Eh, ja, dat zeg ik toch ook in mijn post maar daar ging die passage niet over.redwing schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:04:
Nogmaals, ze geven in het laatste onderzoek zelf aan dat ze rare dingen zien, maar er niet tegen op kunnen treden omdat ze alleen naar het geheel mogen kijken.
Ja mooi maar wat hadden ze dan concreet kunnen stoppen? De aparte post terugleverkosten? OK, maar dan hadden de leveranciers de vaste leveringkosten kunnen verhogen zoals ze dat bij modelcontracten hebben gedaan.Zoals ik hierboven al aangaf is die basis de geest van de wet. Als zowel de regering als de ACM hadden aangegeven dat ze dit niet de bedoeling was, hadden ze dit kunnen stoppen. En dan had je iig tot afschaffen salderen een fatsoenlijke oplossing gehad.
Feit blijft ook dat voor de nieuwe wet zonder saldering de minister heeft aangegeven terugleverkosten niet te kunnen verbieden.
Ik beweer nergens dat met de nieuwe wet de terugleverkosten niet blijven bestaan, ik denk alleen dat ze in tegenstelling tot nu beter kunnen handhaven op die kosten.Helaas kan ik je nu al vertellen wie er gelijk gaat krijgen. Die terugleverkosten blijven vanaf nu gewoon bestaan en de ACM gaat daar niets aan doen.
Hoe dat uitpakt is nog de vraag. De terugleverkosten van GC zijn wel met 66% gedaald, het zou kunnen dat de overgebleven kosten inderdaad de hogere inkoopkosten en de onbalanskosten zijn. Het belangrijkste is of die tarieven vanaf 2027 nog concurrerend zijn, zeker ten opzichte van dynamische contracten. GC biedt inmiddels via een partner ook dynamische contracten aan dus zij zien ook wel welke richting het op gaat.