen ze natuurlijk wel een nieuwe bestelling plaatsen maar dan is de verwachte levertijd april/mei.

Ik kan niet verifiëren of dit verhaal waar is natuurlijk. Kan me voorstellen dat ze graag de auto's die ze besteld hebben zsm weer willen verkopen dus er is zeker weten incentive om de dingen wat anders over te brengen dan hoe het in de werkelijkheid is.

Het loont iig ook in zo'n situatie om meerdere dealers bij langs te gaan.
sdg875 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Die van mij heeft in oktober vorig jaar ook 1.5 maand in de garage gestaan met het zelfde probleem...Toen ik hem eindelijk weer terug had nog gevraagd of de nieuw geplaatste OBC dan een verbeterde versie was waardoor het probleem niet meer voor zou komen...en je raadt het al, dat was niet het geval haha. Die van mij heeft nog wel verlengde garantie maar dan nog vind ik het prima om er afscheid van te nemen in Januari!
Kan ik me voorstellen. Gisteren even gebeld en men hoopt het in september (!) nog klaar te krijgen. Het onderdeel staat al een tijdje in spoedbestelling. Maar er staan best veel auto's met kapotte OBC's bij hen en die het langste staan zijn als eerste aan de beurt. Dus afwachten nog. Ook gevraagd of er inmiddels een revisie is van het onderdeel maar daar wist de beste man niks van af.

• IvoB2
Vitruvius schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:01:
Voor de upgrade bij HDA naar 2.0 zie ik vooral automatische rijstrookwisseling.
Op druk bereden autosnelwegen (daarbuiten werkt het sowieso niet) in de Benelux heb je daar maar weinig voordeel aan. Op de stukken waar het wel werkt (het baseert zich volledig op de onderliggende onboard kaart om te bepalen wat wel en niet full autosnelweg is) is het systeem dan ook nog eens zo voorzichtig en moet je zoveel vrije ruimte voor en achter hebben om automatisch te kunnen inhalen dat je al vlug leert dat je dat zelf sneller en beter kan.

Net zoals het auto aanpassen van de max. snelheid (volgens kaart/dynamische verkeersborden) in theorie een leuk item is maar hier maar half werkt omdat de borden meestal niet comform het systeem zijn en het alleen werkt wanneer je de ACC daadwerkelijk op de max. toegelaten snelheid instelt.

Het zit er hier ook alleen maar op omdat het een lease is maar zelf zou ik er niet extra voor bijbetalen.
Voor de dodehoekwaarschuwingen en gevaar voor aanrijdingen van opzij, voor en achter dan weer wel want dat werkt redelijk goed tot uitstekend.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

grimson

domeingrommer

Met betrekking tot dat regeneratief remmen. Ik neem aan dat dan ook de remlichten aangaan? Ik zie wel eens mensen op de snelweg ‘remmen’ maar vraag mij af of dit dan eigenlijk het regeneratieve is in plaats van, in mijn ogen, te weinig afstand houden + moeten remmen op de traditionele manier.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
grimson schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:07:
Met betrekking tot dat regeneratief remmen. Ik neem aan dat dan ook de remlichten aangaan? Ik zie wel eens mensen op de snelweg ‘remmen’ maar vraag mij af of dit dan eigenlijk het regeneratieve is in plaats van, in mijn ogen, te weinig afstand houden + moeten remmen op de traditionele manier.
Bij mijn e-Niro gaan vanaf een bepaalde vertragingsfactor de remlichten ook branden, ga er vanuit dat dit ook bij de EV3 (en andere EV's van Kia zo zal zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
grimson schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:07:
Dat ligt volgens mij aan het merk/model...mijn e-208 doet dat volgens mij niet (levensgevaarlijk als je het mij vraagt) maar heb wel eens met andere autos gereden die dat wel deden. Voor KIA weet ik dat niet. Wat je beschrijft komt overigens ook vaak voor met adaptive cruise control (ook bij niet elektrische auto's).

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:01
Suicyder schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Bij mijn e-Niro gaan vanaf een bepaalde vertragingsfactor de remlichten ook branden, ga er vanuit dat dit ook bij de EV3 (en andere EV's van Kia zo zal zijn).
vertragen (boven een bepaalde sterkte) = vertragen en moét het achterop komende verkeer weten.
Zéker met al die appende :F "bestuurders" is dit een noodzaak.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:00
Volgens de ANWB: bij meer dan 1,3 m/s² moeten de remlichten gaan branden.

En verkeerd topic (maar niet helemaal) om over de e208 leeg te lopen, daar kan ik een flinke duit in het zakje steken. OBC is twee keer preventief onder garantie vervangen, daarnaast zijn de aircocompressor, volledige kabelboom en parkeersensoren gewisseld. Nu staat alleen nog de parkeercomputer al 3 maanden in backorder, die doet het ook niet meer...

Over naar de EV3; ik mag toch hopen dat deze toch wat minder vaak bij de dealer staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdg875
aikink schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:42:
Volgens de ANWB: bij meer dan 1,3 m/s² moeten de remlichten gaan branden.

En verkeerd topic (maar niet helemaal) om over de e208 leeg te lopen, daar kan ik een flinke duit in het zakje steken. OBC is twee keer preventief onder garantie vervangen, daarnaast zijn de aircocompressor, volledige kabelboom en parkeersensoren gewisseld. Nu staat alleen nog de parkeercomputer al 3 maanden in backorder, die doet het ook niet meer...

Over naar de EV3; ik mag toch hopen dat deze toch wat minder vaak bij de dealer staat.
Dat hoop ik ook! Nu je het zegt, ik heb ook issues met mijn parkeersensoren gehad, alleen een week voor ik naar de garage ging (waar ik na 1.5 maand eindelijk een afspraak had..) was de melding ineens verdwenen om nooit meer terug te komen 8)7

Maar inderdaad, terug naar de EV3! Mooi is ie hè 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Bij de Kia Niro EV (MY24) kwamen de remlichten niet op bij niveau 1 regeneratief remmen, wel bij niveau 2 en 3.

Hoe dit zit met I-pedal (of I-pedal 3.0 in de EV3) weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit hetzelfde is: afhankelijk van de vertraging.

• onzenuub
Coffee schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Maar het is nu nog speculeren, er zijn volgens mij nog geen boten vertrokken richting Nederland.
De pakjesboot ook nog niet vanuit Spanje????????

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
De pakjesboot ook nog niet vanuit Spanje????????
Dat kan je beter aan Dieuwertje Blok vragen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
Coffee schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Dat kan je beter aan Dieuwertje Blok vragen!
Nope Merel Westrik dit jaar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Kom net bij een ev3 experience vandaan. Zeer mooie auto van binnen en buiten (op de groene kleur na :)) Materialen allemaal mooi echter zag al best veel krasjes aan de binnenkant bij de deurgrepen en instapsporen op de deurrubbers achterin. De plastics op sommige plaatsen zijn ietwat krasgevoelig maar toegegeven dat is nitpicking.

Met mijn bescheiden 1.84m ruimte zat. Er was ook een meneer van 1.97m die een stuk krapper zat. Dus als je aan de lengte bent is dit wel iets om rekening mee te houden. Mocht je gezegend zijn met een brede bips/heupen dan is er goed nieuws. De zijsteunen op de zittingen zijn erg zacht en de zitting is breed genoeg. Ivm de Niro (voor mij iig) een stuk betere en comfortabele zit.

Het zwarte piano lak is ivm onze e208 een stuk minder vingerafdruk gevoelig. Kan natuurlijk zijn dat men dat heeft behandeld voor de presentatie of dat af fabriek zo is. Dat durf ik niet te zeggen.

Kofferbak erg ruim en praktisch. Automatische achterklep een beetje een gimmick. Om hem te openen moet je je handen vrij hebben en om te sluiten ook. De voet gesture was een leuke toevoeging geweest. Het instappen achterin voelde wat krap maar als je eenmaal zit is er ruimte zat.

Ook nog even gevraagd naar v2x. V2l gaat met de adapter. V2h en V2g moet met een laadpaal van kia en als kers op de taart zit er ook nog een koppelverkoop met vattenfall bij. Alhoewel ik al bij vattenfall zit hou ik niet van zulke praktijken dus is mijn interesse op dat vlak nogal gedaald.

Al met al een zeer positieve indruk van de auto wat me een goed gevoel geeft over de 'pre order' die ik gedaan heb. Ergens in oktober eens een proefrit regelen en dan maar wachten tot januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:25
AtlAntA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:38:
Automatische achterklep een beetje een gimmick. Om hem te openen moet je je handen vrij hebben en om te sluiten ook. De voet gesture was een leuke toevoeging geweest.
Dan zal ik je een geheimpje verklappen! :) Als je de sleutel in je zak hebt, en je loopt richting de achterklep, dan gaat ie na een paar piepjes vanzelf open. Super handig! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:15
AtlAntA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:38:
Kom net bij een ev3 experience vandaan. Zeer mooie auto van binnen en buiten (op de groene kleur na :)) Materialen allemaal mooi echter zag al best veel krasjes aan de binnenkant bij de deurgrepen en instapsporen op de deurrubbers achterin. De plastics op sommige plaatsen zijn ietwat krasgevoelig maar toegegeven dat is nitpicking.

Met mijn bescheiden 1.84m ruimte zat. Er was ook een meneer van 1.97m die een stuk krapper zat. Dus als je aan de lengte bent is dit wel iets om rekening mee te houden. Mocht je gezegend zijn met een brede bips/heupen dan is er goed nieuws. De zijsteunen op de zittingen zijn erg zacht en de zitting is breed genoeg. Ivm de Niro (voor mij iig) een stuk betere en comfortabele zit.

Het zwarte piano lak is ivm onze e208 een stuk minder vingerafdruk gevoelig. Kan natuurlijk zijn dat men dat heeft behandeld voor de presentatie of dat af fabriek zo is. Dat durf ik niet te zeggen.

Kofferbak erg ruim en praktisch. Automatische achterklep een beetje een gimmick. Om hem te openen moet je je handen vrij hebben en om te sluiten ook. De voet gesture was een leuke toevoeging geweest. Het instappen achterin voelde wat krap maar als je eenmaal zit is er ruimte zat.

Ook nog even gevraagd naar v2x. V2l gaat met de adapter. V2h en V2g moet met een laadpaal van kia en als kers op de taart zit er ook nog een koppelverkoop met vattenfall bij. Alhoewel ik al bij vattenfall zit hou ik niet van zulke praktijken dus is mijn interesse op dat vlak nogal gedaald.

Al met al een zeer positieve indruk van de auto wat me een goed gevoel geeft over de 'pre order' die ik gedaan heb. Ergens in oktober eens een proefrit regelen en dan maar wachten tot januari.
Ik was afgelopen vrijdag bij de reveal van de EV3.

Hoog plasticgehalte klopt.
De lak van het model dat er stond leek iets beter (Adventurine Green) dan die Black Pearl pianolak van mijn EV6.
Mijn EV6 is zeer kras gevoelig helaas.

Verder fraaie auto inderdaad.

Met mijn positieve ervaringen van de EV6, gisteren de EV3 besteld.
Levering maart2025. We zullen zien :)

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:38
bart155 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Dan zal ik je een geheimpje verklappen! :) Als je de sleutel in je zak hebt, en je loopt richting de achterklep, dan gaat ie na een paar piepjes vanzelf open. Super handig! ;)
Behalve als je alleen maar achter de auto langs loopt om vervolgens in te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet gewoon het aantal ingestelde tellen achter de auto blijven staan om de koffer handsfree te openen.
Blijf je die tellen (hier 5) niet staan dan stopt het aftellen en opent de koffer niet, uiteraard ook niet wanneer je er gewoon (op een normaal tempo) langsloopt. Net om te vermijden dat je de koffer ongewild zou openen.
(Bij de EV6 is dat belangrijk gezien de laadklep rechts achter zit en het aftellen begint door links- of rechts achter de koffer te gaan staan. Aftellen hoor je en zie je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bart155 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Oh kijk dat is verrekte handig inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met BPM als je in 2024 een EV3 koopt en deze wordt geleverd in 2025? Ik heb het vermoeden dat je in 2025 voor electrische auto's ook BPM moeten betalen van € 667. Zie Autoreview

Voor de SEPP is het duidelijk die kan je al aanvragen met een koopcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:46
tweakfdr schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:31:
Weet iemand hoe het zit met BPM als je in 2024 een EV3 koopt en deze wordt geleverd in 2025? Ik heb het vermoeden dat je in 2025 voor electrische auto's ook BPM moeten betalen van € 667. Zie Autoreview

Voor de SEPP is het duidelijk die kan je al aanvragen met een koopcontract.
KIA neemt de BPM voor haar rekening. De BPM moet wel op de factuur gezet worden, maar die wordt in de korting verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
De_Buurmannen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

KIA neemt de BPM voor haar rekening. De BPM moet wel op de factuur gezet worden, maar die wordt in de korting verwerkt.
Op mijn factuur van gisteren voor de EV3 staat, net als in de officiële prijslijst, 0 BPM.

Zal dit niet gewoon pas bij aankoop van een EV in 2025 erbij komen?

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
PrimaBB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Op mijn factuur van gisteren voor de EV3 staat, net als in de officiële prijslijst, 0 BPM.

Zal dit niet gewoon pas bij aankoop van een EV in 2025 erbij komen?
de auto wordt in 2024 op kenteken gezet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
_birdie_ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Als ik het goed begrepen heb in de eerste week van januari. In die week worden de BPM regels van het jaar ervoor nog gebruikt? Tenminste zo zei de verkoper het tegen mij. Zo heb je alsnog een '25 auto met de BPM van '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
_birdie_ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Dat zou ik heel vreemd vinden, gezien de levertijd richting einde Q1 gaat.
In januari beginnen de Koreanen met bouwen.

Volgens mij krijgt een auto sowieso pas een kenteken als deze ‘wiel aan wal’ heeft gezet. Is een RDW ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:05:
Je moet gewoon het aantal ingestelde tellen achter de auto blijven staan om de koffer handsfree te openen.
Blijf je die tellen (hier 5) niet staan dan stopt het aftellen en opent de koffer niet, uiteraard ook niet wanneer je er gewoon (op een normaal tempo) langsloopt. Net om te vermijden dat je de koffer ongewild zou openen.
(Bij de EV6 is dat belangrijk gezien de laadklep rechts achter zit en het aftellen begint door links- of rechts achter de koffer te gaan staan. Aftellen hoor je en zie je)
Buiten de fysieke sleutel, zou dit ook moeten werken i.c.m. je mobiele telefoon en "Digital Key 2.0", right? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
PrimaBB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Dat zou ik heel vreemd vinden, gezien de levertijd richting einde Q1 gaat.
In januari beginnen de Koreanen met bouwen.

