Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
oltk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Wij hebben 20 panelen (vanwege warmtepomp precies opwek matchend met gebruik). Alleen is de winter / zomer situatie zoals bekend erg scheef. Er zijn veel scenario's te bedenken: met accu (en hoe groot dan) tot dynamisch en actief bijhouden van opwek mbv HA. Voor iedereen zal de usecase anders zijn. Misschien is het tijd om een topic (het grote energieoptimalisatietopic) te gaan beginnen met usecases, best en good practises en tips. Want het gedonder is nu aan het beginnen met die terugleverboete, einde saldering etc. En bij veel mensen zal de financiële prikkel groot zijn maar liefst in combinatie met een ideële prikkel: maximale besparing. Gewoon COP1 apparaten aanzetten overdag is natuurlijk idioot.

Ik reageer op jouw bericht omdat jij meldt dat de situatie in Duitsland niet te vergelijken is. Kan je daar iets meer over zeggen? Dat geeft namelijk inzicht in de gebruiksmogelijkheden en grenzen voor Nederland. Wat doen "de Duitsers" beter dan wij? of anders? En hoe ziet ons optimale plaatje eruit? Hoe meer info, hoe beter :)
mooi idee, in Duitsland is gewoon de hele situatie anders, dus niet zo zeer beter of slechter dan bij ons, maar gewoon heel anders.
hier een link voor een rekenmodule om te kijken hoe het werkt en hoe "onafhankelijk" je dan bent (Duitstalig en dus voor de Duitse markt bedoeld) https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1TzgfrYZrAmE5iOJ62v3X0DMNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3bQHSBu1mgOwiWMKcClSprS.png?f=fotoalbum_large

hier zie je de prijsontwikkeling van de stroomprijs in Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoLSsVAkwWKVpZlzgj8eyeJ_SvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tOFYgoYd6HeLC15nBlA14Qz4.png?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Mooie site @MacD007 !

Het laat ook zien dat er een soort van maximaal rendement is voor een accu. In mijn geval heeft meer dan 7kWh niet zoveel zin meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
asing schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:49:
Mooie site @MacD007 !

Het laat ook zien dat er een soort van maximaal rendement is voor een accu. In mijn geval heeft meer dan 7kWh niet zoveel zin meer.
Misschien dat de situatie in Berlijn niet helemaal vergelijkbaar is (wat betreft belastingen, heffingen, kWh prijzen etc) maar dit soort rekentools bedoel ik. Als ik helemaal op zonnestroom wil werken in de zomer (incl EV) heb ik tenminste een batterij van 55 kWh nodig. Dat is onbetaalbaar (een Sonnen batterij van dat formaat is plusminus 100.000 euro). Maar in de winter kom je er dan nog steeds niet mee uit, of je moet slim gaan laden bij lage tarieven met een dynamisch contract (wat ik niet heb). De mogelijkheden duizelen me. En 100.000 ga ik never meer terugverdienen op een jaarlijks bedrag van 2500 voor electriciteit. 7 kWh (30% zelfvoorzienend) is dan voor mij inderdaad ook optimaal maar nog steeds 12000 euro en dus pas terugverdiend na 12000 / ( 1/3 van 2500) = 15 jr

Op linkedin zag ik een post van iemand die een 50L boiler op zijn zonnepanelen zette en zo altijd warm water heeft voor douche en andere benodigheden. Maar ook dan: je zal in de winter met dynamische tarieven moeten werken of gewoon "je verlies nemen" met je vaste contract en normaal opladen.

hier in het draadje ook al een keer gezegd: er is ook een maximum waarop je kan besparen en dat je nog in de marge bezig bent. Hartstikke leuk :D maar nutteloos vanuit financieel oogpunt. Nog niet gesproken over het milieuoogpunt.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 08-06-2024 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
oltk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Misschien dat de situatie in Berlijn niet helemaal vergelijkbaar is (wat betreft belastingen, heffingen, kWh prijzen etc) maar dit soort rekentools bedoel ik. Als ik helemaal op zonnestroom wil werken in de zomer (incl EV) heb ik tenminste een batterij van 55 kWh nodig. Dat is onbetaalbaar (een Sonnen batterij van dat formaat is plusminus 100.000 euro). Maar in de winter kom je er dan nog steeds niet mee uit, of je moet slim gaan laden bij lage tarieven met een dynamisch contract (wat ik niet heb). De mogelijkheden duizelen me. En 100.000 ga ik never meer terugverdienen op een jaarlijks bedrag van 2500 voor electriciteit. 7 kWh (30% zelfvoorzienend) is dan voor mij inderdaad ook optimaal maar nog steeds 12000 euro en dus pas terugverdiend na 12000 / ( 1/3 van 2500) = 15 jr

Op linkedin zag ik een post van iemand die een 50L boiler op zijn zonnepanelen zette en zo altijd warm water heeft voor douche en andere benodigheden. Maar ook dan: je zal in de winter met dynamische tarieven moeten werken of gewoon "je verlies nemen" met je vaste contract en normaal opladen.

hier in het draadje ook al een keer gezegd: er is ook een maximum waarop je kan besparen en dat je nog in de marge bezig bent. Hartstikke leuk :D maar nutteloos vanuit financieel oogpunt. Nog niet gesproken over het milieuoogpunt.
Berlijn is in zoverre te vergelijken dat het op dezelfde hoogte ligt als Utrecht. 100% nul op de meter is onmogelijk. Er is altijd een donker gat in de winter waar je er panelen op kan gooien wat je wilt maar er komt niet genoeg uit. En dan heb je in de zomer weer veel te veel.

Hetzelfde met een accu. 5 kWh is prima maar iets meer en je redt het net wat verder. Bijvoorbeeld als de dag erop tegen valt. 10 of meer kWh is dan weer teveel, het voegt niets meer toe. Dat heet de wet van toe en afnemende meeropbrengsten.

5 kWh accu is 3.5k als je een sessy neemt. Goedkoper kan ook als je handig bent.

Ga je het terugverdienen? Goede vraag. Geen idee. Overheidsbeleid, energiemaatschappijen, jij hun verdienmodel. Voor mezelf wil ik het gas de deur uit hebben en nul op de meter zolang de investering te overzien is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 23:03
MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:35:
[...]

mooi idee, in Duitsland is gewoon de hele situatie anders, dus niet zo zeer beter of slechter dan bij ons, maar gewoon heel anders.
hier een link voor een rekenmodule om te kijken hoe het werkt en hoe "onafhankelijk" je dan bent (Duitstalig en dus voor de Duitse markt bedeld) https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interesante website.
Zojuist mijn gegevens (zonder accu) ingevuld en geeft aan dat ik 31% zelfvoorzienend zou zijn, volgesn mijn eigen gegevens (HomeAssisant) zat ik vorig jaar op 36%.
Ook interesant om te zien welke impact een accupakket kan hebben.

Voor mij lijkt 10kWh de sweet spot, daarna heeft 't niet zo veel zin meer.
Goed om te weten voor als de saldering er mee zou stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 08-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
oltk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:36:
[...]

In die 100.000 zit hooguit 5000 -7000 euro aan losse LFP cellen of kant en klare modules max 20k incl BTW en dat is consumenten prijs, het is een dochterbedrijf van Shell.
Gewoon even wachten voor een normale prijs van rond 300-400 euro per kWh-opslag voor >20kWh systemen.

In Nederland zijn er ook installateurs die ook gewoon 55kWh installeren voor 1/3 van die prijs of wel meer normale prijzen installeren.
het slimme huis,
(Als Deye bezitter is het pijnlijk om naar een Victron installateur te verwijzen, daar Deye vaak iets gunstiger geinstalleerd kan worden, maarik weet geen installateur met zo'n heldere prijspagina)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44

Animal_X

Rodin

eltweako schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Interesante website.
Zojuist mijn gegevens (zonder accu) ingevuld en geeft aan dat ik 31% zelfvoorzienend zou zijn, volgesn mijn eigen gegevens (HomeAssisant) zat ik vorig jaar op 36%.

Wat moet ik invullen bij Photovoltaic power? Wat wordt er bedoeld met die waarde?

Tevens, ik zit boven de 10kWh verbruik per jaar, inclusief EVs, dat loopt boven de max van de tool...

[ Voor 7% gewijzigd door Animal_X op 08-06-2024 23:32 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:51

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:35:
[...]

hier een link voor een rekenmodule om te kijken hoe het werkt en hoe "onafhankelijk" je dan bent (Duitstalig en dus voor de Duitse markt bedeld) https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie site.
In de FAQ staat aangegeven, dat de resultaten niet geldig zijn voor woningen met warmtepomp of gezinnen met EV.
De berekeningsresultaten van de onafhankelijkheidscalculator zijn typerend voor eengezinswoningen met noch een warmtepomp noch een elektrische auto. De werking van de warmtepomp beïnvloedt het dagelijkse en seizoensgebonden elektriciteitsverbruik van een eengezinswoning en dus van het niveau van het haalbare zelfvoorzieningsniveau hangt af van veel factoren. Bovenal variëren de isolatiestandaard en de warmtepompregeling afhankelijk van het gebouw.

Het tijdverbruik van het stroomverbruik van een wandlaadstation (wallbox) wordt beïnvloed door de volgende factoren:

Het type voertuig
Bestel- en servicetijd van de elektrische auto
Aantal elektrische auto's in het huishouden
Dagelijks afgelegde afstand
Minimale en maximale prestaties van het wandbeladingsstation
Aandeel van laadprocessen die in het buitenland plaatsvinden

In tegenstelling tot het stroomverbruik van de klassieke huishoudelijke apparaten varieert het energieverbruik van een elektrische auto sterk afhankelijk van het huishouden. Om het zelfaanbod in particuliere huishoudens met een warmtepomp en elektrische auto te beoordelen, moet u daarom niet worden gezegd dat u de onafhankelijkheidscomputer is, bijv. Het zonne-energiegereedschap of de 24-uurs zonnesimulator.
Edit: quote uit de FAQ toegevoegd (Google translate)

Ietsje verder op de site, https://solar.htw-berlin.de/rechner/solarisator/
vind je de mogelijkheid voor berekening inclusief warmtepomp en EV.
Let wel: Duitse situatie en afwijkend van onze regelgeving.
Geeft wel een leuk idee ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Nico-G op 09-06-2024 00:01 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Interesante website.

ik zou pas iets doen als je zeker weet wat er met de saldering gebeurt, vergeet niet, er is nog geen wetsvoorstel, het is nog in de TK (waar je mag verwachten dat ze dat er door gaan krijgen) nog in de EK (waar we op dit moment nog helemaal niet weten hoe men daar zou gaan stemmen, de nieuwe regering heeft daar namelijk geen meerderheid (ze hebben slechts 30 zetels, ze missen dus 8 zetels) en is dus afhankelijk hoe bepaalde partijen in dit zitten, op dit moment weet dat nog vrijwel niemand. Plus de nieuwe regering moet lang genoeg bijven zitten, zelfs dat is op zich een groot vraagteken, kijk maar hoe lastig het is om de ministerploeg rond te krijgen.
wie weet is rond 2027 de prijs van mn Na-ion accus dermate richting 1.000 per 5kWh gedaald, want dan begint het wel interessant te worden. Het enige is dan dat je daarvoor ook voldoende plaats hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 08-06-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Nico-G schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:34:
[...]

Mooie site.
In de FAQ staat aangegeven, dat de resultaten niet geldig zijn voor woningen met warmtepomp of gezinnen met EV.

[...]

Edit: quote uit de FAQ toegevoegd (Google translate)

Ietsje verder op de site, https://solar.htw-berlin.de/rechner/solarisator/
vind je de mogelijkheid voor berekening inclusief warmtepomp en EV.
Let wel: Duitse situatie en afwijkend van onze regelgeving.
Geeft wel een leuk idee ;)
Er is ook een andere rekentool op die site voor huishoudens met EV's
edit: spuit elf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:51

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

oltk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:08:
[...]

Er is ook een andere rekentool op die site voor huishoudens met EV's
Overkomt mij ook wel eens :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Nico-G op 09-06-2024 00:11 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Domba schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:18:
[...]

In die 100.000 zit hooguit 5000 -7000 euro aan losse LFP cellen of kant en klare modules max 20k incl BTW en dat is consumenten prijs, het is een dochterbedrijf van Shell.
Gewoon even wachten voor een normale prijs van rond 300-400 euro per kWh-opslag voor >20kWh systemen.

In Nederland zijn er ook installateurs die ook gewoon 55kWh installeren voor 1/3 van die prijs of wel meer normale prijzen installeren.
het slimme huis,
(Als Deye bezitter is het pijnlijk om naar een Victron installateur te verwijzen, daar Deye vaak iets gunstiger geinstalleerd kan worden, maarik weet geen installateur met zo'n heldere prijspagina)
apart dat we niet veel lezen over zout batterijen... en ja die hebben een bijzondere plek in "kWh-opslag" , maar het lijkt mij dat er genoeg mensen zijn met wat " overtollige /ongebruikte" ruimte, en dan is dat een betere weg om te bewandelen?

Niet?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:52:
[...]

ik zou pas iets doen als je zeker weet wat er met de saldering gebeurt, vergeet niet, er is nog geen wetsvoorstel, het is nog in de TK (waar je mag verwachten dat ze dat er door gaan krijgen) nog in de EK (waar we op dit moment nog helemaal niet weten hoe men daar zou gaan stemmen, de nieuwe regering heeft daar namelijk geen meerderheid (ze hebben slechts 30 zetels, ze missen dus 8 zetels) en is dus afhankelijk hoe bepaalde partijen in dit zitten, op dit moment weet dat nog vrijwel niemand. Plus de nieuwe regering moet lang genoeg bijven zitten, zelfs dat is op zich een groot vraagteken, kijk maar hoe lastig het is om de ministerploeg rond te krijgen.
wie weet is rond 2027 de prijs van mn Na-ion accus dermate richting 1.000 per 5kWh gedaald, want dan begint het wel interessant te worden. Het enige is dan dat je daarvoor ook voldoende plaats hebt.
Daarom zeg ik ook "Goed om te weten voor als de saldering er mee zou stoppen.".
Ik ga er niets mee doen totdat de saldering daadwerkelijk weg is, tot die tijd blijf ik lekker salderen.
Maar bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
eltweako schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Daarom zeg ik ook "Goed om te weten voor als de saldering er mee zou stoppen.".
Ik ga er niets mee doen totdat de saldering daadwerkelijk weg is, tot die tijd blijf ik lekker salderen.
Maar bedankt voor het advies.
Klein dingetje wat ik zag gebeuren. De post "terugleverkosten" blijkt te zijn toegestaan en niemand in Den Haag doet er nu iets aan. Dat betekent dat meer en meer maatschappijen die toeslag in de prijzen opnemen, en dat deze prijzen worden verhoogd. United Consumers bijvoorbeeld verdubbelde de toeslag in een maand tijd.

Voor 2000 kWh terugleveren ben je daar nu 300 euro kwijt. Dat is 15ct/kWh wat je moet aftikken als je net iets meer teruglevert dan die 2000kWh. Nu krijg je bij UC 27 ct (normaaal tarief) of 23 ct (dal) per teruggeleverde kWh, dus een teruggeleverde kWh levert je 12 of 8 cent op. Het wordt nog erger als je dak vol ligt en je levert meer terug dan je verbruikt. In dat geval krijg je nog maar 5 cent terwijl je er 15 voor moet betalen.

Dus je kan prima salderen maar ergens kost dat geld. De terugleverkosten gaan de pan uit schieten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
asing schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Klein dingetje wat ik zag gebeuren. De post "terugleverkosten" blijkt te zijn toegestaan en niemand in Den Haag doet er nu iets aan. Dat betekent dat meer en meer maatschappijen die toeslag in de prijzen opnemen, en dat deze prijzen worden verhoogd. United Consumers bijvoorbeeld verdubbelde de toeslag in een maand tijd.

Voor 2000 kWh terugleveren ben je daar nu 300 euro kwijt. Dat is 15ct/kWh wat je moet aftikken als je net iets meer teruglevert dan die 2000kWh. Nu krijg je bij UC 27 ct (normaaal tarief) of 23 ct (dal) per teruggeleverde kWh, dus een teruggeleverde kWh levert je 12 of 8 cent op. Het wordt nog erger als je dak vol ligt en je levert meer terug dan je verbruikt. In dat geval krijg je nog maar 5 cent terwijl je er 15 voor moet betalen.

Dus je kan prima salderen maar ergens kost dat geld. De terugleverkosten gaan de pan uit schieten. :/
Zit 3 jaar bij GC met €4 p/m aan TLK. Ik zing de komende 3 jaar wel uit en zie dan wel hoe de markt en wetgeving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
asing schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:04:
[...]

dit begint steeds meer op een verdienmodel te lijken en heeft zeer waarschijnlijk helemaal niets meer met echte salderingskosten te maken. Wat ik al vaker bij tweakers heb gepost, volgens de RVO en andere overheidsorganisaties was in 2022 (dat zijn de laatste betrouwbare cijfers die beschikbaar zijn de deze kosten op iets meer dan 4ct berekend (over heel 2022).
met 15ct kosten sla je dus de plank volledig mis, prima als je dat rekend, echter dan zul je dus ook voor elke cent daar ook rekenschap over moeten geven, dus toon maar aan dat deze salderingskosten ook zo hoog zijn :? , en die zijn heel duidelijk alleen voor de PV van prive huizen heel duidelijk gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:43
[...]
Interesante website.

Hier ook even ingevuld en bij mij lijkt een opslag van 6kWh de sweet spot te zijn.
Daarboven gaat het nog maar heel langzaam vooruit dus heeft dat geen zin.
Alleen waarom zou de site niet geschikt zijn voor woningen met een warmtepomp en/of EV?
Het gaat toch om je totale jaarverbruik?
Ik heb dat dus gewoon ingevuld.

EDIT:
Heb ook nog even die andere site geprobeerd in te vullen voor mensen met een warmtepomp en EV, maar daar kun je bij Fotovoltaïsche energie geen lagere waarde opgeven dan 5kW..

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 09-06-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Animal_X schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:29:
[...]
Wat moet ik invullen bij Photovoltaic power? Wat wordt er bedoeld met die waarde?
Dat is het aantal watt piek aan panelen. Dus als je 2600wp aan panelen hebt liggen is dat 2.6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tranquility schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Alleen waarom zou de site niet geschikt zijn voor woningen met een warmtepomp en/of EV?
Het gaat toch om je totale jaarverbruik?
Ik dat dus gewoon ingevuld.
Voor een WP en een EV geldt dat beiden energie verbruiken als er weinig zon is. De EV laadt je meestal in de nacht, overdag wordt de EV meestal gebruikt dus dan kan je niet laden. De WP draait in de koude maanden, dus vanaf ergens oktober tot en met april.

Dus ik zou het verbruik van de EV niet meetellen in de berekening. De warmtepomp vraagt constant dus daar heeft een accu wel weer nut op koude zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
asing schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:13:
[...]
Voor een WP en een EV geldt dat beiden energie verbruiken als er weinig zon is. De EV laadt je meestal in de nacht, overdag wordt de EV meestal gebruikt dus dan kan je niet laden. De WP draait in de koude maanden, dus vanaf ergens oktober tot en met april.

Dus ik zou het verbruik van de EV niet meetellen in de berekening. De warmtepomp vraagt constant dus daar heeft een accu wel weer nut op koude zonnige dagen.
Ik heb mijn EV nog niet meegerekend omdat ik voornamelijk nog op mijn werk laad. Dat is nu nog iets goedkoper. Maar als op 28 juni mijn nieuwe 3-jarige contract bij GC ingaat is dat weer iets goedkoper. ;)
Mijn warmtepomp draait ook in de zomer omdat die ook voor het warme tapwater zorgt.
Maar eigenlijk is die site voor ons land niet echt representatief. Voorlopig heb ik nog drie jaar geen last van terugleverboetes en wordt op zijn vroegst in 2027 de salderingsregeling afgeschaft dus hoef ik voorlopig nog niet aan de accu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ben benieuwd hoeveel mensen hun schuur of tuin willen opofferen voor een accu.

Laat staan de miljoenen mensen in Nederland die in een appartement wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:52
Voor de mensen die geen accu kunnen plaatsen, zou nagedacht moeten/kunnen worden over wijkaccu's of blokaccu's.

Of je kiest voor een accu op wielen. Ook dat vind ik een interessante ontwikkeling. Ook die dingen worden steeds betaalbaarder.

https://autorai.nl/kia-ev3-elektrische-suv-walkaround/

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:09
Joris748 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:34:
Voor de mensen die geen accu kunnen plaatsen, zou nagedacht moeten/kunnen worden over wijkaccu's of blokaccu's.

Of je kiest voor een accu op wielen. Ook dat vind ik een interessante ontwikkeling. Ook die dingen worden steeds betaalbaarder.

https://autorai.nl/kia-ev3-elektrische-suv-walkaround/
Maar… hoe ga je een EV als accu inzetten vanuit de flat? Een lange verlengsnoer het raam uit flikkeren? Juist.. niet dus.

Een wijkaccu kan dan wellicht uitkomst bieden maar ik zie dat niet gebeuren, althans niet ten gunste van de bewoners zelf.

Toen ik zelf jaren geleden op een flat woonde (12 hoog) zat de meterkast in de centrale hal op dezelfde etage. In de berging (voor fiets etc.) was geen stroomvoorziening, enkel een niet schakelbare lamp). En al zou er stroom zijn incl. Meterkast dan was het nog onmogelijk om elektra buiten te krijgen. Ook was de dichtstbijzijnde parkeerplek circa 10 meter van de voordeur verwijderd. Een elektrische fiets opladen zou dus al niet kunnen laat staan een EV als accu gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Thalaron op 10-06-2024 13:58 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Thalaron Het voordeel kan ook verrekend worden met een aggregator zoals Jedlix.
De hoofdmeter als grens nemen is een administratief/papieren iets, voor het netwerk maakt het technisch niet veel uit of de opslag in de flat, vlak bij de PV of elders in de wijk is.

Juist met salderen hangt er veel van de papieren werkelijkheid af, die steeds minder met de technische vraag te maken heeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Thalaron schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Maar… hoe ga je een EV als accu inzetten vanuit de flat? Een lange verlengsnoer het raam uit flikkeren? Juist.. niet dus.

Een wijkaccu kan dan wellicht uitkomst bieden maar ik zie dat niet gebeuren, althans niet ten gunste van de bewoners zelf.

Toen ik zelf jaren geleden op een flat woonde (12 hoog) zat de meterkast in de centrale hal op dezelfde etage. In de berging (voor fiets etc.) was geen stroomvoorziening, enkel een niet schakelbare lamp). En al zou er stroom zijn incl. Meterkast dan was het nog onmogelijk om elektra buiten te krijgen. Ook was de dichtstbijzijnde parkeerplek circa 10 meter van de voordeur verwijderd. Een elektrische fiets opladen zou dus al niet kunnen laat staan een EV als accu gebruiken.
Mijn punt is dat er geen one-size-fits-all oplossing is. Soms is een wijkaccu beter, soms een blokaccu, soms een thuisaccu en soms een auto met V2G.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Joris748 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Mijn punt is dat er geen one-size-fits-all oplossing is. Soms is een wijkaccu beter, soms een blokaccu, soms een thuisaccu en soms een auto met V2G.
Kijk, en daar heb je de spijker op zijn kop.
Net als met zonnepanelen, ook die situatie is voor iedereen anders.

Wil de overheid dus zijn doel(en) halen zullen ze moeten zorgen dat diegene die wel in kunnen zetten,
meer doen dan standaard, en dus niet laten afstraffen door wat malloten.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Joris748 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:40:
[...]

In feite heb je aan V2H (Vehicle to home) meer dan genoeg, het nut om naar de grid (=net) terug te leveren is redelijk onzinnig, zeker als je al het overvol net bekijkt.

V2H - Vehicle to home is daar een veel betere oplossing voor, omdat deze uitsluitend rekening houd met de behoefte van je huis (en dat is tijdens de donkere dagen een heel stuk minder dan de capaciteit van je accu van de auto, dus houd je ook nog voldoende capaciteit over om te gaan rijden (lijkt mee ook de primaire functie van een dergelijk ding).
Als je echter kijkt hoeveel auto's dit ook daadwerkelijk kunnen, is de keuze ook nog vrij beperkt. maar ook dien je laadpaal hiervoor geschikt te zijn, ver uit de meeste laadpalen die je nu in een thuissituatie ziet kunnen dit niet.
los daarvan is deze techniek nog vol in ontwikkeling en is men zoekende naar een goede standaard. Ook is het verschil tussen V2G en V2H nog niet volledig uit ontwikkeld, veel V2G zijn eigenlijk V2H als je het bekijkt uit praktisch oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:42:
[...]

In feite heb je aan V2H (Vehicle to home) meer dan genoeg, het nut om naar de grid (=net) terug te leveren is redelijk onzinnig, zeker als je al het overvolled net bekijkt.

V2H - Vehicle to home is daar een veel betere oplossing voor, omdat deze uitsluitend rekening houd met de behoefte van je huis (en dat is tijdens de donkere dagen een heel stuk minder dan de capaciteit van je accu van de auto, dus houd je ook nog voldoende capaciteit over om te gaan rijden (lijkt mee ook de primaire functie van een dergelijk ding).
Als je echter kijkt hoeveel auto's dit ook daadwerkelijk kunnen, is de keuze ook nog vrij beperkt. maar ook dien je laadpaal hiervoor geschikt te zijn, ver uit de meeste laadpalen die je nu in een thuissituatie ziet kunnen dit niet.
loas daarvan is deze techniek nog vol in ontwikkeling en is men zoekende naar een goede standaard. Ook is het verschil tussen V2G en V2H nog niet volledig uit ontwikkeld, veel V2G zijn eigenlijk V2H als je het bekijkt uit praktisch oogpunt.
Excuses, ik bedoelde V2H. Dat lijkt me ook praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:42:
[...]

In feite heb je aan V2H (Vehicle to home) meer dan genoeg, het nut om naar de grid (=net) terug te leveren is redelijk onzinnig, zeker als je al het overvol net bekijkt.

los daarvan is deze techniek nog vol in ontwikkeling en is men zoekende naar een goede standaard. Ook is het verschil tussen V2G en V2H nog niet volledig uit ontwikkeld, veel V2G zijn eigenlijk V2H als je het bekijkt uit praktisch oogpunt.
Wat is het verschil technisch?

Welke volgt als slave de frequentie en netspanning en welke kan als master dienen.
Of te wel welke is combineerbaar met een thuisaccu die het huis kan verzorgen bij stroomuitval en welke kan ook als master frequentie/spanning dienen als er geen thuisaccu is?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Wat is het verschil technisch?

Welke volgt als slave de frequentie en netspanning en welke kan als master dienen.
Of te wel welke is combineerbaar met een thuisaccu die het huis kan verzorgen bij stroomuitval en welke kan ook als master frequentie/spanning dienen als er geen thuisaccu is?
waarschijnlijk geen van de twee, maar wat ik al aangaf, ze zijn nog volop bezig om de spec's van deze te bepalen, dus mogelijk dat ze daar wel aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tijdje geleden op basis van tips in onder andere dit topic voor mezelf en voor een maatje het GC contract via de directe link afgesloten. 2 jarig, Nederlands groen, stroom en gas, met de aantrekkelijke 10,26 eu p/m vaste leveringskosten 26ct per kWh, 1,17 eu per m3, etc.
We hebben zonnepanelen.

Mijn contract gaat eind september in en die van maatje is deze maand ingegaan.

Was allemaal al bevestigd, dus wisten dat het vermoedelijk goed zou gaan met 'dat je wel zonnepanelen hebt, maar dit niet hebt gemeld, etc', maar deze email/reactie van GC is toch wel de ultieme bevestiging:

Héél fijn... Lekker nog 2 jaar salderen en zonder enige vorm van terugleverkosten (beide adressen flink overschot pv). Hadden ook de 3jr variant kunnen kiezen maar bij 2 jaar waren de tarieven, zeker ook voor gas, veel gunstiger en ook gekozen omdat 3 jaar eigenlijk 'te' lang is (dan is het al ver in het jaar 2027... Dan stopt salderen, etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7pA63caL7v1wxjDc5w_zCMFYzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83JNeJNhfmMygVDPtwgMKdxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Allewijn Salderen stopt? Dat is het plan. Nog niets zeker. Eerst maar eens zien hoelang dit kabinet zit. Ik heb daarom 3 jaar en gas elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
MotorBeast schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:27:
@Allewijn Salderen stopt? Dat is het plan. Nog niets zeker. Eerst maar eens zien hoelang dit kabinet zit. Ik heb daarom 3 jaar en gas elders.
Precies.

Regeerakkoord 2017
De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuwe regeling. De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden.
We zijn nu alweer 7 jaar later en hebben het over afschaffen in 2027. Eerst zien dan geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 26-06-2024 11:00 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Jongens, het blijft natuurlijk koffiedik kijken óf saldering inderdaad, zoals nu genoemd in het hoofdlijnen akkoord van de coalitiepartijen, inderdaad resoluut doorgevoerd gaat worden. Wie weet komt er weer uitstel of een vorm van geschaafde afbouw. Maar feit is dat het gaat gebeuren.
De één kiest nu 2 jaar zekerheid, de ander 3 jaar.
Ik koos voor middenweg, want mijn oude contract loopt pas eind sept af.
Dus vanaf okt 2 jaar GC.
Dan is het sept 2026 en verdiep ik me dan weer in de mogelijkheden die dan meest wijs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Allewijn Jij stelt heel stellig dat salderen dan stopt toch? Daar kan je dan een reactie op verwachten als dit niet gegrond is en feitelijk niet waar is. Panelen bezitters worden al genoeg de gordijnen in gejaagd. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 26-06-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:14:
Jongens, het blijft natuurlijk koffiedik kijken óf saldering inderdaad, zoals nu genoemd in het hoofdlijnen akkoord van de coalitiepartijen, inderdaad resoluut doorgevoerd gaat worden. Wie weet komt er weer uitstel of een vorm van geschaafde afbouw. Maar feit is dat het gaat gebeuren.

[...]
De kans lijkt groot, maar het is zeker nog geen feit. Dat is het pas als we de tweede en eerste kamer instemmen met wetgeving daarover.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:14:
De één kiest nu 2 jaar zekerheid, de ander 3 jaar.
Ik koos voor middenweg, want mijn oude contract loopt pas eind sept af.
Dus vanaf okt 2 jaar GC.
Dan is het sept 2026 en verdiep ik me dan weer in de mogelijkheden die dan meest wijs zijn.
Tja dat is en blijft het probleem we kunnen echter alleen maar handelen gebaseerd op de plannen die er zijn. ik was 2 dagen weg van 3 a 4 extra panelen op de schuur maar die zijn nu gecanceld. De TVT was immers 6 jaar met cop 1 bijverwarmen met gas (95-110m³ besparing) zonder salderen is de stroom ineens nog maar 18€ per jaar waard en zou ik er ineens 16 jaar langer over doen.

het kan natuurlijk gebeuren dat salderen toch blijft en ik ze wel in 6 jaar terugverdiend had maar ja daar kan ik helaas niet van uit gaan. Dit speelt dus al 10 jaar met het eindelijk geklooi van de overheid die maar geen vastigheid weet te geven. er moet gewoon snel een wet komen die niet meer aan te passen is anders blijven we dit soort gezeur houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
maar hoe zit het dan, als je 5000 verbruik en 4000 terug levert...?
dan betaal je over al die 4000 terugleverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
wwwmarcel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:58:
Kan per aanbieder verschillen ik denk dat je bij alle aanbieders betaald voor alles wat je invoed op het net
Soms per kWh soms met staffels van kWh's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 19-09 16:15
Hoe doen de energie bedrijven dit nu met de ferriasmeters? De teruglever boete berekenen?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
snameroc schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:06:
Hoe doen de energie bedrijven dit nu met de ferriasmeters? De teruglever boete berekenen?
Niet, maar de meeste leveranciers stellen als eis als je zonnepanelen hebt dat een digitale meter verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De netbeheerder komt de meter vervangen.
Als je geen slimme meter wil, krijg je een digitale meter 'zonder communicatiemodule'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wwwmarcel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:58:
De leveranciers zeggen: "Je levert 4000 terug dus betaal je ~€500,- per jaar extra."

Persoonlijk zou ik zeggen: "Overheidsregels eerst toepassen, salderen komt hier op een netto verbruik van 1000kWh, dus geen spraken van terugleverkosten."

Maar, wat ik persoonlijk vindt, boeit de energieleveranciers vrij weinig; en blijkbaar de politiek en toezichthouders ook niet.

Nu wordt het wel juridisch lastig als je een contract aangaat waar de terugleverkosten in staan...

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 30-06-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
TvanW schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:13:
Niet, maar de meeste leveranciers stellen als eis als je zonnepanelen hebt dat een digitale meter verplicht is.
Sommige leveranciers eisen dat. De meeste niet.
Accretion schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:25:
De netbeheerder komt de meter vervangen.
Als je geen slimme meter wil, krijg je een digitale meter 'zonder communicatiemodule'.
Nee hoor, niet op aanvraag van de leverancier.
Alleen als de oude meter echt is afgekeurd kun je niet weigeren, maar zolang de meter goedgekeurd is, mag die gewoon blijven hangen.
Sommigen weigeren je. Of verminderen de keuzes in contracten. Enkelen leggen je een hoger tarief (vast of variabel) op. Weer anderen zetten je op voorhand dan in de hoogste terugleverkosten-staffel die ze hanteren.
Hoe degene het doen die het niet op deze manier vooraf hebben geregeld is nog onbekend. Ze zouden kunnen gaan schatten, maar het is onduidelijk of dat zomaar mag.
Dus zeer waarschijnlijk gebeurd er niks. Krijg je niet te maken met een terugleverboete. (Of alleen over het deel dat je aantoonbaar als overschot hebt teruggeleverd (meterstand dus lager).)
Er is op het forum iemand die ergens gevonden had (contract/voorwaarden/site/chat) dat de leverancier inderdaad aangaf bij een oude meter geen terugleverkosten te (kunnen) rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Truus01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Sommige leveranciers eisen dat. De meeste niet.

[...]

Nee hoor, niet op aanvraag van de leverancier.
Alleen als de oude meter echt is afgekeurd kun je niet weigeren, maar zolang de meter goedgekeurd is, mag die gewoon blijven hangen.

[...]

Sommigen weigeren je. Of verminderen de keuzes in contracten. Enkelen leggen je een hoger tarief (vast of variabel) op. Weer anderen zetten je op voorhand dan in de hoogste terugleverkosten-staffel die ze hanteren.
Hoe degene het doen die het niet op deze manier vooraf hebben geregeld is nog onbekend. Ze zouden kunnen gaan schatten, maar het is onduidelijk of dat zomaar mag.
Dus zeer waarschijnlijk gebeurd er niks. Krijg je niet te maken met een terugleverboete. (Of alleen over het deel dat je aantoonbaar als overschot hebt teruggeleverd (meterstand dus lager).)
Er is op het forum iemand die ergens gevonden had (contract/voorwaarden/site/chat) dat de leverancier inderdaad aangaf bij een oude meter geen terugleverkosten te (kunnen) rekenen.
Er is altijd nog een register waarbij iedereen die energie levert moet registreren hoeveel Wp ze hebben liggen. Die verplichting geldt vanaf mei 2020. Het wordt dan een heel makkelijk sommetje. Truus01 heeft 5000Wp geregistreerd. Dan even vermenigvuldigen met 0.81 en de panelen wekken 4000kWh op. Gemiddeld is het 30% eigen verbruik dus Truus01 levert op papier 2800kWh terug. Staffeltje erover en klaar.

Aan de kant van de leverancier is dat een aanname, maar jij kan niet bewijzen dat ze ernaast zitten. Je meter is daar te dom voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
asing schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Er is altijd nog een register waarbij iedereen die energie levert moet registreren hoeveel Wp ze hebben liggen. Die verplichting geldt vanaf mei 2020. Het wordt dan een heel makkelijk sommetje. Truus01 heeft 5000Wp geregistreerd. Dan even vermenigvuldigen met 0.81 en de panelen wekken 4000kWh op. Gemiddeld is het 30% eigen verbruik dus Truus01 levert op papier 2800kWh terug. Staffeltje erover en klaar.

Aan de kant van de leverancier is dat een aanname, maar jij kan niet bewijzen dat ze ernaast zitten. Je meter is daar te dom voor.
Blijft nog altijd de vraag of ze dat wettelijk gezien mogen doen.
Schaduw tel jij nu al niet mee, eigen verbruik is een aanname, etc.
En ik kan wel 'bewijzen' wat het werkelijk is geweest, via de app van de omvormer, maar dat is niet geijkt of niks, dus kan je wettelijk ook niet veel mee.

Maar nogmaals, hoe leveranciers het op dit moment in werkelijkheid doen bij mensen met oude/domme meters (meters zonder teruglevertelwerk) heb ik aangegeven.
Jouw opmerking hoe ze zouden kunnen gaan schatten, tja, kan, maar doen ze niet. En of ze het zouden mogen is onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
Truus01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Er staat mij bij dat er onlangs in het nieuws was dat mensen met pv en een ferraris (ik dacht bij Eneco) iets van 10/15 euro per maand moeten betalen. Of dit wettelijk mag, geen idee. Ik heb met pv en ferraris i.i.g. nog niets van Eneco gehoord. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:18:
[...]

DIe PV registratie loopt nu al vast, je bent eigenlijk alleen verplicht te registreren wat direct net gebonden is,

Ik zal een praktijk voorbeeld gegeven. (zie mijn onderschrift onder mijn postings)
De Deye die teruglevert heeft geen PV op de MPPT, alleen de accu .
De main Deye heeft wel PV en op de micro inverter ingang met een apart 3x16A eigen net met aparte eigen groepenkast, gescheiden van zowel netspanning als EPS/UPS net waar alle verbruiker op zitten.
(PV kan ook nogeens verschoven worden via automatische transferswitches en 1-0-2-schakelaars)

Geen van mijn PV opwek wordt beinvloed of er nu wel of geen netspanning is of te wel is niet direct op het net aangesloten.

Ik ben tussen juni 2022 en begin 2023 een paar keer in overleg geweest met energieleveren.nl en mijn netwerkbeheerder hoeveel PV ik nu moet registreren.

Eigenlijk niets, als ook netwerkbeheerder de setup aleens bekeken heeft en wat aan gemeten, alleen is dat praktisch vrij onhandig vanwege energieleveranciers dat afnankelijk maken of teruglevertelwerk meenemen. (zie posts van mij rond Jan 2023 dat Tibber de teruglevering ontbreekt voor Januari maandfactuur en erop heb moet wijzen dat er wel teruglevering staat in het register maar bij accu en met een live P1 data demo heb laten zien dat ik die ook kan sturen)

Dus ik heb uiteindelijk wel wat PV geregistreerd staan sinds 2023 , in eerste instantie 25% en inmiddels iets minder dan 50%
Toen ik meer wilde registreren, wat ik werkelijk ingebruik had op dat moment, gingen de alarm bellen af bij energieleveren.nl en werd er de volgende dag al contact opgenomen voor een toelichting , achteraf bleek dat ik 0.1kWp meer had ingevuld boven de trigger waarde van de server voor een beoordeling door netwerkbeheerder of het een issue kon geven met de LS-trafo.

Ik heb wel vanaf juni 2022, 17kW aan terugleververmogen geregistreerd staan voor de accu
(17kW= ~3x25A, mijn eilandbedrijf met netondersteuning setup achter de meter heeft 3x35A nominaal met piek max 3x43A voor hooguit 30 minuten, voordat thermische reductie ingrijpt /overhitting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@asing @Truus01 Een toevoeging sinds Maart 2023 gebruiken netwerkbeheerders voor de registratie niet langer kWp (DC-vermogen), maar het omvormervermogen in kW (AC-vermogen), ook in de communicatie.

Verdwijnt de aan DC zijde overdimensionering voor string omvormers en neem je de accu's gelijk mee in 1 getal voor de aansluiting, maar of ze dan voor micro omvormers een factor gebruiken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Laatst online: 19-09 07:32
Hmm, wat zouden 29.088 zonnepanelen die samen 17.700.000 kWh stroom per jaar produceren aan teruglever boete moeten betalen....

Kijk even naar deze link

Een giga zonnepark met een rechtstreekse koppeling op het net.
11 hectare groot en de bouw is gestart in Oktober 2023 en is nu opgeleverd..

We kijken naar elkaar met een handjevol panelen op dak en worden daar voor gestraft, terwijl nu nog giga zonneparken aangelegd worden die schijnbaar niet het onderdeel van het probleem vormen.

Er zijn best mede tweakers die veel meer parken kunnen noemen met hun capaciteit.
Ik zou wel eens willen weten hoe groot die capaciteit is op het totale vlak en wat voor impact dit heeft.
Worden deze parken ook uitgeschakeld op afstand?
Hebben zij ook invoerbeperkingen of boetes...
Ik hoor hier in de media eigellijk helemaal niets over..

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:35

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

spattex schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:26:
Hmm, wat zouden 29.088 zonnepanelen die samen 17.700.000 kWh stroom per jaar produceren aan teruglever boete moeten betalen....

Kijk even naar deze link

We kijken naar elkaar met een handjevol panelen op dak en worden daar voor gestraft, terwijl nu nog giga zonneparken aangelegd worden die schijnbaar niet het onderdeel van het probleem vormen.

Er zijn best mede tweakers die veel meer parken kunnen noemen met hun capaciteit.
Ik zou wel eens willen weten hoe groot die capaciteit is op het totale vlak en wat voor impact dit heeft.
Voor het invoeden van de zonnestroom worden afspraken gemaakt. Men wil nu maar tot 30 - 40 % garanderen:
https://solarmagazine.nl/...-standaard-voor-zonnepark

Enexis zonbalans invoeden tot wel 70%
https://www.enexis.nl/zak...lle-oplossingen/zonbalans

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTFZ9Sm24eczSMv_ecf2RuLs8ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKoh3IJD6of4lqFyBVJeLP8X.jpg?f=fotoalbum_large

De aanleg van dit zonnepark vind ik persoonlijk niet erg goed gedaan. De panelen zijn laag geplaatst. Grazen van schapen kan niet onder de panelen. Het gras groeit nu al over de panelen. De panelen rijen staan te dicht bij elkaar, waardoor er schaduw op de panelen kan vallen. Alle panelen staan op het zuiden gericht, dus een (te) hoge opbrengst op het midden van de dag.

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 04-07-2024 13:22 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Teruglever boete is iets specifiek voor kleinverbruikers die op een tot en met 3x80A aansluiting zitten.
Voor deze zonneweides zijn er andere mechanieken/regelingen, die teruglevering reduceren en/of afschakelen, met deze grote en aansluiting zal waarschijnlijk direct door de netbeheerder aangestuurd worden.
Kijk even naar deze link

Deze specifieke zonneweide is van Greenchoice ( 70% energieconcurrent en 30% Eneco aandeel)en zal dan ook direct onder hun kwartierlijsten vallen, wat ze voor elk kwartier denken af te nemen en in te voeden voor alle "klanten", die ze de dag van te voren moeten inleveren bij Tennet.
Als je klant bent van Greenchoice dan zit op basis van verwachting ook jouw afname of invoeding verwerkt in die kwartierlijst.

Deze dienen in balans te zijn, voor wat opgewekt wordt dient ook een koper/afnemer te zijn, anders krijgen ze in te maken met principe onbalanskosten, ingeval aansturing door netwerkbeheerder, voor waar ze wel een koper/afnemer hebben wat ze niet hebben mogen invoeden krijgen ze een vergoeding van netwerkbeheerder (deze kosten verwerkt netwerkbeheerder in de netwerkkosten die betaald voor je aansluiting en ACM moet goedkeuren),
Hoeveel vergoeding het zonneweide ontvangt is geen gissing maar wordt op basis van metingen met een pyranometer bepaald.

Greenchoice zal geen verlies willen leiden op deze zonneweide, die op het zelfde moment als je zonnepanelen opwekt, die vrij mogen terugleveren als je een variabel/vast contract hebt en de kosten op een complexe wijze intern over particulier en zakelijk zal verdelen
(hoe complex dat is bijv inkoop particulier en inkoop zakelijk als ook levering een verschillend stroom etiket hebben, kan zomaar dat zon voor particulier 15% heeft en zakelijk 1-3%, maar zonder volumes weet je nog niets, als de aansturing door netwerkbeheerder is dan zijn de onbalanskosten voor de invoedende "particulier" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PeteSplit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Voor het invoeden van de zonnestroom worden afspraken gemaakt. Men wil nu maar tot 30 - 40 % garanderen:

helaas niet voor ons consumenten; "ZonBalans is alleen geschikt voor zakelijke klanten met een grootverbruikaansluiting kleiner of gelijk aan 1750 kVA" , dus ook kleinere MKB bedrijven zonder een grootverbruikaansluiting vallen hier buiten.
De aanleg van dit zonnepark vind ik persoonlijk niet erg goed gedaan. De panelen zijn laag geplaatst. Grazen van schapen kan niet onder de panelen. Het gras groeit nu al over de panelen. De panelen rijen staan te dicht bij elkaar, waardoor er schaduw op de panelen kan vallen. Alle panelen staan op het zuiden gericht, dus een (te) hoge opbrengst op het midden van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

zonnepark met een rechtstreekse koppeling op het net.
Die heeft dus alvast geen last van de wijktrafo :)
Waarom verwacht je hier 'de media' over te horen?
Salderen is daar niet van toepassing, dus er zijn ook geen salderings- en profileringskosten, dus zijn er ook geen terugleverkosten nodig om de kunstmatig hoge terugleverwaarde weer op de werkelijke marktwaarde te krijgen.
Als ze verstandig zijn (optimaliseren voor opbrengst in €) dan beperken ze inderdaad de teruglevering en doen ze mee met onbalans. Die kans is dus vrij groot. Zoekterm: curtailment.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
[...]
Dit is wat mij ook het meeste stoort aan zulke parken. Aan de ene kant wordt er geklaagd dat de PV-panelen voor zoveel onbalans zorgen en op de verkeerde tijden stroom leveren. Maar dan zie je zo'n park die er vooral op gericht is om zoveel mogelijk in de piekmomenten op te wekken :? Ik zou juist bij zo'n park verwachten dat die zo wordt aangelegd dat je juist in de ochtend/avond en winter optimale opbrengst heeft. Maar blijkbaar is dat voor zo'n park niet van belang of zo?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:31:
[...]
Waarom verwacht je hier 'de media' over te horen?
Salderen is daar niet van toepassing, dus er zijn ook geen salderings- en profileringskosten, dus zijn er ook geen terugleverkosten nodig om de kunstmatig hoge terugleverwaarde weer op de werkelijke marktwaarde te krijgen.
Als ze verstandig zijn (optimaliseren voor opbrengst in €) dan beperken ze inderdaad de teruglevering en doen ze mee met onbalans. Die kans is dus vrij groot. Zoekterm: curtailment.
Omdat zulke parken, net als wat wij op het dak hebben liggen, meedoet aan de onbalans(kosten) van het net (piekopwek op de verkeerde momenten en variabele/snel veranderende opwek) En dan is het raar als wat er bij mij op het dak ligt beboet wordt via extra kosten en zo'n park aan curtailment mag doen en juist extra betaald krijgt tijdens de piekmomenten.

Het is nogal een verschil van aanpak hoe er met zo'n zonnepark wordt omgegaan en met de consumenten-PV. En dat is op zijn minst nogal raar, omdat de ene zo onrendabel mogelijk wordt gemaakt, terwijl het andere juist rendabeler wordt, terwijl het om precies hetzelfde probleem gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 04-07-2024 13:51 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Omdat zulke parken, net als wat wij op het dak hebben liggen, meedoet aan de onbalans(kosten) van het net (piekopwek op de verkeerde momenten en variabele/snel veranderende opwek) En dan is het raar als wat er bij mij op het dak ligt beboet wordt via extra kosten en zo'n park aan curtailment mag doen en juist extra betaald krijgt tijdens de piekmomenten.

Het is nogal een verschil van aanpak hoe er met zo'n zonnepark wordt omgegaan en met de consumenten-PV. En dat is op zijn minst nogal raar, omdat de ene zo onrendabel mogelijk wordt gemaakt, terwijl het andere juist rendabeler wordt, terwijl het om precies hetzelfde probleem gaat.
Wie houd jou tegen om je zonnepanelen ook aan de onbalansmarkt mee te laten doen? Ik zou zeggen ga ervoor.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
John245 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Wie houd jou tegen om je zonnepanelen ook aan de onbalansmarkt mee te laten doen? Ik zou zeggen ga ervoor.
Dat zou ik graag doen, geef de partij maar die dat met mijn opstelling wil doen. Mijn omvormer staat hier al voor ingesteld en kan zonder problemen remote worden aan en uitgezet. Ik ken alleen geen enkele partij die mij gaat betalen om de panelen op aanvraag (of automatisch aan en uit te zetten)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Dat zou ik graag doen, geef de partij maar die dat met mijn opstelling wil doen. Mijn omvormer staat hier al voor ingesteld en kan zonder problemen remote worden aan en uitgezet. Ik ken alleen geen enkele partij die mij gaat betalen om de panelen op aanvraag (of automatisch aan en uit te zetten)
Is dat niet zonneplan die dat doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Sjamo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Ja, maar dat werkt voorlopig alleen met zonneplan-omvormers en een dynamisch contract. En zelfs daarmee is het nog niet geleijk omdat de tarieven die zonneplan geeft voor uitzetten een heel stuk lager zijn dan wat een zonnepark krijgt voor curtailment.

Maar even zonder gezeur om die zonneparken, naar mijn idee zou dat wat Zonneplan doet allang de standaard moeten zijn. Want door dit op de goede manier te doen kun je fijnmazig regelen, heb je ruimte voor heel veel extra PV en voorkom je ook onbalanskosten (met de goede algoritmes kun je ten slotte per direct bij en afschakelen). Als je dan ziet wat er in de praktijk gebeurd komen we echter niet verder dan roepen dat salderen gaat verdwijnen zonder verder enig plan 8)7

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Sjamo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Zonneplan Powerplay is nu uitsluitend te gebruiken met één of meerdere Zonneplan producten in combinatie met Zonneplan Energie.

Als die dat heeft kan die er gebruik van maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Zonneplan

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:12:
[...]
Ja, maar dat werkt voorlopig alleen met zonneplan-omvormers en een dynamisch contract. En zelfs daarmee is het nog niet geleijk omdat de tarieven die zonneplan geeft voor uitzetten een heel stuk lager zijn dan wat een zonnepark krijgt voor curtailment.
Elix doet nu zakelijk een proef die werkt met (in ieder geval) SolarEdge. Ik vermoed dat als die software er eenmaal is en bewezen iets oplevert, dat het vrij rap opgeschaald zou kunnen worden naar de kleinschalige particuliere PV.
Al is het voor de prijzen die ze vragen niet interessant; alle opbrengsten en risico's worden 1:1 doorgegeven en als gebruiker betaal je alleen voor de installatie en huur/abonnement van de stuurbox. Met 200 kWp is dat al snel de moeite, met 2 kWp kan dat niet uit.
Over een paar maanden kan ik misschien vertellen hoe goed het werkt ;)

Particulier is het enige dat m.i. schaalt een cloudoplossing via de fabrikant. Om dat te laten werken moet er vooral veel gepraat worden en de particulier zal daar niet aan tafel zitten.
De versnippering van de belangen van zowel energieleveranciers (=administratiekantoren), netbeheerders (=techneuten) en omvormerfabrikanten (die hebben al verkocht) zit hier vooruitgang flink in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lees hierboven, dat gaat de goede kant op, maar voorlopig supporten ze nog heel veel omvormers niet en is het niet vergelijkbaar met wat de zonneparken aan vergoedingen en subsidies krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:26:
[...]

Elix doet nu zakelijk een proef die werkt met (in ieder geval) SolarEdge. Ik vermoed dat als die software er eenmaal is en bewezen iets oplevert, dat het vrij rap opgeschaald zou kunnen worden naar de kleinschalige particuliere PV.
Al is het voor de prijzen die ze vragen niet interessant; alle opbrengsten en risico's worden 1:1 doorgegeven en als gebruiker betaal je alleen voor de installatie en huur/abonnement van de stuurbox. Met 200 kWp is dat al snel de moeite, met 2 kWp kan dat niet uit.
Over een paar maanden kan ik misschien vertellen hoe goed het werkt ;)

Particulier is het enige dat m.i. schaalt een cloudoplossing via de fabrikant. Om dat te laten werken moet er vooral veel gepraat worden en de particulier zal daar niet aan tafel zitten.
De versnippering van de belangen van zowel energieleveranciers (=administratiekantoren), netbeheerders (=techneuten) en omvormerfabrikanten (die hebben al verkocht) zit hier vooruitgang flink in de weg.
Tja, uiteindelijk zit dit in zo'n beetje alle modernere omvormers al ingebakken en is het puur een kwestie van aanzetten. En als je hier op het forum kijkt zijn er al velen die het zelf zo aansturen. Ik kan b.v. bij mijn schoonzus ook op afstand de boel aansturen via de standaard API. Het is dus puur een kwestie van willen en de regelgeving er op aanpassen.

Het voornaamste wat de vooruitgang in de weg zit is het totale gebrek aan plannen en bijbehorende sturing vanuit de regering. Kijk alleen al naar de simpele stelling dat salderen nu opeens gaat verdwijnen. Maar niemand weet hoe ze dat voor elkaar willen krijgen, wat voor impact dat op de klimaat-doelen heeft en of het niet veel meer gaat kosten om het af te schaffen dan het kost om het aan te houden (SDE++ kost b.v. veel meer per kWh dan salderen, zelfs als je ook de leverancier/netbeheer-kosten mee neemt in de kosten)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:00
[...]

[Afbeelding]

Misschien is het ze alleen te doen om de afschakelvergoeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:54:
[...]
Het voornaamste wat de vooruitgang in de weg zit is het totale gebrek aan plannen en bijbehorende sturing vanuit de regering. Kijk alleen al naar de simpele stelling dat salderen nu opeens gaat verdwijnen. Maar niemand weet hoe ze dat voor elkaar willen krijgen, wat voor impact dat op de klimaat-doelen heeft en of het niet veel meer gaat kosten om het af te schaffen dan het kost om het aan te houden (SDE++ kost b.v. veel meer per kWh dan salderen, zelfs als je ook de leverancier/netbeheer-kosten mee neemt in de kosten)
Klimaat, de ambitie van 55TWh van nationaal programma regionale energie strategie voor op land

-De 55 TWh zal niet in 2030 gehaald worden, is niet eens inzicht bij
-De 35 TWh in 2030 welke taakstellend is.
Wel plannen, maar zitten inmiddels te springen om projecten ook daadwerkelijk nog voor 2030 worden uitgevoerd.
Werd ergens nog met 5 TWh groei van zonnepanelen bij huishoudens meegerekend wat een een riante buffer gaf maar dat luchtkussen is lek met de afschaffing van salderen in hoofdlijnenakkoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 19:09
Domba schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Werd ergens nog met 5 TWh groei van zonnepanelen bij huishoudens meegerekend wat een een riante buffer gaf maar dat luchtkussen is lek met de afschaffing van salderen in hoofdlijnenakkoord
Mijns inziens is het niet de (aankondiging van) eindiging van het salderen, maar de teruglever kosten (en het totale gebrek aan actie op dat vlak) dat de wil om in PV te investeren lek prikt.

Dat salderen zou stoppen was voor iedereen die iets meer dan 3 hersencellen gebruikt al wel helder… al twijfel ik wel meer en meer of ik daarmee niet teveel verwacht van de mens…

De combinatie salderen afschaffen én teruglever kosten rekenen (incl. de onduidelijkheid daaromheen) gaat een doodvonnis voor PV betekenen vermoed ik zo. Houtstook FTW in plaats van warmtepomp.

Gelukkig hebben we een nieuwe regering met visie… :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Thalaron Ook voor de grootverbruikers valt het stil de SDE++ is volgend jaar de laatste ronde, want dat volgt uit het klimaatakkoord.
De opvolger zou met contracts for difference zijn want dat is wat in EU energiemarkten richtlijn is opgenomen, welke nog verwerkt moet worden in de nieuwe energiewet, op zijn vroegst zijn dan nieuwe rondes voor stimulering zon en wind op land in 2027.
Of ze moeten een geitenpaadje hebben om SDE++ ongewijzigd te verlengen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Thalaron schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:40:
[...]
Mijns inziens is het niet de (aankondiging van) eindiging van het salderen, maar de teruglever kosten (en het totale gebrek aan actie op dat vlak) dat de wil om in PV te investeren lek prikt.
Klopt, en dan vooral dat totale gebrek aan actie, omdat je daardoor totaal niet meer weet waar je aan toe bent. En je weet ook dat bedrijven veel liever zelf zonnepanelen hebben, dus door dat gebrek aan actie is de kans zeer groot dat ook als salderen weg is, die terugleverkosten zullen blijven. Die bedrijven zien ten slotte liever de PV op consumentendaken het liefste verdwijnen.
Dat salderen zou stoppen was voor iedereen die iets meer dan 3 hersencellen gebruikt al wel helder… al twijfel ik wel meer en meer of ik daarmee niet teveel verwacht van de mens…
Dat het zou verdwijnen was inderdaad al heel lang duidelijk, maar toch is dat een stuk minder logisch dan het lijkt. Salderen kost uiteindelijk minder dan wat de zonneparken via SDE++ krijgen per kWh. Zou je salderen dus via een subsidie doen of er een ander soortgelijke subsidie voor in de plaats brengen heb je uiteindelijk een zeer effectieve en goedkope stimulans voor zonnepanelen.
De combinatie salderen afschaffen én teruglever kosten rekenen (incl. de onduidelijkheid daaromheen) gaat een doodvonnis voor PV betekenen vermoed ik zo. Houtstook FTW in plaats van warmtepomp.

Gelukkig hebben we een nieuwe regering met visie… :+
Inderdaad, hier ligt het hout iig alweer klaar, met de huidige prijzen is dat vergelijkbaar met de airco stoken en het is nog veel leuker ook :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Klopt, en dan vooral dat totale gebrek aan actie, omdat je daardoor totaal niet meer weet waar je aan toe bent. En je weet ook dat bedrijven veel liever zelf zonnepanelen hebben, dus door dat gebrek aan actie is de kans zeer groot dat ook als salderen weg is, die terugleverkosten zullen blijven. Die bedrijven zien ten slotte liever de PV op consumentendaken het liefste verdwijnen.

[...]

Dat het zou verdwijnen was inderdaad al heel lang duidelijk, maar toch is dat een stuk minder logisch dan het lijkt. Salderen kost uiteindelijk minder dan wat de zonneparken via SDE++ krijgen per kWh. Zou je salderen dus via een subsidie doen of er een ander soortgelijke subsidie voor in de plaats brengen heb je uiteindelijk een zeer effectieve en goedkope stimulans voor zonnepanelen.
daar heb ik nog wel mijn eigen twijfels over of ze dat ook gaat lukken. Op dit moment is het nog niet veel wat er nu ligt, Het probleem is echter dat het vrij onwaarschijnlijk wordt dat hun in de EK hier ook groen licht gaan krijgen.

Men heeft bij de regeringsformatie te veel heilige huisjes omver geschopt en bepaalde partijen zijn dit nog niet vergeten en heel belangrijk men heeft geen meerderheid in de EK en heeft te veel stemmen nodig om hier een deal te maken.
Er zal daarom heel veel wisselgeld op tafel moeten komen en dat zie ik op dit moment gewoon niet gebeuren.
Los van het feit dat er een grote kans bestaat dat voor indienen van een dergelijk wetsvoorstel de regering al is gevallen. En dan is deze poging ook direct weer van tafel.
[...]

Inderdaad, hier ligt het hout iig alweer klaar, met de huidige prijzen is dat vergelijkbaar met de airco stoken en het is nog veel leuker ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Hier ligt ook nog hout zat.
Maar even zien wat er gebeurd we produceren ruim tweemaal ons verbruik aan stroom.
Ik zit tot 31 december nog in een leuk contract en daarna zien we wel.
Puur als de eigen productie toereikend is de wp aan en anders hout stoken.
En in de zomer de pv maar (deels) uit dan.
Nachten overbruggen met een accu voor de noodzakelijke dingen en de rest van de grootverbruikers op de juiste momenten gebruiken.

Beetje jammer voor al die groene kwh's maar het is dan maar zo.

Ik hoef er niet rijk van te worden maar als ik met ruim tweemaal het verbruik compenseer wens ik daar toch echt niet ook nog eens voor te betalen.
Als iedereen dat doet kunnen de niet panelen bezitters niet meer profiteren van de lage dynamische tarieven..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25
Klopt, en dan vooral dat totale gebrek aan actie, omdat je daardoor totaal niet meer weet waar je aan toe bent.
Hele dag de airco aan, 100% directverbruik.
Alles voor de netstabiliteit... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Hele dag de airco aan, 100% directverbruik.
Alles voor de netstabiliteit... :P
Wel de deuren en ramen open houden dan hè.... 🤣

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25
verguldebarman schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:38:
Wel de deuren en ramen open houden dan hè.... 🤣
Maak er een grap van, maar overdag de airco aan zodat in avonds het huis koel is is beter dan om 22u 'dure' stroom gebruiken.

Lever met airco aan nog steeds terug als een dolle.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Hier ligt ook nog hout zat.
Maar even zien wat er gebeurd we produceren ruim tweemaal ons verbruik aan stroom.
Ik zit tot 31 december nog in een leuk contract en daarna zien we wel.
Puur als de eigen productie toereikend is de wp aan en anders hout stoken.
En in de zomer de pv maar (deels) uit dan.
Nachten overbruggen met een accu voor de noodzakelijke dingen en de rest van de grootverbruikers op de juiste momenten gebruiken.

Beetje jammer voor al die groene kwh's maar het is dan maar zo.

Ik hoef er niet rijk van te worden maar als ik met ruim tweemaal het verbruik compenseer wens ik daar toch echt niet ook nog eens voor te betalen.
Als iedereen dat doet kunnen de niet panelen bezitters niet meer profiteren van de lage dynamische tarieven..
Met zonnepanelen kun je ook dynamisch gaan. Hier 26 panelen en dynamisch bevalt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky

Plus dat huizen veel meer eigen verbruik hebben dan grote industriële en bedrijven daken vol. En dus veel minder netbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@computerjunky Ik zou dat niet zo stellig durven zeggen (of ik begrijp je verkeerd).
Bij mijn werkgever (machinebouwer) ligt het dak vol en is dit jaar tot nu toe 80 MWh verbruikt, 64 kWh teruggeleverd en 135 MWh opgewekt. Dat komt op een eigenverbruik van 53%, weinig huishoudens redden dat.
Komt vooral door gelijktijdigheid van computers, verlichting, airco met de zon.
Helaas is de verlichting in de hal niet dimbaar, dat zou op zonnige dagen iets van 15 kW (*9h) schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Proton_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:20:
@computerjunky Ik zou dat niet zo stellig durven zeggen (of ik begrijp je verkeerd).
Bij mijn werkgever (machinebouwer) ligt het dak vol en is dit jaar tot nu toe 80 MWh verbruikt, 64 kWh teruggeleverd en 135 MWh opgewekt. Dat komt op een eigenverbruik van 53%, weinig huishoudens redden dat.
Komt vooral door gelijktijdigheid van computers, verlichting, airco met de zon.
Helaas is de verlichting in de hal niet dimbaar, dat zou op zonnige dagen iets van 15 kW (*9h) schelen.
Dat is dan wel een heel inefficiënt bedrijf qua idle power draw. Vraag me af of dat besparen niet een betere investering geweest was. Dat is met 24/7 constant verbruik 24kw per uur... Geen idee hoe groot dat bedrijf is maar dat is enorm veel.

Daarintegen liggen er hier op het tuincentrum 380 met zo goed als nul eigen verbruik. En staat 100 meter verderop een veld vol met ruim 1500 stuks. Allemaal zo goed als nul eigen verbruik. Gemiddeld denk ik dat het best wel in het voordeel van huishoudens valt. Er zijn natuurlijk altijd uitschieters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:04
In de huidige situatie lijkt het er op dat alle marktspelers elkaar ontzettend in de weg zitten. De overheid heeft de mond vol over verduurzaming dus eigenlijk zouden er nóg meer panelen op het dak bij moeten. De energiemaatschappijen werken dat vervolgens tegen want ze moeten salderen. Sommige consumenten zien de salderingsregeling als verdienmodel en leggen het dak letterlijk tot de nok toe vol.

Wat mij betreft gaan we over op het Duitse systeem, gericht op kleine sets (voor particulieren). Maximaal 2000 W op je dak, waarvan maximaal 800 W het net op. Eerst even wat toelichting:
https://www.bundesregieru...-balkonkraftwerke-2213726
Uitleg: https://www.homeandsmart.de/balkonkraftwerk-gesetz

Met beperkingen: “Außerdem können Balkonsolaranlagen künftig leistungsfähiger sein. Für Geräte mit einer installierten Leistung von insgesamt bis zu 2 Kilowatt und einer Wechselrichterleistung von insgesamt bis zu 800 Voltampere gilt eine vereinfachte Anmeldung”.

In Duitsland zijn volop stekkersets met accu verkrijgbaar. Via de P1-poort of met een CT-klem (stroomtang) regel je dan dynamisch de inverter van je accu of zonnepanelen terug. Generen jouw zonnepanelen bijvoorbeeld 2000 W en verbruik je op dat moment 400 W, dan zal er dus 1600 W over zijn. Als je accu vol zit wordt op dat moment de inverter-output met 1600 - 800 = 800 W teruggeregeld. Idem voor de inverter van de accu mochten de zonnepanelen bijvoorbeeld niets doen. (Handelen wordt dan ook minder aantrekkelijk.)

De Duitse markt is zoveel groter. Als we de regels (NEN, VDE, netbeheerders, etc.) toch eens zouden harmoniseren zou dat ook voor fabrikant én consument een stuk overzichtelijker zijn.
Ik berg me alvast voor de NEN1010 beterweters die vinden dat het engineering-hart van Europa allemaal onveilige producten en regels maakt…Maar als we dit beginnen toe te passen voor nieuwe installaties en te vervangen installaties zullen zowel consument, netbeheerder als energiemaatschappij beter af zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Sonero op 21-08-2024 09:40 . Reden: (rekenvoorbeeld incorrect) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Sonero schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:39:
Wat mij betreft gaan we over op het Duitse systeem, gericht op kleine sets (voor particulieren). Maximaal 2000 W op je dak, waarvan maximaal 800 W het net op. Eerst even wat toelichting:
https://www.bundesregieru...-balkonkraftwerke-2213726
Uitleg: https://www.homeandsmart.de/balkonkraftwerk-gesetz

Met beperkingen: “Außerdem können Balkonsolaranlagen künftig leistungsfähiger sein. Für Geräte mit einer installierten Leistung von insgesamt bis zu 2 Kilowatt und einer Wechselrichterleistung von insgesamt bis zu 800 Voltampere gilt eine vereinfachte Anmeldung”.
Je vergeet een hele grote groep Duitsers die ook van rand tot rand vol leggen, die een Balkonkraftwerk erbij hebben, vanwege de eenvoudig aanmelding naast een eilandbedrijf systeem.
Ik lees ook mee in Duitstalige Deye support groep vanwege firmware weetjes omdat ik een eilandsysteem met net ondersteuning heb, waar enige honderden Duitsers die hun Deye hybride niet eens met net verbonden hebben (wat ik wel heb), die niet geregistreert is of niet in de statistieken verwerkt zitten.

Omdat je in Duitsland voor het hebben van een netaansluiting een grundgebühr van maar ca €120 kwijt bent en hierin Nederland tenminst €400+, maar wij hebben nog energiebelasting vermindering die daar tegen overstaat.
Een Balkonkraftwerk met registratie is heel populair, daar technisch 100% eilandbedrijf niet meer langer nodig is en je niet druk hoeft te maken over de 0,4-1kWh/dag teruglevering zoals met een Deye hybride als je overgaat van 100% eilandbedrijf op eilandbedrijf met netondersteuning van je hoofd accu-systeem, wat je een dure degelijke ATS (automatische transferswitch ) geschikt voor paar duizend schakelingen niet langer noodzakelijk is en het kan met ATS van paar tientjes geschikt voor paar honderd schakelingen en de kosten van het hebben van een netaansluiting ook nog deels kunt terug verdienen met de 7-8ct van "Balkonkraftwerk" en PV-opwek die anders zou zijn gereduceerd vanwege volle off-grid accu.

Edit in Nederland komen we uit een andere hoek, registrering en terugleveren wat hier geen punt in het verleden, maar wat verwacht je als veel meer eilandbedrijf met netondersteuning gaan gebruiken (afname en teruglevering ontkoppelen). Het is een kwestie van aantallen die het gebruiken, want die hebben van April tot Oktober een afname van max 30kWh/maand en alleen teruglevering ingeval dan dynamisch op de duurste uurtarieven. Overheid ontvangt na afschaffing saldering hooguit 25% van de verwachte EB en energieleveranciers zullen ook van alles gaan verzinnen want een klant met 1200kWh/j afname & 2000+kWh/j teruglevering past niet in hun model.

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 21-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Nu online

Einde salderingsregeling stap dichterbij na groen licht ministerraad.

Wijziging van enkele wetten ter uitvoering van de beëindiging van
de salderingsregeling voor elektriciteit en enkele technische
wijzigingen (Minister van KGG)

Dit wetsvoorstel geeft invulling aan de afspraak uit het Hoofdlijnenakkoord
dat de salderingsregeling met ingang van 2027 wordt beëindigd. Actieve
afnemers ontvangen vanaf dan voor alle op het systeem ingevoerde
hernieuwbare elektriciteit een redelijke vergoeding. Het beëindigen van de
salderingsregeling is een fiscale maatregel die zorgt voor een efficiënter en
eerlijker gebruik van het energiesysteem. De beëindiging van de
salderingsregeling vermindert dus de belasting van het elektriciteitsnet en
daarmee het risico op extra netcongestie. Daarnaast brengt de
salderingsregeling een aanzienlijke kostenpost met zich mee voor zowel de
schatkist als voor leveranciers. Met dit wetsvoorstel wordt invulling gegeven
aan het verzoek van de Tweede Kamer om een toekomstig kader te bieden
om duidelijkheid te geven aan consumenten, de installatiebranche en
andere betrokken partijen. Ook wordt hiermee invulling gegeven aan de
motie Bontenbal (Kamerstuk 36378-75) waarin het kabinet wordt verzocht
een voorstel tot aanpassing van de salderingsregeling mee te sturen bij het
Belastingplan 2025.
Aangenomen. De minister van KGG zal het wetsvoorstel om spoedadvies
aanhangig doen maken bij de Afdeling advisering van de Raad van State.

Bron (artikel g1 en g2)

[ Voor 84% gewijzigd door John245 op 30-08-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:22:

Einde salderingsregeling zonnepanelen stap dichterbij na groen licht ministerraad.

De beëindiging van de
salderingsregeling vermindert dus de belasting van het elektriciteitsnet en
daarmee het risico op extra netcongestie.

Bron (artikel g1 en g2)
Dat is wel een gewaagde gevolgtrekking...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ugchel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Iedere stap die ze die richting op zetten is een stap dichterbij. Als ze het niet belangrijk zouden vinden dan was er misschien nog wel geen besluit genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ze moeten toch iets verzinnen he. Iedereen snapt ook wel dat dit helemaal niets gaat veranderen want die enkele tweaker die hier aktief mee bezig is,gaat het verschil niet maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nu de particuliere PV markt is ingestort zal er minder snel op nieuwe plekken congestie voor invoeding plaatsvinden. Dat dat slecht nieuws is, vertellen ze er niet bij. Dat op zonnige momenten congestie wenselijker is dan minder PV stroom op moeilijke momenten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

Er staat ook dat de afschaffing van de saldering de druk op het net zal verlagen....... 🤔

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Er staat ook dat de afschaffing van de saldering de druk op het net zal verlagen....... 🤔
Ja. Een extra reden om (meer) zonnepanelen te nemen zodat je meer zelfvoorzienend wordt. En het wordt lucratiever om je eigen stroom op te slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 30-08-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Ja. Een extra reden om (meer) zonnepanelen te nemen zodat je meer zelfvoorzienend wordt. En het wordt lucratiever om je eigen stroom op te slaan.
Dan moeten de panelen wel goedkoper worden. TVT na opheffing salderingsregeling is 0. Opslag wordt al interessanter. De enige batterij die alleen met opslag van overtollig zonneopwek winstgevend wordt is denk ik die van HomeWizard. Dayahead handel zal ook niet meer interessant zijn. Andere accu's zullen dus flink goedkoper moeten worden tzt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Dan moeten de panelen wel goedkoper worden. TVT na opheffing salderingsregeling is weg. Opslag wordt al interessanter. De enige batterij die alleen met opslag van overtollig zonneopwek winstgevend wordt is denk ik die van HomeWizard. Dayahead handel zal ook niet meer interessant zijn. Andere accu's zullen dus flink goedkoper moeten worden tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Proton_ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:43:
Nu de particuliere PV markt is ingestort zal er minder snel op nieuwe plekken congestie voor invoeding plaatsvinden. Dat dat slecht nieuws is, vertellen ze er niet bij. Dat op zonnige momenten congestie wenselijker is dan minder PV stroom op moeilijke momenten ook niet.
Op een actie komt altijd een reactie,
Vast een handige buurtjongen die met een sluipverbruikers killer helpt, voor paar tientjes
Bijv. een gebruikte fiets accu parallel aan zonnepaneel met microinverter (youtube, incl xls)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Dan moeten de panelen wel goedkoper worden. TVT na opheffing salderingsregeling is 0. Opslag wordt al interessanter. De enige batterij die alleen met opslag van overtollig zonneopwek winstgevend wordt is denk ik die van HomeWizard. Dayahead handel zal ook niet meer interessant zijn. Andere accu's zullen dus flink goedkoper moeten worden tzt.
Dan moet de prijs van die HomeWizzard nog wel door de helft om vergelijkbaar te zijn met andere batterijen. De prijs van panelen zitt denk ik al aardig op de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Dan moet de prijs van die HomeWizzard nog wel door de helft om vergelijkbaar te zijn met andere batterijen. De prijs van panelen zitt denk ik al aardig op de bodem.
Naar beneden is altijd oke. De rest zit qua kosten in verhouding tot HW stuk hoger. Heb 3 simulaties lopen variabel contract met TLB. HW brengt het kleinste verlies tov een sessy of een GivEnergy. Salderen eraf en de HW is winstgevend. Rest zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Naar beneden is altijd oke. De rest zit qua kosten in verhouding tot HW stuk hoger. Heb 3 simulaties lopen variabel contract met TLB. HW brengt het kleinste verlies tov een sessy of een GivEnergy. Salderen eraf en de HW is winstgevend. Rest zeker niet.
HomeWizzard Euro 516 / kWh

Victron 3 fase 39,2 kWH Euro 407 / kWh

Victron 3 fase 58,6 kWh Euro 358 / kWh

En dat is niet met zelfbouw batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Ik vraag me af of thuisbatterijen überhaupt wel zin hebben als je een warmtepomp hebt. Die trekt zo'n batterij natuurlijk in no time leeg en in de winter heb je sowieso weinig tot geen opbrengst van je panelen en sta je met een lege batterij die niet of nauwelijks oplaad. Alleen in de zomer kun je met een (kleine) batterij wellicht je dagopwek gebruiken voor de avond. Blijft ook vreemd dat de PVV, BBB en NSC eerst faliekant tegen afschaffing waren, maar nu 180 graden zijn gedraaid.

Maarja, voorlopig nog twee en een half jaar salderen en daarna is de pret over.. Ben wel benieuwd hoe ze mensen met een Ferrarismeter gaan behandelen, want als die nog steeds niet hoeven te worden vervangen, ontstaat er ongelijkheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 30-08-2024 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Dit is een ronduit belachelijke vergelijking.

Een Homewizard kost 1395 Euro,

De 2 andere resp. 15954 en 20978 Euro. Ze zijn 15 en 22 keer zo groot.
Dat zijn geen batterijen voor thuis gebruik maar apparaten voor een bedrijfs toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
Tranquility schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:38:
Ik vraag me af of thuisbatterijen überhaupt wel zin hebben als je een warmtepomp hebt. Die trekt zo'n batterij natuurlijk in no time leeg en in de winter heb je sowieso weinig tot geen opbrengst van je panelen en sta je met een lege batterij die niet of nauwelijks oplaad. Alleen in de zomer kun je met een (kleine) batterij wellicht je dagopwek gebruiken voor de avond. Blijft ook vreemd dat de PVV, BBB en NSC eerst faliekant tegen afschaffing waren, maar nu 180 graden zijn gedraaid.

Maarja, voorlopig nog twee en een half jaar salderen en daarna is de pret over.. Ben wel benieuwd hoe ze mensen met een Ferrarismeter gaan behandelen, want als die nog steeds niet hoeven te worden vervangen, ontstaat er ongelijkheid.
In de afgeschoten wet stond al dat het hebben van een meter met gescheiden lever en teruglever tellers verplicht werd. Ik kan me niet voorstellen dat die voorwaarden in de nieuwe wet niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
[...]

Voor mij zou een vergelijking van Victron met HomeWizzard interessant zijn voor ca. 10kWh en 3.7 kW laden/ontladen. Voor HomeWizzard komt dat neer op € 5600,-, maar hoeveel is dat voor een Victron 1 Fase installatie?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
[...]

Victron. Zal die ook eens bekijken. Dat is wel zelfbouw toch? Zal hier een electriciën dan moeten aanleggen. Stroom waag ik me niet aan. Te weinig kennis.

Je vergelijkt wel een 2.7 kWh systeem met 1 van 39 en 58 kWh. Des te meer kWh's des te goedkoper per kWh. Niet een heel eerlijk vergelijk dan mijn inziens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
Tranquility schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:38:

Wij hebben een warmtepomp, warmtepompboiler en een EV en geen gas meer. Ik heb momenteel een simulatie draaien in Home Assistant voor verschillende vermogens en opslagcapaciteit. Die laat ik minimaal een jaar draaien om te ontdekken wat de meeste economische thuisaccu voor ons huis zal zijn, op het moment dat de saldering is afgeschaft.

Ook in de winter heb ik er nog weken bij, dat ik toch substantieel nog energie teruglever. Even een snelle vergelijk lijkt een 3.7 kW omvormer met ca. 10 kWh het meest optimaal te zijn. Dan kan ik in de winter al mijn opgewekte energie zelf gebruiken en in de zomer al mijn benodigde energie uit de thuisaccu of zonnepanelen halen. Dit zal naar verwachting zo'n 2600..3000 kWh minder afname en invoeding geven.

Dus zelfs met een warmtepomp is het interessant.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Pagina: 1 ... 9 ... 31 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.