Oh moet de vorige eigenaar het systeem aan mij overdragen? Zal nog een leuke opgave om dat voor elkaar te krijgen..
Hi allemaal, mijn zonnepanelen doen weer eens helemaal niets meer nadat ik Slim Terugleveren van Frank Energie nogmaals geprobeerd heb… Heb al meermaals de stekker uit de gateway getrokken en heb de zonnepanelen ook al uit de Frank Energie verwijderd, maar een wisselend aantal micro-omvormers en de gateway blijven ‘Fout’ aangeven. Iemand nog een simpele manier om het systeem veilig te kunnen resetten oid? We hebben een standard (non-metered) gateway en geen account met installateursinstellingen of iets anders dat het systeem nog regelt. Beetje vervelend dat er nu weer urenlang geen stroom wordt opgewekt…
@Allewijn Ik heb data vanuit de IQ Gateway gedownload (via rapporten) en ingeladen op Jeroen.nl
Van een heel jaar. Dan krijg je echt een perfect beeld wat je echte gebruik is en hoeveel capaciteit batterij je zou moeten hebben. En als je een grotere neemt, hoeveel extra procenten in eigen verbruik dat dan oplevert. Zeer uitgebreid en onafhankelijk advies op basis van jouw eigen data.
Van een heel jaar. Dan krijg je echt een perfect beeld wat je echte gebruik is en hoeveel capaciteit batterij je zou moeten hebben. En als je een grotere neemt, hoeveel extra procenten in eigen verbruik dat dan oplevert. Zeer uitgebreid en onafhankelijk advies op basis van jouw eigen data.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Enphase systeem is soms vrij traag en er bestaat zoiets als de 'magische Enphase nacht'.DD123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
Hi allemaal, mijn zonnepanelen doen weer eens helemaal niets meer nadat ik Slim Terugleveren van Frank Energie nogmaals geprobeerd heb… Heb al meermaals de stekker uit de gateway getrokken en heb de zonnepanelen ook al uit de Frank Energie verwijderd, maar een wisselend aantal micro-omvormers en de gateway blijven ‘Fout’ aangeven. Iemand nog een simpele manier om het systeem veilig te kunnen resetten oid? We hebben een standard (non-metered) gateway en geen account met installateursinstellingen of iets anders dat het systeem nog regelt. Beetje vervelend dat er nu weer urenlang geen stroom wordt opgewekt…
Soms kan je het systeem het beste even met rust laten over de nacht en werkt morgen ineens alles weer.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Je hoeft helemaal geen cursussen te volgen. de FAQ al gelezen?dj_dysaster schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:26:
Hebben hier tweakers ervaring met het volgende; mijn nieuwe (bestaande) woning is voorzien van een Enphase installatie met Envoy S door de vorige bewoner. De partij die deze opstelling geplaatst heeft bestaat niet meer. Ik wil graag toegang tot het systeem.
Ik heb via Enphase een self-installer account aangemaakt en een online training gevolgd en het certificaat behaald. Maar nu? Ik zie in mijn Enphase Enlighten omgeving geen verschil na het behalen van het certificaat. Ik kan geen opstelling toevoegen. Ik had verwacht mijn bestaande opstelling te kunnen "adopteren" als self-installer.
Weet iemand of dit mogelijk is? Of moet ik een andere route bewandelen?
Dank!
Het grote Enphase topic - deel 2
En als je een paar berichten / pagina's terug leest is het meerdere keren voorbij gekomen.
Naja hij de gateway had gisteravond ook al een fout (maar toen produceerden de panelen weer) en dat was vanochtend helaas ook niet op magische wijze verdwenen. Zal hoe dan ook wel moeten, dus fingers crossed dat het morgen opgelost is haha. Beetje zonde van de opwek ook zo.Pazo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:29:
[...]
Enphase systeem is soms vrij traag en er bestaat zoiets als de 'magische Enphase nacht'.
Soms kan je het systeem het beste even met rust laten over de nacht en werkt morgen ineens alles weer.
Wat tof. Ga ik doen. Wist waar niet vanaf.Pazo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:27:
@Allewijn Ik heb data vanuit de IQ Gateway gedownload (via rapporten) en ingeladen op Jeroen.nl
Ik had hetzelfde probleem, maar dan door uitschakeling door Zonnedimmer. Heb via Enphase-support de boel weer aan laten zetten. Zonnedimmer was op geen enkele manier bereikbaar…DD123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
sandergar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:31:
[...]
Het Victron systeem zit tussen de netaansluiting en de meterkast in. De gehele huis installatie inclusief laadpaal zit achter het Victron systeem. Victron voedt de gehele installatie en stuurt zelf de batterij aan met DESS (het Victron EMS). Deze staat in de "Trade" stand. Laden/inkopen op de lage stroomprijs momenten en ontladen/verkopen op de hoge stroomprijs momenten. Hiermee bepaald het systeem ook wanneer de huisinstallatie gevoed wordt vanuit het net en wanneer uit de batterij.
/f/image/3EReMfHtIo9KWQao8WT9JaUU.png?f=fotoalbum_large)
Ik zat aan zo'n soort setup te denken (even batterij onafhankelijk; Victron, Marstek, etc.). De meting op de P1 poort (of CT net na de HS) en boven op de HS de batterij aan te sluiten met een twinhuls, waarbij de ander helft van de twinhuls de woning voedt.
De CT van Enphase naar de Metered gateway zit dus na de afsplitsing naar de batterij. Zo lijkt mij het batterij gedeelte redelijk onafhankelijk te werken van de rest van de woning.
Is dit wat je ongeveer bedoelt? Of heb je het nog anders?
Ik mis even de oplader in je plaatje maar dat is idd hetgeen ik probeer aan te geven.hiljolodewijk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:01:
De CT van Enphase naar de Metered gateway zit dus na de afsplitsing naar de batterij. Zo lijkt mij het batterij gedeelte redelijk onafhankelijk te werken van de rest van de woning.
Is dit wat je ongeveer bedoelt? Of heb je het nog anders?
Heb het ooit schematisch weer gegeven : https://gathering.tweaker...message/83592080#83592080
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Als je een accu becijferd op je dagelijks verbruik en vooral je avond/nachtstroom wil afdekken dan moet je inderdaad niet voor zo'n grote accu kiezen. Is het doel van je ontwerp dat het systeem geheel off-grid moet kunnen werken dan spelen er andere factoren. Je PV capaciteit bepaalt dan grotendeels je minimale batterij capaciteit.knotwilg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:04:
Je lijkt een fix grotere accu te hebben dan je daadwerkelijk nodig hebt? Gaan daarbij de terugleverkosten niet tegen je werken als je iedere dag volledig laad en ontlaad? Tenzij... BatteryToGrid kan betekenen dat je de auto oplaad?
Bij off-grid is er geen grid aanwezig wat als spons al jouw overtollige stroom wel opvangt. Jouw eigen installatie zal alle opgewekte PV stroom moeten kunnen verwerken. Niet alleen in hoeveelheid maar ook in snelheid (C factor). Op een goede dag kan mijn PV meer dan 40 kWh produceren. Gisteren een opwek van 35 kWh. In een off-grid situatie kan deze stroom alleen naar verbruikers en naar de accu. Met mijn 45kWh aan totale capaciteit en een minimale SOC van 10% kan ik maar max 40 kWh opvangen in de batterij. In een off-grid situatie zal mijn PV niet op volle kracht kunnen blijven draaien op een zonnige dag. Mijn accu is daardoor zeker niet te groot.
Er is een mooi Enphase document : https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
O.a. hier is de stelregel te vinden : Voor lithiumaccu's vereist 1,5 kWp geïnstalleerd PV-vermogen 4,8 kWh accucapaciteit. Met mijn 7kWp aan PV ben ik dus zowieso al gebonden aan minimaal 25kWh aan opslag.
knotwilg schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:04:
Ben wel benieuwd naar een hartje winter plaatje.
[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 01-05-2026 20:59 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ik heb ook contact gehad met Enphase support maar ik moet eerst toestemming hebben van de installateur om het probleem op te lossen. Heel vreemdxobdorp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Ik had hetzelfde probleem, maar dan door uitschakeling door Zonnedimmer. Heb via Enphase-support de boel weer aan laten zetten. Zonnedimmer was op geen enkele manier bereikbaar…
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Aangezien mijn bericht door andere berichten misschien niet meer onder de aandacht is gekomen citeer ik mezelf even. Mocht het te lastig zijn en daarom niemand reageren dan snap ik dat, het is ook niet zo'n simpel verhaal.. Zelfs electriciëns en leveranciers kunnen mij niet op weg helpen...Dennis_86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:54:
Hi allemaal, niet alles helemaal doorgelezen omdat ik niet weet of mijn scenario al eens is voorgekomen, maar ik zit met het volgende.
Ik heb in 2021 zonnepanelen laten plaatsen (5 stuks - om het eigen verbruik af te dekken), met Enphase IQ7+ omvormers en een Envoy S Metered EU. Nu heb ik onlangs een Marstek Venus E3 batterij gekocht die nu netjes oplaadt via de opgewekte stroom (communicatie via P1 meter van HomeWizard). Als de batterij vol is, wordt het verbruik van het huis afgedekt door de zonne energie die opgewerkt wordt en de rest gaat het net op. Dat laatst wil ik eigenlijk tegen gaan houden omdat het toch niet interessant is voor mij met mijn 5 panelen en ten behoeve van de netcongestie.
Omdat ik nooit zonnepanelen heb gekocht om terug te leveren en het vanaf 2027 niet meer interessant is, wil ik het terugleveren stoppen nadat mijn batterij vol zit. Echter is het natuurlijk geen volwaardige batterij omdat hij via het stopcontact ingeplugd is (powerbank XL) en deze met de P1 meter praat.
Nu heb ik contact gehad met het bedrijf dat de zonnepanelen geïnstalleerd heeft en die geven aan dat er hiervoor CT spoelen geplaatst moeten worden. Alleen nu de vraag wat het voor gevolgen gaat hebben voor het opladen van de batterij via het stopcontact, aangezien deze zijn vraag naar stroom om op te laden communiceert via de P1 poort.
Kan iemand mij vertellen of het op deze manier kan gaan werken?
Sorry maar als je begint met: " niet alles helemaal doorgelezen omdat ik niet weet of mijn scenario al eens is voorgekomen" dan ken je de zoekfunctie dus niet. Plus een Marstek is wel een volwaardige accu ondanks dat je hem in een stopcontact steekt. Niet vergelijkbaar met Enphase accu's enzo, maar toch.
Maar is je vraag, concreet, dat je je productie wilt stoppen zodra je accu vol is? Zo ja, dat wordt de afgelopen pagina's continue besproken.
Heb je ook al gekeken in het Marstek draadje?
Maar is je vraag, concreet, dat je je productie wilt stoppen zodra je accu vol is? Zo ja, dat wordt de afgelopen pagina's continue besproken.
Heb je ook al gekeken in het Marstek draadje?
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik had gisteren hetzelfde. Maar dit ontstond pas nadat ik de PV automaat weer terug aan had gezet. Mijn verklaring was dat de eerste data die dan binnenkomt op de Envoy verdeeld wordt over de hele tijdsperiode dat er geen data is binnengekomen.Acradavos schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:09:
Vandaag heb ik tijdelijk de panelen uitgezet d.m.v. het uitschakelen van de PV automaat. Nu zie ik in dat tijdbestek 'opbrengst.'
Iemand een verklaring?
[Afbeelding]
Toevallig, hier ben ik ook mee bezig. Kijk even in dit topic [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica of naar mijn verzamelpost n dat topic: fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"Goofyduck384 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:31:
Ik heb 12 IQ7a omvormers bij mijn 12 zonnepanelen.
Nu denk ik te lezen/vinden dat deze zo ingesteld kunnen worden dat ze geen stroom terugleveren aan het net (voor als straks in 2027 dit geld zou kosten). Klopt dit?
Zo ja, waar in de Enphase app kan ik dit vinden? Want daar kom ik niet uit, kan het niet vinden.
Heb thuis ook een Homey Pro draaien. Zou het nog handiger zijn om via die weg hier iet mee te doen? Heb geen batterij oid.
[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 02-05-2026 09:44 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ja, dat is de afweging, off grid of alleen maar kosten reduceren, beetje skimmen. Voor dat laatste volstaat een 10kWh batterij, volgens mijn simulaties.sandergar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:55:
[...]
Als je een accu becijferd op je dagelijks verbruik en vooral je avond/nachtstroom wil afdekken dan moet je inderdaad niet voor zo'n grote accu kiezen. Is het doel van je ontwerp dat het systeem geheel off-grid moet kunnen werken dan spelen er andere factoren. Je PV capaciteit bepaalt dan grotendeels je minimale batterij capaciteit.
17x DMEGC 370M6-60HBB
nog zonder batterijen, verder "full elektric"
gisteren verbruik 8.7 kWh, van het net verbruikt 2.9kWh, opgewekt 36.7 kWh
zomaar een winterdag 12 jan 2026 verbruik 35.5 kWh, opgewekt 0.6kWh
Geen van beide dagen zijn de extrema die zijn voorgekomen, het winterverbruik wordt heel sterk door de chill factor beïnvloed en veel minder door de buitentemperatuur zelf. Met 25m2 glas vol zuid, bij -5°C, doet zelfs een waterig zonnetje al heel wat zolang het niet waait.
In dit licht bezien is een 45+kWh batterij zo gek nog niet. Zeker niet als je ook een elektrische auto als overloopbuffer in kunt zetten (hier niet). Het onderliggende probleem blijft dat we zelfs met de huidige bouw eisen in Nederland nog lang niet op het niveau van een passief huis zitten. Pas dan wordt off-grid echt interessant in de zin van "rendabel". (Rendabel is echter niet altijd het doel)
Dank je voor de link, je info en het plaatje, wordt zeer gewaardeerd. Het helpt weer voor de beeldvorming.
In jouw situatie als je echt of grid zou willen, dan moet je je dagelijkse stroomverbruik minimaal iedere dag moeten kunnen opwekken om de stroomvraag te kunnen dekken met batterijen. Uitgaande van genoemde 0,6 kWh moet je zeker 75 keer zoveel panelen hebben liggen om dit te bereiken.knotwilg schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Ja, dat is de afweging, off grid of alleen maar kosten reduceren, beetje skimmen. Voor dat laatste volstaat een 10kWh batterij, volgens mijn simulaties.
17x DMEGC 370M6-60HBB
nog zonder batterijen, verder "full elektric"
gisteren verbruik 8.7 kWh, van het net verbruikt 2.9kWh, opgewekt 36.7 kWh
Geen van beide dagen zijn de extrema die zijn voorgekomen, het winterverbruik wordt heel sterk door de chill factor beïnvloed en veel minder door de buitentemperatuur zelf. Met 25m2 glas vol zuid, bij -5°C, doet zelfs een waterig zonnetje al heel wat zolang het niet waait.
In dit licht bezien is een 45+kWh batterij zo gek nog niet. Zeker niet als je ook een elektrische auto als overloopbuffer in kunt zetten (hier niet). Het onderliggende probleem blijft dat we zelfs met de huidige bouw eisen in Nederland nog lang niet op het niveau van een passief huis zitten. Pas dan wordt off-grid echt interessant in de zin van "rendabel". (Rendabel is echter niet altijd het doel)
Dank je voor de link, je info en het plaatje, wordt zeer gewaardeerd. Het helpt weer voor de beeldvorming.
Totaal onrealistisch dus tenzij je een weiland vol kan leggen. Maar ook totaal onrealistisch qua investering en resultaat.
Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. Met mijn ervaring met mijn eigen Victron installatie ga ik in deze post Enphase vergelijken met Victron.
Enphase System Controller 3 + batterij vs. Victron 3-fase: wat krijg je voor hetzelfde geld?
Om te beginnen :
Eerst de vraag: waarom eigenlijk een System Controller?
Een simpele thuisbatterij (Marstek, BYD, Huawei) kost €1.000–5.000 en verhoogt je eigen verbruik. Dat is alles - geen backup, geen eilandnet. Prima product voor dat doel. De IQ System Controller 3 kost significant meer en maakt je meterkast complexer. Je koopt hem voor één reden: de installatie blijft werken als het net uitvalt. Als dat niet jouw drijfveer is, geef je veel geld uit voor weinig meerwaarde.
Prijzen naast elkaar
(ik heb niet de prijzen actueel opgezocht, even globaal genomen) :
Voor hetzelfde geld: 2,4× meer opslagcapaciteit en meer dan de helft goedkoper per kWh.
Vermogen in eilandmodus
Dit onderschat bijna iedereen. De 2× 5P Flex levert samen 7,68 kW continu - verdeeld over 3 fasen is dat ~2,6 kW per fase. Een warmtepomp, inductiefornuis of wasmachine met aanloopstroom zit daar al tegenaan of overheen. In de praktijk is de Enphase backup geschikt voor verlichting, koelkast en thuiswerken. Grote verbruikers zijn een risico.
De 3× Multiplus-II levert 4 kW per fase continu, 9 kVA piek per fase — 27 kVA totaal aan piekvermogen. Warmtepomp, kookplaat, wasmachine tegelijk: geen enkel probleem. Je kunt een volledige huishoudinstallatie op laten draaien.
Het open/gesloten ecosysteem-verschil
Dit is het zwaarste argument op de lange termijn. Enphase is een gesloten systeem. Alle data loopt via de Enphase cloud. Er is geen lokale API voor de batterij of SC3. Je kunt geen Home Assistant of andere automatisering direct op het systeem laten sturen. Uitbreiden kan alleen met IQ-accu's - tegen IQ-prijzen. Firmware en gedrag bepaalt Enphase.
Victron is een volledig open systeem. Modbus TCP en MQTT zijn standaardprotocollen - Home Assistant integreert er native mee. Pylontech-accu's zijn breed verkrijgbaar; naast Pylontech ondersteunt Victron tientallen BMS-merken. Venus OS is open source, met een actieve community die bouwt wat Victron niet levert.
De paradox: backup zonder inzicht
Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:
Bij Victron werkt alles volledig lokaal. Het Cerbo GX-scherm toont continu je SOC, vermogen per fase en PV-productie - zonder internet, zonder app. Alle instellingen aanpasbaar via lokaal netwerk. Home Assistant-automatisering blijft gewoon draaien. De VRM cloud is handig maar nooit noodzakelijk.
Curtailment: de PV die je weggooit
In eilandmodus regelt de SC3 overproductie via frequency shifting - de micro omvormers schroeven hun output terug als de batterij vol is. Met 10 kWh opslag en een installatie die op een mooie dag 35-40 kWh kan produceren, gooi je een fors deel van je PV-potentieel weg zodra de accu vol zit.
Met 24 kWh buffer is dit probleem enigszins verdwenen. Als de zon de volgende dag ook weer schijnt en je accu's zijn nog vol dan geldt dit argument natuurlijk ook voor de 24 kWh buffer.
Wanneer kies je waarvoor?
Enphase SC3 is zinvol als je volledig in het ecosysteem wil blijven, backup incidenteel is, je PV-vermogen bescheiden is (<8 kWp), en installatiegemak zwaar weegt. Accepteer dan wel dat je bij stroomuitval blind bent.
Victron is de betere keuze als je backup serieus neemt, een volledige installatie wil laten draaien bij uitval, lokale controle belangrijk is, of je wil integreren met Home Assistant en dynamische energietarieven via DESS.
Conclusie
De Enphase SC3 is een nette oplossing voor wie in het Enphase-universum wil blijven. Maar je betaalt ruim twee keer zo veel per kWh opslag, het vermogen per fase is krap voor een volledige huishoudinstallatie, en het systeem verliest zijn intelligentie precies op het moment waarvoor je het koopt - stroomuitval zonder internet.
Voor hetzelfde budget bouw je met Victron een installatie met 24 kWh opslag, 4 kW per fase, volledig lokale bediening en geen enkele cloudafhankelijkheid. Als je de SC3 overweegt: laat ook een Victron-offerte maken.
En nogmaals : ik zeg niet dat je niet voor een Enphase noodstroom voorziening moet kiezen. Ik zeg alleen : bestudeer goed wat je krijgt (en juist niet) als je voor een Enphase voorziening oplossing kiest.
Enphase System Controller 3 + batterij vs. Victron 3-fase: wat krijg je voor hetzelfde geld?
Om te beginnen :
- Ik heb geen aandelen in een bedrijf dus geen persoonlijke commerciële belangen
- Ben blij met mijn Enphase PV systeem, dus ben niet anti-Enphase hardware
- Neem de prijzen niet letterlijk
- Deze post is vooral bedoeld om kennis toe te voegen zodat een ieder die voor een SC3 kiest dit ook zeer bewust doet
Een simpele thuisbatterij (Marstek, BYD, Huawei) kost €1.000–5.000 en verhoogt je eigen verbruik. Dat is alles - geen backup, geen eilandnet. Prima product voor dat doel. De IQ System Controller 3 kost significant meer en maakt je meterkast complexer. Je koopt hem voor één reden: de installatie blijft werken als het net uitvalt. Als dat niet jouw drijfveer is, geef je veel geld uit voor weinig meerwaarde.
Prijzen naast elkaar
(ik heb niet de prijzen actueel opgezocht, even globaal genomen) :
| Enphase SC3 + 2× 5P Flex | Victron 3-fase + 5× Pylontech |
|---|---|
| IQ System Controller 3: ~€1.000 | 3× Multiplus-II 48/5000: ~€3.150 |
| Cerbo GX: ~€250 | |
| 2× IQ Battery 5P Flex: ~€9.600 | 5× Pylontech US5000B: ~€6.000 |
| Installatie: ~€1.750 | Materiaal + installatie: ~€2.450 |
| Totaal: ~€12.350 | Totaal: ~€11.870 |
| 10,24 kWh — €1.205/kWh | 24 kWh — €495/kWh |
Vermogen in eilandmodus
Dit onderschat bijna iedereen. De 2× 5P Flex levert samen 7,68 kW continu - verdeeld over 3 fasen is dat ~2,6 kW per fase. Een warmtepomp, inductiefornuis of wasmachine met aanloopstroom zit daar al tegenaan of overheen. In de praktijk is de Enphase backup geschikt voor verlichting, koelkast en thuiswerken. Grote verbruikers zijn een risico.
De 3× Multiplus-II levert 4 kW per fase continu, 9 kVA piek per fase — 27 kVA totaal aan piekvermogen. Warmtepomp, kookplaat, wasmachine tegelijk: geen enkel probleem. Je kunt een volledige huishoudinstallatie op laten draaien.
Dit is het zwaarste argument op de lange termijn. Enphase is een gesloten systeem. Alle data loopt via de Enphase cloud. Er is geen lokale API voor de batterij of SC3. Je kunt geen Home Assistant of andere automatisering direct op het systeem laten sturen. Uitbreiden kan alleen met IQ-accu's - tegen IQ-prijzen. Firmware en gedrag bepaalt Enphase.
Victron is een volledig open systeem. Modbus TCP en MQTT zijn standaardprotocollen - Home Assistant integreert er native mee. Pylontech-accu's zijn breed verkrijgbaar; naast Pylontech ondersteunt Victron tientallen BMS-merken. Venus OS is open source, met een actieve community die bouwt wat Victron niet levert.
Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:
- De Enlighten-app: volledig dood. 100% cloud-based, geen internet = niets.
- Batterij-SOC bekijken: niet mogelijk.
- Instellingen aanpassen: niet mogelijk. Je zit vast aan de configuratie van voor de uitval.
- Omvormer op fault? Je weet het niet.
Bij Victron werkt alles volledig lokaal. Het Cerbo GX-scherm toont continu je SOC, vermogen per fase en PV-productie - zonder internet, zonder app. Alle instellingen aanpasbaar via lokaal netwerk. Home Assistant-automatisering blijft gewoon draaien. De VRM cloud is handig maar nooit noodzakelijk.
In eilandmodus regelt de SC3 overproductie via frequency shifting - de micro omvormers schroeven hun output terug als de batterij vol is. Met 10 kWh opslag en een installatie die op een mooie dag 35-40 kWh kan produceren, gooi je een fors deel van je PV-potentieel weg zodra de accu vol zit.
Met 24 kWh buffer is dit probleem enigszins verdwenen. Als de zon de volgende dag ook weer schijnt en je accu's zijn nog vol dan geldt dit argument natuurlijk ook voor de 24 kWh buffer.
Enphase SC3 is zinvol als je volledig in het ecosysteem wil blijven, backup incidenteel is, je PV-vermogen bescheiden is (<8 kWp), en installatiegemak zwaar weegt. Accepteer dan wel dat je bij stroomuitval blind bent.
Victron is de betere keuze als je backup serieus neemt, een volledige installatie wil laten draaien bij uitval, lokale controle belangrijk is, of je wil integreren met Home Assistant en dynamische energietarieven via DESS.
Conclusie
De Enphase SC3 is een nette oplossing voor wie in het Enphase-universum wil blijven. Maar je betaalt ruim twee keer zo veel per kWh opslag, het vermogen per fase is krap voor een volledige huishoudinstallatie, en het systeem verliest zijn intelligentie precies op het moment waarvoor je het koopt - stroomuitval zonder internet.
Voor hetzelfde budget bouw je met Victron een installatie met 24 kWh opslag, 4 kW per fase, volledig lokale bediening en geen enkele cloudafhankelijkheid. Als je de SC3 overweegt: laat ook een Victron-offerte maken.
En nogmaals : ik zeg niet dat je niet voor een Enphase noodstroom voorziening moet kiezen. Ik zeg alleen : bestudeer goed wat je krijgt (en juist niet) als je voor een Enphase voorziening oplossing kiest.
Nogmaals dank!sandergar schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. [...]
Cheers!
Op 12 jan waren de stroom prijzen ook niet interessant om op een goedkoop moment je batterij te vullen en deze later te gebruiken.knotwilg schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:31:
[...]
/f/image/G7LNxoLf1AAKrEFkcQSWwWk6.png?f=fotoalbum_large)
Als er weinig zon en wind is dan zijn de dynamische prijzen vrij constant. Zelf heb je ook geen tot weinig PV productie. Een batterij is op dat moment dan voornamelijk je nood voorziening. In de donkere maanden hou ik dan ook een hoge SOC % aan. Weinig handelen op basis van in- en verkoop tarief. Je thuis batterij gaat pas een verschil maken als je eigen PV weer gaat opwekken en/of als er veel wind staat (dankzij de grote windparken).
Kortom :
In de dagen dat er groene energie is kan je je batterij gebruiken om energiekosten te besparen, op alle andere dagen is het puur je nood voorziening.
[ Voor 41% gewijzigd door sandergar op 02-05-2026 19:21 ]
Ik lees alleen maar positieve verhalen over Victron. Ik geef toe heb me nog niet ingelezen maar wat kan DESS met externe systemen? Ik weet dat er een modbus koppeling is met Enphase voor het limiteren van productie.sandergar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:31:
[...]
Ik heb 3 systemen naast elkaar draaien :
* Victron met DESS
* Laadpaal met eigen CT klemmen en een solar only stand
* Home Assistant
Het Victron systeem zit tussen de netaansluiting en de meterkast in. De gehele huis installatie inclusief laadpaal zit achter het Victron systeem. Victron voedt de gehele installatie en stuurt zelf de batterij aan met DESS (het Victron EMS). Deze staat in de "Trade" stand. Laden/inkopen op de lage stroomprijs momenten en ontladen/verkopen op de hoge stroomprijs momenten. Hiermee bepaald het systeem ook wanneer de huisinstallatie gevoed wordt vanuit het net en wanneer uit de batterij.
De laadpaal meet niet de stroom tussen het net en de aansluiting maar tussen de stroomgevers (net + batterij) en de afnemers (huis + auto), achter de Victron omvormers dus. De batterij wordt hierdoor geëlimineerd en als onderdeel van het net gezien. De autolader laadt de auto op met het PV overschot (PV productie minus gebruik huisinstallatie). Aan het begin van de dag is er nog te weinig zon voor de laadpaal, de PV stroom gaat naar het net en wordt verkocht (of als DESS anders beslist, naar de batterij). Als het PV overschot de minimale 6A bereikt dan start de autolader (auto staat overdag meestal aan de stekker), PV overschot gaat naar de auto. Begin van de avond is de zon weer afgenomen en gaat het restje PV overschot weer het net op (of als DESS anders beslist, naar de batterij).
Doordat de autolader de Enphase installatie dus nauwkeurig opvolgt zal er geen extra stroom van de batterij afgenomen worden. Door de luxe dat mijn auto overdag veelvuldig aan de stekker kan staan heb ik dus geen laadmomenten in de avond en/of nacht nodig. Geen actieve sturing met de batterij dus nodig.
Of DESS de productie van mijn Enphase zou staken bij negatieve prijzen heb ik nog niet onderzocht besef ik nu. Dat is momenteel het enige waar ik echt HA voor inzet : indien de all-in stroom prijs onder 0 is dan PV productie uit.
Dus in het kort :
- Batterij laden / ontladen regelt het Victron systeem geheel zelfstandig
- Auto laden regelt de autolader geheel zelfstandig
- PV productie staken regelt Home Assistant.
Natuurlijk heb ik als 4e systeem Enphase maar die staat in de simpele modus : produceren. Als de stroom prijs hoog is dan mag de PV stroom naar het net, als de stroom prijs laag is dan mag de PV stroom naar de batterij. Wordt allemaal door DESS gestuurd.
Dit is het plan van DESS voor morgen :
[Afbeelding]
Het plan zou moeten leiden tot het volgende plaatje :
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid :
Deze setup is voor de periode waarin er voldoende PV opbrengst is. In de winter wordt de auto ook geladen met stroom van het net. Door het laden op de goedkope stroomprijs momenten zal de stroom ook dan niet uit de batterij komen daar DESS de opgeslagen stroom vasthoudt tot de latere dure stroomprijs momenten.
[...]
Ik weet niet hoe "slim" de Enphase laadpaal is. Waarschijnlijk net zo beperkt als de gehele Enphase omgeving. Als deze een solar-only modus heeft dan zou je een gelijke situatie kunnen opzetten.
Belangrijkste in mijn setup is de plaats van de Enphase CT klemmen. Dus niet volgens de Enphase handleiding. Enphase weet niets van de aanwezigheid van een accu af. En dat hoeft ook helemaal niet daar mijn Enphase installatie maar 1 doel heeft : PV opwekking. Enphase laat ik verder niets aansturen/beslissen.
Kan DESS ook MQTT/API/HTTP babbelen met andere externe systemen zoals een:
- smartEVSE laadpaal
- warmtepomp
Wat we zoeken is een EMS die van bovenaf al deze systemen aanstuurt. Dit zou HA kunnen zijn maar wellicht DESS ook.
Dit wil ik ook, dus instellen zodat ze vanaf 1 januari 2027 geen stroom meer terugleveren aan het net. Uitgangspunt zonder accu en zonder Homey Pro o.i.d. . Kan dit via de app? Zo niet, hoe dan wel?Goofyduck384 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:31:
Ik heb 12 IQ7a omvormers bij mijn 12 zonnepanelen.
Nu denk ik te lezen/vinden dat deze zo ingesteld kunnen worden dat ze geen stroom terugleveren aan het net (voor als straks in 2027 dit geld zou kosten). Klopt dit?
Zo ja, waar in de Enphase app kan ik dit vinden? Want daar kom ik niet uit, kan het niet vinden.
Heb thuis ook een Homey Pro draaien. Zou het nog handiger zijn om via die weg hier iet mee te doen? Heb geen batterij oid.
Dat kan alleen via het installer account.Dennis 1 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:33:
[...]
Dit wil ik ook, dus instellen zodat ze vanaf 1 januari 2027 geen stroom meer terugleveren aan het net. Uitgangspunt zonder accu en zonder Homey Pro o.i.d. . Kan dit via de app? Zo niet, hoe dan wel?
Via "Instellingen" ga je naar "Stroomproductie beperken door envoy", en daarin geef je aan hoeveel watt hij maximaal mag terugleveren.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Is mooi topic voor : Het grote Victron aansturing topicm.eddy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:42:
[...]
Ik lees alleen maar positieve verhalen over Victron. Ik geef toe heb me nog niet ingelezen maar wat kan DESS met externe systemen? Ik weet dat er een modbus koppeling is met Enphase voor het limiteren van productie.
Kan DESS ook MQTT/API/HTTP babbelen met andere externe systemen zoals een:
- smartEVSE laadpaal
- warmtepomp
Wat we zoeken is een EMS die van bovenaf al deze systemen aanstuurt. Dit zou HA kunnen zijn maar wellicht DESS ook.
Thx @sandergar voor je verhaal hierboven en je eerdere input mbt victron en enphase.
Uiteindelijk na veel zoekwerk 2 weken geleden de opdracht gegeven voor 15kva 30kwh victron systeem. Accu's waren niet voorradig dus verwacht einde maand het geheel draaiende te hebben.
Heb ook nodige andere oplossingen bekeken maar kwam elke keer op victron uit. Off grid, panelen aan te sturen, offline en degelijk spul waren oa de redenen.
Als de installatie rond is meld ik me weer met foto's
en zal evt ervaringen delen
Uiteindelijk na veel zoekwerk 2 weken geleden de opdracht gegeven voor 15kva 30kwh victron systeem. Accu's waren niet voorradig dus verwacht einde maand het geheel draaiende te hebben.
Heb ook nodige andere oplossingen bekeken maar kwam elke keer op victron uit. Off grid, panelen aan te sturen, offline en degelijk spul waren oa de redenen.
Als de installatie rond is meld ik me weer met foto's
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Wordt dit het “Enphase met Victron gecombineerd” topic?RoelsRules schreef op zondag 3 mei 2026 @ 06:43:
Thx @sandergar voor je verhaal hierboven en je eerdere input mbt victron en enphase.
Als de installatie rond is meld ik me weer met foto'sen zal evt ervaringen delen
Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dank je, daar staat inderdaad één en ander in. Als ik het zo lees en bestudeer, denk ik dat ik wel de gateway metered geïnstalleerd heb gekregen, maar dat er geen CT spoelen bij mij zijn geïnstalleerd:Pazo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:08:
@Goofyduck384 @Dennis 1 dat staat gewoon in de FAQ, vraag 20.
Het grote Enphase topic - deel 2
:strip_exif()/f/image/dD9Zkpy4dZ4HrKtfhCn3DqaB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E6ZpXyRzrxVXYqHPGhcytGzW.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat te zien op deze foto’s? Als dat het geval is zou ik dit graag wel willen, zodat ik nog meer inzicht krijg in mijn energie om eventueel in te kunnen schatten of een aanschaf van een batterij van Enphase voor mij rendabel zou kunnen zijn.
Of kan ik dezelfde informatie dan ook uit mijn Homey Pro halen (icm mijn Homey dongel). Ik zou namelijk graag de data kunnen downloaden van de afgelopen jaren (vanaf 2023).
Nee, dat is zo niet zichtbaar. Dan moet je even het klepje van de Gateway open maken. Dan kijken hoe de AC aansluiting is (op het plaatje op het klepje. Zal trouwens niet voor het eerst zijn dat ik een Metered Gateway zie van Ouxo zonder CT's.
Daarom zijn ze o.a. ook failliet, wat een bagger partij. Meer problemen met ze gehad.Eddie_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:00:
Nee, dat is zo niet zichtbaar. Dan moet je even het klepje van de Gateway open maken. Dan kijken hoe de AC aansluiting is (op het plaatje op het klepje. Zal trouwens niet voor het eerst zijn dat ik een Metered Gateway zie van Ouxo zonder CT's.
Hierbij een foto zonder klepje. De CT spoelen zitten bovenaan gemonteerd toch? Dan zouden ze dus inderdaad ontbreken..
Zo horen inderdaad op die groene klemmen gemonteerd te zijn.
Eigenlijk vreemd, want volgens mij wordt standaard 1 setje (2 stuks) CT-klemmen altijd meegeleverd, en zoveel kosten die dingen ook weer niet.
Eigenlijk vreemd, want volgens mij wordt standaard 1 setje (2 stuks) CT-klemmen altijd meegeleverd, en zoveel kosten die dingen ook weer niet.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Aan de binnenkant van het klepje staat hoe de AC aangesloten moet worden. Als daar een kruis staat bij fase 2 en 3 dan heb je een standaard gateway.
Een mooie gebalanceerde kijk op deze twee opties, maar een aantal details kloppen niet.sandergar schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:
Vele zijn bezig of spelen met de gedachte om voor een noodstroom voorziening te gaan. Met mijn ervaring met mijn eigen Victron installatie ga ik in deze post Enphase vergelijken met Victron.
Om te beginnen :Heb je een Enphase micro omvormer-installatie en wil je een thuisbatterij met backup? Dan kijk je al snel naar de Enphase-oplossing. Logisch - vertrouwd ecosysteem, één installateur. Maar voor je tekent: hieronder een vergelijking met wat je voor hetzelfde budget aan Victron kunt neerzetten.
- Ik heb geen aandelen in een bedrijf dus geen persoonlijke commerciële belangen
- Deze post is vooral bedoeld om kennis toe te voegen zodat een ieder die voor een SC3 kiest dit ook zeer bewust doet
Prijzen naast elkaar
(ik heb niet de prijzen actueel opgezocht, even globaal genomen) :Voor hetzelfde geld: 2,4× meer opslagcapaciteit en meer dan de helft goedkoper per kWh.
Enphase SC3 + 2× 5P Flex Victron 3-fase + 5× Pylontech IQ System Controller 3: ~€1.000 3× Multiplus-II 48/5000: ~€3.150 Cerbo GX: ~€250 2× IQ Battery 5P Flex: ~€9.600 5× Pylontech US5000B: ~€6.000 Installatie: ~€1.750 Materiaal + installatie: ~€2.450 Totaal: ~€12.350 Totaal: ~€11.870 10,24 kWh — €1.205/kWh 24 kWh — €495/kWh
Vermogen in eilandmodus
Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:Het systeem draait op autopilot - het kán goed gaan. Maar je vliegt blind, precies op het moment dat je het systeem het hardst nodig hebt.
- Instellingen aanpassen: niet mogelijk. Je zit vast aan de configuratie van voor de uitval.
Conclusie
1. SC3 "maakt je meterkast complexer". Die indruk heb ik niet. De SC3 is een grote,dikke schakelaar die tussen je hoofdaansluiting en groepenkast zit. Dat is toch heel overzichtelijk?
2. Als naast de netspanning ook internet uitvalt, dan "De Enlighten-app: volledig dood.", dat klopt niet. Er zit daarom een Cell Modem in de SC3, dus zolang je mobiel telefoneren en de servers van Enphase het nog doen, is de app niet geheel dood. Als ook mobiel internet dood is, kan je met de app nog steeds prima de Gateway uitlezen. De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen.
Volgens mijn Enphase app heb ik de Envoy-S-Metered-EU gateway.Eddie_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:56:
Aan de binnenkant van het klepje staat hoe de AC aangesloten moet worden. Als daar een kruis staat bij fase 2 en 3 dan heb je een standaard gateway.
Bij mij waren ze ook geleverd bij mijn gateway maar zijn ook niet geplaatst. (2021)Onbekend schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:25:
Zo horen inderdaad op die groene klemmen gemonteerd te zijn.
Ze pasten niet in de groepenkast. De hele grote CT's waren standaard geleverd.
Eind 2022 heb ik zelf de kleine uitvoering gekocht en die paste wel in de kast en heb ze zelf aangesloten.
De productie bij bewolkt weer schommelt extreem sinds Stedin de meterkast naar 3 fase heeft omgebouwd. Dit had ik hiervoor niet, ook niet na de aanpassing door de elektricien naar een 4 polige hoofdschakelaar. Sochtends en savonds als het licht minder wordt komt dit ook voor. Het slingert dan soms 200 W per seconde volgens de P1 meter. Ik heb 9x iq8+ met een standard envoy, alles op 1 fase aangesloten met 1 q relay. De spanning van het net is niet te hoog, is altijd onder 250V gebleven. Als het donker wordt is het rond de 235 V.
Waar kan dit aan liggen?
/f/image/4OPE09rabeDAGmA52VxNdvaz.png?f=fotoalbum_small)
Waar kan dit aan liggen?
/f/image/4OPE09rabeDAGmA52VxNdvaz.png?f=fotoalbum_small)
Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber
Je hebt gelijk dat de SC3 zelf overzichtelijk is als transferschakelaar. Wat ik bedoelde is dat je de meterkast moet splitsen in een backup-zijde en een niet-backup-zijde - welke groepen gaan mee op het eilandnet, welke niet. Dat vereist werk in de groepenkast zelf. De SC3 als apparaat is inderdaad simpel; de aanpassingen eromheen zijn dat minder. Of heb jij je gehele huis installatie op de backup-zijde geplaatst?Coffeeroam schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
SC3 "maakt je meterkast complexer". Die indruk heb ik niet. De SC3 is een grote,dikke schakelaar die tussen je hoofdaansluiting en groepenkast zit. Dat is toch heel overzichtelijk?
De SC3 heeft inderdaad een ingebouwde 4G-modem als fallback..Maar de kern van het bezwaar blijft staan. De cell modem werkt zolang: het mobiele netwerk beschikbaar is, Enphase's servers draaien, en er 4G-dekking is op jouw locatie. Bij de calamiteiten waarbij backup echt telt - grote storm, regionale uitval, infrastructuurproblemen - is mobiel netwerk vaak als eerste overbelast of uitgevallen. Je wisselt één afhankelijkheid in voor een andere.Coffeeroam schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:02:
2. Als naast de netspanning ook internet uitvalt, dan "De Enlighten-app: volledig dood.", dat klopt niet. Er zit daarom een Cell Modem in de SC3, dus zolang je mobiel telefoneren en de servers van Enphase het nog doen, is de app niet geheel dood. Als ook mobiel internet dood is, kan je met de app nog steeds prima de Gateway uitlezen. De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen.
En jouw eigen opmerking is veelzeggend: "De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen." Dat is precies het punt - bij Victron is dit geen vraag. Alles werkt lokaal, gegarandeerd, zonder dat je het hoeft uit te proberen.
Widespread power outage in Spain leaves thousands cut off: Calls and messages nearly impossible
Zoals ik mijn originele post ook afsloot : het is allemaal prima waar je voor kiest, als je maar goed nadenkt waar je het systeem voor aanschaft en of het systeem dan ook in staat is om te leveren wat je er van verwacht! Omgaan met een echte off-grid situatie is wat anders dan alleen een transferschakelaar overhalen!
Als jij voor jezelf dit geheel becijferd, ingericht en getest hebt en het werkt voor jou geheel dan is dat helemaal goed! Ik heb met mijn post willen aangeven dat een nood voorziening voor een off-grid situatie meer is dan alleen een transferschakelaar plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 03-05-2026 19:36 ]
Dank voor je waardevolle input @sandergar. De Victron oplossing is inderdaad een mooi systeem, maar ik ga toch ook echt de andere kant eens belichten. Even erg de andere kant for the sake of the argument:sandergar schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:
Om te beginnen :Heb je een Enphase micro omvormer-installatie en wil je een thuisbatterij met backup? Dan kijk je al snel naar de Enphase-oplossing. Logisch - vertrouwd ecosysteem, één installateur. Maar voor je tekent: hieronder een vergelijking met wat je voor hetzelfde budget aan Victron kunt neerzetten.
Prijzen naast elkaar
(ik heb niet de prijzen actueel opgezocht, even globaal genomen) :Voor hetzelfde geld: 2,4× meer opslagcapaciteit en meer dan de helft goedkoper per kWh.
Enphase SC3 + 2× 5P Flex Victron 3-fase + 5× Pylontech IQ System Controller 3: ~€1.000 3× Multiplus-II 48/5000: ~€3.150 Cerbo GX: ~€250 2× IQ Battery 5P Flex: ~€9.600 5× Pylontech US5000B: ~€6.000 Installatie: ~€1.750 Materiaal + installatie: ~€2.450 Totaal: ~€12.350 Totaal: ~€11.870 10,24 kWh — €1.205/kWh 24 kWh — €495/kWh
Vermogen in eilandmodus
Hier wordt het echt pijnlijk. Het net valt uit - grote kans dat ook je internet wegvalt. En dan:Het systeem draait op autopilot - het kán goed gaan. Maar je vliegt blind, precies op het moment dat je het systeem het hardst nodig hebt.
Conclusie
Je vergelijking in aanschafprijs per kWh en piekvermogen is te plat om goed onderscheid te maken, en mijn inziens moet ook een groot deel van de focus in een goed vergelijk liggen op vergelijking van de batterijen zelf omdat die voor het grootste deel van het jaar zich moeten bewijzen.
Op batterij niveau zijn levensduur, gegarandeerde throughput, rendement bij normaal gebruik en systeemintegratie belangrijk. Een Enphase 5P heeft 5,0 kWh bruikbare capaciteit en 6.000 cycli garantie: dat is circa 30 MWh batterij-throughput per module op papier en dus ongeveer 27 MWh AC-throughput bij 90% AC-round trip. Bij Pylontech US5000 hangt de 6.000-cycli-claim aan opgegeven testcondities, vaak rond 80% DoD en 25°C. Dan kom je per module rond 23 MWh batterij-throughput. Per batterijmodule is Enphase dus juist sterk op gegarandeerde bruikbare levensduur. En wie neemt er over 5+ jaar nog de telefoon op bij jou Pylontech leverancier voor een garantieclaim? En hoe ziet de bewijsvoering eruit?
Ook het rendementsverhaal wordt in de Victron-vergelijking onder gesneeuwd. Een gemiddeld huishouden vraagt in de meeste verbruiksmomenten maar enkele honderden watts continu; de batterij draait dus vaak op lage lasten zoals koelkast, modem, verlichting, laptop, tv en standby-verbruik. Ja Victron kan makkelijker hoge lasten leveren in offgrid, maar de 5P is juist ontworpen om bij lage en wisselende lasten te shinen alleen de benodigde micro-omvormers te activeren. Een 3-fase Victron-systeem met drie grote MultiPlus-II’s is krachtiger, maar zit bij lage woninglasten niet automatisch op zijn optimale rendementspunt (20% verlies one way als je 300W vraagt). Voor normaal huishoudelijk gebruik is efficiëntie in lage vermogens waardevoller dan meer piekvermogen.
Zoals eerder gezegd, de dat je bij Enphase bij stroomuitval blind bent klopt niet. De System Controller 3 kan via mobiele datacommunicatie met dataplan blijven communiceren. Daarnaast bestaat er lokale toegang via de IQ Gateway. Al blijft Victron op openheid en lokale aanstuurbaarheid duidelijk sterker door die CX module en (D)ESS dashboard/HA integratie. Victron is opener en technischer, Enphase is geïntegreerder en eenvoudiger te beheren (in vele gevallen een plus!)
Victron/Pylontech wint terecht op piekvermogen, goedkope stapelbaarheid, openheid/tweakability en totale capaciteit wanneer je vijf modules plaatst tegenover twee Enphase 5P’s. Maar Enphase blijft gewoon een sterke, compacte en geïntegreerde consumentenoplossing voor betrouwbare backup en dagelijks batterijgebruik.
- modulaire AC techniek met beter rendement bij normale woninglasten en dus hogere throughput in levensduur
-6.000 cycli met transparante telling met betrouwbare Enphase garantie,
- passieve koeling dus geluidsvriendelijker
- Enphase support
- PV, batt en offgrid sturen in één ecosysteem.
Victron is het bouwplatform voor de techneut; Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument.
Dat gezegd hebbende zitten we hier natuurlijk wel op tweakers.net
Oeps daar kruisten onze posts.sandergar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:30:
[...]
Je hebt gelijk dat de SC3 zelf overzichtelijk is als transferschakelaar. Wat ik bedoelde is dat je de meterkast moet splitsen in een backup-zijde en een niet-backup-zijde - welke groepen gaan mee op het eilandnet, welke niet. Dat vereist werk in de groepenkast zelf. De SC3 als apparaat is inderdaad simpel; de aanpassingen eromheen zijn dat minder. Of heb jij je gehele huis installatie op de backup-zijde geplaatst?
[...]
De SC3 heeft inderdaad een ingebouwde 4G-modem als fallback..Maar de kern van het bezwaar blijft staan. De cell modem werkt zolang: het mobiele netwerk beschikbaar is, Enphase's servers draaien, en er 4G-dekking is op jouw locatie. Bij de calamiteiten waarbij backup echt telt - grote storm, regionale uitval, infrastructuurproblemen - is mobiel netwerk vaak als eerste overbelast of uitgevallen. Je wisselt één afhankelijkheid in voor een andere.
En jouw eigen opmerking is veelzeggend: "De SoC uitlezen en laad/ontlaad commando's geven kan volgens mij ook nog. Dat moet ik nog eens uitproberen." Dat is precies het punt - bij Victron is dit geen vraag. Alles werkt lokaal, gegarandeerd, zonder dat je het hoeft uit te proberen.
Widespread power outage in Spain leaves thousands cut off: Calls and messages nearly impossible
Zoals ik mijn originele post ook afsloot : het is allemaal prima waar je voor kiest, als je maar goed nadenkt waar je het systeem voor aanschaft en of het systeem dan ook in staat is om te leveren wat je er van verwacht! Omgaan met een echte off-grid situatie is wat anders dan alleen een transferschakelaar overhalen!
Als jij voor jezelf dit geheel becijferd, ingericht en getest hebt en het werkt voor jou geheel dan is dat helemaal goed! Ik heb met mijn post willen aangeven dat een nood voorziening voor een off-grid situatie meer is dan alleen een transferschakelaar plaatsen.
Bij Controller gaat vaak de volledige HVK in backup.
Stel je gaat naar offgrid en die communicatie module werkt om welke reden dan ook niet, dan draait het systeem autonoom en lokaal op de laatst bekende instellingen. Dus het blijft uiteraard wel degelijk werken!
Jij ook bedankt voor het inbrengen van je kennis! Een aantal punten snijden zeker hout. Maar ik merk dat de discussie is verschoven naar batterijkwaliteit, rendement en dagelijks gebruik. Dat is een legitiem onderwerp, maar niet waar mijn post over ging. Laat me terugkeren naar de kern.drboneym schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Dank voor je waardevolle input @sandergar. De Victron oplossing is inderdaad een mooi systeem, maar ik ga toch ook echt de andere kant eens belichten. Even erg de andere kant for the sake of the argument:
...
De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom. Niet voor rendement bij 300W. Niet voor cyclustelling. Niet voor app-integratie. Voor dagelijkse eigen verbruiksoptimalisatie heb je geen SC3 nodig en koop je alleen de 5P batterijen. Toch?
Over de batterijkwaliteit en garantie:
Interessante vergelijking, maar mijn tegenvraag is praktischer: wat gebeurt er in een noodscenario als één 5P Flex uitvalt? Blijft de SC3 dan als noodvoorziening functioneren? Hoeveel IQ-batterijen moeten er minimaal actief zijn om het eilandnet overeind te houden? Met een installatie met maar 2 units ben je 50% van je capaciteit kwijt als er 1 unit offline gaat. Met 5× Pylontech valt er één unit uit en draait het systeem gewoon door op vier, zonder dat de backup-functie wegvalt. Dit telt voor mij zwaarder dan de theoretische vraag of er over 5 jaar nog een telefoon opgepakt zal worden.
Over rendement bij lage lasten:
Terecht punt voor dagelijks gebruik. Echter ... vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren - de panelen worden gelimiteerd om terugleverkosten te voorkomen. Er is een overvloed aan gratis PV-stroom die toch al wordt weggegooid. Wat maakt het no-load verbruik van de Multiplus-II dan nog uit? Die 60W komt uit gratis zonnestroom die anders de lucht in gaat.
Over blind zijn bij uitval:
Je slotopmerking zegt eigenlijk alles: "het systeem draait autonoom op de laatst bekende instellingen.* Dat klopt - het draait. Maar je hebt geen inzicht, je kunt niets bijsturen, en je weet niet of alles naar behoren werkt. Dat is per definitie blind vliegen. Of dat een probleem is, mag iedereen zelf bepalen.
Over de volledige huisinstallatie op backup:
Je geeft aan dat installateurs vaak de volledige groepenkast op de backup-zijde aansluiten. Met 7,68 kW continu vermogen verdeeld over drie fasen is dat ~2,56 kW per fase. Een gebruiker die gewoon zijn huis gebruikt zoals altijd - warmtepomp, wasmachine, koken - zit daar direct tegenaan of overheen. Dat is toch een implementatie die vragen om problemen is? Een onwetende gebruiker zit dan snel in het donker, letterlijk.
Over "Victron is voor de techneut":
Victron kan je gewoon laten plaatsen door een installateur - net zoals de SC3. En met de Victron Modbus-integratie en VRM-portal is het ook gewoon een geïntegreerde consumentenoplossing. Het grote verschil is dat die integratie lokaal werkt, zonder cloud afhankelijkheid en de koppeling tussen Enphase en Victron via een apart Enphase gridprofiel officieel door Enphase zelf ondersteund wordt.
Jouw samenvatting "Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument" - daar ga ik niet tegenin. Maar dan wil ik wel dat die consument weet wat hij krijgt in het scenario waarvoor hij betaalt. Een noodvoorziening die bij een echte calamiteit beperkt inzicht biedt en krap op vermogen zit bij volledige huisbelasting! Het is een echte nood voorziening met diverse beperkingen voor een premium bedrag.
Onlangs heb ik een Balcony set in Duitsland gekocht en afgelopen weekend 4 zonnepanelen op onze schuur geïnstalleerd en aangesloten op de IQ Balcony Solar set.Thijzzz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:00:
Drommels, ik wil ook een Balcony set. in NL heb je niks aan een BE-set, omdat je die hier niet kunt activeren.
hopelijk komen ze met een controller-mini versie uit die gewoon een 5P Flex gebruikt voor een lokaal grid, maar niet voor heel veel geld en in een enorme doos seamless gaat lopen overfailen. gewoon een keer alles uit en weer aan is ook goed.
Wij hadden al een Enphase systeem en ik kon de Balcony set gewoon toevoegen in de App en activeren.
Het geheel draait nu prima mee, naast de al eerder aangeschafte installatie.
mbt tot niet "enphase "elementen, gemiddeld genomen verhuis je binnen 8-9 jaar dus ga je je huis weer verkopen.
persoonlijk koop ik liever een huis dat uit vaste eco systemen bestaat en homegeen en te begrijpen is.
je koper kan natuurlijk een mede tweaker zijn, maar die kans is niet zo groot.
Ik kocht een jaar geleden een huis met veel home made automatiseringen, uiteindelijk bijna alles eruit gegooid en opnieuw begonnen.
zitten ook nadelen aan, maar het is logisch en te begrijpen voor alle bewoners en toekomstige nieuwe eigenaren.
persoonlijk koop ik liever een huis dat uit vaste eco systemen bestaat en homegeen en te begrijpen is.
je koper kan natuurlijk een mede tweaker zijn, maar die kans is niet zo groot.
Ik kocht een jaar geleden een huis met veel home made automatiseringen, uiteindelijk bijna alles eruit gegooid en opnieuw begonnen.
zitten ook nadelen aan, maar het is logisch en te begrijpen voor alle bewoners en toekomstige nieuwe eigenaren.
Voor mij is mede belangrijk dat je bij een storing van het één of ander de kans groot is dat bij beroep doen op garantie of ondersteuning de partijen naar elkaar gaan lopen wijzen en je dus een hoop gedoe en gezeur kan krijgen.
Mijn systeem werkt (even terzijde) als een zonnetje en doet wat het moet doen zonder enig omkijken ernaar. Maar goed, ik ben dan ook een tevreden gemiddelde consument… 😉
Mijn systeem werkt (even terzijde) als een zonnetje en doet wat het moet doen zonder enig omkijken ernaar. Maar goed, ik ben dan ook een tevreden gemiddelde consument… 😉
Zelf waren er bij mij echt wel nog andere overwegingen. Ik had een Gateway metered nodig, die zit er al in. Evenals 6 CT spoelen en relays die ik nodig had. Plus alle bekabeling en aansluitpunten die ik toch ook moest hebben. En de NO en NC contacten voor sturen van bepaalde apparaten. En voor de toekomst gereed voor 80 A per fase.sandergar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:17:
[...]
De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom.
Plus: als systeem, tijdens noodstroom kan het bij uitputting van de batterijen (tot 0%) toch weer de volgende dag op zonnestroom starten. In Victron+Pylontech configuratie ook?
In je reactie benoem je ook dat er wel eens een 5P zou kunnen uitvallen. Dat is niet heel erg waarschijnlijk. Als er een microinverter mee ophoudt, gaan de andere 5 gewoon door.
Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.mike123 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:11:
[...]
Bij mij waren ze ook geleverd bij mijn gateway maar zijn ook niet geplaatst. (2021)
Ze pasten niet in de groepenkast. De hele grote CT's waren standaard geleverd.
Eind 2022 heb ik zelf de kleine uitvoering gekocht en die paste wel in de kast en heb ze zelf aangesloten.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Alvast bedankt voor de reactie.
Interessante discussie.
Voor mij belangrijk,
Internet onafhankelijk:
Alles aan/op het internet is een potentieel "point of failure". Nog even los van het feit dat de diverse fabrikanten de middelen hebben om "alle" zonnepanelen/converters uit te schakelen waneer het hun (of anderen) dunkt.
Prijzen, ja, je kunt niet anders, maar zonder moet wel alles logisch blijven draaien. Op zich zijn de pieken en dalen over een jaar wel bekend, alleen de hoogte er van niet.
Fouten/storing resistent
Als om het even welk onderdeel stuk gaat moet de rest nog steeds functioneel kunnen werken of in het uiterste geval naar een veilige stand kunnen gaan.
In extrema, ieder paneel is een micro service. P1 is een micro service. Batterijen zijn micro services. Elk bericht z'n status en elk weet hoe te reageren in welke situatie. Geen centraal management, communicatie systeem met goede back up bij uitval.
Dit is niet meer zonder meer met Enphase IQ's mogelijk en zeker niet met de rest van het systeem.
(Je kunt nog steeds de opbrengst van de afzonderlijke panelen in een keer opvragen, de mqtt data stream werkt niet meer )
Voor gebruikers die niet in de materie thuis zijn, zijn er eigenlijk bedrijfjes die Domoticz of Home Assistant voor je opzetten en beheren. Klein abonnementje per jaar en alles loopt op rolletjes. Wel alles in huis, alleen toegang voor de beheerder op voordien afgesproken moment o.i.d? Er is nogal een verschil tussen alles zelf doen of alles in handen van "corporate" geven. De domotica handige Harries zouden hier wat kunnen betekenen.
Voor mij belangrijk,
Internet onafhankelijk:
Alles aan/op het internet is een potentieel "point of failure". Nog even los van het feit dat de diverse fabrikanten de middelen hebben om "alle" zonnepanelen/converters uit te schakelen waneer het hun (of anderen) dunkt.
Prijzen, ja, je kunt niet anders, maar zonder moet wel alles logisch blijven draaien. Op zich zijn de pieken en dalen over een jaar wel bekend, alleen de hoogte er van niet.
Fouten/storing resistent
Als om het even welk onderdeel stuk gaat moet de rest nog steeds functioneel kunnen werken of in het uiterste geval naar een veilige stand kunnen gaan.
In extrema, ieder paneel is een micro service. P1 is een micro service. Batterijen zijn micro services. Elk bericht z'n status en elk weet hoe te reageren in welke situatie. Geen centraal management, communicatie systeem met goede back up bij uitval.
Dit is niet meer zonder meer met Enphase IQ's mogelijk en zeker niet met de rest van het systeem.
(Je kunt nog steeds de opbrengst van de afzonderlijke panelen in een keer opvragen, de mqtt data stream werkt niet meer )
Voor gebruikers die niet in de materie thuis zijn, zijn er eigenlijk bedrijfjes die Domoticz of Home Assistant voor je opzetten en beheren. Klein abonnementje per jaar en alles loopt op rolletjes. Wel alles in huis, alleen toegang voor de beheerder op voordien afgesproken moment o.i.d? Er is nogal een verschil tussen alles zelf doen of alles in handen van "corporate" geven. De domotica handige Harries zouden hier wat kunnen betekenen.
ik heb deze gekocht: https://www.warmteservice...mtransformator/p/07801051A!rtime schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Dat is een valide redenering, als je toch aan het verbouwen bent en de losse componenten toch nodig had, verandert de kosten-baten verhouding van de SC3 significant. Dat is een eerlijk argument en ik ga daar niet tegenin.Coffeeroam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
Zelf waren er bij mij echt wel nog andere overwegingen. Ik had een Gateway metered nodig, die zit er al in. Evenals 6 CT spoelen en relays die ik nodig had. Plus alle bekabeling en aansluitpunten die ik toch ook moest hebben. En de NO en NC contacten voor sturen van bepaalde apparaten. En voor de toekomst gereed voor 80 A per fase.
Maar de keuze-logica van jouw specifieke situatie verandert niets aan wat een consument krijgt die de SC3 puur voor noodstroom aanschaft zonder die verbouwingscontext. En dat was de doelgroep van mijn oorspronkelijke post, mensen die overwegen de SC3 als noodstroomoplossing te kopen en zich afvragen of dat verstandig is.
Voor jou klopte de afweging. Voor iemand die alleen backup wil, zonder verbouwing, zonder toch al benodigde componenten, betaalt hij een premium bedrag voor een noodstroomoplossing met de beperkingen die ik beschreven heb. Dat onderscheid is precies wat ik wilde maken.
Terecht punt : de Enphase koude start via zonlicht is een technisch voordeel. Maar laten we het in context plaatsen.Coffeeroam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
Plus: als systeem, tijdens noodstroom kan het bij uitputting van de batterijen (tot 0%) toch weer de volgende dag op zonnestroom starten. In Victron+Pylontech configuratie ook?
- Voorkomen is beter dan herstellen.
Met 24 kWh en een minimum SOC van 10% houd je altijd 2,4 kWh buffer aan die niet voor lasten beschikbaar is. Bij een gemiddeld nachtverbruik van 300–400W heb je dan nog 6–8 uur autonomie nadat de minimum SOC bereikt is. In de praktijk kom je een volledig lege batterij alleen tegen bij een zeer langdurige off-grid situatie en dat is precies het scenario dat je met voldoende capaciteit en een verstandige instelling voorkomt. - Wil je het toch permanent geregeld hebben?
Dan voeg je een kleine 12V standby-accu toe met een 12/48 DC-DC converter. Kosten all-in ~€100-120. Die geeft de DC-bus genoeg spanning om de Pylontechs te wekken, waarna de zon het overneemt. In een noodgeval werkt zelfs een gewone auto-accu tijdelijk. - Geen DC-DC converter in huis?
Een eenvoudig aggregaatje van €150–200 uit de bouwmarkt op de AC-input van de Multiplus-II. De Multiplus start van AC op, laadt de DC-bus op, en de Pylontechs waken. Werkt bij iedere SOC, op elk moment van de dag, ongeacht weersomstandigheden.
Over de 5P uitval: ik reageerde op het garantie-argument van de eerdere reactie, niet op de kans dat een microomvormer kapotgaat. Het punt is risicospreiding tijdens een actief noodscenario. Met 2 units ben je bij één defecte unit 50% van je backup-capaciteit kwijt. Met 5 Pylontech-units verlies je 20% en draait het systeem gewoon door. Een noodvoorziening ontwerp je voor het worst-case scenario, niet voor de gemiddelde dag.Coffeeroam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
In je reactie benoem je ook dat er wel eens een 5P zou kunnen uitvallen. Dat is niet heel erg waarschijnlijk. Als er een microinverter mee ophoudt, gaan de andere 5 gewoon door.
Tot slot wil ik benadrukken dat mijn bijdrage aan deze discussie vanuit één specifieke invalshoek kwam: de SC3 als noodstroomvoorziening. Niet als dagelijkse batterijoplossing, niet als ecosysteemvergelijking, niet als rendementsdiscussie - puur de vraag wat je krijgt op het moment dat het net uitvalt en je afhankelijk bent van wat je installatie kan leveren.
Enphase maakt kwalitatief goede producten en de 5P is een technisch sterke batterij. Daar wil ik niets aan afdoen en dat was ook nooit mijn intentie. De discussie die hier ontstaan is over rendement, cyclustelling en garantie is waardevol maar het is een andere discussie dan die ik wilde voeren.
Mijn overwegingen rondom de SC3 als noodvoorziening blijven staan: beperkt vermogen per fase in eilandmodus, minimale redundantie met 2 units en beperkt inzicht zonder cloud. Dat zijn geen verwijten aan Enphase, het zijn systeemkenmerken waar je als koper van op de hoogte moet zijn.
Als jij voor jezelf besloten hebt dat hetgeen de SC3 jou biedt in een noodsituatie voldoende is voor jouw specifieke situatie, dan is dat helemaal goed en ben je goed voorbereid. Voor degenen die nog in de denk- en overwegingsfase zitten heb ik getracht te helpen met mijn eigen overwegingen en ervaringen zodat zij die afweging bewust en geïnformeerd kunnen maken.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een stroomuitval heb meegemaakt, deze eeuw zeker niet. Waarom wil iemand überhaupt een noodvoorziening? Vitale infrastructuur in huis? Prepper? Omdat het kan? Hoe lang moet die noodvoorziening eigenlijk blijven werken?sandergar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:17:
[...]
Jij ook bedankt voor het inbrengen van je kennis! Een aantal punten snijden zeker hout. Maar ik merk dat de discussie is verschoven naar batterijkwaliteit, rendement en dagelijks gebruik. Dat is een legitiem onderwerp, maar niet waar mijn post over ging. Laat me terugkeren naar de kern.
De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom. Niet voor rendement bij 300W. Niet voor cyclustelling. Niet voor app-integratie. Voor dagelijkse eigen verbruiksoptimalisatie heb je geen SC3 nodig en koop je alleen de 5P batterijen. Toch?
Over de batterijkwaliteit en garantie:
Interessante vergelijking, maar mijn tegenvraag is praktischer: wat gebeurt er in een noodscenario als één 5P Flex uitvalt? Blijft de SC3 dan als noodvoorziening functioneren? Hoeveel IQ-batterijen moeten er minimaal actief zijn om het eilandnet overeind te houden? Met een installatie met maar 2 units ben je 50% van je capaciteit kwijt als er 1 unit offline gaat. Met 5× Pylontech valt er één unit uit en draait het systeem gewoon door op vier, zonder dat de backup-functie wegvalt. Dit telt voor mij zwaarder dan de theoretische vraag of er over 5 jaar nog een telefoon opgepakt zal worden.
Over rendement bij lage lasten:
Terecht punt voor dagelijks gebruik. Echter ... vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren - de panelen worden gelimiteerd om terugleverkosten te voorkomen. Er is een overvloed aan gratis PV-stroom die toch al wordt weggegooid. Wat maakt het no-load verbruik van de Multiplus-II dan nog uit? Die 60W komt uit gratis zonnestroom die anders de lucht in gaat.
Over blind zijn bij uitval:
Je slotopmerking zegt eigenlijk alles: "het systeem draait autonoom op de laatst bekende instellingen.* Dat klopt - het draait. Maar je hebt geen inzicht, je kunt niets bijsturen, en je weet niet of alles naar behoren werkt. Dat is per definitie blind vliegen. Of dat een probleem is, mag iedereen zelf bepalen.
Over de volledige huisinstallatie op backup:
Je geeft aan dat installateurs vaak de volledige groepenkast op de backup-zijde aansluiten. Met 7,68 kW continu vermogen verdeeld over drie fasen is dat ~2,56 kW per fase. Een gebruiker die gewoon zijn huis gebruikt zoals altijd - warmtepomp, wasmachine, koken - zit daar direct tegenaan of overheen. Dat is toch een implementatie die vragen om problemen is? Een onwetende gebruiker zit dan snel in het donker, letterlijk.
Over "Victron is voor de techneut":
Victron kan je gewoon laten plaatsen door een installateur - net zoals de SC3. En met de Victron Modbus-integratie en VRM-portal is het ook gewoon een geïntegreerde consumentenoplossing. Het grote verschil is dat die integratie lokaal werkt, zonder cloud afhankelijkheid en de koppeling tussen Enphase en Victron via een apart Enphase gridprofiel officieel door Enphase zelf ondersteund wordt.
Jouw samenvatting "Enphase is de geïntegreerde backup-oplossing voor de consument" - daar ga ik niet tegenin. Maar dan wil ik wel dat die consument weet wat hij krijgt in het scenario waarvoor hij betaalt. Een noodvoorziening die bij een echte calamiteit beperkt inzicht biedt en krap op vermogen zit bij volledige huisbelasting! Het is een echte nood voorziening met diverse beperkingen voor een premium bedrag.
"..vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren ", hoezo? Met een dynamisch tarief ontvang je gewoon de marktprijs, geen enkele reden om te limiteren dus, tenzij je nog een vast contract hebt of als de marktprijs negatief is.
Met een dynamisch tarief ontvang je vanaf 2027 de marktprijs zonder de energiebelasting. Hierdoor zal al snel het tarief onder nul zakken en moet je betalen voor die teruggeleverde stroom. Dus gaan veel mensen limiterenBlurk62 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:23:
[...]
"..vanaf volgend jaar vervalt saldering en gaat iedereen limiteren ", hoezo? Met een dynamisch tarief ontvang je gewoon de marktprijs, geen enkele reden om te limiteren dus, tenzij je nog een vast contract hebt of als de marktprijs negatief is.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
rechtstreeks uit de P1:Blurk62 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:23:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een stroomuitval heb meegemaakt, deze eeuw zeker niet. Waarom wil
1-0:99.97.0(7)(0-0:96.7.19)
(260310100915W)(0000003740*s)
(250829151242S)(0000001229*s)
(230213164439W)(0000008882*s)
(230209133153W)(0000000000*s)
(230126103214W)(0000000000*s)
(230126083127W)(0000000000*s)
(220120193901W)(0000000000*s)
De langste dus ruim 2,5 uur. Ik weet niet hoe lang een uitval moet zijn om in het log te komen, we hebben regelmatig korte uitvallen die net net lang genoeg zijn dat de PC's uitvallen.
Aangezien ik bijna 5 keer zoveel opwek als dat ik afneem, houd ik nu ook al geen rekening met de energiebelasting. Veel valt er in mijn geval niet te salderen.LT1970 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Met een dynamisch tarief ontvang je vanaf 2027 de marktprijs zonder de energiebelasting. Hierdoor zal al snel het tarief onder nul zakken en moet je betalen voor die teruggeleverde stroom. Dus gaan veel mensen limiteren
Het komt de laatste paar weken wel veel vaker voor dat de prijs negatief is dan ik had verwacht (heb pas een jaar zonnepanelen), de panelen schakelen in dat geval gelukkig automatisch uit.
Terugleveren bij Zonneplan levert nu nog 2 ct/kWh boven de marktprijs op, plus een wazige "zonnebonus". We gaan wel zien wat het volgend jaar wordt.
De mate van stroomuitval is niet hoog, maar het gebeurt wel.
En als ik het goed heb, dan zijn de voorspellingen dat de betrouwbaarheid van het stroomnet achteruit gaat.
Ik woon in de regio Utrecht.
In de laatste tien jaar, ongeveer 5 serieuze onderbreking gehad van 5 minuten tot ruim een uur.
Verder regelmatig kleine hikjes. Zeer beperkt in tijd, de lichten flikkeren ed. Dit is circa 1 x per kwartaal. Ik heb een NAS. Die crasht op deze mini-hikjes. Daarom jaren geleden een UPS gekocht en die voedt de NAS in die situaties. Ik krijg ook netjes dan een melding dat er weer even stroom was uitgevallen. (Vandaar dat ik weet dat het circa 1x per kwartaal gebeurt: nooit op vaste momenten).
Ik vind de uitval van het stroomnet nog onvoldoende om de (forse) investeringen te doen voor een Victron of SC3. Ook omdat die elektrische componenten zelf in storing kunnen gaan. Ik vraag me daarbij af: is die kans niet groter dan het stroomnet?
Om toch "in nood" iets van stroom te hebben, heb ik een 1 kwh powerstation noodstroom gekocht. Hier komt 230Volt uit. 1 kwh is niet veel, maar als ik verstandig er mee omga kan ik er een tijd mee werken. Deze is draagbaar door mij. Deze staat opgeladen op zolder (1x per jaar testen/gebruiken/opladen). Hier kan eventueel de vriezer/koelkast op, laptops en mobiele telefoons in opgeladen. (gewoon de stekker in de powerstation) En als we dat echt willen - ook de cv ketel om warm te kunnen douchen (125Watt ivm de cv-pomp: dus niet te vaak en niet te lang). Meer apparaten zie ik niet om als noodstroom te willen gebruiken. Verlichting gaat met led-zaklampen, en één priktank gaslamp. Wij koken nog op gas, en anders op het campingkooktoestel. Zodra er weer stroom is, kan het powerstation weer (vlot) opgeladen. In noodgevallen is deze ook elders op te laden, en zelfs via de 12volt van de auto.
Zeker zolang de stroomuitval niet structureel plaats heeft, vind ik dit genoeg. Maar iedereen moet naar zijn eigen geld en eigen hinder bij stroomuitval kijken.
Natuurlijk is het leuk om eigen stroom te hebben uit de zonnepanelen als het net er uit ligt. Maar op dit moment vind ik het dat financieel niet waard.
En als ik het goed heb, dan zijn de voorspellingen dat de betrouwbaarheid van het stroomnet achteruit gaat.
Ik woon in de regio Utrecht.
In de laatste tien jaar, ongeveer 5 serieuze onderbreking gehad van 5 minuten tot ruim een uur.
Verder regelmatig kleine hikjes. Zeer beperkt in tijd, de lichten flikkeren ed. Dit is circa 1 x per kwartaal. Ik heb een NAS. Die crasht op deze mini-hikjes. Daarom jaren geleden een UPS gekocht en die voedt de NAS in die situaties. Ik krijg ook netjes dan een melding dat er weer even stroom was uitgevallen. (Vandaar dat ik weet dat het circa 1x per kwartaal gebeurt: nooit op vaste momenten).
Ik vind de uitval van het stroomnet nog onvoldoende om de (forse) investeringen te doen voor een Victron of SC3. Ook omdat die elektrische componenten zelf in storing kunnen gaan. Ik vraag me daarbij af: is die kans niet groter dan het stroomnet?
Om toch "in nood" iets van stroom te hebben, heb ik een 1 kwh powerstation noodstroom gekocht. Hier komt 230Volt uit. 1 kwh is niet veel, maar als ik verstandig er mee omga kan ik er een tijd mee werken. Deze is draagbaar door mij. Deze staat opgeladen op zolder (1x per jaar testen/gebruiken/opladen). Hier kan eventueel de vriezer/koelkast op, laptops en mobiele telefoons in opgeladen. (gewoon de stekker in de powerstation) En als we dat echt willen - ook de cv ketel om warm te kunnen douchen (125Watt ivm de cv-pomp: dus niet te vaak en niet te lang). Meer apparaten zie ik niet om als noodstroom te willen gebruiken. Verlichting gaat met led-zaklampen, en één priktank gaslamp. Wij koken nog op gas, en anders op het campingkooktoestel. Zodra er weer stroom is, kan het powerstation weer (vlot) opgeladen. In noodgevallen is deze ook elders op te laden, en zelfs via de 12volt van de auto.
Zeker zolang de stroomuitval niet structureel plaats heeft, vind ik dit genoeg. Maar iedereen moet naar zijn eigen geld en eigen hinder bij stroomuitval kijken.
Natuurlijk is het leuk om eigen stroom te hebben uit de zonnepanelen als het net er uit ligt. Maar op dit moment vind ik het dat financieel niet waard.
Geen idee of dat ligt aan een overbelast net waar jij woont, hier komt uitval niet (merkbaar) voor. De winter van 2023 was koud bij jou zo te zienknotwilg schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:05:
[...]
rechtstreeks uit de P1:
1-0:99.97.0(7)(0-0:96.7.19)
(260310100915W)(0000003740*s)
(250829151242S)(0000001229*s)
(230213164439W)(0000008882*s)
(230209133153W)(0000000000*s)
(230126103214W)(0000000000*s)
(230126083127W)(0000000000*s)
(220120193901W)(0000000000*s)
De langste dus ruim 2,5 uur. Ik weet niet hoe lang een uitval moet zijn om in het log te komen, we hebben regelmatig korte uitvallen die net net lang genoeg zijn dat de PC's uitvallen.
Als het echt belangrijk is dat apparatuur blijft doordraaien tijdens een 'hikje' ligt een UPS voor de hand, een (dure) off-grid oplossing lijkt in ons land een beetje overkill.
Niks mis met knutselen aan een mooie noodstroomvoorziening hoor, ieder z'n hobby, maar iedereen die wel eens een Zombie film heeft gezien weet dat als de pleuris echt uitbreekt de hele meute naar dat ene huis strompelt waar nog wel een lampje brandt
t.a.v. duur, wat dat betreft kon het wel een slim zijn om beslissingen uit te stellen en in 2027 door de pijn heen te bijten. Als half Nederland straks de knop omdraait als de zon schijn wordt er ook weer gepiept door de energiebedrijven. Regelgeving in 2028 kon er dan wel weer eens heel anders uit zien. En 10000.- voor een fatsoenlijke voorziening, daar kun je aardig wat aan terugleverstraf van betalen.Blurk62 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:03:
Als het echt belangrijk is dat apparatuur blijft doordraaien tijdens een 'hikje' ligt een UPS voor de hand, een (dure) off-grid oplossing lijkt in ons land een beetje overkill.
Bij de netwerkbeheerders gaat ook gepiept worden, lees de gemeenten. Gemeenten zijn de aandeelhouders en in de praktijk krijgen zij 50% van de winst als divident. Als er niet wordt teruggeleverd wordt dat bedrag kleiner. Ook kunnen dan de "investeringen" ahum, in net uitbreiding "niet" ahum, gedaan worden.
Ha Sander, ik wil voor @knotwilg en andere lezers nog wel even verduidelijken dat die stelregel enkel geldt voor offgrid/blackout situaties. Het is zeker geen algemene stelregel voor accucapaciteit.sandergar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:55:
[...]
Als je een accu becijferd op je dagelijks verbruik en vooral je avond/nachtstroom wil afdekken dan moet je inderdaad niet voor zo'n grote accu kiezen. Is het doel van je ontwerp dat het systeem geheel off-grid moet kunnen werken dan spelen er andere factoren. Je PV capaciteit bepaalt dan grotendeels je minimale batterij capaciteit.
Bij off-grid is er geen grid aanwezig wat als spons al jouw overtollige stroom wel opvangt. Jouw eigen installatie zal alle opgewekte PV stroom moeten kunnen verwerken. Niet alleen in hoeveelheid maar ook in snelheid (C factor). Op een goede dag kan mijn PV meer dan 40 kWh produceren. Gisteren een opwek van 35 kWh. In een off-grid situatie kan deze stroom alleen naar verbruikers en naar de accu. Met mijn 45kWh aan totale capaciteit en een minimale SOC van 10% kan ik maar max 40 kWh opvangen in de batterij. In een off-grid situatie zal mijn PV niet op volle kracht kunnen blijven draaien op een zonnige dag. Mijn accu is daardoor zeker niet te groot.
Er is een mooi Enphase document : https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
O.a. hier is de stelregel te vinden : Voor lithiumaccu's vereist 1,5 kWp geïnstalleerd PV-vermogen 4,8 kWh accucapaciteit. Met mijn 7kWp aan PV ben ik dus zowieso al gebonden aan minimaal 25kWh aan opslag.
[...]
[Afbeelding]
Verder vraag ik mij af of je niet de totale maximale vermogens van je Enphase micro-omvormers moet gebruiken in plaats van de totale kwp van je panelen. De micro's 'knijpen' immers al het vermogen dat je met de accu's moet opvangen (bij bijvoorbeeld netuitval).
Sorry voor de late reaktie.A!rtime schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
Ik heb dezelfde als @Dennis_86 gekocht.
Staat ook een plaatje van in de TS.
Zijn echt een heel stuk kleiner.
Correct, dat is precies de situatie waarvoor een nood voorziening aangeschaft wordt zoals de SC3. Enphase geeft geen richtlijnen en lost dit waarschijnlijk op door de micro omvormers te limiteren.Kanoet schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:
Ha Sander, ik wil voor @knotwilg en andere lezers nog wel even verduidelijken dat die stelregel enkel geldt voor offgrid/blackout situaties. Het is zeker geen algemene stelregel voor accucapaciteit.
Je hebt technisch gelijk dat het rated AC-vermogen van de microomvormers het maximale vermogen bepaald wat de batterij moet opvangen. Victron hanteert echter kWp als input voor hun stelregel. Wellicht omdat kWp meestal hoger is dan het werkelijke AC-output vermogen. Mogelijk een impliciete veiligheidsmarge.Kanoet schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:
Verder vraag ik mij af of je niet de totale maximale vermogens van je Enphase micro-omvormers moet gebruiken in plaats van de totale kwp van je panelen. De micro's 'knijpen' immers al het vermogen dat je met de accu's moet opvangen (bij bijvoorbeeld netuitval).
Onze installateur is zojuist aangekomen voor 2x 5P flex met backup controller. Engels sprekend, niet zo'n probleem maar technisch toch weer net een uitdaging soms.
Nu heb ik een domme laadpaal. Die houdt hij buiten de backup. Hij zegt dat daardoor bij 0 export van de zonne energie de laadpaal dus niet oplaadt met zonne energie als de accu eenmaal vol is. Hij gaat vandaag met Enphase overleggen of er een workaround is.
Kent iemand zo'n workaround?
@sandergar is hier de omwisselschakelaar een oplossing voor?
Nu heb ik een domme laadpaal. Die houdt hij buiten de backup. Hij zegt dat daardoor bij 0 export van de zonne energie de laadpaal dus niet oplaadt met zonne energie als de accu eenmaal vol is. Hij gaat vandaag met Enphase overleggen of er een workaround is.
Een laadpaal sluit je normaliter aan op de Non-backup. Zelf heb ik deze ook met een omschakelaar er tussen zitten...dan kun je in off-grid toch schakelen zodat de autolader toch aan de backup komt te hangen. De kans dat je het ooit nodig is natuurlijk bijna 0.....maar ik had toch een omschakelaar hier werkloos liggen, vandaar dat ik die er tussen heb zitten.Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:12:
Onze installateur is zojuist aangekomen voor 2x 5P flex met backup controller. Engels sprekend, niet zo'n probleem maar technisch toch weer net een uitdaging soms.
Dan gaat de laadpaal toch op de non-backup aansluiting? Die wordt toch ook door de gateway meegenomen in de consumptie meting? Waarom zou de gateway het verbruik van de laadpaal niet mee nemen in de totale consumptie?Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:12:
Voordat je installateur alles afsluit zou ik veel foto's maken hoe hij alles aangesloten heeft. Kan je later tenminste zien hoe je installatie opgezet is.
En voor je vraag : laat hem maar een schemaatje uit tekenen op een servetje en deel je die hier.
Maak je domme laadpaal slim :Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:12:
Nu heb ik een domme laadpaal
plaats een Smart EVSE
[ Voor 10% gewijzigd door sandergar op 05-05-2026 10:27 ]
Bij Frank Energie met Slim Terugleveren "aan" met mijn Enphase systeem (GEEN Metered Gateway) sinds een paar dagen.DD123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:39:
[...]
Naja hij de gateway had gisteravond ook al een fout (maar toen produceerden de panelen weer) en dat was vanochtend helaas ook niet op magische wijze verdwenen. Zal hoe dan ook wel moeten, dus fingers crossed dat het morgen opgelost is haha. Beetje zonde van de opwek ook zo.
Heb al een heuse 13 cent bonus opgebouwd
Nog geen negatieve prijzen gehad in de tussentijd, dus nog geen omvormers gezien die werden uitgeschakeld op afstand.
:strip_exif()/f/image/i6WCDklojs7DIrHDHpN2IZPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar aangezien ik hier wel eea las over omvormers die wel uitgeschakeld kunnen worden (dus in opdracht van Frank uitgevoerd door Enphase) maar daarna bij sommigen kennelijk niet meer aangaan, kreeg ik dit antwoord van de Enphase-chatbot:
:strip_exif()/f/image/gU10Du5YrHSwEhSJU8fx7Wlc.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand er wat aan hebben...
Ah...
Nog even voortbordurend daarop kreeg ik net dit antwoord van de chatbot op de volgende vraag:
Als bij Slim Terugleveren van Frank Energie mijn omvormers nadat ze zijn uitgeschakeld daarna niet meer aangaan dezelfde dag (als negatieve tarieven voorbij zijn) hoe komt dat dan? En wat kan ik er zelf aan doen om ze weer aan te krijgen?
Ik heb je systeem geanalyseerd en het probleem geïdentificeerd. Dit is een gateway-gerelateerde beperking, geen probleem met je omvormers zelf.
Het probleem
Je hebt momenteel een Envoy-S gateway (niet-gemeten), maar voor Slim Terugleveren met Frank Energie heb je een gemeten gateway nodig. Dit is waarom je omvormers niet automatisch weer aangaan na negatieve tarieven:
Vereisten voor dynamische tarief-optimalisatie die je mist:
✗ Gemeten gateway met stroomtransformatoren (CT's) voor productie- en verbruiksmeting
✓ Je hebt wel IQ7+ omvormers (die kunnen worden uitgeschakeld bij negatieve tarieven)
✓ Je gateway-software is actueel genoeg (D8.3.5289)
Zonder een gemeten gateway kan het systeem de dynamische tariefgegevens van Frank Energie niet correct ontvangen en verwerken. Daarom kunnen de omvormers niet betrouwbaar weer worden ingeschakeld wanneer de tarieven positief worden.
Wat je moet doen
Je moet upgraden naar één van deze opties:
Envoy-S Metered gateway met CT's
IQ Gateway Metered met CT's
Deze gateways hebben ingebouwde stroomtransformatoren voor productie- en verbruiksmeting, wat nodig is voor dynamische tarief-optimalisatie.
Aanvullende vereisten:
Een slimme meter van je energieleverancier
Correcte installatie van de CT's (productie en verbruik)
Configuratie in de Enphase App: Menu > Instellingen > Elektriciteitstarief > Dynamisch tarief instellen
Dit sluit aan bij het advies dat je hebt ontvangen in je vorige ondersteuningsgeval - je werd al aanbevolen om naar een gemeten gateway met AI-optimalisatie te upgraden.
Ik raad je aan om contact op te nemen met je installateur om de upgrade naar een gemeten gateway in te plannen. Dit zal je systeem in staat stellen om volledig te profiteren van Slim Terugleveren.
Heb je vragen over dit upgrade-proces of wil je contact opnemen met een ondersteuningsmedewerker?
Nou weten de meesten van ons wel dat Metered sowieso beter is dan Standard Gateway, maar een medewerker van Frank Energie had mij eerder wel aangegeven dat het geen probleem was met een Standard. Maar ik vind het zelf wel een beetje een "probleem" als de omvormers standaard dus pas de volgende dag weer aangaan... Is gewoon zonde dan.
Iemand hier met een Standard Gateway bij wie omvormers WEL dezelfde dag weer aangingen na op afstand uitgezet te zijn geweest?
Nog even voortbordurend daarop kreeg ik net dit antwoord van de chatbot op de volgende vraag:
Als bij Slim Terugleveren van Frank Energie mijn omvormers nadat ze zijn uitgeschakeld daarna niet meer aangaan dezelfde dag (als negatieve tarieven voorbij zijn) hoe komt dat dan? En wat kan ik er zelf aan doen om ze weer aan te krijgen?
Ik heb je systeem geanalyseerd en het probleem geïdentificeerd. Dit is een gateway-gerelateerde beperking, geen probleem met je omvormers zelf.
Het probleem
Je hebt momenteel een Envoy-S gateway (niet-gemeten), maar voor Slim Terugleveren met Frank Energie heb je een gemeten gateway nodig. Dit is waarom je omvormers niet automatisch weer aangaan na negatieve tarieven:
Vereisten voor dynamische tarief-optimalisatie die je mist:
✗ Gemeten gateway met stroomtransformatoren (CT's) voor productie- en verbruiksmeting
✓ Je hebt wel IQ7+ omvormers (die kunnen worden uitgeschakeld bij negatieve tarieven)
✓ Je gateway-software is actueel genoeg (D8.3.5289)
Zonder een gemeten gateway kan het systeem de dynamische tariefgegevens van Frank Energie niet correct ontvangen en verwerken. Daarom kunnen de omvormers niet betrouwbaar weer worden ingeschakeld wanneer de tarieven positief worden.
Wat je moet doen
Je moet upgraden naar één van deze opties:
Envoy-S Metered gateway met CT's
IQ Gateway Metered met CT's
Deze gateways hebben ingebouwde stroomtransformatoren voor productie- en verbruiksmeting, wat nodig is voor dynamische tarief-optimalisatie.
Aanvullende vereisten:
Een slimme meter van je energieleverancier
Correcte installatie van de CT's (productie en verbruik)
Configuratie in de Enphase App: Menu > Instellingen > Elektriciteitstarief > Dynamisch tarief instellen
Dit sluit aan bij het advies dat je hebt ontvangen in je vorige ondersteuningsgeval - je werd al aanbevolen om naar een gemeten gateway met AI-optimalisatie te upgraden.
Ik raad je aan om contact op te nemen met je installateur om de upgrade naar een gemeten gateway in te plannen. Dit zal je systeem in staat stellen om volledig te profiteren van Slim Terugleveren.
Heb je vragen over dit upgrade-proces of wil je contact opnemen met een ondersteuningsmedewerker?
Nou weten de meesten van ons wel dat Metered sowieso beter is dan Standard Gateway, maar een medewerker van Frank Energie had mij eerder wel aangegeven dat het geen probleem was met een Standard. Maar ik vind het zelf wel een beetje een "probleem" als de omvormers standaard dus pas de volgende dag weer aangaan... Is gewoon zonde dan.
Iemand hier met een Standard Gateway bij wie omvormers WEL dezelfde dag weer aangingen na op afstand uitgezet te zijn geweest?
Zoals ik al eerder heb aangegeven (maar er komt zoveel informatie hier voorbij) kan elke installateur een Enphase systeem stop zetten qua productie. Ook bij een standaard Gateway.
Ik denk toch, dat als mijn SC er is ik de laadpaal ook in de backup mee laat draaien. Mijn laadpaal zal alleen gebruikt worden bij overschot en als er ruimte in de accu is of als de prijzen negatief zijn.
Ik denk toch, dat als mijn SC er is ik de laadpaal ook in de backup mee laat draaien. Mijn laadpaal zal alleen gebruikt worden bij overschot en als er ruimte in de accu is of als de prijzen negatief zijn.
Maar ook weer aanzetten daarna?Eddie_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:58:
Zoals ik al eerder heb aangegeven (maar er komt zoveel informatie hier voorbij) kan elke installateur een Enphase systeem stop zetten qua productie. Ook bij een standaard Gateway.
Want dat is een beetje mijn vraagstuk, ook gezien wat Enphase daar dus zelf over zegt via hun bot. En de ervaringen van anderen hier kennelijk bij wie het na stoppen productie niet meer aanging daarna.
Wellicht kan iemand mij hier helpen met het volgende...
Sinds een paar dagen valt het me op dat tijdens zonsopgang, zonsondergang en bij relatief weinig licht (zoals momenteel het geval is) mijn P1 meter (Tibber) echt een flink oscillerende lijn laat zien. (foto 1) Hij springt continue op en neer met een variatie van enkele honderden watts. Zie bijgevoegde screenshots. Zodra er meer licht [zon] is, stopt dit en is de curve stabiel. Panelen leveren ook prima hun maximale capaciteit terug en blijven stabiel. Nu moet ik zeggen dat sinds het vervangen van de slimme meter door Enexis, de interval die de P1 meter uitleest, vrij hoog is. 1x per halve seconde of per seconde.
Dit valt me op sinds ik wat meer bezig ben met de PV installatie en ik via de Enphase installer app de panelen heb uitgeschakeld tijdens de negatieve energietarieven van de afgelopen weken. Dit komt weer omdat ik voornemens ben mijn bestaande PV uit te breiden met 9 extra panelen die ik zelf ga plaatsen de komende weken. Hiervoor heb de installer app nodig om de nieuwe IQ's te vinden en de array aan te passen.
Afgelopen weekend heb ik de PV installatie uitgeschakeld (volledig) en dan zie ik direct dat het verbruik in de P1 meter veranderd naar consumptie (logisch, want terug leveren staat uit) maar de consumptie is dat direct stabiel, met een variatie van enkele watts. (foto 3) Dit zegt me dus dat het oscilleren niet komt door iets wat om de haverklap staat te verbruiken, maar het echt uit de productie komt.
Gisteren heb ik met Enphase Support gebeld en daar hebben ze op afstand alles uitgelezen en vinden ze geen problemen in de micro's. (IQ7+, 14 stuks, platdak zuidopstelling met Jinko 380 WP panelen). Ze geven geen storingen, communiceren allemaal en geven ook met een interval van een kwartier, allemaal nagenoeg dezelfde opbrengst weer.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het kwalijk?
Sinds een paar dagen valt het me op dat tijdens zonsopgang, zonsondergang en bij relatief weinig licht (zoals momenteel het geval is) mijn P1 meter (Tibber) echt een flink oscillerende lijn laat zien. (foto 1) Hij springt continue op en neer met een variatie van enkele honderden watts. Zie bijgevoegde screenshots. Zodra er meer licht [zon] is, stopt dit en is de curve stabiel. Panelen leveren ook prima hun maximale capaciteit terug en blijven stabiel. Nu moet ik zeggen dat sinds het vervangen van de slimme meter door Enexis, de interval die de P1 meter uitleest, vrij hoog is. 1x per halve seconde of per seconde.
Dit valt me op sinds ik wat meer bezig ben met de PV installatie en ik via de Enphase installer app de panelen heb uitgeschakeld tijdens de negatieve energietarieven van de afgelopen weken. Dit komt weer omdat ik voornemens ben mijn bestaande PV uit te breiden met 9 extra panelen die ik zelf ga plaatsen de komende weken. Hiervoor heb de installer app nodig om de nieuwe IQ's te vinden en de array aan te passen.
Afgelopen weekend heb ik de PV installatie uitgeschakeld (volledig) en dan zie ik direct dat het verbruik in de P1 meter veranderd naar consumptie (logisch, want terug leveren staat uit) maar de consumptie is dat direct stabiel, met een variatie van enkele watts. (foto 3) Dit zegt me dus dat het oscilleren niet komt door iets wat om de haverklap staat te verbruiken, maar het echt uit de productie komt.
Gisteren heb ik met Enphase Support gebeld en daar hebben ze op afstand alles uitgelezen en vinden ze geen problemen in de micro's. (IQ7+, 14 stuks, platdak zuidopstelling met Jinko 380 WP panelen). Ze geven geen storingen, communiceren allemaal en geven ook met een interval van een kwartier, allemaal nagenoeg dezelfde opbrengst weer.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het kwalijk?
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door ThAZiP op 05-05-2026 11:26 ]
@WillemP22 en @sandergar
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat mij niet om het gebruik van een laadpaal bij een Backup situatie. Wat ik wil voorkomen is dat de accu vol is op een zonnige dag en de overtollige opbrengst niet naar de EV auto gaat maar de opbrengst wordt beperkt door 0 terugleveren. Dat zegt de installateur nu. Blijkbaar omdat deze voor de controller wordt aangesloten denkt de controller dat die onderdeel is van 'het net' en dus ziet als teruglezen.
Hij gaat nog met Enphase overleggen zegt hij, ik zal jullie reacties nog meenemen naar hem. Het zou toch zonde zijn als de overtollige stroom niet naar de auto gaat.
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat mij niet om het gebruik van een laadpaal bij een Backup situatie. Wat ik wil voorkomen is dat de accu vol is op een zonnige dag en de overtollige opbrengst niet naar de EV auto gaat maar de opbrengst wordt beperkt door 0 terugleveren. Dat zegt de installateur nu. Blijkbaar omdat deze voor de controller wordt aangesloten denkt de controller dat die onderdeel is van 'het net' en dus ziet als teruglezen.
Hij gaat nog met Enphase overleggen zegt hij, ik zal jullie reacties nog meenemen naar hem. Het zou toch zonde zijn als de overtollige stroom niet naar de auto gaat.
En waarom denkt hij dat dit slim is om het zo te doen? Waarom niet achter de controller?Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:26:
Blijkbaar omdat deze voor de controller wordt aangesloten
Als hij dit moet overleggen met Enphase, heeft hij dan zelf de kennis niet in huis om dit te overdenken?
Ik zou hier niet mee akkoord gaan en het systeem pas accepteren als het goed ingericht is.
[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 05-05-2026 11:49 ]
@sandergar
Nou ik denk dat het in de wat gebrekkige Engelse communicatie zit. Hij is bekend met de non backup, maar omdat de controller in de garage komt moet hij kabels gaan omleiden naar daar. De laadkabel wil hij liever laten dus gaat hij met Enphase bespreken of er een workaround is. Anders kan de paal alsnog op de non backup, maar dan moeten we een route voor de kabel gaan zoeken.
Wat ik overigens nog niet wist is dat de gateway van de panelen overbodig wordt, die zit schijnbaar ook ingebakken in de controller.
Nou ik denk dat het in de wat gebrekkige Engelse communicatie zit. Hij is bekend met de non backup, maar omdat de controller in de garage komt moet hij kabels gaan omleiden naar daar. De laadkabel wil hij liever laten dus gaat hij met Enphase bespreken of er een workaround is. Anders kan de paal alsnog op de non backup, maar dan moeten we een route voor de kabel gaan zoeken.
Wat ik overigens nog niet wist is dat de gateway van de panelen overbodig wordt, die zit schijnbaar ook ingebakken in de controller.
Uit m'n database tabel:
datum |10min index | dagopbrengst | levensduuropbrenst | opbrengst nu
2026-05-04|123|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|124|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|125|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|126|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|128|0.0|0.0|0.0 <---- wat gebeurt hier??
2026-05-04|129|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|130|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|131|18.323|17400.27|0.0
Ik haal iedere 10 minuten de JSON data lokaal uit het systeem.
Dan ineens bij index 128 = 21:20u alles is 0 vervolgens is de levensduuropbrengst lager?
De data zijn domweg de getalletjes uit de JSON / 1000.
Dit gebeurt met enige regelmaat. Alle vervolgeberekeningen raken hierdoor van slag.
datum |10min index | dagopbrengst | levensduuropbrenst | opbrengst nu
2026-05-04|123|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|124|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|125|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|126|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|128|0.0|0.0|0.0 <---- wat gebeurt hier??
2026-05-04|129|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|130|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|131|18.323|17400.27|0.0
Ik haal iedere 10 minuten de JSON data lokaal uit het systeem.
Dan ineens bij index 128 = 21:20u alles is 0 vervolgens is de levensduuropbrengst lager?
De data zijn domweg de getalletjes uit de JSON / 1000.
Dit gebeurt met enige regelmaat. Alle vervolgeberekeningen raken hierdoor van slag.
[ Voor 8% gewijzigd door knotwilg op 05-05-2026 12:29 ]
Nee, ik had ook Slim Terugleveren bij Frank Energie ingesteld. 1 mei rond 13:00 is het Enphase systeem inderdaad uitgezet. Echter het Enphase systeem kwam niet meer online. De Enphase Gateway ENVOY-S-Standard-EU stond in fout status én de Enphase micro omvormers stonden in fout status.Knurt schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:36:
...
De volgende ochtend, 2 mei, heb ik de Engelstalige Enphase support moeten bellen, om het Enphase systeem weer te laten produceren. Rond 10:30 begonnen de zonnepanelen weer te leveren.
Echter 2 mei om 13:00 uur stopte het Enphase systeem met produceren (ook door Frank Energie weer uitgezet?). Maar het Enphase systeem kwam weer niet online, de Gateway en micro omvormers stonden weer in fout-status. Weer de Engelstalige Enphase help-desk gebeld. Ook nu weer aangepast dat ze weer opstarten. De persoon aan de lijn zei dat de zonnepanelen nog steeds offline stonden.
Ik heb via mail vragen gesteld aan Frank Energie, nog geen antwoord terug.
In de tussentijd heb ik Slim Terugleveren gedeactiveerd én mijn Enphase systeem verwijderd. Maar in de Enphase Enlighten App zie ik nog steeds dat mijn Enphase systeem door Frank Energie beheerd wordt.
Ik denk dat dat laatste komt omdat er OOK een overeenkomst met Enphase akkoord gegeven is voor het inregelen van Slim Terugleveren. Ergens heb ik onderstaande gelezen tijdens het aanzetten/installeren van Slim Terugleveren. Dus dat het ook schriftelijk per mail opgezegd moest worden weer bij Enphase:ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:23:
[...]
In de tussentijd heb ik Slim Terugleveren gedeactiveerd én mijn Enphase systeem verwijderd. Maar in de Enphase Enlighten App zie ik nog steeds dat mijn Enphase systeem door Frank Energie beheerd wordt.
:strip_exif()/f/image/By8c7AHpqj5ijscIROgAcDDB.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar vervelend om te horen dat het weer opstarten bij jou niet werkt met de Standard gateway...
Dat hoop ik dus niet mee te maken, want dan is enig voordeel ook weer heel snel weg. Meeste van mijn panelen liggen gunstig voor terugleveren einde v/d dag, wanneer de prijzen juist hoog zijn. Die productie wil ik natuurlijk wel blijven meepakken...
Dit is een installatie waar je de rest van je leven (totdat je gaat verhuizen) gebruik van gaat maken. Dan wil je het toch goed hebben? Nu wat tijd of geld besparen zou een verkeerde keus zijn.Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:21:
@sandergar
En ja, de SC3 vervangt je bestaande apparatuur. De Gateway kan je op Marktplaats kwijt.
@sandergar Helemaal mee eens!
Ik kom er met hem wel uit verwacht ik. Hij opperde ook de EMS van Eniris. Die ken ik zelf niet, maar die vindt hij heel goed. Hij gaat nog checken met kantoor wat de extra kosten zijn en ik heb gevraagd wat de voors/tegens zijn van een IQ router+.
Overigens waardeer ik je inbreng enorm! Ik merk dat ik sommige technieken nog niet helemaal goed doorgrond en de verkoper die het systeem mee kwam samenstelling was vooral een verkoper en dit zijn dingen die hij niet mee door spreekt.
Ik kom er met hem wel uit verwacht ik. Hij opperde ook de EMS van Eniris. Die ken ik zelf niet, maar die vindt hij heel goed. Hij gaat nog checken met kantoor wat de extra kosten zijn en ik heb gevraagd wat de voors/tegens zijn van een IQ router+.
Overigens waardeer ik je inbreng enorm! Ik merk dat ik sommige technieken nog niet helemaal goed doorgrond en de verkoper die het systeem mee kwam samenstelling was vooral een verkoper en dit zijn dingen die hij niet mee door spreekt.
[ Voor 29% gewijzigd door Currry op 05-05-2026 13:10 ]
Ik denk dat je blijer wordt van een slimme laadpaal. Zal zowieso goedkoper zijn en die kan zelfstandig opereren los van je Enphase omgeving.Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:58:
Eerste ingeving: burst mode van de micro's.ThAZiP schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:25:
Wellicht kan iemand mij hier helpen met het volgende...
Sinds een paar dagen valt het me op dat tijdens zonsopgang, zonsondergang en bij relatief weinig licht (zoals momenteel het geval is) mijn P1 meter (Tibber) echt een flink oscillerende lijn laat zien. (foto 1) Hij springt continue op en neer met een variatie van enkele honderden watts. Zie bijgevoegde screenshots. Zodra er meer licht [zon] is, stopt dit en is de curve stabiel.
YouTube: Enphase Burst Mode
Thanks voor je reactie. Dit kwam ook naar boven in mijn online zoektocht, maar zoals te lezen in één van de comments onder de video - het was voorheen niet zo. Het was allemaal aardig strak en de pulsen zijn echt meerdere 100-en watts. 300~400 watt komt voor. En het duurt ook echt lang. Veel langer dan ik ooit gezien heb ook niet tijdens de winter en het najaar met weinig zon/licht...Pazo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Eerste ingeving: burst mode van de micro's.
YouTube: Enphase Burst Mode
Heel misschien dat het nog aan de firmware versie zou kunnen liggen, omdat je het eerst niet zag. Iets anders zou ik ook niet weten.ThAZiP schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Thanks voor je reactie. Dit kwam ook naar boven in mijn online zoektocht, maar zoals te lezen in één van de comments onder de video - het was voorheen niet zo. Het was allemaal aardig strak en de pulsen zijn echt meerdere 100-en watts. 300~400 watt komt voor. En het duurt ook echt lang. Veel langer dan ik ooit gezien heb ook niet tijdens de winter en het najaar met weinig zon/licht...
Ja ik kan de stroomproductie uitzetten en daarna weer aanzetten. Dit heb ik net nog getest bij een standaard Gateway.Knurt schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:17:
[...]
Maar ook weer aanzetten daarna?
Want dat is een beetje mijn vraagstuk, ook gezien wat Enphase daar dus zelf over zegt via hun bot. En de ervaringen van anderen hier kennelijk bij wie het na stoppen productie niet meer aanging daarna.
(Benieuwd of die betreffende klant nog iets gemerkt heeft en gaat bellen
@Currry Als ik mij niet vergis kan je met Eniris je Enphase installatie niet aansturen. Dit kan ook met de aanwezige en aangepaste firmware te maken hebben gehad. Plus mijn ervaringen met Eniris en een Zappi laadpaal (of Zaptec laadpaal) zijn niet positief.
Nog even over nagedacht : in jouw geval @Currry misschien toch beter om de laadpaal niet achter de SC3 op te nemen. Achter de SC3 alleen je batterij, PV en huisinstallatie. Die kan de SC3 dan geheel aansturen.sandergar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:51:
[...]
Dit is een installatie waar je de rest van je leven (totdat je gaat verhuizen) gebruik van gaat maken. Dan wil je het toch goed hebben? Nu wat tijd of geld besparen zou een verkeerde keus zijn.
En ja, de SC3 vervangt je bestaande apparatuur. De Gateway kan je op Marktplaats kwijt.
De laadpaal slim maken en zelf de stroom laten meten die van en naar het net gaat. Dan kan deze zelfstandig opereren en met solar-only modus de overtollige PV stroom tot zich nemen.
Voor gebruik van de oplader in een noodscenario : omwisselschakelaar + kabel naar de backup zijde van de SC3.
Voor een IQ router+ of andere EMS zal je laadpaal ook aangestuurd moeten kunnen worden. Dus alleen kiezen voor een IQ router+ lost je uitdaging niet op. Kiezen voor een zelfsturende slimme laadpaal is al voldoende. Een EMS toevoegen voor de fine tuning kan dan altijd nog.
[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 05-05-2026 14:12 ]
De klantenservice heeft gisteren gecontroleerd en zag dat de firmware in februari is geupdate. Ik heb het niet direct gezien in die periode, maar dat zou kunnen... Wel vreemd dat het me tussen februari en de laatste paar weken niet...Pazo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Heel misschien dat het nog aan de firmware versie zou kunnen liggen, omdat je het eerst niet zag. Iets anders zou ik ook niet weten.
Enphase is zelf al een prachtig EMS. Waarom zou je dan nog Eniris willen hebben? Overigens zie ik ook diverse klachten over Eniris wat betreft de stabiliteit van verbinding met internet.Currry schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:58:
IQ router heb ik niet nodig gehad (heb ook SC3). Wel nodig als je enkele apparaten van derden wil aansturen.
Beetje teleurgesteld over de karigheid van (de functies van) de Enphase/Homey apps, struikelde ik over dat stukje code op enever.nl (thanks @marnie & @robkrekel),en heb die even omgebutst naar HomeyScript. En dat werkt eigenlijk prima (in simulaties):
/f/image/kL1WVH5lUMGcWQ89grTM2jqu.png?f=fotoalbum_large)
Dit is letterlijk m'n eerste HomeyScriptje, deze versie heeft absoluut nog gaten mbt de (her)authenticatie; ik heb dus geen idee hoe lang dit operationeel blijft. Zodra de ergste bugs er uit zijn zal ik 'm zeker ook even delen hier.
/f/image/kL1WVH5lUMGcWQ89grTM2jqu.png?f=fotoalbum_large)
Dit is letterlijk m'n eerste HomeyScriptje, deze versie heeft absoluut nog gaten mbt de (her)authenticatie; ik heb dus geen idee hoe lang dit operationeel blijft. Zodra de ergste bugs er uit zijn zal ik 'm zeker ook even delen hier.
spoiler:
(Iemand behendiger met HomeyScript kan dit vast beter/sneller.)
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Nu zal het voorlopig niet voorkomen dat de prijzen negatief zijn, behalve op een heel zonnige dag met veel wind, maar ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte!BramT schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:41:
Beetje teleurgesteld over de karigheid van (de functies van) de Enphase/Homey apps, struikelde ik over dat stukje code op enever.nl (thanks @marnie & @robkrekel),en heb die even omgebutst naar HomeyScript. En dat werkt eigenlijk prima (in simulaties):
[Afbeelding]
Dit is letterlijk m'n eerste HomeyScriptje, deze versie heeft absoluut nog gaten mbt de (her)authenticatie; ik heb dus geen idee hoe lang dit operationeel blijft. Zodra de ergste bugs er uit zijn zal ik 'm zeker ook even delen hier.spoiler:(Iemand behendiger met HomeyScript kan dit vast beter/sneller.)
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
@BramT welke app gebruik jij dan in Homey?
Zover ik weet moet er nog een app gaan komen die meer gaat ondersteunen maar wanneer!
Ik gebruik Homey en Home Assistant.
Helaas vanmorgen bij Home Assistent de melding:
Failed setup, will retry: Could not fetch access token from envoy; HTTP 401: <html> <head><title>401 Authorization Required</title></head> <body> <center><h1>401 Authorization Required</h1></center> <hr><center>Redirecting to <a id='link' href=''></a></center> <script> const redirect_url = window.location.protocol + '//' + window.location.host + '/login.html'; function redirect() { window.location.href = redirect_url; } window.onload = function() { const link = document.getElementById('link'); link.href = redirect_url; link.text = redirect_url; setTimeout(redirect, 500); } </script> </body> </html>
Dus vannacht zal de Envoy geüpdatet zijn verwacht ik.
Zover ik weet moet er nog een app gaan komen die meer gaat ondersteunen maar wanneer!
Failed setup, will retry: Could not fetch access token from envoy; HTTP 401: <html> <head><title>401 Authorization Required</title></head> <body> <center><h1>401 Authorization Required</h1></center> <hr><center>Redirecting to <a id='link' href=''></a></center> <script> const redirect_url = window.location.protocol + '//' + window.location.host + '/login.html'; function redirect() { window.location.href = redirect_url; } window.onload = function() { const link = document.getElementById('link'); link.href = redirect_url; link.text = redirect_url; setTimeout(redirect, 500); } </script> </body> </html>
[ Voor 74% gewijzigd door SpikeHome op 06-05-2026 07:43 ]
Via ModBus zijn onderstaande sensoren beschikbaar. Wellicht bij Enphase om het Modbus grid profiel gaan vragen?SpikeHome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:13:
[i]Failed setup, will retry: Could not fetch access token from envoy;
@sandergar Dank voor de uitgebreide toelichting bij jouw configuratie met Victron in vergelijking met een complete enphase oplossing. Vraagje: hoe zit het met de koeling van de Victron apparatuur en de batterijen? Is die actief/passief? Hoeveel geluid maakt de installatie?
Wij moeten namelijk de installatie aanleggen in een inpandige berging, dus zijn we wel op zoek naar een 'stille' installatie.
Wij moeten namelijk de installatie aanleggen in een inpandige berging, dus zijn we wel op zoek naar een 'stille' installatie.
Geen app dus, aangezien die niet veel meer kunnen dan wat power/temp uitlezen. Maar een eigen HomeyScript wat in essentie niet veel meer is dan een vertaling van deze scripts.SpikeHome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:13:
@BramT welke app gebruik jij dan in Homey?
Die HA foutmelding lijkt op een verlopen JWT?
De flow uit m'n screenshot heb ik actief draaien nu, dus ieder uur wordt ook m'n Envoy bevraagd naar de "PowerForcedOff" status. Vanmorgen kreeg ik ook die 401's, dus heb net het scriptje uitgebreid zodat hij fatsoenlijk met die (expired) JWT om kan gaan. Nu loopt hij weer.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Gezien jouw gedachte en ook de vraag gisteren van @Currry heb ik nog eens nagedacht over wat nu de beste positie is voor de laadpaal in combinatie met een SC3. Ben benieuwd of er nog andere opties/gedachten zijn dan degene die ik zelf al bedacht heb.Eddie_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:58:
Een vraag die regelmatig terugkomt bij mensen met een batterij en een laadpaal: waar sluit je de laadpaal aan, en kun je zelf bepalen of de batterij of de auto voorrang krijgt? Dit lijkt een installatiedetail maar bepaalt in de praktijk volledig hoe je installatie zich gedraagt, zowel dagelijks als in een noodscenario (wederom de aanname : SC3 installeren is kiezen voor noodstroom mogelijkheid). Hieronder een overzicht van diverse beschikbare opties, puur gericht op wat er wel en niet mogelijk is.
Scenario's:
- Enphase laadpaal of IQ Load Controller achter SC3 - volledig geïntegreerd
- Niet-Enphase slimme laadpaal achter SC3, CT op netleiding - gewone verbruiker, batterij risico
- Niet-Enphase slimme laadpaal achter SC3, CT op PV-leiding - auto eerst, slim zonder Enphase hardware
- Niet-Enphase slimme laadpaal achter SC3, CT op PV-leiding + HA sturing - volledig wisselbare prioriteit
- Slimme laadpaal vóór SC3, CT op net of P1 - batterij altijd veilig, geen backup
- Slimme laadpaal vóór SC3 + omwisselschakelaar - batterij veilig, noodladen mogelijk
De SC3 heeft twee aansluitingen aan de uitvoerzijde: een backup-zijde die bij netuitval op het eilandnet gaat, en een non-backup-zijde die bij netuitval stroomloos valt. De IQ Gateway beheert de batterijlogica en ziet alles wat achter de SC3 zit als verbruiker of producent.
Een laadpaal die de gateway niet kent wordt behandeld als een gewone verbruiker. Dat klinkt neutraal, maar heeft een belangrijke consequentie: als de laadpaal meer vraagt dan de PV op dat moment levert, grijpt de gateway naar de batterij om het verschil aan te vullen. De gateway weet niet dat het een laadpaal is, hij ziet alleen een verbruiker die stroom trekt.
Scenario 1 - Enphase laadpaal of IQ Load Controller achter de SC3
De laadpaal is een Enphase-product of wordt aangestuurd via een IQ Load Controller (niet goedkoop). De gateway heeft volledig zicht op de laadpaal en kan hem actief aansturen op basis van PV-overschot en batterij-SOC. Dit is de meest geïntegreerde oplossing binnen het (gesloten) ecosysteem.
Wat mogelijk is:
- Gateway stuurt laadpaal actief aan op PV-overschot
- Prioriteitsmodi instelbaar via de Enphase-app
- Volledig zichtbaar in het Enphase-dashboard
- Batterij wordt niet ongewenst aangesproken voor de laadpaal
- Vrije configuratie buiten de Enphase-app om
- Dynamische externe sturing vanuit HA of ander EMS
- installatie beheren, monitoren, sturen bij afwezigheid van de cloud
De laadpaal meet via de P1 of zijn eigen CT-klem het totale verbruik op de netleiding en stuurt op nul-export of PV-overschot boven het huisverbruik. Dit is de meest voorkomende standaardinstallatie van een slimme laadpaal.
De gateway ziet de laadpaal als gewone verbruiker. Zolang er voldoende PV-productie is werkt dit prima. Maar bij bewolkt weer, 's avonds of bij een auto die meer vraagt dan de zon levert, vult de gateway het verschil aan vanuit de batterij. Dit is ongewenst daar de ene batterij gebruikt wordt voor het vullen van een andere batterij.
Wat mogelijk is:
- Laadpaal stuurt op PV-overschot via eigen meting
- Geen extra Enphase-hardware nodig
- Laadpaal zit op backup of non-backup naar keuze
- Voorkomen dat de gateway batterijstroom inzet voor de laadpaal
- Prioriteitssturing tussen batterij en auto zonder aanvullende maatregelen
Dit is de slimme variant die het gesloten Enphase-systeem elegant omzeilt. De CT-klem van de laadpaal wordt niet op de netleiding gehangen maar op de PV-dakleiding. De laadpaal ziet daardoor uitsluitend wat de panelen produceren, hij ziet het net niet, de batterij niet en het huisverbruik niet.
Resultaat: de laadpaal consumeert precies wat de panelen produceren. De SC3/gateway registreert netto nul verschil tussen productie en laadpaalverbruik. De batterij wordt niet aangesproken voor de auto en vult ook niet op zolang de auto laadt. Dit is het auto eerst scenario, alle PV gaat naar de auto, batterij blijft op zijn huidige SOC.
Wat mogelijk is:
- Auto laadt op 100% PV-productie zonder batterij aan te spreken
- Geen IQ Load Controller of Enphase-laadpaal nodig
- Volledig compatibel met actief Enphase EMS
- Batterij vult niet op zolang auto laadt, bewuste keuze
- Geen automatische omschakeling naar batterij eerst zonder aanvullende sturing
Scenario 4 - niet-Enphase slimme laadpaal achter de SC3, CT op PV-leiding + Home Assistant
Zelfde hardware als scenario 3, maar met HA als coördinerende laag. HA leest de batterij-SOC uit via de Enphase lokale endpoint (voor zover dit werkt en niet onmogelijk is gemaakt door Enphase), leest de PV-productie uit en stuurt de laadpaal aan via zijn lokale API. Hierdoor is de prioriteit dynamisch en situatieafhankelijk instelbaar, zonder IQ Load Controller, zonder Enphase-laadpaal, met het Enphase EMS volledig actief op de achtergrond.
Batterij eerst:
- SOC onder ingestelde drempel → laadpaal op 0A, alle PV naar batterij
- SOC boven drempel → laadpaal krijgt PV-overschot
- Laadpaal CT op PV-leiding actief, HA laat laadpaal zijn eigen sturing volgen
- Batterij vult alleen op als er geen 6A of meer productie is, auto klaar is of niet aangesloten
- HA vergelijkt SOC, verwachte PV-productie op basis van weersvoorspelling en tijdstip, en besluit automatisch welke prioriteit op dat moment geldt
- Volledig wisselbare prioriteit tussen batterij en auto
- Automatische sturing op basis van SOC, zon en tijdstip
- Geen extra Enphase-hardware nodig
- Enphase EMS blijft volledig actief naast HA
- HA heeft geen schrijftoegang tot de SC3 of batterijlogica, die blijft Enphase's domein
- De Enphase lokale API voor SOC-uitlezing vereist een periodiek hernieuwd cloudtoken, dit is de enige cloudafhankelijkheid in deze setup
De laadpaal zit vóór de SC3, tussen de hoofdaansluiting en de SC3-invoer. De gateway ziet de laadpaal niet. De batterij wordt nooit aangesproken voor de laadpaal, architectureel geborgd, geen configuratie nodig. De laadpaal stuurt zichzelf op PV-overschot via CT of P1.
Wat mogelijk is:
- Batterij altijd volledig beschikbaar voor noodstroom
- Geen risico op ongewenste batterijontlading via laadpaal
- Elke slimme laadpaal met CT of P1 volstaat
- Laadpaal is stroomloos bij netuitval, hij zit vóór de SC3
- Geen zicht op laadgedrag in het Enphase-dashboard
- Geen actieve prioriteitssturing vanuit SC3 of gateway
Zelfde opstelling als scenario 5, aangevuld met een mechanische omwisselschakelaar tussen de laadpaal en zijn aansluitpunt. Normaal staat de schakelaar op de grid-zijde vóór de SC3. Bij een langdurige netuitval schakel je handmatig om naar de backup-zijde van de SC3 voor noodladen.
De omwisselschakelaar heeft een mechanische vergrendeling, hij kan nooit tegelijk op beide posities staan. Er is dus nooit een verbinding tussen de backup-zijde van de SC3 en het net via de laadpaalaftakking.
Beschikbaar vermogen bij noodladen: de batterij levert ~2,56 kW per fase. Bij actieve PV-productie telt het microomvormer-vermogen volledig mee, waardoor het beschikbare vermogen significant hoger kan zijn afhankelijk van de zonproductie op dat moment.
Wat mogelijk is:
- Normaal gebruik: batterij volledig veilig, laadpaal stuurt zichzelf
- Noodscenario: handmatig omschakelen naar backup voor noodladen
- Batterij én PV samen beschikbaar als vermogensbron bij noodladen
- Automatische omschakeling, altijd een bewuste handmatige actie
- Tegelijkertijd andere grote verbruikers op backup-zijde bij noodladen
- Zicht op laadgedrag in Enphase-dashboard
Advies voor een niet-slimme laadpaal
Een laadpaal zonder eigen stroometing heeft in combinatie met een SC3 geen zinvolle positie, ongeacht waar je hem aansluit. Achter de SC3 laadt hij altijd op vol vermogen, ook als dat ten koste gaat van de batterijreserve. Vóór de SC3 laadt hij evengoed op vol vermogen zonder enige sturing op PV-overschot.
Oplossing: maak hem slim of vervang hem voor een slimme laadpaal.
Laadpaal met P1-koppeling of CT-klemmen?
De meeste slimme laadpalen ondersteunen twee manieren om het huisverbruik te meten voor load balancing en solar-only sturing: een P1-koppeling op de slimme meter of CT-klemmen op de hoofdleiding. In een standaard on-grid situatie werken beide. Zodra je een SC3 in je installatie hebt en ook in noodscenario's wil laden, is de keuze niet meer vrij.
P1-koppeling: alleen beschikbaar on-grid
De P1-poort zit op de slimme meter van de netbeheerder. Die meter is alleen actief zolang er een netwerkverbinding is met het net. Bij netuitval, precies het moment waarop je SC3 naar eilandmodus schakelt, valt de slimme meter weg. De P1-poort levert dan geen data meer. Een laadpaal die uitsluitend op P1 vertrouwt voor zijn load balancing heeft in eilandmodus geen enkele meetreferentie en kan zijn vermogen niet meer afstellen op wat de installatie aankan.
Voor dagelijks on-grid gebruik is P1 een prima en eenvoudige oplossing. Voor een installatie met een SC3 waarbij je ook in noodsituaties de laadpaal wil kunnen gebruiken, is P1 als enige meetmethode onvoldoende.
CT-klemmen: werken altijd
CT-klemmen (stroomtransformatoren) meten fysiek de stroom op de kabels waarom ze geklemd zijn. Ze hebben geen netwerkverbinding, geen slimme meter en geen gridaansluiting nodig. In eilandmodus meten ze gewoon door, ze zien wat er op dat moment door de kabel stroomt, ongeacht of het net aanwezig is.
Voor een SC3-installatie waarbij je ook tijdens een noodscenario wil laden is dit de enige betrouwbare meetmethode voor load balancing.
Waarom load balancing bij een SC3 extra belangrijk is
In on-grid situaties is load balancing handig maar niet kritisch, het net levert bij als de laadpaal te veel vraagt (ervan uitgaande dat de laadpaal goed staat ingesteld op max vermogen installatie en er geen grote verbruikers in huis actief zijn). In eilandmodus is er geen net als vangnet. Het beschikbare vermogen is hard begrensd door wat de batterijen en PV-omvormers samen kunnen leveren.
Met 2× IQ Battery 5P Flex heb je ~2,56 kW per fase beschikbaar vanuit de batterij. Telt actieve PV-productie mee, dan is het totaal hoger, maar ook dat vermogen is begrensd en fluctueert. Een laadpaal die zonder load balancing op vol vermogen gaat laden kan het eilandnet direct overbelasten, waardoor de SC3 afschakelt en je alsnog zonder stroom zit.
CT-klemmen die continu de belasting meten stellen de laadpaal in staat zijn laadvermogen real-time af te stemmen op wat er beschikbaar is, ook in eilandmodus, ook bij wisselende PV-productie, ook als er tegelijkertijd andere verbruikers actief zijn.
Praktische conclusie
Overweeg je een SC3 met een laadpaal en wil je ook in een noodscenario kunnen laden, kies dan bewust voor een laadpaal met CT-klemmen voor load balancing. Een laadpaal met alleen P1-koppeling functioneert prima in dagelijks gebruik, maar valt in eilandmodus terug op een vaste instelling of laadt helemaal niet omdat de meetreferentie wegvalt.
Plaatsing CT-klemmen bij gebruik van een omwisselschakelaar
Dan nog de praktische vraag waar de CT klemmen van de oplader moeten komen bij het gebruik van een omwisselschakelaar. Bij gebruik voor de SC3 moeten de CT's ook voor de SC3 zitten en bij gebruik in nood stand dan moeten de CT's achter de SC3 zitten.
Oplossing : zorgen voor 2 sets aan CT's en deze met een relais mee laten schakelen met de omwisselschakelaar.
- Omwisselschakelaar positie 1 (on-grid) → relais koppelt CT-set A aan de autolader (meting op grid-zijde)
- Omwisselschakelaar positie 2 (backup) → relais koppelt CT-set B aan de autolader (meting op backup-uitgang SC3)
Dit is niet het goede forum voor je vraagPGR schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:27:
@sandergar Dank voor de uitgebreide toelichting bij jouw configuratie met Victron in vergelijking met een complete enphase oplossing. Vraagje: hoe zit het met de koeling van de Victron apparatuur en de batterijen? Is die actief/passief? Hoeveel geluid maakt de installatie?
In het Victron ontwerp topic is mijn situatie geheel terug te lezen. En ja, ook bij mij hangt de installatie in mijn inpandige berging.
Zal je even een DM sturen.
Hoi @Stef012,Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:44:
[...]
Even een update:
Een relaisunit aangesloten op mijn Enphase Envoy metered, hier werkt de vermogensbeperking prima. De unit is met mqtt aangesloten met Home Assistant, en kan nu eenvoudig de vermogensbeperking aanzetten. Via de Enphase Installer app (Home Assistant) is wel de productie geheel uit te zetten, maar niet de vermogensbeperking (0 op meter). Voor mij dus een mooie toevoeging voor de zomermaanden.
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet.
Heb je toevallig een aansluitschema voor de vermogensbeperking via Digital Input 1 t/m 4. Ik heb een metered gateway, daar alles ingesteld, maar ben er nog niet uit welke common ik moet gebruiken.
Alvast bedankt.
@sandergar
Een hele mooie uitgebreide uiteenzetting. Die heb ik gisteren 'doorleefd' met onze installatie. Ik heb uiteindelijk een afspraak met de installateur gemaakt en hij plaatst een Enphase laadpaal 2 bij.
Ik heb hier uiteindelijk voor gekozen omdat ik de volgende punten de doorslag heb laten geven.
Voor mij is zelf aanpassen van elektra geen optie, of echt alleen basis zaken. Automatiseren is nieuw voor mij en dus afwachten wat het mij brengt.
Ik kon het nu als werk met werk organiseren.
De opbrengst van efficiënter zonnestroom gebruik, met name van 2027, en de verkoop van ERE certificaten heb ik op 200 tot 300 euro per jaar geschat. Dat maakt financieel best een interessant rendement.
Een hele mooie uitgebreide uiteenzetting. Die heb ik gisteren 'doorleefd' met onze installatie. Ik heb uiteindelijk een afspraak met de installateur gemaakt en hij plaatst een Enphase laadpaal 2 bij.
Ik heb hier uiteindelijk voor gekozen omdat ik de volgende punten de doorslag heb laten geven.
Voor mij is zelf aanpassen van elektra geen optie, of echt alleen basis zaken. Automatiseren is nieuw voor mij en dus afwachten wat het mij brengt.
Ik kon het nu als werk met werk organiseren.
De opbrengst van efficiënter zonnestroom gebruik, met name van 2027, en de verkoop van ERE certificaten heb ik op 200 tot 300 euro per jaar geschat. Dat maakt financieel best een interessant rendement.
Beste Tweakers,
Ik ben voornemens van mijn PV-installatie (3 fases) de gateway standard te vervangen voor een metered, voornamelijk voor de mogelijkheid de productie te kunnen knijpen bij dynamische prijzen (zoals iedereen lijkt me).
In het voorbereiden van het proces heb ik ondertussen enkele vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden:
- De daadwerkelijke aanpassing qua bedrading lijkt me obv de installatie-guides beperkt: de gateway standard zit nu al bekabeld en de schakelaar van de panelen zit als losse box recht eronder. Lijkt mij dus 2 extra draden (overige 2 fases) erbij en dan is het klaar? De CT klemmen plaatsen lijkt me goed te doen.
- Ik heb een installateursaccount onder wat creatieve gegevens en ben de PV-cursussen aan het volgen op de enphase university. Is dit voldoende om de nieuwe gateway te kunnen/mogen installeren, wat betreft mogelijkheden/rechten op m'n account?
- de IQ8+ micro-omvormers zijn nu dus verbonden met de gateway standard. Worden deze via de draden gewoon herkend door de nieuwe metered bij opstarten, of moet ik ze "unpairen" oid?
- De gateway metered wordt op verschillende plekken op het nederlandse internet voor enorm verschillende prijzen aangeboden. Een installateur én Enphase hebben me verteld dat de goedkope (~200-300e) versies niet bedoeld zijn voor de Europese markt en dus obv serienummer door Enphase geblokkeerd zouden worden bij inschakeling. Herkennen jullie dit verhaal? Scheelt factor ~2 met de officiele Enphase website.
Thanks voor advies! Excuses als ik het ergens in de thread had kunnen lezen. Heb wat gezocht en teruggelezen, maar tis ondertussen zo groot geworden en de zoekfunctie is niet optimaal.
Ik ben voornemens van mijn PV-installatie (3 fases) de gateway standard te vervangen voor een metered, voornamelijk voor de mogelijkheid de productie te kunnen knijpen bij dynamische prijzen (zoals iedereen lijkt me).
In het voorbereiden van het proces heb ik ondertussen enkele vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden:
- De daadwerkelijke aanpassing qua bedrading lijkt me obv de installatie-guides beperkt: de gateway standard zit nu al bekabeld en de schakelaar van de panelen zit als losse box recht eronder. Lijkt mij dus 2 extra draden (overige 2 fases) erbij en dan is het klaar? De CT klemmen plaatsen lijkt me goed te doen.
- Ik heb een installateursaccount onder wat creatieve gegevens en ben de PV-cursussen aan het volgen op de enphase university. Is dit voldoende om de nieuwe gateway te kunnen/mogen installeren, wat betreft mogelijkheden/rechten op m'n account?
- de IQ8+ micro-omvormers zijn nu dus verbonden met de gateway standard. Worden deze via de draden gewoon herkend door de nieuwe metered bij opstarten, of moet ik ze "unpairen" oid?
- De gateway metered wordt op verschillende plekken op het nederlandse internet voor enorm verschillende prijzen aangeboden. Een installateur én Enphase hebben me verteld dat de goedkope (~200-300e) versies niet bedoeld zijn voor de Europese markt en dus obv serienummer door Enphase geblokkeerd zouden worden bij inschakeling. Herkennen jullie dit verhaal? Scheelt factor ~2 met de officiele Enphase website.
Thanks voor advies! Excuses als ik het ergens in de thread had kunnen lezen. Heb wat gezocht en teruggelezen, maar tis ondertussen zo groot geworden en de zoekfunctie is niet optimaal.
Waar ik op kan antwoorden;
Zie het stukje Monitoring in de TS, met ook verwijzing naar de handleiding van Solar Bouwmarkt waarin vanaf ca pagina 32 het ook wordt uitgelegd.
Koop het via een erkende / grote grutter (zoals een Solar-bouwmarkt) en je weet zeker dat je goed zit.
Mbt deze vraag:
Zover ik weet hoef je geen cursussen te volgen (of ze hebben het onlangs veranderd). Je moet een bedrijfsaccount (fictief bedrijf) aanmaken (overigs zegt iedereen hier 'installateursaccount', maar het is het eigenlijk een bedrijfsaccount).Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:24:
Zie het stukje Monitoring in de TS, met ook verwijzing naar de handleiding van Solar Bouwmarkt waarin vanaf ca pagina 32 het ook wordt uitgelegd.
En zie FAQ vraag 14.In de DHZ handleiding van Solar-Bouwmarkt is te lezen hoe je bedrijfsaccount aanmaakt en je eigen systeem koppelt en activeert. De handleiding is hier te vinden, kijk vanaf pagina 32. Note: bij evt. garantieclaims moet je dat zelf rechtstreeks met Enphase oplossen! Gelukkig wordt ook dat beschreven in de handleiding, zie vanaf pagina 43.
Samenvattend kan het heel handig zijn om 2 accounts te hebben (beide moeten met een eigen e-mailadres geregistreed worden): een huiseigenaar of DHZ account en een (fictief) bedrijfsaccount. Als je jouw huiseigenaar / DHZ account vervolgens koppelt aan je bedrijfsaccount kan je alles met je systeem doen en zijn er eigenlijk geen belemmeringen meer. Erg tof voor de tweaker in ons die alles zelf wil beheren en alles uit zijn systeem wil halen!
Als je het bedrijfsaccount / installateursaccount hebt, dan kan je de oude gateway 'retire' doen, en daarna de nieuwe gateway toevoegen. Gaat volgens mij via de Installer Toolkit app. Ik heb het nooit gedaan, maar volgens mij zit er een stappenplan in die je er doorheen helpt bij het vervangen van een gateway of micro's.Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:24:
Ja de Metered is duur, ca €350-€375, dat is volgens mij de juiste prijs.Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:24:
Koop het via een erkende / grote grutter (zoals een Solar-bouwmarkt) en je weet zeker dat je goed zit.
Mbt deze vraag:
Denk het wel, maar het is voor mij ook 5 jaar geleden ofzo dus ik dat bijvoorbeeld @Eddie_ daar meer over kan zeggenAeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:24:
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 06-05-2026 23:04 ]
@Pazo thanks! Super verwijzing naar de juiste info.
Zag soms hier voorbij komen dat men een cursus van de university moest doen om bijv een EMS of iets anders van een nieuw systeem te kunnen activeren. Wilde voorkomen dat ik alles installeer en daarop vastloop 😋
Is de AI optimalisatie instelling trouwens The way to go om teruglevering te beperken bij negatieve prijzen, of gebruikt men hier andere automations (bijv home assistant?) voor die het beter doen?
Zag soms hier voorbij komen dat men een cursus van de university moest doen om bijv een EMS of iets anders van een nieuw systeem te kunnen activeren. Wilde voorkomen dat ik alles installeer en daarop vastloop 😋
Is de AI optimalisatie instelling trouwens The way to go om teruglevering te beperken bij negatieve prijzen, of gebruikt men hier andere automations (bijv home assistant?) voor die het beter doen?
Ja je moet cursussen doen voor om bijvoorbeeld een thuisaccu te kunnen installeren. Kan je later altijd nog doen. Maar zover ik weet kan je een bedrijfsaccount aanmaken, je home-owner account daaraan koppelen en dan kan je gewoon je gateway vervangen en instellen (mbt van de Installer Toolkit app).Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:59:
Lastig te zeggen. Hier en vooral in het andere topic - [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica - wordt er veel over gesproken met wisselende uitkomsten. Bij sommigen loopt het aardig goed, bij andere een stuk lastiger en doet het niet men zou verwachten. Het ligt denk ik ook aan hoe uitgebreid je systeem is, of je naast panelen ook nog een thuisaccu en lader hebt.Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:59:
Ik heb zelf alleen een lader (niet van Enphase), en ik stuur het aan via Home Assistant met 'harde' automatiseringen / regels, ook mbt wel / niet terugleveren. Naar mijn mening weet ik dan wat er gebeurt. Bij AI is het maar afwachten hoe het reageert; je hebt er naar mijn mening slecht grip op.
Ja, AI - optimalisatie is afdoende. Icm met de Gateway metered.Aeien schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:59:
@Pazo thanks! Super verwijzing naar de juiste info.
[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 06-05-2026 23:33 ]
/f/image/BUbomwzHgkIBOOp5Q1dColMQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nopobIW4ewBeHjEABdhPDGI4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UtT8KIxq4h4Hyu93X2L6Pr2s.jpg?f=fotoalbum_tile)