Volgens mij krijgt een auto sowieso pas een kenteken als deze ‘wiel aan wal’ heeft gezet. Is een RDW ding.
de eerste batch van autos komt al in November .. mijn dealer krijgt er 80. In eerste instantie zou mijn ev3 al half nov geleverd worden .. later is dit bijgesteld naar begin Jan. Ik heb hem besteld op de eerste dag dat het mogelijk was (12 July) en dus bij de eersten in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bart155 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Buiten de fysieke sleutel, zou dit ook moeten werken i.c.m. je mobiele telefoon en "Digital Key 2.0", right? Iemand ervaring mee?
In het marketing materiaal van kia heeft men het wel steeds over openen en starten van de auto. Kan me voorstellen dat dit via Bluetooth werkt dus wellicht als je bt uit staat of als die al met andere apparaten verbonden is dat dit dan niet werkt?

Vind het wel wat raar dat het registratie proces via je digitale wallet moet: https://connect.kia.com/nl/product-information/digital-key/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
AtlAntA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

In het marketing materiaal van kia heeft men het wel steeds over openen en starten van de auto. Kan me voorstellen dat dit via Bluetooth werkt dus wellicht als je bt uit staat of als die al met andere apparaten verbonden is dat dit dan niet werkt?

Vind het wel wat raar dat het registratie proces via je digitale wallet moet: https://connect.kia.com/nl/product-information/digital-key/
Ook het beperkte aantal telefoons waarmee het kan verwondert me. Alleen high-end zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
_birdie_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ook het beperkte aantal telefoons waarmee het kan verwondert me. Alleen high-end zo te zien.
Ja inderdaad. Het Google hulp artikel heeft het hier ook over. De kofferklep zou dan (ook?) via je telefoon te openen zijn met een snelknop maar of dit dan ook werkt als je er simpelweg achter gaat staan is me nog niet duidelijk.

https://support.google.co...py=%2Cje-kofferbak-openen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
_birdie_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Volgens mij heeft dat te maken met UWB ondersteuning.

In dit filmpje noemt ‘t vrouwke specifiek “tailgate” dus het zou zo maar kunnen dat het hetzelfde werkt als met de fysieke sleutel. Enkel met telefoons met UWB verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bart155 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Volgens mij heeft dat te maken met UWB ondersteuning.

In dit filmpje noemt ‘t vrouwke specifiek “tailgate” dus het zou zo maar kunnen dat het hetzelfde werkt als met de fysieke sleutel. Enkel met telefoons met UWB verwacht ik.
Lijkt het inderdaad op ja. Ik heb een basis S23 en die ondersteund geen UltraWideBand en die staat dus ook niet op het lijstje op de Kia support pagina. Moet nog maar even nadenken of deze functionaliteit zo handig is om te gebruiken dat ik er een andere telefoon voor zou kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je EV vertrekt toch niet zonder dat de sleutel zich in de auto bevindt.
Wat is dan de meerwaarde om extra te investeren in een functionaliteit op een smartphone wanneer je toch niet zonder sleutel kan en die gewoon dezelfde functionaliteit standaard al levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:14:
Je EV vertrekt toch niet zonder dat de sleutel zich in de auto bevindt.
Wat is dan de meerwaarde om extra te investeren in een functionaliteit op een smartphone wanneer je toch niet zonder sleutel kan en die gewoon dezelfde functionaliteit standaard al levert?
Weet je zeker dat dit zo werkt? Volgens kia kan je de sleutel thuis laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 20:18
Ik gebruik mijn ev9 zonder sleutel…

Alles met mijn iphone ( wallet). Als je aankomt gaan de deuren open, ik ga zitten en start de auto… zonder sleutel. Er is wel een extra vingerafdruksensor, maar dat is meer voor bestuurdersprofiel, een enkele keer voor het starten van de auto.

De achterdeur is te openen met de iphone op zak, zo der dat de auto van het slot gaat. Sluiten van de achterklep en vanzelf weer op slot.

Heb een tijdje de sensor aangehad dat de klep vanzelf opengaat, maar dat gebeurde te vaak zonder dat ik het wilde, bijvoorbeeld als ik op de fiets er naast stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Weet je zeker dat dit zo werkt? Volgens kia kan je de sleutel thuis laten.
Ha, dat is dan een nieuw gegeven voor mij. (y)
En doe je dat in de praktijk dan ook?
Indien een elektrisch/verbindings probleem kan je met de sleutel nog altijd op een mechnische wijze toegang tot de auto krijgen en deze starten. Hoe doe je dat dan met alleen een smartphone op zak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Dat kan dan inderdaad niet, dus als ik ver weg moet, zoals vakantie, dan neem ik de gewone sleutelbos mee.

Overigens zit er bij de EV9 een aparte mechanische sleutel bij, zit niet in de fob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Ha, dat is dan een nieuw gegeven voor mij. (y)
En doe je dat in de praktijk dan ook?
Indien een elektrisch/verbindings probleem kan je met de sleutel nog altijd op een mechnische wijze toegang tot de auto krijgen en deze starten. Hoe doe je dat dan met alleen een smartphone op zak?
Dat is inderdaad een risico. Ik ben van oudsher al gewend om een sleutelbos met autosleutel altijd bij me te dragen (ja je mag me ouderwets noemen :)) maar toch is dit wel iets waar op zijn minst even mee wil spelen cq eigen ervaring opbouwen. Wie weet is het zo'n feature waar je nooit weer zonder wilt na het gebruikt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij de EV6 heeft de mechanische sleutel, indien gewenst, ook die functie want zit niet vast aan de afstandsbediening.
Je kan de metalen sleutel in de afstandsbediening schuiven of er gewoon uitlaten.
Maar ik zou de mechanische sleutel vlugger kwijt geraken als los item dan gewoon in de afstandsbediening gestoken.

En, mijn persoonlijke mening ervaring, de afstandsbediening met de sleutel erin gestoken neemt nog altijd veel minder plaats in dan een top end spartphone. En een "sleutelbos" heb ik sowieso al jaren niet meer in bezit.

Het voordeel van alles via smartphone en een losse sleutel in reserve tov afstandsbediening incl. sleutel zal voor ieder dus waarschijnlijk anders zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Dat is inderdaad een risico. Ik ben van oudsher al gewend om een sleutelbos met autosleutel altijd bij me te dragen (ja je mag me ouderwets noemen :)) maar toch is dit wel iets waar op zijn minst even mee wil spelen cq eigen ervaring opbouwen. Wie weet is het zo'n feature waar je nooit weer zonder wilt na het gebruikt te hebben.
Ieder zijn ding uiteraard.
Ik heb zelfs nog altijd geen smartphone (noch sleutelbos) en mis beiden niet. Ben ik dan ouderwets? Dat laat ik aan anderen over om te beoordelen. Stoort me niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
Kun je bij een Kia EV een additionele pincode instellen als een tweede factor as je bv je sleutel verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bedoel je specifiek de EV3 of iedere KIA EV?
Bij de KIA/Hyundai EV's waar ik al mee reed heb ik het in elk geval nog nooit gezien.
Je krijgt wel twee afstandsbedieningen/sleutels meegeleverd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
_birdie_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:54:
Kun je bij een Kia EV een additionele pincode instellen als een tweede factor as je bv je sleutel verliest?
Je moet in de EV9 je profiel beveiligen met een pincode. Als de auto niet wil starten omdat er geen sleutel gevonden wordt én de vingerafdruk werkt niet ( na updates nooit meer gebeurd overigens) dan pas wordt een pincode gevraagd.

Maar dan moet de auto dus al wel geopend zijn met sleutel of smartphone…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Neemt de EV3 dat dan eveneens over of is dat meer specifiek voor de EV9?
Heeft de EV3 sowieso in alle uitvoeringen vingerafdrukscan?
In de EV6 moet je in elk geval geen code invoeren om de profielen te beveiligen (en tot MY24 zit er op geen enkele uitvoering een vingerafdrukscan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-05 21:46
Beste EV3 tweakers, even een vraagje voor de Belgen onder ons...
In NL al tijdens de EV3 experience al de auto mogen aanraken, de kia dealers in Belgie komen met verschillende verhalen over levertijden (5 maanden wordt vaak genoemd). Daarnaast wordt de subsidiemogelijkheid weggewuifd (pas volgend jaar).

Volgens mij geldt er nog een mogelijkheid voor subsidie ook al wordt deze pas in 2025 geleverd? zie https://www.vlaanderen.be...-een-zero-emissievoertuig
  • Alle premies voor zero-emissiewagens zullen worden uitbetaald, op voorwaarde dat het voertuig in 2024 aangemeld werd en de aanvraag geldig is.
  • Wordt uw voertuig geleverd in 2025? Voor alle ontvankelijke aanvragen in 2024 zijn de premiebedragen vast en onveranderlijk gelijk aan 5000 of 3000 euro, ongeacht de leveringsdatum van uw voertuig
.
Wat betekend in de eerste lijst "voertuig in 2024 aangemeld werd"? Indiening dossier voor subsidie? Volgens de procedure dient er ook "een kopie van het inschrijvingsbewijs van het voertuig met het chassisnummer" worden ingevuld in stap 3 van de procedure https://www.vlaanderen.be...-een-zero-emissievoertuig bij levering in 2025 lijkt me dat wat lastig...

Nu geldt deze subsidie alleen op het beperkte basismodel (Business Longrange). Deze schijnt ook andere deurgrepen te hebben (nergens kunnen vinden online) en uiteraard geen warmtepomp/V2X mogelijkheden. Beetje beperkt maar toch wel een mooi stuk auto.
Ben benieuwd of anderen naar deze basisoptie hebben gekeken, toch wel mooie range.

[ Voor 13% gewijzigd door Joukev op 31-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:48:
Neemt de EV3 dat dan eveneens over of is dat meer specifiek voor de EV9?
Heeft de EV3 sowieso in alle uitvoeringen vingerafdrukscan?
In de EV6 moet je in elk geval geen code invoeren om de profielen te beveiligen (en tot MY24 zit er op geen enkele uitvoering een vingerafdrukscan).
Sowieso alle uitvoeringen? Ik heb het juist bij geen van de uitvoeringen als specificatie gezien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vandaar dat je er niet zomaar moet vanuitgaan wat in de EV9 kan ook voorzien is in de EV3.
Het was van mij uit dan ook geen stelling maar een vraagstelling. :)

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
https://connect.kia.com/nl/product-information/digital-key/

Zoals ik het lees zelfde als ev9: openen en starten

Maar zover ik weet, geen vingerafdrukscanner in de ev3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
En o.a. geen 800V technologie.
Het prijsverschil moet ergens gehaald worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24
Gisteren bij de kia dealer geweest in Nootdorp. Ze weten daar helemaal niets... ev6 van 2025 staat er maar de prijs is onbekend. Ik vroeg naar de dubbele sepp op de ev6 (staat nu nog op kia.nl) maar dat klopt niet volgens dealer. Ze hadden al "80.000" keer gebeld en gemaild met kia.
De ev9 staat met een groot bord met oa v2g erop. Of dit als werkt: ja zeker. Hoe dan? Moet je daar een speciale laadpaal voor hebben? Zit de dc ac omvormer in de auto? "Wat" zegt ie 🤣.
Over de ev3 al helemaal weinig info...

Dit gaf me geen vertrouwen in kia... als de dealers het allemaal al niet weten.

Ik wacht nog wel even met Kia... allemaal zo ontzettend knullig en vaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
slelieveld schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:24:
Bwa, in december ll. heb ik nog mijn "ronde" langs de dealers gemaakt om een nieuwe EV te kiezen.
Bij andere dealers is dat niet anders hoor. VAG en Volvo scoorden (voor mij) nog slechter. Beneden alle peil. Ik ga er van uit wat de auto zelf te bieden heeft. Niet wat de (gebrekkinge) kennis van een verkoper de dag van vandaag nog moet voorstellen.

Anno 2024 vraagt het als geïnteresseerde koper ook nog maar weinig moeite om alle nodige informatie over bepaalde merken/modellen te verzamelen en op basis daarvan een shortlist samen te stellen die je gaat proefrijden voor de definitieve beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:46
slelieveld schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:24:
Gisteren bij de kia dealer geweest in Nootdorp. Ze weten daar helemaal niets... ev6 van 2025 staat er maar de prijs is onbekend. Ik vroeg naar de dubbele sepp op de ev6 (staat nu nog op kia.nl) maar dat klopt niet volgens dealer. Ze hadden al "80.000" keer gebeld en gemaild met kia.
De ev9 staat met een groot bord met oa v2g erop. Of dit als werkt: ja zeker. Hoe dan? Moet je daar een speciale laadpaal voor hebben? Zit de dc ac omvormer in de auto? "Wat" zegt ie 🤣.
Over de ev3 al helemaal weinig info...

Dit gaf me geen vertrouwen in kia... als de dealers het allemaal al niet weten.

Rij even naar Leiderdorp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik ben er bij de experience helemaal vergeten naar te kijken maar weet iemand hoe de handgrepen van de deuren precies werken? Ik weet hoe de deur open moet (duh, haha) maar stel de de deur zit op slot en je doet hem los, springen de greepjes dan naar buiten? Gaan ze zelf weer flush met de deuren zodra je gaat rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Geen rechtstreeks antwoord want nog niet gereden met de EV3 maar als ze het hebben geïmplementeerd zoals in de EV6:
de de deur zit op slot en je doet hem los, springen de greepjes dan naar buiten?
Ja.
Gaan ze zelf weer flush met de deuren zodra je gaat rijden?
Hangt af hoe je dat zelf instelt in het infotainmentsysteem
=> naar binnen (op slot) bij starten voertuig
-> naar binnen (op slot) vanaf het bereiken van een bepaalde snelheid
Kan ook ingesteld worden per bestuurder (drie opties mel elk hun eigen voorkeuren: B1, B2 en gast).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zouden de achteruitkijkspiegels wel een geheugen functie hebben ongeacht de trim (m.u.v. de air)? Ik weet niet hoe dit zat met de Kia Niro EV, dus vind het lastig om te schatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 03-09-2024 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik krijg begin volgend jaar een EV3 in Plus uitvoering, maar ik kan een paar zaken nergens terugvinden. Niet in de brochures en ook niet op de previews online.
- Kan de auto zelfstandig fileparkeren? Heeft ie van die camera's rondom? Dat staat niet specifiek genoemd in de specs. Alleen bij de GT line staat 'Remote Parking ....', maar dat is volgens mij iets anders.
- Heeft elke versie zo'n middenarmsteun/tafeltje en is dat uitschuifbare gedeelte alleen voor de duurste versie? Of is dat gehele tafeltje alleen voor de duurste versie?

Ik vind het ook irritant dat ze niet een volledige lijst met standaarduitrusting vermelden. Nu staat er alleen dat een uitrusting is voorzien van 'oa dit en dat'. Of is het nog te vroeg en komt deze informatie later in een uitgebreidere brochure te staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:38
josduisings schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:00:
Ik krijg begin volgend jaar een EV3 in Plus uitvoering, maar ik kan een paar zaken nergens terugvinden. Niet in de brochures en ook niet op de previews online.
- Kan de auto zelfstandig fileparkeren? Heeft ie van die camera's rondom? Dat staat niet specifiek genoemd in de specs. Alleen bij de GT line staat 'Remote Parking ....', maar dat is volgens mij iets anders.
- Heeft elke versie zo'n middenarmsteun/tafeltje en is dat uitschuifbare gedeelte alleen voor de duurste versie? Of is dat gehele tafeltje alleen voor de duurste versie?

Ik vind het ook irritant dat ze niet een volledige lijst met standaarduitrusting vermelden. Nu staat er alleen dat een uitrusting is voorzien van 'oa dit en dat'. Of is het nog te vroeg en komt deze informatie later in een uitgebreidere brochure te staan?
In de prijslijst staat een volgens mij behoorlijke lijst van aanwezige opties. Ik weet niet wat jij mist. Ik denk dat wat jij mist je ook zal moeten missen in de auto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

@josduisings in Nederland is dit allemaal gewoon bekend hoor. Per trim zie je precies wat er wel of niet op/in zit. Ik denk dat je nog niet naar de prijslijst hebt gekeken?

Om je vragen te beantwoorden:

1) Nee, de Plus beschikt niet over automatisch file parkeren noch over camera’s rondom (around view monitor of AVM). De plus beschikt ook niet over dodehoek camera’s (BVM). Voor AVM/BVM moet je de GT-plus line besteld hebben. File parkeren is sowieso geen optie, hoewel de GT-PlusLine wel parkeerassistentie heeft.

2) de Plus beschikt ook niet over het uitschuifbare tafeltje. Het tafeltje is inbegrepen vanaf de Plus Advanced.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 03-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:52:
Zouden de achteruitkijkspiegels wel een geheugen functie hebben ongeacht de trim (m.u.v. de air)? Ik weet niet hoe dit zat met de Kia Niro EV, dus vind het lastig om te schatten.
Wanneer ik het goed onthouden heb (en in de EV6 is dat ook nog zo) gaat de geheugenfunctie van de buitenspiegels samen met het hebben van elektrisch bediende bestuurdersstoel met geheugenfunctie.

Net bericht gehad dat op 4/10 e.k. bij de lokale dealer het EV3 dorp geopend wordt. Maar direct een slot om 17:00 gereserveerd. *O*
(De vriendin twijfelt nog steeds of ze de EV6 niet zou omruilen voor een EV3 7(8)7 ).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
josduisings schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:00:
- Kan de auto zelfstandig fileparkeren? Heeft ie van die camera's rondom? Dat staat niet specifiek genoemd in de specs. Alleen bij de GT line staat 'Remote Parking ....', maar dat is volgens mij iets andersi
Remote parking gaat doorgaans samen met in lijn parkeren.
Maar daar zou ik geen geld aan geven. Dat is gewoon een gimmick en praktisch niet bruikbaar.
Het atomatisch in lijn parkeren neemt zoveel tijd in beslag dat je al een heel ongeoefende bestuurder moet zijn om dat aan de auto over te laten.
Het remote parkeren (recht in/recht uit) heeft wel nut wanneer je regelmatig moet parkeren op zeer smalle parkeerstroken (bv. ondergronds, parkeertoren) en je na zelf parkeren het bestuurdersportier niet meer voldoende open krijgt om nog met gemak de auto te verlaten.
Stel dus niet te veel hoop op die functies. Ik heb ze één keer gebruikt en dan gelaten voor wat het was.
Leuk tijdens een party om je auto te roepen maar meer ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:43
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:42:
[...]
...
Het remote parkeren (recht in/recht uit) heeft wel nut wanneer je regelmatig moet parkeren op zeer smalle parkeerstroken (bv. ondergronds, parkeertoren) en je na zelf parkeren het bestuurdersportier niet meer voldoende open krijgt om nog met gemak de auto te verlaten.
...
Houd er dan wel rekening mee dat anderen misschien ook niet meer of moeizaam in hun er naast geparkeerde auto kunnen komen, met kans op lakschade.

Ik was zelf ooit een keer klemgezet aan mijn bestuurderskant, en moest toen via de passagierskant instappen en over de versnellingspook en handrem klauteren. Daarbij stootte ik tegen de binnenspiegel, waardoor er een barst in de voorruit kwam en deze vervangen moest worden 8)7. Gelukkig was dat een leaseauto...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens.
Ik gebruik het dan ook zelden.
Eigenlijk alleen in een ondergrondse parkeergarage (met eigen parkeerplaats) waar de EV6 nauwelijks tussen kan (met de e-Niro was er op dat vlak geen enkel probleem want die parkeert vooruit in).
Anderen hebben er dan geen last van gezien de ene zijde een muur is (betreft een hoekparkeerplek) en aan de andere zijde er een betonnen pijler staat tussen de parkeervakken.
De EV6 moet je echter achteruit in parkeren (laadklep zit achter en de laadpaal tegen de achtermuur). Zodoende zit het bestuurdersportier tegen de gesloten muur aan en zou je er telkens via de passagierszijde moeten uitkruipen. En zoals je zelf aangeeft is dat niet evident.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Daar hebben ze een 'goed' lijntje naar Kia. Maar je zal er niets mee opschieten; de contactpersoon 'die in direct contact met Korea staat' weet niets of doet of hij niets weet. Onbegrijpelijk; de eerste demo's zijn nu zo'n beetje onderweg om in october bij de dealers te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:24:
Onbegrijpelijk; de eerste demo's zijn nu zo'n beetje onderweg om in october bij de dealers te staan?
Yep, vandaag bevestiging gekregen dat je bij onze dealer vanaf 4/10 'm - met een hapje en een drankje - in het echt kan bezien in de showroom. :)
Gezien ik dan niets beter te doen heb zal ik om 17:00 present tekenen. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53

antimute

Developer

Ik heb m afgelopen zaterdag bij Kia Groningen gezien.
Rij nu een 2022 Niro Electric.

Wacht nu op de offerte voor een long-range Plus Aventurine Green met trekhaak.
Maar dat is een formaliteit omdat de prijzen vooraf bekend zijn.
Dus dan bestellen en wachten.

Kia Private Lease trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door antimute op 03-09-2024 16:16 ]

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloddervos
Sigmasailor schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:24:
[...]

Daar hebben ze een 'goed' lijntje naar Kia. Maar je zal er niets mee opschieten; de contactpersoon 'die in direct contact met Korea staat' weet niets of doet of hij niets weet. Onbegrijpelijk; de eerste demo's zijn nu zo'n beetje onderweg om in october bij de dealers te staan?
Heb negatieve ervaringen met deze dealer. Je haalt mer info uit dit forum. Met de ev9 konden we boten uit Korea volgen. Zal weer even zoeken. Iemand wist op welke boot ze zaten destijds. Kwamen in oktober 23 in Rotterdam en konden in november worden uitgeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
sloddervos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:29:
[...]

Heb negatieve ervaringen met deze dealer. Je haalt mer info uit dit forum. Met de ev9 konden we boten uit Korea volgen. Zal weer even zoeken. Iemand wist op welke boot ze zaten destijds. Kwamen in oktober 23 in Rotterdam en konden in november worden uitgeleverd
Oh dat lijkt me wel tof! Kan wel veel voorpret halen uit zulke dingen oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloddervos
-seagull- schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:
Je kan hier zoeken welke boten van Pyeongtaek, South Korea vertrekken naar bijvoorbeeld Zeebrugge.
Dan kan je hier de locatie van de boot (zoek op vehicles carrier) volgen.
De boot vertrekt blijkbaar 2 tot 7 dagen na de productiedatum.
Met je VIN kan je blijkbaar de productiedatum te weten komen.
Blijft wel veel natte vingerwerk. :)

Edit: Je dealer kan de levering volgen op de Kia dealer portal.
Seagull wist vorig jaar in het EV9 forum hoe je de boten vanuit Pyengtaek kon volgen. Dat was voor mijn auto destijds de Morning Peace...

Nu lijkt er een boot naar Antwerpen en Rotterdam te gaan, de THEBEN V-THN011, en komt eind oktober aan... Maar ik kan niet zien of dit een vehicle carrier is...

Maar misschien gaan ze later nog vertrekken en is die data nog niet beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:45

winnie

de poes...

sloddervos schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:44:
[...]

Seagull wist vorig jaar in het EV9 forum hoe je de boten vanuit Pyengtaek kon volgen. Dat was voor mijn auto destijds de Morning Peace...

Nu lijkt er een boot naar Antwerpen en Rotterdam te gaan, de THEBEN V-THN011, en komt eind oktober aan... Maar ik kan niet zien of dit een vehicle carrier is...

Maar misschien gaan ze later nog vertrekken en is die data nog niet beschikbaar.
Leuk!

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:417633/mmsi:355924000/imo:9519145/vessel:MORNING_CORNELIA
Lijkt me een kanshebber voor de Belgen
En deze https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:463978/mmsi:440204000/imo:9336074/vessel:MORNING_COMPOSER lijkt te vroeg in Rotterdam aan te komen maar is wel een vehicles carrier
En dit is de Theben: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4018974/mmsi:566044000/imo:9722302/vessel:THEBEN Ook een vehicles carrier

[ Voor 27% gewijzigd door winnie op 04-09-2024 14:24 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 53 Laatste