Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 8 ... 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

grimson

domeingrommer

NDISAYSOK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
Het grappige was dat in de digitale prijslijst/brochure Ev3 er foto's waren van het interieur van de uitvoeringen. Ik meende te zien dat Air geen verlichting heeft en de plus en plus advanced wel en uiteraard ook de gt line.
Het was voor ons geen showstopper en gaan uit van niet. Extra meevaller als de plus advanced EV3 dit wel heeft.[Afbeelding]
Ha, deze interieurfoto's had ik nog niet gezien in de prijslijst. De laatste prijslijst die ik heb gedownloaded is : 2024-08-15_Kia-Netherlands-EV3-prijslijst.pdf.
Even vergeleken met de huidige prijslijst 2024-09-17_Kia-Netherlands-EV3-prijslijst.pdf om te kijken of er wijzigingen zijn in de opties maar dit is niet het geval.

Deze interieurfoto's geven wel netjes weer wat niet in de optielijst is te lezen (voor mij dan).
'Bekleding, stof standaard' is voor zowel Air en Plus gelijk maar dan aldus de de interieur foto's alleen voor de stoelen. Het dasboard, armleuningen en deuren zijn pas vanaf de Plus bekleed met stof én een ambient ledstrip zo te zien.

Een voordeel van de Plus die ik dan niet in de optielijst kon terugvinden maar nu wel dus met deze foto's.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 21:11
Dat dacht ik ook, maar ik weet niet of je blind op deze foto kunt leunen. Ze zullen wrs ook in de kleine letters hebben staan dat foto-materiaal kunnen afwijken en ga ik er vanuit dat zo'n led strip niet erbij zit in de plus/advanced, dan kan het enkel meevallen. Overigens vind ik de stof bekleding op het dashboard ook fraaier.

[ Voor 14% gewijzigd door NDISAYSOK op 17-09-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:28
NDISAYSOK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:21:
Dat dacht ik ook, maar ik weet niet of je blind op deze foto kunt leunen. Ze zullen wrs ook in de kleine letters hebben staan dat foto-materiaal kunnen afwijken en ga ik er vanuit dat zo'n led strip niet erbij zit in de plus/advanced, dan kan het enkel meevallen. Overigens vind ik de stof bekleding op het dashboard ook fraaier.
ik heb het gevraagd bij dealer in Zoetermeer en die zij dat het erin zat in aplus ..

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Goed om te weten. Thanks

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
Geen idee of hier überhaupt kia ev3 auto's op staan maar deze is in ieder geval in Antwerpen aangekomen.

https://www.marinetraffic...4/vessel:MORNING_COMPOSER

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ben al vanaf de start aan het meelezen hier en ben in juli naar de EV3 experience geweest. Wat een fijne auto!

Was nog wat twijfel omdat ik wellicht zakelijk kon gaan leasen maar dat gaat niet door. Dus op naar private lease. En dan blijkt de SEPP subsidie natuurlijk de grens aan te geven tot waar je kan bestellen. Dilemma tussen 2 uitvoeringen:

EV 3 LR Plus met ADAS pack of
EV 3 LR Plus Advanced zonder ADAS pack (want past niet met SEPP subsidie)

Ik ben vooral benieuwd naar verschil in basis sound-systeem en Premium Harman Kardon systeem. Er is nog weinig tot niks te vinden over de kwaliteit van dat basis systeem, wat in de Plus variant zit. Iemand daar toevallig al iets over gelezen of over gezien op het internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:39

Coffee

Coffee

Er zijn al een paar andere in deze thread die die afweging ook gemaakt hebben, en er vragen over stelde. Niet specifiek over het geluidsysteem, maar wel over de keuze P met ADAS of PA.

Ik snap toch nog steeds de keuze niet. Waarom zou je Harman Kardon, power tailgate, lederen interieur, een schuif/kanteldak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en opbergvakken onder de kofferbak laten achterwege laten voor essentieel alleen de automatische rijbaanwisseling? Oké, toegegeven: je krijgt ook nog een noodrem bij kruisend verkeer (FCA2.0 ipv FCA1.5)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libero92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 19:10
Coffee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:51:
Er zijn al een paar andere in deze thread die die afweging ook gemaakt hebben, en er vragen over stelde. Niet specifiek over het geluidsysteem, maar wel over de keuze P met ADAS of PA.

Ik snap toch nog steeds de keuze niet. Waarom zou je Harman Kardon, power tailgate, lederen interieur, een schuif/kanteldak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en opbergvakken onder de kofferbak laten achterwege laten voor essentieel alleen de automatische rijbaanwisseling? Oké, toegegeven: je krijgt ook nog een noodrem bij kruisend verkeer (FCA2.0 ipv FCA1.5)
Deed een testrit in een Niro EV basisuitvoering, geluid was meer dan prima. Zal hier niet anders zijn.

Een schuif/kanteldak kan mij gestolen worden, wanneer gebruik je zoiets?

Een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel in de juiste positie zetten duurt langer dan handmatig verstellen. Eentje met geheugen was nog het overwegen waard geweest.

Elektrische kofferbak ook zoiets wat schijnbaar een vereiste is tegenwoordig. Waar hebben we het over zeg.

Ik vind de fixatie op dit soort 'gemak dient de mens' voordeeltjes echt bizar tegenwoordig. Er zijn vast situaties waarin het allemaal van pas komt, maar een boodschappentas even neerzetten lijkt mij een kleine moeite. Maar dat is mijn mening.

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik snap wat je zegt. Het geldt niet voor mij, maar ik begrijp je wel. Alleen dit geldt toch precies ook voor de Plus met ADAS? Je hebt het niet nodig, want de belangrijkste veiligheidsfeatures zitten er al in vanaf de Plus (qua veiligheid is het enige verschil FCA bij kruisend verkeer). Overweeg je zelf ook de air?

[ Voor 11% gewijzigd door Coffee op 18-09-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libero92
Coffee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:17:
Ik snap wat je zegt. Het geldt niet voor mij, maar ik begrijp je wel. Alleen dit geldt toch precies ook voor de Plus met ADAS? Je hebt het niet nodig, want de belangrijkste veiligheidsfeatures zitten er al in vanaf de Plus (qua veiligheid is het enige verschil FCA bij kruisend verkeer). Overweeg je zelf ook de air?
Ik heb de air niet overwogen, maar dat had te maken met de velgen die ik daar niet mooi vond. Tevens vind ik dodehoekassistentie erg prettig. En, daar moet ik dan ook eerlijk over zijn, de stoel- en stuurverwarming die er dan niet op zitten. Ben zelf dus ook niet geheel ongevoelig voor extraatjes. Wellicht wat hypocriet dus, maar mijn punt is dat ik het te ver vind gaan om al die andere extra's als minimale eis te zien. Het is vooral erg verleidelijk en verlekkerend als je toch aan het configureren bent, denk ik. Maar wie weet zie ik het over pak 'm beet 15 jaar ook als broodnodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
libero92 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:30:
Ik heb de air niet overwogen, maar dat had te maken met de velgen die ik daar niet mooi vond.
En wanneer komen "mooiere" velgen van pas en/of maken ze het rijden aangenamer?
Ik begrijp die fixatie op uiterlijk zo niet en vind het redelijk bizar. Maar dat is uiteraard mijn mening. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
libero92 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:13:
[...]

Deed een testrit in een Niro EV basisuitvoering, geluid was meer dan prima. Zal hier niet anders zijn.

Een schuif/kanteldak kan mij gestolen worden, wanneer gebruik je zoiets?

Een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel in de juiste positie zetten duurt langer dan handmatig verstellen. Eentje met geheugen was nog het overwegen waard geweest.

Elektrische kofferbak ook zoiets wat schijnbaar een vereiste is tegenwoordig. Waar hebben we het over zeg.

Ik vind de fixatie op dit soort 'gemak dient de mens' voordeeltjes echt bizar tegenwoordig. Er zijn vast situaties waarin het allemaal van pas komt, maar een boodschappentas even neerzetten lijkt mij een kleine moeite. Maar dat is mijn mening.
Ik snap je punt heel goed maar 'vroeger' was een auto met cruise control ook een luxe waarvan veel mensen zeiden "pfft, dat heb je toch niet nodig? Je rechtervoet stil houden in een bepaalde stand is toch een kleine moeite?" En nu zijn er hele volksstammen die niet meer zonder cc willen. Hetzelfde begint langzamerhand ook te gelden voor acc. Mits een goede implementatie wil je niet weer anders als je het eenmaal gewend bent.

Kan me voorstellen dat dit ook zo kan gaan met de automatische kofferklep. En het schuifkanteldak vind ik persoonlijk dan weer heerlijk en zal het zeker weten vaak gebruiken. Zo heeft iedereen weer zijn eigen voorkeur en wensen :)

Edit: zie nu onderstaande reactie pas. Je was zelf ook al een beetje tot dezelfde conclusie gekomen ;)
libero92 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb de air niet overwogen, maar dat had te maken met de velgen die ik daar niet mooi vond. Tevens vind ik dodehoekassistentie erg prettig. En, daar moet ik dan ook eerlijk over zijn, de stoel- en stuurverwarming die er dan niet op zitten. Ben zelf dus ook niet geheel ongevoelig voor extraatjes. Wellicht wat hypocriet dus, maar mijn punt is dat ik het te ver vind gaan om al die andere extra's als minimale eis te zien. Het is vooral erg verleidelijk en verlekkerend als je toch aan het configureren bent, denk ik. Maar wie weet zie ik het over pak 'm beet 15 jaar ook als broodnodig.

[ Voor 21% gewijzigd door AtlAntA op 18-09-2024 15:12 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
"Lelijke" velgen kunnen eraf en anderen kunnen erop 8)
De originel 17" velgen zullen ongetwijfeld populair worden/zijn bij de mensen die de range willen verlengen en die een uitvoering op 19" sloffen hebben besteld. Die krijg je vast wel verkocht o.b.v. dit argument.

W.b. die interieurverlichting staat in de prijslijst duidelijk dat dit vanaf de GT-line erop zit.
Pagina 6/12 - Gebruiksgemak & Comfort - Optie 6

[ Voor 8% gewijzigd door Stinger666 op 18-09-2024 15:13 ]

• AtlAntA
Stinger666 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
"Lelijke" velgen kunnen eraf en anderen kunnen erop ;-)
De 17" zullen ongetwijfeld populair worden/zijn bij de mensen die de range willen verlegen en die een uitvoering op 19" sloffen hebben besteld.

W.b. die interieurverlichting staat in de prijslijst duidelijk dat dit vanaf de GT-line erop zit.
Pagina 6/12 - Gebruiksgemak & Comfort - Optie 6
Klopt maar het is wat onduidelijk wat betreft dynamische verlichting. Kan best zijn dat men daarmee bedoelt dat de verlichting met de muziek mee reageert (wat dus ook zo schijnt te zijn, gimmick imho) en dat de andere uitvoeringen on dynamische verlichting hebben. Tenminste zo interpreteer ik het een beetje.

• IvoB2
Dynamische binnenverlichting is volgens mijn waarneming niet meer dan dat de kleur van de verlichting zich aanpast aan het gekozen rijprofiel.

• libero92
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:55:
[...]

En wanneer komen "mooiere" velgen van pas en/of maken ze het rijden aangenamer?
Ik begrijp die fixatie op uiterlijk zo niet en vind het redelijk bizar. Maar dat is uiteraard mijn mening. :+
Matig punt dat u wil maken. Gelukkig vinden we het allemaal een mooie auto. Denk tevens dat vele kia rijders een mooie auto belangrijk vinden, maar hetgeen ze ermee bereiken toch net iets belangrijker. Anders zaten we wel in een audi, mercedes ander klasbak topic te neuzen.

[ Voor 6% gewijzigd door libero92 op 18-09-2024 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Ik was ook eens een auto aan het zoeken en kwam er niet uit, want elke auto had weer andere opties, heb mezelf beperkt tot 2 opties die die echt moest hebben, de rest was nice to have. En toen kwam ik eruit.

• Stinger666
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:17:
Dynamische binnenverlichting is volgens mijn waarneming niet meer dan dat de kleur van de verlichting zich aanpast aan het gekozen rijprofiel.
Ach zo! Ik heb de interieurplaatjes nog eens goed bekeken (flink ingezoomd) en het lijkt er inderdaad op dat de gekleurde ledstrips in het interieur inbegrepen zijn vanaf de Plus uitvoering.
In de deurpost links is het goed te zien in vergelijking met de Air uitvoering.

• IvoB2
Volledig mee eens. Heel matig punt zelfs.
Het was dan ook volledig gebaseerd op jouw uitgangspunten. :+

Gelukkig vinden we het allemaal een mooie auto. [/quote]
Bwa, allemaal? n = 1.
Ik vind het helemaal geen mooie auto. "Allemaal" gaat in deze dus al niet op.
Waarschijnlijk handig en praktisch en energiezuinig. Dat dan weer wel. Maar doorgaans vind ik een vierkante doos op vier wielen niet mooi. Maar ook hier is n = 1 op van toepassing (maar ik spreek dan ook zelden in naam van iedereen).
Denk tevens dat vele kia rijders een mooie auto belangrijk vinden, maar hetgeen ze ermee bereiken toch net iets belangrijker. Anders zaten we wel in een audi, mercedes ander klasbak topic te neuzen.
Velen kan maar daar spreek ik me niet over uit (zie voorgaande).
Overroepen merken zoals Audi en Mercedes spreken me overigens ook maar matig aan laat staan dat ik ze als een "klasbak" zou beschouwen. Noem je net twee merken die de boot waarschijnlijk aan het missen zijn wegens nog teren op een verleden dat niet meer is.
Maar ook hier: "de gustibus non est disputandum".

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 16:06 ]

• IvoB2
Stinger666 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:02:
[...]

Ach zo! Ik heb de interieurplaatjes nog eens goed bekeken (flink ingezoomd) en het lijkt er inderdaad op dat de gekleurde ledstrips in het interieur inbegrepen zijn vanaf de Plus uitvoering.
In de deurpost links is het goed te zien in vergelijking met de Air uitvoering.
Het is maar een gok op basis van wat Kia doet in hun andere versies.
Ik rij nu een GT-line waar die ledstrips in de deuren en de rest van het interieur standaard mee inbegrepen zijn. Maar meer dan meeschakelen met de gekozen rijmodus, zelf een vast kleurtje kiezen dat dan gekoppeld wordt aan je eigen voorkeuren en al dan niet dimmen dag/nacht zit er volgens mijn ervaring niet in.

• libero92
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:02:
[...]

Volledig mee eens. Heel matig punt zelfs.
Het was dan ook volledig gebaseerd op jouw uitgangspunten. :+

Gelukkig vinden we het allemaal een mooie auto. [/quote]
Bwa, allemaal? n = 1.
Ik vind het helemaal geen mooie auto. "Allemaal" gaat in deze dus al niet op.
Waarschijnlijk handig en praktisch en energiezuinig. Dat dan weer wel. Maar doorgaans vind ik een vierkante doos op vier wielen niet mooi. Maar ook hier is n = 1 op van toepassing (maar ik spreek dan ook zelden in naam van iedereen).

[...]

Velen kan maar daar spreek ik me niet over uit (zie voorgaande).
Overroepen merken zoals Audi en Mercedes spreken me overigens ook maar matig aan laat staan dat ik ze als een "klasbak" zou beschouwen. Noem je net twee merken die de boot waarschijnlijk aan het missen zijn wegens nog teren op een verleden dat niet meer is.
Maar ook hier: "de gustibus non est disputandum".
Fijn dat u zich zelden brandt aan 'namens iedereen' praten. Je zou het maar een keer durven, iets interpreteren of pogen te duiden. Maar waagt u zich er vooral niet aan. Oef oef, en ik was nog wel zo voorzichtig door een disclaimer te plaatsen. 'Pas op, hier volgt een mening.'

Beetje Latijn erin werpen vervolgens, prachtig. Zal voor me houden wat ik daar van vind. Weer zo'n mening. We dwalen af.

De velgen zijn nogal afwijkend van wat 'gangbaar' is (ziet u de aanhalingstekens?). Dat gaat volledig over esthetiek. Het kan inderdaad zo zijn dat die voor u minder van belang is. Fijn, houden zo. Lijkt me best prettig. Ik had het over het nut van al die extra's en gaf zelf al aan daar enigszins hypocriet over te zijn. Zoals zo vaak met alles in het leven, vast herkenbaar voor u. Ik vind dat 'we' daar in doorslaan. En ik denk dat autofabrikanten goed inspelen op onze hang naar ultiem comfort en gemak. Niks nieuws onder de zon verder.

Zoals ik ook al aangaf: wellicht denk ik er over 10 of 15 jaar anders over. Wellicht zelfs al eerder. Zie het vooral als een persoonlijke worsteling van een verdwaald forumlid. Of doe dat niet.

Ik laat het hier bij en ga verder met het lezen van kundige reacties in dit topic. Kijk uit naar m'n nieuwe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger666
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:09:
[...]

Het is maar een gok op basis van wat Kia doet in hun andere versies.
Ik rij nu een GT-line waar die ledstrips in de deuren en de rest van het interieur standaard mee inbegrepen zijn. Maar meer dan meeschakelen met de gekozen rijmodus, zelf een vast kleurtje kiezen dat dan gekoppeld wordt aan je eigen voorkeuren en al dan niet dimmen dag/nacht zit er volgens mijn ervaring niet in.
Aah, dat zou dan ook de woorden: "Ambient" & Dynamische welkomstverlichting (zoals aanvinkt als "standaard" voor GT & GT-plus) verklaren.

Allen:
Ik ben geen modje maar zullen we het gezellig over de auto, specificaties, rijervaringen, e.d. houden i.p.v. elkaar de maat te nemen over subjectieve zaken. Ik proef een beetje irritatie her en der O+

[ Voor 14% gewijzigd door Stinger666 op 18-09-2024 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcos2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-08 17:01
Ik overweeg deze als vervanging van mijn niro EV, want dat di g is fantastisch. Maar het ontbreken van een warmtepomp - zelfs als optie - maakt het voor mij een no go. Ik heb gezien bij collega's met vrijwel dezelfde auto wat een verschil dat maakt in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
remcos2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:28:
Ik overweeg deze als vervanging van mijn niro EV, want dat di g is fantastisch. Maar het ontbreken van een warmtepomp - zelfs als optie - maakt het voor mij een no go. Ik heb gezien bij collega's met vrijwel dezelfde auto wat een verschil dat maakt in de winter.
Rijdt zelf een eNiro zonder warmtepomp en bij mij scheelt zomer en winter krap 1km per kWh. Ik gebruik de kachel bijna nooit, altijd stuur-en stoelverwarming. Rijdt alleen maar snelweg en gemiddeld door het jaar 6,5 km/kWh. Op mijn verbruik van 5000 kWh zou ik dus 714 kWh kunnen besparen met een warmtepomp, dat is de 180 euro per jaar. In vier jaar verdien ik de warmtepomp dus maar voor driekwart terug :F

Ik heb er dus geen last van dat deze niet leverbaar is :)

Wij hebben de Avanced Plus besteld en de interieurverlichting zou voor mij de kers op de taart zijn…..maar we kunnen zonder hoor ;)

iRacing Profiel

• davyschekkerman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 08:11
Ik stond op het punt om via zakelijk lease de Hyundai Kona EV 115kW / 48kWh Comfort Smart te bestellen.

Maar zie zojuist dat de Kia EV3 150kW / 58kWh Plus met ADAS pack optie ertussen staat en past binnen mijn budget.

Heeft er iemand een goede reden (naast accupakket/actieradius) waarom wel/niet voor de EV3 te gaan ipv de Kona.

Het zal voor mij de eerste EV worden en ben er niet in thuis.

• AtlAntA
Voor mij persoonlijk zijn het puur de looks. Ik heb me nooit verdiept in de kona ev omdat het simpelweg geen mooie auto vind. Dus op technisch gebied kan ik er weinig over zeggen.

Het nut van het adas pakket zal je zelf even moeten proberen inschatten maar ik denk dat het hierboven al best goed is samengevat.

• Coffee

Coffee

Coffee

davyschekkerman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:04:
Ik stond op het punt om via zakelijk lease de Hyundai Kona EV 115kW / 48kWh Comfort Smart te bestellen.

Maar zie zojuist dat de Kia EV3 150kW / 58kWh Plus met ADAS pack optie ertussen staat en past binnen mijn budget.

Heeft er iemand een goede reden (naast accupakket/actieradius) waarom wel/niet voor de EV3 te gaan ipv de Kona.

Let even goed op, want het 58kWh model heeft geen 150kW snelladen. Dat model kan maximaal met 101kW.

Overigens is een verschil van 10kWh best fors. Hoe veel verder gaat de EV3 dan de Kona?

E: oh, je had het over de elektromotor. Die is idd 150kW :P

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 19-09-2024 07:36 ]

• NDISAYSOK
Ericjooo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:00:
[...]
Rijdt zelf een eNiro zonder warmtepomp en bij mij scheelt zomer en winter krap 1km per kWh. Ik gebruik de kachel bijna nooit, altijd stuur-en stoelverwarming. Rijdt alleen maar snelweg en gemiddeld door het jaar 6,5 km/kWh. Op mijn verbruik van 5000 kWh zou ik dus 714 kWh kunnen besparen met een warmtepomp, dat is de 180 euro per jaar. In vier jaar verdien ik de warmtepomp dus maar voor driekwart terug :F

Wij hebben de Avanced Plus besteld en de interieurverlichting zou voor mij de kers op de taart zijn…..maar we kunnen zonder hoor ;)
Dit is precies ook bij ons zo. Gaan er vanuit dat die ledstrip niet in het dashboard zit in de Advanced Plus, dan kan het enkel meevallen wanneer dit wel zo is.
Welk kleur hebben jullie besteld? Wij twijfelden tussen de Ivory Silver Glossy en de Av Green en uiteindelijk de zilver gekozen. Nu duimen dat de auto snel binnenkomt en op naam gezet wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door NDISAYSOK op 19-09-2024 07:35 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

Voor mij is het groen geworden. Vele met mij, zag ik al ;) Ook de dealer gaf aan dat het een populaire kleur is

[ Voor 31% gewijzigd door Coffee op 19-09-2024 08:12 ]

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
davyschekkerman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:04:

Heb je deze vergelijking in de EV Database al bekeken?

[ Voor 58% gewijzigd door Vitruvius op 19-09-2024 08:23 ]

• remcos2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-08 17:01
[...]

Ik vind het toch een gemiste kans van Kia. Alle voordelen van de grotere accu in de long range worden hiermee door het putje gespoeld. Bovendien heb ik het vermoeden dat een warmtepomp ook een veel efficientere en beter accubeheer oplevert. Ik heb zelf met een Aviloo kastje gemeten en mijn degradatie is na 5,5 jaar nog maar 1%! De degradatie bij diezelfde collega's is (zonder het te meten maar op basis van ervaring) een flink stuk groter.

In plaats van een nieuwe EV3 overweeg ik nu sterk om mijn huidige Niro prive over te nemen en gebruik te gaan maken van een mobiliteitsbudget. Dat was ook de reden dat ik de staat van de accu heb laten meten.

[ Voor 8% gewijzigd door remcos2 op 19-09-2024 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
BBKing schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:30:
Ben al vanaf de start aan het meelezen hier en ben in juli naar de EV3 experience geweest. Wat een fijne auto!

Was nog wat twijfel omdat ik wellicht zakelijk kon gaan leasen maar dat gaat niet door. Dus op naar private lease. En dan blijkt de SEPP subsidie natuurlijk de grens aan te geven tot waar je kan bestellen. Dilemma tussen 2 uitvoeringen:

EV 3 LR Plus met ADAS pack of
EV 3 LR Plus Advanced zonder ADAS pack (want past niet met SEPP subsidie)

Ik ben vooral benieuwd naar verschil in basis sound-systeem en Premium Harman Kardon systeem. Er is nog weinig tot niks te vinden over de kwaliteit van dat basis systeem, wat in de Plus variant zit. Iemand daar toevallig al iets over gelezen of over gezien op het internet?
Zo stel je een vraag en zo krijg je daar een enorme discussie op volgend O-)

Ik ben er wel uit ondertussen, als het gaat passen qua budget dan wordt het de LR Advanced Plus, glossy silver. Moet er toch weer 6 jaar in rijden en dan zijn sommige opties toch wel erg fijn.

Verwacht overigens wel vanaf volgend jaar wat hogere wegenbelasting (die wordt bij Private Lease gewoon mee aangepast in je maandbedrag) want ons kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 2025 (tm 2029) de wegenbelasting op EVs toegepast gaat worden, met slechts 25% korting tov benzineautos. Is voor de EV3 LR toch iets van 90 euro per maand extra....

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:00
Vitruvius schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:22:
[...]
Leuk om te zien! Dank voor het delen.
Al ben ik het met AtlAntA eens...heb me nooit in de Kona verdiept omdat het design me echt niet kan bekoren. Zal ongetwijfeld een hele goede auto zijn :) .

• sdg875
[...]

Goed om te lezen! Was inderdaad ook verrast door de afwezigheid van de (bestelmogelijkheid van) de warmtepomp. Vind het verschil zomer-winter wat je beschrijft zeer acceptabel! Mijn e-208 mét warmtepomp heeft een stuk meer verlies in de winter volgens mij! Nu heb ik ook een kale uitvoering zonder stoel- en stuurverwarming dus daar ga ik ook al een hoop winst behalen denk ik.
Heb er wel vertrouwen in! Nog 4 maanden geduld :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
Net even op de koffie geweest bij KIA in Breda. Ze verwachten op 2-1 de sleutels van mijn Shale Grey Plus Advanced te kunnen overhandigen. De eerste batch (incl mijn bestelling) staat nog steeds gepland om in december te arriveren. 2-1 op kenteken en uitleveren uitleveren maar :D

Volgende maand of uiterlijk november de rijdende demo's.

• NDISAYSOK
Fijn om te horen. Moet de auto niet juist voor 31/12 op kenteken worden gezet om de bpm verhoging 2025 te ontlopen?

• sdg875
NDISAYSOK schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:58:
Fijn om te horen. Moet de auto niet juist voor 31/12 op kenteken worden gezet om de bpm verhoging 2025 te ontlopen?
Volgens mij mogen ze van KIA niet eerder dan 2025 op kenteken (iets met de duurzaamheidsdoelstellingen voor komend jaar als ik het goed heb begrepen op dit forum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Even in dit draadje gezocht en volgens ee forumlid zal de auto 0 Bpm hebben als de auto in 2024 langs de douane is geweest. Het zetten op kenteken mag dan gewoon in 2025.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Je schrijft niet de hele auto af in 4 jaar, de restwaarde van de warmtepomp betekent dus dat je in 3 jaar de investering terugverdient in jouw berekening (als je ca de helft van de waarde in de eerste 4 jaar afschijft). Daarna wordt het alleen maar gunstiger.

Als je "bijna nooit" de kachel gebruikt en hem dan alsnog zo snel zou terugverdienen, zou het voor de meeste mensen alleen maar makkelijker worden (misschien wel iets langer duren als ze minder km per jaar rijden).

Ik vermoed overigens dat het terugverdienen alsnog wel iets langer duurt, het is erg lastig om een goed vergelijk met/zonder te doen. Maar worst case kan weerstandsverwarming best 10%-15% van het verbruik zijn, ofwel 5-10%-punt verschil met warmtepomp. Alsnog niet slecht, en zeker terugverdienbaar.

• AtlAntA
sdg875 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:32:
[...]

Goed om te lezen! Was inderdaad ook verrast door de afwezigheid van de (bestelmogelijkheid van) de warmtepomp. Vind het verschil zomer-winter wat je beschrijft zeer acceptabel! Mijn e-208 mét warmtepomp heeft een stuk meer verlies in de winter volgens mij! Nu heb ik ook een kale uitvoering zonder stoel- en stuurverwarming dus daar ga ik ook al een hoop winst behalen denk ik.
Heb er wel vertrouwen in! Nog 4 maanden geduld :*)
Inderdaad onze e208 kakt ook aardig in qua bereik in de winter terwijl er dus wel een warmtepomp in hangt. Haal nog steeds wel makkelijk 200km dus ben nog nooit in de knoei gekomen qua range maar het is toch wel 20-30% minder dan in de zomer.

Ben dus wel een beetje huiverig hoe de kia het gaat doen zonder warmtepomp. Maar mocht bovenstaande ook maar half kloppen voor de ev3 dan is het alsnog een flinke vooruitgang.

• davyschekkerman
Vitruvius schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:22:
[...]
Bedankt voor deze tip! Was al even opzoek naar een overzichtelijke vergelijkingsite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
NDISAYSOK schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:33:
[...]

Welk kleur hebben jullie besteld? Wij twijfelden tussen de Ivory Silver Glossy en de Av Green en uiteindelijk de zilver gekozen. Nu duimen dat de auto snel binnenkomt en op naam gezet wordt.
Wij hebben Shale Grey besteld, is uiteindelijk wat lichter dan op het plaatje maar wel metallic dus zal best gaaf zijn😀

iRacing Profiel

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-09 23:21
AtlAntA schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:18:
[...]

Ben dus wel een beetje huiverig hoe de kia het gaat doen zonder warmtepomp. Maar mocht bovenstaande ook maar half kloppen voor de ev3 dan is het alsnog een flinke vooruitgang.
Voor ons gaat de EV3 onze eerste EV worden dus ik ben nog zwaar onervaren in dit soort dingen. De warmtepomp gebruik je doorgaans bij koud weer om je accupakket voor te verwarmen omdat je daarmee een beter bereik krijgt toch?
De EV3 heeft ook een soort voorverwarmfunctie heb ik gelezen, weet iemand hoe dit verschilt van een warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Soepstengel01 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:17:
[...]

Voor ons gaat de EV3 onze eerste EV worden dus ik ben nog zwaar onervaren in dit soort dingen. De warmtepomp gebruik je doorgaans bij koud weer om je accupakket voor te verwarmen omdat je daarmee een beter bereik krijgt toch?
De EV3 heeft ook een soort voorverwarmfunctie heb ik gelezen, weet iemand hoe dit verschilt van een warmtepomp?
Het zal misschien per auto verschillen maar in de e208 doet de warmtepomp ook de interieur verwarming en dat schijnt nogal wat efficiënter te zijn dan de variant zonder warmtepomp. Wat dus eigenlijk een electrische kachel is. Als je het stroomverbruik van een electrische kachel en een warmtepomp (airco thuis bijvoorbeeld) gaat vergelijken met een gelijkgetrokken warmteoutput dan zal een warmtepomp efficiënter zijn.

Terugkomend op ev's is dus eigenlijk wat je ook wilt verwarmen (accu's, interieur etc) efficiënter met een warmtepomp dan de andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 22:56
Op de EV6 heeft de warmtepomp niets te maken met het batterij pakket. De WP doet alleen het interieur. Ik vraag me af hoe een WP zijn warmte bij de batterij zou moeten krijgen, misschien dat iemand daar een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Met iets van een driewegklep? Dat gebruikt mijn lucht/water warmtepomp thuis om te wisselen tussen VW en SWW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:40
Ramtka schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:15:
Op de EV6 heeft de warmtepomp niets te maken met het batterij pakket. De WP doet alleen het interieur. Ik vraag me af hoe een WP zijn warmte bij de batterij zou moeten krijgen, misschien dat iemand daar een antwoord op heeft?
Dat klopt, de warmtepomp heeft bij iedere ev alleen de functie om het interieur te verwarmen.
De verwarming van het accupakket werkt met een eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
RonaldPr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:09:
[...]

Dat klopt, de warmtepomp heeft bij iedere ev alleen de functie om het interieur te verwarmen.
Waarom is men dan zo teleurgesteld dat de WP optie er niet is voor NL? Dan zou het voor de range toch weinig moeten uitmaken? Of mis ik iets... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee wat het zonder WP doet maar wanneer ik de EV oplaad tot 100% is het verschil in range (met WP) tussen gebruik airco of geen airco exact 17 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben in de running voor een ev3, long range plus advanced (vanwege vouwwagen en range bij familiebezoeken). Best een flinke prijs voor particuliere aankoop. Maar we zijn de kosten van onze huidige 10 jaar oude, grote, benzinewagen zat. Enige twijfel nog:

De mate van afschrijving van een ev, is dat niet enorm?

Of er voor deze prijs geen betere optie is. Renault e-tech, ford Explorer of een tesla model y? Heeft iemand deze modellen vergeleken? De niro ev vind ik een fijne wagen en heb ik proefgereden.

Ook vraag ik me af of ik met mijn lengte (192) niet tegen het dak aankom (dakraam) en of er nog een puber van 185 achter me past als ik rijd.

En tja, die motorrijtuigenbelasting per 2025 en verder. De ev3 is niet de zwaarste ev gelukkig, maar het gaat wel oplopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:40

winnie

de poes...

koelkast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:45:
Ik ben in de running voor een ev3, long range plus advanced (vanwege vouwwagen en range bij familiebezoeken). Best een flinke prijs voor particuliere aankoop. Maar we zijn de kosten van onze huidige 10 jaar oude, grote, benzinewagen zat. Enige twijfel nog:

Of er voor deze prijs geen betere optie is. Renault e-tech, ford Explorer of een tesla model y? Heeft iemand deze modellen vergeleken? De niro ev vind ik een fijne wagen en heb ik proefgereden.

Ook vraag ik me af of ik met mijn lengte (192) niet tegen het dak aankom (dakraam) en of er nog een puber van 185 achter me past als ik rijd.

En tja, die motorrijtuigenbelasting per 2025 en verder. De ev3 is niet de zwaarste ev gelukkig, maar het gaat wel oplopen....
Hier een cijfermatige vergelijking: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gDeLFuaRaPx6ItzEPjjfR6GCSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo9xBFW5KJQBbmhvft4ATliP.jpg?f=fotoalbum_large

1,92 komt niet tegen het dak (zeg ik met mijn 1,93). Maar dat is ook mede afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam. Dus proefzitten is het beste. En neem dan die puber van 1,85 ook maar mee, want dat heb ik niet geprobeerd.

Afschrijving: Tesla's schrijven weinig af. Mijn EV3 is ook particulier gekocht en ik hou rekening met een restwaarde van 40% na 4 jaar. Dat is een normale afschrijving.

Motorrijtuigenbelasting: Ik kom uit een Prius+ (de 7zitter). Dus elk kwart of half tarief voor een EV valt reuze mee. En je merkt dat de politiek er nog niet over uit is wat nu de motorrijtuigenbelasting moet worden. Rekeningrijden lijkt weer dood en begraven, benzine wordt duurder (zeker niet nu, maar wel in de toekomst). Maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, is nu niet meer mogelijk. Nu en straks koop je een EV voor het klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
winnie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:47:
[...]
Nu en straks koop je een EV voor het klimaat
Wie echt bezorgd is voor het klimaat (en de aankoop van een EV niet musbruikt als schaamlapje) koopt privé beter helemaal geen auto maar gebruikt zoveel mogelijk de fiets, het OV en indien het echt niet anders kan deelvervoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:40
bart155 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:12:
[...]

Waarom is men dan zo teleurgesteld dat de WP optie er niet is voor NL? Dan zou het voor de range toch weinig moeten uitmaken? Of mis ik iets... :?
De normale kachel verbruikt veel meer energie dan de warmtepomp. Dat kan als het flink koud is behoorlijk in de range schelen, iets van 30 a 40 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Correct, maar wanneer je zoals betrokkene al schreef nauwelijks de verwarming gebruikt (maar wel stoel- en stuurverwarming) kan je idd beter geen geld aan de WP uitgeven.
Stoel- en stuurverwarming werken niet op de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:55
IvoB2 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:52:
[...]

Wie echt bezorgd is voor het klimaat (en de aankoop van een EV niet musbruikt als schaamlapje) koopt privé beter helemaal geen auto maar gebruikt zoveel mogelijk de fiets, het OV en indien het echt niet anders kan deelvervoer.
Wie echt bezorgd is voor het klimaat, gaat met het paard en de mest opvangen in een zak en in je eigen tuin verwerken. 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
RonaldPr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:09:
[...]

De normale kachel verbruikt veel meer energie dan de warmtepomp. Dat kan als het flink koud is behoorlijk in de range schelen, iets van 30 a 40 km.
Klopt in princiepen natuurlijk. Alleen…. In de praktijk gebruik ik vaak de stoel en stuur verwarming (gewoon jas aan) bij kortere ritjes. Ik heb nu een Niro EV ook zonder warmtepomp. Die paar kee4 per jaar dat het kouder is en je een langere rut maakt zal wat meer energie kosten maar de warmtepomp zal je er niet mee terugverdienen. Ik snap de keuze van Kia. Ik heb nu 25.000 km gereden in mijn Niro zonder warmtepomp en staat op een een overall gemiddelde van 12,4 kWh per 100 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
onzenuub schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:53:
Wie echt bezorgd is voor het klimaat, gaat met het paard en de mest opvangen in een zak en in je eigen tuin verwerken. 8) :*)
Je moet vooral de extra CO2 uitstoot van een paard in privébezit niet onderschatten.

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
IvoB2 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:54:
[...]

Je moet vooral de extra CO2 uitstoot van een paard in privébezit niet onderschatten.
Daar gebruik je een kurk voor. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 18:43
Tijdens de Experience Day had ik genoeg hoofdruimte met mijn 194 cm lengte. Het was een GT Line, dus met dakraam. Ik kon toen ook ‘achter mijzelf’ zitten, maar zat daarmee wel met mijn schenen tegen de (harde) bestuurdersstoel aan. Er is wel lekker veel ruimte om je voeten onder de stoel te steken.

Dit viel mij tegen ten opzichte van de positieve reviews die ik op Youtube had gezien. Ik ga de EV3 gebruiken met 3 jonge kinderen (< 9 jaar) op de achterbank, dus maak me er geen zorgen over met een 4-jarige lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtka
Vandaag plaats genomen in een ev3. Achterin bleef zo weinig plaats over voor de kinderen dat deze auto van mijn lijst is gevallen. Ik ben zelf bijna 2 meter en dan is het krap achter mij. Dan toch maar weer een EV6...

Voor iedereen die kiest voor de EV3 veel voorpret in dit forum en rijplezier als het zover is

[ Voor 18% gewijzigd door Ramtka op 20-09-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Qua gewicht/MRB is de Ford wel erg zwaar (+300kg!). Heb 'm niet in persoon bekeken, maar op spec nivo vond ik de EV3 beter. Alleen naar long range gekeken. Hangt wel heel erg af van welke features je belangrijk vindt en welke niet natuurlijk. Startprijs van de Ford is wat hoger (is ook iets groter), en in vgl met de midden modellen van de EV3 moet je bij Ford het driver pack er bij nemen a 1800 euro. Volgens mij zit daar "lane centering" bij wat bij EV3 (bijna?) overal standaard al op zit. Even goed kijken dus.

Tesla Model Y is echt een stuk groter dan EV3, en wat mij betreft een heel ander soort auto. Toen ik keek was Tesla ook best duur, want je moet dan wel de autopilot er bij nemen als je fatsoenlijke driver hulp wil (meen ik). Ook een kleur is bij Tesla erg duur bijvoorbeeld.

Afschrijving is moeilijk te voorspellen in een markt die zich nog flink ontwikkelt. Maar als je er lamg mee denkt te gaan rijden maakt dat niet zo veel uit, want dan heb je sowieso het leeuwendeel van de waarde afgeschreven tzt (bv na 10 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Ramtka schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:08:
Vandaag plaats genomen in een ev3. Achterin bleef zo weinig plaats over voor de kinderen dat deze auto van mijn lijst is gevallen. Ik ben zelf bijna 2 meter en dan is het krap achter mij. Dan toch maar weer een EV6...

Voor iedereen die kiest voor de EV3 veel voorpret in dit forum en rijplezier als het zover is
Kijk jij ook even naar de voetenruimte achter in de EV6? De onderkant van de stoelen raakt bijna de bodem. Dat gaat kindervoetjes/nageltjes kosten.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
RonaldPr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:09:
[...]

Dat klopt niet (helemaal) weet ik sinds afgelopen zomer. Van mijn E Niro was de airco/warmtepomp uitgevallen vanwege te weinig koelgas, toen werkte het snelladen ook vrijwel niet meer. Het koelcircuit van de batterijen zit via een stel drieweg kleppen aangesloten aan de airco/warmtepomp. Als het koud is wordt met gesloten kleppen en de tevens via het koelcircuit afgevoerde restwarmte van de elektronica de accu opgewarmd.

• AtlAntA
wortelsoft schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 06:11:
[...]

Dat klopt niet (helemaal) weet ik sinds afgelopen zomer. Van mijn E Niro was de airco/warmtepomp uitgevallen vanwege te weinig koelgas, toen werkte het snelladen ook vrijwel niet meer. Het koelcircuit van de batterijen zit via een stel drieweg kleppen aangesloten aan de airco/warmtepomp. Als het koud is wordt met gesloten kleppen en de tevens via het koelcircuit afgevoerde restwarmte van de elektronica de accu opgewarmd.
Er is mij verteld dat de e208 een vloeistof gekoeld en verwarmd accupakket heeft en ik ben eigenlijk ook altijd in de veronderstelling geweest dat dit dmv de warmtepomp werd gedaan. Na wat onderzoek (chatgpt gevraagd..) is dus gebleken dat dit dus niet waar is. Het is een apart systeem waarbij het accupakket dus niet door een warmtepomp wordt bediend.

Persoonlijk vind ik dit een gekke keus want zoveel duurder zal een kleppensysteem niet zijn toch?

De praktijk zal uitwijzen hoe de ev3 op dit vlak zal presteren. Ik heb wel altijd gewoon de kachel aan en ben ik ook niet bereid om mijn gewenste comfort niveau aan te passen voor wat extra range of efficiency. 'Gelukkig' heb ik de gt besteld en die is alleen met lr accu pakket te krijgen terwijl ik dat in de praktijk zo goed als nooit nodig zal hebben. Maar dat kia ervoor gekozen heeft om in Nederland geen warmtepomp te leveren blijft zonde.

• IvoB2
TechLight schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:57:
[...]

Tesla Model Y is echt een stuk groter dan EV3, en wat mij betreft een heel ander soort auto. Toen ik keek was Tesla ook best duur, want je moet dan wel de autopilot er bij nemen als je fatsoenlijke driver hulp wil (meen ik). Ook een kleur is bij Tesla erg duur bijvoorbeeld.
Een Tesla Y is zelfs groter dan een EV6 dus zeker niet te vergelijken.
En de restwaarde van een Tesla is ook erg laag en ze geven weinig tot geen gestructureerde kortingen zodat hij in de leasemarkt doorgaans duurder uitvalt dan andere merken/modellen.

Bij particuliere aankoop en "oprijden" speelt dat laatste uiteraard niet mee.

• IvoB2
onzenuub schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:58:
[...]
Kijk jij ook even naar de voetenruimte achter in de EV6? De onderkant van de stoelen raakt bijna de bodem. Dat gaat kindervoetjes/nageltjes kosten.
Al eens achterin een EV6 gezeten?
Je moet al echt reuzenkinderen hebben voor hun "voetjes" tot bij de bodem onder de voorstoel geraken. :)
Die auto heeft achteraan echt een zee aan ruimte te over.

• IvoB2
AtlAntA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:13:
[...]
Persoonlijk vind ik dit een gekke keus want zoveel duurder zal een kleppensysteem niet zijn toch?
Blijkbaar wel want bijna iedere auto heeft tegenwoordig een WP aan boord om te koelen.
En met een keerklep kan je met dezelfde WP dan ook verwarmen.

Werkt ook zo in een L/L thuis WP.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 12:23
AtlAntA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:13:
[...]

Er is mij verteld dat de e208 een vloeistof gekoeld en verwarmd accupakket heeft en ik ben eigenlijk ook altijd in de veronderstelling geweest dat dit dmv de warmtepomp werd gedaan. Na wat onderzoek (chatgpt gevraagd..) is dus gebleken dat dit dus niet waar is. Het is een apart systeem waarbij het accupakket dus niet door een warmtepomp wordt bediend.

De praktijk zal uitwijzen hoe de ev3 op dit vlak zal presteren. Ik heb wel altijd gewoon de kachel aan en ben ik ook niet bereid om mijn gewenste comfort niveau aan te passen voor wat extra range of efficiency. 'Gelukkig' heb ik de gt besteld en die is alleen met lr accu pakket te krijgen terwijl ik dat in de praktijk zo goed als nooit nodig zal hebben. Maar dat kia ervoor gekozen heeft om in Nederland geen warmtepomp te leveren blijft zonde.
Na 4 jaar 208 toch weer wat nieuws geleerd, en inderdaad, ook in de handleiding staat het gewoon;
"Warmtepomp zorgt voor de verwarming van het interieur en regelt de koeling van de tractiebatterij en geïntegreerde lader".
Dan maak ik me nog minder druk dat de EV3 geen warmtepomp heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:31:
[...]

Blijkbaar wel want bijna iedere auto heeft tegenwoordig een WP aan boord om te koelen.
En met een keerklep kan je met dezelfde WP dan ook verwarmen.

Werkt ook zo in een L/L thuis WP.
Daarom vind ik het zo'n gekke keus dat er niet (vaak) voor wordt gekozen om het accu pakket te verwarmen en koelen met dezelfde warmtepomp. Er zal wellicht een technische oorzaak voor zijn. Ik laat me in ieder geval graag informeren door iemand die feitelijk weet waarom dit zo is.

• davyschekkerman
Vandaag even een aantal dealers bezocht in de hoop ergens een EV3 aan te treffen. Vrijwel overal hetzelfde verhaal dat de EV3 pas half/eind oktober te bewonderen is in de showrooms(dit was al bekend). Volgens een aantal dealers waren er al heel veel modellen in bestelling en de eerste uitlevering zou zelfs al december plaatsvinden.

Wat ik me oprecht afvraag:
Zijn er mensen die een auto bestellen zonder deze in het echt gezien/getest te hebben?

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

grimson

domeingrommer

davyschekkerman schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:41:Wat ik me oprecht afvraag:
Zijn er mensen die een auto bestellen zonder deze in het echt gezien/getest te hebben?
Hier de groene EV3 Plus ER bestelt geheel vanaf papier. Pas later tijdens een roadshow in Velserbroek in het echt gezien. Het is een leaseauto en mede daardoor ook financieel gekeken wat goed past. Op papier en specificaties is het dus de EV3 geworden. Wel de Volvo EX30 in het echt gezien maar gezien het sobere interieur en nogmaals op papier de vergelijkingen heeft deze het dus niet gehaald.
Wat betreft de Plus uitvoering, een stapje hoger heeft voor ons geen rendabele waarde en we zijn al content genoeg met de opties die de Plus meebrengt. Het scheelt toch weer elke maand in de kosten en die opties zijn het voor ons niet waard. Uiteindelijk is het maar een auto en is het prima zo, we komen er ook met wat minder opties.

[ Voor 33% gewijzigd door grimson op 21-09-2024 16:48 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• AtlAntA
davyschekkerman schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:41:
Vandaag even een aantal dealers bezocht in de hoop ergens een EV3 aan te treffen. Vrijwel overal hetzelfde verhaal dat de EV3 pas half/eind oktober te bewonderen is in de showrooms(dit was al bekend). Volgens een aantal dealers waren er al heel veel modellen in bestelling en de eerste uitlevering zou zelfs al december plaatsvinden.

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al. De auto is nog niet in Nederland maar er zijn al wel heel veel bestellingen.
Ik heb hem ook besteld voordat ik de auto in het echt heb gezien ;)

• davyschekkerman
AtlAntA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:51:
[...]

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al. De auto is nog niet in Nederland maar er zijn al wel heel veel bestellingen.
Mede door de roadshows dacht ik dat veel mensen de auto hebben kunnen zien. Maar kreeg inmiddels sterk het vermoeden dat een groot deel de auto nooit heeft gezien. 😅

• _birdie_
AtlAntA schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:51:
[...]

Ik heb hem ook (snel) besteld uit de folder. Ik ben 2x bij een roadshow wezen kijken waarbij ik bij een mijn bestelde kleur heb gezien (aventurine green). Geen spijt van (kleur iets lichter dan ik verwacht/gehoopt had maar nog steeds prima) .. er zijn nog wel heel veel onzekerheden qua interieur en exterieur (bv welke velgen (APlus/LR)). Qua interieur heb ik begrepen dat alles donker en geen grijs/wit. Ik heb best al veel op YouTube gezien en tot nu toe weinig tot geen negatieve reacties ook met het rijden. We gaan het allemaal zien in januari. Verwacht wel dat ik hem de eerste week wel ga krijgen anders zal ik wel teleurgesteld zijn.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• onzenuub

Er staat er momenteel een bij Content autogroep in Eindhoven. Tot en met dinsdag, morgen ook open.

• davyschekkerman
_birdie_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:54:
[...]

waarbij ik bij een mijn bestelde kleur heb gezien (aventurine green). Geen spijt van (kleur iets lichter dan ik verwacht/gehoopt had maar nog steeds prima)
Dit is dus een van de zaken waarnaar ik opzoek ben. Heb je het idee dat de kleur in het echt ook een zekere grijstint heeft? Kiezelgrijs RAL7032 bijvoorbeeld.

• _birdie_
davyschekkerman schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:34:
[...]

Dit is dus een van de zaken waarnaar ik opzoek ben. Heb je het idee dat de kleur in het echt ook een zekere grijstint heeft? Kiezelgrijs RAL7032 bijvoorbeeld.
ik vond hem dus lichter dan ik dacht (maar je weet nooit wat het definitief gaat worden). Wat me wel opviel als ik een foto/film maakte kwam de kleur lichter over. Ik ben niet zo goed in kleuren .. (ben zelfs licht kleurenblind voor rood/groen blauw/paars). Ik heb de foto's nog wel volgens mij ...

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Vandaag even een aantal dealers bezocht in de hoop ergens een EV3 aan te treffen.
@grimson

Volgens mij zijn er twee showmodellen in Nederland. Gisteren en vandaag stond er een in Amersfoort en 20 tm 24 september in Eindhoven.

Google is your friend! Google op
EV3 25 september
en je ziet dat de EV3 de 25ste in Sliedrecht en Doetinchem is. Zoek op 28 en dan zie je dat de EV3 in Zeist en Hasselt is etc etc.

• Ramtka
onzenuub schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:58:
[...]

Klopt. De stoel niet op de laagste stand zetten is het advies in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyschekkerman
rud schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:31:
[...]

Google is your friend! Google op
EV3 25 september
en je ziet dat de EV3 de 25ste in Sliedrecht en Doetinchem is. Zoek op 28 en dan zie je dat de EV3 in Zeist en Hasselt is etc etc.
Dit had ik gister goed kunnen gebruiken 😅

Maar dan gaat het ergens deze week nog wel lukken om de EV3 in het echt te zien! En dan hopelijk gelijk de bestelling plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:24
Ik heb nu een Kia e-Niro MY19 en de EV3 is dan wel een mooie upgrade, iets kleiner maar wat me niet overtuigd is de lage snellaad snelheid 105kW kan eigenlijk niet meer voor lange vakanties. Jammer dat daarop is bezuinigd. Voor de rest ziet het er wel allemaal strak uit. Vooral een groot scherm lijkt me ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Ik heb de EV3 besteld en nu aan het onderzoeken hoe dat met een thuis laadpaal zit. Zie op marktplaats (nieuwe) laadpalen (11kw, 3 fasen, 16a,type 2) die voor circa 400 euro worden aangeboden. Dat lijkt me een prima start, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik op moet letten. Wie heeft hier tips of ervaringen? Ps: de terugleveren aan het net functie zal ik vooralsnog niet gaan gebruiken dus daarom geen dure Kia paal nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BBKing schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:32:
Ik heb de EV3 besteld en nu aan het onderzoeken hoe dat met een thuis laadpaal zit. Zie op marktplaats (nieuwe) laadpalen (11kw, 3 fasen, 16a,type 2) die voor circa 400 euro worden aangeboden. Dat lijkt me een prima start, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik op moet letten. Wie heeft hier tips of ervaringen? Ps: de terugleveren aan het net functie zal ik vooralsnog niet gaan gebruiken dus daarom geen dure Kia paal nodig
Als je gebruik wilt maken van dynamische tarieven is een laadpaal die slim aan te sturen is wel een must. Heb zelf een Zappi en die kan dat, maar je kunt een Zappi ook zelf automatiseren omdat er een goede API is.

Misschien wil je ook een app gebruiken en zou zelf ook naar loadbalancing kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wie heeft hier tips of ervaringen?
Op dit forum zijn daar in hun eigen topics al hele bladzijden over vol geschreven. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:43:
[...]

Op dit forum zijn daar in hun eigen topics al hele bladzijden over vol geschreven. :)
Ik zie het nu ja, stom had ik zelf ook kunnen bedenken. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Vaevictis_ schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:28:
...maar wat me niet overtuigd is de lage snellaad snelheid 105kW kan eigenlijk niet meer voor lange vakanties.
Ik kan het zo snel niet meer vinden maar er staat me bij dat de EV3 die laadsnelheid vrij lang kan handhaven. Dat in tegenstelling tot andere fabrikanten die bv 200kW specificeren maar waarbij het voertuig al bij 50% lading terugschakelt naar 80kW.
Advies is dan ook niet naar het max laadvermogen te kijken maar naar de gespecificeerde tijd dan wel naar testen van de daadwerkelijke laadtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:28:
Ik heb nu een Kia e-Niro MY19 en de EV3 is dan wel een mooie upgrade, iets kleiner maar wat me niet overtuigd is de lage snellaad snelheid 105kW kan eigenlijk niet meer voor lange vakanties. Jammer dat daarop is bezuinigd. Voor de rest ziet het er wel allemaal strak uit. Vooral een groot scherm lijkt me ideaal.
Ah, gelukkig vind ik in @Vaevictis_ een lotgenoot die, uitgaande van een e-Niro MY19 de zelfde overwegingen maakt. Ik wil gaan overstappen voordat mijn 7 jaar garantie afgelopen zijn.

Ik twijfel ook erg of de volgende een EV3 gaat worden, hoewel het me een erg leuke auto lijkt.
offtopic:
Alternatieven op mijn lijstje zijn de nieuwe IONIQ 5 (MY25) en de Renault Scenic, waarbij de Ioniq de meeste kans maakt van de alternatieven, maar de Renault wel een erg ruime auto is.

Maar eerst die EV3 toch maar eens in levende lijve gaan bekijken, want hij heeft toch wel wat.
En liefst eerst rijden ook, want dat kan ook veel uitmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 22-09-2024 10:46 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:42:
[...]

Ah, gelukkig vind ik in @Vaevictis_ een lotgenoot die, uitgaande van een e-Niro MY19 de zelfde overwegingen maakt. Ik wil gaan overstappen voordat mijn 7 jaar garantie afgelopen zijn.

Ik twijfel ook erg of de volgende een EV3 gaat worden, hoewel het me een erg leuke auto lijkt.
offtopic:
Alternatieven op mijn lijstje zijn de nieuwe IONIQ 5 (MY25) en de Renault Scenic, waarbij de Ioniq de meeste kans maakt van de alternatieven, maar de Renault wel een erg ruime auto is.

Maar eerst die EV3 toch maar eens in levende lijve gaan bekijken, want hij heeft toch wel wat.
En liefst eerst rijden ook, want dat kan ook veel uitmaken.
Ja en als deze auto ook last heeft van coldgate en of batterij verwarming werkt onvoldoende dan ga ik echt naar iets anders kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:30:
[...]

Ja en als deze auto ook last heeft van coldgate en of batterij verwarming werkt onvoldoende dan ga ik echt naar iets anders kijken.
En komen die alternatieven die ik noemde ook op jouw lijstje voor?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:41:
[...]

En komen die alternatieven die ik noemde ook op jouw lijstje voor?
@Hippe Lip

IONIQ5 zeker, maar ook Tesla (Y of S) als IT-er ben ik wel een beetje toe aan OTA en feature updates. Bij al mijn BEV (i-Miev, Nissan Leaf, e-Niro) was dat altijd gedoe ben wel een beetje klaar met het zeuren om het oplossen van defecten.

Ik geloof wel dat Kia het begint te snappen maar Tesla toch wel stappen vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Vaevictis_
offtopic:
Niet echt het juiste topic voor deze discussie, dus maar ff offtopic:

Chinezen komen er hier niet in; die economie wil ik niet steunen. Op onderdelenniveau ontkom je er niet aan, maar niet een hele auto.

Van Tesla was ik al niet enthousiast (technisch perfect hoor, maar afwerking en vorm voor mij niet), maar sinds de laatste fratsen en houding van ene EM krijgt die van mij ook totaal geen credits meer.

Liefst Europees, maar verder (dus buiten mijn uitsluitingen) lijken die Koreanen eigenlijk het verste in de ontwikkelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 22-09-2024 18:47 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Kemp
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-09 10:54
Ik overweeg een EV3 Plus uitvoering met de grote accu aan te schaffen. Bij de Plus uitvoering kun je voor 495 euro het ADAS Pack (FCA 2.0, HDA 2.0) als optie aanschaffen. Is me niet helemaal duidelijk wat dit aan extra veiligheidsopties geeft en of dit de 495 euro waard is. Neem aan dit dit pakket niet later alsnog geïnstalleerd kan worden?
Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik heb gekozen om dit ADAS pakket niet te laten installeren. Ik twijfel nu echter wel of sommige van de functies die in marketing materiaal worden geshowed nu wel of niet mogelijk gaan zijn.

Als het echt puur en alleen de lane change en crossing collision avoidance is, dan vind ik het niet waard. Als HDA2.0 mogelijk andere dingen extra of beter kan, dan mogelijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 18:43
Daar is al het e.e.a. over gezegd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Ik zou nog even wachten met het kiezen van een laadpaal. Als je optimaal van de EV3 gebruik wilt maken is het handig om een laadpaal te kiezen die het V2X protocol ondersteunt. Kia belooft dat de EV3 dit ondersteunt. Op dit moment zijn er nog geen laadpunten verkrijgbaar die dit ondersteunen. De grote vraag is of bestaande laadpunten later met een soiftware upgrade compatibel gemaakt kunnen worden. Ik denk zelf van niet. Het is nu dus even handig af te wachten met welke laadpaal Kia zelf gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Sigmasailor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:45:
[...]

Ik zou nog even wachten met het kiezen van een laadpaal. Als je optimaal van de EV3 gebruik wilt maken is het handig om een laadpaal te kiezen die het V2X protocol ondersteunt. Kia belooft dat de EV3 dit ondersteunt. Op dit moment zijn er nog geen laadpunten verkrijgbaar die dit ondersteunen. De grote vraag is of bestaande laadpunten later met een soiftware upgrade compatibel gemaakt kunnen worden. Ik denk zelf van niet. Het is nu dus even handig af te wachten met welke laadpaal Kia zelf gaat komen.
Deze: https://www.zaptec.com/nl/info-hub/bij-zaptec/zaptec-go-2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Er zijn wel meer laadpalen die V2G zeggen te ondersteunen, of zeggen te gaan ondersteunen. Echter betekent dit nog niet dat het daadwerkelijk gaat werken. Zeker als de laadpaal geen ingebouwde DCAC omvormer heeft ingebouwd. Ik zou sowieso wachten tot duidelijk is welke standaard Kia ondersteunt in de EV3.

[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 25-09-2024 01:00 ]

• AtlAntA
Sigmasailor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:45:
[...]

Wat de dealer tegen mij zei was dat kia zelf een laadpaal gaat verkopen in samenwerking met vattenfall. En dat zou dan (voorlopig?) de enige optie zijn om v2g of v2h te gaan gebruiken.

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 22:43
Daar komen de eerste tekenen van koppel en abonnementen verkoop...

Het "ecosysteem' wordt langzaam opgetuigd.

Laten we hopen dat het wel open blijft.

• AtlAntA
slelieveld schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:04:
Daar komen de eerste tekenen van koppel en abonnementen verkoop...

Het "ecosysteem' wordt langzaam opgetuigd.

Laten we hopen dat het wel open blijft.
Dat idee had ik dus absoluut niet. De paal van kia schijnt ook niet echt goedkoop te zijn. Als je dan ook meteen aan vattenfall vast zit dan zullen veel mensen afhaken denk ik.

Pagina: 1 ... 8 ... 70 Laatste