Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:02
computerjunky schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Ik kan met geen mogelijkheid een situatie bedenken waarin een accu zich binnen de garantietermijn terugverdiend. Daarbovenop hecht ik niet veel waarde aan de garantie gezien die bedrijfjes vallen bij bosjes.
Ik nu ook nog niet, maar mocht in 2027 de saldering afgeschaft zijn, dan kun je de accu in ca. 6 jaar terug verdienen.

Om dit aan te tonen heb ik in een simulatie programma mijn situatie gemaakt met en zonder accu:

Zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxYyE3nfCYqwWoBxVlet9T154AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBdYboC29uEIpAryHzjB7I6W.png?f=fotoalbum_large

Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkzOHRN74bxvcDu72DaG4lY7AiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1Sqh5cqcRtmtffbpLTU2bSO.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan ervan uitga, dat de kale prijs € 0,132/kWh wordt en er geen TLV vergoeding meer is, dan kan ik € 682,- /jaar besparen. Een Victron 5 kW / Pylontech 15 kWh zou voor ca. € 4300,- mogelijk moeten zijn. Ik ga van geen TLV uit, aangezien ik verwacht dat de TLB niet gaat verdwijnen en ik daarom de omvormers terugschaal tot alleen mijn eigen verbruik. Hiermee probeer ik dus de TLB te voorkomen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 19:34
asing schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Terugverdienen van je accu is iets wat in rook geneveld is. Lukt het wel, lukt het niet. Niemand weet het. Het hangt geheel van de omstandigheden af.

Zit je in een situatie als vanavond, waar dynamische stroom 18 cent kost, dan heb je 31 (18+13) cent per kWh terugverdiend als je die uit je accu weet te halen. Eergisteren rond etenstijd was de kale stroomprijs 25 cent dus dat wordt 38 cent per kWh. Die dag leverde ik 6kWh terug.

Dus het hangt van je situatie af en je moet geluk hebben. Waar het mij persoonlijk om gaat is domweg 0 op de meter zodat ik niet afhankelijk ben van wat Den Haag en mijn energiemaatschappij allemaal bedenken.
Ik zal persoonlijk nooit dynamisch gaan ik wil gewoon zekerheid en kan dus uitgaan van nacht stroom gedekt door overdag opgewekte stroom = te realiseren eigen verbruik. Helaas is dat niet veel omdat ik en maar 8 panelen heb en ze bijna plat liggen waardoor de winter opbrengst mager is maar relatief makkelijk te berekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cObPXNqkGGufQMdKYRZnLETsuhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhlMgwhdtoOXRMdtcloja6yi.png?f=fotoalbum_large

Met een 4 kWh (minimaal 2.5 bruikbaar) kan ik dus ongeveer 550 gemiddeld realiseren. zal het ene jaar 50 minder zijn en het andere jaar 50 meer afhankelijk van het weer. Dat keer mijn contract prijs kom je nietheel ver en dus moet de prijs van een accu laag zijn. Met een 5 kWh en 20 panelen kom je al veel verder omdat je dan een langere periode hebt om eigen verbruik te realiseren.

Ik hoop zelf op een slim omvormertje gebaseerd op p1 data voor 200-300 euro waar ik gewoon een lading "afgedankte" auto/vrachtwagen accu's aan kan koppelen in de schuur. Daar ka ik namelijk gratis aan komen. De kant en klare oplossingen zijn gewoon te duur helaas. Maar die oplossing lijkt nog niet kant en klaar te bestaan. Al kan je al wel voor dat geld een lader en een omvormer kopen en via een Pi aansturen maar dat is mij veel te veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Jojan265 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:55:

Ik nu ook nog niet, maar mocht in 2027 de saldering afgeschaft zijn, dan kun je de accu in ca. 6 jaar terug verdienen.
Dat ligt natuurlijk maar net aan je aantal panelen en hoeveel je over houd voor nacht verbruik. Ik heb niet zo veel panelen eh dan is je overschot tuurlijk ook vaker niet genoeg. Ik denk dat voor grote daken vol panelen met extra elektrificatie of een een accu sneller loont dan voor de kleinere huizen zoals die van mij.
Ik zou nog 6-8 panelen op zuid en 6-8 op noord bij kunnen plaatsen na 2027 als ze de gevel vervangen hebben maar die ga ik helaas nooit terug verdienen zonder volledig salderen icm met meer elektrificatie.

Het is echt aan de overheid om dat goed te regelen anders is het helaas geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:57
klump4u schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Ga jij maar eens met 6 panelen je opslag vullen en je ev laden. Succes
Met 6 panelen heb ik het over als je geen verbruikers hebt, en dat snap je ook wel. Heb je meer nodig voor opslag en EV dan zorg je voor de opwek die je nodig hebt. Een complete installatie gebaseerd op de vraag.
Er moet gewoon eens duidelijk langjarig beleid komen dat gedragen wordt door bijna alle partijen zodat na verkiezingen weer alles anders wordt.
Die partijen hebben alleen dat gedoe met salderen in hun plan gezet om je stem te krijgen. Nu zien zij ook dat de regeling niet houdbaar is, en dat ze geld nodig hebben voor de rest van hun plannen. Ze zitten er niet voor een select clubje en om daarna de kosten te smeren over de rest vd bevolking.

En wat is in jouw ogen dan een goed plan? Dat we jou gaan betalen om, op een onnodig moment, stroom op het net te dumpen, en dat we weer een kolencentrale optoeren om je kWhjtes terug te leveren.

Nogmaals ik heb ook zonnepanelen en ik spaar ook voor een accu. Maar ik zie mezelf niet als voorbeeld en zou ook graag met een bepaalde uitgave de rest van mn tijd lekker gratis mn stroomverbruik afdekken maar zo werkt het nou eenmaal niet. Er is nog steeds een mogelijkheid om de kosten van stroomverbruik terug te brengen maar de maatschappij hoeft mijn lasten niet te dragen. Om die kosten terug te brengen moet ik zelf de stappen zetten en niet maar wijzen naar anderen omdat zij nu dit en dan dat doen of zeggen. Houdt je eigen broek op. De regeling heeft te lang geduurd en zorgt voor dit gesprek wat er nu tussen ons hier gaande is.

[ Voor 0% gewijzigd door jurgen purgen op 27-10-2024 22:07 . Reden: tekst zat vetsopt door verkeerd qoute teken ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jurgen purgen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Met 6 panelen heb ik het over als je geen verbruikers hebt, en dat snap je ook wel. Heb je meer nodig voor opslag en EV dan zorg je voor de opwek die je nodig hebt. Een complete installatie gebaseerd op de vraag.
[...]

Die partijen hebben alleen dat gedoe met salderen in hun plan gezet om je stem te krijgen. Nu zien zij ook dat de regeling niet houdbaar is, en dat ze geld nodig hebben voor de rest van hun plannen. Ze zitten er niet voor een select clubje en om daarna de kosten te smeren over de rest vd bevolking.

En wat is in jouw ogen dan een goed plan? Dat we jou gaan betalen om, op een onnodig moment, stroom op het net te dumpen, en dat we weer een kolencentrale optoeren om je kWhjtes terug te leveren.

Nogmaals ik heb ook zonnepanelen en ik spaar ook voor een accu. Maar ik zie mezelf niet als voorbeeld en zou ook graag met een bepaalde uitgave de rest van mn tijd lekker gratis mn stroomverbruik afdekken maar zo werkt het nou eenmaal niet. Er is nog steeds een mogelijkheid om de kosten van stroomverbruik terug te brengen maar de maatschappij hoeft mijn lasten niet te dragen. Om die kosten terug te brengen moet ik zelf de stappen zetten en niet maar wijzen naar anderen omdat zij nu dit en dan dat doen of zeggen. Houdt je eigen broek op. De regeling heeft te lang geduurd en zorgt voor dit gesprek wat er nu tussen ons hier gaande is.
Ik zeg nergens dat salderen moet blijven en dat wijzen doe ik terecht alleen maar naar de overheid. Ik vraag alleen maar duidelijkheid en wat dat is mogen de wijzen uitzoeken maar dan heb ik iets om op te anticiperen. De maatschappij hoeft ook mijn lasten niet te dragen en mocht een accu voordeel op leveren dan komt die er gewoon maar is het niet nodig dan ook niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:57
klump4u schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Ik zeg nergens dat salderen moet blijven en dat wijzen doe ik terecht alleen maar naar de overheid. Ik vraag alleen maar duidelijkheid en wat dat is mogen de wijzen uitzoeken maar dan heb ik iets om op te anticiperen. De maatschappij hoeft ook mijn lasten niet te dragen en mocht een accu voordeel op leveren dan komt die er gewoon maar is het niet nodig dan ook niet.
Doordat de regering van links naar rechts zwalkt zorgt idd voor irritatie en dit topic is daar het bewijs van.
Zelf heb ik de keuze gemaakt om mijn plan te trekken en naar een bepaald doel heen te werken zodat ik zo min mogelijk last zal hebben van dat gedraai van de regering.
Ik probeer zoveel mogelijk richting de off grid mogelijkheid te werken en voor een zo groot mogelijke periode mn eigen opgewekte energie te verbruiken om mijn huishouden draaiende te houden.
Of ik de uitgave( k noem het expres geen investering want zo zie ik het niet) ga kunnen afschrijven is niet waar ik het voor doe. Ik haal de waarde van de uitgave uit het gebruik van de installatie. Jammer als ik meer betaal aan de installatie dan aan de kosten van de stroom zelf. De onafhankelijkheid is mij meer waard. Dat gejaag op een goed contract ben ik nu wel zat. Laat de energieboeren maar op mij komen jagen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
De hele reden dat mensen meer op hun dak plempen dan ze kunnen gebruiken is omdat je dan in de winter meer zelf voorziening heb. Met maar 7 panelen dek ik mijn hele jaar verbruik maar met 10 panelen meer heb ik in de ochtend en avond anderhalf uur langer eigen stroom direct uit de panelen en in de winter veel meer eigen stroom. Het is dus niet zo simpel als ik verbruik x per dag dus zorg voor x opwek. We zitten hier niet in duid Spanje waar je in juni even veel opwek als in dec en januari hebr. Het probleem is alleen het overschotdat we hebben door meer panelen te plaatsen. Het systeem van hoe we met overschot om gaan moet gewoon op de schop.
Een grote stap daarvoor zou zijn netbeheerders zelf toestaan het net stabiel te houden door opslag
te realiseren. Voor hun kan thuis/wijk accu's plaatsen wel eens goedkoper zijn op de langere termijn als het net verzwaren.

Het huidige boete systeem gaat alleen maar onwil en frustratie en stagnatie veroorzaken. Zeker gezien de hele zonne en wind Parker nog steeds uitgebreid worden door de energie leveranciers terwijl wij boetes voor onze kiezen krijgen die de terugverdientijd onrealistisch maakt.
Het simpelweg stoppen van elke subsidie aan energie bedrijven voor zon en wind zou al een optie zijn. Waarom zouden we als samenleving die zaken sponsoren ipv panelen op daken die veel meer eigen verbruik en dus mogelijk net ontlasting veroorzaken.

En het hele onafhankelijk zijn is een farce. Dat is simpelweg niet mogelt in Nederland tenzij je een boerderij met 160 panelen heb.en een mega thuis accu. Ik heb met 3.1 kWp dagen van 0,2 kWh. Als je onafhankelijk wil zijn met elektrische verwarming van water en het huis heb je wel 80x zo veel nodig (of meer) in de winter...

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 28-10-2024 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 22:15
asing schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Puntje 1 is nodig omdat mensen anders hun panelen uit gaan zetten als ze er geld op verliezen. Als dat massaal gebeurt heb je een situatie waarin volop zon is en men de centrales een por moet geven omdat al die geïnstalleerde kilowatten op de daken ineens niet meer meedoen. Dan haal je je groene doelen helemaal niet.
Een negatieve prijs is juist een signaal dat er panelen uit mogen. De grote meerderheid zal die moeite niet nemen. Op het moment dat er centrales aan moeten op een zonnige dag zal de prijs niet meer negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bovendien ontbreekt de prikkel van negatieve prijzen bij overschot bij mensen met een vast contract. En als de terugleverprijs bij een vast contract altijd negatief is, dan kan de ACM handhaven (zou moeten).

Maar het ging over
ChristenUnie en D66 willen dat de redelijke vergoeding tot 1 januari 2030 op minimaal 50 procent van de kale leveringsprijs wordt vastgesteld.
En dit kan ik niet plaatsen, omdat het verschil in (markt)waarde tussen levering en teruglevering geen relatief deel (percentage) is, maar eerder een offset (vaste inkoop- en verkoopvergoeding).

Bijvoorbeeld EasyEnergy heeft een een inkoopvergoeding van 2,2 cent en een verkoopvergoeding van 1,2 cent. Bij een marktprijs van -2.2 cent (= overschot signaal) is de kale leveringsprijs 0 maar de redelijke vergoeding -1 cent. Dat zou met dit amendement niet meer mogen, want 50% van 0 is 0.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Sendak239 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:52:
[...]

Een negatieve prijs is juist een signaal dat er panelen uit mogen. De grote meerderheid zal die moeite niet nemen. Op het moment dat er centrales aan moeten op een zonnige dag zal de prijs niet meer negatief zijn.
Er is een klein probleempje met die stelling. De netbeheerders en energiemaatschappijen zien graag een stabiele, gecontroleerde invoeding in het net. Daar kan mee gerekend worden en kan op geanticipeerd worden.

Een zonneweide, windmolen of centrale voldoet aan die voorwaarden. Een eigengereide consument met een dak vol panelen is wat dat betreft een onberekenbare factor. Eentje is nog niet zo erg, maar heel veel consumenten hebben panelen op hun dak. Daar komt bij dat de makers van de omvormers opties in hun app inbouwen die uitschakelen van de installatie mogelijk maken en dat kunnen doen op basis van de energieprijs.

De panelen op de huizen hebben een significant aandeel in de groene energie opbrengst. Het aantal huishoudens met een dynamisch contract groeit ook gestaag. Dus de berekening van de beursprijs van de stroom zal dan rekening moeten houden met een verminderd aanbod als de stroomprijs te laag wordt. Hoeveel consumenten gaan afschakelen en hoe groot de rimpel is, dat wordt lastig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
asing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:55:
De netbeheerders en energiemaatschappijen zien graag een stabiele, gecontroleerde invoeding in het net. Daar kan mee gerekend worden en kan op geanticipeerd worden.
Iedereen wil graag van alles en nog wat. Maar we hebben we een klimaatprobleem. En dan kan je beter gaan regelen dat die particuliere PV beter aansluit op het net dan dat we nu tot 2030 gaan duimendraaien en dat dan de rechter het land op slot gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:39
jurgen purgen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

........
Ik geloof echt wel in veel zonnestroom zodat we bepaalde vormen van uitstoot en afhankelijkheid van bepaalde krachten kunnen afbouwen. Maar waarom 50 panelen op 1 dak ipv 6 panelen per woning.

Een goede installatie wekt op wat de woning nodig heeft, vult de opslag en als de EV op de oprit staat laadt de installatie de auto. En gaat dan uit. Terugverdientijd is een door de olielobby ingefluisterde term, en iedereen trapt erin.

......
Dit is al zóóó vaak voorbij gekomen....

A:
ómdat veel huizen, instellingen, gebouwen gewoonweg NIET geschikt zijn voor PV,
dus moeten particulieren die het wél kunnen, véél meer plaatsen om het op te vangen.
Of wil je alle weilanden vol leggen?

B:
ahh gelukkig tóch 50 panelen plaatsen :9 ... want:
- Kwh-tjes voor de warmtepompen in de winter
- batterij stilstand én laad/ontlaad verliezen
- de auto(s) moeten geladen... dat is al snel een paar duizend kWh-tjes...... per auto

pjoew... je liet me even schrikken...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Er is een klein probleempje met die stelling. De netbeheerders en energiemaatschappijen zien graag een stabiele, gecontroleerde invoeding in het net. Daar kan mee gerekend worden en kan op geanticipeerd worden.

Een zonneweide, windmolen of centrale voldoet aan die voorwaarden. Een eigengereide consument met een dak vol panelen is wat dat betreft een onberekenbare factor. Eentje is nog niet zo erg, maar heel veel consumenten hebben panelen op hun dak. Daar komt bij dat de makers van de omvormers opties in hun app inbouwen die uitschakelen van de installatie mogelijk maken en dat kunnen doen op basis van de energieprijs.

De panelen op de huizen hebben een significant aandeel in de groene energie opbrengst. Het aantal huishoudens met een dynamisch contract groeit ook gestaag. Dus de berekening van de beursprijs van de stroom zal dan rekening moeten houden met een verminderd aanbod als de stroomprijs te laag wordt. Hoeveel consumenten gaan afschakelen en hoe groot de rimpel is, dat wordt lastig.
Als ze een stabiele invoeding en ook gebruik willen hebben waarom bestaan er dan dynamische contracten en wordt er gewerkt aan een andere tijdgebonden tarief structuur voor netwerk gebruik.
Beide bevorderen juist dat mensen gaan afwijken van standaard patronen en hun gebruik/invoeding gaan aanpassen naar de goedkoopste momenten en die zijn veranderlijk.
Het maakt het juist moeilijker om gebruik/invoeding te voorspellen, dus het tegendeel van wat de leveranciers en netwerkbeheerders willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hanev001 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Als ze een stabiele invoeding en ook gebruik willen hebben waarom bestaan er dan dynamische contracten en wordt er gewerkt aan een andere tijdgebonden tarief structuur voor netwerk gebruik.
Beide bevorderen juist dat mensen gaan afwijken van standaard patronen en hun gebruik/invoeding gaan aanpassen naar de goedkoopste momenten en die zijn veranderlijk.
Het maakt het juist moeilijker om gebruik/invoeding te voorspellen, dus het tegendeel van wat de leveranciers en netwerkbeheerders willen.
Men wil onze stroom gewoon niet. Liever stroom van een molen of zonnepark. Dus het wordt voor de zonnepaneelbezitter onaantrekkelijk gemaakt om terug te leveren. Dat maakt het net ook beter beheersbaar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:30
jurgen purgen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:37:
[...]
Ik probeer zoveel mogelijk richting de off grid mogelijkheid te werken en voor een zo groot mogelijke periode mn eigen opgewekte energie te verbruiken om mijn huishouden draaiende te houden.
Of ik de uitgave( k noem het expres geen investering want zo zie ik het niet) ga kunnen afschrijven is niet waar ik het voor doe. Ik haal de waarde van de uitgave uit het gebruik van de installatie.
[...]
Hier soortgelijk: mijn streven is jaarrond een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad om wat energie betreft zo onafhankelijk mogelijk te zijn van derden. Grofweg in de zomertijd is dat niet zo'n probleem, in de wintertijd des te meer. Wat betekent dat ik een groot gedeelte van het jaar een flinke overcapaciteit van PV heb liggen met (nu nog) bijhorende teruglevering aan het net. Financieel is dat nu nog niet erg aangezien ik nog kan salderen en een heel redelijke TLV heb. Als dat straks niet meer van toepassing is zal ik misschien overschakelen naar dynamisch en/of de teruglevering beperken.

Ik realiseer me dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar ik ben wel voorstander van je eigen plan trekken en zo min mogelijk afwachten op wat " anderen" gaan regelen of welke kant "anderen" op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09
Antwoorden van Minister tijdens wetgevingsdebat eerste termijn "beeindiging salderingsregeling"

pag 68 t/m 84 https://www.tweedekamer.n...2024Z17021&did=2024D40977

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Domba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:17:
Antwoorden van Minister tijdens wetgevingsdebat eerste termijn "beeindiging salderingsregeling"

Dit gaat ook zwaar worden in de eerste kamer ben ik bang.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
klump4u schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Dit gaat ook zwaar worden in de eerste kamer ben ik bang.
Dat verwacht ik niet. De eerste kamer heeft nog nooit het belastingplan afgekeurd (de gevolgen daarvan zijn te groot).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
Dat verwacht ik niet. De eerste kamer heeft nog nooit het belastingplan afgekeurd (de gevolgen daarvan zijn te groot).
Belastingplan kan ook zonder dit wetsvoorstel.

De Minister beantwoordt de vragen met oa gegevens van KEV23 en deze ook heel specifiek te noemen, ter wijl ze een dag eerder de KEV24 naar de 2e kamer heeft gestuurd, die 4 reden opsomt waarom deze vele procentpunten lager is, dan KEV23 en de wettelijk vastgelegde klimaatdoelen 2030 (<5%) uitzicht zijn verdwenen.

-vertraging WoZ
-afschaffing salderingsregeling
-geen hybride warmtepomp verplichting vanaf 2026 bij vervanging
-toenemend verbruik

Een stukje van het antwoord van de minister als naar het effect van afschaffen
Tot nu toe heeft zon-PV steeds de verwachtingen overtroffen en de verwachting is dat de klimaatdoelstelling van 35 TWh hernieuwbare energie op land in 2030 wordt gerealiseerd en wordt overtroffen (KEV 2023: 39,4 tot 48,8 TWh in 2030).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Domba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Belastingplan kan ook zonder dit wetsvoorstel.

De Minister beantwoordt de vragen met oa gegevens van KEV23 en deze ook heel specifiek te noemen, ter wijl ze een dag eerder de KEV24 naar de 2e kamer heeft gestuurd, die 4 reden opsomt waarom deze vele procentpunten lager is, dan KEV23 en de wettelijk vastgelegde klimaatdoelen 2030 (<5%) uitzicht zijn verdwenen.

-vertraging WoZ
-afschaffing salderingsregeling
-geen hybride warmtepomp verplichting vanaf 2026 bij vervanging
-toenemend verbruik

Een stukje van het antwoord van de minister als naar het effect van afschaffen

[...]
Dat die energie op land wordt gehaald zal inderdaad wel, er wordt hier achter huis net weer een parkje gebouwd met 43.500 zonnepanelen, 30Mwp.
ik ben er gister even langs gefietst daar komt echt geen eind aan, kilometers aan frames de panelen moeten er nog op.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ronald.42 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:49:
[...]
Dat die energie op land wordt gehaald zal inderdaad wel, er wordt hier achter huis net weer een parkje gebouwd met 43.500 zonnepanelen, 30Mwp.
ik ben er gister even langs gefietst daar komt echt geen eind aan, kilometers aan frames de panelen moeten er nog op.
Het is meer dat kamerleden er zo expliciet naar vragen en met kluitje in riet worden gestuurd, dat het politiek nog een punt kan worden.

Terwijl KEV 2024 uitgaat van 5TWh vanwege afschaffen salderen, mits er een verbod op terugleverkosten komt anders is het nog meer, waar extra beleid voor moet komen voor 2030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Domba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:17:

dus op 4 november beantwoord de minister de hier aangegeven punten, we zijn benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtqM5uFbybSMWblHY_HNeuSOpzo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a1Eozg2uTtiJCjCMq0yPodw1.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

[...]

Daar komt bij dat de makers van de omvormers opties in hun app inbouwen die uitschakelen van de installatie mogelijk maken en dat kunnen doen op basis van de energieprijs.
Het is geen "jijbak" naar de energiesector, maar dit is wel zo'n beetje exact wat deze sector doet om geld te verdienen. Je zou ook incentives kunnen geven als energieleverancier als zij voorbij de meter mogen inzien (bijv. die omvormer, je slimme vaatwasser; lees je energiegedrag). Ik snap dat het privacygevoelig is, maar zou wel wat kunnen opleveren; laatst hoorde ik er een tedx over, maar ben de naam vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
N1ckk schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Het is geen "jijbak" naar de energiesector, maar dit is wel zo'n beetje exact wat deze sector doet om geld te verdienen. Je zou ook incentives kunnen geven als energieleverancier als zij voorbij de meter mogen inzien (bijv. die omvormer, je slimme vaatwasser; lees je energiegedrag). Ik snap dat het privacygevoelig is, maar zou wel wat kunnen opleveren; laatst hoorde ik er een tedx over, maar ben de naam vergeten....
Zonneplan heeft volgens mij zoiets. Die krijgen dan controle over je installatie en kunnen die bij teveel aanbod op afstand afschakelen. Ter compensatie krijg je dan weer een vergoeding (Powerplay bonus).

Voor iedereen klikt op Zonneplan, je moet wel Zonneplan geschikte hardware hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
asing schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Zonneplan heeft volgens mij zoiets. Die krijgen dan een beetje controle over je installatie en kunnen die bij teveel aanbod op afstand afschakelen. Ter compensatie krijg je dan weer een vergoeding (Powerplay bonus).

Voor iedereen klikt op Zonneplan, je moet wel Zonneplan geschikte hardware hebben.
Die vergoeding moet dan flink meer als de huidige kWh prijs want je verliest meer als alleen teruggeleverde kWh je mist namelijk ook eigen gebruik. En met een garantie dat ze een nieuwe omvormer betalen want dat constant schakelen kan niet goed zijn voor de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:22:
[...]
Die vergoeding moet dan flink meer als de huidige kWh prijs want je verliest meer als alleen teruggeleverde kWh je mist namelijk ook eigen gebruik. En met een garantie dat ze een nieuwe omvormer betalen want dat constant schakelen kan niet goed zijn voor de hardware.
Ik ben er verder niet in gedoken. Ik zit niet bij Zonneplan en ik heb een APSystems installatie. Die zal nooit compatibel zijn met PowerPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:20
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Vergeet Zonneplan.
Veel omvormers hebben een api waarmee je het vermogen wat de omvormer levert kunt aanpassen/regelen.
Daarmee kun je dus zodanig regelen dat je precies je eigen verbruik laat genereren en niets teruglevert aan het net,
Geen harde aan/uit schakeling dus en geen verlies van je directe verbruik.
Werkt perfect (uiteraard gebruik ik die regeling voorlopig niet zolang je 100% kunt salderen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Cimpel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Vergeet Zonneplan.
Veel omvormers hebben een api waarmee je het vermogen wat de omvormer levert kunt aanpassen/regelen.
Daarmee kun je dus zodanig regelen dat je precies je eigen verbruik laat genereren en niets teruglevert aan het net,
Werkt perfect (uiteraard gebruik ik die regeling voorlopig niet zolang je 100% kunt salderen ;) )
Ik noemde alleen Zonneplan omdat zij de consument als een klein zonnepark kunnen behandelen. Of het een goede keuze is om je ziel aan Zonneplan te verkopen laat ik me niet over uit.

In mijn geval ben ik in staat om mijn APSystems micro omvormers individueel bij te regelen of uit te zetten. Ik kan met een stukje domotica negatieve effecten van het terugleveren reduceren. Ik krijg er alleen geen bonus voor als ik de handel uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
asing schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

In mijn geval ben ik in staat om mijn APSystems micro omvormers individueel bij te regelen of uit te zetten. Ik kan met een stukje domotica negatieve effecten van het terugleveren reduceren. Ik krijg er alleen geen bonus voor als ik de handel uitzet.
Ik weet niet wat de Zonneplan bonus inhoudt. Maar je hebt al direct bonus te pakken doordat je geen TLK/TLB meer betaalt, betere (lees lagere) energietarieven en leverkosten kunt krijgen en geen welkomsbonus mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Cimpel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Vergeet Zonneplan.
tja dat werkt misschien als je 20-30 panelen hebt maar als ik op 50-75% ga zitten dan heb ik 1100 watt als dan de wasmachine aan gaat of de blender of veel andere dingen ben ik netto afnemer. Dat werkt dus niet met kleinere setups.
Het werkt alleen als je een link met de p1 meter heb en dat heeft volgens mij geen enkele omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

tja dat werkt misschien als je 20-30 panelen hebt maar als ik op 50-75% ga zitten dan heb ik 1100 watt als dan de wasmachine aan gaat of de blender of veel andere dingen ben ik netto afnemer. Dat werkt dus niet met kleinere setups.
Het werkt alleen als je een link met de p1 meter heb en dat heeft volgens mij geen enkele omvormer.
Dit werkt voor elke installatie. Klopt, er zal altijd ook afname zijn, bij welke installatie dan ook.
Je hebt inderdaad wel domotica en een koppeling naar de P1 meter nodig (ferraris meters uitgezonderd).
Er schijnen ook kant en klare oplossingen mbv een regelunit aan te komen.
Met deze oplossingen benut je in ieder geval je eigen verbruik maximaal en geen of minimale teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Cimpel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Dit werkt voor elke installatie. Klopt, er zal altijd ook afname zijn, bij welke installatie dan ook.
Je hebt inderdaad wel domotica en een koppeling naar de P1 meter nodig (ferraris meters uitgezonderd).
Er schijnen ook kant en klare oplossingen mbv een regelunit aan te komen.
Met deze oplossingen benut je in ieder geval je eigen verbruik maximaal en geen of minimale teruglevering.
Ik vraag me alleen af of het niet nadelige is minder op te wekken dan meer opwek met dus ook meer eigen gebruik. Ik gok dat dat eigen gebruik meer waard is dan de terugleverboete kost.

Persoonlijk zie ik meer in een losst p1 gestuurde omvormer/lader waar je zelf accus aan kan hangen. Dat zal wat mij betreft de beste oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Ik vraag me alleen af of het niet nadelige is minder op te wekken dan meer opwek met dus ook meer eigen gebruik. Ik gok dat dat eigen gebruik meer waard is dan de terugleverboete kost.

Persoonlijk zie ik meer in een losst p1 gestuurde omvormer/lader waar je zelf accus aan kan hangen. Dat zal wat mij betreft de beste oplossing zijn.
Ja dan moet je wel ruimte en financiën beschikbaar hebben.
Ik heb gisteren nog weer een discussie gevoerd over het laten draaien van bepaalde apparaten hier in huis als het licht is.
En verdomd als het niet waar is de wasmachine was ingesteld om pas om 10 uur te beginnen vanmorgen.
Kleine overwinning.
De vaatwasser hebben we het ook over gehad en die heeft vanmiddag gedraait en staat nu weer bijna vol, ik ben benieuwd.
De wpb zal ik deze week eens even voor gaan zitten om die af te richten in een bepaald tijdvak en dan maar zien of dat uitkomt met het verbruik van warm water.
En dan hebben we nog de wp kijken of ik daar nog wat kan halen mischien snachts de silent mode instellen dat hij dan wat minder vermogen vraagt en overdag wat compenseren met een iets hoger kamer temperatuur.

Maar goed zoals het weer gisteren en vandaag was red je het zelfs met 42 panelen niet.
Ik heb wel hier en daar wat stukjes terug geleverd die hadden ook in een accu gekunt voor later gebruik.

En zo heb ik vandaag dan ook maar een extra HW kwh meter in de meterkast geplaats en een aardlekautomaat besteld zodat ik klaar ben voor de hopelijk levering in december thuisaccu van 5 kwh.

En daarmee eindigen dan ook de investeringen in het energie gebeuren hier.
Ik ga nu straks dus zonne-energie verdampen in omzetting verliezen....
Klinkt als een slecht plan maar dat is wat het is.
Ik ben benieuwd hoe dat plaatje er straks uit gaat zien financieel is het nu nog gewoon dom maar het stukje techniek en je opwek binnen de deur houden is wel leuk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ronald.42 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

Ja dan moet je wel ruimte en financiën beschikbaar hebben.
Ik heb gisteren nog weer een discussie gevoerd over het laten draaien van bepaalde apparaten hier in huis als het licht is.
En verdomd als het niet waar is de wasmachine was ingesteld om pas om 10 uur te beginnen vanmorgen.
Kleine overwinning.
De vaatwasser hebben we het ook over gehad en die heeft vanmiddag gedraait en staat nu weer bijna vol, ik ben benieuwd.
De wpb zal ik deze week eens even voor gaan zitten om die af te richten in een bepaald tijdvak en dan maar zien of dat uitkomt met het verbruik van warm water.
En dan hebben we nog de wp kijken of ik daar nog wat kan halen mischien snachts de silent mode instellen dat hij dan wat minder vermogen vraagt en overdag wat compenseren met een iets hoger kamer temperatuur.

Maar goed zoals het weer gisteren en vandaag was red je het zelfs met 42 panelen niet.
Ik heb wel hier en daar wat stukjes terug geleverd die hadden ook in een accu gekunt voor later gebruik.

En zo heb ik vandaag dan ook maar een extra HW kwh meter in de meterkast geplaats en een aardlekautomaat besteld zodat ik klaar ben voor de hopelijk levering in december thuisaccu van 5 kwh.

En daarmee eindigen dan ook de investeringen in het energie gebeuren hier.
Ik ga nu straks dus zonne-energie verdampen in omzetting verliezen....
Klinkt als een slecht plan maar dat is wat het is.
Ik ben benieuwd hoe dat plaatje er straks uit gaat zien financieel is het nu nog gewoon dom maar het stukje techniek en je opwek binnen de deur houden is wel leuk.
Ja plaats hebben is een dingetje ik woon niet heel groot en het huis is ook nog eens enorm onhandig ingedeeld. Dus eigenlijk past een accu alleen in de schuur wat weer ver van de meterkast is en in de winter en zomer temperatuur problemen met zich mee brengt. Het blijft puzzelen. En ik doe niets uit de goedheid van mijn hart. Het is een financiële afweging niets meer niets minder. Elektrificatie gaat hier dan ook niet gebeuren en ze moeten met de ME komen ok mijn gas af te sluiten. Of gewoon niet meer leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

Ja plaats hebben is een dingetje ik woon niet heel groot en het huis is ook nog eens enorm onhandig ingedeeld. Dus eigenlijk past een accu alleen in de schuur wat weer ver van de meterkast is en in de winter en zomer temperatuur problemen met zich mee brengt. Het blijft puzzelen. En ik doe niets uit de goedheid van mijn hart. Het is een financiële afweging niets meer niets minder. Elektrificatie gaat hier dan ook niet gebeuren en ze moeten met de ME komen ok mijn gas af te sluiten. Of gewoon niet meer leveren.
Gas is hier al even de deur uit.
Niet beslist uit de goedheid van mijn hart Nee.
Maar goed we zitten nu op een punt dat we meer dan het dubbele opwekken van wat we verbruiken.
En het verdwijnt hier ook moeiteloos op het net dus congestie is geen sprake van.
Maar je komt ook op een punt dat dat extra opwekken niet veel opleverd in de termen van geld.
Dus dan maar een airco geïnstalleerd om de slaapkamers koel te houden, kost weinig derving aan inkomsten en een hoop comfort extra.
Waar we het voorheen ook prima redden met op tijd de boel open en op tijd de verduistering dicht.
Nu mooi droog en koel voor weinig.

Die thuisaccu is ook meer uit hobbymatige interesse dan voor financieel gewin.
Straks over naar een modelcontract even afwachten hoe die er januari volgend jaar uitzien maar dat zal wel loslopen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:19
computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Je hebt niet per se een link met de P1 meter nodig. Ik heb zelf geen P1 poort op de meter en gebruik CT's. Dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ronald.42 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Gas is hier al even de deur uit.
Niet beslist uit de goedheid van mijn hart Nee.
Maar goed we zitten nu op een punt dat we meer dan het dubbele opwekken van wat we verbruiken.
En het verdwijnt hier ook moeiteloos op het net dus congestie is geen sprake van.
Maar je komt ook op een punt dat dat extra opwekken niet veel opleverd in de termen van geld.
Dus dan maar een airco geïnstalleerd om de slaapkamers koel te houden, kost weinig derving aan inkomsten en een hoop comfort extra.
Waar we het voorheen ook prima redden met op tijd de boel open en op tijd de verduistering dicht.
Nu mooi droog en koel voor weinig.

Die thuisaccu is ook meer uit hobbymatige interesse dan voor financieel gewin.
Straks over naar een modelcontract even afwachten hoe die er januari volgend jaar uitzien maar dat zal wel loslopen hoop ik.
Ja dat is ook de reden dat ik niet ga bijleggen ik kan wel nog 3kwp bijleggen op noord voor 3k maar daar realiseer ik misschien 150 kWh eigen verbruik mee of 500 in totaal met een accu dat schiet gewoon niet op. Het is zonder salderen en met boete nu al niet meer rendabel te praten.
Volgend jaar ga ik p1 gestuurd mijn excessen gewoon een goedkope monoblock of mobiele airco inpompen in de zomer. Ik zit al 10 jaar in een huis van 32 graden in de zomer en die teruggeleverde strook is maar 2 cent waard dus ik kan de hele zomer koelen voor nog geen 30 euro de hele zomer koelen.

Ik wil nog wel 3/4 extra panelen op de schuur maar die komen aan een accu omdat ik een vijver in de tuin wil realiseren maar zonder stroom van het net af te trekken daar waar mogelijk. Maar die op het net aansluiten gaan we niet doen want dan kosten ze straks geld.

Modelcontract voor alleen stroom is wel leuk idd maar met gas erbij was dit een slechte deal helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
Ronald.42 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:46:
Kleine overwinning.
Totdat je er een energysocket tussen zet en ziet dat een moderne wasmachine in een groot gezin maar 100kWh per jaar gebruikt... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:32:
[...]

Totdat je er een energysocket tussen zet en ziet dat een moderne wasmachine in een groot gezin maar 100kWh per jaar gebruikt... ;)
Dat zal maar dan nog vind ik het persoonlijk wel leuk dat dat ding van de panelen draait, en niet straks uit de thuisaccu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Zo zie ik dat ook @Ronald.42!

En zeker nu de dagen al duidelijk korter zijn is de tijd die je theoretisch moet overbruggen met de thuisbatterij ook groter. Als je dan voldoende opwek hebt om de thuisbatterij overdag op te laden en nog wat over hebt, dan is het extra zinvol om gebruikers die je kunt sturen het overschot te laten gebruiken ipv in de donkere uurtjes de batterij te laten leegsnoepen. De batterij kan dan zoveel mogelijk gebruikt worden voor de niet-stuurbare verbruikers.

Bovenstaande als je bijvoorbeeld zoveel mogelijk zelfvoorzienend wilt zijn en dus zo min mogelijk netafname wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 21-09 12:59
Als je een warmte pomp hebt gaat alle opwek daar nu al in. Of anders wel in de warmte pomp boiler.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Met het zonnige weer dat hier afgelopen weekend was, was er mede dankzij een ruime PV installatie meer opwek dan verbruik. De warmtepomp is hier wel aan geweest voor een paar uur in de middag. Hoofdzakelijk om de temperatuur in de ruimtes die nauwelijks verwarmd worden door de zon wat op te hogen en om de koude nacht te kunnen overbruggen. In dit soort weersituaties pas ik namelijk een beetje nachtverlaging toe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
Vanaf 11 uur kunnen we hier het wetgevingsoverleg financiën volgen, waar in blok 2 de salderingsregeling behandelt wordt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
Vandaag de stemming in de Tweede Kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Korte uitslag stemmingen

20 Ingetrokken
36611 Wet Aangenomen
16 Aangenomen
17 Aangenomen
18 Verworpen
21 Aangenomen
7 Aangenomen
11 Aangenomen
19 Aangenomen
10 Aangenomen

36611-20 Amendement d.d. 5 november 2024 - W.L. Postma, Tweede Kamerlid Gewijzigd amendement van het lid Postma ter vervanging van nr. 13 over een verbod op terugleverkosten

36611 Wetgeving d.d. 17 september 2024 - S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei Wijziging van enkele wetten ter uitvoering van de beëindiging van de salderingsregeling voor elektriciteit en enkele technische wijzigingen

36611-16 Amendement d.d. 4 november 2024 - S.P.A. Erkens, Tweede Kamerlid Gewijzigd amendement van het lid Erkens c.s. ter vervanging van nr. 8 over een verbod op het bij huishoudens en micro-ondernemingen in rekening brengen van discriminatoire of niet direct of indirect aan teruglevering gerelateerde kosten en het bevorderen van transparantie

36611-17 Amendement d.d. 4 november 2024 - P.A. Grinwis, Tweede Kamerlid Nader gewijzigd amendement van het lid Grinwis c.s. ter vervanging van nr. 15 over de redelijke vergoeding op minimaal 50% van de leveringsprijs vaststellen tot 1 januari 2030

36611-18 Amendement d.d. 5 november 2024 - W.L. Postma, Tweede Kamerlid Gewijzigd amendement van het lid Postma ter vervanging van nr. 12 over een bevoegdheid voor de ACM om met terugwerkende kracht een redelijke terugleververgoeding vast te stellen

36611-21 Amendement d.d. 8 november 2024 - H. Vermeer, Tweede Kamerlid Amendement van het lid Vermeer over aan teruglevering gerelateerde kosten alleen in rekening brengen bij actieve afnemers

36611-7 Amendement d.d. 16 oktober 2024 - H. Bontenbal, Tweede Kamerlid Amendement van het lid Bontenbal over het verbod op een negatieve vergoeding bezien over een periode van tenminste een maand

36611-11 Amendement d.d. 18 oktober 2024 - P.A. Grinwis, Tweede Kamerlid Amendement van de leden Grinwis en Rooderkerk over het markttoezicht door de ACM uitbreiden met toezicht op het aanbod op terugleveringsovereenkomsten

36611-19 Amendement d.d. 5 november 2024 - W.L. Postma, Tweede Kamerlid Gewijzigd amendement van het lid Postma ter vervanging van nr. 14 over het kosteloos kunnen opzeggen van een contract indien dat wijzigt als gevolg van de afschaffing van de salderingsregeling

36611-10 Amendement d.d. 18 oktober 2024 - P.A. Grinwis, Tweede Kamerlid Amendement van de leden Grinwis en Erkens over een effectbeoordeling na drie jaar

[ Voor 71% gewijzigd door PeteSplit op 14-11-2024 19:28 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
De wet is net ruim door de TK aangenomen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:12:
[...]

De wet is net ruim door de TK aangenomen.
1e stap. Heb even niet gezien of de partijen in de 1e kamer ook een meerderheid gaan halen dan. Of dat alleen de coalitie voor gestemd heeft.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• John245
Devke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:18:
[...]

1e stap. Heb even niet gezien of de partijen in de 1e kamer ook een meerderheid gaan halen dan. Of dat alleen de coalitie voor gestemd heeft.
CDA ook voor en volgens mij nog wel meer voor dan alleen de coalitie. Stemming ging een beetje snel. :)

• Devke
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:20:
[...]

CDA ook voor en volgens mij nog wel meer voor dan alleen de coalitie. Stemming ging een beetje snel. :)
Haha. Ik had het er ook op staan maar ff gemist. Zoveeeeeeeel stemmingen. Dan zal de regeling er wel af gaan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:23:
[...]

Haha. Ik had het er ook op staan maar ff gemist. Zoveeeeeeeel stemmingen. Dan zal de regeling er wel af gaan.
Morgen is het wel na te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tja wat moet ik er van zeggen: mijn geweten is tegen salderen maar mijn portemonnee hartstikke voor ;)

Op zich wel fijn dat alle COP1 stokers nu een duurzamere oplossing moeten zoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 19:27 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Devke
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:27:
Tja wat moet ik er van zeggen: mijn geweten is tegen salderen maar mijn portemonnee hartstikke voor ;)

Op zich wel fijn dat alle COP1 stokers nu een duurzamere oplossing moeten zoeken.
Moeten ze wel die mogelijkheid hebben. Niet iedere woning is daarvoor geschikt. Plaatsings mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Devke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:30:
[...]

Moeten ze wel die mogelijkheid hebben. Niet iedere woning is daarvoor geschikt. Plaatsings mogelijkheden.
Als je van de salderingsregeling gebruik maakt, dus zonnepanelen hebt en overgestapt bent naar COP1 dan ga ik er vanuit dat een WP of CV gewoon een optie is, uitzonderingen daargelaten.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:32:
[...]

Als je van de salderingsregeling gebruik maakt, dus zonnepanelen hebt en overgestapt bent naar COP1 dan ga ik er vanuit dat een WP of CV gewoon een optie is, uitzonderingen daargelaten.
Ik moet meteen denken aan die gast die toen heel trots op tv aan het vertellen was over hoe die zijn huis warm kon houden met cop1 boilers als cv installatie.

• silverball

silverball

Ronald.42 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:33:
[...]

Ik moet meteen denken aan die gast die toen heel trots op tv aan het vertellen was over hoe die zijn huis warm kon houden met cop1 boilers als cv installatie.
Precies ja.
Totaalrendement is dan nog lager dan een E-CV door het stilstandsverlies en de Willy Wortel electronica eromheen.

Het wemelt ook van de IR als hoofdverwarming ridders in mijn omgeving, maar dat wordt ook erg gepromoot in de regio.

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:35:
[...]

Precies ja.
Totaalrendement is dan nog lager dan een E-CV door het stilstandsverlies en de Willy Wortel electronica eromheen.
Ik kan het niet meer terug vinden maar die man vond zichzelf heel inventief en was enorm trots.

Die zal zich inmiddels wel achter zijn oren krabben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:35:
[...]

Het wemelt ook van de IR als hoofdverwarming ridders in mijn omgeving, maar dat wordt ook erg gepromoot in de regio.
Och ja ik ben van de week nog even bij iemand geweest waar ik afgelopen jaar zonnepanelen een wpb en een wp en inductie fornuis geplaats heb.
Berekend aan de hand van het gasverbruik met inachtneming van de nieuwe kozijnen met triple glas welke ook dit jaar geplaatst zijn.

Die zat op tussen de 40 en 60 kwh per dag afgelopen tijd.
Toen heb ik HW meters geplaatst en daar heb ik nu zelf een week of 2 ook toegang op.

Blijkt dat er gewoon ruim 35 Kwh gebruikt wordt aan elektrische kachels in tuinhuisjes etc.

De wp gebruikt ongeveer net zoveel als mijn eigen wp alleen is dat huis 2 keer zo groot dus dikke prima.

Lekker goedkoop dat cop1 verwarmen _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ronald.42 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:37:
[...]

Ik kan het niet meer terug vinden maar die man vond zichzelf heel inventief en was enorm trots.

Die zal zich inmiddels wel achter zijn oren krabben.
https://www.gasloosvooriedereen.com/

Hij rekende in ieder geval heel creatief. Hij kwam van een hele oude niet HR ketel op vrij hoog gastarief en rekende met saldering en zonder potentiële gemiste terugleververgoeding dacht ik. Het was al schrikbarend en het klopte niet eens.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 19:48 ]

• Devke
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:32:
[...]

Stadsverwarming hier. Een warmtepomp heeft hier 1 mogelijkheid. Echter de kans is groot dat buren daar last van krijgen (tussenwoning). Nu maak ik het op door mijn sfeerhaard aan te sturen met HA. Zou het graag anders doen. Verhuizen hiervoor is ff te rigoreus 😜

• silverball

silverball

Devke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:47:
[...]

Stadsverwarming hier. Een warmtepomp heeft hier 1 mogelijkheid. Echter de kans is groot dat buren daar last van krijgen (tussenwoning). Nu maak ik het op door mijn sfeerhaard aan te sturen met HA. Zou het graag anders doen. Verhuizen hiervoor is ff te rigoreus 😜
Hier met een beukmaat van 5m kon het, net aan, met een huidige generatie r290 warmtepomp. Het kan dus meestal wel maar helaas vragen installateurs nog steeds woekerprijzen voor die dingen. D.I.Y. kan het prima uit.

• Domba
ik wacht wel even op aangepaste wetsvoorstel met alle aangenomen amendamenten erin,

Want zowel 3 jaar lang levertarief van 50% van de leverkosten als van Erkens afgezwakte amendament dat er geen saldeerkosten in rekening mogen wordt gebracht, die er wel zouden kunnen zijn als met 3 jaar lang deze niet de marktprijs volgt (levertarief is niet snel negatief van de klassieke energieleveranciers), zijn wel kosten die samenhangen met zonnepanelen en met amendament van Vermeer ook niet elders mogen worden doorberekend.

Benieuwd wat energieleveranciers gaan bedenken als aantal negatieve uren verderop oplopen in 2025-2026

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Solarmagazine heeft een goed uitgewerkt stukje : https://solarmagazine.nl/...tgelegd-door-tweede-kamer

De salderingsregeling verdwijnt, er komt een minimaal tarief voor teruggeleverde stroom en de terugleverkosten worden ingedamd. Onderaan de streep ook meer transparantie en duidelijkheid voor de consument.

Het is natuurlijk niet die met goud beklede regeling die we nu hebben maar ik denk dat we niet ontevreden mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
asing schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:00:
Solarmagazine heeft een goed uitgewerkt stukje : https://solarmagazine.nl/...tgelegd-door-tweede-kamer

De salderingsregeling verdwijnt, er komt een minimaal tarief voor teruggeleverde stroom en de terugleverkosten worden ingedamd. Onderaan de streep ook meer transparantie en duidelijkheid voor de consument.

Het is natuurlijk niet die met goud beklede regeling die we nu hebben maar ik denk dat we niet ontevreden mogen zijn.
We hoeven ook niet meteen van de daken te springen met deze regeling. De TvT zal flink omhoog gaan. Voor een set van 8 panelen verwacht ik naar minimaal 11 jaar als je ze laat leggen. Wie gaat hier nu nog in investeren.

Voor diegenen die al panelen hebben valt de schade nog enigszins mee inderdaad. Ik had erger verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
Jojan265 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:48:
Voor diegenen die al panelen hebben valt de schade nog enigszins mee inderdaad. Ik had erger verwacht.
In 2027 een batterij erbij en het loopt voor bestaande systemen wel los idd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Jojan265 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:48:
[...]

We hoeven ook niet meteen van de daken te springen met deze regeling. De TvT zal flink omhoog gaan. Voor een set van 8 panelen verwacht ik naar minimaal 11 jaar als je ze laat leggen. Wie gaat hier nu nog in investeren.

Je stopt inderdaad de aanleg van zonnepaneleninstallaties op daken van consumenten. Dat is voor het net voordeliger want het zorgt niet voor nog meer congestie. Aan de andere kant benadeel je consumenten die panelen willen leggen.

Het zou beter zijn geweest als er een verplichting bestond om je installatie aan te melden bij je netbeheerder. Dat moet nu ook maar er wordt bij mijn weten niet op gehandhaafd. Vervolgens geef je iedereen die een nieuwe installatie aanmeldt het recht op 5 jaar 100% salderen vanaf de eerstvolgende maand na de installatiedatum. Na 5 jaar vervalt het recht op salderen. Zo verdient iedereen wat terug, wat de aanleg van installaties bevordert.

Om te zorgen dat mensen de regeling niet flessen door hun oude draaischijfmeter te laten hangen zal dan ook een slimme meter verplicht moeten worden geïnstalleerd binnen de 5 jaar van de salderingsregeling. Weiger je dat, dan dient er een jaarlijkse boete te zijn. Dit omdat je dan eigenlijk gewoon blijft salderen en het is niet te bepalen hoeveel stroom je invoed.

Dan heb je nog de mensen die wel panelen op het dak hebben liggen maar zich nooit hebben aangemeld. Die heb je ook zo gevonden want die leveren terug wat te zien is op de meter. Daar moet je dan wat mee. Ik zou zeggen dat ze geen recht meer hebben op salderen tenzij ze met een factuur van de installateur kunnen aantonen dat de installatie nieuwer is dan 5 jaar.

Het voorstel hierboven houdt geen rekening met het uitbreiden van de installatie na de registratiedatum. Leg je na 3 jaar nog een dakdeel vol, dan kan je daarover nog 2 jaar salderen.

Zoiets zou in mijn ogen redelijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 15-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:35:
[...]
Het zou beter zijn geweest als er een verplichting bestond om je installatie aan te melden bij je netbeheerder. Dat moet nu ook maar er wordt bij mijn weten niet op gehandhaafd. Vervolgens geef je iedereen die een nieuwe installatie aanmeldt het recht op 5 jaar 100% salderen vanaf de eerstvolgende maand na de installatiedatum. Na 5 jaar vervalt het recht op salderen. Zo verdient iedereen wat terug, wat de aanleg van installaties bevordert.
Er wordt niet op gehandhaafd,
Maar zonnepanelen zijn wel zichtbaar op luchtfoto's en die vallen openbare data, kadaster (VIVET), CBS als ook diverse bedrijven houden dat vanaf ergens 2019 of zo al bij om diverse redenen.
Op een luchtfoto kan je wel aantal zien maar niet zien of het paneel 15% of 24% efficientie heeft en of die op het net zijn aangesloten.
Voor beschikbare dakruimte zoals gemeentes en sturingsmodelen van netbeheers met een redelijk betrouwbaar cijfer voor aantal niet geregistreerde maakt het ze verder op moment niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Je stopt inderdaad de aanleg van zonnepaneleninstallaties op daken van consumenten. Dat is voor het net voordeliger want het zorgt niet voor nog meer congestie. Aan de andere kant benadeel je consumenten die panelen willen leggen.

Om te zorgen dat mensen de regeling niet flessen door hun oude draaischijfmeter te laten hangen zal dan ook een slimme meter verplicht moeten worden geïnstalleerd binnen de 5 jaar van de salderingsregeling. Weiger je dat, dan dient er een jaarlijkse boete te zijn. Dit omdat je dan eigenlijk gewoon blijft salderen en het is niet te bepalen hoeveel stroom je invoed.

Dan heb je nog de mensen die wel panelen op het dak hebben liggen maar zich nooit hebben aangemeld. Die heb je ook zo gevonden want die leveren terug wat te zien is op de meter. Daar moet je dan wat mee. Ik zou zeggen dat ze geen recht meer hebben op salderen tenzij ze met een factuur van de installateur kunnen aantonen dat de installatie nieuwer is dan 5 jaar.

Het voorstel hierboven houdt geen rekening met het uitbreiden van de installatie na de registratiedatum. Leg je na 3 jaar nog een dakdeel vol, dan kan je daarover nog 2 jaar salderen.

Zoiets zou in mijn ogen redelijk zijn.
Wat redelijk is, doet er niet meer toe. Deze regering heeft dit nu in de 2e kamer erdoor gekregen en nu is het wachten op de 1e kamer. Als die ook instemmen dan hebben we het er maar mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:59:
[...]

In 2027 een batterij erbij en het loopt voor bestaande systemen wel los idd.
Tuurlijk, die krijg je natuurlijk ook gratis en voor niets van deze regering.
Nee dus, watn dat betekend dat ze de bedoelde extra belasting niet binnen gaan krijgen, en dat was het enige doel.
Nu even gaan rekenen, met een 2,5 kW (netto) thuis-batterij bespaar ik circa 525-550 kWh/jaar aan teruglevering,
Dat is dus nog niet eens 15% van mijn totale teruglevering.
Nu kun je denken prima dan verhoog is gewoon het aantal batterijen met een factor 6,6 dan ben ik er ook, alleen los van de kosten (die gaan dus ook met een factor 6,6 omhoog) krijg ik die batterij gewoon niet meer leeg in tijden dat ik zon heb en ik krijg hem niet meer vol als er geen zon is.
en met 12ct TLK moet ik dus 11.667 kWh aan stroom gaan opslaan, dat is dus 21 jaar ! dat is dus ook nog eens ruim over de levensduur van een batterij.
nee, batterijen zijn blijkbaar dus geen oplossing van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
En veel belangrijker; je benadeelt de progressie om onze klimaatdoelen te behalen; totaal onwenselijk dus.

Het onderwerp netcongenstie wordt veel groter gemaakt dan het zou moeten zijn. Het aantal momenten waarop de prijs negatief is (geen behoefte aan opwek) is nog enorm beperkt net als het verlies a.g.v. congestie (netspanning).

Een omvormer die 25% van zijn opwek verliest als gevolg van afschakelen in de zomer is alsnog wenselijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Uit het stuk van Solar magazine:
Amendement VVD en ChristenUnie: evaluatie na 3 jaar
VVD en ChristenUnie willen dat na 3 jaar de gevolgen van het afschaffen van de salderingsregeling geëvalueerd wordt, onder meer om te weten of zonnepaneelbezitters daadwerkelijk gestimuleerd zijn om het zelfverbruik te verhogen.
Deze zienswijze blijft een onnodige focus op thuisbatterijen geven. Zelfverbruik zou helemaal niet het doel moeten zijn; het doel is om te verbruiken op momenten dat er een overschot aan opwek is. Of die opwek van jouw dak of die van de buurman komt doet er helemaal niet toe.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
assje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:58:
[...]

En veel belangrijker; je benadeelt de progressie om onze klimaatdoelen te behalen; totaal onwenselijk dus.

Het onderwerp netcongenstie wordt veel groter gemaakt dan het zou moeten zijn. Het aantal momenten waarop de prijs negatief is (geen behoefte aan opwek) is nog enorm beperkt net als het verlies a.g.v. congestie (netspanning).

Een omvormer die 25% van zijn opwek verliest als gevolg van afschakelen in de zomer is alsnog wenselijk.
Misschien zijn de doelen iets te ambitieus en moeten die bijgesteld worden. Vergroenen kost nu eenmaal geld iemand moet dat bonnetje oppakken. De consument kan dat in zekere mate, maar dan moet er wel iets tegenover staan wat de uitgave kan verantwoorden. Als de overheid het toch als doel ziet maar het is economisch niet verantwoord, dan moet er subsidie op gegeven worden.

Netcongestie moet je niet alleen zien als de zonnepanelen die het net vol dumpen met stroom als de zon schijnt, maar ook de afname door inductieplaten, EVs, warmtepompen en andere grootverbruikers. Vroeger had je gas en daar verwarmde je mee, kookte je op en ging je mee in bad. Tegenwoordig wordt dat allemaal omgezet naar stroom en daar was even geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
assje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:01:

[...]

Deze zienswijze blijft een onnodige focus op thuisbatterijen geven. Zelfverbruik zou helemaal niet het doel moeten zijn; het doel is om te verbruiken op momenten dat er een overschot aan opwek is. Of die opwek van jouw dak of die van de buurman komt doet er helemaal niet toe.
We hebben te maken met de duck curve. Overdag een overschot aan stroom van groene bronnen. Als het donker is geven we de gascentrales een schop en tegen x ton CO2 uitstoot kunnen we in de donkere uren TV kijken.

Het zou mooi zijn als we :
1) die piek overdag kunnen afvlakken
2) niet dat vermogen van die gascentrale nodig hebben
3) wel TV kunnen kijken in de avond

En daar komt de batterij om de hoek kijken. De mijne zijn in bestelling en ik help volgens jaar een klein beetje mee aan de duck curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

[...]
Die focus op thuisaccu blijft, Nederland heeft de verplichting om voor 16 juli 2026 energiedelen in te voeren.
Dat is complex omdat er geen commerciele partij tussen mag zitten, maar een non-profit, komt ook door de manier wij netbalans georganiseerd hebben.
Hoe ze dat uitwerken en prijskaartje dat is koffiedik kijken, maar deze EU-richtlijn is bedoelt dat energie meer lokaal blijft, over deze kWh's zal wel belasting geheven worden, in andere landen zitten ook de netwerkkosten ook in de kWh-prijs, wij hebben nog steeds vaste netwerkkosten voor de aansluiting een overgang naar netwerkkosten per kWh is niet te verwachten voor, als ook de verzwaring van laagspanningsnet pas ergens op 500-1000 wijken zal zitten van de 14 000.

Geheel afhankelijk van de uitwerking kan het zomaar zijn dat je uit PV of thuisaccu ook aan een buurman verkoopt die zijn auto op wil laden en of het ook een bijdrage is aan ROI van je thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 12:10

[...]

Ja precies. Met deze voorgestelde regeling is het als particulier vooral voordelig om te optimaliseren op eigen verbruik. Bij inkoop betaal je flink belasting en bij terug verkopen krijg gaat het ex belasting. Deze factor is groter dan de kale energie prijzen. Dus zelfs bij dynamische tarieven is zekfcondumptie bijna altijd voordeliger.
Maar mijn idee is dit niet de gewenste optimalisatie die je als land wil hebben.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
ice-T106 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:30:
Ja precies. Met deze voorgestelde regeling is het als particulier vooral voordelig om te optimaliseren op eigen verbruik. Bij inkoop betaal je flink belasting en bij terug verkopen krijg gaat het ex belasting. Deze factor is groter dan de kale energie prijzen. Dus zelfs bij dynamische tarieven is zekfcondumptie bijna altijd voordeliger.
Maar mijn idee is dit niet de gewenste optimalisatie die je als land wil hebben.
Juist wel. Kijk naar een warmtenet. In theorie fantastisch want niet iedereen hoeft zelf een CV ketel te hebben. In de praktijk (in Nederland) een ramp.

Goede kans dat ook zo zal gaan met accu's. In theorie veel beter dan thuisaccu's. Dan blijkt straks dat stroom uit die accu's een vormogen kost en gaat iedereen die dat kan thuisaccu's installeren.

Zeker als je een thuisaccu koppelt aan dynamische tarieven, dan kan je actief prijspieken vermijden. Dus die accu werkt dan twee kanten op: beter gebruik van je eigen opgewerkte stroom en een lagere gemiddelde prijs voor stroom die je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Laatst online: 11:58
MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:57:
[...]

Tuurlijk, die krijg je natuurlijk ook gratis en voor niets van deze regering.
Nee dus, watn dat betekend dat ze de bedoelde extra belasting niet binnen gaan krijgen, en dat was het enige doel.
Nu even gaan rekenen, met een 2,5 kW (netto) thuis-batterij bespaar ik circa 525-550 kWh/jaar aan teruglevering,
Dat is dus nog niet eens 15% van mijn totale teruglevering.
Nu kun je denken prima dan verhoog is gewoon het aantal batterijen met een factor 6,6 dan ben ik er ook, alleen los van de kosten (die gaan dus ook met een factor 6,6 omhoog) krijg ik die batterij gewoon niet meer leeg in tijden dat ik zon heb en ik krijg hem niet meer vol als er geen zon is.
en met 12ct TLK moet ik dus 11.667 kWh aan stroom gaan opslaan, dat is dus 21 jaar ! dat is dus ook nog eens ruim over de levensduur van een batterij.
nee, batterijen zijn blijkbaar dus geen oplossing van het probleem.
Je kunt je ook arm rekenen. Je mag toch verwachten dat met het verdwijnen van de salderingsregeling ook de TLK als de zon gaat verdwijnen.
Zonnestroom zal altijd een waarde hebben. Het kan best in de toekomst met een vast contract negatieve waarde hebben. Maar dan zijn er andere mogelijkheden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gerardus1956 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:48:
[...]

Je kunt je ook arm rekenen. Je mag toch verwachten dat met het verdwijnen van de salderingsregeling ook de TLK als de zon gaat verdwijnen.
Zonnestroom zal altijd een waarde hebben. Het kan best in de toekomst met een vast contract negatieve waarde hebben. Maar dan zijn er andere mogelijkheden.
Als ik kijk met welk spagaat deze minister zich daar tegen verzet en het geluid van haar oud collega Cora en de hele branche dat ze eigenlijk er vanuit gaat dat deze nauwelijks zal wijzigen vraag ik me af wie zich hier arm rekend.
Overigens: laatste nieuws; kans dat dit kabinet gaat vallen nu ook de overige NSC deelnemers het voornemen heben om zich terug te trekken. Als dit gebeurt is het uit met deze regering. En dan zal het belastingsplan ook niet verder in de EK worden behandeld, dat is dan aan de nieuwe regering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
asing schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
[...]

We hebben te maken met de duck curve. Overdag een overschot aan stroom van groene bronnen. Als het donker is geven we de gascentrales een schop en tegen x ton CO2 uitstoot kunnen we in de donkere uren TV kijken.

Het zou mooi zijn als we :
1) die piek overdag kunnen afvlakken
2) niet dat vermogen van die gascentrale nodig hebben
3) wel TV kunnen kijken in de avond

En daar komt de batterij om de hoek kijken. De mijne zijn in bestelling en ik help volgens jaar een klein beetje mee aan de duck curve.
Ik werk volgend jaar ook mee aan die curve. Ik heb al 2 airconditioning units voor alleen koelen uitgezocht en die gaan lekker staan koelen de hele zomer. Voor nog geen 2 tientjes aan stroom. Als ze denken dat ik duizenden euros uit ga geven aan een accu die me 500 kwh per jaar eigen verbruik opleveren hebben ze het goed mis. Dat kost me ruim 20 jaar om terug te verdienen en ik mis dan ook nog eens de rente die mijn geld nu krijgt waarmee ik de rekening kan betalen.

500x0.25= 125 euro per jaar maar verlies daardoor 87 euro aan rente. Dus netto 38 euro rendement per jaar. 2500 / 38 = 66 jaar terugverdientijd... Dan ben ik al decennia dood en die accu nog veel langer. Het heeft dus alleen zin als je uit de goedheid van je hart de corporaties wil helpen die jarenlang niet geïnvesteerd hebben en winst uitgekeerd hebben. Ik ga ook minder teruglevering hebben maar wel tegen bijna geen kosten maar krijg er wel comfort voor terug.

Edit : typo's as always...

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 15-11-2024 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:52:
[...]

Als ik kijk met welk spagaat deze minister zich daar tegen verzet en het geluid van haar oud collega Cora en de hele branche dat ze eigenlijk er vanuit gaat dat deze nauwelijks zal wijzigen vraag ik me af wie zich hier arm rekend.
Overigens: laatste nieuws; kans dat dit kabinet gaat vallen nu ook de overige NSC deelnemers het voornemen heben om zich terug te trekken. Als dit gebeurt is het uit met deze regering. En dan zal het belastingsplan ook niet verder in de EK worden behandeld, dat is dan aan de nieuwe regering.
Ik denk dat het laatste een verkeerde inschatting is. Alleen wetgeving die controversieel wordt verklaard worden niet verder behandeld. De rest gaat gewoon door, het land moet bestuurd blijven worden tot dat er een nieuwe regering is.

Een controversieel verklaring van het totale belastingplan is echter onwaarschijnlijk omdat dat de bestuurbaarheid raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:52:
[...]

Het belastingplan gaat onder alle omstandigheden behandeld worden. De impact is namelijk te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat het laatste een verkeerde inschatting is. Alleen wetgeving die controversieel wordt verklaard worden niet verder behandeld. De rest gaat gewoon door, het land moet bestuurd blijven worden tot dat er een nieuwe regering is.

Een controversieel verklaring van het totale belastingplan is echter onwaarschijnlijk omdat dat de bestuurbaarheid raakt.
voor de eerste kamer geld het volgende:
De Eerste Kamer gaat inventariseren welke wetsvoorstellen zij als gevolg van de demissionaire status van het kabinet nog wel en mogelijk niet meer zal gaan behandelen. De fractievoorzitters van de partijen in de Eerste Kamer besluiten dit in overleg met elkaar (dus dit wordt niet door de TK beinvloed, die maken hun eigen afweging, In het verleden heb je daar dus ook verschillen in gezien). Dit is gebruikelijk na het demissionair worden van een kabinet. Fracties kunnen voorstellen doen voor wetsvoorstellen die zij controversieel verklaard willen hebben. Voor het controversieel verklaren is een meerderheid van stemmen nodig. Wanneer deze stemmingen plaatsvinden wordt later bepaald.

Eea wordt dus in een procedureregeling procedureregeling besluitvorming tot eventuele controversieelverklaring van bij de Eerste Kamer aanhangige wetsvoorstellen geregeld.

https://www.eerstekamer.n..._controversieel_verklaren

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 16-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:52:
[...]

voor de eerste kamer geld het volgende:
De Eerste Kamer gaat inventariseren welke wetsvoorstellen zij als gevolg van de demissionaire status van het kabinet nog wel en mogelijk niet meer zal gaan behandelen. De fractievoorzitters van de partijen in de Eerste Kamer hebben dinsdag 19 januari 2021 hiertoe besloten. Dit is gebruikelijk na het demissionair worden van een kabinet. Fracties kunnen voorstellen doen voor wetsvoorstellen die zij controversieel verklaard willen hebben. Voor het controversieel verklaren is een meerderheid van stemmen nodig. Wanneer deze stemmingen plaatsvinden wordt later bepaald.

Eea wordt dus in een procedureregeling procedureregeling besluitvorming tot eventuele controversieelverklaring van bij de Eerste Kamer aanhangige wetsvoorstellen geregeld.

https://www.eerstekamer.n..._controversieel_verklaren
Wat wil je hier nu mee zeggen? Ik heb toch aan gegeven dat alleen niet controversiele wetten verder behandeld worden. En ja daar is een procedure voor.
Echter de nieuwe saldeerwetgeving is onderdeel van het belastingplan 2025 en de kans dat dit controversieel wordt is zeer laag omdat dan de totale begroting van 2025 onder uit gaat en het land onbestuurbaar wordt.

Met nieuwe verkiezingen en kabinet vorming gaat zeker 1 jaar voorbij en daar kan het land niet op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik stel voor niet te ver op de zaken vooruit te lopen; het kabinet is (vooralsnog) nog niet gevallen en wat er dan controversieel wordt verklaard zien we dan wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Snap dat er mensen zijn die er op hopen dat het kabinet valt zodat er weer niets gedaan wordt aan salderen en eerlijk is eerlijk ik zou er ook van profiteren. Maar ik ben het na jaren van geen beleid eigenlijk gewoon beu.
Ik hoop dat ze gewoon door gaan een lijn trekken en de zure vruchten gaan plukken van dat wat ze bedacht hebben en erachter komen dat salderen en geen boetes noodzakelijk is voor de transitie en goedkoper en efficiënter als alle andere subsidies. Ik wil gewoon dat het eindelijk duidelijk is wat ik wel en niet kan gaan doen voor mijn financiële toekomst want eerlijk is eerlijk dat is het enige wat me interesseert.
Wat mij betreft dus kleuterschool dicht en gewoon je werk doen en NSC zal dus gewoon volwassen moeten worden en snel. We wonen in een land van compromissen door het stelsel wat we hebben met veel te veel partijen en daar hebben ze het mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Lijn?

Maar snap je punt, visie en meerjarig beleid.. volgens hoofdpiet mochten we alles vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JWT schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:40:
Lijn?

Maar snap je punt, visie en meerjarig beleid.. volgens hoofdpiet mochten we alles vragen?
https://www.dbnl.org/teks...stoe002nede01_01_1441.php

Blijkbaar vrij ouderwets dus.. call me old...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

@computerjunky ik ben dan ook oud :).

Bedoelde meer dat de lijn lijkt op zo'n kinderpuzzel waarbij je het lijntje moet volgen om te kijken bij welk plaatje hij uitkomt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JWT schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:28:
@computerjunky ik ben dan ook oud :).

Bedoelde meer dat de lijn lijkt op zo'n kinderpuzzel waarbij je het lijntje moet volgen om te kijken bij welk plaatje hij uitkomt. 8)7
Ja door die comment voel ik me al helemaal oud. Het is zeker 35 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb. :o was alweer vergeten dat die bestonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankegiani
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:45
Gelukkig heeft Energie-Nederland-voorzitter Cora van Nieuwenhuizen de oplossing voor het verhogen van het eigen verbruik. Op Solarmagazine:
'Ook zonder salderen is het volgens haar mogelijk zonnepanelen rendabel te houden. Met het laden van een elektrische auto of verwarmen met een hybride warmtepomp en met een thuisbatterij kunnen huishoudens en bedrijven meer van de eigen opgewekte zonnestroom direct zelf gebruiken.... In combinatie met een Investeringssubsidie voor de lagere inkomens'.

Dat betekent mi dus dat ze ervan uitgaat dat de normale en hogere huishoudens na zonnepanelen weer een rondje van (tien)duizenden euro's gas gaan geven om deze zonnepanelen-investering 'rendabel' te houden. 8)7

Die totale business case lijkt me niet sluitend en rendabel.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een laadpaal en (hybride) warmtepomp straks wellicht duur wordt om te bezitten omdat de energiemaatschappijen deze 'grootverbruikers' extra gaan belasten.
En uiteraard dat de stroomopwek van zonnepanelen in de zomer veel hoger is dan in winter, terwijl je die stroom uit de zomer juist nodig hebt in de winter voor het verwarmen met evt. warmtepomp. Dan zou je pas echt je eigen verbruik verhogen. Een batterij kan dat qua capaciteit nooit overbruggen.

[ Voor 28% gewijzigd door frankegiani op 18-11-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
frankegiani schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:54:
Gelukkig heeft Energie-Nederland-voorzitter Cora van Nieuwenhuizen de oplossing voor het verhogen van het eigen verbruik. Op Solarmagazine:
'Ook zonder salderen is het volgens haar mogelijk zonnepanelen rendabel te houden. Met het laden van een elektrische auto of verwarmen met een hybride warmtepomp en met een thuisbatterij kunnen huishoudens en bedrijven meer van de eigen opgewekte zonnestroom direct zelf gebruiken.... In combinatie met een Investeringssubsidie voor de lagere inkomens'.

Dat betekent mi dus dat ze ervan uitgaat dat de normale en hogere huishoudens na zonnepanelen weer een rondje van (tien)duizenden euro's gas gaan geven om deze zonnepanelen-investering 'rendabel' te houden. 8)7

Die totale business case lijkt me niet sluitend en rendabel.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een laadpaal en (hybride) warmtepomp straks wellicht duur wordt om te bezitten omdat de energiemaatschappijen deze 'grootverbruikers' extra gaan belasten.
En uiteraard dat de stroomopwek van zonnepanelen in de zomer veel hoger is dan in winter, terwijl je die stroom uit de zomer juist nodig hebt in de winter voor het verwarmen met evt. warmtepomp. Dan zou je pas echt je eigen verbruik verhogen. Een batterij kan dat qua capaciteit nooit overbruggen.
Als we kijken op langere termijn:
- Die EV komt er toch wel. Dan is de enige vraag of laden op straat goedkoper zal zijn dan thuisladen (lijkt me sterk) en dan nog kan je in de zomer direct je PV gebruiken en de rest van het jaar ergens anders laden.
- In de zomer heb je ook SWW nodig en in veel gevallen is een airco ook wel lekker. Die WP komt toch wel. Of je moet de pech hebben dat een warmtenet de enige oplossing is (maar dan heb je waarschijnlijk ook geen PV).
- De thuisaccu. De grote vraag is wat die op termijn gaan kosten. Als het aan de energiesector ligt, krijg je geen cent voor je PV en betaal je de hoofdprijs om 's avonds stroom af te nemen. En dan graait Den Haag ook nog graag even mee. Grote kans dat die thuisaccu zich wel terug zal verdienen.

Dit is natuurlijk voor mensen die al PV hebben. Ik kan me best voorstellen dat mensen die nu geen PV hebben daar voorlopig niet aan beginnen. Maar dat is niet erg. Als blijkt dat in 2030 Nederland niet in de buurt komt van de doelstellingen op gebied van CO2-uitstoot vermindering dan zullen er vast rare dingen gaan gebeuren. Goede kans dat PV dan opeens weer aantrekkelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankegiani
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:45
Interessante invalshoek, thanks, misschien dat het er dan op de echt wat langere termijn wat anders uit gaat zien idd.
Onduidelijk blijft wat de gemeentes gaan besluiten hoe ze vanaf 20230 wijken van het aardgas af gaan halen.

[ Voor 36% gewijzigd door frankegiani op 18-11-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

Eigenverbruik verhogen lijkt wel toverwoord, maar of eigenverbruik er fors van omhoog gaat met hybride warmtepomp mag je me mij aantonen bij evenveel opwek als verbruik op jaarbasis.
De hybride warmtepomp voor verwarming heb je nodig in de periode dat de PV iets van 20% van hele jaar opwek heeft.
Een warmtepompboiler die werkt ook in de zomer, het hele jaar rond gebruik je warmwater.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 23:12
Domba schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:16:
[...]

Eigenverbruik verhogen lijkt wel toverwoord, maar of eigenverbruik er fors van omhoog gaat met hybride warmtepomp mag je me mij aantonen bij evenveel opwek als verbruik op jaarbasis.
De hybride warmtepomp voor verwarming heb je nodig in de periode dat de PV iets van 20% van hele jaar opwek heeft.
Een warmtepompboiler die werkt ook in de zomer, het hele jaar rond gebruik je warmwater.
Het is wel ff off topic, maar gezien de opmerkingen hierboven even een paar praktijk cijfers van mijn situatie.
Normaal woon huis 2 personen
9500Watt piek PV
4600 kWh totaal stroom verbruik per jaar.
Warmtepomp LW
Warmtepomp boiler tbv SWW
15 kWh accu tbv verhogen eigen verbruik.
Warmtepomp verbruikt 2000kWh per jaar Waarvan de grootste slok in de winter uiteraard
Warmtepomp boiler verbruikt 400 kWh netjes over het jaar verdeeld.
Vanaf November tot februari ongeveer 1300 kWh stroom uit het net
Rest van het jaar minder dan 10 kWh per maand uit het net.
Stroomverbruik uit het net minder dan 1400kWh per jaar.
Warmte pomp en warmtepomp boiler dragen nauwelijks bij aan het verhogen van het eigen verbruik.
De Accu zorgt ervoor dat mijn eigen verbruik van PV echt is verbeterd. Waardoor ik 8 maanden per jaar eigenlijk geen stroom meer van het net afneem. Achteraf gezien was een 10kWh accu ruim voldoende geweest.

Mocht het salderen er echt afgaan, dan is de aanschaf van een accu de beste manier om het eigen verbruik van PV te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:19
… terwijl je die stroom uit de zomer juist nodig hebt in de winter voor het verwarmen met evt. warmtepomp. …
Dit is het saldeer sprookje. Stroom in de winter komt niet uit de zomer maar uit windmolens en gascentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
denneappel schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:14:
[...]

Dit is het saldeer sprookje. Stroom in de winter komt niet uit de zomer maar uit windmolens en gascentrales.
en juist die windenergie zorgt er steeds meer voor dat de prijs zeer laag tot zelfs negatief is, zelfs in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Peterhardenberg schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:55:
[...]

Het is wel ff off topic, maar gezien de opmerkingen hierboven even een paar praktijk cijfers van mijn situatie.
Normaal woon huis 2 personen
9500Watt piek PV
4600 kWh totaal stroom verbruik per jaar.
Warmtepomp LW
Warmtepomp boiler tbv SWW
15 kWh accu tbc verhogen eigen verbruik.
Warmtepomp verbruikt 2000kWh per jaar Waarvan de grootste slok in de winter uiteraard
Warmtepomp boiler verbruikt 400 kWh netjes over het jaar verdeeld.
Vanaf November tot februari ongeveer 1300 kWh stroom uit het net
Rest van het jaar minder dan 10 kWh per maand uit het net.
Stroomverbruik uit het net minder dan 1400kWh per jaar.
Warmte pomp en warmtepomp boiler dragen nauwelijks bij aan het verhogen van het eigen verbruik.
De Accu zorgt ervoor dat mijn eigen verbruik van PV echt is verbeterd. Waardoor ik 8 maanden per jaar eigenlijk geen stroom meer van het net afneem. Achteraf gezien was een 10kWh accu ruim voldoende geweest.

Mocht het salderen er echt afgaan, dan is de aanschaf van een accu de beste manier om het eigen verbruik van PV te verbeteren.
het probleem is echter dat je met een kleine thuis-batterij die dus bedoeld is om zo veel mogelijk je avond-nacht verbruik op te vangen niet veel meer is dan circa 400 kWh.
Terwijl je echter wel ruim 2.000 kWh nodig hebt voor een hybride warmtepomp plus circa 400 kWh voor een WPB, waarbij je die mits een beetje slim aangestuurd voor in de voorjaar t/m najaar (half-maart t/m half-oktober dus circa 9 mnd) overdag op zonneenergie kunt laten lopen (dus 3/4 van je jaarverbruik; 300 kWh extra, echter in de overige maanden heb je dan extra 100 kWh extra aan stroom nodig.
Kijk ik naar mijn eigen situatie waarbij ik ruim 35% van mijn opwek zelf al gebruik, maar nog steeds een kleine 4.000 kWh verbruik, die ik echter ook tijdens het zonne-seizoen ook teruglever.
door een thuis-batterij zou ik dus 400 kWh meer aan eigenverbruik en dus minder teruglevering doen, dat is dus slechts 10%.
mijn stroomverbruik zal echter ook met deze 400 kWh verminderen en de thuis-bvatterij doet dus niets of nauwelijks in de donkere maanden (is verwaarloosbaar) simpel omdat een kleine opwek infeite direct al wordt gebruikt en niet wordt teruggeleverd (afgelopen 2 weken heb ik nog net 8 kWh terug kunnen leveren en dat op dus 14 dagen, dat is gem. nog geen 0,6 kWh per dag.).
met een kleine thuis-batterij zou ik dus 3.600 kWh terugleveren (4.000 -/- 400); reductie van de TLK a 12ct is dus slechts 48 Euro. TVT van een dergelijk systeem ligt dus voorbij de technische levensduur van een dergelijk systeem. Nu is dit wel sterk afhankelijk van je eigen avond-nachtverbruik (bij mij circa 2,5-4 kWh gem over het jaar (warmtepomp even niet meegerekend.) maar zelf als je het gebruik naar 800 kWh per jaar zou kunnen verhogen kom je net aan de levensduur van een dergelijk systeem van circa 15 jaar net aan.
ben ik iets vergeten, vul dan het maar aan.
en mijn stroomverbruik uit het net zou 3.700 kWh worden (4.000 -/- 400 +/+ 100 (vd WPB) die ik dan wel na einde saldering volledig zal moeten betalen = 925 euro en dan maar hopen dat ik nog iets terug krijg, echter met 5ct TLV en 12 ct TLK komt op die 925 euro ook nog ruim 250 euro boete er bovenop = 1.175 totaal kosten. Dus door stopzetten van de saldering gaat mijn stroomkosten met bijna 1.200 euro omhoog :S (dank je wel heren uit den Haag, dus waarom zou je daar dan nog op gaan stemmen :? zou je mogelijk kunnen denken)
waarbij ik dan vermoedelijk ook geen gas meer nodig zou hebben ( reserve door een E-CV, hier even nu niet meegerekend, maar zal dus wel nog enig effect hebben op een hoger stroomverbruik)
dus je ziet, zelfs zonder saldering helpt je een batterij niet echt ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky
Ik ben dit jaar letterlijk de hele dag thuis geweest zo goed als iedere dag dit jaar en dit is mijn eigen verbruik tot nu toe: (zal niet veel meer oplopen in deze donkere dagen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjO9dY2NThhePPcLDyO3cRQc69Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kF6Fdd0VfNylIHvkNHfIlPxu.png?f=fotoalbum_large

Echt iedereen die meer eigen verbruik als oplossing blijft zien is echt compleet van de wereld. Ik heb alle wassen overdag gedraaid en meer kan ik niet doen en nog is dit het resultaat.
Ik ga dus met de hele dag thuis zijn en alle wassen draaien overdag met een jaar verbruik van ongeveer 2275 dit jaar kWh uitkomen op 670 kWh eigen verbruik (was vorig jaar met veel meer weg zijn maar 551 kWh).

Door heel normaal onrealistische dingen te doen heb ik dus een whopping 120 kWh of 5% extra eigen gebruik gerealiseerd.

Niet terug te verdienen thuis accu's of slimmer stroom gebruik gaan dit probleem niet oplossen.

Het ergste is nog wel dat lui die beleid maken of daar impact op hebben dit soort idiote statements blijven maken terwijl iedereen met panelen weet dat dit volkomen onrealistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:06
computerjunky schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:19:
Ik ben dit jaar letterlijk de hele dag thuis geweest zo goed als iedere dag dit jaar en dit is mijn eigen verbruik tot nu toe: (zal niet veel meer oplopen in deze donkere dagen).

[Afbeelding]

Echt iedereen die meer eigen verbruik als oplossing blijft zien is echt compleet van de wereld. Ik heb alle wassen overdag gedraaid en meer kan ik niet doen en nog is dit het resultaat.
Ik ga dus met de hele dag thuis zijn en alle wassen draaien overdag met een jaar verbruik van ongeveer 2275 dit jaar kWh uitkomen op 670 kWh eigen verbruik (was vorig jaar met veel meer weg zijn maar 551 kWh).

Door heel normaal onrealistische dingen te doen heb ik dus een whopping 120 kWh of 5% extra eigen gebruik gerealiseerd.

Niet terug te verdienen thuis accu's of slimmer stroom gebruik gaan dit probleem niet oplossen.

Het ergste is nog wel dat lui die beleid maken of daar impact op hebben dit soort idiote statements blijven maken terwijl iedereen met panelen weet dat dit volkomen onrealistisch is.
Ik ben het met je eens. Je kunt je directe verbruik maar moeilijk om hoog halen, als je gewoon leeft zoals je altijd hebt gedaan met her en der een kleine aanpassing. Alle apparaten worden steeds zuiniger, dus dat schiet ook niet echt op.

Zelf denk ik dat als het salderen stopt, ik mijn directe verbruik ga opkrikken door een boilervat te verwarmen met een cop van 1. Dit wil ik dan zo regelen dat hij dit alleen met mijn overschot doet. Als ik uit ga van ongeveer 200 liter, dat 25°C warmer wordt gemaakt kost dat ongeveer 5kWh per dag. Verder heb ik momenteel ook nog niet een idee, waarmee ik nog meer nuttig mijn directe verbruik omhoog kan krijgen. Al is een airco dan ook weer leuk als je niets krijgt voor je kWh.

Tja, ik denk dat als de energiemaatschappijen en de regering ons niets gunnen, wij gewoon alles nutteloos moeten gebruiken wat we zelf opwekken.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RemmyB83 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:13:
[...]

Ik ben het met je eens. Je kunt je directe verbruik maar moeilijk om hoog halen, als je gewoon leeft zoals je altijd hebt gedaan met her en der een kleine aanpassing. Alle apparaten worden steeds zuiniger, dus dat schiet ook niet echt op.

Zelf denk ik dat als het salderen stopt, ik mijn directe verbruik ga opkrikken door een boilervat te verwarmen met een cop van 1. Dit wil ik dan zo regelen dat hij dit alleen met mijn overschot doet. Als ik uit ga van ongeveer 200 liter, dat 25°C warmer wordt gemaakt kost dat ongeveer 5kWh per dag. Verder heb ik momenteel ook nog niet een idee, waarmee ik nog meer nuttig mijn directe verbruik omhoog kan krijgen. Al is een airco dan ook weer leuk als je niets krijgt voor je kWh.
op zich lijkt dat leuk, maar als je op een zonnige dag 40 kWh gaat opwekken zit je nog met de overige 35 kWh. Plus je moet er ook nog voor zorgen dat je boiler weer leeg is voor de volgende zonnige dag.
Dat is dus het zelfde probleem als met je EV, veel mensen zijn juist overdag niet huis ( blijkt iets met werken te maken hebben, maar dat snappen die lui in Den Haag blijkbaar niet, dus betekent dat niet met je EV naar het werk, en ja dan is deze mooi opgeladen in de avond, maar volgende dag moet deze wel weer leeg zijn, hoe ga je dat doen? 400 km rondje kerk in de avond/nacht. :?
Dus je eigen verbruik behoorlijk opkrikken zal voor de meeste niet echt mogelijk zijn, want de meeste zitten daar al op wat doenbaar is aan.
Tja, ik denk dat als de energiemaatschappijen en de regering ons niets gunnen, wij gewoon alles nutteloos moeten gebruiken wat we zelf opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:41:
[...]
op zich lijkt dat leuk, maar als je op een zonnige dag 40 kWh gaat opwekken zit je nog met de overige 35 kWh. Plus je moet er ook nog voor zorgen dat je boiler weer leeg is voor de volgende zonnige dag.
Dat is dus het zelfde probleem als met je EV, veel mensen zijn juist overdag niet huis ( blijkt iets met werken te maken hebben, maar dat snappen die lui in Den Haag blijkbaar niet, dus betekent dat niet met je EV naar het werk, en ja dan is deze mooi opgeladen in de avond, maar volgende dag moet deze wel weer leeg zijn, hoe ga je dat doen? 400 km rondje kerk in de avond/nacht. :?
Dus je eigen verbruik behoorlijk opkrikken zal voor de meeste niet echt mogelijk zijn, want de meeste zitten daar al op wat doenbaar is aan.

[...]
Dan maar een tweede EV toch?

Als je isolatie, een warmtepomp, boiler, isolatie, laadpaal en EV kan betalen dan kan er heus nog wel een EV vanaf.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.