Kreeg dit aangeboden toen ik de instellingen door liep, hoefde er verder niets speciaals voor te doen.josduisings schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:39:
[...]
Ok. En dan kun je eea instellen door dit te vragen? Hoe activeer je dit? Die knop rechtsboven op het stuur doet ook echt helemaal niets als ik erop klik 🤷♂️
Iedereen zijn ding. Ik koop met reden geen alibaba opladers, battery-packs, etc. Ik kijk wel beter uit, en wil niet uitleggen waarom de boel in de fik vliegt. Kan dat bij kwaliteitsspul gebeuren? Ja zeker, maar minder vaak, en dan heb ik een factuur van een normaal bedrijf in de mail zitten, waar ik de verzekering mee van me af kan houden.matje70 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:35:
[Afbeelding]
Op voorhand gekocht. Werkt uitstekend met mijn EV3. Ontgrendelen was even zoeken, 2x openknop op afstandsbediening indrukken en hij ontgrendeld.
Is dit nuttig?
Ik bedank, maar ben stiekem natuurlijk wel benieuwd te weten of het werkt.
Besteld in Belgïe gisteren, een GT Line in Snow White Pearl met EV Tech + Premium Pack (In België de versie met alles erop en eraan exclusief het zonnedak) Levering al eind februari
Er staat een Car Code op de bestelbon beginnend met 9VWxxx /SWP / DFS. Is dit de VIN?
Er staat een Car Code op de bestelbon beginnend met 9VWxxx /SWP / DFS. Is dit de VIN?
[ Voor 19% gewijzigd door bartmaniac op 30-01-2025 00:51 ]
Dat denk ik niet.bartmaniac schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:43:
Besteld in Belgïe gisteren, een GT Line in Snow White Pearl met EV Tech + Premium Pack (In België de versie met alles erop en eraan exclusief het zonnedak) Levering al eind februari
Kia VIN nummers starten met 'KNA'.
Zie ook https://en.wikibooks.org/...(VIN_codes)/KIA/VIN_Codes
De EV3 staat nog niet genoemd hier.
Mijn EV6 VIN start inderdaad met KNAC
Mijn EV3 VIN start met KNAF
VIN nummer van jouw EV3 zou bekend moeten zijn, gezien de korte levertijd.
Dealer kan dit alvast opzoeken voor je.
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Was al eerder gesteld maar nooit beantwoord: werkt deze ook op de basic trim (Air/Business)?matje70 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:35:
[Afbeelding]
Op voorhand gekocht. Werkt uitstekend met mijn EV3. Ontgrendelen was even zoeken, 2x openknop op afstandsbediening indrukken en hij ontgrendeld.
Is dit nuttig?
Auto is eindelijk besteld, via Ayvens de order bij van Mossel aangevraagd. Levering staat op eind mei.
Het is de 81.4kWh Plus 5d, Aurora Black Pearl geworden. Laat er tzt nog een verwijderbare trekhaak op zetten.
Het is de 81.4kWh Plus 5d, Aurora Black Pearl geworden. Laat er tzt nog een verwijderbare trekhaak op zetten.
Inmiddels heb ik mijn EV3 ook voor de deur staan. (plus, LR, snow white).
Trekhaak komt nog.
Rijdt heerlijk, alleen rijbaan assistent hou ik niet van.
Verbruik is ook gelijk of soms beter dan mijn vorige auto (E-golf) .
Ik denk dat ik inmiddels ook wel alle knoppen en opties weet.
Behalve : de infostreep links. Rechts is actueel stroomverbruik/regeneratie.
Maar die links?:strip_exif()/f/image/bMj73IzvUk9xJlj8zX3yeYOe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond wel een video, maar die slaat nu net dit over..
YouTube: KIA Tutorial - EV Dashboard Setup & Display - EV5, EV9, EV3
Trekhaak komt nog.
Rijdt heerlijk, alleen rijbaan assistent hou ik niet van.
Verbruik is ook gelijk of soms beter dan mijn vorige auto (E-golf) .
Ik denk dat ik inmiddels ook wel alle knoppen en opties weet.
Behalve : de infostreep links. Rechts is actueel stroomverbruik/regeneratie.
Maar die links?
:strip_exif()/f/image/bMj73IzvUk9xJlj8zX3yeYOe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond wel een video, maar die slaat nu net dit over..
YouTube: KIA Tutorial - EV Dashboard Setup & Display - EV5, EV9, EV3
Infostreep links is snelheid. Als je over maximum heen gaat komt er ook een rood bolletje bij.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Info streep/kleur is ook afhankelijk van gekozen rijmodus en kan gekozen worden in de layout sectie van de instellingen en natuurlijk door het wijzigen van de rijmodus op het stuur.Johan9711 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:16:
Infostreep links is snelheid. Als je over maximum heen gaat komt er ook een rood bolletje bij.
[ Voor 8% gewijzigd door pati op 30-01-2025 11:29 ]
EV3 adv + LR 19” allseason
En er zijn er weer een dikke 100 van de boot gereden; https://www.kenteken.tv/h...&filter=EV3&bjmin=&bjmax=
V2L wordt pas bij de Plus genoemd in de prijslijst. Dus ik denk niet dat je met de Air er wat mee kunt.Joukev schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:38:
[...]
Was al eerder gesteld maar nooit beantwoord: werkt deze ook op de basic trim (Air/Business)?
V2L zit vanaf de Plus achterin verwerkt, ik kan op de prijslijst niks vinden over de standaard V2L uit de laadpoort dus ik gok dat die standaard ook op de Air zit, mits je de adapter hebt.matje70 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:43:
[...]
V2L wordt pas bij de Plus genoemd in de prijslijst. Dus ik denk niet dat je met de Air er wat mee kunt.
Ik gok dat als de Air geen V2L heeft, er ook geen 220V aansluiting in achterbank aanwezig is.Vagax schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:55:
[...]
V2L zit vanaf de Plus achterin verwerkt, ik kan op de prijslijst niks vinden over de standaard V2L uit de laadpoort dus ik gok dat die standaard ook op de Air zit, mits je de adapter hebt.
Inderdaad wordt pas vanaf de Plus V2L vermeld. En als V2L aanwezig is lijkt het mij logisch dat zowel de 220V binnen als ook V2L via de laadpoort buiten functioneert.
De V2L binnen/buiten komt vanaf dezelfde 220V omvormer lijkt mij.
[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 30-01-2025 14:07 ]
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Dat is inderdaad wat ik al zei, V2L zit vanaf de Plus achterin verwerkt, de poort zal vanaf de Air anders wel gewoon V2L ondersteuning maar dat kan ik niet bevestigen. V2X zit wel specifiek vanaf de PlusPrimaBB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Ik gok dat als de Air geen V2L heeft, er ook geen 220V aansluiting in achterbank aanwezig is.
Inderdaad wordt pas vanaf de Plus V2L vermeld. En als V2L aanwezig is lijkt het mij logisch dat zowel de 220V binnen als ook V2L via de laadpoort buiten functioneert.
En ik bedoel dus dat V2L bij Air er dus in z'n geheel niet zal zijn. Wegens ontbreken van omvormerVagax schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Dat is inderdaad wat ik al zei, V2L zit vanaf de Plus achterin verwerkt, de poort zal vanaf de Air anders wel gewoon V2L ondersteuning maar dat kan ik niet bevestigen. V2X zit wel specifiek vanaf de Plus
[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 30-01-2025 14:25 ]
Ik moet helaas nog 4 maanden wachten volgens de dealerVagax schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Dat is inderdaad wat ik al zei, V2L zit vanaf de Plus achterin verwerkt, de poort zal vanaf de Air anders wel gewoon V2L ondersteuning maar dat kan ik niet bevestigen. V2X zit wel specifiek vanaf de Plus
Als je zegt "achterin verwerkt, is dat dan dat stopcontact bij de achter bank?
Ik ga zelf voor de Plus Advanced (SR) met ADAS pack, alleen zat daardoor aan de top van mijn budget, dus de kleur werd de standaard "Clear White".
Iemand hier toevallig met die kleur optie? Valt het mee voor een " gratis " kleur?
Ja, ik heb ook de clear White. En ik moet heel eerlijk zeggen dat het echt best goed past bij deze auto. Er zitten erg veel zwarte accenten in waardoor het best een mooie combi is. Alleen wel erg snel viesNVranya schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik moet helaas nog 4 maanden wachten volgens de dealermaar ik volg dit topic gretig.
Als je zegt "achterin verwerkt, is dat dan dat stopcontact bij de achter bank?
Ik ga zelf voor de Plus Advanced (SR) met ADAS pack, alleen zat daardoor aan de top van mijn budget, dus de kleur werd de standaard "Clear White".
Iemand hier toevallig met die kleur optie? Valt het mee voor een " gratis " kleur?
Niet mee rijden en binnen laten staan, dan blijft hij schoonJohan9711 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, ik heb ook de clear White. En ik moet heel eerlijk zeggen dat het echt best goed past bij deze auto. Er zitten erg veel zwarte accenten in waardoor het best een mooie combi is. Alleen wel erg snel vies
Over schoonmaken gesproken. Heeft iemand de ev3 al door de wasstraat gehad?
zoja, krasjes?
Laat je de spiegels en handgrepen inklappen of juist niet?
Heb de mijne al 3 weken en is hartstikke vies maar wacht toch nog even op ervaringen van anderen
zoja, krasjes?
Heb de mijne al 3 weken en is hartstikke vies maar wacht toch nog even op ervaringen van anderen
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Iemand al een auto met trekhaak in gebruik? In de opmerkingen bij de meegemonteerde kabelset staat “Voor uw veiligheid en comfort worden ook andere geavanceerde rijhulpsystemen van het voertuig automatisch gedeactiveerd wanneer een aanhanger/fietsendrager wordt aangesloten en gedetecteerd.”
Dat heb ik net nagevraagd bij de dealer, en daar kwam dit antwoord uit:
De eerste 3 kan ik snappen, de laatste niet. Worden de (parkeer)sensoren ook gebruikt voor de rijstrookassistentie?De systemen die worden uitgeschakeld zijn: Parkeersensoren, camera, dodehoekdetectie, lane keeping assist.
Ik heb al 18 jaar een zwarte auto, daar zie je ook alles op.Johan9711 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, ik heb ook de clear White. En ik moet heel eerlijk zeggen dat het echt best goed past bij deze auto. Er zitten erg veel zwarte accenten in waardoor het best een mooie combi is. Alleen wel erg snel vies
Is bij onze Volvo precies hetzelfde, daar komt het laatste door het blind spot information system die wordt uitgeschakeld met een aanhanger. Dat werkt kennelijk samen met de rijbaanbewaking (zullen dezelfde sensoren en camera's zijn denk ik dan maar?)aikink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:
Iemand al een auto met trekhaak in gebruik? In de opmerkingen bij de meegemonteerde kabelset staat “Voor uw veiligheid en comfort worden ook andere geavanceerde rijhulpsystemen van het voertuig automatisch gedeactiveerd wanneer een aanhanger/fietsendrager wordt aangesloten en gedetecteerd.”
[...]
De eerste 3 kan ik snappen, de laatste niet. Worden de (parkeer)sensoren ook gebruikt voor de rijstrookassistentie?
Wordt de achtercamera ook uitgeschakeld? Die heb ik liever aan als ik achteruitrij met een aanhanger, vind ik op de ford ook heel handig.aikink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:
[...]
De eerste 3 kan ik snappen, de laatste niet. Worden de (parkeer)sensoren ook gebruikt voor de rijstrookassistentie?
Noem me maar voorzichtig maar ik ga mijne gewoon met de hand doen. Gewoon 2 emmers pakken en gaan met die banaan. Is het te koud? Dan maar even wachten. Het is ook een ontspannen klusje, vind ik. Een wasstraat levert op lange termijn altijd krasjes op.AtlAntA schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:01:
zoja, krasjes?
[quote]aikink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:
Iemand al een auto met trekhaak in gebruik?
Wij hebben een plus met trekhaak. We hebben hem tot nu toe 1x gebruikt met de fietsendrager er op. Volgens mij werd er niks uitgeschakeld. De camera werkte, de achtersensoren ook, want die piepten continue bij het naar achteren rijden.
Ik lees van anderen dat een trekhaak nog niet mogelijk is, misschien werkt het daarom nog niet goed, misschien komt er nog een update waarna dit wel goed werkt?
Wij hebben een plus met trekhaak. We hebben hem tot nu toe 1x gebruikt met de fietsendrager er op. Volgens mij werd er niks uitgeschakeld. De camera werkte, de achtersensoren ook, want die piepten continue bij het naar achteren rijden.
Ik lees van anderen dat een trekhaak nog niet mogelijk is, misschien werkt het daarom nog niet goed, misschien komt er nog een update waarna dit wel goed werkt?
Dat laatste was inderdaad het verhaal van mijn dealer. De door mij bestelde trekhaak zou pas gemonteerd mogen worden van de importeur als de software update beschikbaar is. Datum onbekend.gerard_star schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:57:
[quote]aikink schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:21:
Zojuist even geprobeerd. Spiegels in ieder geval wel laten inklappen, bij mij knikte hij de linkerzijspiegel ze verkeerde kant op. Gelukkig geen schade. Verder geen probleem.AtlAntA schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:01:
zoja, krasjes?
Met elke wasstraat heb je in meer of mindere mate kans op krasjes. Zelf was ik 'm met de hand. Kost met een beetje doorwerken nog geen 45 minuten inclusief stofzuigen en wordt stukken schoner dan de wasstraat.AtlAntA schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:01:
zoja, krasjes?
Vooral de achterkant van de auto wordt erg snel vies.
Inderdaad de achterkant wordt erg snel vies. Mijn achterraam is nu in zijn geheel geblindeerd.slagroomsoes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Met elke wasstraat heb je in meer of mindere mate kans op krasjes. Zelf was ik 'm met de hand. Kost met een beetje doorwerken nog geen 45 minuten inclusief stofzuigen en wordt stukken schoner dan de wasstraat.
Vooral de achterkant van de auto wordt erg snel vies.
Ben het met je eens dat het met de hand schoner wordt en mits goed gedaan ook beter voor de lak is. Punt is alleen dat ik een 'mooi weer wasser' ben. In deze tijd van het jaar heb ik het er niet voor over
Met de EV van München naar Berlijn, en dat met 25 auto's testen. De EV3 komt op een 10e plek uit. Wat de test wat mij betreft vooral laat zien: aerodynamica bepaalt de winnaar en verliezer. Hoe vierkanter het model, des te hoger het gemeten verbruik. Een kleine uitzondering (MG 4) daargelaten.
Als ik zie wat de auto's kosten die hoger geëindigd zijn vind ik dat de EV3 het heel prima doet.
Ik heb de auto nu 2,5week, heb er 1000km mee gereden. Algehele indruk totnutoe is zeer prettige auto, ben blij dat ik ev ben gaan rijden.
Enkele bevindingen die mensen hier misschien kunnen herkennen/oplossen:
- Achterruitwisser zit er echt alleen maar voor de vorm. Ruit wordt al mega gauw vies, en dat wissertje raakt volgens mij nog niet de helft van de ruit.
- Navigatie cruise control is echt geniaal in file verkeer. Zelf optrekken en afremmen werkt zeer fijn.
- Lane keep assist vind ik niet zo fijn. Dit gaat met teveel korte rukjes aan het stuur gepaard. En als je een weg hebt met stippelijn als randmarkering rechts piept ie onnodig.
- Ik heb altijd apple music via bluetooth gekoppeld. Als ik dan de afspeellijst op het grote scherm heb, kun je wel scrollen door de lijst maar als je een nummer dan aanklikt, gebeurt er niets.
- Kids vinden de natuurgeluiden geweldig
- Audio heb ik zo ver mogelijk naar de achterbank geleid via de EQ maar dit blijft toch onvoldoende voor de achterbank.
- Koffie icoontje komt echt op de meest willekeurige momenten tussendoor piepen. Echt nutteloos. Vraag me af waarom dit niet optioneel is.
- Achterbak is kleiner dan ik dacht (mijn vergelijking is een Berlingo, beetje oneerlijk) ben benieuwd hoe dat met de vakanties gaat. Wellicht zo'n bak op de trekhaak zetten??
- Verbruik valt me allezins mee. Zit nu op zo'n 15,5-16 kWh/100km gemiddeld. Volgens mij best netjes gezien de temperatuur buiten.
- Ben nog zoekende naar een kleinere laadkabel van 1-2m ipv de bijgeleverde 5m kabel.
- Laadpunt heb ik nog niet, volgt over een maand. Blij dat ik evcc dan eindelijk uit z'n demo modus kan halen
- Achterruitwisser zit er echt alleen maar voor de vorm. Ruit wordt al mega gauw vies, en dat wissertje raakt volgens mij nog niet de helft van de ruit.
- Navigatie cruise control is echt geniaal in file verkeer. Zelf optrekken en afremmen werkt zeer fijn.
- Lane keep assist vind ik niet zo fijn. Dit gaat met teveel korte rukjes aan het stuur gepaard. En als je een weg hebt met stippelijn als randmarkering rechts piept ie onnodig.
- Ik heb altijd apple music via bluetooth gekoppeld. Als ik dan de afspeellijst op het grote scherm heb, kun je wel scrollen door de lijst maar als je een nummer dan aanklikt, gebeurt er niets.
- Kids vinden de natuurgeluiden geweldig
- Audio heb ik zo ver mogelijk naar de achterbank geleid via de EQ maar dit blijft toch onvoldoende voor de achterbank.
- Koffie icoontje komt echt op de meest willekeurige momenten tussendoor piepen. Echt nutteloos. Vraag me af waarom dit niet optioneel is.
- Achterbak is kleiner dan ik dacht (mijn vergelijking is een Berlingo, beetje oneerlijk) ben benieuwd hoe dat met de vakanties gaat. Wellicht zo'n bak op de trekhaak zetten??
- Verbruik valt me allezins mee. Zit nu op zo'n 15,5-16 kWh/100km gemiddeld. Volgens mij best netjes gezien de temperatuur buiten.
- Ben nog zoekende naar een kleinere laadkabel van 1-2m ipv de bijgeleverde 5m kabel.
- Laadpunt heb ik nog niet, volgt over een maand. Blij dat ik evcc dan eindelijk uit z'n demo modus kan halen
Ik ondervind nog altijd dat de piepjes de meeste klachten aantrekken, het is dan ook niet per se zo dat ze uit moeten maar als je zelfs alles goed doet dan wilt die nog willekeurig piepen. Heb nog altijd hoop dat ze via een update net als bij Renault een soort quick setting toevoegen om met een druk op de knop alle gewenste veiligheidssystemen uitzetten zoals bij de Renault 5.
Ben dan ook zeer benieuwd naar de software kant van Kia, hoop dat ze veel kunnen oplossen via updates.
Ben dan ook zeer benieuwd naar de software kant van Kia, hoop dat ze veel kunnen oplossen via updates.
Hele gave test dit, geen gedoe met verschillende ritten en andere chauffeurs met verschillende rechtervoeten, maar een echte simulatie op de rollerbank, met temperatuur, wind, helling, etc gelijk voor alle auto's. Veel objectiever wordt het niet.aikink schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 06:54:
Met de EV van München naar Berlijn, en dat met 25 auto's testen. De EV3 komt op een 10e plek uit. Wat de test wat mij betreft vooral laat zien: aerodynamica bepaalt de winnaar en verliezer. Hoe vierkanter het model, des te hoger het gemeten verbruik. Een kleine uitzondering (MG 4) daargelaten.
Maar: wel een hele Duitse test; 130km/u als doelsnelheid en daarmee 111km/u gemiddeld is wel iets wat je op de autobahn voor elkaar krijgt, maar niet in Nederland. En dan speelt de luchtweerstand een nóg grotere rol en ben je met een hoge/blokkerige auto al snel in het nadeel. Ben benieuwd wat de uitkomst was met 100km/u als doelsnelheid.
Wat dat betreft is Nederland wel lekker voor een EV; zelfs met de kleine batterij kan je bijna overal komen, overal oplaadpunten, en de maximumsnelheid leent zich wel goed voor goede efficiëntie.
In mijn Niro EV werkt het stopcontact alleen als de auto ingeschakeld staat (Ready). V2L werkt vanuit de laadpoort en doet het met de auto uit.PrimaBB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Ik gok dat als de Air geen V2L heeft, er ook geen 220V aansluiting in achterbank aanwezig is.
Niro EV Exec 07-2023
Zoals gezegd afgelopen woensdag zonder cruise control teruggereden, maar kon niet dezelfde route rijden wegens file en even langs de hornbach ;-) Dus appels met peren, maar....hij kan het wel hoor, zo te zien aan de rit gegevens:Terranca schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:46:
[...]
Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. Laten we er vanuit gaan dat die 6% klopt, en dat je dan idd 6% van 78kWh (bruikbaar) verbruikt hebt, in 44km... dat is 4,62kWh voor 44km. Ook wel 4,62 / 0,44 = 10,5kWh/100km -- dat is enorm zuinig dus?
Dat je op 30,6 uitkomt betekent dat je met 6,3km per kWh eigenlijk maar 30,6 kilometer had kunnen komen met 6%, maar je bent er 44km mee gekomen.
Dus lijkt me idd niet kloppen, maar in 't voordeel van de auto in dit geval?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JWwWihtkiyXJHsNWbf27SWra.jpg?f=user_large)
Ik kan wel langs de dealert gaan maar dat wordt in dit vroege stadium van de EV3 een lastig verhaal denk en voor Kia Nederland benaderen zou ik graag wat verwijzingen van andere personen/EV3's hebben die tijdens cruise control ook maar max -2kW regeneratie zien.
Heb inmiddels i-Pedal maar ff uitgezet, vond dat op de snelweg niet echt lekker rijden met handmatig de snelheid aanhouden ;-)
PS: Heb de GT PlusLine, dus idd de grote accu. (Had gehoopt daar tijdens de rit naar Oostenrijk een stopje minder mee te kunnen maken voor bijladen tegenover de E-Niro)
Kia EV3 GT-PlusLine LR, 19” zomer- en 17” winterbanden. Heb daarnaast ook de E-Niro uit 2019.
Voor goed vergelijk is het handig als je configuratie in de signature in je profiel wordt toegevoegd. Ga naar je profiel (poppetje rechtsboven) klik dan op “mijn profiel” en “bewerken”. Scroll dan op die pagina tot bijna naar onder, daar staat de “signature” regel die je kunt invullen. Je krijgt dan eenzelfde regel toegevoegd aan je posts als ik ook onder mijn posts heb staan.TheBazeman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:38:
[...]
Zoals gezegd afgelopen woensdag zonder cruise control teruggereden, maar kon niet dezelfde route rijden wegens file en even langs de hornbach ;-) Dus appels met peren, maar....hij kan het wel hoor, zo te zien aan de rit gegevens:
[Afbeelding]
Ik kan wel langs de dealert gaan maar dat wordt in dit vroege stadium van de EV3 een lastig verhaal denk en voor Kia Nederland benaderen zou ik graag wat verwijzingen van andere personen/EV3's hebben die tijdens cruise control ook maar max -2kW regeneratie zien.
Heb inmiddels i-Pedal maar ff uitgezet, vond dat op de snelweg niet echt lekker rijden met handmatig de snelheid aanhouden ;-)
PS: Heb de GT PlusLine, dus idd de grote accu. (Had gehoopt daar tijdens de rit naar Oostenrijk een stopje minder mee te kunnen maken voor bijladen tegenover de E-Niro)
Hallo, ik ben helemaal nieuw op Tweakers dus vergeef mijn 'beginnersfouten'
Moet binnenkort nieuwe zakelijk leaseauto uitzoeken, vervelend weer ;-)
EV3 staat op nr 1 in m'n shortlist, Elroq en Scenic op 2 en 3.
Ik vindt de piepjes een van de grootste nadelen maar denk dat daar niet snel een verandering in komt.
Het is namelijk geen specifiek EV3 dingetje maar Kia in het algemeen.
Dan hadden ze dat toch allang bij de EV6 en alle andere modellen aangepast via een update.
Maar dan de praktijk, welke hulpmiddelen moet je elke keer opnieuw uitzetten om een piepvrije rit te maken?
Tijdens de proefrit heb ik er 2 uitgezet en daarna was het goed te doen.
De Forward Attention Warning in Instellingen > Voertuig > Bestuurdersassistentie > DAW(Waarschuwing oplettende bestuurder) > Waarschuwing aandacht vooruit
En de snelheidslimiet melding door de muteknop lang in te houden.
Wat is praktijk?
Dan een opmerking over die Duitse afstands test.
We weten niet of dit een EV3 was met of zonder warmtepomp.
Waarschijnlijk in Duitsland wel te leveren in tegenstelling tot hier in Nederland
Ik vindt de piepjes een van de grootste nadelen maar denk dat daar niet snel een verandering in komt.
Dan hadden ze dat toch allang bij de EV6 en alle andere modellen aangepast via een update.
Maar dan de praktijk, welke hulpmiddelen moet je elke keer opnieuw uitzetten om een piepvrije rit te maken?
De Forward Attention Warning in Instellingen > Voertuig > Bestuurdersassistentie > DAW(Waarschuwing oplettende bestuurder) > Waarschuwing aandacht vooruit
Wat is praktijk?
Waarschijnlijk in Duitsland wel te leveren in tegenstelling tot hier in Nederland
Als 450 liter niet genoeg is, moet je minder meenemen, zeg ik altijd tegen mijn vrouw.josduisings schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:03:
Ik heb de auto nu 2,5week, heb er 1000km mee gereden. Algehele indruk totnutoe is zeer prettige auto, ben blij dat ik ev ben gaan rijden.
Vandaag dan eindelijk mijn navigatie/modem geactiveerd. Eindelijk kia connect en hda2.0 kunnen gebruiken!
Heb nu dan ook een digitale sleutel aangemaakt met mijn galaxy s23. Dit lukte door de Samsung wallet app op Duitsland te zetten. Maar ik kan mijn bankpas dus niet koppelen in de Samsung wallet app. Dus die staat nog in de Google wallet app.
Ik voorzie in de praktijk wel problemen met deze set up. Ik zal in de Android settings 1 app als wallet app voor contactloze betalingen in moeten stellen. Wordt de digitale sleutel ook als contact loze betaling gezien? Kan ik beide wallets actief naast elkaar gebruiken?
Heb nu dan ook een digitale sleutel aangemaakt met mijn galaxy s23. Dit lukte door de Samsung wallet app op Duitsland te zetten. Maar ik kan mijn bankpas dus niet koppelen in de Samsung wallet app. Dus die staat nog in de Google wallet app.
Ik voorzie in de praktijk wel problemen met deze set up. Ik zal in de Android settings 1 app als wallet app voor contactloze betalingen in moeten stellen. Wordt de digitale sleutel ook als contact loze betaling gezien? Kan ik beide wallets actief naast elkaar gebruiken?
Zo te zien moet dat met schroeven vast gezet worden. Lijkt me niet echt een strak plan.Freezr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35:
Heeft iemand dit al gezien of zelfs besteld?
https://nl.aliexpress.com/item/1005008320007432.html
Ik zie geen schroeven. Wel magneetjes waardoor het bovenste deel op twee plekken geplaats kan worden.onzenuub schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Zo te zien moet dat met schroeven vast gezet worden. Lijkt me niet echt een strak plan.
zag gisteren bij de Action een klein mandje dat waarschijnlijk wel pastFreezr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Ik zie geen schroeven. Wel magneetjes waardoor het bovenste deel op twee plekken geplaats kan worden.
Welke geluiden zijn dit? Iets vanuit de auto, of heb je de ramen open?
Yep, heb ik! Geen schroeven o.i.d. nodigFreezr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35:
Heeft iemand dit al gezien of zelfs besteld?
https://nl.aliexpress.com/item/1005008320007432.html
Kia EV3 GT-PlusLine LR, 19” zomer- en 17” winterbanden. Heb daarnaast ook de E-Niro uit 2019.
Als je, zoals dat hoort, vooral op de weg let vallen de 'oog' piepjes reuze mee; koffiekopje heb ik (1500 km) nog nooit gezien. De snelheids piepjes kan je snel met de mute knop uitzetten. Die zijn best irritant omdat vaak de max. snelheid niet klopt. zegt vooral iets over de onduidelijkheid van borden. De EV3 pakt de meeste best goed op._EV_ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
Hallo, ik ben helemaal nieuw op Tweakers dus vergeef mijn 'beginnersfouten'
Wat is praktijk?
Zou je er een foto van kunnen posten?TheBazeman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:57:
[...]
Yep, heb ik! Geen schroeven o.i.d. nodig
foto's staan in een review op de site van Ali
:strip_exif()/f/image/cddKYZYWAKmnJnkEWeKJvECY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn EV3 Advanced Plus in Shale Grey (58 kWh) nu een week in bezit en inmiddels ongeveer 250 km gereden. Dit is mijn eerste EV (hiervoor reed ik diesel) en ik wil eigenlijk niet meer terug.
Volgens de app is het verbruik 16,33 kWh/100 km (waarschijnlijk alleen het rijden zonder verwarming en andere verbruikers), terwijl de auto zelf 22,5 kWh/100 km aangeeft. Dit verschil is logisch, aangezien ik tot nu toe vooral korte ritjes heb gemaakt en regelmatig urenlang in de auto heb gezeten met de verwarming aan om alle instellingen goed te zetten en de auto beter te leren kennen. Het is tenslotte winter. Bovendien werd bij die korte ritjes vaak de voorverwarming van zowel de batterij als het interieur geactiveerd.
Morgen rijd ik voor het eerst een langer stuk snelweg. Dan kan ik een beter beeld krijgen van het daadwerkelijke verbruik bij constante snelheid.
:strip_exif()/f/image/hI55YLyqXjeZh4R8QdoaI9Vy.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat de piepjes betreft, persoonlijk vind ik het allemaal wel meevallen. Het volume van deze geluiden kun je ook zachter instellen.
De auto rijdt heerlijk met een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Mijn vorige auto Mazda 6, reed erg sportief, maar ik voelde alles onder mijn kont.
Tot nu toe heb ik opgeladen via de lader voor de deur, met een constante laadsnelheid van 10,8 kW.
Wat betreft de Duitse test bij 130 km/u, dat is naar mijn mening niet representatief. Met de hoeveelheid snelladers in zowel Nederland als Duitsland zie ik persoonlijk geen probleem wat betreft de actieradius.
[ Voor 18% gewijzigd door adsa op 31-01-2025 13:38 ]
Ik zou de tweede foto even weghalen.adsa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:32:
[Afbeelding]
Ik heb mijn EV3 Advanced Plus in Shale Grey (58 kWh) nu een week in bezit en inmiddels ongeveer 250 km gereden. Dit is mijn eerste EV (hiervoor reed ik diesel) en ik wil eigenlijk niet meer terug.
Volgens de app is het verbruik 16,33 kWh/100 km (waarschijnlijk alleen het rijden zonder verwarming en andere verbruikers), terwijl de auto zelf 22,5 kWh/100 km aangeeft. Dit verschil is logisch, aangezien ik tot nu toe vooral korte ritjes heb gemaakt en regelmatig urenlang in de auto heb gezeten met de verwarming aan om alle instellingen goed te zetten en de auto beter te leren kennen. Het is tenslotte winter. Bovendien werd bij die korte ritjes vaak de voorverwarming van zowel de batterij als het interieur geactiveerd.
Morgen rijd ik voor het eerst een langer stuk snelweg. Dan kan ik een beter beeld krijgen van het daadwerkelijke verbruik bij constante snelheid.
Wat de piepjes betreft, persoonlijk vind ik het allemaal wel meevallen. Het volume van deze geluiden kun je ook zachter instellen.
De auto rijdt heerlijk met een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Mijn vorige auto Mazda 6, reed erg sportief, maar ik voelde alles onder mijn kont.
Tot nu toe heb ik opgeladen via de lader voor de deur, met een constante laadsnelheid van 10,8 kW.
Wat betreft de Duitse test bij 130 km/u, dat is naar mijn mening niet representatief. Met de hoeveelheid snelladers in zowel Nederland als Duitsland zie ik persoonlijk geen probleem wat betreft de actieradius.
Edit: done.
Thnx voor de reminder, had ik al gedaan ;-)
Top test! Zeker als je even doorklikt op de details van de EV3:aikink schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 06:54:
Pluspunten:
- één na goedkoopste auto in deze test van 25 stuks
- deelcijfer "Goed" bij de verbruikstest, ondanks de lastigere test omstandigheden (hoge gemiddelde snelheid van 111km/u, autobahn kilometers op 130 km/u, buitentemperatuur 0 graden)
Minpunten:
- airco voor de achterbank niet separaat instelbaar
- relatief lage laadsnelheid (400V, 125 KW) maar wel een hele mooie vlakke laadcurve
Eigenlijk samen met de Tesla Model 3 de meest betaalbare en toch goede auto's van deze test.
Afbeelding van de laadcurve:
/f/image/hPPCfKQO9ys1Xx9t5Jo4TukA.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door BBKing op 31-01-2025 14:52 ]
https://nl.aliexpress.com/item/1005008320007432.htmlTheBazeman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:57:
[...]
Yep, heb ik! Geen schroeven o.i.d. nodig
Voor GT plus is de midden console volgens mij grijs/zwart en iig een andere kleur dan bij de plus advanced (iig blauw/grijs) en ik weet niet of een zwart inzetbakje dan mooi gaat staan. Iemand daar al foto’s van?
[ Voor 7% gewijzigd door pati op 31-01-2025 15:03 ]
Waarom zou je de batterij voorverwarmen als je gaat rijden? Dat is in mijn optiek echt verspilde energie. Zou het alleen gebruiken als je gaat snelladen. Dan heb je er wat tijdswinst mee te behalen maar vziw heeft het voorverwarmen van de accu voor het rijden geen nut.adsa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat de Ev3 nu op een aantal punten 50 als max aangeeft van de naastgelegen weg. Dat deed mijn 5 jaar oude E-Niro beter...Sigmasailor schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Als je, zoals dat hoort, vooral op de weg let vallen de 'oog' piepjes reuze mee; koffiekopje heb ik (1500 km) nog nooit gezien. De snelheids piepjes kan je snel met de mute knop uitzetten. Die zijn best irritant omdat vaak de max. snelheid niet klopt. zegt vooral iets over de onduidelijkheid van borden. De EV3 pakt de meeste best goed op.
Heb alleen nog niet gevonden hoe het piepje uit moet als de max snelheid veranderd, ja door het hele snelheid gedoe uit te zetten maar op zich wel handig om wel vaak de juiste max snelheid voor je snufferd te hebben.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
Met het piepje uit zie je de max snelheid nogsteeds voor je snufferd hoor. Alleen piept 'ie niet meer als je te hard gaat. Maar nog gewoon te zien.jebman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:46:
[...]
Mijn ervaring is dat de Ev3 nu op een aantal punten 50 als max aangeeft van de naastgelegen weg. Dat deed mijn 5 jaar oude E-Niro beter...
Heb alleen nog niet gevonden hoe het piepje uit moet als de max snelheid veranderd, ja door het hele snelheid gedoe uit te zetten maar op zich wel handig om wel vaak de juiste max snelheid voor je snufferd te hebben.
Wat ik niet begrijp bij deze test opstelling:BBKing schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:45:
[...]
Top test! Zeker als je even doorklikt op de details van de EV3:
Pluspunten:
- één na goedkoopste auto in deze test van 25 stuks
- deelcijfer "Goed" bij de verbruikstest, ondanks de lastigere test omstandigheden (hoge gemiddelde snelheid van 111km/u, autobahn kilometers op 130 km/u, buitentemperatuur 0 graden)
Minpunten:
- airco voor de achterbank niet separaat instelbaar
- relatief lage laadsnelheid (400V, 125 KW) maar wel een hele mooie vlakke laadcurve
Eigenlijk samen met de Tesla Model 3 de meest betaalbare en toch goede auto's van deze test.
Afbeelding van de laadcurve:
[Afbeelding]
op de rollenbank is er geen sprake van luchtweerstand.
En alleen de wielen draaien op de bank dus de massa hoeft niet te worden verplaatst. Dan rijdt een auto toch veel zuiniger dan op de weg? Of snap ik het concept van een rollenbank verkeerd?
En waarschijnlijk zal het ook wel zijn meegenomen maar instelling van kachel en bandenspanning zijn natuurlijk ook van invloed of stond die overal uit want ik zie in het filmpje dat het zijraam open staat.
Wat houden jullie aan voor de bandenspanning? Ik rij zelf op 19’’ all-season banden en die staan nu op 2.7 bar bij warm gereden banden 2.8 bar.
[ Voor 25% gewijzigd door pati op 31-01-2025 18:02 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JWwWihtkiyXJHsNWbf27SWra.jpg?f=user_large)
Weet iemand wat het balkje voorstelt met 0 20 40 60?
Is dat het huidige kWh/100km verbruik?
[ Voor 10% gewijzigd door grimson op 31-01-2025 18:06 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Setup - voertuig - bestuurdershulp - speaker icoontje - waarschuwingsgeluid bij gewijzigde snelheidslimietenjebman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:46:
[...]
Mijn ervaring is dat de Ev3 nu op een aantal punten 50 als max aangeeft van de naastgelegen weg. Dat deed mijn 5 jaar oude E-Niro beter...
Dit is je actuele verbruikgrimson schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:05:
[Afbeelding]
Weet iemand wat het balkje voorstelt met 0 20 40 60?
Is dat het huidige kWh/100km verbruik?
Van de week een EV 3 besteld in het grijs de Business Plus met de 81,3Kwh batterij en wat ik mij nu afvraag heeft deze een achteruitwisser want dat lijkt mij toch niet duidelijk op de foto's
Yep, zit onder de dakspoilerBimmer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:44:
Van de week een EV 3 besteld in het grijs de Business Plus met de 81,3Kwh batterij en wat ik mij nu afvraag heeft deze een achteruitwisser want dat lijkt mij toch niet duidelijk op de foto's
En je hebt er zo ongeveer net niets aan. De achterkant wordt erg snel, erg vies. En de achteruitrijcamera moet je eigenlijk dagelijks schoonmaken. Nee, qua stroomlijn is het geen wonder. Maar ach, dat is het voordeel van donkergrijs, daar zie je het vuil nauwelijks op.
Haha inderdaad daar kom ik ook achter nu! Was voor Shale Grey gegaan voor de looks, maar de camouflage van vuil is een zeer fijne bijkomstigheid!aip schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:07:
[...]
En je hebt er zo ongeveer net niets aan. De achterkant wordt erg snel, erg vies. En de achteruitrijcamera moet je eigenlijk dagelijks schoonmaken. Nee, qua stroomlijn is het geen wonder. Maar ach, dat is het voordeel van donkergrijs, daar zie je het vuil nauwelijks op.
Wij hebben 1 auto in Estoril blau, de rest is in vele tinten (donker) grijs. En dat is niet zonder redensdg875 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:44:
[...]
Haha inderdaad daar kom ik ook achter nu! Was voor Shale Grey gegaan voor de looks, maar de camouflage van vuil is een zeer fijne bijkomstigheid!
In de deur staat dat het 2.5 bar zou moeten zijn. Denk dat je dat het beste kan aanhouden…pati schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:02:
Wat houden jullie aan voor de bandenspanning? Ik rij zelf op 19’’ all-season banden en die staan nu op 2.7 bar bij warm gereden banden 2.8 bar.
Bij mij is er 1 e-copper en die staat onder een doek in de garage en komt er alleen met zon uit haha. Maar in al mijn jaren auto rijden nooit een grijze gehad…en nu denk ik na 2 weken al; dat had ik eerder moeten doen!aip schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:46:
[...]
Wij hebben 1 auto in Estoril blau, de rest is in vele tinten (donker) grijs. En dat is niet zonder reden
Zelfde merk gok iksdg875 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Bij mij is er 1 e-copper en die staat onder een doek in de garage en komt er alleen met zon uit haha. Maar in al mijn jaren auto rijden nooit een grijze gehad…en nu denk ik na 2 weken al; dat had ik eerder moeten doen!
En nu weer ter zake.
Ik weet niet hoe dat bij deze video specifiek is gedaan, maar ik weet wel dat auto’s vaker op rollerbanken worden getest waarbij er weerstand wordt toegevoegd om dergelijke factoren te simuleren.jebman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:04:
[...]
Wat ik niet begrijp bij deze test opstelling:
op de rollenbank is er geen sprake van luchtweerstand.
En alleen de wielen draaien op de bank dus de massa hoeft niet te worden verplaatst. Dan rijdt een auto toch veel zuiniger dan op de weg? Of snap ik het concept van een rollenbank verkeerd?
En waarschijnlijk zal het ook wel zijn meegenomen maar instelling van kachel en bandenspanning zijn natuurlijk ook van invloed of stond die overal uit want ik zie in het filmpje dat het zijraam open staat.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Had vanavond weer die melding dat de sensoren gestormd waren.kwqm na 2 min of ijden. Alleen wat condens buitenkant. Kachel aan etc. Pas na uitgebreid wassen en wissen verdwenen. Irritant.
Inmiddels 1000+KM gereden in verschillende weersomstandigheden, veel verschillende wegen en verkeerssituaties.
Heerlijke auto en moet zeggen dat het hele EV rijden mij wel bevalt. (Is mijn eerste EV)
Waar ik me alleen mateloos aan irriteer is het navigatiesysteem en vaak slechte verkeersborden/snelheid herkenning. Ik ben al een aantal keer juist een file ingestuurd ipv een snellere route en vooral in steden een route gekregen waar je niet mag komen met je auto.
Gaat dit nog verbeteren in de toekomst of kan ik beter maar gewoon weer Waze gebruiken?
Heerlijke auto en moet zeggen dat het hele EV rijden mij wel bevalt. (Is mijn eerste EV)
Waar ik me alleen mateloos aan irriteer is het navigatiesysteem en vaak slechte verkeersborden/snelheid herkenning. Ik ben al een aantal keer juist een file ingestuurd ipv een snellere route en vooral in steden een route gekregen waar je niet mag komen met je auto.
Gaat dit nog verbeteren in de toekomst of kan ik beter maar gewoon weer Waze gebruiken?
Alhoewel mijn navigatie sinds vanmorgen pas werkt ben ik het volledig met je eens. Misschien op langere ritten om je laadstops in te plannen maar daar kan je ook abrp voor gebruiken. Ik hou het voorlopig ook gewoon bij waze of maps.davyschekkerman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:13:
Inmiddels 1000+KM gereden in verschillende weersomstandigheden, veel verschillende wegen en verkeerssituaties.
Weet iemand of de navigatie pijlen van Apple Kaarten via CarPlay ook op het scherm recht voor je komen? Of op het HUD bij de GT plusline?
Sinds begin deze week eigenaar van een GT Line in Aventurine Green. Was net voor de jaarwisseling besteld bij Zeeuw & Zeeuw, en deze week dus al geleverd!
Nu een klein weekje mee gereden en ik vind het echt een heerlijke auto! Twee keer op en neer gereden naar Utrecht, dus natuurlijk in de file op de A27. Echter, filerijden was nog nooit zo relaxed voor me! Auto op cruise control, en de hele mikmak aan rijassistentie systemen nemen het praktisch voor je over. Was _bijna_ een passagier in mijn eigen auto
Verbruik valt me ook echt niet tegen. Heb em gereset na de levering en heb zelf tot nu toe gemiddeld 17.3kwh/100km gereden. Airco op 19c en stoel-/stuurverwarming aan is comfortabel zat voor mij persoonlijk.
Enige beetje irritante zijn de vele piepjes van de veiligheidssystemen, maar die zijn snel uit te zetten. Jammer dat die instellingen niet bewaard blijven, hopelijk volgt daar nog een software update voor.
Foto voor de liefhebbers:
Nu een klein weekje mee gereden en ik vind het echt een heerlijke auto! Twee keer op en neer gereden naar Utrecht, dus natuurlijk in de file op de A27. Echter, filerijden was nog nooit zo relaxed voor me! Auto op cruise control, en de hele mikmak aan rijassistentie systemen nemen het praktisch voor je over. Was _bijna_ een passagier in mijn eigen auto
Verbruik valt me ook echt niet tegen. Heb em gereset na de levering en heb zelf tot nu toe gemiddeld 17.3kwh/100km gereden. Airco op 19c en stoel-/stuurverwarming aan is comfortabel zat voor mij persoonlijk.
Enige beetje irritante zijn de vele piepjes van de veiligheidssystemen, maar die zijn snel uit te zetten. Jammer dat die instellingen niet bewaard blijven, hopelijk volgt daar nog een software update voor.
Foto voor de liefhebbers:
:strip_exif()/f/image/MiV8nAu8BF4BCE1Jwj66qirj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nope, die komt er niet. EU regels, die piepjes staan elke rit weer opnieuw aan.Flowmo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:37:
Nog een vraag van een toekomstige bezitter; bij de Tesla was het altijd een issue dat met dit soort weer (vochtig en ochtendvorst) de oplader vast kon vriezen aan de laadpoort; de ontgrendeling liet dan niet los. Heel leuk als je 's morgens naar werk moet. In latere versies hebben ze een verwarming in de laadpoort toegevoegd geloof ik.
Hebben jullie hier al ervaringen mee bij de EV3?
Nee maar dezelfde krakkemikkig plastic klep en scharnier constructie als e Niro. Toen vastgevroren en afgebroken bij sneeuwbui. Geen garantie of ontwerpfout… sindsdien bij sneeuw en ijzel etc pak ik d klep en laadpoort in met een plastic zak. Gelukkig zelden deze weersomstandigheden maar benieuwd hoe de Noren dit oplossenTerranca schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:00:
Nog een vraag van een toekomstige bezitter; bij de Tesla was het altijd een issue dat met dit soort weer (vochtig en ochtendvorst) de oplader vast kon vriezen aan de laadpoort; de ontgrendeling liet dan niet los. Heel leuk als je 's morgens naar werk moet. In latere versies hebben ze een verwarming in de laadpoort toegevoegd geloof ik.
De auto laat je gelukkig gewoon weg rijden met een open klepje. Je krijgt wel een waarschuwing voor je weg rijdt maar door de jungle aan piepjes en meldingen bij elke start (gechargeerd, i know) valt dit nauwelijks op. Al een keer gehad dat ik de straat al uit was en de melding zich toen pas herhaalde. Je zal hem niet snel kwijt raken of eraf rijden maar knullig staat het wel.
Ongelofelijk -- van die gekke Amerikanen in het altijd zonnige Californië verwacht ik niet anders dan onbegrip als het op koud, ijzig weer aan komt, maar van Kia had ik wel iets meer verwacht. Nou ja, in ieder geval goede reminder om het scharnier voor de winter in te spuiten met WD-40; is ook niet zaligmakend maar stoot iig een deel van het water af dat kan bevriezen.
Hi,
Hoe is het connecten met KIA uiteindelijk opgelost? Door een update bij de dealer of via een update via OTA. Heb onze EV3 afgelopen donderdag opgehaald maar helaas ook geen Navi of de mogelijkheid te koppelen met KIA Connect, wel een beetje slordig van de verkoper om dit niet mede te delen als het een bestaand issue zou zijn.
Via Kia Support contact gehad maar hier geven ze aan dat de koppeling te vinden is in het infotainmentsysteem maar dat is juist het probleem. Denk dat de bots nog wat moeite mee hebben om de juiste vraag/klacht in behandeling te nemen. Uiteraard dien olik dit ook nog bij de dealer neer te leggen maar aftersales werkt niet op zaterdag dus maandag ben ik de eerste.
Hoe is het connecten met KIA uiteindelijk opgelost? Door een update bij de dealer of via een update via OTA. Heb onze EV3 afgelopen donderdag opgehaald maar helaas ook geen Navi of de mogelijkheid te koppelen met KIA Connect, wel een beetje slordig van de verkoper om dit niet mede te delen als het een bestaand issue zou zijn.
Via Kia Support contact gehad maar hier geven ze aan dat de koppeling te vinden is in het infotainmentsysteem maar dat is juist het probleem. Denk dat de bots nog wat moeite mee hebben om de juiste vraag/klacht in behandeling te nemen. Uiteraard dien olik dit ook nog bij de dealer neer te leggen maar aftersales werkt niet op zaterdag dus maandag ben ik de eerste.
Zojuist contact gehad met de dealer (Virena) over de trekhaak onder onze EV3 GT-plusline, die we a.s. vrijdag gaan ophalen. Hij meldde dat de kabelsets zijn afgekeurd, omdat er kortsluiting in zou kunnen ontstaan. Daardoor kan er bij de EV3 nog geen trekhaak geleverd worden tot de nieuwe kabels geproduceerd zijn. Tegelijk meldde hij dat als het zover is, Virena de prijs van de webshop zal hanteren i.t.t. de 1450 euro die bij aankoop van de auto werd gemeld.
Iemand al ervaring met monteren trekhaak door andere garages/bedrijven dan de KIA-dealer?
Iemand al ervaring met monteren trekhaak door andere garages/bedrijven dan de KIA-dealer?
Gaat het over een vaste trekhaak of één die je los kan halen? Ik lees nu best veel van dit soort verhalen en wij hebben de losse trekhaak wel meteen meegekregen, zonder een waarschuwing dat er iets mis mee kan zijn.karinnl schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:28:
Zojuist contact gehad met de dealer (Virena) over de trekhaak onder onze EV3 GT-plusline, die we a.s. vrijdag gaan ophalen. Hij meldde dat de kabelsets zijn afgekeurd, omdat er kortsluiting in zou kunnen ontstaan. Daardoor kan er bij de EV3 nog geen trekhaak geleverd worden tot de nieuwe kabels geproduceerd zijn. Tegelijk meldde hij dat als het zover is, Virena de prijs van de webshop zal hanteren i.t.t. de 1450 euro die bij aankoop van de auto werd gemeld.
:9
Heb gisteren een afspraak gemaakt voor montage van de (afneembare) trekhaak half maart, eerder zou niet kunnen omdat ze hem niet eerder van Kia krijgen.karinnl schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:28:
Ik had hem gelijk met de auto besteld, de auto heb ik sinds 10 januari.
Volgens de dealer zou op de gt-plusline alleen een afneembare mogen ivm het in de weg zitten van een lampje of kenteken. Wij geven zelf de voorkeur aan een vaste trekhaak.Toms_88 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:36:
[...]
Gaat het over een vaste trekhaak of één die je los kan halen? Ik lees nu best veel van dit soort verhalen en wij hebben de losse trekhaak wel meteen meegekregen, zonder een waarschuwing dat er iets mis mee kan zijn.
Ik ben gistermorgen bij de dealer geweest en dit alles was binnen 20 minuten gefixed. Laat je niet afschepen met smoesjes. Het is zo klaar dus kan ook zeker even tussendoor.Wakadukuzu schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:54:
Hi,
Ik heb om meer info gevraagd bij onze (Belgische) dealer:AtlAntA schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Hele tijd geleden filmpje gezien waarin dit werd gedemonstreerd en daarbij werd een prijs van 20 dollar per maand genoemd. Toen was de auto alleen nog maar in Korea uit dus ga ervan uit dat dit voor die markt van toepassing
[…]
Omdat ik wat schrik heb van de trend om alles achter een paywall te steken vroeg ik ook welke “connectiviteit” er standaard (en gratis) beschikbaar is:Netflix kijken in de wagen zal na een update die dit jaar gepland staat mogelijk zijn. Dit is inderdaad niet gratis.
Hiervoor moet je dan in de Kia Connect Store het “Entertainment+” pakket nemen.
Dit pakket heeft een gratis testperiode van 1 maand en zal vanaf dan werken met een maandabonnement waarvan je om te beginnen wel minimum 3 maand moet nemen.
Dit kan dan in een maandabonnement aan €8,99 of een jaarabonnement aan €97,99 (prijzen kunnen mogelijks nog wijzigen).
En als laatste vroeg ik hem naar Built-in Cam 2 (camera’s van de wagen worden als dashcam gebruikt)Standaard heb je met de wagen wel:
- Kia Connect, waarmee je de wagen kan terugvinden, openen en sluiten, klimaat- en laadschema’s instellen, …
- 7 jaar OTA (over the air) controle van uw voertuig, met dus ook de functionaliteiten van de Kia Connect app
- 2 gratis OTA software- en navigatieupdates (na deze 2 updates kan je de updates OTA houden voor €89 per 2 updates. Je kan de updates wel ook gratis downloaden en via een USB-stick uploaden in de wagen)
- mogelijkheid voor In-car payment
- Digital key (waarbij je via de Kia Connect app van uw gsm uw sleutel kan maken)
- ChatGPT integratie in het infotainmentsysteem
In Korea is het inderdaad al mogelijk om de ingebouwde parkeercamera’s te gebruiken als dashcam.
Daar gebruiken ze zelfs de camera voorin de wagen om via augmented reality de GPS op het beeld van de weg voor u op het infotainmentsysteem af te beelden.
Hier in België zijn deze functionaliteiten echter niet beschikbaar.
Het is mogelijk dat deze later nog beschikbaar zullen worden, maar hier durf ik op dit moment nog geen belofte over te maken.
Tijdens de opleiding die we hadden over de wagen werd er bijvoorbeeld ook gesproken over mogelijkheid dat de dashcam-toepassing in de toekomst mogelijk zou worden, maar ook daar durfden ze ons nog geen definitief uitsluitsel geven.
Dit hangt vooral af van wat hier gehomologeerd zal kunnen worden.
De Niro, en oudere Kia auto’s, hadden in andere regio’s ook al de functie om de voorste camera als dashcam te gebruiken. Ik zou er in ieder geval geenszins rekening mee houden dat dit ooit komt, en zeker niet op huidige modellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 01-02-2025 14:37 ]
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Nu een week trotse bezitter van een Shale Grey Plus. Hele fijne auto en piepjes beginnen te wennen.
Wel een gek verschijnsel bij mij. Auto wordt prima warm binnen maar als hij eenmaal warm is begint hij alleen nog maar koude lucht te blazen. Het hem op de ‘auto’ stand met 1 blokje aan (van de 3 maximaal). Zijn er anderen die soort gelijke ervaring hebben?
Wel een gek verschijnsel bij mij. Auto wordt prima warm binnen maar als hij eenmaal warm is begint hij alleen nog maar koude lucht te blazen. Het hem op de ‘auto’ stand met 1 blokje aan (van de 3 maximaal). Zijn er anderen die soort gelijke ervaring hebben?
Kunt ook koppelen met het vin nummer. Zojuist hier ook gedaan.Wakadukuzu schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:54:
Hi,
Google maps wordt niet weergegeven in de hud._EV_ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:37:
Weet iemand of de navigatie pijlen van Apple Kaarten via CarPlay ook op het scherm recht voor je komen? Of op het HUD bij de GT plusline?
Bij mijn 16 januari in gebruik genomen GT plusline, was een originele [vaste] trekhaak al gemonteerd. Zou nog een kastje in de maak zijn voor het uitschakelen van de ADAS bij een fietsendragen. Voor de eNiro schijnt dit er volgens de dealer al te zijn. Overigens vast trekhaak scheelde 230 euro tov een afneembare. Praktijk voor mij bij de Soul was dat ik de afneembare trekhaak er nooit afhaalde. Zit overigens bij de EV3 niet voor het kenteken.karinnl schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:28:
Vandaag mocht ik proefrijden in de EV3. Ik kom heb op dit moment nog een Tesla Model 3 (SR+), maar ik moet zeggen dat ik de EV3 best goed vond rijden. En ja, de piepjes zijn wel irritant, maar dat is in alle nieuwe auto's tegenwoordig... Verder niets te klagen, behalve het volgende:
De manier hoe de cruise control werkt i.c.m. het gas-/acceleratiepedaal vind ik niet prettig. Als ik eerst de auto op snelheid breng, zeg 110 km/h, en ik zet de cruise control aan en ik laat vervolgens langzaam het pedaal los dan zakt de snelheid eerst mee terug totdat het pedaal helemaal losgelaten is en vervolgens trekt de auto snel op richting de ingestelde snelheid. En oplossing is natuurlijk om het pedaal snel los te laten, maar dat voelt nog niet natuurlijk als je voor je gevoel de CC het soepel over wilt laten nemen. Is dit iets wat jullie ook ervaren en zijn jullie er snel aan gewend geraakt?
Voor nu ga ik de balans opmaken: een Tesla Model 3 LR privé kopen of de EV3 (Plus) leasen...
De manier hoe de cruise control werkt i.c.m. het gas-/acceleratiepedaal vind ik niet prettig. Als ik eerst de auto op snelheid breng, zeg 110 km/h, en ik zet de cruise control aan en ik laat vervolgens langzaam het pedaal los dan zakt de snelheid eerst mee terug totdat het pedaal helemaal losgelaten is en vervolgens trekt de auto snel op richting de ingestelde snelheid. En oplossing is natuurlijk om het pedaal snel los te laten, maar dat voelt nog niet natuurlijk als je voor je gevoel de CC het soepel over wilt laten nemen. Is dit iets wat jullie ook ervaren en zijn jullie er snel aan gewend geraakt?
Voor nu ga ik de balans opmaken: een Tesla Model 3 LR privé kopen of de EV3 (Plus) leasen...
Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)
Ik las ergens hier dat je dit kon aanpassennewz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:54:
Vandaag mocht ik proefrijden in de EV3. Ik kom heb op dit moment nog een Tesla Model 3 (SR+), maar ik moet zeggen dat ik de EV3 best goed vond rijden. En ja, de piepjes zijn wel irritant, maar dat is in alle nieuwe auto's tegenwoordig... Verder niets te klagen, behalve het volgende:
Misschien een domme vraag (mijn EV3 komt pas in april), maar het voordeel van de eigen navigatie is toch dat je auto de batterij voorbereidt op laadstops en dat gaat met ABRP niet gok ik?AtlAntA schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:17:
[...]
Alhoewel mijn navigatie sinds vanmorgen pas werkt ben ik het volledig met je eens. Misschien op langere ritten om je laadstops in te plannen maar daar kan je ook abrp voor gebruiken. Ik hou het voorlopig ook gewoon bij waze of maps.
Of ben ik in de war met EV’s die een warmtepomp hebben?
Eigen navi van Kia kan idd batterij preconditioneren voor een laadstop. Met Google maps kan dat niet, ABRP weet ik niet.
Warmtepomp staat hier los van (dat is een techniek om met minder energie warmte voor het interieur te leveren).
Warmtepomp staat hier los van (dat is een techniek om met minder energie warmte voor het interieur te leveren).
Helaas, krijg dan een foutmelding, geen verbinding met het voertuig mogelijk, had dit reeds geprobeerd. Wel grappig dat KIA support het ook niet weet, wel credits naar hen toe betreft de terugkoppelingen, gaat erg snel. Helaas niet de gewenste oplossing dus hopende dat de dealer het wel weet op te lossen.Kingsolo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Kunt ook koppelen met het vin nummer. Zojuist hier ook gedaan.
Thanks, neem aan dat het update nodig heeft vanuit een USB oid?AtlAntA schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:01:
[...]
Ik ben gistermorgen bij de dealer geweest en dit alles was binnen 20 minuten gefixed. Laat je niet afschepen met smoesjes. Het is zo klaar dus kan ook zeker even tussendoor.