Dan zitten we in hetzelfde schuitje vanaf oktoberGJzon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.
Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.
De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.
Denk dat ik de laatste maanden van 2026 dan nog even niks nieuws/vasts afsluit en het eerst daadwerkelijk 2027 laat worden voordat ik een keus maak in (type) energiecontract. Want zoals jij ook zegt, bijv. Zonneplan rekent nu nog niks voor terugleveren, maar 2027?.....
Wat bedoel je met 'Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten.'
Waar stel je dat in?
:strip_exif()/f/image/PXmLBzOA7h6s8Z6vnjCtKOvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/agToiOvYNnFdQvRYbQFwg9tb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RXfsFRW7RhXyp0VjmLTaRe9V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ItSOgdHMEwGk7ta5GwRRZ9K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zMsQDo8IkKI62X7gOZbKoEID.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C4I8QqahLHQp8wjNTlEAqlAm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/GjSCA6vs6h7Jsxoy0T0tD6jE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0oEAVq3lePQkHJ2rpAbserzp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uBPa9q6r1FhjxiZ6LhSHqe6S.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hdm8eNLK2yoDivCsOTQgF7PY.jpg?f=fotoalbum_large)