Peterhardenberg schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:55:
[...]
Het is wel ff off topic, maar gezien de opmerkingen hierboven even een paar praktijk cijfers van mijn situatie.
Normaal woon huis 2 personen
9500Watt piek PV
4600 kWh totaal stroom verbruik per jaar.
Warmtepomp LW
Warmtepomp boiler tbv SWW
15 kWh accu tbc verhogen eigen verbruik.
Warmtepomp verbruikt 2000kWh per jaar Waarvan de grootste slok in de winter uiteraard
Warmtepomp boiler verbruikt 400 kWh netjes over het jaar verdeeld.
Vanaf November tot februari ongeveer 1300 kWh stroom uit het net
Rest van het jaar minder dan 10 kWh per maand uit het net.
Stroomverbruik uit het net minder dan 1400kWh per jaar.
Warmte pomp en warmtepomp boiler dragen nauwelijks bij aan het verhogen van het eigen verbruik.
De Accu zorgt ervoor dat mijn eigen verbruik van PV echt is verbeterd. Waardoor ik 8 maanden per jaar eigenlijk geen stroom meer van het net afneem. Achteraf gezien was een 10kWh accu ruim voldoende geweest.
Mocht het salderen er echt afgaan, dan is de aanschaf van een accu de beste manier om het eigen verbruik van PV te verbeteren.
het probleem is echter dat je met een kleine thuis-batterij die dus bedoeld is om zo veel mogelijk je avond-nacht verbruik op te vangen niet veel meer is dan circa 400 kWh.
Terwijl je echter wel ruim 2.000 kWh nodig hebt voor een hybride warmtepomp plus circa 400 kWh voor een WPB, waarbij je die mits een beetje slim aangestuurd voor in de voorjaar t/m najaar (half-maart t/m half-oktober dus circa 9 mnd) overdag op zonneenergie kunt laten lopen (dus 3/4 van je jaarverbruik; 300 kWh extra, echter in de overige maanden heb je dan extra 100 kWh extra aan stroom nodig.
Kijk ik naar mijn eigen situatie waarbij ik ruim 35% van mijn opwek zelf al gebruik, maar nog steeds een kleine 4.000 kWh verbruik, die ik echter ook tijdens het zonne-seizoen ook teruglever.
door een thuis-batterij zou ik dus 400 kWh meer aan eigenverbruik en dus minder teruglevering doen, dat is dus slechts 10%.
mijn stroomverbruik zal echter ook met deze 400 kWh verminderen en de thuis-bvatterij doet dus niets of nauwelijks in de donkere maanden (is verwaarloosbaar) simpel omdat een kleine opwek infeite direct al wordt gebruikt en niet wordt teruggeleverd (afgelopen 2 weken heb ik nog net 8 kWh terug kunnen leveren en dat op dus 14 dagen, dat is gem. nog geen 0,6 kWh per dag.).
met een kleine thuis-batterij zou ik dus 3.600 kWh terugleveren (4.000 -/- 400); reductie van de TLK a 12ct is dus slechts 48 Euro. TVT van een dergelijk systeem ligt dus voorbij de technische levensduur van een dergelijk systeem. Nu is dit wel sterk afhankelijk van je eigen avond-nachtverbruik (bij mij circa 2,5-4 kWh gem over het jaar (warmtepomp even niet meegerekend.) maar zelf als je het gebruik naar 800 kWh per jaar zou kunnen verhogen kom je net aan de levensduur van een dergelijk systeem van circa 15 jaar net aan.
ben ik iets vergeten, vul dan het maar aan.
en mijn stroomverbruik uit het net zou 3.700 kWh worden (4.000 -/- 400 +/+ 100 (vd WPB) die ik dan wel na einde saldering volledig zal moeten betalen = 925 euro en dan maar hopen dat ik nog iets terug krijg, echter met 5ct TLV en 12 ct TLK komt op die 925 euro ook nog ruim 250 euro boete er bovenop = 1.175 totaal kosten. Dus door stopzetten van de saldering gaat mijn stroomkosten met bijna 1.200 euro omhoog

(dank je wel heren uit den Haag, dus waarom zou je daar dan nog op gaan stemmen

zou je mogelijk kunnen denken)
waarbij ik dan vermoedelijk ook geen gas meer nodig zou hebben ( reserve door een E-CV, hier even nu niet meegerekend, maar zal dus wel nog enig effect hebben op een hoger stroomverbruik)
dus je ziet, zelfs zonder saldering helpt je een batterij niet echt ?