• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vraag over het instellen van Dynamische tarieven in de tariefstructuur van de Enphase App.
Ik heb dus sinds kort een werkende Envoy-S-Metered-EU Gateway. De productie- en verbruiksklemmen zijn werkende.

Volgens deze handleiding moet het dus mogelijk zijn om in te stellen dat je Dynamisch energietarief hebt... echter zie ik die optie dus niet. Er is enkel mogelijkheid tot 'handmatig' tarief; dus niet Dynamisch...

Als vereisten staat in de handleiding dat je moet beschikken over een "IQ Gateway Metered", maar dat is toch gewoon de nieuwe naam voor de "Envoy-S-Metered-EU" ? Wat zie ik over het hoofd dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQW8ROF20sygCb_GzrFbfyatxCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T4GPI9E6HPYO11aGNmIX0gtG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Liviooo op 28-08-2025 12:01 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:51
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:59:
Vraag over het instellen van Dynamische tarieven in de tariefstructuur van de Enphase App.
Ik heb dus sinds kort een werkende Envoy-S-Metered-EU Gateway. De productie- en verbruiksklemmen zijn werkende.

Volgens deze handleiding moet het dus mogelijk zijn om in te stellen dat je Dynamisch energietarief hebt... echter zie ik die optie dus niet. Er is enkel mogelijkheid tot 'handmatig' tarief; dus niet Dynamisch...

Als vereisten staat in de handleiding dat je moet beschikken over een "IQ Gateway Metered", maar dat is toch gewoon de nieuwe naam voor de "Envoy-S-Metered-EU" ? Wat zie ik over het hoofd dan?

[Afbeelding]
mmmm, daar had ik geen last van.
Probeer eens eerst de AI modus aan te zetten en daarna het elektriciteitstarief in te stellen?
Daarna kun je de AI modus weer uitzetten als je die niet wil, en blijf je de dynamische tarieven wel zien.

• Liviooo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

mmmm, daar had ik geen last van.
Probeer eens eerst de AI modus aan te zetten en daarna het elektriciteitstarief in te stellen?
Daarna kun je de AI modus weer uitzetten als je die niet wil, en blijf je de dynamische tarieven wel zien.
Er is geen enkele mogelijkheid om AI aan te zetten of iets anders dan een 'manueel importtarief'.

• Coffeeroam
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Er is geen enkele mogelijkheid om AI aan te zetten of iets anders dan een 'manueel importtarief'.
O. Misschien kan het alleen als je een thuisbatterij hebt. Ik weet het niet, maar dat kan de reden zijn. Het zou natuurlijk moeten kunnen om de EPEX tarieven op te halen, ook zonder batterij.

• Liviooo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

O. Misschien kan het alleen als je een thuisbatterij hebt. Ik weet het niet, maar dat kan de reden zijn. Het zou natuurlijk moeten kunnen om de EPEX tarieven op te halen, ook zonder batterij.
In de handleiding staat dat een batterij optioneel is.
Ik heb alvast gemaild naar de Enphase Helpdesk. Misschien moeten zij het manueel activeren op de gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Het werkt ook met systemen zonder Enphase-batterij. Het enige wat je er dan van merkt is dat de micro's uitgeschakeld worden bij negatieve all-in prijzen. (elektra+fee+EB)x 1,21 < 0 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

In de handleiding staat dat een batterij optioneel is.
Ik heb alvast gemaild naar de Enphase Helpdesk. Misschien moeten zij het manueel activeren op de gateway.
Ik verwacht dat je dan nog "oude" firmware in de gateway hebt.

• Liviooo
  • Niet online
WillemP22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Ik verwacht dat je dan nog "oude" firmware in de gateway hebt.
Ik denk het niet ... er staat D7.6.177 op die gateway...

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Ik denk het niet ... er staat D7.6.177 op die gateway...
We zitten al in D8.3.xxx :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Liviooo
  • Niet online
ok, maar als ik software update doe, krijg ik de melding dat ik op de laatste versie zit...? Hoe dan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Updatebeleid van Enphase laat soms wat te wensen over.
Zelf een update pullen / forceren kan niet, je kunt evt Enphase vragen om eens mee te kijken / update te pushen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Had ik ook last van. Ticket bij Enphase helpdesk aanmaken en ze maken de optie beschikbaar. Duurde bij mij wel 6 weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:51
Ticket? Gewoon bellen. Je Site-ID er bij houden en bellen als zijnde je installateur ;)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:14:
Ticket? Gewoon bellen. Je Site-ID er bij houden en bellen als zijnde je installateur ;)
Precies, dan wordt die 6 weken...6 minuten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Waarvan 2 minuten om het menu door te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39
Had ik ook gedaan, maar door 'onverwachte complicaties' die een server error opleverden bleef de functie niet beschikbaar. Dus al met al 4 keer gebeld en vaak lang wachten op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Kiezen voor Engels, dan krijg je iemand uit India aan de lijn. Soms moeilijk te begrijpen maar die gaan echt een stuk verder in hun service dan de dames/heren hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerzs
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:19
Beste Tweakers, ik zit even met de handen in het haar. Ik heb een Enphase-installatie gekocht: 1x IQ System Controller, 3x IQ Battery 5P Flexphase, 1x CommsKit en 1x Relay Controller. Ik heb momenteel een bestaande SMA-installatie met 16 panelen van 325 Wp. Binnenkort komen er nog 14 panelen bij met de micro-omvormer IQ8HC (455 Wp). Als ik het schema van Enphase (retrofit) bekijk, mag ik de kabels van de SMA en de micro-omvormers dan parallel op de System Controller aansluiten? Weet iemand welke automaten (differentieel?) ik moet voorzien in de System Controller? De installatie wordt gebouwd in België. Moet ik de REM-automaat nog laten zitten of moet deze ook worden vervangen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Welke SMA omvormer heb je? Wat is je hoofdaansluiting? Een REM automaat is nodig op het moment dat je PV installatie plus je hoofdaansluiting meer Ampère kunnen leveren dan dat je aardlekschakelaars (plus de daarbij behorende installatieautomaten) aan kunnen. Maar aangezien er verder geen technische gegevens zijn gedeeld kan daar geen uitsluitsel over worden gegeven.

Voor zover mij bekend kan je ook een niet Enphase PV installatie gebruiken.

Maar als je zo'n installatie koopt dan kan de leverancier/installateur dit toch gewoon vertellen? Die zal het toch ook moeten aansluiten, of ga je het zelf aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:35
ik heb een 3 fase Envoy-S-Metered-EU met Softwareversie 8.3.5167 uit 2017 met 9 x M250-72-2LN-S2-NL en door garantie 3 x M250LN-IQ7-S22-NL-RMA en in 2021 14 x IQ7PLUS-72-2-INT bijgelegd
mijn vraag is ik wil graag 2 panelen bij leggen met een IQ8xxx gaat dit werken met mijn envoy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wauw, drie defecte micro's gehad? Bijzonder. Als het goed is kan je je systeem gewoon uitbreiden met IQ8. Maar misschien ben je goedkoper uit als je twee micro's uit de 7 serie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
en via marktplaats kan ik deze zonder problemen kopen ? ( grijze import )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Er is natuurlijk een (kleine) kans op grijze import. Maar d'r zijn ook vast nog wel installateurs die nog restpartijen hebben liggen (ik niet trouwens :) )

Al heb je grijze import, ik heb zelden een defecte IQ7 micro omvormer gehad. En bij mij gaat het om een paar duizend geïnstalleerde micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerzs
Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:45:
Welke SMA omvormer heb je? Wat is je hoofdaansluiting? Een REM automaat is nodig op het moment dat je PV installatie plus je hoofdaansluiting meer Ampère kunnen leveren dan dat je aardlekschakelaars (plus de daarbij behorende installatieautomaten) aan kunnen. Maar aangezien er verder geen technische gegevens zijn gedeeld kan daar geen uitsluitsel over worden gegeven.

Voor zover mij bekend kan je ook een niet Enphase PV installatie gebruiken.

Maar als je zo'n installatie koopt dan kan de leverancier/installateur dit toch gewoon vertellen? Die zal het toch ook moeten aansluiten, of ga je het zelf aansluiten?
Een 3-fase omvormer van 4,6 kW. Mijn hoofdaansluiting is 32A, mijn REM-automaat 20A en mijn automaat voor de omvormer ook 20A. Ik ga de installatie inderdaad zelf aansluiten. Eerst twijfelde ik om de SMA-omvormer te verwijderen en overal micro’s te plaatsen, maar dat werk wil ik liever vermijden. Daarom wil ik met retrofit gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je het zelf gaat installeren en je hebt de materialen al gekocht, dan heb je dus niet echt goed voorbereid. Een 3 fase SMA omvormer kan prima op 16A afgezekerd worden. Ik ben niet bekend met een 4,6K SMA omvormer. Ken alleen de Tripower 4.0, 5.0 enz. Waarbij de Tripower 5.0 een output heeft van max 7,6A (per fase).
Hoofdaansluiting van 32A waarom dan een REM automaat van 20A. Waar zit je REM automaat dan in het geheel gezien? Als je een aardlekschakelaar hebt van 40A met daarachter een paar installatieautomaten dan heb je in je huidige opzet helemaal geen REM automaat nodig. 32A plus 7,6 A < 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerzs
Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:45:
Als je het zelf gaat installeren en je hebt de materialen al gekocht, dan heb je dus niet echt goed voorbereid. Een 3 fase SMA omvormer kan prima op 16A afgezekerd worden. Ik ben niet bekend met een 4,6K SMA omvormer. Ken alleen de Tripower 4.0, 5.0 enz. Waarbij de Tripower 5.0 een output heeft van max 7,6A (per fase).
Hoofdaansluiting van 32A waarom dan een REM automaat van 20A. Waar zit je REM automaat dan in het geheel gezien? Als je een aardlekschakelaar hebt van 40A met daarachter een paar installatieautomaten dan heb je in je huidige opzet helemaal geen REM automaat nodig. 32A plus 7,6 A < 40A.
Ik heb inderdaad de Tripower 5.0 (blauw). De materialen zijn aangekocht bij Cebeo; zij hadden me geadviseerd dat dit met mijn installatie zou werken. Verder heb ik geen informatie gevraagd. Maandag zal ik contact met hen opnemen.

Mijn vraag is: moet ik de SMA parallel aansluiten op de ingang van de System Controller samen met de nieuwe panelen die met de IQ8 gaan werken? Moet ik in de System Controller een differentieel plaatsen of een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:37:
Er is natuurlijk een (kleine) kans op grijze import. Maar d'r zijn ook vast nog wel installateurs die nog restpartijen hebben liggen (ik niet trouwens :) )

Al heb je grijze import, ik heb zelden een defecte IQ7 micro omvormer gehad. En bij mij gaat het om een paar duizend geïnstalleerde micro's.
het waren ME250 ik heb alle micro`s op de zolder hangen het wisselen was heel gemakkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@tweakerzs Heb je je certificering al gehaald? Ik verwacht het niet, die heb je nodig om het geheel in bedrijf te stellen. Plus grote kans dat daarin wordt uitgelegd wat jouw mogelijkheden zijn.

@teo1966 Dat begreep ik al en dan nog is het wel bijzonder dat je er drie hebt gehad die defect zijn gegaan. Ook bij de M serie is het uitvalspercentage erg laag, voor zover ik gewerkt heb met de M serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Ok had support ticket ingediend via de site. Zonder melding zie ik nu plots dat de Gateway software werd geüpdatet en de mogelijkheid voor Dynamisch tarief actief is. Ik kan nu verder alles instellen...

Iemand dit toevallig al gedaan voor leverancier Ecopower (BE)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
tweakerzs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Ik heb inderdaad de Tripower 5.0 (blauw). De materialen zijn aangekocht bij Cebeo; zij hadden me geadviseerd dat dit met mijn installatie zou werken. Verder heb ik geen informatie gevraagd. Maandag zal ik contact met hen opnemen.

Mijn vraag is: moet ik de SMA parallel aansluiten op de ingang van de System Controller samen met de nieuwe panelen die met de IQ8 gaan werken? Moet ik in de System Controller een differentieel plaatsen of een automaat?
Nee, de sma of elke andere 3e omvormer moet niet parallel op de pv-poort. Met de aux relais Moet je deze wel aansturen…zodat de system controller de sma tijdelijk uit kan schakelen zodra het net weer terug komt.
Ik heb nog geen praktische ervaring, maar alleen de theorie van de verplichte online-cursus. Als je die aandachtig doorneemt met al zijn side-notes dan moet het lukken. En dan kom je dit soort weetjes ook tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
teo1966 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:21:
ik heb een 3 fase Envoy-S-Metered-EU met Softwareversie 8.3.5167 uit 2017 met 9 x M250-72-2LN-S2-NL en door garantie 3 x M250LN-IQ7-S22-NL-RMA en in 2021 14 x IQ7PLUS-72-2-INT bijgelegd
mijn vraag is ik wil graag 2 panelen bij leggen met een IQ8xxx gaat dit werken met mijn envoy ?
Mm, betwijfel of dat al werkt. Zelf heb ik ook M250 met IQ7….en tijdens de betatest IQ7 met IQ8 ook wat zitten proberen. Een paar maanden geleden werkte het nog niet namelijk. Als iemand al nieuwe info hierover heeft, lees ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
tweakerzs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:55:
Beste Tweakers, ik zit even met de handen in het haar. Ik heb een Enphase-installatie gekocht: 1x IQ System Controller, 3x IQ Battery 5P Flexphase, 1x CommsKit en 1x Relay Controller. Ik heb momenteel een bestaande SMA-installatie met 16 panelen van 325 Wp. Binnenkort komen er nog 14 panelen bij met de micro-omvormer IQ8HC (455 Wp). Als ik het schema van Enphase (retrofit) bekijk, mag ik de kabels van de SMA en de micro-omvormers dan parallel op de System Controller aansluiten? Weet iemand welke automaten (differentieel?) ik moet voorzien in de System Controller? De installatie wordt gebouwd in België. Moet ik de REM-automaat nog laten zitten of moet deze ook worden vervangen? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je string omvormer van derden moet via een eigen aardlekschakelaar en een 25A 2NO magneetschakelaar naar de System Controller. Dus absoluut niet samen parallel op dezelfde aansluiting.
Zo bereik je dat bij netuitval je string omvormer ook blijft meedoen aan je off grid stroomvoorziening. De aansturing van de System Controller zet je string omvormer wel uit als je batterij 70% vol is, om te voorkomen dat je string probeert om de batterijen meer dan 100% vol te krijgen.

Overigens wel vreemd dat je 1x CommsKit apart moest kopen, die zit al voorgemonteerd in de System Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerzs
Coffeeroam schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Je string omvormer van derden moet via een eigen aardlekschakelaar en een 25A 2NO magneetschakelaar naar de System Controller. Dus absoluut niet samen parallel op dezelfde aansluiting.
Zo bereik je dat bij netuitval je string omvormer ook blijft meedoen aan je off grid stroomvoorziening. De aansturing van de System Controller zet je string omvormer wel uit als je batterij 70% vol is, om te voorkomen dat je string probeert om de batterijen meer dan 100% vol te krijgen.

Overigens wel vreemd dat je 1x CommsKit apart moest kopen, die zit al voorgemonteerd in de System Controller.
Bedankt voor je antwoord! Moet ik mijn drie batterijen ook telkens apart afzekeren met een automaat 16A en een differentieel 30mA van 16 A 4P, dus drie keer dezelfde opstelling? Ik denk dat ik toch ga overwegen om mijn stringomvormer ertussenuit te halen en overal IQ8-micro-omvormers te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Nogmaals, je hebt je onvoldoende ingelezen voor deze installatie. En natuurlijk kun je hier je vragen stellen, geen enkel probleem. Maar je mag er ook zelf wel wat tijd en moeite in steken. Uit deze vraag over het afzekeren van je accu's maak ik op dat je die cursus nog niet hebt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Bij mij draaien 2x een 5p flexfase accu.
Is allemaal geïnstalleerd door een installateur maar ik vond mijn energieverbruik nogal hoog dus heb ik er een 3fase meter tussen gezet van homewizzard.
Overdag als de accu’s eenmaal vol zijn zie ik altijd een constant verbruik van een 11w maar er komen regelmatig pieken van 400 a 600w.
Op een dag heeft de accu 1,2kwh afgegeven maar 3,1kwh geladen.

Hoe is dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 14:20

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

SpikeHome schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:32:
Bij mij draaien 2x een 5p flexfase accu.
Is allemaal geïnstalleerd door een installateur maar ik vond mijn energieverbruik nogal hoog dus heb ik er een 3fase meter tussen gezet van homewizzard.
Overdag als de accu’s eenmaal vol zijn zie ik altijd een constant verbruik van een 11w maar er komen regelmatig pieken van 400 a 600w.
Op een dag heeft de accu 1,2kwh afgegeven maar 3,1kwh geladen.

Hoe is dat bij jullie?
Hier ook 2 x 5P flexfase accu’s en gemiddeld halen ze tussen 400 en 500 Watt per dag van het net. Of er pieken zijn weet ik verder niet.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Hier ook 2 x 5P flexfase accu’s en gemiddeld halen ze tussen 400 en 500 Watt per dag van het net. Of er pieken zijn weet ik verder niet.
Tussen 400 en 500 Watt per dag? Of bedoel je 400 en 500 Wh. Watt oftewel vermogen is een momentopname en verbruik of capaciteit is wat anders…vermogen x tijd.
Kortom: wat bedoel je precies?
Op 5kWh valt een 400-500Wh wel weer mee. Dat is ongeveer het rendement van een cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Vraagje ivm Enphase & HomeAssistant.

Sinds 2 dagen geleden mijn Enphase Gateway geüpdatet werd naar versie 8.3.5167 heb ik nu problemen in de rapportage in HomeAssistant. Mijn dag-productie statistieken resetten niet naar 0 om middernacht, maar pas halverwege in de dag. Daardoor zijn de statistieken van productie dus helemaal verkeerd. Nog iemand hetzelfde opgemerkt?

Als ik nu in Enphase inlog op de App of Desktop zie ik de melding staan: 'We ondervinden vertraging bij het bijwerken van geven, wat gevolgen kan hebben voor de rapportage in uw applicatie Uw systeem blijft normaal werken ondanks de vertraging in de gegevens. We werken er actief aan om de vertraging in de rapportage op te lossen"... zal we hiermee te maken hebben zeker? Nog iemand dit dit bericht ziet staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfe4UMrL2g012UWYF6gQ_fhij8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TxYw2eLDGq1RSZojHxiw8Xa2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Ik had die melding ook, nadat er al een hele tijd vertragingen in de rapportage waren geweest. Maar juist vlak na die melding zijn de vertragingen weer verdwenen. (D8.3.5058)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik weet niet wat enphase aan het doen is maar de software is ruk .
De ev charger 2 is ook al software issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SpikeHome schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:30:
Ik weet niet wat enphase aan het doen is maar de software is ruk .
De ev charger 2 is ook al software issues
Kan je aangeven wat je bedoelt?

Ik merk wel dat vandaag is er vanaf 9.00 uur een dynamisch stroomtarief van 0 cent. Toch laadde de laadpaal net nog niet (10.40 uur). Ik merk dat wel vaker, bijvoorbeeld dat hij 's nachts gaat laden, terwijl overdag de stroomtarieven heel laag zijn én er productie is. Moet hij eerst een tijdje 'inleren' wanneer je de laadpaal op Slimme laadmodus hebt staan?

Ik heb nu maar een schema aangemaakt, die hij volgt ipv de slimme laadmodus.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 13-09 14:20

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

WillemP22 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 00:05:
[...]

Tussen 400 en 500 Watt per dag? Of bedoel je 400 en 500 Wh. Watt oftewel vermogen is een momentopname en verbruik of capaciteit is wat anders…vermogen x tijd.
Kortom: wat bedoel je precies?
Op 5kWh valt een 400-500Wh wel weer mee. Dat is ongeveer het rendement van een cyclus.
Samen dus totaal tussen 400Wh en 500Wh.

Sorry hoor van het foutje en bedankt voor de ingelaste les.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 16:04

snoei

kabels... :D

Liviooo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:59:

Sinds 2 dagen geleden mijn Enphase Gateway geüpdatet werd naar versie 8.3.5167 heb ik nu problemen in de rapportage in HomeAssistant. Mijn dag-productie statistieken resetten niet naar 0 om middernacht, maar pas halverwege in de dag. Daardoor zijn de statistieken van productie dus helemaal verkeerd. Nog iemand hetzelfde opgemerkt?

Als ik nu in Enphase inlog op de App of Desktop zie ik de melding staan: 'We ondervinden vertraging bij het bijwerken van geven, wat gevolgen kan hebben voor de rapportage in uw applicatie Uw systeem blijft normaal werken ondanks de vertraging in de gegevens. We werken er actief aan om de vertraging in de rapportage op te lossen"... zal we hiermee te maken hebben zeker? Nog iemand dit dit bericht ziet staan?

[Afbeelding]
hier ook sinds een dag of 3 met enphase / victron dat de integratie niet meer werkt.
(alle led's op envoy rood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
Liviooo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:59:

Ja al eens eerder gehad, bij mij reset de dagteller pas om 01:00. Ik heb het opgelost door een helper aan te maken (nutsmeter) per dag en die te gebruiken, dan zorg hassio dat hij om 00:00 netjes wordt gereset, werkt al een tijdje feilloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Alle leds rood op de Gateway? Dan zou ik het systeem even resetten (uit/aan).

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48
Iemand hier ervaring met een grote afstand (30 meter) tussen de groepenkast en een string omvormer i.c.m. een Enphase batterij?

De gateway met de consumption CT spoelen komt in de groepenkast in huis. De production CT spoelen zouden in de 2de groepenkast in de schuur komen bij de string omvormer en de Enphase batterij.

Ik weet dat je de draden van de CT spoelen kan verlengen, maar is een 2de gateway met alleen de production CT spoelen ook een optie?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• SpikeHome
@BigEagle Ja bij mij staan de accu's achter in de garage vanaf de meterkast is dat een 35m.
Ik heb op de garage (en op woning) ook nog pv met micro's en daar ook een ev-charger 2.

• BigEagle
SpikeHome schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:56:
@BigEagle Ja bij mij staan de accu's achter in de garage vanaf de meterkast is dat een 35m.
Ik heb op de garage (en op woning) ook nog pv met micro's en daar ook een ev-charger 2.
En heb je de kabels verlengt van de CT spoelen of een 2de gateway?

• SpikeHome
@BigEagle CT spoelen zitten gewoon in de meterkast ook de gateway en een datakabel naar de accu's

• BigEagle
SpikeHome schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:11:
@BigEagle CT spoelen zitten gewoon in de meterkast ook de gateway en een datakabel naar de accu's
Dat bedoel ik niet eigenlijk :$ Ik ben benieuwd of je 2 gateways kan gebruiken: 1 voor de production CT spoelen en de batterijen (schuur) en een 2de gateway in de groepenkast met alleen de consumption CT spoelen (huis).

Dit omdat er in de schuur ook een groepenkast zit met andere verbruikers (extra koelkast en vriezer). Aflezen in huis is dan lastiger omdat je dan negatieve metingen kan krijgen op de production CT spoelen vanwege de verbruikers.

Anders moet ik alsnog een flink sleuf graven om de CT spoelen te verlengen + de datakabel van de batterijen.

• Eddie_
Dat gaat helaas niet werken. Consumptie CT's moeten op dezelfde Gateway zitten als de productie CT's. Dus helaas graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:59
BigEagle schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:44:
[...]

Dat bedoel ik niet eigenlijk :$ Ik ben benieuwd of je 2 gateways kan gebruiken: 1 voor de production CT spoelen en de batterijen (schuur) en een 2de gateway in de groepenkast met alleen de consumption CT spoelen (huis).
Dit schijnt wel te kunnen. Je hebt alleen wel een tweede set consumptie CTs nodig in je schuur.

https://enphase.com/en-au...eways-one-site-tech-brief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Dat is een document uit 2019/2020 en heeft het alleen over export limieten. En ook daarbij blijkt dus dat maar één Envoy (tegenwoordig Gateway) de productie kan aanpassen.

Voor gebruik met accu's moeten de CT's van zowel productie als consumptie op dezelfde Gateway zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Grrr. Ben afgelopen week begonnen met de voorbereiding om een oude 3T op het werk te installeren. Eerst "gezeik" met Enphase om een oudere, gebruikte, Gateway Metered vrij te geven. Daarna geïnstalleerd en voorzien van de zes CT's. Toen ging het nog goed. Maar we hebben, naast Enphase, ook Solaredge en Goodwe (met BYD accu) en een Sessy hangen. Nu wil ik in de ITK aangeven dat ik een accu van derden heb. Kan ik niet opslaan, dan krijg ik de melding: Bijwerken van adres wijzigt tijdzone. Dit is bij stap 1 van de ITK. Zelfs als ik kies voor wijzigen en dan (ongewijzigd) kies voor opslaan dan krijg ik dezelfde melding....

Resultaat is dat ik nu een foutmelding krijg op de CT metingen van Consumptie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:03:
Grrr. Ben afgelopen week begonnen met de voorbereiding om een oude 3T op het werk te installeren. Eerst "gezeik" met Enphase om een oudere, gebruikte, Gateway Metered vrij te geven. Daarna geïnstalleerd en voorzien van de zes CT's. Toen ging het nog goed. Maar we hebben, naast Enphase, ook Solaredge en Goodwe (met BYD accu) en een Sessy hangen. Nu wil ik in de ITK aangeven dat ik een accu van derden heb. Kan ik niet opslaan, dan krijg ik de melding: Bijwerken van adres wijzigt tijdzone. Dit is bij stap 1 van de ITK. Zelfs als ik kies voor wijzigen en dan (ongewijzigd) kies voor opslaan dan krijg ik dezelfde melding....

Resultaat is dat ik nu een foutmelding krijg op de CT metingen van Consumptie :)
Ik neem aan dat die BYD accu in dezelfde tijdzone staat als de Enphase accu? Of staat die in China? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dit is het grafiekje van vandaag, in de Enlighten app. Ik heb 6 paneeltjes van onbekende makelij. Hoe moet ik deze grafiek aflezen? Als ik m'n vinger op zo'n paaltje houd in de grafiek, verschijnt er een popover die zegt "power produced: 1,3 kW". Maar op de y-as staat 0,3 kW.

Omdat de x-as de tijd is, neem ik aan dat elk paaltje een kwartier is. Moet ik het dan zodanig aflezen, dat er 1,3 kWh (niet kW) is gegenereerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmFsDNJ8oXw8rUX4uZK3-VXFSvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNXnN7fEp9CxNPOh1JEadwLv.jpg?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
TucanoItaly schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:19:
Dit is het grafiekje van vandaag, in de Enlighten app. Ik heb 6 paneeltjes van onbekende makelij. Hoe moet ik deze grafiek aflezen? Als ik m'n vinger op zo'n paaltje houd in de grafiek, verschijnt er een popover die zegt "power produced: 1,3 kW". Maar op de y-as staat 0,3 kW.

Omdat de x-as de tijd is, neem ik aan dat elk paaltje een kwartier is. Moet ik het dan zodanig aflezen, dat er 1,3 kWh (niet kW) is gegenereerd?

[Afbeelding]
Je moet het lezen als: Power produced...gemiddeld vermogen in dat kwartier was 1,3 kW. Geproduceerde energie in dat ene kwartier 0,325 kWh (y-as).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 21:47
TucanoItaly schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:19:

[Afbeelding]
1.3 kW vermogen voor een uur lang wordt 1.3kWh. 1.3kWh delen door 4 kwartier is 0.325. Dat zie je dus op deze linker as.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb mijn "probleem" op weten te lossen. Via de Managers Dashboard bij activeringen mijn systeem opgezocht. En dan daar gelijk bij stap 1 is er de mogelijkheid om een accu te selecteren.

En tot mijn grote verrassing binnen 5 uur was de foutmelding weg (duurt normaal zo'n 24 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:28:
Ik heb mijn "probleem" op weten te lossen. Via de Managers Dashboard bij activeringen mijn systeem opgezocht. En dan daar gelijk bij stap 1 is er de mogelijkheid om een accu te selecteren.

En tot mijn grote verrassing binnen 5 uur was de foutmelding weg (duurt normaal zo'n 24 uur).
Goed om te weten. Waarschijnlijk heb ik die ook nog eens nodig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gateway daarmee doet. Negeert ie dan negatief verbruik? dat wat het onladen van een batterij veroorzaakt van een ander systeem.
Wel spannend hoe al die managesystemen naast elkaar werken....of tegen elkaar inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die instelling zorgt er voor dat "meetfouten" niet meer voorkomen. Ik ga er vanuit dat Enphase dan gewoon denkt dat verschil in metingen komen door de accu's (klopt natuurlijk ook wel).

Ik ben ook heel benieuwd hoe mijn Sessy, Goodwe met BYD accu, Solaredge en dit Enphase systeem (met ergens deze week een 3T) gaan samenwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 07:22
Hoi
Afgelopen week maar eens door gehele topic gelezen. Heb zelf een enphase pv systeem met metered envoy en ct. Heb nog een vast energie contract. Overweeg de 5p Flexphase batterij te nemen. Heb een 3 fase aansluiting met een EV. Deze EV stuur ik aan met EVCC (evcc.io), wat ontzettend goed bevalt om de surplus in de auto te laten lopen. De 5P kun je niet zelf aansturen van laden en ontladen dat regelt de app heb ik uit alle posts begrepen. Aangezien de battterij een capaciteit van 5Kw heeft is het de bedoeling om niet de auto er mee te laten laden. Iemand ervaring met deze of een soort gelijke setup?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Lightmanster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:36:
Hoi
Afgelopen week maar eens door gehele topic gelezen. Heb zelf een enphase pv systeem met metered envoy en ct. Heb nog een vast energie contract. Overweeg de 5p Flexphase batterij te nemen. Heb een 3 fase aansluiting met een EV. Deze EV stuur ik aan met EVCC (evcc.io), wat ontzettend goed bevalt om de surplus in de auto te laten lopen. De 5P kun je niet zelf aansturen van laden en ontladen dat regelt de app heb ik uit alle posts begrepen. Aangezien de battterij een capaciteit van 5Kw heeft is het de bedoeling om niet de auto er mee te laten laden. Iemand ervaring met deze of een soort gelijke setup?

thx
De 5P heeft een capaciteit van 5 kWh en menig EV een veelvoud daarvan. Je moet je afvragen wat de batterij moet of kan doen.
Met een vast contract waarbij het verschil tussen het dal en nachttarief klein is kun je zonnestroom opslaan en die op een later moment gebruiken...in het normale tarief-periode bij voorkeur.
Hierdoor stijgt je eigen verbruik en hoef je al met al minder in te kopen en lever je minder terug. Het financieel voordeel kun je dan uitrekenen. Of je de auto dan daarmee moet laden hangt af van wat je gewend bent. Laad je die altijd 's avonds of 's nachts of op het overschot aan zonnestroom.

Ik heb een soortgelijke opzet maar dan met een dynamisch contract. Zowel de auto als de thuisbatterij worden geladen als de stroom voordelig is. relatief....zolang ie een aantal uur later tegen minimaal 15ct duurder weer teruggeleverd kan worden doet ie dat. Zodoende wil ik vooral niet dat ik van mijn thuisbatterij de EV ga vullen. Middels het profiel AI optimalisatie van Enphase gaat dat op zich goed. Zonet, een uurtje terug, werd zo m'n 10T deels ontladen naar het net tegen bijna 60 ct/kWh. dat is zeldzaam hoog, dat klopt.
De 5P heeft een hoger C-rate en kan daarmee in ruim een uur volledig geladen of geheel ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 21:47
WillemP22 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:23:
Zodoende wil ik vooral niet dat ik van mijn thuisbatterij de EV ga vullen. Middels het profiel AI optimalisatie van Enphase gaat dat op zich goed.
Maar dan wel met de EV oplader van Enphase zelf neem ik aan? Met een oplader van een 3e partij zal de Enphase AI geen afstemming hebben.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
sandergar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:45:
[...]

Maar dan wel met de EV oplader van Enphase zelf neem ik aan? Met een oplader van een 3e partij zal de Enphase AI geen afstemming hebben.
Nee, het is een zelfbouw-laadpaal die ik nota bene hier op tweakers, zo'n 7 jaar geleden gevonden heb (topic: zelfbouw laadpaal). Enphase (AI-profiel) ziet de laadpaal inmiddels als een groot-verbruiker, die bij lage tarieven ook importeert. in het begin werkten ze elkaar nog tegen, maar inmiddels gaat dat goed.

Eigenlijk gebruik ik hem als domme laadpaal waarbij ik het laden plan vanuit de app van de auto....laden van zo laat tot zo laat....meestal in het weekend en soms door de week overdag.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 10-09-2025 10:37 ]

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31
Ik lees sinds vorig jaar de envoy uit met Domoticz om daarmee mijn boiler aan te sturen. Sinds afgelopen maandag werkt dat echter niet meer. Ik heb beide systemen herstart en de laatste update van domoticz geinstalleerd maar helaas. Zijn er meer mensen die problemen hebben met het uitlezen van de Envoy?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:04:
Ik lees sinds vorig jaar de envoy uit met Domoticz om daarmee mijn boiler aan te sturen. Sinds afgelopen maandag werkt dat echter niet meer. Ik heb beide systemen herstart en de laatste update van domoticz geinstalleerd maar helaas. Zijn er meer mensen die problemen hebben met het uitlezen van de Envoy?
Die vraag kan je beter stellen in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Lightmanster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:36:
Hoi

thx
De 5P kun je wél zelf handmatig laten laden en ontladen, nl. in de Zelfconsumptie modus. Je kunt dan in app zeggen "ontlaadt de batterij van zo laat tot zo laat" en dat doet die dan ook, op volle snelheid. Je kunt ook laden vanuit het net op commando, op dezelfde wijze.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 18:36
Coffeeroam schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:48:
[...]

De 5P kun je wél zelf handmatig laten laden en ontladen, nl. in de Zelfconsumptie modus. Je kunt dan in app zeggen "ontlaadt de batterij van zo laat tot zo laat" en dat doet die dan ook, op volle snelheid. Je kunt ook laden vanuit het net op commando, op dezelfde wijze.
Waarom kan dat niet met de 3T batterijen?
zelf handmatig laten laden en ontladen

• Coffeeroam
HarryVSjoris schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:28:
[...]

Dat weet ik niet, ik heb geen 3T batterijen...Het was kennelijk bij de 3T toen nog geen functie vanuit de app.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:19
HarryVSjoris schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:28:
[...]

Werkt hier gewoon. Heb een 3t en 10t aan de muur hangen. In de app kun je laden en ontladen schedulen.
Zelf hangt mijn set nu in de frankenergie managment en dat werkt wel ok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NhXaXyfTymcnuXfNMi3IF_G8y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keIopMRsDwbq4tnIeBmK0N0C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt5G27wVDh--TCy5wQaK0SDpoyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbjN2gPN6NEvPhLQpQtOGkO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Qualixo op 10-09-2025 23:00 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 18:36
Qualixo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:51:
[...]

Werkt hier gewoon. Heb een 3t en 10t aan de muur hangen. In de app kun je laden en ontladen schedulen.
Zelf hangt mijn set nu in de frankenergie managment en dat werkt wel ok.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké ik zie die instelling niet,
Kan wel het laden & ontladen aanzetten maar dan bepaalt hij zelf wanneer ,
Waar staat dat handmatig nu (laden ontladen)

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:19
HarryVSjoris schreef op donderdag 11 september 2025 @ 04:41:
[...]

Oké ik zie die instelling niet,
Kan wel het laden & ontladen aanzetten maar dan bepaalt hij zelf wanneer ,
Waar staat dat handmatig nu (laden ontladen)
Menu > Instellingen > Batterij. Wat ik wel heb gemerkt is dat enphase je app instellingen bepaald aan gateway functies. Ik heb destijds moeten bellen voor het enabled in app voor laden via net.

Ik heb alles sinds 8 weken uit staan en laat frank energie handelen met voorrang op zzelf consumptie.
Zo gebruik ik toch mn eigen zon en als de onbalans goed is verdien ik er ook nog aan. deze maand 26.29 euro verdiend met onbalans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/457E_PMrumWNxzAMDhKQQepUiyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4PwTkHff8WPnzTVeL4T7XgB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Qualixo op 11-09-2025 09:29 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
Zonet was ik even aan het grasduinen in de Enphase app over die tarieven. In de lijst met app-updates zag ik dat Enphase met de update van 30 juli 2025 prijsvariabelen heeft ingevoerd. Je kunt zelf tarieven voor de opslagkosten, energiebelasting, btw % aanpassen zodat het aansluit bij jouw situatie. Ook na het salderen zal dat ook weer aangepast moeten worden. Dan komt er geen nieuw profiel, maar de prijssettings dien je aan te passen. Zoals het er staat lijkt het erop dat het algorithme dan de ingesteld parameters meeneemt in haar berekeningen. Heb dat nog niet uitgeprobeerd maar die vrijheid van instellen is wel door veel gebruikers gewenst. Iemand hier al ervaring mee?

In de Enphase-app menu/instellingen/electriciteitstarief/import en exporttarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uct3MzWw-8osR2WjQSE-Uk-SW3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltVdN8n37KgJbKL7R0foHg4D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t__olXuwlAi5G3YEW8NzdxxrT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sdIje7jxSIYYfWQGc2K2Dnhx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 11-09-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghaffel
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:21
Nu de salderingsregeling in 2027 gaat stoppen wil ik natuurlijk niet teruglever kosten gaan betalen voor het gratis weggeven van energie. Net als vele hier.
Nu heb ik een enphase systeem en ik weet dat als ik er een accu aan koppel ik een 0 op de meter stand kan inschakelen. Dan worden micro converters uitgeschakeld bij overproductie. Tot zo ver geen probleem.
Nu wil ik ook graag een zonnestroom boiler installeren als hotfill voor de gewone boiler. Die moet dus het water gaan verwarmen als er energie teruggeleverd wordt. Op zich ook geen probleem.

Maar alle twee lijkt me wel een probleem omdat het ene zorgt dat er geen overproductie is, dus zal de andere nooit werken. Tenzij dit een soort slim gecoördineerd kan. Maar ik heb nog niet gezien hoe ik een zonnestroom boiler slim kan integreren met een Enphase controller.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:53
Ghaffel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:12:
Uiteraard is dit zeker mogelijk. Helaas vind ik de kosten van een zonnestroomboiler apparaat erg tegen vallen. Zelf heb ik geëxperimenteerd met Home Assistant. Je meterwaarde wordt direct in Home Assistant uitgelezen met een P1 meter (bijvoorbeeld Home Wizzard) en met een zonnestroom apparaat als de PEEC (Marktplaats) kun je dan eenvoudig je overtollige zonnestroom in de boiler overzetten.

• Coffeeroam
Nu de salderingsregeling in 2027 gaat stoppen wil ik natuurlijk niet teruglever kosten gaan betalen voor het gratis weggeven van energie. Net als vele hier.
Nu heb ik een enphase systeem en ik weet dat als ik er een accu aan koppel ik een 0 op de meter stand kan inschakelen. Dan worden micro converters uitgeschakeld bij overproductie. Tot zo ver geen probleem.
Nu wil ik ook graag een zonnestroom boiler installeren als hotfill voor de gewone boiler. Die moet dus het water gaan verwarmen als er energie teruggeleverd wordt. Op zich ook geen probleem.

Maar alle twee lijkt me wel een probleem omdat het ene zorgt dat er geen overproductie is, dus zal de andere nooit werken. Tenzij dit een soort slim gecoördineerd kan. Maar ik heb nog niet gezien hoe ik een zonnestroom boiler slim kan integreren met een Enphase controller.

Ik denk dat je dat met een iQ Energy Router kan inregelen. Maar volledig integreren is maar bij bepaalde apparaten.
https://enphase.com/nl-nl...nagement/iq-energy-router

• Eddie_
Als je NoM draait en je zou de zonnestroomboiler aanzetten dan ziet Enphase dat de consumptie toeneemt en zullen de micro's worden aangezet op meer productie. Zodra je boiler klaar zou zijn en de consumptie dus afneemt dan zal Enphase meteen de productie terugschroeven.

Dit is natuurlijk wel bij voldoende zon/licht. Je kan kiezen voor de IQ Energy Router of zelf iets maken in Homeassistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
De aanhouder wint!

Van de week hebben dan eindelijk de nieuwe eigenaren een overname verzoek ingediend bij Enphase. Ik begreep van hun dat het niet lastig was. Vervolgens was binnen 48 uur het systeem bij mij verdwenen en bij hun verschenen.

Gisteren heb ik ze ook maar even geholpen om de envoy aan ‘t internet te hangen. Na 10 maanden zonder zal die wel even bezig zijn met verzenden van historische data. En daarna natuurlijk de updates van de micro’s en de envoy zelf.

Ik ben wel blij dat ik nu niets meer met dit systeem te maken heb. Dat voelt beter.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Ghaffel
Als je NoM draait en je zou de zonnestroomboiler aanzetten dan ziet Enphase dat de consumptie toeneemt en zullen de micro's worden aangezet op meer productie.
Dat is wat je zou willen. Maar de zonneboiler gaat alleen aan als er over productie is en dan alleen voor de hoeveelheid beschikbare stroom. Dus een 2kW boiler gaat niet met 2kW aan als er maar 0,5 over productie is. Maar dat betekent ook dat met NoM is er nooit overproductie en gaat de boiler dus nooit aan.

• SpikeHome

Check dit filmpje hoe in te stellen.

• Liviooo
  • Niet online
Zijn er nog mensen die ervaren dat de statistieken van de PV-productie nog steeds niet kloppen? Om middernacht zou de 'meterstand van de dag' zich moeten resetten, maar blij mij blijft dat al enige tijd verkeerd lopen.
Pas om 01u15 zie ik elke nacht een reset maar de waarde begint altijd op 13 kWh productie.
Een week geleden stond er nog een boodschap in de Enphase app over slechte rapportering, maar die boodschap is nu weg, toch blijft het probleem aanhouden. (en ja, mijn tijdszone staat juist ingesteld!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwaynhUR9NYcupKdq4eL1d1dkjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFtDzpsJT3tAiQnQ6vv6iEhX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Liviooo op 13-09-2025 16:56 ]

• Ghaffel
Goed filmpje, dank je. Maar volgens mij lost het niet mijn probleem op.
Als die optie aan staat zullen de CT- spoelen van de zonnestroomboiler geen terug levering detecteren en de boiler dus niet inschakelen.
En ik heb nog geen optie in Enphase gezien waarmee ik een willekeurige verbruiker aan kan zetten bij terug levering en als die aan is en er nog steeds wordt teruggeleverd de accu op te laden.

• SpikeHome
Ghaffel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:37:
Goed filmpje, dank je. Maar volgens mij lost het niet mijn probleem op.
Als die optie aan staat zullen de CT- spoelen van de zonnestroomboiler geen terug levering detecteren en de boiler dus niet inschakelen.
En ik heb nog geen optie in Enphase gezien waarmee ik een willekeurige verbruiker aan kan zetten bij terug levering en als die aan is en er nog steeds wordt teruggeleverd de accu op te laden.
Hmm ja als de boiler pas wilt inschakelen als er terug geleverd word is t lastig.
Misschien een licht sensor monteren en dat je zelf weet bij hoeveel Lux je pv normaal opwekt?

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:37
SpikeHome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:15:
Hmm ja als de boiler pas wilt inschakelen als er terug geleverd word is t lastig.
Misschien een licht sensor monteren en dat je zelf weet bij hoeveel Lux je pv normaal opwekt?
De data daarvoor haal je toch uit je P1 meter? Verder geef je in je software prioriteiten per apparaat aan, welke mag als eerste verbruiken en hoeveel. Als er over is, de volgende verbruiker inschakelen.

Een beetje boiler is ook regelbaar, zodat die niet meteen "vol gas" gaat. Eventueel een SSR er voor als die het niet kan?

Overigens, geen idee of de standaard huisautomatisering dat kan.

• Ghaffel
Verder geef je in je software prioriteiten per apparaat aan, welke mag als eerste verbruiken en hoeveel. Als er over is, de volgende verbruiker inschakelen.
Dat is dus precies de optie die ik zoek in de Enphase software maar nog niet heb gevonden.

Een andere optie is inderdaad het zelf gaan regelen. Deus een standaard boiler uitrusten met aansturing s hardware en dan aansluiten op Home Assistant.
Ik had gehoopt deze keer een kant en klaar oplossing in te kunnen zetten. En verwacht dat de regel software van Enphase iets slimmer zou zijn.

• SpikeHome
knotwilg schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:50:
[...]

De data daarvoor haal je toch uit je P1 meter? Verder geef je in je software prioriteiten per apparaat aan, welke mag als eerste verbruiken en hoeveel. Als er over is, de volgende verbruiker inschakelen.

Een beetje boiler is ook regelbaar, zodat die niet meteen "vol gas" gaat. Eventueel een SSR er voor als die het niet kan?

Overigens, geen idee of de standaard huisautomatisering dat kan.
Probleem is dat enphase zijn micro inverters terug moduleert naar 0 op de meter, dus je P1 ziet ook geen overproductie.
Als je de optie wilt gebruiken zoals ik het filmpje stuurde.

• WillemP22
Ghaffel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:43:
[...]

Dat is dus precies de optie die ik zoek in de Enphase software maar nog niet heb gevonden.

Een andere optie is inderdaad het zelf gaan regelen. Deus een standaard boiler uitrusten met aansturing s hardware en dan aansluiten op Home Assistant.
Ik had gehoopt deze keer een kant en klaar oplossing in te kunnen zetten. En verwacht dat de regel software van Enphase iets slimmer zou zijn.
Enphase kan alleen zijn eigen micro’s aansturen en geen apparaten of relais waar die geen connectie mee heeft. Lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:37
SpikeHome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:04:
[...]
Probleem is dat enphase zijn micro inverters terug moduleert naar 0 op de meter, dus je P1 ziet ook geen overproductie.
Als je de optie wilt gebruiken zoals ik het filmpje stuurde.
Was er al bang voor. Het is een van de redenen waarom ik geen Enphase software of AI wil (of van andere fabrikanten). Gewoon een fatsoenlijke gebruikerstoegang een goede API waarmee je de zaak aan kunt sturen. Dit is iets waar de gebruiker rechtstreekse controle over moet kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
De API is er, er zijn goede integraties voor Home Assistant, dus ik zou het via die route aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
knotwilg schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:37:
[...]

Was er al bang voor. Het is een van de redenen waarom ik geen Enphase software of AI wil (of van andere fabrikanten). Gewoon een fatsoenlijke gebruikerstoegang een goede API waarmee je de zaak aan kunt sturen. Dit is iets waar de gebruiker rechtstreekse controle over moet kunnen hebben.
Vandaar het idee van een Lux meter alsjeblieft iets van domotica gebruikt domoticz, Homey of home assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:53
knotwilg schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:37:
[...]
Gewoon een fatsoenlijke gebruikerstoegang een goede API waarmee je de zaak aan kunt sturen. Dit is iets waar de gebruiker rechtstreekse controle over moet kunnen hebben.
Idd met zelf regelen ben je altijd het meest flexibel in je aansturing en kun je zelf prioriteiten bepalen. Een optie is om je boiler handmatig aan te sturen als je "weet" dat je overproductie zou hebben.. echt efficiënt wordt dat denk niet.
Ik vraag me af of 0 op de meter een slimme zet wordt in 2027.

- bij dynamische tarieven wil je jouw Zonnepanelen kunnen uitschakelen bij negatieve tarieven. Via de software, het liefst via de api in Home Assistant. 0 op de meter heeft daar zeker geen zin.

- bij een vast contract ben je zeer afhankelijk van de terugleverkosten, ik zou het niet erg vinden om iets terug te leveren als het niets kost. Het liefst zou ik een kleine batterij en een hotfill boiler plaatsen icm met de PEEC. Zodra de batterij vol is, de boiler inschakelen op automatisch. Als deze zijn temperatuur bereikt heeft is dit zichtbaar in Home Assistant. Hierna eventueel (afhankelijk van kosten) de 0 op de meter optie aanzetten via de api, als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31

Ik weet niet hoe groot je accu en hoe groot je boiler is? Ik zou hem in de zomermaanden rond het middaguur inschakelen, mocht het toevallig slecht weer zijn dan springt de accu wel bij en gebruik je niks van het net. Ik heb zelf een dynamisch tarief dus in de wintermaanden zet ik de boiler om 3 uur s'nacht aan, dan is het tarief meestal laag.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghaffel
Voor als het nog niet duidelijk was ik wil de boiler niet aan of uit zetten, maar variabel gebruik. Dus precies instellen op de hoeveelheid overproductie. Dan gebruik ik dus geen stroom van het net bij een kleine overproductie. Zie het als een warmte accu.

Het beste wat ik gelezen heb is eerst de accu opladen en dan pas de boiler. Aangezien je in Home assistant kan zien hoeveel er naar de accu gaat moet je ook kunnen zien of hij vol is.
Ik wilde eigenlijk eerst de boiler opwarmen, maar voor alle 2 is iets te zeggen.
En als de Accu vol is de boiler regeling aanzetten zodat die vanaf dat moment kijkt of er stroom over is en dan alleen het overschot gebruikt.

Dit lijkt me de beste optie tot nu toe.

EDIY: O shit dit werkt ook niet want als de accu vol is schakelt Enphase de panelen uit bij overschot.

[ Voor 53% gewijzigd door Ghaffel op 14-09-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Voor als het nog niet duidelijk was: dit kan niet met de software van Enphase. Je zult gebruik moeten maken van andere software, bijvoorbeeld Homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghaffel
Maar in Home Assistant kan ik toch niet de zonnepanelen per stuk uitzetten tot er geen over productie is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat kan je instellen in de Enphase software. Vervolgens kun je met Homeassistant instellen dat je boiler aangaat als er overproductie is. Zodra je boiler aangaat en er dus meer verbruikt wordt zal je Gateway de micro's minder afknijpen. Dit zal geen pasklaar iets zijn verwacht ik. Maar misschien heeft iemand dit al werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghaffel
Bedankt allemaal voor de input. Dit bespaart me in ieder geval de aanschaf van een dure "slimme" zonnestroomboiler. Want het is wel duidelijk 2 kapiteins op 1 schip gaat niet werken.
En als ik de logica voor de boiler zelf moet doen kan het ook een goedkope boiler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghaffel
Nog een andere vraag. Mijn Envoy zit in de schuur ongeveer 50m van de meterkast. Heeft iemand nog een goede suggestie voor betaalbare kabel om de meetspoelen te verlengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ghaffel schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:22:
Nog een andere vraag. Mijn Envoy zit in de schuur ongeveer 50m van de meterkast. Heeft iemand nog een goede suggestie voor betaalbare kabel om de meetspoelen te verlengen ?
50m…volgens de datasheet zou dan 0.75mm2 afdoendezijn.een doos met 100m helukabel kost bij Elektramat 19 euro.
Daarnaast zijn er nog vele varianten hier op. Als je maar voldoende koper hebt zodat de weerstand in dedraad binnen de perken blijft.
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste