• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:57
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:45:
Wat interessant om te lezen dat 'AI Optimalisatie' al enige tijd netjes lijkt te werken.
Ik zelf heb hem nog op 'eigen verbruik' staan omdat ik op dit moment nog een fijn vast energiecontract zonder terugleverkosten heb en alle opwek en verbruik jaarlijks mag salderen.

Dat contract loop alleen oktober af en in 2027 stopt natuurlijk de salderingsregeling.
Daarom nu alvast info aan het vergaren/voorbereiden.
Ook heb ik nog een nieuwe EV-laadpaal nodig ivm behoefte interne MID-meter voor ERE-certificaten en automatisch zonnestroom laden. Ik overweeg de Enphase laadpaal om ecosysteem beetje matchend te houden. Zelfde geldt voor 'ooit' een thuisbatterij...

Voor nu heb ik 19 400wp panelen, IQ7+, Envoy Metered-S, 3 fase Q-relay.
Ik wek per jaar circa 7,8MWh op en verbruik 8,2MWh (incl laden EV).
Helaas nog wel 70+ procent netafhankelijk :|

Wat is nu wijs vanaf 2027 met dit Enphase systeem?
Uiteraard wil ik nooit gaan betalen voor terugleveren stroom.
Uitschakelen panelen voelt ook nog niet helemaal 'ok'... Maar als dat automatisch af en toe gebeurd, dan prima. 'AI Optimalisatie' profiel aanzetten en een dynamisch energiecontract nemen?
(zo ja, welke?) Of gewoon laten staan op 'eigen verbruik' en een energiecontract vinden die een zo hoog mogelijke terugleververgoeding geeft (zonneplan oid)?
Of zie ik iets over het hoofd en moet ik er vanaf 2027 nog anders naar kijken?
Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.

Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.

De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.

• emhass
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 14:38
Oproep aan de Belgische (Nederlandse) Enphase-gebruikers (Vlaanderen)! 🇧🇪
De AI-optimalisatie van Enphase werkt nog niet goed voor onze markt (geen btw-splitsing, geen rekening met het capaciteitstarief en geen automatische Fluvius-netkosten). We moeten nu met "hacks" in de tariefinstellingen werken om de batterij slim aan te sturen.
Ik heb een officieel Feature Request ingediend bij Enphase om dit voor ons op te lossen. Help mee en Upvote mijn bericht via onderstaande link, zodat Enphase dit prioriteit geeft!
https://support.enphase.c...rming-in-belgium-flanders
Stem hier (klik op de Upvote knop):
support.enphase.com
Hier de nederlandse vertaling van het bericht aan enphase:
Onderwerp: Verbetering van AI-optimalisatie voor de Belgische markt (Vlaanderen)
Beste Enphase-team,
Ik ben een eigenaar van een Enphase-systeem met IQ Battery en een dynamisch energiecontract (Frank Energie) in België (3191 Boortmeerbeek). Om het AI-optimalisatieprofiel echt effectief te maken voor de Belgische markt, zijn er drie dringende updates nodig:
BTW-splitsing voor Import/Export: In België betalen we 6% btw op afname (import), maar ontvangen we de injectievergoeding tegen 0% btw. De huidige instelling met één enkel btw-tarief veroorzaakt berekeningsfouten in de AI.
Ondersteuning voor het Capaciteitstarief: In Vlaanderen worden we belast op basis van ons hoogste piekverbruik per maand (het capaciteitstarief). De AI zou 'peak shaving' (het afvlakken van pieken) prioriteit moeten geven boven puur de stroomprijs-optimalisatie om hoge netkosten te vermijden.
Aanpasbare Netkosten: De distributiekosten voor import zijn erg hoog (± € 0,09/kWh), terwijl deze bij export bijna nul zijn. De software moet een duidelijke uitsplitsing tussen deze twee mogelijk maken in het "Besparing"-profiel.
Alternatieve oplossing: Open API voor batterijsturing
Als Enphase deze specifieke lokale functies op korte termijn niet kan implementeren, vraag ik u dringend om de lokale of cloud-API open te stellen voor bidirectionele aansturing. Momenteel worden gebruikers in de Benelux gedwongen om externe tools zoals Home Assistant (EMHASS) te gebruiken om een positief rendement op hun investering te behalen.
Kleine markt, hoge complexiteit:
Hoewel België een relatief kleine markt is, behoren onze netwerkregels tot de meest geavanceerde ter wereld. Laat ons geen 'tweederangs' klanten worden vanwege onze geografie. Geef ons de keuze: ofwel een gelokaliseerde, slimme AI, ofwel de vrijheid om onze hardware zelf te beheren via een open API.

[ Voor 67% gewijzigd door emhass op 04-03-2026 10:24 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
GJzon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.

Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.

De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.
Dan zitten we in hetzelfde schuitje vanaf oktober :)
Denk dat ik de laatste maanden van 2026 dan nog even niks nieuws/vasts afsluit en het eerst daadwerkelijk 2027 laat worden voordat ik een keus maak in (type) energiecontract. Want zoals jij ook zegt, bijv. Zonneplan rekent nu nog niks voor terugleveren, maar 2027?.....

Wat bedoel je met 'Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten.'
Waar stel je dat in?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09
Ik zit op een dynamisch contract bij Tibber. Heb (nog) geen thuisaccu. Sinds ruim een maand wel een EV.
Nu de zonnige tijd eraan komt laad ik de auto zoveel mogelijk op enkel zonne energie. Ik heb trouwens een laadstation van Peblar. Perfect lokaal aan te sturen met HA.
Tevens heb ik ook een automation in HA staan, dat PV overschot in geval van negatieve prijzen van Tibber naar 0 gaat en dus niet teruglevert. Dit heb ik vorig jaar ingesteld in HA, en werkt prima. Geen AI voor nodig, gewoon 'harde' regels waar je niet omheen kan en zelf controle over hebt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• GJzon
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Dan zitten we in hetzelfde schuitje vanaf oktober :)
Denk dat ik de laatste maanden van 2026 dan nog even niks nieuws/vasts afsluit en het eerst daadwerkelijk 2027 laat worden voordat ik een keus maak in (type) energiecontract. Want zoals jij ook zegt, bijv. Zonneplan rekent nu nog niks voor terugleveren, maar 2027?.....

Wat bedoel je met 'Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten.'
Waar stel je dat in?
Met de toolkit. Naar je systeem en onder 'Apparaten configuratie' staat 'Locatieconfiguratie' -> 'Op PCS gebaseerde beperking' -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet' -> 'Bewerken'. Daar kun je een getal (bijv. 100) invullen = Totale vermogensuitvoerlimiet (in Watt) en dan 'Inschakelen'.

Vandaag is een mooie dag om uit te proberen.
Let wel, ik heb een metered gateway met 6 spoelen. Anders kan ie uiteraard niets meten.
Je schijnt ook met de digitale ingangen van de metered gateway te kunnen spelen. Er is documentatie daarover maar heb nog geen behoefte gehad om daar iets mee te doen. Bovenstaand is een stuk makkelijker,

Via Enphase Enlighten Manager (op je PC): ga naar het tabblad helemaal rechts 'Instellingen' (wieltje).
Ergens halverwege zie je een tab "Stroomproductie beperkt door envoy".
Daar aanvinken:
- Stroomproductie beperken via Envoy
- Doel voor stroombeperking: export
- Vrij gedefinieerde absolute waarde [W] en daar: Vrij gedefinieerde absolute waarde [W],

Met 'Zwenksnelheid (Watt/ sec)' kun je blijkbaar toe en/of afname per seconde instellen. Zeg maar z'n traagheid. Ook nog niet mee gespeeld en ook geen idee wat daar ingevuld zou moeten worden.

En uiteraard: Save

Met Live Status of je P1 meter kun je 't resultaat controleren.

[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 04-03-2026 11:00 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17

aex351

I am the one

In mijn nieuwbouwwoning heb ik ook zonnepanelen met IQ8MC microinverters en de rest (gateway en nog een kast) waarvan ik de specificaties nog niet heb. Echter, mijn slimme meter registreert geen teruglevering. Alleen staat ingeschakeld. Moet bij dit soort systeem een installateur nog iets digitaal inregelen voordat het daadwerkelijk aan staat?

< dit stukje webruimte is te huur >

• GJzon
aex351 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:47:
In mijn nieuwbouwwoning heb ik ook zonnepanelen met IQ8MC microinverters en de rest (gateway en nog een kast) waarvan ik de specificaties nog niet heb. Echter, mijn slimme meter registreert geen teruglevering. Alleen staat ingeschakeld. Moet bij dit soort systeem een installateur nog iets digitaal inregelen voordat het daadwerkelijk aan staat?
Ik zou verwachten dat de installateur van 't systeem dit wel geregeld zou hebben. Hij moet dit systeem instellen en testen op werking. En een handleiding er bij laten c.q. uitleggen hoe e.e.a. werkt.
Op je P1 meter kun je de Enphase toevoegen in de app.
Voor de rest geef je te weinig info om je verder te kunnen helpen. Bijv. branden er lampjes op je apparaat, welk type etc.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 04-03-2026 11:09 ]

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:57
Eind vorig jaar hebben we een huis gekocht met 6 AEG 405Wp zonnepanelen met Enphase IQ7+ omvormers en Gateway die in 2023 geïnstalleerd zijn. De installateur was inmiddels al failliet, kreeg ik te horen van de oude bewoners.

Drie van de panelen liggen op een plat dak en daar viel mij eergisteren op bij het schoonmaken dat een van de zonnepanelen nooit aangesloten is geweest op de rest van de panelen, kabeltjes van het paneel waren nog netjes geziptied, deze heeft dus drie jaar stof liggen verzamelen... :z

Inmiddels met een installer-account alles kunnen verbinden, gateway geupdated van 7.0.88 naar de nieuwste versie, en is de productie ook wat ik er van had verwacht. Enige vraag die ik nu heb:

de omvormer die niet was aangesloten is als enige gekoppeld aan het simpele account van de oude bewoners (de gateway dus niet) :? . Deze kan ik nu niet in mijn array plaatsen (krijg daarbij een foutmelding), terwijl deze wel in mijn lijst zichtbaar is. Is er een mogelijkheid om deze bij de oude bewoners in de app af te koppelen van de account/uit de array te halen en te koppelen aan mijn installateur-account? Ik krijg met de systeemtoegangs-link namelijk de melding vanuit hun account dat ik geen toestemming heb om toegang te verlenen tot hun 'systeem'.

[ Voor 3% gewijzigd door SehudeKoza op 04-03-2026 11:30 ]

• GJzon
SehudeKoza schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:29:
Eind vorig jaar hebben we een huis gekocht met 6 AEG 405Wp zonnepanelen met Enphase IQ7+ omvormers en Gateway die in 2023 geïnstalleerd zijn. De installateur was inmiddels al failliet, kreeg ik te horen van de oude bewoners.

Drie van de panelen liggen op een plat dak en daar viel mij eergisteren op bij het schoonmaken dat een van de zonnepanelen nooit aangesloten is geweest op de rest van de panelen, kabeltjes van het paneel waren nog netjes geziptied, deze heeft dus drie jaar stof liggen verzamelen... :z

Inmiddels met een installer-account alles kunnen verbinden, gateway geupdated van 7.0.88 naar de nieuwste versie, en is de productie ook wat ik er van had verwacht. Enige vraag die ik nu heb:

de omvormer die niet was aangesloten is als enige gekoppeld aan het simpele account van de oude bewoners (de gateway dus niet) :? . Deze kan ik nu niet in mijn array plaatsen (krijg daarbij een foutmelding), terwijl deze wel in mijn lijst zichtbaar is. Is er een mogelijkheid om deze bij de oude bewoners in de app af te koppelen van de account/uit de array te halen en te koppelen aan mijn installateur-account? Ik krijg met de systeemtoegangs-link namelijk de melding vanuit hun account dat ik geen toestemming heb om toegang te verlenen tot hun 'systeem'.
Ik heb wel ergens gelezen dat je enphase even moet bellen om die IQ's over te zetten op je eigen account.
Je bent vast niet de eerste die zoiets doet. Serienummer(s) even bij de hand houden.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-03 23:17
Pandabeer35 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Ik draai vanaf het begin op AI modus - geen centje pijn, i.c.m. dynamisch contract en ik exporteer gewoon…
Ja hier hetzelfde. Draai met 2 systemen naast elkaar op AI optimalisatie en dat gaat prima. Vanavond tegen goede prijzen staan te ontladen. ;)

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 12:50

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ulster Seedling schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:06:
Nu het weer lekker weer wordt viel mij op dat onze panelen niks exporteerden terwijl er flink wat zon was afgelopen dagen. Ons systeem stond op "AI Optimalisatie" met correct ingestelde dynamische tarieven.

Nu zit ik wat terug te kijken in de app en het blijkt dat we al 5 maanden niks exporteren. De panelen wekken enkel voor ons eigen verbruik op (productie spiegelt verbruik), de rest wordt weggegooid! Ik dacht tijdens de winter dat het gewoon door de slechte dagen kwam, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ik ben hier behoorlijk boos over, we hebben best wat panelen dus ik schat in een paar honderd euro misgelopen :(

Gisteren had ik Enphase al gebeld (had toen nog niet door dat het al zo lang speelde), ze zouden het uitzoeken en die middag contact opnemen (maar dat is niet gebeurd).

Zijn hier meer mensen die "AI Optimalisatie" naar tevredenheid (of juist niet) gebruiken? Dit zou toch niet zo moeten werken?
Heb ik paar maanden geleden ook gehad, hele vreemde import/export waarbij export gelijk liep aan import. Na paar keer opnieuw start gateway (denk iets met een update die fout is gelopen of is blijven hangen) werkt AI prima en zoals verwacht.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-03 14:11

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ulster Seedling schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:06:
Nu het weer lekker weer wordt viel mij op dat onze panelen niks exporteerden terwijl er flink wat zon was afgelopen dagen. Ons systeem stond op "AI Optimalisatie" met correct ingestelde dynamische tarieven.

Nu zit ik wat terug te kijken in de app en het blijkt dat we al 5 maanden niks exporteren. De panelen wekken enkel voor ons eigen verbruik op (productie spiegelt verbruik), de rest wordt weggegooid! Ik dacht tijdens de winter dat het gewoon door de slechte dagen kwam, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ik ben hier behoorlijk boos over, we hebben best wat panelen dus ik schat in een paar honderd euro misgelopen :(

Gisteren had ik Enphase al gebeld (had toen nog niet door dat het al zo lang speelde), ze zouden het uitzoeken en die middag contact opnemen (maar dat is niet gebeurd).

Zijn hier meer mensen die "AI Optimalisatie" naar tevredenheid (of juist niet) gebruiken? Dit zou toch niet zo moeten werken?
Na (moeizaam) contact met Enphase bleek dat ons systeem op "zero export" stond. Daardoor werd enkel ons eigen verbruik opgewerkt, en de rest 'weggegooid'. Ze hebben dit gisteren gelukkig direct kunnen aanpassen.

Volgens Enphase bleek uit de logs dat dit vanuit de Installer Toolkit ingesteld is. Waarschijnlijk heeft de installateur dit per ongeluk gedaan, want dit is gebeurd op een dag dat ze hier bezig waren om 'dynamic load balancing' op de laadpaal te activeren. Erg balen, we zijn dus 5 maanden teruglevering/salderen kwijt…

Edit: Misschien toch maar eens tijd om zelf de Installer Toolkit te installeren met een van de trucs die in omloop zijn. Ik had al het idee dat de installateur qua software niet alles wist, als ik zelf in de app had gekund was dit misschien nooit gebeurd…

[ Voor 7% gewijzigd door Ulster Seedling op 05-03-2026 10:30 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:10
Ulster Seedling schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Na (moeizaam) contact met Enphase bleek dat ons systeem op "zero export" stond. Daardoor werd enkel ons eigen verbruik opgewerkt, en de rest 'weggegooid'. Ze hebben dit gisteren gelukkig direct kunnen aanpassen.

Volgens Enphase bleek uit de logs dat dit vanuit de Installer Toolkit ingesteld is. Waarschijnlijk heeft de installateur dit per ongeluk gedaan, want dit is gebeurd op een dag dat ze hier bezig waren om 'dynamic load balancing' op de laadpaal te activeren. Erg balen, we zijn dus 5 maanden teruglevering/salderen kwijt…

Edit: Misschien toch maar eens tijd om zelf de Installer Toolkit te installeren met een van de trucs die in omloop zijn. Ik had al het idee dat de installateur qua software niet alles wist, als ik zelf in de app had gekund was dit misschien nooit gebeurd…
Ja dat "zero export" is een schuifje dat je aan of uit kunt zetten. Dat zal de installateur gedaan vast wel gedaan hebben want dat gebeurt niet vanzelf.

Gelukkig waren het wintermaanden dus nog niet zoveel verloren.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-03 14:11

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Coffeeroam schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Ja dat "zero export" is een schuifje dat je aan of uit kunt zetten. Dat zal de installateur gedaan vast wel gedaan hebben want dat gebeurt niet vanzelf.

Gelukkig waren het wintermaanden dus nog niet zoveel verloren.
Jammer dat dit soort schuifjes alleen in de Installer app zitten, en dat ik de instelling zelfs niet read-only in de consumenten-app kan zien… Nou ja, in elk geval fijn dat het nu voor het goede weer is opgelost!

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Coffeeroam
Skipper_NH schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:37:
Een kennis heeft sinds vandaag in haar nieuwbouw appartement 4 PV panelen met Enphase. 1 fase aangesloten in 3 fase meterkast met 1 fase IQ relais. Maar er is geen IQ Gateway geplaatst. Ik vind dit erg vreemd. Je hebt nu op geen enkele manier inzicht in het functioneren van de PV installatie. Installateur zegt dat de slimme meter genoeg informatie geeft. Ik ben het niet eens met deze stelling. Je teruglevering geeft wel enige informatie, maar het verbruik in het appartement wordt behoorlijk beïnvloed door de all electric warmtepomp en bijbehorende boiler.
Ik ben van mening dat een fatsoenlijke Enphase installatie een Gateway moet hebben, zodat gebruiker, installateur en Enphase inzage hebben in het functioneren van het systeem.
Wat vinden jullie er van? En met name de installateurs hier, wat zijn argumenten om jullie collega te bewegen toch een volwaardig systeem te leveren.
Misschien heeft die kennis om een goedkope installatie gevraagd?

Overigens werken de inverters (eenmaal gecommissioned/provisioned) zonder Gateway uitstekend. Heb zelf ook al jaren één paneel draaien zonder Gateway, rechtstreeks in het stopcontact. Op de slimme meter zie ik de teruglevering.
Maar inderdaad, dan geen garantie van Enphase omdat ze nooit nieuwe firmware kunnen installeren.
Nu is dat eigenlijk ook niet nodig als je geen ingewikkelde dingen wil of je hebt geen behoefte om alles op de "millimeter" te monitoren.
Nieuwe firmware kan juist ook (tijdelijke) problemen geven lees ik hier en daar.

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:46
Ik ben nieuw op gebied van panelen. Geïnstalleerd zijn nu 7 panelen Aiko 465 w met de envoy metered. Enphase 8 omvormers. Lig nu al 3 weken in de clinch met installateur. Eerst geen array ingevoerd; pas na 1 week zichtbaar in enlighten app (monteur vroeg nog of ik het stickerblad had van de omvormers) en vervolgens foutmeldingen in deze app. Volgens Enlighten ( telefonisch support gebeld) moet installateur nagaan of de ct spoelen juist zijn geïnstalleerd omdat er negatieve productie wordt gemeten. Ook moet er iets in de envoy zelf nagegaan worden ? Situatie installatie; panelen liggen op plat dak. Op zolder is een pv verdeler met Qrelais. In 1 fase meterkast (was eerst op zolder; totdat ik monteur wees op feit dat dit geen standaard envoy was)) is de Envoy metered geplaatst. Er zijn 2 ct spoelen geïnstalleerd; althans ik zie blauw witte draden tussen envoy en de groepenkast. Ik kan de aansluitingen zelf niet zien. Niet in Envoy en ook niet in de groepenkast. De metered is via een lan kabel rechtstreeks op router aangesloten dus heeft internetverbinding. Ik ben geen elektricien en mij kan je alles wijsmaken, Nu stelt monteur dat er een aparte kabel ? moet van de zolder naar de meterkast.
Mijn vragen;
1. Kan het kloppen dat er een aparte kabel nog moet komen van ? naar ??
2. Heeft het zin om zelf de toolkit te gaan installeren of beter wachten tot installateur zijn werk heeft gedaan en systeem 100% functioneert ?
3. Kan installateur zien dat ik toolkit ga activeren
4. Kan de koppeling van de omvormers verzonnen zijn ? Ik vermoed namelijk dat monteur de stickers van omvormers kwijt is geraakt of worden deze automatisch herkend ?

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:00
Als je je installateur niet vertrouwd, is het goed er zelf ook verstand van te krijgen, zodat je weet of dat gebrek aan vertrouwen een reele basis heeft.
Maar dat het niet werkt en daarna niet werkt en daarna nog steeds niet werkt geeft aan dat de installateur weinig ervaring heeft met jouw specifieke setup, of gewoon veel pech heeft.
Volgens mij: negatieve productie=spoelen verkeerd om.
2 ct spoelen met een 1-fase setup klinkt goed. die spoelen zitten achter de frontplaat van je meterkast.
De LAN kabel lijkt me ook prima.
Ik weet niet wat de installateur met een extra kabel wil bereiken (maar ik ben hobby-gebruiker)
Het heeft zin om je bij Enphase academy aan te melden als nieuwe installateur (met een ANDER mailadres dan je gebruikers-mailadres voor je spullen). Dan leer je dingen, en kun je als alles klaar is, met je huis-eigenaar-account het "bedrijf" dat je bent gestart toevoegen als extra installateur.
De installateur kan dat vast wel zien, laat deze vooral eerst alles in orde maken, omdat hij het argument "je hebt er aan gezeten" kan gebruiken om halverwege de klus weg te lopen, maar je wel vol te laten betalen. Heeft ie nog gelijk ook.
Stickers van omvormers kwijtraken? zitten die niet gewoon op de omvormers? kost de monteur een uurtje dak-klimmen.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-03 23:17
edklavertje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:16:
Ik ben nieuw op gebied van panelen. Geïnstalleerd zijn nu 7 panelen Aiko 465 w met de envoy metered. Enphase 8 omvormers. Lig nu al 3 weken in de clinch met installateur. Eerst geen array ingevoerd; pas na 1 week zichtbaar in enlighten app (monteur vroeg nog of ik het stickerblad had van de omvormers) en vervolgens foutmeldingen in deze app. Volgens Enlighten ( telefonisch support gebeld) moet installateur nagaan of de ct spoelen juist zijn geïnstalleerd omdat er negatieve productie wordt gemeten. Ook moet er iets in de envoy zelf nagegaan worden ? Situatie installatie; panelen liggen op plat dak. Op zolder is een pv verdeler met Qrelais. In 1 fase meterkast (was eerst op zolder; totdat ik monteur wees op feit dat dit geen standaard envoy was)) is de Envoy metered geplaatst. Er zijn 2 ct spoelen geïnstalleerd; althans ik zie blauw witte draden tussen envoy en de groepenkast. Ik kan de aansluitingen zelf niet zien. Niet in Envoy en ook niet in de groepenkast. De metered is via een lan kabel rechtstreeks op router aangesloten dus heeft internetverbinding. Ik ben geen elektricien en mij kan je alles wijsmaken, Nu stelt monteur dat er een aparte kabel ? moet van de zolder naar de meterkast.
Mijn vragen;
1. Kan het kloppen dat er een aparte kabel nog moet komen van ? naar ??
2. Heeft het zin om zelf de toolkit te gaan installeren of beter wachten tot installateur zijn werk heeft gedaan en systeem 100% functioneert ?
3. Kan installateur zien dat ik toolkit ga activeren
4. Kan de koppeling van de omvormers verzonnen zijn ? Ik vermoed namelijk dat monteur de stickers van omvormers kwijt is geraakt of worden deze automatisch herkend ?
In geval van een pv-verdeler met een gateway meterd, zul je 1 CT moeten verlengen. Je meet met een CT ( of met 3-CT's als je een 3-fase aansluiting hebt) bij de hoofdschakelaar. En de productie, zuivere productie, kun je alleen in de pv-verdeler meten. Verlengen met 2x0.75mm2.
zou je die beneden meten heb je regelmatig negatieve productie van het gebruik van andere apparaten die op die groep van de pv-verdeler zit...dan komt de gateway met foutmeldingen.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 07-03-2026 17:12 ]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:01
Of zorgen dat die PV verdeler alleen maar Enphase doet en niets aansluiten op de wcd (mocht die daar zitten). Dan kan je de productie ook gewoon in de meterkast meten.

@edklavertje Kan/durf je de kap van je meterkast te halen? Zo ja, maak foto's van je gehele kast en een closeup van de CT spoelen. Eventueel ook een foto van je IQ Gateway met het kapje open. Er zijn hier genoeg die aan de hand van de foto's kunnen zien wat er niet goed is. En ja: die layout kan gewoon verzonnen zijn. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt en ook zeker niet de laatste (helaas).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Coffeeroam
deze vraag schreeuwt fraude. Doe maar niet.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:41 ]

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:42 ]

• edklavertje
Eddie_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:19:
Of zorgen dat die PV verdeler alleen maar Enphase doet en niets aansluiten op de wcd (mocht die daar zitten). Dan kan je de productie ook gewoon in de meterkast meten.

@edklavertje Kan/durf je de kap van je meterkast te halen? Zo ja, maak foto's van je gehele kast en een closeup van de CT spoelen. Eventueel ook een foto van je IQ Gateway met het kapje open. Er zijn hier genoeg die aan de hand van de foto's kunnen zien wat er niet goed is. En ja: die layout kan gewoon verzonnen zijn. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt en ook zeker niet de laatste (helaas).
Nu snap ik de extra kabel opmerking. Op zolder staan ook wasmachine en droger. Waren ingeplugd op dubbel stopcontact. Dat is verdwenen voor de pv verdeler met qrelais en 1 randgeaard stopcontact. Dat is ook het enige stopcontact voor deze 2 machines. Via een stekkerblok heb ik deze machines weer op het stopcontact in de pv verdeler. Aardlekgroep voor wasmachine/droger is ook de groep voor de installatie vermoed ik. Beide ct spoelen heeft monteur echter in groepenkast begane grond geïnstalleerd en dat geeft verkeerde metingen ? :> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj9nSEeF1jxfFRjZbO_sfJY4BNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXmLBzOA7h6s8Z6vnjCtKOvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of2JsuyoR5ayrNYiO4a5rf_PKcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agToiOvYNnFdQvRYbQFwg9tb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoA0N-2etS-aXvraP2QHh0CAoZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXfsFRW7RhXyp0VjmLTaRe9V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfnQt35gRgtWprMP4Vq8vofPtFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItSOgdHMEwGk7ta5GwRRZ9K0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6My5qGNuCRgwMFcmaiJ26CsPCJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMsQDo8IkKI62X7gOZbKoEID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPwI9slXcwQ3902E9Ax0yTySp2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4I8QqahLHQp8wjNTlEAqlAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 10:21 ]

• edklavertje
Thijzzz2 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:32:
Als je je installateur niet vertrouwd, is het goed er zelf ook verstand van te krijgen, zodat je weet of dat gebrek aan vertrouwen een reele basis heeft.
Maar dat het niet werkt en daarna niet werkt en daarna nog steeds niet werkt geeft aan dat de installateur weinig ervaring heeft met jouw specifieke setup, of gewoon veel pech heeft.
Volgens mij: negatieve productie=spoelen verkeerd om.
2 ct spoelen met een 1-fase setup klinkt goed. die spoelen zitten achter de frontplaat van je meterkast.
De LAN kabel lijkt me ook prima.
Ik weet niet wat de installateur met een extra kabel wil bereiken (maar ik ben hobby-gebruiker)
Het heeft zin om je bij Enphase academy aan te melden als nieuwe installateur (met een ANDER mailadres dan je gebruikers-mailadres voor je spullen). Dan leer je dingen, en kun je als alles klaar is, met je huis-eigenaar-account het "bedrijf" dat je bent gestart toevoegen als extra installateur.
De installateur kan dat vast wel zien, laat deze vooral eerst alles in orde maken, omdat hij het argument "je hebt er aan gezeten" kan gebruiken om halverwege de klus weg te lopen, maar je wel vol te laten betalen. Heeft ie nog gelijk ook.
Stickers van omvormers kwijtraken? zitten die niet gewoon op de omvormers? kost de monteur een uurtje dak-klimmen.
Ik blijf overal vanaf totdat alles in orde is. De stickers zitten niet meer op de omvormers. Ben zelf op plat dak geweest en foto's gemaakt via kier onder de panelen maar op de omvormers zelf is niets te zien. van nummering.

• Eddie_
@edklavertje je laatste foto: 122350024927. Daar waar de sticker gezeten heeft staat de code vlakbij. Ze hebben bij jou beide stopcontacten (van wasmachine en droger) opgeofferd voor één PV verdeler met één stopcontact? Dat zou jammer zijn. Vermoedelijk had je wasmachine een eigen groep en je droger ook. Dat zou betekenen dat er één ongebruikt stopcontact achter de PV verdeler zit. Als je daar je wasmachine en droger op aansluit dan zou je afkunnen met de productie CT in de groepenkast. Nu meet je productie CT de opwerk van je PV installatie maar het verbruik van je wasmachine/droger zorgt voor een negatieve productie. Dat kan niet en dat zal de reden van je foutmelding zijn (maar nog steeds is het ook mogelijk dat de CT's verkeerd om zitten).

• Eddie_
@Coffeeroam de Enphase accu's hebben géén MID meter. Die zou je dan zelf moeten (of laten) installeren.

• edklavertje
Super bedankt. Nu kan ik de array checken. Rest laat ik nu over aan installateur maar inderdaad zijn er 2 stopcontacten verdwenen voor de PV verdeler met Qrelais. Droger en wasmachine hebben niet ieder een eigen groep. Is ook totaal niets gevraagd of het wel handig is om de beide stopcontacten te verwijderen terwijl beide machines pal voor je neus staan naast nu de pv verdeler met 1 stopcontact. Maar goed laat maar, zolang straks maar de juiste metingen gaan plaatsvinden. Ook raar (maar zoek t zelf wel uit met hulp van dit platform 😁) nul, nul handleiding of toelichting op de installatie en gebruik; wel volle mep voor alles aftikken en al vanaf 23 februari er mee bezig. Op 12 maart komen ze voor de extra kabel. (Doortrekken meetspoel naar zolder). Nogmaals bedankt voor het meedenken. Geeft mij zekerheid dat t niet aan mij ligt.

• Thijzzz2
ik probeer het een beetje te volgen wat je setup wordt @edklavertje , maar begrijp ik dan dat je wasmachine/droger al zonnepaneelstroom eet voordat die stroon in de meterkast komt, en je daardoor negatieve opbrengst meet als die stroomkabel stroom zuigt in plaats van geeft? en dat lossen ze op door een CT-spoel op zolder te installeren met een 8(?) meter kabel helemaal naar je meterkast? Tsja, het kan wel. Maar als je dan toch kabel aan het trekken bent, leg dan een 3 fase kabel van je zonnepanelen naar je meterkast (die je als een fase gebruikt als je wilt), en gebruik de eenfase die er al ligt gewoon voor je droger/wasmachine, op een eigen groep met eigen zekering. Lekker standaard, ook fijn voor de volgende electricien die je helpt, dat het allemaal standaard is. En je gaat toch wel een keer over op 3 fase, dus dan kun je er maar klaar voor zijn.
Als nu je wasmachine gaat bokken, zou je dan kans hebben dat je zonnepanelen in de fik vliegen/smelten? of zetten ze daar ook weer aparte zekeringen tussen?
Ik krijg hier een Mr. Bean-gevoel bij, die de ene fuckup oplost met iets dat nog waanzinniger is, maar dan uiteindelijk wel werkt.

• Eddie_
@Thijzzz2 Een PV verdeler wordt wel vaker gebruikt hoor en, mits goed aangesloten, is zeker niet gevaarlijk. Een CT klem verlengen is een dunnere draad/kabel dan een nieuwe AC route. Uiteraard ken ik de situatie ter plekke niet.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:35:
@Coffeeroam de Enphase accu's hebben géén MID meter. Die zou je dan zelf moeten (of laten) installeren.
Helaas. Wat je dan nog zou kunnen doen, is de stroom eerst opslaan in je 5P's en vandaaruit auto laden via de laadpaal, voor ERE certificaten. Wel even wat verliezen. (plus dat de batterijen niet zo gek veel bijdragen aan het totale laadgebeuren).

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:04
Coffeeroam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Helaas. Wat je dan nog zou kunnen doen, is de stroom eerst opslaan in je 5P's en vandaaruit auto laden via de laadpaal, voor ERE certificaten. Wel even wat verliezen. (plus dat de batterijen niet zo gek veel bijdragen aan het totale laadgebeuren).
Het maakt voor de ERE certificaten toch niet uit waar de stroom vandaan komt? Zowel stroom uit een accu als stroom uit de zonnepanelen als stroom uit het net mag gebruikt worden, zolang de stroom maar in je auto gaat.
Heb mezelf aangemeld bij zo'n inboekdienstverlener, ben benieuwd wat het me gaat opleveren.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:29
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Misschien heeft die kennis om een goedkope installatie gevraagd?

Overigens werken de inverters (eenmaal gecommissioned/provisioned) zonder Gateway uitstekend. Heb zelf ook al jaren één paneel draaien zonder Gateway, rechtstreeks in het stopcontact. Op de slimme meter zie ik de teruglevering.
Maar inderdaad, dan geen garantie van Enphase omdat ze nooit nieuwe firmware kunnen installeren.
Nu is dat eigenlijk ook niet nodig als je geen ingewikkelde dingen wil of je hebt geen behoefte om alles op de "millimeter" te monitoren.
Nieuwe firmware kan juist ook (tijdelijke) problemen geven lees ik hier en daar.
Een kennis van ons woont in een huurhuis en tegen maandelijkse huur hebben ze daar 8 panelen op het dak geplaatst met een Enphase systeem.
Daar is ook geen gateway opgehangen. Wel een extra meter is erbij geplaatst. Daar heb ik dus een P1 meter op kunnen koppelen en die kunnen ze uitlezen me de Homewizard app.

• edklavertje
Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:08:
@Thijzzz2 Een PV verdeler wordt wel vaker gebruikt hoor en, mits goed aangesloten, is zeker niet gevaarlijk. Een CT klem verlengen is een dunnere draad/kabel dan een nieuwe AC route. Uiteraard ken ik de situatie ter plekke niet.
Installatie pv verdeler op zolder met Q relais. Ik kan nu beide apparaten alleen via stekkerblok aansluiten.

Grote vraag; is deze situatie nu veilig als beide machines dus wasmachine en de droger tegelijkertijd aanstaan ? [~Eddie_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1qh9LOOKIVC6fCQEgMgV7xLcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 22:59 ]

• edklavertje
[quote]Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:08:
@Thijzzz2

[ Voor 118% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 22:58 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinds vanmiddag 14u ineens geen opbrengst meer, niet in de enlighten app en ook niet in Homewizzard.
Nooit eerder geweest, gewoon even resetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2026 19:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Eddie_
Automaat uitgegaan? Maar anders inderdaad even uit en weer aanzetten (heeft voor vandaag geen zin meer natuurlijk).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Alles staat nog aan in de meterkast.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• dccm
Sport_Life schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:53:
Alles staat nog aan in de meterkast.
Er was vanmiddag weer een storing in Enlighten...tijdelijk even niets te zien...
Maar als het goed is nu weer wel...althans bij mij wel.

• mike123
Zojuist ingelogd op de pc in de Enlighten omgeving.
Dit stond bovenin het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kygrZ1MBMyN1ZDjhNZzDqFTH00U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ylMRbpcVGHVDizZk8y7KV5Xa.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat er nog een storing is.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:21
Wordt het geen tijd dat Enphase ook met een P1 oplossing komt? Die CT klemmen zijn natuurlijk heel precies, maar het blijft altijd wel een dingetje in je meterkast.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Bouwertje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:21:
Wordt het geen tijd dat Enphase ook met een P1 oplossing komt? Die CT klemmen zijn natuurlijk heel precies, maar het blijft altijd wel een dingetje in je meterkast.
De P1 meter meet niet de productie van je zonnepanelen.
Een stroomspoel is de eenvoudigste manier om de stroom door een draad te meten.
Veel makkelijker aan te sluiten voor de elektromonteur dan zo'n klein RJ stekkertje.

• Eddie_
@hremijn Een P1 aansluiten is veel gemakkelijker dan CT's aansluiten. Maar CT's zijn wel sneller in hun metingen.

Ik verwacht niet dat Enphase gaat komen met een P1 aansluiting, dit met CT's werkt perfect. Wel hoop ik dat ze nog iets gaan doen aan het ontwerp van de Gateway, dat blijft er gewoon niet uitzien qua aansluiting.

• Coffeeroam
dccm schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Het maakt voor de ERE certificaten toch niet uit waar de stroom vandaan komt? Zowel stroom uit een accu als stroom uit de zonnepanelen als stroom uit het net mag gebruikt worden, zolang de stroom maar in je auto gaat.
Heb mezelf aangemeld bij zo'n inboekdienstverlener, ben benieuwd wat het me gaat opleveren.
Dat is ongeveer wat ik zeg. Zolang het maar door je MID meter van je laadpaal loopt is het goed.
Het zou leuk zijn als je over een tijdje not meldt hoe het bevalt met die ERE certificaten!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:38
edklavertje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Installatie pv verdeler op zolder met Q relais. Ik kan nu beide apparaten alleen via stekkerblok aansluiten.

Grote vraag; is deze situatie nu veilig als beide machines dus wasmachine en de droger tegelijkertijd aanstaan ? [~Eddie_

[Afbeelding]
waarschijnlijk zal je automaat afschakelen als ze beide tegelijk aanstaan en gaan verwarmen op de zelfde groep , er is hiervoor wel een speciaal stekkerblok te koop dacht ik

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:50
Foutmelding in app (meetwaarden)
Sinds enkele dagen krijg ik een foutmelding bovenin het statusscherm van de app.
Aanklikken levert dan dat de meter een probleem heeft met de meetwaarden.
Kijk ik op de statuspagina op "Live status" dan zie ik per fase gewoon een weergave.
Daaronder staat bij "Profiel" : Eigen verbruik vermeld ( dus geen AI optimalisatie)
Is dit een bekend probleem en weet iemand een oplossing om van de foutmelding af te komen ?
Ter info :
Als ik via het menu > syteem > apparaten>Gateway of Microinverters ga , dan geven die aan dat alles normaal is
Op de Envoy -S-Metered branden ook 3 groene lampjes.

• Eddie_
Ik neem aan dat het voorheen wel goed ging met je meetwaarden. Is er iets veranderd in je woning? PV installatie erbij geplaatst of misschien een accu?

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:03
rosch7 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:19:
Sinds enkele dagen krijg ik een foutmelding bovenin het statusscherm van de app.
Kijk ik op de statuspagina op "Live status" dan zie ik per fase gewoon een weergave.
Daaronder staat bij "Profiel" : Eigen verbruik vermeld ( dus geen AI optimalisatie)
Is dit een bekend probleem en weet iemand een oplossing om van de foutmelding af te komen ?
Ter info :
Als ik via het menu > syteem > apparaten>Gateway of Microinverters ga , dan geven die aan dat alles normaal is
Hier exact hetzelfde gehad!
Staat nu weer zonder melding. Instelling bij mij ook op eigen gebruik.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:21
hremijn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:36:
[...]

De P1 meter meet niet de productie van je zonnepanelen.
Een stroomspoel is de eenvoudigste manier om de stroom door een draad te meten.
Veel makkelijker aan te sluiten voor de elektromonteur dan zo'n klein RJ stekkertje.
Ik weet dat de spoelen de stroom meten maar een (simpele) gateway en een P1 meting zou volgens mij een prima optie zijn. Volgens mij doen meerder merken dat al. Die P1 spoelen (juiste richting, 6 stuks in je groepenkast frommelen, gateway moet ook in de meterkast, spoelen moeten juist aangesloten worden op de gateway, ect ) zijn toch onhandig.

[ Voor 15% gewijzigd door Bouwertje op 10-03-2026 10:32 ]

• rosch7
Eddie_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:10:
Ik neem aan dat het voorheen wel goed ging met je meetwaarden. Is er iets veranderd in je woning? PV installatie erbij geplaatst of misschien een accu?
Voorheen was er geen probleem met het Enphase systeem.
Ik heb geen idee hoelang de foutmelding er al in zit.
Heb sinds kort een Laadpaal ( Peblar Business met Homewizard P! voor loadbalancing)

Bij het eerste gebruik van de laadpaal gaf het Enphase syteem geen opgewekte energie meer aan ( de staafdiagrammetjes op de "energie"pagina van de app ) Na het laden was alles weer normaal , maar de foutmelding bleef evengoed bestaan

Dit bleek achteraf goed te verklaren :
De zonnepanelen met Q-relay evenals de laadpaal zijn aangesloten op de secundaire meterkast in de garage.
De Envoy-S-Metered met alle 6 de CT klemmen zitten in de meterkast in huis en daar werd het verbruik en opwek dus gemeten.
Bij het gebruik in "Solar only". modus van de laadpaal wordt de opgewekte energie van de zonnepanelendus dus direct naar de laadpaal gestuurd en werd in huis dus geen opgewekte energie gemeten.door de 3CT klemmen voor opwek en dus ook niet weergegeven op de "energiepagina"
Om toch weer de opgewekte energie zichtbaar te maken tijdens het opladen heb ik de 3 opwek CT-klemmen
nu middels een UTP kabel direct vóór het Q-Relay geplaatst.
Uiteraard is voor demontage alles eerst gelabeld om de fases juist te meten en de pijlrichting op de CT-klemmen wijzen naar het Q-relay toe.

• Eddie_
En heeft het wel gewerkt nadat de CT's waren verplaatst of werkte het toen ook al niet meer goed?

• Eddie_
Bouwertje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ik weet dat de spoelen de stroom meten maar een (simpele) gateway en een P1 meting zou volgens mij een prima optie zijn. Volgens mij doen meerder merken dat al. Die P1 spoelen (juiste richting, 6 stuks in je groepenkast frommelen, gateway moet ook in de meterkast, spoelen moeten juist aangesloten worden op de gateway, ect ) zijn toch onhandig.
CT's zijn lastiger te plaatsen t.o.v. een P1 meter. Maar CT's meten wel continue en zijn dus sneller dan de P1 meter. Een beetje installateur kan prima CT's installeren zonder daarbij fouten te maken.

• rosch7
Na het verplaatsen van de CT's zie ik geen verschil in werking. De foutmelding blijft echter zichtbaar.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09
Foutmelding kan 24u duren doordat die verdwijnt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Eddie_
Niet alleen bij de accu's vervalt de garantie als deze op een andere locatie wordt geïnstalleerd. Schijnbaar geldt dit ook voor de IQ Gateway Metered:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwdCZUfhhpGiRa7I68zU5_zf-IQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TvPAeWU1j0DnqPNLzkemCyXw.png?f=user_large

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:57
GJzon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Ik heb wel ergens gelezen dat je enphase even moet bellen om die IQ's over te zetten op je eigen account.
Je bent vast niet de eerste die zoiets doet. Serienummer(s) even bij de hand houden.
Binnen 5min opgelost door de klantenservice, die al aan de hand van het tel.nr mee konden kijken. Dank voor de tip!

• GJzon
SehudeKoza schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Binnen 5min opgelost door de klantenservice, die al aan de hand van het tel.nr mee konden kijken. Dank voor de tip!
Fijn dat 't geregeld is.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eigen topic is overdreven denk ik. Ik overweeg de volgende enphase installatie:
  • 10x AIKO-A485-MCE54Db
  • 10x IQ8AC
  • 1x Enphase Evoy-S Metered
Deze komen op het garagedak. Hier is een eigen meterkast gemaakt (hoofdschakelaar 40A) en gekoppeld via 4x10mm2 aan woonhuis 3 fase meterkast met 63A hoodschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/02/28/imagef6046144e402ce0e.md.png
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/02/28/image4eb2592740b51b27.md.png

Vragen:

1) Ik neem aan dat ik met 10 panelen dit gewoon op 1 fase kan aansluiten?

2) Ik heb maar 2x UTP CAT6 (geen CCA) naar de garage liggen. 1 is aangesloten op switch en 1 is nog over. Kan ik deze kabel gebruiken voor verbinding met hoofdmeterkast/p1 meter? CT klemmen toch? Of haal ik nu twee zaken door elkaar? Ik heb nu een home wizard p1 splitter in de hoofdmeter kast voor laadpaal (loadbalancing) en P1 meter van home wizzard.

3) Moet ik niet de IQ8HC hebben ipv de aangeboden IQ8AC met 485wp panelen? Of overkill omdat ik aardig wat schaduw heb van bomen en met NL klimaat geen wonderen moet verwachten?

4 Kan ik in de toekomst nog een batterij toevoegen in de garage, of dient deze dan in het woonhuis te staan ivm communicatie ?

5 Kan ik van de installateur een berekening verwachten van opbrengsten met schaduw / zon etc. Ik weet dat solaredge een mooie tool/designer heeft, bestaat deze ook voor enphase? Ik krijg nu bruto opbrengst te zien en dat is naar mijn inziens niet realistisch.

6 Is het logisch om een home wizard p1 meter aan te schaffen en deze in de garage te plaatsen? Of overkill? Het idee was dat ik los van enphase alle info kan inlezen en kan koppelen met bestaande p1 meter/homewizard setup in de meterkast van het woonhuis?

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 12-03-2026 07:01 ]

Mijn V&A

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:27
rosch7 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:19:
Ter info :
HugoStiglitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Hier exact hetzelfde gehad!
Staat nu weer zonder melding. Instelling bij mij ook op eigen gebruik.
Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?

• Eddie_
@Workaholic
1. Ja, afhankelijk welke micro omvormer je gebruikt. De HC is max. 9 bij enkel fase.
2. Eén UTP kabel gebruiken om de CT's van de consumptie te verlengen. Bij drie fase dus drie aders nodig.
3. Vul dit document in en je weet wat de betere optie is
4. Ongeacht welke accu je kiest zou deze gewoon in de schuur geplaatst kunnen worden. Als je kiest voor een Enphase accu dan helemaal.
5. De installateur zou een berekening voor je moeten kunnen maken.
6. Als je, los van de CT metingen, apart productie wilt meten dan kun je gewoon een kWh meter plaatsen (homewizard of een ander merk).

• HugoStiglitz
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:11:
[...]

[...]

Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?
Ik heb 0.0 gedaan en ineens was de foutmelding weg. En nu kijk ik weer en staat het er weer. Installateur zegt zoek maar op google :X

• edklavertje
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1qh9LOOKIVC6fCQEgMgV7xLcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szZsyYc6szkfuiTR7hKSiCPdt24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjSCA6vs6h7Jsxoy0T0tD6jE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door edklavertje op 12-03-2026 21:04 ]

• rosch7
Mijn foutmelding is sinds gisteren op onverklaarbare wijze weer weg. Hopen dat het zo blijft. Had het hele CT systeem nagelopen maar vond niets bijzonders .Ik gok op een foutje bij Enphase dat nu inmiddels hersteld lijkt.

• HugoStiglitz
Wou net nog even kijken maar Enphase Enlighten werkt niet.
Vanmiddag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReYbHjAKZe32YU_qiHaIIOCgzZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oEAVq3lePQkHJ2rpAbserzp.png?f=fotoalbum_large

• GJzon
edklavertje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:51:
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?[Afbeelding][Afbeelding]
Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?

• GJzon
Workaholic schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:55:
Eigen topic is overdreven denk ik. Ik overweeg de volgende enphase installatie:
  • 10x AIKO-A485-MCE54Db
  • 10x IQ8AC
  • 1x Enphase Evoy-S Metered
Deze komen op het garagedak. Hier is een eigen meterkast gemaakt (hoofdschakelaar 40A) en gekoppeld via 4x10mm2 aan woonhuis 3 fase meterkast met 63A hoodschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:

1) Ik neem aan dat ik met 10 panelen dit gewoon op 1 fase kan aansluiten?

2) Ik heb maar 2x UTP CAT6 (geen CCA) naar de garage liggen. 1 is aangesloten op switch en 1 is nog over. Kan ik deze kabel gebruiken voor verbinding met hoofdmeterkast/p1 meter? CT klemmen toch? Of haal ik nu twee zaken door elkaar? Ik heb nu een home wizard p1 splitter in de hoofdmeter kast voor laadpaal (loadbalancing) en P1 meter van home wizzard.

3) Moet ik niet de IQ8HC hebben ipv de aangeboden IQ8AC met 485wp panelen? Of overkill omdat ik aardig wat schaduw heb van bomen en met NL klimaat geen wonderen moet verwachten?

4 Kan ik in de toekomst nog een batterij toevoegen in de garage, of dient deze dan in het woonhuis te staan ivm communicatie ?

5 Kan ik van de installateur een berekening verwachten van opbrengsten met schaduw / zon etc. Ik weet dat solaredge een mooie tool/designer heeft, bestaat deze ook voor enphase? Ik krijg nu bruto opbrengst te zien en dat is naar mijn inziens niet realistisch.

6 Is het logisch om een home wizard p1 meter aan te schaffen en deze in de garage te plaatsen? Of overkill? Het idee was dat ik los van enphase alle info kan inlezen en kan koppelen met bestaande p1 meter/homewizard setup in de meterkast van het woonhuis?
Hier een mooie tool. Je locatie aangeven en spelen maar..https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Je zou ook gewoon een IQ7A kunnen nemen. Stuk goedkoper. Zeker als je veel schaduw verwacht.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 18:13
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?
mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:01 ]

• GJzon
Initial G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:57:
[...]

mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!
En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....

• Initial G
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:25:
[...]

En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....
Dat klopt wat je zegt. Is een verdeeldoos met optioneel stekkerblok, maar mag daar mag maar 1 groep in. edit: maar het is wel de kookgroep lijkt het, dan mag het wel.

Trouwens het schijnt dat de regel apparaat >2000W niet meer geldt sinds een NEN update.

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:37 ]

• Eddie_
Ik huiver het meest door die spanningszoeker.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.

• Initial G
Verdicampo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.
2 dezelfde aders naast elkaar in een kooiklem mag op zich wel (edit: zoals Eddie zei: inderdaad als de fabrikant dit aangeeft. Emat geeft dat niet aan!). Maar al met al zou ik het zelf ook anders doen met adereindhulzen/aftakblokken en uberhaupt geen Emat.

[ Voor 10% gewijzigd door Initial G op 13-03-2026 12:00 ]

• Eddie_
Twee dezelfde aders mag dus niet in één kooiklem, NEN-EN-IEC 61439, tenzij de fabrikant dit expliciet toestaat. En dan inderdaad wel van dezelfde diameter. En mocht het mogen van de fabrikant dan zou ik dat nog steeds niet doen, dan gebruik ik wel aftakblokjes.

Ohja, kabels over de DIN rail is ook een gruwel!

• Thijzzz2
@edklavertje ik denk dat het plan nu is om een kabel van je zonnepanelen naar de meterkast te brengen, en daar alle magie toe te passen. Prima plan, daarmee wordt het veel meer standaard, en kun je je wasmachine en droger weer op een duo-stopcontact, een kabel naar beneden, en een eigen groep aansluiten.
Of je installateur dat ook van plan is weet ik niet.

De meterkast ziet er, zoals al door anderen opgemerkt, niet heel professioneel uit, dus als je ooit overstapt op 3 fase, overweeg dan de hele boel te vervangen door een meterkast die klaar is voor batterijen en auto-opladers en meer zonnepanelen en een kleine zolder-kerncentrale.
Voor nu kan het volgens mij wel, maar ik denk dat hier op tweakers wel geeks zitten die je kunnen vertellen of je brandverzekeraar hiermee akkoord gaat.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 08:34
WillemP22 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Ja, klopt….. De 10T is 3-fasig aangesloten.
Tijdens in-bedrijstellen vd system controller gaat het systeem inderdaad even naar off-grid…voor een seconden of 10 ofzo. Alles bleef gewoon werken. Sowieso vanuit de 5P en pv. Maar wat de 10T toen deed weet ik eigenlijk niet. Zal binnenkort eens testen.
Mag ik hier nog eens op doorvragen?

Dus je hebt 2 gateways met 2 batterij systemen, maar ik neem aan dat ze beide dezelfde PV en dezelfde consumptie meten op het erf?

Ontstaat er dan geen problemen rond gelijktijdigheid dat beide op hetzelfde moment een laadopdracht of ontlaadopdracht krijgen en elkaars handelingen ook bemeten en dus een beetje in de war raken?

Of heb je sub panels gemaakt met elk hun eigen PV toegewezen en een deel van het verbruik ofzo? (kan natuurlijk niet helemaal met controller want die meet altijd de hoofdlijn als consumptie).

Alvast dank!

Tis toch een hele puzzel, vorige week de Senior Vice President bij Enphase van Engineering gesproken, die zei dat hij echt ging eisen dat alles backwards compatible zou gaan worden. Een man met invloed, maar m'n ervaring met Enphase leert dat ik beter wat afwachtend kan zijn.

• Eddie_
@drboneym Fijn dat je zo'n hoog geplaatst persoon bij Enphase spreekt. Maar als die zegt te gaan eisen dat alles backwards compatible moet gaan worden dan is hij al rijkelijk te laat. Dit had hij al veel eerder moeten regelen. De 3T/10T en de 5P en de 5P flexphase compatible maken? Ik juich het toe maar ik heb daar wel een hard hoofd in!

Dus ja: laten we het afwachten (tegen beter weten in, eigenlijk)!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 08:34
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:42:
@drboneym Fijn dat je zo'n hoog geplaatst persoon bij Enphase spreekt. Maar als die zegt te gaan eisen dat alles backwards compatible moet gaan worden dan is hij al rijkelijk te laat. Dit had hij al veel eerder moeten regelen. De 3T/10T en de 5P en de 5P flexphase compatible maken? Ik juich het toe maar ik heb daar wel een hard hoofd in!

Dus ja: laten we het afwachten (tegen beter weten in, eigenlijk)!
Ja precies, daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar die workarounds van @WillemP22.

Ik was dan toch ingepalmd, ik mocht meedenken voor ontwerp en toepassing in NL setting van aanstaande producten in ontwikkeling.

Maar dat dus naast/haaks op onze eigen productstrategie dat wij met lapwerk storage en opwek compatibel moeten maken.
Combinatie van m serie met 5P flex+controller moet ook altijd een externe gateway voor de m serie panelen omdat die IQ omvormers in de 5P niet samen met M op 1 gateway mag.

• Eddie_
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de opzet van @WillemP22 . Ik mag ook nadenken over een setup met 3 x een 5P flexphase waarbij wellicht een ouderwetse 5P geplaatst mag worden. Of die ouderwetse 5P komt bij een 3T te hangen. In beide gevallen een extra Enphase metered (moet die dan ook voorzien worden van CT's?)

• dccm
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:34:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de opzet van @WillemP22 . Ik mag ook nadenken over een setup met 3 x een 5P flexphase waarbij wellicht een ouderwetse 5P geplaatst mag worden. Of die ouderwetse 5P komt bij een 3T te hangen. In beide gevallen een extra Enphase metered (moet die dan ook voorzien worden van CT's?)
Gaan die 5P's dan meedoen in noodbedrijf op alle drie de fases?

• Eddie_
In eerste instantie zonder System Controller (wordt voor gespaard). Maar daarna moeten de 5P's inderdaad op alle drie de fasen mee gaan draaien.

• dccm
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:12:
In eerste instantie zonder System Controller (wordt voor gespaard). Maar daarna moeten de 5P's inderdaad op alle drie de fasen mee gaan draaien.
Interessant...dat wil ik dan ook wel. System Controller heb ik al...alleen nog geen 5P flexphase

• Coffeeroam
dccm schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Gaan die 5P's dan meedoen in noodbedrijf op alle drie de fases?
Ik zit ook met die zelfde (brandende) vraag.
Had het aan Enphase gevraagd, en de Enphase engineer zei dat door de System Controller alleen L1 tijdens back‑up wordt gevoed. L2 en L3 worden tijdens back‑up niet ondersteund.
Dat klopt volgens mij helemaal niet!
De System Controller is juist specifiek een 3-fase apparaat. Volgens mij worden in back up/off grid situatie alle 3 fases van stroom voorzien als flexphase 5P daaraan hebt hangen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 12:50

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Coffeeroam schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Ik zit ook met die zelfde (brandende) vraag.
Had het aan Enphase gevraagd, en de Enphase engineer zei dat door de System Controller alleen L1 tijdens back‑up wordt gevoed. L2 en L3 worden tijdens back‑up niet ondersteund.
Dat klopt volgens mij helemaal niet!
De System Controller is juist specifiek een 3-fase apparaat. Volgens mij worden in back up/off grid situatie alle 3 fases van stroom voorzien als flexphase 5P daaraan hebt hangen.
Klopt i.d.d., duidelijk is dat de titel “engineer” niet zegt dat ze alles weten (maar soms wel dat denken).

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
Je kunt een ontwerp hier laten controlleren op conformiteit en garantie.

https://drs.enphaseenergy...r/dashboard/design-review

Ik ga het nu niet doen, maar als iemand hier een antwoord zoekt op de werking van zijn eigen systeem bij combinatie van verschillende typen batterijen, dan kan dat dus hier.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Goedendag heren. Ik heb een vraagje omtrent het upgraden van een Envoy gateway van standaard naar metered. Deze originele gateway is zoals bij velen ooit als deel van een PV-pakket geinstalleerd door een PV-boer. Daar zit nog garantie en onderhoud op voor een hoop jaar.

Over het fysieke werk van het bestellen & installeren maak ik mij niet zoveel zorgen maar meer het softwaregedeelte. Hebben hier mensen ervaring met bemachtigen van zo een installateuraccount voor het wijzigen van de "site devices"? Kan dat eigenlijk zomaar terwijl deze "site" nog onder de account van de PV-boer valt?

Natuurlijk kan ik die lui het ook laten doen maar ja tweakers enzo.

• Eddie_
@Orwell Die garantie en ouderhoud voor een hoop jaar. Wat versta je in deze onder onderhoud?

Als je garantie en onderhoud liever bij de installateur wil houden dan kun je kiezen voor een DHZ account (link). Ik weet niet precies wat een DHZ account kan maar verwacht dat het vervangen van de IQ Gateway door een Metered prima kan.
"...maar ja tweakers enzo"
Tweakers lezen toch eerst zelf goed in voordat ze vragen gaan stellen? *kuch* openingspost ;)

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Ja ik had het misschien beter kunnen verwoorden maar mijn doel is o.a. om de historische data te kunnen bewaren en om vanuit software-oogpunt alleen een upgrade te doen i.p.v. effectief een nieuw systeem opzetten met nieuwe DHZ-installateur enzo. Heb nog niet zwart op wit kunnen vinden of dat kan. Nog maar even doorzoeken.

• Coffeeroam
Orwell schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:57:
Ja ik had het misschien beter kunnen verwoorden maar mijn doel is o.a. om de historische data te kunnen bewaren en om vanuit software-oogpunt alleen een upgrade te doen i.p.v. effectief een nieuw systeem opzetten met nieuwe DHZ-installateur enzo. Heb nog niet zwart op wit kunnen vinden of dat kan. Nog maar even doorzoeken.
Bij mijn overgang van standard naar metered Gateway (bij een andere installateur) heb ik in ieder geval al mijn data uit het verleden behouden. Ik denk dat dat zo is zolang je Site-ID gelijk blijft. De nieuwe Gateway wordt geïnstalleerd bij dat account, de oude wordt afgevoerd, de nieuwe zoekt naar al je apparaten en daarmee ik het klaar.

• Eddie_
Gisteren heb ik nog een IQ Gateway Metered geïnstalleerd i.v.m. een 5P accu. Daarbij is de bestaande IQ Gateway standaard (zowel softwarematig als hardwarematig) vervangen. Door dit vanuit de Installer Toolkit te doen blijft je historische data bewaard. Ga je met je nieuwe Gateway Metered een nieuw account aanmaken en dan daar de oude micro's aan toevoegen dan is je historie weg. Wat @Coffeeroam al zegt: als het site-ID hetzelfde blijft dan blijft de informatie ook gewoon aanwezig.

• Eddie_
Eddie_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:57:
Niet alleen bij de accu's vervalt de garantie als deze op een andere locatie wordt geïnstalleerd. Schijnbaar geldt dit ook voor de IQ Gateway Metered:
[Afbeelding]
Dit geldt dus ook voor micro omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM4V9b_tmnK4ZzBlH4Vuq3m_Tf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/68MvWTl57Yf578j1YIqpXzFL.png?f=user_large

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17
Afgelopen jaren mijn Enphase-3F systeem tweemaal uitgebreid, maar kom er nu achter dat ik een beetje op de limiet zit van wat de 3F 16A alamat aan kan, waarop de PV is afgezekerd :o.

Huidige verdeling op de fases:
FaseL1L2L3Totaal
IQ7A-72-2-INT73515
IQ7PLUS-72-2-INT3328
IQ7PLUS-72-M-INT33410
Grand Total1391133
De IQ7PLUS mag maar 13 keer op een fase zitten, de IQ7A maar 11 keer. Dat gaat dus op L1 niet goed (6*IQ7+, 7*IQ7A) en dat zie je terug in de meetwaardes vandaag:

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNM2Rd9xGTgBbwHMqgQiIx5nRCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBPa9q6r1FhjxiZ6LhSHqe6S.png?f=fotoalbum_large

De rode lijn betreft de 16A limiet: 16A * voltage op L1 = ongeveer 3.86kW, daar ging ik vandaag ongeveer 20 minuten overheen.

Dit heeft ongetwijfeld warmteontwikkeling in de alamat tot gevolg. Hij is er tot nog toe in ieder geval nog niet uitgeklapt, en dit draait al met het huidig aantal omvormers sinds de lente van vorig jaar. Iets om mij zorgen over te maken? Meer tweakers die over de limiet van een B16 heen gaan?

• Eddie_
Mijn automaten mogen nooit overbelast zijn! Ze zijn je eerste reddingslijn mocht er iets elektrisch fout gaan en een overbelaste automaat verouderd sneller en wordt onbetrouwbaar! Snel vervangen door een B20 aardlekautomaat!

Mijn laadpaal, oven en mijn PV installatie zullen mijn automaten maar maximaal 80% belasten.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:01
Hoi allemaal, ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb een offerte getekend voor een 10kW systeem. 2x 5kW Enphase 5P (3 fase) met backup.
Over een week of vier installeren.

Ik moet alleen nog afstemmen hoe we de backup gaan instellen, ik kan kiezen tussen specifieke stopcontacten/apparaten of een aparte groep. Die laatste is lastig omdat we ook electrisch koken op een keukengroep (11kW piekvermogen voor het fornuis met kookplaat). Dat ga ik natuurlijk niet max benutten op de accu, maar een potje bonen koken als de Russen komen leek me wel handig ;).
Tweede punt is nog hoe ik een melding kan instellen als de stroom ooit uitvalt. Ik heb een cpap (apneu) apparaat en die valt natuurlijk uit voordat de backup inspringt (volgens specs duurt dat enkele milliseconden tot 2 seconden?). Wel fijn dat je dan gewekt wordt om hem weer aan te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Currry op 22-03-2026 11:26 ]

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42
blb4 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Ik ben hiermee wat aan 't experimenteren geweest, tot nu toe heb ik niet gezien dat er ook maar iets gebeurt als ik met die instellingen en wat schakelaartjes speel helaas. (gateway standaard).
Even een update over het regelen van het vermogen via de relaisingangen op de Enphase IQ Gateway/Envoy.

Ik heb het werkend! :)

Hier verder beschreven: XElD in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

• Eddie_
@XElD Mooi dat dat werkt. Maar je hebt een Metered Gateway, daar kan je ook zonder relais zero export op instellen.

@Currry Als de backup komt vanuit de System Controller: je CPAP apparaat blijft gewoon doorwerken, die merkt die omschakeling niet. Mocht je daar geen vertrouwen in hebben, plaats er dan een UPS bij. Vanuit de app krijg je de melding als het systeem in backup is gaan werken. Wat je in je backup wil hebben is helemaal aan jezelf. Ik zou gewoon mijn hele meterkast achter de backup hangen, alleen de laadpaal van de auto niet.

• Currry
@Eddie_

Alles in backup in ook wel een optie dan ja. Die was mij ontgaan, ze begonnen zelf direct over een groep of iets specifieks.
Misschien ga ik het gewoon even testen na de installatie. Apparaat aan, stroom eraf en kijken of hij aanblijft.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:22
Hoe zit het met Ai optimalisatie nu de stroomprijs negatief is? Ik heb een Metered gateway maar geen batterij van Enphase. Het profiel in de app heb ik ingesteld op Ai Optimalisatie maar ik merk er niks van. De app geeft aan:"Gedrag wanneer importtarieven negatief zijn: Het energieverbruik van het elektriciteitsnetwerk wordt gemaximaliseerd door de productie van zonnepanelen-energie uit te schakelen in tijden van zeer negatieve prijzen." wat zijn zeer negatieve prijzen?

• Coffeeroam
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:24:
Hoi allemaal, ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb een offerte getekend voor een 10kW systeem. 2x 5kW Enphase 5P (3 fase) met backup.
Over een week of vier installeren.

Ik moet alleen nog afstemmen hoe we de backup gaan instellen, ik kan kiezen tussen specifieke stopcontacten/apparaten of een aparte groep. Die laatste is lastig omdat we ook electrisch koken op een keukengroep (11kW piekvermogen voor het fornuis met kookplaat). Dat ga ik natuurlijk niet max benutten op de accu, maar een potje bonen koken als de Russen komen leek me wel handig ;).
Tweede punt is nog hoe ik een melding kan instellen als de stroom ooit uitvalt. Ik heb een cpap (apneu) apparaat en die valt natuurlijk uit voordat de backup inspringt (volgens specs duurt dat enkele milliseconden tot 2 seconden?). Wel fijn dat je dan gewekt wordt om hem weer aan te zetten.
Leuk! ik heb dezelfde set up al een tijdje.
- Bij mij is het hele huis op de back up. Ik wil alle apparaten kunnen gebruiken tijdens stroomuitval of ook opzettelijk off-grid gebruik. Ik let zelf wel op de grote verbruikers tijdens stroomuitval.
- Bij stroomuitval gaat je huis naadloos en zonder merkbare onderbreking gewoon verder. Je CPAP zal niet eens merken dat er iets is veranderd. Bij mij blijven zelfs de digitale klokjes (en de wifi - ook belangrijk) gewoon doorlopen; die zijn normaal best gevoelig voor stroomonderbreking. Kortom, geen enkel apparaat gaat stoppen.
- Ik weet niet waar je kunt instellen dat je een melding krijgt van stroomuitval. Je kunt het wel gewoon zien in je Enphase app als zoiets gebeurd is.

• mike123
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:13:
@Eddie_

Alles in backup in ook wel een optie dan ja. Die was mij ontgaan, ze begonnen zelf direct over een groep of iets specifieks.
Misschien ga ik het gewoon even testen na de installatie. Apparaat aan, stroom eraf en kijken of hij aanblijft.
Persoonlijk zou ik alles op de backup doen als ik de keuze en mogelijkheid had om zo een systeem te installeren.
Mocht er onvoorzien toch voor een langere periode geen stroom kunnen worden opgewekt of het net blijft lang weg, dan kan je zelf ook wel apparaten uitzetten of bepaalde groepen uitschakelen als daar gebruikers op zitten die wel aardig wat verbruiken.

• Coffeeroam
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:13:
@Eddie_

Installateur weet dat er Non-Backup en Back-Up aansluitingen zijn, dus is de eerste vraag van hem: "wat wil je waarop hebben?". Alles kan op de backup, maar dan zelf opletten hoe snel je door je batterijlading gaat.

• Currry
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga inderdaad gewoon alles op backup zetten. Ik kan prima dingen zelf uitzetten als dat nodig is. De grootste verbruikers, als ik buiten de deur ben, kan ik op afstand ook uitschakelen.
En goed te weten dat de ervaringen zijn dat alles gewoon aan blijft, precies wat je wilt natuurlijk.

• paul123
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Mjans19 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:22:
Hoe zit het met Ai optimalisatie nu de stroomprijs negatief is? Ik heb een Metered gateway maar geen batterij van Enphase. Het profiel in de app heb ik ingesteld op Ai Optimalisatie maar ik merk er niks van. De app geeft aan:"Gedrag wanneer importtarieven negatief zijn: Het energieverbruik van het elektriciteitsnetwerk wordt gemaximaliseerd door de productie van zonnepanelen-energie uit te schakelen in tijden van zeer negatieve prijzen." wat zijn zeer negatieve prijzen?
als de prijs inclusief belasting negatief is, dus daarvoor moet de kale prijs behoorlijk negatief zijn. Dat heeft zich volgens mij dit jaar nog niet voorgedaan. Afgelopen jaar wel een aantal keer en dat werkte bij mij goed, er wordt op die momenten niks teruggeleverd aan het net. Volgend jaar zal het vaker voorkomen als de salderingsregeling niet meer geldt.
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste