Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:45:
Wat interessant om te lezen dat 'AI Optimalisatie' al enige tijd netjes lijkt te werken.
Ik zelf heb hem nog op 'eigen verbruik' staan omdat ik op dit moment nog een fijn vast energiecontract zonder terugleverkosten heb en alle opwek en verbruik jaarlijks mag salderen.
Dat contract loop alleen oktober af en in 2027 stopt natuurlijk de salderingsregeling.
Daarom nu alvast info aan het vergaren/voorbereiden.
Ook heb ik nog een nieuwe EV-laadpaal nodig ivm behoefte interne MID-meter voor ERE-certificaten en automatisch zonnestroom laden. Ik overweeg de Enphase laadpaal om ecosysteem beetje matchend te houden. Zelfde geldt voor 'ooit' een thuisbatterij...
Voor nu heb ik 19 400wp panelen, IQ7+, Envoy Metered-S, 3 fase Q-relay.
Ik wek per jaar circa 7,8MWh op en verbruik 8,2MWh (incl laden EV).
Helaas nog wel 70+ procent netafhankelijk![]()
Wat is nu wijs vanaf 2027 met dit Enphase systeem?
Uiteraard wil ik nooit gaan betalen voor terugleveren stroom.
Uitschakelen panelen voelt ook nog niet helemaal 'ok'... Maar als dat automatisch af en toe gebeurd, dan prima. 'AI Optimalisatie' profiel aanzetten en een dynamisch energiecontract nemen?
(zo ja, welke?) Of gewoon laten staan op 'eigen verbruik' en een energiecontract vinden die een zo hoog mogelijke terugleververgoeding geeft (zonneplan oid)?
Of zie ik iets over het hoofd en moet ik er vanaf 2027 nog anders naar kijken?
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.
Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.
De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.
:strip_exif()/f/image/PXmLBzOA7h6s8Z6vnjCtKOvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/agToiOvYNnFdQvRYbQFwg9tb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RXfsFRW7RhXyp0VjmLTaRe9V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ItSOgdHMEwGk7ta5GwRRZ9K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zMsQDo8IkKI62X7gOZbKoEID.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C4I8QqahLHQp8wjNTlEAqlAm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/GjSCA6vs6h7Jsxoy0T0tD6jE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0oEAVq3lePQkHJ2rpAbserzp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uBPa9q6r1FhjxiZ6LhSHqe6S.png?f=fotoalbum_large)