targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
Ik had al een bestaande installatie met 12 zonnepanelen met IQ7+ omvormers, op 1 fase. Onlangs zijn er 6 extra zonnepanelen, verdeeld over 3 fases, en 2 Enphase accu’s van 5 kWh 3fase geplaatst in mijn vrijstaande garage.
De afstand van de garage naar de meterkast is ongeveer 35 meter. Deze meter-/groepenkast is door dezelfde installateur omgebouwd naar 3 fasen. Via een mantelbuis is een 3-fase kabel getrokken, evenals één UTP-kabel om de meetspoelen aan te sluiten op de envoy metered die in de meterkast hangt.
In de garage is een mini-groepenkast geplaatst met onder andere 2x een 3-fase Q-relais, automaten voor de zonnepanelen, de EV-laadpaal en de thuisbatterij, plus een hoofdschakelaar. De UTP-kabel is aangesloten op de meetspoelen, welke naar de woning gaat en in de envoy zit aangesloten.
Sinds de aanleg heb ik echter meetfouten op de Envoy Metered, welke de app ook aangeeft. De installateur heeft vorige week geprobeerd de 6 nieuwe panelen terug te zetten op 1 fase, in de hoop dat dit het meetprobleem zou oplossen, alleen loste dit het probleem ook niet op.
De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken, want per fase 2 meetspoelen = 6 meetspoelen. Daar ben ik niet blij mee, omdat dan opnieuw het tegelwerk eruit moet. Ik heb ook aangegeven dat de kosten hiervoor wat mij betreft voor zijn rekening zijn, aangezien het probleem er na/tijdens de oplevering ook al was en dit een installatie fout is.
Ik zie de 6 panelen wel in de Enphase app en zie ook dat ze dagelijks opwek hebben, zie dit ook terug in de homewizard app, alleen neemt de envoy deze productie nu niet mee. Daarnaast wijkt het verbruik in de woning nu ook af volgens de envoy omdat er productie is waar de envoy niets vanaf weet.
Nu is mij vraag: Gaat dat zo werken met die UTP kabels?Is het niet slimmer om de 6 panelen direct op de groepenkast in de woning aan te sluiten, d.m.v. een extra 3fase kabel te trekken terug de woning in?
Het alternatief zou zijn een extra envoy in de garage ophangen alleen zie ik dat niet zo zitten, dan had ik net zo goed 1 stringomvormer kunnen nemen.