Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:00
hiljolodewijk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:58:
Ah vandaar, "Habilitado" had ik niet aangezien in relatie met DLB.. 8)7
Er stond waarschijnlijk net als bij mij eerder: Non-Habilitado |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-10 08:39

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Als jullie inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/ en vervolgens rechtsboven op het personen icoontje gaan met de muis, dan krijg je een menu te zien. Daar selecteer ik "Accountgegevens". Vervolgens begint die pagina even te laden, maar dat stopt al snel en vervolgens is de hoofdpagina met PV-layout alweer te zien. In dat "Accountgegevens" is het sindskort mogelijk om 2FA te activeren, maar daar kom ik dus niet in terecht. Ik krijg de accountgegevens pagina wel even heel kort te zien, maar het gaat vanzelf weer weg (in meerdere browsers en meerdere PC's geprobeerd).

Hebben jullie dat ook?

12340Wp šŸŒž - Daikin Altherma 3 8kW šŸ”„- Atlantic Calypso VM 150LšŸ’§- Tesla M3 LR 2019 šŸš— - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:09
rogervdh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:18:
Als jullie inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/ en vervolgens rechtsboven op het personen icoontje gaan met de muis, dan krijg je een menu te zien. Daar selecteer ik "Accountgegevens". Vervolgens begint die pagina even te laden, maar dat stopt al snel en vervolgens is de hoofdpagina met PV-layout alweer te zien. In dat "Accountgegevens" is het sindskort mogelijk om 2FA te activeren, maar daar kom ik dus niet in terecht. Ik krijg de accountgegevens pagina wel even heel kort te zien, maar het gaat vanzelf weer weg (in meerdere browsers en meerdere PC's geprobeerd).

Hebben jullie dat ook?
Ja dat ervaar ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:27
rogervdh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:18:

Hebben jullie dat ook?
Wat is 2FA?
Ik krijg alleen dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd5GHdHzPYm-bHNobrZQ-S6Sg_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F7VilK1b9bKwTJV9YpyZw6wo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:46
2FA is Two Factor Authorization. Twee staps verificatie.
(zet het er ook maar in het Nederlands bij, just in case :) )

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij mij doet hij het wel, installateursaccount:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK7jbGvOAozFQd_WK6yZBMkMS4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eshb21ljc97mlTqAxD081yp6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49
@rogervdh lijkt alleen de werken bij bedrijfsaccount / installateursacoount. Daar zie ik het wel. Op mijn gebruikersaccount kan ik het ook niet.

EDIT: spuit 11, @Eddie_ was me voor :)

EDIT 2:
Overigens wel jammer dat het dan om een 6 cijferig code gaat naar je email, en niet via een authenticator app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HJ3ypBMxDwYY313PDIOBUdzuHk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zmGSlX4RsSAVG8ebjII7z7z1.jpg?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Pazo op 10-10-2025 18:29 ]

Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
OkƩ ik heb te horen gekregen dat ik in december een andere auto van de zaak krijg. Een Tesla. Maar op dit moment twijfel ik enorm of ik wel voor de EV Charger moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42
Eddie_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
OkƩ ik heb te horen gekregen dat ik in december een andere auto van de zaak krijg. Een Tesla. Maar op dit moment twijfel ik enorm of ik wel voor de EV Charger moet gaan.
Een Tesla? Wat vervelend voor je ... šŸ˜‰
Ik snap de twijfel niet ?!? Je hebt vele goedwerkende laadpalen en je hebt de EV Charger. Wil je graag beta tester zijn?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:41
Eddie_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
Opladen werkt wel hoor.
En ook op pv laden gaat goed.
Sommige zaken wat minder zoals dat de enphase accu word gebruikt en traag schakelen tussen 1 en 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-10 21:13
Ik zou graag de Enphase EV 2 charger nemen voor onze nieuwe ID4, echter heeft het bedrijf gekozen voor een paal van Blue current. Deze paal kan volgens mij niet eens met alleen zonnestroom laden. Heb weinig keuze. Dus gaan het zien🫣
Had de groepenkast al aangepast. ( Hoef alleen de 20A 4P Aardlek installatie automaat nog in te bouwen, maar die moet Bluecurrent maar betalen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUl1VbwhhhU_qqN3kbs70bKrm_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwMnSZa4IKlL7VUeCOvjuoqQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door svkaster op 12-10-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Even een update voor het issue dat de gerapporteerde PV-productiewaarden zich niet reset om middernacht. Heb een hele tijd geleden dit nog eens aan support gemeld. Ze sturen nu volgende reactie:
This is Nikhil from the API Team. I sincerely apologize for the delay in getting back to you. I’ve been coordinating with our engineering team regarding your case, and I wanted to provide you with an update.

We acknowledge the issue you've reported concerning the production/consumption values not resetting to zero at midnight. Our engineering team is actively investigating the root cause, but unfortunately, the analysis is taking longer than anticipated.

We truly understand the impact this may have on your operations and appreciate your continued patience and understanding. Please rest assured that resolving this issue remains a priority for us.

I will keep you informed and follow up with any updates as soon as they become available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:31
Ik heb het topic een beetje doorgezocht, en misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb toch de volgende vraag:
Zou het werken om een Enphase System Controller met 1, 2 of 3 IQ batterijen te plaatsen in een huis waar al 2 PV omvormers van andere merken hangen? En zou je die dan rechtstreeks aan de system controller moeten hangen, óf zouden ze gewoon aan de load kant kunnen blijven (zoals nu, in de groepenkast)? Dit lijkt m.i. een beetje op de situatie dat je oude Enphase micro's hebt die toch ook (nog) niet samenwerken met de System Controller.

Ik ben voor mijn ouders aan het kijken wat er mogelijk is, voor als de salderingsregeling stopt. De omvormers (Goodwe & Solaredge) hangen op zolder, de batterijen zouden liefst in de schuur komen (DC bekabeling PV naar schuur is niet echt een optie, vandaar dat ik naar een AC systeem kijk).

Ik ben van plan om een volgende week een Peblar laadpaal te plaatsen, omdat de huidige EVBox stopt, en de Peblar goed werkt qua zonneladen (nu al, zelf mbv Homewizard, geen koppeling met de omvormers nodig). Verwachten jullie dat Enphase op termijn ook de Peblar zou kunnen ondersteunen met de Energy Router? Dat zou heel mooi zijn, anders is dat misschien met EVCC op te lossen, maar ik zou het graag makkelijk houden voor mijn oude ouders en dan is Enphase wel een heel mooi ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:12:
Ik heb het topic een beetje doorgezocht, en misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb toch de volgende vraag:
Zou het werken om een Enphase System Controller met 1, 2 of 3 IQ batterijen te plaatsen in een huis waar al 2 PV omvormers van andere merken hangen? En zou je die dan rechtstreeks aan de system controller moeten hangen, óf zouden ze gewoon aan de load kant kunnen blijven (zoals nu, in de groepenkast)? Dit lijkt m.i. een beetje op de situatie dat je oude Enphase micro's hebt die toch ook (nog) niet samenwerken met de System Controller.

Ik ben voor mijn ouders aan het kijken wat er mogelijk is, voor als de salderingsregeling stopt. De omvormers (Goodwe & Solaredge) hangen op zolder, de batterijen zouden liefst in de schuur komen (DC bekabeling PV naar schuur is niet echt een optie, vandaar dat ik naar een AC systeem kijk).

Ik ben van plan om een volgende week een Peblar laadpaal te plaatsen, omdat de huidige EVBox stopt, en de Peblar goed werkt qua zonneladen (nu al, zelf mbv Homewizard, geen koppeling met de omvormers nodig). Verwachten jullie dat Enphase op termijn ook de Peblar zou kunnen ondersteunen met de Energy Router? Dat zou heel mooi zijn, anders is dat misschien met EVCC op te lossen, maar ik zou het graag makkelijk houden voor mijn oude ouders en dan is Enphase wel een heel mooi ecosysteem.
Ja, dat werkt. Maar ik zou de "third party" PV systemen juist wƩl aan de System Controller hangen, want in dat geval gaan die systemen meedoen aan het back up systeem bij netuitval. D.w.z. dan wordt de PV stroom gebruikt om de batterijen op te laden en het huis van stroom te voorzien bij een blackout. Wel moet je dan 5P batterijen hebben, die kunnen een microgrid opzetten.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je ze niet aan aan de system controller zou willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Coffeeroam schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, dat werkt. Maar ik zou de "third party" PV systemen juist wƩl aan de System Controller hangen, want in dat geval gaan die systemen meedoen aan het back up systeem bij netuitval. D.w.z. dan wordt de PV stroom gebruikt om de batterijen op te laden en het huis van stroom te voorzien bij een blackout. Wel moet je dan 5P batterijen hebben, die kunnen een microgrid opzetten.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je ze niet aan aan de system controller zou willen hangen.
Dank! De reden om die third party PV omvormers niet aan de System Controller zou zijn, is vanwege de locatie daarvan. Maar met jouw uitleg is het duidelijk dat het beter is om de system controller bij de meterkast te plaatsen ipv in de schuur. Is iets minder makkelijk om te installeren.

Maakt het nog uit dat het 2 verschillende PV systemen zijn, met daardoor dus by default een onbalans, ipv een mooi gebalanceerd 3 fase PV systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
D'r was nog wel een kanttekening (weet het niet meer 100% hoe het zit). Als de productie van je PV hoger is dan 100% van je batterij capaciteit dan moest je hem niet op deze manier aansluiten. Om te voorkomen dat je PV te veel produceert. De system controller kan die systemen natuurlijk niet aansturen.
Ik heb daar een mail over ontvangen maar die heb ik zakelijk (en daar kan ik nu gelukkig niet bij). Maandag zal ik daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Dat is inderdaad wel een goed punt. Beide omvormers zijn 4kW maar komen niet boven de 3.5kW uit. Neem aan dat je dan met de 1.28kW per fase per batterij rekening moet houden en dus eigenlijk wel 3 batterijen neer moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:25
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:12:

De stringomvormers moeten op de PV ingang van de system controller worden aangesloten, anders ziet het Enphase systeem niet dat er (over)productie is -en de batterijen mogen laden.
Dit moet dan wel via een externe ā€œNOā€ contactor, die wordt aangestuurd via het I01 contact van de system controller.
Omdat Enphase inderdaad het vermogen van de stringomvormers niet kan sturen, moeten ze bij stroomuitval afgeschakeld kunnen worden.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:49:
D'r was nog wel een kanttekening (weet het niet meer 100% hoe het zit). Als de productie van je PV hoger is dan 100% van je batterij capaciteit dan moest je hem niet op deze manier aansluiten. Om te voorkomen dat je PV te veel produceert. De system controller kan die systemen natuurlijk niet aansturen.
Ik heb daar een mail over ontvangen maar die heb ik zakelijk (en daar kan ik nu gelukkig niet bij). Maandag zal ik daar eens naar kijken.
Ja, dat klopt (ongeveer). De stringomvormers kunnen bij stroomuitval de batterijen helpen opladen, dat is tot bijvoorbeeld 70% van de batterijcapaciteit. Daarboven worden ze afgeschakeld om overbelading te voorkomen. Dat is dan in wezen de simpele aansturing die er wel degelijk is. De NO contactor (relais) die daarvoor moet worden gebruikt kan in de System Controller op een railtje worden gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Dank! De reden om die third party PV omvormers niet aan de System Controller zou zijn, is vanwege de locatie daarvan. Maar met jouw uitleg is het duidelijk dat het beter is om de system controller bij de meterkast te plaatsen ipv in de schuur. Is iets minder makkelijk om te installeren.

Maakt het nog uit dat het 2 verschillende PV systemen zijn, met daardoor dus by default een onbalans, ipv een mooi gebalanceerd 3 fase PV systeem?
De System Controller is een 3-fase apparaat. Je kunt eventueel besluiten om je ene string op fase 1 te zetten en de andere string op fase 2. Je nieuwe enphase micro's zet je evt. op fase 3. Ik weet echter niet of dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Everest schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 01:41:
[...]

De stringomvormers moeten op de PV ingang van de system controller worden aangesloten, anders ziet het Enphase systeem niet dat er (over)productie is -en de batterijen mogen laden.
Dit moet dan wel via een externe ā€œNOā€ contactor, die wordt aangestuurd via het I01 contact van de system controller.
Omdat Enphase inderdaad het vermogen van de stringomvormers niet kan sturen, zullen ze bij stroomuitval afgeschakeld worden.
Het klopt niet dat ze bij stroomuitval uitgeschakeld worden. Ze kunnen gewoon meedoen aan je microgrid als je de NO contactor gebruikt en de installatie app goed doorloopt en de drempelwaarden instelt. Ze kunnen dus ook mee doen aan een eventuele "black start" als je batterijen leeg zijn en de zon gaat de volgende dag weer schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Thanks allen! Dit geeft wel een goed beeld van de mogelijkheden.

Het zou inderdaad goed mogelijk zijn om de 2 bestaande systemen op 2 verschillende fases van de System Controller aan te sluiten, via de NO connector, hoewel er dan dus alsnog voldoende vermogen in de batterijen moet zitten om de 4kW omvormers aan te kunnen (per fase).

Ik zou het liefste de bestaande systemen uitrusten met nieuwe Enphase micro’s, maar dat is wel een flinke investering (30 panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
[quote]Coffeeroam schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Je hebt gelijk, excuus, het was laat vannacht en ik te kort door de bocht. M’n text ā€œietsā€ aangepast.

Ik ben trouwens heel tevreden over m’n system controller. Nog een paar dingen afwerken en hopelijk dit weekend veel zon zodat ik de samenwerking met de EV charger kan testen. Tot nu toe lijkt de lader beter te werken dan op de oude gateway..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
SpikeHome schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Bij mij gaat het autoriseren ook niet fijn vind ik.
Ik deed het in deze volgorde eerst.
Thuis komen auto aan de laadpaal telefoon pakken enphase app openen want geen melding gekregen bij het openen van de app komt de vraag en vervolgens gebeurd er niks.
Dus nu pak ik eerst de telefoon open de app sluit de auto een en krijg de melding in de geopende app toegang geven en het werkt.
Ik heb ook rfid pasjes toegevoegd in de app, maar heb nog niet 1 keer daar,er het laad proces actief gekregen.
Moet wel zeggen dat ik thuis weinig laad dus maar 1x per maand ofzo kan testen.
Ik heb inmiddels een pas kunnen toevoegen en die werkt correct. Ik kan sessies starten/autoriseren en ook stoppen. Dus wellicht dat de firmware update nu ook jouw pasjes laat werken. Anders even verwijderen en weer opnieuw toevoegen in de huidige configuratie.
Wel is de autorisatie met de app vreselijk traag. Duurt nu vaak 5 minuten of langer voor de autorisatie ook de paal heeft bereikt. Verder blijft de app heel slecht informatie over de lader weergeven. Vreselijk traag in update actuele stand en vaak zelfs niet juiste informatie (door traagheid) maar ook elkaar tegensprekende info. Zo kan in het overzicht staan dat er niet geladen wordt ivm schema en op de live pagina is duidelijk te zien dat er geladen wordt. Zelfs op de live pagina kan zichtbaar geladen worden, terwijl er bij de laadpaal info staat ā€œniet ladenā€. Dus de communicatie met de server is echt nog drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid, want heb zelf nog geen batterij(en).
Werkt de Enlighten app bij een installatie met batterijen ook zo traag met de actuele informatie en zelfs tegenstrijdige informatie? Want de 5P flex heeft volgens mij een eigen communicatie met de gateway. Dat heeft de Charger 2 niet. Daar loopt alles via de gewone, bij mij bedrade, internet verbinden en dus de cloud.
Ik vraag me oprecht af waarom de Enlighten app en de Charger 2 zo slecht samenwerken. Omdat ik niet de enige ben, leg ik de bal bij Enphase. Maar is het een server probleem of een laadpaal probleem?
Voor alle duidelijkheid als de paal werkt en ik kijk aan het eind van de dag naar het resultaat dan heeft hij behoorlijk goed de opbrengst van de panelen in de auto gestopt. Zeker als hij niet hoeft te schakelen door wolken of bij heldere dag van 1 naar 3 fasen en terug bij ander verbruik van huis apparaten, zoals wasmachine, vaatwasser en Quooker. Dus de Charger 2 doet wel redelijk goed wat ie moet doen. Maar je moet hem niet willen monitoren via de Enlighten app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:30
@Skipper_NH

Ik heb nog wel een aanvulling en een vraag wat misschien interessant is als je een huis batterij neemt
Ik heb 3 T3 huis batterijen en de Ev charger2

Instelling nu:
Groen laden
Eigen gebruik

Bij deze instelling gaat hij eerst de huis batterijen vol gooien met overschot zonne-energie
Als de huis batterijen vol zijn begint hij de auto vol te gooien.
Maar met deze dagen krijgt hij de huis batterijen niet vol omdat ik ook meer stroom verbruik om mijn huis te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH ik heb 2x de 5p flex.
Laden via accu uit staan echter zie ik dat de accu wel gebruikt word, dus zet ik de accu vaak uit dan.

Autoriseren via pasje zal ik checken, nog niet gedaan laad niet zo heel veel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:42:
Thanks allen! Dit geeft wel een goed beeld van de mogelijkheden.

Het zou inderdaad goed mogelijk zijn om de 2 bestaande systemen op 2 verschillende fases van de System Controller aan te sluiten, via de NO connector, hoewel er dan dus alsnog voldoende vermogen in de batterijen moet zitten om de 4kW omvormers aan te kunnen (per fase).

Ik zou het liefste de bestaande systemen uitrusten met nieuwe Enphase micro’s, maar dat is wel een flinke investering (30 panelen).
Vermogen van de 5P is 3,84 kVA per stuk dus ze kunnen het per stuk (bijna) aan (afhankelijk van de omgevingstemperatuur). Maar als er dus 2 of meer hebt, kom je op 7.68 kVA en hoger.

Enphase micro's zijn niet nodig. Maar misschien is het wel handig om toch een stuk of 4 iQ8 micro's in te voeren op de System Controller, om de zaak aan te zwengelen als het net uit is en de batterij leeg is. Dat zou dan met een 3e, nieuw PV systeempje kunnen (indien nog dakvlak beschikbaar, natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper_NH
@HarryVSjoris @SpikeHome Dank voor jullie antwoorden. Ik schrik van het feit dat jullie beide aangeven dat de batterijen prioriteit hebben en je zelf moet ingrijpen door ze uit te zetten.
Ik had verwacht dat je de mogelijkheid zou hebben in Enlighten om prioriteiten in te stellen. Dus welke van de twee (batterij of auto) wil je eerste geladen hebben. Het liefst dan ook de gewenste minimale Soc kunnen aangeven. Dat laatste zou voor een Enphase batterij helemaal probleemloos moeten kunnen en voor de auto zal je dat in de auto (app) moeten instellen. Maar handmatig batterijen moeten afschakelen vind ik een ā€œnoodā€ oplossing.
Mij bekruipt weer het gevoel dat Enphase heel veel zaken weg houdt bij de gebruiker. Daarbij worden keuzes gemaakt die niet altijd logisch zijn gegeven de omstandigheden. Zeker waar momenteel die omstandigheden heel erg wisselend zijn, is het naar mijn idee juist heel erg wenselijk om de gebruiker goede tools te geven om zijn situatie optimaal te managen. Voor alle duidelijkheid ik bedoel hier de ā€œgewoneā€ gebruiker en niet de echte Tweakers onder ons. Die weten altijd wel wegen te vinden om zaken naar hun hand te zetten.
Ik speel nu met de gedachte om een plug-in batterij neer te zetten. Dit om te zien wat de impact is op mijn verbruik. Dan heb ik in ieder geval geen verwachtingen t.a.v. samenwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH dat de accu’s er niet bij kwamen had ik in het begin toen het net allemaal geĆÆnstalleerd was en tot een maandje ofzo daarna.
Ik denk met een update dat het is veranderd dat de accu’s erbij kwamen.
Dus ik denk ook wel dat het weer goed gaat komen alleen wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-10 09:35
Ik heb een marstek thuisbatterij aangeschaft en sindsdien geeft enlighten app een foutmelding ivm meetwaarden. Heeft iemand een idee wat ik kan doen? App rapporteert wel correct zo lijkt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-10 11:21
suave1234 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:47:
Ik heb een marstek thuisbatterij aangeschaft en sindsdien geeft enlighten app een foutmelding ivm meetwaarden. Heeft iemand een idee wat ik kan doen? App rapporteert wel correct zo lijkt het
Je moet de gateway vertellen (via installer toolkit) dat er een batterij van een derde aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dit bedoelde ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScwOTDkKKnj-XPMJyNyFl3gt0J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7U4JuklP806zgpO2E98pA6J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-10 09:35
WillemP22 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 04:52:
[...]

Je moet de gateway vertellen (via installer toolkit) dat er een batterij van een derde aanwezig is.
ik heb die installer toolkit app, maar weet je ook waar ik dat moet instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij stap 1 kun je dat invullen. Staat ergens onderaan. Daar staat de optie:"Opslag van derden". Die op Ja zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Eddie_ op 20-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
- post ingetrokken-

[ Voor 129% gewijzigd door Coffeeroam op 20-10-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:28
https://solarmagazine.nl/...uele-energiecentrales-uit

Nieuwe functies
Enphase biedt nu elke minuut realtime data-updates voor geschikte systemen. Partners van het bedrijf kunnen zich abonneren op deze datastromen, wat de latentie vermindert vergeleken met traditionele API’s. Deze functie geeft gedetailleerde informatie over energieproductie, verbruik, batterijstatus en netimport/-export. Daarnaast ondersteunt Enphase nu directe toegang tot gegevens over systeem- en apparaatfouten. Dit stelt partners in staat om beter problemen aan te pakken, wat zorgt voor snellere reactietijden en betere klantenservice.

Zou mooi zijn als gebruikers ook naar 1 minuut gaan ipv 15 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:09
Mjans19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:09:

Nieuwe functies
Enphase biedt nu elke minuut realtime data-updates voor geschikte systemen. Partners van het bedrijf kunnen zich abonneren op deze datastromen, wat de latentie vermindert vergeleken met traditionele API’s. Deze functie geeft gedetailleerde informatie over energieproductie, verbruik, batterijstatus en netimport/-export. Daarnaast ondersteunt Enphase nu directe toegang tot gegevens over systeem- en apparaatfouten. Dit stelt partners in staat om beter problemen aan te pakken, wat zorgt voor snellere reactietijden en betere klantenservice.

Volgens mij maak ik hier al gebruik van, via Frank Energy met zijn "Slim terugleveren". Af en toe zie ik dat Frank de productie verminderd of uitzet, vooral bij negatieve EPEX of onbalansprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Mjans19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:09:

Nieuwe functies

Mooi hoor, maar dan moet de cloud bij Amazone Web Services wel werken. Kennelijk zit Enphase daar ook op. Gisteren waren mijn batterijen een groot deel van de dag "idle" en kon ik veel dingen niet instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zag vanmorgen een melding op de installer dashboard inderdaad een melding van verstoring vanwege AWS.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzMjmj3GajXaGsjJ--hRzrY0CWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEzaEiQ7MqUoasgrKIPHVlKJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Eddie_ op 21-10-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Mijn gateway heeft helaas de geest gegeven na 2,5 jaar.

Na flink wat mailen en wachten is er een nieuwe gateway opgestuurd door Enphase. Die moet natuurlijk ook gemonteerd worden en daarvoor kreeg ik direct maar wat kosten meegestuurd door de installateur. Volgens mij is het een werkje van 10 minuten en om daar nu €150 voor neer te leggen vind ik wel vrij veel. Weet iemand of dat voor een nettere prijs mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Omgeving Hoogeveen/Meppel?

Kan je het niet zelf vervangen?

Ik vind € 150 best veel geld voor het vervangen van een Gateway. Tenzij je installateur aan de andere kant van het land zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-10 13:17
ik vind 150,- eigenlijk best schappelijk, hele eind rijden, ding bestellen, risico lopen dat het een DOA is, benzine, verzekering, af en toe een diploma halen...
Het is een werkje van 10 minuten om dat ding fysiek te vervangen, als de meterkast een beetje netjes is, en ze eenmaal voor de kast staan. Daarna die oude nog digitaal onklaar maken, de nieuwe digitaal aanmelden, heel veel next next finish.

Alternatief bestel je er zelf een, postzegel erop, aanmelden bij Enphase website met een ander mailadres dan je huiseigenaarr-adres, ochtendje diploma's halen en zelf vervangen.
Wel veel leuker, maar mogelijk klinkt die 150 euro dan weer beter. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik ga er vanuit dat hier sprake is van de installateur van de installatie. En dan vind ik het best veel geld. Ik baseer dit wel op hoe ik er als installateur in sta. Sterker nog, als dit bij ƩƩn van mijn klanten zou gebeuren dan zou ik de Gateway gratis vervangen, mits ik in de buurt ben. Maar ja ik ga dan ook voor een zeer tevreden klantenbestand (misschien ga ik daar wel eens te ver in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:22:
Ik ga er vanuit dat hier sprake is van de installateur van de installatie. En dan vind ik het best veel geld. Ik baseer dit wel op hoe ik er als installateur in sta. Sterker nog, als dit bij ƩƩn van mijn klanten zou gebeuren dan zou ik de Gateway gratis vervangen, mits ik in de buurt ben. Maar ja ik ga dan ook voor een zeer tevreden klantenbestand (misschien ga ik daar wel eens te ver in).
Je hebt garantie op de apparaten en je hebt garantie op de installatie. Die laatste kan ook wel eens 5 jaar of zelfs 10 jaar zijn, afhankelijk van de installateur. Maar vaak is het maar 1 jaar of 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:30
Eddie_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
Ik zag vanmorgen een melding op de installer dashboard inderdaad een melding van verstoring vanwege AWS.[Afbeelding]
installer dashboard Die ken ik nog niet. Zeker niet voor iedereen te zien, dacht namelijk dat het aan mijn systeem lag
Ik kon gisteravond ook niks met profiel instellingen om bijvoorbeeld een schema te maken voor de EV laad moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Eddie_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:50:
Omgeving Hoogeveen/Meppel?

Kan je het niet zelf vervangen?

Ik vind € 150 best veel geld voor het vervangen van een Gateway. Tenzij je installateur aan de andere kant van het land zit.
Helaas, ik zit in het midden van het land, net als de installateur overigens. Zelfs vervangen vind ik wat minder wenselijk, al zou ik er met die paar kabels best uitkomen vermoed ik. Als weet ik niet hoe het spul bij enphase geregisteerd is. Liever houd ik het officieel zeg maar.
Thijzzz2 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:10:
ik vind 150,- eigenlijk best schappelijk, hele eind rijden, ding bestellen, risico lopen dat het een DOA is, benzine, verzekering, af en toe een diploma halen...
Het is een werkje van 10 minuten om dat ding fysiek te vervangen, als de meterkast een beetje netjes is, en ze eenmaal voor de kast staan. Daarna die oude nog digitaal onklaar maken, de nieuwe digitaal aanmelden, heel veel next next finish.

Alternatief bestel je er zelf een, postzegel erop, aanmelden bij Enphase website met een ander mailadres dan je huiseigenaarr-adres, ochtendje diploma's halen en zelf vervangen.
Wel veel leuker, maar mogelijk klinkt die 150 euro dan weer beter. ;-)
Nou ja, ik ben geen panelen installateur natuurlijk en een beetje service had ik wel leuk gevonden. Zoals hierboven gezegd werd zit er idd verschil op de garantie van de apparatuur en de installatie. De gateway heb ik ontvangen, maar het enkel het aansluiten word in rekening gebracht en dat voelt als een steek na. Fijn dat de spullen vervangen kunnen worden maar ik kan ze er zelf niet op aansluiten, die garantie is dan niet echt iets waard.
Eddie_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:22:
Het gaat inderdaad om de installateur en deze begon in de 4e zin over de kosten terwijl de responstijd niet heel lekker is (dit speelt vanaf 7 september...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Er zijn wat verschillende aansluitschema's in de TS te vinden.

Als ik kijk naar een 3 fase systeem op 3 fase aansluiting, dan zie ik eigenlijk deze 2 varianten.

Verschil dat ik zie is dat de linker 2 aardlekautomaten toepast, waar die van solarbouwmarkt er 1 toepast.
Wat zijn de beweegredenen om voor 1 of 2 aardlekautomaten te kiezen? Die 2e zit dan in de verbinding naar de Gateway.

In mijn huidige systeem zit er een B16 automaat op de plek van de aardlekautomaat naar de Gateway. Dus weer een andere variant...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC2KwDJD2FmmH3p3SHblSfUrB3M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FchCIcHvtqUzbK4D8v3oADZ4.avif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uQHdEqcL2-Ytz99GnHKzEPkoJE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1nngDmd1pa21z1nOZybNGKSV.avif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
In eerste instantie koos Enphase ervoor om zowel de Gateway als het Q relais achter ƩƩn aardlekautomaat te hangen. Dit kon/mocht omdat het onderdeel is van ƩƩn PV systeem. Daarna ging de software ontwikkeling door en moest je op een gegeven moment de PV productie uit kunnen zetten maar niet de Gateway. Dat is lastig als ze allebei achter dezelfde aardlekautomaat zitten. Toen zijn ze over gestapt op elk een eigen aardlekautomaat.

@Redshark Heb je een Metered of de standaard Gateway? Bij standaard zijn het maar twee kabeltjes die je los hoeft te halen. Daarna kan je Enphase bellen en vragen om je Gateway softwarematig te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@jj85 er staan inderdaad verschillende schema's in de TS, ook al wat oudere, en wat @Eddie_ zegt is de policy vanuit Enphase wat verandert waardoor nu altijd voor zowel de PV als voor de gateway een eigen automaat wordt gebruikt. Ik zal binnenkort eens de schema's in de TS doorlopen en de laatste versies enkel laten staan. SB heeft volgens mij hun handleiding ook al eens aangepast, daar staan ook nieuwe schema's in.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Helder @Pazo en @Eddie_, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit nu even de laatste handleiding van SB door te kijken (v53, nov 2024), en daar hanteren ze nog steeds 1 aardlekautomaat. Dacht eigenlijk dat ze er ook wel twee zouden laten zien.

EDIT:
Ik heb de schema's van SB in ieder geval even geüpdatet naar hun laatste versie (nov 24), en daarnaast een vermelding gemaakt mbt 1 of 2 aardlekautomaten.
Aansluitschema's

[ Voor 31% gewijzigd door Pazo op 21-10-2025 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ze zijn niet consequent. De ene keer een installatieautomaat achter een aardlekschakelaar en dan vervolgens alleen een aardlekautomaat :)

Dacht dat de drie fase aardlekschakelaars niet meer mochten (maar dat is weer een andere discussie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Eddie_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:08:
In eerste instantie koos Enphase ervoor om zowel de Gateway als het Q relais achter ƩƩn aardlekautomaat te hangen. Dit kon/mocht omdat het onderdeel is van ƩƩn PV systeem. Daarna ging de software ontwikkeling door en moest je op een gegeven moment de PV productie uit kunnen zetten maar niet de Gateway. Dat is lastig als ze allebei achter dezelfde aardlekautomaat zitten. Toen zijn ze over gestapt op elk een eigen aardlekautomaat.

@Redshark Heb je een Metered of de standaard Gateway? Bij standaard zijn het maar twee kabeltjes die je los hoeft te halen. Daarna kan je Enphase bellen en vragen om je Gateway softwarematig te vervangen.
Voor de mensen die hier tegen aan lopen en toch maar 1 automaat hebben voor zowel naar het relais als de gateway. Je kunt ook bij de vraag om de automaat van de zonnepanelen af te schakelen gewoon het relais ingedrukt houden totdat de software klaar is met monitoren en hem goedkeurd.
(Gewoon een tip, even los van de discussie of 1 of 2 automaten nodig zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Acidrain schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Voor de mensen die hier tegen aan lopen en toch maar 1 automaat hebben voor zowel naar het relais als de gateway. Je kunt ook bij de vraag om de automaat van de zonnepanelen af te schakelen gewoon het relais ingedrukt houden totdat de software klaar is met monitoren en hem goedkeurd.
(Gewoon een tip, even los van de discussie of 1 of 2 automaten nodig zijn.)
Dat klopt ja. Zo heb ik het de eerste keer ook moeten doen toen ik mijn systeem zelf installeerde. Ik vond het toen al vreemd dat ik de PV uit moest schakelen maar de gateway dus aan moest blijven om die stap in de Toolkit app goed te kunnen doorlopen. Er stond overigens niets in over het indrukken van de testknop op het Q relais, daar was ik zelf op gekomen. Later na de blikseminslag toen de boel vervangen moest worden er een tweede bij laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Pazo schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Dat klopt ja. Zo heb ik het de eerste keer ook moeten doen toen ik mijn systeem zelf installeerde. Ik vond het toen al vreemd dat ik de PV uit moest schakelen maar de gatewaty dus aan moest blijven om die stap in de Toolkit app goed te kunnen doorlopen. Er stond overigens niets in over het indrukken van de testknop op het Q relais, daar was ik zelf op gekomen. Later na de blikseminslag toen de boel vervangen moest worden er een tweede bij laten zetten.
Ik heb het voor nu op 1 automaat zitten, heb geen ruimte voor een 2de, ik zou, als het in de toekomst echt nodig is, de gateway op de kookgroep (3-fase) bij kunnen zetten (al mag dat eigenlijk ook niet...) maar die zit op een totaal andere plek in de kast dus dat is weer heel rommelig en onoverzichtelijk qua bedrading (waar het er nu redelijk strak en duidelijk in zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Acidrain Gewoon laten voor wat het is. Mocht je in de toekomst je groepenkast gaan aanpassen o.i.d. dan zou je dit alsnog aan kunnen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
HarryVSjoris schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

installer dashboard Die ken ik nog niet. Zeker niet voor iedereen te zien, dacht namelijk dat het aan mijn systeem lag
Ik kon gisteravond ook niks met profiel instellingen om bijvoorbeeld een schema te maken voor de EV laad moment
Ik kreeg de melding over AWS problemen gewoon in de gebruikers Enlighten app, maar wel pas na heel lange tijd en heel veel vergeefse pogingen. Waarschijnlijk was de cloud zo stuk, dat ook de foutmelding er niet doorheen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-10 21:59
Beste allen,

Ik krijg de melding dat de omvormers geen gegevens rapporteren aan de gateway. Zie ook plaatje. Systeem wekt wel nog gewoon energie op. Iemans hier ervaring mee? Installateur die zonnepanelen geĆÆnstalleerd heeft is bestaat niet meer, maar heb wel volledige systeem ook in eigen beheer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNKrFxBlTA3qiZr0M-gUG-0VN8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siwprgXIDHb5oCkLHfdgJrJa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Awaken1980 Is mij ook wel eens gebeurt. Je kunt een keer een power cycle proberen, maar anders zou ik eerst even afwachten voordat je vanalles gaat proberen. Kans is best aanwezig dat het morgen weer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Even wat anders, ik logde net op mijn systeem kreeg ik deze melding :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qezK_DX7lVrnSOaAAlyzpWbQWig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6kwZkC83DJtiZJsem4Y9rtb8.jpg?f=user_large

Waarschijnlijk zijn ze wat aan het testen bij Enphase.
Geen idee wat multi-cta zou kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 23-10-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Power cyclem is soort van reboot van totale systeem?.Is er ergens fysiek op enphase gateway aan/uit of moet dat dan via de software/inloggen in systeem (waar zit de optie dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Awaken1980 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:28:
Power cyclem is soort van reboot van totale systeem?.Is er ergens fysiek op enphase gateway aan/uit of moet dat dan via de software/inloggen in systeem (waar zit de optie dan)
Ja, stroomloos maken. Dus PV automaat in de meterkast omzetten en minuutje later weer terugzetten :)
Boel laten opstarten en een 5-10 minuten later weer eens online kijken (kan vanwege het slechte weer misschien wat langer duren voor alle micro's weer produceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
CTA: Call to Action?!?

Ik vind dit persoonlijk nogal slordig dat je zoiets te zien krijgt. Hou dat lekker in de test omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Awaken1980 Je kan ook gewoon even wachten tot morgen. Grote kans dat hij dan wel een teken van leven geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42
Pazo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:24:
Even wat anders, ik logde net op mijn systeem kreeg ik deze melding :?

[Afbeelding]

Waarschijnlijk zijn ze wat aan het testen bij Enphase.
Geen idee wat multi-cta zou kunnen zijn.
+1

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Ja ik wacht sowieso eerst tot morgen (en tot zaterdag desnoods). Anders kan ik ook altijd nog een call indienen bij Enphase zelf, die kunnen ook meekijken in kijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Awaken1980 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:16:
Beste allen,

Ik krijg de melding dat de omvormers geen gegevens rapporteren aan de gateway. Zie ook plaatje. Systeem wekt wel nog gewoon energie op. Iemans hier ervaring mee? Installateur die zonnepanelen geĆÆnstalleerd heeft is bestaat niet meer, maar heb wel volledige systeem ook in eigen beheer.

[Afbeelding]
Zoals aangegeven in de melding. Was/is het heel erg bewolkt, zodat ƩƩn of meer van de panelen geen stroom meer opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Awaken1980 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:16:
Beste allen,

[Afbeelding]
Probleem had ik ook. Paar dagen alle micro's offline.
Installateur erop. Heeft het bij Enphase neergelegd.
Opgelost, maar geen oplossing vermeld gekregen.

Bewust geen herstart van de gateway gedaan om niet zelf er ook in te gaan rommelen terwijl installateur en/of Enphase bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:25
Gisteren middag laag mijn gateway er ook voor een paar uur uit, eind van de middag was ie terug. Zonder iets er aan gedaan. In HA zag ik daarna dat alle resterende data verwerkt was, een flinke piek dus. Vandaag geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:06
Heeft iemand ervaring met de Ev charger2
ik had verwacht dat er spoelen bij zouden zitten
de installateur had die er niet bij zitten en daarom even op lager vermogen ingesteld
hij heeft het nu uitgezocht, en er komt nu een koppeling naar de P1-Poort
zal dat het zelfde effeckt hebben als de spoelen ?
kabeltje is natuurlijk veel goedkoper
opzich heb ik met een kabel P! oplossinge geen probleem als het effect maar het zelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Redmer Aarnink schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:36:
Heeft iemand ervaring met de Ev charger2
ik had verwacht dat er spoelen bij zouden zitten
de installateur had die er niet bij zitten en daarom even op lager vermogen ingesteld
hij heeft het nu uitgezocht, en er komt nu een koppeling naar de P1-Poort
zal dat het zelfde effeckt hebben als de spoelen ?
kabeltje is natuurlijk veel goedkoper
opzich heb ik met een kabel P! oplossinge geen probleem als het effect maar het zelfde is
Geen ervaring mee, maar het effect is denk ik in principe hetzelfde. De spoelen meten de stroom die het huis in gaat. De p1 meter rapporteert de stroom die het huis in gaat. Tot zover hetzelfde, verschil is de snelheid waarmee dit gerapporteerd wordt en dus kan worden ingegrepen. De spoelen meten ā€œrealtimeā€. De p1 meter rapporteert eens in de x seconden (kan wel 5 seconden zijn, hangt van je meter af). Dus ingrijpen op overload is dan wat trager. Of dat erg is, dat kan een kenner beter beoordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 24-10-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Er zijn tweakers met een EV charger 2. Om deze in je Enphase ecosysteem te draaien moet je een Metered Gateway hebben en die heeft CT's nodig (dus in principe hoeven er geen CT's bij de laadpaal geleverd te worden). Hoe wil de installateur de EV Charger 2 koppelen aan een P1 meter? Ben daar wel benieuwd naar namelijk.

Is je installateur in de war en denkt deze dat de laadpaal gewoon met eigen CT's werkt (en dus geen Metered Gateway nodig is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
in eerste instantie ging de installateur de spoelen bestellen,
maar nu kreeg ik dit bericht

"Zoals zojuist telefonisch besproken hierbij de bevestiging dat gezien hebben dat de UTP kabel mist in uw systeem/laadpaal

Om dit voor u in orde te maken dient er een servicebezoek gepland te worden. Wij hebben een complete service-case aangemaakt voor onze collega’s van de planning. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om een afspraak in te plannen."

ik had afgesproken dat ze een UTP kalel mee zouden leggen met de stroomkabel, terplaatse vonden ze dat niet nodig want het kon ook via wifi verbinden, dat lukte ook maar ik had niet de slimme functies

nu willen ze alsnog een kabel trekken
ben ook benieuwd,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Als je geen Gateway/Envoy metered hebt kan je niet slim laden. Je kan alleen de paal aansturen met de Enlighten app en daarin schema's zetten, starten/stoppen en verbruik aflezen. Je kan geen load balancing toepassen en niet op overschot PV laden.

https://support.enphase.c...-an-enphase-energy-system

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Klinkt niet echt als een installateur die precies weet waar hij mee bezig is en wat hij installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
Redshark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:33:
Mijn gateway heeft helaas de geest gegeven na 2,5 jaar.

Na flink wat mailen en wachten is er een nieuwe gateway opgestuurd door Enphase. Die moet natuurlijk ook gemonteerd worden en daarvoor kreeg ik direct maar wat kosten meegestuurd door de installateur. Volgens mij is het een werkje van 10 minuten en om daar nu €150 voor neer te leggen vind ik wel vrij veel. Weet iemand of dat voor een nettere prijs mogelijk is?
Nog even terugkomend op bovenstaande:
Waarschijnlijk is de installateur niet bekend met de regeling van Enphase mbt vergoeding bij garantiegevallen?
Ze zijn daar best heel coulant mee:
https://enphase.com/nl-nl...nt-warranty-service-eu-nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Awaken1980
Update: na power cycle en ff 5 min. stroom eraf laten, starte gateway opnieuw op en maakte succesvol verbinding met micro inverters. Probleem opgelost. Thanks 4 the help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:49
@Redmer Aarnink ik heb een EV charger 2 via wifi verbonden in mijn Enphase ecosysteem (met een metered gateway). Dit laatste lijkt mij idd wel een vereiste om de lader slim te kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
bedank voor het meedenken,

volgens de offerte 2022 heb ik een -- Envoy-S Wifi monitoring--
die moeten de instalateur dus omruilen voor een -- Envoy-S/IQ Gateway Metered --
daarna kan hij ervoor kiezen om spoelen te nemen of de P1 te verbinden

klopt het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
@Redmer Aarnink De Gateway metered heeft een paar spoelen, maar voor 3 fase moeten er nog een paar bij. P1 is niet te gebruiken in het Enphase eco-systeem. Spoelen op PV productie draden en spoelen tussen hoofdschakelaar en meterkast voor de consumptie/teruglevering meting. Dan kan de gateway je laadpaal Charger 2 prima en slim aansturen m.b.v. de instellingen en bediening in de Enlighten app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Redmer Aarnink Waarom heb je gekozen voor de EV Charger 2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
De nieuwe bidirectionele Enphase IQ EV Charger 2, lijkt wel iets anders dan de huidige EV Charger 2. Ik weet niet wanneer die in Nederland komt, maar ik ga er wel even op wachten:

+ geen microinverters meer; maar 1 grote inverter.
+ compact
+ direct naar DC
+ 19.2 kW AC 1-fase modus
+ 22.1 kW AC 3-fase
+ bidirectioneel; backup power voor je huis: V2H en V2G!
- naar verwachting niet goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik dacht dat de huidige EV Charger 2 in de EU ook voorbereid is op bidirectioneel laden (ISO 15118, enabling AC vehicle-to-home (V2H) and vehicle-to-grid (V2G) functionality with compatible EVs).

Alleen is het nu nog niet actief dacht ik?
Wat is er anders aan deze aangekondigde EV Charger 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik denk dat deze bedoelt wordt.

Maar volgens mij is dit weer een product voor de Amerikaanse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
Eddie_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:35:
@Redmer Aarnink Waarom heb je gekozen voor de EV Charger 2?
hiervoor gekozen omdat ik het in de zelfde app wilde hebben als de zonnepanelen, bidirecktionaal laden voor de toekomst en 22KW en slim laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:15:
De nieuwe bidirectionele Enphase IQ EV Charger 2, lijkt wel iets anders dan de huidige EV Charger 2. Ik weet niet wanneer die in Nederland komt, maar ik ga er wel even op wachten:

+ compact
+ direct naar DC
+ 22.1 kW AC 3-fase
ik heb deze lader nu 10 weken : 2.100 euro inc BTW: maar helas had ik geen Gateway-metered, dat hebben ze over het hoofd gezien, jammer, die moet nog komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
Ik heb 3x25 ampĆØre zekeringen, waarmee ik maximaal 17 kW kan trekken. Ik dacht het te gaan verzwaren naar 3x40 ampĆØre, goed voor 27 kW. Maar het vastrecht is ongeveer € 1.000 meer per jaar. Dat vind ik dan ook weer jammer geld, geen motivatie overigens om alles maar te elektrificeren. Ik heb nu een warmtepomp, airco en inductie; alleen het douchen is nog op gas. De hobby is toch een zo laag mogelijk maandbedrag bij de energieleverancier.
En nu dus een elektrische auto gekocht. Omdat de loadbalancing het nog niet doet, is er een grens ingesteld van 14 kW en ik moet het alsnog zelf in de gaten houden, want als ik alles tegelijk in huis aanzet (wassen, drogen, koken) en de sauna aanzet, gaat het mis, al ƩƩn keer gehad. Maar als loadbalancing werkt en de zon ook nog eens meewerkt, dan kan ik de 22 kW halen. Er komen steeds meer auto's die kunnen terugladen, dus daar ben ik dan ook op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
Eddie_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:54:
Ik denk dat deze bedoelt wordt.

Maar volgens mij is dit weer een product voor de Amerikaanse markt.
klopt die heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:15:

+ compact
+ direct naar DC
+ 22.1 kW AC 3-fase
werkt deze alleen op de IQ8 serie of ook op de IQ7 serie en ME250 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
teo1966 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

werkt deze alleen op de IQ8 serie of ook op de IQ7 serie en ME250 ?
Hij is AC gekoppeld dus hij werkt met alles, maar is dan onafhankelijk van je solar als je niet een regelkast erbij zet. Als je ook specifiek met zonnestroom wil laden zul je iets van een iQ combiner of iQ System Controller erbij moeten nemen. Als het een iQ system controller is kun je alle iQ en M series gebruiken maar niet door elkaar heen.
Maar ja, bidirectionele EV 2 lader is er nog niet. We moeten het tegen die tijd nog maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Redmer Aarnink Weet je al hoe je installateur de EV Charger 2 via de P1 meter gaat aansturen? B.T.W. die besproken laadpaal heb jij niet, die is nog niet uitgekomen in Nederland (als die überhaupt hier uit gaat komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Of zit @Redmer Aarnink misschien in de VS?
Edit: nee lijkt me niet mbt verhaal van 3x25a en vastrecht etc :)

[ Voor 43% gewijzigd door Pazo op 26-10-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Daar hebben ze toch geen P1 meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
ik woon in NL
ik dacht dat het bidirectional laden in de toekomst mogelijk ging worden met de IQ EV Charger 2
dit staat op de enphase-site:

12 June 2025 at 10:40
Egan_4555 asked a question.
Question About V2X Plans for IQ EV Charger 2

Hi Enphase team,

Just wondering how the IQ EV Charger 2 would support V2X (V2H or V2G) in the future, given that it uses a Type 2 connector.
From what I understand, proper V2H usually needs CCS2 for DC bidirectional charging, and current Australian standards don’t allow two-way power flow through AC (Type 2) charging.
Globally too, most V2H/V2G setups rely on CCS2 rather than Type 2.

So I’m curious:

How would V2X work with the current charger setup?
Will future functionality require different hardware or an upgrade path (like CCS2 support)?
Are there any moves toward changing the regulations around this in Australia?

Appreciate any insight you can share.

Ashish Kumar Patro (Moderator)
4 months ago
@Egan_4555​ : While there is a separate DC bi-directional EV Charger being developed by Enphase, IQ EV Charger 2 which is currently available, is hardware ready for AC bi-directional. This charger is capable of supporting V2G, V2H when configured with necessary interconnect devices like IQ system controller or compatible IQ relay along with the associated firmware once available. For more information on Enphase’s upcoming DC bidirectional EV charger refer to: https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

The IQ EV Charger 2 being an AC bi-directional charger, the V2X performance will be according to the discharge rate of the EV. Some of the newer ISO-15118 compatible cars have explicitly published bi-directional charging of up-to 11kW. Since the IQ EV Charger 2 also supports charging communication in accordance with ISO 15118 and is equipped with appropriate power electronics capable of handling bidirectional power flow, it will support both Vehicle-to-Home (V2H) and Vehicle-to-Grid (V2G) functionalities accordingly (once the necessary firmware update is available).

Since IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional hardware ready charger, type 2 connector cable handles the AC bi-directional flow.

IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional ISO-15118 (hardware ready) compliant charger capable of V2G and V2H when used with compatible EV. Additionally, a separate DC Bi-Directional charger is being developed by Enphase, details of which can be found here https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

There will be no additional charge to unlock V2X when the firmware/cars/standards are all ready.

Egan_4555

4 months ago
Thanks for the detailed explanation Ashish, especially on how the Charger 2 would work via the EV, and confirming the Type 2 can handle the bi-directional flow. Also, it has been the first time I have seen that there would be no charge to unlock the V2X capability when ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05
Zijn er enphase micro-omvormers die panelen van 585watt ondersteunen? Ik kan online weinig vinden, dus vrees ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Redmer Aarnink schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:06:
ik woon in NL
ik dacht dat het bidirectional laden in de toekomst mogelijk ging worden met de IQ EV Charger 2
dit staat op de enphase-site:

12 June 2025 at 10:40
Egan_4555 asked a question.
Question About V2X Plans for IQ EV Charger 2

Hi Enphase team,

Just wondering how the IQ EV Charger 2 would support V2X (V2H or V2G) in the future, given that it uses a Type 2 connector.
From what I understand, proper V2H usually needs CCS2 for DC bidirectional charging, and current Australian standards don’t allow two-way power flow through AC (Type 2) charging.
Globally too, most V2H/V2G setups rely on CCS2 rather than Type 2.

So I’m curious:

How would V2X work with the current charger setup?
Will future functionality require different hardware or an upgrade path (like CCS2 support)?
Are there any moves toward changing the regulations around this in Australia?

Appreciate any insight you can share.

Ashish Kumar Patro (Moderator)
4 months ago
@Egan_4555​ : While there is a separate DC bi-directional EV Charger being developed by Enphase, IQ EV Charger 2 which is currently available, is hardware ready for AC bi-directional. This charger is capable of supporting V2G, V2H when configured with necessary interconnect devices like IQ system controller or compatible IQ relay along with the associated firmware once available. For more information on Enphase’s upcoming DC bidirectional EV charger refer to: https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

The IQ EV Charger 2 being an AC bi-directional charger, the V2X performance will be according to the discharge rate of the EV. Some of the newer ISO-15118 compatible cars have explicitly published bi-directional charging of up-to 11kW. Since the IQ EV Charger 2 also supports charging communication in accordance with ISO 15118 and is equipped with appropriate power electronics capable of handling bidirectional power flow, it will support both Vehicle-to-Home (V2H) and Vehicle-to-Grid (V2G) functionalities accordingly (once the necessary firmware update is available).

Since IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional hardware ready charger, type 2 connector cable handles the AC bi-directional flow.

IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional ISO-15118 (hardware ready) compliant charger capable of V2G and V2H when used with compatible EV. Additionally, a separate DC Bi-Directional charger is being developed by Enphase, details of which can be found here https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

There will be no additional charge to unlock V2X when the firmware/cars/standards are all ready.

Egan_4555

4 months ago
Thanks for the detailed explanation Ashish, especially on how the Charger 2 would work via the EV, and confirming the Type 2 can handle the bi-directional flow. Also, it has been the first time I have seen that there would be no charge to unlock the V2X capability when ready.
Enphase IQ EV Charger 2 is technisch voorbereid voor bidirectioneel gebruik.
Alleen kun je dat op de NL website niet goed vinden.
Wel o.a. hier: https://enphase.com/homeowners/iq-ev-charger-2
https://enphase.com/store...-hardwired-nacs-connector
Maar het wordt op dit moment nog niet ondersteund, misschien vanaf 2026? 2027?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MuddyMagical schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:03:
Zijn er enphase micro-omvormers die panelen van 585watt ondersteunen? Ik kan online weinig vinden, dus vrees ervoor.
Gaan ze in NL toch nooit bereiken / op pieken. Dus IQ8 AC of HC kan prima.
Vul anders ook even de Excel sheet in om de juiste micro te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05
Pazo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Gaan ze in NL toch nooit bereiken / op pieken. Dus IQ8 AC of HC kan prima.
Vul anders ook even de Excel sheet in om de juiste micro te bepalen.
Ga ik doen. Thanks. Locatie is Toscane, maar ik weet niet hoeveel dat scheelt qua zoninstraling. Tis meer dat de afmetingen van de panelen beter passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@MuddyMagical Zie ook dit document van Enphase. Geeft je wat meer inzichten in opbrengsten/verliezen tussen verschillende panelen en micro omvormers.

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste