Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 25 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-07 22:51
AtlAntA schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik kreeg vandaag van de dealer te horen dat men de navigatie niet mag bijwerken van kia omdat er een fout in de software zou zitten. Lijkt me sterk eerlijk gezegd maar kan het niet verifiëren.

Heb nu uitgevraagd of het ontbreken van kia connect daar dus los van staat want dat mis ik eerlijk gezegd het meeste.

Edit: volgens de dealer lijkt het erop dat kia connect inderdaad bij de navigatie software is inbegrepen. Maar afwachten dus.
Om op bovenstaande even terug te komen. Ik heb vandaag een chat had gehad op kia.nl waar men mij vertelde dat men niet op de hoogte was van een update stop door een bug. Ook extra navraag van diegene waar ik mee chatte bevestigde dat dit niet bij Kia Nederland bekend is.

Toen heb ik contact gezocht met een ander filiaal van dezelfde dealer en die wisten ook niet dat er een update stop was. Ook dubbelcheck daar gedaan en het was niet bij hen bekend. Dus toen meteen maar een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag (eerder kon ik zelf niet) om de auto daar bij te werken.

Het lijkt er dus op dat de verkoper mij heeft voorgelogen om een niet bij mij bekende reden. Ik wacht nog even af hoe dit update proces verder verloopt maar daarna zal ik zeker een klacht indienen bij Kia Nederland en het verdere contact met deze verkoper verbreken.

Wat betreft het geluidsysteem (ik heb een gt line) ben ik niet heel erg onder de indruk. De e208 GT van mijn vrouw doet het zeker niet slechter. Het klinkt alsof het systeem in de Kia de auto niet helemaal lekker kan vullen zeg maar. Kan ook deels komen doordat er best veel rijgeluid achter de achterbank weg komt. Ook vervormd het geluid best zwaar exact boven de 40 volume. Nu is dat best luid al maar goed getunede audio vervormd helemaal niet bij hoger volume.

Het is nog even afwachten wanneer dat afdekhoesje voor het gat tussen de achterbank en hoedenplank (zal vast anders genoemd worden tegenwoordig) beschikbaar gaat worden. Het artikelnummer is in ieder geval ev182adeoo.
te vinden in de brochure hier: https://digitale-showroom.nl/ev3-accessoires-brochure/ op pagina 28

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:37
Soepie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Ik las in de Kia EV3 groep op Facebook 2 berichten hierover:
1e: max 35kW en na 45min gestopt (met voorverwarmen)
2e: geen voorverwarmen en na enkel minuten 100+kW en geen probleem.

Dus tot nu toe verschillende berichten helaas.
De lage 35kW waarde kan ook aan de SuC hebben gelegen. Er waren een paar locaties waar de koelvloeistof ( nodig voor koeling van de slang) onvoldoende was zodat er ook voor Teslas lage 35 kW waarden gerapporteerd werden en er dus onderhoud nodig was. Weet het iig van Eemnes. Het kan dan lonen om naar een andere stall te wisselen, weet nog niet hoe eenvoudig dat is voor een niet Tesla.

[ Voor 4% gewijzigd door pati op 20-01-2025 19:03 ]

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:50
AtlAntA schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Het is nog even afwachten wanneer dat afdekhoesje voor het gat tussen de achterbank en hoedenplank (zal vast anders genoemd worden tegenwoordig) beschikbaar gaat worden. Het artikelnummer is in ieder geval ev182adeoo.
te vinden in de brochure hier: https://digitale-showroom.nl/ev3-accessoires-brochure/ op pagina 28
Tweede kwartaal van 2025 hoorde ik.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• onzenuub
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8ww15FVP7UBoLcqoEF7QWZTGu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BGb9pQcyE6UK7Z8VCecEZaX.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend de aflevering gehad. Het hele mogelijkhedengedoe vereist nog wat studie. Maar een mooie auto, rijdt lekker, goed geluid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-07 12:12
Een uitleg over de knoppen en display, duurt 5 kwartier en is in het duits, maar wel erg duidelijk. YouTube: Kia EV3 2025 Technik, Cockpit und Infotainment (Multimediasystem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:45

DEVegg

DEVegg

AtlAntA schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Om op bovenstaande even terug te komen. Ik heb vandaag een chat had gehad op kia.nl waar men mij vertelde dat men niet op de hoogte was van een update stop door een bug. Ook extra navraag van diegene waar ik mee chatte bevestigde dat dit niet bij Kia Nederland bekend is.

Toen heb ik contact gezocht met een ander filiaal van dezelfde dealer en die wisten ook niet dat er een update stop was. Ook dubbelcheck daar gedaan en het was niet bij hen bekend. Dus toen meteen maar een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag (eerder kon ik zelf niet) om de auto daar bij te werken.

Het lijkt er dus op dat de verkoper mij heeft voorgelogen om een niet bij mij bekende reden. Ik wacht nog even af hoe dit update proces verder verloopt maar daarna zal ik zeker een klacht indienen bij Kia Nederland en het verdere contact met deze verkoper verbreken.

Wat betreft het geluidsysteem (ik heb een gt line) ben ik niet heel erg onder de indruk. De e208 GT van mijn vrouw doet het zeker niet slechter. Het klinkt alsof het systeem in de Kia de auto niet helemaal lekker kan vullen zeg maar. Kan ook deels komen doordat er best veel rijgeluid achter de achterbank weg komt. Ook vervormd het geluid best zwaar exact boven de 40 volume. Nu is dat best luid al maar goed getunede audio vervormd helemaal niet bij hoger volume.

Ik doe een educated guess. Bij mujn huidige Niro duurt dat updste gruwelijk lang… althans het voorbereiden van de USB update stick. Mijn dealer is 2 jaar geleden gestopt om voor klanten te updaten. Ze zijn daar eerlijk over. De klant krijgt een folder mee met instructies. Wellicht is dat hier ook aan de hand

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
DEVegg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Ik doe een educated guess. Bij mujn huidige Niro duurt dat updste gruwelijk lang… althans het voorbereiden van de USB update stick. Mijn dealer is 2 jaar geleden gestopt om voor klanten te updaten. Ze zijn daar eerlijk over. De klant krijgt een folder mee met instructies. Wellicht is dat hier ook aan de hand
Zou het graag zelf doen maar de ev3 staat nog niet in de navigatie update software. En ota kan niet omdat mijn modem niet geactiveerd is. Heb dus ook geen kia connect en aanverwante functies. Dit is jammer genoeg iets wat in de werkplaats moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khupje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-07 21:05
Katarn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:55:
Kwam dit artikel tegen met range in de winter. EV3 komt er niet slecht uit, al is het nog steeds ruim lager dan de opgave.

https://www.autoblog.nl/n...radius-leugenaars-7023924
De Noorse test in met warmtepomp. Dus niet vergelijkbaar met de EV3 in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:08
Hier nog een link naar een proefrit, leuke foto’s :o

https://www.speakev.com/t...t-line-test-drive.188117/

Hier zelfs een foto van laden bij een Tesla SuC: 128kW.

Lijkt dus met de EV3 goed te gaan bij Tesla :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Soepie op 21-01-2025 00:31 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-06 18:50

F4E

En.. wat vinden de mensen die nu even hebben gereden met de EV3 nu echte 'pros and cons'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik ga vanmiddag ook een proefrit doen, toevallig in de buurt van een V3 Supercharger -- afhankelijk van de eerdere proefritten zal de batterij zal wel koud zijn maar ik kan eens kijken of ik langs de SuC kan rijden en (kort) laden om te kijken wat hij doet met deze temperaturen.

Overigens is snelladen met deze temperaturen voor alle EVs een uitdaging en het "voorverwarmen" is lang niet altijd effectief; ik weet niet hoe de Kia dat doet, maar bij Tesla was het volgens mij de motor harder laten draaien en opgewekte warmte over de batterij blazen oid. Hopelijk krijgen we nog een laadtest van Bjorn Nyland, die is altijd wel handig met kijken waar het kantelpunt ligt en of er een "coldgate" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:59
Hi allemaal, de komende tijd ga ik dit topic met aandacht volgen! Mijn leasecontract voor mijn VW ID3 loopt in september af en de shortlist voor een nieuwe auto bestaat uit een Kia EV3, Skoda Elroq en een Tesla Model 3.

Misschien kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- Zijn er profielen in de auto beschikbaar voor de verschillende bestuurders, waarbij de stoel- en spiegelpositie wordt opgeslagen? Wordt dat herkend op basis van de sleutel of dien je een knopje in te drukken?
- Wat is het track record van Kia met betrekking tot software updates? Die van VW is namelijk waardeloos gebleken in de afgelopen 4 jaar.
- Kan ik verre reis plannen via de ingebouwde navi met logische laadstops? Wordt het Tesla Supercharger netwerk hier ook in meegenomen?
- Wat zit er in de middenconsole bij de plus uitvoering, zonder uitschuifbaar tafeltje? Is er dan wel een opbergvak aanwezig?
- Hoe makkelijk zijn alle piepjes en waarschuwingen uit te zetten? (Snelheid, lane assist etc)

Mijn voorkeur gaat voor nu uit naar de 81,4kWh plus uitvoering, maar plus advanced ben ik ook aan het overwegen. De netto meerprijs voor plus advanced van €50 per maand (lease + bijtelling) vind ik nog wat veel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:30
Na een paar iets langere ritten (waaronder mijn normale woon-werk verkeer van 180km retour) hier mijn eerste bevindingen...KIA EV3 Plus Advanced SR (op 17" winterwielen)

Samenvatting: Wat een fantastische auto!

Rijdt ontzettend soepel, reageert prettig en heeft een hele fijne zitpositie. Heel blij dat ik voor de Plus Advanced gegaan ben met (vegan) leren bekleding en electrische stoel met lendensteun, ik heb de hele rit recht achter het stuur gezeten en vond het jammer om uit te stappen haha. In mijn e-208 had ik de neiging om scheef te gaan zitten na een tijdje om een comfortabele houding te vinden. Ik ben vrij lang (1m91). Gebruiksinterface van de auto werkt heel fijn en snel, zeer intuitief wat mij betreft. Sneltoets (ster) op het stuur heb ik ingesteld op Carplay zodat ik altijd vanuit elk menu in een keer naar mijn google maps navigatie kan. De ster toets onder het scherm staat op de hulpsystemen pagina om de piepjes uit te zetten.
Een vervelende piep die ik nog tegenkwam waar ik nog een oplossing voor moet vinden is de 'aanbevolen pauze' koffiemok die ineens opkwam (al na 30min rijden op mijn rit terug naar huis vanaf mijn werk). Iemand een idee hoe ik dat uit kan zetten, of in ieder geval de melding weg kan klikken als hij komt? (nu gaf hij een langere tijd hele harde signalen om er vervolgens uit zichzelf weer mee te stoppen).

Het verbruik valt me ontzettend mee so far. Was een beetje geschrokken van wat verhalen online, maar vind dat er zeer nette waarden mee te halen zijn. Uiteindelijk heb je het echt zelf in de hand met je rechtervoet (en instellingen). Ik had er al 2.5 jaar EV rijden op zitten natuurlijk dus dat scheelt misschien in hoe ik het benaderd heb, maar hier de cijfers.

So far 303km (stonden er 9 op toen ik afgelopen vrijdag de sleutel kreeg)
Gemiddeld verbruik 15.21 kWh/100km, alles in eco modus (zal straks de ritten staten van de 4 lange stukken die ik heb gemaakt nog even toevoegen)

Merendeel van deze km's is snelweg geweest waarbij ik grotendeel 100-105km/h op de snelweg heb gereden. De rit van gisterenmiddag zaten ook een km of 20 met 120km/h bij en dat viel me ook nog erg mee.

Voor vertrek gisterenochtend het voorverwarmen aangezet (niet aan de paal, dus dat is ook van de batterij afgegaan), vervolgens met stoelverwarming en stuurverwarming naar mijn werkgereden en de kachel verder uit gelaten. De terugweg zonder voorverwarmen vertrokken en even de kachel aangedaan tijdens het rijden, daarna weer terug naar alleen stuur en stoelverwarming.

Met 100% batterij vertrokken thuis, met 49% teruggekomen (na 195km)

Morgen ga ik de zelfde rit maken (weer op 100% vertrekken, voorverwaring aan op batterij) maar dan ga ik de kachel de hele tijd op driver only 20c laten staan, kijken wat dat doet. (al zijn de weersomstandigheden nooit gelijk natuurlijk).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sdg875
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMBbsoiC5mmgP1TWaYe20coG4go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7jjpqWm41HQr127f2pdMneP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKCqJQZj01uB6lUX7acqDW1JkDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jftNANEpeZmkleGb7FHwlUF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki0RZv5xGc0k6Xf2Qv1WFslAK10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fio6bWB03i3WjjAYnXq8U1DQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9jD2FuUXpj4jG0Vw5120k8TB2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i4fNfJuWy9lCSI5ol1BwYm34.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdg875
Nog een toevoeging:

Alle km's met i-pedal aan en regen level 3, vind dit persoonlijk de fijnste instelling.

Adaptive cruisecontrol heeft me perfect in de file over de Antwerpse ring gestuurd dus dat is ook heel fijn! Afstand zo kort mogelijk ingesteld, geeft nog steeds een veilig én zeer efficient gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:57

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

sdg875 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:44:
Nog een toevoeging:

Alle km's met i-pedal aan en regen level 3, vind dit persoonlijk de fijnste instelling.

Adaptive cruisecontrol heeft me perfect in de file over de Antwerpse ring gestuurd dus dat is ook heel fijn! Afstand zo kort mogelijk ingesteld, geeft nog steeds een veilig én zeer efficient gevoel.
Aangezien je Antwerpen benoemd, is dit de EV3 met of zonder warmtepomp? (Ik dacht dat die in België wel geleverd werd?)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Johan9711 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Aangezien je Antwerpen benoemd, is dit de EV3 met of zonder warmtepomp? (Ik dacht dat die in België wel geleverd werd?)
Nee zonder! Ben een Nederlander met een Nederlandse auto die in België werkt :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
sdg875 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Nee zonder! Ben een Nederlander met een Nederlandse auto die in België werkt :-).
En die dan uitbetaald krijgt in Belgische euro’s? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Stockbaard schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:17:
Hi allemaal, de komende tijd ga ik dit topic met aandacht volgen! Mijn leasecontract voor mijn VW ID3 loopt in september af en de shortlist voor een nieuwe auto bestaat uit een Kia EV3, Skoda Elroq en een Tesla Model 3.

Misschien kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- Zijn er profielen in de auto beschikbaar voor de verschillende bestuurders, waarbij de stoel- en spiegelpositie wordt opgeslagen? Wordt dat herkend op basis van de sleutel of dien je een knopje in te drukken?
- Wat is het track record van Kia met betrekking tot software updates? Die van VW is namelijk waardeloos gebleken in de afgelopen 4 jaar.
- Kan ik verre reis plannen via de ingebouwde navi met logische laadstops? Wordt het Tesla Supercharger netwerk hier ook in meegenomen?
- Wat zit er in de middenconsole bij de plus uitvoering, zonder uitschuifbaar tafeltje? Is er dan wel een opbergvak aanwezig?
- Hoe makkelijk zijn alle piepjes en waarschuwingen uit te zetten? (Snelheid, lane assist etc)

Mijn voorkeur gaat voor nu uit naar de 81,4kWh plus uitvoering, maar plus advanced ben ik ook aan het overwegen. De netto meerprijs voor plus advanced van €50 per maand (lease + bijtelling) vind ik nog wat veel.
1. misschien op de GT line (?) aangezien die memory seats heeft (maar gezien het einde van je post overweeg je die niet) bij de Plus Advanced in ieder geval niet. Dat is (een hele fijne) stoel met verstelmogelijkheden maar geen memory.
2. Geen idee, mijn eerste KIA ;-) dus die laat ik aan iemand anders.
3. Ja/Nee (van horen zeggen, zelf niet getest) Navi van de auto neemt laadpunten mee in de route planning, , maar alleen punten die 'openbaar' met laadpas zijn. Tesla superchargers zitten in hun eigen netwerk met de Tesla app en worden dus (helaas) niet meegenomen. Ik plan zelf gewoon met google maps en op Tesla SC.
4. Ja bij de Plus zit wel een opbergvak onder de middanarmsteun
5. Redelijk eenvoudig, er zijn sneltoetsen in te stellen voor de 'kijk voor je' piepjes (altijd wel 2 handelingen) en de snelheidwaarschuwing is uit te zetten door de volumeknop 4sec in te drukken

Ik heb hem particulier gekocht en vond de Plus Advanced de 1500,- meerprijs méér dan waard...maar die keuze moet je zelf maken :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pati
sdg875 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:10:
[...]

1. misschien op de GT line (?) aangezien die memory seats heeft (maar gezien het einde van je post overweeg je die niet) bij de Plus Advanced in ieder geval niet. Dat is (een hele fijne) stoel met verstelmogelijkheden maar geen memory.
2. Geen idee, mijn eerste KIA ;-) dus die laat ik aan iemand anders.
3. Ja/Nee (van horen zeggen, zelf niet getest) Navi van de auto neemt laadpunten mee in de route planning, , maar alleen punten die 'openbaar' met laadpas zijn. Tesla superchargers zitten in hun eigen netwerk met de Tesla app en worden dus (helaas) niet meegenomen. Ik plan zelf gewoon met google maps en op Tesla SC.
4. Ja bij de Plus zit wel een opbergvak onder de middanarmsteun
5. Redelijk eenvoudig, er zijn sneltoetsen in te stellen voor de 'kijk voor je' piepjes (altijd wel 2 handelingen) en de snelheidwaarschuwing is uit te zetten door de volumeknop 4sec in te drukken

Ik heb hem particulier gekocht en vond de Plus Advanced de 1500,- meerprijs méér dan waard...maar die keuze moet je zelf maken :*)
Ad 3. Met de app ABRP ( evt onder de sneltoets) kun je routeplanning met alle gewenste chargers uitvoeren. Voordeel is dat je aankomst SoC kunt instellen voor alle stops dus ook de eindbestemming. Hoe het voor de KIA werkt weet ik nog niet maar met de Tesla kon je de auto info integreren in die ABRP app en zo steeds op basis van je rit evt aanpassingen krijgen.

ALGEMEEN
De Tesla m3 highland is een veel lagere auto en de KIA EV3 meer vergelijkbaar met de model Y. De KIA is ook wat korter/kleiner en dat is de reden waarom wij voor KIA gingen. De Tesla heeft echter veel features, die alleen in de GT plus zitten, al standaard dus gezien uw keuze moeten die ‘extras’ ook afgewogen worden tegenover prijs etc

[ Voor 10% gewijzigd door pati op 21-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
ABRP is inderdaad aardig als je lange ritten wil plannen, maar wel erg afhankelijk van de betrouwbaarheid van de (voertuig) data -- bij Tesla kon hij idd met de API integreren en had hij dus altijd betrouwbare consumptie en accu gegevens, bij KIA heb je dat zover ik kan vinden niet?

De enige manier waarop je dus op lange trips op basis van wind mee/tegen etc kan navigeren, is de ingebouwde navigatie. Want ook Android Auto/Carplay heeft geen toegang tot de live accu gegevens voor zover ik weet.

Als je dus bij bvb Tesla wilt laden, is het een geval van klooien met je navigatie als je onderweg bent, of heel voorspelbaar rijden en er vanaf het begin op navigeren. Kan je dan trouwens handmatig accu voorverwarming activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Terranca schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:57:
ABRP is inderdaad aardig als je lange ritten wil plannen, maar wel erg afhankelijk van de betrouwbaarheid van de (voertuig) data -- bij Tesla kon hij idd met de API integreren en had hij dus altijd betrouwbare consumptie en accu gegevens, bij KIA heb je dat zover ik kan vinden niet?

De enige manier waarop je dus op lange trips op basis van wind mee/tegen etc kan navigeren, is de ingebouwde navigatie. Want ook Android Auto/Carplay heeft geen toegang tot de live accu gegevens voor zover ik weet.

Als je dus bij bvb Tesla wilt laden, is het een geval van klooien met je navigatie als je onderweg bent, of heel voorspelbaar rijden en er vanaf het begin op navigeren. Kan je dan trouwens handmatig accu voorverwarming activeren?
Ja je kan eenvoudig in het menu de voorverwarming van de accu activeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
sdg875 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Ja je kan eenvoudig in het menu de voorverwarming van de accu activeren!
En hoe lang van te voren moet je dat dan doen? 10 minuten of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

sdg875 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:10:
[...]

De GT-line heeft ook de elektrisch-verstelbare stoelen maar geen memory. Dat zit pas op de hoogste trim.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 20:43
Tot nu toe ben ik heel tevreden over de auto, behalve het audiosysteem. Dat valt me best wel tegen eigenlijk. Het geheel klinkt gewoon niet zo vol/dynamisch als ik zou willen. Ik mis de volheid en dynamiek in het geluid, het is alsof de speakers de auto niet helemaal kunnen vullen. En het is alsof de bas niet het hele bereik kan pakken. De equalizer heeft 3 instelmogelijkheden (hoog, midden, laag), maar daarmee kan ik het niet instellen zoals ik zou willen. Verder valt op dat de speakers achterin eigenlijk geen bas hebben, waardoor het meeste geluid van voren komt. (mocht de tekst je bekend voorkomen, ik heb ook de review op autoweek geschreven).

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Ook ik heb vorige week de auto in ontvangst genomen en de eerste 100km zijn zeer goed bevallen! Zowel qua techniek als rijervaring. Echter merk ik op dat de binnenspiegel erg agressief wordt gedimd wanneer er sprake is van fel licht i.c.m. rijden in het donker. Bij enorm felle koplampen natuurlijk fijn, maar ik zie door het gedim net wat 'te weinig' naar mijn mening in vergelijking met mijn vorige auto waar dimmen manueel gebeurde. Ik heb nog geen manier gevonden om dit aan te passen. Wel merkte ik op dat het lijkt alsof er iets 'op' de spiegel zit geplakt. Ben benieuwd of andere eigenaren dit ook hebben. Is dit vergeten beschermfolie of beschadig ik zometeen de spiegel? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpdRYar9ymrUmCu9mkuQOM6PinQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoOKVmiBmvk2BQdEzjvQlq5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-07 12:12
Scukerzz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:37:
Ook ik heb vorige week de auto in ontvangst genomen en de eerste 100km zijn zeer goed bevallen! Zowel qua techniek als rijervaring. Echter merk ik op dat de binnenspiegel erg agressief wordt gedimd wanneer er sprake is van fel licht i.c.m. rijden in het donker. Bij enorm felle koplampen natuurlijk fijn, maar ik zie door het gedim net wat 'te weinig' naar mijn mening in vergelijking met mijn vorige auto waar dimmen manueel gebeurde. Ik heb nog geen manier gevonden om dit aan te passen. Wel merkte ik op dat het lijkt alsof er iets 'op' de spiegel zit geplakt. Ben benieuwd of andere eigenaren dit ook hebben. Is dit vergeten beschermfolie of beschadig ik zometeen de spiegel? :P

[Afbeelding]
Als je voorzichtig met je nagel krapt zie je of er folie op zit. Je zult de spiegel niet beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:37
Ha ja, viel mij inderdaad ook op. Heb niet geprobeerd of het beschermfolie oid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Vandaag ook proefrit gemaakt in de piepjesmobiel :) zodra je de uitknop voor een aantal piepjes hebt gevonden een echt heel fijn rijdende auto iig. Voelt van binnen opvallend ruim voor hoe groot (of klein) hij is. Erg comfortabel, waardoor hij in de bochten wel wat over helt, maar niet hinderlijk. De motor op de vooras vind ik minder geslaagd; merkte wel "torque steer" als je gas geeft op de oprit naar de snelweg bvb. Maar met rustig rijden verder ook niet erg hinderlijk.

Weet iemand of de instelling "waarschuwingpiep bij herkenning nieuw verkeersbord" bewaard blijft of moet je die ook elke rit uitzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDaCUnSz-jJ3AdyiWCiuzb4PBlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnEx0EVSdDDevO84ICx93gnz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:47
Terranca schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:55:
Vandaag ook proefrit gemaakt in de piepjesmobiel :) zodra je de uitknop voor een aantal piepjes hebt gevonden een echt heel fijn rijdende auto iig. Voelt van binnen opvallend ruim voor hoe groot (of klein) hij is. Erg comfortabel, waardoor hij in de bochten wel wat over helt, maar niet hinderlijk. De motor op de vooras vind ik minder geslaagd; merkte wel "torque steer" als je gas geeft op de oprit naar de snelweg bvb. Maar met rustig rijden verder ook niet erg hinderlijk.

Weet iemand of de instelling "waarschuwingpiep bij herkenning nieuw verkeersbord" bewaard blijft of moet je die ook elke rit uitzetten?

[Afbeelding]
waarschuwingpiep bij herkenning nieuw verkeersbord kan je eenmalig uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

Terranca schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:55:

[Afbeelding]
Als ik m zo zie, dan is de versie met de glimmende wielkasten ipvde doffe toch echt wel een stuk mooier....

Maar terzake: dat torque steer valt in de praktijk wel mee, hoewel ik het met je eens ben dat achterwielaandrijving voor een EV wel fijner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmartens9
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-05 17:33
Is iemand al door de wasstraat gegaan met de EV3? De mijne is al behoorlijk goor door het strooizout van de afgelopen week.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? Of is het simpelweg gaan met die banaan net zoals bij benzine auto’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
aip schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Als ik m zo zie, dan is de versie met de glimmende wielkasten ipvde doffe toch echt wel een stuk mooier....

Maar terzake: dat torque steer valt in de praktijk wel mee, hoewel ik het met je eens ben dat achterwielaandrijving voor een EV wel fijner is.
Grappig, ik vind hem juist met matte wielkasten een stuk mooier :) smaken verschillen (y)

Ze hadden hem ook staan in het blauw, groen en zilver. Vind ze allemaal wel mooi eigenlijk, wordt lastig kiezen als dit hem zou worden :X

Wilde alleen voor de Plus gaan, maar ben wel erg benieuwd naar het verschil in stoelen. Maar de Air/Plus hadden ze niet staan in de showroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:00
Mmartens9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:35:
Is iemand al door de wasstraat gegaan met de EV3? De mijne is al behoorlijk goor door het strooizout van de afgelopen week.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? Of is het simpelweg gaan met die banaan net zoals bij benzine auto’s?
Mijn EV6 was ik met de hand. Superkrasgevoelig.
Bij de dealer geef ik aan dat ze hem niet mogen wassen (wasstraat).

Vrijdag mogen we onze EV3 ophalen.
Benieuwd of de lak beter is, maar ik ben er bang voor.

Maar voor een ander zal de Kia vast gewoon een gebruiksartikel zijn en zijn de swirls na een wasbeurt geen probleem.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
PrimaBB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Mijn EV6 was ik met de hand. Superkrasgevoelig.
Bij de dealer geef ik aan dat ze hem niet mogen wassen (wasstraat).

Vrijdag mogen we onze EV3 ophalen.
Benieuwd of de lak beter is, maar ik ben er bang voor.

Maar voor een ander zal de Kia vast gewoon een gebruiksartikel zijn en zijn de swirls na een wasbeurt geen probleem.
Doe je dat op straat met een emmertje met sop en een spons? Of in een wasbox met borstel of zo?
Onze wasstraat staat op zich prima bekend, geen toestanden met krassen gehoord en gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:47
Mmartens9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:35:

Afgelopen vrijdag door de wasstraat geweest, erg smerig van dat weekje sneeuw. Anyways, zolang je 'm in de N zet is er niks aan de hand. Hier in de buurt (Venlo) een super fijne wasstraat waar ze 'm eerst voorwassen met de hand. Nooit geen krassen gehad op andere auto's.

[ Voor 3% gewijzigd door bart155 op 21-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:37
Hier met drie emmers en een washmitt (velgenemmer, schoon water en sop emmer en emmer om de washmitt uit te spoelen).

Kost me tenzij de auto heel smerig is ongeveer 45 minuten, die tijd heb ik er best voor over. Uiteindelijk wordt de auto ook echt een stuk schoner dan de wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
koelkast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Doe je dat op straat met een emmertje met sop en een spons? Of in een wasbox met borstel of zo?
Onze wasstraat staat op zich prima bekend, geen toestanden met krassen gehoord en gezien
Bij ons op de oprit.

Hogedrukreiniger + 2 emmersysteem.

Inclusief stofzuigen uurtje werk.

Af en toe in de was zetten.

Ik kan er wel van genieten zo’n klusje.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
bart155 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Afgelopen vrijdag door de wasstraat geweest, erg smerig van dat weekje sneeuw. Anyways, zolang je 'm in de N zet is er niks aan de hand. Hier in de buurt (Venlo) een super fijne wasstraat waar ze 'm eerst voorwassen met de hand. Nooit geen krassen gehad op andere auto's.
Er zijn zeker goed wasstraten.

Let ook op je velgen

Mijn dealer had, bij een software update beurt ik had ‘m net 1 maand, goed bedoeld mijn EV6 even door de wasstraat gehaald.
Had nooit verwacht dat bij een dergelijke beurt (niet eens betaalde onderhoudsbeurt) er ook gewassen zou worden.

Daar hadden ze van die draaiborstels voor de wielen. Meteen swirls op dat plastic.
Het zijn maar wielen en je ziet het alleen als ze schoon zijn met de zon erop, maar wel balen als je zelf er goed voor probeert te zorgen.

Sindsdien hangt er altijd zo’n kaartje ‘niet wassen’ aan de binnenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

PrimaBB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Bij ons op de oprit.

Hogedrukreiniger + 2 emmersysteem.

Inclusief stofzuigen uurtje werk.

Af en toe in de was zetten.

Ik kan er wel van genieten zo’n klusje.
Ik totaal niet, dus hou me maar voor dat de wasstraat milieuvriendelijker is en ik de auto's om die reden daarheen breng ;)

Nb. in D en A is autowassen op straat landelijk of in de meeste gemeenten überhaupt om milieuredenen verboden.

Nb.2. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Tesla M3 en ook de Volxo XC60 bijna alleen maar zijn gewassen na een schadegeval. Ik ben niet zo van het wassen.Een van de redenen dat ik dol ben op donkergrijze auto's, dan zie je het vuil wat minder.

[ Voor 18% gewijzigd door aip op 21-01-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
aip schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Ik totaal niet, dus hou me maar voor dat de wasstraat milieuvriendelijker is en ik de auto's om die reden daarheen breng ;)

Nb. in D en A is autowassen op straat landelijk of in de meeste gemeenten überhaupt om milieuredenen verboden.
Je zult zeker gelijk hebben wat milieu betreft, maar gelukkig staat hier hier bij onze gemeente hier niets over in de APV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Weet iemand of de auto stand van de kachel ooit wel eens een andere blaasrichting kiest dan de voeten? Ik zou wel graag gelijkmatig warm willen worden en geen warme tenen en een koude neus willen hebben. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip

aip

PrimaBB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Je zult zeker gelijk hebben wat milieu betreft, maar gelukkig staat hier hier bij onze gemeente hier niets over in de APV.
Hier ook niet hoor, en tot een jaar of 6-7 terug woonde er hier een puberjongen in de straat die dol was op auto's. Die leefde zich voor 12,50 of 15 euro (cabrio rekende hij meer voor, de slimmerik) 2-3 uur uit op je auto en dan kreeg je m als nieuw terug. Maakte hij dan wel altijd fotorepo's van die hij op een autopoetsforum plaatste. Ik vond t best, hij anonimiseerde de boel altijd netjes, had er plezier in, en ik zorgde altijd voor een saucijzenbroodje of broodje kroket als hij klaar was. Hij blij, ik tevreden. Win-win.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:55:
Weet iemand of de auto stand van de kachel ooit wel eens een andere blaasrichting kiest dan de voeten? Ik zou wel graag gelijkmatig warm willen worden en geen warme tenen en een koude neus willen hebben. :)
Dat is je vrouwelijke kant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
AtlAntA schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:55:
Climate Control gedeelte drukken om te kiezen welke luchtstroom je wilt. Ik zag het op een filmpje voorbijkomen vandaag, morgen ff proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
byebye171 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Climate Control gedeelte drukken om te kiezen welke luchtstroom je wilt. Ik zag het op een filmpje voorbijkomen vandaag, morgen ff proberen :)
Ja dat kan wel maar dan is de auto stand uit. Het idee achter de auto stand is dat je een temperatuur instelt en dat de rest automagisch geregeld wordt. Tenminste dat is wat ik ervan verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 12:13
voortbordurend op de climate control luchtstroom.
Ik krijg met de luchtstroom naar vloer geen warme voeten. Als ik ook voel onder de stoel is het daar ijskoud. Meer mensen hier last van? Doe ik iets verkeerd?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
Scukerzz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:37:

[Afbeelding]
De binnenspiegel kleurt inderdaad erg donker, al vind ik het niet zo’n bezwaar. Maar vind uberhaupt dat het zicht in de spiegel wat beperkt is. En hij staat voor mijn zin net te laag, maar kan hem niet verder verstellen.

Daarentegen wordt het wel ruim gecompenseerd door de buitenspiegels die veel overzicht bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:51

Coffee

Coffee

@Mmartens9 @bart155 ik zou de speciale wasstraat functie gebruiken. Dan gaat het dak dicht, ramen dicht, blijft de achterklep dicht, gaan de deuren op slot, gaat die op neutraal zonder handrem en stoppen alle radar piepjes. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Coffee op 22-01-2025 08:08 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Coffee schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:08:
@Mmartens9 @bart155 ik zou de speciale wasstraat functie gebruiken. Dan gaat het dak dicht, ramen dicht, blijft de achterklep dicht, gaan de deuren op slot, gaat die op neutraal zonder handrem en stoppen alle radar piepjes. ;)
Misschien niet zo handig als het een wat meer conventionele wasstraat is? Waarbij je stilstaat en de wasmachine om je auto heen gaat. Kans dat de auto dan vooruit of achteruit wordt geduwd door de wasborstels lijkt me best reëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Buitenspiegels naar beneden draaien met achteruitrijden. Zit die instelling er ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Terranca schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Grappig, ik vind hem juist met matte wielkasten een stuk mooier :) smaken verschillen (y)
Mee eens, sorry voor degenen met de piano-lak maar dat vind ik echt te blinkerig.

Maar ja, ik vind de velgen op de Advanced Plus ook mooi en daar verschillende de meningen ook over hahahah.

En zo hoorde ik ook al collega's over de EV3 die het maar een speelgoedauto vinden, lijkt niet echt oid. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjansen04
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 12:16
Erg handig, maar waar zit die functie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
onzenuub schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:29:
Buitenspiegels naar beneden draaien met achteruitrijden. Zit die instelling er ook op?
Volgens mij heeft enkel de GT Plus deze optie. Heb het op mijn GT nog niet geprobeerd, maar dacht eerder te lezen dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:51

Coffee

Coffee

fjansen04 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Erg handig, maar waar zit die functie :?
Als het goed is hier, maar het kan natuurlijk zijn dat het nog moet komen in een update... http://webmanual.kia.com/ccNC/AVNT/KOR/English/Washmode.html

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Katarn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Volgens mij heeft enkel de GT Plus deze optie. Heb het op mijn GT nog niet geprobeerd, maar dacht eerder te lezen dat het niet werkt.
Bij onze GT Plus heb ik m in het menu zien staan (niet aangezet, ik vind t niet nodig, met de 360 cam zie ik genoeg). Of de andere versies het hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Die functie heb ik wel zitten zoeken toen ik in de rij stond maar kon 'm niet zo snel vinden... :? Heb 'm wel gezien in YT filmpjes, heb me verder ook niet meer in verdiept. Zou die functie wel aanwezig moeten zijn op EU / NL EV3 modellen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:05

Vagax

Hehe

Ik lees dat de Tesla in Nederland op de meeste snelwegen autonoom kan wisselen van rijbanen dus zonder dat je zelf aangeeft om te wisselen, ik hoop stiekem dat de auto's met ADAS dit in de toekomst ook kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Vagax schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:08:
Ik lees dat de Tesla in Nederland op de meeste snelwegen autonoom kan wisselen van rijbanen dus zonder dat je zelf aangeeft om te wisselen, ik hoop stiekem dat de auto's met ADAS dit in de toekomst ook kunnen krijgen.
Dat zou dan heel nieuw zijn. Onze M3 met autopilot kon het half november nog niet, en volgens de website van tesla nu ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Blijf hopen. Hoop doet leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

aip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Dat zou dan heel nieuw zijn. Onze M3 met autopilot kon het half november nog niet, en volgens de website van tesla nu ook nog niet.
Ik heb het zelf niet kunnen ervaren maar ik kwam op wat artikels uit zoals deze die er over gingen

Artikel: https://tesla360.nl/auto-...h-van-rijstrook-wisselen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Vagax schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb het zelf niet kunnen ervaren maar ik kwam op wat artikels uit zoals deze die er over gingen

Artikel: https://tesla360.nl/auto-...h-van-rijstrook-wisselen/
Tot 2,5 Jaar geleden reed ik een Model S met FSD.

Daar was inderdaad 'auto lane change' mogelijk, maar alleen na aangeven van knipperlicht.
Volgens mij is dit nog steeds alleen op deze manier mogelijk.

Zie ook https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot

Kia is nog heel ver verwijderd van wat Tesla op dit moment kan.
En zeer waarschijnlijk schiet de huidige hardware sowieso te kort.
My 2 cents.

BMW heeft sinds vorig jaar dacht ik 'Active Lane Change with eye activation' op een aantal modellen, maar of dit ook al toegestaan is op de openbare weg ergens in Europa verwacht ik van niet.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 22-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
De beide gt modellen hebben wel dat ze van rijbaan wisselen als je dat aangeeft met knipperlicht. Geen idee hoe het werkt trouwens. Op die van mij is het nog niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
AtlAntA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:11:
De beide gt modellen hebben wel dat ze van rijbaan wisselen als je dat aangeeft met knipperlicht. Geen idee hoe het werkt trouwens. Op die van mij is het nog niet actief.
Ik lees net wel dat het nog niet veel meer is dan een 'assist' op de stuurbeweging zodat de adaptive cruise + lane keeping verlaten kan worden zonder dat je weer teruggeslingerd wordt.

Aangevuld met wat extra controles of manouvre verantwoord genoeg is.
Waarschijnlijk een rukje aan stuur terug als bv dode hoek bezet is.

In ieder geval moeten handen aan het stuur blijven. (Sowieso verstandig overigens).

Ben wel benieuwd hoe goed dit werkt bij Kia inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
PrimaBB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik lees net wel dat het nog niet veel meer is dan een 'assist' op de stuurbeweging zodat de adaptive cruise + lane keeping verlaten kan worden zonder dat je weer teruggeslingerd wordt.

In ieder geval moeten handen aan het stuur blijven. (Sowieso verstandig overigens).

De Lane assist en LKA gaan inderdaad uit als je de richtingaanwijzer gebruikt maar zoals ik hda2.0 begrijp hoef je alleen je richtingaanwijzer maar naar links/rechts te klikken en dan gaat de auto zelf kijken of er voldoende veilige ruimte is en gaat dan ook zelf van rijbaan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Over 10 jaar hoef je zelfs niet meer in de auto te stappen. Rijdt ie zo weg. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:11:
Plus Advanced met ADAS pack heeft dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:26
onzenuub schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Plus Advanced met ADAS pack heeft dat ook.
Mijn Plus Advanced heeft het ook, maar geen ADAS bijbesteld :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Ericjooo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Mijn Plus Advanced heeft het ook, maar geen ADAS bijbesteld :)
Klopt, was foutje van mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
AtlAntA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:21:
[...]

De Lane assist en LKA gaan inderdaad uit als je de richtingaanwijzer gebruikt maar zoals ik hda2.0 begrijp hoef je alleen je richtingaanwijzer maar naar links/rechts te klikken en dan gaat de auto zelf kijken of er voldoende veilige ruimte is en gaat dan ook zelf van rijbaan wisselen.
Dit werkt inderdaad zo, van 't weekend een paar keer gebruikt. Knipperlicht aan en de rest gaat vanzelf. Je moet wel handen aan het stuur houden anders verrekt ie 't... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Tja optie was niet te duur voor de Adv Plus en de mogelijkheid om lange snelweg stukjes meer te automatiseren sprak mij wel aan, ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt, anders kan ik het nog wel goedpraten dat er weer extra veiligheid sensors op zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 15:04
Hier is een mooie vergelijking gemaakt tussen standaard range en long range versie op zowel 17 als 19 inch wielen. Ik heb niet het hele filmpje gekeken dus weet niet met welke snelheid hij over de snelweg is gereden en bij welke temperatuur. Interessant is dat over een afstand van 1000km LR versie ongeveer 45 min sneller op de bestemming aankomt. Voor mij persoonlijk niet echt belangrijk maar voor een ander wellicht wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 15:04
Vagax schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:27:
Tja optie was niet te duur voor de Adv Plus en de mogelijkheid om lange snelweg stukjes meer te automatiseren sprak mij wel aan, ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt, anders kan ik het nog wel goedpraten dat er weer extra veiligheid sensors op zitten :P
Mijn dilema bij dit soort opties is, ga ik het echt gebruiken en voegt het iets toe aan mijn rijbeleving of veiligheid. In mijn geval was het antwoord snel nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 17:12
Laadsnelheid
Welke snelheid halen jullie aan de DC lader? Instelling heb ik op 100% capaciteit/snelheid staan. Vandaag voor het eerst gaan laden aan mijn nieuwe laadpaal thuis. Ook de installatie monteur er bij. Er is niet meer dan 6,6 a 6,7 kW/h in te pompen waar het 11 zou moeten zijn. Auto was steenkoud, nachtvorst gehad dus misschien dat het te maken heeft met de koude van de batterij en ook dat er maar van 60 -> 80% batterijlading hoeft te worden toegevoegd.
Als test de auto nog aan een publieke paal in de straat gehangen en daar zelfde snelheid van 6,7. Dus het zit niet in de situatie thuis en eigen laadpaal maar de beperking zit in de auto.

Batterijconditionering heb ik (nog) uit staan maar als de uitleg op het scherm zie is dat alleen van toepassing op AD laden.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Waar zit die optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

adsa schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:34:
Hier is een mooie vergelijking gemaakt tussen standaard range en long range versie op zowel 17 als 19 inch wielen. Ik heb niet het hele filmpje gekeken dus weet niet met welke snelheid hij over de snelweg is gereden en bij welke temperatuur. Interessant is dat over een afstand van 1000km LR versie ongeveer 45 min sneller op de bestemming aankomt. Voor mij persoonlijk niet echt belangrijk maar voor een ander wellicht wel van belang.
Ik had ook even geen tijd om het filmpje te kijken maar door de magie van AI even snel een samenvatting late maken

Bij een tripje dus naar bijv Praag (1000~ km) ben je over het hele traject een uurtje langer bezig wat ik niet bepaald schokkend vindt. Ik krijg de EV3 via zakelijk lease dus de grotere batterij zit simpelweg niet in mijn budget + de bijtelling is dan natuurlijk hoger, in mijn persoonlijke situatie is 350 - 400 kilometer op een volle batterij voldoende, helemaal als ik op werk kan laden en straks ook thuis als de thuislader is aangesloten

[ Voor 13% gewijzigd door Vagax op 22-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
PrimaBB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Krijg het zelf slecht voor elkaar. Alleen als het heel leeg is doet ie het. Maar 9 van de 10 keer wordt het afgebroken omdat ik of de handen niet aan het stuur heb of omdat er een stuurcorrectie heeft plaatsgevonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 08:23
jebman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:43:
Laadsnelheid
Welke snelheid halen jullie aan de DC lader? Instelling heb ik op 100% capaciteit/snelheid staan. Vandaag voor het eerst gaan laden aan mijn nieuwe laadpaal thuis. Ook de installatie monteur er bij. Er is niet meer dan 6,6 a 6,7 kW/h in te pompen waar het 11 zou moeten zijn. Auto was steenkoud, nachtvorst gehad dus misschien dat het te maken heeft met de koude van de batterij en ook dat er maar van 60 -> 80% batterijlading hoeft te worden toegevoegd.
Als test de auto nog aan een publieke paal in de straat gehangen en daar zelfde snelheid van 6,7. Dus het zit niet in de situatie thuis en eigen laadpaal maar de beperking zit in de auto.

Batterijconditionering heb ik (nog) uit staan maar als de uitleg op het scherm zie is dat alleen van toepassing op AD laden.
DC lader heb ik nog niet geprobeerd.
AC laders hier op de parkeerplaats nu paar keer. Elke keer zit ik als ik even gauw globaal reken tussen de 9 a 10 kW. Is m'n eerste EV maar in mijn geval lijkt me normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
jebman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Krijg het zelf slecht voor elkaar. Alleen als het heel leeg is doet ie het. Maar 9 van de 10 keer wordt het afgebroken omdat ik of de handen niet aan het stuur heb of omdat er een stuurcorrectie heeft plaatsgevonden...
Dat klinkt niet echt handig en levert vermoedelijk meer stress op bij rijden.

Ik weet nog van de Tesla dat dit wel redelijk werkte.
Je had verschillende settings met zelfs een 'Mad Max' mode voor auto lane change in druk verkeer.

De Tesla heeft bij mij een keer een aanrijding met een aanstormende motor van links voorkomen door de auto lane change na inzetten direct terug te sturen naar waar ik vandaan kwam.

Ik heb zelf geen HDA2 op de EV6.
De adaptive cruise in de Kia (EV6 heb ik alleen nog, EV3 komt vrijdag) is redelijk ok, maar vind ik af en toe met afstand houden wat wisselend. Hangt sterk af van drukte op de weg met van rijbaan wisselende medeweggebruikers.

De lane keeping is net aan voldoende om je te ondersteunen en helpt wat tegen vermoeidheid bij lange ritten, maar zwabbert nog veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Laadsnelheid

Dit klnkt niet ok.
Je bedoelt met thuis AC laden toch?
10-11 Kw/h moet toch echt wel haalbaar zijn.

Laadsnelheidbeperking is alleen bij hoge DC snelheden + koude van toepassing.

Ik weet van de EV6 dat er 3 laadsnelheid-standen aanwezig zijn.
Heeft de EV3 dit ook? En is dit bij jou misschien niet op 'maximaal' gezet?
EDIT: Ah, ik lees net dat je aangeeft 'Instelling heb ik op 100% staan'...

[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 22-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

PrimaBB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Dit klnkt niet ok.
Je bedoelt met thuis AC laden toch?
10-11 Kw/h moet toch echt wel haalbaar zijn.

Laadsnelheidbeperking is alleen bij hoge DC snelheden + koude van toepassing.

Ik weet van de EV6 dat er 3 laadsnelheid-standen aanwezig zijn.
Heeft de EV3 dit ook? En is dit bij jou misschien niet op 'maximaal' gezet?
EDIT: Ah, ik lees net dat je aangeeft 'Instelling heb ik op 100% staan'...
EV3 kun je in de app op 60%-90%-100% zetten. (Waarschijnlijk in de auto ook, daar heb ik niet naar gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-07 12:55
Van de week haalde ik slechts 35 KW/h bij de Tesla supercharger. Accu was 50%vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Eevje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:27:
Van de week haalde ik slechts 35 KW/h bij de Tesla supercharger. Accu was 50%vol.
Dat kan aan de auto liggen, maar ook aan de Supercharger. Van de week schijnt er een probleem geweest te zijn bij een aantal locaties:

"De lage 35kW waarde kan ook aan de SuC hebben gelegen. Er waren een paar locaties waar de koelvloeistof ( nodig voor koeling van de slang) onvoldoende was zodat er ook voor Teslas lage 35 kW waarden gerapporteerd werden en er dus onderhoud nodig was. Weet het iig van Eemnes. Het kan dan lonen om naar een andere stall te wisselen, weet nog niet hoe eenvoudig dat is voor een niet Tesla."

Ik zou het nog eens een keer op andere locaties proberen, want 35 is wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
Goed idee. Want vorige week zat ik met m’n e-Niro op een andere locatie nog op 77. En toen was het niet kouder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
josduisings schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:50:
[...]

DC lader heb ik nog niet geprobeerd.
AC laders hier op de parkeerplaats nu paar keer. Elke keer zit ik als ik even gauw globaal reken tussen de 9 a 10 kW. Is m'n eerste EV maar in mijn geval lijkt me normaal.
Ik verwisseld DC met AC, ik bedoel thuis waar we alleen AC (wisselstroom) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bart155 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Dit werkt inderdaad zo, van 't weekend een paar keer gebruikt. Knipperlicht aan en de rest gaat vanzelf. Je moet wel handen aan het stuur houden anders verrekt ie 't... :)
Werkt dat ook een beetje in de typische Nederlandse spits? We mogen met zijn allen over het algemeen lekker dicht op elkaar zitten enzo. Vraag me af hoe het systeem hiermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
aip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:16:
[...]

EV3 kun je in de app op 60%-90%-100% zetten. (Waarschijnlijk in de auto ook, daar heb ik niet naar gekeken).
Ja, kan ook in de auto.

Morgen eerste lange rit, zal m meteen na rijden aan de stekker hangen om te zien of er dan een betere snelheid is te halen. Zal laatste kwartiertje voor ik thuis ben conditionering inschakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door jebman op 22-01-2025 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 12:57
AtlAntA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Werkt dat ook een beetje in de typische Nederlandse spits? We mogen met zijn allen over het algemeen lekker dicht op elkaar zitten enzo. Vraag me af hoe het systeem hiermee omgaat.
Ik heb deze functionaliteit al even in gebruik, werkt super.

Ben helaas :+ nog niet echt in de file terecht gekomen maar de afstand tot de voorligger werkt voor de rest prima. Ervaar zelfs dat het beter/soepeler is dan in de Tesla M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
Buchters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:05:
Gister onze advanced plus 84kw opgehaald.
Nu is het zo dat de bediening stuur en stoelverwarming aan de bestuurderszijde niet met de knoppen/schakelaars aan en uit te zetten zijn. Stoelverwarming bijrijder werkt wel via de knop. Middels spraakbediening werkt stuur en stoelverwarming bestuurder wel. Iemand een idee hoe dat kan? Grtz….
Dit heb ik ook. Is het bij jou al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
Weet iemand of je de driving mode kunt vastzetten? Ik moet nu iedere keer de ecostand handmatig kiezen na iedere start, omdat ie standaard op normal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Eevje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:19:
Weet iemand of je de driving mode kunt vastzetten? Ik moet nu iedere keer de ecostand handmatig kiezen na iedere start, omdat ie standaard op normal staat.
Nope :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:12
Eevje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:27:
Precies zelfde snelheid (vd valk Schiedam 4a). Benieuwd of dit structureel is of incident. Binnenkort nog eens proberen als het warmer is (was toen rond de nul).

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

_birdie_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Precies zelfde snelheid (vd valk Schiedam 4a). Benieuwd of dit structureel is of incident. Binnenkort nog eens proberen als het warmer is (was toen rond de nul).
Goed dat je ook de stall noemt (4a). Mensen die geen SuC's gewend zijn hebben meestal niet door dat het ook veel uitmaakt of je alleen aan een cluster (van 2, of 4 laders) staat of met meerdere auto's. Dat scheelt heel veel qua snelheid. Ik heb meermaals tot mijn verbazing (en ergernis) meegemaakt dat ik stond te laden met de M3, er van de 8 SuC's nog 6 vrij waren, en een onwetende 'joker' (ik zou een ander woord willen gebruiken) direct naast me kwam staan, terwijl de rest leeg was. Gevolg: laadsnelheid van de M3 die van >800 km/h in elkaar klapt naar ongeveer 300-350 km/h.

En dan in 1 geval ook nog raar reageren als ik mijn auto dus maar verzet naar een andere stall.

Gelukkig gebruikten we de snelladers weinig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
aip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Goed dat je ook de stall noemt (4a). Mensen die geen SuC's gewend zijn hebben meestal niet door dat het ook veel uitmaakt of je alleen aan een cluster (van 2, of 4 laders) staat of met meerdere auto's. Dat scheelt heel veel qua snelheid. Ik heb meermaals tot mijn verbazing (en ergernis) meegemaakt dat ik stond te laden met de M3, er van de 8 SuC's nog 6 vrij waren, en een onwetende 'joker' (ik zou een ander woord willen gebruiken) direct naast me kwam staan, terwijl de rest leeg was. Gevolg: laadsnelheid van de M3 die van >800 km/h in elkaar klapt naar ongeveer 300-350 km/h.

En dan in 1 geval ook nog raar reageren als ik mijn auto dus maar verzet naar een andere stall.

Daarom het beste laden bij de V4 laders die hebben geen last van stall sharing. Kan me niet herinneren of Tesla toch nog de A/B configuratie gebruikt voor die nieuwe stalls. De V4 laders zijn te herkennen aan de laadkabel die opzij van de lader zit terwijl V3 lader 1 laadkabel binnenin de lader heeft. De V2 heeft zelfs 2 laadkabels 1x CSS voor de nieuwe Tesla modellen en 1 voor de oudere niet CSS gemodificeerde Model S’en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Heb mn digitale sleutel/iPhone actief en kan de portieren etc openen als ik naast de auto sta maar de achterklep gaat op die manier niet open. Heb de betreffende slider in het menu volgens mij goed geactiveerd.
Mijn vraag is:
moet je nog wat anders doen de achterklep ipv met sleutel of ‘handgreep’ met je telefoon/iphone te kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
pati schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:03:
Heb mn digitale sleutel/iPhone actief en kan de portieren etc openen als ik naast de auto sta maar de achterklep gaat op die manier niet open. Heb de betreffende slider in het menu volgens mij goed geactiveerd.
Mijn vraag is:
moet je nog wat anders doen de achterklep ipv met sleutel of ‘handgreep’ met je telefoon/iphone te kunnen openen?
Volgens mij heb het dan goed gedaan. Je moet wel heel even wachten bij de achterklep. 10 seconden ofzo. Dan begint de boel te piepen, stapje achteruit en voila de klep gaat open (bij mij dan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
byebye171 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Volgens mij heb het dan goed gedaan. Je moet wel heel even wachten bij de achterklep. 10 seconden ofzo. Dan begint de boel te piepen, stapje achteruit en voila de klep gaat open (bij mij dan :) )
Bedankt, ga het nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 22:17
Er is niet meer dan 6,6 a 6,7 kW/h in te pompen waar het 11 zou moeten zijn. Auto was steenkoud, nachtvorst gehad dus misschien dat het te maken heeft met de koude van de batterij en ook dat er maar van 60 -> 80% batterijlading hoeft te worden toegevoegd.
Ik herken het probleem, maar ben er ook nog niet achter wat de oorzaak is. Vandaag aan mijn laadpaal gehangen en kwam hij niet hoger dan 6,7 kW. Als ik naar de metrics van mijn EVCC setup kijk, zijn het drie fasen die allemaal 9,5/9,6 A leveren. Het gekke is dat ik eergisteren met dezelfde paal prima tot 10,9 kW kwam (~15,4A per fase). Nu ik beter naar mijn grafiekjes kijk... De sessies van 11kW waren allemaal met een SoC <60% en de sessies van 6,7 kW waren met SoC >60%.

Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Ik weet dat bij DC-laden de laadsnelheid omlaag gaat als de batterij vol loopt, maar daar hebben EVs bij AC-laden op 11kW normaal geen last van, toch?

De instelling "AC-laadstroom" staat op 100%. Het gaat om een Alfen Eve Pro Line paal en een LR EV3. En naar mijn weten komt het niet door Load Balancing, want de EVCC logs zeggen daar niets van en de rest van het huis verbruikte niet veel stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door TheMrtN op 22-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-07 15:24
Zal ook niet gaan. Homologatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:12
aip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Ze waren trouwens alle 16 ook nog eens bezet met minimaal 14 Tesla’s

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Pagina: 1 ... 25 ... 59 Laatste