Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 27 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
bertalizer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Daarvoor komt, zoals Vagax al zei, binnenkort een update. Ik denk niet dat het gratis zal zijn:YouTube: Streaming service | The Kia EV3
Hele tijd geleden filmpje gezien waarin dit werd gedemonstreerd en daarbij werd een prijs van 20 dollar per maand genoemd. Toen was de auto alleen nog maar in Korea uit dus ga ervan uit dat dit voor die markt van toepassing was.

In mijn optiek niet het geld waard.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 09:53
Aedriaen1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Mijn eSoul had een betere geluidsinstallatie, die van de EV3 valt mij ook tegen ongeacht welke instellingen. :'(
Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto, maar de audio vind ik nog steeds erg jammer. Ik ben de JBL BassPro Go aan het overwegen, die ook in de Kia Webshop staat:
- https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKBASSPROGO/

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? of ook de overweging aan het maken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
RedRush schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto, maar de audio vind ik nog steeds erg jammer. Ik ben de JBL BassPro Go aan het overwegen, die ook in de Kia Webshop staat:
- https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKBASSPROGO/

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? of ook de overweging aan het maken zijn?
Je hebt toch de Advanced Plus met het Harman&Kardon systeem? Ik kan me niet voorstellen dat een semi-draagbare speaker van 500 euro je een beter resultaat gaat geven dan een systeem met 8 speakers. Ik heb tijdens proefrit geprobeerd om via Apple Carplay en Spotify wat te luisteren en in mijn oren klonk het erg goed -- zeker niet minder slecht als de Model 3. De kwaliteit van de DAB zenders vond ik dan weer erg karig. Weet je zeker dat het niet ligt aan de manier waarop je het afspeelt? Weet niet of je ergens een USB kan aansluiten, maar desnoods USB-stick met een mp3tje erop om het uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22
Aedriaen1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Mijn eSoul had een betere geluidsinstallatie, die van de EV3 valt mij ook tegen ongeacht welke instellingen. :'(
Bij mn overstap van e Soul naar BMW iX1 was t ook ff slikken wat betreft geluid.
De Soul had gewoon waanzinnig geluid :9 ...daarom heette hij ook Soul :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 09:53
Terranca schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Je hebt toch de Advanced Plus met het Harman&Kardon systeem? Ik kan me niet voorstellen dat een semi-draagbare speaker van 500 euro je een beter resultaat gaat geven dan een systeem met 8 speakers. Ik heb tijdens proefrit geprobeerd om via Apple Carplay en Spotify wat te luisteren en in mijn oren klonk het erg goed -- zeker niet minder slecht als de Model 3. De kwaliteit van de DAB zenders vond ik dan weer erg karig. Weet je zeker dat het niet ligt aan de manier waarop je het afspeelt? Weet niet of je ergens een USB kan aansluiten, maar desnoods USB-stick met een mp3tje erop om het uit te sluiten?
Ik heb inderdaad het Harman/Kardon systeem. Ik heb DAB, FM, Bluetooth audio en audio via Android Auto geprobeerd. Bij allen vind ik de audio echt ondermaats. Vergeleken met mijn Volvo V40 is het een wereld van verschil (in negatieve zin), het klinkt minder vol en minder dynamisch. Uit de achterzijde van de auto komt überhaupt weinig geluid (en al helemaal geen lage tonen). Deze extra JBL woofer kan het geluid niet meer vullend/dynamisch maken, maar kan hopelijk de bas wel verbeteren want die is erg vlak (in sommige nummers klink het prima, maar in andere nummers echt matig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
RedRush schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb inderdaad het Harman/Kardon systeem. Ik heb DAB, FM, Bluetooth audio en audio via Android Auto geprobeerd. Bij allen vind ik de audio echt ondermaats. Vergeleken met mijn Volvo V40 is het een wereld van verschil (in negatieve zin), het klinkt minder vol en minder dynamisch. Uit de achterzijde van de auto komt überhaupt weinig geluid (en al helemaal geen lage tonen). Deze extra JBL woofer kan het geluid niet meer vullend/dynamisch maken, maar kan hopelijk de bas wel verbeteren want die is erg vlak (in sommige nummers klink het prima, maar in andere nummers echt matig).
Dit dus. Dat er achter uit de auto geen bass komt is echt te merken. Ook vind ik de mids niet echt helder en kan ze ook niet helder krijgen. Zelfs als ik er een usb drive in doe met flacs is het niet veel beter.

Het verschil tussen Spotify en flacs is trouwens niet of nauwelijks te horen en ik geef daar het audio systeem de schuld van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 15:36

aip

RedRush schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Het is inderdaad niet heel overtuigend in de EV3. Terwijl het aan H/K niet hoeft te liggen, dat heb ik in de Volvo ook, en daar klinkt het prima. Gelukkig is mijn vrouw de dagelijkse gebruiker en die luistert toch alleen maar luisterboeken en podcasts. Wij gaan het lekker zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:04

Vagax

Hehe

De EV3 wordt mijn tweede auto ooit (nu een Peugeot 308) maar ik kan van mijn broer vroeger wel herinneren dat je een aftermarket had vol speaker-setups die allemaal superieur waren dan wat er in de auto zat tegen niet al te veel geld, installatie was ook zo gedaan.
Ik ga er van uit dat stel je bent goed teleurgesteld over het geluid dat de speakers zo zijn weggewerkt in de auto dat dat niet te doen is om de speakers zelf te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-06 21:04
Terranca schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Een actieve subwoofer. Dat helpt.

Zit inmiddels in m'n EV6 gebouwd. Veel ruimtelijker geluid met veel diepere bas.

Dat H&K onding eruit. Voegt veel te weinig toe.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-06 18:50

F4E

Volgende maand krijg ik als het goed is ook de Plus Advanced, in het Zwart.
Iemand nog tips of vragen die ik aan de dealer kan stellen bij de uitlevering?

Iemand toevallig ook een zwarte Plus Advanced, en hier foto's van? Heb de auto in het zwart nog niet in het echt gezien, hoe valt de kleur uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 17:40
Hallo allemaal,

Heb de EV3 sinds 6 januari en er valt mij iets op tijdens de het rijden met SCC (Smart Cruise Control) en ik wil graag even checken of dit alleen bij mij het geval is:

Ik rij graag en veel op de cruise control en heb gemerkt dat tijdens het rijden hierop het afremmen 9 van de 10 keer met de schijfremmen gebeurd en dat het regenereren een waarde geeft van -2kW op het EV batterij display.

Ik kom er niet achter waarom hij het af en toe dan weer wel goed doet. De keren dat de auto wel goed regenereert tijdens SCC afremmen heb ik de schijfremmen reinig functie aangezet (auto hold 3 seconden inhouden) en dan is het weer -2kW en de schijfremmen, haal ik hem er dan af dan doet hij het weer goed voor de tijd dat ik op de SCC rij. Ook bij ritten van een half uur op de SCC blijft hij -2kW genereren bij het afremmen. Het lijkt erop dat de schrijfremmen reinig functie dus vrijwel altijd aan staat (tenminste de symptomen ervan). Ik ben dus benieuwd of ik de enige ben. Hoe is dit bij jullie?

Ik kom van de Kia E-Niro 2019 waar dit alles gewoon altijd perfect werkte, los van het feit dat in de EV3 geen warmtepomp heeft genereert dit fenomeen bij mij dus nagenoeg weinig extra stroom en dus een vrij hoog stroomverbruik in totaal.

Instellingen: i-Pedal aan, LV op 3, afstand op 1 en navigatie op Android Auto

Kia EV3 GT-PlusLine LR, 19” zomer- en 17” winterbanden. Heb daarnaast ook de E-Niro uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Laatst online: 21-04 09:06
Vagax schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
De EV3 wordt mijn tweede auto ooit (nu een Peugeot 308) maar ik kan van mijn broer vroeger wel herinneren dat je een aftermarket had vol speaker-setups die allemaal superieur waren dan wat er in de auto zat tegen niet al te veel geld, installatie was ook zo gedaan.
Ik ga er van uit dat stel je bent goed teleurgesteld over het geluid dat de speakers zo zijn weggewerkt in de auto dat dat niet te doen is om de speakers zelf te vervangen
Ik had vroeger ook altijd een setje luidsprekers die ik wisselde met de staandaardspeakers,wat ze vanaf fabriek leverden was pure troep,is nu wel beter vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:41
F4E schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:52:
Volgende maand krijg ik als het goed is ook de Plus Advanced, in het Zwart

Iemand toevallig ook een zwarte Plus Advanced, en hier foto's van? Heb de auto in het zwart nog niet in het echt gezien, hoe valt de kleur uit?
Donker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:07
F4E schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:52:
Volgende maand krijg ik als het goed is ook de Plus Advanced, in het Zwart.
Iemand nog tips of vragen die ik aan de dealer kan stellen bij de uitlevering?

https://www.autoscout24.n...40-4d36-af3c-a3b6c984e51d

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
TheBazeman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:28:
Hallo allemaal,

Heb de EV3 sinds 6 januari en er valt mij iets op tijdens de het rijden met SCC (Smart Cruise Control) en ik wil graag even checken of dit alleen bij mij het geval is:

Ik rij graag en veel op de cruise control en heb gemerkt dat tijdens het rijden hierop het afremmen 9 van de 10 keer met de schijfremmen gebeurd en dat het regenereren een waarde geeft van -2kW op het EV batterij display.

Ik kom er niet achter waarom hij het af en toe dan weer wel goed doet. De keren dat de auto wel goed regenereert tijdens SCC afremmen heb ik de schijfremmen reinig functie aangezet (auto hold 3 seconden inhouden) en dan is het weer -2kW en de schijfremmen, haal ik hem er dan af dan doet hij het weer goed voor de tijd dat ik op de SCC rij. Ook bij ritten van een half uur op de SCC blijft hij -2kW genereren bij het afremmen. Het lijkt erop dat de schrijfremmen reinig functie dus vrijwel altijd aan staat (tenminste de symptomen ervan). Ik ben dus benieuwd of ik de enige ben. Hoe is dit bij jullie?

Ik kom van de Kia E-Niro 2019 waar dit alles gewoon altijd perfect werkte, los van het feit dat in de EV3 geen warmtepomp heeft genereert dit fenomeen bij mij dus nagenoeg weinig extra stroom en dus een vrij hoog stroomverbruik in totaal.

Instellingen: i-Pedal aan, LV op 3, afstand op 1 en navigatie op Android Auto
Lvl3 ipedal wordt altijd schijfremmen mee gebruikt. Probeer lvl2 maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:22

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

AtlAntA schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Betekend dat ook dat level 3 minder regenereert dan level 2?

Ik probeer zelf nog steeds een beetje de zuinige modus te vinden. Ik heb climate control op driver only 19 graden, regen level 3 en zoveel mogelijk met cruise control. Ik merk wel dat het nu iets minder koud is. Ik kom nu met moeite op 6,3km per KWh, op een randstad spitsrit van 50km. Hoe is jullie ervaring?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
Geen idee of Kia dit ook heeft, maar een koude batterij houdt niet van opladen, dus wat ze bij Tesla doen is dat hij op een koude batterij veeel minder regenereert dan als hij warm is (gereden).

Nadeel is dat het elke keer als je je voet optilt, het een verassing is hoeveel er geremd gaat worden. Ik kan me voorstellen dat ze bij Kia voor lvl 1, 2 en 3 een consistente ervaring willen geven. Dat zou kunnen betekenen dat, als de accu koud is en ze ook liever niet willen regenereren, er op de hogere niveaus met de rem bijgeremd wordt? Dit is een feature die ook op Tesla's in Amerika zitten volgens mij.

Allemaal speculatie want kan nergens vinden of ze de accu net zo ontzien als Tesla.

Sowieso is regeneratie (iets?) efficiënter op lagere kracht, dus langer langzaam rollen is efficiënter dan op volle kracht recupereren. Als je die rem maar niet aan raakt :) op beide levels te doen natuurlijk, afhankelijk van je one pedal driving skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 09:03
Weet iemand of het mogelijk is om standaard de rijmodus van de EV3 op een stand vast te zetten. Nu begint het altijd in de stand Normal. In mijn vorige KIA (EV NIRO 2024) hield het systeem wel bij welke stand je geëindigd was.
Ik hoop dat iemand is weet hoe dit vast te zetten is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip

aip

PGro3772 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:18:
Weet iemand of het mogelijk is om standaard de rijmodus van de EV3 op een stand vast te zetten. Nu begint het altijd in de stand Normal. In mijn vorige KIA (EV NIRO 2024) hield het systeem wel bij welke stand je geëindigd was.
Als je de zoekfunctie had gebruikt of even 1 pagina terug had gekeken, dan had je het antwoord gevonden :)

koelkast in "Het grote Kia EV3 topic"

Nee dus. En dat is best irritant ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:38
aip schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Als je de zoekfunctie had gebruikt of even 1 pagina terug had gekeken, dan had je het antwoord gevonden :)

koelkast in "Het grote Kia EV3 topic"

Nee dus. En dat is best irritant ja.
Heb al in een eerdere reactie beschreven dat je via de connect app in de sectie klantenservice een optie hebt om software aanpassingen voor te stellen. Als we dat massaal doen (zie nl veel meldingen die dit “vergeten van de laatste instelling”een issue vinden) dan komt deze aanpassing mogelijk hoger op de “wishlist”.

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 17:05
pati schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Heb al in een eerdere reactie beschreven dat je via de connect app in de sectie klantenservice een optie hebt om software aanpassingen voor te stellen. Als we dat massaal doen (zie nl veel meldingen die dit “vergeten van de laatste instelling”een issue vinden) dan komt deze aanpassing mogelijk hoger op de “wishlist”.
Ik heb het verzoek zojuist ook ingediend!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:25
Ik ook d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoubaintoN
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 10:27
Zijn er nog meer mensen die de Tesla Superchargers hebben geprobeerd? Ik zaterdag voor het eerst maar het ging niet helemaal vlekkeloos. De kabel is namelijk te kort om op een normale manier in te kunnen pluggen. Ik moest uiteindelijk best wel asociaal parkeren om de kabel er net in te kunnen steken.

Gelukkig was er bijna niemand dus maakte het niet zoveel uit maar het was niet echt relaxt. Je komt net een halve meter te kort. Laadsnelheid was wel perfect, van 20 naar 70% bijna constant 100+, daarna werd het snel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 10:36
Afgelopen zaterdag ook voor het eerst een Tesla Supercharger bij een Van der Valk hotel geprobeerd. Snelheid was prima, bijna continu 100+. Parkeren vond ik zelf prima gaan, gewoon rechtuit geparkeerd en maximaal naar voren gezet, kabellengte ging net. Vond alleen dat de laadpoortklep een beetje in de weg zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

josduisings schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:53:
Afgelopen zaterdag ook voor het eerst een Tesla Supercharger bij een Van der Valk hotel geprobeerd. Snelheid was prima, bijna continu 100+. Parkeren vond ik zelf prima gaan, gewoon rechtuit geparkeerd en maximaal naar voren gezet, kabellengte ging net. Vond alleen dat de laadpoortklep een beetje in de weg zat.
Nog niet geprobeerd, maar op zich zit de laadpoort bij de EV3 precies goed, namelijk diagonaal tegenover daar wij die bij Tesla's zit. Tesla's hoor je achteruit in te parkeren om te laden, dus als je vooruit inparkeert en inderdaad strak aansluit, zou het theoretisch precies goed moeten gaan zonder dat je op een echt vreemde manier moet parkeren (en dus mogelijk andere gebruikers moet lastig vallen of twee palen blokkeert, wat je bij sommige andere EV's wel eens ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
AtlAntA schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Ik ga het proberen maar zoals ik al schreef treed het fenomeen alleen op tijdens rijden op cruise control.

Handmatig rijden met i-Pedal en lv3 of lv auto geeft goede regeneratie tijdens afremmen, zie dan hoge waarden van -70kW of meer voorbij komen bij flink afremmen.

Willen jullie eens naar het regeneratie gedrag kijken tijdens het rijden op cruise control en de ervaring delen?
Kan me niet voorstellen dat ik het als enige heb.

Kia EV3 GT-PlusLine LR, 19” zomer- en 17” winterbanden. Heb daarnaast ook de E-Niro uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
RoubaintoN schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:27:
Zijn er nog meer mensen die de Tesla Superchargers hebben geprobeerd? Ik zaterdag voor het eerst maar het ging niet helemaal vlekkeloos. De kabel is namelijk te kort om op een normale manier in te kunnen pluggen. Ik moest uiteindelijk best wel asociaal parkeren om de kabel er net in te kunnen steken.

Gelukkig was er bijna niemand dus maakte het niet zoveel uit maar het was niet echt relaxt. Je komt net een halve meter te kort. Laadsnelheid was wel perfect, van 20 naar 70% bijna constant 100+, daarna werd het snel minder.
Welke locatie en welk type charger? Ik heb geladen aan een V4 stall ( de volledig dichte stall versie) en dan moet je bijna tegen de stall aan staan maar je staat goed in het betreffende vak. Laden ging met een vlakke curve van ong 10% tot 40% ( alleen om uit te proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Ik heb nu een tweetal keren gehad dat de auto na ev start niet in D of R wil schakelen. Gaat naar N of kan naar P schakelen met de draaiknop maar niet naar de drive modes.
Gebruik de digitale sleutel, had de fysieke sleutel bij me. Auto staat bij start altijd op sport en schakel door naar eco.
Had het na charging aan de supercharger waarbij de passagier in de auto bleef en de auto op p stond ( charging stoppen en proberen te schakelen naar r of d) Vanmorgen ook na openen achterklep daarna voor ontgrendelen en proberen weg te rijden.
Vanmorgen was de remedie : uitstappen, volledig afsluiten en weer openen. De andere keer na een aantal malen afsluiten maar nog steeds iemand in de auto..
In het dashboard staat dan dat je de rempedaal moet indrukken om te schakelen naar d of r maar dat geeft geen resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

pati schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:36:
Ik heb nu een tweetal keren gehad dat de auto na ev start niet in D of R wil schakelen. Gaat naar N of kan naar P schakelen met de draaiknop maar niet naar de drive modes.
Gebruik de digitale sleutel, had de fysieke sleutel bij me. Auto staat bij start altijd op sport en schakel door naar eco.
Had het na charging aan de supercharger waarbij de passagier in de auto bleef en de auto op p stond ( charging stoppen en proberen te schakelen naar r of d) Vanmorgen ook na openen achterklep daarna voor ontgrendelen en proberen weg te rijden.
Vanmorgen was de remedie : uitstappen, volledig afsluiten en weer openen. De andere keer na een aantal malen afsluiten maar nog steeds iemand in de auto..
In het dashboard staat dan dat je de rempedaal moet indrukken om te schakelen naar d of r maar dat geeft geen resultaat.
Je moet rempedaal ingetrapt houden terwijl je op de startknop drukt. Ik heb dit precies 1x gehad. Ik kwam er ook niet helemaal uit, dus had even gegoogeld en kwam toen daar op uit;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 13:31
PGro3772 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:18:
Is niet vast te zetten, klagen via de Kia connect app bij KIA is wat geadviseerd wordt, want is niet anders dan een softwarematige instelling. Ik heb het al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
PrimaBB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Een actieve subwoofer. Dat helpt.

Zit inmiddels in m'n EV6 gebouwd. Veel ruimtelijker geluid met veel diepere bas.

Dat H&K onding eruit. Voegt veel te weinig toe.
Kunt u meer info delen over deze actieve subwoofer? Is deze klakkeloos te vervangen, oftewel plug&play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Johan9711 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Je moet rempedaal ingetrapt houden terwijl je op de startknop drukt. Ik heb dit precies 1x gehad. Ik kwam er ook niet helemaal uit, dus had even gegoogeld en kwam toen daar op uit;)
Dank! Ik zal er eens op letten maar ik rij al 5+ jaar EV/ automaat en stap altijd in en zet direct mn voet op het rempedaal voor enig andere actie dus is een soort automatisme :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 15:22
pati schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Het volgende antwoord van KIA:

Dank voor je bericht aan Kia Connect.
Vervelend dat de rijmodus uit de vorige rit niet wordt gehandhaafd.
Helaas kan ik vanuit Kia Connect hiervoor geen oplossing geven. Je kunt met je dealer contact opnemen om hiernaar te informeren.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
Danois55 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Helaas kan ik vanuit Kia Connect hiervoor geen oplossing geven. Je kunt met je dealer contact opnemen om hiernaar te informeren.

Kastje → Muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
[...]

Je moet dit ook doen via de connect app in de sectie ‘ meer/ klantenservice/ ondersteuning voor Kia Connect In-app etc/ functieverzoeken’
Je kunt dan software wijzigingen aanvragen. Heb nl het idee dat de dealer hier niets in kan betekenen. Mijn EV3 staat standaard in “Sport” bij anderen “Normaal” dus mogelijk dat dit toch iets is wat via dealer service settings is te programmeren.

Edit: via de functieverzoeken ( software aanpassing) krijg je iig ook een casenummer en geen verwijzing naar de dealer.

[ Voor 6% gewijzigd door pati op 28-01-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Klopt, ik kreeg dit terug:
Beste Johan,

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.

Wij zullen deze feedback doorzetten naar de juiste afdeling ter verbetering van onze service. Hartelijk dank hiervoor.

Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Apart, ik kreeg idd ook een doorverwijzing naar de dealer...terwijl ik het toch echt bij de hier genoemde afdeling van de klantenservice heb gemeld...misschien ook een beetje afhankelijk van welk individu de melding in behandeling neemt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
sdg875 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Apart, ik kreeg idd ook een doorverwijzing naar de dealer...terwijl ik het toch echt bij de hier genoemde afdeling van de klantenservice heb gemeld...misschien ook een beetje afhankelijk van welk individu de melding in behandeling neemt dan.
Is er al iemand die dit probleem ( instelling drive mode blijft niet gelijk aan laatste instelling voor einde rit)heeft opgenomen met een dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 15:22
pati schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Je moet dit ook doen via de connect app in de sectie ‘ meer/ klantenservice/ ondersteuning voor Kia Connect In-app etc/ functieverzoeken’
Zo heb ik het gedaan. Ook een casenummer gekregen

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:21

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Met de [/video] tags kan je hem insluiten :)

Zat al te wachten op de Carwow video!

Samenvatting (Mid spec GT uitvoering):
+ Veiligheidssystemen en rijfuncties in overvloed vergeleken met de competitie.
+ Meningen over interieur evenals exterieur zijn positief, interieur voelt zelfs aardig premium.
+ Goede vering en rijcomfort, op de snelweg alleen vind hij de Volvo EX30 comfortabeler rijden.
+ Voldoende ruimte achterin voor zijn klasse.
+ (Bonus) Mat zat niet op te letten en knalde bijna tegen de camera wagen aan, de Kia remde direct automatisch :P

- Hij trekt niet snel op en remt ook niet zo hard als de competitie, het is zelfs een van de "traagste".
- Het is niet comfortabel om met 3 volwassenen achterin te zetten.
- De real world range was maar 70% van de WLTP en nog veel slechter tijdens zijn tweede ritje (55%)

Mat zou de EV3 boven de kia ID.3, Peugeot e-2008, Cupra Born, Renalt Megane en Smart #1 nemen. Maar na even twijfelen toch liever voor de Volvo EX30 gaan :P

Ik heb veel van zijn reviews gezien, deze was best chaotisch maar over het algemeen eigenlijk best positief, hij noemt geen cijfer maar is erg positief over wat je krijgt voor het bedrag, ik denk dat de Volvo zijn voorkeur kreeg wegens het interieur comfort en rijgedrag, iets wat ik wel vaker heb gehoord over de EX30. Maar de Volvo heeft zijn eigen issues weer dus het is ook niet zo dat het rechtstreeks de betere auto is van de twee.

[ Voor 73% gewijzigd door Vagax op 29-01-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
[...]

Ook wel een nette manier om te zeggen "Hier gaan wij niets aan doen" Alsof de dealer dat wel kan????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rudolfoo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-06 23:22
Jaaaaaa, de Lake SHIRASAGI is aangemeerd
hopelijk zit de mijne erbij!

https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=1024869

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:08
rudolfoo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:13:
Jaaaaaa, de Lake SHIRASAGI is aangemeerd
hopelijk zit de mijne erbij!

https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=1024869
De mijne sowieso, heeft de dealer bevestigd. Het is nu alleen even afwachten wanneer we 'm kunnen ophalen. Ergens in februari in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kiwi70 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:28:
[...]

De mijne sowieso, heeft de dealer bevestigd. Het is nu alleen even afwachten wanneer we 'm kunnen ophalen. Ergens in februari in ieder geval.
Ja dat verwacht ik ook! Leuk om te zien dat ie vanuit Korea, via Tilbury UK, Antwerpen en nu Rotterdam 2 maandjes onderweg is geweest. En nu dan wachten op uitladen in de Rotterdam Car Terminal, Nederlands grootste parkeerterrein met 35.000 parkeerplaatsen. Hopelijk geen schade en loop van februari bij de dealer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:26
Ik heb het ook gemeld en een casenummer gekregen….

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik hoop dat die van mij dan nu ook in Rotterdam staat. Kan niet meer wachten.
Dealer geeft aan Maart, dus zal wel niet…..

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:28
Die van mij is met de vorige boot aangekomen. Was uiteindelijk pas afgelopen vrijdag bij de dealer (er kunnen er 9 op een vrachtwagen, dus het door het land uitrijden duurt wel even als ze dat met niet heel veel vrachtwagens doen). De dealer is druk met o.a. alle ev3's, waardoor ik hem pas 11 feb kan ophalen 😥.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
Voor het aanschaffen van een bench voor een niet al te grote hond (20 kg) ben ik op zoek naar de afmetingen van de kofferbak. Die lijken nergens te vinden (behalve de grootte in liters.) Zou een van de gelukkige vroege eigenaren wellicht de kofferbak breedte, diepte (met de vloer in de hoge en late stand) en de hoogte kunnen laten weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:47
EricEric752 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:16:
Voor het aanschaffen van een bench voor een niet al te grote hond (20 kg) ben ik op zoek naar de afmetingen van de kofferbak. Die lijken nergens te vinden (behalve de grootte in liters.) Zou een van de gelukkige vroege eigenaren wellicht de kofferbak breedte, diepte (met de vloer in de hoge en late stand) en de hoogte kunnen laten weten?
Kijk deze video even YouTube: Exclusive Kia EV3 In-Depth Review: Unmatched 40-Minute Breakdown of ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Ik kan 'm wel voor je opmeten vrijdag (hij is nu 2 dagen weg), maar wat ik zoek is eigenlijk een hondenrek plus dwarshek, dat zou ik veel fijner vinden dan een bench. In mijn Volvo heb ik nu deze ( https://www.vstore.nl/med...c85f8/h/o/hondenhek_6.jpg ).

Zoiets is echt ideaal, en zouden we ook graag in de EV3 willen. Maar de kans dat ik die ga vinden lijkt mij klein....

Ik heb aanvankelijk in de Volvo een losse bench gehad, maar dat laat als je een grote hond hebt (Grote Munsterlander, 35 kg) echt niets van je bagageruimte over. Dan is de optie hondenrek + dwarshek of de af-fabriek bench van Volvo zo veel handiger.

[ Voor 12% gewijzigd door aip op 28-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Dat ziet er idd erg goed uit, maar alleen precies op maat voor die auto. Opmeten zou fijn zijn. De youtuber had idd een meetlint, maar gebruikte dat geloof ik alleen voor de afstand tussen de vloer en plafond achterin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54
78cm bij 105cm. Hoogte ongeveer 66cm, als de vloer in de hoge (niet verlaagde) stand is. Lage stand voegt ongeveer 15cm toe aan de hoogte

[ Voor 4% gewijzigd door Shmoozer op 28-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Perfect. Dank je 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmartens9
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-05 17:33
Klopt het dat de car wash mode niet in de plus versie (en waarschijnlijk dus air versie) zit? Ik kan hem niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Mmartens9 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:08:
Klopt het dat de car wash mode niet in de plus versie (en waarschijnlijk dus air versie) zit? Ik kan hem niet vinden
Laat maar, onnodig.

[ Voor 24% gewijzigd door aip op 28-01-2025 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Zijn hier mensen die overigens warm worden van de V2H mogelijkheid die de EV3 heeft waardoor je stroom ook terug kan leveren naar je huis? Ik zit er zelf op in te lezen maar ik lees dat terwijl het er wel op zit en dus kan, dat het nog niet helemaal practisch is aangezien bidirectionele laadpalen al gouw 4000 tot 6000 euro kunnen kosten en er dat er ook sowieso nog weinig laadpalen zijn die deze feature hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:29
Ik heb wel een laadpaal aangeschaft die dat gaat kunnen, Zaptec go 2. Werkt softwarematig voorlopig niet maar gaat wel komen. Kost 995 euro + installatie, iets duurder dus.Wordt maart geleverd, net zoals de EV3. Dus nog geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 18:16
Vagax schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:12:
Zijn hier mensen die overigens warm worden van de V2H mogelijkheid die de EV3 heeft waardoor je stroom ook terug kan leveren naar je huis? Ik zit er zelf op in te lezen maar ik lees dat terwijl het er wel op zit en dus kan, dat het nog niet helemaal practisch is aangezien bidirectionele laadpalen al gouw 4000 tot 6000 euro kunnen kosten en er dat er ook sowieso nog weinig laadpalen zijn die deze feature hebben.
Toen ik de auto kocht vorig jaar dacht ik er ook over na. Met de huidige prijzen verdien je die investering nooit terug. Wanner een bidirectionele laadpaal richting 1000 euro gaat dan pas gaat het lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Webbeb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:30:
Ik heb wel een laadpaal aangeschaft die dat gaat kunnen, Zaptec go 2. Werkt softwarematig voorlopig niet maar gaat wel komen. Kost 995 euro + installatie, iets duurder dus.Wordt maart geleverd, net zoals de EV3. Dus nog geen ervaring.
Even opgezocht en hij lijkt inderdaad voorbereid te zijn daarvoor, dat is even interessant. Moet ook nog een partij ook vinden die hem kan plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27

Coffee

Coffee

De Alfen Eve S- & Pro- lijn zouden ook voorbereid zijn (enkel voor AC-terugladen via de OBC van de auto), maar eerst zien en dan pas geloven. Dit stond in het verleden in een blogpost van ze, maar die lijken ze te hebben verwijderd.

Er is al veel discussie geweest in deze thread, lees maar terug :)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 14:06
Vagax schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:26:
[...]

[YouTube: Why this car is BETTER than the new Tesla Model Y]
Met de [/video] tags kan je hem insluiten :)

Zat al te wachten op de Carwow video!

Samenvatting (Mid spec GT uitvoering):
+ Veiligheidssystemen en rijfuncties in overvloed vergeleken met de competitie.
+ Meningen over interieur evenals exterieur zijn positief, interieur voelt zelfs aardig premium.
+ Goede vering en rijcomfort, op de snelweg alleen vind hij de Volvo EX30 comfortabeler rijden.
+ Voldoende ruimte achterin voor zijn klasse.
+ (Bonus) Mat zat niet op te letten en knalde bijna tegen de camera wagen aan, de Kia remde direct automatisch :P

- Hij trekt niet snel op en remt ook niet zo hard als de competitie, het is zelfs een van de "traagste".
- Het is niet comfortabel om met 3 volwassenen achterin te zetten.
- De real world range was maar 70% van de WLTP en nog veel slechter tijdens zijn tweede ritje (55%)

Mat zou de EV3 boven de kia ID.3, Peugeot e-2008, Cupra Born, Renalt Megane en Smart #1 nemen. Maar na even twijfelen toch liever voor de Volvo EX30 gaan :P

Ik heb veel van zijn reviews gezien, deze was best chaotisch maar over het algemeen eigenlijk best positief, hij noemt geen cijfer maar is erg positief over wat je krijgt voor het bedrag, ik denk dat de Volvo zijn voorkeur kreeg wegens het interieur comfort en rijgedrag, iets wat ik wel vaker heb gehoord over de EX30. Maar de Volvo heeft zijn eigen issues weer dus het is ook niet zo dat het rechtstreeks de betere auto is van de twee.
Ik vindt dit ergens vreemd. Lees juist veel dat de EX30 afvalt vanwege z'n minimale inerieur. Onzin als die raamknoppen zodat er geen knoppen en bedrading naar de deur hoeft (ookal gaan de ramen elektrisch omlaag en omhoog). Die auto is lang niet zo positief ontvangen als men laat lijken. Naar mijn idee is het een goede (snelle) auto die bovendien goed rijdt. Maar het is zeker geen volvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:21
Mag ik vragen bij welk bedrijf je dit hebt gekocht voor die prijs? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
adsa schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:30:
[...]

Toen ik de auto kocht vorig jaar dacht ik er ook over na. Met de huidige prijzen verdien je die investering nooit terug. Wanner een bidirectionele laadpaal richting 1000 euro gaat dan pas gaat het lonen.
Het probleem is niet technisch, er moet wet-en regelgeving gemaakt worden. Dan weet jij wel dat het nog even gaat duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

twowheeler schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Ik vindt dit ergens vreemd. Lees juist veel dat de EX30 afvalt vanwege z'n minimale inerieur. Onzin als die raamknoppen zodat er geen knoppen en bedrading naar de deur hoeft (ookal gaan de ramen elektrisch omlaag en omhoog). Die auto is lang niet zo positief ontvangen als men laat lijken. Naar mijn idee is het een goede (snelle) auto die bovendien goed rijdt. Maar het is zeker geen volvo
Ik ben het met je eens, als je zijn review terug kijkt van de Volvo XC30 vind hij de auto krap, hekelt hij dat zelfs de zijspiegels via het touch screen bestuurd moet worden en niet geheel Volvo achtig aanvoelt naast de wat meer premium materialen die veel terug komen. Maar ik gok dus dat hij de Volvo koos in de EV3 vergelijking meer voor het rijgedrag, iets waar hij erg veel waarden aan legt maar als je kijkt hoe de EV3 vooral een familie auto is die niet per se de sportiefste hoeft te zijn vind ik 7,7 seconden van 0 naar 100 flink zat :P

[ Voor 4% gewijzigd door Vagax op 29-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:28
Vagax schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Ik ben het met je eens, als je zijn review terug kijkt van de Volvo XC30 vind hij de auto krap, hekelt hij dat zelfs de zijspiegels via het touch screen bestuurd moet worden en niet geheel Volvo achtig aanvoelt naast de wat meer premium materialen die veel terug komen. Maar ik gok dus dat hij de Volvo koos in de EV3 vergelijking meer voor het rijgedrag, iets waar hij erg veel waarden aan legt maar als je kijkt hoe de EV3 vooral een familie auto is die niet per se de sportiefste hoeft te zijn vind ik 7,7 seconden van 0 naar 100 flink zat :P
Sneller moeten we ook niet willen, denk ik dan. Heb er eentje gehad die het in de helft van de tijd kon, maar wat heb je eraan? Je kunt het rubber zo ongeveer zien slijten en ev banden zijn duurder. En het asfalt gaat er ook van kapot. Doe mij maar meer range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
TheBazeman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Ik ga het proberen maar zoals ik al schreef treed het fenomeen alleen op tijdens rijden op cruise control.

Handmatig rijden met i-Pedal en lv3 of lv auto geeft goede regeneratie tijdens afremmen, zie dan hoge waarden van -70kW of meer voorbij komen bij flink afremmen.

Willen jullie eens naar het regeneratie gedrag kijken tijdens het rijden op cruise control en de ervaring delen?
Kan me niet voorstellen dat ik het als enige heb.
Vandaag naar kantoor gereden met lv2 en cruise control. Maakt geen verschil. Heb wel gemerkt dat bij-remmen tijdens lv2 of lv1 met het rempedaal geen extra regeneratie oplevert en dat lv2 dus een stuk minder regenereert dan lv3. Kia E-Niro 2019 heeft dit wel gewoon.

Maar goed, ook tijdens een rit van 30 minuten grotendeels op de cruise control geeft als max regeneratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4r6VrSyEOGz2MHl4XJRFAN4234=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lz87HKb1BNzvOwT4rr1wvXnM.jpg?f=user_large

Rit verbruik is ook waanzinnig wat mij betreft (cruise control op 102km/u):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOumgbroteRSjKBtwzip8ZbTQdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UuQwcYOnNAtYJNQZNI6Rf98c.jpg?f=user_large

Na de rit alle velgen even gevoeld of die erg warm zijn of zo en dat is niet het geval, dus er loopt geen remschijf aan.

Hebben anderen dit fenomeen tijdens cruise control ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
TheBazeman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Vandaag naar kantoor gereden met lv2 en cruise control. Maakt geen verschil. Heb wel gemerkt dat bij-remmen tijdens lv2 of lv1 met het rempedaal geen extra regeneratie oplevert en dat lv2 dus een stuk minder regenereert dan lv3. Kia E-Niro 2019 heeft dit wel gewoon.

Maar goed, ook tijdens een rit van 30 minuten grotendeels op de cruise control geeft als max regeneratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de rit alle velgen even gevoeld of die erg warm zijn of zo en dat is niet het geval, dus er loopt geen remschijf aan.

Heb er gisteren even op gelet voor je toen ik naar huis reed. In de adaptive cruise control (level 3 + i-pedal) gewoon ruime - waardes bij afremmen. Dus herken je klachten in ieder geval niet bij mijn auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 15:30
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de EV3 GT-PlusLine. Wat een onwijs fijne auto. Bestelling direct doorgezet naar de leasemaatschappij voor de kleur Aurora Black Pearl. Nu hopen dat de levertijd meevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 16:18
Bolko schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:44:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de EV3 GT-PlusLine. Wat een onwijs fijne auto. Bestelling direct doorgezet naar de leasemaatschappij voor de kleur Aurora Black Pearl. Nu hopen dat de levertijd meevalt!
Ik heb via de Leasemaatschappij een Averturine Green GT-Line besteld en bij mij is de verwachte levertijd halverwege Mei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
https://www.dumpert.nl/du...ctedId=100113518_b5843f38

Wie van jullie is dit (op 2:14)? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sodeknetter, da's 2 mijl op een kWh. :? Laat die dat verbruik ook zien bij die snelheden met de cruise control uit?

Aan de andere kant, klopt de waarde van je resterende bereik wel? 261 km met 68% SoC komt overeen met een verbruik van iets meer dan 20 kWh/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:29
Innomine schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Mag ik vragen bij welk bedrijf je dit hebt gekocht voor die prijs? Thanks!
zynclaadpalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat er ergens met mijlen ipv kilometers wordt gerekend, zag die "bug" hier al eerder in het forum langskomen. Als je 31,3 kwh / 100 km deelt door 1,6 (verhouding mijl/km) dan is je verbruik 19,5 kwh / 100 km. En dat komt goed overeen met je resterende range bij 68% acculading.

Komt overigens ook overeen met wat je in alle reviews terugziet, bij koud weer is verbruik op snelweg blijkbaar iets van 20 kwh / 100 km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:48
Net deze review bekeken.
-1 voor het op de grond gooien van de rolhoes
-2 voor het snijden van een ui op het uitschuifbare tafeltje.

Zo ga je -ondanks dat je een carreviewer bent- toch niet met andermans spullen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

slagroomsoes schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Net deze review bekeken.
-1 voor het op de grond gooien van de rolhoes
-2 voor het snijden van een ui op het uitschuifbare tafeltje.

Zo ga je -ondanks dat je een carreviewer bent- toch niet met andermans spullen om.
Haha jij kent duidelijk Carwow/Mat Watson niet ;) Hij gooit wel vaker water of spullen door de cabine en het is traditie om de kofferbak plank weg te smijten als je die niet netjes op kan bergen in het ruim, en soms past die wel en gooit hij hem alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
BBKing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat er ergens met mijlen ipv kilometers wordt gerekend, zag die "bug" hier al eerder in het forum langskomen. Als je 31,3 kwh / 100 km deelt door 1,6 (verhouding mijl/km) dan is je verbruik 19,5 kwh / 100 km. En dat komt goed overeen met je resterende range bij 68% acculading.

Komt overigens ook overeen met wat je in alle reviews terugziet, bij koud weer is verbruik op snelweg blijkbaar iets van 20 kwh / 100 km
Ik heb mn home assistant er maar even bijgepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si13F6SmOk5GISkMFOUO-bmpvPo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kDsNtoOGcV54nKjg7JKNtvoN.jpg?f=user_large

Begonnen met 326km range - 268 km over na de rit = 58km terwijl ik maar 33,3km gereden heb volgens de rit registratie (wat ook klopt met google maps).

Gaat toch iets goed fout lijkt me

PS: yes gratis aan het laden bij de klant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik reed vanochtend een stukje achter een frost blue ev3 op de a1, heeft ie nou behalve de led verlichting achter toch nog halogeen remlichten en richtingaanwijzers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 17:23
Vagax schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:12:
Een van de redenen waarom ik voor deze auto heb gekozen!
Bizar dat die palen zo duur moeten zijn, begrijp het niet want de auto kan zelf al 220V leveren? toch niets ingewikkelder dan een reguliere laadpaal maar dan andersom?
Beperking zou kunnen zijn dat je een slimme meter met P1 poort nodig hebt. En Zaptec heeft een onsympathiek verdienmodel met abonnement vereiste voor loadbalancing, wat je heel simpel lokaal kan doen.
Maar ik vrees dat het nog vele jaren zal gaan duren voor V2H mogelijk zal zijn als ik hoor dat ook de EU er zijn plasje over moet gaan doen.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
TheBazeman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]

Begonnen met 326km range - 268 km over na de rit = 58km terwijl ik maar 33,3km gereden heb volgens de rit registratie (wat ook klopt met google maps).

33,3 * 1,6 = ongeveer 58. Dus ik denk dat mijn vermoeden juist is en dat ze ergens miles meten en die als km's weergeven op je scherm. Dan gaan ook ale berekeningen fout. Waarschijnlijk met software update wel te fixen, typische kinderziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27

Coffee

Coffee

jebman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Een van de redenen waarom ik voor deze auto heb gekozen!
Bizar dat die palen zo duur moeten zijn, begrijp het niet want de auto kan zelf al 220V leveren? toch niets ingewikkelder dan een reguliere laadpaal maar dan andersom?
Beperking zou kunnen zijn dat je een slimme meter met P1 poort nodig hebt. En Zaptec heeft een onsympathiek verdienmodel met abonnement vereiste voor loadbalancing, wat je heel simpel lokaal kan doen.
Maar ik vrees dat het nog vele jaren zal gaan duren voor V2H mogelijk zal zijn als ik hoor dat ook de EU er zijn plasje over moet gaan doen.
Het is allemaal nog niet echt duidelijk, en het kan überhaupt nog niet in Nederland. Ik snap dat je dit het meegenomen in je overwegingen, en dat het vervelend is om dit nu zo te horen. In deze thread adviseerden we iedereen om de V2X functie niet mee te nemen in je overweging deze auto te kiezen, omdat het zeer randvoorwaardelijk is ondanks mooie Kia marketing.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
TheBazeman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]

Het is en blijft een GOM, en ik vind het al heel wat dat je nu ook de boven- en onderkant van de verwachte range te zien krijgt.

Verder zou ik dan testen door de auto van 100% zover mogelijk naar 0% te rijden, en dan kijken wat de werkelijk gereden afstand is. Een betere indicator dan dat krijg je niet.

En wat @BBKing zegt klinkt ook steeds aannemelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
BBKing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:52:
[...]

33,3 * 1,6 = ongeveer 58. Dus ik denk dat mijn vermoeden juist is en dat ze ergens miles meten en die als km's weergeven op je scherm. Dan gaan ook ale berekeningen fout. Waarschijnlijk met software update wel te fixen, typische kinderziekte.
Okay....euhm volle accu is 405km nu, dus delen door 1,6 geeft 253km....wat ook overeen komt met mijn vermoeden voor de range. Ik zal straks terugrijden zonder cruise control en kijken wat de dagrit doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0SqIEcq7CrL3eJp8X3GU78dq9c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IHq2XyOm5O7rAKbFWHcZJU4I.jpg?f=user_large

78kWh / 253km * 100km = 30,83kWh/100km, komt aardig overeen met de rit van vanochtend.

Ik pak mn E-Niro voor de rit naar Oostenrijk straks maar denk ik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@TheBazeman Ik kan het niet terugvinden, maar ik ging er van uit dat je een EV3 met grote accu rijdt. Of is het toch de kleine variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everthree
  • Laatst online: 06-06 12:15
Hallo medeforumleden!
Ook wij hebben een Ev3 besteld en zijn net als velen hier in blijde verwachting van een plus advanced 58kwh in de kleur frosted blue.
Volgens de dealer kunnen we hem in de derde week van maart tegemoet zien. Zeer waarschijnlijk dan voorzien van AI-funtie.
We zijn niet helemaal newbe's. Rijden nu in een heerlijke Kia Soul 68 kw. 28 Zonnepanelen op het dak, een laadpaal van Wallbox ( gelukkig met lang vast snoer nu de laadklep aan de zijkant zit)
Onze insteek is milieu op 1, genieten van elektrisch rijden op 2. We hebben daarom met veel belangstelling al wekenlang jullie issues waar je tegenaan loopt gelezen. Een aantal al met de dealer besproken. Hij heeft het over kinderziektes die via automatische updates verholpen gaan worden. Mijn vraag was toen wel
Of deze updates afgaan van de 2 gratis updates waar je recht op hebt. Zoekt ie uit voor ons en kom ik op terug hier.
Er zijn nog veel vragen, ook voor dealers onbeantwoord. Zo wilden wij een thuisbrenger in de auto; onbekend of die er gaat komen. De hele accessoirelijn moet nog op gang komen.
YouTube: Kia EV3 K3 Earth 81KW Frost Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Everthree schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:52:
Hallo medeforumleden!
Ook wij hebben een Ev3 besteld en zijn net als velen hier in blijde verwachting van een plus advanced 58kwh in de kleur frosted blue.
Volgens de dealer kunnen we hem in de derde week van maart tegemoet zien. Zeer waarschijnlijk dan voorzien van AI-funtie.
We zijn niet helemaal newbe's. Rijden nu in een heerlijke Kia Soul 68 kw. 28 Zonnepanelen op het dak, een laadpaal van Wallbox ( gelukkig met lang vast snoer nu de laadklep aan de zijkant zit)
Onze insteek is milieu op 1, genieten van elektrisch rijden op 2. We hebben daarom met veel belangstelling al wekenlang jullie issues waar je tegenaan loopt gelezen. Een aantal al met de dealer besproken. Hij heeft het over kinderziektes die via automatische updates verholpen gaan worden. Mijn vraag was toen wel
Of deze updates afgaan van de 2 gratis updates waar je recht op hebt. Zoekt ie uit voor ons en kom ik op terug hier.
Er zijn nog veel vragen, ook voor dealers onbeantwoord. Zo wilden wij een thuisbrenger in de auto; onbekend of die er gaat komen. De hele accessoirelijn moet nog op gang komen.
Benieuwd naar de antwoorden mbt de updates! Hou ons maar op de hoogte.
Gefeliciteerd met de aanschaf en succes met het opbrengen van het geduld!
Heb de eerste 1000km er op zitten in mijn 58kWh Plus Adv. en ik beloof je, het is het wachten waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Everthree schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:52:
Hallo medeforumleden!
Dat heb ik even over het hoofd gezien maar hoe zit het met die 2 updates die gratis zijn? Gaat dit over systeem updates?

Edit: Ben even op onderzoek uit gegaan, het betreft de OTA updates maar zijn er vrij vaag over wat precies een update inhoudt. Klinkt als gewoon een systeem update, maar als ik het goed begrijp kan je na je 2 updates ook handmatig je auto updaten dmv een USB stick of via de Kia Connect store weer een abbo afsluiten voor OTA updates. :S

[ Voor 12% gewijzigd door Vagax op 29-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everthree
  • Laatst online: 06-06 12:15
De dealer heeft mij dat verteld; 2 gratis updates via Opta. ( en...hou me ten goede, volgens mij ook ergens gelezen.)
Ik ga er toch een beetje vanuit dat kinderziektes voor rekening van Kia zijn. Ben wel benieuwd hoe Kia die kinderziektes inventariseert.
Persoonlijk hou ik van goed contact met de dealer over dit soort zaken. Ik zal eens vragen hoe zij dit soort klachten " hoger in de boom werken".
Of Kia moet lekker meedoen aan dit forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Coffee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Het is allemaal nog niet echt duidelijk, en het kan überhaupt nog niet in Nederland. Ik snap dat je dit het meegenomen in je overwegingen, en dat het vervelend is om dit nu zo te horen. In deze thread adviseerden we iedereen om de V2X functie niet mee te nemen in je overweging deze auto te kiezen, omdat het zeer randvoorwaardelijk is ondanks mooie Kia marketing.
Mijn laadpaalplaatser adviseerde mij om de Zaptec Go te nemen ipv het nieuwe model dat V2X kan : zonde om nu geld uit te geven voor iets dat er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldrikp45
  • Laatst online: 01-02 18:38
Kun jij aangeven hoe groot het prijsverschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

TheBazeman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Okay....euhm volle accu is 405km nu, dus delen door 1,6 geeft 253km....wat ook overeen komt met mijn vermoeden voor de range. Ik zal straks terugrijden zonder cruise control en kijken wat de dagrit doet.

[Afbeelding]

78kWh / 253km * 100km = 30,83kWh/100km, komt aardig overeen met de rit van vanochtend.

Ik pak mn E-Niro voor de rit naar Oostenrijk straks maar denk ik. 8)7
Ik denk (helaas) dat je gelijk hebt.
Voorbeeld:
Ik heb vandaag een rit gemaakt van 44km. Volgens de auto was het verbruik 6,3km per kwh.
Echter, mijn accu is 6 procent gedaald. Als ik 6 procent van 81kwh reken, komt ik op 4,86kwh verbruik voor deze rit. Als ik dat vermenigvuldig met mijn verbruik dat de auto aangaf (6,3km per kwh) kom ik op 30,6KM. Dat klopt echt niet.

Maar dat maakt het verbruik dus echt nog een stuk hoger dan ik al dacht...

[ Voor 3% gewijzigd door Johan9711 op 29-01-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Johan9711 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Ik denk (helaas) dat je gelijk hebt.
Voorbeeld:
Ik heb vandaag een rit gemaakt van 44km. Volgens de auto was het verbruik 6,3km per kwh.
Echter, mijn accu is 6 procent gedaald. Als ik 6 procent van 81kwh reken, komt ik op 4,86kwh verbruik voor deze rit. Als ik dat vermenigvuldig met mijn verbruik dat de auto aangaf (6,3km per kwh) kom ik op 30,6KM. Dat klopt echt niet.

Maar dat maakt het verbruik dus echt nog een stuk hoger dan ik al dacht...
Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. Laten we er vanuit gaan dat die 6% klopt, en dat je dan idd 6% van 78kWh (bruikbaar) verbruikt hebt, in 44km... dat is 4,62kWh voor 44km. Ook wel 4,62 / 0,44 = 10,5kWh/100km -- dat is enorm zuinig dus?

Dat je op 30,6 uitkomt betekent dat je met 6,3km per kWh eigenlijk maar 30,6 kilometer had kunnen komen met 6%, maar je bent er 44km mee gekomen.

Dus lijkt me idd niet kloppen, maar in 't voordeel van de auto in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

-

[ Voor 99% gewijzigd door Johan9711 op 29-01-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Misschien wel -- maar dan ga je er vanuit dat de 6% verbruik niet klopt, of ze dat de state-of-charge (SoC) niet lineair berekenen (wat gek zou zijn)? Opzich is de berekening niet moeilijk. Verbruikte kWh (percentage daling) / objectieve afstand (crosscheck met google maps) = verbruik.

Raar verhaal allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52

grimson

domeingrommer

koelkast schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:07:
Ik reed vanochtend een stukje achter een frost blue ev3 op de a1, heeft ie nou behalve de led verlichting achter toch nog halogeen remlichten en richtingaanwijzers?
Ik dacht het al gezien te hebben in een review en opgezocht

https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00896.html

Zo te zien heeft alleen de luxere trim met de remlampen in de achterklep alles LED.
De instappers moeten het doen met 3x gloeilamp

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 07:38
Hoe wassen jullie de EV3? Is het aan te raden om met hoge druk te wassen?
En hoe kan ik op het diplay kw/100km veranderen naar km/ kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
Ev3 fan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:14:
Hoe wassen jullie de EV3? Is het aan te raden om met hoge druk te wassen?
En hoe kan ik op het diplay kw/100km veranderen naar km/ kw?
Gebruik de zoek functie in de auto en zoek naar het eenheden menu en daar kun je de display eenheden aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag even opgelet en als ik in lvl2 de cc het remmen laat doen dan zag ik ongeveer 22kw regeneratie. Klik ik de cc uit dan is de regeneratie rond de 50kw.

Heb lvl3 niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Is er al iemand die de update van 5 december voor de EV3 [stond omstreeks die tijd op de boot], handrem en achterklep heeft gedaan?
Pagina: 1 ... 27 ... 56 Laatste