• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:26
Eddie_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:26:
Oké ik heb een set van 3 x 5P flex phase en één 5P "gewoon". Binnen dezelfde commskit: mag niet. Met een tweede commskit (op de tweede USB uitgang van de Gateway): helaas, mag dus ook niet.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat @Coffeeroam gelijk heeft en Enphase dit softwarematig uit heeft staan. Ik heb één Metered en twee comsskits gebruikt. Wat ik nog kan proberen is een tweede Gateway Metered te plaatsen en kijken of dat werkt.
Ik ben uiteraard heel benieuwd hiernaar. Alvast dank voor het uitproberen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:40
Vandaag voor het eerst negatieve (kale) prijzen met mijn dynamische energiecontract, en heb Enphase ingesteld op AI optimalisatie. Volgens de uitleg gaat de opwek dan naar 0 zodra de prijs negatief is. Lijkt me ook logisch want je krijgt geld toe per afgenomen kWh. Gek genoeg zie ik nu dat de opwek exact gelijk is aan het verbruik. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh0kBKLu4VKS-cgZaP8kUpmzzvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5UQdfkWWqsDLExmE6eLHaSCP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6OjmxulbiHcFs65T9aQp7XB44g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DGIU6amrOcurqyl6kvqZYAhG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMldBhC-POQrtN5eWtPcI8YDs6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nzggXu5sm9l5aMtPmX7JVn5Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5XHdmpCXLF8AJoHRnASABAqsbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k3Br2iMj69OOQZBGDoCcPxWU.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:48
michaelvo schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:00:
Vandaag voor het eerst negatieve (kale) prijzen met mijn dynamische energiecontract, en heb Enphase ingesteld op AI optimalisatie. Volgens de uitleg gaat de opwek dan naar 0 zodra de prijs negatief is. Lijkt me ook logisch want je krijgt geld toe per afgenomen kWh. Gek genoeg zie ik nu dat de opwek exact gelijk is aan het verbruik. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, je hebt de energiebelasting (0,1108) en de btw (21%) niet ingevuld. De totaalprijs is namelijk nog niet negatief! ...7,1 ct/kWh op het laagste punt in mijn geval (Tibber). Dus er wordt nog niets gecurtailed/afgeknepen.
De energiebelasting (0,1108) vul je in bij "Betaald aan nutsbedrijf"...die is voor alle gebruikers tot 10000 kWh op jaarbasis hetzelfde.

• michaelvo
WillemP22 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:28:
[...]

Ja, je hebt de energiebelasting (0,1108) en de btw (21%) niet ingevuld. De totaalprijs is namelijk nog niet negatief! ...7,1 ct/kWh op het laagste punt in mijn geval (Tibber). Dus er wordt nog niets gecurtailed/afgeknepen.
De energiebelasting (0,1108) vul je in bij "Betaald aan nutsbedrijf"...die is voor alle gebruikers tot 10000 kWh op jaarbasis hetzelfde.
De totaalprijs zie je in de grafiek, die is júíst negatief omdát ik de energiebelasting en btw op 0 heb laten staan. Als ik daar getallen invul kom je ipv -5 cent op +7 cent en dan begrijp ik dat er niets zou gebeuren...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
WillemP22 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:20:
[...]

Van de CT die de productie meet, daarvan moet de pijl naar de meterkast wijzen. Die waarde beschouwd ie als positief. Dus juist NIET naar de panelen, al kun je dat logisch vinden. :) Maar dan krijgt de gateway verkeerde data en gaat ie met meldingen komen dat er CT's niet goed zitten.
Het gaat om de klem van de Shelly Pro EM, dus dat staat los van de gateway.

• WillemP22
michaelvo schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:02:
[...]

De totaalprijs zie je in de grafiek, die is júíst negatief omdát ik de energiebelasting en btw op 0 heb laten staan. Als ik daar getallen invul kom je ipv -5 cent op +7 cent en dan begrijp ik dat er niets zou gebeuren...
aha, ok vandaar. Inderdaad vreemd dat ie er dan anders mee omgaat.

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 05-04-2026 16:32 ]

• michaelvo
michaelvo schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een dag verder, en vandaag doet hij het wel goed. Stipt om 12.00u springt de opwek naar 0. Geen idee wat er gister mis ging...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GePaRTP-NIyTbECs7WoxQRHiGD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AA9Uc3lD8VNKmCTk8m6b9IUl.png?f=fotoalbum_large

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:33
michaelvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:04:
[...]

Een dag verder, en vandaag doet hij het wel goed. Stipt om 12.00u springt de opwek naar 0. Geen idee wat er gister mis ging...
[Afbeelding]
Kun je voor me een screenshot maken van je import & exporttarief
Hoe het er nu uit ziet bij je ?

• Coffeeroam
michaelvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook wel eens dat ik tweemaal iets moet instellen voordat de Gateway dat ook uitvoert, of dat iets pas met (veel) vertraging wordt uitgevoerd.
Vandaag gebruik ik de optie "power production limiting by Gateway" in Enlighten Manager om de export naar 0 te zetten. Vreemd genoeg duurt het wel een kwartier voordat het ook werkelijk zo is.

• michaelvo
HarryVSjoris schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:47:
[...]

Kun je voor me een screenshot maken van je import & exporttarief
Hoe het er nu uit ziet bij je ?
Hetzelfde als gisteren, heb niks veranderd, zie dit screenshot. Import en export staan precies gelijk.

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
ik heb een DHZ account, kan inloggen en zie mijn systeem staan - alleen zijn alle knoppen licht blauw en niet klikbaar - is er dan nog iets nodig?

(wil export belemmering tijdelijk uitzetten doordat mijn accu van ander fabrikaat wel gevoed blijft als deze export ziet - nu van AI op eigen gebruik gezet, gaat iets beter, maar moet dan in de app van de thuisaccu actief laden inplannen...)

Alvast bedankt voor ieders hulp,

• Coffeeroam
Pandabeer35 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:47:
ik heb een DHZ account, kan inloggen en zie mijn systeem staan - alleen zijn alle knoppen licht blauw en niet klikbaar - is er dan nog iets nodig?

(wil export belemmering tijdelijk uitzetten doordat mijn accu van ander fabrikaat wel gevoed blijft als deze export ziet - nu van AI op eigen gebruik gezet, gaat iets beter, maar moet dan in de app van de thuisaccu actief laden inplannen...)

Alvast bedankt voor ieders hulp,
Je moet nog even in je gebruikersaccount aangeven dat je DHZ account de "maintainer" is.
Dus uitloggen. Inloggen op gebruikersaccount. Dat aangeven. Uitloggen. Inloggen op je DHZ account. Dan zijn de knoppen aanklikbaar.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-04 20:15
Ik heb een Enphase systeem met 15 IQ7A micro's en een Envoy metered. Dit werkt allemaal prima, maar sinds kort heb ik een dynamisch energiecontract. Ik kwam erachter dat de stroomprijs vanmiddag (net) negatief wordt. Omdat ik niet wil betalen voor terugleveren, wil ik dat mijn systeem de productie dan beperkt tot wat mijn eigen huis verbruikt.

Dat blijkt te kunnen via de AI optimalisatie. Die heb ik ingeschakeld in de Enphase app, en ook dat ik een dynamisch contract heb dus dat hij moet rekenen met importtarieven.

Nu op dit moment is de stroomprijs negatief, maar hij lijkt de productie niet te beperken. Ik werd bij het inschakelen van de AI modus gewaarschuwd dat het 24 uur kan duren voordat het gaat werken, zou dat hierdoor komen en werkt het morgen wel goed? En hoe kan ik zien dat de AI modus de productie beperkt?

• Coffeeroam
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:18:
Ik heb een Enphase systeem met 15 IQ7A micro's en een Envoy metered. Dit werkt allemaal prima, maar sinds kort heb ik een dynamisch energiecontract. Ik kwam erachter dat de stroomprijs vanmiddag (net) negatief wordt. Omdat ik niet wil betalen voor terugleveren, wil ik dat mijn systeem de productie dan beperkt tot wat mijn eigen huis verbruikt.

Dat blijkt te kunnen via de AI optimalisatie. Die heb ik ingeschakeld in de Enphase app, en ook dat ik een dynamisch contract heb dus dat hij moet rekenen met importtarieven.

Nu op dit moment is de stroomprijs negatief, maar hij lijkt de productie niet te beperken. Ik werd bij het inschakelen van de AI modus gewaarschuwd dat het 24 uur kan duren voordat het gaat werken, zou dat hierdoor komen en werkt het morgen wel goed? En hoe kan ik zien dat de AI modus de productie beperkt?
Hij zal de teruglevering uitzetten als de totaalprijs negatief is, dus inclusief energiebelasting en BTW. Dat is vandaag niet het geval.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:29

De stroomprijs is nog niet negatief, de all-in prijs (dus met btw en overige kosten) is nu 13 cent. En kaal is de prijs nu -1 cent. Al is de prijs all-in net negatief, dan nog is het verschil klein, het is pas interessant als de all-in negatief in tientallen cents is om de teruglevering uit te schakelen.
Ik denk dat de AI instelling dus wel werkt, maar de all-in prijs is nog niet negatief (geweest) dit jaar.

• michaelvo

Lees even mijn posts van hierboven terug. Ik lever meer terug dan ik verbruik dus ik kan niet alles salderen. Daarom wil ik ook de productie beperken bij negatieve kale prijzen.

Ik heb daarom voor zowel import als export de energiebelasting in de app op 0 gezet (zie screenshots hierboven). Ik heb wél nog de inkoopvergoeding van Zonneplan van 2 cent ingevuld (dus pas onder de -2 cent kale prijs ga ik netto betalen).

Zondag eerste negatieve prijzen, toen deed hij het bij mij niet goed. Hij ging NOM'en. Maandag deed hij het wel. Ik had de tarieven al maanden geleden ingevuld, dus geen idee wat er zondag gebeurde. Maar als je dus invult wat ik heb dan zou het moeten (gaan) werken.

Als je meer verbruikt dan je opwekt moet je iig sowieso overal vanaf blijven ;).

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09

Ik ben een paar weken geleden overgestapt van Tibber naar Zonneplan en ik merk dat de 'stroomprijs per uur' iets verschilt omdat Tibber met kwartierprijzen werkt en Zonneplan met uurprijzen. Ik heb vandaag geen negatieve stroomprijs gezien in de Zonneplan app, wel bij Tibber. Gisteren heb ik rond het middaguur de import- en exporttarieven in de Enlighten app gezet en de export van panelen werd onmiddelijk stopgezet tot 15:55 uur 's middags. Dat is sowieso te zien in de Enlighten app zelf maar met een Homewizard kWh meter (of Home Assistant) is dit nog veel duidelijker te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYNkFNfMcSWYpKxtr7WbYhteLgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbM4lUQ6ZP2l042VxM7DH7cv.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:23
Oké een update van de 5P flex en de 5P single.
Op de IQ Gateway Metered: geen succes. Mag niet gemixed worden.
Op een extra IQ Gateway standaard: geen succes. Mag niet gemixed worden.
Op een extra IQ Gateway Metered: geen succes. Mag niet gemixed worden.

Ik kan de tweede Gateway wel instellen als zijnde de Gateway voor Opslag/Backup. Doe ik maar even niet omdat dat mijn eerste Metered al is met drie x 5P flex.

Dus vooralsnog kan dit dus niet binnen hetzelfde eco systeem. Schiet me nu te binnen, misschien moet ik de tweede Metered dan maar als een tweede (separate) installatie gaan instellen. Maar dan moet ik dus ook CT's gaan plaatsen. Hmm ga ik nog even over nadenken.

Hebben jullie nog suggesties? Heb ik iets over het hoofd gezien?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:55
Eddie_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:28:
Schiet me nu te binnen, misschien moet ik de tweede Metered dan maar als een tweede (separate) installatie gaan instellen. Maar dan moet ik dus ook CT's gaan plaatsen. Hmm ga ik nog even over nadenken.

Als je twee aparte installaties maakt, hoe wil je er dan voor zorgen dat ze elkaar niet gaan 'tegenwerken', of in een soort feedbackloop terechtkomen?

• PhilipsFan
Blurk62 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:42:
[...]

Ik ben een paar weken geleden overgestapt van Tibber naar Zonneplan en ik merk dat de 'stroomprijs per uur' iets verschilt omdat Tibber met kwartierprijzen werkt en Zonneplan met uurprijzen. Ik heb vandaag geen negatieve stroomprijs gezien in de Zonneplan app, wel bij Tibber. Gisteren heb ik rond het middaguur de import- en exporttarieven in de Enlighten app gezet en de export van panelen werd onmiddelijk stopgezet tot 15:55 uur 's middags. Dat is sowieso te zien in de Enlighten app zelf maar met een Homewizard kWh meter (of Home Assistant) is dit nog veel duidelijker te zien.[Afbeelding]
Maar bij jou lijkt het alsof de productie helemaal wordt stopgezet. Ik wil dat niet, ik wil dat hij voor m'n eigen huis wel blijft opwekken zodat ik over die kwhs ook geen energiebelasting hoef te betalen.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:28:
Oké een update van de 5P flex en de 5P single.
Op de IQ Gateway Metered: geen succes. Mag niet gemixed worden.
Op een extra IQ Gateway standaard: geen succes. Mag niet gemixed worden.
Op een extra IQ Gateway Metered: geen succes. Mag niet gemixed worden.

Ik kan de tweede Gateway wel instellen als zijnde de Gateway voor Opslag/Backup. Doe ik maar even niet omdat dat mijn eerste Metered al is met drie x 5P flex.

Dus vooralsnog kan dit dus niet binnen hetzelfde eco systeem. Schiet me nu te binnen, misschien moet ik de tweede Metered dan maar als een tweede (separate) installatie gaan instellen. Maar dan moet ik dus ook CT's gaan plaatsen. Hmm ga ik nog even over nadenken.

Dus ook niet als je de 5P flex als éénfasig opstelt? Dus je laat het jumperblok zitten, waardoor het een eenfasebatterij is.

Hier moet Enphase iets aan doen. Ik heb de indruk uit de antwoorden van Enphase dat het "nog niet" kan, maar misschien later wel.
Als ze dat wat zekerder zouden kunnen toezeggen, dan zou men alvast flexphase bij enkelfasige kunnen bijplaatsen, om dan op een later tijdstip het jumperblokje eruit te halen.

• WillemP22
a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:37:
[...]

Als je twee aparte installaties maakt, hoe wil je er dan voor zorgen dat ze elkaar niet gaan 'tegenwerken', of in een soort feedbackloop terechtkomen?
Als je beide systemen op AI-optimalisatie instelt gaat dat werken, kan ik uit ervaring vertellen.
Ik heb een Gateway metered met de 10T. en een system controller (incl andere metered) met een 5P.
@Eddie_ yep, die 2e gateway heeft dan ook CTs nodig, die productie en consumptie meten.

• michaelvo
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:38:
[...]

Maar bij jou lijkt het alsof de productie helemaal wordt stopgezet. Ik wil dat niet, ik wil dat hij voor m'n eigen huis wel blijft opwekken zodat ik over die kwhs ook geen energiebelasting hoef te betalen.
Die situatie is in 2026 nog niet van toepassing. Je hebt nu 2 scenario's met een dynamisch contract:

1. Je hebt jaarrond minder opbrengst dan verbruik. In dat geval zonnepanelen altijd aanlaten, tenzij de prijs inclusief belastingen negatief wordt (wat nooit gebeurd).
2. Je hebt jaarrond meer opbrengst dan verbruik. In dat geval zonnepanelen uit bij negatieve kale prijzen, met een kleine correctie voor de inkoop/verkoopvergoeding. Je krijgt dan namelijk geld toe voor het gebruiken van het net.

In 2027 mag je NOM gaan draaien :). En als je dynamische energiecontract niet per 1 januari loopt moet je even rekenen wat je verbruik/opbrengst in de resterende maanden gaat zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door michaelvo op 07-04-2026 20:03 ]

• Eddie_
@Coffeeroam Ik heb ze als drie fase ingesteld en dat laat ik ook zo. Maar ik denk dat de 5P flex een 5P flex blijft ongeacht in welke configuratie hij draait (enkel of drie fase).

• PhilipsFan
michaelvo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:59:
[...]

Die situatie is in 2026 nog niet van toepassing. Je hebt nu 2 scenario's met een dynamisch contract:

1. Je hebt jaarrond minder opbrengst dan verbruik. In dat geval zonnepanelen altijd aanlaten, tenzij de prijs inclusief belastingen negatief wordt (wat nooit gebeurd).
2. Je hebt jaarrond meer opbrengst dan verbruik. In dat geval zonnepanelen uit bij negatieve kale prijzen, met een kleine correctie voor de inkoop/verkoopvergoeding. Je krijgt dan namelijk geld toe voor het gebruiken van het net.

In 2027 mag je NOM gaan draaien :). En als je dynamische energiecontract niet per 1 januari loopt moet je even rekenen wat je verbruik/opbrengst in de resterende maanden gaat zijn.
Ik snap het, bij mij is scenario 2 van toepassing. Eerder wekte ik ongeveer hetzelfde op als ik ook verbruikte, maar ik heb een paar panelen bijgeplaatst op het oosten (fijn he, Enphase, probeer met een stringomvormer maar eens een paar panelen op een andere richting bij te plaatsen) dus ik wel nu wel meer op dan ik verbruik.

Ik zal de inkoopvergoeding van Frank Energie opzoeken en invoeren in de Enphase app. Dan zou het moeten werken.

Dan is er nog een mogelijkheid. Bij Frank Energie krijg je 15% terugleverbonus als Frank je zonnepanelen mag besturen. Ik vraag me af hoe dat werkt en of dat uit kan. Iemand daar ervaring mee?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:17
Als je een Enphase installatie op je dak hebt en je hebt 0 op de meter aangezet, kan je dan nog wel een thuisaccu van een ander merk toepassen? Gaat de gateway dan niet knijpen als je rond de nullijn komt?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
Heeft iemand met een enphase lader zich aangemeld voor ERE certificaten?
De enphase charger 2 heeft volgens de specs een mid meter.
En volgens deze site https://www.lekkerladen.com/ is de laadpaal geschikt ervoor.
Ik heb er 2 neem ook aan dat ik ze beide kan aanmelden dan.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:26
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 03:56:
Als je een Enphase installatie op je dak hebt en je hebt 0 op de meter aangezet, kan je dan nog wel een thuisaccu van een ander merk toepassen? Gaat de gateway dan niet knijpen als je rond de nullijn komt?
Ik kan het mis hebben maar zolang je de batterij aan het laden bent is het gewoon een verbruiker. Dus hoeft er nog niet naar nul worden geknepen.

• a2aan
mike123 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:37:
[...]

Ik kan het mis hebben maar zolang je de batterij aan het laden bent is het gewoon een verbruiker. Dus hoeft er nog niet naar nul worden geknepen.
Maar als de batterij óók de nul probeert te houden, kunnen ze elkaar wel negatief beïnvloeden.

Volgens mij heeft iemand hier wel eens de work-around geopperd om Enphase op 100W export te zetten. Dan gaat een batterij die nul ambieert steeds meer verbruiken, tot de max bereikt is.

• Eddie_
a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:37:
[...]

Ik ga toch voor een tweede systeem om die ene 5P aan te kunnen sturen. Daarna ga ik kijken of ik iets met Homeassistant kan doen. Lukt dat niet dan ga ik "gewoon" de AI optimalisatie gebruiken.

Ik wilde eigenlijk de tweede Gateway bij de 5P hebben hangen (in de schuur) maar als ik daar ook CT's aan moet koppelen dan wordt dat wel een dingetje. Dus een tweede Gateway in de meterkast plaatsen en dan de communicatie laten verlopen via een netwerkkabel (die heb ik gelukkig nog over).

• Eddie_
Mocht je NOM willen draaien met een ander merk accu dan is het wellicht beter om die accu aan te sturen via Homeassistant (oid). Ik doe dat met mijn Marstek accu ook (alhoewel ik geen NOM draai).

• a2aan
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:07:
Ik wilde eigenlijk de tweede Gateway bij de 5P hebben hangen (in de schuur) maar als ik daar ook CT's aan moet koppelen dan wordt dat wel een dingetje. Dus een tweede Gateway in de meterkast plaatsen en dan de communicatie laten verlopen via een netwerkkabel (die heb ik gelukkig nog over).
Kan je die netwerkkabel niet gebruiken voor de CT-signalen, of komt die kabel niet tot in de meterkast? Of ben ik sowieso aan het halucineren?

• Eddie_
Ik moet zes CT's in de meterkast gebruiken. Dus zes aderparen. En een netwerkkabel heeft maar vier aderparen. Dan zou ik nog een netwerkkabel moeten trekken. En in de kruipruimte is dat zeker geen probleem Maar van de woning naar de schuur...
(er lopen al 3 AC kabels plus 3 netwerkkabels, vind ik eigenlijk wel voldoende :))

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:04:
@Coffeeroam Ik heb ze als drie fase ingesteld en dat laat ik ook zo. Maar ik denk dat de 5P flex een 5P flex blijft ongeacht in welke configuratie hij draait (enkel of drie fase).
Enphase schrijft in de installatie-instructies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/061Brx05aKNE5-hvWIfyxG59EuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJMRQf9yJtj4eZaxcixrBh9R.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dan dus standaard een eenfasebatterij, zeggen ze zelf. Dan zou je hem moeten kunnen combineren met andere eenfasebatterijen.

• Eddie_
@Coffeeroam Nee, het is en blijft een Flexphase accu. Of je hem nu enkel fase inzet of op drie fasen. Zoals Enphase het nu heeft ingesteld gaan die gewoon niet samen werken in één systeem.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:17:
@Coffeeroam Nee, het is en blijft een Flexphase accu. Of je hem nu enkel fase inzet of op drie fasen. Zoals Enphase het nu heeft ingesteld gaan die gewoon niet samen werken in één systeem.
Dan is op zijn minst Enphase onduidelijk geweest in de installatiehandleiding. Er staat bijvoorbeeld ook op pagina 29:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcPp7KHOpDckJ0_-9NRuepLGUuk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0W4MwmzHAa4Wshxib7rI2hqA.jpg?f=user_large

Hoe moet ik dat dan anders interpreteren dan dat je die flex 5P in een single phase configuration kunt gebruiken?
Als je huis éénfasig is moet je ze met jumperblok in hetzelfde systeem kunnen gebruiken.

Of bedoelen ze dan: "je moet het jumper block niet verwijderen in een éénfase configuratie, maar het heeft ook geen zin om het te laten zitten, want ook dan zal hij niet werken?"

Waarom hebben ze dan dat jumper blok er überhaupt in gezet, als het toch niet kan?

• Eddie_
Nog één keer. De flexphase is technisch anders dan de gewone 5P. Die gaan op dit moment op geen enkele manier samen werken in één systeem.

De flexphase kan ingezet worden als enkel fase of drie fase (ongeacht wat je kiest het blijft een 5P flexphase!). Standaard wordt de flexphase uitgerust met een jumperblok zodat hij enkel fase aangesloten kan worden (voor die mensen die een enkel fase hoofdaansluiting hebben). Heb je drie fase en wil je de accu ook als drie fase aansluiten dan verwijder je het jumperblok.

Je kan prima meerdere flexphase accu's op enkel fase instellen en parallel aan elkaar aansluiten.

Misschien is Enphase onduidelijk geweest in hun installatiehandleiding maar misschien ook niet. Misschien ben ik ook niet duidelijk. Maar ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:40:
Nog één keer. De flexphase is technisch anders dan de gewone 5P. Die gaan op dit moment op geen enkele manier samen werken in één systeem.

De flexphase kan ingezet worden als enkel fase of drie fase (ongeacht wat je kiest het blijft een 5P flexphase!). Standaard wordt de flexphase uitgerust met een jumperblok zodat hij enkel fase aangesloten kan worden (voor die mensen die een enkel fase hoofdaansluiting hebben). Heb je drie fase en wil je de accu ook als drie fase aansluiten dan verwijder je het jumperblok.

Je kan prima meerdere flexphase accu's op enkel fase instellen en parallel aan elkaar aansluiten.

Misschien is Enphase onduidelijk geweest in hun installatiehandleiding maar misschien ook niet. Misschien ben ik ook niet duidelijk. Maar ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen.
Ik begrijp het uiteindelijk op deze manier:
Technisch gedraagt een 5P flexphase-met-jumperblock zich als een éénfase 5P. Deze zijn technisch/elektrisch best aan elkaar te verbinden op die ene fase, omdat ze immers beide als éénfasig zijn geconfigureerd.
Maar deze combinatie wordt niet door Enphase ondersteund als officiële systeemconfiguratie.

• Bouwertje
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 03:56:
Zijn er hiervoor ervaringsdeskundige?

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:35
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:01:
[...]

Zijn er hiervoor ervaringsdeskundige?
nee , volgens mij niet , jemoet hem op 150 watt terug levering zetten dan werkt je stekker accu wel

• Bouwertje
De Enphase accu zal best heel mooi zijn en goed samenwerken maar ik vind hem nog wel erg duur. Vandaar mijn vraag. Kan je de terugleveren overigens met een normaal gebruikersaccount veranderen?

• a2aan
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:07:
De Enphase accu zal best heel mooi zijn en goed samenwerken maar ik vind hem nog wel erg duur. Vandaar mijn vraag. Kan je de terugleveren overigens met een normaal gebruikersaccount veranderen?
Nee. Dat is een van mijn grootste frustraties als het om Enphase gaat: als 'normale' eindgebruiker krijg je maar zeer beperkte instelmogelijkheden, en volgens mij ook minder (diagnostische) informatie dsn de installateur.

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:08:
Ik moet zes CT's in de meterkast gebruiken. Dus zes aderparen. En een netwerkkabel heeft maar vier aderparen. Dan zou ik nog een netwerkkabel moeten trekken. En in de kruipruimte is dat zeker geen probleem Maar van de woning naar de schuur...
(er lopen al 3 AC kabels plus 3 netwerkkabels, vind ik eigenlijk wel voldoende :))
Die 2e gateway hoeft niet per sé in de schuur. Een netwerkkabel is te gebruiken also contr-cable al wil Enphase daar niets van weten. Het liefst leg je natuurlijk n kabel die beter aan de juiste specs voldoet, maar het valt te proberen.

• Eddie_
@WillemP22 Mijn huidige control cable is al een UTP kabel en dat werkt prima. En de tweede gewoon in de meterkast is geen probleem. Was alleen wat gemakkelijker geweest als deze in de schuur bij de 5P had gekund. Weer een projectje voor komend weekend :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:43
blb4 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:03:
[...]

Op dit moment is er nog geen noodzaak, dat komt mogelijk na afschaffing salderingsregeling. Ik heb een standaard gateway en heb in principe geen reden voor een metered versie, mijn gehele installatie monitor ik met een ander systeem. Ik wil in elk geval voorbereid zijn voor als 't wel nodig / gewenst kan zijn om teruglevering terug te schroeven.
Update: Omdat dus toch duidelijk is dat met een Standard IQ Gateway de productie softwarematig alleen uit/aan gezet kan worden heb ik toch maar een Metered IQ Gateway gekocht en gisteren geïnstalleerd met 3 Productie CT's. Net getest, ik kan nu via Home Assistant de productie beperken tot een bepaald vermogen d:)b. Inmiddels is de ferrarismeter ook vervangen door een slimme meter dus we zijn weer 2 stapjes dichterbij 1 januari 2027.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:50
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:59:
[...]

Update: Omdat dus toch duidelijk is dat met een Standard IQ Gateway de productie softwarematig alleen uit/aan gezet kan worden heb ik toch maar een Metered IQ Gateway gekocht en gisteren geïnstalleerd met 3 Productie CT's. Net getest, ik kan nu via Home Assistant de productie beperken tot een bepaald vermogen d:)b. Inmiddels is de ferrarismeter ook vervangen door een slimme meter dus we zijn weer 2 stapjes dichterbij 1 januari 2027.
Goedemorgen blb4 en anderen :) , ik heb mijn standard gateway vorige week ook vervangen naar een metered versie met 6 CT's. Ik heb installer rechten, de firmware inmiddels geupdate naar D8.3.5167, maar het is behoorlijk zoeken in de enlighten web ui / app naar diverse opties. Hoe heb je dit precies binnen HA geregeld? Ik heb de integratie Enphase Envoy (Installer) Version 0.8.3 draaien, maar moet je eerst niet wat instellen in dit enphase / enlighten menu? Wat heb je precies hierin ingesteld? En moet het grid profile ook aangepast worden (staat nu op: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uddlB3Q-CYlJdyUmzBB8_K3xTG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KB41n7bESsWrZEgmhBiMfLAp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 10:22 ]

• blb4
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
[...]

Goedemorgen blb4 en anderen :) , ik heb mijn standard gateway vorige week ook vervangen naar een metered versie met 6 CT's. Ik heb installer rechten, de firmware inmiddels geupdate naar D8.3.5167, maar het is behoorlijk zoeken in de enlighten web ui / app naar diverse opties. Hoe heb je dit precies binnen HA geregeld? Ik heb de integratie Enphase Envoy (Installer) Version 0.8.3 draaien, maar moet je eerst niet wat instellen in dit enphase / enlighten menu? Wat heb je precies hierin ingesteld? En moet het grid profile ook aangepast worden (staat nu op: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2) [Afbeelding]
Die HA integratie & netprofiel heb ik ook. In HA zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNzTG02kY_T7YO4WTkcN9brKjUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQDSRbzAlSWRjBuDa71S2Lg2.png?f=fotoalbum_large
Ik kan 't vermogen beperken met een automatisering, b.v. tot 500W:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Enphase Production limiting test
description: via this automation the power can be limited
triggers: []
conditions: []
actions:
  - action: enphase_envoy.enable_dpel
    data:
      slew_rate: 100
      watt: 500
      export_limit: false
mode: single

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Ik heb een vraag over clipping.
Ik weet dat er hier genoeg over te lezen is, en ik denk ook wel dat ik de achtergrond etc. snap.

Wat ik mij echter nog steeds afvraag: Wat is nog acceptabel ?
Ik ben verhuisd en bij mijn nieuwe huis heb ik ook een enphase installatie gekregen.
Tot nu toe, geen vragen en of problemen, maar het valt mij nu op dat elke dag een uur of 4 op maximaal staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEX8CX6xjqQso3uxuIzxLJ2gm88=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c4Z0h5PWSWUs0DcX52jYdGsX.png?f=user_large

Ik heb 16 stuks 405wp panelen op het zuiden op ongeveer 45 graden met iq7+ omvormers.
De max is ook gelijk aan 16x de max van 295w.

Is 4 uur het gevolg van perfecte omstandigheden? dan lijkt mij dat acceptabel. Ik heb echter geen idee, Is er iemand die dit wat kan verduidelijken ?

• diamanten
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:57:
[...]

Die HA integratie & netprofiel heb ik ook. In HA zie ik:
[Afbeelding]
Ik kan 't vermogen beperken met een automatisering, b.v. tot 500W:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Enphase Production limiting test
description: via this automation the power can be limited
triggers: []
conditions: []
actions:
  - action: enphase_envoy.enable_dpel
    data:
      slew_rate: 100
      watt: 500
      export_limit: false
mode: single
Ok, dank voor de info. Ik wil niet de productie van mijn zonnepanelen beperken (Production), maar de teruglevering van mijn zonnepanelen aan het net beperken (Export). Kun je dat ook zo regelen?

• a2aan
VolvoGek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:06:
Ik weet dat er hier genoeg over te lezen is, en ik denk ook wel dat ik de achtergrond etc. snap.

Ik ben verhuisd en bij mijn nieuwe huis heb ik ook een enphase installatie gekregen.
Tot nu toe, geen vragen en of problemen, maar het valt mij nu op dat elke dag een uur of 4 op maximaal staat.

[Afbeelding]

Ik heb 16 stuks 405wp panelen op het zuiden op ongeveer 45 graden met iq7+ omvormers.

Is 4 uur het gevolg van perfecte omstandigheden? dan lijkt mij dat acceptabel. Ik heb echter geen idee, Is er iemand die dit wat kan verduidelijken ?
De grens tussen acceptabel en onacceptabel is subjectief. Als ik jouw grafieken zie dat wordt er een flink stuk van de berg 'afgetopt'. Of het in de zomer nóg erger wordt weet ik niet, want dan gaan je panelen ook meer last krijgen van hogere temperaturen.

Ik wordt niet heel vrolijk als ik jouw grafieken zie (van mezelf heb ik het gelukkig niet zo scherp in beeld), maar alles vervangen kost veel, en levert (relatief) weinig op...

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:25
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ok, dank voor de info. Ik wil niet de productie van mijn zonnepanelen beperken (Production), maar de teruglevering van mijn zonnepanelen aan het net beperken (Export). Kun je dat ook zo regelen?
Ja, dat kan. Dan moet je "export_limit: true" doen.
Dan kijkt hij volgens mij naar de Export i.p.v. Productie

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• blb4
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ik heb geen Consumptie CT's, ik wil HA als EMS gebruiken. Jij hebt die wel, dan kan je volgens mij in diezelfde actie
code:
1
Export_limit: true
zetten en dan denk ik bij
code:
1
watt: 0

• diamanten
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb geen Consumptie CT's, ik wil HA als EMS gebruiken. Jij hebt die wel, dan kan je volgens mij in diezelfde actie
code:
1
Export_limit: true
zetten en dan denk ik bij
code:
1
watt: 0
Dank, gevonden in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OLItkG7AbK1-6QEr7-0m56aZVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WFSbpOVYpsRHlwKsE4ckn8wd.png?f=user_large
Hebben jullie nog aanbevelingen voor de waarden van de slew rate en voor het wattage? Ik dacht dat ik 'ergens' (maar waar :-( ) had gelezen dat het niet handig is om het wattage op 0 te zetten, maar iets er boven? En de slew rate boven de 100?

[ Voor 3% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 12:45 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:18
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:44:
[...]

Dank, gevonden in HA.
[Afbeelding]
Hebben jullie nog aanbevelingen voor de waarden van de slew rate en voor het wattage? Ik dacht dat ik 'ergens' (maar waar :-( ) had gelezen dat het niet handig is om het wattage op 0 te zetten, maar iets er boven? En de slew rate boven de 100?
Zie mijn post op 4 maart 2026.
Deze ook: https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Ik denk dat de slew rate arbitrair is. Gewoon proberen. Als je een waterkoker o.i.d. gebruikt dan wil je 'm 't liefst zo hoog mogelijk hebben denk ik. 500W/s?

Zie https://gathering.tweaker...message/84967054#84967054. Daar zijn op dit moment ook een aantal mensen er mee aan de gang.

[ Voor 7% gewijzigd door GJzon op 09-04-2026 13:23 ]

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:21:
[...]

De grens tussen acceptabel en onacceptabel is subjectief. Als ik jouw grafieken zie dat wordt er een flink stuk van de berg 'afgetopt'. Of het in de zomer nóg erger wordt weet ik niet, want dan gaan je panelen ook meer last krijgen van hogere temperaturen.

Ik wordt niet heel vrolijk als ik jouw grafieken zie (van mezelf heb ik het gelukkig niet zo scherp in beeld), maar alles vervangen kost veel, en levert (relatief) weinig op...
Vervangen was ook niet mijn plan, het is wat het is.. Ik heb het mu eenmaal zo gekocht en de iq7+ is volgens enphase goed icm met de panelen. Dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Ik zie wel dat de productie al om 7.00 start... weliswaar een heel klein beetje.. maar toch dat is dan wel weer aardig.

• diamanten
GJzon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:20:
[...]

Zie mijn post op 4 maart 2026.
Deze ook: https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Ik denk dat de slew rate arbitrair is. Gewoon proberen. Als je een waterkoker o.i.d. gebruikt dan wil je 'm 't liefst zo hoog mogelijk hebben denk ik. 500W/s?

Zie https://gathering.tweaker...message/84967054#84967054. Daar zijn op dit moment ook een aantal mensen er mee aan de gang.
Werkt inmiddels als een speer! Binnen 15 seconden terugschakelen van 6500W export naar de ingestelde waarde van 500W (en weer opschakelen). :)

• Blurk62

[Afbeelding]

Hier 15 panelen van 425 Wp = 6375 Wp. Deze zijn door de installateur gecombineerd met IQ8plus omvormers met een totaal vermogen van 4,5 kW. Op 7 april topte de opwek tussen 10:05 en 15:25 uur af rond de 4450 W. Een stuk langer dan bij jou. Op 11 augustus vorig jaar gebeurde dit tussen 10:35 en 14:50 uur.

Dit zijn beide dagen geweest met maximaal haalbare zonopbrengst. Ik heb niet meer dan 8 maanden aan gegevens via een Homewizard kWh meter maar als ik kijk naar hoe vaak clipping voorkomt valt dat eigenlijk reuze mee.

Ik heb het dak van mijn nieuwbouw woning helemaal vol laten leggen op basis van (verkeerd begrepen?) advies in een ander topic. Hierdoor heb ik eigenlijk zoveel overschot dat clipping sowieso totaal oninteressant is 8)7

• a2aan
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:23:
Ik heb het dak van mijn nieuwbouw woning helemaal vol laten leggen op basis van (verkeerd begrepen?) advies in een ander topic. Hierdoor heb ik eigenlijk zoveel overschot dat clipping sowieso totaal oninteressant is 8)7
Ja, daar heb je ook weer helemaal gelijk in. Op momenten dat clipping (vooral) optreedt, was de gemiste PV-opwek waarschijnlijk toch 'overbodig'.

Maar je dak zo vol mogelijk met panelen is helemaal zo gek nog niet, dan heb je in de winter in ieder geval maximale opbrengst (en dan speelt clippen niet).

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40
Inderdaad, ik heb hier ook vol gelegd. Ja dik overschot in de zomer, maar in de winter is alles welkom. Straks na de salderingsregeling instellen dat er niet (te veel) wordt terug geleverd.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• GJzon
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:02:
[...]

Werkt inmiddels als een speer! Binnen 15 seconden terugschakelen van 6500W export naar de ingestelde waarde van 500W (en weer opschakelen). :)
En je weet zeker dat de zon niet even achter de wolken verdween??

• GJzon
:9~

[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 09-04-2026 19:19 ]

• diamanten
Ha ha, nee hoor met 32 panelen hebben we alleen last van een zonsverduistering. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c3JUbfC1iwZfJXfQNCzGxZUdbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAEk2hAK0puoSNvUnZQ9iMnJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 19:24 ]

• mike123

[Afbeelding]

Mijn 10 panelen op ZO, 45 graden dak toppen ook veel af. Ook wel eens 3 of 4 uur per dag.
10 panelen van 390 Wp met IQ7+ micro omvormers.
Ik heb een paar jaar geleden in een ander topic ook de vraag gesteld of ik niet beter een model hoger moest kopen die niet een max heeft van 295W.
Iemand heeft dat toen uitgerekend en als ik de duurdere versie zou kopen dan zou ik de panelen ruim 20 jaar ofzo op dak moeten laten liggen om de meerprijs terug te verdienen.
Aftoppen ziet er een beetje zielig uit maar als je zelf de parabool zou doortekenen valt het best wel mee.
Gisteren hebben ze 2 uur 58 minuten en vandaag 1 uur en 50 minuten afgetopt.(Ik laat een timer meelopen als het vermogen van de panelen boven de 2950W zit in Homey)
Maar als je er niet tegen kan is het lastig.

• GJzon
mike123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:48:
[...]

Mijn 10 panelen op ZO, 45 graden dak toppen ook veel af. Ook wel eens 3 of 4 uur per dag.
10 panelen van 390 Wp met IQ7+ micro omvormers.
Ik heb een paar jaar geleden in een ander topic ook de vraag gesteld of ik niet beter een model hoger moest kopen die niet een max heeft van 295W.
Iemand heeft dat toen uitgerekend en als ik de duurdere versie zou kopen dan zou ik de panelen ruim 20 jaar ofzo op dak moeten laten liggen om de meerprijs terug te verdienen.
Aftoppen ziet er een beetje zielig uit maar als je zelf de parabool zou doortekenen valt het best wel mee.
Gisteren hebben ze 2 uur 58 minuten en vandaag 1 uur en 50 minuten afgetopt.(Ik laat een timer meelopen als het vermogen van de panelen boven de 2950W zit in Homey)
Maar als je er niet tegen kan is het lastig.
Zonnepanelen degraderen. Na 20 jaar wil je nog steeds voldoende uit je panelen kunnen halen. Dat was voor mij de reden om een grotere paneel te kiezen dan de inverter aan kan.
Nu het salderen bijna is afgelopen wil je in voor- en najaar toch zoveel mogelijk energie kunnen genereren. Dan is het fijn dat de panelen een grotere wattage hebben.

• Blurk62
Gisteren iets opmerkelijks gezien. Dankzij het AI Optimalisatie profiel werden mijn zonnepanelen om ongeveer 12:15 uur uitgezet. Ik zette toen de vaatwasser aan om van het negatieve stroom tarief gebruik te maken maar een uur later ontdekte ik dat de stroom niet uit het net maar uit mijn volle HW PiB werd gehaald, lekker slim van HW |:(

Ik heb de PiB meteen geforceerd laten laden naar 100%. Wat bleek: de panelen gingen weer stroom leveren en wel precies genoeg om het laden van de PiB en de rest van de stroomvraag in huis te dekken. Daarna gingen ze nog even uit tot de stroomprijs weer positief was. Het lijkt er op dat er meer AI in het AI profiel zit dan alleen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIOZCSr28v8jr-QbW6uE3Y770XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31XpRP3vinFDq9BInjY9prl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0COloRc_J3li02kuUk4IjwgF04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uF1z3rE2QxzV42w7M4lmiC90.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWBOmlEH-C7Km7DOmOATZvg_TMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrxVsMGLVYUvE9zggaffjWmF.jpg?f=fotoalbum_tile

• michaelvo
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:28:
Gisteren iets opmerkelijks gezien. Dankzij het AI Optimalisatie profiel werden mijn zonnepanelen om ongeveer 12:15 uur uitgezet. Ik zette toen de vaatwasser aan om van het negatieve stroom tarief gebruik te maken maar een uur later ontdekte ik dat de stroom niet uit het net maar uit mijn volle HW PiB werd gehaald, lekker slim van HW |:(

Ik heb de PiB meteen geforceerd laten laden naar 100%. Wat bleek: de panelen gingen weer stroom leveren en wel precies genoeg om het laden van de PiB en de rest van de stroomvraag in huis te dekken. Daarna gingen ze nog even uit tot de stroomprijs weer positief was. Het lijkt er op dat er meer AI in het AI profiel zit dan alleen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb jij wel exact hetzelfde ingevuld bij zowel import als export zodat er in de grafiek ook exact dezelfde prijzen staan? Een klein verschil kan met de minimale prijsverschillen in die periode verklaren dat hij het ene kwartier op 0 staat en het andere kwartier NOM't.

Dat gezegd hebbende, ik had dus ook de ene dag NOM (1e paasdag) en de andere twee dagen (maandag en gister) 0. Wel consequent over de hele dag dus gooi eerste paasdag op opstartproblemen :).

• jeddie007
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-04 09:18
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:36:
[...]

Heb jij wel exact hetzelfde ingevuld bij zowel import als export zodat er in de grafiek ook exact dezelfde prijzen staan? Een klein verschil kan met de minimale prijsverschillen in die periode verklaren dat hij het ene kwartier op 0 staat en het andere kwartier NOM't.

Dat gezegd hebbende, ik had dus ook de ene dag NOM (1e paasdag) en de andere twee dagen (maandag en gister) 0. Wel consequent over de hele dag dus gooi eerste paasdag op opstartproblemen :).
Ik heb sinds vandaag die ct spoelen en kan dus ook aan ai optimalisatie doen. Ik zag dat de kale prijs vandaag onder 0 ging, maar ik was toch aan het terugleveren. Voor alles wat ik meer teruglever dan afneem krijg ik toch enkel de kale prijs?

Ik lever jaarrond misschien wel 6-7x meer terug dan mijn verbruik. Dus ik wil toch niet terugleveren als de kale prijs onder 0 is. Kan ik dat met de juiste instelling regelen? Je kan import en export tarieven invoeren, maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet duidelijk kan vinden wat ik daar invoer.

Ik zit overigens bij tibber. Mocht jij of iemand anders antwoord hebben dan hoor ik het graag.

• mike123
GJzon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:13:
[...]

Zonnepanelen degraderen. Na 20 jaar wil je nog steeds voldoende uit je panelen kunnen halen. Dat was voor mij de reden om een grotere paneel te kiezen dan de inverter aan kan.
Nu het salderen bijna is afgelopen wil je in voor- en najaar toch zoveel mogelijk energie kunnen genereren. Dan is het fijn dat de panelen een grotere wattage hebben.
Dat wist ik.
Mijn antwoord was een reaktie op @VolvoGek of het acceptabel was met de hoeveelheid aftoppen van de panelen. En ik heb verteld wat ze mij hebben uitgelegd toen.
Bedankt ook voor de uitleg.

• Blurk62
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:36:
[...]

Nee. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 6300kWh teruggeleverd en 1300kWh afgenomen. Tibber saldeert pas na 12 maanden, daarom kreeg ik 9 maanden ten onrechte energiebelasting over mijn teruglevering die ik aan het eind van het jaar moest terugbetalen. Ik wil daarom in het export tarief geen rekening houden met de energiebelasting. Als het kale tarief negatief is, mogen de panelen (gedeeltelijk) uit tot NOM.

Wat je precies in moet vullen is vaag maar ik heb dit gedaan:
Export (Zonneplan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBQjegkpyMFcoa1eUj4brd31mKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FdsZuED7HjMnAJIeieKv0tj.jpg?f=fotoalbum_tile
Import:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q2okUMIXNAbupb_aYvG9YqhCg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht9ubBYo38hZZrZSl9N305RC.jpg?f=fotoalbum_tile

Die €0,1108 haalde ik hier vandaan. Met deze waardes ziet de HW grafieken er in ieder geval netjes uit. Nu alleen nog een tweede PiB om die vervelende paarse piek weg te werken ;)

• SpikeHome
Zie voor de geïnteresseerde dit toevallig

v&a aangeboden: 28 zonnepanelen 310Wp + Enphase IQ7 (compleet systeem)

Set met 28 panelen en iq7

Edit:
Ik weet niet of ik die link wel mocht plaatsen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 09-04-2026 22:17 ]

• michaelvo
jeddie007 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:00:
[...]

Ik heb sinds vandaag die ct spoelen en kan dus ook aan ai optimalisatie doen. Ik zag dat de kale prijs vandaag onder 0 ging, maar ik was toch aan het terugleveren. Voor alles wat ik meer teruglever dan afneem krijg ik toch enkel de kale prijs?

Ik lever jaarrond misschien wel 6-7x meer terug dan mijn verbruik. Dus ik wil toch niet terugleveren als de kale prijs onder 0 is. Kan ik dat met de juiste instelling regelen? Je kan import en export tarieven invoeren, maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet duidelijk kan vinden wat ik daar invoer.

Ik zit overigens bij tibber. Mocht jij of iemand anders antwoord hebben dan hoor ik het graag.
Dat zeg je goed, bij meer teruglevering dan verbruik wil je niks opwekken bij negatieve kale tarieven. Als je alles op 0 zet bij zowel import als export zou hij dit moeten doen. Dus 0 terugleververgoeding, 0 betalen aan nutsbedrijf en 0% btw.

• michaelvo
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:10:
[...]

Nee. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 6300kWh teruggeleverd en 1300kWh afgenomen. Tibber saldeert pas na 12 maanden, daarom kreeg ik 9 maanden ten onrechte energiebelasting over mijn teruglevering die ik aan het eind van het jaar moest terugbetalen. Ik wil daarom in het export tarief geen rekening houden met de energiebelasting. Als het kale tarief negatief is, mogen de panelen (gedeeltelijk) uit tot NOM.

Wat je precies in moet vullen is vaag maar ik heb dit gedaan:
Export (Zonneplan):
[Afbeelding]
Import:
[Afbeelding]

Die €0,1108 haalde ik hier vandaan. Met deze waardes ziet de HW grafieken er in ieder geval netjes uit. Nu alleen nog een tweede PiB om die vervelende paarse piek weg te werken ;)
Met deze waardes gaat hij idd naar NOM bij kale prijzen lager dan -2 cent.

Edit: foutje mijn kant

[ Voor 4% gewijzigd door michaelvo op 09-04-2026 22:44 ]

• Blurk62
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:25:
[...]

Met deze waardes gaat hij idd naar NOM bij kale prijzen lager dan -2 cent. Je moet wel de ex btw bedragen invullen trouwens, je hebt nu incl btw gedaan. Of de btw op 0% zetten zelfde resultaat.
Hmmm, is dat wel zo? Dat is een slecht formulierontwerp dan (dat is het sowieso). Ik lees het als dat je met het vinkje aangeeft dat het bedrag dat je hebt ingevuld inclusief BTW is. Als je vervolgens teruggaat zie je bij "Uitsplitsing electriciteitstarief " -€0,01653 staan en de tekst "Tarieven exclusief BTW". Klopt precies toch?

Het zou zoveel makkelijker (en klantvriendelijker) zijn als je gewoon je leverancier kon selecteren en dat de waardes dan automatisch werden ingevuld!

• michaelvo
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:41:
[...]

Hmmm, is dat wel zo? Dat is een slecht formulierontwerp dan (dat is het sowieso). Ik lees het als dat je met het vinkje aangeeft dat het bedrag dat je hebt ingevuld inclusief BTW is. Als je vervolgens teruggaat zie je bij "Uitsplitsing electriciteitstarief " -€0,01653 staan en de tekst "Tarieven exclusief BTW". Klopt precies toch?

Het zou zoveel makkelijker (en klantvriendelijker) zijn als je gewoon je leverancier kon selecteren en dat de waardes dan automatisch werden ingevuld!
Excuus had de vinkjes gemist! Helemaal goed gedaan dan.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36
Over een tijdje komt de Enphase Flexphase 5p accu, inmiddels heb ik een EV aangeschaft. Het zelfde bedrijf welke de accu komt installeren gevraagd of ze ook laadpalen leveren, was geen probleem. Nou top.

Nu vraag ik mij af als ik mijn EV inprik, gaat mijn Enphase accu dan mijn EV voeden? Dat is iets wat ik nou net niet wil, de laadpaal die ze gaan leveren is de Zaptec go 2.

Leverancier zegt bovenstaande kan allemaal prima, wil het toch even gechecked hebben.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:30
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:28:

Dit is toch gewoon de strijd tussen verschillende 'slimme' apparaten die aansturen op je energiemeter? Ik had de AI optimalisatie+dynamische tarieven(excl belasting) ook even aangezet mét load balancing laadpaal. Tja die bleef minimaal (1.4kw) laden en de omvormers gingen óók limiteren (van 3kw naar 1.5kw).

Wel goed om te zien hoe die omvormers dat deden. Het werkt dus echt. Wat mij verder opviel is een ander moment waarbij ik overdag de AI+dynamische tarieven(excl belasting) had aangezet. Enphase levert niets terug in plaats van 'rond de 0' te blijven jojoën. Volgens mij is de AI+dynamische tarieven dus de ouderwetse Export Limit profiel die voor bepaalde markten was bedoeld waarbij exporteren verboden was?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGXrZJz4RLzVcEMkzJpWB4AF8So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLmir12e1pqykEofnBEI4tVd.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
Ik heb maandagmiddag een Webinar van Enphase over de 5P flexphase met powermatch. Ik zal daar maar eens de vraag bij Marcus neerleggen waarom we de 5P en de 5P flexphase niet in één systeem kunnen draaien.
(volgens mij had de 5P ook al powermatch)

• ardvark99
Ik heb eigenlijk al een tijd een issue met mijn Envoy S Metered. Ik kan niet meer lokaal inloggen (LAN of WiFi) op de gateway. Ik heb de gateway ook al verschillende keren uit en aan gehad. Http of https maakt niet uit.

Zal ik daarvan een melding kunnen maken bij Enphase?

• Eddie_
Wat lukt wel/niet? Wat krijg je te zien?

• ardvark99
Ik krijg op https IP adres een zwarte pagina met de melding "Not found":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<html>
  <head>
    <meta name="color-scheme" content="light dark">
   </head>
   <body>
      <pre style="word-wrap: break-word; white-space: pre-wrap;">Not Found</pre>
   </body>
</html>
Voor de rest doet de gateway het wel, in de app en in HA zie ik gewoon data. Dat is eigenlijk ook het probleem, ik merk er verder niets van, alleen dat ik niet kan inloggen op de Envoy.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:22:
Ik heb maandagmiddag een Webinar van Enphase over de 5P flexphase met powermatch. Ik zal daar maar eens de vraag bij Marcus neerleggen waarom we de 5P en de 5P flexphase niet in één systeem kunnen draaien.
(volgens mij had de 5P ook al powermatch)
Goed om die vraag nog eens aan Enphase te stellen. Vooral het "waarom".
Ja, de enkelfase 5P heeft ook powermatch. Ik zie dat dagelijks gebeuren.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-04 20:31
ardvark99 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:24:
Ik krijg op https IP adres een zwarte pagina met de melding "Not found":
Probeer https://envoy.local/home. Vanaf een bepaalde firmware heeft Enphase de redirect eruit gehaald.

☀️ 12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 🔋 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 🤖 Home Assistant | 🔥 Ravelli RV80

• ardvark99
vinniefireman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:20:
[...]

Probeer https://envoy.local/home. Vanaf een bepaalde firmware heeft Enphase de redirect eruit gehaald.
Thanks, dat was het idd het probleem: /home achter het ip adres. Dan heb ik het op eoa manier gemist. _/-\o_

• WillemP22
targaryanwolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:26:
Over een tijdje komt de Enphase Flexphase 5p accu, inmiddels heb ik een EV aangeschaft. Het zelfde bedrijf welke de accu komt installeren gevraagd of ze ook laadpalen leveren, was geen probleem. Nou top.

Nu vraag ik mij af als ik mijn EV inprik, gaat mijn Enphase accu dan mijn EV voeden? Dat is iets wat ik nou net niet wil, de laadpaal die ze gaan leveren is de Zaptec go 2.

Leverancier zegt bovenstaande kan allemaal prima, wil het toch even gechecked hebben.
De 5P is er eenhele tijd…bijna een jaar al weer. Afhankelijk van je gekozen profiel zal deze op het verbruik reageren. Bij zelf consumptie zal de batterij ontladen naar de EV. Bij AI optimalisatie en een dynamisch contract…doet ie datniet.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36
WillemP22 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:43:
[...]

De 5P is er eenhele tijd…bijna een jaar al weer. Afhankelijk van je gekozen profiel zal deze op het verbruik reageren. Bij zelf consumptie zal de batterij ontladen naar de EV. Bij AI optimalisatie en een dynamisch contract…doet ie datniet.
Bedoelde dat die over een tijdje bij mij aan de muur komt, ben er een beetje bang voor dat de batterij steeds naar de EV zal gaan ontladen.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:01
Hoi allemaal. Is er hier iemand die een metered gateway gebruikt met alleen de productie-CT aangesloten en de productie van de PV regelt met de digitale inputs op de gateway?
Ik heb momenteel een Envoy standard welke niet reageert op DRM noch de digitale inputs.
Ik ben van plan om de productie te regelen dmv de digitale inputs (op een eventuele nieuwe metered gateway) dmv een script op homey met als input de im/export gemeten door een Shelly Pro3 em. (Deze zorgt nu ook voor NoM icm een Zendure stekker batterij). M’n gateway zit op een PV-verdeler dus de consumptie-CT kan ik niet kwijt: ik kan hem indien nodig wel aansluiten zodat de gateway hem ziet maar hij zal geen input gaan leveren. Ik ben benieuwd of de door mij verzonnen oplossing werkbaar zal zijn.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!

• Eddie_
Serieus Enphase? Alleen opslag maar dan wel panelen moeten invoeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltox1FPeIfOIMrzNMZmOZVAAH94=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X1T2gK2lRoRplOtsCmH34r9L.png?f=user_large

• Eddie_
Ow dat had dus te maken met het feit dat ik een gebruikte Gateway Metered heb geïnstalleerd. Daar zaten nog micro's aan gekoppeld ;)

• WillemP22
sebmar schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:26:
Hoi allemaal. Is er hier iemand die een metered gateway gebruikt met alleen de productie-CT aangesloten en de productie van de PV regelt met de digitale inputs op de gateway?
Ik heb momenteel een Envoy standard welke niet reageert op DRM noch de digitale inputs.
Ik ben van plan om de productie te regelen dmv de digitale inputs (op een eventuele nieuwe metered gateway) dmv een script op homey met als input de im/export gemeten door een Shelly Pro3 em. (Deze zorgt nu ook voor NoM icm een Zendure stekker batterij). M’n gateway zit op een PV-verdeler dus de consumptie-CT kan ik niet kwijt: ik kan hem indien nodig wel aansluiten zodat de gateway hem ziet maar hij zal geen input gaan leveren. Ik ben benieuwd of de door mij verzonnen oplossing werkbaar zal zijn.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Zou kunnen werken al zal deze manier op het consumptiedata niet kloppen. Consumptie ct zal sowieso aangesloten moeten zijn trouwens. Maar is allemaal wel erg omslachtig op deze manier. Kun je geen UTP kabeltje trekken vd pv-verdeler naar de meterkast om die consumptie ct gewoon correct aansluiten.
Bythe way, waarom zou je überhaupt productie willen terugregelen. Ik denk altijd van…also je terugleverkosten hebt…hebt je het verkeerde contract! :)

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:21
WillemP22 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik gebruik Enphase nu al vier jaar. Vandaag heb ik de AI-modus uitgeschakeld en de eigen gebruiksmodus ingeschakeld om te testen. Een vraag die ik nog heb, is of de batterij eerst de auto oplaadt of dat de auto uit het net laadt. Ik ga de komende dagen testen en laat het weten. Ik ga overdag laden als de zon schijnt en ’s avonds als de zon niet schijnt, maar de batterij vol is. Ik deel foto’s vanuit het Enphase-systeem. Ik heb drie keer een 5 kWh-batterij.

• Eddie_
Je accu's zullen de auto gaan laden en het net zal bijspringen als accu's de vraag niet aan kunnen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

VolvoGek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:53:
[...]

Vervangen was ook niet mijn plan, het is wat het is.. Ik heb het mu eenmaal zo gekocht en de iq7+ is volgens enphase goed icm met de panelen. Dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Ik zie wel dat de productie al om 7.00 start... weliswaar een heel klein beetje.. maar toch dat is dan wel weer aardig.
Dat dus ^^. Vergeet niet dat je 405Wp panelen bij minder licht meer opleveren dan bijv 300Wp panelen. Dus aan het begin en eind van de dag haal je er extra uit. Dan is een beetje clipping niet zo'n drama. Ik heb een vergelijkbare opzet (12x 405Wp paneel met IQ8+, die getopt is op 300W. Bij optimaal weer zie ik clipping, maar gezien de extra opbrengst aan de uiteinden van de grafiek lig ik daar niet wakker van).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SpikeHome
Walkingshadown schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:37:
[...]

Ik gebruik Enphase nu al vier jaar. Vandaag heb ik de AI-modus uitgeschakeld en de eigen gebruiksmodus ingeschakeld om te testen. Een vraag die ik nog heb, is of de batterij eerst de auto oplaadt of dat de auto uit het net laadt. Ik ga de komende dagen testen en laat het weten. Ik ga overdag laden als de zon schijnt en ’s avonds als de zon niet schijnt, maar de batterij vol is. Ik deel foto’s vanuit het Enphase-systeem. Ik heb drie keer een 5 kWh-batterij.
Als je de charger 2 van enphase hebt kan je instellen of de accu’s gebruikt mogen worden.
Tenminste de accu’s van enphase ook, want ik heb ook nog homewizzard accu’s en die gaan gewoon ontladen, gelukkige is dat snel om te zetten.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:25
Betekent dit ook dat je prioriteit kan instellen, waarvoor de PV opwek wordt gebruikt?

• Eddie_
Ja, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDaKOrsS8qX5uEv8j8Emctj6oeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WbN4hQIV86RmYs3Z2TK7gyk.png?f=fotoalbum_large
Zet je batterij support uit dan zal het net bij (kunnen) springen. Dat kan je helaas niet uitzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 12-04-2026 15:17 ]

• Eddie_
Vandaag toch maar weer eens de Tesla aan de laadpaal gehangen. Deed helemaal niets. Wat ik ook probeerde, de auto ging niet laden. Bleek uiteindelijk dat bij partner integraties de Eflux by Road aan was gezet?!? Kan me niet voorstellen dat ik dat zelf gedaan heb. Die uitgezet en hoppa weer te gebruiken.
(off topic: nog steeds aan het wachten totdat ik FSD supervised beschikbaar heb).

• Skipper_NH
Eddie_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:04:
Ja, zie:
[Afbeelding]
Zet je batterij support uit dan zal het net bij (kunnen) springen. Dat kan je helaas niet uitzetten.
Ik denk dat mijn vraag niet duidelijk was. Kan ik zelf bepalen waar mijn PV overschot heen gaat? Dus eerst mijn EV laden tot een bepaald niveau en daarna de batterij(en) of het omgekeerde. Dus niet of de batterij de EV oplaadt. Dat is teveel verlies als er toch PV overschot is. Ook geen netverbruik. Gewoon groen laden zoals dat nu heet bij EV laden, maar dan voor of EV of batterij. En dit alles in profiel eigen gebruik.

• Eddie_
Dan heb ik inderdaad je vraag verkeerd begrepen. Het is niet mogelijk om aan te geven dat de PV tot een bepaald moment je EV op te laden en daarna je accu's.

Helaas is het "groen laden" van Enphase niet helemaal groen. Het net kan bijspringen als dat nodig blijkt.

• Skipper_NH
Ik laad de afgelopen dagen groen zonder dat het net bijspringt. Ik heb geen laadschema, maar alleen groen laden geactiveerd en laadt de auto met ca. 90% van het overschot. Vandaag 4,5 kWh teruggeleverd van 45 kWh opwek. Die teruglevering is vanwege de laagdrempel van 1,4 kWh voor de lader ‘s morgens en ’s avonds en het schakelen tussen 1 en 3 fase laden door andere gebruikers in huis. Die 4,5 kWh is ongeveer 2/3 van mijn nachtverbruik. En daarvoor wil ik op termijn een batterij plaatsen. Maar helaas is een enkele 5p flex een erg dure optie. Een Marstek stekkerbatterij zou denk ik ook kunnen werken en is aanzienlijk goedkoper.
Het blijft erg jammer dat Enphase zo’n gesloten systeem is en zelfs vrij basis keuze mogelijkheden (zero export , dedicated 1 fase laden en prioriteiten binnen het eco systeem) niet bij de gebruiker liggen. Of zet ze in ieder geval achter een advanced user tab.

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:21
SpikeHome schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:18:
[...]

Als je de charger 2 van enphase hebt kan je instellen of de accu’s gebruikt mogen worden.
Tenminste de accu’s van enphase ook, want ik heb ook nog homewizzard accu’s en die gaan gewoon ontladen, gelukkige is dat snel om te zetten.
Ik gebruik momenteel een Easee-lader, maar aangezien ik Enphase-batterijen en zonnepanelen heb, overweeg ik een Enphase-lader aan te schaffen om voorbereid te zijn op de salderingsregeling van 2027. Ik heb online onderzoek gedaan naar de Enphase-lader maar nog niet overtuigd.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste