WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 23:04
GJzon schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Ga je 't over 3-fasen verdelen, heb je voor elke fase een accu nodig. Lekker duur.
Niet nodig, de E-meter telt alles op, het totaal is dan opname van het net of teruglevering. Je kan best op 2 fases stroom opnemen en op 1 fase terugleveren, de som is het resultaat. Is wettelijk vastgelegd.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:57
wpee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Niet nodig, de E-meter telt alles op, het totaal is dan opname van het net of teruglevering. Je kan best op 2 fases stroom opnemen en op 1 fase terugleveren, de som is het resultaat. Is wettelijk vastgelegd.
Het ging over de hardware/aansluitingen, niet over de meting.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

BramT

Rule #1

SpikeHome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:17:
@BramT top, ge-update nu naar 1.21 test.

Zag af en toe dat de envoy even offline was in Homey.

Kwam ook weer terug, kijken of dat stabieler is geworden
Bedoel je dat je 'm af en toe offline zag gaan in 1.1, of juist in 1.2.1?

PS. Er is een topic op het Homey forum. Dan hoeven we hier dit draadje niet zo te kapen.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• mean62
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 14:47
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:21:
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.

Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.

Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?

Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.
Ik had dat probleem ook. Installateur gaf aan dat er meer meldingen waren. ze dachten dat het te maken had met een software update. Installateur raadde aan om alles uit te schakelen en 30 sec te wachten en dan weer aan. Bij mij hielp dat en communiceren de omvormers weer met de gateway.

[ Voor 3% gewijzigd door mean62 op 04-06-2026 14:20 ]

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:01
Vraagje, ik wil de IQ8 inverters van de ene installatie met normale gateway verplaatsen naar mijn andere installatie met een metered gateway en IQ7A inverters.
Beide zitten aan dezelfde meterkast op een eigen 3 fase alamat en een eigen Q-relais
De metered gateway draait op versie D8.3.5289
Nu dacht ik de inverters op de ene installatie op retired te zetten en dan op de andere te laten zoeken. Helaas vind de gateway deze niet, na 4 uur.
Kan deze wel via provision toevoegen maar dan hangt hij nog steeds niet aan de gateway, staat dan wel in de lijst maar zonder gegevens, dus geen communicatie.
Uiteraard heb ik dit eerst met een inverter geprobeerd.
Wat doe ik fout?
Kan ik beter enphase bellen zodat de garantie ook behouden blijft?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• GJzon
Elac schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:36:
Vraagje, ik wil de IQ8 inverters van de ene installatie met normale gateway verplaatsen naar mijn andere installatie met een metered gateway en IQ7A inverters.
Beide zitten aan dezelfde meterkast op een eigen 3 fase alamat en een eigen Q-relais
De metered gateway draait op versie D8.3.5289
Nu dacht ik de inverters op de ene installatie op retired te zetten en dan op de andere te laten zoeken. Helaas vind de gateway deze niet, na 4 uur.
Kan deze wel via provision toevoegen maar dan hangt hij nog steeds niet aan de gateway, staat dan wel in de lijst maar zonder gegevens, dus geen communicatie.
Uiteraard heb ik dit eerst met een inverter geprobeerd.
Wat doe ik fout?
Kan ik beter enphase bellen zodat de garantie ook behouden blijft?
Je hebt 't op retired gezet m.a.w. ze 'bestaan' niet meer. Is dat niet het probleem?
Even Google: iq7 overzetten op een andere gateway. Dan zie je een stappenplan met 'Vervanging en RMA'

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 04-06-2026 18:51 ]

• Elac
@GJzon Die had ik gezien maar ik ga niets vervangen, sterker nog ik ga zelfs niets verplaatsen. Ik wil alleen van 2 installaties een installatie maken achter de metered gateway. De unmetered kan dan weg.
Dit is zo gekomen omdat destijds er IQ8 inverters waren geplaatst, ipv de bestelde IQ7, en deze niet op de al bestaande gateway met IQ7 konden. Nu wel.
RMA is toch als hij stuk is en ik hem op ga sturen?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 22:50
Elac schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:41:
@GJzon Die had ik gezien maar ik ga niets vervangen, sterker nog ik ga zelfs niets verplaatsen. Ik wil alleen van 2 installaties een installatie maken achter de metered gateway. De unmetered kan dan weg.
Dit is zo gekomen omdat destijds er IQ8 inverters waren geplaatst, ipv de bestelde IQ7, en deze niet op de al bestaande gateway met IQ7 konden. Nu wel.
RMA is toch als hij stuk is en ik hem op ga sturen?
Ik zou even contact opnemen met Enphase, die kunnen dat vast terugdraaien / oplossen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Elac
@Pazo Dat ga ik morgen maar doen. Dacht dat ik het zelf kon maar niet dus.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:07
zomaar even out of the blue: Past een gateway in een 'standaard' 220 mm brede hager vision groepenkast?

De breedte maat staat als 213 mm en dat heb ik echt net (wel of niet) :)

• GJzon
Bouwertje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:11:
zomaar even out of the blue: Past een gateway in een 'standaard' 220 mm brede hager vision groepenkast?

De breedte maat staat als 213 mm en dat heb ik echt net (wel of niet) :)
Zou theoretisch misschien kunnen. Maar ik heb 'm een paar cm er onder geplaatst. Bedrading (3 fase + nul en van 6 spoelen in flex buizen (Ø16 mm) van boven achterlangs en vervolgens van onderen de Envoy aansluiten.
De Envoy gemonteerd op afstandshouders (blokje hout ofzo) van ca. 25 mm geplaatst.
Dan zit het netjes onder de Hager Vision

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:07
GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Zou theoretisch misschien kunnen. Maar ik heb 'm een paar cm er onder geplaatst. Bedrading (3 fase + nul en van 6 spoelen in flex buizen (Ø16 mm) van boven achterlangs en vervolgens van onderen de Envoy aansluiten.
De Envoy gemonteerd op afstandshouders (blokje hout ofzo) van ca. 25 mm geplaatst.
Dan zit het netjes onder de Hager Vision
Foto ?
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste