Lothlórien schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:46:
[...]
Daar zeg je inderdaad iets. De saldeerregeling is lastig af te schaffen en het had in de eerste plaats wellicht niet opgetuigd moeten worden. Beter was een alternatieve regeling met daadwerkelijke subsidie i.p.v. ongebreideld belastingvoordeel en terugave van je afname. De beginperiode van de particuliere PV-systemen viel echter samen met de introductie van de slimme meter en wie gaat de slimme meter nu installeren als blijkt dat je dan gaat betalen over je stroomafname?
(en de "complotdenkers" van toen zeiden al dat die slimme meters vooral tot doel hadden om in de toekomst de PV-bezitter mee te laten betalen).
Hoe dan ook.... de zure appel die toen niet kwam komt nu. Alsnog betalen voor consumptie, dit keer heeft men geen duidelijke keuze, maar intussen zie ik dat er ook wel
iets veranderd is in hoe men naar de regeling kijkt. 20 jaar geleden was het vooral "maar mijn investering" en nu lijkt er langzaam meer ruimte te ontstaan voor de gedachte dat mensen zonder panelen eigenlijk de dupe zijn van de saldering naar PV-bezitters. Energieleveranciers moeten namelijk onkosten en winst uit de levering van energie halen, die onkosten en winst worden niet betaald door degene die gratis stroom krijgen omdat zij eenzelfde hoeveelheid produceren.
Althans.... dat is mijn persoonlijke indruk van deze discussies door de jaren heen.
ik vrees dat je hier twee dingen door elkaar gaat brengen, zeker met de nu lopende discussie over salderen.
en dat los hoe je tegenover salderen op zich staat, en of je kosten van mensen die daar wel of niet (veel) van gebruik maken mee moet opzadelen.
Om dat laatste een voorbeeld te geven, het maakt niets uit of je auto 24/24 aan het rijden is of dat deze slechts 1 keer per maand een ronde om de kerk doet, je betaald evenveel wegenbelasting, is dat eerlijk, nee als je dat bekijkt vanuit wie de weg het meest belast, maar het is gewoon zo geregeld. zo nu weer terug naar salderen.
Jaren lang was dat geen probleem, en als je naar de verhoudingen kijkt isdat circa 50% wel PV heeft en dus circa 50% deze niet heeft. een bijkomend effect van PV op daken is dat de prijs van stroom (even zonder die belasting) met PV duidelijk goedkoper is dan zonder, zie je heel mooi tussen de kale stroomprijzen tussen zomer en winter.
Wil je kosten gaan splitsen (daar is iets voor te zeggen) zul je dan echter ook de baten moeten gaan splitsen (en daar hoor je niemand over), dit zou betekenen dat lui zonder PV dan ook de marktprijs van zoals die in winter is ook in de zomer gaan betalen en de prijs van de zomerstroom voor PV bezitters nog lager kan worden omdat deze alleen nog maar voor 50% van de afnemers gaat gelden en dus goedkoper gaat worden.
Je krijgt dan overall twee stroomprijzen, die met PV en die zonder PV, dus ook in de zomer.
Ik zelf zou een dergelijk systeem direct toestemmen, dat niet PV bezitters dan plots 50 tot 80 ct/kWh moeten betalen is voor hun dan een bittere pil, maar is een uitsluitsel van de collectiviteit m.b.t. de terugleverkosten. oeps, ik vrees dat dit heel veel niet zagen aankomen.
Nu deel 2: salderen afschaffen is op dit moment zo geregeld, of we dat nu leuk vinden of niet, de huidige regering heeft dit met de tweede kamer en eerste kamer zo bepaald. punt. is dat in steen vastgezet, nee, een andere regering met een andere tweede en eerste kamer kan hier weer anders over besluiten, dat heet politiek.
Wat echter hier op dit moment speelt heeft eigenlijk helemaal niets te maken met politiek maar met zeer slecht koopmanskunst. De overgrote aantal energieboertjes hebben namelijk hun voorwaarden zodanig opgesteld dat deze geen rekening gehouden hebben met een eventuele aardverschuiving (afschaffen salderingsregeling) vanuit de politiek en deze voorwaarden eenkeer met de klant afgesloten kun je dus niet meer eenzijdig wijzigen, een afspraak is een afspraak en blijft geldig tot dat deze afloopt of je beide tot een nieuwe afspraak komt. Wat een professor op TV pas heeft gezegt gewoon een knullig stukje werk wat een eerste jaars student (recht) een heel slecht punt zou opleveren. En als je weet dat daar hele hordes zeer dikbetaalde juristen aan hebben gewerkt moet je eigenlijk wel vraagtekens bij hun vakmanschap stellen, ik vrees dat de groenteboer om de hoek beter werk had afgeleverd en wat ook nog voor de gewone man leesbaar was geweest.
Dus dat ondanks de politiek de salderingsregeling heeft afgeschaft blijkt door de knulligheid van de huidige contracten dit voor de energieboeren niet te kunnen en hebben dus hordes klanten ook na einde van de wettelijke saldering gewoon nog recht op de saldering. Deze wordt nu echter niet door de energieboer en de staat betaald maar komt volledig ten laste voor de energieboer, ik vrees dan ook dat daar mn de kleintjes heel snel gaan omvallen, niet direct omdat in januari en februari er nog nauwelijks zon is, dus de PV ook nog weinig gaan opleveveren, maar zeker vanaf april en mei begint het spannend te worden.
Ik vrees namelijk dat de staat wel de energiebelasting en BTW wil hebben maar de energieboeren, op zijn laatst op het einde van het jaar daar een vlink deel weer aan de klant terug moeten betalen zonder dat zij hier door de belastingsdienst voor worden gecompenseerd.
ik vrees dat de onbezonnenheid van deze regering nog heel lang in boeken beschreven zal gaan worden hoe je iets niet moet doen, en waarschijnlijk zul je ook zien dat de klappen hier weer juist gaan vallen bij de bevolkingsgroep die het toch al niet zo breed heeft en er nu achter komt dat ze door hun eigen vertegenwoordiging bedonderd zijn.
Al met al zou het me dus niet verbazen als de saldering op enige vorm weer terug gaat komen, en de eerste tekenen aan de wand zie je al in de tweede kamer.