ADVIES aankoop (Enphase) thuisbatterij(en) gevraagd:
Ik heb 19x 400wp Panelen, IQ7 microinverters, Envoy Metered-S met 6 CT spoelen, 3P Q-relay, 3x25A systeem. Nu nog een fijn vast contract zonder tlk, maar vanaf 2027 niet meer en ook vervalt salderingsregeling.
Daarop voorbereidende zoek ik de voor mij meest geschikte thuisbatterij(en) en vroeg de Enphase Ai-assistent om advies:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op basis van jouw energiegebruik en zonnepanelen kan ik je een aanbeveling doen.
Jouw huidige situatie: Je hebt een systeem met 19 IQ7+ microinverters zonder batterijopslag. Je bent momenteel voor 80% afhankelijk van het elektriciteitsnet.
Batterij aanbeveling:
Ik raad aan om 2 IQ Battery 5P eenheden toe te voegen aan je systeem. Hier is hoe ik tot deze aanbeveling ben gekomen:
Je verbruikt gemiddeld 12,6 kWh per nacht uit het net. De IQ Battery 5P slaat 5 kWh energie op, dus met 2 eenheden heb je een totale capaciteit van 10 kWh. Dit dekt je nachtelijke energiebehoefte goed af. Tegelijkertijd exporteert je zonnepanelensysteem gemiddeld 14,9 kWh per dag, wat meer dan voldoende is om beide batterijen volledig op te laden. Dit betekent dat je 's nachts veel minder afhankelijk bent van het net en je energiekosten aanzienlijk kunnen dalen.
Met deze upgrade kun je je nachtelijke energieafhankelijkheid drastisch verminderen, je elektriciteitsrekening lager houden, en je hebt ook back-up energie beschikbaar bij stroomuitval.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb thuis een EV (Tesla MY), rij 5dgn per week (per dag totaal) ~90km). Dit is onregelmatig.
Opladen gebeurd op eigen oprit soms overdag en soms pas in avonden en nachten via een (nog domme) Tesla TWC3 lader. Per jaar gaat er circa 3000kWh in de Tesla. Echt op enkel zonnestroom laden haal ik denk ik in praktijk dus over het jaar uitgesmeerd vaak niet.
Vanaf oktober 2026 stopt mijn vaste contract.
Vanaf 2027 stopt jaarsaldering.
Ik weet nog wat voor soort contract ik zo het beste kan kiezen. dynamisch of vast?
Wat adviseren jullie mij qua contract en qua thuisbatterij(en)?
Heeft Enphase ai advies gelijk?
2 stuks? En waarop 5p en bijv. geen 5p flex?
:strip_exif()/f/image/06ViAbER7a15HA9i4Cx9uSzg.jpg?f=fotoalbum_large)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Latere toevoeging:
Toen ik zelf als aanvullende vraag de volgende input aan Enhase Ai-assistent deed:
Waarom geen 5P flex? En ik heb een Tesla model Y EV, die ik bijna dagelijks oplaad. Dat zie je ook in mijn verbruik. Totaal gaat er circa 3000kwh per jaar in. Opladen is door onregelmatige werk soms in avond en nachtelijke uren en kan niet altijd overdag/zonnestroom. Adviseer me verder.
Uitstekende vragen! Dit verandert inderdaad de situatie aanzienlijk.
Over de IQ Battery 5P Flex
Je hebt gelijk dat de IQ Battery 5P Flex (FlexPhase) een betere keuze zou zijn. Hier zijn de voordelen:
• Schaalbaar tot 60 kWh in Nederland (tegen 80 kWh in de VS), dus je kunt in de toekomst veel gemakkelijker uitbreiden
• Dezelfde capaciteit (5 kWh per unit) als de standaard 5P, maar met meer flexibiliteit
• Toekomstbestendig voor eventuele uitbreidingen
Herziene aanbeveling met EV-laden
Met je Tesla Model Y die ~3000 kWh/jaar verbruikt (ongeveer 8,2 kWh per dag), is je totale energiebehoefte veel hoger dan ik eerst berekend had. Dit betekent:
Jouw totale nachtelijk verbruik:
• Huishouden: ~12,6 kWh/nacht
• EV (gemiddeld): ~2,7 kWh/nacht (3000 kWh ÷ 365 dagen ÷ 3 oplaadmomenten per dag)
• Totaal: ~15,3 kWh/nacht
Met deze gegevens raad ik aan: 3 IQ Battery 5P Flex eenheden (totaal 15 kWh capaciteit). Dit geeft je:
• Voldoende capaciteit voor je nachtelijke huishoudenverbruik
• Ruimte voor EV-laden 's avonds/nachts zonder op het net terug te vallen
• Flexibiliteit om in de toekomst uit te breiden tot 4-5 units
Slim EV-laden optimaliseren
Enphase ondersteunt integratie met derde-partij EV-laders via de IQ Energy Management software. Dit betekent:
• AI-geoptimaliseerd laden: Het systeem kiest automatisch het goedkoopste moment om je Tesla op te laden (zonnestroom, batterij, of net)
• Dynamische laadregeling: Het systeem balanceert je huishoudverbruik met EV-laden om niet over je capaciteit te gaan
• Toekomstige V2H-mogelijkheid: De Enphase IQ EV Charger 2 (nog niet beschikbaar in Nederland, maar in voorbereiding) kan bidirectioneel laden ondersteunen
Volgende stappen
Ik raad aan om met je installateur te bespreken:
1. 3 IQ Battery 5P Flex eenheden als startconfiguratie
2. Integratie van je Tesla-lader met de IQ Energy Management software
3. Mogelijke toekomstige upgrade naar een Enphase IQ EV Charger 2 wanneer beschikbaar in Nederland
Dit geeft je maximale flexibiliteit en kostenbesparing, vooral met je onregelmatige laadpatronen.
Het gaat dus weer alle kanten op en ik vraag me af of hij echt mijn verbruik heeft geanalyseerd.
Ik heb écht advies nodig
[
Voor 33% gewijzigd door
Allewijn op 01-05-2026 13:30
]