• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:40
Vandaag update naar VRM 380-14 vanwege melding Enphase zero export wijziging. Waar in de oude firmware de PV van Enphase werd uitgeschakeld wordt nu daadwerkelijk zero ge-exporteerd oftwel de panelen leveren energie om de load te vullen en leveren niets meer terug. De Envoy is zo te zien weer voorzien van nieuwe fw 8.3.5289

Weer uitvogelen hoe met extreme negatieve epex de PV uitgezet kan worden, elke keer weer een verrassing......

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:39
BuysB schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:32:
Vandaag update naar VRM 380-14 vanwege melding Enphase zero export wijziging. Waar in de oude firmware de PV van Enphase werd uitgeschakeld wordt nu daadwerkelijk zero ge-exporteerd oftwel de panelen leveren energie om de load te vullen en leveren niets meer terug. De Envoy is zo te zien weer voorzien van nieuwe fw 8.3.5289

Weer uitvogelen hoe met extreme negatieve epex de PV uitgezet kan worden, elke keer weer een verrassing......
Dat was al heel lang zo bij Zero Export (althans bij mij). Maar misschien heb je geen iQ8?

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47

PGR

Fast and safe...

Ben al een tijdje aan het meelezen op dit topic. Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen. Ik heb al 10 450wp enphase zonnepanelen met IQ7+ omvormers. Ik wil de thuisbatterij ook als noodstroomvoorziening gebruiken, en dat daarbij de panelen blijven doorwerken. Uit diverse bronnen (waaronder dit draadje) komt naar voren dat dit alleen (betrouwbaar) met de enphase batterijen kan, dus vandaar dat ik nu kijk naar 2 5p Flexphase batterijen met de System Controller.

Je betaalt wel een behoorlijke premium voor enphase, voor een vrij gesloten systeem, maar wel volledig compatibel met de zonnepanelen in een noodstroomsituatie.

Zijn er mensen die de combinatie van ephase zonnepanelen (met IQ7+ omvormers) met een ander merk thuisbatterij we betrouwbaar aan de praat hebben gekregen in een noodstroomscenario?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:24
@Coffeeroam De VRM 380-14 is van Victron, verwacht ik.

@PGR Er zijn meerdere Tweakers die dat hebben. O.a. @sandergar heeft Enphase i.c.m. Victron en Pylontech accu's.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• BuysB
  • Laatst online: 14:40
Coffeeroam schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:14:
[...]

Dat was al heel lang zo bij Zero Export (althans bij mij). Maar misschien heb je geen iQ8?
Klopt, ik heb een combi van 7 en 7+

Voor de update werd met negatieve prijzen de PV uitgezet (modbus TCP) ik constateerde echter dat om de minuut ofzo de pv weer zer kortstondig opstartte (max 2000w ofzo terwijl max 3500w is op dat moment). Dit was te zien op de gridmeter, die zakte terug en de pv meter die steeg (VRM dashboard) en ook met de P1 meter van HomeWizard. Dit lijkt mij geen wenselijk gedrag. Op de victron community vond ik hier wat over, victron experts gaven aan dat dit door Enphase komt. Met de update 380-14 wordt daar iets mee gedaan, wat voor mijn installatie dus neerkomt op zero exporteren ipv zero opwekken. Bijkomend probleem is dat in ESS modus de ingestelde waarde voor het net (zero in dit geval) niet meer werkte, het systeem bleef gewoon net gebruiken... wss dus nog wat bugjes in de beta versie. update dus weer terug gezet naar 370 en maar even afwachten hoe dit zich ontwikkeld.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20
Iemand een idee of je met Home Assistant en de installer enphase plugin ook de accu's kan uitzetten/standby?

Aan/Uit productie zit er een mooie schakelaar in en die werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkSlhV804hRCCrpvUW4VE3X_IK0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VSNz8mLMAc7aU7MowfIrTS9k.jpg?f=user_large

Ook een knop om de accu's vanaf grid te kunnen laden (deze nog niet getest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_jhzy7Q_zi7qe2ly183UmxpiTI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0G3UujqqHG96r0uAklwsRfpo.jpg?f=user_large

Tevens zit er een batterij modus in maar als ik die ergens anders op zet zie ik hem weer terug veranderein in "self-consumption"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/549OIRWGlnVcfy0EMTB46uQIoxo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fOd5wigupUpLg5OXh6PBaC0X.jpg?f=user_large

• Eddie_
Nieuwe micro omvormer voor commercieel gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYFM_MfO9b3qwWNu7AymtMm-ask=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ABGWiUL9H7fW9XkU09GVc7FE.jpg?f=user_large
Linkje naar meer info: klik hier

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:05
@SpikeHome bedoel je wel Homewizard? Want ik heb daar alleen een “omvormer” API integratie.

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zoals meerderen mogelijk dit willen, wil ik ook graag de productie van mijn zonnepanelen stoppen bij negatieve energie prijzen (want dynamisch contract). Nu is morgen weer zo'n dat dat de prijzen flink in de min gaan en dan zit ik zo op € 5,00 aan "kosten" voor het terugleveren.

Ik heb een:
  • Envoy-S-Standard-EU
  • Software Version 8.3.5286
Ik heb bij Enphase een installateurs account aangemaakt en mijn eigen systeem daarin opgenomen. Ik heb nu de optie "Disable Power Production". Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeCVGq3RAXiypW3p8yFA_92vFVo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QZRwwhntnpyfWKUpAF6rbk6Q.png?f=user_large

Als ik erop klik zie ik ook in de Home Assistent integratie (https://github.com/vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer/) dat toggle voor production op basis hiervan uitgezet wordt. Zo kan ik hem in Home Assistent ook weer aanzetten.

Maar het duurt zo belachelijk lang voordat de productie naar 0 gaat, zelfde als de productie weer activeren. Heel langzaam wordt deze op en afgebouwd over een periode van 30 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiR4pfKqMmpZ5_EC-W-2xOxxRGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qNzL1EGACrRHQGdaP384U7K1.png?f=user_large

Is er geen snellere methode?

• Eddie_
@SpikeHome Ik heb nog geen knop kunnen ontdekken waarmee ik eenvoudig de accu kan op/ontladen. Helaas te druk in het dagelijkse leven om eens even flink met Homeassistant te experimenteren.

• Coffeeroam
Timo002 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:59:
Zoals meerderen mogelijk dit willen, wil ik ook graag de productie van mijn zonnepanelen stoppen bij negatieve energie prijzen (want dynamisch contract). Nu is morgen weer zo'n dat dat de prijzen flink in de min gaan en dan zit ik zo op € 5,00 aan "kosten" voor het terugleveren.

Ik heb een:
  • Envoy-S-Standard-EU
Ik heb bij Enphase een installateurs account aangemaakt en mijn eigen systeem daarin opgenomen. Ik heb nu de optie "Disable Power Production". [Afbeelding]

Als ik erop klik zie ik ook in de Home Assistent integratie (https://github.com/vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer/) dat toggle voor production op basis hiervan uitgezet wordt. Zo kan ik hem in Home Assistent ook weer aanzetten.

Maar het duurt zo belachelijk lang voordat de productie naar 0 gaat, zelfde als de productie weer activeren. Heel langzaam wordt deze op en afgebouwd over een periode van 30 minuten.

[Afbeelding]

Probeer eens een andere Slew Rate (Zwenksnelheid (Watt/ sec)) onder Power Production limiting by Gateway.

• Timo002
  • Niet online
@Coffeeroam Hiervoor moet ik bij enlighten aangemeld zijn via de website en dan naar mijn systeem gaan? Ik kan deze setting niet vinden "Power Production limiting by Gateway'. Maar als "installateur" ben ik "mainainter" in mijn eigen systeem, niet de "installer", die optie had ik niet. Weet niet of dat iets uitmaakt.

• Coffeeroam
Timo002 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:39:
@Coffeeroam Hiervoor moet ik bij enlighten aangemeld zijn via de website en dan naar mijn systeem gaan? Ik kan deze setting niet vinden "Power Production limiting by Gateway'. Maar als "installateur" ben ik "mainainter" in mijn eigen systeem, niet de "installer", die optie had ik niet. Weet niet of dat iets uitmaakt.
Ik ben ook "maintainer", ik vind deze setting door in de webversie van Enlighten op de Systems List (met maar 1 systeem bij mij) op mijn System te klikken, en dan Settings (het tandwieletje helemaal rechts). Dan naar beneden scrollen naar Power Production Limiting by Gateway.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

Ik heb een:
  • Envoy-S-Standard-EU
Ik heb bij Enphase een installateurs account aangemaakt en mijn eigen systeem daarin opgenomen. Ik heb nu de optie "Disable Power Production". [Afbeelding]

[Afbeelding]

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het door de Standard Gateway komt, ipv een metererd met CT spoelen. Ik heb ook de integratie van Vincent Wolsink, maar een metered gateway. En bij mij echt in enkele seconden naar 0. Zie Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Coffeeroam
Pazo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:19:
[...]

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het door de Standard Gateway komt, ipv een metererd met CT spoelen. Ik heb ook de integratie van Vincent Wolsink, maar een metered gateway. En bij mij echt in enkele seconden naar 0. Zie Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Dat pleit dan (voor de zoveelste keer) voor een metered gateway.

• Pazo
Coffeeroam schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:22:
[...]

Dat pleit dan (voor de zoveelste keer) voor een metered gateway.
Ja ik heb in het verleden al vaker gezegd als advies bij mensen die een PV van Enhase gingen nemen, dat ze een metered moeten nemen en niet een standaard. Ja die is een stukje duurder. Maar nu zo met einde van het salderen / negatieve tarieven zie je steeds meer mensen langskomen met een standaad gateway die tegen problemen / beperkingen aanlopen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• SpikeHome
Skipper_NH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:42:
@SpikeHome bedoel je wel Homewizard? Want ik heb daar alleen een “omvormer” API integratie.
Sorry home Assistant ( verbeterd in mijn post nu )

• Timo002
  • Niet online
@Coffeeroam

Ik heb een aanpassing gemaakt naar 100, zie hieronder. Als ik het op sla, dan blijft het niet opgeslagen. Als ik weer naar deze pagina ga is niets ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygw0Wr4cJms-Rhabn4gKqgC0tp8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WCHnK0pZTT1ngEKe0EwZjjuI.png?f=user_large

Ik heb dat net iets na 16:00 gedaan, het opgewekt vermogen is gedaald. Maar niet naar 0 en het gaat ook niet weer naar de max. Geen idee hoe dit nu kan of hoe dit hersteld kan worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrU8a7chZOZRONRu_zLXaQLKlOg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/87LoN54Ky1yeegokcIBbcYk1.png?f=user_large

Toen ik de zonnepalen heb laten installeren in 2021 is dat wat me aangeboden is door de zonnepanelen cowboy (inmiddels al failliet). Dus moet het doen met wat ik nu heb.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:45
Eddie_ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:01:
@PGR Er zijn meerdere Tweakers die dat hebben. O.a. @sandergar heeft Enphase i.c.m. Victron en Pylontech accu's.
@Eddie_ helemaal juist en zou niet anders willen. Gewoon losse omvormers en losse batterijen.
PGR schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:25:
Ben al een tijdje aan het meelezen op dit topic. Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen. Ik heb al 10 450wp enphase zonnepanelen met IQ7+ omvormers. Ik wil de thuisbatterij ook als noodstroomvoorziening gebruiken, en dat daarbij de panelen blijven doorwerken.
Als je offgrid je zonnepanelen vol wil laten kunnen produceren dan moet je goed kijken of je accu capcaciteit daar wel geschikt voor is. In offgrid modus moet je stroom ergens heen kunnen en dat is of je installatie en/of je batterij. Is je batterij niet snel en niet groot genoeg dan zullen je zonnepanelen gelimiteerd moeten worden.
Uit diverse bronnen (waaronder dit draadje) komt naar voren dat dit alleen (betrouwbaar) met de enphase batterijen kan, dus vandaar dat ik nu kijk naar 2 5p Flexphase batterijen met de System Controller.
Onjuist!
Je betaalt wel een behoorlijke premium voor enphase, voor een vrij gesloten systeem, maar wel volledig compatibel met de zonnepanelen in een noodstroomsituatie.
Mijn installatie was ook niet goedkoop maar mijn installatie kan ik wel volledig zelf aansturen en geheel zonder cloud oplossingen. Ik wilde juist niet gevangen zitten in het beperkte Enphase systeem.
PGR schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:25:Zijn er mensen die de combinatie van ephase zonnepanelen (met IQ7+ omvormers) met een ander merk thuisbatterij we betrouwbaar aan de praat hebben gekregen in een noodstroomscenario?
Ja dus :)
Afgelopen zondag de Enpase productie maar even gestaakt (geautomatiseerd vanuit HA) van 11:00 t/m 16:00 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WhldnYyQe92W6-Hs_DcyiNzKSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u67jjzR0L2UOcdXr9UFCsLs2.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:59:
@SpikeHome Ik heb nog geen knop kunnen ontdekken waarmee ik eenvoudig de accu kan op/ontladen. Helaas te druk in het dagelijkse leven om eens even flink met Homeassistant te experimenteren.
Nog een voordeel van het hebben van een Victron installatie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7B6JjHnXs-BdBPYFF-3vx9hcAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qi7ki51OSKEj2ghXYBocHy75.png?f=fotoalbum_large

In HA kan ik niet alleen de batterij aan of uit zetten, ik kan op de watt nauwkeurig bepalen wat de batterij moet doen. Laden of ontladen en dan ook met hoeveel watt.

En dank de Modbus koppeling tussen Victron en Enphase kan ik hetzelfde doen in HA met de Enphase productie. Een simpele slider om de Enphase productie aan te sturen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UkWNUqZk8sHiCTGia1H0dEirEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwLzCe7N7pZwQ0EuNRZ47sGu.png?f=fotoalbum_large

@Eddie_ Heb je geen studie HA voor nodig ;)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Pazo
Vet hoor @sandergar
Ik zit ook te kijken naar Victron, ben daar wel gecharmeerd van.
Budget laat het alleen nu even niet toe. Iets met afschaf van een EV laatst. Kan het geld maar 1x uitgeven :)

• sandergar
Pazo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:18:
Vet hoor @sandergar
Ik zit ook te kijken naar Victron, ben daar wel gecharmeerd van.
Budget laat het alleen nu even niet toe. Iets met afschaf van een EV laatst. Kan het geld maar 1x uitgeven :)
Je kan klein beginnen (1 omvormer en 1 batterij bijv). Hiermee krijg je dan al wel het gehele EMS tot je beschikking.

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 06:55

Acradavos

Poetsfanaat

SpikeHome schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:08:
Iemand een idee of je met Home Assistant en de installer enphase plugin ook de accu's kan uitzetten/standby?

Aan/Uit productie zit er een mooie schakelaar in en die werkt goed.

[Afbeelding]

Ook een knop om de accu's vanaf grid te kunnen laden (deze nog niet getest).

[Afbeelding]

Tevens zit er een batterij modus in maar als ik die ergens anders op zet zie ik hem weer terug veranderein in "self-consumption"

[Afbeelding]
Welke integratie gebruik je hier voor?

PV 7,82 kWp (Enphase IQ7+ 6x Jinko N-Type 370 Watt / 14x Jinko P-Type 400 Watt)

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 13:53

Erikz.nl

professioneel prutser

Mijn systeem geeft aan dat er 2* een 3 fase relay in het systeem zou zitten, terwijl ik er maar 1 in de meterkast heb zitten? Zie hier een screenshot uit de toolkit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wMch7yRu6yAccbjV8sckS3ZRco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhTUk2h4pqqCceeJSk5nxcJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? De relay in mijn meterkast werkt correct: alle fasen worden neties gedetecteerd en de leds branden continue groen.

Edit: het was zo simpel als het aantal devices verminderen... Oeps.

[ Voor 4% gewijzigd door Erikz.nl op 30-04-2026 22:14 ]

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sandergar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:37:
Mijn installatie was ook niet goedkoop maar mijn installatie kan ik wel volledig zelf aansturen en geheel zonder cloud oplossingen. Ik wilde juist niet gevangen zitten in het beperkte Enphase systeem.
Ik vind dit erg interessant. Ik heb momenteel 18 PV panelen met Enphase en ook een laadpaal van Enphase. Maar ik ben huiverig voor een ander type batterij. Ik zoek ± 10-15 kWh, en ging er van uit dat Enphase batterijen het beste werken met het de rest. Maar hoe stuur je de batterij en Enphase dan aan bij negatieve prijzen/handelen? Of icm mijn laadpaal zodat die niet de batterijen leeg trekt, etc. Kan je wat meer details geven?
Enphase is mooi spul, maar ook mooi duur helaas. Maar wil wel dat batterijen goed integreren/samenwerken, maar ben echt geen HA expert bijvoorbeeld...

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-04 22:40
Morgen zijn de elektriciteitsprijzen negatief. Ik gebruik de AI-modus al twee dagen. Moet ik tijdens het laden slim laden, aangezien groen laden niet beschikbaar is met de AI-modus? Iemand ervaring hiermee?

• sandergar
hiljolodewijk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:32:
[...]
Ik vind dit erg interessant. Ik heb momenteel 18 PV panelen met Enphase en ook een laadpaal van Enphase. Maar ik ben huiverig voor een ander type batterij. Ik zoek ± 10-15 kWh, en ging er van uit dat Enphase batterijen het beste werken met het de rest. Maar hoe stuur je de batterij en Enphase dan aan bij negatieve prijzen/handelen? Of icm mijn laadpaal zodat die niet de batterijen leeg trekt, etc. Kan je wat meer details geven?
Enphase is mooi spul, maar ook mooi duur helaas. Maar wil wel dat batterijen goed integreren/samenwerken, maar ben echt geen HA expert bijvoorbeeld...
Ik heb 3 systemen naast elkaar draaien :
* Victron met DESS
* Laadpaal met eigen CT klemmen en een solar only stand
* Home Assistant

Het Victron systeem zit tussen de netaansluiting en de meterkast in. De gehele huis installatie inclusief laadpaal zit achter het Victron systeem. Victron voedt de gehele installatie en stuurt zelf de batterij aan met DESS (het Victron EMS). Deze staat in de "Trade" stand. Laden/inkopen op de lage stroomprijs momenten en ontladen/verkopen op de hoge stroomprijs momenten. Hiermee bepaald het systeem ook wanneer de huisinstallatie gevoed wordt vanuit het net en wanneer uit de batterij.

De laadpaal meet niet de stroom tussen het net en de aansluiting maar tussen de stroomgevers (net + batterij) en de afnemers (huis + auto), achter de Victron omvormers dus. De batterij wordt hierdoor geëlimineerd en als onderdeel van het net gezien. De autolader laadt de auto op met het PV overschot (PV productie minus gebruik huisinstallatie). Aan het begin van de dag is er nog te weinig zon voor de laadpaal, de PV stroom gaat naar het net en wordt verkocht (of als DESS anders beslist, naar de batterij). Als het PV overschot de minimale 6A bereikt dan start de autolader (auto staat overdag meestal aan de stekker), PV overschot gaat naar de auto. Begin van de avond is de zon weer afgenomen en gaat het restje PV overschot weer het net op (of als DESS anders beslist, naar de batterij).

Doordat de autolader de Enphase installatie dus nauwkeurig opvolgt zal er geen extra stroom van de batterij afgenomen worden. Door de luxe dat mijn auto overdag veelvuldig aan de stekker kan staan heb ik dus geen laadmomenten in de avond en/of nacht nodig. Geen actieve sturing met de batterij dus nodig.

Of DESS de productie van mijn Enphase zou staken bij negatieve prijzen heb ik nog niet onderzocht besef ik nu. Dat is momenteel het enige waar ik echt HA voor inzet : indien de all-in stroom prijs onder 0 is dan PV productie uit.

Dus in het kort :
- Batterij laden / ontladen regelt het Victron systeem geheel zelfstandig
- Auto laden regelt de autolader geheel zelfstandig
- PV productie staken regelt Home Assistant.

Natuurlijk heb ik als 4e systeem Enphase maar die staat in de simpele modus : produceren. Als de stroom prijs hoog is dan mag de PV stroom naar het net, als de stroom prijs laag is dan mag de PV stroom naar de batterij. Wordt allemaal door DESS gestuurd.

Dit is het plan van DESS voor morgen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmosZnj7JO66httWGtFy4PV3h1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRx9Y5rGKbeR6xCKepR1l8bZ.png?f=fotoalbum_large

Het plan zou moeten leiden tot het volgende plaatje :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYrRfbwn6k7EoVtD1PXm-6FLUuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaWCe4IcLdV28KSvzAO3PBdT.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid :
Deze setup is voor de periode waarin er voldoende PV opbrengst is. In de winter wordt de auto ook geladen met stroom van het net. Door het laden op de goedkope stroomprijs momenten zal de stroom ook dan niet uit de batterij komen daar DESS de opgeslagen stroom vasthoudt tot de latere dure stroomprijs momenten.
hiljolodewijk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:32:
Of icm mijn laadpaal zodat die niet de batterijen leeg trekt, etc.
Ik weet niet hoe "slim" de Enphase laadpaal is. Waarschijnlijk net zo beperkt als de gehele Enphase omgeving. Als deze een solar-only modus heeft dan zou je een gelijke situatie kunnen opzetten.

Belangrijkste in mijn setup is de plaats van de Enphase CT klemmen. Dus niet volgens de Enphase handleiding. Enphase weet niets van de aanwezigheid van een accu af. En dat hoeft ook helemaal niet daar mijn Enphase installatie maar 1 doel heeft : PV opwekking. Enphase laat ik verder niets aansturen/beslissen.

[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 30-04-2026 23:54 ]

• Initial G
  • Laatst online: 01-05 23:26
Had vannacht een gateway firmware update naar D8.3.5289 waarna de HA integratie (installer) uitgevallen was. Iets met authenticatie. Een betaversie lost het deels op maar de DPEL en Production knoppen werken niet meer. Jammer dat soort dingetjes, gelukkig saldeer ik nu nog.

• Pazo
Initial G schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
Had vannacht een gateway firmware update naar D8.3.5289 waarna de HA integratie (installer) uitgevallen was. Iets met authenticatie. Een betaversie lost het deels op maar de DPEL en Production knoppen werken niet meer. Jammer dat soort dingetjes, gelukkig saldeer ik nu nog.
Ja, ook last van.
Zie ook marnie in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

Welke beta gebruik jij nu? Bij mij werkt het nog niet met een beta.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 01-05-2026 00:13 ]

• SpikeHome

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:09
sandergar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:31:
[...] Enphase weet niets van de aanwezigheid van een accu af. En dat hoeft ook helemaal niet daar mijn Enphase installatie maar 1 doel heeft : PV opwekking.[...]
:) Da's wat Enphase niet begrijpt, of wil begrijpen.

Mooie setup. De batterij als net zien is elegant. Het maakt het mogelijk om op verschillende plaatsen beslissingen binnen het systeem te nemen in plaats van door een AI in Verweggiestan. Als de accu zegt "laden" dan wordt er geladen, als er zon is wordt die gebruikt en anders het net, of misschien voor nood de dieselgenerator. Het zonnepaneel schakelen/dimmen kan door een ander systeem gedaan worden, met o.a. de batterij status als input.

Je lijkt een fix grotere accu te hebben dan je daadwerkelijk nodig hebt? Gaan daarbij de terugleverkosten niet tegen je werken als je iedere dag volledig laad en ontlaad? Tenzij... BatteryToGrid kan betekenen dat je de auto oplaad?

Ben wel benieuwd naar een hartje winter plaatje.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Hier met D8.3.5289 ook geen production switch i.c.m. de custom Envoy integratie. Ik moet eerlijk bekennen dat het omzetten van de PV automaat een stuk sneller is, ook bij het inschakelen van de panelen. :P

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 14:42
Ik heb al even in het topic gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Ik wil graag kijken of ik dynamische tarieven kan invullen (momenteel heb ik nog géén dynamisch maar goed, wil wel graag voorbereid zijn).

Volgens de website van enphase moet ik dan naar Menu > Instellingen > Elektriciteitstarief > Elektriciteit importtarief toevoegen.
• Antwoord Ja om te bevestigen dat je een dynamisch tariefcontract hebt en tik op Volgende.
• Lees en ga akkoord met de gebruiksvoorwaarden en tik op Doorgaan.

Ik zie dus nergens een optie om te bevestigen dat ik een dynamisch tariefcontract heb. Ik lees overigens dat het hebben van de IQ energy router "optioneel" is voor integratie van laadpalen en warmtepomp, maar daar is bij mij geen sprake van. Ik heb IQ7+ microinverters op mijn panelen aangesloten op een IQ gateway metered.

[ Voor 12% gewijzigd door Annihilism op 01-05-2026 09:17 ]

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:47
Komende week komen ze bij ons de 2 Enphase 5P flex hangen. Met controller voor backup. Wij hebben al 20 panelen met iq7+.
Ik wil de laadpaal (domme Schneider aan/uit) en verwarming (Remeha Elga Ace) uitzonderen van de backup ivm stroomuitval in de winter en hoge verbruik (we hebben ook 2 aircos die ik dan aan kan zetten).

Nog tips om mee te geven bij de installatie? Dingen om op te letten?

• Dennis_86
  • Registratie: November 2009
Hi allemaal, niet alles helemaal doorgelezen omdat ik niet weet of mijn scenario al eens is voorgekomen, maar ik zit met het volgende.

Ik heb in 2021 zonnepanelen laten plaatsen (5 stuks - om het eigen verbruik af te dekken), met Enphase IQ7+ omvormers en een Envoy S Metered EU. Nu heb ik onlangs een Marstek Venus E3 batterij gekocht die nu netjes oplaadt via de opgewekte stroom (communicatie via P1 meter van HomeWizard). Als de batterij vol is, wordt het verbruik van het huis afgedekt door de zonne energie die opgewerkt wordt en de rest gaat het net op. Dat laatst wil ik eigenlijk tegen gaan houden omdat het toch niet interessant is voor mij met mijn 5 panelen en ten behoeve van de netcongestie.

Omdat ik nooit zonnepanelen heb gekocht om terug te leveren en het vanaf 2027 niet meer interessant is, wil ik het terugleveren stoppen nadat mijn batterij vol zit. Echter is het natuurlijk geen volwaardige batterij omdat hij via het stopcontact ingeplugd is (powerbank XL) en deze met de P1 meter praat.

Nu heb ik contact gehad met het bedrijf dat de zonnepanelen geïnstalleerd heeft en die geven aan dat er hiervoor CT spoelen geplaatst moeten worden. Alleen nu de vraag wat het voor gevolgen gaat hebben voor het opladen van de batterij via het stopcontact, aangezien deze zijn vraag naar stroom om op te laden communiceert via de P1 poort.

Kan iemand mij vertellen of het op deze manier kan gaan werken?

• Initial G
  • Laatst online: 01-05 23:26
Pazo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:12:
[...]

Ja, ook last van.
Zie ook marnie in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

Welke beta gebruik jij nu? Bij mij werkt het nog niet met een beta.
0.8.4 beta6 gebruik ik nu.

• Coffeeroam
Timo002 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:53:
@Coffeeroam

Ik heb een aanpassing gemaakt naar 100, zie hieronder. Als ik het op sla, dan blijft het niet opgeslagen. Als ik weer naar deze pagina ga is niets ingesteld.
[Afbeelding]

Ik heb dat net iets na 16:00 gedaan, het opgewekt vermogen is gedaald. Maar niet naar 0 en het gaat ook niet weer naar de max. Geen idee hoe dit nu kan of hoe dit hersteld kan worden.[Afbeelding]
Ik denk dat de slew rate instelling (in Watt/s) alleen maar werkt als je de export of de production (naar keuze) instelt op een freely defined absolute value (in Watt).

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:02
robkrekel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:37:
[...]

Ik heb hem nu ingesteld op de waarden uit je screentje, en denk inderdaad dat ik er vaste tarieven in had staat. Vrijdag maar eens kijken of dat werkt, wat dan zullen de prijzen ivm dag van de arbeid in DL waarschijnlijk weer negatief zijn.

Ik kreeg in het day ahead topic deze link, maar dat is me te technisch :$ https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
@Ferrox1 Bij mij gebeurde er niks, wel stonden de negatieve prijzen duidelijk in de app. Op het moment dat ik handmatig uitschakelde via de site, sprongen ze een paar minuten later weer aan. Dus nu weer vast tarief ingesteld...

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• sandergar
Currry schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:16:
Komende week komen ze bij ons de 2 Enphase 5P flex hangen. Met controller voor backup. Wij hebben al 20 panelen met iq7+.
Ik wil de laadpaal (domme Schneider aan/uit) en verwarming (Remeha Elga Ace) uitzonderen van de backup ivm stroomuitval in de winter en hoge verbruik (we hebben ook 2 aircos die ik dan aan kan zetten).

Nog tips om mee te geven bij de installatie? Dingen om op te letten?
In het geval van nood zou je dan nooit je auto kunnen opladen. Je kan het ook zo inrichten dat beide kan. Je kan ervoor kiezen om een omwisselschakelaar op te nemen in je installatie. Je kan dan kiezen of je wel of niet je auto op de backup kant wenst te hebben. Is er geen grid, is er wel zon opbrengst en je wilt toch je auto kunnen laden dan heb je tenminste de optie om dit te kunnen doen.

In het Belgisch uitgelegd :
Hoeft niet veel te kosten : https://www.amazon.nl/Hag...2NA/ref=asc_df_B00SCD72NA

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:47
@sandergar Dat is een goede tip! Ga ik met de electricien bespreken. Kan ik die schakelaar ook gebruiken om niet vanuit de accu te laden? Want de auto opladen kan ik vrij goed sturen op de dag, dan kan ik dus al de gunstige momenten kiezen en dan is de accu voor het huis.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ADVIES aankoop (Enphase) thuisbatterij(en) gevraagd:

Ik heb 19x 400wp Panelen, IQ7 microinverters, Envoy Metered-S met 6 CT spoelen, 3P Q-relay, 3x25A systeem. Nu nog een fijn vast contract zonder tlk, maar vanaf 2027 niet meer en ook vervalt salderingsregeling.

Daarop voorbereidende zoek ik de voor mij meest geschikte thuisbatterij(en) en vroeg de Enphase Ai-assistent om advies:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op basis van jouw energiegebruik en zonnepanelen kan ik je een aanbeveling doen.
Jouw huidige situatie: Je hebt een systeem met 19 IQ7+ microinverters zonder batterijopslag. Je bent momenteel voor 80% afhankelijk van het elektriciteitsnet.

Batterij aanbeveling:
Ik raad aan om 2 IQ Battery 5P eenheden toe te voegen aan je systeem. Hier is hoe ik tot deze aanbeveling ben gekomen:
Je verbruikt gemiddeld 12,6 kWh per nacht uit het net. De IQ Battery 5P slaat 5 kWh energie op, dus met 2 eenheden heb je een totale capaciteit van 10 kWh. Dit dekt je nachtelijke energiebehoefte goed af. Tegelijkertijd exporteert je zonnepanelensysteem gemiddeld 14,9 kWh per dag, wat meer dan voldoende is om beide batterijen volledig op te laden. Dit betekent dat je 's nachts veel minder afhankelijk bent van het net en je energiekosten aanzienlijk kunnen dalen.
Met deze upgrade kun je je nachtelijke energieafhankelijkheid drastisch verminderen, je elektriciteitsrekening lager houden, en je hebt ook back-up energie beschikbaar bij stroomuitval.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb thuis een EV (Tesla MY), rij 5dgn per week (per dag totaal) ~90km). Dit is onregelmatig.
Opladen gebeurd op eigen oprit soms overdag en soms pas in avonden en nachten via een (nog domme) Tesla TWC3 lader. Per jaar gaat er circa 3000kWh in de Tesla. Echt op enkel zonnestroom laden haal ik denk ik in praktijk dus over het jaar uitgesmeerd vaak niet.

Vanaf oktober 2026 stopt mijn vaste contract.
Vanaf 2027 stopt jaarsaldering.
Ik weet nog wat voor soort contract ik zo het beste kan kiezen. dynamisch of vast?

Wat adviseren jullie mij qua contract en qua thuisbatterij(en)?
Heeft Enphase ai advies gelijk?
2 stuks? En waarop 5p en bijv. geen 5p flex?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUSpIjtLgtZdgdjFo6izS8zymtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06ViAbER7a15HA9i4Cx9uSzg.jpg?f=fotoalbum_large
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Latere toevoeging:
Toen ik zelf als aanvullende vraag de volgende input aan Enhase Ai-assistent deed:

Waarom geen 5P flex? En ik heb een Tesla model Y EV, die ik bijna dagelijks oplaad. Dat zie je ook in mijn verbruik. Totaal gaat er circa 3000kwh per jaar in. Opladen is door onregelmatige werk soms in avond en nachtelijke uren en kan niet altijd overdag/zonnestroom. Adviseer me verder.

Uitstekende vragen! Dit verandert inderdaad de situatie aanzienlijk.
Over de IQ Battery 5P Flex
Je hebt gelijk dat de IQ Battery 5P Flex (FlexPhase) een betere keuze zou zijn. Hier zijn de voordelen:
• Schaalbaar tot 60 kWh in Nederland (tegen 80 kWh in de VS), dus je kunt in de toekomst veel gemakkelijker uitbreiden
• Dezelfde capaciteit (5 kWh per unit) als de standaard 5P, maar met meer flexibiliteit
• Toekomstbestendig voor eventuele uitbreidingen
Herziene aanbeveling met EV-laden
Met je Tesla Model Y die ~3000 kWh/jaar verbruikt (ongeveer 8,2 kWh per dag), is je totale energiebehoefte veel hoger dan ik eerst berekend had. Dit betekent:
Jouw totale nachtelijk verbruik:
• Huishouden: ~12,6 kWh/nacht
• EV (gemiddeld): ~2,7 kWh/nacht (3000 kWh ÷ 365 dagen ÷ 3 oplaadmomenten per dag)
• Totaal: ~15,3 kWh/nacht
Met deze gegevens raad ik aan: 3 IQ Battery 5P Flex eenheden (totaal 15 kWh capaciteit). Dit geeft je:
• Voldoende capaciteit voor je nachtelijke huishoudenverbruik
• Ruimte voor EV-laden 's avonds/nachts zonder op het net terug te vallen
• Flexibiliteit om in de toekomst uit te breiden tot 4-5 units
Slim EV-laden optimaliseren
Enphase ondersteunt integratie met derde-partij EV-laders via de IQ Energy Management software. Dit betekent:
• AI-geoptimaliseerd laden: Het systeem kiest automatisch het goedkoopste moment om je Tesla op te laden (zonnestroom, batterij, of net)
• Dynamische laadregeling: Het systeem balanceert je huishoudverbruik met EV-laden om niet over je capaciteit te gaan
• Toekomstige V2H-mogelijkheid: De Enphase IQ EV Charger 2 (nog niet beschikbaar in Nederland, maar in voorbereiding) kan bidirectioneel laden ondersteunen
Volgende stappen
Ik raad aan om met je installateur te bespreken:
1. 3 IQ Battery 5P Flex eenheden als startconfiguratie
2. Integratie van je Tesla-lader met de IQ Energy Management software
3. Mogelijke toekomstige upgrade naar een Enphase IQ EV Charger 2 wanneer beschikbaar in Nederland
Dit geeft je maximale flexibiliteit en kostenbesparing, vooral met je onregelmatige laadpatronen.

Het gaat dus weer alle kanten op en ik vraag me af of hij echt mijn verbruik heeft geanalyseerd.
Ik heb écht advies nodig ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Allewijn op 01-05-2026 13:30 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Eddie_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:10:
Ik zag ineens ook bij een klant van mij dat de systeemproductie uit was gezet. Bleek het systeem gekoppeld aan Frank Energie:
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe gemakkelijk het voor Frank (en consorten) is om een Enphase systeem toe te voegen aan hun aansturingssysteem. Ik mag hopen dat daar nog wel een vorm van controle in zit maar voor het zelfde geldt hoeven ze alleen maar een Site-ID in te vullen en zijn ze klaar.
Hi, ik zit ook bij Frank Energie sinds kort en krijg ook de mogelijkheid aangeboden om "Slim Terugleveren" aan te zetten. Ik heb alleen geen Metered Gateway maar "gewoon" een 1-fase Standard.
Bij navraag krijg ik van Frank Energie bericht dat het ook met een Standard mogelijk is...
Volgens mij ben jij iemand aan wie ik advies kan vragen hierover... :)

Denk je dat het klopt wat de medewerker van Frank Energie zegt? En zijn er nog dingen waar ik dan rekening mee zou moeten houden, denk je?

• Eddie_
Frank Energie heeft de mogelijkheid om de gehele productie te stoppen. Zelfs als je een standaard Gateway hebt. Ik kan dat ook bij al mijn klanten instellen. Daarom heb ik alleen maar tevreden klanten, anders gaat de productie uit })

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik heb 12 IQ7a omvormers bij mijn 12 zonnepanelen.
Nu denk ik te lezen/vinden dat deze zo ingesteld kunnen worden dat ze geen stroom terugleveren aan het net (voor als straks in 2027 dit geld zou kosten). Klopt dit?

Zo ja, waar in de Enphase app kan ik dit vinden? Want daar kom ik niet uit, kan het niet vinden.
Heb thuis ook een Homey Pro draaien. Zou het nog handiger zijn om via die weg hier iet mee te doen? Heb geen batterij oid.

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 12:48

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Allewijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:03:
ADVIES aankoop (Enphase) thuisbatterij(en) gevraagd:

Ik heb 19x 400wp Panelen, IQ7 microinverters, Envoy Metered-S met 6 CT spoelen, 3P Q-relay, 3x25A systeem. Nu nog een fijn vast contract zonder tlk, maar vanaf 2027 niet meer en ook vervalt salderingsregeling.

Daarop voorbereidende zoek ik de voor mij meest geschikte thuisbatterij(en) en vroeg de Enphase Ai-assistent om advies:
Op basis van jouw energiegebruik en zonnepanelen kan ik je een aanbeveling doen.
Jouw huidige situatie: Je hebt een systeem met 19 IQ7+ microinverters zonder batterijopslag. Je bent momenteel voor 80% afhankelijk van het elektriciteitsnet.

Batterij aanbeveling:
Ik raad aan om 2 IQ Battery 5P eenheden toe te voegen aan je systeem. Hier is hoe ik tot deze aanbeveling ben gekomen:
Je verbruikt gemiddeld 12,6 kWh per nacht uit het net. De IQ Battery 5P slaat 5 kWh energie op, dus met 2 eenheden heb je een totale capaciteit van 10 kWh. Dit dekt je nachtelijke energiebehoefte goed af. Tegelijkertijd exporteert je zonnepanelensysteem gemiddeld 14,9 kWh per dag, wat meer dan voldoende is om beide batterijen volledig op te laden. Dit betekent dat je 's nachts veel minder afhankelijk bent van het net en je energiekosten aanzienlijk kunnen dalen.
Met deze upgrade kun je je nachtelijke energieafhankelijkheid drastisch verminderen, je elektriciteitsrekening lager houden, en je hebt ook back-up energie beschikbaar bij stroomuitval.

Ik heb thuis een EV (Tesla MY), rij 5dgn per week (per dag totaal) ~90km). Dit is onregelmatig.
Opladen gebeurd op eigen oprit soms overdag en soms pas in avonden en nachten via een (nog domme) Tesla TWC3 lader. Per jaar gaat er circa 3000kWh in de Tesla. Echt op enkel zonnestroom laden haal ik denk ik in praktijk dus over het jaar uitgesmeerd vaak niet.

Vanaf oktober 2026 stopt mijn vaste contract.
Vanaf 2027 stopt jaarsaldering.
Ik weet nog wat voor soort contract ik zo het beste kan kiezen. dynamisch of vast?

Wat adviseren jullie mij qua contract en qua thuisbatterij(en)?
Heeft Enphase ai advies gelijk?
2 stuks? En waarop 5p en bijv. geen 5p flex?

[Afbeelding]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Latere toevoeging:
Toen ik zelf als aanvullende vraag de volgende input aan Enhase Ai-assistent deed:

Waarom geen 5P flex? En ik heb een Tesla model Y EV, die ik bijna dagelijks oplaad. Dat zie je ook in mijn verbruik. Totaal gaat er circa 3000kwh per jaar in. Opladen is door onregelmatige werk soms in avond en nachtelijke uren en kan niet altijd overdag/zonnestroom. Adviseer me verder.

Uitstekende vragen! Dit verandert inderdaad de situatie aanzienlijk.
Over de IQ Battery 5P Flex
Je hebt gelijk dat de IQ Battery 5P Flex (FlexPhase) een betere keuze zou zijn. Hier zijn de voordelen:
• Schaalbaar tot 60 kWh in Nederland (tegen 80 kWh in de VS), dus je kunt in de toekomst veel gemakkelijker uitbreiden
• Dezelfde capaciteit (5 kWh per unit) als de standaard 5P, maar met meer flexibiliteit
• Toekomstbestendig voor eventuele uitbreidingen
Herziene aanbeveling met EV-laden
Met je Tesla Model Y die ~3000 kWh/jaar verbruikt (ongeveer 8,2 kWh per dag), is je totale energiebehoefte veel hoger dan ik eerst berekend had. Dit betekent:
Jouw totale nachtelijk verbruik:
• Huishouden: ~12,6 kWh/nacht
• EV (gemiddeld): ~2,7 kWh/nacht (3000 kWh ÷ 365 dagen ÷ 3 oplaadmomenten per dag)
• Totaal: ~15,3 kWh/nacht
Met deze gegevens raad ik aan: 3 IQ Battery 5P Flex eenheden (totaal 15 kWh capaciteit). Dit geeft je:
• Voldoende capaciteit voor je nachtelijke huishoudenverbruik
• Ruimte voor EV-laden 's avonds/nachts zonder op het net terug te vallen
• Flexibiliteit om in de toekomst uit te breiden tot 4-5 units
Slim EV-laden optimaliseren
Enphase ondersteunt integratie met derde-partij EV-laders via de IQ Energy Management software. Dit betekent:
• AI-geoptimaliseerd laden: Het systeem kiest automatisch het goedkoopste moment om je Tesla op te laden (zonnestroom, batterij, of net)
• Dynamische laadregeling: Het systeem balanceert je huishoudverbruik met EV-laden om niet over je capaciteit te gaan
• Toekomstige V2H-mogelijkheid: De Enphase IQ EV Charger 2 (nog niet beschikbaar in Nederland, maar in voorbereiding) kan bidirectioneel laden ondersteunen
Volgende stappen
Ik raad aan om met je installateur te bespreken:
1. 3 IQ Battery 5P Flex eenheden als startconfiguratie
2. Integratie van je Tesla-lader met de IQ Energy Management software
3. Mogelijke toekomstige upgrade naar een Enphase IQ EV Charger 2 wanneer beschikbaar in Nederland
Dit geeft je maximale flexibiliteit en kostenbesparing, vooral met je onregelmatige laadpatronen.

Het gaat dus weer alle kanten op en ik vraag me af of hij echt mijn verbruik heeft geanalyseerd.
Ik heb écht advies nodig ;)
Ik vind het aanvullend advies prima.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• sandergar
Currry schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:47:
@sandergar Dat is een goede tip! Ga ik met de electricien bespreken. Kan ik die schakelaar ook gebruiken om niet vanuit de accu te laden? Want de auto opladen kan ik vrij goed sturen op de dag, dan kan ik dus al de gunstige momenten kiezen en dan is de accu voor het huis.
Ene kant van de schakelaar op de hoofdaansluiting zetten (dus voor je gehele Enphase installatie) en de andere kant van de schakelaar op de backup zijde van de controller. Je kan dan kiezen voor netstroom modus of backup stroom modus.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

dj_dysaster

Stoom \o/

Hebben hier tweakers ervaring met het volgende; mijn nieuwe (bestaande) woning is voorzien van een Enphase installatie met Envoy S door de vorige bewoner. De partij die deze opstelling geplaatst heeft bestaat niet meer. Ik wil graag toegang tot het systeem.

Ik heb via Enphase een self-installer account aangemaakt en een online training gevolgd en het certificaat behaald. Maar nu? Ik zie in mijn Enphase Enlighten omgeving geen verschil na het behalen van het certificaat. Ik kan geen opstelling toevoegen. Ik had verwacht mijn bestaande opstelling te kunnen "adopteren" als self-installer.

Weet iemand of dit mogelijk is? Of moet ik een andere route bewandelen?

Dank!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:51
Was je al eigenaar van het systeem bij Enphase? Kan zijn dat de vorige dat nog is en jou toegang moet geven.

Hier gisteren ook een installer account aangemaakt en mezelf maar maintainer gemaakt, eigenlijk omdat ik de panelen vandaag via HA wilde uitschakelen, maar de 'AI' stand deed dat al netjes voor me, uitzetten toen tarief negatief ging en sinds net gaan weer weer de plus in en zie ik ook weer opwek.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

dj_dysaster

Stoom \o/

Oh moet de vorige eigenaar het systeem aan mij overdragen? Zal nog een leuke opgave om dat voor elkaar te krijgen..

• DD123
  • Laatst online: 01-05 20:17
Hi allemaal, mijn zonnepanelen doen weer eens helemaal niets meer nadat ik Slim Terugleveren van Frank Energie nogmaals geprobeerd heb… Heb al meermaals de stekker uit de gateway getrokken en heb de zonnepanelen ook al uit de Frank Energie verwijderd, maar een wisselend aantal micro-omvormers en de gateway blijven ‘Fout’ aangeven. Iemand nog een simpele manier om het systeem veilig te kunnen resetten oid? We hebben een standard (non-metered) gateway en geen account met installateursinstellingen of iets anders dat het systeem nog regelt. Beetje vervelend dat er nu weer urenlang geen stroom wordt opgewekt…

• Pazo
@Allewijn Ik heb data vanuit de IQ Gateway gedownload (via rapporten) en ingeladen op Jeroen.nl
Van een heel jaar. Dan krijg je echt een perfect beeld wat je echte gebruik is en hoeveel capaciteit batterij je zou moeten hebben. En als je een grotere neemt, hoeveel extra procenten in eigen verbruik dat dan oplevert. Zeer uitgebreid en onafhankelijk advies op basis van jouw eigen data.

• Pazo
DD123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
Hi allemaal, mijn zonnepanelen doen weer eens helemaal niets meer nadat ik Slim Terugleveren van Frank Energie nogmaals geprobeerd heb… Heb al meermaals de stekker uit de gateway getrokken en heb de zonnepanelen ook al uit de Frank Energie verwijderd, maar een wisselend aantal micro-omvormers en de gateway blijven ‘Fout’ aangeven. Iemand nog een simpele manier om het systeem veilig te kunnen resetten oid? We hebben een standard (non-metered) gateway en geen account met installateursinstellingen of iets anders dat het systeem nog regelt. Beetje vervelend dat er nu weer urenlang geen stroom wordt opgewekt…
Enphase systeem is soms vrij traag en er bestaat zoiets als de 'magische Enphase nacht'.
Soms kan je het systeem het beste even met rust laten over de nacht en werkt morgen ineens alles weer.

• Pazo
dj_dysaster schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:26:
Hebben hier tweakers ervaring met het volgende; mijn nieuwe (bestaande) woning is voorzien van een Enphase installatie met Envoy S door de vorige bewoner. De partij die deze opstelling geplaatst heeft bestaat niet meer. Ik wil graag toegang tot het systeem.

Ik heb via Enphase een self-installer account aangemaakt en een online training gevolgd en het certificaat behaald. Maar nu? Ik zie in mijn Enphase Enlighten omgeving geen verschil na het behalen van het certificaat. Ik kan geen opstelling toevoegen. Ik had verwacht mijn bestaande opstelling te kunnen "adopteren" als self-installer.

Weet iemand of dit mogelijk is? Of moet ik een andere route bewandelen?

Dank!
Je hoeft helemaal geen cursussen te volgen. de FAQ al gelezen?
Het grote Enphase topic - deel 2
En als je een paar berichten / pagina's terug leest is het meerdere keren voorbij gekomen.

• DD123
  • Laatst online: 01-05 20:17
Pazo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Enphase systeem is soms vrij traag en er bestaat zoiets als de 'magische Enphase nacht'.
Soms kan je het systeem het beste even met rust laten over de nacht en werkt morgen ineens alles weer.
Naja hij de gateway had gisteravond ook al een fout (maar toen produceerden de panelen weer) en dat was vanochtend helaas ook niet op magische wijze verdwenen. Zal hoe dan ook wel moeten, dus fingers crossed dat het morgen opgelost is haha. Beetje zonde van de opwek ook zo.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:27:
@Allewijn Ik heb data vanuit de IQ Gateway gedownload (via rapporten) en ingeladen op Jeroen.nl
Van een heel jaar. Dan krijg je echt een perfect beeld wat je echte gebruik is en hoeveel capaciteit batterij je zou moeten hebben. En als je een grotere neemt, hoeveel extra procenten in eigen verbruik dat dan oplevert. Zeer uitgebreid en onafhankelijk advies op basis van jouw eigen data.
Wat tof. Ga ik doen. Wist waar niet vanaf.

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:12
DD123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
Ik had hetzelfde probleem, maar dan door uitschakeling door Zonnedimmer. Heb via Enphase-support de boel weer aan laten zetten. Zonnedimmer was op geen enkele manier bereikbaar…

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]
Het Victron systeem zit tussen de netaansluiting en de meterkast in. De gehele huis installatie inclusief laadpaal zit achter het Victron systeem. Victron voedt de gehele installatie en stuurt zelf de batterij aan met DESS (het Victron EMS). Deze staat in de "Trade" stand. Laden/inkopen op de lage stroomprijs momenten en ontladen/verkopen op de hoge stroomprijs momenten. Hiermee bepaald het systeem ook wanneer de huisinstallatie gevoed wordt vanuit het net en wanneer uit de batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex9v9NxCzAf2RJtlxLflMoAvt6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EReMfHtIo9KWQao8WT9JaUU.png?f=fotoalbum_large
Ik zat aan zo'n soort setup te denken (even batterij onafhankelijk; Victron, Marstek, etc.). De meting op de P1 poort (of CT net na de HS) en boven op de HS de batterij aan te sluiten met een twinhuls, waarbij de ander helft van de twinhuls de woning voedt.

De CT van Enphase naar de Metered gateway zit dus na de afsplitsing naar de batterij. Zo lijkt mij het batterij gedeelte redelijk onafhankelijk te werken van de rest van de woning.
Is dit wat je ongeveer bedoelt? Of heb je het nog anders?

• sandergar
hiljolodewijk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:01:
De CT van Enphase naar de Metered gateway zit dus na de afsplitsing naar de batterij. Zo lijkt mij het batterij gedeelte redelijk onafhankelijk te werken van de rest van de woning.
Is dit wat je ongeveer bedoelt? Of heb je het nog anders?
Ik mis even de oplader in je plaatje maar dat is idd hetgeen ik probeer aan te geven.
Heb het ooit schematisch weer gegeven : https://gathering.tweaker...message/83592080#83592080

• sandergar
knotwilg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:04:
Je lijkt een fix grotere accu te hebben dan je daadwerkelijk nodig hebt? Gaan daarbij de terugleverkosten niet tegen je werken als je iedere dag volledig laad en ontlaad? Tenzij... BatteryToGrid kan betekenen dat je de auto oplaad?
Als je een accu becijferd op je dagelijks verbruik en vooral je avond/nachtstroom wil afdekken dan moet je inderdaad niet voor zo'n grote accu kiezen. Is het doel van je ontwerp dat het systeem geheel off-grid moet kunnen werken dan spelen er andere factoren. Je PV capaciteit bepaalt dan grotendeels je minimale batterij capaciteit.

Bij off-grid is er geen grid aanwezig wat als spons al jouw overtollige stroom wel opvangt. Jouw eigen installatie zal alle opgewekte PV stroom moeten kunnen verwerken. Niet alleen in hoeveelheid maar ook in snelheid (C factor). Op een goede dag kan mijn PV meer dan 40 kWh produceren. Gisteren een opwek van 35 kWh. In een off-grid situatie kan deze stroom alleen naar verbruikers en naar de accu. Met mijn 45kWh aan totale capaciteit en een minimale SOC van 10% kan ik maar max 40 kWh opvangen in de batterij. In een off-grid situatie zal mijn PV niet op volle kracht kunnen blijven draaien op een zonnige dag. Mijn accu is daardoor zeker niet te groot.

Er is een mooi Enphase document : https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
O.a. hier is de stelregel te vinden : Voor lithiumaccu's vereist 1,5 kWp geïnstalleerd PV-vermogen 4,8 kWh accucapaciteit. Met mijn 7kWp aan PV ben ik dus zowieso al gebonden aan minimaal 25kWh aan opslag.
knotwilg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:04:
Ben wel benieuwd naar een hartje winter plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFSgS8FMiKkmLiliNRXNhY2zTG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXSZ4rDWMpS2Ie8PT2lLetme.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 01-05-2026 20:59 ]

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 23:23
xobdorp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, maar dan door uitschakeling door Zonnedimmer. Heb via Enphase-support de boel weer aan laten zetten. Zonnedimmer was op geen enkele manier bereikbaar…
Ik heb ook contact gehad met Enphase support maar ik moet eerst toestemming hebben van de installateur om het probleem op te lossen. Heel vreemd

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Vandaag heb ik tijdelijk de panelen uitgezet d.m.v. het uitschakelen van de PV automaat. Nu zie ik in dat tijdbestek 'opbrengst.'

Iemand een verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDQrNsxj02UKwd71XfM_BO3n8_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUbomwzHgkIBOOp5Q1dColMQ.png?f=fotoalbum_large

• Dennis_86
Dennis_86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:54:
Hi allemaal, niet alles helemaal doorgelezen omdat ik niet weet of mijn scenario al eens is voorgekomen, maar ik zit met het volgende.

Ik heb in 2021 zonnepanelen laten plaatsen (5 stuks - om het eigen verbruik af te dekken), met Enphase IQ7+ omvormers en een Envoy S Metered EU. Nu heb ik onlangs een Marstek Venus E3 batterij gekocht die nu netjes oplaadt via de opgewekte stroom (communicatie via P1 meter van HomeWizard). Als de batterij vol is, wordt het verbruik van het huis afgedekt door de zonne energie die opgewerkt wordt en de rest gaat het net op. Dat laatst wil ik eigenlijk tegen gaan houden omdat het toch niet interessant is voor mij met mijn 5 panelen en ten behoeve van de netcongestie.

Omdat ik nooit zonnepanelen heb gekocht om terug te leveren en het vanaf 2027 niet meer interessant is, wil ik het terugleveren stoppen nadat mijn batterij vol zit. Echter is het natuurlijk geen volwaardige batterij omdat hij via het stopcontact ingeplugd is (powerbank XL) en deze met de P1 meter praat.

Nu heb ik contact gehad met het bedrijf dat de zonnepanelen geïnstalleerd heeft en die geven aan dat er hiervoor CT spoelen geplaatst moeten worden. Alleen nu de vraag wat het voor gevolgen gaat hebben voor het opladen van de batterij via het stopcontact, aangezien deze zijn vraag naar stroom om op te laden communiceert via de P1 poort.

Kan iemand mij vertellen of het op deze manier kan gaan werken?
Aangezien mijn bericht door andere berichten misschien niet meer onder de aandacht is gekomen citeer ik mezelf even. Mocht het te lastig zijn en daarom niemand reageren dan snap ik dat, het is ook niet zo'n simpel verhaal.. Zelfs electriciëns en leveranciers kunnen mij niet op weg helpen...

• Eddie_
Sorry maar als je begint met: " niet alles helemaal doorgelezen omdat ik niet weet of mijn scenario al eens is voorgekomen" dan ken je de zoekfunctie dus niet. Plus een Marstek is wel een volwaardige accu ondanks dat je hem in een stopcontact steekt. Niet vergelijkbaar met Enphase accu's enzo, maar toch.

Maar is je vraag, concreet, dat je je productie wilt stoppen zodra je accu vol is? Zo ja, dat wordt de afgelopen pagina's continue besproken.

Heb je ook al gekeken in het Marstek draadje?

• Skippie42
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
Acradavos schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:09:
Vandaag heb ik tijdelijk de panelen uitgezet d.m.v. het uitschakelen van de PV automaat. Nu zie ik in dat tijdbestek 'opbrengst.'

Iemand een verklaring?

[Afbeelding]
Ik had gisteren hetzelfde. Maar dit ontstond pas nadat ik de PV automaat weer terug aan had gezet. Mijn verklaring was dat de eerste data die dan binnenkomt op de Envoy verdeeld wordt over de hele tijdsperiode dat er geen data is binnengekomen.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 23:37

fmb

Goofyduck384 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:31:
Nu denk ik te lezen/vinden dat deze zo ingesteld kunnen worden dat ze geen stroom terugleveren aan het net (voor als straks in 2027 dit geld zou kosten). Klopt dit?

Zo ja, waar in de Enphase app kan ik dit vinden? Want daar kom ik niet uit, kan het niet vinden.
Heb thuis ook een Homey Pro draaien. Zou het nog handiger zijn om via die weg hier iet mee te doen? Heb geen batterij oid.
Toevallig, hier ben ik ook mee bezig. Kijk even in dit topic [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica of naar mijn verzamelpost n dat topic: fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 02-05-2026 09:44 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• knotwilg
sandergar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:55:
[...]

Als je een accu becijferd op je dagelijks verbruik en vooral je avond/nachtstroom wil afdekken dan moet je inderdaad niet voor zo'n grote accu kiezen. Is het doel van je ontwerp dat het systeem geheel off-grid moet kunnen werken dan spelen er andere factoren. Je PV capaciteit bepaalt dan grotendeels je minimale batterij capaciteit.
Ja, dat is de afweging, off grid of alleen maar kosten reduceren, beetje skimmen. Voor dat laatste volstaat een 10kWh batterij, volgens mijn simulaties.

17x DMEGC 370M6-60HBB
nog zonder batterijen, verder "full elektric"
gisteren verbruik 8.7 kWh, van het net verbruikt 2.9kWh, opgewekt 36.7 kWh
zomaar een winterdag 12 jan 2026 verbruik 35.5 kWh, opgewekt 0.6kWh

Geen van beide dagen zijn de extrema die zijn voorgekomen, het winterverbruik wordt heel sterk door de chill factor beïnvloed en veel minder door de buitentemperatuur zelf. Met 25m2 glas vol zuid, bij -5°C, doet zelfs een waterig zonnetje al heel wat zolang het niet waait.

In dit licht bezien is een 45+kWh batterij zo gek nog niet. Zeker niet als je ook een elektrische auto als overloopbuffer in kunt zetten (hier niet). Het onderliggende probleem blijft dat we zelfs met de huidige bouw eisen in Nederland nog lang niet op het niveau van een passief huis zitten. Pas dan wordt off-grid echt interessant in de zin van "rendabel". (Rendabel is echter niet altijd het doel)

Dank je voor de link, je info en het plaatje, wordt zeer gewaardeerd. Het helpt weer voor de beeldvorming.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

knotwilg schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Ja, dat is de afweging, off grid of alleen maar kosten reduceren, beetje skimmen. Voor dat laatste volstaat een 10kWh batterij, volgens mijn simulaties.

17x DMEGC 370M6-60HBB
nog zonder batterijen, verder "full elektric"
gisteren verbruik 8.7 kWh, van het net verbruikt 2.9kWh, opgewekt 36.7 kWh

Geen van beide dagen zijn de extrema die zijn voorgekomen, het winterverbruik wordt heel sterk door de chill factor beïnvloed en veel minder door de buitentemperatuur zelf. Met 25m2 glas vol zuid, bij -5°C, doet zelfs een waterig zonnetje al heel wat zolang het niet waait.

In dit licht bezien is een 45+kWh batterij zo gek nog niet. Zeker niet als je ook een elektrische auto als overloopbuffer in kunt zetten (hier niet). Het onderliggende probleem blijft dat we zelfs met de huidige bouw eisen in Nederland nog lang niet op het niveau van een passief huis zitten. Pas dan wordt off-grid echt interessant in de zin van "rendabel". (Rendabel is echter niet altijd het doel)

Dank je voor de link, je info en het plaatje, wordt zeer gewaardeerd. Het helpt weer voor de beeldvorming.
In jouw situatie als je echt of grid zou willen, dan moet je je dagelijkse stroomverbruik minimaal iedere dag moeten kunnen opwekken om de stroomvraag te kunnen dekken met batterijen. Uitgaande van genoemde 0,6 kWh moet je zeker 75 keer zoveel panelen hebben liggen om dit te bereiken.
Totaal onrealistisch dus tenzij je een weiland vol kan leggen. Maar ook totaal onrealistisch qua investering en resultaat.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• sandergar
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. Met mijn ervaring met mijn eigen Victron installatie ga ik in deze post Enphase vergelijken met Victron.

Enphase System Controller 3 + batterij vs. Victron 3-fase: wat krijg je voor hetzelfde geld?

Om te beginnen :
  • Ik heb geen aandelen in een bedrijf dus geen persoonlijke commerciële belangen
  • Ben blij met mijn Enphase PV systeem, dus ben niet anti-Enphase hardware
  • Neem de prijzen niet letterlijk
  • Deze post is vooral bedoeld om kennis toe te voegen zodat een ieder die voor een SC3 kiest dit ook zeer bewust doet
Heb je een Enphase micro omvormer-installatie en wil je een thuisbatterij met backup? Dan kijk je al snel naar de Enphase-oplossing. Logisch - vertrouwd ecosysteem, één installateur. Maar voor je tekent: hieronder een vergelijking met wat je voor hetzelfde budget aan Victron kunt neerzetten.

Eerst de vraag: waarom eigenlijk een System Controller?
Een simpele thuisbatterij (Marstek, BYD, Huawei) kost €1.000–5.000 en verhoogt je eigen verbruik. Dat is alles - geen backup, geen eilandnet. Prima product voor dat doel. De IQ System Controller 3 kost significant meer en maakt je meterkast complexer. Je koopt hem voor één reden: de installatie blijft werken als het net uitvalt. Als dat niet jouw drijfveer is, geef je veel geld uit voor weinig meerwaarde.

Prijzen naast elkaar
(ik heb niet de prijzen actueel opgezocht, even globaal genomen) :
Enphase SC3 + 2× 5P FlexVictron 3-fase + 5× Pylontech
IQ System Controller 3: ~€1.0003× Multiplus-II 48/5000: ~€3.150
Cerbo GX: ~€250
2× IQ Battery 5P Flex: ~€9.6005× Pylontech US5000B: ~€6.000
Installatie: ~€1.750Materiaal + installatie: ~€2.450
Totaal: ~€12.350Totaal: ~€11.870
10,24 kWh — €1.205/kWh24 kWh — €495/kWh
Voor hetzelfde geld: 2,4× meer opslagcapaciteit en meer dan de helft goedkoper per kWh.

Vermogen in eilandmodus
Dit onderschat bijna iedereen. De 2× 5P Flex levert samen 7,68 kW continu - verdeeld over 3 fasen is dat ~2,6 kW per fase. Een warmtepomp, inductiefornuis of wasmachine met aanloopstroom zit daar al tegenaan of overheen. In de praktijk is de Enphase backup geschikt voor verlichting, koelkast en thuiswerken. Grote verbruikers zijn een risico.

De 3× Multiplus-II levert 4 kW per fase continu, 9 kVA piek per fase — 27 kVA totaal aan piekvermogen. Warmtepomp, kookplaat, wasmachine tegelijk: geen enkel probleem. Je kunt een volledige huishoudinstallatie op laten draaien.

Het open/gesloten ecosysteem-verschil
Dit is het zwaarste argument op de lange termijn. Enphase is een gesloten systeem. Alle data loopt via de Enphase cloud. Er is geen lokale API voor de batterij of SC3. Je kunt geen Home Assistant of andere automatisering direct op het systeem laten sturen. Uitbreiden kan alleen met IQ-accu's - tegen IQ-prijzen. Firmware en gedrag bepaalt Enphase.

Victron is een volledig open systeem. Modbus TCP en MQTT zijn standaardprotocollen - Home Assistant integreert er native mee. Pylontech-accu's zijn breed verkrijgbaar; naast Pylontech ondersteunt Victron tientallen BMS-merken. Venus OS is open source, met een actieve community die bouwt wat Victron niet levert.

De paradox: backup zonder inzicht
Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:
  • De Enlighten-app: volledig dood. 100% cloud-based, geen internet = niets.
  • Batterij-SOC bekijken: niet mogelijk.
  • Instellingen aanpassen: niet mogelijk. Je zit vast aan de configuratie van voor de uitval.
  • Omvormer op fault? Je weet het niet.
Het systeem draait op autopilot - het kán goed gaan. Maar je vliegt blind, precies op het moment dat je het systeem het hardst nodig hebt.

Bij Victron werkt alles volledig lokaal. Het Cerbo GX-scherm toont continu je SOC, vermogen per fase en PV-productie - zonder internet, zonder app. Alle instellingen aanpasbaar via lokaal netwerk. Home Assistant-automatisering blijft gewoon draaien. De VRM cloud is handig maar nooit noodzakelijk.

Curtailment: de PV die je weggooit
In eilandmodus regelt de SC3 overproductie via frequency shifting - de micro omvormers schroeven hun output terug als de batterij vol is. Met 10 kWh opslag en een installatie die op een mooie dag 35-40 kWh kan produceren, gooi je een fors deel van je PV-potentieel weg zodra de accu vol zit.

Met 24 kWh buffer is dit probleem enigszins verdwenen. Als de zon de volgende dag ook weer schijnt en je accu's zijn nog vol dan geldt dit argument natuurlijk ook voor de 24 kWh buffer.

Wanneer kies je waarvoor?
Enphase SC3 is zinvol als je volledig in het ecosysteem wil blijven, backup incidenteel is, je PV-vermogen bescheiden is (<8 kWp), en installatiegemak zwaar weegt. Accepteer dan wel dat je bij stroomuitval blind bent.

Victron is de betere keuze als je backup serieus neemt, een volledige installatie wil laten draaien bij uitval, lokale controle belangrijk is, of je wil integreren met Home Assistant en dynamische energietarieven via DESS.

Conclusie
De Enphase SC3 is een nette oplossing voor wie in het Enphase-universum wil blijven. Maar je betaalt ruim twee keer zo veel per kWh opslag, het vermogen per fase is krap voor een volledige huishoudinstallatie, en het systeem verliest zijn intelligentie precies op het moment waarvoor je het koopt - stroomuitval zonder internet.

Voor hetzelfde budget bouw je met Victron een installatie met 24 kWh opslag, 4 kW per fase, volledig lokale bediening en geen enkele cloudafhankelijkheid. Als je de SC3 overweegt: laat ook een Victron-offerte maken.

En nogmaals : ik zeg niet dat je niet voor een Enphase noodstroom voorziening moet kiezen. Ik zeg alleen : bestudeer goed wat je krijgt (en juist niet) als je voor een Enphase voorziening oplossing kiest.

• knotwilg
sandergar schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. [...]
Nogmaals dank! _/-\o_

Cheers!

• sandergar
knotwilg schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Op 12 jan waren de stroom prijzen ook niet interessant om op een goedkoop moment je batterij te vullen en deze later te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfX6Jt9EfGgK33r1U-IJhQnjwaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G7LNxoLf1AAKrEFkcQSWwWk6.png?f=fotoalbum_large

Als er weinig zon en wind is dan zijn de dynamische prijzen vrij constant. Zelf heb je ook geen tot weinig PV productie. Een batterij is op dat moment dan voornamelijk je nood voorziening. In de donkere maanden hou ik dan ook een hoge SOC % aan. Weinig handelen op basis van in- en verkoop tarief. Je thuis batterij gaat pas een verschil maken als je eigen PV weer gaat opwekken en/of als er veel wind staat (dankzij de grote windparken).

Kortom :
In de dagen dat er groene energie is kan je je batterij gebruiken om energiekosten te besparen, op alle andere dagen is het puur je nood voorziening.

[ Voor 41% gewijzigd door sandergar op 02-05-2026 19:21 ]

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:01
[...]

Ik heb 3 systemen naast elkaar draaien :
* Victron met DESS
* Laadpaal met eigen CT klemmen en een solar only stand
* Home Assistant

De laadpaal meet niet de stroom tussen het net en de aansluiting maar tussen de stroomgevers (net + batterij) en de afnemers (huis + auto), achter de Victron omvormers dus. De batterij wordt hierdoor geëlimineerd en als onderdeel van het net gezien. De autolader laadt de auto op met het PV overschot (PV productie minus gebruik huisinstallatie). Aan het begin van de dag is er nog te weinig zon voor de laadpaal, de PV stroom gaat naar het net en wordt verkocht (of als DESS anders beslist, naar de batterij). Als het PV overschot de minimale 6A bereikt dan start de autolader (auto staat overdag meestal aan de stekker), PV overschot gaat naar de auto. Begin van de avond is de zon weer afgenomen en gaat het restje PV overschot weer het net op (of als DESS anders beslist, naar de batterij).

Doordat de autolader de Enphase installatie dus nauwkeurig opvolgt zal er geen extra stroom van de batterij afgenomen worden. Door de luxe dat mijn auto overdag veelvuldig aan de stekker kan staan heb ik dus geen laadmomenten in de avond en/of nacht nodig. Geen actieve sturing met de batterij dus nodig.

Of DESS de productie van mijn Enphase zou staken bij negatieve prijzen heb ik nog niet onderzocht besef ik nu. Dat is momenteel het enige waar ik echt HA voor inzet : indien de all-in stroom prijs onder 0 is dan PV productie uit.

Dus in het kort :
- Batterij laden / ontladen regelt het Victron systeem geheel zelfstandig
- Auto laden regelt de autolader geheel zelfstandig
- PV productie staken regelt Home Assistant.

Natuurlijk heb ik als 4e systeem Enphase maar die staat in de simpele modus : produceren. Als de stroom prijs hoog is dan mag de PV stroom naar het net, als de stroom prijs laag is dan mag de PV stroom naar de batterij. Wordt allemaal door DESS gestuurd.

Dit is het plan van DESS voor morgen :
[Afbeelding]

Het plan zou moeten leiden tot het volgende plaatje :
[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid :
Deze setup is voor de periode waarin er voldoende PV opbrengst is. In de winter wordt de auto ook geladen met stroom van het net. Door het laden op de goedkope stroomprijs momenten zal de stroom ook dan niet uit de batterij komen daar DESS de opgeslagen stroom vasthoudt tot de latere dure stroomprijs momenten.

[...]

Ik weet niet hoe "slim" de Enphase laadpaal is. Waarschijnlijk net zo beperkt als de gehele Enphase omgeving. Als deze een solar-only modus heeft dan zou je een gelijke situatie kunnen opzetten.

Belangrijkste in mijn setup is de plaats van de Enphase CT klemmen. Dus niet volgens de Enphase handleiding. Enphase weet niets van de aanwezigheid van een accu af. En dat hoeft ook helemaal niet daar mijn Enphase installatie maar 1 doel heeft : PV opwekking. Enphase laat ik verder niets aansturen/beslissen.
Ik lees alleen maar positieve verhalen over Victron. Ik geef toe heb me nog niet ingelezen maar wat kan DESS met externe systemen? Ik weet dat er een modbus koppeling is met Enphase voor het limiteren van productie.
Kan DESS ook MQTT/API/HTTP babbelen met andere externe systemen zoals een:
- smartEVSE laadpaal
- warmtepomp

Wat we zoeken is een EMS die van bovenaf al deze systemen aanstuurt. Dit zou HA kunnen zijn maar wellicht DESS ook.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 22:28
Goofyduck384 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:31:

Dit wil ik ook, dus instellen zodat ze vanaf 1 januari 2027 geen stroom meer terugleveren aan het net. Uitgangspunt zonder accu en zonder Homey Pro o.i.d. . Kan dit via de app? Zo niet, hoe dan wel?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:01

Onbekend

...

Dennis 1 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Dit wil ik ook, dus instellen zodat ze vanaf 1 januari 2027 geen stroom meer terugleveren aan het net. Uitgangspunt zonder accu en zonder Homey Pro o.i.d. . Kan dit via de app? Zo niet, hoe dan wel?
Dat kan alleen via het installer account.
Via "Instellingen" ga je naar "Stroomproductie beperken door envoy", en daarin geef je aan hoeveel watt hij maximaal mag terugleveren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Pazo
@Goofyduck384 @Dennis 1 dat staat gewoon in de FAQ, vraag 20.
Het grote Enphase topic - deel 2

• sandergar
m.eddy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Ik lees alleen maar positieve verhalen over Victron. Ik geef toe heb me nog niet ingelezen maar wat kan DESS met externe systemen? Ik weet dat er een modbus koppeling is met Enphase voor het limiteren van productie.
Kan DESS ook MQTT/API/HTTP babbelen met andere externe systemen zoals een:
- smartEVSE laadpaal
- warmtepomp

Wat we zoeken is een EMS die van bovenaf al deze systemen aanstuurt. Dit zou HA kunnen zijn maar wellicht DESS ook.
Is mooi topic voor : Het grote Victron aansturing topic

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:01
Thx @sandergar voor je verhaal hierboven en je eerdere input mbt victron en enphase.
Uiteindelijk na veel zoekwerk 2 weken geleden de opdracht gegeven voor 15kva 30kwh victron systeem. Accu's waren niet voorradig dus verwacht einde maand het geheel draaiende te hebben.
Heb ook nodige andere oplossingen bekeken maar kwam elke keer op victron uit. Off grid, panelen aan te sturen, offline en degelijk spul waren oa de redenen.
Als de installatie rond is meld ik me weer met foto's ;) en zal evt ervaringen delen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

RoelsRules schreef op zondag 3 mei 2026 @ 06:43:
Thx @sandergar voor je verhaal hierboven en je eerdere input mbt victron en enphase.
Uiteindelijk na veel zoekwerk 2 weken geleden de opdracht gegeven voor 15kva 30kwh victron systeem. Accu's waren niet voorradig dus verwacht einde maand het geheel draaiende te hebben.
Heb ook nodige andere oplossingen bekeken maar kwam elke keer op victron uit. Off grid, panelen aan te sturen, offline en degelijk spul waren oa de redenen.
Als de installatie rond is meld ik me weer met foto's ;) en zal evt ervaringen delen
Wordt dit het “Enphase met Victron gecombineerd” topic?

• Goofyduck384
Dank je, daar staat inderdaad één en ander in. Als ik het zo lees en bestudeer, denk ik dat ik wel de gateway metered geïnstalleerd heb gekregen, maar dat er geen CT spoelen bij mij zijn geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztyvvg2P8QzuPjS9HtCMiXpQs68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dD9Zkpy4dZ4HrKtfhCn3DqaB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLVmSlViYuy9w49lKstgkO19o6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6ZpXyRzrxVXYqHPGhcytGzW.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat te zien op deze foto’s? Als dat het geval is zou ik dit graag wel willen, zodat ik nog meer inzicht krijg in mijn energie om eventueel in te kunnen schatten of een aanschaf van een batterij van Enphase voor mij rendabel zou kunnen zijn.
Of kan ik dezelfde informatie dan ook uit mijn Homey Pro halen (icm mijn Homey dongel). Ik zou namelijk graag de data kunnen downloaden van de afgelopen jaren (vanaf 2023).

• Eddie_
Nee, dat is zo niet zichtbaar. Dan moet je even het klepje van de Gateway open maken. Dan kijken hoe de AC aansluiting is (op het plaatje op het klepje. Zal trouwens niet voor het eerst zijn dat ik een Metered Gateway zie van Ouxo zonder CT's.

• Goofyduck384
Eddie_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:00:
Nee, dat is zo niet zichtbaar. Dan moet je even het klepje van de Gateway open maken. Dan kijken hoe de AC aansluiting is (op het plaatje op het klepje. Zal trouwens niet voor het eerst zijn dat ik een Metered Gateway zie van Ouxo zonder CT's.
Daarom zijn ze o.a. ook failliet, wat een bagger partij. Meer problemen met ze gehad.

Hierbij een foto zonder klepje. De CT spoelen zitten bovenaan gemonteerd toch? Dan zouden ze dus inderdaad ontbreken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3XVzwnPf5MnQqrnT00YOVoCnZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOrkoNsws1s2KhJNoR0qyphI.jpg?f=fotoalbum_large

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:01

Onbekend

...

Zo horen inderdaad op die groene klemmen gemonteerd te zijn.
Eigenlijk vreemd, want volgens mij wordt standaard 1 setje (2 stuks) CT-klemmen altijd meegeleverd, en zoveel kosten die dingen ook weer niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Eddie_
Aan de binnenkant van het klepje staat hoe de AC aangesloten moet worden. Als daar een kruis staat bij fase 2 en 3 dan heb je een standaard gateway.

• Coffeeroam
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. Met mijn ervaring met mijn eigen Victron installatie ga ik in deze post Enphase vergelijken met Victron.

Enphase System Controller 3 + batterij vs. Victron 3-fase: wat krijg je voor hetzelfde geld?

Om te beginnen :
  • Ik heb geen aandelen in een bedrijf dus geen persoonlijke commerciële belangen
  • Deze post is vooral bedoeld om kennis toe te voegen zodat een ieder die voor een SC3 kiest dit ook zeer bewust doet
Heb je een Enphase micro omvormer-installatie en wil je een thuisbatterij met backup? Dan kijk je al snel naar de Enphase-oplossing. Logisch - vertrouwd ecosysteem, één installateur. Maar voor je tekent: hieronder een vergelijking met wat je voor hetzelfde budget aan Victron kunt neerzetten.

Een simpele thuisbatterij (Marstek, BYD, Huawei) kost €1.000–5.000 en verhoogt je eigen verbruik. Dat is alles - geen backup, geen eilandnet. Prima product voor dat doel. De IQ System Controller 3 kost significant meer en maakt je meterkast complexer. Je koopt hem voor één reden: de installatie blijft werken als het net uitvalt. Als dat niet jouw drijfveer is, geef je veel geld uit voor weinig meerwaarde.

Prijzen naast elkaar
Voor hetzelfde geld: 2,4× meer opslagcapaciteit en meer dan de helft goedkoper per kWh.

Vermogen in eilandmodus
Dit onderschat bijna iedereen. De 2× 5P Flex levert samen 7,68 kW continu - verdeeld over 3 fasen is dat ~2,6 kW per fase. Een warmtepomp, inductiefornuis of wasmachine met aanloopstroom zit daar al tegenaan of overheen. In de praktijk is de Enphase backup geschikt voor verlichting, koelkast en thuiswerken. Grote verbruikers zijn een risico.

De 3× Multiplus-II levert 4 kW per fase continu, 9 kVA piek per fase — 27 kVA totaal aan piekvermogen. Warmtepomp, kookplaat, wasmachine tegelijk: geen enkel probleem. Je kunt een volledige huishoudinstallatie op laten draaien.

Dit is het zwaarste argument op de lange termijn. Enphase is een gesloten systeem. Alle data loopt via de Enphase cloud. Er is geen lokale API voor de batterij of SC3. Je kunt geen Home Assistant of andere automatisering direct op het systeem laten sturen. Uitbreiden kan alleen met IQ-accu's - tegen IQ-prijzen. Firmware en gedrag bepaalt Enphase.

Victron is een volledig open systeem. Modbus TCP en MQTT zijn standaardprotocollen - Home Assistant integreert er native mee. Pylontech-accu's zijn breed verkrijgbaar; naast Pylontech ondersteunt Victron tientallen BMS-merken. Venus OS is open source, met een actieve community die bouwt wat Victron niet levert.

Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:
  • Instellingen aanpassen: niet mogelijk. Je zit vast aan de configuratie van voor de uitval.
Het systeem draait op autopilot - het kán goed gaan. Maar je vliegt blind, precies op het moment dat je het systeem het hardst nodig hebt.

Bij Victron werkt alles volledig lokaal. Het Cerbo GX-scherm toont continu je SOC, vermogen per fase en PV-productie - zonder internet, zonder app. Alle instellingen aanpasbaar via lokaal netwerk. Home Assistant-automatisering blijft gewoon draaien. De VRM cloud is handig maar nooit noodzakelijk.

In eilandmodus regelt de SC3 overproductie via frequency shifting - de micro omvormers schroeven hun output terug als de batterij vol is. Met 10 kWh opslag en een installatie die op een mooie dag 35-40 kWh kan produceren, gooi je een fors deel van je PV-potentieel weg zodra de accu vol zit.

Met 24 kWh buffer is dit probleem enigszins verdwenen. Als de zon de volgende dag ook weer schijnt en je accu's zijn nog vol dan geldt dit argument natuurlijk ook voor de 24 kWh buffer.

Enphase SC3 is zinvol als je volledig in het ecosysteem wil blijven, backup incidenteel is, je PV-vermogen bescheiden is (<8 kWp), en installatiegemak zwaar weegt. Accepteer dan wel dat je bij stroomuitval blind bent.

Victron is de betere keuze als je backup serieus neemt, een volledige installatie wil laten draaien bij uitval, lokale controle belangrijk is, of je wil integreren met Home Assistant en dynamische energietarieven via DESS.

Conclusie
De Enphase SC3 is een nette oplossing voor wie in het Enphase-universum wil blijven. Maar je betaalt ruim twee keer zo veel per kWh opslag, het vermogen per fase is krap voor een volledige huishoudinstallatie, en het systeem verliest zijn intelligentie precies op het moment waarvoor je het koopt - stroomuitval zonder internet.

Voor hetzelfde budget bouw je met Victron een installatie met 24 kWh opslag, 4 kW per fase, volledig lokale bediening en geen enkele cloudafhankelijkheid. Als je de SC3 overweegt: laat ook een Victron-offerte maken.

En nogmaals : ik zeg niet dat je niet voor een Enphase noodstroom voorziening moet kiezen. Ik zeg alleen : bestudeer goed wat je krijgt (en juist niet) als je voor een Enphase voorziening oplossing kiest.
Een mooie gebalanceerde kijk op deze twee opties, maar een aantal details kloppen niet.
1. SC3 "maakt je meterkast complexer". Die indruk heb ik niet. De SC3 is een grote,dikke schakelaar die tussen je hoofdaansluiting en groepenkast zit. Dat is toch heel overzichtelijk?
2. Als naast de netspanning ook internet uitvalt, dan "De Enlighten-app: volledig dood.", dat klopt niet. Er zit daarom een Cell Modem in de SC3, dus zolang je mobiel telefoneren en de servers van Enphase het nog doen, is de app niet geheel dood. Als ook mobiel internet dood is, kan je met de app nog steeds prima de Gateway uitlezen. De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen.

• Goofyduck384
Eddie_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:56:
Aan de binnenkant van het klepje staat hoe de AC aangesloten moet worden. Als daar een kruis staat bij fase 2 en 3 dan heb je een standaard gateway.
Volgens mijn Enphase app heb ik de Envoy-S-Metered-EU gateway.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:41
Onbekend schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:25:
Zo horen inderdaad op die groene klemmen gemonteerd te zijn.
Eigenlijk vreemd, want volgens mij wordt standaard 1 setje (2 stuks) CT-klemmen altijd meegeleverd, en zoveel kosten die dingen ook weer niet.
Bij mij waren ze ook geleverd bij mijn gateway maar zijn ook niet geplaatst. (2021)
Ze pasten niet in de groepenkast. De hele grote CT's waren standaard geleverd.
Eind 2022 heb ik zelf de kleine uitvoering gekocht en die paste wel in de kast en heb ze zelf aangesloten.

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-05 23:03
De productie bij bewolkt weer schommelt extreem sinds Stedin de meterkast naar 3 fase heeft omgebouwd. Dit had ik hiervoor niet, ook niet na de aanpassing door de elektricien naar een 4 polige hoofdschakelaar. Sochtends en savonds als het licht minder wordt komt dit ook voor. Het slingert dan soms 200 W per seconde volgens de P1 meter. Ik heb 9x iq8+ met een standard envoy, alles op 1 fase aangesloten met 1 q relay. De spanning van het net is niet te hoog, is altijd onder 250V gebleven. Als het donker wordt is het rond de 235 V.
Waar kan dit aan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0jbi1DtRu8ldM_a0Tcx-E2aHUA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4OPE09rabeDAGmA52VxNdvaz.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sld2ngWRz7k-WzFMB7SYFk9RDmg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6U4Jw7pQFBYv4eIKCojIG5Rg.png?f=fotoalbum_small

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• sandergar
Coffeeroam schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
SC3 "maakt je meterkast complexer". Die indruk heb ik niet. De SC3 is een grote,dikke schakelaar die tussen je hoofdaansluiting en groepenkast zit. Dat is toch heel overzichtelijk?
Je hebt gelijk dat de SC3 zelf overzichtelijk is als transferschakelaar. Wat ik bedoelde is dat je de meterkast moet splitsen in een backup-zijde en een niet-backup-zijde - welke groepen gaan mee op het eilandnet, welke niet. Dat vereist werk in de groepenkast zelf. De SC3 als apparaat is inderdaad simpel; de aanpassingen eromheen zijn dat minder. Of heb jij je gehele huis installatie op de backup-zijde geplaatst?
Coffeeroam schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
2. Als naast de netspanning ook internet uitvalt, dan "De Enlighten-app: volledig dood.", dat klopt niet. Er zit daarom een Cell Modem in de SC3, dus zolang je mobiel telefoneren en de servers van Enphase het nog doen, is de app niet geheel dood. Als ook mobiel internet dood is, kan je met de app nog steeds prima de Gateway uitlezen. De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen.
De SC3 heeft inderdaad een ingebouwde 4G-modem als fallback..Maar de kern van het bezwaar blijft staan. De cell modem werkt zolang: het mobiele netwerk beschikbaar is, Enphase's servers draaien, en er 4G-dekking is op jouw locatie. Bij de calamiteiten waarbij backup echt telt - grote storm, regionale uitval, infrastructuurproblemen - is mobiel netwerk vaak als eerste overbelast of uitgevallen. Je wisselt één afhankelijkheid in voor een andere.

En jouw eigen opmerking is veelzeggend: "De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen." Dat is precies het punt - bij Victron is dit geen vraag. Alles werkt lokaal, gegarandeerd, zonder dat je het hoeft uit te proberen.

Widespread power outage in Spain leaves thousands cut off: Calls and messages nearly impossible

Zoals ik mijn originele post ook afsloot : het is allemaal prima waar je voor kiest, als je maar goed nadenkt waar je het systeem voor aanschaft en of het systeem dan ook in staat is om te leveren wat je er van verwacht! Omgaan met een echte off-grid situatie is wat anders dan alleen een transferschakelaar overhalen!

Als jij voor jezelf dit geheel becijferd, ingericht en getest hebt en het werkt voor jou geheel dan is dat helemaal goed! Ik heb met mijn post willen aangeven dat een nood voorziening voor een off-grid situatie meer is dan alleen een transferschakelaar plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 03-05-2026 19:36 ]

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-05 22:06

Om te beginnen :

Prijzen naast elkaar

Vermogen in eilandmodus

Conclusie

Dank voor je waardevolle input @sandergar. De Victron oplossing is inderdaad een mooi systeem, maar ik ga toch ook echt de andere kant eens belichten. Even erg de andere kant for the sake of the argument:

Je vergelijking in aanschafprijs per kWh en piekvermogen is te plat om goed onderscheid te maken, en mijn inziens moet ook een groot deel van de focus in een goed vergelijk liggen op vergelijking van de batterijen zelf omdat die voor het grootste deel van het jaar zich moeten bewijzen.

Op batterij niveau zijn levensduur, gegarandeerde throughput, rendement bij normaal gebruik en systeemintegratie belangrijk. Een Enphase 5P heeft 5,0 kWh bruikbare capaciteit en 6.000 cycli garantie: dat is circa 30 MWh batterij-throughput per module op papier en dus ongeveer 27 MWh AC-throughput bij 90% AC-round trip. Bij Pylontech US5000 hangt de 6.000-cycli-claim aan opgegeven testcondities, vaak rond 80% DoD en 25°C. Dan kom je per module rond 23 MWh batterij-throughput. Per batterijmodule is Enphase dus juist sterk op gegarandeerde bruikbare levensduur. En wie neemt er over 5+ jaar nog de telefoon op bij jou Pylontech leverancier voor een garantieclaim? En hoe ziet de bewijsvoering eruit?

Ook het rendementsverhaal wordt in de Victron-vergelijking onder gesneeuwd. Een gemiddeld huishouden vraagt in de meeste verbruiksmomenten maar enkele honderden watts continu; de batterij draait dus vaak op lage lasten zoals koelkast, modem, verlichting, laptop, tv en standby-verbruik. Ja Victron kan makkelijker hoge lasten leveren in offgrid, maar de 5P is juist ontworpen om bij lage en wisselende lasten te shinen alleen de benodigde micro-omvormers te activeren. Een 3-fase Victron-systeem met drie grote MultiPlus-II’s is krachtiger, maar zit bij lage woninglasten niet automatisch op zijn optimale rendementspunt (20% verlies one way als je 300W vraagt). Voor normaal huishoudelijk gebruik is efficiëntie in lage vermogens waardevoller dan meer piekvermogen.

Zoals eerder gezegd, de dat je bij Enphase bij stroomuitval blind bent klopt niet. De System Controller 3 kan via mobiele datacommunicatie met dataplan blijven communiceren. Daarnaast bestaat er lokale toegang via de IQ Gateway. Al blijft Victron op openheid en lokale aanstuurbaarheid duidelijk sterker door die CX module en (D)ESS dashboard/HA integratie. Victron is opener en technischer, Enphase is geïntegreerder en eenvoudiger te beheren (in vele gevallen een plus!)

Victron/Pylontech wint terecht op piekvermogen, goedkope stapelbaarheid, openheid/tweakability en totale capaciteit wanneer je vijf modules plaatst tegenover twee Enphase 5P’s. Maar Enphase blijft gewoon een sterke, compacte en geïntegreerde consumentenoplossing voor betrouwbare backup en dagelijks batterijgebruik.
- modulaire AC techniek met beter rendement bij normale woninglasten en dus hogere throughput in levensduur
-6.000 cycli met transparante telling met betrouwbare Enphase garantie,
- passieve koeling dus geluidsvriendelijker
- Enphase support
- PV, batt en offgrid sturen in één ecosysteem.

Victron is het bouwplatform voor de techneut; Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument.

Dat gezegd hebbende zitten we hier natuurlijk wel op tweakers.net :twk

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-05 22:06
sandergar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:30:
[...]

Je hebt gelijk dat de SC3 zelf overzichtelijk is als transferschakelaar. Wat ik bedoelde is dat je de meterkast moet splitsen in een backup-zijde en een niet-backup-zijde - welke groepen gaan mee op het eilandnet, welke niet. Dat vereist werk in de groepenkast zelf. De SC3 als apparaat is inderdaad simpel; de aanpassingen eromheen zijn dat minder. Of heb jij je gehele huis installatie op de backup-zijde geplaatst?

[...]

De SC3 heeft inderdaad een ingebouwde 4G-modem als fallback..Maar de kern van het bezwaar blijft staan. De cell modem werkt zolang: het mobiele netwerk beschikbaar is, Enphase's servers draaien, en er 4G-dekking is op jouw locatie. Bij de calamiteiten waarbij backup echt telt - grote storm, regionale uitval, infrastructuurproblemen - is mobiel netwerk vaak als eerste overbelast of uitgevallen. Je wisselt één afhankelijkheid in voor een andere.

En jouw eigen opmerking is veelzeggend: "De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen." Dat is precies het punt - bij Victron is dit geen vraag. Alles werkt lokaal, gegarandeerd, zonder dat je het hoeft uit te proberen.

Widespread power outage in Spain leaves thousands cut off: Calls and messages nearly impossible

Zoals ik mijn originele post ook afsloot : het is allemaal prima waar je voor kiest, als je maar goed nadenkt waar je het systeem voor aanschaft en of het systeem dan ook in staat is om te leveren wat je er van verwacht! Omgaan met een echte off-grid situatie is wat anders dan alleen een transferschakelaar overhalen!

Als jij voor jezelf dit geheel becijferd, ingericht en getest hebt en het werkt voor jou geheel dan is dat helemaal goed! Ik heb met mijn post willen aangeven dat een nood voorziening voor een off-grid situatie meer is dan alleen een transferschakelaar plaatsen.
Oeps daar kruisten onze posts.

Bij Controller gaat vaak de volledige HVK in backup.

Stel je gaat naar offgrid en die communicatie module werkt om welke reden dan ook niet, dan draait het systeem autonoom en lokaal op de laatst bekende instellingen. Dus het blijft uiteraard wel degelijk werken!

• sandergar
drboneym schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Dank voor je waardevolle input @sandergar. De Victron oplossing is inderdaad een mooi systeem, maar ik ga toch ook echt de andere kant eens belichten. Even erg de andere kant for the sake of the argument:
...
Jij ook bedankt voor het inbrengen van je kennis! Een aantal punten snijden zeker hout. Maar ik merk dat de discussie is verschoven naar batterijkwaliteit, rendement en dagelijks gebruik. Dat is een legitiem onderwerp, maar niet waar mijn post over ging. Laat me terugkeren naar de kern.

De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom. Niet voor rendement bij 300W. Niet voor cyclustelling. Niet voor app-integratie. Voor dagelijkse eigen verbruiksoptimalisatie heb je geen SC3 nodig en koop je alleen de 5P batterijen. Toch?

Over de batterijkwaliteit en garantie:
Interessante vergelijking, maar mijn tegenvraag is praktischer: wat gebeurt er in een noodscenario als één 5P Flex uitvalt? Blijft de SC3 dan als noodvoorziening functioneren? Hoeveel IQ-batterijen moeten er minimaal actief zijn om het eilandnet overeind te houden? Met een installatie met maar 2 units ben je 50% van je capaciteit kwijt als er 1 unit offline gaat. Met 5× Pylontech valt er één unit uit en draait het systeem gewoon door op vier, zonder dat de backup-functie wegvalt. Dit telt voor mij zwaarder dan de theoretische vraag of er over 5 jaar nog een telefoon opgepakt zal worden.

Over rendement bij lage lasten:
Terecht punt voor dagelijks gebruik. Echter ... vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren - de panelen worden gelimiteerd om terugleverkosten te voorkomen. Er is een overvloed aan gratis PV-stroom die toch al wordt weggegooid. Wat maakt het no-load verbruik van de Multiplus-II dan nog uit? Die 60W komt uit gratis zonnestroom die anders de lucht in gaat.

Over blind zijn bij uitval:
Je slotopmerking zegt eigenlijk alles: "het systeem draait autonoom op de laatst bekende instellingen.* Dat klopt - het draait. Maar je hebt geen inzicht, je kunt niets bijsturen, en je weet niet of alles naar behoren werkt. Dat is per definitie blind vliegen. Of dat een probleem is, mag iedereen zelf bepalen.

Over de volledige huisinstallatie op backup:
Je geeft aan dat installateurs vaak de volledige groepenkast op de backup-zijde aansluiten. Met 7,68 kW continu vermogen verdeeld over drie fasen is dat ~2,56 kW per fase. Een gebruiker die gewoon zijn huis gebruikt zoals altijd - warmtepomp, wasmachine, koken - zit daar direct tegenaan of overheen. Dat is toch een implementatie die vragen om problemen is? Een onwetende gebruiker zit dan snel in het donker, letterlijk.

Over "Victron is voor de techneut":
Victron kan je gewoon laten plaatsen door een installateur - net zoals de SC3. En met de Victron Modbus-integratie en VRM-portal is het ook gewoon een geïntegreerde consumentenoplossing. Het grote verschil is dat die integratie lokaal werkt, zonder cloud afhankelijkheid en de koppeling tussen Enphase en Victron via een apart Enphase gridprofiel officieel door Enphase zelf ondersteund wordt.

Jouw samenvatting "Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument" - daar ga ik niet tegenin. Maar dan wil ik wel dat die consument weet wat hij krijgt in het scenario waarvoor hij betaalt. Een noodvoorziening die bij een echte calamiteit beperkt inzicht biedt en krap op vermogen zit bij volledige huisbelasting! Het is een echte nood voorziening met diverse beperkingen voor een premium bedrag.

• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:36
Thijzzz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:00:
Drommels, ik wil ook een Balcony set. in NL heb je niks aan een BE-set, omdat je die hier niet kunt activeren.

hopelijk komen ze met een controller-mini versie uit die gewoon een 5P Flex gebruikt voor een lokaal grid, maar niet voor heel veel geld en in een enorme doos seamless gaat lopen overfailen. gewoon een keer alles uit en weer aan is ook goed.
Onlangs heb ik een Balcony set in Duitsland gekocht en afgelopen weekend 4 zonnepanelen op onze schuur geïnstalleerd en aangesloten op de IQ Balcony Solar set.
Wij hadden al een Enphase systeem en ik kon de Balcony set gewoon toevoegen in de App en activeren.
Het geheel draait nu prima mee, naast de al eerder aangeschafte installatie.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

dollyking

duck tape

mbt tot niet "enphase "elementen, gemiddeld genomen verhuis je binnen 8-9 jaar dus ga je je huis weer verkopen.
persoonlijk koop ik liever een huis dat uit vaste eco systemen bestaat en homegeen en te begrijpen is.
je koper kan natuurlijk een mede tweaker zijn, maar die kans is niet zo groot.
Ik kocht een jaar geleden een huis met veel home made automatiseringen, uiteindelijk bijna alles eruit gegooid en opnieuw begonnen.
zitten ook nadelen aan, maar het is logisch en te begrijpen voor alle bewoners en toekomstige nieuwe eigenaren.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Voor mij is mede belangrijk dat je bij een storing van het één of ander de kans groot is dat bij beroep doen op garantie of ondersteuning de partijen naar elkaar gaan lopen wijzen en je dus een hoop gedoe en gezeur kan krijgen.

Mijn systeem werkt (even terzijde) als een zonnetje en doet wat het moet doen zonder enig omkijken ernaar. Maar goed, ik ben dan ook een tevreden gemiddelde consument… 😉

• Coffeeroam
sandergar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:17:
[...]
De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom.
Zelf waren er bij mij echt wel nog andere overwegingen. Ik had een Gateway metered nodig, die zit er al in. Evenals 6 CT spoelen en relays die ik nodig had. Plus alle bekabeling en aansluitpunten die ik toch ook moest hebben. En de NO en NC contacten voor sturen van bepaalde apparaten. En voor de toekomst gereed voor 80 A per fase.

Plus: als systeem, tijdens noodstroom kan het bij uitputting van de batterijen (tot 0%) toch weer de volgende dag op zonnestroom starten. In Victron+Pylontech configuratie ook?

In je reactie benoem je ook dat er wel eens een 5P zou kunnen uitvallen. Dat is niet heel erg waarschijnlijk. Als er een microinverter mee ophoudt, gaan de andere 5 gewoon door.

• A!rtime
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:55
mike123 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Bij mij waren ze ook geleverd bij mijn gateway maar zijn ook niet geplaatst. (2021)
Ze pasten niet in de groepenkast. De hele grote CT's waren standaard geleverd.
Eind 2022 heb ik zelf de kleine uitvoering gekocht en die paste wel in de kast en heb ze zelf aangesloten.
Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Alvast bedankt voor de reactie.

• knotwilg
Interessante discussie.

Voor mij belangrijk,

Internet onafhankelijk:
Alles aan/op het internet is een potentieel "point of failure". Nog even los van het feit dat de diverse fabrikanten de middelen hebben om "alle" zonnepanelen/converters uit te schakelen waneer het hun (of anderen) dunkt.

Prijzen, ja, je kunt niet anders, maar zonder moet wel alles logisch blijven draaien. Op zich zijn de pieken en dalen over een jaar wel bekend, alleen de hoogte er van niet.

Fouten/storing resistent
Als om het even welk onderdeel stuk gaat moet de rest nog steeds functioneel kunnen werken of in het uiterste geval naar een veilige stand kunnen gaan.

In extrema, ieder paneel is een micro service. P1 is een micro service. Batterijen zijn micro services. Elk bericht z'n status en elk weet hoe te reageren in welke situatie. Geen centraal management, communicatie systeem met goede back up bij uitval.

Dit is niet meer zonder meer met Enphase IQ's mogelijk en zeker niet met de rest van het systeem.
(Je kunt nog steeds de opbrengst van de afzonderlijke panelen in een keer opvragen, de mqtt data stream werkt niet meer )

Voor gebruikers die niet in de materie thuis zijn, zijn er eigenlijk bedrijfjes die Domoticz of Home Assistant voor je opzetten en beheren. Klein abonnementje per jaar en alles loopt op rolletjes. Wel alles in huis, alleen toegang voor de beheerder op voordien afgesproken moment o.i.d? Er is nogal een verschil tussen alles zelf doen of alles in handen van "corporate" geven. De domotica handige Harries zouden hier wat kunnen betekenen.

• Dennis_86
A!rtime schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Alvast bedankt voor de reactie.
ik heb deze gekocht: https://www.warmteservice...mtransformator/p/07801051

• sandergar
Coffeeroam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
Zelf waren er bij mij echt wel nog andere overwegingen. Ik had een Gateway metered nodig, die zit er al in. Evenals 6 CT spoelen en relays die ik nodig had. Plus alle bekabeling en aansluitpunten die ik toch ook moest hebben. En de NO en NC contacten voor sturen van bepaalde apparaten. En voor de toekomst gereed voor 80 A per fase.
Dat is een valide redenering, als je toch aan het verbouwen bent en de losse componenten toch nodig had, verandert de kosten-baten verhouding van de SC3 significant. Dat is een eerlijk argument en ik ga daar niet tegenin.

Maar de keuze-logica van jouw specifieke situatie verandert niets aan wat een consument krijgt die de SC3 puur voor noodstroom aanschaft zonder die verbouwingscontext. En dat was de doelgroep van mijn oorspronkelijke post, mensen die overwegen de SC3 als noodstroomoplossing te kopen en zich afvragen of dat verstandig is.

Voor jou klopte de afweging. Voor iemand die alleen backup wil, zonder verbouwing, zonder toch al benodigde componenten, betaalt hij een premium bedrag voor een noodstroomoplossing met de beperkingen die ik beschreven heb. Dat onderscheid is precies wat ik wilde maken.
Plus: als systeem, tijdens noodstroom kan het bij uitputting van de batterijen (tot 0%) toch weer de volgende dag op zonnestroom starten. In Victron+Pylontech configuratie ook?
Terecht punt : de Enphase koude start via zonlicht is een technisch voordeel. Maar laten we het in context plaatsen.
  • Voorkomen is beter dan herstellen.
    Met 24 kWh en een minimum SOC van 10% houd je altijd 2,4 kWh buffer aan die niet voor lasten beschikbaar is. Bij een gemiddeld nachtverbruik van 300–400W heb je dan nog 6–8 uur autonomie nadat de minimum SOC bereikt is. In de praktijk kom je een volledig lege batterij alleen tegen bij een zeer langdurige off-grid situatie en dat is precies het scenario dat je met voldoende capaciteit en een verstandige instelling voorkomt.
  • Wil je het toch permanent geregeld hebben?
    Dan voeg je een kleine 12V standby-accu toe met een 12/48 DC-DC converter. Kosten all-in ~€100-120. Die geeft de DC-bus genoeg spanning om de Pylontechs te wekken, waarna de zon het overneemt. In een noodgeval werkt zelfs een gewone auto-accu tijdelijk.
  • Geen DC-DC converter in huis?
    Een eenvoudig aggregaatje van €150–200 uit de bouwmarkt op de AC-input van de Multiplus-II. De Multiplus start van AC op, laadt de DC-bus op, en de Pylontechs waken. Werkt bij iedere SOC, op elk moment van de dag, ongeacht weersomstandigheden.
Drie niveaus van oplossing, oplopend in elegantie. Allemaal goedkoper dan de meerprijs die je bij Enphase betaalt voor de koude start als ingebouwde feature.
In je reactie benoem je ook dat er wel eens een 5P zou kunnen uitvallen. Dat is niet heel erg waarschijnlijk. Als er een microinverter mee ophoudt, gaan de andere 5 gewoon door.
Over de 5P uitval: ik reageerde op het garantie-argument van de eerdere reactie, niet op de kans dat een microomvormer kapotgaat. Het punt is risicospreiding tijdens een actief noodscenario. Met 2 units ben je bij één defecte unit 50% van je backup-capaciteit kwijt. Met 5 Pylontech-units verlies je 20% en draait het systeem gewoon door. Een noodvoorziening ontwerp je voor het worst-case scenario, niet voor de gemiddelde dag.

Tot slot wil ik benadrukken dat mijn bijdrage aan deze discussie vanuit één specifieke invalshoek kwam: de SC3 als noodstroomvoorziening. Niet als dagelijkse batterijoplossing, niet als ecosysteemvergelijking, niet als rendementsdiscussie - puur de vraag wat je krijgt op het moment dat het net uitvalt en je afhankelijk bent van wat je installatie kan leveren.

Enphase maakt kwalitatief goede producten en de 5P is een technisch sterke batterij. Daar wil ik niets aan afdoen en dat was ook nooit mijn intentie. De discussie die hier ontstaan is over rendement, cyclustelling en garantie is waardevol maar het is een andere discussie dan die ik wilde voeren.

Mijn overwegingen rondom de SC3 als noodvoorziening blijven staan: beperkt vermogen per fase in eilandmodus, minimale redundantie met 2 units en beperkt inzicht zonder cloud. Dat zijn geen verwijten aan Enphase, het zijn systeemkenmerken waar je als koper van op de hoogte moet zijn.

Als jij voor jezelf besloten hebt dat hetgeen de SC3 jou biedt in een noodsituatie voldoende is voor jouw specifieke situatie, dan is dat helemaal goed en ben je goed voorbereid. Voor degenen die nog in de denk- en overwegingsfase zitten heb ik getracht te helpen met mijn eigen overwegingen en ervaringen zodat zij die afweging bewust en geïnformeerd kunnen maken.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:27
sandergar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:17:
[...]

Jij ook bedankt voor het inbrengen van je kennis! Een aantal punten snijden zeker hout. Maar ik merk dat de discussie is verschoven naar batterijkwaliteit, rendement en dagelijks gebruik. Dat is een legitiem onderwerp, maar niet waar mijn post over ging. Laat me terugkeren naar de kern.

De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom. Niet voor rendement bij 300W. Niet voor cyclustelling. Niet voor app-integratie. Voor dagelijkse eigen verbruiksoptimalisatie heb je geen SC3 nodig en koop je alleen de 5P batterijen. Toch?

Over de batterijkwaliteit en garantie:
Interessante vergelijking, maar mijn tegenvraag is praktischer: wat gebeurt er in een noodscenario als één 5P Flex uitvalt? Blijft de SC3 dan als noodvoorziening functioneren? Hoeveel IQ-batterijen moeten er minimaal actief zijn om het eilandnet overeind te houden? Met een installatie met maar 2 units ben je 50% van je capaciteit kwijt als er 1 unit offline gaat. Met 5× Pylontech valt er één unit uit en draait het systeem gewoon door op vier, zonder dat de backup-functie wegvalt. Dit telt voor mij zwaarder dan de theoretische vraag of er over 5 jaar nog een telefoon opgepakt zal worden.

Over rendement bij lage lasten:
Terecht punt voor dagelijks gebruik. Echter ... vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren - de panelen worden gelimiteerd om terugleverkosten te voorkomen. Er is een overvloed aan gratis PV-stroom die toch al wordt weggegooid. Wat maakt het no-load verbruik van de Multiplus-II dan nog uit? Die 60W komt uit gratis zonnestroom die anders de lucht in gaat.

Over blind zijn bij uitval:
Je slotopmerking zegt eigenlijk alles: "het systeem draait autonoom op de laatst bekende instellingen.* Dat klopt - het draait. Maar je hebt geen inzicht, je kunt niets bijsturen, en je weet niet of alles naar behoren werkt. Dat is per definitie blind vliegen. Of dat een probleem is, mag iedereen zelf bepalen.

Over de volledige huisinstallatie op backup:
Je geeft aan dat installateurs vaak de volledige groepenkast op de backup-zijde aansluiten. Met 7,68 kW continu vermogen verdeeld over drie fasen is dat ~2,56 kW per fase. Een gebruiker die gewoon zijn huis gebruikt zoals altijd - warmtepomp, wasmachine, koken - zit daar direct tegenaan of overheen. Dat is toch een implementatie die vragen om problemen is? Een onwetende gebruiker zit dan snel in het donker, letterlijk.

Over "Victron is voor de techneut":
Victron kan je gewoon laten plaatsen door een installateur - net zoals de SC3. En met de Victron Modbus-integratie en VRM-portal is het ook gewoon een geïntegreerde consumentenoplossing. Het grote verschil is dat die integratie lokaal werkt, zonder cloud afhankelijkheid en de koppeling tussen Enphase en Victron via een apart Enphase gridprofiel officieel door Enphase zelf ondersteund wordt.

Jouw samenvatting "Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument" - daar ga ik niet tegenin. Maar dan wil ik wel dat die consument weet wat hij krijgt in het scenario waarvoor hij betaalt. Een noodvoorziening die bij een echte calamiteit beperkt inzicht biedt en krap op vermogen zit bij volledige huisbelasting! Het is een echte nood voorziening met diverse beperkingen voor een premium bedrag.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een stroomuitval heb meegemaakt, deze eeuw zeker niet. Waarom wil iemand überhaupt een noodvoorziening? Vitale infrastructuur in huis? Prepper? Omdat het kan? Hoe lang moet die noodvoorziening eigenlijk blijven werken?

"..vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren ", hoezo? Met een dynamisch tarief ontvang je gewoon de marktprijs, geen enkele reden om te limiteren dus, tenzij je nog een vast contract hebt of als de marktprijs negatief is.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:03
Blurk62 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:23:
[...]
"..vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren ", hoezo? Met een dynamisch tarief ontvang je gewoon de marktprijs, geen enkele reden om te limiteren dus, tenzij je nog een vast contract hebt of als de marktprijs negatief is.
Met een dynamisch tarief ontvang je vanaf 2027 de marktprijs zonder de energiebelasting. Hierdoor zal al snel het tarief onder nul zakken en moet je betalen voor die teruggeleverde stroom. Dus gaan veel mensen limiteren

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste