Niet nodig, de E-meter telt alles op, het totaal is dan opname van het net of teruglevering. Je kan best op 2 fases stroom opnemen en op 1 fase terugleveren, de som is het resultaat. Is wettelijk vastgelegd.GJzon schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:47:
[...]
Ga je 't over 3-fasen verdelen, heb je voor elke fase een accu nodig. Lekker duur.
Het ging over de hardware/aansluitingen, niet over de meting.wpee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:04:
[...]
Niet nodig, de E-meter telt alles op, het totaal is dan opname van het net of teruglevering. Je kan best op 2 fases stroom opnemen en op 1 fase terugleveren, de som is het resultaat. Is wettelijk vastgelegd.
Bedoel je dat je 'm af en toe offline zag gaan in 1.1, of juist in 1.2.1?SpikeHome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:17:
@BramT top, ge-update nu naar 1.21 test.
Zag af en toe dat de envoy even offline was in Homey.
Kwam ook weer terug, kijken of dat stabieler is geworden
PS. Er is een topic op het Homey forum. Dan hoeven we hier dit draadje niet zo te kapen.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Ik had dat probleem ook. Installateur gaf aan dat er meer meldingen waren. ze dachten dat het te maken had met een software update. Installateur raadde aan om alles uit te schakelen en 30 sec te wachten en dan weer aan. Bij mij hielp dat en communiceren de omvormers weer met de gateway.Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:21:
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.
Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.
Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?
Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.
[ Voor 3% gewijzigd door mean62 op 04-06-2026 14:20 ]
Vraagje, ik wil de IQ8 inverters van de ene installatie met normale gateway verplaatsen naar mijn andere installatie met een metered gateway en IQ7A inverters.
Beide zitten aan dezelfde meterkast op een eigen 3 fase alamat en een eigen Q-relais
De metered gateway draait op versie D8.3.5289
Nu dacht ik de inverters op de ene installatie op retired te zetten en dan op de andere te laten zoeken. Helaas vind de gateway deze niet, na 4 uur.
Kan deze wel via provision toevoegen maar dan hangt hij nog steeds niet aan de gateway, staat dan wel in de lijst maar zonder gegevens, dus geen communicatie.
Uiteraard heb ik dit eerst met een inverter geprobeerd.
Wat doe ik fout?
Kan ik beter enphase bellen zodat de garantie ook behouden blijft?
Beide zitten aan dezelfde meterkast op een eigen 3 fase alamat en een eigen Q-relais
Nu dacht ik de inverters op de ene installatie op retired te zetten en dan op de andere te laten zoeken. Helaas vind de gateway deze niet, na 4 uur.
Kan deze wel via provision toevoegen maar dan hangt hij nog steeds niet aan de gateway, staat dan wel in de lijst maar zonder gegevens, dus geen communicatie.
Wat doe ik fout?
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Je hebt 't op retired gezet m.a.w. ze 'bestaan' niet meer. Is dat niet het probleem?Elac schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:36:
Vraagje, ik wil de IQ8 inverters van de ene installatie met normale gateway verplaatsen naar mijn andere installatie met een metered gateway en IQ7A inverters.
Wat doe ik fout?
Even Google: iq7 overzetten op een andere gateway. Dan zie je een stappenplan met 'Vervanging en RMA'
[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 04-06-2026 18:51 ]
@GJzon Die had ik gezien maar ik ga niets vervangen, sterker nog ik ga zelfs niets verplaatsen. Ik wil alleen van 2 installaties een installatie maken achter de metered gateway. De unmetered kan dan weg.
Dit is zo gekomen omdat destijds er IQ8 inverters waren geplaatst, ipv de bestelde IQ7, en deze niet op de al bestaande gateway met IQ7 konden. Nu wel.
RMA is toch als hij stuk is en ik hem op ga sturen?
Dit is zo gekomen omdat destijds er IQ8 inverters waren geplaatst, ipv de bestelde IQ7, en deze niet op de al bestaande gateway met IQ7 konden. Nu wel.
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Ik zou even contact opnemen met Enphase, die kunnen dat vast terugdraaien / oplossen.Elac schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:41:
@GJzon Die had ik gezien maar ik ga niets vervangen, sterker nog ik ga zelfs niets verplaatsen. Ik wil alleen van 2 installaties een installatie maken achter de metered gateway. De unmetered kan dan weg.
Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
@Pazo Dat ga ik morgen maar doen. Dacht dat ik het zelf kon maar niet dus.
zomaar even out of the blue: Past een gateway in een 'standaard' 220 mm brede hager vision groepenkast?
De breedte maat staat als 213 mm en dat heb ik echt net (wel of niet)
Zou theoretisch misschien kunnen. Maar ik heb 'm een paar cm er onder geplaatst. Bedrading (3 fase + nul en van 6 spoelen in flex buizen (Ø16 mm) van boven achterlangs en vervolgens van onderen de Envoy aansluiten.Bouwertje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:11:
zomaar even out of the blue: Past een gateway in een 'standaard' 220 mm brede hager vision groepenkast?
De Envoy gemonteerd op afstandshouders (blokje hout ofzo) van ca. 25 mm geplaatst.
Dan zit het netjes onder de Hager Vision
Foto ?GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:52:
[...]
Zou theoretisch misschien kunnen. Maar ik heb 'm een paar cm er onder geplaatst. Bedrading (3 fase + nul en van 6 spoelen in flex buizen (Ø16 mm) van boven achterlangs en vervolgens van onderen de Envoy aansluiten.
De Envoy gemonteerd op afstandshouders (blokje hout ofzo) van ca. 25 mm geplaatst.
Dan zit het netjes onder de Hager Vision
Ik zou eigenlijk nog een 3D geprinte afschermkapje onder de Envoy moeten doen zag ik.
In de kast zie je de productiespoelen en onder de automaten 3 ontstoorspoelen naast elkaar gehouden op een flex buisje. Die zitten dan perfect en ruim binnen de kap.
CT bedrading per soort in een flex buis.
1 automaat voor de panelen / Q-relais en de ander voor alleen de Envoy.
:strip_exif()/f/image/Pfxn5V2XC3NL1TE7tL340gBJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcHVsEn3bU5UmBEGpqIKBe1F.jpg?f=fotoalbum_large)
d
[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 05-06-2026 14:27 ]
Waarom niet je gateway op z'n kop hangen en dan met de open onderkant tegen je groepenkast aan. Alleen mogelijk natuurlijk als je die wanddoos/AOP? kunt verplaatsen. Zo heb ik het zelf opgelost en zie je alle draden niet.GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Ik zou eigenlijk nog een 3D geprinte afschermkapje onder de Envoy moeten doen zag ik.
In de kast zie je de productiespoelen en onder de automaten 3 ontstoorspoelen naast elkaar gehouden op een flex buisje. Die zitten dan perfect en ruim binnen de kap.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]d
Ja dat past wel maar houdt niet echt over, zie ook mijn groepenkastBouwertje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:11:
Gateway niet helemaal zichtbaar maar geeft wel een indruk (denk ik).
[ Voor 7% gewijzigd door Eddie_ op 05-06-2026 15:21 ]
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik weet niet of ik goed heb opgelet op school maar wat ik heb begrepen is dat een Eaton kamrail niet geschikt is voor Hager automaten. Dit kan na verloop van tijd een slechte verbinding opleveren.GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:19:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]d
Dit omdat beid automaten niet voor elkaar zijn gemaakt.
En pasgeleden bij de opfriscursus werd er door de leraar nog verteld om eigenlijk nooit de kamrail en automaten te combineren, mits je kon aantonen dat de benodigde maten en type aansluiting geschikt was voor beiden.
Is een goede optie maar het leven bestaat uit keuzes maken. Zo is de RJ45 connector bereikbaar en anders moet die door de groepenkast lopen. Ik heb pas geleden al m'n wifi-apparatuur in de meterkast geplaatst en aangesloten op een switch. Nu kan ik gewoon een netwerk kabeltje tussen Envoy en de switch plaatsen.Gti2050 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Waarom niet je gateway op z'n kop hangen en dan met de open onderkant tegen je groepenkast aan. Alleen mogelijk natuurlijk als je die wanddoos/AOP? kunt verplaatsen. Zo heb ik het zelf opgelost en zie je alle draden niet.
Je hebt heel goed opgelet en inderdaad een punt. Complimenten. Maar ik had destijds de Eaton's kamrails beschikbaar. Met vork dus voldoende contactoppervlak. Maar ik zal t.z.t. de kamrails vervangen door Hager uitvoeringen. Moet straks toch nog wat aanpassen in de groepenkast dus kan ik dat gelijk meenemen. Lijkt dan ook meer profi.mike123 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Ik weet niet of ik goed heb opgelet op school maar wat ik heb begrepen is dat een Eaton kamrail niet geschikt is voor Hager automaten. Dit kan na verloop van tijd een slechte verbinding opleveren.
Dit omdat beid automaten niet voor elkaar zijn gemaakt.
En pasgeleden bij de opfriscursus werd er door de leraar nog verteld om eigenlijk nooit de kamrail en automaten te combineren, mits je kon aantonen dat de benodigde maten en type aansluiting geschikt was voor beiden.
Jij hebt 1 mooie brede groepenkast, ik heb 2 smalle 220 mm groepenkasten waar ik een derde naast wil hangen voor het Q-relais en de gateway (envoy). Ik hoef de lampjes niet te zien dus er kan gewoon een afdekstrip overheen. Dat zou in theorie moeten passen…… maar ik zie nog weinig medestandersEddie_ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:20:
[...]
Ja dat past wel maar houdt niet echt over, zie ook mijn groepenkast
Gateway niet helemaal zichtbaar maar geeft wel een indruk (denk ik).
Is een Eaton Medusa met 72 posities. Vind ik persoonlijk ook een erg mooie kast (alleen zijn de schroeven om de kap er af te halen wel k*t). Ik had voorheen twee Hager kasten (2 x 24 posities) naast elkaar en de Gateway hing er onder (bekabeling via draadgootjes). Ik vond deze nieuwe kast een betere oplossing, dan heb je tenminste wat ruimte in je kast.
@Eddie_ ik ga mijn kast(en) niet vervangen. Ik kan er 1 extra kast naast kwijt en ga dat dan proberen. Volgens mij moet een gateway, een Q-relay en 2 installatieautomaten passen in een 36HE kast. Als het netjes wordt zal ik foto’s posten.
Die van mij is ook 220 breed (linker gedeelte). Automaten zag je op de foto. Daarboven heb ik het q-relay geplaatst. Kabel van PV komt van bovenaf, rechtstreeks op het q-relais.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:46:
@Eddie_ ik ga mijn kast(en) niet vervangen. Ik kan er 1 extra kast naast kwijt en ga dat dan proberen. Volgens mij moet een gateway, een Q-relay en 2 installatieautomaten passen in een 36HE kast. Als het netjes wordt zal ik foto’s posten.
En ja, ik weet het, de labels moeten nog. Ooit. Maar wil nog e.e.a. aanpassen als voorbereiding op thuisaccu. Maar eerst het huis verven...
Beste tweakers,
Het is vast eerder genoemd, maar ik kon het zo snel niet vinden.
Ik heb een zonnepanelen set (18 stuks) van Enphase, 3 fase meterkast, met de envoy S-standard gateway en uiteraard micro omvormers. Nu ben ik geïnteresseerd in een thuisbatterij. Nu zou ik elk merk thuisbatterij in principe kunnen laten installeren, maar de envoy gateway van Enphase zelf ondersteund hun eigen merk thuisbatterijen. Wat voor voordeel bied het om voor een Enphase batterij te gaan in deze setup en niet gewoon een willekeurig ander merk? Is het alleen een kastje minder in de meterkast omdat de thuisbatterij rechtstreeks aan de envoy gateway kan, of zijn er nog meer voordelen?
Alvast bedankt
Ik heb een zonnepanelen set (18 stuks) van Enphase, 3 fase meterkast, met de envoy S-standard gateway en uiteraard micro omvormers. Nu ben ik geïnteresseerd in een thuisbatterij. Nu zou ik elk merk thuisbatterij in principe kunnen laten installeren, maar de envoy gateway van Enphase zelf ondersteund hun eigen merk thuisbatterijen. Wat voor voordeel bied het om voor een Enphase batterij te gaan in deze setup en niet gewoon een willekeurig ander merk? Is het alleen een kastje minder in de meterkast omdat de thuisbatterij rechtstreeks aan de envoy gateway kan, of zijn er nog meer voordelen?
Alvast bedankt
Voordeel is dat je met het systeem dan erg flexibel bent. Eerst laden accu en dan afschalen panelen om teeuglevering te voorkomen.
Voordeel is dat je compleet overzixht in een app hebt.
Nadeel is prijs. Als je niet wil afschalen met de panelen kun je ook een ander merk nemen.
En als je kunt programmeren is ook het overzicht wel te bouwen.
Voordeel is dat je compleet overzixht in een app hebt.
Nadeel is prijs. Als je niet wil afschalen met de panelen kun je ook een ander merk nemen.
En als je kunt programmeren is ook het overzicht wel te bouwen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik blijf het verrassend en vervelend vinden dat enphase AI (nog) niet met 3rd party batterij of laadpaal kan omgaan. Ik snap wel dat het extra werk is, maar dit moet op te lossen zijn als ze willen.
Overigens een andere vraag: ik kom wisselend tegen dat een enkele 5p batterij wel/niet een heel 3 fasen systeem kan voorzien. Hoe zit dit nou? Of moet je om echt klaar te zijn eigenlijk 3 batterijen hebben?
Overigens een andere vraag: ik kom wisselend tegen dat een enkele 5p batterij wel/niet een heel 3 fasen systeem kan voorzien. Hoe zit dit nou? Of moet je om echt klaar te zijn eigenlijk 3 batterijen hebben?
Een 5P flex is volledig 3 fase.Aeien schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:53:
Ik blijf het verrassend en vervelend vinden dat enphase AI (nog) niet met 3rd party batterij of laadpaal kan omgaan. Ik snap wel dat het extra werk is, maar dit moet op te lossen zijn als ze willen.
Hi, ik had precies dezelfde vraag (en daar is ook uitgebreid op geantwoord) hier:morlune schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:40:
Beste tweakers,
Alvast bedankt
Het grote Enphase topic - deel 2 - Duurzame energie en installaties - GoT
Voor de mensen met een Homey hier: testers gezocht!
In 1.3 kan je een separaat Device toevoegen welke je individuele inverters/panelen in de gaten houdt:
Met alerts:
Ook zijn er wat bugjes opgelost voor personen met dubbel owner/self-installer account.
Test versie hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/
(Dit device toevoegen op het eind van de dag terwijl er nog een beetje zon is zal vrij direct resulteren in diverse alerts, aangezien het algoritme niet naar de hele dag heeft kunnen kijken.)
In 1.3 kan je een separaat Device toevoegen welke je individuele inverters/panelen in de gaten houdt:
Met alerts:
Ook zijn er wat bugjes opgelost voor personen met dubbel owner/self-installer account.
Test versie hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/
(Dit device toevoegen op het eind van de dag terwijl er nog een beetje zon is zal vrij direct resulteren in diverse alerts, aangezien het algoritme niet naar de hele dag heeft kunnen kijken.)
@BramT Nice, heb het toegevoegd
Ik heb mijn Enphase Envoy Metered-S met 6 CT spoelen aan evcc gekoppeld.
Evcc geeft me soms deze foutcode:
"```
[site ] ERROR 2026/06/08 12:16:57 pv 1 power: Get "https://192.168.0.42/production.json?details=1": net/http: request canceled (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)
```
Mijn Envoy is bekabeld via utp aangesloten.
AI er naar vragende, zit de oorzaak hier in:
De Enphase Envoy (vooral met nieuwere firmware) heeft een relatief zwakke processor. Het endpoint /production.json?details=1 vraagt erg veel details op, wat veel rekenkracht kost. Als evcc (of evcc in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant of Home Connect) te vaak achter elkaar gegevens opvraagt, raakt de Envoy overbelast en reageert hij niet binnen de tijd.
Klopt dit? Anderen ook deze ervaring en kan ik er wat aan doen (terwijl werking in evcc gelijk blijft)?
Evcc geeft me soms deze foutcode:
"```
[site ] ERROR 2026/06/08 12:16:57 pv 1 power: Get "https://192.168.0.42/production.json?details=1": net/http: request canceled (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)
```
Mijn Envoy is bekabeld via utp aangesloten.
AI er naar vragende, zit de oorzaak hier in:
De Enphase Envoy (vooral met nieuwere firmware) heeft een relatief zwakke processor. Het endpoint /production.json?details=1 vraagt erg veel details op, wat veel rekenkracht kost. Als evcc (of evcc in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant of Home Connect) te vaak achter elkaar gegevens opvraagt, raakt de Envoy overbelast en reageert hij niet binnen de tijd.
Klopt dit? Anderen ook deze ervaring en kan ik er wat aan doen (terwijl werking in evcc gelijk blijft)?
Yup, ik liep er ook tegen aan in de homey app. Time-out van 10s wordt niet altijd gehaald -> Timeout hoger zetten (15s is wel veelal voldoende). Dan nog heeft het ding er af en toe gewoon geen zin in, dus graceful omgaan met feit dat je af en toe geen heel actuele data hebt.Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:58:
En het ding niet te vaak bevragen, dan wordt hij helemaal onstabiel. Ook de aanwezigheid van andere apps/integraties kan de boel bemoeilijken.
@BramT Dankjewel. De envoy is dus gewoon een traag ding zonder rekenkracht...
Je laatste punt sloeg ik op aan. Ik had de Envoy ook in HA toegevoegd. Daar gebruik ik nu de waarden nog niet, maar rechtstreeks in evcc. Dus daar maar even stop gezet. Misschien scheelt dat?
Anders zal ik in evcc de timeout op jouw advies op 15sec zetten.
Moet ik ook nog wat bij 'cache' invullen?
Je laatste punt sloeg ik op aan. Ik had de Envoy ook in HA toegevoegd. Daar gebruik ik nu de waarden nog niet, maar rechtstreeks in evcc. Dus daar maar even stop gezet. Misschien scheelt dat?
Anders zal ik in evcc de timeout op jouw advies op 15sec zetten.
Niks moetAllewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:04
thx! Ik zag die foutmelding in evcc ook een paar keer voorbij komen, ook meteen cache aangepast, kijken of dat scheelt!
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
@Eddie_ Dit weet jij waarschijnlijk wel;
Ik zie ineens weer het 'oude' systeem van mijn broer in mijn bedrijfsaccount. Hij heeft een paar maanden geleden zijn huis verkocht. Heeft toen de toegang ingetrokken en ik zag dus zijn systeem helemaal niet meer (prima). Nu zit ik ineens weer zijn systeem onder de nieuwe bewoners van het huis. Hoe kan ik die eruit gooien / intrekken zodat ik dat systeem niet 'in beheer' heb? Ik ben nu dus hun onderhoudsmonteur en dat wil ik niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/klMTQryQ7wzModur8UnGoxFZ.jpg?f=user_large)
Heb al zitten graven maar kom het nergens tegen. Ik snap ook niet hoe het kan dat ik dit systeem nu opeens weer zie, want ik heb geen uitnodiging o.i.d. gestuurd. Weet jij dit?
Ik zie ineens weer het 'oude' systeem van mijn broer in mijn bedrijfsaccount. Hij heeft een paar maanden geleden zijn huis verkocht. Heeft toen de toegang ingetrokken en ik zag dus zijn systeem helemaal niet meer (prima). Nu zit ik ineens weer zijn systeem onder de nieuwe bewoners van het huis. Hoe kan ik die eruit gooien / intrekken zodat ik dat systeem niet 'in beheer' heb? Ik ben nu dus hun onderhoudsmonteur en dat wil ik niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/klMTQryQ7wzModur8UnGoxFZ.jpg?f=user_large)
Heb al zitten graven maar kom het nergens tegen. Ik snap ook niet hoe het kan dat ik dit systeem nu opeens weer zie, want ik heb geen uitnodiging o.i.d. gestuurd. Weet jij dit?
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 08-06-2026 21:06 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Sinds gisternacht zie ik dat Domoticz van het ene op het andere moment geen voltages meer weergeeft van m'n panelen. In de log zie ik een foutmelding:
/f/image/GxkTQv08JHuwoYc1EuJLtkeD.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dat doe (met de juiste credentials) krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/93AEBclJBoTYP78AAcfg6dgw.png?f=user_large)
Het vreemde is dat ik met exact hetzelfde account gewoon kan inloggen op de Enlighten site, op alle Enphase sites, en op het forum. Dus de credentials zijn goed.
Ik heb geen idee wat hier loos is. Iemand een suggestie?
Echter is er niks door mij gewijzigd. Als ik in de Gateway inlog moet je altijd eerst authenticeren via de Entrez website:Error: Enphase: Error getting http data! (login)
Error: Enphase: Error getting http data! (check_jwt)
/f/image/GxkTQv08JHuwoYc1EuJLtkeD.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dat doe (met de juiste credentials) krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/93AEBclJBoTYP78AAcfg6dgw.png?f=user_large)
Het vreemde is dat ik met exact hetzelfde account gewoon kan inloggen op de Enlighten site, op alle Enphase sites, en op het forum. Dus de credentials zijn goed.
Ik heb geen idee wat hier loos is. Iemand een suggestie?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Microkid Ja, Enphase is aan klooien. Zie andere topic, je bent niet de enige:
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Oh gelukkig, dan ligt het niet aan mij of m'n setup, haha. Dan wacht ik gewoon rustig af.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:02:
@Microkid Ja, Enphase is aan klooien. Zie andere topic, je bent niet de enige:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Pazo Ik heb geen verklaring waarom je dat systeem ineens weer ziet. Mogelijk heeft de nieuwe bewoner via Enphase het systeem over laten dragen en heeft een Enphase medewerker gedacht dat de oude onderhoudsmonteur er maar weer aan gekoppeld moest worden. Helaas is dit niet door jou in te trekken, even contact opnemen met Enphase.
OK bedankt, zal ze eens gaan bellen binnenkort.Eddie_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:00:
@Pazo Ik heb geen verklaring waarom je dat systeem ineens weer ziet. Mogelijk heeft de nieuwe bewoner via Enphase het systeem over laten dragen en heeft een Enphase medewerker gedacht dat de oude onderhoudsmonteur er maar weer aan gekoppeld moest worden. Helaas is dit niet door jou in te trekken, even contact opnemen met Enphase.
Omdat ik hier eerder ook al had benoemd dat er binnenkort accu's bij ons komen; hij staat er! 30kwh victron systeem. Via evcc nu aan het uitlezen (nog geen sturing uit die hoek). En dus in combi met (36) omvormers van enphase.
Draait net een dagje maar so far so good. Systeem moet nog wat leren en zo maar dat komt wel goed.
Draait net een dagje maar so far so good. Systeem moet nog wat leren en zo maar dat komt wel goed.
@RoelsRules Wauw! Heb je ook een foto met de kast open?
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
@Roelrules Ziet er mooi uit! Hoe heb je dit gecombineerd met Enphase? En wat heeft jou dit gekost?
Mooie strakke oplossing zo!RoelsRules schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:29:
Gekoppeld met Enphase neem ik aan? Hoe ging dit proces? Is Enphase al wat sneller/makkelijker geworden om het Victron grid profiel beschikbaar te stellen?
[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 12-06-2026 12:38 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Koppeling met enphase is nog work in progress... Modbus is nog niet open gezet door ze dus victron ziet die stromen nog niet.
Verder zou victron al wel de panelen moeten kunnen afschalen als de accu's vol zitten en het net het niet doet. Dat heb ik expliciet bevestigd gekregen.
Verder zou victron al wel de panelen moeten kunnen afschalen als de accu's vol zitten en het net het niet doet. Dat heb ik expliciet bevestigd gekregen.
Qua inloggen op de gateway: Heeft er al eens iemand voorgesteld bij Enphase optioneel toegang tot ip-adressen die niet 'routable' zijn op het internet (10.0.0.0/8 etc) vrij te geven? Lijkt me makkelijk te implementeren en scheelt een boel gedoe als je lokaal je waardes wil uitlezen en sturen daarop...
Zie deze nu pas, maak en post ik morgen evenvinniefireman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:57:
@RoelsRules Wauw! Heb je ook een foto met de kast open?
Uiteindelijk 15k (excl btw maar die krijg je terug) incl alles waarbij dit de zwaarste omvormers zijn. Enphase ziet hij nog niet omdat de modbus nog niet is open gezet door enphase. Dat komt wel goed. Hij kan de panelen bij off grid situaties wel aansturen als in ze uit zetten als de accu's vol zitten. Verder draaien de systemen nu nog los van elkaar.Eddie_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:20:
@Roelrules Ziet er mooi uit! Hoe heb je dit gecombineerd met Enphase? En wat heeft jou dit gekost?
Enige wat ik daarnaast nog wil regelen is dat de warmtepomp uit gaan bij off grid situaties. Omdat anders de accu in no time leeg is.
Vast al gelezen hoe ik het uieindelijk geregeld heb kunnen krijgen bij Enphase?RoelsRules schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:12:
Koppeling met enphase is nog work in progress... Modbus is nog niet open gezet door ze dus victron ziet die stromen nog niet.
De standaard methode voor het aansturen van je PV installatie is middels frequency shifting.RoelsRules schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:12:
Frequency shift: reactief, fysiek mechanisme, de microinverter meet een hoge frequentie en regelt zelf terug. Het frequency shift mechanisme werkt als een analoge "dimmer".
De Multiplussen (3 fase setup neem ik aan?) zullen hiermee ten alle tijden je PV kunnen aansturen.
Als je eenmaal de modbus koppeling actief hebt dan wordt de systemen digitaal gekoppeld.
Modbus Limit Max Power: proactief, digitaal commando, Victron Cerbo GX vertelt de Enphase Envoy direct wat te doen.
Met de modbus koppeling hoeven de MP's niet je frequentie aan te passen om je PV aan te sturen. En kan het Victron ESS ook je PV aan sturen in on grid situatie. Zoals bijv voor NOM sturing.
Zonder modbus koppeling zeker een veilige installatie. Met modbus koppeling heb je een dure oplossing om eindelijk zelf controle te hebben over je Enphase installatie
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Zwaarste? 3x Multiplus 15000?RoelsRules schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:24:
Uiteindelijk 15k (excl btw maar die krijg je terug) incl alles waarbij dit de zwaarste omvormers zijn.
Ben wel benieuwd naar de temperatuur ontwikkeling in je kast. Heb je een temperatuur sensoren aangesloten zitten op je installatie? Zitten er flinke ventilatoren in de kast ingebouwd? Of ruimte met airco? Mijn installatie wordt flink warm.
[ Voor 33% gewijzigd door sandergar op 13-06-2026 11:08 ]
thx voor je wederom uitgebreide reactie :-)sandergar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Vast al gelezen hoe ik het uieindelijk geregeld heb kunnen krijgen bij Enphase?![]()
[...]
De standaard methode voor het aansturen van je PV installatie is middels frequency shifting.
Frequency shift: reactief, fysiek mechanisme, de microinverter meet een hoge frequentie en regelt zelf terug. Het frequency shift mechanisme werkt als een analoge "dimmer".
De Multiplussen (3 fase setup neem ik aan?) zullen hiermee ten alle tijden je PV kunnen aansturen.
Als je eenmaal de modbus koppeling actief hebt dan wordt de systemen digitaal gekoppeld.
Modbus Limit Max Power: proactief, digitaal commando, Victron Cerbo GX vertelt de Enphase Envoy direct wat te doen.
Met de modbus koppeling hoeven de MP's niet je frequentie aan te passen om je PV aan te sturen. En kan het Victron ESS ook je PV aan sturen in on grid situatie. Zoals bijv voor NOM sturing.
Zonder modbus koppeling zeker een veilige installatie. Met modbus koppeling heb je een dure oplossing om eindelijk zelf controle te hebben over je Enphase installatie(is Enphase topic dus alle andere voordelen van je oplossing horen hier niet thuis
).
ja ongetwijfeld gelezen (maar niet actief in mijn geheugen dus dat ga ik opzoeken). De installateur is er mee bezig voor nu om de modbus aan te krijgen.
Ja het is nu frequency shift idd. Wil het graag via modbus kunnen aansturen dus ga er voor nu vanuit dat dat nog lukt
correct die. Zitten 3 sensoren in/buiten de kast. 1 onderin, 1 bovenin en 1 bij plafond boven kast. En 4 grote ventilatoren bovenin die bij 45 graden aanslaan (nog niet nodig gehad ondanks vol (ont)laden).sandergar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Zwaarste? 3x Multiplus 15000?
Ben wel benieuwd naar de temperatuur ontwikkeling in je kast. Heb je een temperatuur sensoren aangesloten zitten op je installatie? Zitten er flinke ventilatoren in de kast ingebouwd? Of ruimte met airco? Mijn installatie wordt flink warm.
de ruimte is de garage en die wordt mee gekoeld in de zomer door de vloerkoeling. Gaan het meemaken hoe warm die ruimte in de zomer wordt.
paar foto's:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Op de foto staat een 5000 .... Dit is dus een 3x 5000 installatie. Zeker niet de zwaarste en voor een normale installatie die off grid moet kunnen eerder de minimale grootte
Mooie temperaturen. Mijn ruimte is helaas ongekoeld. In rust zit ik al op 30C.
Lol, het is idd de 5000 variant en 15000 in totaal... Daar ging het mis in mijn hoofd.
De 5000 versie is de grootste die in deze kast past vandaar. En als het goed is moet deze installatie voor ons voldoende zijn bij normaal gebruik idd. Laadpaal gebruik ik niet in off grid situaties (die accu's zijn dan zo leeg). Alleen warmtepomp kan lastig zijn bij zeer koude tempen
De 5000 versie is de grootste die in deze kast past vandaar. En als het goed is moet deze installatie voor ons voldoende zijn bij normaal gebruik idd. Laadpaal gebruik ik niet in off grid situaties (die accu's zijn dan zo leeg). Alleen warmtepomp kan lastig zijn bij zeer koude tempen
Als je een directe link hebt, is dat welkom. Ik verdwaal hier nog al eens.sandergar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:56:
Vast al gelezen hoe ik het uieindelijk geregeld heb kunnen krijgen bij Enphase?
T.a.v. koeling. Kan "dat spul" allemaal een beetje tegen stof? Ik dacht er aan het in de houtwerkplaats te plaatsen en ondanks afzuiging wordt het toch wel stoffig.
Que? 36 zonnepanelen en dan geen stroom hebben in off grid voor het opladen van je auto? Wat doe je als je thuis batterijen vol zijn? Je zonnepanelen uitzetten i.p.v. je auto opladen?RoelsRules schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:57:
Laadpaal gebruik ik niet in off grid situaties (die accu's zijn dan zo leeg). Alleen warmtepomp kan lastig zijn bij zeer koude tempen
Google is your friendknotwilg schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Als je een directe link hebt, is dat welkom. Ik verdwaal hier nog al eens.
https://gathering.tweaker...message/82497722#82497722
Nee dat zeker niet! Ik bedoel meer dat ik niet wil dat hij gaat laden vanuit de accu's. Zeker wel vanuit de panelen. Dus off grid wil ik die optie hebben en niet dat hij in de nacht gaat laden vanuit accu's dussandergar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Que? 36 zonnepanelen en dan geen stroom hebben in off grid voor het opladen van je auto? Wat doe je als je thuis batterijen vol zijn? Je zonnepanelen uitzetten i.p.v. je auto opladen?
Geen idee welke laadpaal je hebt. Mijn laadpaal staat op "Solar Only" (niet in de winter). Volgt dus zo nauwkeurig mogelijk de Enphase productie/opwekking. Pakt hierdoor geen stroom van de installatie dus ook niet van de batterij. Voor het laden 's nachts zal je idd je batterij instructie moeten geven om niet te ontladen tijdens het gebruik van je laadpaal.RoelsRules schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:04:
[...]
Nee dat zeker niet! Ik bedoel meer dat ik niet wil dat hij gaat laden vanuit de accu's. Zeker wel vanuit de panelen. Dus off grid wil ik die optie hebben en niet dat hij in de nacht gaat laden vanuit accu's dus
Peblar business hier als lader en via evcc meestal op solar only inderdaad. En soms met een plan om bv in de goedkopere uren toch geladen te zijn in de ochtend. Heb evcc instructie aan staan dat hij niet moet laden uit de accu dus zou goed moeten gaansandergar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Geen idee welke laadpaal je hebt. Mijn laadpaal staat op "Solar Only" (niet in de winter). Volgt dus zo nauwkeurig mogelijk de Enphase productie/opwekking. Pakt hierdoor geen stroom van de installatie dus ook niet van de batterij. Voor het laden 's nachts zal je idd je batterij instructie moeten geven om niet te ontladen tijdens het gebruik van je laadpaal.
Gisteren heb ik m'n 3,5 jaar oude IQ gateway standard vervangen door een metered (ging heel soepel, software update nam wel veel tijd in beslag met talloze reboots). Ik heb Enphase een verzoek gestuurd om de beschikbaar gekomen standard te resetten. Is er nog iets anders wat ik moet resetten op het apparaat zelf? De gateway is altijd via ethernet verbonden geweest, dus wifi credentials staan er sowieso niet in.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Ik heb sinds vanmorgen versie D8.3.5528 gepushed gekregen op mijn IQ Gateway. Maar sindsdien knijpt ie mijn productie, zodat er niets geëxporteerd wordt, alleen eigen gebruik, dus productie is in mijn geval gelijk aan consumptie, op een 10 tal watt na.
Ik heb in de Enlighten app beide profielen geprobeerd, hij stond bij mij op AI Optimalisatie ivm dynamisch contract. Maar switchen naar Eigen verbruik verandert niets aan de productie.
Ik zal de Gateway eens herstarten.
Edit: Herstart heeft geen verbetering opgeleverd.
Ook vreemd, envoy_70900_current_voltage geeft nu 260V, terwijl envoy_70900_current_voltage_l1 onder de 250V zit, 1 fase systeem.
Ik heb in de Enlighten app beide profielen geprobeerd, hij stond bij mij op AI Optimalisatie ivm dynamisch contract. Maar switchen naar Eigen verbruik verandert niets aan de productie.
Ook vreemd, envoy_70900_current_voltage geeft nu 260V, terwijl envoy_70900_current_voltage_l1 onder de 250V zit, 1 fase systeem.
[ Voor 15% gewijzigd door ardvark99 op 14-06-2026 15:36 ]
Hier precies hetzelfde zie ik nu maar het lijkt vooral een rapportage fout te zijn. De opwek is exact gelijk aan verbruik vanaf 9.00u maar het verbruik is veel te hoog. Homewizard P1 geeft heel andere getallen iig.ardvark99 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:47:
Ik heb sinds vanmorgen versie D8.3.5528 gepushed gekregen op mijn IQ Gateway. Maar sindsdien knijpt ie mijn productie, zodat er niets geëxporteerd wordt, alleen eigen gebruik, dus productie is in mijn geval gelijk aan consumptie, op een 10 tal watt na.
Ik zie overigens ook allerlei foutmeldingen bij de omvormers. Eerst maar eens een nachtje afwachten, dat lost het meestal wel op
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik heb dezelfde versie.ardvark99 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:47:
Geen problemen hoor.
Hier ook vandaag D8.3.5528 gekregen. Ik heb ook een zeer grote opbrengst met de gelijk verbruik over de periode van een uur. 160kWh waar 3-5kWh normaal is.
( @RoelsRules wat een beest. jaloers.)
ik zit al een tijdje te loeren op de https://enphase.com/nl-be/homeowners/iq-balcony-solar-system in de hoop dat die nog uitkomt voor nederland. Liever nog een goedkope variant, stuk kleiner, van de https://enphase.com/nl-nl/store/storage/iq-system-controller-3-int, die dan kleiner is, en niet heel fancy de ATS gaat lopen uithangen, maar gewoon een domme TS, die dan wel bij stroomuitval een gridje opzet met mijn 5P Flex. Lekker koffie zetten als de apocalyps buiten uitbreekt.
Enphase belooft dat het goed komt, maar ja, nog niks dus.
Nu zie ik dit: https://www.lidl.nl/p/tronic-balkon-zonnepanelen-800-w/p100387234 Reviews: meh, maar ja...
Is er een fatsoenlijk systeempje dat een kleine batterij is, waar ik solar gewoon kan inprikken, 220 uitgang (voor die apocalyps-koffie), en die ook nog die solar terug kan geven aan het net(evt via de batterij) als er even geen apocalyps is?
https://www.bluettipower.eu/products/elite-200-v2-200w?variant=55138314256760 dit bijvoorbeeld,maar dan met terugleverding zodat mijn 5Pflex weer meevult.
ik zit al een tijdje te loeren op de https://enphase.com/nl-be/homeowners/iq-balcony-solar-system in de hoop dat die nog uitkomt voor nederland. Liever nog een goedkope variant, stuk kleiner, van de https://enphase.com/nl-nl/store/storage/iq-system-controller-3-int, die dan kleiner is, en niet heel fancy de ATS gaat lopen uithangen, maar gewoon een domme TS, die dan wel bij stroomuitval een gridje opzet met mijn 5P Flex. Lekker koffie zetten als de apocalyps buiten uitbreekt.
Nu zie ik dit: https://www.lidl.nl/p/tronic-balkon-zonnepanelen-800-w/p100387234 Reviews: meh, maar ja...
Is er een fatsoenlijk systeempje dat een kleine batterij is, waar ik solar gewoon kan inprikken, 220 uitgang (voor die apocalyps-koffie), en die ook nog die solar terug kan geven aan het net(evt via de batterij) als er even geen apocalyps is?
https://www.bluettipower.eu/products/elite-200-v2-200w?variant=55138314256760 dit bijvoorbeeld,maar dan met terugleverding zodat mijn 5Pflex weer meevult.
Homewizard geeft aan dat er een storing is met Enphase. De Metered Gateway/Enlighten app geeft sinds 0945 ook hier aparte data: geen totaal grid verbruik en lijkt de gebruikscijfers te spiegelen van de opwek.
Ben benieuwd hoe het morgen is als het hele zaakje opnieuw is opgestart. Zal wel goed komen toch?
Ben benieuwd hoe het morgen is als het hele zaakje opnieuw is opgestart. Zal wel goed komen toch?
Kijk eens naar ZendureThijzzz2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:22:
( @RoelsRules wat een beest. jaloers.)
Homewizard geeft aan dat er problemen zijn met de data vanuit Enphase. Maar ik krijg ook geen data meer te zien in Pvoutput. Heeft dat mogelijk met hetzelf probleem te maken?
Wellicht te maken met de inlog methode / API waarmee Enphase aan het rommelen is. Omdat de HA integratie ook niet meer werkte van de week.
Ook hier de update gehad. Via modbus ook geen gegevens meer beschikbaar.
Zit nog op D8.3.5525. Geen problemen dit weekend, maar wel grote problemen gehad eind mei/begin juni toen de Gateway helemaal uitviel. Het heeft Enphase 3 dagen gekost om de nodige firmware op afstand te repareren.
Ik zal wel weer wat gemist hebben. Normaal gebruik ik
https://192.168.2.2/home#auth
en wordt vandaar uit doorgestuurd naar een enphase site voor een token, nu echter naar een grijs scherm waar ik het token moet invullen? Een stapje terug:
401 Authorization Required
Redirecting to https://192.168.2.2/login.html Het grijze scherm.
en nu...? Hoe krijg ik toegang tot m'n eigen systeem.
(met m'n eigen programma kan ik het token (nog) wel ophalen, maar da's niet het doel van de exercitie)
Dan modbus / softwareversie problemen etc. posten jullie dat ook op het Enphase community portal?
en wordt vandaar uit doorgestuurd naar een enphase site voor een token, nu echter naar een grijs scherm waar ik het token moet invullen? Een stapje terug:
(met m'n eigen programma kan ik het token (nog) wel ophalen, maar da's niet het doel van de exercitie)
Dan modbus / softwareversie problemen etc. posten jullie dat ook op het Enphase community portal?
Enphase is weer lekker bezig. Ik zit overigens ook nog op D8.3.5525 en nog niet op D8.3.5528. Boel werkt nu dus nog wel (in HA), maar ik voel de bui al weer hangen. Wel jammer dat ze zo het aan het klooien zijn / steeds lastiger proberen / lijken te maken.
Vandaag is de productie wel hoger dan de consumptie, alleen de waardes voor Today's Energy kloppen nog steeds niet, dit zijn totale geworden ipv today's. Nu weet ik niet of dit de installer integratie is. Normaal was dit de dag productie en consumptie in Wh, zoals in de grafiek, alleen zit daar een lange vertraging in. In heb nog geprobeerd om de statistieken (Ontwikkelaarshulpmiddelen) aan te passen door te zoeken op vreemde waardes, maar dat hielp niet.
En de current voltage op een 1 fase systeem geeft 2 verschillende waardes op algemeen en L1.
En de current voltage op een 1 fase systeem geeft 2 verschillende waardes op algemeen en L1.
In mijn installatie lijkt het issue te zitten in het configureren van het profiel :
/f/image/Q82r6V0CRC7pOxiaw6ZkYFDR.png?f=fotoalbum_large)
Zojuist Enphase Support gesproken, schijnt bij meerdere Modbus installaties voor te komen. Ze gaan nu op afstand proberen dit te herstellen. Zou over 2 uurtjes weer moeten werken.
/f/image/Q82r6V0CRC7pOxiaw6ZkYFDR.png?f=fotoalbum_large)
Zojuist Enphase Support gesproken, schijnt bij meerdere Modbus installaties voor te komen. Ze gaan nu op afstand proberen dit te herstellen. Zou over 2 uurtjes weer moeten werken.
Hier al vanaf 4 juni problemen met voorheen werkende modbus, inmiddels 3 service meldingen incl. toezeggingen tot oplossen verder, helaas nog steeds geen licht in de tunnel. Dat zijn heel veel 2 uurtjes verder dan jij nu bent 😉
Hoe meer "strijders" hoe eerder het is opgelostBuysB schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:04:
Hier al vanaf 4 juni problemen met voorheen werkende modbus, inmiddels 3 service meldingen incl. toezeggingen tot oplossen verder, helaas nog steeds geen licht in de tunnel. Dat zijn heel veel 2 uurtjes verder dan jij nu bent 😉
Jij hebt hetzelfde issue? Of is jouw probleem anders van aard?
Ik heb een Victron Multiplus 2 48 3000 1fase met 12kWh Pylontech accu's waarbij de Enphase PV via Envoy metered communiceerde met elkaar. Kon in VRM van Victron zowel PV uitzetten (zero production) als terug regelen (PEL). Helaas is door een 'back-end' wijziging van Enphase iets gebeurd waardoor poort 502 is dichtgezet en er geen communicatie meer mogelijk is...... Zit zelf nog steeds op D8.3.5289 dus heeft niets met de software update te maken lijkt mij.
[ Voor 13% gewijzigd door BuysB op 15-06-2026 13:47 ]
Heeft er iemand ervaring of gebruikt het Enphase systeem met een Solid hybride omvormer S6-serie (+ accu)??
Ik ben vooral benieuwd of de omvormer inderdaad de IQ micro-inverter terug kan regelen middels de frequency-shifting. Er wordt expliciet o.a. Enphase genoemd, aangesloten op de Smart Port.
Ik ben vooral benieuwd of de omvormer inderdaad de IQ micro-inverter terug kan regelen middels de frequency-shifting. Er wordt expliciet o.a. Enphase genoemd, aangesloten op de Smart Port.
Idd, de 2 uur heeft niet tot een oplossing geleid ... leuker nog ... de installatie is na mijn telefoon met support geheel gestopt met produceren. Er valt nu ook niets meer te communicerenBuysB schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:39:
Ik heb een Victron Multiplus 2 48 3000 1fase met 12kWh Pylontech accu's waarbij de Enphase PV via Envoy metered communiceerde met elkaar. Kon in VRM van Victron zowel PV uitzetten (zero production) als terug regelen (PEL). Helaas is door een 'back-end' wijziging van Enphase iets gebeurd waardoor poort 502 is dichtgezet en er geen communicatie meer mogelijk is...... Zit zelf nog steeds op D8.3.5289 dus heeft niets met de software update te maken lijkt mij.
Lekker dan, helaas geen 👎 mogelijk maar ze zijn lekker bezig daar
Net even gekeken, ik krijg dat inderdaad ook. Je moet dan eerste een token ophalen via https://entrez.enphaseenergy.com. Daar log je in, dan krijg je een token, en die gebruik je bij je lokale login.knotwilg schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:56:
Ik zal wel weer wat gemist hebben. Normaal gebruik ik
Dat was eerst niet zo, weet niet vanaf welke gateway versie nu wel, maar ook dat hebben ze dus verder dichtgetimmerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 15-06-2026 19:47 ]
Hebben bovenstaande problemen te maken met de TCP koppeling die je o.a. voor Victron kan gebruiken? Zo ja dan moet er misschien een VM-3P75CT in mijn ontwerp er bij komen om deze problemen te voorkomen.
Wat gaat dan de functie worden van deze VM-3P75CT? Waarom denk je deze nodig te hebben?Kanoet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:12:
Hebben bovenstaande problemen te maken met de TCP koppeling die je o.a. voor Victron kan gebruiken? Zo ja dan moet er misschien een VM-3P75CT in mijn ontwerp er bij komen om deze problemen te voorkomen.
Zonder VM-3P75CT en zonder Enphase gegevens :
/f/image/v6vDk77YZYbqXt3jhn44nUvu.png?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste nadeel nu : mijn EMS kan mijn Enphase productie niet limiteren in het geval van off-grid situatie. Gelukkig heb ik alternatieve manieren om mijn Enphase installatie te limiteren. En ... off-grid situatie zal er zeer waarschijnlijk ook niet komen.
Ik heb zo'n gevoel dat limiteren via PEL (via het relaisblok) waarschijnlijk door Enphase nu ook onmogelijk is gemaakt. Kan het helaas nog niet testen doordat mijn installatie nu niet produceert.
[ Voor 23% gewijzigd door sandergar op 15-06-2026 23:54 ]
Ik heb gelukkig de ET112 nog laten zitten die voor de modbus dienst deed als PV meter, usb weer in de cerbo en klaar is Buys. Is alleen waardeloos natuurlijk dat Enphase zo onbetrouwbaar is. Heb nu ongeveer 10x de hulp ingeroepen van de 'helpdesk' 4x voor aanzetten van mn eigen modbus, 2x die van een ander welke nog steeds niet werkt, en nu 4x voor herstel van mn modbus verbinding die het ook nog niet doet. Volgens mij heb ik ook 10 verschillende 'techneuten' gehad, meeste met Aziatische namen 🙄
Enphase is bezig om ook de 3T en/of 10T aan de System Controller te kunnen koppelen. Mocht dat lukken dan zou je die op fase 1 aan kunnen sluiten.
Kunnen die dan gemengd worden met flexphase 5P?Eddie_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:20:
Enphase is bezig om ook de 3T en/of 10T aan de System Controller te kunnen koppelen. Mocht dat lukken dan zou je die op fase 1 aan kunnen sluiten.
Mogelijk is deze vraag al eerder voorbij gekomen, maar ik kon het met de zoekfunctie en in de Topic start niet vinden:
Ik ga binnenkort iemand helpen met het omzetten van zijn installatie naar 3 fase na het aanpassen van aansluiting door de netbeheerder. De Micro omvormers zijn al voorbereid voor verdeling over 3 fases en zijn nu allemaal op 1 fase aangesloten. Het Enphase systeem is nieuw voor mij.
De hardware aanpassingen zijn het vervangen van de IQ Relay 1 fase door een 3 fase variant + 3 fase aardlekautomaat en het vervangen van de IQ Gateway Standaard naar een Metered variant. Qua elektrische installatie van de nieuwe componenten is het allemaal duidelijk.
Ook het aanmaken van een installateur account volgens de instructies en het koppelen van de bestaande installatie is duidelijk beschreven hier. Wat mij nog niet duidelijk is:
- Moet ik eerst de hardware vervangen (IQ Relay en IQ Gateway) en daarna in de software de nieuwe componenten toevoegen? Of moet ik voor de hardware wijziging de oude al verwijderen uit de software?
- Kan ik beide componenten tegelijk vervangen? Of is het beter om eerst de IQ Gateway te vervangen en toe te voegen in de software, en vervolgens het systeem om te zetten naar 3 fase met de nieuwe Q-Relay? Of juist andersom?
Ik ga binnenkort iemand helpen met het omzetten van zijn installatie naar 3 fase na het aanpassen van aansluiting door de netbeheerder. De Micro omvormers zijn al voorbereid voor verdeling over 3 fases en zijn nu allemaal op 1 fase aangesloten. Het Enphase systeem is nieuw voor mij.
De hardware aanpassingen zijn het vervangen van de IQ Relay 1 fase door een 3 fase variant + 3 fase aardlekautomaat en het vervangen van de IQ Gateway Standaard naar een Metered variant. Qua elektrische installatie van de nieuwe componenten is het allemaal duidelijk.
Ook het aanmaken van een installateur account volgens de instructies en het koppelen van de bestaande installatie is duidelijk beschreven hier. Wat mij nog niet duidelijk is:
- Moet ik eerst de hardware vervangen (IQ Relay en IQ Gateway) en daarna in de software de nieuwe componenten toevoegen? Of moet ik voor de hardware wijziging de oude al verwijderen uit de software?
- Kan ik beide componenten tegelijk vervangen? Of is het beter om eerst de IQ Gateway te vervangen en toe te voegen in de software, en vervolgens het systeem om te zetten naar 3 fase met de nieuwe Q-Relay? Of juist andersom?
Werd gisteren gezegd van wel.Coffeeroam schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:30:
[...]
Kunnen die dan gemengd worden met flexphase 5P?
@Melvin15397 Vanuit de ITK kan je bij het systeem onderaan in het scherm kiezen voor vervanging. Daar aangeven dat je de Gateway en IQ Relais wil vervangen. Dit kan je doen voordat je het fysiek vervangt of nadat je het geïnstalleerd hebt. Ik zou zelf eerst de vervanging in de toolkit doorvoeren en daarna de fysieke installatie uitvoeren.
Ik heb nog geen toegevoegde waarde kunnen ontdekken dat het IQ Relais wel/niet zichtbaar is in de installatie.
Ik heb nog geen toegevoegde waarde kunnen ontdekken dat het IQ Relais wel/niet zichtbaar is in de installatie.
Ah, dus die Victron's hebben genoeg in huis om zelf te meten.sandergar schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:46:
[...]
Wat gaat dan de functie worden van deze VM-3P75CT? Waarom denk je deze nodig te hebben?
Zonder VM-3P75CT en zonder Enphase gegevens :
[Afbeelding]
Mijn grootste nadeel nu : mijn EMS kan mijn Enphase productie niet limiteren in het geval van off-grid situatie. Gelukkig heb ik alternatieve manieren om mijn Enphase installatie te limiteren. En ... off-grid situatie zal er zeer waarschijnlijk ook niet komen.
Ik heb zo'n gevoel dat limiteren via PEL (via het relaisblok) waarschijnlijk door Enphase nu ook onmogelijk is gemaakt. Kan het helaas nog niet testen doordat mijn installatie nu niet produceert.
Maar je geeft ook aan dat zónder energiemeting (van de Enphase) de productie niet beperkt kan worden? Ik dacht dat de Victron's dit automatisch via frequentieverschuiving regelden. Je geeft aan dat dit enkel werkt als ze gekoppeld zijn met Enphase? Ik dacht dat Victron zélf die frequentie verschuift en Enphase volgend is in zo'n situatie, en dat dit aan de hand van bijvoorbeeld een netcode gaat. Mijn indruk was ook dat de communicatie vanuit Enphase te langzaam gaat om dit bij volle accu's + blackout te kunnen doen.
Kan je aangeven waar ik de mist in ga?
Als je gehele installatie achter de MP's zit dan meten de MP's zelf de netspanning en stroom. Zit niet alles achter de MP's dan wel een aparte meter nodig aan het begin van je installatie. Mijn Enphase consumptie CT's heb ik dan ook niet aan het begin van mijn installatie zitten maar achter de MP's zodat ze ook echt de consumptie van mijn huis installatie (incl laadpaal) meten en hierdoor dus niet de stroom meten die wordt gebruikt door mijn batterijen.Kanoet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:27:
Ah, dus die Victron's hebben genoeg in huis om zelf te meten.
Helemaal correct, bedankt voor deze correctie! Was ik zelf even vergeten. Iets te druk nu om mijn installatie weer aan de praat te krijgen.Kanoet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:27:
Maar je geeft ook aan dat zónder energiemeting (van de Enphase) de productie niet beperkt kan worden? Ik dacht dat de Victron's dit automatisch via frequentieverschuiving regelden. Je geeft aan dat dit enkel werkt als ze gekoppeld zijn met Enphase? Ik dacht dat Victron zélf die frequentie verschuift en Enphase volgend is in zo'n situatie, en dat dit aan de hand van bijvoorbeeld een netcode gaat. Mijn indruk was ook dat de communicatie vanuit Enphase te langzaam gaat om dit bij volle accu's + blackout te kunnen doen.
Kan je aangeven waar ik de mist in ga?
Moet zijn :
- Victron kan off-grid via frequentieverschuiving mijn Enphase installatie nog limiteren
- Mijn HA kan mijn Enphase installatie niet meer limiteren of uitzetten tenzij ik mijn Shelly's ga aanspreken
Zeiden ze misschien ook nog wanneer ze verwachten daarmee gereed te zijn?
Nee een datum/deadline geven ze niet snel aan.
Zeiden ze ook nog iets over het mixen van de 5P standaard samen met de 5P Flexphase?Eddie_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:20:
Zit waarschijnlijk dan nog steeds in de betatest van hun.Eddie_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:20:
Afgelopen weekend heb ik een test gedaan met mn Enphase systeem. Heb hier een system controller met 2x5P-flex en zonnepanelen.Daarnaast op een eigen gateway-metered een 10T op 3-fase. Enerzijds wilde ik weten hoe de 10T zich hier gedraagt. Anderzijds wilde ik de blackstart in praktijk zien.
Netuitval gesimuleerd door de hoofdautomaten naar net af te schakelen. Batterijen 5P op 15% en de 10T toen op 70%.
Zoals gehoopt en verwacht gaat alles in huis gewoon door. Er volgt een sms van Enphase dat je naar off-grid bent gegaan, die je adviseert de niet-essentiële gebruikers uit te zetten.
De 10T ging zich ontladen naar het huis en de 5P,s. De 5P’s kunnen sneller reageren op gebruikers en worden mogelijk om die reden gevuld…of om de soh te middelen…dat weet ik niet.
Gedurende de nacht was mijn verbruik te weinig om de batterijen naar stand-by te krijgen…dus de blackstart in de ochtend middels de IQ8’s op het dak, heeft niet plaats gevonden.. Wordt komend weekend denk ik. 😄
De non-backup (ev-lader) valt inderdaad uit. Ik heb deze met een omschakelaar op de backup zitten, zodat ik eventueel toch kan laden in een off-grid situatie. Omdat ik mn blackstart test niet heb kunnen doen, die omschakelaar gebruikt om te zien of ik de auto kon gaan laden met de laatste 20% batterijvulling. De auto laadde op een minimum vermogen van ca. 4 kW (3x6A). Op zich prima als het echt zou moeten.
Na een half dagje off-grid weer de automaten ingeschakeld…na een seconde of 30-40 is de frequentie kennelijk weer gesynchroniseerd en hoor je de relais inschakelen. Even later volgt weer een sms van Enphase dat je weer on-grid bent.
Helemaal leuk😄
Ja, daar zijn ze ook mee bezig. Ik verwacht dat dit zal samenvallen met dezelfde samenvoeging op één Gateway Metered. Uiteraard zal de standaard wel op de eerste fase aangesloten moeten worden.dccm schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:35:
[...]
Zeiden ze ook nog iets over het mixen van de 5P standaard samen met de 5P Flexphase?
Wat ook nog werd gezegd over het puur laten draaien op de systemcontroller door zelf de hoofdschakelaar uit te zetten: Dit schijnt voor een paar dagen te werken maar daarna zouden er problemen met de netsynchronisatie kunnen optreden waardoor ook de SOC niet meer correct weergegeven zouden worden (aldus Marcus van Enphase). @WillemP22 jij hebt al eens een wat langere periode offgrid gedraaid, heb jij hier iets van gemerkt?
[ Voor 35% gewijzigd door Eddie_ op 17-06-2026 07:54 ]
Ik heb alleen onlangs off-grid gedraaid op de system controller....van 22.00 tot 11.00h ongeveer.Eddie_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:51:
[...]
Ja, daar zijn ze ook mee bezig. Ik verwacht dat dit zal samenvallen met dezelfde samenvoeging op één Gateway Metered. Uiteraard zal de standaard wel op de eerste fase aangesloten moeten worden.
Wat ook nog werd gezegd over het puur laten draaien op de systemcontroller door zelf de hoofdschakelaar uit te zetten: Dit schijnt voor een paar dagen te werken maar daarna zouden er problemen met de netsynchronisatie kunnen optreden waardoor ook de SOC niet meer correct weergegeven zouden worden (aldus Marcus van Enphase). @WillemP22 jij hebt al eens een wat langere periode offgrid gedraaid, heb jij hier iets van gemerkt?
Het viel me toen wel op dat de SOC-% waardes in de app vertraagd waren....dus ik ging steeds in de toolkit kijken wat ie daar aangaf. Hoe actueel die waren kan ik niet zeggen...maar waren anders, het veranderde daar eerder. Ik heb altijd begrepen dat die soc-% gewoon corresponderen met een batterijspanning....mogelijk is die meting niet nauwkeurig genoeg...of zo. Iemand die er meer over weet of kan zeggen?
[ Voor 19% gewijzigd door WillemP22 op 17-06-2026 10:55 ]
Dan was het vast @drboneym .
Hier schrijf je expliciet bij "door hoofdschakelaar uit te zetten".Eddie_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:51:
[...]
Ja, daar zijn ze ook mee bezig. Ik verwacht dat dit zal samenvallen met dezelfde samenvoeging op één Gateway Metered. Uiteraard zal de standaard wel op de eerste fase aangesloten moeten worden.
Wat is dan het verschil tussen "hoofdschakelaar uitzetten" en échte netuitval? Daar is toch geen verschil tussen?
Klopt daar zit qua werking geen verschil in. Maar zonder echte netuitval kun je zelf bepalen om te gaan draaien op de systemcontroller. En zeker in deze periode zou je dan (met voldoende accu's) toch een behoorlijk langere tijd off grid moeten kunnen draaien.
(hopen dat dit duidelijk is omschreven
)
(hopen dat dit duidelijk is omschreven
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/6dk0a7uJnKOa4JywbZPqZgEc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YYbd6k9Vyjs2dJOAGq8JwURE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ff7VlneZwOKp57i7tDwJqfje.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Dv2a6LRrJOrytnXHUNL3qi4J.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GIJzFDnGQ8T4H7DBPVSUjfed.jpg?f=fotoalbum_tile)