Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24
AtlAntA schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:30:
[...]

De paal van kia schijnt ook niet echt goedkoop te zijn.
Als je om V2G (initieel) te willen gebruiken alleen de kia paal ondersteund wordt, is dit toch koppelverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:29
slelieveld schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:51:
[...]

Als je om V2G (initieel) te willen gebruiken alleen de kia paal ondersteund wordt, is dit toch koppelverkoop.
Ja klopt helemaal. Mijn eerste zin was bedoeld als reactie op jouw laatste zin. Ik had wel wat duidelijker daarin kunnen zijn. :)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

AtlAntA schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:24:
[...]

Wat de dealer tegen mij zei was dat kia zelf een laadpaal gaat verkopen in samenwerking met vattenfall. En dat zou dan (voorlopig?) de enige optie zijn om v2g of v2h te gaan gebruiken.
En we weten allemaal hoe betrouwbaar informatie (vooral de voorspellende informatie) van dealers is, waar het over elektrisch rijden gaat… :?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
AtlAntA schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:24:
[...]
Wat de dealer tegen mij zei was dat kia zelf een laadpaal gaat verkopen in samenwerking met vattenfall. En dat zou dan (voorlopig?) de enige optie zijn om v2g of v2h te gaan gebruiken.
Mits wat aanpassingen* kan je met een KIA voorzien van V2L nu al V2H gebruiken.
Ben je niet afhankelijk van de prijs van de laadpaal geleverd door KIA en (waarschijnlijk?) ook niet van een energiecontract aangeboden door Vattenfall.

*Uiteraard niet voor iedereen beschikbaar maar het is wel niet de "enige" optie. :)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:24
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:28:
[...]

Mits wat aanpassingen* kan je met een KIA voorzien van V2L nu al V2H gebruiken.
Ben je niet afhankelijk van de prijs van de laadpaal geleverd door KIA en (waarschijnlijk?) ook niet van een energiecontract aangeboden door Vattenfall.

*Uiteraard niet voor iedereen beschikbaar maar het is wel niet de "enige" optie. :)
Leg eens uit welke aanpassingen precies dan.

• IvoB2
Heb ik voorheen al meerdere keren gedaan maar niet echt specifiek voor een EV3.

Iedere EV met V2L levert uitgaande AC.
Dat is niet anders dan een generator die AC aan de woning kan leveren.
Heb je een woning waar op het thuisnet al een generatoraansluiting aanwezig is (en waarbij het thuisnet fysiek ontkoppeld kan worden van het net!) kan dit dus al zonder afhankelijk te zijn van een specifieke energieleverancier (want je bent dan in eilandmodus met je woning) en zonder de extra kosten van een specifieke bidirectionele laadpaal.

Wanneer dit kan voor een Niro EV en EV6 (met V2L functie) zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen bij de EV3 (met V2L functie).

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:55:
Heb ik voorheen al meerdere keren gedaan maar niet echt specifiek voor een EV3.

Iedere EV met V2L levert uitgaande AC.
Dat is niet anders dan een generator die AC aan de woning kan leveren.
Maar dat is geen bidirectionele oplossing, zoals V2G dat wel is. Jij moet stekkers omsteken om van laden naar ontladen te gaan.

<John O`Mill>

• IvoB2
Dat schreef ik dan ook niet.
Ik had het over V2L en V2H.
Momenteel zie ik, en al zeker niet tegen de meerprijs van een bidrectionele laadpaal), het nut niet in van V2G.
Het grid laat dit hier (Vlaanderen) zelfs niet toe.
Bij V2L en V2H bepaal je zelf wat je kan doen. Bij V2G ben je afhankelijk van een belangrijke derde speler, met name de netbeheerder(s).

En ja ik moet dan af en toe zelf een kabel inpluggen tussen EV en woning.
Gelukkig komen er (bi)directionele laadpalen op de markt die dat dan zelf doen waarbij je de EV niet meer zelf moet verbinden met de bidrectionele laadpaal. :+

Maar ik gebruik nu al jaren een "gewone" laadpaal. Ben het nu dus al zo goed als gewoon dat ik (dagelijks) zelf handmatig de verbinding tussen voertuig en laadpaal dien te koppelen. :+

Mijn EV zit hier ook als laatste in de lokale energieketen. Die gaat thuis alleen laden waneer er overproductie aan lokale opwek is. Dat houdt in dan er dan ook sowieso voldoende productie is om de woning uit eigen opwek van energie te voorzien en er niet moet "omgeschakeld" worden tussen laden en ontladen.
De EV dien hier alleen terug te leveren aan de woning waneer er onvoldoende eigen productie is om dat in stand te houden. Ook dan is het dus eenrichtingsverkeer en is continue bidirectionaliteit niet nodig.

Grootste voordeel is dat het nu al kan en ik niet moet zitten wachten tot alle externe partijen er klaar voor zijn.
Eenmaal het zo ver is (en er geen gekke extra kosten voor aangerekend worden) kan ik nog altijd overschakelen naar V2G.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 10:15 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@IvoB2 Is V2H dan niet bidirectioneel? Daar ging ik namelijk vanuit.

En V2G hoeft –ondanks de naam– niet naar het grid te gaan. Je kunt het verbruik uit de autoaccu met een regelsysteem ook beperken tot wat je in huis gebruikt. Het ging me om het bidirectionele.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Laat onze deze discussie buiten de EV3 houden (want niet specifiek) maar beter voeren in meer topic gerelateerd.
Er lopen op dit forum genoeg topics over specifiek bidirectioneel laden zonder dat het voertuig afhankelijk wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Hippe Lip schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:04:
[...]

En we weten allemaal hoe betrouwbaar informatie (vooral de voorspellende informatie) van dealers is, waar het over elektrisch rijden gaat… :?
Klopt maar het is nu al door meerdere verschillende dealers gezegd. Dus er zal een kern van waarheid in zitten. Mijn interesse in de v2x capaciteiten van de ev3 was meteen zo goed als weg toen ik van de koppelverkoop (kia paal + vattenfall) hoorde en heb dat ook tegen de verkoper gezegd.

Ik hoop wel dat het straks in de praktijk anders zal zijn. Ik zit toevallig al bij vattenfall en dat ik een andere paal zal moeten hebben kan ik ook nog wel accepteren maar ik ben niet bereid om daar een premium oid voor te betalen. Ook wil ik absoluut niet dat vattenfall voor mij gaat bepalen wat ik wanneer met mijn opgeslagen electriciteit doe.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Heb nergens gelezen dat er een granny lader wordt bijgeleverd.
Kan EV3 überhaupt wel geladen worden met een granny, ingeval van nood?

[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 26-09-2024 22:42 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• IvoB2
Waarom niet.
Bij AC is 6A voldoende om het laden te starten.

Maar dat zou bij KIA dan wel een koerswissel zijn gezien ze geruime tijd al geen granny's meer standaard bij de EV leveren maar alleen nog een type 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:15

winnie

de poes...

https://tweakers.net/nieu...-autos-over-te-nemen.html
Hum.....
En volgens mij is dit niet de bedoeling volgens de AVG:
Kia-dealers hebben verregaande privileges, ontdekten de onderzoekers. Door het voertuigidentificatienummer van een geregistreerde auto in te voeren, kregen ze via de api toegang tot de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de eigenaar van die auto.
Haha
Volgens Kia is dit lek nooit uitgebuit door een kwaadwillende.
Vraag is natuurlijk of Kia het gemerkt zou hebben.

Even Ev3 gerelateerd maken: Mooi dat dit lek gedicht is voordat ik in mijn EV3 kan stappen :)

[ Voor 7% gewijzigd door winnie op 27-09-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb net de EV3 ontdekt dus was even aan het spelen met de (UK) configurator.. en toen viel me in dit topic op dat de namen van de kleuren anders zijn in andere landen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LSIpN1Fxbat6S8XM1645UyDnwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0ZLFT2cMxiw2BJJjhmFeuUe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYdi-rilM3s8v99Ob0T7GC2WesM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hik7gY81FyhldEAEWJkxM9YO.png?f=fotoalbum_large
De keuze qua kleuren ook.. in de UK veel meer beperkt en linked aan de uitvoering..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9e_SRn3FCSbPqgnZimA4aQZdFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3zqQnmwRZGSTeKYrOdHJb5u.png?f=fotoalbum_large
Nederland heeft veel meer kleuren opties (inclusief een matt kleur) trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 27-09-2024 11:56 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

kizke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens de ANWB (YouTube: EV3: waarom geen warmtepomp), is dat om kosten te besparen, en de warmtepomp voornamelijk als waarde heeft de batterij voor te verwarmen en ze daar al aparte verwarming voor hebben.
dat is goed te weten!

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
ToolkiT schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:49:
Ik heb net de EV3 ontdekt dus was even aan het spelen met de (UK) configurator.. en toen viel me in dit topic op dat de namen van de kleuren anders zijn in andere landen :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De keuze qua kleuren ook.. in de UK veel meer beperkt en linked aan de uitvoering..
[Afbeelding]
Nederland heeft veel meer kleuren opties (inclusief een matt kleur) trouwens.
Ik zou niet teveel waarde hechten aan de uitrustingsniveaus die je daar ziet trouwens. Het lijkt erop dat bijna elk land een verschillende variant van de uitvoeringen krijgt. Soms zijn de verschillen klein (België krijgt wel een wp en Nederland niet) en soms zijn de verschillen wat groter. Duitsland krijgt afaik de Earth versie ook en die zit iirc tussen een standard en plus in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 22:34
Klinkt helemaal heel erg goed. Eerst maar eens afwachten of ze het ook echt gaan waarmaken (ik hoop echt van wel). Kia werkt ook (erg geheimzinnig allemaal) samen met een laadpaalboer; geen idee of dat toevallig ook deze is. Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Kwam dit YouTube kanaal tegen. Geen idee of het officieel is of volledig ai generated maar de korte videos bevatten wel leuke weetjes.

https://youtube.com/@kiahowto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:14

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:49:
Kwam dit YouTube kanaal tegen. Geen idee of het officieel is of volledig ai generated maar de korte videos bevatten wel leuke weetjes.

https://youtube.com/@kiahowto
Het lijkt mij niet AI generated. Er zitten veel specifieke details in die je verder nog niet in AI video’s ziet. Ik weet niet of het officieel is, maar de paar video’s die ik zag waren van redelijke kwaliteit.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalb89
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 13:05
Sigmasailor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:19:
[...]

Klinkt helemaal heel erg goed. Eerst maar eens afwachten of ze het ook echt gaan waarmaken (ik hoop echt van wel). Kia werkt ook (erg geheimzinnig allemaal) samen met een laadpaalboer; geen idee of dat toevallig ook deze is. Wie het weet mag het zeggen.
Als je op de Kia website kijkt, dan zie je dat ze nu ook al met de Zaptec Go & Pro werken.
https://www.kia.com/nl/el...is-laden/#laadpaal-opties

Uiteraard is dit nog de eerste generatie Go die geen bidirectioneel laden ondersteunt.
Maar mij doet het vermoeden dat ze straks gewoon de Go 2 als optie gaan bieden die dit wel zal ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davyschekkerman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-05 20:38
Vandaag eindelijk de knoop doorgehakt en de auto besteld.
Helaas liet het zakelijke leasebudget de Plus Advanced niet toe dus het is de Plus geworden.

De kleur was nog de grootste uitdaging, maar uiteindelijk toch voor de wat meer gewaagde optie gegaan Aventurine Green. Deze kleur groen met de zwarte accenten zijn een perfecte combinatie imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 21:51
Iemand met de EV3 gereden op de EV-experience in Zandvoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08
lmvoo schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:28:
Bij de experience waar ik even geleden was, kon de EV3 alleen bekeken worden, nog niet proefgereden. Kan dat inmiddels wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:56
Soepstengel01 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:24:
[...]

Bij de experience waar ik even geleden was, kon de EV3 alleen bekeken worden, nog niet proefgereden. Kan dat inmiddels wel?
Volgens mijn garage verwachten ze de demo-versies pas eind oktober/begin november
(Info van 28 september)

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ljjlong
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 23:34
lmvoo schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:28:
Ik ben gisteren bij de EV experience geweest op Circuit Zandvoort. Er reden in totaal 3 EV 3 rond waarin je kon proefrijden. o.a zowel de air als de gt versie. Naast in verschillende andere merken te hebben gereden. Wilde ik ook de EV3 proberen zonder dakraam. o.a om te kijken of ik daar met mijn 202cm lengte zonder problemen kan zitten. Daar was op het moment dat we een tijdslot wilde reserveren een uur wachttijd voor. Maar omdat we daar al de hele dag waren en het allemaal al hadden gezien. Hebben we daar vanaf gekeken.

Wel heb ik een keer bij een rit in een andere auto achter de EV3 op het circuit gereden. Daar zag het er redelijk soepel uit. Trok ook lekker snel op.

FYI: Hoewel de naam redelijk gelijk is. Is de EV experience in zandvoort wat anders dan wat bij de Dealers is georganiseerd. is een evenement waar je elektrisch rijden kan ervaren. Hier waren meerdere merken aanwezig. https://evexperience.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
Laat onze deze discussie buiten de EV3 houden (want niet specifiek) maar beter voeren in meer topic gerelateerd.
Er lopen op dit forum genoeg topics over specifiek bidirectioneel laden zonder dat het voertuig afhankelijk wordt.
Ik vind de informatie over de beloofde V2G veeeel leuker dan het 'geneuzel' over kleurtjes en levertijden. Laten we dus vooral de EV3 V2X zaken op dit forum houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Er is op dit moment helemaal niets bekend over de V2X mogelijkheden van de EV3. W.m.b kunnen we het hier prima over EV3 specifieke V2X opties hebben, als daar eenmaal meer over bekend is. Het is toch een belangrijke feature voor deze auto. Echter weten we nu wel wat de kleuren zijn, kosten en doen, dus kunnen we daar wel over neuzelen discussiëren. Qua V2X hebben we inmiddels wel over alles uitgespeculeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:09:
[...]
Ik vind de informatie over de beloofde V2G veeeel leuker dan het 'geneuzel' over kleurtjes en levertijden. Laten we dus vooral de EV3 V2X zaken op dit forum houden.
Welke informatie?

V2G heeft niets te maken met één specifiek voertuig.
Integendeel je kan V2G alleen gebruiken mits toestemming en onder voorwaarden van de netbeheerders.
Al zou een specifiek voertuig geschikt zijn voor V2G, zonder toestemming en onder voorwaarden van de netbeheerder ben je er niets mee.
En eenmaal die voorwaarden bekend zijn zal het ook niet meer specifiek voor één voertuig beschikbaar zijn.
Over V2G lopen al eigen topics.
Welke informatie ga je nu al delen over specifieke V2X/EV3 behalve dat het in de toekomst mogelijk zou zijn en dat je er een specifieke laadpaal voor nodig zou hebben?

Het enige wat nu zeker is mbt EV3 is dat V2L beschikbaar is.
(Ik weet niet hoe het in NL geregeld wordt door de invoerder maar in België/Luxemburg is het dan nog alleen als betalende optie beschikbaar op de nu beschikbare modellen. En dit in tegenstelling tot andere voertuigen van Kia waar het vanaf bepaalde uitvoeringen gewoon al standaard beschikbaar is).

Voor er meer concrete informatie beschikbaar is en het in de praktijk ook kan toegepast worden blijft het gewoon geneuzel op basis van eigen fantasie.

Ik wacht dus met veel ongeduld tot iemand hier de volgende info, met onafhankelijke bronvermelding, al kan delen over de combinatie EV2/V2G:
- Vanaf wanneer zal je effectief de EV3 kunnen inzetten voor bidirectioneel laden/ontladen?
- Zal dat bidrectioneel AC of DC zijn en via welke laadpalen kan dat dan, meer bepaald met alleen een door KIA specifieke laadpaal, bepaalde gehomologeerde bidirectionele laadpalen of een gewone laadpaal die je nu al hebt?
- Zal dat via ieder vrij te kiezen energieleverancier kunnen of alleen met welbepaalde energieleveranciers
en volgens de voorwaarden van welbepaalde energieleveranciers?
- Zal dat kunnen bij iedere netbeheerder of alleen na homologatie van welbepaalde laadpalen op welbepaalde netten?
- En last but not least, wat gaat het extra kosten om daadwerkelijk te kunnen bidirectioneel laden? Kostprijs laadpaal, extra kostprijs energiecontract,.....

Maar dat moet uiteraard niemand die wel interesse heeft in V2X er van weerhouden meer informatie te verzamelen en daarover een discussie te voeren in topics die daar echt over gaan.
De EV3 is heus niet het eerste voertuig waarvan beloofd wordt dat V2X in de toekomst mogelijk zal zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Informatie is inderdaad een wat verkeerd begrip. Die is er immers inderdaad nog niet. De vragen die je hierboven zo mooit hebt samengevat zijn precies ook mijn vragen. Informatie van dealers is meestal onbetrouwbaarder dan de info op dit forum. Ik hoop op dit 'tech' forum toch een keer op echte antwoorden voor de EV3. Kia zelf heeft die helaas (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh, Kia produceert de EV3 en voert die uit. Dat is één zaak.
Netbeheerders in ieder land/regio bepalen de spelregels inzake V2G (en zijn hoe het in hun regio geïmplementeerd moet worden daarover nog lang niet eens). Dat is een andere zaak.

Wil je V2G in de praktijk werkbaar krijgen zullen die partijen het al eens met elkaar moeten worden.

Wat verwacht je van een "tech forum" - buiten wat vrijblijvend wensdromen en fantasiedromen over wat zou kunnen zijn - in concreto wanneer de voornaamste spelers het nog niet weten en/of nog geen open kaart spelen naar buiten toe?

En om on topic te blijven, wat verwacht je dat de EV3 meer/anders zal toevoegen aan V2G dan V2G als algemeen systeem toegepast op verschillende merken/uitvoeringen?

Moesten er al antwoorden op die vragen beschikbaar zijn had men ze al lang gegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ik verwacht hier in ieder geval wat verstandigere antwoorden te krijgen dan van de dealers. Dealers beweren onder meer dat NL en zelfs EU regelgeving (wetgeving) in NL een probleem zou zijn bij terugleveren van de EV3. Die snap ik niet. 'Het net' ziet volgens mij geen verschil tussen zonnestroom of stroom die uit een thuisaccu (of EV3) geleverd wordt. Ik lever al ruim 10 jaar probleemloos energie aan het net. Helaas ontstaan er sinds dit jaar wel wat krasjes door de terugleververgoeding die energieleveranciers bedacht hebben. Met V2X zouder daar wat goede afspraken over gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wil je dat wel begrijpen kost het minder moeite om een antwoord op die (reeds gegeven) vragen te zoeken in het daartoe bestemde topic dan deze allemaal nog eens in dit topic te gaan herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
In de UK zegt kia UK dat er helemaal geen v2h of v2g beschikbaar komt. Dat wordt in onderstaand filmpje wel weer wat weerlegd maar het laat maar weer eens zien dat blijkbaar niemand het weet. In sommige situaties zal het inderdaad van de netbeheerder afhangen. Alhoewel ik twijfel of dat bij v2h in Nederland ook zo is.

YouTube: Kia Electric News Episode #82 29th September 2024

Ik vermoed dat we toch echt moeten wachten tot de auto op straat rond rijdt voordat we concretere informatie krijgen. En wellicht nog wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyschekkerman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-05 20:38
Zojuist begrepen van de KIA dealer in Alkmaar dat de actie mbt gratis metallic lak tot 31-12-2024 is verlengd.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegekregen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-04 13:31
Niet gehoord maar ik had dit wel verwacht. SEPP pot is nog voldoende en de uitvoering Plus Advance komt nog in aanmerking voor deze subsidie vanwege de lak korting. Overigens had ik liever een extra sepp korting gehad dan de gratis lak.

[ Voor 3% gewijzigd door NDISAYSOK op 30-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus58
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-01 11:07
Ik wil niemand depressief maken maar het is naar ik heb begrepen maar zeer de vraag of de Plus Advanced na 1 januari as nog in aanmerking komt voor de Sepp omdat de BPM dan ook voor EV's betaald moet worden en de grens van 45 mille dan met enkele honderden Euro's wordt overschreden. Daarbij lijkt het niet uit te maken of de auto al in 2024 gekocht is voor 44750 maar gaat het erom dat de regels sinds Prinsjesdag zijn veranderd en is alleen nog relevant welk bedrag bij levering in 2025 moet worden betaald. Ik hoop dat ik het mis heb maar vrees met grote vreze......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Paulus58 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:54:
Ik wil niemand depressief maken maar het is naar ik heb begrepen maar zeer de vraag of de Plus Advanced na 1 januari as nog in aanmerking komt voor de Sepp omdat de BPM dan ook voor EV's betaald moet worden en de grens van 45 mille dan met enkele honderden Euro's wordt overschreden. Daarbij lijkt het niet uit te maken of de auto al in 2024 gekocht is voor 44750 maar gaat het erom dat de regels sinds Prinsjesdag zijn veranderd en is alleen nog relevant welk bedrag bij levering in 2025 moet worden betaald. Ik hoop dat ik het mis heb maar vrees met grote vreze......
Er spelen hier twee dingen. Moment van koop en moment van overdracht. Dat het moment van overdracht (bijna) altijd in 2025 ligt, is duidelijk. Maar: als er dit jaar een koopovereenkomst wordt getekend is de koop in 2024. En de SEPP zelf zegt:
Bent u een particulier en koopt u in 2024 een nieuwe elektrische personenauto? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de SEPP.
en
In het regeerprogramma van het nieuwe kabinet staat dat de SEPP in 2025 stopt. Is uw aanvraag in 2024 goedgekeurd, maar kunt u de auto pas in 2025 op uw naam zetten in het kentekenregister? Dit is geen probleem, u ontvangt alsnog uw subsidie.
Zie https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe
Het nieuwe kabinet is niet heel erg consequent tov het oude kabinet wat betreft klimaat-regels. Maar in dit geval houdt ik me maar aan de tekst die op de website van de SEPP staat.

Mijn SEPP is goedgekeurd, ik heb geen steekproef gekregen dus ik ga er van uit dat dit voor mij wel goedkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Paulus58 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:54:
Precies dat had ik in 2023 met de DPL Niro-EV. Contract onder de 45k. Bij aflevering (zware bevalling dus ruim 9 maanden later) was de fiscale (RDW) prijs bijna 48k. Omdat ik een contract had onder de 45k en ook niet akkoord hoefde te gaan met de verhoging heb ik probleemloos de SEPP ontvangen. Dubbel mazzel; had ik hem een paar maanden later besteld had KIA de volle mep willen hebben en dus ook geen SEPP (scheelde zomaar even bijna 7k).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Vandaag op de EV3 Experience (België).
EV3 GT-line in adventure green (persoonlijk vind ik het een marketing naam voor "gebroken wit" :)
interieur Wit/grijs veganbekleding).

Ter zake wat betreft de V2G:
- AC uitgaand (niet DC)
- Max. 3,6 kW
- Bidirectionele laadpaal nodig met KIA gecertificeerde software. Verwachte verkoopprijs 3000 €.
- Voorlopig niet operationeel in België want nog niet gehomologeerd door Synergrid.
- Of je in België een vaste energieleverancier moet nemen (Vattenfall levert in Vlaanderen niet) wisten ze zelf niet.
(Maar voor de nieuwe R5 met V2X mogelijkheid heb je ook een welbepaald energiecontract nodig en de V2G optie wordt voorlopig ook niet uitgerold in de BeNeLux.)

Voor mij dus geen enkele meerwaarde op de al bestaande V2L.

Disclaimer: onder voorbehoud van de info verstrekt door Kia België.

(Het interieur van de EV6 GT line 2025 zag er wel beter uit dan MY 2024 maar dat is een ander topic).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2024 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
Hier wordt duidelijk verteld wat bedoeld wordt met dynamic ambient light. Wat mij betreft nogal gimmicky. Ik zou al tevreden zijn met het alleen instellen van de kleur.

https://youtu.be/kdWpWJx_cN8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:02
AtlAntA schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:59:
Hier wordt duidelijk verteld wat bedoeld wordt met dynamic ambient light. Wat mij betreft nogal gimmicky. Ik zou al tevreden zijn met het alleen instellen van de kleur.

YouTube: Dynamic ambient light | The Kia EV3
Alleen gt line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Oh ja dat is ook zo. Ik heb een gewone GT besteld en het is me eerlijk gezegd nog niet 100% duidelijk hoe de de sfeer verlichting daarin werkt als het al aanwezig is.

Edit : net even aan chatgpt gevraagd. Die zegt dat de gt helemaal geen sfeer verlichting heeft. Op YouTube vind ik ook alleen maar gt line filmpjes of juist van de base.

[ Voor 21% gewijzigd door AtlAntA op 05-10-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Jullie bedoelen denk ik GT plusLine? GT heeft twee varianten, line en plusline. Er is dus niet nog een aparte "gewone" GT (in Nederland).

Dit zijn overigens dingen waarop ik chatgpt helemaal niet zou vertrouwen. Configuraties zijn per land verschillend, maar chatgpt is niet per se per land getraind. Kan dus allerlei mix informatie zijn, of antwoorden gebaseerd op speculatie zoals hier. Waarom niet gewoon in de prijslijst kijken? https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf lijkt me toch duidelijk met "Ambient lighting, dynamic" voor beide GT modellen en niet daaronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
TechLight schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:38:
Jullie bedoelen denk ik GT plusLine? GT heeft twee varianten, line en plusline. Er is dus niet nog een aparte "gewone" GT (in Nederland).

Dit zijn overigens dingen waarop ik chatgpt helemaal niet zou vertrouwen. Configuraties zijn per land verschillend, maar chatgpt is niet per se per land getraind. Kan dus allerlei mix informatie zijn, of antwoorden gebaseerd op speculatie zoals hier. Waarom niet gewoon in de prijslijst kijken? https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf lijkt me toch duidelijk met "Ambient lighting, dynamic" voor beide GT modellen en niet daaronder.
Je hebt gelijk op alle fronten. :)
Ik heb de gt line besteld en chatgpt is net zo min te vertrouwen als mijn geheugen blijkt wel weer. Ik dacht dat ik de prijslijst zo langzamerhand wel uit mijn hoofd kende. Niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:37
TechLight schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:38:

Hey, versie MY25.02, die ziet er wat anders uit dan de voorgaande prijslijsten. Nu te zien welk interieur bij welke uitvoering hoort, en de EV3 met kleine accu mag nu 500kg aan aanhangergewicht meenemen in plaats van 300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
aikink schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Hey, versie MY25.02, die ziet er wat anders uit dan de voorgaande prijslijsten. Nu te zien welk interieur bij welke uitvoering hoort, en de EV3 met kleine accu mag nu 500kg aan aanhangergewicht meenemen in plaats van 300.
Aplus interieur is zoals ik hoopte !! (en was gezegd door de verkoper). Qua interieur blij dat ik geen GT line heb.

[ Voor 5% gewijzigd door _birdie_ op 07-10-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
_birdie_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Aplus interieur is zoals ik hoopte !! (en was gezegd door de verkoper). Qua interieur blij dat ik geen GT line heb.
Mooi om te zien dat mensen er zo verschillend tegen aan kijken. Toen ik las dat Nederland alleen het interieur met blauwe accenten kreeg voor de varianten onder de GT line. Was ik al niet erg enthousiast en toen ik er wat filmpjes van zag was dat voor mij 1 van de redenen om voor de GT line te kiezen.

Moet toegeven dat ik de strijkplank niet als pluspunt zie. En het zal voor mij mijn eerste auto worden met een deels wit interieur. Hoe dat er na een tijdje gebruik met 2 jonge kinderen er uit ziet is nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Hmm, 500kg trekken is wel een stuk meer dan 300. Uitgaande van een aanhanger van 250kg mocht je met de kleine accu eerst naar 50kg aan materiaal mee, en nu 250kg. Daarmee kan je prima af en toe wat spullen verhuizen of naar de stort brengen.

Ik had eigenlijk de long range vooral gekozen voor die 1000kg trekgewicht (met een opknappertje als huis, en flinke ambities, is die aanhangwagen toch bijna wekelijks nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten017
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-02 13:03
Weet iemand iets meer over de trekhaak? Is deze standaard, kan deze af-fabriek worden besteld, of moet deze achteraf worden gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:55
Maarten017 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:18:
Weet iemand iets meer over de trekhaak? Is deze standaard, kan deze af-fabriek worden besteld, of moet deze achteraf worden gemonteerd?
Dit kan achteraf bij je eigen dealer, circuleren in voorgaande posts al wat tarieven van volgens mij!
Niet overal het zelfde dus kan nog best lonen om even voor rond te bellen denk ik.
Voor mezelf is het geen must dus ik laat het even zitten, kan je dan ook niet aan een goede optie helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 18:30
Ik heb de mijne af-fabriek besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Weet iemand iets meer over de trekhaak?
Is deze standaard: Neen
kan deze af-fabriek worden besteld: Ja, Kia biedt deze als optie aan.
of moet deze achteraf worden gemonteerd?: kan ook

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 14:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:51
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in het Air / Base model, van onze Engels sprekende vriend in Korea:

YouTube: 2025 Kia EV3 Air Base Model | Cheapest EV3 In-Depth Review & Test Dr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Als je de trekhaak toch achteraf laat monteren, vraag dan gelijk of ze een extra 12v aansluiting maken in de achterbak 😉 Toch handig om vanuit de achterbak een pompje, koelkast of iets anders aan te sluiten. Mijn dealer deed het vorige keer om niet. Zal het bij de EV3 nog eens moeten navragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Coffee op 08-10-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
bart155 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:40:
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in het Air / Base model, van onze Engels sprekende vriend in Korea:

YouTube: 2025 Kia EV3 Air Base Model | Cheapest EV3 In-Depth Review & Test Dr...
Mooi dat hij eens een niet GT line laat zien ... nu maar wachten tot Januari :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ben nu toch wel benieuwd naar die langduurtest waar hij het in die video over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57

aip

De_Buurmannen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb de mijne af-fabriek besteld
Weet jij of die trekhaak wegklapbaar is? Dat kon de verkoper ons niet vertellen. We hebben hem wel laten aanvinken.

Na 10 jaar gaat onze Zoe namelijk de deur uit, de Tesla M3 na 5 jaar ook, en komt er een EV3 GT Plus line in het donkergrijs (we waren bang dat de groene - wel mooie - kleur wel heel populair zou zijn, en zo blijkt wel als ik hier stilletjes meelees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
AtlAntA schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:24:
Ben nu toch wel benieuwd naar die langduurtest waar hij het in die video over heeft.
ik ook ... die had ik eerder verwacht dan deze .. maar ik vind het wel fijne reviews ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
aip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Weet jij of die trekhaak wegklapbaar is? Dat kon de verkoper ons niet vertellen. We hebben hem wel laten aanvinken.
Trekhaak die nu door de dealer aangeboden wordt is afneembaar. Een wegklapbare komt later beschikbaar en is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:56
onzenuub schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:53:
[...]

Trekhaak die nu door de dealer aangeboden wordt is afneembaar. Een wegklapbare komt later beschikbaar en is duurder.
Wat kost die afneembare versie compleet ( dus incl kabelboomset)? Toen ik bestelde wisten ze dat nog niet en keken ze naar kosten voor de EV6.

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
aip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Na 10 jaar gaat onze Zoe namelijk de deur uit, de Tesla M3 na 5 jaar ook, en komt er een EV3 GT Plus line in het donkergrijs (we waren bang dat de groene - wel mooie - kleur wel heel populair zou zijn, en zo blijkt wel als ik hier stilletjes meelees).
Ik heb een vaste trekhaak besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

De_Buurmannen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Ik heb een vaste trekhaak besteld
Mijn dealer zei dat dit niet kon. Zelf had ik er liever een vaste trekhaak. Nu dus een afneembare, maar volgens mij niet wegklapbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 09-10-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
pati schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Wat kost die afneembare versie compleet ( dus incl kabelboomset)? Toen ik bestelde wisten ze dat nog niet en keken ze naar kosten voor de EV6.
1400 euro compleet gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Coffee schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Mijn dealer zei dat dit niet kon. Zelf had ik er liever een vaste trekhaak. Nu dus een afneembare, maar volgens mij niet wegklapbaar.
Vreemd..mijn dealer raadde een afneembare trekhaak af omdat in de praktijk de trekhaak niet wordt verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

De_Buurmannen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Vreemd..mijn dealer raadde een afneembare trekhaak af omdat in de praktijk de trekhaak niet wordt verwijderd
Een afneembare niet, dat merk ik ook bij onze Tesla, die zit er standaard op. Bij onze Volvo XC60 klap ik hem wel standaard weg, dat is geen moeite en ziet er een stuk beter uit. Een druk op de knop, en dan even met je voet hem vastklikken, zo gedaan.

Vandaar mijn vraag. Maar goed, ik ga uit van afneembaar dus. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Is het het mogelijk een KIA (EV) extra te beveiligen met een PIN-code voor je kunt wegrijden. (Anders kan iedereen met een verloren sleutel wegrijden (dan kan natuurlijk ook met mijn 20 jarige kia picanto). Maar vraag me af of je KIA EV multifactor authentication heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

_birdie_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:48:
Is het het mogelijk een KIA (EV) extra te beveiligen met een PIN-code voor je kunt wegrijden. (Anders kan iedereen met een verloren sleutel wegrijden (dan kan natuurlijk ook met mijn 20 jarige kia picanto). Maar vraag me af of je KIA EV multifactor authentication heeft.
Zelfs als het kan, mijn ervaring in de Tesla is: bijzonder onhandig in de praktijk. Dat vond ik ook bij de Xantia die we hadden in de jaren90 al trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _birdie_
ANWB Impressie

YouTube: Kia EV3 | 600 KM OP EEN LADING STROOM

[ Voor 3% gewijzigd door _birdie_ op 11-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Pubers op de achterbank weinig ruimte. Hmmm. De Niro Ev is toch niet veel groter? Daar pasten ze prima in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

koelkast schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:39:
Pubers op de achterbank weinig ruimte. Hmmm. De Niro Ev is toch niet veel groter? Daar pasten ze prima in....
Tsja, het is geen familie auto toch? Wij hebben m daar ook niet voor gekocht. Klein, maar wel veelzijdig, dat lijkt hij m voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Dat lijkt ook zo goed als de enige eigen input in dat filmpje. Voor de rest is het wat mij betreft een opsomming van al het marketing materiaal.

Carscenekorea heeft zijn langduurtest gepost.

YouTube: 2025 Kia EV3 Ultimate 1000km Test: Real-World Range Proven on Epic H...

Beetje onsamenhangend filmpje imho. Dik 400km met de lr op de 19 inch velgen is wat ik er uit haal. En snelladen gaat niet echt snel. Zie dat hij net over de 70kw haalt. Omstandigheden zijn niet echt duidelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door AtlAntA op 12-10-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:33
Gisteren achterin gezeten hij is inderdaad wat krap. Zeker omdat het harde stoelen zijn zit het dan niet fijn. Als je als bestuurder lang bent dan wil je niet iemand achter je hebben zitten die ook lang is. Voor mij geen dealbreaker maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:50
Ik zag dat er geen warmtepomp in de EV3 zit. Is dat geen gemis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
Ik dacht dat de business line wel n warmtepomp heeft?

En och...78kwh is best mega toch...zelfs zonder warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ferry34 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:06:
Ik dacht dat de business line wel n warmtepomp heeft?

En och...78kwh is best mega toch...zelfs zonder warmtepomp
Business line? 78kwh? Heb jij het wel over de ev3?

In Nederland komt (nog) geen enkele ev3 met een warmtepomp wat imho een foute inschatting is van kia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:14
Webbeb schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:52:
Ken je de zoekfunctie? Het is al meermaals besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:48:
[...] En snelladen gaat niet echt snel. Zie dat hij net over de 70kw haalt. Omstandigheden zijn niet echt duidelijk.
In de comments geeft hij aan dat dit niet representatief wat. De beperking lag bij de snellader die hij had gekozen, niet de auto. Hij gaf aan ook veel snellere snelheden te hebben gezien. Met name kon deze lader niet meer dan 199 ampere pushen, wat bij een 800v minder probleem zou zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 13-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
AtlAntA schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Dat lijkt ook zo goed als de enige eigen input in dat filmpje. Voor de rest is het wat mij betreft een opsomming van al het marketing materiaal.

Carscenekorea heeft zijn langduurtest gepost.

YouTube: 2025 Kia EV3 Ultimate 1000km Test: Real-World Range Proven on Epic H...

Beetje onsamenhangend filmpje imho. Dik 400km met de lr op de 19 inch velgen is wat ik er uit haal. En snelladen gaat niet echt snel. Zie dat hij net over de 70kw haalt. Omstandigheden zijn niet echt duidelijk.
Blijkt uit de comments op YT dat het probleem de snellader is, die is blijkbaar gelimiteerd op 199 ampere. Edit: dubbele post…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

Business line? 78kwh? Heb jij het wel over de ev3?
Niet OP, maar in België heeft het basis model (Air in NL) de naam “Business”, mogelijk refereert hij daaraan? Verder is het netto vermogen van de EV3 78kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Coffee schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

In de comments geeft hij aan dat dit niet representatief wat. De beperking lag bij de snellader die hij had gekozen, niet de auto. Hij gaf aan ook veel snellere snelheden te hebben gezien. Met name kon deze lader niet meer dan 199 ampere pushen, wat bij een 800v minder probleem zou zijn?
Met 400v haal je dan theoretisch bijna 80 kW en met 800v het dubbele, dus 160 kW…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Webbeb schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:52:
Nee, is enkele pagina’s terug al aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:57
Nog even over de warmtepomp: in vergelijking met de basisversie heeft de Lynk & Co 02 More met dezelfde batterij én grotere wielen toch 10 kilometer meer bereik volgens WLTP. Verschil tussen beide versies: de More heeft een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Drogo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:18:
Nog even over de warmtepomp: in vergelijking met de basisversie heeft de Lynk & Co 02 More met dezelfde batterij én grotere wielen toch 10 kilometer meer bereik volgens WLTP. Verschil tussen beide versies: de More heeft een warmtepomp.
Dezelfde batterij? Die heeft toch 66kWh ipv 58?

Dus ondanks warmtepomp én 8kWh meer accu gaat die maar 10km verder. Daarbij is de achterbak 50L kleiner, en de frunk 10L kleiner. Dan valt het wel mee hoeveel efficiënter die warmtepomp is :9

[ Voor 20% gewijzigd door Coffee op 13-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08
Drogo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:18:
Ik weet niet of een WLTP vergelijking representatief is. Wat ik in verschillende bereiktesten terug zie komen (waarin meerdere merken betrokken zijn) is dat het werkelijke verbruik van KIA's doorgaans dichtbij de WLTP opgave zit en andere merken daar verder vanaf. Een verschil van 10 km nu op papier kan straks in de praktijk nog heel anders uitvallen en dat is waar het om gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als ik naar onze uitvoering kijk in de configurator, zie ik dat de levertijd inmiddels is verkort tot 4-5 weken?
Ons is ongeveer maart 2025 gezegd bij de dealer, dat stond eerder ook online, half maart.

Plus Advanced, Long Range, AV Green.

Nog eens doorgeklikt in de configurator, bij een andere uitvoering (SR en dan Plus uitvoering) staat wel 24-30 weken ongeveer. Dan wordt ook de optie geboden om een 'upgrade' naar Plus Advanced en/of andere kleur voor minder levertijd?

Bijzonder, omdat de dealer aangaf een aantal vooruitbestellingen te hebben gedaan (pool-auto's), die eind december geleverd kunnen worden in een bepaalde kleur. Daar zat Av Green niet bij, dus voor ons zou dat niet gelden. Maar nu ineens een veel kortere levertijd volgens de online configurator.

Toch maar eens bellen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Begrijp ik uit onderstaand filmpje nou goed dat het slimme regeneratie systeem achter een paywall komt? Op het einde staat dat je dit via de kia connect store kan activeren?

YouTube: The smart regeneration system plus | The Kia EV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

koelkast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:53:

Ik ben benieuwd. Ons is een week of 6 terug ook gezegd medio maart (voor de GT Plus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:22
Ik volg met veel plezier dit topic.

Welke banden doen jullie onder de EV3? Ik heb zelf de advanced plus besteld en wil all seasons er onder hebben. De bandenmaat 215/50 R19 voor all seasons zie ik echter niet terug bij de grote fabrikanten. Zij hebben wel een slag breder, maar dat is slechter voor het verbruik (wel meer grip natuurlijk).

Wat heeft jullie voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

byebye171 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:10:

Welke banden doen jullie onder de EV3? Ik heb zelf de advanced plus besteld en wil all seasons er onder hebben. De bandenmaat 215/50 R19 voor all seasons zie ik echter niet terug bij de grote fabrikanten. Zij hebben wel een slag breder, maar dat is slechter voor het verbruik (wel meer grip natuurlijk).

Staat er bij Michelin gewoon tussen hoor....:
https://www.michelin.nl/a...rossclimate-2?tyreSize=19

Productinformatieblad:
https://www.tyrelabelling...-740/nl/433137_fcs_nl.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 14-10-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Wat doen jullie met de meegeleverde zomerbanden als de allseasons erop is gezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip

aip

byebye171 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:10:

De EV3 wordt vast geleverd op normale zomerbanden, dus die rijden we eerst wel op. Daarna zullen het wel all season banden worden, dat hebben we nu ook op de Zoe en M3. Bevalt prima, en dagen met echt sneeuw hebben we toch nauwelijks meer, zeker niet hier pal aan de westkust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Ik hoor graag wat jullie dealer zal zeggen.
Toen wij tekenden, werd ons ook verteld dat de levering op z'n vroegst pas in januari zal zijn.
Wanneer ik nu naar mijn configuratie kijk (Adv Plus 81kw) dan is deze al 8 november beschikbaar. Wellicht dat Kia het beleid (om in 2025 te laten tellen) heeft laten vallen. Ik zou het overigens niet erg vinden.
koelkast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:53:
Als ik naar onze uitvoering kijk in de configurator, zie ik dat de levertijd inmiddels is verkort tot 4-5 weken?
Ons is ongeveer maart 2025 gezegd bij de dealer, dat stond eerder ook online, half maart.

Plus Advanced, Long Range, AV Green.

Nog eens doorgeklikt in de configurator, bij een andere uitvoering (SR en dan Plus uitvoering) staat wel 24-30 weken ongeveer. Dan wordt ook de optie geboden om een 'upgrade' naar Plus Advanced en/of andere kleur voor minder levertijd?

Bijzonder, omdat de dealer aangaf een aantal vooruitbestellingen te hebben gedaan (pool-auto's), die eind december geleverd kunnen worden in een bepaalde kleur. Daar zat Av Green niet bij, dus voor ons zou dat niet gelden. Maar nu ineens een veel kortere levertijd volgens de online configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Ah de door mij gewenste rubbermat. Voorlopig staat die als stelpost voor 100euro op mijn koopcontract (toen wisten ze nog niet wat er zou komen). Ik ben blij om te zien dat er eentje geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zeker dat dit een rubbermat is?
Zoiets werd ook in mijn EV6 opgeleverd (gratis extraatje van de dealer voor koffer- en interieurvloer) en heb het gevoel dat het een soort plastic is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Lijkt me wel van plastic, het is immer 40% zee-plastic? Zag er in de video degelijk uit, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 16:09
RonaldPr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:09:
[...]

Dat klopt, de warmtepomp heeft bij iedere ev alleen de functie om het interieur te verwarmen.
De verwarming van het accupakket werkt met een eigen systeem.
Dat is zeker niet bij iedere EV zo. Bij een tesla word d.m.v. een warmte pomp de motoren, de accu, inventer , boord computer , interieur en nog meer gekoelt of verwarmd na gelang de behoefte. Dus daar is het een systeem met kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
pkleingu2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Dat is zeker niet bij iedere EV zo. Bij een tesla word d.m.v. een warmte pomp de motoren, de accu, inventer , boord computer , interieur en nog meer gekoelt of verwarmd na gelang de behoefte. Dus daar is het een systeem met kleppen.
Zo lees ik het niet, ik begrijp uit het filmpje van Tesla dat ze gebruik maken van de overtollige warmte van de aandrijving en accu om het interieur te verwarmen met gebruik van de warmtepomp. Ik zie niets van het koelen van de accu of verwarmen.
Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste