• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:58
Update: Werkt inmiddels weer.

Even ter controle. Krijg op zowel de site als app een 502 bad gateway melding. Meer hier last van of iets lokaal bij mij?

[ Voor 12% gewijzigd door [Mad Max] op 15-12-2025 09:21 . Reden: Update ]

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:46
Hier hetzelfde probleem. Lijkt vooral in de verbinding te zitten, het systeem werkt verder wel
Update 10:30 Inmiddels werkt het hier ook weer

[ Voor 22% gewijzigd door skaaf op 15-12-2025 10:31 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:28
Daar heb ik dan weer géén last van...

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:58
Echt. Waarom.
Nooit eerder last van gehad, maar ineens poef. IQ EV Charger 2 offline. HomeWizard meld geen PV productie meer (zonnetje schijnt echt).

Zoek zoek zoek, alle LEDs op de gateway rood knipperend.
Verder zoek. senthilnathan-GW-upgd_UPGD-11879_gwreboot
Waarom kan dit niet gewoon in de nacht? Waarom moet zoiets overdag.

/rant

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even een sanity check hier: ik ga vandaag of morgen mijn CT spoelen vervangen door de kleine modellen. Ik heb al een tijdje een nieuwe meterkast en die kan nu niet dicht vanwege de grote spoelen en ik wil niet mijn gateway frituren :+

Volgens mij is dit het correcte stappenplan (waarvan 2 t/m 5 natuurlijk per spoel moeten):
- Stroom van het PV circuit afsluiten zodat de gateway + micro's spanningsloos zijn
- CT spoel openen
- Draden van de gateway losschroeven
- Draden van de nieuwe spoel aansluiten
- Spoel om de te meten draad klikken (uiteraard met de pijl in de juiste richting)

Als ik echt op safe zou willen spelen kan ik natuurlijk het hele huis spanningsloos maken maar dat wordt niet zo gewaardeerd door de vrouw des huizes :) Klopt het dat ik zo mijn gateway niet frituur?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:18
Glashelder schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:28:
Even een sanity check hier: ik ga vandaag of morgen mijn CT spoelen vervangen door de kleine modellen. Ik heb al een tijdje een nieuwe meterkast en die kan nu niet dicht vanwege de grote spoelen en ik wil niet mijn gateway frituren :+

Volgens mij is dit het correcte stappenplan (waarvan 2 t/m 5 natuurlijk per spoel moeten):
- Stroom van het PV circuit afsluiten zodat de gateway + micro's spanningsloos zijn
- CT spoel openen
- Draden van de gateway losschroeven
- Draden van de nieuwe spoel aansluiten
- Spoel om de te meten draad klikken (uiteraard met de pijl in de juiste richting)

Als ik echt op safe zou willen spelen kan ik natuurlijk het hele huis spanningsloos maken maar dat wordt niet zo gewaardeerd door de vrouw des huizes :) Klopt het dat ik zo mijn gateway niet frituur?
Lijkt me prima zo. Spanning van de micros afhalen kan, maar heb ik nog nooit gedaan. Als je ze maar eerst aansluit met adereindhulsjes, zodat er niet net zo draadje tegen een ander contact komt, en dan de CT's dichtklikt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm goeie @WillemP22. Welke maat is het eigenlijk? De kleinste die ik heb zijn 2,5mm volgens mij.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• WillemP22
Glashelder schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:10:
Hmm goeie @WillemP22. Welke maat is het eigenlijk? De kleinste die ik heb zijn 2,5mm volgens mij.
Uit mn hoofd 0.75 mm2. Maar het zal ook op de draad staan...misschien dan in ...AWG.

[ Voor 39% gewijzigd door WillemP22 op 15-12-2025 14:06 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
WillemP22 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:01:
[...]

Uit mn hoofd 0.75 mm2. Maar het zal ook op de draad staan...misschien dan in ...AWG.
Hebben we het over de draden van de kleine klemmen? Die zijn 18 AWG

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is gelukt met 0,75mm adereindhulzen :). Wat blijven die kleine CT spoelen fragiel btw.. heb er al eens eentje gesloopt. Dit keer ging het gelukkig goed.

• georgk86
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:25
Nieuwe Enphase setup (15x 455WP + EV Charge 2) - Advies gevraagd m.b.t. batterij/contract

Hoi allemaal,

In ons vorige huis hebben we in 2023 met veel plezier een 12x400Wp Enphase systeem laten draaien. Recent zijn we verhuisd en omdat het goed beviel, wordt er vandaag bij ons nieuwe huis direct weer een Enphase systeem geïnstalleerd.

De nieuwe setup: - 2onder1kap woning.

- Panelen: 15x AEG 455 Wp
- Omvormers: 15x Enphase IQ8HC
- Aansluiting: 3-fasen
- Monitoring: Metered Gateway met CT-klemmen
- Laadpaal: Enphase EV Charge 2

Verbruiksprofiel & Situatie:
We hebben stadsverwarming, maar gaan proberen dit verbruik te minimaliseren (waarschijnlijk verwarmen met de AC's). Waarschijnlijk wekken we veel meer op dan dat we gebruiken momenteel. Verder hebben we:

- 2 EV's 15,000km pj per auto (private lease). 80-90% thuisladen en 70% van de tijd kan er wel 1 aangesloten zijn
- Diverse Airco's die ook kunnen verwarmen
- Jacuzzi (zomergebruik)

Zodra alles ligt en draait zal ik wat foto's van de installatie en de meterkast posten.

Mijn vragen aan jullie:
We twijfelen momenteel over twee zaken:

1. Thuisbatterij: Is het met onze setup en verbruikers al 'waard' om dit direct te installeren, of is het advies om hier nog 1 à 2 jaar mee te wachten (prijzen/techniek)?
2. Energiecontract: We zitten nu variabel. Gezien de EV's en de zonnepanelen: raden jullie aan om naar dynamisch te gaan of juist vast contract te nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door georgk86 op 17-12-2025 12:03 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:59
georgk86 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:10:
1. Thuisbatterij: Is het met onze setup en verbruikers al 'waard' om dit direct te installeren, of is het advies om hier nog 1 à 2 jaar mee te wachten (prijzen/techniek)?
Ik weet niet of je een Enphase batterij overweegt maar met de prijzen die ik daarbij voorbij heb zien komen ga je deze sowieso niet terugverdienen. Het enige dat nu nét aan uit kan zijn de allergoedkoopste plug-in batterijen. Prijzen dalen nog rap dus 2026 (saldering) zou ik sowieso afwachten. Over een jaar nog eens kijken hoe het ervoor staat
2. Energiecontract: We zitten nu variabel. Gezien de EV's en de zonnepanelen: raden jullie aan om naar dynamisch te gaan of juist vast contract te nemen?
Als je enigzins kunt sturen (en dat kan met EV bijna per definitie) dan zul je erachter komen dat dynamisch bijna altijd goedkoper is. Met een vast of variabel contract betaal je eigenlijk mee voor de mensen die doodleuk om 17u hun auto inpluggen en met 10kW op het duurste moment gaan laden.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Coffeeroam
georgk86 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:10:
Nieuwe Enphase setup (15x 455WP + EV Charge 2) - Advies gevraagd m.b.t. batterij/contract

Hoi allemaal,

In ons vorige huis hebben we in 2023 met veel plezier een 12x400Wp Enphase systeem laten draaien. Recent zijn we verhuisd en omdat het goed beviel, wordt er vandaag bij ons nieuwe huis direct weer een Enphase systeem geïnstalleerd.

De nieuwe setup: - 2onder1kap woning.

- Panelen: 15x AEG 455 Wp
- Omvormers: 15x Enphase IQ8HC
- Aansluiting: 3-fasen
- Monitoring: Metered Gateway met CT-klemmen
- Laadpaal: Enphase EV Charge 2

Verbruiksprofiel & Situatie:
We hebben stadsverwarming, maar gaan proberen dit verbruik te minimaliseren (waarschijnlijk verwarmen met de AC's). Waarschijnlijk wekken we veel meer op dan dat we gebruiken momenteel. Verder hebben we:

- 2 EV's. 80-90% thuisladen en 70% van de tijd kan er wel 1 aangesloten zijn
- Diverse Airco's
- Jacuzzi (zomergebruik)

Zodra alles ligt en draait zal ik wat foto's van de installatie en de meterkast posten.

Mijn vragen aan jullie:
We twijfelen momenteel over twee zaken:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Mooie en interessante plannen.
Zelf zou ik - als het banksaldo dat toelaat - wel wat batterijen installeren. Dit omdat de saldering stopt per 1/1/2027 en het met die vele panelen niet eenvoudig zal worden om de zonnestroom allemaal achter de meter op het moment zelf te gebruiken. Naarmate je auto's vaker thuisladen zal het beter lukken maar dat hangt af van je situatie. Verdere overweging is dat wanneer iedereen eind 2026 tot de ontdekking gaat komen dat ze eigenlijk wel een thuisbatterij willen, zal het misschien moeilijk zijn dan nog een installateur met een korte levertijd te vinden. Inschatting is dat het prijsopdrijvend effect daarvan de prijsverlaging van batterijen ongeveer opheft.

Wat betreft energiecontract: de stijgende terugleverkosten en de dalende terugleververgoedingen maken het terugleveren midden op de dag hoogst onaantrekkelijk. Zonder batterijen zie ik niet heel veel voordeel in dynamisch.
Met batterijen (mede die in je auto's) is naar mjin mening dynamisch wel heel nuttig. Maar dat is kort door de bocht - er zijn nog erg veel andere overwegingen die je kunt hebben.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:59
Coffeeroam schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:44:
[...]

Mooie en interessante plannen.
Zelf zou ik - als het banksaldo dat toelaat - wel wat batterijen installeren. Dit omdat de saldering stopt per 1/1/2027 en het met die vele panelen niet eenvoudig zal worden om de zonnestroom allemaal achter de meter op het moment zelf te gebruiken. Naarmate je auto's vaker thuisladen zal het beter lukken maar dat hangt af van je situatie. Verdere overweging is dat wanneer iedereen eind 2026 tot de ontdekking gaat komen dat ze eigenlijk wel een thuisbatterij willen, zal het misschien moeilijk zijn dan nog een installateur met een korte levertijd te vinden. Inschatting is dat het prijsopdrijvend effect daarvan de prijsverlaging van batterijen ongeveer opheft.
Eens dat het waarschijnlijk lastig gaat zijn om over een jaar een installateur te vinden voor een thuisbatterij en dat dat een prijsopdrijvend effect gaat hebben. Maar nu voor een Enphase batterij 1000 EUR/kWh inclusief betalen ga je ook nooit terugverdienen. Een goedkoper alternatief is dan géén batterij nemen.
Wat betreft energiecontract: de stijgende terugleverkosten en de dalende terugleververgoedingen maken het terugleveren midden op de dag hoogst onaantrekkelijk. Zonder batterijen zie ik niet heel veel voordeel in dynamisch.
Met batterijen (mede die in je auto's) is naar mjin mening dynamisch wel heel nuttig. Maar dat is kort door de bocht - er zijn nog erg veel andere overwegingen die je kunt hebben.
Offtopic maar juist zonder batterijen is dynamisch vaak veel goedkoper in dit geval. Maar misschien beter dit verder hier te bespreken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:44
Na vrijdag twee weken vakantie. Zaterdag mijn nieuwe Tesla model Y ophalen. Zojuist ontvangen een EV Charger 2. Rol 5G10 ligt klaar. Ik heb wat te doen in de vakantie :)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Coffeeroam
michaelvo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:55:
[...]

Eens dat het waarschijnlijk lastig gaat zijn om over een jaar een installateur te vinden voor een thuisbatterij en dat dat een prijsopdrijvend effect gaat hebben. Maar nu voor een Enphase batterij 1000 EUR/kWh inclusief betalen ga je ook nooit terugverdienen. Een goedkoper alternatief is dan géén batterij nemen.
Het gaat denk ik ook niet altijd om het terugverdienen.

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:33
Die batterijen er meteen bij doe je niet om ze nu meteen snel terug te verdienen, maar omdat je ze vermoedelijk binnen 5 jaar toch wel koopt, en dan kun je maar beter in een keer klaar zijn, als die installateur toch rondloopt.
Zelf installeren kan (heb ik gedaan) maar het is toch best wel een klus, hak en breekwerk voor de bekabeling, ding is zeker niet licht, en digitaal aansluiten vereist een diploma waar je een dagdeel over doet.

Maar ik vermoed dat je auto's nogal een forse batterij hebben ten opzichte van een enkele 5P Flex, dus om die in de avond gratis vol te krijgen moet je dan een heel roedel van die 5P's installeren, en dan is het financieel interessant om te kijken of die prijzen nog wat gaan dalen.
Kijk dan ook of je 70% thuis-auto in de avond de helft aan die andere kan geven met wat techniek, scheelt je een hoop opslag binnen.

En verwarmen met airco's is mooi, maar dan stap je wel over van stralings-verwarming naar airflow-verwarming. Prima als je een goede airflow hebt en er tegen kunt dat het dichtbij de airco een stuk warmer is dan in je tv-hoekje, maar mogelijk is een combinatie prettiger.

• Eddie_
Staar je niet blind op V2H (of V2G). Zie een uitleg van het offgridcentrum:
https://www.youtube.com/watch?v=_80gUs1mdYM&t=953s

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:18:
Staar je niet blind op V2H (of V2G). Zie een uitleg van het offgridcentrum:
https://www.youtube.com/watch?v=_80gUs1mdYM&t=953s
Leuk filmpje, maar boodschap is jammer. Wachten op V2G,V2H tot 2030...
En dan nog is het economische voordeel onzeker.
Waar hij wel aan voorbij gaat, is de "dual use" van de auto. Je kan ermee rijden en als hij thuis is kun je hem als thuisbatterij gebruiken, dat is ook nog wat waard. Met een thuisbatterij kun je niet ergens heen rijden, er zitten geen wielen aan :) . Maar goed, hij wil natuurlijk thuisbatterijen verkopen.

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-12 01:58
Vraagje, maar misschien is het off topic.
Heeft iemand ooit aan “off grid systemen” gedacht? Zijn ze het geld waard?
Ik heb zelf een 6XP5 geïnstalleerd en overweeg een elektrische auto aan te schaffen en ik wil in één keer goed doen, mits mijn portemonnee dat toelaat.

• Coffeeroam
Walkingshadown schreef op zondag 21 december 2025 @ 02:00:
Vraagje, maar misschien is het off topic.
Heeft iemand ooit aan “off grid systemen” gedacht? Zijn ze het geld waard?
Ik heb zelf een 6XP5 geïnstalleerd en overweeg een elektrische auto aan te schaffen en ik wil in één keer goed doen, mits mijn portemonnee dat toelaat.
Als je een Enphase System Controller aanschaft kun je off grid gaan. Of dat zijn geld waard is, is een gevoelskwestie. Ligt eraan hoe belangrijk je het vindt om noodstroom te hebben of off-grid te kunnen gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Coffeeroam op 21-12-2025 11:47 ]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Batterij doet vreemd.....

Ik heb 2 5P flex batterijen aan een system controller "hangen". Nu zit ik een beetje met de instellingen (met name instellingen tarieven) te klooien in Enlighten, dus mogelijk is dat de oorzaak van onderstaand probleem waar ik geen grip op krijg. Wellicht kunnen jullie mij uit de brand helpen.

Zowel op systeemprofiel Eigen verbruik als op systeemprofiel AI Optimalisatie doet het vreemde verschijnsel zich voor dat bij ieder moment (ongeveer) evenveel stroom exporteert als dat hij importeert. Zie plaatje.
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Mogelijk zit het in de tariefinstellingen, die zijn nu:

Importtarief: dynamisch
- basistarief volgens spotprijzen
- Inkoopkosten 0,01490 Euro per kWh
- Betaald aan nutsbedrijf 0,0 Euro per kWh
Vinkje bij Gebruik standaard tarieven uit

Exporttarief: dynamisch en overige
- Terugleververgoeding 0,0149 Euro per kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwvMitP5HKAo3KFFXENOqkkJGNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkLEYhpTOQe6RDVIw5FE6r8r.png?f=fotoalbum_large
Overzicht van een dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYSZek5le92EZrrRSfc6dohMY-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v76DFAla68lHa7U30mEkZb2H.png?f=user_large
Momentopname.

Bovenstaande als voorbeeld op donkere dag dus. Profiel is nu Eigen verbruikt met in nacht en om 13:00 uur een opdracht om de 5P's vanuit net te vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door PeepPeepPeep op 21-12-2025 18:32 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
PeepPeepPeep schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:27:
Batterij doet vreemd.....

Ik heb 2 5P flex batterijen aan een system controller "hangen". Nu zit ik een beetje met de instellingen (met name instellingen tarieven) te klooien in Enlighten, dus mogelijk is dat de oorzaak van onderstaand probleem waar ik geen grip op krijg. Wellicht kunnen jullie mij uit de brand helpen.

Zowel op systeemprofiel Eigen verbruik als op systeemprofiel AI Optimalisatie doet het vreemde verschijnsel zich voor dat bij ieder moment (ongeveer) evenveel stroom exporteert als dat hij importeert. Zie plaatje.
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Mogelijk zit het in de tariefinstellingen, die zijn nu:

Importtarief: dynamisch
- Inkoopkosten 0,01490 Euro per kWh
Vinkje bij Gebruik standaard tarieven uit

Exporttarief: dynamisch en overige
- Terugleververgoeding 0,0149 Euro per kWh

[Afbeelding]
Overzicht van een dag.

[Afbeelding]
Momentopname.

Bovenstaande als voorbeeld op donkere dag dus. Profiel is nu Eigen verbruikt met in nacht en om 13:00 uur een opdracht om de 5P's vanuit net te vullen.
Dit is in ieder geval niet goed.
Weet je of het ook werkelijk gebeurt? Dus als je live status kijkt of je dan de stroom continu heen en weer ziet lopen?
Of, is er werkelijk zoveel geïmporteerd en geëxporteerd volgens je elektriciteitsmeter?
Opvallend ook dat je batterij alleen een bepaald gedeelte van de dag dit gedrag heeft.

Het is me bij mij ook wel eens opgevallen dat Enphase in een bepaald kwartier zowel importeert als exporteert. Dat kan natuurlijk naar waarheid zijn, maar een tijdje later is dat effect in de grafiek ineens verdwenen. ZIe onderstaand voorbeeld. De software doet kennelijk nog een correctie na afloop. Bij jou lijkt die correctie lange tijd afwezig. Is het de volgende dag in de grafiek ook nog zo?
In ieder geval hoop ik dat het heen en weer sturen van stroom niet werkelijk gebeurt!

Hier een voorbeeld in mijn geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9XgVXPGhUPJmsCnO5ZvdnXV_zE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ti9z6cZLj9nN9iR59v7mzCL9.png?f=user_large

En de grafiek een kwartier later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp-0KolglYpM_Ot4iWVrDFhvbiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1wCSQT7J9UB7LPELuXRepmuj.png?f=user_large
De import en export is op een later tijdstip verdwenen, tegen elkaar weggestreept.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de HomeWizard app met alles erop en eraan en de grafieken en getallen geven aan dat er flink stroom wordt geladen en terug geleverd.

Zo voor gisteren (volgens HomeWizard):
- verbruik (verwarmen airco's en 2 x laden (via schema) batterijen): 31 kWh
- opwek zonnepanelen 6,4 kWh
- totaal geïmporteerd: 58 kWh
- totaal geëxporteerd: 33,5 kWh

Enlighten meldt over gisteren
- verbruik (verwarmen airco's en 2 x laden (via schema) batterijen): 25,7 kWh
- opwek zonnepanelen 6,4 kWh
- totaal geïmporteerd: 58,0 kWh
- totaal geëxporteerd: 33,7 kWh
En voor de batterijen:
- 47,3 kWh ontladen
- 52,3 kWh geladen

Inderdaad wat jij zeg is vreemd, het gelijktijdig laden/ontladen start rond 4:30 uur en eindigt ongeveer 23:00 uur. Bij eerdere data gekeken en ik zie dat het eigenlijk altijd stopt als de batterij op 10 procent staan in de avond.

Ik heb hem nu 5 dagen op Eigen verbruik ingesteld staan (met nu dus het grote exporteren als gevolg) maar ik ga hem nu maar weer op AI Optimalisatie terug zetten om te kijken wat er gebeurt. Ik zag wel dat hij in de AI Optimalisatie minder exporteerde (maar nog altijd teveel), waarschijnlijk doordat de batterij veel eerder op 10 procent kwam en hij dus alleen nog stroom importeerde.
Maar met de AI Optimalisatie was ik niet blij, de batterijen werden regelmatig amper of helemaal niet gevuld of waren leeg op de dure momenten. Zo van: om 13:00 uur was stroom 0,20 Euro per kWh, dan verbruikt AI stroom uit de accu en om 18:00 uur was de batterij leeg en werd voor 0,40 Euro per kWh stroom geïmporteerd.... niet handig dus.

Of het aan de tarieven ligt die ik heb ingesteld (ik zit dynamisch bij Energiek) weet ik niet. Of er een truuk is om het systeem te laten denken dat exporteren uit de batterijen altijd veel duurder is dan dat er ingekocht is, dat weet ik niet. Zou wel een mogelijkheid kunnen zijn om export uit de batterij te voorkomen.

Ik rommel maar weer verder aan :)

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
Het kan niet aan de ingestelde tarieven liggen; in Eigen Verbruik kijkt de aansturing daar niet eens naar.
Weet ook niet wat dit is. Ik vraag me nog wel even af of de CT's allemaal wel goed zitten.

Eén ding is zeker, dit is niet goed. Je twee 5P's maken zo'n 5 cycli per dag. In de onderste grafiek lijkt het op maar 2 cycli, maar dat komt omdat er bij jou veel heen en weer gestuurd wordt binnen elk kwartier.

Het is een slijtageslag die je niks oplevert, en als straks de saldering eraf gaat ga je erg veel energiebelasting betalen op deze manier.

Ik zou toch maar Enphase eens inschakelen misschien kunnen ze op afstand zien wat daar gebeurt.
Misschien eens stevig resetten van de Gateway of zo.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik heb hem op AI Optimalisatie gezet, batterij was 10 procent en blijft 10 procent. Er wordt niets geladen en ook niet terug geleverd dus dat scheelt weer.

Batterijen zitten op de System Controller, naar ik mag aannemen zit dan alles standaard al goed voorbereid (incl. CT’s) erin toch? Het systeem draait zo sinds 2 juli en als ik zo terug kijk zie ik wel dat er eigenlijk altijd al export plaats vind terwijl dit niet logisch is (enige logische export verwacht je van overtollige zonopbrengst maar er is altijd export). Maar zo extreem als hiervoor was het niet waardoor het mij niet echt opviel.

Ik ga inderdaad contact opnemen met Enphase. Bedankt voor het meedenken!

• Coffeeroam
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:14:
Ik heb hem op AI Optimalisatie gezet, batterij was 10 procent en blijft 10 procent. Er wordt niets geladen en ook niet terug geleverd dus dat scheelt weer.

Batterijen zitten op de System Controller, naar ik mag aannemen zit dan alles standaard al goed voorbereid (incl. CT’s) erin toch? Het systeem draait zo sinds 2 juli en als ik zo terug kijk zie ik wel dat er eigenlijk altijd al export plaats vind terwijl dit niet logisch is (enige logische export verwacht je van overtollige zonopbrengst maar er is altijd export). Maar zo extreem als hiervoor was het niet waardoor het mij niet echt opviel.

Ik ga inderdaad contact opnemen met Enphase. Bedankt voor het meedenken!
O ja, inderdaad, met de System Controller kan er eigenlijk niks misgaan met de plaatsing van CTs, alles is prefab. Ik heb precies dezelfde opstelling als jij (System Controller en 2 x 5P) maar het probleem wat je hebt heb ik niet gezien. Wel dus kleine correcties achteraf, per meetpunt.
AI profiel doet inderdaad niet veel deze dagen want vlakke EPEX curves. In onbalanshandelsturing gebeurt er wel nog een beetje meer, maar dat levert Enphase niet.
Maar je hebt tenminste even niet de overbodige laad/ontlaadacties.
Ben benieuwd wat Enphase ervan vindt.

• Eddie_
Ehm, voor het eerst dat ik dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGffd_oFyK4YOQi_F09zvPEk8v4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uAtxCKdlbwN0FQbQYiJnqzDI.png?f=user_large

Kan dit komen omdat mijn EV Charger besloten heeft om Groen te laden?

[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 23-12-2025 14:16 ]

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:19
Te weinig PV opbrengst voor je EV Charger, als die op groen opladen staat. Je hebt de lader dacht ik net toegevoegd. Dus daarom pas nu de melding. Just my 2c.
Je hebt hem zelf al aangevuld zie ik. Het is een oplaad mode die je zelf kan kiezen, maar default op “groen laden” staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Skipper_NH op 23-12-2025 14:20 ]

• georgk86
Hoe ziet de groenladen knop er uit in de app?
Ik heb de enphase ev charger 2 net een weekje, maar kan het niet vinden in de app.
Ik kan alleen tijdschemas vinden

• Skipper_NH
Menu-instellingen-charger-oplaadmodi: tada…….

• georgk86
Skipper_NH schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:43:
Menu-instellingen-charger-oplaadmodi: tada…….
Ik zie het niet staan helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgXyJKuyJto98rL5TMvw9ErfBcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi2rV5HP0Z0Ll8S9bzrOIDoc.jpg?f=fotoalbum_large

• Skipper_NH
Heb je wel een Gateway/Envoy metered?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xRfTBUt_npQ7ALo8DsaPXw9dFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0uTWWmW5ap19c5rsNIruJP8.png?f=fotoalbum_large

• georgk86
Volgens mij wel, staat wel op de offerte in ieder geval.

Misschien zijn ze wat CTs vergeten of verkeerd aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door georgk86 op 24-12-2025 12:53 ]

• Skipper_NH
Dan zal dat uitgezocht moeten worden. Of beter ingesteld.

• georgk86
Dank voor je reacties. Ik ga eventjes kijken wat er mis gaat. Heb je toevallig ook een screenshot van mij van je "energie" dashboard? Ik zou daar ook consumptie-stroom moeten zien geloof ik en dat zie ik ook niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_cAxx2GduXqUEdRCGZ5aVF8yRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXowO4KVUQsf6WUm5eLm6IFB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door georgk86 op 24-12-2025 13:11 ]

• Eddie_
Je CT's zijn of niet aangesloten of verkeerd aangesloten. Geconsumeerd mist sowieso in je overzicht. Lopen er blauw/witte draden naar de onderkant van je IQ Gateway?

• georgk86
Eddie_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:23:
Je CT's zijn of niet aangesloten of verkeerd aangesloten. Geconsumeerd mist sowieso in je overzicht. Lopen er blauw/witte draden naar de onderkant van je IQ Gateway?
Ik heb het idee dat er een paar CTs missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWyOYfM4fwvDrZtQWQqu4JFYgS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyUvN3sOBJIjxWTQzEjXZ340.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het systeem gekocht om dit te kunnen doen namelijk:
https://enphase.com/nl-be...s/real-time-groen-opladen

[ Voor 44% gewijzigd door georgk86 op 24-12-2025 13:35 ]

• WillemP22
georgk86 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb het idee dat er een paar CTs missen.

[Afbeelding]

Ik heb het systeem gekocht om dit te kunnen doen namelijk:
https://enphase.com/nl-be...s/real-time-groen-opladen
Voor de laadpaal dienen in elk geval de consumptie CTs te zijn aangesloten. Kun je een foto delen van achter het zwarte klepje?
Er zijn in lek geval 6 cts aangesloten. Vraag is of de data ook gebruikt wordt...dat kan ook nog. Wel aangesloten maar nog disabled.

• Skipper_NH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohoheWS_-8v0OC0Z_25dTVX5jFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WYj7k9eKQnB0NDnELgvwPomb.png?f=fotoalbum_large
Een dag wassen en laden op gereduceerd (60%) vermogen om zeker te zijn dat er niks terug geleverd wordt. Die reductie stel ik in op de auto. Helaas kan je de Charger niet echt naar je hand zetten, een Enphase breed handicap. Ik ben al een half jaar bezig om Enphase zo ver te krijgen dat ze de mogelijkheid inbouwen om zelf te selecteren dat je op één fase wilt blijven laden. De auto-switch functie tussen 1-3 fasen uitzetten resulteert in standaard 3 fase laden. Met mijn installatie is standaard 1 fase laden gedurende een maand of 3 een perfecte terugleverkosten killer. De schakeltijd en -voorwaarden zijn te lang en te krap om soepel te schakelen op bewolkte dagen en als een groot verbruiker je even onder het minimale 3 fase overschot (4,2 kW) drukt. Dus ik hoop dat meer EV Charger 2 gebruikers deze vraag bij Enphase neerleggen, want dan gebeurd het misschien een keer.

• georgk86
Het gaat inmiddels de goede kant op.
Helaas nog geen "groen laden" optie, maar het wordt al beter.
Afwachten wat morgen voor data beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIK2rhiI5LdWOJOW-wpF8Uv54_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEtBv03aO6wSlsCYio9MNnpz.jpg?f=fotoalbum_large

• georgk86
Geen idee waarom, maar we zijn vandaag weer terug bij af.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sI4SnkxGik9mHWuxD06x9MonjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQZF5fryNu2ae96W6DmClGzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzSNuALKpY_Cxf7xVGjK_ep4ulc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZpZmHRcw0uHpx7Jh3xH7Spj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een gedoe als je zelf geen installateuraccount hebt.

Ik las hierboven ook dat automatisch schakelen 1en3-fasen niet werkt? In de 3 wintermaanden is die terugschakeling nodig lijkt mij om minimale laadwp te halen.
En handmatig kun je het zelf ook niet doen? Dus 2x per jaar de installateur bellen om het om te zetten? Nov > 1 fase en dan terug in feb > 3 fasen.
Of zie ik dit verkeerd?

• Skipper_NH
Dat zie/lees je verkeerd. Standaard staat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen aan. Er zal een minimaal overschot van 1,4kW moeten zijn om op 1 fase te gaan groen laden. Vervolgens zal bij 4,2 kW overschot overgeschakeld worden naar 3 fasen laden. En zo werkt de terugweg ook. Maar dan moet je wel “groen laden” kunnen aanzetten en automatisch fase schakelen. Ik zie op jouw screenprint staan dat je handmatig laad. Dan zal je zelf laden moeten activeren. En dan zal hij in principe naar ongeveer 11 kW gaan en dus je zonneoverschot ook laden. Bij mij begint ie soms met 5,4 kW en na enige tijd schakelt ie door naar 10,7 kW.
Ik heb ook de Kia Smart charge app. Als ik die gebruik zet ik de Charger 2 op handmatig laden en is de Kia Smart charge app in control.
Maar zo lang je geen groen laden mogelijkheid hebt in Enlighten moet je handmatig laden en de installateur (terug) laten komen om je metered Gateway en CT klemmen correct aan te sluiten én te activeren. Want zoals al opgemerkt is er geen consumptie zichtbaar. Zonder kan er ook geen overschot bepaald worden.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zou graag mijn enphase systeem op zero export willen inregelen.
Nu heb je hiervoor, las ik een envoy s metered nodig ( heb nu de envoy S)
Maar nu komt het, mijn envoy hangt achter de victron mpII inverters in de garage.
Voor zero export heb je P1 data of CTs bij de hoofdschakelaar nodig en beide in de garage krijgen is een uitdaging.

Kan je digitaal/via het netwerk ook de p1 data in envoy krijgen? Helaas kan ik hier niets over terug vinden.

- leeg -

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sinds gisteren rapporteren alle micro omvormers niet meer aan de gateway. In de Enlighten app zie ik wel productie, maar op de serie tab zijn alle panelen zwart. Op (metered) gateway brandde alle het bovenste lichtje (bedraad Ethernet aangesloten). Na op het onderste knopje gedrukt te hebben knippert het onderste lampje al de hele ochtend, maar nog steeds geen communicatie. Wat kan ik al normale gebruiker doen (heb geen installer account).

Spanningsloos maken van de IQ gateway is wat lastig. Er zit geen losse stekker aan. Vermoedelijk zit alles achter een 3-fase automaat. Totaal gaat het over 3x6 panelen, oost, zuid, west. Het lijkt me erg sterk dat alle 18 omvormers in 1x kapot gaan bij een beetje vorst.

Enphase stuurde trouwens een mail over het niet werken van de communicatie. De instructies die daarbij hoorden spreken over op een knopje drukken, totdat er een tekst in de lcd verschijnt (ze spreken daar nog over een Envoy, waar er kennelijk een variant met lcd is geweest, iig niet genoemd in de startpost). De instructies lijken een beetje outdated te zijn. Link voor informatie die bij de foutmelding stond: https://support.enphase.c...ot-reporting-system-error

Hoe dan ook: wie heeft een gouden tip? Of wordt het een vraag voor mijn installateur cq Enphase?

[ Voor 5% gewijzigd door kdekker op 25-12-2025 15:09 . Reden: URL erbij ]

• WillemP22
Skipper_NH schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:42:
Dat zie/lees je verkeerd. Standaard staat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen aan. Er zal een minimaal overschot van 1,4kW moeten zijn om op 1 fase te gaan groen laden. Vervolgens zal bij 4,2 kW overschot overgeschakeld worden naar 3 fasen laden. En zo werkt de terugweg ook. Maar dan moet je wel “groen laden” kunnen aanzetten en automatisch fase schakelen. Ik zie op jouw screenprint staan dat je handmatig laad. Dan zal je zelf laden moeten activeren. En dan zal hij in principe naar ongeveer 11 kW gaan en dus je zonneoverschot ook laden. Bij mij begint ie soms met 5,4 kW en na enige tijd schakelt ie door naar 10,7 kW.
Ik heb ook de Kia Smart charge app. Als ik die gebruik zet ik de Charger 2 op handmatig laden en is de Kia Smart charge app in control.
Maar zo lang je geen groen laden mogelijkheid hebt in Enlighten moet je handmatig laden en de installateur (terug) laten komen om je metered Gateway en CT klemmen correct aan te sluiten én te activeren. Want zoals al opgemerkt is er geen consumptie zichtbaar. Zonder kan er ook geen overschot bepaald worden.
En …niet geheel onbelangrijk…de ev laadpaal van Enphase eist een rechtsdraaiend veld tussen de fases. Origineel bij het aansluiten van een meterkast wordt daar niet op gelet. Kortom 50% kans dat het rechts is en 50% links. Met een faserotatiemeter dient de installateur dat te checken …zie handleiding vd laadpaal….en zonodig 2 fases bij de hoofdschakelaarte wisselen, zodat het een rechtdraaiend veld is. Zowel de laadpaal also de system controller komen met foutmeldingen als het geen rechtsdraaiend veld is.

• WillemP22
luigi87 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:11:
Ik zou graag mijn enphase systeem op zero export willen inregelen.
Nu heb je hiervoor, las ik een envoy s metered nodig ( heb nu de envoy S)
Maar nu komt het, mijn envoy hangt achter de victron mpII inverters in de garage.
Voor zero export heb je P1 data of CTs bij de hoofdschakelaar nodig en beide in de garage krijgen is een uitdaging.

Kan je digitaal/via het netwerk ook de p1 data in envoy krijgen? Helaas kan ik hier niets over terug vinden.
In de victron mp II kun je dat toch ook instellen? Dan ben je zo klaar. Voor Enphase zul je de CT’s moeten verlengen naar de hoofdschakelaar inderdaad. Een netwerkkabel zal te dunne draden hebben en geeft meetfouten omdat de bekabeling buiten de specs vallen. ( teveel weerstand over die afstand…)

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

WillemP22 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:22:
[...]

In de victron mp II kun je dat toch ook instellen? Dan ben je zo klaar. Voor Enphase zul je de CT’s moeten verlengen naar de hoofdschakelaar inderdaad. Een netwerkkabel zal te dunne draden hebben en geeft meetfouten omdat de bekabeling buiten de specs vallen. ( teveel weerstand over die afstand…)
Je hebt helemaal gelijk, dat was ik even vergeten.
Heb het namelijk niet ingesteld staan momenteel en van de zomer zag ik dat die terug leverde naar het net toe.

Dit maakt het dan weer makkelijk gezien alle enphase straks direct achter de victron hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V_m1JzOb_aDf4kN_rCEzyHJCbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXEobkyQwoH9rxy4JnkMVz1H.jpg?f=fotoalbum_large

- leeg -

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:09
Ik ben een kindje van Enphase en heb al heel wat micro’s bij familie aangesloten. Nu mag ik echter zelf nieuw beginnen en nu twijfel ik toch aan Enphase, vrij duur, dure accu (evt voor later) met niet de modernste HEMS, niet hele toegankelijke software, beetje oubollig, vinden jullie dit terecht of snappen jullie mijn ‘bezwaren’? Tot voor 1/2 jaar geleden was ik 100% overtuigd maar ik zie andere merken langzaam een inhaalslag maken. Ik zie nog steeds wel de voordelen maar……..

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@Bouwertje De wereld is veranderd en jij mag opnieuw afwegen wat je belangrijk vind. Geniet ervan opnieuw de beste keuze te maken, ook als dat mogelijk geen Enphase is!

• Bouwertje
sir_knudde schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:02:
@Bouwertje De wereld is veranderd en jij mag opnieuw afwegen wat je belangrijk vind. Geniet ervan opnieuw de beste keuze te maken, ook als dat mogelijk geen Enphase is!
Goede tip :9 8)7

• Eddie_
@Bouwertje Ik snap dat totaal niet. Hoe kun je, als je zo'n Enphase adept bent, twijfelen aan een nieuw systeem :)

Alle gekheid op een stokje. Ik begrijp dat prima. Momenteel zijn er voldoende alternatieven. Het ligt natuurlijk ook aan je toekomstvisie en aan je budget. Waar wil je naar toe bewegen en is Enphase daarin een toegevoegde waarde of beperkt het je in je mogelijkheden?

• Bouwertje
Ik ben zelf begonnen met de M215 en M250, om via de de IQ7 het eerste volwassen systeem te bouwen voor mezelf. Inmiddels alle familieleden voorzien, dus ik kan niet zeggen dat ik er geen binding mee heb. Ik ben nu, zoals gezegd, aan het kijken voor een nieuw systeem maar vind dan de integratie met batterijen en slimme aansturingen een beetje achterblijven. Ik snap echt wel dat de uitbreidbaarheid, het schaduwmanagement en het uitlezen per omvormer wel pluspunten zijn, maar ik zie de voorsprong die Enphase had wel snel ingelopen worden mbt schaduwmanagement en samenwerking met slimme apparaten en accu’s.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:28
@Bouwertje ik snap je heel goed. Ik vind Enphase ook nog steeds een prachtsysteem, vooral het PV gedeelte, maar op het gebied van lader en accu ben ik nog terughoudend, mede door de ervaringen die ik hier lees. Waarschijnlijk gaat er hier volgend jaar een batterij systeem en een EV komen, maar ik weet nu al dat ik voor een Victron systeem ga met waarschijnlijk Voltsmile batterijen. Lader weet ik nog niet maar ik denk geen Enphase. Ik lees hier nog te veel perikelen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Eddie_
Op basis van mijn kennis, tot nu toe, van de EV charger 2. Die bevalt prima. Maar ik doe geen "rare" dingen en stel niets bijzonders in. Staat bij mij op groen laden. En aangezien de lader volledig op eigen (afgesloten) terrein staat hoef ik niets in te stellen qua toegang. Hij gedraagt zich als een standaard laadpaal :)
(was voor mij ook prima geweest als ik een Zaptec Go had gekregen maar dat het een Enphase is geworden vind ik niet erg natuurlijk).

Qua accu systeem/off grid mogelijkheid wordt het bij mij ook een Victron systeem. Helaas afgelopen tijd wat financiële tegenslagen gehad waardoor dat project grotendeels stil is komen te liggen. Ik twijfelde nog wel tussen enkel fase en drie fase backup maar ik heb uiteindelijk gekozen toch voor de drie fase backup te gaan, gewoon zodat het hele huis in de backup mee kan draaien. Het is niet handig om de belangrijkste apparaten op één enkel fase aan te sluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door Eddie_ op 26-12-2025 21:19 ]

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-12 23:01
Jullie klagen met een gezond been als jullie de Enphase EV charger hebben. Ik heb helaas van het werk een BlueCurrent laadpaal, en die kan niet eens swichen van 1 naar 3 fasen. Hij is 1 fase of 3 fase, basta.
Dit heeft dus het nadeel dat je minimaal met 4200w vermogen moet laden op 3fasen, nou dan moet je toch al serieus veel zonnepanelen hebben. Met zo’n dag als vandaag zit ik rond de 3000wp, pas in maart of zo zit ik boven de 4000wp tot eventueel 6500wp inde zomer als max.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:24
Ik zag eergisteren in de Enphase app dat mijn 12 micro-inverters niet meer communiceren met de gateway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INW74ymTH2DSR-i0x7mCwdrp6eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLGOiB7UrWr6NxeOiXnN4oE4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit oplossen? Volgens mij wekken ze nog wel stroom op, want in mijn Homey zie ik dat ik wel stroom teruglever aan het net. Alleen in de app van Enphase zelf is dit dus niet zichtbaar.

Ik lees online iets over de gateway opnieuw opstarten, maar daar zit geen stekker aan. Deze gaat mijn groepenkast in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIBSAgByTMm_9nNfUymhsCqqa0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PH38ylJSdhqDWdHg5t7kO4H.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn leverancier raadplegen lukt ook niet, want ik zie dat deze in september failliet gegaan is (Ouxo Energy).

Hoe zit dat dan trouwens met de garantie? Deze loopt namelijk tot maart 2048. Of kan ik daar nu naar fluiten?

• Eddie_
Wel bijzonder dat je een drie fase IQ Relais hebt op een enkel fase groepenkast. Als je gewoon tot morgen afwacht, waarschijnlijk communiceren ze dan wel gewoon weer. Garantie heb je gewoon alleen zul je het zelf moeten vervangen, als er al iets defect gaat. Kan je het niet zelf dan zul je op zoek moeten gaan naar een installateur die dit voor jou zou willen doen. Maar die zullen het dan weer niet kosteloos doen.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:22
breew in "Pluribus tv serie"

oeps... verkeerde topic..

[ Voor 87% gewijzigd door breew op 27-12-2025 20:28 ]

• Goofyduck384
Eddie_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:14:
Wel bijzonder dat je een drie fase IQ Relais hebt op een enkel fase groepenkast. Als je gewoon tot morgen afwacht, waarschijnlijk communiceren ze dan wel gewoon weer. Garantie heb je gewoon alleen zul je het zelf moeten vervangen, als er al iets defect gaat. Kan je het niet zelf dan zul je op zoek moeten gaan naar een installateur die dit voor jou zou willen doen. Maar die zullen het dan weer niet kosteloos doen.
Tja, ik heb er geen verstand van, het is zo aangelegd. Dus geen idee waarom de installateur destijds voor deze constructie gekozen heeft.
Maar ik wil best nog een dagje afwachten, alleen communiceert hij al niet meer sinds 19 december geloof ik (als ik het goed lees). Kwam hier 3 dagen geleden achter, dus wanneer zou dit dan weer moeten werken? Achterstallige gegevens bijwerken snap ik dat dit tijd kost. Een uur per dag geloof ik? Maar die uren zijn dan toch al lang verlopen?

• Eddie_
Als ze al wat langer niet communiceren dan gaat nog één nachtje niet helpen verwacht ik. Dan de aardlekautomaat even uitzetten en daarna weer aan. Die zit in het midden bovenin, met dat gele knopje er op. Dat knopje even indrukken en na een paar seconden weer aanzetten.

Historische gegevens uploaden, daarvan zegt Enphase dat het ongeveer één uur duurt per dag dat er niet gecommuniceerd is. Praktijk wijst uit dat het over het algemeen wel sneller gaat.

• Pazo
breew schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:20:
Aangezien ik het ook goed had met mijn atoombom-einde :+ ,

Hierbij mijn voorspelling voor de serie:
- seizoen 2 gaat volledig over andere ‘individuals’, met slechts kleine scenes voor Carol en manousos. Iedereen baalt, want nu staat het verhaal ‘stil’.
- ergens seizoen 3 of 4 wordt Carol of manousos met een ‘gehackte’ geest opgenomen in de hive, waardoor iedereen de connectie met het signaal verliest en weer een individu wordt.
In welk topic dacht jij dat je zat? :+

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:17
Goofyduck384 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:24:
Ik zag eergisteren in de Enphase app dat mijn 12 micro-inverters niet meer communiceren met de gateway.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit oplossen? Volgens mij wekken ze nog wel stroom op, want in mijn Homey zie ik dat ik wel stroom teruglever aan het net. Alleen in de app van Enphase zelf is dit dus niet zichtbaar.

Ik lees online iets over de gateway opnieuw opstarten, maar daar zit geen stekker aan. Deze gaat mijn groepenkast in.

[Afbeelding]

En mijn leverancier raadplegen lukt ook niet, want ik zie dat deze in september failliet gegaan is (Ouxo Energy).

Hoe zit dat dan trouwens met de garantie? Deze loopt namelijk tot maart 2048. Of kan ik daar nu naar fluiten?
Ik heb een mailtje gekregen van Enphase. Zelfde situatie hier! Ze werken volgens mij wel, alleen lijkt het er op dat de data niet wordt geüpload.

In Homeassistant kan ik zien dat er wel energie is geproduceerd in de afgelopen dagen.

Bijzonder…… hopelijk wordt het snel opgelost

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:22
Pazo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:03:
[...]

In welk topic dacht jij dat je zat? :+
damn... |:( |:(
(hier)

• Goofyduck384
turkeyhakan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb een mailtje gekregen van Enphase. Zelfde situatie hier! Ze werken volgens mij wel, alleen lijkt het er op dat de data niet wordt geüpload.

In Homeassistant kan ik zien dat er wel energie is geproduceerd in de afgelopen dagen.

Bijzonder…… hopelijk wordt het snel opgelost
Dan wacht ik nog even af. Heb in ieder geval een mail gestuurd naar Enphase. Kijken wat daar mee gebeurd

• turkeyhakan
Goofyduck384 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:14:
[...]

Dan wacht ik nog even af. Heb in ieder geval een mail gestuurd naar Enphase. Kijken wat daar mee gebeurd
Houd je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd :-)

• Eddie_
Ik ben aan het zoeken naar een mogelijkheid om de geladen stroom, via de EV Charger 2, te exporteren. Nog niet gevonden, ik blijf doorzoeken. Maar wel iets niets gezien wat ik zelf nog niet eerder had gezien. Wel vanuit een installer account kies ik bij mijn eigen systeem voor Enlighten Mobile. Daar is nu een AI assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSiUhHpasv1uQbU_zNwX3Yeflbg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QkdeFpy8tEAvxuFE3uXz0qUr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7maaJiM0XVYAbkZUQGivc9z5b8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khA4pkyIfCHAG551Rdf4OD7O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh0aX4V8E7X6Cd_WvjxmZwVouSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rLFyLe3VnfqDCVsO63pHE9r6.png?f=fotoalbum_large

Fix my system:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJDoCq0Bsk_5VBd2CzmYHEjmuWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enIe0UWnQqMquScodZYhXuQn.png?f=fotoalbum_large

• Eddie_
Ik heb de AI agent gevraagd naar een overzicht van het verbruik van de EV Charger 2. Die geeft hij dan ook zo aan. Weet alleen niet of ik dit op deze manier mag/kan declareren :)

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:48
Bouwertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:51:
Ik ben een kindje van Enphase en heb al heel wat micro’s bij familie aangesloten. Nu mag ik echter zelf nieuw beginnen en nu twijfel ik toch aan Enphase, vrij duur, dure accu (evt voor later) met niet de modernste HEMS, niet hele toegankelijke software, beetje oubollig, vinden jullie dit terecht of snappen jullie mijn ‘bezwaren’? Tot voor 1/2 jaar geleden was ik 100% overtuigd maar ik zie andere merken langzaam een inhaalslag maken. Ik zie nog steeds wel de voordelen maar……..
Snap ik heel goed! Ik heb dat bij SMA maar het is enorm duur in vergelijking met concurrentie. Echter heb ik wel een sterke voorkeur voor Europese fabrikanten.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat jij daarin belangrijk vindt! Ik merk wel dat Enphase toch wel mee aan het gaan is met de markt. Prijzen beginnen toch te dalen en er is toch een aardig assortiment ondertussen.

De software is wellicht oubollig maar wel stabiel. Veel concurrenten hebben veel mindere software..

• Coffeeroam
Heb nog steeds zo'n 10 meldingen per dag dat de batterij onder de reservecapaciteit komt, terwijl dat nooit écht zo is.
Ik had de reservecapaciteit verhoogd van 5% naar 10% voor de 5P's, in de hoop dat er dan minder meldingen zouden komen, maar die blijven maar komen.
Weet iemand hier waar dat aan ligt?

• turkeyhakan
@Goofyduck384 ik heb inmiddels een melding in de app dat het uploaden van data is begonnen. 1 uur per dag:-)

• Goofyduck384
turkeyhakan schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:27:
@Goofyduck384 ik heb inmiddels een melding in de app dat het uploaden van data is begonnen. 1 uur per dag:-)
Bij mij nog niet. Ik kreeg deze reactie van de support van Enphase:

We hebben uw systeem gecontroleerd en vastgesteld dat de micro-omvormers en de IQ Relay op dezelfde dag zijn gestopt met rapporteren. De laatst gerapporteerde spanningen van de micro-omvormers waren in orde, maar de IQ Relay rapporteerde als laatste een spanning van 0 volt, wat kan duiden op een probleem met het relais.

We hebben gezien dat de LED op uw IQ Relay groen brandt, wat een goed teken is. Druk alstublieft één keer op de testknop van de IQ Relay en houd het systeem de komende 24 uur in de gaten. Als de rapportage na deze periode niet is hervat, is een bezoek op locatie nodig om de stroomonderbrekers, de voeding en de communicatie te controleren.

• turkeyhakan
Goofyduck384 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:38:
[...]

Bij mij nog niet. Ik kreeg deze reactie van de support van Enphase:

We hebben uw systeem gecontroleerd en vastgesteld dat de micro-omvormers en de IQ Relay op dezelfde dag zijn gestopt met rapporteren. De laatst gerapporteerde spanningen van de micro-omvormers waren in orde, maar de IQ Relay rapporteerde als laatste een spanning van 0 volt, wat kan duiden op een probleem met het relais.

We hebben gezien dat de LED op uw IQ Relay groen brandt, wat een goed teken is. Druk alstublieft één keer op de testknop van de IQ Relay en houd het systeem de komende 24 uur in de gaten. Als de rapportage na deze periode niet is hervat, is een bezoek op locatie nodig om de stroomonderbrekers, de voeding en de communicatie te controleren.
Naar welk mailadres heb je gemaild en met bezoek op locatie, wat bedoelen ze daar precies mee? Komt Enphase zelf langs?

Maar wel heel toevallig dat we beiden op ongeveer exact hetzelfde moment hetzelfde probleem ervaren..

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 29-12-2025 15:40 ]

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-12 12:37
Beste Enphase specialisten.

Ja, mijn antwoord staat vast ergens in de vele berichten van deel 1 of 2.
Ik kan een set van 6 panelen met 6 IQ8+ overnemen die iemand kwijt moet ivm het plaatsen van een dakkapel. Ik dacht dat ik ze zo wel aan de praat zou krijgen maar begin na wat scroll werk door deze groep wat zorgen te maken. Ik hoef ze niet te monitoren. Wil ze op een platdak leggen en op 1F aansluiten. Monitoren hoeft van mij niet via een system. Daar hang ik wel wat anders tussen. Mijn grootste zorg: starten ze wel op?

• Goofyduck384
@turkeyhakan Zeker toevallig. Ik heb gemaild met: support_nl@enphaseenergy.com

Ik heb net even op dat knopje op de Relay gedrukt. Eens kijken of er in de komende 24 uur bij mij iets gebeurd. Anders doe ik een harde reset door de aardlek automaat van de zonnepanelen even uit en aan te zetten, na een tip van @Eddie_

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:42
dannyll schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:55:
Beste Enphase specialisten.

Ja, mijn antwoord staat vast ergens in de vele berichten van deel 1 of 2.
Ik kan een set van 6 panelen met 6 IQ8+ overnemen die iemand kwijt moet ivm het plaatsen van een dakkapel. Ik dacht dat ik ze zo wel aan de praat zou krijgen maar begin na wat scroll werk door deze groep wat zorgen te maken. Ik hoef ze niet te monitoren. Wil ze op een platdak leggen en op 1F aansluiten. Monitoren hoeft van mij niet via een system. Daar hang ik wel wat anders tussen. Mijn grootste zorg: starten ze wel op?
Koop er een Envoy en een iQ-relais bij en je kunt een mooie systeempje maken. Waarschijnlijk wel even mailen met Enphase support dat jij nu de eigenaar bent van de micro's en deze op jouw naam laten zetten.

Enphase is net iets meer werk om aan te leggen dat een eenvoudig string-systeem.

Tip: lees toch maar even de startpost door, daarin staan al je vragen beantwoord.

Tip2: Je hebt ook Q kabels nodig....die zal je vast niet allemaal over kunnen nemen. Dus....terug naar tip 1, lezen 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 29-12-2025 16:38 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Eddie_
@dannyll Aangezien je een bestaand systeem overneemt zijn de micro's al bevoorraad. Kwestie van aanleggen een aansluiten en het werkt. Zeker als je niets wil qua monitoring kan dat prima. Op een plat dak kan je ook nog gemakkelijk controleren of (overdag) de ledjes groen knipperen. Zo ja: systeem werkt prima. Zo nee, kom hier maar vragen om raad :)

Maar wat @Panzer_V zegt, klein beetje extra investeren en je kan beter monitoren.

• kdekker
  • Niet online
kdekker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:03:
Sinds gisteren rapporteren alle micro omvormers niet meer aan de gateway. In de Enlighten app zie ik wel productie, maar op de serie tab zijn alle panelen zwart. Op (metered) gateway brandde alle het bovenste lichtje (bedraad Ethernet aangesloten). Na op het onderste knopje gedrukt te hebben knippert het onderste lampje al de hele ochtend, maar nog steeds geen communicatie. Wat kan ik al normale gebruiker doen (heb geen installer account).

Spanningsloos maken van de IQ gateway is wat lastig. Er zit geen losse stekker aan. Vermoedelijk zit alles achter een 3-fase automaat. Totaal gaat het over 3x6 panelen, oost, zuid, west. Het lijkt me erg sterk dat alle 18 omvormers in 1x kapot gaan bij een beetje vorst.

Enphase stuurde trouwens een mail over het niet werken van de communicatie. De instructies die daarbij hoorden spreken over op een knopje drukken, totdat er een tekst in de lcd verschijnt (ze spreken daar nog over een Envoy, waar er kennelijk een variant met lcd is geweest, iig niet genoemd in de startpost). De instructies lijken een beetje outdated te zijn. Link voor informatie die bij de foutmelding stond: https://support.enphase.c...ot-reporting-system-error

Hoe dan ook: wie heeft een gouden tip? Of wordt het een vraag voor mijn installateur cq Enphase?
Na ruim een week of spontaan over gegaan of mijn installateur heeft iets gedaan (maar verder gaf die geen reactie). Magiek?

• WillemP22
kdekker schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:46:
[...]

Na ruim een week of spontaan over gegaan of mijn installateur heeft iets gedaan (maar verder gaf die geen reactie). Magiek?
Automagisch 😊

• kdekker
  • Niet online
Of een installateur die niet zoveel terug zegt. Maar goed, hopelijk is het geen wispelturig systeem 😉.

De afgelopen 3 jaar was er, behoudens af en niet kunnen uploaden naar Enphase, een probleemloos systeem. Alleen een beetje te duur gekocht (panelen kosten nu de helft en allerlei foefjes van energie leven bestonden toen nog niet). Maar van achteren kijk je een 🐮 tegen haar kont.

• Eddie_
Ja dat achteraf gekochte systeem had zeker goedkoper gekund. Maar dat is niet alleen een issue bij Enphase. V.w.b. die installateur die niet zoveel terugzegt: Dat herken ik wel. Ik monitor enkele duizenden systemen. En daar waar ik actie op onderneem daarvan ga ik de eigenaar niet informeren. Kost mij te veel tijd. Als het daarna werkt: mooi meegenomen.

• turkeyhakan
kdekker schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:23:
[...]

Of een installateur die niet zoveel terug zegt. Maar goed, hopelijk is het geen wispelturig systeem 😉.

De afgelopen 3 jaar was er, behoudens af en niet kunnen uploaden naar Enphase, een probleemloos systeem. Alleen een beetje te duur gekocht (panelen kosten nu de helft en allerlei foefjes van energie leven bestonden toen nog niet). Maar van achteren kijk je een 🐮 tegen haar kont.
Ik heb mijn panelen begin 2022 laten plaatsen. Heb er nu 4 jaar voordeel van gehad. De afgelopen 4 jaar heb ik telkens geld terug gekregen van de energieleverancier. Tot ongeveer 2024 was dit ongeveer € 1.000 per jaar (thanks Engie).

• turkeyhakan
kdekker schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:46:
[...]

Die van mij is nog bezig met het uploaden van data. Vanaf 21-12 ontbreekt de data.. denk dat het gewoon een breed probleem is. Mogelijk heeft het iets te maken met een update van de micro's (IQ7A hier). Het versienummer is anders dan voorheen.

Edit: 21 is ook klaar, nu nog vanaf 22 :-)

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 30-12-2025 13:21 ]

• Eddie_
Gisteren de EV Charger op continue gezet zodat de auto vol zou zijn voor een behoorlijke rit. Vandaag weer ingesteld op Groen laden (alleen overschot PV productie). Maar daar trekt het systeem zich dus niets van aan, de EV Charger gaat gewoon mijn auto vullen terwijl er op dit moment geen overproductie is...

• Skipper_NH
Voor het wisselen van een oplaadmodus moet je de stekker tussendoor er wel een keer uitgehaald hebben. Is mij niet duidelijk of dat in jouw geval ook is gebeurd. Ik denk het wel, maar dan nog is het geen garantie, want mode wisselingen hebben de neiging erg langzaam uitgevoerd en/of terug gekoppeld te worden. Ik kijk altijd maar of de toepassen button weer beschikbaar is als de door mij gewenste mode (groen bolletje) actief is.
Ik verdenk het systeem er ook van initieel op de oude mode te starten en dan na een paar minuten te ontdekken dat er een nieuwe mode actief is.

• Eddie_
Dank voor je antwoord. Inderdaad de kabel wel los gekoppeld. De eerst volgende dag met veel zon ga ik het weer proberen. Ik heb tegenwoordig niet meer zo snel een fatsoenlijk productieoverschot :)

Toevoeging: stom natuurlijk. Ik kan hem nu aan de lader hangen en kijken wat hij gaat doen 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 30-12-2025 19:23 ]

• Eddie_
Ik krijg nu de melding van de auto: oplaadfout - geen stroom. Dus vermoedelijk is het nu weer goed.

• Skipper_NH
In de auto (Kia EV 3) stel ik alleen het gewenste laadniveau in. Standaard 80% en voor lange rit 100%.
Een enkele keer stel ik de laadsnelheid in op 60%, om dan langer te laden over de dag om alle overschot mee te nemen de auto in. Dit bij gebrek aan een thuisbatterij én een warmtepomp die weinig vraagt. Zo voorkom ik op zonnige winterdagen terugleverkosten. Mijn piek op dat soort dagen is ca. 1,8 kW en er is maar een kleine 2 uur overschot boven de minimale 1,4 kW.
Ik kijk op de app v.d. auto alleen voor de laad-voortgang. Ik monitor het laden zelf met de Enlighten app en dan de live status en soms de live vitale waarden.

• Eddie_
Ondanks dat het gisteravond goed leek heeft het kreng vanmorgen mijn Tesla gewoon opgeladen tot 80%. Instelling is toch echt: green charging...

De Enphase AI bot zegt het volgende:
Green Charging does NOT strictly require excess solar production. Instead, it:

Attempts to use solar energy when available
Can and will draw power from the grid when solar production is insufficient
Aims to optimize charging with a lower carbon footprint

Key points to understand:

The mode doesn't wait for 100% solar excess
It will charge your EV using a combination of solar and grid power
The goal is to maximize solar usage while ensuring your vehicle gets charged

The term "using excess PV production" is indeed misleading. A more accurate description would be "prioritizing solar energy while supplementing with grid power as needed."

• Eddie_
Als toevoeging zegt ie:

Based on the current Enphase technology, you cannot set your EV Charger to use ONLY excess PV production. Here's what I found:

Currently Available: The Green Charging mode optimizes solar usage but will supplement with grid power
Future Development: Enphase is working on improvements to potentially allow charging solely from excess solar energy

Alternatives you might consider:

Keep the current Green Charging mode, which minimizes grid usage
Manually charge only when you have visible excess production
Use the custom schedule to align charging with typical solar production hours

If this feature is critical to you, I recommend:

Checking future Enphase software updates
Consulting with your installer about potential workarounds
Providing feedback to Enphase about this specific charging requirement

• Skipper_NH
Ik weet niet welk energieprofiel je gebruikt. Ik heb “Eigen gebruik”. Misschien dat daar nog verschil in zit.
Ik heb in de auto en Enlighten geen schema’s geactiveerd. Dus er is nergens in de keten dwang, dat een bepaalde laadstatus op een bepaald moment bereikt moet zijn. Dat lijkt mij bij jou wel het geval, als hij ‘s nachts gaat laden. Ik heb afgelopen zomer dus alleen op “Groen opladen” geladen en buiten de fase-schakelproblematiek geen problemen bemerkt. Maar zoals gezegd ik heb nooit een schema gebruikt in Enlighten.
Ik weet niet of die AI bot van Enphase, die jij hierboven citeert, wel gericht is op de Nederlands/Europa markt. Er zijn wezenlijke verschillen tussen de Amerikaanse producten en de Europese. Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Maar ik verdenk de bot ervan, dit onderscheidt niet te maken en vooral de Amerikaanse situatie te benaderen.
Ik gebruik momenteel de Kia smart charge app en heb de Charger 2 daarvoor op handmatig laden gezet. De Kia app stuurt de Charger goed aan inclusief schema’s. De Kia app zelf is verre van goed, maar dat is een heel ander probleem.

• Pazo
Is de Charger2 volledig aan te sturen met Home Assistant dat iemand weet? Want in dat geval zou ik zelf schema's / regels aanmaken via HA en die laten bepalen wanneer er wel en niet geladen moet worden.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:57
Gisteren klapte een fase van mijn hoofdzekering eruit. Auto was aan het laden + warmtepomp was legionella run aan het doen en de Quooker weer aangezet na vakantie afwezigheid. Dus vermoed dat ik de 3x25A aanslutingswaarde ben overschreden.

Idealiter schakelt de Charge 2 terug in laadsnelheid. Ik ging dus even kijken naar de load balancing in de Enphase app en daar staat 'Deshabilitado'. (Uitgeschakeld). Helaas lijk ik dit niet zelf aan te kunnen zetten?

Ik heb een Enphase Metered Systeem, met zonnepanelen en een Enphase Charge 2. Hoe kan ik dit checken? Dank!

• Eddie_
@Pazo Ik heb de laadpaal in Homeassistant en ga inderdaad daar maar eens mee aan het klooien.

@Skipper_NH Ik heb zelf consumptie aanstaan. Wel een schema er aan gehangen, die heb ik er nu maar eens even vanaf gegooid. Dat dit bot op Amerika gericht zou kunnen zijn heb ik niet bij stil gestaan. Ik zie wel dat hij gewoon mijn gegevens zie (en dus zou moeten weten waar ik woon :) )

• Skipper_NH
Patox schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:37:
Gisteren klapte een fase van mijn hoofdzekering eruit. Auto was aan het laden + warmtepomp was legionella run aan het doen en de Quooker weer aangezet na vakantie afwezigheid. Dus vermoed dat ik de 3x25A aanslutingswaarde ben overschreden.

Idealiter schakelt de Charge 2 terug in laadsnelheid. Ik ging dus even kijken naar de load balancing in de Enphase app en daar staat 'Deshabilitado'. (Uitgeschakeld). Helaas lijk ik dit niet zelf aan te kunnen zetten?

Ik heb een Enphase Metered Systeem, met zonnepanelen en een Enphase Charge 2. Hoe kan ik dit checken? Dank!
Ik heb ook bij de installatie de monteur er op moeten wijzen, dat load balancing nog uit stond (deshabilitado). Hij heeft met de installer app in de Gateway de load balancing moeten activeren (habilitado). Weet zo niet waar precies, maar dacht bij netwerk instellingen.

• Goofyduck384
Goofyduck384 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:22:
@turkeyhakan Zeker toevallig. Ik heb gemaild met: support_nl@enphaseenergy.com

Ik heb net even op dat knopje op de Relay gedrukt. Eens kijken of er in de komende 24 uur bij mij iets gebeurd. Anders doe ik een harde reset door de aardlek automaat van de zonnepanelen even uit en aan te zetten, na een tip van @Eddie_
Ik heb vandaag de tip van @Eddie_ opgevolgd en een harde reset gedaan van de zonnepanelen. De fout die gemeld stond in de app, bij de micro-omvormers, is nu weg. Zal nog wel een tijdje duren voor alles weer geupdate is denk ik, zal het even in de gaten houden.

• Eddie_
Patox schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:37:

Het instellen van load balancing kan alleen via de Installer Toolkit. Via stap 3 Apparaatconnectiviteit -> IQ EV Charger connectiviteit.

Of hij aanstaat kan je in de Enlighten app zien bij: Systeem -> Apparaten -> EV Charger 2.

Qua vertaling heeft Enphase hier wel iets vergeten. Habilitado is niet echt een Nederlands woord.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:57
Eddie_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:26:
[...]

Het instellen van load balancing kan alleen via de Installer Toolkit. Via stap 3 Apparaatconnectiviteit -> IQ EV Charger connectiviteit.

Of hij aanstaat kan je in de Enlighten app zien bij: Systeem -> Apparaten -> EV Charger 2.

Qua vertaling heeft Enphase hier wel iets vergeten. Habilitado is niet echt een Nederlands woord.
Ik heb de installateur een mailtje gestuurd, thanks!

• Eddie_
Kan gelukkig op afstand.

• Eddie_
Ik heb nu in Homeassistant een automatisering gemaakt die de laadpaal aan zou moeten zetten bij een overproductie van 1400W (6A bij 230V), mits mijn Marstek accu >95% vol is. Uitschakelen pas als de Marstek onder de 80% zit.

Ben alleen bang dat ik voorlopig nog niet kan zien of dit in de praktijk werkt.

Zie ik iets over het hoofd of heb je andere/betere suggesties, ik hoor het graag.

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste