Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:27
SPT schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:20:

Een aantal dingen die me tot nu toe (negatief) zijn opgevallen:
- Het ecosysteem is duidelijk niet ingesteld op alles lokaal draaien. Als je het systeem van internet afhaalt en hij de gegevens niet langer met Enphase kan synchroniseren, vervalt zelfs de garantie.
- Je bent afhankelijk van een installer-account als je alles zelf wil installeren. Ging allemaal prima, maar ik kwam er pas vrij laat achter dat je er met alleen de aanleg van de installatie niet bent.
Als je dit topic doorgelezen zou hebben dan mag dit je niet verbazen. Maar waar baseer jij je op dat de garantie vervalt als het systeem niet meer verbonden is met internet?

Qua API: daar doe ik zelf niets mee.
- De webinterface werkt vreemd en lijkt niet echt te worden onderhouden. Als ik bijvoorbeeld naar mijn envoy browse, dan krijg ik eerst zo'n 'Warning: Potential Security Risk Ahead' pagina, en daarna een pagina waar alleen 'Not found' op staat. Ik moet naar domein/home toe, waarna er een 'Sorry, you are not authorized to view that page.' popup komt (in plaats van gewoon een wachtwoord veld). Nadat ik dat heb weggeklikt kan ik dan eindelijk via mijn Enphase account inloggen. Ook dat gaat dus niet lokaal. Als de website van Enphase down is, dan kan je niet inloggen op je envoy. Als ik dan ingelogd ben, krijg ik opnieuw dezelfde 'Not found' foutmelding. Ik moet dan opnieuw handmatig /home toevoegen, en ja hoor: dan krijg ik eindelijk netjes de gewenste informatie.
Ken je dit topic ook?
- Als ik op de developer pagina van Enphase kijk krijg ik trouwens ook zo'n melding dat het certificaat niet geldig is. Kom op zeg...
Geen idee wat jij doet maar ik krijg die melding helemaal niet. Dat certificaat is gewoon goed en geldig, doe jij iets verkeerds?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogvI_GAe8Zu0bJXRxPZ1b4FL-l4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J47CjxjkUd8M5ZiKGZ1Y4IY3.png?f=user_large

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:07
@SPT Het schort vooral aan support voor “power users”. Een belachelijk bedrag vragen voor de cloud API. De lokale API heeft weinig structuur, geen documentatie, eigenlijk lijken ze niet te willen dat we die gebruiken (wellicht gerelateerd aan voorgaande).

De Envoys (of Q gateways) lijken veel te weinig resources te hebben, zijn traag, hebben vastlopers. De bug waarbij productie niet terugkomt na softwarematig uitschakelen lossen ze gewoon niet op.

In “gewoon” stroom produceren zijn ze dan wel weer erg goed.

• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
Eddie_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:12:
De Balcony set zou nog dit jaar op de markt komen. Je kan/mag micro's uit de IQ8 serie gebruiken hiervoor, hoeft niet explicitet de HC variant te zijn. Ze moeten in eerste instantie eerst on grid ingesteld worden daarna kunnen ze off grid werken.IQ7 serie gaat niet werken in deze combinatie
Onlangs heb ik bij Enphase de navraag gedaan wanneer deze set leverbaar zou zijn en zij gaven zelf het onderstaande antwoord:

Hartelijk dank voor uw bericht en uw interesse in ons IQ Balcony Solar System.
Op dit moment is de verwachting dat dit systeem in Nederland beschikbaar zal zijn in het eerste kwartaal van volgend jaar (Q1). Helaas kunnen we op dit moment nog geen exacte datum geven, aangezien we nog in afwachting zijn van enkele noodzakelijke goedkeuringen en afrondingen in het proces.
Zodra het systeem beschikbaar komt op de Nederlandse markt, zal dit uiteraard ook zichtbaar zijn op onze website.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:21
@vinniefireman toch vind ik het met jouw integratie voor HA echt top werken. Op die manier kan je alles uit het systeem trekken wat je maar wilt. Toen Enphase vorige week 2 dagen storing had kon ik nog steeds alles lokaal uitlezen :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:14
vinniefireman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:17:
@SPT Het schort vooral aan support voor “power users”. Een belachelijk bedrag vragen voor de cloud API. De lokale API heeft weinig structuur, geen documentatie, eigenlijk lijken ze niet te willen dat we die gebruiken (wellicht gerelateerd aan voorgaande).

De Envoys (of Q gateways) lijken veel te weinig resources te hebben, zijn traag, hebben vastlopers. De bug waarbij productie niet terugkomt na softwarematig uitschakelen lossen ze gewoon niet op.

In “gewoon” stroom produceren zijn ze dan wel weer erg goed.
Dat garantie vervalt als het systeem niet verbonden is met internet vind ik dan wel weer logisch. Immers Enphase kan de firmware op de micro's en Gateway niet updaten als er geen internetverbinding is. Dit gaat over echt langdurige standalone werking, niet over incidentele uitval van de verbinding.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07

SPT

Eddie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:07:
[...]Maar waar baseer jij je op dat de garantie vervalt als het systeem niet meer verbonden is met internet?
Dat baseer ik op de garantievoorwaarden van Enphase voor Nederland:
"De Gedekte Producten dienen gedurende de toepasselijke Garantieperiode voortdurend met het internet verbonden te zijn, behalve wanneer deze verbinding wordt onderbroken door oorzaken waarover de Gedekte Eigenaar redelijkerwijs geen controle heeft. Met deze bepaling wordt zeker gesteld dat mogelijke defecten in het Gedekte Product op afstand kunnen worden gediagnosticeerd en dat het Gedekte Product ‘over-the-air firmware-updates’ kan ontvangen."
Ehm, nee... Dank voor de tip. Hopelijk kom ik er daarmee uit.
EDIT: Nogmaals dank. ik heb de API nu eindelijk werkend. Blijft heel jammer dat er geen fatsoenlijke statistieken uit komen gerold (bijvoorbeeld dezelfde cijfers als in de App). Even ter referentie voor anderen:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh

TOKEN="MijnToken"
curl -k -f -H "Authorization: Bearer $TOKEN" https://envoy.domein.net/api/v1/production
Geen idee wat jij doet maar ik krijg die melding helemaal niet. Dat certificaat is gewoon goed en geldig, doe jij iets verkeerds?
Ik krijg nu ook geen foutmelding meer; denk dat ik bij het zoeken ben doorgelinkt naar een ander subdomein.

[ Voor 12% gewijzigd door SPT op 11-11-2025 20:38 ]

• Eddie_
Ik ben bekend met die garantiebepalingen maar ik heb nog nooit een afwijzing gekregen ook niet bij systemen die al langere tijd niet verbonden waren met internet. Maar goed, dit is ook niet vaak voorgekomen. Dus het is niet echt keihard: geen verbinding geen garantie.

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-11 16:21
[b]Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2" Dus het is niet echt keihard: geen verbinding geen garantie.
Eigenlijk dot dat er helemaal niet toe. Het staat er in en ze kunnen je er mee om de oren slaan. Het is domweg een beperking in de vrijheid van de gebruiker. Maar dat kennen we inmiddels wel uit "The land of the free..."

Verder ben ik het voor een groot deel eens met @SPT Goed hardware, de rest is zeer matig en zeer beperkend.

• Eddie_
Ze kunnen er gebruik van maken en ik vind het ook wel bijzonder dat ze zich hierachter kunnen schuilen. Ik wil er geen welles/nietes spel van maken maar ik heb hier in de praktijk nog nooit last van gehad.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:19
Eddie_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:08:
Ze kunnen er gebruik van maken en ik vind het ook wel bijzonder dat ze zich hierachter kunnen schuilen. Ik wil er geen welles/nietes spel van maken maar ik heb hier in de praktijk nog nooit last van gehad.
Ik heb sinds 2017 M250 inverters en sinds 2020 IQ7+ inverters en pas dit jaar een gateway (standaard). Ze zijn allemaal netjes herkend en de fabrieksgarantie wordt aangegeven via het productiejaar/serienummer. (nog) geen garantieclaim hoeven doen, maar ik gok dat 't voor Enphase vooral van belang is dat ze kunnen meekijken als er een claim gedaan wordt. Zo heeft Panasonic (leverancier) dit ook geregeld voor mijn zelf geplaatste warmtepomp, als ik een garantieclaim wil doen moeten ze er (eerst) remote bij kunnen. Die leverancier levert dan wel geen warmtepompen zonder de remote module, Enphase omvormers kan je gewoon aanschaffen & installeren zonder gateway.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-11 19:27
Ik heb sinds 3 jaar een gateway metered hangen die nooit is aangesloten met CT spoelen. Nu wil ik die gaan gebruiken door zelf spoelen aan te sluiten.

Weet iemand of ik nu de huidige productie meterstand (die uit de inverters) moet invullen als 'Energiecompensatie gedurende levensduur' bij de CT meting? Ik wil liever niet mn grafiekjes in de war schoppen:-)

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2iq_GK4Et1v61t2zaFTap3DPSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuMxCNFu9Hqfo5Yu4zEabHMX.jpg?f=fotoalbum_large

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07

SPT

blb4 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:48:
[...]
Enphase omvormers kan je gewoon aanschaffen & installeren zonder gateway.
Dat klopt niet: om een Enphase systeem in gebruik te stellen heb je een gateway met internettoegang nodig, en een installateur met installer account (je kunt zelf ook vrij gemakkelijk installateur worden, door je daarvoor aan te melden en een gratis cursus te volgen zonder examen). Dit geldt ook wanneer je alleen een inverter wilt toevoegen of vervangen. Dit is o.a. nodig om de inverter juist te configureren (grid profile). Als alles eenmaal werkt, blijft het systeem wel stroom produceren zonder gateway/internettoegang.

[ Voor 11% gewijzigd door SPT op 12-11-2025 16:29 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:19
SPT schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:28:
[...]

Dat klopt niet: om een Enphase systeem in gebruik te stellen heb je een gateway met internettoegang nodig, en een installateur met installer account (je kunt zelf ook vrij gemakkelijk installateur worden, door je daarvoor aan te melden en een gratis cursus te volgen zonder examen). Dit geldt ook wanneer je alleen een inverter wilt toevoegen of vervangen. Dit is o.a. nodig om de inverter juist te configureren (grid profile). Als alles eenmaal werkt, blijft het systeem wel stroom produceren zonder gateway/internettoegang.
Dat 't mogelijk niet zo hoort wil niet zeggen dat 't niet kan. Mijn M250's hebben ruim 7 jaar prima gefunctioneerd zonder ooit aan een gateway verbonden te zijn, mijn IQ&+'s ruim 4 jaar. Beide keren was mij verzekerd dat ze van het actuele (NL) grid profile waren voorzien. Opbrengst hou ik (nog steeds) in de gaten via een kWh meter.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 12-11-2025 16:52 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pazo
@blb4 Met de M250 en IQ7 kan het inderdaad, maar de IQ8 moet via de gateway een grid profile krijgen anders produceren ze niet. Daarna kan de IQ8 wel zonder gateway, maar voor de installatie is een gateway vereist.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Pazo
Lepel86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:26:
Ik heb sinds 3 jaar een gateway metered hangen die nooit is aangesloten met CT spoelen. Nu wil ik die gaan gebruiken door zelf spoelen aan te sluiten.

Weet iemand of ik nu de huidige productie meterstand (die uit de inverters) moet invullen als 'Energiecompensatie gedurende levensduur' bij de CT meting? Ik wil liever niet mn grafiekjes in de war schoppen:-)

Zie screenshot:
[Afbeelding]
Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij wel logisch om daar in te vullen wat ze tot nu toe hebben opgewekt.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:53
@Lepel86 In 2023 heb ik er panelen bij laten leggen, had 8 iq7 en 13 iq8 erbij met een eigen gateway. De metered gateway van de iq7 had nog geen meet spoelen, die zijn toen ook geplaatst en beide systemen lopen daar nu doorheen. Ik kan gewoon in de metered gateway de grafieken, zien van voordat de meet spoelen zijn geplaatst.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 17:01
Sinds vanochtend geen data meer in de portal. Anderen hier ook last van?

Data is weer hersteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Sikkek op 13-11-2025 10:17 . Reden: geen probleem meer ]

• Coffeeroam
Sikkek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:45:
Sinds vanochtend geen data meer in de portal. Anderen hier ook last van?

Data is weer hersteld.
Er is geen probleem hier.

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:04
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en ben vandaag bij een Enphase installateur geweest en wacht nu op een offerte.
Zijn er dingen waar ik op moet letten?
komen 9 panelen van 450WP met IQ8MC met in totaal 10KW batterij capaciteit.

Alvast bedankt,
Frank

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-11 19:27
Elac schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:25:
@Lepel86 In 2023 heb ik er panelen bij laten leggen, had 8 iq7 en 13 iq8 erbij met een eigen gateway. De metered gateway van de iq7 had nog geen meet spoelen, die zijn toen ook geplaatst en beide systemen lopen daar nu doorheen. Ik kan gewoon in de metered gateway de grafieken, zien van voordat de meet spoelen zijn geplaatst.
Oke super! Dan moet t helemaal goed komen.

• Pazo
offtopic:
Nog iemand van hier die ik zaterdag bij de Tweakers Abonneedag kan treffen?

• Pazo
Frank0378 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:42:
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en ben vandaag bij een Enphase installateur geweest en wacht nu op een offerte.

Alvast bedankt,
Frank
Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Flexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
Anders hier je offerte plaatsen, kunnen we kijken of we iets geks zien.

• WillemP22
  • Laatst online: 10:17
Pazo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:20:
[...]

Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Plexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
Eigenlijk is de oude 10T een flexphase....die kun je 1, 2 of 3 fasig aansluiten. ;-)

• Pazo
WillemP22 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:26:
[...]

Eigenlijk is de oude 10T een flexphase....die kun je 1, 2 of 3 fasig aansluiten. ;-)
Ja dat is waar, maar volgens mij nog niet standaard / out of de box / volgens de handleiding? Dan moest je die zelf per fase gaan aansluiten toch?

• Frank0378
[...]

Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Flexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
De offerte is nog niet binnen

• Frank0378
[...]

Wordt 2* flexphase 5KW batterij

• WillemP22
Pazo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ja dat is waar, maar volgens mij nog niet standaard / out of de box / volgens de handleiding? Dan moest je die zelf per fase gaan aansluiten toch?
Klopt, maar dat ondersteund Enphase ook gewoon. Als je hem 1-fasig aansluit kun je de standaard door verbindkabels van maar liefst 6mm2 gebruiken, en anders moet je hem inderdaad zelf intern de fases correct aansluiten.
Het zijn ook gewoon 3 dezelfde modules die je in de toolkit elk apart aan een bepaalde fase toewijst.
Wij hebben er in het verleden een tiental aangesloten. Vrijwel allemaal 3-fasig. Een enkeling, welke er meer dan 3 wilde zijn 1-fasig aangesloten.

Mijn 10T zit ook 3-fasig aangesloten met zijn eigen Gateway-metered (geen solar). Onlangs heb ik de system controller hier live, daar hangen de panelen met IQ7 en IQ8 en een 5P-flex aan.
Beide system naast elkaar en beide in AI-optimalisatie. Ben nog wat aan het monitoren, maar lijkt voor alsnog allemaal te werken.

• Thijzzz2
  • Laatst online: 16-11 16:18
Hoi Frank,

Let op dat je niet 2 5P's oploopt, maar 2 5P Flex kasten.
Flex levert aan al je fases, de 5P maar aan eentje. en dan kun je dus met een lege batterij zitten en een volle, als je de oven een keer gebruikt hebt maar de hottub niet.
Bijna even duur ook.
Kasten worden een beetje warm, en er zit een indicatielampje op waarmee je heel de straat kunt verlichten, overweeg een net stukje swarte duct-tape, de LED-kleur zie je daar zelfs doorheen.

Doe je het hak en breek werk zelf? (montage) kabels trekken tussen meterkast en Batterijen ook zelf? laten doen is vermoedelijk professioneel, maar kost wel geld.
Je kunt ze niet aan een gipswand hangen.
Die panelen zijn mogelijk niet genoeg om 10KW vol te krijgen op een beetje zonnige dag, ik heb er 17, en mijn ene 5P flex is dan met een uur of 3 vol.
Kijk niet hoe vol je je batterij kunt krijgen, maar hoeveel je per nacht gebruikt. mogelijk is een 5P flex voldoende, en kun je de 2e er latere nog aan koppelen. Scheelt geld.

Overweeg om de batterijen niet intelligent Veel Geld te laten verdienen, mogelijk zijn ze daardoor eerder op.

Overweeg meteen een https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int te koppelen.
Daarin zit de helft van de losse onderdelen die je nodig hebt, en je kunt er meteen off grid mee gaan.
Kost meer, maar later ernaartoe upgraden is veel duurder, omdat je de helft van de losse onderdelen dan weg moet doen. die kast is wel een forse unit, maar kleiner dan de Batterij. ;-)
En laat de kabel van ze zonnepanelen naar de meterkast vooral in je huis lopen en niet buitenom. gewoon, omdat dat lelijk is. ;-)

• Frank0378
Ik vergeet nog de belangrijkste vraag.

Waarom hebben jullie voor Enphase gekozen t.o.v. bv solaredge en dan vooral de extra stap met omvorming van DC-->AC-->DC-->AC, als in de zin paneel-->micro-->batterij-->net.
En bij solaredge is dat 1 stap minder

• Eddie_
Ik heb gekozen voor Enphase en niet voor Solaredge om meerdere redenen. De belangrijkste voor mij:
Allereerst de betrouwbaarheid. Solaredge is op zich een mooi systeem maar zeer kwetsbaar. Ik denk dat ik wel dagelijks met Solaredge aan het babbelen ben om defecte optimizers danwel omvormers. Ten tweede, geen hoge DC spanningen die vanaf het dak door mijn huis lopen. Ten derde, gemakkelijker uit te breiden. In mijn geval vanaf mijn schuine dak naar mijn schuur zou een DC route zijn van zo'n 30 meter. Nu gewoon wat micro's onder de panelen op de schuur en een eigen IQ Relais en klaar.

• Coffeeroam
Hallo,

Alvast bedankt,
Frank
Lijkt mij een goed afgestemde combinatie, maar hangt af van o.a. het elektriciteitsverbruik en de orientatie van de panelen.
Zelf heb ik ook ongeveer deze configuratie en van april tot en met september loopt de batterij op de meeste dagen (meer dan) vol.

• Thijzzz2
Frank0378 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:

Waarom hebben jullie voor Enphase gekozen t.o.v. bv solaredge en dan vooral de extra stap met omvorming van DC-->AC-->DC-->AC, als in de zin paneel-->micro-->batterij-->net.
ik had al enphase aan mijn zonnepanelen en die micro-omvormers per stuk leek me wel wat, zodat ik niet een hele rij kwijt was als er een stuk was, of er een meeuwenschijt op een paneel lag. Daarna de batterij ook van Enphase vanwege meer-van-hetzelfde.
Wellicht zit hier nog wat bij dat de tand des tijds heeft overleefd:
SolarEdge of juist niet?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:02
Hallo,

Alvast bedankt,
Frank
Als het goed is regelt de installateur alles voor je.

9 panelen voor 10kwh en accu’s zal niet genoeg zijn, zomers waarschijnlijk wel.

Ik heb 2x een 5p flexfase, levert mooi over 3 fase.
Vandaag overigens voor de eerste keer sinds april niet vol gekregen.
Heb 31 panelen, 4 op noord! 16 op zuid, en 11 op oost/west.

Oja en 3x een homewizzard (totaal 7,5kwh) accu die heeft hele dag stand-by gestaan op 75% en ga die denk ik afkoppelen en opslaan voor het voorjaar.
Warmtepomp draait nog alleen overdag overigens maar dat zal morgen of zaterdag veranderen naar 24/7.

• Pazo

Voor mij letterlijk wat ik in de TS heb omschreven.

• Frank0378
SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:58:
[...]

Als het goed is regelt de installateur alles voor je.

9 panelen voor 10kwh en accu’s zal niet genoeg zijn, zomers waarschijnlijk wel.

Ik heb 2x een 5p flexfase, levert mooi over 3 fase.
Vandaag overigens voor de eerste keer sinds april niet vol gekregen.
Heb 31 panelen, 4 op noord! 16 op zuid, en 11 op oost/west.

Oja en 3x een homewizzard (totaal 7,5kwh) accu die heeft hele dag stand-by gestaan op 75% en ga die denk ik afkoppelen en opslaan voor het voorjaar.
Warmtepomp draait nog alleen overdag overigens maar dat zal morgen of zaterdag veranderen naar 24/7.
Volgens de software van de installateur zou dit makkelijk kunnen, oriëntatie is pal zuid en een hoek van het dak ongeveer 40graden, mijn huidige solaredge systeem van 2520wp(9* 280wp) heeft mij gemiddeld de afgelopen jaren 2780kwh opgeleverd.

• WillemP22

Zo’n 8 jaar geleden stond ik ook voor die keus. Optimizers of micro-omvormers…vanwege de ontwerpvrijheid en het juist niethebben van dehoge dc-spanningen, hogere opbrengst vanwege de parallele schakelingen koos ik toen voor micro-omvormers.
Tot nog toe geen spijt van. In de support van Solaredge ben ik de afgelopen paar jaar zo vaak teleurgesteld dat ik het bedrijfsmatig gewoon links laat liggen. Laat maar….
Bij enphase heb ik wel diverse ingangen. De support van Enphase weet ook niet alles, groeistuipen, maar daar kom je uiteindelijk wel tot een antwoord of oplossing.

• Eddie_
@WillemP22 Ik heb precies dezelfde ervaring met Solaredge en wij zijn daar ook, zo'n twee jaar geleden, al mee gestopt (gisteren een RMA optimizer ontvangen die ik begin juli heb aangevraagd!). Ik heb niet zoveel ingangen bij Enphase maar ik ervaar dat niet als een gemis. Sowieso veel minder ondersteuning nodig.

• Thijzzz2
"We zijn blij om te melden dat we onlangs via onze geautoriseerde distributeurs een aanzienlijke prijsverlaging hebben doorgevoerd voor geselecteerde Enphase-micro-omvormerproducten:"
in de mail.
nu nog even wachten of dat ook voor deze geld: https://enphase.com/nl-be...oinverter-expansion-kit-1 want zodra die in NL beschikbaar is pik ik er een paar op. ;-)

• Pazo
Ja ergens snap ik dat wel. De markt is compleet ingestort dus waarschijnlijk ligt er ergens nog een voorraadje te verstoffen.

Tijd dat de accu's goedkoper worden! Maar daar zal denk ik de vraag alleen maar van toenemen dus zie ik daar niet zo snel een prijsverlaging komen.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:04
Thijzzz2 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:43:
"We zijn blij om te melden dat we onlangs via onze geautoriseerde distributeurs een aanzienlijke prijsverlaging hebben doorgevoerd voor geselecteerde Enphase-micro-omvormerproducten:"
in de mail.
nu nog even wachten of dat ook voor deze geld: https://enphase.com/nl-be...oinverter-expansion-kit-1 want zodra die in NL beschikbaar is pik ik er een paar op. ;-)
IQ8HC EUR 125,-
Q-cable 1 fase, afsluitplug/koppeling erbij. Stuk goedkoper dan zo'n set.

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:32
Ik heb al een tijdje last van een trage iq gateway
Voornamelijk bij de instellingen van de batterij ( schema’s van laden & ontladen), en profiel wisselen (eigen gebruik) ai optimalisatie.

Dit werk meestal niet , of krijg melding server error.

De meeste van jullie werken volgens mijn met HA

Had al contact gehad met Enphase die zeiden dat ze het wisten van het probleem.

Vroeg me af of meer mensen dit probleem hebben..

• knotwilg
  • Laatst online: 16-11 16:21
Off topic, ik weet het,
dus kan je het hier niet posten.

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 16-11-2025 17:05 ]

• Predge
  • Laatst online: 17-11 19:40
vooral niet reageren

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 16-11-2025 17:06 ]

• Predge
  • Laatst online: 17-11 19:40
knip, dit wordt niet verwijderd omdat "mensen niet mogen nadenken", maar omdat het in dit topic offtopic is, en eigenlijk ook een linkdump zonder context. Het heeft dus niets met "de mond snoeren" of jouw onderbuikgevoelens te maken, maar met een georganiseerd forum.

Kunnen we het nu weer over enphase hebben. :Y

[ Voor 124% gewijzigd door teacher op 16-11-2025 17:56 ]

• Coffeeroam
HarryVSjoris schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:32:
Ik heb al een tijdje last van een trage iq gateway
Voornamelijk bij de instellingen van de batterij ( schema’s van laden & ontladen), en profiel wisselen (eigen gebruik) ai optimalisatie.

Dit werk meestal niet , of krijg melding server error.

De meeste van jullie werken volgens mijn met HA

Had al contact gehad met Enphase die zeiden dat ze het wisten van het probleem.

Vroeg me af of meer mensen dit probleem hebben..
Ja dat heb ik ook. Van profiel wisselen is een langzame stap. En de batterij op een ingestelde tijd laten laden en ontladen. Vaak ook blijft het zandlopertje maar draaien en wordt de instelling niet uitgevoerd. Vaak ook lijkt het alsof de app er helemaal niet meer uitkomt, maar ga je naar een ander scherm en dan weer terug, dan heeft hij het blijkbaar toch wel ingesteld.
Dat kan inderdaad wel wat vlotter wat mij betreft. Hopelijk fixt Enphase het nog.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:34
Vergelijkbare problemen met wijzigen van instellingen van de IQ Charger 2. Daar bovenop geeft de app tegenstrijdige informatie m.b.t. laadtoestand. Dit speelt al meer dan 6 maanden. De traagheid van de app/cloud verbinding is bijzonder irritant. De spreekwoordelijke Enphase nacht is ook het gevolg van die slechte data verbinding. Maar zolang het systeem werkt acceptabel. Maar een app gebruiker verwacht snelle respons en correcte informatie.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:56
Skipper_NH schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:19:
Vergelijkbare problemen met wijzigen van instellingen van de IQ Charger 2. Daar bovenop geeft de app tegenstrijdige informatie m.b.t. laadtoestand. Dit speelt al meer dan 6 maanden. De traagheid van de app/cloud verbinding is bijzonder irritant. De spreekwoordelijke Enphase nacht is ook het gevolg van die slechte data verbinding. Maar zolang het systeem werkt acceptabel. Maar een app gebruiker verwacht snelle respons en correcte informatie.
Even nieuwsgierig. Wat bedoel jij met laadtoestand?
Heb je het hier dan over de huisaccu of (gezien de IQ Charger 2) over de auto SoC?

Ik heb zelf ook een IQ EV Charger 2 die aan een Seat Leon ST PHEV hangt, maar een laadtoestand zien is bij mij nog nooit voorgekomen. De app van de auto kan keurig een SoC aangegeven (zoals verwacht) maar in de Enphase app kan ik alleen maar zien of er geladen wordt en met hoeveel kW (max 3,5 in mijn geval, 1 fase aansluiting)

• Eddie_
De IQ8P datasheet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ume59zoZkMr4i6SEnk1MtY-X7vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ETKAcwlPnnBsE0Lb7lqdaV3t.png?f=fotoalbum_large

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:34
[Mad Max] schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:03:
[...]

Even nieuwsgierig. Wat bedoel jij met laadtoestand?
Heb je het hier dan over de huisaccu of (gezien de IQ Charger 2) over de auto SoC?

Ik heb zelf ook een IQ EV Charger 2 die aan een Seat Leon ST PHEV hangt, maar een laadtoestand zien is bij mij nog nooit voorgekomen. De app van de auto kan keurig een SoC aangegeven (zoals verwacht) maar in de Enphase app kan ik alleen maar zien of er geladen wordt en met hoeveel kW (max 3,5 in mijn geval, 1 fase aansluiting)
Met laadtoestand bedoel ik status van de laadpaal zelf. Terwijl er wordt geladen kan er op de status pagina staan: Niet opladen ….enz. Zelfs op de live status pagina kan zichtbaar geladen worden terwijl er bij apparaten staat: Niet opladen.
Er is dus, net als bij jou, geen SoC van de auto zichtbaar (helaas).
Ik heb nog geen thuisbatterij.
Ik wilde aangeven dat ook ik problemen ervaar met een trage Gateway en trage communicatie in het algemeen.

• Pazo
Uitbreiding op de serie voor nog hogere capaciteit panelen? Ook heel ander modelletje?

• Eddie_
Nu nog de US uitvoering maar ik verwacht dat deze ook binnenkort in Europa komt. Inderdaad voor de hogere capaciteit panelen. Hij ziet er wel iets anders uit maar kan wel gewoon in de IQ8 serie meegenomen worden zeggen ze.

• WillemP22
Eddie_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:14:
Nu nog de US uitvoering maar ik verwacht dat deze ook binnenkort in Europa komt. Inderdaad voor de hogere capaciteit panelen. Hij ziet er wel iets anders uit maar kan wel gewoon in de IQ8 serie meegenomen worden zeggen ze.
Zou kunnen. Er is inmiddels ook een 230V, 50Hz variant voor India zie ik. Altrhans de datasheet. Ik dacht (hoop eigenlijk) dat ze hardware matog alemaal hetzelfde zijn en dat er allen firmware nodig is om wat lokale varianten te krijgen.
https://enphase.com/downl...1FvC7T6Gm1WR-lwBiAwSpGZR0

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 17-11-2025 13:46 ]

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:02
Vandaag heeft de installateur de ct-ringen aangebracht. Dit stond al een tijdje op de planning. De app geeft echter geen juiste gegevens aan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e0N2mE-JqKJ9TuF-ztx3by3Xm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLMjWPv4IaB34jqSYaw6nJ1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SAUnox7M05i1oC_5FBZzS_cENc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHA35NS9jdHnteH0pl6FRxhN.jpg?f=fotoalbum_large

Momentopname:
Geproduceerd 3,7 kW
Consumptie 2,6 kW
Exporteren 1,1 kW
In huis heb ik geen grote vermogens aanstaan. Gemiddeld dan 400 w verbruik.

Op mijn p1 meter zie ik een teruglevering van 3269 w.

Als ik een productie heb van 3,7 kW en intern verbruik van circa 400 w dan zou ik een export van circa 3,3 kW moeten hebben. Wat gaat er fout? Zie ik het niet goed?

De installateur geeft aan dat de ct ringen goed zitten, ook de pijlrichting.

• Eddie_
Dat lijkt inderdaad dan raar. Kan je foto's plaatsen van je groepenkast met de CT's zichtbaar? Wat zegt je app over de CT's? Krijg je daar geen foutmelding op?

• WillemP22
Dennis 1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:19:
Vandaag heeft de installateur de ct-ringen aangebracht. Dit stond al een tijdje op de planning. De app geeft echter geen juiste gegevens aan. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Momentopname:
Geproduceerd 3,7 kW
Consumptie 2,6 kW
Exporteren 1,1 kW
In huis heb ik geen grote vermogens aanstaan. Gemiddeld dan 400 w verbruik.

Op mijn p1 meter zie ik een teruglevering van 3269 w.

Als ik een productie heb van 3,7 kW en intern verbruik van circa 400 w dan zou ik een export van circa 3,3 kW moeten hebben. Wat gaat er fout? Zie ik het niet goed?

De installateur geeft aan dat de ct ringen goed zitten, ook de pijlrichting.
Ik denk ook dat de CT's stiekum toch niet goed zitten. Zoals @Eddie_ aangeeft....als je fotoos plaatst zodat we het hier kunnen diagnostiseren...
DE pijlrichting, stroomrichting die door de gateway als positief in zn berekeningen wordt meegenomen. Productie CT's en consumptie CT's moeten allemaal goed zitten EN op de juiste fases.

• Dennis 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9WiS1FRZxHhfWkqzH2dSg7MTO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsNxRT5aXWj3hOYJJ3ll36ur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is3lpOqGDIxIYmdGnIbRiTe2ilk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TktDB2ZoBcG2Ouv3didhLTN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky-URK3Srl0Df6_0A_vPkSPjklk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MncGISVS8HrRBOEQ0PJMpBV8.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's. Ik heb de fases nagelopen voor zover dat lukte en die lijken goed te zitten.

Iets anders. Ben ik nu ook mijn geschiedenis kwijt? Als ik bijvoorbeeld naar de maand kijk zie ik alleen vandaag. Is dat nog ergens anders inzichtelijk wat de opbrengst is van weekend, maand, jaar? Zonder de ct ringen was dat gemakkelijk in de app te zien.

Als ik de ct ringen eruit haal hem ik dan weer het overzicht wat ik eerst had? Of is dat niet zo simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nx2KVou4leLuycE_WipvUcz-bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vK3TwnZh3CQlTpTPV8aySrV.jpg?f=fotoalbum_large

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26
Dennis 1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De foto's. Ik heb de fases nagelopen voor zover dat lukte en die lijken goed te zitten.

Iets anders. Ben ik nu ook mijn geschiedenis kwijt? Als ik bijvoorbeeld naar de maand kijk zie ik alleen vandaag. Is dat nog ergens anders inzichtelijk wat de opbrengst is van weekend, maand, jaar? Zonder de ct ringen was dat gemakkelijk in de app te zien.

[Afbeelding]
Je rechter setje klemmen zitten volgens mij op de kop, de pijl moet de meterkast in niet de meterkast uit.

• WillemP22
Dennis 1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, de CTs van de consumptiespoelen zitten sowieso verkeerd om. Pijlrichting verkeerd. De pijl moet in de richting van de stroomrichting wijzen....import ziet de gateway als positief, export negatief. Voor de berekening van je verbruik calculeert de gateway met de waardes van de consumptie CT en de Productie CT.
De productiespoelen (pijlrichting lijkt wel goed te zitten). al is de afgaande draad niet helemaal lekker te zien. Ik neem aan dat die draden van de automaat nog naar die hoofdschakelaar gaan.
Of ze op de juiste fase zitten, is nu niet te zien....maar ik zou eerst die consumptie CTs ff rechtzetten.

• Dennis 1
Acidrain schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:08:
[...]

Je rechter setje klemmen zitten volgens mij op de kop, de pijl moet de meterkast in niet de meterkast uit.
Bedankt! Ga het omdraaien proberen.

• Dennis 1
WillemP22 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:09:
[...]

Thanks, de CTs van de consumptiespoelen zitten sowieso verkeerd om. Pijlrichting verkeerd. De pijl moet in de richting van de stroomrichting wijzen....import ziet de gateway als positief, export negatief. Voor de berekening van je verbruik calculeert de gateway met de waardes van de consumptie CT en de Productie CT.
De productiespoelen (pijlrichting lijkt wel goed te zitten). al is de afgaande draad niet helemaal lekker te zien. Ik neem aan dat die draden van de automaat nog naar die hoofdschakelaar gaan.
Of ze op de juiste fase zitten, is nu niet te zien....maar ik zou eerst die consumptie CTs ff rechtzetten.
Ook bedankt! Ga het omdraaien proberen.

• Acidrain
Dennis 1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:17:
[...]

Bedankt! Ga het omdraaien proberen.
Was het een officiele installateur? Dat soepzootje met de wago klemmen linksbovenin verdient ook geen schoonheidsprijs.
Losse wago klemmen in de meterkast mag niet. Daarom zit die oranje rail er ook. Maar die is te klein..
Ook zie ik (maar is niet heel duidelijk te zien) een nul draad die beschadigd lijkt.

Als er brand uit breekt vraag ik mij af of de verzekering dit gaat dekken.

• Eddie_
@Dennis 1 Als je een multimeter hebt dan nog even de spanning meten tussen L1 van je hoofdschakelaar en de L1 van de IQ relais en IQ Gateway. In beide gevallen moet dat dan nul volt zijn. Doe ditzelfde voor L2 en L3. Meet je ergens 400V dan heb je ook nog een faseverdraaiing in je groepenkast.

Goeie foto's. Alleen van Productie kan ik niet helemaal 100% zeker zeggen of de CT's goed zitten. Lijkt wel het geval. En wat al is gezegd, die van de Consumptie zitten verkeerd om.

Kan je de blauw/witte draden van de CT's ook eenvoudig volgens richting de IQ Gateway? Zo ja, zijn die ook op de juiste plek aangesloten?

• Dennis 1
Acidrain schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:25:
[...]

Was het een officiele installateur? Dat soepzootje met de wago klemmen linksbovenin verdient ook geen schoonheidsprijs.
Losse wago klemmen in de meterkast mag niet. Daarom zit die oranje rail er ook. Maar die is te klein..
Ook zie ik (maar is niet heel duidelijk te zien) een nul draad die beschadigd lijkt.

Als er brand uit breekt vraag ik mij af of de verzekering dit gaat dekken.
Inderdaad een officiële installateur. Ik zal hem hier eens op aanspreken. Dan moet hij het maar komen herstellen.

• Dennis 1
Eddie_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:42:
@Dennis 1 Als je een multimeter hebt dan nog even de spanning meten tussen L1 van je hoofdschakelaar en de L1 van de IQ relais en IQ Gateway. In beide gevallen moet dat dan nul volt zijn. Doe ditzelfde voor L2 en L3. Meet je ergens 400V dan heb je ook nog een faseverdraaiing in je groepenkast.

Goeie foto's. Alleen van Productie kan ik niet helemaal 100% zeker zeggen of de CT's goed zitten. Lijkt wel het geval. En wat al is gezegd, die van de Consumptie zitten verkeerd om.

Kan je de blauw/witte draden van de CT's ook eenvoudig volgens richting de IQ Gateway? Zo ja, zijn die ook op de juiste plek aangesloten?
Ik heb een multimeter. Hoe dien ik dat dat doen? Ik ben niet zo technisch :) De draden zal ik ook nalopen. Dat en het omdraaien van de ct ringen zal pas morgen worden. Ik heb een ernstige zieke vrouw en die heeft deze avond veel zorg nodig.

• GJzon
Dennis 1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:13:
[...]

Inderdaad een officiële installateur. Ik zal hem hier eens op aanspreken. Dan moet hij het maar komen herstellen.
Als die installateur toch komt, de aarddraden hoor je absoluut op een aardrail te klemmen. Zo'n aardrail zou standaard in zo'n meterkast moeten zitten. Zeker niet met WAGO klemmen aan elkaar prutsen.

Ik heb de CT-spoelen destijds getest door b.v. een waterkoker aan te zetten. Kun je op de app duidelijk zien of de spoel op de goede fase zit en of de waarde van 't ingeschakelde vermogen (2 kW ofzo) er bijgeteld wordt. Pretty simple.

WAGO klemmen mag in de groepenkast als je ze in de juiste houder op een DIN-rail zet. Voor de overzichtelijkheid.

• Eddie_
@Dennis 1 Sterkte met je vrouw!

Zie hieronder. Je multimeter op AC zetten en dan één pen op fase 1 van je hoofdschakelaar (rood en rechtsonder op de foto) en dan de tweede pen op je IQ Relai op rood (ook fase 1). En dit dan doen voor de tweede en derde fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPl5fIxV0eifPskp2FOahYUpW5E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AwuJqjyHav76PXZYtYfMo3Iq.png?f=user_large

Nog wel even een waarschuwing, je meet wel onder spanning! Dus wees zeer voorzichtig.
(zo heb ik dat er toch maar even bij gezet :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 17-11-2025 18:32 ]

• Acidrain
Eddie_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:30:

Zie hieronder. Je multimeter op AC zetten en dan één pen op fase 1 van je hoofdschakelaar (rood en rechtsonder op de foto) en dan de tweede pen op je IQ Relai op rood (ook fase 1). En dit dan doen voor de tweede en derde fase.
[Afbeelding]

Nog wel even een waarschuwing, je meet wel onder spanning! Dus wees zeer voorzichtig.
@Dennis 1 Ter aanvulling van bovenstaande, meet ook ff de fase aansluitingen op de gateway ten opzichte van het g-relais en de hoofdschakelaar.
In tegenstelling tot het relay en de hoofdschakelaar is het op de gateway op volgorde 3-2-1 N-1-2-3
Zoals hieronder correct gecorrigeerd door @Eddie_ :D

[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 17-11-2025 18:59 ]

• Eddie_
@Acidrain Aanvulling/kleine correctie. Bij de IQ Gateway is links de Nul dan L1, L2 en L3

• Pazo
@Dennis 1 zie evt ook dit document mbt doormeten, staat het mooi visueel uitgelegd.
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
WillemP22 schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:35:
[...]

Voor wat betreft de CT’s zijn er 2 mogelijkheden. Of je meet met 1 CT, fase 1 van Enphase EN fase 1 van Solaredge. Dat doe je als de productie draden een beetje praktisch bij elkaar in de buurt liggen, dus beide fasedraden door dezelfde CT. Of je meet ze apart en sluit 2 CT’s parallel aan. Dit herhaal je voor elk fase uiteraard.
Bij het extra aansluiten van een batterij van een derde en ook een pv van een derde (Solaredge)…kun je dit in de toolkit aangeven. Juist voor de batterij is dit aan te raden, want anders ziet de gateway het als opwek en zal deze foutmeldingen geven. Als je het in de toolkit juist opgeeft, kloppen de grafieken en komt ie niet met foutmeldingen.
Inmiddels de setting gevonden in de installer toolkit en deze aangezet. De aardlekautomaten van alledrie de systemen zitten in dezelfde kast, dus ik kan ze makkelijk combineren. Enphase en SolarEdge (zonder opslag) lost door de CT's gaat lukken (3x) Alleen wat doe ik nu precies met de opwek vanuit de hybride Deye waar zowel een accu als de zonnepanelen aan gaan hangen? Kan deze door dezelfde CT (per fase) als die van Enphase en SolarEdge? Alle systemen zijn drie fase, en ik heb natuurlijk maar 6 aansluitingen op de Gateway...

Of moet ik de hybride Deye / accu helemaal buiten de opwek CT's houden?

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En let even op dat je multimeter ook 400V aan kan. Ik had er 1 die maar tot 250V kon.. 400V vond ie niet leuk 8)7

• GJzon
Pazo schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:47:
@Dennis 1 zie evt ook dit document mbt doormeten, staat het mooi visueel uitgelegd.
@Dennis 1 : Allereerst sterkte met je vrouw. Altijd vervelend om mee te maken.

Ik kreeg toch een beetje de kriebels van de afbeeldingen van je groepenkast.
Als ik het allemaal goed zie (en vergeef me als ik 't fout heb) , komt de stroom van de zonnepanelen binnen via de flexibele buis links bovenin.
Daar is de boel met allemaal bruine draden (moet eigenlijk zwart zijn of bruin-zwart-grijs ) aan elkaar geknoopt. Alles is verbonden met de bovenkant van het Q-relay. Ook de Envoy Metered. Dat hoort niet.
De Envoy moet je rechtstreeks aansluiten op de installatieautomaat, zoals het schema aangeeft in het document van Pazo.
Dus samen met de bedrading naar de onderkant van het Q-relais.

De bedrading vanaf de zonnepanelen (flexibele buis) kan rechtstreeks op de bovenkant van het Q-relais.
Ben je gelijk van die WAGO's af....

Eigenlijk is het schema in het document discutabel. Er wordt daar alleen een aardlekschakelaar gebruikt voor de Enphase onderdelen.
Normaal is: of je neemt een aardlekautomaat of je neemt een aardlekschakelaar met daarachter een installatieautomaat.
Zie plaatje onder. Bron: Solar Bouwmarkt

Ikzelf gebruik een aardlekautomaat met daarachter 2 installatieautomaten 16A. De ene automaat gaat naar de Envoy en de andere naar het Q-relay.
Zo kun je de panelen afschakelen terwijl de Envoy wel blijft werken.

Let wel: hieronder is een Envoy als voorbeeld slechts op 1-fase aangesloten. Is dus normaal op alle 3 fasen.

Verder: de flexibele buis en grijze kabel moeten ook fatsoenlijk gebeugeld worden. Invoer in de groepenkast gaat normaal gesproken met een wartel.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4KjkjZPYhBDuuFT1JCeH0xRsJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyY3CjQHJ3JRCfSyF4BZV8t7.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemP22
jeeedeee schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:55:
[...]

Inmiddels de setting gevonden in de installer toolkit en deze aangezet. De aardlekautomaten van alledrie de systemen zitten in dezelfde kast, dus ik kan ze makkelijk combineren. Enphase en SolarEdge (zonder opslag) lost door de CT's gaat lukken (3x) Alleen wat doe ik nu precies met de opwek vanuit de hybride Deye waar zowel een accu als de zonnepanelen aan gaan hangen? Kan deze door dezelfde CT (per fase) als die van Enphase en SolarEdge? Alle systemen zijn drie fase, en ik heb natuurlijk maar 6 aansluitingen op de Gateway...

Of moet ik de hybride Deye / accu helemaal buiten de opwek CT's houden?
Je kunt de productie van panelen op de Deye niet mee meten…die panelen zitten middels een dc-string gekoppeld…neem ik aan.
De Deye omvormer moet je ookvertellen dat er nog extra opwek is…of sluit je pv aan op de generatorpoort vd Deye. Ik weet dat er met die omvormers van alles mogelijk is, wellicht eerst een schema hoe het aangesloten gaat/kan worden.

• GJzon
WillemP22 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:20:
[...]

Je kunt de productie van panelen op de Deye niet mee meten…die panelen zitten middels een dc-string gekoppeld…neem ik aan.
De Deye omvormer moet je ookvertellen dat er nog extra opwek is…of sluit je pv aan op de generatorpoort vd Deye. Ik weet dat er met die omvormers van alles mogelijk is, wellicht eerst een schema hoe het aangesloten gaat/kan worden.
Je kun/moet in de Envoy instellen dat er een externe accu gebruikt wordt.

• Eddie_
Je kan natuurlijk van je Deye de stroom ook door de CT's laten lopen. Moet je wel in de installer toolkit aangeven dat je een accu van derden hebt. Mocht je Homeassistant hebben dan kun je je Deye ook koppelen aan Homeassistant en dan zelf de consumptie/productie gaan meten.
Check Tweakers forum Deye omvormers even. Wellicht staat daar nog nuttige informatie bij.

• Andre Pen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-11 10:12
Hallo allemaal,

Ik heb even gezocht in topic. Maar ik heb problemen om in de nieuwste versie van de app de planning in te stellen wanneer de auto mag laden. Ik heb nu maar de OCCP koppeling uitgezet. Mijn Wallbox is nu weer 'los' van het Enphase systeem. Helaas wordt er dan ook geen verbruik geregistreerd. Maar als ik iedere keer als ik wil laden op de knop moet drukken 'nu laden' wordt ik gek. Voorheen werd er gestart met laden wanneer de auto werd aangesloten. Nu moet deze steeds worden 'vrij' gegeven, Dat wil ik graag. Zeker in de winter is Groen laden niet echt een optie. Nogmaals, het werkte prima totdat deze nieuwe update werd gelanceerd.

Andre Pen
23 panelen/3x5P/Wallbox

• Dennis 1
Beste heren,

Bedankt voor het meedenken en de sterke wensen! Dat waardeer ik enorm _/-\o_

Ik heb even tijd gehad en heb de ct ringen omgedraaid. Nu lijkt het goed te gaan als ik het in de app bekijk bij live status. Ik heb een elektrische kachel aangezet als verbuiker. Alleen zie ik nu op eerste blad linksboven een foutmelding staan. :-( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HrpMOd_OVmlibLppvkIdSajjK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV65koOnvuT44ckDm4UqUIVx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIoak7Jfn41hMnrf64ykNTzHVYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc5tZ8SyRFRpQFil3KQG1El6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anKb05cmGIH9ggce0NaNmPFyf2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dV4WQOEW6m9yavkQfonadIbe.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemP22
Dennis 1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:35:
Beste heren,

Bedankt voor het meedenken en sterke wensen. Dat waardeer ik enorm _/-\o_

Ik heb even tijd gehad en heb de ct ringen omgedraaid. Nu lijkt het goed te gaan als ik het in de app bekijk bij live status. Ik heb een elektrische kachel aangezet als verbuiker. Alleen zie ik nu op eerste blad linksboven een foutmelding staan. :-( [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik verwacht dat die foutmelding gisterenavond is ontstaan, toen ie negatieve verbruiksdarta berekende als gevolg van de verkeerd-geplaatste consumptie-CT's
De "fout"-melding verdwijnt na 24 uur correcte data. Kortom als de melding morgenochtend weg is...zitten de CT's goed....anders is het nog niet geheel gelukt en gaan we verder zoeken. :)

• GJzon
WillemP22 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
[...]

Ik verwacht dat die foutmelding gisterenavond is ontstaan, toen ie negatieve verbruiksdarta berekende als gevolg van de verkeerd-geplaatste consumptie-CT's
De "fout"-melding verdwijnt na 24 uur correcte data. Kortom als de melding morgenochtend weg is...zitten de CT's goed....anders is het nog niet geheel gelukt en gaan we verder zoeken. :)
@Dennis 1 : 1e afbeelding geeft de actuele gemeten waarden aan. Die lijkt goed nu.
Je 2e afbeelding is de dagstatus. Berekende totale waarde op basis van alle metingen vanaf 0.00 uur.
Als je intussen je CT-spoelen verandert, kloppen de metingen dus niet meer.

Heb het bij mijzelf vergeleken met de P1 meter en 't klopt exact. Vanaf 0.00 uur.
Het moet inderdaad morgenvroeg correct zijn.

• Eddie_
Zoals al @WillemP22 al aangeeft. Dit soort foutmeldingen blijven meestal 24 staan. Als je live data klopt dan zal de foutmelding morgen ook verdwijnen.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:58
Wat betreft de CT ringen van Enphase met de pijl. Dat stickertje zit er niet atijd juist opgeplakt lijkt het wel. Met installatie van meerdere systemen is me opgevallen dat het pijltje soms andersom moet zitten. Want dan constateer ik de correcte meetwaarden in de Installer Toolkit app. De installer Toolkit laat natuurlijk altijd de juiste waarde zien en te vergelijken met je P1 waardes.

• Eddie_
Ik heb nog niet meegemaakt dat het pijltje verkeerd stond maar dat is natuurlijk niet uitgesloten. Maar dat zie je snel genoeg lijkt mij. Als je drie CT's bij de hoofdschakelaar plaatst en twee van de drie hebben de blauw/witte draadjes links zitten en de ander rechts.

• Dennis 1
Eddie_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:42:

@Eddie_
Ik heb alles gemeten zoals jij het aangegeven hebt en de spanning was overal nu volt. Tevens heb ik de draden nagelopen en ze zaten op de juiste plek aangesloten. :)

• Dennis 1

[Afbeelding]

@Eddie_
Ik heb je waarschuwing ter harte genomen en ben heel voorzichtig geweest. 8) Met een multimeter van 35 jaar oud. Van mijn tijd op de MTS :*) en hij doet het nog steeds goed :)

• Dennis 1
Acidrain schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:42:
[...]

@Dennis 1 Ter aanvulling van bovenstaande, meet ook ff de fase aansluitingen op de gateway ten opzichte van het g-relais en de hoofdschakelaar.
In tegenstelling tot het relay en de hoofdschakelaar is het op de gateway op volgorde 3-2-1 N-1-2-3
Zoals hieronder correct gecorrigeerd door @Eddie_ :D
@Acidrain
Ik heb er rekening mee gehouden. ;)

• Dennis 1
Pazo schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:47:
@Pazo
Bedankt. Die heb ik tijdens het meten erbij gehouden.

• Dennis 1
hiljolodewijk schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:38:
[...]

En let even op dat je multimeter ook 400V aan kan. Ik had er 1 die maar tot 250V kon.. 400V vond ie niet leuk 8)7
@hiljolodewijk
Goede tip! Ik had hem op standje 750 V staan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 18-11-2025 21:07 ]

• Dennis 1
GJzon schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:43:
[...]

@Dennis 1 : Allereerst sterkte met je vrouw. Altijd vervelend om mee te maken.

Ik kreeg toch een beetje de kriebels van de afbeeldingen van je groepenkast.
Als ik het allemaal goed zie (en vergeef me als ik 't fout heb) , komt de stroom van de zonnepanelen binnen via de flexibele buis links bovenin.
Daar is de boel met allemaal bruine draden (moet eigenlijk zwart zijn of bruin-zwart-grijs ) aan elkaar geknoopt. Alles is verbonden met de bovenkant van het Q-relay. Ook de Envoy Metered. Dat hoort niet.
De Envoy moet je rechtstreeks aansluiten op de installatieautomaat, zoals het schema aangeeft in het document van Pazo.
Dus samen met de bedrading naar de onderkant van het Q-relais.

De bedrading vanaf de zonnepanelen (flexibele buis) kan rechtstreeks op de bovenkant van het Q-relais.
Ben je gelijk van die WAGO's af....

Eigenlijk is het schema in het document discutabel. Er wordt daar alleen een aardlekschakelaar gebruikt voor de Enphase onderdelen.
Normaal is: of je neemt een aardlekautomaat of je neemt een aardlekschakelaar met daarachter een installatieautomaat.
Zie plaatje onder. Bron: Solar Bouwmarkt

Ikzelf gebruik een aardlekautomaat met daarachter 2 installatieautomaten 16A. De ene automaat gaat naar de Envoy en de andere naar het Q-relay.
Zo kun je de panelen afschakelen terwijl de Envoy wel blijft werken.

Let wel: hieronder is een Envoy als voorbeeld slechts op 1-fase aangesloten. Is dus normaal op alle 3 fasen.

Verder: de flexibele buis en grijze kabel moeten ook fatsoenlijk gebeugeld worden. Invoer in de groepenkast gaat normaal gesproken met een wartel.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

[Afbeelding]
@GJzon
Ik snap je kriebels. Ik had de kast niet eerder opengehad dus had helemaal niet gezien hoe het e.e.a. was uitgevoerd. Bedankt voor de info!

• Dennis 1
WillemP22 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
[...]

@WillemP22
Bedankt! Het is te hopen dat de foutmeldig morgen weg is. Dan is het zoeken voorbij >:)

• Dennis 1
GJzon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:31:
[...]

@Dennis 1 : 1e afbeelding geeft de actuele gemeten waarden aan. Die lijkt goed nu.
Je 2e afbeelding is de dagstatus. Berekende totale waarde op basis van alle metingen vanaf 0.00 uur.
Als je intussen je CT-spoelen verandert, kloppen de metingen dus niet meer.

Heb het bij mijzelf vergeleken met de P1 meter en 't klopt exact. Vanaf 0.00 uur.
Het moet inderdaad morgenvroeg correct zijn.
@GJzon
Dat gegeven geeft de burger (ik in deze) moed dat het morgen wellicht opgelost zal zijn. :)

• Dennis 1
Waar zou ik toch zijn zonder jullie hulp en proactief meedenken! _/-\o_ :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 18-11-2025 21:09 ]

• GJzon
@Dennis 1 Hai Dennis, heel fijn om je reactie en terugkoppeling te lezen. Denk dat iedereen er wel zo over denkt.
Vaak genoeg merk je dat op een forum iemand wel een vraag stelt maar helaas nooit een terugkoppeling geeft of 't geholpen heeft. Nogal ondankbaar.
Jij bent het goede voorbeeld.

• Dennis 1
GJzon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 01:29:
@Dennis 1 Hai Dennis, heel fijn om je reactie en terugkoppeling te lezen. Denk dat iedereen er wel zo over denkt.
Vaak genoeg merk je dat op een forum iemand wel een vraag stelt maar helaas nooit een terugkoppeling geeft of 't geholpen heeft. Nogal ondankbaar.
Jij bent het goede voorbeeld.
@GJzon
Dag GJzon,
Wat een mooi en fijn compliment! :) Bedankt daarvoor! Het zit wel al in mijn aard van het beestje dat ik dat doe. Zoals eerder aangegeven heb ik een ernstig zieke vrouw en daardoor zijn we (mijn vrouw en ik) nog meer gaan beseffen dat hele kleine dingen in het leven er al toe doen. Dan is het ook fijn dat één van zo'n klein ding (het geven van reactie en terugkoppeling) gewaardeerd wordt. Nogmaals bedankt! Jij zorgt er nu voor dat mijn dag een beetje beter start dan de dagen hiervoor. :)

• Eddie_
Dennis 1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:53:
[...]

@Eddie_
Ik heb alles gemeten zoals jij het aangegeven hebt en de spanning was overal nu volt. Tevens heb ik de draden nagelopen en ze zaten op de juiste plek aangesloten. :)
Dan kan het niet anders dan dat je foutmelding vandaag weg is!

• Eddie_
Dennis 1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:00:
[...]

@GJzon
Ik snap je kriebels. Ik had de kast niet eerder opengehad dus had helemaal niet gezien hoe het e.e.a. was uitgevoerd. Bedankt voor de info!
Je hebt schijnbaar drie velden met panelen en die combineren ze pas in de groepenkast zelf. Ze hadden beter een lasdoos kunnen gebruiken om de kabels te koppelen en dan vanaf die lasdoos met één stuk 5G4 naar de groepenkast.

• Acidrain
Eddie_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:45:
[...]

Je hebt schijnbaar drie velden met panelen en die combineren ze pas in de groepenkast zelf. Ze hadden beter een lasdoos kunnen gebruiken om de kabels te koppelen en dan vanaf die lasdoos met één stuk 5G4 naar de groepenkast.
Dacht ik eerst ook maar heb het nu wat beter bekeken. Volgens mij heeft hij 1 veld maar hebben ze de draden van de gateway (Flexibel zwart) en de draden van de omvormers (Flexibel geel) gekoppeld in die wago en vanaf daar door naar het relay en de aarderail (rechts onder het witte kapje).
Die ymvk kabel gaat achterlangs naar die linker aardlekautomaat, de aarde daarvan gaat wel in de wago (waar nog 1 plekje was omdat de gateway geen aarde heeft)

• Eddie_
@Acidrain Nadere inspectie gedaan. Ik denk inderdaad dat jij gelijk hebt. Maar dat betekent ook dat de IQ Gateway niet achter een eigen (aardlek)automaat zit maar rechtstreeks op het IQ Relais. Is wel veilig maar niet zoals het hoort. Is echt amateuristisch aangesloten. Als het IQ relais uit gaat is de IQ Gateway ook gelijk uit.

• Dennis 1
Eddie_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:19:
[...]

Dan kan het niet anders dan dat je foutmelding vandaag weg is!
@Eddie_
De foutmelding is weg! *O* *O* *O*

Gelukkig dat het nu allemaal goed werkt, dankzij de tips van jullie allen :)

• Eddie_
En wederom een winst voor de Tweakers! Fijn dat het opgelost is.

• GJzon
Dennis 1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:40:
[...]

@Eddie_
De foutmelding is weg! *O* *O* *O*

Gelukkig dat het nu allemaal goed werkt, dankzij de tips van jullie allen :)
@Dennis 1 Nu de bedrading nog even. Zoals ik al eerder had aangegeven.
Je kunt aftakblokjes gebruiken en die bovenin de Hager automaat (2e van links in je groepenkast) schroeven.
Met een aftakblok kun je 2 verschillende diameters gebruiken. Dit mag nooit onder de schroefverbinding van de automaten!
Je hebt ze in blauw en grijs. Mooiste is natuurlijk om voor de NUL een blauwe te gebruiken.
Bijvoorbeeld: https://123groepenkast.nl/Aftakklem-Grijs-Laag-DTL
Op de afbeelding onder zie je een voorbeeld waarbij de draden naast elkaar kunnen komen. Up-to-you.

1 aftakking naar de Envoy 2,5 mm2 (wees verstandig en gebruik bruin-zwart-grijs-blauw, dan wordt alles een stuk overzichtelijker).
1 aftakking naar het Q-relais (kun je de bestaande draden voor gebruiken)
Dan heb je 't weer netjes en ben je van de WAGO's af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zDTm4sDEuofPehlE-WYqu5-TXY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qLeY5YYYy77s9r1j65ODQJdp.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 19-11-2025 15:04 ]

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste