Skipper_NH schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:40:
Ik heb ook al een jaar (sinds installatie) aanzienlijke verschillen tussen wat Enphase CT’s meten en opslaan in Enlighten en mijn Homewizard p1 metingen. In ieder geval meer dan de geclaimde 1% van Enphase. Helaas wil installateur alleen een schrijvende meter neerzetten om e.e.a te controleren. Argument: slimmemeter kan ook afwijken. Indien zo dan wordt het kennelijk een lastige zaak met Liander. Dus ik twijfel wat te doen.
Er mag/kan eigenlijk geen afwijking zijn. De consumption CT zit direct achter de slimmemeter na de hoofdonderbreker. De verschillen tussen consumption CT en slimmemeter zouden er niet moeten zijn; ze zitten op dezelfde plek, elektrisch gezien.
De verschillen zijn in mijn geval 38%, dus echt wel significant, en dus zeker meer dan die 1%.
Het kan niet de verliezen in de batterijen zijn, want die zou de slimmemeter precies op dezelfde manier moeten zien.
Ik vertrouw de slimmemeter eigenlijk beter, dat is immers een geijkt apparaat.
Als je naar je netwerkbeheerder zou gaan met een bewering dat ze het verbruik 38% te hoog meten vanwege jouw eigen meting met een CT-spoel denk ik dat ze je niet serieus zullen nemen (en terecht).
In ieder geval zou ik de CT meting beter kloppend willen hebben met de slimmemeter. Ik krijg zo niet het gewenste inzicht in eigen gebruik, efficiëntie van de batterij, etc.