Bij telefonisch contact met de Nederlandse helpdesk was de conclusie: er is iets fout met of in de bekabeling waardoor de storing niet op te heffen is door reset gateway. Dus de installateur zal de installatie fysiek op het dak moeten gaan checken en een eventueel gevonden probleem (vermoeden is iets met bekabeling) oplossen.jeeedeee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:55:
[...]
En hoe is je dag verlopen? Ik merk hier dat mijn Enphase ook weer eens niet produceert.. Geen communicatie met de omvormers op de Gateway (derde lichtje is niet groen). Issue speelt vanaf 3 januari deels geen productie meer, en vanaf 5 januari op alle panelen geen productie meer...
Ben er pas net achter, aangezien mijn andere panelen het wel gewoon doen... Enphase is mijn duurste systeem, maar ook wel het systeem met de meeste kopzorgen : (
Al verschillende dingen geprobeert, zoals nieuwe scan. Gateway en IQ relay uit, en na een kwartier weer aan. SolarEdge uit en een scan... Zit hier ook met een Deye systeem die wellicht wat storing veroorzaakt op de PLC communicatie... Maar die draaide al een maand, geen idee waarom Enphase nu niet opkomt....
Binnenkort maar eens het dak op, om de ledjes te inspecteren
Dus ik heb de installateur van de zonnepanelen gebeld. Niet bereikbaar, nummer bestaat niet meer. Ik kan op internet niet vinden of hij failliet is (laatste melding op site is in zomer, ze zouden I.v.m. bouwvak tijdelijk niet bereikbaar zijn) en contactpagina is verdwenen. Dus hoogstwaarschijnlijk exit/faiiliet.
Ik heb nu het bedrijf dat de batterijen en system controller heeft geïnstalleerd gebeld met de vraag of zij wat kunnen betekenen. Ze hebben dit nu in beraad en informeren mij nog. Ze hebben volledige toegang tot mijn systeem en bekend met de situatie. Afwachten dus.
Maar dus ook vandaag met in middag volop zon - ook op de P1 meter van HomeWizard - geen opbrengst. Productiefout op alle 16 panelen.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
:strip_exif()/f/image/RHmrjUvIid4UZmFCbDiLHpFI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MvcQ70PxZxXCRPesKqf7VxzK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YCXoh1bfDXsfPOTJFQamc0R0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LpfOwb0FCs1FCMN1hCdrWezi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4BHjexrXvMxQ5PMFYH3t5jdf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sqQM40X8IZXxmZf47kq59nM5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dv4s1oyiykKQ6DtapRupt45q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xUMkjjJnfemV0wEk3RIWHroB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L2yzGaXgw4Mp1prDN3A7USml.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V4oJZ3jta9bgn1wWQJEf9vok.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/639lLSfwRtLPQpPXt3uA9Zt5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/se3OhZGJ4Ra2DzGNSIPNinpR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d5yUxJ0pZSY9TsTLC9e3DwPJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TnVsBaaOgTIs39x8ywx3tu3C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O9ZtYz7zywqAaQUYqi9Zwi6R.png?f=user_large)