Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 7 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:57
Leuk, maar er komen natuurlijk meer auto's dan enkel de EV3 uit Korea aan in de Benelux. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-05 11:52
_birdie_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 04:45:
[...]

de eerste batch van autos komt al in November .. mijn dealer krijgt er 80. In eerste instantie zou mijn ev3 al half nov geleverd worden .. later is dit bijgesteld naar begin Jan. Ik heb hem besteld op de eerste dag dat het mogelijk was (12 July) en dus bij de eersten in NL.
Ik heb er zaterdag een besteld. Dealer gaf aan dat hij in een batch van 100 auto's zat, vandaar dat er ook nog maar een beperkte kleurkeuze was. Hij gaf verder aan dat de auto misschien pas begin 2025 op kenteken kon worden gezet. En dat ik wanneer dat zo is wel de bpm moet betalen. Staat duidelijk op de overeenkomst ook.. Weet jij zeker dat die eerste batch pas in 2025 op kenteken wordt gezet? zou jammer zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:03

winnie

de poes...

Takkie25 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb er zaterdag een besteld. Dealer gaf aan dat hij in een batch van 100 auto's zat, vandaar dat er ook nog maar een beperkte kleurkeuze was. Hij gaf verder aan dat de auto misschien pas begin 2025 op kenteken kon worden gezet. En dat ik wanneer dat zo is wel de bpm moet betalen. Staat duidelijk op de overeenkomst ook.. Weet jij zeker dat die eerste batch pas in 2025 op kenteken wordt gezet? zou jammer zijn..
Dan had dat beter uitonderhandeld kunnen worden. BPM is 400euro. Op mijn overeenkomst staat dat de BPM 0euro is maar dat de auto pas in februari 2025 geleverd wordt. En de dealer geeft ook aan dat de BPM (als er toch BPM is) voor zijn rekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-05 11:52
winnie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:06:
[...]

Dan had dat beter uitonderhandeld kunnen worden. BPM is 400euro. Op mijn overeenkomst staat dat de BPM 0euro is maar dat de auto pas in februari 2025 geleverd wordt. En de dealer geeft ook aan dat de BPM (als er toch BPM is) voor zijn rekening is.
dat heb ik dan niet handig gedaan :'( maar goed, uiteindelijk ben ik tevreden met het bedrag dat ik moet bijbetalen. En die sepp maakt ook een hoop goed. Maar toch hoop ik dat ie alsnog in 2024 komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:59
Takkie25 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:19:
[...]

dat heb ik dan niet handig gedaan :'( maar goed, uiteindelijk ben ik tevreden met het bedrag dat ik moet bijbetalen. En die sepp maakt ook een hoop goed. Maar toch hoop ik dat ie alsnog in 2024 komt..
Volgens mij is er geen enkele dealer die in 2024 uitkevert. In opdracht van kia is dat geloof ik. Zelfs de auto's die in oktober komen mogen pas de eerste week van januari 2025 op kenteken worden gezet.

Wat hier exact de reden voor is weet ik niet.

Edit: wat hieronder staat dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 05-09-2024 18:04 ]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik vermoed dat er toch heel wat auto's in december al op kenteken worden gezet en pas vanaf week 1 uitgeleverd gaan worden. Dat is althans wat mij verteld is, reden waarom dat zo is staat wel al meerdere keren hier benoemd.

[ Voor 34% gewijzigd door Vitruvius op 05-09-2024 07:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51
Vandaag bij de experience geweest in Heerenveen. Erg mooie auto, daar wissel ik de Niro '19 graag voor in :)

Levering staat nu op 31-01-2025.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:09
Mijn EV3 (Plus Advanced, 58 kWh, Frost Blue) staat inmiddels ook in bestelling :)
Verwachte leverdatum is 25-02-2025 (dan loopt mijn huidige leasecontract ook af)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:37

Coffee

Coffee

Gefeliciteerd beiden!

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 17:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:31
Mooi, en dan begint het met een Inshared autoverzekering reclamefilmpje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:08

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Blijkens de nieuwe prijslijst is de KIA EV3 vanaf de PLUS voorzien van een on board charger 11 kW, 3 fase inclusief V2X voorbereiding. In de bijbehorende voetnoot is gesteld dat deze modellen beschikken over de mogelijkheid om bidirectioneel te laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onzenuub schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:20:
Blijkens de nieuwe prijslijst is de KIA EV3 vanaf de PLUS voorzien van een on board charger 11 kW, 3 fase inclusief V2X voorbereiding. In de bijbehorende voetnoot is gesteld dat deze modellen beschikken over de mogelijkheid om bidirectioneel te laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software.
Iets wat we zelf al hadden uitgedokterd maar toch fijn dat ze het nu ook op de prijslijst vermelden. Zie de koppelverkoop met een vattenfall abbo niet vermeld staan. Zijn ze daar van af gestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:28:
[...]

Iets wat we zelf al hadden uitgedokterd maar toch fijn dat ze het nu ook op de prijslijst vermelden. Zie de koppelverkoop met een vattenfall abbo niet vermeld staan. Zijn ze daar van af gestapt?
Nope, voetnoot vervolgd met houd www.KIA.blablablabla in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:20:
Dit stond al in de eerste versie van de prijslijst volgens mij. Of in ieder geval de 2e versie waarbij de range van de 81.4kWh accu van 600 naar 605km was bijgesteld. Die is nu enkele weken oud.
*Modellen met V2X-voorbereiding beschikken over de mogelijkheid bidirectioneel te kunnen laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software. Marktpartijen werken momenteel hard aan oplossingen die het in de toekomst mogelijk maken deze functie te gebruiken. Houd https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/ in de gaten voor de ontwikkelingen van V2X-technologie.
E: Ik zie geen nieuwe september versie van de prijslijst, dus denk dat we naar dezelfde refereren :)

[ Voor 29% gewijzigd door Coffee op 09-09-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Coffee schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:00:
[...]

Dit stond al in de eerste versie van de prijslijst volgens mij. Of in ieder geval de 2e versie waarbij de range van de 81.4kWh accu van 600 naar 605km was bijgesteld. Die is nu enkele weken oud.

[...]

E: Ik zie geen nieuwe september versie van de prijslijst, dus denk dat we naar dezelfde refereren :)
De prijslijst heeft gewoon een datering: eerste pagina, links bovenin. Die van juli 2024 is de actuele.
Alhoewel het vast wel kan gebeuren dat een bestaande prijslijst nog wordt aangepast voor een nieuw model omdat er anderen/meer informatie beschikbaar komt. WLTP is in Europa belangrijk, maar die score is weer afhankelijk van de specs van het model in Europa. Die auto-business werkt niet alleen in de fabriek met "just in time".

[ Voor 23% gewijzigd door winnie op 10-09-2024 07:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 12:04
Na al even mee te hebben gelezen in dit topic, heb ik (via operational lease) een Kia EV3 81.4 kWh GT-Line in kleur Shale Grey besteld. Gekozen uit opties die de lokale dealer al had voorbesteld. Levering januari 2025.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-06 22:13
winnie schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:19:
[...]

De prijslijst heeft gewoon een datering: eerste pagina, links bovenin. Die van juli 2024 is de actuele.
Alhoewel het vast wel kan gebeuren dat een bestaande prijslijst nog wordt aangepast voor een nieuw model omdat er anderen/meer informatie beschikbaar komt. WLTP is in Europa belangrijk, maar die score is weer afhankelijk van de specs van het model in Europa. Die auto-business werkt niet alleen in de fabriek met "just in time".
Fun fact: er zit wel degelijk verschil tussen de prijslijst van een maandje geleden en die nu op de KIA site staat. De overeenkomst is dat ze allebei als datum (voorblad) juli 2024 hebben. De nieuwe heeft veel meer info en ook de al genoemde extra voetnoot aangaande V2X.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:07
Autoweek heeft de EV3 getest (incl video) in Zuid-Korea.

[ Voor 4% gewijzigd door TheMrtN op 11-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 19:41
Top! Dank voor de tip, ook mooi om een keer goede fotos van een 'soort van Koreaanse Plus Advanced versie' in de door mij bestelde Shale Grey kleur te zien! Het kriebelt weer wat meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zowat iedere auto journalist heeft dat gedaan.
Altijd grappig om te zien - wanneer je het wat volgt - dat al die journalisten een "eigen" reportage maken maar toevallig in dezelfde week allemaal op/in exact dezelfde locatie/setting te zien zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

IvoB2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:05:
[...]
Zowat iedere auto journalist heeft dat gedaan.
Altijd grappig om te zien - wanneer je het wat volgt - dat al die journalisten een "eigen" reportage maken maar toevallig in dezelfde week allemaal op/in exact dezelfde locatie/setting te zien zijn. :)
Maar dat is ook logisch. Een fabriek stelt de auto's beschikbaar, en jaagt voor maximale efficiency een week lang zoveel mogelijk journalisten door de auto's. Iedereen rijdt dezelfde auto's en vaak ook over dezelfde routes. Het blijft een eigen rapportage omdat elke journalist weer ergens anders de nadruk op zal leggen. De één vindt de binnenruimte belangrijk, de ander de gadgets en de derde zal naar het weggedrag kijken. Dat Autoweek uitgenodigd is, geeft wel aan dat de Nederlandse markt voor de EV3 belangrijk is voor Kia.

Als de auto daadwerkelijk in Nederland aankomen, kan er een echte test gedaan worden. Dus dat wordt oktober of misschien pas wel in november. (auto ter beschikking krijgen, schrijven, redigeren, drukken enz kost ook wat tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Over gadgets gesproken: wat is de "car wash mode" Gaan dan automatisch alle ramen en het dak dicht? Zit ik daar op te wachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYtX_7g03iModuxmTouDBSR_d9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J6C5fEwzExqfUZuwDDEpo0Wk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
winnie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:53:
[...]

Over gadgets gesproken: wat is de "car wash mode" Gaan dan automatisch alle ramen en het dak dicht? Zit ik daar op te wachten?
[Afbeelding]
Dan kun je de auto op de trekband zetten in n carwash en wordt hij vooruitgegrepen zonder dat de handrem er automatisch op gaat etc.

• winnie

winnie

de poes...

onzenuub schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:56:
[...]

Dan kun je de auto op de trekband zetten in n carwash en wordt hij vooruitgegrepen zonder dat de handrem er automatisch op gaat etc.
Uh, in mijn huidige prius is dat gewoon contact aanzetten en automaat in neutraal zetten. Onzinnig om daarvoor in een menu tweemaal te moeten swipen. Terwijl ik mag aannemen dat de automaat van de EV3 naast een D en een R ook een N heeft.
We gaan het zien, ergens in 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

sdg875 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:52:
[...]

Top! Dank voor de tip, ook mooi om een keer goede fotos van een 'soort van Koreaanse Plus Advanced versie' in de door mij bestelde Shale Grey kleur te zien! Het kriebelt weer wat meer :D
Volgens de journalist rijden ze in een GT-line.

• sdg875
winnie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:05:
[...]

Volgens de journalist rijden ze in een GT-line.
Klopt, maar de foto's op de auto week site zijn van een soort Plus Advanced (maar dan met de fancy koplampen) en in de video gebruiken ze ook beelden van dat model, misschien promo beelden van KIA zelf, gemixt met de GT-line die ze zelf rijden. Wel beiden in Shale Grey dus je moet er even op letten ;)

• sdg875
Dit is ook wel een aardige review, al is hij op de UK markt gericht: YouTube: Kia EV3: The One We’ve Been Waiting For?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:43
winnie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:53:
[...]

[Afbeelding]
Als je die activeert worden de spiegels ingeklapt, handgrepen verzonken en komen niet automatisch naar buiten, laadpoort vergrendeld etc. Daarnaast is het een soort checklist, auto in de N, geen auto hold aan, ruitenwissers uit, ik gebruik het iedere keer als ik door de wasstraat ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:15
Ze mogen sinds vandaag EV3 rijders reviews posten (er was een ban tot vandaag). Er staan nu heel veel rijders reviews op YouTube sinds een paar uur. Ff filteren op vandaag of laatste week

[ Voor 12% gewijzigd door _birdie_ op 11-09-2024 14:23 ]

• Vitruvius
NVM. Antwoord was inmiddels 3x gegeven zie ik...

[ Voor 91% gewijzigd door Vitruvius op 11-09-2024 12:41 ]

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 21:36
onzenuub schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:56:
[...]

Nee, dat moet gewoon door de auto in N te schakelen en de automatische rem uit te zetten

De wasstraatmodus doet de spiegels naar binnen, zet de automatische ruitenwissers uit, zet alle ramen dicht en zorgt dat de achterklep niet automatisch open gaat.

Aldus de modus in de EV9. Veel vande ev9 komt terug in de ev3….

• onzenuub
sloddervos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:27:
[...]

Nee, dat moet gewoon door de auto in N te schakelen en de automatische rem uit te zetten

De wasstraatmodus doet de spiegels naar binnen, zet de automatische ruitenwissers uit, zet alle ramen dicht en zorgt dat de achterklep niet automatisch open gaat.

Dat was de etc achter mijn antwoord.

• winnie

winnie

de poes...

sloddervos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:27:
[...]

Ik wist niet dat ik deze luxe mistte in mijn leven 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
winnie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:51:
[...]

Het is een luxe, maar het voorkomt vooral een hoop ellende... Zie het als een beveiliging adv veel andere luxe functies in je auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Vitruvius op 11-09-2024 15:54 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

winnie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:51:
[...]

Ik vind het een vrij essentiële feature. Zoals eerder aangegeven zorgt het ervoor dat de handgrepen en spiegels ingeklapt blijven. Daarbij zet ook parkeer sensoren uit. Zo wordt je niet gek van allerlei piepjes. Het dakraam wordt tevens ingeklapt. Je zou niet de eerste zijn die deze per ongeluk open laat.

E: ik snap niet zo goed hoe die Range Rover achterklep per ongeluk kan openen, maar onderstreept wel waarom je een car wash modus wilt.

Overigens is het enkel een software check/feature, hè? Dus daar zit weinig echt luxe aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Coffee op 11-09-2024 15:56 ]

• Vitruvius
Luxe feature = openen van de achterklep met je voet. Borstel wordt als voet aangezien omdat auto in P-stand stond = openen achterklep... ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Vitruvius op 11-09-2024 16:10 ]

• onzenuub
Vitruvius schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:10:
Luxe feature = openen van de achterklep met je voet. Borstel wordt als voet aangezien omdat auto in P-stand stond = openen achterklep... ;)
Nog luxere feature: auto wordt aan binnenzijde gewassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-06 22:45
Heeft iemand hier bij het bestellen gevraagd of een nieuwe set lampen voor de EV3 ook €14.000 kost…?

Maktub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Wordt in de filmpjes melding gemaakt dat er ook een 4wd komt met meer vermogen en nog een wat sportievere variant daarvan met net iets minder dan 300pk. Was dit eerder al bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 21:36
Ja de awd zal later beschikbaar komen. Denk 2026 pas

Was bij introductie al gemeld

• Hansieo
dan komt deze op mijn shortlist...
maar op een EV dag in Groningen zeiden ze dat deze nooit komt voor EU.. :?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• IvoB2
Ieder zijn eigen keuzes maar wat ik mij dan afvraag is wat het praktische nut in Nederland/Vlaanderen is van een AWD?
Het enige wat het doet is, mijn mening, de range naar beneden halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
lol, nooit met AWD tijdens regen (sneeuw, ijzel gereden moge duidelijk zijn) gereden?

Ik rij al va de éérste quattro's dus met AWD (en dan dus de PERMANENTE en niet 2+2) en dat is zálig.

Maar waar = waar, onervaren rijders zullen niet merken wát ze voelen tijdens rijden. (npi)

• IvoB2
Hansieo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:26:
lol, nooit met AWD tijdens regen (sneeuw, ijzel gereden moge duidelijk zijn) gereden?
Maar waar = waar, onervaren rijders zullen niet merken wát ze voelen tijdens rijden. (npi)
Ik rij nog regelmatig op het circuit (weliswaar niet met een EV) en inzake autorijden kreeg ik o.a. ook daar een opleiding in zowel offensief als defensief rijden (met jaarlijkse updates en evaluaties) en dat op droog en nat wegdek en met snelheden regelmatig boven de 200 km/uur, dus zo onervaren zal ik wel niet zijn op dat gebied. Toch?

Anderzijds rij ik privé op de openbare weg (met de EV) volgens de gangbare verkeersregels en in België en Nederland volstaat dan - ook bij regen en in de winter - doorgaans 2WD.
Daar geeft voor mij, ongeacht de rijervaring, het verbruik in kWh/100 km de doorslag.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 10:12 ]

• Hansieo
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:50:
[...]

Ik rij nog regelmatig op het circuit (weliswaar niet met een EV) en inzake autorijden kreeg ik o.a. ook daar een opleiding in zowel offensief als defensief rijden (met jaarlijkse updates en evaluaties) en dat op droog en nat wegdek en met snelheden regelmatig boven de 200 km/uur, dus zo onervaren zal ik wel niet zijn op dat gebied. Toch?

Anderzijds rij ik privé op de openbare weg (met de EV) volgens de gangbare verkeersregels en in België en Nederland volstaat dan - ook bij regen en in de winter - doorgaans 2WD.
Daar geeft voor mij, ongeacht de rijervaring, het verbruik in kWh/100 km de doorslag.
Ik deel jouw ervaring met dat "vlugge" rijden op circuit etc, maar doe dat de laatste jaren niet meer.
ONBEGRIJPELIJK voor mij, dat iemand met déze ervaring, het nut van permanente AWD niet juist inschat.
Ga eens naast mij staan (Polestar-2 475pk) met jouw 2wd op een nat wegdek...
echt, beter kan ik het niet laten zien. en al helemáál niet op natte kasseien... :+

Ik hou mij (Nederland) prima aan de regels en ja, permanente AWD is dan natuurlijk minder toevoegend dan op een lekker circuit, 100% mee eens, maar let op, ik zeg mínder... want dat doet het nog steeds.

Jouw laatste opmerking is van geheel ándere aard dan wat je stelde:
quote: Ieder zijn eigen keuzes maar wat ik mij dan afvraag is wat het praktische nut in Nederland/Vlaanderen is van een AWD?
Het enige wat het doet is, mijn mening, de range naar beneden halen.

Wat is het nut van een dikke Mercedes tov een, laten we even een Dacia (niks mis mee) nemen?
Kan dat passieve veiligheid zijn?
Je komt met beide van A naar B, en met jouw: maar wat ik mij dan afvraag is wat het praktische nut in Nederland/Vlaanderen

zou jij dus liever een Dacia klasse rijden... prima.
En ja, jouw: de range naar beneden halen zal ook op de vette Mercedes van toepassing zijn.

Kortom, je éérste stelling is anders dan waar je uiteindelijk naar toe ging buigen.

Resume:
Permanente AWD is beter dan 2wd
Nut op openbare weg is minder dan op circuit (lijkt mij duidelijk, vraag anders Misha.. :+ )
Permanente AWD verbruikt méér dan AWD en déze weer meer dan 2WD

of je liever 2WD verkiest boven de andere, kán een financiële afweging zijn, want het kost duidelijk meer.

Als de Kia EV3 AWD uitkomt zal ik dus (waarschijnlijk) één van de eerste zijn die er mee gaat proefrijden,
ik heb er hoge verwachtingen van, óók in Nederland e.o.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 12-09-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ik ben bewust voor de AWD gegaan toen ik mijn EV9 kocht, hiervoor had ik een EV6 RWD en als het maar iets glad was zijlde ik alle bochten door en kwam met een beetje pech niet eens meer de oprit op. En met de smalle en donkere dijkjes hier is dat uitbreken niet grappig.

Extra verbruik valt wel mee, bij regeneratie gebeurd dat ook twee keer dat heft het ectra verbruik iets op

[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 12-09-2024 10:54 ]

• IvoB2
Hansieo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:37:

Ga eens naast mij staan (Polestar-2 475pk) met jouw 2wd op een nat wegdek...
echt, beter kan ik het niet laten zien. en al helemáál niet op natte kasseien... :+v
Ja dan staan we daar naast elkaar te staan en dan? :?
Ik hou mij (Nederland) prima aan de regels en ja, permanente AWD is dan natuurlijk minder toevoegend dan op een lekker circuit, 100% mee eens, maar let op, ik zeg mínder... want dat doet het nog steeds.
Privé en op de openbare weg heb ik een totaal ander uitgangspunt dan op het circuit en werkgerlateerd.
In het eerste geval gebruik ik nooit alle beschikbaar vermogen en rij ik 100% van de tijd in ecomodus.
Voor mij voegt het dus niets toe. Meer range en minder verbruik vind ik persoonlijk dan weer veel leuker.
Totaal verschillende uitgangspunten dus die om een andere oplossing vragen.
Wat is het nut van een dikke Mercedes tov een, laten we even een Dacia (niks mis mee) nemen?
Kan dat passieve veiligheid zijn?
Je komt met beide van A naar B, en met jouw: maar wat ik mij dan afvraag is wat het praktische nut in Nederland/Vlaanderen
Voor mij idd niks. Nog nooit privé met een Mercedes gereden.
Moest ik zelf voor een auto moeten betalen reed ik er dan permanent ook niet mee en al zeker niet met een BEV. Dan reed ik, wanneer het echt niet anders kon, gewoon met een elektrische deelauto van het basistype Nissan, Renault, MG,....
of je liever 2WD verkiest boven de andere, kán een financiële afweging zijn, want het kost duidelijk meer.
Inderdaad.
Ik ga geen extra budget besteden aan iets waar ik zelf niets aan heb en al zeker niet wanneer ik zonder meerwaarde aan range moet inboeten want dan rest voor mij alleen het nadeel.
Een ander met andere uitgangspunten mag die afweging uiteraard wel maken.
Wanneer ik zou kiezen voor een EV3 (ipv de huidige EV6 GT-line) zou het financieel weinig uitmaken gezien de financiële kost van een EV3 sowieso al veel lager is dan deze van een EV6 GT-line.
Voor hetzelfde budget (en waarschijnlijk minder) zou je dan waarschijnlijk ook een EV3AWD kunnen kiezen. En dan zou mijn keuze nog niet naar de AWD versie gaan gezien ook dan de range er negatief door beïnvloed zou worden en het - wat ik verwacht van de prestaties van een EV op de openbare weg en in het doorgaand verkeer - geen andere voordelen zou opleveren.
Aan een rood licht op de openbare weg ga ik na het groene signaal gewoon in eco modus mee met de flow van het verkeer en zit ik niet te dromen van een vliegende start op een nat circuit. O-)
En tot op heden lukt me dat, in alle weersomstandigheden, prima met 2WD.
Als de Kia EV3 AWD uitkomt zal ik dus (waarschijnlijk) één van de eerste zijn die er mee gaat proefrijden,
ik heb er hoge verwachtingen van, óók in Nederland e.o.
Proficiat en niemand die je tegenhoudt.
Ik reed de EV6 al in AWD en RWD en dit in de stromende regen maar wel op relatief drukken N-wegen (wat representatief is voor wat ik de EV voor gebruik). Maar AWD gaf me geen meerwaarde.
Voorheen reed ik (wat betreft EV's) een Kona EV FWD en e-Niro FWD. Maakt me op de openbare weg allemaal weinig tot niets uit.

Zou ik een EV op een circuit willen rijden zou ik persoonlijk eerder voor een Ioniq 5N gaan dan voor een AWD EV3.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 11:18 ]

• IvoB2
Freezhost schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:53:
Ik ben bewust voor de AWD gegaan toen ik mijn EV9 kocht, hiervoor had ik een EV6 RWD en als het maar iets glad was zijlde ik alle bochten door en kwam met een beetje pech niet eens meer de oprit op. En met de smalle en donkere dijkjes hier is dat uitbreken niet grappig.
Andere uitgangspunten.
Gezien bij de EV6 de laadpoort rechts aan de achterzijde staat en de laadunit rechts in het midden van de carport rij ik tegen 5 km per uur achteruit de oprit op. Geen probleem om met die "rijstijl" altijd veilig zonder AWD de oprit op te geraken. Doorgaans zeil ik ook niet door bochten maar ieder zijn eigen rijstijl.
Ik betwist niet dat, afhankelijk van gebruik, rijstijl en eigen verwachtingen, AWD een meerwaarde kan betekenen.
Voor mij niet. Voor een ander met andere uitgangspunten wel.
Ieder zijn keuze met telkens andere gevolgen.

• Freezhost
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:27:
[...]
Andere uitgangspunten.
Gezien bij de EV6 de laadpoort rechts aan de achterzijde staat en de laadunit rechts in het midden van de carport rij ik tegen 5 km per uur achteruit de oprit op. Geen probleem om met die "rijstijl" altijd veilig zonder AWD de oprit op te geraken. Doorgaans zeil ik ook niet door bochten maar ieder zijn eigen rijstijl.
Ik betwist niet dat, afhankelijk van gebruik, rijstijl en eigen verwachtingen, AWD een meerwaarde kan betekenen.
Voor mij niet. Voor een ander met andere uitgangspunten wel.
Ieder zijn keuze met telkens andere gevolgen.
Nou aan mijn rijstijl lag dat niet hoor, met 3km per uur door de bocht moeten omdat er wat sneeuw ligt zodat je niet uitbreekt. Oké misschien de beste banden maar fijn was het niet... maar idem 9 van de 10 keer is RWD genoeg en AWD niet echt noodzakelijk want zo vaak ligt er geen sneeuw of ijs hier. Bij normale omstandigheden is die RWD ruim voldoende

• IvoB2
Afhankelijk van het seizoen wissel ik gewoon tussen zomer- en winterbanden.
Bij een normale rijstijl en bij normale winters is het verschil tussen een winterband en 2WD en een niet al te beste band en AWD in het voordeel van de eerste combinatie.
En voor die ene keer dat de weersomstandigheden zo verschrikkelijk zijn dat 2WD op een goede winterband niet meer te verantwoorden zijn blijf ik gewoon thuis.

Woon je in het noorden en moet tijdens heftige winters vol sneeuw, ijzel en stortbuien je telkens verplaatsen over smalle dijkjes heb je uiteraard een ander uitgangspunt en maak je andere keuzes.

Vind men het leuk om op de openbare weg bij de overgang van rood naar groen telkens met tractie op vier wielen van iedereen weg te kunnen stuiven om aan het volgende verkeerslicht terug allemaal dezelfde positie in te nemen maak je uiteraard ook andere keuzes.
Maar dat is niet mijn uitgangspunt op de openbare weg dus kom ik gewoon tot andere conclusies en daar handel ik dan ook naar.
Met financiën en rijkunde heeft dat weinig te maken maar meer met eigen keuzes.
Overigens kan een rijder met voldoende opleiding en rijervaring in wisselende omstandigheden dat ook veilig in alle soorten voertuigen en ongeacht de aandrijving. Niet dat, ondanks de nodige ervaring, me dat op de openbare weg geen stress meer zou bezorgen. Maar soms kan het niet anders en dan moet het maar. Maar wanneer ik de vrije keuze heb (privé dus altijd) ga ik niet op zoek naar dat soort stress.
En al zeker niet in een vierkante doos op vier wielen zoals de EV3 (en begrijp me niet verkeerd, deze heeft op de openbare weg en als privé auto veel meer voordelen dan nadelen maar AWD is in normale omstandigheden daar voor mij geen onderdeel van).

En gelukkig dat daar uiteenlopende meningen en uitgangspunten over bestaan. Moest iedereen hetzelfde denken en handelen reed iedereen in een AWD rond of niemand.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 13:11 ]

• Hansieo
@IvoB2 Héél veel met je eens in dit stuk _/-\o_ , op één ding na.

EV is al snel héél zwaar, en je weg/band contact relatief klein.
Je EV (>1.800kg?) remweg met de juiste (!!!) band is uiterst belangrijk, óók bij uitstekend anticiperend rijden.
Dit kan (moet jij weten ook op het circuit :+ ) meters uitmaken, en je restsnelheid in die "laatse" meter(s) is best hoog.(minimale wettelijke vertraging..)
In Amsterdam zegt men: geen betere rem dan de achterkant van een tram...

Ik zou dit écht niet willen meemaken(testen) in mijn gloedje nieuwe EV3.
Verhoging van de all-risk verzekeringspremie weegt (naar mijn idee) niet op tegen extra-investering van beste band omstandigheden, en dan spreek ik nog niet eens van persoonlijke verwondingen.

Míjn advies zou dus zijn, blijf op zo goed mogelijke banden rijden, om zo lang mogelijk van je prachtige EV3(?)
te kunnen blijven genieten. (daar zie ik nu al naar uit..)

• IvoB2
Hansieo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:32:
Héél veel met je eens in dit stuk _/-\o_ , op één ding na.
Wanneer je nu nog duidelijk maakt tegen wie je het precies hebt zijn we weer een stap verder. :)

(Al niet tegen mij want ik rij vooralsnog geen EV3 - testrit pas op 4/10 e.k. - en ik heb geen probleem met de banden van de EV6 gezien ze altijd in optimale staat zijn en volgens seizoen gewisseld worden. De GT-line heeft ook nog eens relatief brede banden waardoor - toch bij de snelheden die in de Benelux zijn toegelaten - er steeds voldoende wegcontact voorhanden is.
Er is trouwens ook een omnium verzekering op de EV waardoor de "kost" ook al niet van toepassing op mijn situatie. En tot slot en al heel duidelijk gesteld gebruik ik de EV(6) altijd op de openbare weg en NOOIT op een circuit - laat staan dat ik een EV3 daarvoor geschikt zou vinden - want het gebruik op circuit en openbare weg is totaal verschillend, toch voor mij.)

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
Iemand toevallig ook al een idee over de EV5, het denk ik, grotere broertje van de EV3?

Range? Kofferbakruimte?

Ik ben nu bezitter van een EV6, vind de EV5 een interessant model maar weet niet of ik er zoveel op vooruit zal gaan in alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik zie dat PCA alleen op de gt plus lijn zit. Ik heb niet helemaal helder hoe deze optie werkt.

De auto heeft standaard allemaal sensoren rondom en zal dan ook waarschuwen als je bijna ergens tegen aan zit. PCA zorgt ervoor dat de auto ook daadwerkelijk automatisch stopt als je bijna ergens tegen aan zit.

Klopt bovenstaande aanname/stelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-06 14:22
Deze uitleg?

Die achtergrondmuziek had wel iets minder gekund. Ik versta '...PCA warns for an emergency break...', maar de ondertiteling heeft het rond 0:40 over '...PCA warns or emergency break...'

toevoeging:

Ah, uit een link die ik hier eerder heb neergezet vind ik het volgende: "Warns if the risk of collision with pedestrians or objects around the vehicle is detected during parking and exiting. Automatically assists with emergency braking if the risk of collision increases after warning. Automatically turns on the Forward/Side/Rear Parking Distance Warning."

[ Voor 42% gewijzigd door aikink op 13-09-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
aikink schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:22:
Deze uitleg?

Die achtergrondmuziek had wel iets minder gekund. Ik versta '...PCA warns for an emergency break...', maar de ondertiteling heeft het rond 0:40 over '...PCA warns or emergency break...'

toevoeging:

Ah, uit een link die ik hier eerder heb neergezet vind ik het volgende: "Warns if the risk of collision with pedestrians or objects around the vehicle is detected during parking and exiting. Automatically assists with emergency braking if the risk of collision increases after warning. Automatically turns on the Forward/Side/Rear Parking Distance Warning."
Bedankt maar daar word ik eigenlijk nog niet veel wijzer van eerlijk gezegd. of ik interpreteer het verkeerd. Is PCA nou het remmen wat het toevoegt aan de parkeer sensoren? Of zijn er meer toevoegingen op de parkeer sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Even in de EV9 handleiding gezocht, en er even vanuit gaande dat de functionaliteit gelijk blijft, vanaf blz. 665 wordt heel wat tekst gewijd aan de de PDW (park distance warning) en de PCA (vanaf blz. 678). Ik vermoed dat PDW standaard op de EV3 zit (de parkeersensoren voor en achter), en dat PCA de auto kan afremmen als je die functie aan hebt staan en alle voorwaardes voldoet. Het werkt in ieder geval alleen bij lage snelheid, <4 kmh voor objecten en <10 kmh voor voetgangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
aikink schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:30:
Het werkt in ieder geval alleen bij lage snelheid, <4 kmh voor objecten en <10 kmh voor voetgangers.
Werkt dan niet bij hardlopers en fatbikes? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Even in de EV9 handleiding gezocht, en er even vanuit gaande dat de functionaliteit gelijk blijft, vanaf blz. 665 wordt heel wat tekst gewijd aan de de PDW (park distance warning) en de PCA (vanaf blz. 678). Ik vermoed dat PDW standaard op de EV3 zit (de parkeersensoren voor en achter), en dat PCA de auto kan afremmen als je die functie aan hebt staan en alle voorwaardes voldoet. Het werkt in ieder geval alleen bij lage snelheid, <4 kmh voor objecten en <10 kmh voor voetgangers.
Dit is inderdaad hoe PCA bij Kia werkt. Hij remt automatisch. Ik weet niet of er extra hardware nodig is voor PCA, maar dat lijkt me niet?

Ik begrijp uit deze specifieke video overigens dat PCA in principe voor en achter kan werken. Echter geeft de prijslijst van de EV3 specifiek aan dat dit alleen bij achteruit werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Coffee op 13-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascalb89
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 22:10
Ik heb de keuze gemaakt voor de Kia EV3 GT-PlusLine in de kleur Aventurine Green.
Daarnaast is er ook een stelpost van €1500 meegenomen voor de afneembare trekhaak + kabelset.

De auto is inmiddels besteld door Ayvens en de verwachte levertijd is week 12.
Ik hoop dat hij eerder geleverd kan worden, maar gezien de populariteit ben ik bang dat ik nog eventjes geduld zal moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Van 20 t.m. 24 september 2024 staat de KIA EV3 bij Content Autogroep in Eindhoven. Voor iedereen toegankelijk.

https://www.contentautogr...um=email&utm_source=brevo

Ga ik nog eens kijken naar de auto die ik al besteld heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz-e
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:17
Ik ben voor de Plus Ivory silver met grote accu gegaan.
Levering februari als het meezit.

Nog iemand van plan om de 19 inch (GT) velgen om te ruilen voor 17 inch ivm mindere range van de 19 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Thyz-e schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:22:

Nog iemand van plan om de 19 inch (GT) velgen om te ruilen voor 17 inch ivm mindere range van de 19 inch?
Gefeliciteerd!

Ik zat er over na te denken om er 17 inch velgen onder te doen omdat het toch zo'n 50km wltp bereik kost. Maar ik rijd maar 500-800km per maand dus ik denk dat ik hierin toch de looks boven de range prefereer. :)
Coffee schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:09:
[...]

Dit is inderdaad hoe PCA bij Kia werkt. Hij remt automatisch. Ik weet niet of er extra hardware nodig is voor PCA, maar dat lijkt me niet?

Ik begrijp uit deze specifieke video overigens dat PCA in principe voor en achter kan werken. Echter geeft de prijslijst van de EV3 specifiek aan dat dit alleen bij achteruit werkt.
Dank! Het is mij nu wel duidelijk wat de PCA doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Thyz-e schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:22:

Leuke vraag: ik heb gevraagd of ik de 19inchers kosteloos bij de verkopende dealer kon inruilen voor 17 inch. Dat kon niet want extra werk, jada, jada, jada. Ik ben er maar niet meer op terug gekomen in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:18
AtlAntA schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:11:
[...]

Ik zat er over na te denken om er 17 inch velgen onder te doen omdat het toch zo'n 50km wltp bereik kost.
Ik begrijp dit verhaal nog steeds niet. Zolang de rolomtrek niet verandert zou er ook geen verandering van het energieverbruik zichtbaar mogen zijn. Hoe groot de velg is en hoe groot de band is in principe irrelevant zolang de combinatie dezelfde rolomtrek geeft.
En als de rolomtrek wel verandert zit het verschil in de meetwijze en niet in het daadwerkelijke verbruik.
Alleen als de banden breder worden zie ik een reden voor meerverbruik.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Bij de Tesla model 3 zit al verschil met of zonder wieldop. Dus het is niet alleen de band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:54:
[...]

Ik begrijp dit verhaal nog steeds niet. Zolang de rolomtrek niet verandert zou er ook geen verandering van het energieverbruik zichtbaar mogen zijn. Hoe groot de velg is en hoe groot de band is in principe irrelevant zolang de combinatie dezelfde rolomtrek geeft.
En als de rolomtrek wel verandert zit het verschil in de meetwijze en niet in het daadwerkelijke verbruik.
Alleen als de banden breder worden zie ik een reden voor meerverbruik.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
De totale omtrek wordt ook groter dus ik vermoed dat het stukje centrifugale kracht ook van invloed is op het verbruik. Komt nog bij dat de velgen en banden zwaarder zijn en er (aanname, ben er niet helemaal zeker van) meer rubber contact met de weg heeft dus meer rolweerstand.

En is het niet zo dat je bij grotere velgen en banden altijd een grotere rolomtrek hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyz-e
winnie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:43:
[...]

Leuke vraag: ik heb gevraagd of ik de 19inchers kosteloos bij de verkopende dealer kon inruilen voor 17 inch. Dat kon niet want extra werk, jada, jada, jada. Ik ben er maar niet meer op terug gekomen in de onderhandelingen.
Ik heb nu de 17 inch en heb juist om de 19 inch GT-line gevraagd (Ik kies meer voor de looks en neem toch range verlies voor lief).
Was ook lastig dus zal waarschijnlijk extra set GT-line velgen/banden kopen en de 17 inch set verkopen worden.
Of evt ruilen met iemand die naar 17 inch wil ;)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:18
AtlAntA schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:35:
[...]

De totale omtrek wordt ook groter dus ik vermoed dat het stukje centrifugale kracht ook van invloed is op het verbruik. Komt nog bij dat de velgen en banden zwaarder zijn en er (aanname, ben er niet helemaal zeker van) meer rubber contact met de weg heeft dus meer rolweerstand.
Misschien, maar dat zou maar een heel marginale afwijking opleveren.
En is het niet zo dat je bij grotere velgen en banden altijd een grotere rolomtrek hebt?
Als dat zo is dan gaat de auto er toch niet onzuiniger van rijden?
Een veranderde rolomtrek geeft bij dezelfde snelheid minder wielomwentelingen en daarom een meetafwijking, dat is iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het heeft maar weinig met de omtrek te maken maar wel met rolweerstand en rotatiegewicht.
Grotere velgen hebben doorgaans bredere banden en dat geeft meer weerstand.
En zelfs wanneer dat het geval niet zou zijn heeft metaal, zelfs lichtgewicht aluminium, een hoger soortelijk gewicht dan de combinatie van rubber en lucht.
Een grotere velg heeft, zelfs bij dezelfde wielomstrek, dus meer metaal dan rubber en lucht en weegt dus zwaarder en dat resulteert dan weer in een hoger rotatiegewicht wat meer energie vergt dan een lager rotatiegewicht.

Zomerbanden hebben doorgaans ook minder rolweerstand dan winterbanden en metalen velgen wegen meer dan lichtgewicht aluminium. Je moet dus naar het totaalplaatje kijken.
Maar bij gelijke band en gelijk gebruik van materiaal voor de velg spreekt het voor zichzelf dat het gewicht van wat meer volume rubber en lucht altijd minder zal zijn dan het totale volume van meer metaal en minder rubber en lucht.

Een auto doet ook relatief veel afremmen en terug versnellen en dan weegt het telkens terug in beweging brengen van een dood gewicht (rotatiegewicht) het hardst door.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 14-09-2024 10:42 ]

• onzenuub
Een hoger verbruik krijg je niet van grote velgen op zich, maar wel van de bredere banden waarmee grotere velgen meestal gepaard gaan. De luchtweerstand is dan nog de grootste factor

https://www.anwb.nl/experts/auto/3/127/velgen-19-inch

• AtlAntA
De spoorbreedte is volgens de prijslijst ook verschillend tussen de velgen dus dat zal het zijn inderdaad. De prijslijst lijkt hierbij dan wel te suggereren dat de 17 inch variant breder is dan de 19 inch variant?

https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyz-e
Het is een combi van beide denk ik.

Quote Auto week:

Een wiel met een grotere diameter heeft meestal een hoger gewicht. Dat wordt niet afgeveerd en ook dat zorgt voor minder comfort. Bovendien moet de auto dat extra gewicht meetorsen. Dat kost extra energie of stroom. Gezien de vermogens van veel elektrische auto’s hoeft dat aan de dynamiek niets af te doen. Maar je bent de energie wél kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-03 21:13
Heb serieuze interesse in de EV3. Heb alleen mijn twijfel bij het ontbreken van een warmtepomp. In alle versies en volgens mij in Nederland ook niet als optie te verkrijgen. Vreemd toch. Lees weinig over het waarom behalve dat de importeur het niet nodig vond.

In België is die in de luxe business editie kennelijk wel verkrijgbaar. Zien jullie dit ook als een risico?

Zou die op verzoek toch te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Ruudt schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:45:
Heb serieuze interesse in de EV3. Heb alleen mijn twijfel bij het ontbreken van een warmtepomp. In alle versies en volgens mij in Nederland ook niet als optie te verkrijgen. Vreemd toch. Lees weinig over het waarom behalve dat de importeur het niet nodig vond.

In België is die in de luxe business editie kennelijk wel verkrijgbaar. Zien jullie dit ook als een risico?

Zou die op verzoek toch te krijgen zijn?
Batterijverwarming zit in alle modellen standaard. Kijk op de prijslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudt
Batterijverwarming wel ja. Maar een warmtepomp niet.

Hoe groot dat nadeel is vraag ik me af. Als het totaal geen meerwaarde heeft, waarom zouden ze die er in andere landen dan wel inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Ruudt schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
Batterijverwarming wel ja. Maar een warmtepomp niet.

Hoe groot dat nadeel is vraag ik me af. Als het totaal geen meerwaarde heeft, waarom zouden ze die er in andere landen dan wel inbouwen?
Een warmtepomp is niet leverbaar in Nederland, omdat de importeur dat niet nodig acht.

https://www.autovisie.nl/...pper-van-nederland-wordt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudt
Waarom niet? Zelfs niet als optie…

[ Voor 5% gewijzigd door Ruudt op 15-09-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Ruudt schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:51:
Waarom niet? Zelfs nu het als optie…
Of naar Belgie verhuizen, daar kun je m wel bestellen op de EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als optie te bestellen op de 2 laagste niveau's (business en earth) en standaard op de twee hoogste niveau's; (business plus en GT-line).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudt
Ja voor 800,- heb je daar het ev tech pakket incl warmtepomp als optie. Dat zou toch ook niet gek zijn in Nederland, zelfde klimaat zou ik zeggen. Lijkt me op den duur toch beter voor batterij en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Ik zag het eerder ook als gemis, maar kan het me aan de andere kant ook voorstellen dat de warmtepomp niet (of stukken minder) nodig is. Onderstaand vergelijk is gebaseerd op de ervaring van mijn huidige auto (e208), en afgezet tegen de verwachtingen van de EV3.
  • Een grote batterij maakt simpelweg dat je meer beschikbare energie meesleurt, nu kijk ik af en toe nog angstvallig of 40% in de accu genoeg is om de 65 km naar huis te overbruggen en zet ik de thermostaat maar op eco. Straks is 40% gewoon genoeg om >150km winterse rondjes te rijden;
  • Meerprijs van een warmtepomp (€800?) t.o.v. verwachte besparing. Bij een stroomprijs van bv. €0,50/kWh ligt de break-even bij 1600 kWh minder energie;
  • Met stoelverwarming beschikbaar staat de normale verwarming bij mij een stuk lager ingesteld. Waar ik eerder 22 graden aanhield om een beetje fatsoenlijk de winter door te komen staat die nu op 20º of lager;
  • Met stuurverwarming erbij kan het wellicht nog een tandje minder. En heeft de EV3 standaard niet gescheiden klimaatzones, of is dat alleen op de duurdere modellen? Dat zal ook nog wat helpen in verbruik.
Bij een EV3 met kleine accu en basisuitrusting kan ik me het ontbreken van een warmtepomp dan wel weer goed voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
aikink schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:48:
Ik zag het eerder ook als gemis, maar kan het me aan de andere kant ook voorstellen dat de warmtepomp niet (of stukken minder) nodig is.
Tja, dan laat je het toch gewoon als optie.
Wat is er mis om de klant te laten beslissen over wat ie wel of niet noodzakelijk vindt?

Er zitten ook wel meer zaken (standaard) op een auto die minder nuttig zijn dan een WP.

Zo ook bv. de grotere batterijcapaciteit.
Ik sleur bv. geen grotere en zwaardere accu mee (en eigenlijk voel ik dat niet echt dat gesleur) omdat ik range anxytie heb (na de derde EV op bijna zes jaar ben je daar wel vanaf) maar omdat de V2L(X) functie me bij een groter opslagvolume meer speelruimte geeft om overproductie van zonne-energie ook in een mobiele accu op te slaan en (tijdens de maanden december en januari) terug te leveren aan de woning.
Ook voor wie met dynamische tarieven kan/wil handelen kan een groter opslagvolume zijn voordelen hebben want je kan langer van (extreem) lagere prijzen gebruik maken.

De optionele WP kost in België overigens 1000 € (incl. 21% BTW).
Geen idee waar die 800 € vandaan komt (en ze maakt ook geen deel uit van het EV Tech pack, je kan bij de twee laagste niveau's alleen voor het EV tech pack kiezen als je ook een WP in optie neemt).
In Vlaanderen zal je ook maar zelden 50 cent/kWh aan stroom betalen. Ligt eerder tussen de 19 en 30 cent/kWh.

Zo heeft iedere klant zijn eigen redenen om wel of niet voor iets te kiezen.
Bij een EV3 met kleine accu en basisuitrusting kan ik me het ontbreken van een warmtepomp dan wel weer goed voorstellen.
Vandaar dat het bij de laagste uitrustingsniveau's dan ook geen standaard is maar als optie wordt aangeboden. Kan ieder zijn eigen keuze maken.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

aikink schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:48: En heeft de EV3 standaard niet gescheiden klimaatzones, of is dat alleen op de duurdere modellen? Dat zal ook nog wat helpen in verbruik.
Klopt, dit zit er (in Nederland iig) standaard op :*) Volgens mij is dat wel wereldwijd, hoewel het zou kunnen dat dit in Korea zelf wel een optie is. Daar kan je bijna alles mixen & matchen.

[ Voor 21% gewijzigd door Coffee op 16-09-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
IvoB2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:39:
[...]

Kan ieder zijn eigen keuze maken.
Ik snap je argument (sterker nog, ben het er mee eens), maar ergens op het Kia HQ zullen er toch mensen hebben nagedacht wat ze aan willen bieden? Of heeft de Nederlandse chef een hekel aan warmtepompen en er een streep door gezet?

Dan heeft de Duitse sales manager een hekel aan groen, daar kun je dan weer geen Aventurine Green configureren... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed niet dat men op het KIA HQ in Korea Nederlanders en Belgen andere keuzeopties zou opleggen.
Ik denk dat je het eerder op het niveau van het HQ van Kia Nederland en Kia BELUX moet gaan zoeken.

Binnen de EU is het ook niet problematisch om een gewenst model van het ene land naar het andere in te voeren.

Het kan best zijn dat men in het HQ van NL denkt dat men zich moet aanpassen aan de klant en een zo goedkoop mogelijk model moet aanbieden en in het HQ van België dat het niet op een euro meer of minder steekt en dat het wel zal passen in het salarisrijdersbudget van de Vlaming (die, zeker voor EV's, verantwoordelijk is voor het leeuwenaandeel van de aankoop van nieuwe auto's).
En dat men in Duitsland "Grün" nog altijd associeert met "die Grünen" (Polizei). :+

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
Hier een video van het basis-model, Air uitvoering.
https://youtu.be/wYcua7iDGIs?si=5LFHG8ZmHnzjo-Ng
Denk dat het niet exact klopt met de nederlandse uitvoering, bv nl geen elektrisch inklapbare spiegels.
Maar geeft een goed beeld van in ieder geval het exterieur

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

grimson

domeingrommer

Holgster schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:39:
Hier een video van het basis-model, Air uitvoering.
https://youtu.be/wYcua7iDGIs?si=5LFHG8ZmHnzjo-Ng
Denk dat het niet exact klopt met de nederlandse uitvoering, bv nl geen elektrisch inklapbare spiegels.
Maar geeft een goed beeld van in ieder geval het exterieur
Het algorithm van YouTube bood mij deze gisteren ook aan :D

Wat mij opviel is het volgende:

Achterlichten (deels) traditionele gloeilampen?
YouTube: 2025 Kia EV3 Air Review: Not Your Average Base Model!
NL prijslijst zegt 'Achterlichten, LED' maar als je zo de achterlichten ziet kan ik inderdaad een 'bulb' zien bij het grootlicht. De rode remstrepen zijn misschien wel LED. Toch zou ik aannemen dat alles LED is dus ook de bulb lampjes getoond in het filmpje aldus de prijslijst anders zou ik daar toch teleurgesteld in zijn. Ik neem aan dat LED bijna niet kapot kan gaan ten opzichte van een bulb, wat ook betekend minder vaak vervangen.

Verder ziet het basismodel er prima uit, ook de wat grovere wielen en de middenconsole.
Voor ons de Plus dus tevreden met dit filmpje :)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Er kunnen verschillen zitten tussen de verschillende basismodellen. Sterker nog, ze hebben andere namen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 18:34
Reeds gisteren op de A73 en zag een EV3 "in het wild". Duits kenteken. Wordt ie daar al geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:31
ThatGuy2303 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:11:
Reeds gisteren op de A73 en zag een EV3 "in het wild". Duits kenteken. Wordt ie daar al geleverd?
Dat zal een reviewmodel zijn, veel merken hebben Duitse kentekens op hun reviewmodellen.
Er zal vast een goede reden voor zijn maar die weet ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het review model van de Lotus Emeya rijdt dan weer rond op NL kenteken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 21:11
Weet iemand toevallig of de uitvoeringen onder de GT line ook een soort led verlichting heeft in het dashboord? Ik weet dat de betreffende uitvoeringen geen ambient lighting dynamic hebben, maar heb gehoord van een verkoper tijdens een experience dat er voor de plus/advanced wel een led (balk)verlichting in het dashboord is, maar niet dynamisch. Uiteraard neem ik uitspraken van de verkoper met een korreltje zout😅

[ Voor 3% gewijzigd door NDISAYSOK op 17-09-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

grimson

domeingrommer

NDISAYSOK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:37:
Weet iemand toevallig of de uitvoeringen onder de GT line ook een soort led verlichting heeft in het dashboord? Ik weet dat de betreffende uitvoeringen geen ambient lighting dynamic hebben, maar heb gehoord van een verkoper tijdens een experience dat er voor de plus/advanced wel een led (balk)verlichting in het dashboord is, maar niet dynamisch. Uiteraard neem ik uitspraken van de verkoper met een korreltje zout😅
grimson in "Het grote Kia EV3 topic"
Dit was ook mijn vraag eerder in dit topic. Aan de ene kant zou je denken gezien men vermoedelijk altijd hetzelfde dashboard maakt een simpel led strookje zou default zijn maar aan de andere kant lijkt het weer kwa prijslijst en NL foto's dat het vermoedelijk niets wordt.

YouTube: 2025 Kia EV3 Air Review: Not Your Average Base Model!
Bovenstaand filmpje van het Koreaanse instap model heeft ook geen ambient ledstrip zo te zien helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door grimson op 17-09-2024 16:03 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 21:11
Het grappige was dat in de digitale prijslijst/brochure Ev3 er foto's waren van het interieur van de uitvoeringen. Ik meende te zien dat Air geen verlichting heeft en de plus en plus advanced wel en uiteraard ook de gt line.
Het was voor ons geen showstopper en gaan uit van niet. Extra meevaller als de plus advanced EV3 dit wel heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o6W33Wedi3qQhipKZJeVanYCXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GLeQwsZVdH6y33zW5wdIUoR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 7 ... 54 Laatste