Bedankt voor je reactie.
Ik heb de HomeWizard app met alles erop en eraan en de grafieken en getallen geven aan dat er flink stroom wordt geladen en terug geleverd.
Zo voor gisteren (volgens HomeWizard):
- verbruik (verwarmen airco's en 2 x laden (via schema) batterijen): 31 kWh
- opwek zonnepanelen 6,4 kWh
- totaal geïmporteerd: 58 kWh
- totaal geëxporteerd: 33,5 kWh
Enlighten meldt over gisteren
- verbruik (verwarmen airco's en 2 x laden (via schema) batterijen): 25,7 kWh
- opwek zonnepanelen 6,4 kWh
- totaal geïmporteerd: 58,0 kWh
- totaal geëxporteerd: 33,7 kWh
En voor de batterijen:
- 47,3 kWh ontladen
- 52,3 kWh geladen
Inderdaad wat jij zeg is vreemd, het gelijktijdig laden/ontladen start rond 4:30 uur en eindigt ongeveer 23:00 uur. Bij eerdere data gekeken en ik zie dat het eigenlijk altijd stopt als de batterij op 10 procent staan in de avond.
Ik heb hem nu 5 dagen op Eigen verbruik ingesteld staan (met nu dus het grote exporteren als gevolg) maar ik ga hem nu maar weer op AI Optimalisatie terug zetten om te kijken wat er gebeurt. Ik zag wel dat hij in de AI Optimalisatie minder exporteerde (maar nog altijd teveel), waarschijnlijk doordat de batterij veel eerder op 10 procent kwam en hij dus alleen nog stroom importeerde.
Maar met de AI Optimalisatie was ik niet blij, de batterijen werden regelmatig amper of helemaal niet gevuld of waren leeg op de dure momenten. Zo van: om 13:00 uur was stroom 0,20 Euro per kWh, dan verbruikt AI stroom uit de accu en om 18:00 uur was de batterij leeg en werd voor 0,40 Euro per kWh stroom geïmporteerd.... niet handig dus.
Of het aan de tarieven ligt die ik heb ingesteld (ik zit dynamisch bij Energiek) weet ik niet. Of er een truuk is om het systeem te laten denken dat exporteren uit de batterijen altijd veel duurder is dan dat er ingekocht is, dat weet ik niet. Zou wel een mogelijkheid kunnen zijn om export uit de batterij te voorkomen.
Ik rommel maar weer verder aan
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //