Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 29 ... 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:27
slagroomsoes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:01:
Eigen navi van Kia kan idd batterij preconditioneren voor een laadstop. Met Google maps kan dat niet, ABRP weet ik niet.

Warmtepomp staat hier los van (dat is een techniek om met minder energie warmte voor het interieur te leveren).
Als je veel lange stukken gaat rijden en dus wss veel gebruik gaat maken van DC laders dan is een betaalde versie van ABRP mogelijk een goede optie. Die versie kan in principe de auto info integreren/interfacen zodat je in de ABRP navigatie functie steeds met actuele verbruikswaarden rekening gaat houden ( wind, hoogte verschil, temperatuur, minimum SoC% onderweg en op eindbestemming, etc). Ik dacht dat ik de EV3 ook handmatig kon laten voorverwarmen maar heb dat nog niet gedaan dus weet niet of/hoe dat werkt en van invloed is op het verbruik.
Bij ABRP kun je ook iig Tesla laders meenemen in je planning, die zijn in de KIA navi niet beschikbaar.

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Ik ben de EV3 nu voor de 1e keer aan het opladen, De accu staat nu op 85% en het val op dat de auto maar met 5.5kW laad terwijl de laadpaal (SmartEVSE) meer beschikbaar geeft. In solar mode is er 7.5kW, of in normal/smart 11kW beschikbaar. Als ik tussen smart en solar wissel je je wel even een piekje omhoog, maar dan zakt het vermogen weer terug naar de 5.5kW

De MY2020 Kona doet met dit weer wel gewoon 11kW, het verlagen van de laadstroom zie je pas bij de laatste procenten gebeuren.

Waar ligt het lage vermogen aan is nu de vraag, is het de accu beschermen, of de vrieskou, of ...?

Voor ik de Kia ga bellen, merken jullie dat ook?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:14
RFr1980 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:52:
[...]
Misschien een domme vraag (mijn EV3 komt pas in april), maar het voordeel van de eigen navigatie is toch dat je auto de batterij voorbereidt op laadstops en dat gaat met ABRP niet gok ik?

Of ben ik in de war met EV’s die een warmtepomp hebben?
Je kan zelf ook altijd de batterij vanuit het menu pre conditioneren. Ook tijdens het rijden. Als je weet dat je laadstop er over 10 minuten aan zit te komen dan kan je het handmatig aanzetten. Iets wat makkelijk te vergeten is natuurlijk maar het is wmb een betere oplossing dan de navi van de auto te gebruiken. Hou er wel rekening mee dat pre conditionering van je accu veel stroom vreet dus een paar % extra speling in je planning zou ik dan wel weer rekening mee houden.
Wakadukuzu schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Thanks, neem aan dat het update nodig heeft vanuit een USB oid?
Ik heb er niet bij gestaan dus ik durf het niet te zeggen maar zo iets zal het zeker zijn. Ik was er 8 uur en reed half 9 weer weg. 2 bakjes koffie en een aangenaam gesprek en de auto was klaar. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
het laadvermogen schiet ineens naar 7kW, SoC is 94% dus ik heb een vermoeden dat het trage AC laden aan de buiten- cq accutemperatuur ligt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
maarten_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:25:
Ik ben de EV3 nu voor de 1e keer aan het opladen, De accu staat nu op 85% en het val op dat de auto maar met 5.5kW laad terwijl de laadpaal (SmartEVSE) meer beschikbaar geeft. In solar mode is er 7.5kW, of in normal/smart 11kW beschikbaar. Als ik tussen smart en solar wissel je je wel even een piekje omhoog, maar dan zakt het vermogen weer terug naar de 5.5kW

De MY2020 Kona doet met dit weer wel gewoon 11kW, het verlagen van de laadstroom zie je pas bij de laatste procenten gebeuren.

Waar ligt het lage vermogen aan is nu de vraag, is het de accu beschermen, of de vrieskou, of ...?

Ik had in de connect app remote menu onder ev service het ac laadstroom % eerst niet op 100% staan(laatste instel optie in dat menu) daarna wel de volle charge. Check dat dus eerst even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
pati schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik had in de connect app remote menu onder ev service het ac laadstroom % eerst niet op 100% staan(laatste instel optie in dat menu) daarna wel de volle charge. Check dat dus eerst even.
Die staat op 100%, op 60% houd je nog 5kW over, en terug naar 90-100 dan gaat die weer terug naar de oude waarde.

De climate control aanzetten, nu 10kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
_EV_ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:37:
Weet iemand of de navigatie pijlen van Apple Kaarten via CarPlay ook op het scherm recht voor je komen? Of op het HUD bij de GT plusline?
Volgens dit filmpje wel: YouTube: Kia EV3 GT Line S - UK production version (no heat pump) Review (P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Gisteren heel de dag zonder sensoren (die bij de spiegel) rondgereden. De meeste (door KIA als essentieel en door de EU vereist) veiligheidssystem werken dan niet meer. Oorzaak (overduidelijk): hardnekkige condens in het driehoekje midden boven achter de voorruit (voor de achteruitkijkspiegel). Is gisteren letterlijk de hele dag blijven zitten. Ik heb totaal 6 jaar ervaring met e-Niro en Niro EV (die hadden soortgelijke sensoren); daar speelde dit probleem niet.

Actie 1: gemeld via KIA app (ga maar naar de dealer verwacht ik).
De dealer zal vervolgens wel melden dat ik bij KIA moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 08:02
Ik kan bevestigen dat het met Android auto kan. Ik heb een Advanced Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-09 08:31
RedRush schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Ik kan bevestigen dat het met Android auto kan. Ik heb een Advanced Plus.
Bedankt voor de reacties.
Maar jemig je moet bijna een it opleiding hebben om de vooruitgang te kunnen volgen. Gelukkig heb ik dat.
Ten opzichte van mijn 4 jaar oude Captur is het weer flink aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
maarten_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:46:
het laadvermogen schiet ineens naar 7kW, SoC is 94% dus ik heb een vermoeden dat het trage AC laden aan de buiten- cq accutemperatuur ligt.
Hier ook, tot nu toe gewoon 11 kw ( thuislader) , gisteren laat thuisgekomen, heeft ie met 7 kw geladen.
Staat in de auto gewoon op 100% laden ingesteld.

Iets anders met die kou: de climatronic in mijn vorige auto ( e-golf) was veel onmerkbaarder/constanter dan de airco in de EV3. die is toch een beetje eigenzinnig ( ventilatie gaat best hard soms) en voelt af en toe gewoon tijdje koud aan.
Ook worden de ramen niet snel helemaal ontwasemd.
Misschien een update nodig .. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 15:40
maarten_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:25:

Zelfde ervaring gehad bij eerste laadbeurt. Kwam bij mij gewoon door een ijskoude accu bij een auto die lang had stilgestaan. Na een langere rit wel gewoon 11kW gehaald.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Sigmasailor schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:36:
Gisteren heel de dag zonder sensoren (die bij de spiegel) rondgereden. De meeste (door KIA als essentieel en door de EU vereist) veiligheidssystem werken dan niet meer. Oorzaak (overduidelijk): hardnekkige condens in het driehoekje midden boven achter de voorruit (voor de achteruitkijkspiegel). Is gisteren letterlijk de hele dag blijven zitten. Ik heb totaal 6 jaar ervaring met e-Niro en Niro EV (die hadden soortgelijke sensoren); daar speelde dit probleem niet.

Actie 1: gemeld via KIA app (ga maar naar de dealer verwacht ik).
De dealer zal vervolgens wel melden dat ik bij KIA moet zijn?
Oh, ja herken ik. Ging bij mij na uitvoerig wissen/wassen weg. Heb niet gecheckt vanaf buiten of er sprake is van condens vorming aan de binnenzijde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Keyless met telefoon.
Ik maak dankbaar gebruik van de optie om telefoon te gebruiken als autosleutel. Eerste paar ritten voor de zekerheid nog de autosleutel mee genomen maar daarna niet meer. Beetje dubbel op. Groot lomp, en lelijk wit, blok.
Totdat ik mij gisteren bedacht dat mocht je om een of andere reden een sleepdienst of garagebezoek nodig hebben dan kan de garagist of sleepdienst de auto niet starten omdat de telefoon nodig is...
Nemen jullie wel sleutel mee als je de telefoon als sleutel gebruikt>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
jebman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Zelfde ervaring gehad bij eerste laadbeurt. Kwam bij mij gewoon door een ijskoude accu bij een auto die lang had stilgestaan. Na een langere rit wel gewoon 11kW gehaald.
Inderdaad, net een stuk gereden en daarna ook 11kW. De stijf bevroren Kona maakt het allemaal niet zoveel uit, die deed in de tussentijd gewoon 11kW.

Het aantal verschillende piepjes is wel "wennen", echt relaxt rijden is het met de zenuwachtig afgestelde piepjes niet echt. Maar ja, wetgeving :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik zoek me suf maar vind het niet. Kan je nou niet vanuit de kia connect app een schema instellen voor de verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
AtlAntA schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:29:
Ik zoek me suf maar vind het niet. Kan je nou niet vanuit de kia connect app een schema instellen voor de verwarming?
Volgens mij,maar nog niet zelf geprobeerd, via het remote menu in de EV-service sectie kun je dit instellen voor vertrektijd en temperatuur etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
pati schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Volgens mij,maar nog niet zelf geprobeerd, via het remote menu in de EV-service sectie kun je dit instellen voor vertrektijd en temperatuur etc
Ja! Dankjewel. Wat verschrikkelijk on intuïtief trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 10:16
pati schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzrovaGLKzxGGi8LPU8txfsitnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4gsPwrjdrea5Y3hO3AfFKAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 00:46
maarten_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Inderdaad, net een stuk gereden en daarna ook 11kW. De stijf bevroren Kona maakt het allemaal niet zoveel uit, die deed in de tussentijd gewoon 11kW.

Het aantal verschillende piepjes is wel "wennen", echt relaxt rijden is het met de zenuwachtig afgestelde piepjes niet echt. Maar ja, wetgeving :F
Met dank aan de wegmisbruikers die de regels aan hun laars lappen en daar zijn de brave weggebruikers het slachtoffer van. Anders waren al deze vervelende piepjes niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43

aip

bartmaniac schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Met dank aan de wegmisbruikers die de regels aan hun laars lappen en daar zijn de brave weggebruikers het slachtoffer van. Anders waren al deze vervelende piepjes niet nodig
Mwah, hier mist wel iets van nuance. BLIS - die waarschuwt in de dode hoek - heeft met roekeloos gedrag weinig te maken. De vermoeidheidssensor? Hoe zou dat met roekeloze rijders te maken kunnen hebben? Iedereen kan wel eens opeens vermoeid zijn zonder dat er iets van te voren van kenbaar is - ik heb ooit mijn V70 langs de vangrails geschuurd, terwijl er bij mij tot voor dat moment niets van een gevoel van vermoeidheid was. Microslaapjes....

Ik vind de regels ook niet leuk, en de piepjes irritant, maar je gaat wat mij betreft wel wat erg kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
aip schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Mwah, hier mist wel iets van nuance. BLIS - die waarschuwt in de dode hoek - heeft met roekeloos gedrag weinig te maken. De vermoeidheidssensor? Hoe zou dat met roekeloze rijders te maken kunnen hebben? Iedereen kan wel eens opeens vermoeid zijn zonder dat er iets van te voren van kenbaar is - ik heb ooit mijn V70 langs de vangrails geschuurd, terwijl er bij mij tot voor dat moment niets van een gevoel van vermoeidheid was. Microslaapjes....

Ik vind de regels ook niet leuk, en de piepjes irritant, maar je gaat wat mij betreft wel wat erg kort door de bocht.
Te vermoeid achter het stuur gaan zitten vind ik ook onder roekeloos rijgedrag.

Vanuit mijn werk weet ik hoe lastig het is om de systemen goed en veilig te laten werken en tegelijkertijd geen onnodige waarschuwingen of ingrepen te veroorzaken. Mijn 80k km ervaring met de Kona zijn positief, een enkele AEB ingreep waarbij de situatie gewoon heel lastig was en ook wel een keer nodig waarbij ik niet weet of ik achteraf gezien ook snel genoeg was, de auto was sneller en alles is heel gebleven.

Vandaag was het lekker zonnig dus gelijk met zonnebril kunnen testen. Zo af en toe krijg je alsnog een piepje dat je niet vooruit kijkt. Ik kijk nogal graag naar vanalles en de ervaring met ACC van de Kona is zo goed dat ik misschien weleens te lang kijk. piep piep O-)

De gevolgen van teveel piepen ben ik op mijn werk ook mee bezig en het gevolg van teveel piepjes is dat je piepjes-doof wordt. Daarnaast wil je de bestuurder ook niet lastig vallen met teveel HMI, dat rode oogje trekt de aandacht ook weer van de weg. mmh, waar was het ook al weer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

maarten_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:31:
[...]

Te vermoeid achter het stuur gaan zitten vind ik ook onder roekeloos rijgedrag.
Heb je wel gelezen?

"terwijl er bij mij tot voor dat moment niets van een gevoel van vermoeidheid was"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
aip schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Heb je wel gelezen?

"terwijl er bij mij tot voor dat moment niets van een gevoel van vermoeidheid was"
Hangt er ook wel een beetje vanaf hoe lang je tot dat moment al achter het stuur zat.

Langer dan 2,5 uur (advies vanuit allerlei instanties om dan pauze te houden) -> roekeloos
Korter dan 2,5 uur -> kan gebeuren

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aip

aip

jeroenkb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Hangt er ook wel een beetje vanaf hoe lang je tot dat moment al achter het stuur zat.

Langer dan 2,5 uur (advies vanuit allerlei instanties om dan pauze te houden) -> roekeloos
Korter dan 2,5 uur -> kan gebeuren
<1 uur, was bij driebergen, en ik kom vanaf de westkust bocen Den Haag. Dat bedoelde ik dus: het kan gebeuren.

Ik kan mij aan alle piepjes ook bijzonder ergeren. Maar om nou te zeggen dat die er alleen maar zijn door roekeloos rijgedrag, dat doet mij denken aan de generatie van mijn ouders die vonden dat niemand met drank mag rijden behalve zijzelf, omdat zijzelf wel wisten wat nog wel en niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:44
Iemand die weet waar er een Nederlandse handleiding te downloaden is liefst in het pdf formaat, zodat we al wat kunen studeren hoe alles werkt tegen dat de EV3 geleverd word (voorzien ergens Juni 2025 in België) versie Advanced Plus met de grote batterij in stah grijs en een trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:36
Geen download en niet Nederlands, maar dit is wat ik nog in mijn bookmarks heb staan (ik ga er even vanuit dat je zelf al ge-googled had, dus die stap skip ik.

Maar wellicht heb je hier wel al wat aan:
linkje

[ Voor 3% gewijzigd door NVranya op 03-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karinnl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:51
Bimmer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:37:
Iemand die weet waar er een Nederlandse handleiding te downloaden is liefst in het pdf formaat, zodat we al wat kunen studeren hoe alles werkt tegen dat de EV3 geleverd word (voorzien ergens Juni 2025 in België) versie Advanced Plus met de grote batterij in stah grijs en een trekhaak
Hier is de Nederlandstalige:
https://ownersmanual.kia....7-8ee21099256f/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 21:22
Hallo ev3 rijders,

Hoe zit het met navigeren in de ev3?
Gaat dit net zo mooi als in een Tesla en kijkt ie naar laadstations op de route?

Of moet je zelf de batterij percentage in de gaten houden en zelf zoeken naar laadpalen?

Rij nu zel een Mazda Mx30 maar daar moet ik dus zelf maar uitzoeken waar ik moet gaan laden.

Rete irirtant.
Zou graag gewoon willen dat als ik navigeer van A naar B dat ie kijkt naar mijn vebruik en dan op de route een stagion kiest.

Waarom dan deze vragen?
We overwegen om na deze auto een Kia te nemen en de Ev3 vinden we een prachtige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmartens9
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-05 17:33
Vanochtend toen ik wegreed klonk een van de boxen alsof hij ‘opgeblazen’ was. Na een minuut of 5 normaliseerde het geluid en leek er niets meer aan de hand. Hebben meer mensen dit ook al meegemaakt? Iemand een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 23:35

Coffee

Coffee

@gerben-82 hij houdt mooi rekening met snellaadstations in de buurt. Dit doen volgens mij alle recente elektrische auto’s wel. Volgens mij worden de superchargers van Tesla (nog) niet meegenomen, andere snelladers als FastNed, Shell, etc wel.

Sommige vinden alsnog ABRP of plannen via een andere app handiger :)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 21:22
Coffee schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:57:
@gerben-82 hij houdt mooi rekening met snellaadstations in de buurt. Dit doen volgens mij alle recente elektrische auto’s wel. Volgens mij worden de superchargers van Tesla (nog) niet meegenomen, andere snelladers als FastNed, Shell, etc wel.

Sommige vinden alsnog ABRP of plannen via een andere app handiger :)
Ok maar doet ie dit op dezelfde manier als bij een Tesla? Met verwachte percentage bij aankomst laadpaal en duur laadsessie? Of mowt je tijdens navigeren dan zelf een laadstatiin selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

gerben-82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Ok maar doet ie dit op dezelfde manier als bij een Tesla? Met verwachte percentage bij aankomst laadpaal en duur laadsessie? Of mowt je tijdens navigeren dan zelf een laadstatiin selecteren?
Nee, hij doet het dus automatisch. Ik weet niet precies of je percentages krijgt en de laad sessie duur kan zien, maar volgens mij wel.

Andere die al langere ritten hebben gemaakt en dit weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recoil156
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-06 23:20
Vorige week is mijn Shale Grey GT-S geleverd, wat een auto! Het comfort en de vering zijn echt een stap boven de M3 waar ik vandaan kwam.

Nu ben ik aan het testen geslagen maar heb de remote parking (RSPA) met de knoppen op de keyfob nog niet werkend, iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Met Apple CarPlay krijg ik in de HUD alleen navigatie aanwijzingen van Apple Kaarten, niet van Google maps en niet van Waze. Ja, als ik de apple kaarten route niet stop blijven die aanwijzingen in beeld op de HUD terwijl display andere app toont.
Iemand die wel met iPhone en Waze de aanwijzingen op de HUD voor elkaar heeft? Zie niets op de iPhone of waze app waar ik nog iets kan aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:22
Coffee schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Nee, hij doet het dus automatisch. Ik weet niet precies of je percentages krijgt en de laad sessie duur kan zien, maar volgens mij wel.

Andere die al langere ritten hebben gemaakt en dit weten?
Ik rij een Niro EV maar ik verwacht dat het weinig verschil maakt met de EV3 navigatie. Afgelopen zomer heen en weer naar Oostenrijk geweest. Bij het plannen van de route geeft het systeem aan dat er tussentijds geladen moet worden met de keuze dit op te nemen in de route. Dan worden laadpunten toegevoegd aan de route op geschatte afstanden rekening houdend met de acculading. Bij koud weer wordt dan ook de accu automatisch geconditioneerd. Bij beide ritten van 1200km werkte dit prima.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neorama
  • Laatst online: 20-05 11:38
Ik rij al een maandje met veel plezier mijn EV3!
Er is echter 1 issue die ik erg vervelend vind dus ik hoop dat jullie wellicht de oplossing weten.

Ik heb 2 mobiels in de auto, privé en zakelijk. Beide zijn gekoppeld, en mijn privé mobiel als "nummer 1". Ik navigeer altijd op mijn privé mobiel. Bij andere auto's als ik gebeld werd op mijn zakelijke mobiel schakelde de auto over naar deze mobiel. De EV3 doet dit echter niet.

Als ik zie dat ik gebeld ben op mijn zakelijk nummer kan ik wel in het telefoon menu wisselen van mobiel, maar dit is verre van ideaal natuurlijk.
Dit vind ik wel erg vervelend dus ik was benieuwd of iemand de gouden tip had of dat ik dit moet leren te accepteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:39
neorama schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:31:
Er is echter 1 issue die ik erg vervelend vind dus ik hoop dat jullie wellicht de oplossing weten.

Ik heb 2 mobiels in de auto, privé en zakelijk. Beide zijn gekoppeld, en mijn privé mobiel als "nummer 1". Ik navigeer altijd op mijn privé mobiel. Bij andere auto's als ik gebeld werd op mijn zakelijke mobiel schakelde de auto over naar deze mobiel. De EV3 doet dit echter niet.

Als ik zie dat ik gebeld ben op mijn zakelijk nummer kan ik wel in het telefoon menu wisselen van mobiel, maar dit is verre van ideaal natuurlijk.
Dit vind ik wel erg vervelend dus ik was benieuwd of iemand de gouden tip had of dat ik dit moet leren te accepteren...
Ik heb weinig ervaring met 2 fysieke telefoons, ook omdat ik al een tijdje geleden ben overgeschakeld naar een dual-SIM oplossing (iPhone). Wellicht is dat een betere oplossing (met nog meer andere voordelen)...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonT
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-02 17:40
Bimmer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:37:
Op mijnkia via navolgende link:
https://mijnkia.nl/mijn-auto/2236113/gebruiksaanwijzing
Na opening daarvan kun je de inhoud van die website exporteren naar PDF formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
De stoelverwarming kent alleen standje onvruchtbaar of BBQ zeg.

Ja, ik vind het een nuttige optie op een EV want dan hoef je de cabine verwarming minder hoog te zetten, standje 0.25 of 0.5 had voor mij al wel voldoende geweest. (Ik hoor van een Niro rijder dat het daar hetzelfde is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

maarten_NL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:44:

Ja, ik vind het een nuttige optie op een EV want dan hoef je de cabine verwarming minder hoog te zetten, standje 0.25 of 0.5 had voor mij al wel voldoende geweest. (Ik hoor van een Niro rijder dat het daar hetzelfde is)
In het Duits noemen ze het daarom ook wel der Arschgrill. Benieuwd wat de Koreaanse term is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 21:32

Hier ben ik ook wel erg geinteresseerd in om te weten! (en dual SIM is geen optie helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:13

Heb je Android Auto of Apple Carplay?

Ik heb onderstaande zelf overigens niet geprobeerd.

Wel weet ik dat je in de EV3 in het telefoon menu bij meerdere gekoppelde telefoons op die icoontjes kan drukken.
Dan kan je functies scheiden per telefoon.

Bij AA kan je misschien proberen de rechten van Android Auto app aan te passen.
Dus de phone permissions weg te halen.

Zo kan dan je telefoon2 koppelen aan telefoon (headset icon).

Helpt dat?

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:22
maarten_NL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:44:

Ik zet hem altijd uit als ie warm genoeg is.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:02
Deed iemand hier al onderzoek naar het voeden van een dashcam via de voeding van de spiegel?
Iemand die het ziet zitten om een gedetailleerde foto van de stekker te maken?

Ik vraag me af of de Dongar adapter (die werkt in EV6) zou passen. Op Ali vond ik er ook eentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterjgp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 12:34
bertalizer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:56:
Deed iemand hier al onderzoek naar het voeden van een dashcam via de voeding van de spiegel?

Ik vraag me af of de Dongar adapter (die werkt in EV6) zou passen. Op Ali vond ik er ook eentje.
Ik ben zelf aan het kijken naar de FitcamX die een mooi geintergreerd design heeft achter de spiegel en gebruik maakt van die voeding.
Helaas volgens mij nog niet beschikbaar voor de EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus55
  • Laatst online: 14:38
Ik lees veel over infotainment op de Kia EV3 , maar op mijn versie (plus) kan ik dit niet vinden. Is dit voorbehouden aan de duurdere versies of moet ik dit ergens uploaden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:33
bertalizer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:56:

Ben geinteresseerd in deze adapter, de originele die KIA aanbied zijn nogal aan de prijs kleine 600 euri's voor en achter en dan heb je een behoorlijke blok op de voorruit, niet mooi. Wel vraag ik mezelf af wat het achteraf monteren van niet KIA acessoires doet met de garantie..... Iig zou het prijs stellen als je ons op de hoogte houdt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
aip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:26:
[...]

In het Duits noemen ze het daarom ook wel der Arschgrill. Benieuwd wat de Koreaanse term is....
아르쉬그릴 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 08:24
Pegasus55 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:59:
Ik lees veel over infotainment op de Kia EV3 , maar op mijn versie (plus) kan ik dit niet vinden. Is dit voorbehouden aan de duurdere versies of moet ik dit ergens uploaden ?
Ik geloof dat ik eerder heb gelezen dat die nog uit moet komen en in een latere update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:02
Aedriaen1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Ben geinteresseerd in deze adapter, de originele die KIA aanbied zijn nogal aan de prijs kleine 600 euri's voor en achter en dan heb je een behoorlijke blok op de voorruit, niet mooi. Wel vraag ik mezelf af wat het achteraf monteren van niet KIA acessoires doet met de garantie..... Iig zou het prijs stellen als je ons op de hoogte houdt.
De verkoper op Ali liet me al weten dat het niet gaat passen.
Dongar wil foto’s van de stekker bij vragen over compatibiliteit… vandaar mijn vraag naar een foto.
Onze wagen wordt eind deze maand geleverd en ik wil graag een nette oplossing. In onze huidige wagen loopt de draad (zo goed mogelijk weggewerkt) langs de rand van het raam en wordt de cigarettenaansteker gebruikt. Daar willen we vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neorama
  • Laatst online: 20-05 11:38
PrimaBB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Heb je Android Auto of Apple Carplay?

Ik heb onderstaande zelf overigens niet geprobeerd.

Wel weet ik dat je in de EV3 in het telefoon menu bij meerdere gekoppelde telefoons op die icoontjes kan drukken.
Dan kan je functies scheiden per telefoon.

Bij AA kan je misschien proberen de rechten van Android Auto app aan te passen.
Dus de phone permissions weg te halen.

Zo kan dan je telefoon2 koppelen aan telefoon (headset icon).

Helpt dat?
Android auto heb ik.
Dat heb ik inderdaad ook gezien. Maar zodra ik een icoon aan klik van een andere mobiel schakelt hij volledig over naar het andere mobiel.
Wel goede suggestie, maar ik wil ook met prive mobiel kunnen bellen. Wellicht wil ik wat veel hoor, maar ik ben dit ook gewend van andere auto's dus leek mij vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
neorama schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Android auto heb ik.
Dat heb ik inderdaad ook gezien. Maar zodra ik een icoon aan klik van een andere mobiel schakelt hij volledig over naar het andere mobiel.
Wel goede suggestie, maar ik wil ook met prive mobiel kunnen bellen. Wellicht wil ik wat veel hoor, maar ik ben dit ook gewend van andere auto's dus leek mij vrij normaal.
Ik bedoel als je de rechten van de Android Auto app beperkt op je mobiel. Telefoon rechten weghalen.
Dan kan je misschien wel navigeren met AA op telefoon1, zonder bellen dus en bellen met telefoon2 in je EV3. Misschien, want heb ik zelf niet geprobeerd.

Als je met beide telefoons wil kunnen bellen in de EV3, dan zit er niks anders op dan handmatig switchen in het telefoon menu in de Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 11:34
Heeft er iemand zijn EV3 al in de wasstraat gewassen? Geen schade of klachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozkan6978
  • Laatst online: 04-06 17:14
Ik heb sinds 2 weken een KIa EV3 plus versie. Enirm fijne auto en ben erg blij mee. Vanaf het begin geeft Voertuigdiagnose foutmeldingen. En sinds vrijdag laadt de auto niet op via mijn wallbox Absina noch via openbare laadpaal. Wel kan ik opladen via snelcharger. Gisteren naar de dealer geweest en het blijkt dat de omvormer kapot is en nieuwe besteld, Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ozkan6978 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 03:27:
Ik heb sinds 2 weken een KIa EV3 plus versie. Enirm fijne auto en ben erg blij mee. Vanaf het begin geeft Voertuigdiagnose foutmeldingen. En sinds vrijdag laadt de auto niet op via mijn wallbox Absina noch via openbare laadpaal. Wel kan ik opladen via snelcharger. Gisteren naar de dealer geweest en het blijkt dat de omvormer kapot is en nieuwe besteld, Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zie in engelse FB group (kia ev3) diverse eigenaars soortgelijke ICCU problemen hebben.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:13

grimson

domeingrommer

_birdie_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:34:
[...]Ik zie in engelse FB group (kia ev3) diverse eigenaars soortgelijke ICCU problemen hebben.
Als niet kenner had ik zelfs ook vernomen dat de EV6 eerder ook al ICCU issues had. Achilleshiel van een potentieel prima platform? :)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:14
Hebben jullie ook een zacht getik, als jullie enkel de ventilator op stand 1 of 2 zetten? Met geen ander geluid aan. Standje 3 en hoger maakt teveel lawaai om het te horen. Het lijkt wel op dat het tegen een draadje stoot.

Overigens vaag dat ik EV batterij optie enkel vanuit mijn homescreen kan benaderen. Ik had verwacht dat je dat ook bij de EV settings kon vinden. Of heb ik dat mis?

[ Voor 27% gewijzigd door pang op 05-02-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozkan6978
Gelukkig kan ik blijven rijden , een hele mooie auto vind ik. Hopen dat het snel geregeld wordt, ze weten niet wanneer de onderdeel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:59
pang schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:30:
Hebben jullie ook een zacht getik, als jullie enkel de ventilator op stand 1 of 2 zetten? Met geen ander geluid aan. Standje 3 en hoger maakt teveel lawaai om het te horen. Het lijkt wel op dat het tegen een draadje stoot.

Overigens vaag dat ik EV batterij optie enkel vanuit mijn homescreen kan benaderen. Ik had verwacht dat je dat ook bij de EV settings kon vinden. Of heb ik dat mis?
Ja dat hoor ik hier ook. opgelost door de muziek aan te zetten :P. vind sowieso dat het HVAC systeem niet super goed z'n werk doet eignelijk.
En ik krijg ook af en toe een melding: Slimme ventilatie gestart, waarmee de auto volgens mij bedoelt dat ie de klimaatregeling heeft uit staan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-09 21:47
pang schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:30:

Zag dit issue gisteren in een YT-video YouTube: My Kia EV3 GT Line S one week on. My observations good and bad & mor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBazeman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:56
Aedriaen1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Google maps wordt niet weergegeven in de hud.
Bij mij wordt de Android Auto route gewoon keurig weergegeven in de HUD

Kia EV3 GT-PlusLine LR, 19” zomer- en 17” winterbanden. Heb daarnaast ook de E-Niro uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ozkan6978 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:30:
Gelukkig kan ik blijven rijden , een hele mooie auto vind ik. Hopen dat het snel geregeld wordt, ze weten niet wanneer de onderdeel beschikbaar is.
Ik vind dat niet echt een goede oplossing. Heb hetzelfde 2x gehad met onze Peugeot e-208 en toen kregen we gewoon een leenauto mee. Nu wordt je verplicht altijd maar een DC lader op te zoeken inclusief de extra kosten die daarbij horen.

Als je hebt aangegeven dat je altijd alleen maar DC laadt dan is het prima. Is dat niet het geval dan zou ik het niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:11
AtlAntA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik vind dat niet echt een goede oplossing. Heb hetzelfde 2x gehad met onze Peugeot e-208 en toen kregen we gewoon een leenauto mee. Nu wordt je verplicht altijd maar een DC lader op te zoeken inclusief de extra kosten die daarbij horen.

Als je hebt aangegeven dat je altijd alleen maar DC laadt dan is het prima. Is dat niet het geval dan zou ik het niet accepteren.
Inderdaad wilde net het zelfde typen! Heb het ook met mijn e-208 gehad (gelukkig maar 1x) maar het duurde wel 6 weken voor het onderdeel binnen was en ingebouwd kon worden, Heb een leen e-2008 meegekregen toen waar ik wel normaal mee kon laden (beter voor je auto én goedkoper), zou daar op aansturen in jouw geval!

Of ze moeten aangeven dat hij op hele korte termijn al gerepareerd kan worden, dan kan ik me voorstellen dat je gewoon lekker wil blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozkan6978
Mij gaat het meer om het vervangen van de omvormer, zodat ik geen problemen meer krijg. Verder heb ik met de dealer afgesproken dat er alsr binnen 2 weken niet vervangen is zullen ze de kosten compenseren. Maar het geeft beetje vieze smaak in de mond, dat wel . Auto is niet eens maand oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57
Vraag aan de eigenaren van verschillende uitvoeringen; heeft het voorraam dubbel gelamineerd (ook wel; geluidswerend) glas?

Ik lees dat het in andere landen op de GT Line zit, maar niet op de Air. Maar vraag me af of dat ook in NL opgaat, en hoe het zit voor de Plus/Plus Advanced.

Het ziet er dan zo uit; met meerdere laagjes in t glas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwwhjkZLVbZM12hQ4JXNld4RCYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ7che74YfUsgF8YPg9cMcb0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:54
Terranca schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:12:
Vraag aan de eigenaren van verschillende uitvoeringen; heeft het voorraam dubbel gelamineerd (ook wel; geluidswerend) glas?

Ik lees dat het in andere landen op de GT Line zit, maar niet op de Air. Maar vraag me af of dat ook in NL opgaat, en hoe het zit voor de Plus/Plus Advanced.

Het ziet er dan zo uit; met meerdere laagjes in t glas:
Nope geen gelaagd glas in Air, Plus en Plus Advanced in de zijramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus55
  • Laatst online: 14:38
Dat moet dan we, net zoals de a.i. ook in een update nog moet komen.
Ik had laatst een vreemde gebeurtenis waarvan ik niet weet of het toeval was, of dat dit door de Kia Connect app veroorzaakt werd. Ik wilde alvorens weg te rijden in de kou de batterij conditioneren en de voorruit alvast ontdooien. Op het moment dat ik beide geactiveerd had merkte ik dat mijn Nefit cv-ketel (die altijd goed onderhouden word en 6 jaar oud is ) op tilt stond en niets meer deed. Resetten met de resetknop hielp niet, pas na een harde reset kreeg ik hem weer aan de gang. Volgens Kia hebben ze hier nog nooit van gehoord, maar ik vind het wel erg toevallig dat dit gebeurd als ik met de app een remote Command geef. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Pegasus55 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:23:
Ik had laatst een vreemde gebeurtenis waarvan ik niet weet of het toeval was, of dat dit door de Kia Connect app veroorzaakt werd. Ik wilde alvorens weg te rijden in de kou de batterij conditioneren en de voorruit alvast ontdooien. Op het moment dat ik beide geactiveerd had merkte ik dat mijn Nefit cv-ketel (die altijd goed onderhouden word en 6 jaar oud is ) op tilt stond en niets meer deed. Resetten met de resetknop hielp niet, pas na een harde reset kreeg ik hem weer aan de gang. Volgens Kia hebben ze hier nog nooit van gehoord, maar ik vind het wel erg toevallig dat dit gebeurd als ik met de app een remote Command geef. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?
Totaal niet gerelateerd aan je vraag maar waarom zou je voor vertrek de batterij conditioneren?

Overal lees ik dat dit alleen handig is als je bij een snellader gaat laden. Voor vertrek zijn er vziw geen voordelen aan het preconditioneren. Het kost alleen maar stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een verband is tussen de instellingen die jij doet in Kia Connect en jouw (domme?) CV ketel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onzenuub
Heb je nog geluk dat je cv ketel niet wegreed toen je het pedaal van de auto intrapte. :P

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Inmiddels al weer meer dan een maand de - nog steeds gelukkige - berijder van de EV3, Frost Blue GT-Line.

Hoe kijk ik inmiddels tegen de EV3:
  • Verbruik lijkt na een instelperiode gedaald naar wat ik verwacht. Ik zit nu regelmatig op (of zelfs onder) 15 kWh/100 km.
  • Verbruik op app heeft nog verschil met de auto (km/miles?)
  • PiepPiep
  • Ik mis het instelbare remniveau lv1-3 in combinatie met "auto". "Auto" lijkt nu zonder voorrijdend verkeer altijd op regeneratie "0" ingesteld, ik wil dat liever instelbaar hebben
  • Ik mis de automatisch kantelende zijspiegels bij achteruit parkeren
  • PiepPiepPiep
  • iPedal gebruik ik niet. Vooral bij inparkeren/uitparkeren vind ik dat heel vervelend
  • Adaptive cruisecontrol is nog steeds heerlijk
  • Omdat ik veel sport (tas in kofferbak) vind ik de elektronische kofferbakfunctie (knop, niet via detectie) één van de beste uitvindingen sinds gesneden brood adaptive cruise control
  • PiepPiepPiep
  • 3-fase laden geeft veel meer vrijheid dan 1-fase laden. Een paar uurtjes bij een normale laadpaal staan heeft nu ineens wel nut.
  • Het interieur, het rijcomfort, heerlijk!
  • Ik heb er nog maar heel weinig op de weg gezien. 1 terracotta in mijn wijk, verder niks
  • PiepPiep
  • Wel een Niro-rijder gesproken die op een parkeerplaats kwispelend kwam vertellen dat hij "nog maar 8 weken moet wachten"
  • Op de snelweg is lane-assist irritant (teveel in het midden), op een 1-baans N-weg is dit juist heerlijk
  • Piepjes? Welke piepjes Ik rijd gewoon netjes :+
  • Frost Blue is nog steeds héél mooi
Voor iedereen die nog wacht, het is het wachten méér dan waard, goede keus!

spoiler:
Je zou maar op een Tesla wachten...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bEV3
  • Laatst online: 05-02 19:52
Spiegel instellen parkeren :

Procedure Schakel naar parkeren (P) en schakel in de L- of R-stand, afhankelijk van de spiegel die u wilt afstellen. Schakel naar R (Achteruit) en stel de spiegel af

Wel bij achteruit rijden spiegel stand in L of R zetten.

Werkt gewoon

[ Voor 16% gewijzigd door bEV3 op 05-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

bEV3 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:54:
Spiegel instellen parkeren :

Procedure Schakel naar parkeren (P) en schakel in de L- of R-stand, afhankelijk van de spiegel die u wilt afstellen. Schakel naar R (Achteruit) en stel de spiegel af

Wel bij achteruit rijden spiegel stand in L of R zetten.

Werkt gewoon
Alleen op het hoogste model. Zit niet eens op de GT-line dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Twee Dee schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Alleen op het hoogste model. Zit niet eens op de GT-line dus.
Wat ergens best wel krom is. De hardware kan het en ik vermoed dat het softwarematig niet meer is dan een flag van false naar true te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

AtlAntA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Wat ergens best wel krom is. De hardware kan het en ik vermoed dat het softwarematig niet meer is dan een flag van false naar true te zetten.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Maar je weet dat dat bij veel auto's voor bijna alle opties zo is? De Tesla M3 had stoelverwarming achterin standaard ingebouwd, maar niet geactiveerd, daar moest je voor betalen. En Audi e/o BMW hebben op sommige modellen zelfs een soort van abonnementsmodel, waarbij je bepaalde opties kunt 'huren' per maand.

Dus ach, je kunt het zo ook niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Webbeb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:30:
Ik heb wel een laadpaal aangeschaft die dat gaat kunnen, Zaptec go 2. Werkt softwarematig voorlopig niet maar gaat wel komen. Kost 995 euro + installatie, iets duurder dus.Wordt maart geleverd, net zoals de EV3. Dus nog geen ervaring.
En is die toekomstige sw update dan gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

doggy1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:26:
[...]

En is die toekomstige sw update dan gratis?
ALS die überhaupt ooit komt? En in welke vorm dan? Je moet een product alleen waarderen op wat er nu in zit, niet op mooie beloftes van marketing of wensen van engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:24
Bolko schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:44:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de EV3 GT-PlusLine. Wat een onwijs fijne auto. Bestelling direct doorgezet naar de leasemaatschappij voor de kleur Aurora Black Pearl. Nu hopen dat de levertijd meevalt!
Levertijd even nagevraagd bij de leasemaatschappij. Verwachten 4 maanden. Als ik op de Kia site zelf kijk lijkt dit een aantal weken? Iemand die weet wat de actuele levertijd ongeveer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 00:14
Bolko schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Levertijd even nagevraagd bij de leasemaatschappij. Verwachten 4 maanden. Als ik op de Kia site zelf kijk lijkt dit een aantal weken? Iemand die weet wat de actuele levertijd ongeveer is?
Vorige week door dealer in bestelsysteem gezet, levering vanuit fabriek aan dealer -> week 14 2025
( ze moeten hem dan nog wel rijklaar maken en met deze klant een leverdatum afspreken )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:23
Dit heb ik nog nagevraagd bij Kia. Als je via de online showroom bekijkt is dat wanneer je een bestelling plaatst via Kia Online, die kijken dan naar wat nog niet verkocht is bij de dealers in NL en reserveren die dan als er een online bestelling geplaatst wordt. Wanneer je dit via de Lease/Direct bij dealer doet die bestellen de auto dan bij de importeur en die besteld de auto dan bij de fabriek. Toen ik dit navroeg bij de dealer waar ik besteld heb, die wist hier niets vanaf.
Bolko schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001

DEVegg

DEVegg

AtlAntA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Ik meen hier in dit forum ergens te hebben gelezen dat deze instelling wordt opgeslagen in de elektrisch verstelbare stoel. Alleen de GT+ schijnt die te hebben. Dat zou de reden zijn.
Pin mij er niet op vast.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Goedemorgen!

Gisterenochtend totaal onverwacht een proefrit gemaakt in een EV3. De Kia Picanto van m'n vriendin moest voor een onderhoudsbeurt, dit liep allemaal wat uit dus ik wandelde even door de showroom en bleef bij de EV3 "hangen". Verrast door de ruimte in het interieur bekijk ik ook de ruimte in de kofferbak en toen werd ik gespot door een verkoper ;) Het demo model was nog een uur beschikbaar, dus ik mocht een proefrit maken.

We zijn al wel een tijdje opzoek naar een vervanger voor onze station gezinsauto, maar de EV3 was eigenlijk op het oog afgevallen vanwege het gebrek aan ruimte. In de praktijk blijkt dit (voor ons) enorm mee te vallen, we zijn allebei niet zo lang, dus de voorstoelen hoeven niet helemaal naar achter geschoven te worden.

Enfin, terug naar de proefrit.
Het was voor mij de eerste keer dat ik in een elektrisch voertuig reed. Het was even wennen, zeker met maximaal regenereren aan, maar al snel viel op hoe veel power er in de wagen zat en hoe soepeltjes het eigenlijk rijdt. Het interieur oogt naar mijn mening rustig en het display is niet zo enorm groot en aanwezig als bij andere fabrikanten/modellen. Uiteraard was de demo auto een GT-plus line en zat dus bomvol snufjes (en piepjes!).

Nu maar eens de prijslijst bestuderen. Vooralsnog denk ik dat de "plus" uitvoering met het grote accupakket voor ons het meest geschikt is. De "plus advanced" is weer 2500 euro duurder, en waarvoor ik dit zou overwegen is eigenlijk enkel het geluidssysteem van Harman Kardon en de elektrische achterklep.

Wat is jullie ervaring met het standaard geluidssysteem? Wellicht is dit nog een beetje te upgraden?

En dan de kleur, dit vind ik een lastige. In de showroom stond "terracotta", een mooie kleur, maar in de landelijke omgeving waar ik woon is de auto vaak doelwit van vogelpoep en dan is rood wellicht niet zo handig. De kleur "Frost Blue" vind ik ook mooi, maar onder sommige omstandigheden weer neigen naar babyblauw ;) "aventurine Green" vind ik ook mooi, lastig......

Leuk om hier alle ervaringen te lezen van jullie, het lijkt er op dat over het algemeen de auto prima bevalt, alhoewel de piepjes en meldingen wat minder kunnen ;)

Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen....

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Roland_EM25 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:33:
Goedemorgen!

Gisterenochtend totaal onverwacht een proefrit gemaakt in een EV3. De Kia Picanto van m'n vriendin moest voor een onderhoudsbeurt, dit liep allemaal wat uit dus ik wandelde even door de showroom en bleef bij de EV3 "hangen". Verrast door de ruimte in het interieur bekijk ik ook de ruimte in de kofferbak en toen werd ik gespot door een verkoper ;) Het demo model was nog een uur beschikbaar, dus ik mocht een proefrit maken.

We zijn al wel een tijdje opzoek naar een vervanger voor onze station gezinsauto, maar de EV3 was eigenlijk op het oog afgevallen vanwege het gebrek aan ruimte. In de praktijk blijkt dit (voor ons) enorm mee te vallen, we zijn allebei niet zo lang, dus de voorstoelen hoeven niet helemaal naar achter geschoven te worden.

Enfin, terug naar de proefrit.
Het was voor mij de eerste keer dat ik in een elektrisch voertuig reed. Het was even wennen, zeker met maximaal regenereren aan, maar al snel viel op hoe veel power er in de wagen zat en hoe soepeltjes het eigenlijk rijdt. Het interieur oogt naar mijn mening rustig en het display is niet zo enorm groot en aanwezig als bij andere fabrikanten/modellen. Uiteraard was de demo auto een GT-plus line en zat dus bomvol snufjes (en piepjes!).

Nu maar eens de prijslijst bestuderen. Vooralsnog denk ik dat de "plus" uitvoering met het grote accupakket voor ons het meest geschikt is. De "plus advanced" is weer 2500 euro duurder, en waarvoor ik dit zou overwegen is eigenlijk enkel het geluidssysteem van Harman Kardon en de elektrische achterklep.

Wat is jullie ervaring met het standaard geluidssysteem? Wellicht is dit nog een beetje te upgraden?

En dan de kleur, dit vind ik een lastige. In de showroom stond "terracotta", een mooie kleur, maar in de landelijke omgeving waar ik woon is de auto vaak doelwit van vogelpoep en dan is rood wellicht niet zo handig. De kleur "Frost Blue" vind ik ook mooi, maar onder sommige omstandigheden weer neigen naar babyblauw ;) "aventurine Green" vind ik ook mooi, lastig......

Leuk om hier alle ervaringen te lezen van jullie, het lijkt er op dat over het algemeen de auto prima bevalt, alhoewel de piepjes en meldingen wat minder kunnen ;)

Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen....
Succes met je keuze! Voor mij was de electrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendesteun de doorslaggevende afweging om toch voor Plus Advanced te gaan. De rest zijn leuke opties, maar hier heb ik echt elke rit zoveel plezier van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 16:14
onzenuub schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Nope geen gelaagd glas in Air, Plus en Plus Advanced in de zijramen.
Wij vonden tijdens de proefrit de GT versie mooi stil.
Wat zijn jullie eerste ervaringen over windgeruis met versies zonder gelamineerde ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

DEVegg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Ik meen hier in dit forum ergens te hebben gelezen dat deze instelling wordt opgeslagen in de elektrisch verstelbare stoel. Alleen de GT+ schijnt die te hebben. Dat zou de reden zijn.
Pin mij er niet op vast.
Klopt zie mijn post: Coffee in "Het grote Kia EV3 topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
Freezr schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Wat zijn jullie eerste ervaringen over windgeruis met versies zonder gelamineerde ramen?
Ik heb nog nooit in een GT/GT+ gereden dus ik kan het niet vergelijken, maar ik vind de Plus Advanced een zeer stille auto in ieder geval :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Freezr schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Geen last van, stille auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57
Coffee schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:56:
[...]

ALS die überhaupt ooit komt? En in welke vorm dan? Je moet een product alleen waarderen op wat er nu in zit, niet op mooie beloftes van marketing of wensen van engineering.
Ik vind dit ook wel gevaarlijk -- ik ben Tesla gewend en die kwamen elke paar maanden wel met iets nieuws (en beloofden dan nog steeds meer dan ze opleverden), maar als ik kijk naar de updates die tot nu toe voor de EV9 zijn verschenen, zijn er behalve wat updates ivm veiligheid/accu niet echt verbeteringen die je als gebruiker merkt? Eerst maar zien, dan geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Volgens mij heb ik vandaag een OTA update ontvangen maar ik heb geen idee wat er veranderd zou zijn.

Of het zijn alleen nieuwe algemene en privacy- voorwaarden want ik moest 2 ellenlange juridische teksten doorscrollen.

Of het een update was kan ik ook nergens vinden, de KIA website is wat dat betreft een doolhof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:07
Twee Dee schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:52:
Volgens mij heb ik vandaag een OTA update ontvangen maar ik heb geen idee wat er veranderd zou zijn.

Of het zijn alleen nieuwe algemene en privacy- voorwaarden want ik moest 2 ellenlange juridische teksten doorscrollen.

Of het een update was kan ik ook nergens vinden, de KIA website is wat dat betreft een doolhof...
EV Odessey maakt melding van een nieuwe update, vanaf 0:39 loopt hij de lijst met aanpassingen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:02

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

In mijn forumpost van 6 januari was ik positief over de laadcurve nav een Scandinavische test. Zijn er al mensen die praktijkervaring hebben met het snelladen van de EV3 long range? En zo ja hoe ervaren zij de laadcurve?

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ik heb afgelopen dinsdag in een EV3 gezeten (2 stuks zelfs), bij Braber in Ede tijdens het wachten op de APK voor mijn huidige auto.
Met mijn 1,95m lengte en voller dan gemiddeld figuur was ik verrast over hoeveel ruimte er nog achter mij beschikbaar was voor de kinderen (dochter van 8 zit eigenlijk standaard achter me).
Maakt hem interessant voor over 1,5 jaar als ik een andere auto ga uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mm.kool schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:36:
[...]

In mijn forumpost van 6 januari was ik positief over de laadcurve nav een Scandinavische test. Zijn er al mensen die praktijkervaring hebben met het snelladen van de EV3 long range? En zo ja hoe ervaren zij de laadcurve?
Ik krijg mijn EV3 over 2 weken maar een paar pagina's terug staat een ADAC test waarbij ik de supervlakke laadcurve heb gepost als afbeelding.. Volgens de duitse ANWB één van de grote pluspunten van de EV3 LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati

Hoe heb je die aangeboden gekregen? Ik heb gekeken in het menu software update maar daar stond geen mogelijkheid/optie om een update uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB

Volgens mij is dit gewoon een disclaimer wijziging. Was ook in mijn EV6 (en daar is geen OTA meer).

Geen idee wat er in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

pati schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Hoe heb je die aangeboden gekregen? Ik heb gekeken in het menu software update maar daar stond geen mogelijkheid/optie om een update uit te voeren.
Ik denk inderdaad wat hierboven ook wordt gezegd. Alleen een nieuwe disclaimer om alvast de voorwaarden goed te hebben voor een komende update / toevoegingen aan de Kia Connect Store.

De "AI assistent" zit er bijvoorbeeld ook nog niet in, dat zou ook nog na een update moeten komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Weet iemand of in 'mijnkia' meerdere auto's kunnen staan?

Inmiddels rijden we naast de EV6 nu ook rond in de fantastische EV3 (blij mee).

Ik ben nu buitengesloten van de omgeving, omdat op het emailadres al een mijnkia account zit (foutmelding).
Een support ticket heb ik ingeschoten, maar dit zal wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:00:

Ik ben nu buitengesloten van de omgeving, omdat op het emailadres al een mijnkia account zit (foutmelding).
Ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:00:

Kan je toevoegen in het profiel menu bij het item ‘ Mijn Kia’s’

Pagina: 1 ... 29 ... 71 Laatste