iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Ik laad tot 100% als ik weet dat ik vrij snel daarna ga verbruiken en tot minimaal richting 90% ga. Maar maak me er eigenlijk niet zo druk om.
Claude geeft het volgende antwoord wat ik ook zou geven.THE_BASE schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:57:
Hoe doen jullie dit? Ik werk op maandag, dinsdag en woensdag buiten de deur. Met 80% kom ik dan onder de 20% uit op woensdagavond.
Ik kan ook op zondagavond altijd naar 100% laden. Dan is er meer marge. De rest van de tijd 80% aanhouden. Is dit schadelijk voor de batterij?
Je plan is prima en niet schadelijk. Eén keer per week naar 100% laden is voor de batterij van de EV3 geen probleem. Kia geeft zelf aan dat 100% laden af en toe of wanneer je de actieradius nodig hebt gewoon kan.
Waarom het meevalt
- Een batterij slijt vooral doordat hij lang op een hoge laadtoestand staat, vooral als het warm is. Kort op 100% staan en daarna meteen gaan rijden doet weinig.
- De auto houdt een buffer achter de hand. “100%” op het dashboard is chemisch gezien niet echt helemaal vol.
- Diep ontladen is ook geen probleem. Je komt dan weliswaar onder de 20%, maar 10–15% op woensdagavond is gewoon in orde. Die 20/80-regel is een vuistregel en geen harde grens. Alleen rond 0% of lang leeg laten staan wil je vermijden.
Laad op zondagavond niet direct naar 100%, maar stel geplande laden in (in de auto of in de Kia Connect-app) met je vertrektijd op maandagochtend. Dan bereikt hij pas vlak voor je vertrek 100% en staat hij niet de hele nacht vol. Als je dan ook een vertrektijd met voorverwarming instelt, verwarmt hij in de winter het interieur en de batterij met netstroom. Dat scheelt merkbaar in actieradius.
Alternatieven als je toch wilt variëren
- Laad dinsdagavond even bij, als dat ergens kan. Dan blijf je makkelijk tussen 20 en 80%.
- Zet de laadlimiet standaard op 90%. Het verschil in slijtage tussen 80 en 90% is klein.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Als ik weet dat ik naar kantoor moet heb ik het liefst minimaal 70%, dus als de accu de avond er voor onder dat niveau ligt gaat hij aan de lader. Meestal werk ik 1 a 2 dagen per week op kantoor, dus kom ik rest van de week rond tussen de 20-50%, en wacht eigenlijk weer met laden tot ik weer naar kantoor moet of een ander geplande lange afstand, of dat percentage onder 20 dreigt te zakken. In dat geval laad ik hem weer tot 100 vol.
Komt meestal neer op 1x per week vol laden.
Komt meestal neer op 1x per week vol laden.
[ Voor 4% gewijzigd door aidanl op 11-10-2026 18:56 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange