• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
Eddie_ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:39:
Klopt daar zit qua werking geen verschil in. Maar zonder echte netuitval kun je zelf bepalen om te gaan draaien op de systemcontroller. En zeker in deze periode zou je dan (met voldoende accu's) toch een behoorlijk langere tijd off grid moeten kunnen draaien.
(hopen dat dit duidelijk is omschreven :) )
Dan snap ik 'm. Na langere tijd off-grid kloppen de SoC waarden niet meer (ongeacht of het netuitval was of gewoon bewust off grid gaan).

Maar het lijkt mij dat dat komt omdat de batterijen een tijd niet meer 100% vol zijn geweest. Als ze wel weer een keer 100% vol zijn geweest dan zijn ze toch weer gehercalibreerd en daarna zou de Soc weer een tijdje moeten kloppen?

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Mee eens, dat lijkt mij ook. Ik heb helaas niet alles kunnen zien van de webinar en weet niet of men hier nog dieper op in is gegaan.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
BuysB schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:32:
Ik heb gelukkig de ET112 nog laten zitten die voor de modbus dienst deed als PV meter, usb weer in de cerbo en klaar is Buys. Is alleen waardeloos natuurlijk dat Enphase zo onbetrouwbaar is. Heb nu ongeveer 10x de hulp ingeroepen van de 'helpdesk' 4x voor aanzetten van mn eigen modbus, 2x die van een ander welke nog steeds niet werkt, en nu 4x voor herstel van mn modbus verbinding die het ook nog niet doet. Volgens mij heb ik ook 10 verschillende 'techneuten' gehad, meeste met Aziatische namen 🙄
Vooralsnog geen werkende Modbus. Gateway is door Enphase geheel gereset waardoor de productie ook plat lag. Zelf maar de scans uitgevoerd toen ik hier eenmaal achter kwam om de productie tenminste weer opgang te hebben. Grid profiel was niet meer het Victron profiel. Sinds vandaag eindelijk het Victron profiel weer actief echter nog steeds geen modbus (poort 502) actief. :(

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:39
@sandergar ik zag dat jij idd een profiel hebt waar Victron achter staat, die heb ik nooit gehad of kan niet vinden waar jij dat vandaan haalt. Bij mij werkte het voorheen wel prima uiteraard na activering door Enphase.

  • Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 13:15
Vanmorgen iets vreemds meegemaakt. Op 3 dakdelen heb ik zonnepanelen met inverters verdeeld over 3 fases via een Envoy Metered.

Net voor 12:00 zag ik via HA dat de inverters op een dakdeel allemaal op 0W stonden terwijl de overige inverters wel vermogen leverde. Ook in de meterkast gekeken en op de Envoy brandde een rood ledje (At least one microinverter is not producing or third-party PV system is not producing)

Na een klein half uurtje was de storing voorbij en leverde alle inverters weer vermogen en ging de Led weer naar groen. Zover ik in Homewizard kan terug zien is er geen spanningspiek of drop geweest op een van de fases. en zitten ze alledrie rond de 235V.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn geweest?

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
BuysB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:27:
@sandergar ik zag dat jij idd een profiel hebt waar Victron achter staat, die heb ik nooit gehad of kan niet vinden waar jij dat vandaan haalt. Bij mij werkte het voorheen wel prima uiteraard na activering door Enphase.
Net als jij : geactiveerd/ingesteld door Enphase.

Geen idee wat het profiel precies anders heeft dan het gewone NL profiel. De modbus instelling (poort 502) lijkt buiten het profiel om geactiveerd te worden.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@Mjans19 Lastig om hier iets over te zeggen. Ik zie de laatste tijd wel vaker voorbijkomen dat micro omvormers niet meer communiceren/produceren. Dit zonder enig aanwijsbare reden (netspanning rond de 230V).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:39
[Afbeelding]

Het grappige @sandergar is dat er boven jouw plaatje Q relais staat, het lijkt erop dat deze uit het lokale API benadering komt, in al mijn benaderingen (toolkit, Enlighten App, enphase manager, enphase service manager) geeft hij helemaal geen profiel voor de q relais

[ Voor 32% gewijzigd door BuysB op 18-06-2026 14:51 ]


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
BuysB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:47:
[Afbeelding]

Het grappige @sandergar is dat er boven jouw plaatje Q relais staat
Waarom grappig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l9qoQk2fgjtdp5MuvUg0EraYuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xPo7JUNRwqJrx5ohCGObxbEk.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:39
@sandergar Ik heb zover ik weet altijd een profiel ingegeven op de Gateway, via alle programma's die ik tot mijn beschikking heb (behalve lokaal) wordt ook alleen maar een profiel aangegeven bij de Gateway (Envoy S metered) dus er staat geen profiel bij het IQ relais of bij de micro's

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
sandergar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:08:
[...]

Nog een voordeel van het hebben van een Victron installatie :
[Afbeelding]

In HA kan ik niet alleen de batterij aan of uit zetten, ik kan op de watt nauwkeurig bepalen wat de batterij moet doen. Laden of ontladen en dan ook met hoeveel watt.

En dank de Modbus koppeling tussen Victron en Enphase kan ik hetzelfde doen in HA met de Enphase productie. Een simpele slider om de Enphase productie aan te sturen :
[Afbeelding]

@Eddie_ Heb je geen studie HA voor nodig ;)
Heb je wat meer info over deze setup toevallig?

Ik ben naar Victron of Deye aan het kijken. Bij beide krijg ik het niet duidelijk of in on-grid mode de IQ7+ omvormers afgeschaald kunnen worden naar huidige verbruik. En zo ja, hoe / welke hardware.

Water-Escape


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
BuysB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:20:
@sandergar Ik heb zover ik weet altijd een profiel ingegeven op de Gateway, via alle programma's die ik tot mijn beschikking heb (behalve lokaal) wordt ook alleen maar een profiel aangegeven bij de Gateway (Envoy S metered) dus er staat geen profiel bij het IQ relais of bij de micro's
Dit kunnen de installateurs hier vast beter uitleggen maar zover ik het weet wordt hetgeen jij doet op de gateway doorgezet naar je relais en je micro's. Het relais en de micro's zijn dan geconfigureerd. Als dit eenmaal gebeurd is zou je technisch gezien de gateway offline kunnen halen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Heb je wat meer info over deze setup toevallig?

Ik ben naar Victron of Deye aan het kijken. Bij beide krijg ik het niet duidelijk of in on-grid mode de IQ7+ omvormers afgeschaald kunnen worden naar huidige verbruik. En zo ja, hoe / welke hardware.
IQ7's alleen via fase verschuiving zover ik weet.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
sandergar schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:20:
[...]

IQ7's alleen via fase verschuiving zover ik weet.
Hoe zou dat in zijn werk gaan / waarmee? Kunnen een Victron of Deye dat of moet ik binnen de Enphase iets aanpassen, zoals een metered nemen bijvoorbeeld?

Water-Escape


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
water_escape schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Hoe zou dat in zijn werk gaan / waarmee? Kunnen een Victron of Deye dat of moet ik binnen de Enphase iets aanpassen, zoals een metered nemen bijvoorbeeld?
Ik las je vraag verkeerd. Het ging om on-grid ... fase verschuiving is bij off-grid.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Donderdagavond 22:00 en een Enphase medewerker probeert mijn issue op te lossen :
Ik heb een image file uitgestuurd om het probleem op te lossen. Mocht het met 24 uur nog steeds niet werken dan kan het zijn dat het om een groter probleem gaat omtrent de modbus, er wordt achter de schermen gewerkt om dit op te lossen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
Hoe doen jouw panelen op het noorden het? (4.450 Wp Enphase Noord 30°) - ik overweeg dat ook te doen.

  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Hoe doen jouw panelen op het noorden het? (4.450 Wp Enphase Noord 30°) - ik overweeg dat ook te doen.
Ik heb pv op het huis 10 op zuid en 4 op noord

(en op garage dak 6 op zuid hoef van 20c en 11 op oost/west)

Op noord doet in de winter op een bewolkte dag net zoveel als zuid.

Nu in de ochtend en in de avond daar extra energie van.

Door het hele jaar heen doen ze natuurlijk niet zoveel als alleen op zuid.

Dag zoals gister pv zuid 2,5kwh (per paneel)

en de pv op noord 1.8kwh (per paneel)


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIro4mSFZ6n55XOfr5U0TR-DvjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OfQ2kbAmwJQ7oFzvgRU8I4tj.jpg?f=user_large


oost-West.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUM8nb9w7wkDqrUgzT4GYaQl65k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOIHtN9VwNfk1Wm2FOyPIGjR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door SpikeHome op 19-06-2026 14:27 ]


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Hoe doen jouw panelen op het noorden het? (4.450 Wp Enphase Noord 30°) - ik overweeg dat ook te doen.
Rond de 60% over het gehele jaar gezien, precies zoals voorspeld. Sterk afhankelijk van de stand van de zon, bewolking, tijd van het jaar etc. Op een bewolkte dag is er bijna geen verschil.

Panelen zuid vorig jaar gem 500 kWh per paneel (IQ8HC)
Panelen noord vorig jaar gem 300kWh per paneel (IQ8MC)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Rond de 60% over het gehele jaar gezien, precies zoals voorspeld. Sterk afhankelijk van de stand van de zon, bewolking, tijd van het jaar etc. Op een bewolkte dag is er bijna geen verschil.

Panelen zuid vorig jaar gem 500 kWh per paneel (IQ8HC)
Panelen noord vorig jaar gem 300kWh per paneel (IQ8MC)
Dank. interesant ook. Dat is vrij behoorlijk, meer dan ik dacht.

In de winter (vaak bewolkt) is het dan een welkome aanvulling als elk toegevoegd paneel noordwaarts evenveel toevoegt als eentje zuidwaarts. In de zomer ook, als je net wat extra nodig hebt om bv. groen te laden.

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:38:
In de winter (vaak bewolkt) is het dan een welkome aanvulling als elk toegevoegd paneel noordwaarts evenveel toevoegt als eentje zuidwaarts. In de zomer ook, als je net wat extra nodig hebt om bv. groen te laden.
Zonder Noord had ik vandaag weinig productie gehad! Meeste komt vandaag van Noord daar op Zuid mijn productie gehalveerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYeTG_60mD2_2A0nMZaSBsXJX3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LanZdNMBKPgOHhvaPQljc0s.png?f=fotoalbum_large

Vandaag doet Noord voor zo'n 80% mee tot nu toe!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Zonder Noord had ik vandaag weinig productie gehad! Meeste komt vandaag van Noord daar op Zuid mijn productie gehalveerd is.

[Afbeelding]

Vandaag doet Noord voor zo'n 80% mee tot nu toe!
Ik zie uitval van enkele panelen bij jou, maar de panelen die wél werken op zuid worden misschien te warm, in vergelijjking met die op het noorden. Daarom misschien die 80% verhouding.

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
Ik zie uitval van enkele panelen bij jou, maar de panelen die wél werken op zuid worden misschien te warm, in vergelijjking met die op het noorden. Daarom misschien die 80% verhouding.
Yup, 3 micro's zijn uitgevallen, elke 2 weken valt er 1 micro uit .... kijken wanneer nummer 4 uitvalt.
Max temperatuur op zuid vandaag 64 C. Lijkt mij niet overdreven warm voor een glasplaat vol in de zon. Die temp wordt ook bereikt in mijn auto.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Yup, 3 micro's zijn uitgevallen, elke 2 weken valt er 1 micro uit .... kijken wanneer nummer 4 uitvalt.
Max temperatuur op zuid vandaag 64 C. Lijkt mij niet overdreven warm voor een glasplaat vol in de zon. Die temp wordt ook bereikt in mijn auto.
Het rendement van zonnepanelen is afhankelijk van de temperatuur, opbrengst gaat omlaag bij hogere temperatuur, met ongeveer -0.30%/℃.

Dus als het op het zuiden 30 graden warmer is dan op het noorden (door de directe instraling), is het rendement 10% (relatief) lager. Dan heb op een dag niet 2.0 kWh maar 1.8 kWh.

Door het temperatuurverschil komt de opbrengst van de panelen op het noorden dichterbij de panelen op het zuiden.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
Iedereen en alles door de hitte bevangen? Enphase kan Live Status niet aangeven.

Netspanning rond de 245V.

[ Voor 57% gewijzigd door GJzon op 19-06-2026 17:56 ]


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Hoe doen jouw panelen op het noorden het? (4.450 Wp Enphase Noord 30°) - ik overweeg dat ook te doen.
Ik zit op 60%.jaar rond. Huis staat precies op Zuid-Oost. Voor ZO 8 panelen, achter NW ook 8.
Heb ook nog 8 panelen op Oost-West, 15 graden, 4 om 4) op de carport. Ook jaar rond 60%

Alle panelen gelijk. Alle IQ7+

[ Voor 15% gewijzigd door GJzon op 19-06-2026 17:47 ]


  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Het rendement van zonnepanelen is afhankelijk van de temperatuur, opbrengst gaat omlaag bij hogere temperatuur, met ongeveer -0.30%/℃.

Dus als het op het zuiden 30 graden warmer is dan op het noorden (door de directe instraling), is het rendement 10% (relatief) lager. Dan heb op een dag niet 2.0 kWh maar 1.8 kWh.

Door het temperatuurverschil komt de opbrengst van de panelen op het noorden dichterbij de panelen op het zuiden.
Temperatuur warmste moment gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbtapiZaws-cBxqggUUYiWmQSOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgALfojfsKf0hWkUm3Xn1W22.png?f=fotoalbum_large

En voor de volledigheid, ligging van de panelen : 20° tov N, richting NNO-ZZW.

[ Voor 12% gewijzigd door sandergar op 20-06-2026 10:22 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
@sandergar
ik heb net ook gekeken.

Op het platte dak was max temp 72c bij de panelen die op zuid liggen.
Op de woning op zuid was de max temp 63c.

Geen enkele paneel is uitgevallen.

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Temperatuur warmste moment gisteren.

[Afbeelding]

En voor de volledigheid, ligging van de panelen : 20° tov N, richting NNO-ZZW.
Hé, hoe krijg je die temperaturen in het plaatje? En, is dat dan de temperatuur van het paneel, of de temperatuur van de microinverter? (kan heel anders zijn).

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Hé, hoe krijg je die temperaturen in het plaatje? En, is dat dan de temperatuur van het paneel, of de temperatuur van de microinverter? (kan heel anders zijn).
Is beschikbaar in Enlighten manager. Is de temperatuur die Enphase rapporteert dus zal micro temperatuur zijn neem ik aan.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Goeie aanname, is inderdaad de temperatuur van de micro (en niet het paneel).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een paar weken geleden mijn 2 systemen samengevoegd tot een. Dat is goe gelukt en alles tapporteerd nu als een systeem met de metered gateway. Wat ik echter niet voor elkaar krijg is de voor spelling van PV Watts niet voor elkaar. Van de andere 2 daken is het wel goed.
Niet krijg ik elke keer een foutmelding ondanks dat alles is ingevuld.
An error occurred while retrieving information from NREL's PVWatts calculator. Please try again.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeyUoWeLrC9QdPp4oR1Wq4hG0Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rc2z3qUdjkKN6jyuXFDbVjHm.jpg?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Is beschikbaar in Enlighten manager. Is de temperatuur die Enphase rapporteert dus zal micro temperatuur zijn neem ik aan.
De paneeltemperatuur kan behoorlijk veel hoger zijn dan de micro. De micro zit er gewoonlijk lekker in de schaduw achter het paneel.

Overigens zit ik ook in Enlighten manager, maar ik krijg die temperatuur niet vertoond.

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:39:
[...]

De paneeltemperatuur kan behoorlijk veel hoger zijn dan de micro. De micro zit er gewoonlijk lekker in de schaduw achter het paneel.

Overigens zit ik ook in Enlighten manager, maar ik krijg die temperatuur niet vertoond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKrWUvQW6P9utSpDzrmQSstXM7k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BmcwnPyF2yAbZKLZdMVMDoEA.png?f=fotoalbum_large

Productie vandaag op Zuid paneel 2,5 kWh, op Noord 2 kWh dus vandaag heeft Noord voor 80% mee gedaan.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding]

Productie vandaag op Zuid paneel 2,5 kWh, op Noord 2 kWh dus vandaag heeft Noord voor 80% mee gedaan.
Ja die knop levert bij mij niets op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBLEYep2tlSkOOz_BErRivbnWZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvnIX40GABWrGaOauA1kWmvb.jpg?f=fotoalbum_large

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
Coffeeroam schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Ja die knop levert bij mij niets op.

[Afbeelding]
Onderin heb je een tijdbalk en kan je de dag afspelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6piGbEX9HTZYBUkacVuIFajMB_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpdpQelsxvzobWgf0ufc8aKH.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
sandergar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:06:
[...]

Onderin heb je een tijdbalk en kan je de dag afspelen:
[Afbeelding]
Dank alweer! - ben er al achter wat het probleem is. In Google Chrome werkt het niet; in Firefox wel.

Wel vreemd dan nog dat sommige inverters geen data hebben, en dat het de ene dag andere micro's zijn dan de andere dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yVhF97bn3E6i_nLAK05ipJQCwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRk4sZixsquz8nfCHhhstyMv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je 7 dagen laat afspelen, blijken ze allemaal wél temperatuur te hebben geregistreerd.

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
BuysB schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:32:
Ik heb gelukkig de ET112 nog laten zitten die voor de modbus dienst deed als PV meter, usb weer in de cerbo en klaar is Buys. Is alleen waardeloos natuurlijk dat Enphase zo onbetrouwbaar is. Heb nu ongeveer 10x de hulp ingeroepen van de 'helpdesk' 4x voor aanzetten van mn eigen modbus, 2x die van een ander welke nog steeds niet werkt, en nu 4x voor herstel van mn modbus verbinding die het ook nog niet doet. Volgens mij heb ik ook 10 verschillende 'techneuten' gehad, meeste met Aziatische namen 🙄
@BuysB Helaas werkt het bij mij ook nog niet :(
Laatste reactie van Enphase van vrijdag :
ik zou nog even om uw geduld willen vragen er wordt hard achter de schermen gewerkt om dit op te lossen.
Voor nu heb ik zelf maar met MQTT (Enphase integratie in HomeAssistant -> MQTT -> NodeRed op de GX) opgelost :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gajoY5Q5aui5_U1oWhxfWDoJ4Do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAs16gi7Xt160GaVPnieNNdu.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
Ik had al een bestaande installatie met 12 zonnepanelen met IQ7+ omvormers, op 1 fase. Onlangs zijn er 6 extra zonnepanelen, verdeeld over 3 fases, en 2 Enphase accu’s van 5 kWh 3fase geplaatst in mijn vrijstaande garage.

De afstand van de garage naar de meterkast is ongeveer 35 meter. Deze meter-/groepenkast is door dezelfde installateur omgebouwd naar 3 fasen. Via een mantelbuis is een 3-fase kabel getrokken, evenals één UTP-kabel om de meetspoelen aan te sluiten op de envoy metered die in de meterkast hangt.

In de garage is een mini-groepenkast geplaatst met onder andere 2x een 3-fase Q-relais, automaten voor de zonnepanelen, de EV-laadpaal en de thuisbatterij, plus een hoofdschakelaar. De UTP-kabel is aangesloten op de meetspoelen, welke naar de woning gaat en in de envoy zit aangesloten.

Sinds de aanleg heb ik echter meetfouten op de Envoy Metered, welke de app ook aangeeft. De installateur heeft vorige week geprobeerd de 6 nieuwe panelen terug te zetten op 1 fase, in de hoop dat dit het meetprobleem zou oplossen, alleen loste dit het probleem ook niet op.

De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken, want per fase 2 meetspoelen = 6 meetspoelen. Daar ben ik niet blij mee, omdat dan opnieuw het tegelwerk eruit moet. Ik heb ook aangegeven dat de kosten hiervoor wat mij betreft voor zijn rekening zijn, aangezien het probleem er na/tijdens de oplevering ook al was en dit een installatie fout is.

Ik zie de 6 panelen wel in de Enphase app en zie ook dat ze dagelijks opwek hebben, zie dit ook terug in de homewizard app, alleen neemt de envoy deze productie nu niet mee. Daarnaast wijkt het verbruik in de woning nu ook af volgens de envoy omdat er productie is waar de envoy niets vanaf weet.

Nu is mij vraag: Gaat dat zo werken met die UTP kabels?Is het niet slimmer om de 6 panelen direct op de groepenkast in de woning aan te sluiten, d.m.v. een extra 3fase kabel te trekken terug de woning in?

Het alternatief zou zijn een extra envoy in de garage ophangen alleen zie ik dat niet zo zitten, dan had ik net zo goed 1 stringomvormer kunnen nemen.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
Ik had al een bestaande installatie met 12 zonnepanelen met IQ7+ omvormers, op 1 fase. Onlangs zijn er 6 extra zonnepanelen, verdeeld over 3 fases, en 2 Enphase accu’s van 5 kWh 3fase geplaatst in mijn vrijstaande garage.

De afstand van de garage naar de meterkast is ongeveer 35 meter. Deze meter-/groepenkast is door dezelfde installateur omgebouwd naar 3 fasen. Via een mantelbuis is een 3-fase kabel getrokken, evenals één UTP-kabel om de meetspoelen aan te sluiten op de envoy metered die in de meterkast hangt.

In de garage is een mini-groepenkast geplaatst met onder andere 2x een 3-fase Q-relais, automaten voor de zonnepanelen, de EV-laadpaal en de thuisbatterij, plus een hoofdschakelaar. De UTP-kabel is aangesloten op de meetspoelen, welke naar de woning gaat en in de envoy zit aangesloten.

Sinds de aanleg heb ik echter meetfouten op de Envoy Metered, welke de app ook aangeeft. De installateur heeft vorige week geprobeerd de 6 nieuwe panelen terug te zetten op 1 fase, in de hoop dat dit het meetprobleem zou oplossen, alleen loste dit het probleem ook niet op.

De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken, want per fase 2 meetspoelen = 6 meetspoelen. Daar ben ik niet blij mee, omdat dan opnieuw het tegelwerk eruit moet. Ik heb ook aangegeven dat de kosten hiervoor wat mij betreft voor zijn rekening zijn, aangezien het probleem er na/tijdens de oplevering ook al was en dit een installatie fout is.

Ik zie de 6 panelen wel in de Enphase app en zie ook dat ze dagelijks opwek hebben, zie dit ook terug in de homewizard app, alleen neemt de envoy deze productie nu niet mee. Daarnaast wijkt het verbruik in de woning nu ook af volgens de envoy omdat er productie is waar de envoy niets vanaf weet.

Nu is mij vraag: Gaat dat zo werken met die UTP kabels?Is het niet slimmer om de 6 panelen direct op de groepenkast in de woning aan te sluiten, d.m.v. een extra 3fase kabel te trekken terug de woning in?

Het alternatief zou zijn een extra envoy in de garage ophangen alleen zie ik dat niet zo zitten, dan had ik net zo goed 1 stringomvormer kunnen nemen.
CT bedrading verlengen
Ik zou in ieder geval iets van twisted (per paar) en shielded per paar, diameter 0,75 mm2 nemen.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
@targaryanwolf Ja ik ben bang dat je toch over de 1.5 Ohm per ader heen gaat.
24awg is 9.38 Ω/100m, dan is 35 meter dan 3.2 Ohm. Twee keer teveel volgens de specs van enphase.
Als je goedkopere 26 awg of cca hebt gebruikt is het nog erger.

Dus nee, UTP is geen goede oplossing.
Mogelijk kun je LAPP UNITRONIC LiYY gebruiken?

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken,
Waarom niet meteen afgeschermde kabel gebruikt? Verkeerde bezuiniging?

I.p.v. UTP zou één afgeschermde stuurkabel mogelijk ook een oplossing kunnen zijn. LIYCY-TP (twisted pairs, elk paar apart afgeschermd, plus overall shield) wordt gebruikt voor analoge meetsignalen in industriële omgevingen.
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken, want per fase 2 meetspoelen = 6 meetspoelen. Daar ben ik niet blij mee, omdat dan opnieuw het tegelwerk eruit moet. Ik heb ook aangegeven dat de kosten hiervoor wat mij betreft voor zijn rekening zijn, aangezien het probleem er na/tijdens de oplevering ook al was en dit een installatie fout is.
Voordat je gaat graven, test eerst met een goede kabel bovengronds! En als je toch gaat graven : leg een holle buis in de grond waar je kabels doorheen gaan, hoeven je tegels er niet uit bij een volgende uitbreiding!

[ Voor 41% gewijzigd door sandergar op 22-06-2026 10:24 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
sandergar schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Waarom niet meteen afgeschermde kabel gebruikt? Verkeerde bezuiniging?

I.p.v. UTP zou één afgeschermde stuurkabel mogelijk ook een oplossing kunnen zijn. LIYCY-TP (twisted pairs, elk paar apart afgeschermd, plus overall shield) wordt gebruikt voor analoge meetsignalen in industriële omgevingen.


[...]

Voordat je gaat graven, test eerst met een goede kabel bovengronds! En als je toch gaat graven : leg een holle buis in de grond waar je kabels doorheen gaan, hoeven je tegels er niet uit bij een volgende uitbreiding!
Volgens mij is LIYCY-TP niet per paar afgeschermd. Dan kom je toch op PIMF uit?

  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:44:
Ik had al een bestaande installatie met 12 zonnepanelen met IQ7+ omvormers, op 1 fase. Onlangs zijn er 6 extra zonnepanelen, verdeeld over 3 fases, en 2 Enphase accu’s van 5 kWh 3fase geplaatst in mijn vrijstaande garage.

De afstand van de garage naar de meterkast is ongeveer 35 meter. Deze meter-/groepenkast is door dezelfde installateur omgebouwd naar 3 fasen. Via een mantelbuis is een 3-fase kabel getrokken, evenals één UTP-kabel om de meetspoelen aan te sluiten op de envoy metered die in de meterkast hangt.

In de garage is een mini-groepenkast geplaatst met onder andere 2x een 3-fase Q-relais, automaten voor de zonnepanelen, de EV-laadpaal en de thuisbatterij, plus een hoofdschakelaar. De UTP-kabel is aangesloten op de meetspoelen, welke naar de woning gaat en in de envoy zit aangesloten.

Sinds de aanleg heb ik echter meetfouten op de Envoy Metered, welke de app ook aangeeft. De installateur heeft vorige week geprobeerd de 6 nieuwe panelen terug te zetten op 1 fase, in de hoop dat dit het meetprobleem zou oplossen, alleen loste dit het probleem ook niet op.

De installateur stelt nu voor om 6 nieuwe UTP-kabels te trekken en direct afgeschermde kabels te gebruiken, want per fase 2 meetspoelen = 6 meetspoelen. Daar ben ik niet blij mee, omdat dan opnieuw het tegelwerk eruit moet. Ik heb ook aangegeven dat de kosten hiervoor wat mij betreft voor zijn rekening zijn, aangezien het probleem er na/tijdens de oplevering ook al was en dit een installatie fout is.

Ik zie de 6 panelen wel in de Enphase app en zie ook dat ze dagelijks opwek hebben, zie dit ook terug in de homewizard app, alleen neemt de envoy deze productie nu niet mee. Daarnaast wijkt het verbruik in de woning nu ook af volgens de envoy omdat er productie is waar de envoy niets vanaf weet.

Nu is mij vraag: Gaat dat zo werken met die UTP kabels?Is het niet slimmer om de 6 panelen direct op de groepenkast in de woning aan te sluiten, d.m.v. een extra 3fase kabel te trekken terug de woning in?

Het alternatief zou zijn een extra envoy in de garage ophangen alleen zie ik dat niet zo zitten, dan had ik net zo goed 1 stringomvormer kunnen nemen.
Ik snap het misschien niet goed.
Heb namelijk bijna dezelfde situatie.
Had bestaand pv op mijn woning (wel 3fase), daarna in de garage pv enphase bijgelegs 12 panelen ook 3 fase en 2 acccu's en laadpaal van enphase ,de afstand is bijna 50m.

Leverancier toen 1x voeding + 2x utp gelegd.
ook spoelen in de meterkast (zit in de woning)
In de garage groepenkast voor accu's en laadpaal.
1x utp gebruikt voor netwerk (switch erbij in de garage zelf geregeld)

1x utp voor aansturing accu's
Dit werkt zonder problemen.


De bestaande panelen zou niks uit moeten maken ook.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
SpikeHome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Ik snap het misschien niet goed.
Heb namelijk bijna dezelfde situatie.
Had bestaand pv op mijn woning (wel 3fase), daarna in de garage pv enphase bijgelegs 12 panelen ook 3 fase en 2 acccu's en laadpaal van enphase ,de afstand is bijna 50m.

Leverancier toen 1x voeding + 2x utp gelegd.
ook spoelen in de meterkast (zit in de woning)
In de garage groepenkast voor accu's en laadpaal.
1x utp gebruikt voor netwerk (switch erbij in de garage zelf geregeld)

1x utp voor aansturing accu's
Dit werkt zonder problemen.


De bestaande panelen zou niks uit moeten maken ook.
Je hebt het over verlengen van de CT spoelen. Je Envoy zit dan blijkbaar in de garage. De consumptiespoelen zitten bij de hoofdschakelaar van je woonhuis in 't algemeen. Die meten de stroom van en naar je netaansluiting. Ga je die bedrading van de CT's verlengen dan kan dat met een UTP kabel als de afstand niet te groot is. Deze UTP gebruik je gewoon als stroomkabel dus geen internet.
Bij lange afstanden moet de diameter van het koper groter worden. In dit geval 0,75 mm2. Dan volstaat een UTP kabel niet meer. Moet je dus naar andere kabel zoeken.

In jouw geval wordt het complexer als je de produktie van elk systeem samen of uitzonderlijk (PV woonhuis en PV garage) wil meten.

  • sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is LIYCY-TP niet per paar afgeschermd. Dan kom je toch op PIMF uit?
Lijkt er idd op, verkeerde conclusie getrokken op basis van de afbeelding :
Afbeeldingslocatie: https://contentmedia.lappcdn.com/e/lapp/5OILG9D2NXU-DmxaMYhFpxbIgktewR8CcSgOBx-e0K0~

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Je hebt het over verlengen van de CT spoelen. Je Envoy zit dan blijkbaar in de garage. De consumptiespoelen zitten bij de hoofdschakelaar van je woonhuis in 't algemeen. Die meten de stroom van en naar je netaansluiting. Ga je die bedrading van de CT's verlengen dan kan dat met een UTP kabel als de afstand niet te groot is. Deze UTP gebruik je gewoon als stroomkabel dus geen internet.
Bij lange afstanden moet de diameter van het koper groter worden. In dit geval 0,75 mm2. Dan volstaat een UTP kabel niet meer. Moet je dus naar andere kabel zoeken.

In jouw geval wordt het complexer als je de produktie van elk systeem samen of uitzonderlijk (PV woonhuis en PV garage) wil meten.
Ik denk dat je de verkeerde Quote :)

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
SpikeHome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde Quote :)
Je hebt gelijk. Sorry. Maar de strekking blijft hetzelfde als het gaat om de verlenging van de CT-bedrading.
Maar hoe meet jij de productie van 2 verschillende PV-opstellingen? Of zijn de panelen op het woonhuis bedraad naar de garage/schuur?
Ben nieuwsgierig omdat ik nu ook een systeem op het woonhuis heb en straks PV en accu's op/in m'n blokhut wil hebben. Ik kan bijv. de gateway en Q-relais ook naar m'n blokhut brengen. Peins er nog over.

[ Voor 39% gewijzigd door GJzon op 22-06-2026 11:19 ]


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt de meetspoelen toch even testen door een opstelling te maken met een bekend apparaat? Strijkijzer, waterkoker of zoiets? Klein verlengkabeltje maken met losse aders en dan de te meten ct losnemen en om de fasedraad heen klemmen en dan kijken naar het verbruik.

@targaryanwolf

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 22-06-2026 11:23 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Je hebt het over verlengen van de CT spoelen. Je Envoy zit dan blijkbaar in de garage. De consumptiespoelen zitten bij de hoofdschakelaar van je woonhuis in 't algemeen. Die meten de stroom van en naar je netaansluiting. Ga je die bedrading van de CT's verlengen dan kan dat met een UTP kabel als de afstand niet te groot is. Deze UTP gebruik je gewoon als stroomkabel dus geen internet.
Bij lange afstanden moet de diameter van het koper groter worden. In dit geval 0,75 mm2. Dan volstaat een UTP kabel niet meer. Moet je dus naar andere kabel zoeken.

In jouw geval wordt het complexer als je de produktie van elk systeem samen of uitzonderlijk (PV woonhuis en PV garage) wil meten.
nee envoy hangt in de meterkast in het huis.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
SpikeHome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Ik snap het misschien niet goed.
Heb namelijk bijna dezelfde situatie.
Had bestaand pv op mijn woning (wel 3fase), daarna in de garage pv enphase bijgelegs 12 panelen ook 3 fase en 2 acccu's en laadpaal van enphase ,de afstand is bijna 50m.

Leverancier toen 1x voeding + 2x utp gelegd.
ook spoelen in de meterkast (zit in de woning)
In de garage groepenkast voor accu's en laadpaal.
1x utp gebruikt voor netwerk (switch erbij in de garage zelf geregeld)

1x utp voor aansturing accu's
Dit werkt zonder problemen.


De bestaande panelen zou niks uit moeten maken ook.
nu ligt er maar 1x utp, misschien dat het daarom niet goed loopt?

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
sandergar schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Waarom niet meteen afgeschermde kabel gebruikt? Verkeerde bezuiniging?

I.p.v. UTP zou één afgeschermde stuurkabel mogelijk ook een oplossing kunnen zijn. LIYCY-TP (twisted pairs, elk paar apart afgeschermd, plus overall shield) wordt gebruikt voor analoge meetsignalen in industriële omgevingen.


[...]

Voordat je gaat graven, test eerst met een goede kabel bovengronds! En als je toch gaat graven : leg een holle buis in de grond waar je kabels doorheen gaan, hoeven je tegels er niet uit bij een volgende uitbreiding!
Geen idee, ik heb niet bezuinigd. Ik heb gevraagd om 2 accus 6 panelen een laadpaal en 3fase groepenkast. Hoe ze dat aansluiten maakt me weinig uit, dat ze de kabel niet testen heb ik ze ook al verweten. Er ligt een holle buis, maar helaas moeten er 4 tegels uitgehaald worden.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:23:
[...]

nee envoy hangt in de meterkast in het huis.
En je hebt een IQ system controller in je garage (voor de accu's)? Daar zit toch ook een Envoy in?

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@targaryanwolf Als je "oude" installatie enkel fase is en er is nu een drie fase bijgekomen dan heb je maar vier CT's nodig voor de Productiemeting. Eén voor je "oude" installatie en die parallel aan de CT van je nieuwe installatie (wel de juiste fase pakken).

De kans is zeer groot dat de fout veroorzaakt wordt door de UTP kabel. Mijns inziens echt een installateursfout. De installateur heeft dus ook gewoon een niet werkend systeem achtergelaten. Is er toen wel gelijk aangegeven wat ze nog moeten herstellen en hoe ze dat van plan waren te gaan doen?

[ Voor 36% gewijzigd door Eddie_ op 22-06-2026 11:47 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Je hebt gelijk. Sorry. Maar de strekking blijft hetzelfde als het gaat om de verlenging van de CT-bedrading.
Maar hoe meet jij de productie van 2 verschillende PV-opstellingen? Of zijn de panelen op het woonhuis bedraad naar de garage/schuur?
Ben nieuwsgierig omdat ik nu ook een systeem op het woonhuis heb en straks PV en accu's op/in m'n blokhut wil hebben. Ik kan bijv. de gateway en Q-relais ook naar m'n blokhut brengen. Peins er nog over.
Envoy in woning meterkast dus, voor de pv's op de garage en schuur is niks speciaals gedaan alles word gewoon door de envoy opgepakt.
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:25:
[...]

nu ligt er maar 1x utp, misschien dat het daarom niet goed loopt?
Je hebt voor je sturing 1 utp zeker nodig, en dan voor je internet, maar volgens mij hebben de accu's geen internet nodig, bij mij was die nodig vanwegen de laadpaal.

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 22-06-2026 11:53 ]


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
targaryanwolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Geen idee, ik heb niet bezuinigd. Ik heb gevraagd om 2 accus 6 panelen een laadpaal en 3fase groepenkast. Hoe ze dat aansluiten maakt me weinig uit, dat ze de kabel niet testen heb ik ze ook al verweten. Er ligt een holle buis, maar helaas moeten er 4 tegels uitgehaald worden.
Heb een soortgelijke situatie voorbereid. Omdat er een System Controller in het woonhuis zit heb ik twee 3-fase kabels (een voor laadpaal en een voor batterijen) naar de garage. Al het CT meetwerk blijft worden gedaan in de System Controller. De batterijen en zonnepanelen in/op de garage gaan meedoen in off grid situatie, de laadpaal (naar keuze) al dan niet. Dus géén subgroepenkast in de garage. Kost wel wat aan koper, maar is wel overzichtelijk.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
SpikeHome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Envoy in woning meterkast dus, voor de pv's op de garage en schuur is niks speciaals gedaan alles word gewoon door de envoy opgepakt.


[...]

Je hebt voor je sturing 1 utp zeker nodig, en dan voor je internet, maar volgens mij hebben de accu's geen internet nodig, bij mij was die nodig vanwegen de laadpaal.
Ok. Voor de consumptiemeting maakt het niet uit. Dat is de som van alle stromen En productiemeting in Enlighten Live Status wordt dan alleen voor de PV-woonhuis in de meterkast woonhuis gedaan? D.w.z. de PV productie van de garage/schuur zie je niet terug op je Enlighten Live Status.
Zie ik dat zo goed?

  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
@targaryanwolf had je System controller ook dan?

want dan heb je 2 voedings kabels nodig, iets wat mijn installateur vergeten is.

waardoor bij mij nog een keer een stuk open moet voor een 2e voedings kabel.

Hebben ze bij jou de Enphase Communication kit 2 geplaatst?

Die hangt bij mij bij de envoy

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 22-06-2026 12:09 ]


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
Eddie_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:45:
@targaryanwolf Als je "oude" installatie enkel fase is en er is nu een drie fase bijgekomen dan heb je maar vier CT's nodig voor de Productiemeting. Eén voor je "oude" installatie en die parallel aan de CT van je nieuwe installatie (wel de juiste fase pakken).

De kans is zeer groot dat de fout veroorzaakt wordt door de UTP kabel. Mijns inziens echt een installateursfout. De installateur heeft dus ook gewoon een niet werkend systeem achtergelaten. Is er toen wel gelijk aangegeven wat ze nog moeten herstellen en hoe ze dat van plan waren te gaan doen?
Als ik de productiemeting in m'n schuur/blokhut parallel zet met de productiemeting in 't woonhuis moet dat dus kunnen en zie je de som van beide in de Live Status. Krijg je geen meetfout doordat de kabel naar de schuur/blokhut veel langer is (bijv. 25 m.) dan in de groepenkast? Of is dat minimaal. Uiteraard wel 0,75 mm2

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
SpikeHome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:08:
@targaryanwolf had je System controller ook dan?

want dan heb je 2 voedings kabels nodig, iets wat mijn installateur vergeten is.

waardoor bij mij nog een keer een stuk open moet voor een 2e voedings kabel.

Hebben ze bij jou de Enphase Communication kit 2 geplaatst?

Die hangt bij mij bij de envoy
Geen systemcontroller, die communicationkit hebben ze wel geplaatst. Hangt naast de envoy.
De thuisbatterijen hebben hun eigen enphase communicatiekabel, dat werkt wel perfect.

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Als ik de productiemeting in m'n schuur/blokhut parallel zet met de productiemeting in 't woonhuis moet dat dus kunnen en zie je de som van beide in de Live Status. Krijg je geen meetfout doordat de kabel naar de schuur/blokhut veel langer is (bijv. 25 m.) dan in de groepenkast? Of is dat minimaal. Uiteraard wel 0,75 mm2
Heel eerlijk: weet ik niet zeker. Maar met de juiste kabel zou het in theorie goed moeten gaan. Zelf heb ik drie fase Enphase op mijn schuine dak en achter op de schuur enkel fase. Die gaat rechtstreeks naar mijn hoofdgroepenkast en door dezelfde CT (zelfde fase) als die van het drie fase systeem.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
Eddie_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:45:
@targaryanwolf Als je "oude" installatie enkel fase is en er is nu een drie fase bijgekomen dan heb je maar vier CT's nodig voor de Productiemeting. Eén voor je "oude" installatie en die parallel aan de CT van je nieuwe installatie (wel de juiste fase pakken).

De kans is zeer groot dat de fout veroorzaakt wordt door de UTP kabel. Mijns inziens echt een installateursfout. De installateur heeft dus ook gewoon een niet werkend systeem achtergelaten. Is er toen wel gelijk aangegeven wat ze nog moeten herstellen en hoe ze dat van plan waren te gaan doen?
Ik heb zelfs 1 extra UTP laten bij trekken voor gewoon internet zodat ik een hardwired verbinding heb in de garage, alleen die datakabel doet ook niks, wanneer ik mijn netwerktester er op aansluit branden alle 8 lampjes op de tester een klein beetje.

Nu weet ik vanuit mijzelf want ik zit in de IT dat je altijd een S/FTP moet gebruiken wanneer je deze naast een stroomkabel legt, vermoed dat er nu inductiespanning op die UTP kabel staat en van wat ik er van kan zien is het gewoon een goedkope cat5 kabel.

Toen ik aangaf waarom de UTP kabels niet getest zijn bij oplevering wist de installateur (de eigenaar zelf) er ook even geen antwoord op te geven.

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Dan kan je die goedkope UTP kabel mooi gebruiken als trekkoord! Moet je nog wel even een paar steentjes eruit halen. Als IT'er heb je dan vast zelf wel toegang tot goeie UTP kabel. Trek er dan gelijk twee (je weet maar nooit).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ok. Voor de consumptiemeting maakt het niet uit. Dat is de som van alle stromen En productiemeting in Enlighten Live Status wordt dan alleen voor de PV-woonhuis in de meterkast woonhuis gedaan? D.w.z. de PV productie van de garage/schuur zie je niet terug op je Enlighten Live Status.
Zie ik dat zo goed?
Ik heb nu dus overdag vaak 0.0kwh consumptie en dan 2.4kwh opwek en 4.8kwh export, volgens de envoy. :+ Als de zon onder is klopt het wel weer exact.
edit:
Of soms zelfs consumptie die exact overeenkomt met de PV opwek.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 22-06-2026 12:43 ]


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
Eddie_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Heel eerlijk: weet ik niet zeker. Maar met de juiste kabel zou het in theorie goed moeten gaan. Zelf heb ik drie fase Enphase op mijn schuine dak en achter op de schuur enkel fase. Die gaat rechtstreeks naar mijn hoofdgroepenkast en door dezelfde CT (zelfde fase) als die van het drie fase systeem.
Nou ja, de productiemeting is ook niet zo belangrijk, als 't maar een indicatie geeft wat de opbrengst is.
Ik gebruik de Live Status puur om te zien wat m'n actueel verbruik is, vooral als er veel apparaten tegelijk ingeschakeld zijn. Om te zien welke accucapaciteit is straks nodig heb om bijv. peak-shaving te kunnen doen. De P1-meter is hier niet bruikbaar voor.
Meten is weten.

In ieder geval dank voor de tip om die CT's parallel te zetten. Had ik zelf nog niet zo bedacht.

[ Voor 18% gewijzigd door GJzon op 22-06-2026 12:51 ]


  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@targaryanwolf Heb je een installer/DIY account? Bij ja: Installer Toolkit starten en aangeven dat je een PV systeem van derden hebt. Wellicht gaat daarmee je foutmelding weg.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:43
Eddie_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:02:
@targaryanwolf Heb je een installer/DIY account? Bij ja: Installer Toolkit starten en aangeven dat je een PV systeem van derden hebt. Wellicht gaat daarmee je foutmelding weg.
Nee heb ik niet, die foutmelding lig ik niet zo wakker van trouwens, moet gewoon opgelost worden.

  • RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50
@sandergar werkt je modbus al weer? Dan weet ik of ik weer druk moet zetten op enphase ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...


  • WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 23:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW2tqK9XiK0F3MfRbyF1IUxjl9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soRlOifZf4UkAmMPpGT6reyt.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe IQ9N, voor de hoog vermogen panelen, kan 427VA leveren. Met GaN als opvolger van Silicium...geen idee of dat beter of sneller is.

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:06
Ow vet. Wist niet dat ze al uit waren. Dus binnenkort de TS maar weer eens gaan updaten.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 23:44
Misschien ook te gebruiken om 2 oude panelen parallel op aan te sluiten. Heb nog een verzameling 300Wp op mn dak liggen. :*)

Qua spanning en stromen moet dat lukken...

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
GaN-transistors kunnen veel sneller schakelen dan silicium. Daardoor zijn spoelen, condensatoren en filters kleiner uit te voeren en gaat minder energie verloren
Gehaald van internet. Hierdoor nog betrouwbaarder dan de "oude" serie micro omvormers. Minder warmte ontwikkeling. Maar ook, zoals al gezegd, hogere vermogens.

Wat ik er van begrepen heb is dat Enphase in zijn geheel wil overstappen op die GaN techniek. Geen idee wat dat in de praktijk gaat betekenen, ik ken deze techniek niet.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Oemli
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:52
Gisteravond rond 2100 uur zag ik op mijn enphase een gele led branden, Te hoge temperatuur blijkt. Duurde misschien een minuut of 10. Zijn er meer die dit ook weleens hebben? Ik heb het eerder gehad met aansturing via FE, stond op agressief handel,(had op dat moment veel laad en ontlaad momenten in korte tijd) en dit warm worden kon wel eens voorkomen volgens de installateur. Nu gebeurde het na flink ontladen rond 2100 uur en omgevings warmte was ongeveer 25/26 graden. Het is passieve koeling maar zou dat makkelijk moeten aankunnen qua temperatuur. Zou de luchtdoorstroming niet voldoende zijn of dat er iets de luchtstroom blokkeert/hindert? Hangt aan de muur in de gang. Verstandig om de installateur naar te laten kijken? Bedrading wordt natuurlijk ook warmer, invloed op draadmantel misschien.

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
WillemP22 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:30:
Misschien ook te gebruiken om 2 oude panelen parallel op aan te sluiten. Heb nog een verzameling 300Wp op mn dak liggen. :*)

Qua spanning en stromen moet dat lukken...
Denk niet dat dat gaat, bij 2 parallel panelen is de stroom wellicht te groot?

Afgezien van de vraag of Enphase het toelaat (garantie).....?

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Vaak ben je te bang! :)
Wel een terecht punt maar d'r zijn 300Wp panelen met een Isc van < 8 A.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 23:44
Coffeeroam schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Denk niet dat dat gaat, bij 2 parallel panelen is de stroom wellicht te groot?

Afgezien van de vraag of Enphase het toelaat (garantie).....?
Past wel....die 300Wp panelen van mij Isc=9,77A (bij 1000W/m2 instraling.....maar dat hebben we in NL niet)elk en deze micro kan 20A aan. Past precies zou ik zeggen, en anders knijpt de micro de stroom maar een beetje. :)

Zolang je binnen de specs van de micro blijft heeft Enphase niets te vinden van hoeveel panelen je er op aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 23-06-2026 14:17 ]


  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Max. 16A continue ingangstroom, niet 20/25A.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
Eddie_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:57:
Vaak ben je te bang! :)
Wel een terecht punt maar d'r zijn 300Wp panelen met een Isc van < 8 A.
Ik denk dat het in ieder geval sub-optimaal is als de 2 panelen verschillend belicht zijn. Waar ligt dan het maximum power point van de twee samen? Misschien weet die ene microinverter er niet goed raad mee. In ieder geval ga je voorbij aan wat de voordelen van één microinverter-per-paneel zijn, juist de reden dat we hier Enphase hebben en niet iets anders. Maar als ze echt helemaal synchrone I-V karakteristieken hebben over de dag, zal het wel gaan.

  • WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 23:44
Eddie_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:54:
Max. 16A continue ingangstroom, niet 20/25A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3jWJSVRthpyySycWQbGY3HzVsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5O9TvmJ1Ldh2PuwKJrXtmxeC.png?f=fotoalbum_large Heb de data ingevuld en de Wp en de stromen verdubbeld....bijna alles is compatibel. Ik denk dat ie bij hoge stromen, >16A, gaat begrenzen of zo.

Uiteraard bij 2 panelen parallel moeten ze wel ongeveer hetzelfde belicht worden....spanning gelijkwaardig. Dat de stromen verschillen zal niet zo erg zijn....die komen samen en telt ie op

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@Coffeeroam We zijn ook Tweakers. Ik heb hier een IQ7A die ik in een testopstelling met een paar windmolentjes en accu heb staan. Zeker niet optimaal maar gewoon leuk speelgoed.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
Eddie_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:29:
@Coffeeroam We zijn ook Tweakers. Ik heb hier een IQ7A die ik in een testopstelling met een paar windmolentjes en accu heb staan. Zeker niet optimaal maar gewoon leuk speelgoed.
zeker!

  • drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-06 19:38
Eindelijk mag ik het ook zeggen,

Nieuwe Enphase batterij aangekondigd, stackable 5kwh AC units met een aansluitbox bovenuit, heb ik een paar maanden geleden mee in een ontwikkelmeeting hands on feedback op mogen geven.

Als het goed is eind dit jaar geïntroduceerd in Benelux markt.

https://www.linkedin.com/posts/enphase-energy_enphase-at-intersolar-europe-2026-activity-7475176618785923072-THFh?utm_source=social_share_send&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAm2W24Bw076ndszdWzwiBnJL9sw87d8JhM&utm_campaign=copy_link

  • Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:11
drboneym schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Eindelijk mag ik het ook zeggen,

Nieuwe Enphase batterij aangekondigd, stackable 5kwh AC units met een aansluitbox bovenuit, heb ik een paar maanden geleden mee in een ontwikkelmeeting hands on feedback op mogen geven.

Als het goed is eind dit jaar geïntroduceerd in Benelux markt.

https://www.linkedin.com/posts/enphase-energy_enphase-at-intersolar-europe-2026-activity-7475176618785923072-THFh?utm_source=social_share_send&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAm2W24Bw076ndszdWzwiBnJL9sw87d8JhM&utm_campaign=copy_link
Wat een toeval dat ik hier net aan moest denken en dat ik dacht even tweakers forum checken... Goed nieuws! Ben ook wel benieuwd of met de bi-directionele laadpaal er nog een partnership wordt aangekondigd met een automerk of energie leverancier..

[ Voor 6% gewijzigd door Patox op 23-06-2026 19:33 ]


  • aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:56

aex351

I am the one

Acidrain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Heb na jou quote mijn vorige post nog aangepast, weet niet zeker of je die nog mee gekregen had.

Iemand die met een installateurs account jou iq gateway geregistreerd heeft moet dit proces doorlopen. Als de iq gateway nog helemaal niet geregistreerd is zou je zelf een installateurs account aan kunnen maken en de gateway registreren en daarna bovenstaand proces doorlopen.
Bedankt. Ze hebben bij mij nog steeds de zonnepanelen niet goed weten te activeren (dit speelt al vanaf Januari). Ik zie nu in de app wel 6 micro omvormers staan en daar is alles dan ook wel mee gezegd. Vandaag had ik een productie van 0,3 kWh (geproduceerd tussen 12:00-12:30 vanmiddag) en gisteren 0,8 kWh (gisteren rond 16:00-17:45).

Volgens de AI chat lees ik nu dat er AC-disconnect permanent actief was. Dit is kennelijk vandaag gebeurd en is door het ondersteuningsteam buiten mij om verholpen waardoor ik nu dit kan zien. Met verder doorvragen blijkt de net-meter niet actief te zijn. Dus het systeem registreert dan kennelijk geen teruglevering. Ondanks de hierboven genoemde productie. De AI chat geeft steeds ook weer dat de installatie hiermee niet is afgerond.

< dit stukje webruimte is te huur >


  • speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:46
Gisteren is de firmware van mijn iq8 omvormers geupdate naar V10.31.01.

Heeft iemand misschien het changelog?

  • DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:59
drboneym schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Eindelijk mag ik het ook zeggen,

Nieuwe Enphase batterij aangekondigd, stackable 5kwh AC units met een aansluitbox bovenuit, heb ik een paar maanden geleden mee in een ontwikkelmeeting hands on feedback op mogen geven.

Als het goed is eind dit jaar geïntroduceerd in Benelux markt.

https://www.linkedin.com/posts/enphase-energy_enphase-at-intersolar-europe-2026-activity-7475176618785923072-THFh?utm_source=social_share_send&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAm2W24Bw076ndszdWzwiBnJL9sw87d8JhM&utm_campaign=copy_link
Is dat de reden dat ze ModBus access (in niet Enphase setup) bij tientallen mensen onklaar hebben gemaakt ?!?!

  • DesertRaven
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:31
drboneym schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Eindelijk mag ik het ook zeggen,

Nieuwe Enphase batterij aangekondigd, stackable 5kwh AC units met een aansluitbox bovenuit, heb ik een paar maanden geleden mee in een ontwikkelmeeting hands on feedback op mogen geven.

Als het goed is eind dit jaar geïntroduceerd in Benelux markt.

https://www.linkedin.com/posts/enphase-energy_enphase-at-intersolar-europe-2026-activity-7475176618785923072-THFh?utm_source=social_share_send&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAm2W24Bw076ndszdWzwiBnJL9sw87d8JhM&utm_campaign=copy_link
Ik ben nu druk bezig met het kijken naar een batterij en heb echt letterlijk net (vandaag) een offerte getekend voor 2x 5p flex. (Niet wetende dat de G5 eraan kwam) De installateur adviseerde om niet te wachten (stijgende prijzen, eenmalige btw teruggave), maar ik ben toch nieuwsgierig wat jullie advies is.

  • Oemli
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:52
Oemli schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:00:
Gisteravond rond 2100 uur zag ik op mijn enphase een gele led branden, Te hoge temperatuur blijkt. Duurde misschien een minuut of 10. Zijn er meer die dit ook weleens hebben? Ik heb het eerder gehad met aansturing via FE, stond op agressief handel,(had op dat moment veel laad en ontlaad momenten in korte tijd) en dit warm worden kon wel eens voorkomen volgens de installateur. Nu gebeurde het na flink ontladen rond 2100 uur en omgevings warmte was ongeveer 25/26 graden. Het is passieve koeling maar zou dat makkelijk moeten aankunnen qua temperatuur. Zou de luchtdoorstroming niet voldoende zijn of dat er iets de luchtstroom blokkeert/hindert? Hangt aan de muur in de gang. Verstandig om de installateur naar te laten kijken? Bedrading wordt natuurlijk ook warmer, invloed op draadmantel misschien.
Ik dacht ik vraag het nog maar een keer. Ook vanavond was het weer he geval van hoge temperatuur rond 2100 uur. Duurde wederom maar een minuut of 10 en daarna was de hoge temp melding weer weg. Kan het kwaad of zo? Zijn er meer die die melding ook weleens krijgen? Ik wil niet alleen afgaan op wat de installateur zegt.

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@Oemli Zie je ook iets van foutmeldingen?

https://enlighten.enphase...ard/sites/xxxxxxx/summary

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Oemli
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:52
Mooi linkie. Site gegevens ingevoerd en dan zie ik wat meer. Daarna events logs aangeklikt. Ga ervan uit dat hier errors in komen te staan maar ik zie alleen vier puntjes rond draaien. Of duurt het lang voor je iets ziet? Of moet ik ergens anders kijken? 1ste keer dat ik dit pas zie. Ben gewone huisgebruiker.

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
@drboneym Gaaf man en ook knap dat je niets hebt verklapt! Ben heel benieuwd naar de combinatie mogelijkheden. Kan deze samen gaan werken met de 5P/5P flex en/of System Controller. Of zal dit, zoals wel vaker bij Enphase, in eerste instantie puur op zichzelf draaien en niet met reeds bestaande installaties.

@Oemli Check de openingspost nog maar eens. Veel informatie over het zelf uitlezen van je Gateway (misschien ook even een DIY/bedrijfsaccount aanmaken).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Oemli
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:52
Eddie_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:26:
@drboneym Gaaf man en ook knap dat je niets hebt verklapt! Ben heel benieuwd naar de combinatie mogelijkheden. Kan deze samen gaan werken met de 5P/5P flex en/of System Controller. Of zal dit, zoals wel vaker bij Enphase, in eerste instantie puur op zichzelf draaien en niet met reeds bestaande installaties.

@Oemli Check de openingspost nog maar eens. Veel informatie over het zelf uitlezen van je Gateway (misschien ook even een DIY/bedrijfsaccount aanmaken).
Dank voor je reactie. Ga dat wel een keer doen. Maar mijn vraag was dus eigenlijk of er meer zijn die ook af en toe een melding krijgen van een hoge temperatuur van de batterij.

  • Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:31
Misschien gebeurd het bij mij ook, ik let niet op de led statussen maar ik heb ook geen foutmeldingen kunnen vinden op mijn twee installaties.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:03
Oemli schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Dank voor je reactie. Ga dat wel een keer doen. Maar mijn vraag was dus eigenlijk of er meer zijn die ook af en toe een melding krijgen van een hoge temperatuur van de batterij.
Hoe/waar zie je dan zo'n melding? Ik heb gekeken of ik de temperatuur van de batterijen (of van de inverters in de batterijen) kan uitlezen maar dat lukt mij niet.

  • Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30

Dav0s

Hr?

Ik ben een beetje aan het struggelen met het maken van een bedrijfsaccount. Heb er één aangemaakt (bovenste optie; niet eerder gebruikt emailadres) en deze toegevoegd aan mijn systeem (zowel gebruikerstoegang als het bedrijf). Maar ik krijg in de dropdown voor het instellen van de onderhoudsmonteur niet mijn nieuw aangemaakte bedrijf als optie. Bij het toevoegen van het bedrijf staat ook geen dropdown om dat bij koppelen al mee te geven.

Gaat er iets mis? Of kan het enige tijd duren na het aanmaken van een nieuw bedrijf voordat deze ook als installateur gekoppeld kan worden?
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste