Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
@Eddie_ Helaas niet in het mooie Drenthe maar in het ook mooie Noord-Brabant vlakbij de Efteling :-)Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:51:
@Dennis 1 Toevallig ergens in Drenthe? Aardlekautomaat plus een uurtje werk: € 200,- ongeveer? (ik ben de technicus en ga niet over prijzen).
Enphase meldt weer een vertraging in de verwerking van de gegevens...
Een technicus heb ik nu wel nodig
Daar geloof ik niks van, de Hager 3 fase aardlek automaat kost volgens mij al 150€ zonder bedrading en werk, dus dat gaat denk ik niet lukken voor 200€ als je het niet zelf kunt doenEddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:51:
@Dennis 1 Toevallig ergens in Drenthe? Aardlekautomaat plus een uurtje werk: € 200,- ongeveer? (ik ben de technicus en ga niet over prijzen).
Enphase meldt weer een vertraging in de verwerking van de gegevens...
@svkaster Ik heb de prijs gebaseerd alsof ik zelf de installatie zou doen. Ik werk eigenlijk altijd met Eaton en de inkoopsprijs daarvan ligt niet zo hoog hoor. Als ik een Tweaker op deze manier uit de brand kan helpen dan hoef ik daar niet eens op te verdienen
(is mogelijk wel mijn valkuil, Tweakers helpen....)
Ik zal hem niet voor je inkoppen dit keer......zij die niet genoemd mogen worden zal ik niet noemenEddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
Het is fijn om te zien hoe we hier met de gedeelde kennis elkaar weer verder helpen
[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 20-11-2025 11:37 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
[@Dennis 1Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
@Dennis 1 Als je het gewoon goed wilt hebben dan zou ik wel gaan voor die extra aardlekautomaat. Maar zoals je zegt het is niet 100% noodzakelijk. Puur het kabelwerk en wat verbruiksmaterialen, half uurtje werk. Dus iets van € 50,- ?
@svkaster Ik heb de prijs gebaseerd alsof ik zelf de installatie zou doen. Ik werk eigenlijk altijd met Eaton en de inkoopsprijs daarvan ligt niet zo hoog hoor. Als ik een Tweaker op deze manier uit de brand kan helpen dan hoef ik daar niet eens op te verdienen
Als je 't goed wil doen heb je 2 aardlekautomaten B16 30 mA 3P+N nodig voor het Enphase systeem en als je 't optimaal wil doen komt daar nog een installieautomaat B40 3P+N die als rem-automaat dient.
Deze 3 automaten kun je dan onderin de linker groepenkast plaatsen. En die Chint kan naar boven.
Dan heb je de meterkast echt vol.
Helaas hou je de aardlek en automaat over. Tis zoals 't is. Marktplaats.
Op zich werkt het nu allemaal.
Mijn voorstel is dat je de automaten zelf verzameld. Kun je zoeken naar de laagste prijs.
Aangezien je al Hager hebt, zou je nodig hebben:
2x ADM416G (3P+N B16 30 mA)
1x MBN616E B16 (40 A)
Marktplaats is gewillig. Ik zag een Jeroen die een MBN616E aanbiedt voor EUR 20 + verzending.
Een nieuwe kost 57,35 + verzending.
En ene Sha biedt 2x ADM416G aan. Moet je een bod doen. Staat nu op EUR 65.
Zag ook iemand die ze voor EUR 75 aanbiedt. Heeft er meerdere. Nieuw zijn ze ca. EUR 100 of 105.
EUR 89,95 Zeemanelektro
Zoekterm: type nummer of aardlekautomaat want niet iedereen geeft een typenummer op.
Als je de spullen hebt, kun je alsnog iemand vragen voor de bedrading.
Lijkt mij het meest efficient om te doen.
Maar goed, dat is mijn idee.
Hierbij nog een schema met de rem-automaat (rode pijl). Deze voorkomt dat er netstroom plus PV-stroom tegelijk naar je groepen kan lopen in geval van kortsluiting.
Zie: https://123groepenkast.nl/12-Fouten-Zonnepanelen-GroepenKast
Er zijn ook wel andere bronnen (NEN 1010) beschikbaar.
Ja bij jou geloof ik het ook wel dat je 't weet. Was ter info. Voor 't grote publiek.Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:16:
@GJzon Dank voor het schema maar ik plaats al jaren remautomaten/voorbeveiligingen dus ik weet wel hoe je ze moet plaatsen
Maar niet iedereen begrijpt dit verhaal terwijl via NEN 1010 dit wel wordt aangegeven.
Ik had bijvoorbeeld van Enphase en Solar Bouwmarkt wel verwacht dat ze dit zo zouden aangeven in hun schema's. Zeker gezien de steeds grotere panelen c.q. vermogens die gebruikt gaan worden.
Nog nergens gezien.
Net als het feit dat Enphase alleen een aardlekschakelaar in hun schema's gebruikt zonder de verplichte lastscheider.
Zoals al eerder gezegd.
Ik doe het vanuit gezond boeren verstand. sorry offtopic
@Panzer_V Ik wist dat jij de referentie zou herkennen
[ Voor 5% gewijzigd door Eddie_ op 20-11-2025 15:27 ]
@Eddie_Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:59:
Kan je mij aangeven waar jij dit gevonden hebt in de NEN1010? Ik dacht dat het in de NPR310 stond.
Ik doe het vanuit gezond boeren verstand. sorry offtopic
@Panzer_V Ik wist dat jij de referentie zou herkennen
Hai Eddie,
Dat wordt een dingetje
Ik zit niet meer zo in de NEN1010/NPR5310. Heb het in m'n leven al 3 keer moeten leren (ja, ben de jongste niet meer). Dus ik zal eens kijken of ik iets kan vinden. Tegenwoordig schijnt het gewoon op internet beschikbaar te zijn. Ze noemen het in ieder geval geen rem-automaat.
Wat wel heel expliciet genoemd wordt, is dat je de onderdelen niet buiten hun specificatie mag gebruiken.
Ga je naast het grid nog een extra PV er bij zetten dan zou je theoretisch de aardlekschakelaars kunnen overbelasten. Hangt af van de grootte van PV-systeem en hoeveel gebruikers er tegelijk ingeschakeld zijn. etc.
Gaat trouwens nog leuk worden als iedereen die stekkeraccu's aansluit. Zeker weten dat mensen gerust 3 op dezelfde fase gaan zetten.
En als ze wel een groep speciaal er bij laten zetten? Mag je hopen dat het geen gebruikersgroep wordt maar ook direct na de hoofdschakelaar net als de PV.
Ik probeer ook altijd m'n boerenverstand te gebruiken. (Best wel makkelijk als je net als jij in Drenthe woont trouwens)
En ik kies altijd liever voor zekerheid en kwaliteit. Op zo'n dure PV-systeem en meterkast niet op een paar tientjes gaan besparen.
Vandaar dat mijn voorkeur bij de groepenkast van Dennis is, om 't gelijk goed te doen als je toch al bezig bent.
En ik ben er bewust van dat 't spul best duur is. En jammer dat ie een beetje ver weg woont van ons.
[ Voor 99% gewijzigd door Skipper_NH op 20-11-2025 22:21 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Echter, het update interval van Home Assistant is nu terug naar elk kwartier, terwijl dat eerst minstens elke minuut was. Nu heb ik onthouden dat support dat kan wijzigen, heb ze nu aan de lijn, maar ze geven aan dat ze dat niet kunnen... Iemand tips?
[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 21-11-2025 13:44 ]
Zodra Liander de stroom er af gooit dan is jou huishouden zonder stroom, je omvormers schakelen af, daarbovenop schakelt je q-relai ook af. In principe hoef je niets te doen maar je hebt dus niets aan je zonnepanelen op dat moment.mcurlym schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:34:
Liander komt volgende week in de straat werken en sluit daarbij de stroom af. In de begeleidende brief staat dat je best zonnepanelen uitschakelt omdat de omvormer niet meer werkt dan. Hoe zit dat met de microomvormers van Enphase? Kan ik best gewoon de Q-relais afschakelen in de meterkast? Of hoef ik niets te doen en heb ik met wat geluk nog stroom van de zonnepanelen als de zon schijnt?
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
Ik heb tussen de kabel van de pv en meterkast een homewizzard kWh meter geplaatst in mijn geval de 3fase type.zunrob schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:43:
Ik zag zojuist dat sinds vanmorgen het systeem niks meer leek te doen. De micro-omvormers communiceerden niet meer gaf de app aan. Support heeft een reboot vanuit hun kan gedaan waardoor het nu weer werkt.
Echter, het update interval van Home Assistant is nu terug naar elk kwartier, terwijl dat eerst minstens elke minuut was. Nu heb ik onthouden dat support dat kan wijzigen, heb ze nu aan de lijn, maar ze geven aan dat ze dat niet kunnen... Iemand tips?
Daarmee kan ik live de opwek volgen, helaas niet per paneel.
@GJzon Ik heb niet eerder kunnen reageren vanwege omstandigheden thuis.GJzon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:16:
[...]
[@Dennis 1
Als je 't goed wil doen heb je 2 aardlekautomaten B16 30 mA 3P+N nodig voor het Enphase systeem en als je 't optimaal wil doen komt daar nog een installieautomaat B40 3P+N die als rem-automaat dient.
Deze 3 automaten kun je dan onderin de linker groepenkast plaatsen. En die Chint kan naar boven.
Dan heb je de meterkast echt vol.
Helaas hou je de aardlek en automaat over. Tis zoals 't is. Marktplaats.
Op zich werkt het nu allemaal.
Mijn voorstel is dat je de automaten zelf verzameld. Kun je zoeken naar de laagste prijs.
Aangezien je al Hager hebt, zou je nodig hebben:
2x ADM416G (3P+N B16 30 mA)
1x MBN616E B16 (40 A)
Marktplaats is gewillig. Ik zag een Jeroen die een MBN616E aanbiedt voor EUR 20 + verzending.
Een nieuwe kost 57,35 + verzending.
En ene Sha biedt 2x ADM416G aan. Moet je een bod doen. Staat nu op EUR 65.
Zag ook iemand die ze voor EUR 75 aanbiedt. Heeft er meerdere. Nieuw zijn ze ca. EUR 100 of 105.
EUR 89,95 Zeemanelektro
Zoekterm: type nummer of aardlekautomaat want niet iedereen geeft een typenummer op.
Als je de spullen hebt, kun je alsnog iemand vragen voor de bedrading.
Lijkt mij het meest efficient om te doen.
Maar goed, dat is mijn idee.
Fijn dat je actief meedenkt
@Eddie_ @GJzon Ach, wat is afstand dan? Zo ver is het toch ook niet?GJzon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:35:
[...]
@Eddie_
Hai Eddie,
Dat wordt een dingetje![]()
Ik zit niet meer zo in de NEN1010/NPR5310. Heb het in m'n leven al 3 keer moeten leren (ja, ben de jongste niet meer). Dus ik zal eens kijken of ik iets kan vinden. Tegenwoordig schijnt het gewoon op internet beschikbaar te zijn. Ze noemen het in ieder geval geen rem-automaat.
Wat wel heel expliciet genoemd wordt, is dat je de onderdelen niet buiten hun specificatie mag gebruiken.
Ga je naast het grid nog een extra PV er bij zetten dan zou je theoretisch de aardlekschakelaars kunnen overbelasten. Hangt af van de grootte van PV-systeem en hoeveel gebruikers er tegelijk ingeschakeld zijn. etc.
Gaat trouwens nog leuk worden als iedereen die stekkeraccu's aansluit. Zeker weten dat mensen gerust 3 op dezelfde fase gaan zetten.
En als ze wel een groep speciaal er bij laten zetten? Mag je hopen dat het geen gebruikersgroep wordt maar ook direct na de hoofdschakelaar net als de PV.
Ik probeer ook altijd m'n boerenverstand te gebruiken. (Best wel makkelijk als je net als jij in Drenthe woont trouwens)
En ik kies altijd liever voor zekerheid en kwaliteit. Op zo'n dure PV-systeem en meterkast niet op een paar tientjes gaan besparen.
Vandaar dat mijn voorkeur bij de groepenkast van Dennis is, om 't gelijk goed te doen als je toch al bezig bent.
En ik ben er bewust van dat 't spul best duur is. En jammer dat ie een beetje ver weg woont van ons.
224,3 km. En weet je wat de Efteling kost?Dennis 1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:35:
[...]
@Eddie_ @GJzon Ach, wat is afstand dan? Zo ver is het toch ook niet?Dan is het te combineren met een dagje uit in de Efteling
Dat is inderdaad best een eindje. Ik ben lang niet meer geweest in de Efteling maar onze zoon wel. Dat is geen grapje meer tegenwoordig
[ Voor 9% gewijzigd door Dennis 1 op 22-11-2025 05:44 ]
Ik vind het namelijk fijn om opbrengsten van maanden en jaren te vergelijken.
:strip_exif()/f/image/R3gQvVMluHgQP9cT1Ir5SBX3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Dennis 1 op 22-11-2025 07:13 ]
Dat je nu geen data meer hebt van voor de CT's is natuurlijk wel raar. Die gegevens moeten er wel zijn. Ik zou zeggen: neem contact op met Enphase. Dat moet toch te herstellen zijn lijkt mij.
@Eddie_ Dat was ook maar een grapje. Ik snap dat het een flinke rit is.Eddie_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:01:
@Dennis 1 Zo'n 200 km tot aan de Efteling. Ik heb ooit één keer een huisbezoekje gedaan bij een voormalige Tweaker, die een ban heeft en we niet meer zullen zien. Dat was zo'n 20 km vanaf mijn huis. Was niet echt een succes maar dat is een verhaal op zich. Maar hoe graag ik je zou willen helpen dit is mij net wat te ver weg![]()
Dat je nu geen data meer hebt van voor de CT's is natuurlijk wel raar. Die gegevens moeten er wel zijn. Ik zou zeggen: neem contact op met Enphase. Dat moet toch te herstellen zijn lijkt mij.
Je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt waarom die voormalige Tweaker een ban heeft gekregen.
Ik zal dan maar eens contact opnemen met Enphase. Ik zie een telefoonnummer staan in de Enlighten app dus zal binnenkort maar eens bellen.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis 1 op 22-11-2025 22:44 ]
Uiteindelijk wil ik de fasekoppelaar vervangen door 1 van de IQ Relays te vervangen door een 3 fase IQ Relay die in 1 Fase mode gezet wordt. Daarnaast wil ik de Envoy vervangen door een METERED versie. Ik heb al een DIY account bij Enphase.
Ons basisverbruik (zonder de panelen) is 2400 kWh en onze opwek zo'n 5700 kWh. Op dit moment verwarmen we ook met wat straalkachels om de salderingsregeling nog een beetje te benutten. Maar dat staat los van ons basisverbruik. Normaal is 5.7 kWh opwek, 4.4 kWh teruglevering en 1.1 kWh uit het net. Of iets van die strekking.
Met bovenstaande kan ik evt zero export gaan doen of andere instellingen waarvoor metering vereist is.
Maar....Uiteindelijk baal ik nog steeds van mijn beslissing om voor Enphase te gaan. Als voorbeeld: De cloud integratie zit mij dwars en de authorisatie op de API van de lokale envoy waarvoor je cloud authenticatie nodig hebt. Daarnaast wil ik zelf in control zijn en dit laat je met zo'n product gewoon een beetje los. Maar goed. Het ligt nu eenmaal op dak en we gaan het er maar mee doen.
Binnenkort ga ik een aantal electrische apparaten aanschaffen:
- Een electrische auto
- Een electrische boiler of een warmtepompboiler
- Aircos
Wanneer ik "open API" stroommeters zou plaatsen in de groepenkast, dan kan ik opbrengst meten en evt teruglevering. Daaruit kan ik dan destileren of het goed is om de auto te gaan laden of de boiler op te warmen. Of als die al vol zitten de huiskamer op standje ijsbeer te zetten.
Etc etc.
Maar als ik zero export van Enphase zou willen gebruiken, dan gaat die vlieger niet op. De teruglevering zal dan ~0 zijn en HASS kan niet zien hoeveel opbrengstmarge er nog is. Stel dat er voor 4000 Watt aan zon schijnt en het dankzij de zero export teruggevoerd is tot 200W ofzo, dan is er nog 3800W marge die niet ingezet wordt en waarvan HASS ook niet weet dat het er nog is. Volgens mij biedt de Enphase API die data niet aan.
Op de Envoy zitten ook relais ingangen om bv zelf zero export in te schakelen ipv de Envoy die die dit zelf bepaald. Dat biedt ook nog mogelijkheden, maar zodra zero export aan staat kun je weer niet de opbrengstmarge zien.
Het liefst koop ik een laadpaal, boiler en airco die ik zelf kan regelen. Dat is het makkelijkste gedeelte. Maar hoe laten jullie dit samenwerken met Enphase met maar beperkte inmenging van het Enphase cloud gebeuren. Hoe doen jullie dit? En doen jullie dit uberhaupt wel? Denk ik te moeilijk?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bang dat wat jij wil zo niet werkt!pk128934 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
Momenteel heb ik 16 zonnepanelen met IQ7+ micro omvormers. Deze zitten gespreid over 2 IQ Relays, 2 groepen en 2 fases. Alles wordt managed doormiddel van een Enphase Envoy UNMETERED en een fasekoppelaar.
Uiteindelijk wil ik de fasekoppelaar vervangen door 1 van de IQ Relays te vervangen door een 3 fase IQ Relay die in 1 Fase mode gezet wordt. Daarnaast wil ik de Envoy vervangen door een METERED versie. Ik heb al een DIY account bij Enphase.
Ons basisverbruik (zonder de panelen) is 2400 kWh en onze opwek zo'n 5700 kWh. Op dit moment verwarmen we ook met wat straalkachels om de salderingsregeling nog een beetje te benutten. Maar dat staat los van ons basisverbruik. Normaal is 5.7 kWh opwek, 4.4 kWh teruglevering en 1.1 kWh uit het net. Of iets van die strekking.
Met bovenstaande kan ik evt zero export gaan doen of andere instellingen waarvoor metering vereist is.
Maar....Uiteindelijk baal ik nog steeds van mijn beslissing om voor Enphase te gaan. Als voorbeeld: De cloud integratie zit mij dwars en de authorisatie op de API van de lokale envoy waarvoor je cloud authenticatie nodig hebt. Daarnaast wil ik zelf in control zijn en dit laat je met zo'n product gewoon een beetje los. Maar goed. Het ligt nu eenmaal op dak en we gaan het er maar mee doen.
Binnenkort ga ik een aantal electrische apparaten aanschaffen:Het Enphase eco systeem waar ik een beetje van baal, kan een hoop regelen dmv een Enphase laadpaal en de IQ energy router. Heel mooi allemaal, maar het maakt me nog afhankelijker. Ik zat zelf te denken om iets te doen met mijn huidige HASS en Node Red instances.
- Een electrische auto
- Aircos
Wanneer ik "open API" stroommeters zou plaatsen in de groepenkast, dan kan ik opbrengst meten en evt teruglevering. Daaruit kan ik dan destileren of het goed is om de auto te gaan laden of de boiler op te warmen. Of als die al vol zitten de huiskamer op standje ijsbeer te zetten.
Etc etc.
Maar als ik zero export van Enphase zou willen gebruiken, dan gaat die vlieger niet op. De teruglevering zal dan ~0 zijn en HASS kan niet zien hoeveel opbrengstmarge er nog is. Stel dat er voor 4000 Watt aan zon schijnt en het dankzij de zero export teruggevoerd is tot 200W ofzo, dan is er nog 3800W marge die niet ingezet wordt en waarvan HASS ook niet weet dat het er nog is. Volgens mij biedt de Enphase API die data niet aan.
Op de Envoy zitten ook relais ingangen om bv zelf zero export in te schakelen ipv de Envoy die die dit zelf bepaald. Dat biedt ook nog mogelijkheden, maar zodra zero export aan staat kun je weer niet de opbrengstmarge zien.
Het liefst koop ik een laadpaal, boiler en airco die ik zelf kan regelen. Dat is het makkelijkste gedeelte. Maar hoe laten jullie dit samenwerken met Enphase met maar beperkte inmenging van het Enphase cloud gebeuren. Hoe doen jullie dit? En doen jullie dit uberhaupt wel? Denk ik te moeilijk?
Ik had in 2023 ook 2 strings van 8 panelen op twee van de drie fasen met een Evoyed metered met 3f Q relay. Dit werkte tot Juli 2023. Na een software update werkte dit niet meer. Tig keer gebeld, en ze zouden het oplossen. Na 2 weken zonder opwek, heb ik de 16 panelen verdeeld 3 fasen en toen werkte het weer. Misschien hebben ze het opgelost, maar ik zou even checken of je nog 2 van de drie fasen kunt gebruiken!
Hai, wel apart dat je alle drie de fasen moet bedraden. Ik heb op dit moment slechts 1 fase op het Q-relais (nieuwe dakannen gekregen en de panelen moeten er later weer op) en het werkt gewoon.svkaster schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
[...]
Ik ben bang dat wat jij wil zo niet werkt!
Ik had in 2023 ook 2 strings van 8 panelen op twee van de drie fasen met een Evoyed metered met 3f Q relay. Dit werkte tot Juli 2023. Na een software update werkte dit niet meer. Tig keer gebeld, en ze zouden het oplossen. Na 2 weken zonder opwek, heb ik de 16 panelen verdeeld 3 fasen en toen werkte het weer. Misschien hebben ze het opgelost, maar ik zou even checken of je nog 2 van de drie fasen kunt gebruiken!
Je zou 't kunnen proberen door 1 fase los te schroeven..
Je hebt het hier specifiek over het Q-Relay toch? In de handleiding staat gewoon dat je een 3P Q-Relay in een 1 of zelfs 2 fase modus kunt zetten: https://enphase.com/nl-nl...se-installatiehandleidingsvkaster schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
[...]
Ik ben bang dat wat jij wil zo niet werkt!
Ik zou dan 1 string op 1 fase van een 3-fase groep op een 3 fase Q-Relay willen zetten. Maar dan wel in 1 fase modus. De andere string ligt op een ander gebouw en dus die gewoon op zijn bestaande 1 fase Q-Relay.
Ik had het werkende netjes de Q relay op 2 fase gezet met de test knop en dit heeft 2 jaar gewerkt tot de software update destijds. Misschien dat het nu weer gewoon werkt. Dan mag je mijn bericht negerenpk128934 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:33:
[...]
Je hebt het hier specifiek over het Q-Relay toch? In de handleiding staat gewoon dat je een 3P Q-Relay in een 1 of zelfs 2 fase modus kunt zetten: https://enphase.com/nl-nl...se-installatiehandleiding
Ik zou dan 1 string op 1 fase van een 3-fase groep op een 3 fase Q-Relay willen zetten. Maar dan wel in 1 fase modus. De andere string ligt op een ander gebouw en dus die gewoon op zijn bestaande 1 fase Q-Relay.
Ik geloof dat gelijk hoor. Die geweldige software is ook een van de redenen waarom ik niet zo'n fan ben.svkaster schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:43:
[...]
Ik had het werkende netjes de Q relay op 2 fase gezet met de test knop en dit heeft 2 jaar gewerkt tot de software update destijds. Misschien dat het nu weer gewoon werkt. Dan mag je mijn bericht negeren
Zelf heb ik ook al eea meegemaakt vwb software stabiliteit.
Hai, vergeet niet de CT-spoelen te gebruiken. Je kunt ze op productie (van je zonnepanelen) en consumptie (na je hoofdschakelaar) zijde zetten.pk128934 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
Momenteel heb ik 16 zonnepanelen met IQ7+ micro omvormers. Deze zitten gespreid over 2 IQ Relays, 2 groepen en 2 fases. Alles wordt managed doormiddel van een Enphase Envoy UNMETERED en een fasekoppelaar.
Binnenkort ga ik een aantal electrische apparaten aanschaffen:Het Enphase eco systeem waar ik een beetje van baal, kan een hoop regelen dmv een Enphase laadpaal en de IQ energy router. Heel mooi allemaal, maar het maakt me nog afhankelijker. Ik zat zelf te denken om iets te doen met mijn huidige HASS en Node Red instances.
- Een electrische auto
- Aircos
Etc etc.
Ik zie alle gegevens van de Envoy en IQ7's gewoon in Home Assistant. Niet dat ik er wat mee doe.
Je kunt dus best wel veel uitlezen.
Om te zien of er vermogen 'over' is, zou je eigenlijk willen weten of de frequentie gewijzigd is d.w.z. of de IQ's zijn afgeknepen.
Denk niet dat dat via de Envoy kan.
In HA kun je misschien wel de frequentie van een inverter lezen. Bij sensor/inverter zie je onder apparaatinfo o.a. frequency. Misschien kun je er wat mee.
https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/
Ja, je denkt te moeilijk. Je hoeft echt niet per see een laadpaal of wat anders van Enphase. Menig laadpaal kan zelf ook zn goedkope uren uitzoeken, loadba lancen of op solar mode. De echte programmeur, ik niet, regeltalles met HOme Assist of gelijkwaardig.pk128934 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
- Een electrische auto
- Aircos
Etc etc.
En waarom zou je zero-export willen…dan heb je het verkeerde energiecontract denk ik dan…neem gewoon een dynamisch contract…waarschijnlijk ook beter voor je portemonnee.
Vooral met de laadpalen problemen gehad betreft software.
De laatste keren laden ging alles goed en werken ze zover ik kan zien, accu's werd bij laden gebruikte wat ik nu niet kan zien omdat de accu's zo goed als leeg zijn deze dagen en als er wat in komt dan gaat het daarna naar de warmtepomp(en).
Ben verder er dus best tevreden over en als ik moet gaan betalen stel ik 0 op de meter in.
Ik heb alles ook in home assistant ook warmtepomp etc en ook veel in homey.
Maar ik ben er vanaf aan het gaan en ben langzaam aan al het slimmer eruit aan het halen.
Mijn vrouw snapt er niks meer van en die wil gewoon warmer en kouder kunnen zetten, lampen aan/uit etc zonder dat er problemen zijn met allerlei andere integraties.
https://enphase.com/nl-nl...olar-batteries/powermatch
Wanneer krijgen we deze software update?
Of hebben we die al?
Ja dat heb ik ook gehoord. Maar nu blijkt dat die technologie in de vorm van het aansturen van de micros nu uitgerold wordt, zoals Enphase dat noemt. Niet iedereen krijgt het tegelijk, maar alle gateways waar een 5P achter zit komen batch-gewijs aan de beurt de komende paar maanden.Eddie_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:17:
Tijdens een roadshow heeft Enphase al aangegeven dat de 5P alleen de micro's inzet die nodig zijn om de vraag aan te kunnen en zodoende efficiënter werken dan reguliere accu's. Ik weet niet of ze toen al gezegd hebben dat dit Powermatch technologie is/was.
Op zich wel een logisch iets....dat als je in huis <640W nodig hebt, hetgeen heel vaak het geval is. je maar 1 Micro aan het werk zet voor het ontladen ipv dat, zoals bij andere merken, er een omvormer van 5, 8, 10, 15 kW dat staat te maken. Qua efficientie zit daar wel een verschil.
Ik dacht dat dit altijd al standaard functionaliteit was van een Enphase batterij. Dit was voor mij de enige reden om voor een Enphase batterij te kiezen om minder verlies te hebben bij lage stroom consumptie.WillemP22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:08:
[...]
Ja dat heb ik ook gehoord. Maar nu blijkt dat die technologie in de vorm van het aansturen van de micros nu uitgerold wordt, zoals Enphase dat noemt. Niet iedereen krijgt het tegelijk, maar alle gateways waar een 5P achter zit komen batch-gewijs aan de beurt de komende paar maanden.
Op zich wel een logisch iets....dat als je in huis <640W nodig hebt, hetgeen heel vaak het geval is. je maar 1 Micro aan het werk zet voor het ontladen ipv dat, zoals bij andere merken, er een omvormer van 5, 8, 10, 15 kW dat staat te maken. Qua efficientie zit daar wel een verschil.
Maar nu blijkt dat dit nog niet uitgerold is . hmm vreemd
Bij mij gelukkig ook weer
klopt. Ik voelde me ook enigzinds gefopt. In een seminar gaven ze aan dat dat 1 van de features was. En later kwamen ze met een filmpje over de Powermatch. Iets met .....oude wijn en nieuwe vaten...svkaster schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:33:
[...]
Ik dacht dat dit altijd al standaard functionaliteit was van een Enphase batterij. Dit was voor mij de enige reden om voor een Enphase batterij te kiezen om minder verlies te hebben bij lage stroom consumptie.
Maar nu blijkt dat dit nog niet uitgerold is . hmm vreemd
Op 50W teruglevering zetten. Dan regelt hij vanzelf op als je verbruiker aanzet.pk128934 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
.
Maar als ik zero export van Enphase zou willen gebruiken, dan gaat die vlieger niet op. De teruglevering zal dan ~0 zijn en HASS kan niet zien hoeveel opbrengstmarge er nog is. Stel dat er voor 4000 Watt aan zon schijnt en het dankzij de zero export teruggevoerd is tot 200W ofzo, dan is er nog 3800W marge die niet ingezet w.
Inderdaad heb het van de zomer getest even, werkt goed, had m wel wat hoger qua terug leveren dan.wpee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:50:
[...]
Op 50W teruglevering zetten. Dan regelt hij vanzelf op als je verbruiker aanzet.
Maar ik krijg nog steeds geld terug per kWh dus terug leveren.
OK. Maar als de marge 1000W is en ik zet hem op 50W teruglevering. Hoe kan ik dan weten of mijn auto met 1000W, 3000W of 11kW moet laden?wpee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:50:
[...]
Op 50W teruglevering zetten. Dan regelt hij vanzelf op als je verbruiker aanzet.
Of bv de 300W spiraal of de 1000W spiraal in de boiler moet opwarmen?
[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 27-11-2025 22:10 ]
Als die verbruikers pas aangaan als er genoeg vermogen word terug geleverd dan zal het nooit aangaan denk ik.pk128934 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:08:
[...]
OK. Maar als de marge 1000W is en ik zet hem op 50W teruglevering. Hoe kan ik dan weten of mijn auto met 1000W, 3000W of 11kW moet laden?
Of bv de 300W spiraal of de 1000W spiraal in de boiler moet opwarmen?
Je zult tijdelijk met HA de PV installatie op 100% moeten zetten om dit te weten, dit opslaan en daarna beslissen wat je aanzet. Ik denk niet sat je 100% kunt automatiseren, je zult altijd een voorkeur volgorde koeten instellen, bv auto en daarna boiler bv.. Er zijn ook sites waarvan je met je eigen kentallen de verwachtte opbrengst kunt inschatten. Kwam laatst ergens voorbij in een grafiek die iemand in een HA screen had staan......link kwijt.....SpikeHome schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:17:
[...]
Als die verbruikers pas aangaan als er genoeg vermogen word terug geleverd dan zal het nooit aangaan denk ik.
Bedoel je deze post?wpee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:59:
[...]
Je zult tijdelijk met HA de PV installatie op 100% moeten zetten om dit te weten, dit opslaan en daarna beslissen wat je aanzet. Ik denk niet sat je 100% kunt automatiseren, je zult altijd een voorkeur volgorde koeten instellen, bv auto en daarna boiler bv.. Er zijn ook sites waarvan je met je eigen kentallen de verwachtte opbrengst kunt inschatten. Kwam laatst ergens voorbij in een grafiek die iemand in een HA screen had staan......link kwijt.....
Ferdinand Oeinck in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Dat is inderdaad wat ik zeg. Omdat het max 50W zal zijn. Daarom vraag ik me af, of het mogelijk is om het afgekapte overschot van de Enphase installatie te kunnen inzien.SpikeHome schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:17:
[...]
Als die verbruikers pas aangaan als er genoeg vermogen word terug geleverd dan zal het nooit aangaan denk ik.
Verder wil ik binnenkort een EV gaan leasen en ben ik benieuwd of de Enphase EV Charger 2 V2H ondersteunt in Nederland. Ik overweeg er een aan te schaffen.
[ Voor 32% gewijzigd door Walkingshadown op 01-12-2025 00:50 ]
Daar had ik ook last van bij AI-profiel. Daar ben ik om die reden vanaf gestapt en het een tijdje in het zelfverbruikprofiel handmatig geladen en ontladen (1 cycle per dag, op naar EPEX geprogrammeerde tijden). Dat ging in september uitstekend, maar vanaf half oktober was er op die manier ook niet veel te beleven. Toen maar de batterij uit handen gegeven bij Frank Energie. Kijken hoe dat gaat.Walkingshadown schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:46:
Een paar maanden geleden heb ik een Enphase P5 4 batterij van 20 kWh geïnstalleerd en gebruik ik sindsdien het AI-profiel. Af en toe laadt de batterij echter op dure momenten van de dag. Is het dan nog wel zinvol om het AI-profiel te gebruiken, of is het beter om terug te schakelen naar eigen verbruik?
Verder wil ik binnenkort een EV gaan leasen en ben ik benieuwd of de Enphase EV Charger 2 V2H ondersteunt in Nederland. Ik overweeg er een aan te schaffen.
EV Charger 2 met V2H (en V2G?) ben ik ook in geïnteresseerd. Maar zit nog te wachten op interessante elektrische auto's die dit kunnen. De laadpaal moet V2H kunnen, maar ook de auto moet dat toelaten.
Ik heb dit echt al maanden! Vanaf 2-1-2026 heb ik Frank energie, hoe geef je dat uit handen dan precies?Coffeeroam schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:24:
[...]
Daar had ik ook last van bij AI-profiel. Daar ben ik om die reden vanaf gestapt en het een tijdje in het zelfverbruikprofiel handmatig geladen en ontladen (1 cycle per dag, op naar EPEX geprogrammeerde tijden). Dat ging in september uitstekend, maar vanaf half oktober was er op die manier ook niet veel te beleven. Toen maar de batterij uit handen gegeven bij Frank Energie. Kijken hoe dat gaat.
EV Charger 2 met V2H (en V2G?) ben ik ook in geïnteresseerd. Maar zit nog te wachten op interessante elektrische auto's die dit kunnen. De laadpaal moet V2H kunnen, maar ook de auto moet dat toelaten.
Ik zou voor nu willen dat hij in de nacht laadt op het goedkopere tarief, en dat hij overdag dan de batterij gebruikt in het begin als het duurdere tarief er is.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Als je zo specifiek wil handelen op EPEX, die dienst levert Frank Energie niet.carpebios schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:05:
[...]
Ik heb dit echt al maanden! Vanaf 2-1-2026 heb ik Frank energie, hoe geef je dat uit handen dan precies?
Ik zou voor nu willen dat hij in de nacht laadt op het goedkopere tarief, en dat hij overdag dan de batterij gebruikt in het begin als het duurdere tarief er is.
Er zijn twee profielen, Zelfverbruikplus en Onbalanshandel. Zie verder het aparte forum.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245152
Waar had je dat gezien, dat alle EV's uit 2026 V2H zouden ondersteunen? - dat zou wel mooi zijn.Walkingshadown schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:54:
Ik begrijp dat de AI-modus alles regelt als je hem aanzet. Wat betreft V2H begreep ik dat alle EV’s uit 2026 dat zullen ondersteunen, daarom wil ik er later in investeren. Ik heb gemerkt dat de AI-modus in de winter goed werkt, maar in de zomer niet. Veel vrienden hebben dat ook gemerkt, en ik kom er in de zomer achter.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
let wel dat de meeste auto fabrikanten (iig VW en Audi) een max dat per jaar mag worden terug geleverd worden aan je home. Dit omdat ze bang zijn dat ze de garantie claim op de accu van het aantal te behalen KM of jaar dan niet zullern halen.Coffeeroam schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:20:
[...]
Waar had je dat gezien, dat alle EV's uit 2026 V2H zouden ondersteunen? - dat zou wel mooi zijn.
Ook ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt. Zie ook dit artikel van Tweakers over V2G bij Renault (en dan nog niet eens alle modellen).Walkingshadown schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:54:
... Wat betreft V2H begreep ik dat alle EV’s uit 2026 dat zullen ondersteunen...
Volgens mij is het dan ook een broodje aap verhaal dat alle EV’s uit 2026 V2G of V2H zouden ondersteunen. Jammer dat @Walkingshadown niet meer reageert. Wel zijn er enkele modellen die dat gaan doen, ja.Eddie_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:00:
[...]
Ook ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt. Zie ook dit artikel van Tweakers over V2G bij Renault (en dan nog niet eens alle modellen).
@carpebios Hoe heb je die instelling kunnen doen?carpebios schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:10:
Vandaag is er 1,9 kWh naar het net geëxporteerd. De optie om terug te leveren bij instellingen staat juist uit. Heb support maar weer een mail gedaan hoe dit kan.
Instellingen -> battery ->Skipper_NH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:41:
[...]
@carpebios Hoe heb je die instelling kunnen doen?
/f/image/e7AQ5dZI2OLVZz1rKxYW2HQW.png?f=fotoalbum_large)
Ik verdenk mijn autolader ervan. Dat is een Smappee die op dezelfde verdeler zit, mogelijk registreert die hem verkeerd en denk hij dat dat het net is, want nog steeds raar is, want die optie staat uit. Dan zou de lader niet vanuit de batterij kunnen werken zou je zeggen....
Dit heb ik online gelezen: sommige auto’s worden zelf geüpdatet, dus software updates voor V2H ondersteunen, maar de vraag is of de fabrikant dat wil; alle batterijen krijgen het zwaar en slijten snel. Fabrikanten willen dat niet.Coffeeroam schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:11:
[...]
Volgens mij is het dan ook een broodje aap verhaal dat alle EV’s uit 2026 V2G of V2H zouden ondersteunen. Jammer dat @Walkingshadown niet meer reageert. Wel zijn er enkele modellen die dat gaan doen, ja.
Ik heb een paar verkopers gesproken en ze hebben zoiets gezegd of het waar is, dat weet ik ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Walkingshadown op 03-12-2025 22:31 ]
Inderdaad, dank je. Dus niet alle EVs in 2026. Voor 2026 is het echt nog maar heel weinig. En het is wel goed om bij aanschaf alvast te kijken of de EV de hardware heeft ('V2H ready' is) voor V2H en/of V2G, maar ik zou er niet op rekenen dat de fabrikant dat heel spoedig mogelijk gaat maken.Walkingshadown schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:29:
[...]
Dit heb ik online gelezen: sommige auto’s worden zelf geüpdatet, dus software updates voor V2H ondersteunen, maar de vraag is of de fabrikant dat wil; alle batterijen krijgen het zwaar en slijten snel. Fabrikanten willen dat niet.
Ik heb een paar verkopers gesproken en ze hebben zoiets gezegd of het waar is, dat weet ik ook niet.
Ik heb altijd begrepen dat bij V2G ook de laadpaal geschikt moet zijn om daadwerkelijk de stroom je huis in te krijgen. De standaard laadpalen zijn dat niet (werken one way). De laadpalen die het wel hebben zijn fors duurder.Coffeeroam schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:04:
[...]
Inderdaad, dank je. Dus niet alle EVs in 2026. Voor 2026 is het echt nog maar heel weinig. En het is wel goed om bij aanschaf alvast te kijken of de EV de hardware heeft ('V2H ready' is) voor V2H en/of V2G, maar ik zou er niet op rekenen dat de fabrikant dat heel spoedig mogelijk gaat maken.
Ja, dat zou de Enphase IQ Bidirectional EV Charger moeten kunnen doen, dat is waar deze discussie mee begon.Torch1969 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:27:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat bij V2G ook de laadpaal geschikt moet zijn om daadwerkelijk de stroom je huis in te krijgen. De standaard laadpalen zijn dat niet (werken one way). De laadpalen die het wel hebben zijn fors duurder.
In de VS gaat deze bidirectionele charger er komen in 2026. In NL geen idee of en wanneer die komt. En zie ook nergens of de NL versie EV Charger 2 al daarop voorbereid is.
Op de US site:
https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional
https://enphase.com/downl...nal-ev-charger-data-sheet
Ah, check, dat had ik gemist. Dat is netjes van enphase.Coffeeroam schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:54:
[...]
Ja, dat zou de Enphase IQ Bidirectional EV Charger moeten kunnen doen, dat is waar deze discussie mee begon.
In de VS gaat deze bidirectionele charger er komen in 2026. In NL geen idee of en wanneer die komt. En zie ook nergens of de NL versie EV Charger 2 al daarop voorbereid is.
Op de US site:
https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional
https://enphase.com/downl...nal-ev-charger-data-sheet
Ik heb een zonnestroominstallatie hangen bestaande uit 36x sunpower zonnepanelen met I7Q micro's, een Metered Gateway en 3x Encharge 10T batterijen. Het werkt allemaal fantastisch alleen wil ik er een off-grid oplossing van maken. Overal liggen zoeken en informeren maar niemand die me kan helpen. Tot nu weet ik dat enkel de system controller 2 overweg kan met de 10T batterijen maar die is niet 3-fase en eigenlijk niet verkrijgbaar voor NL zover ik weet. Is er iemand in dit forum die een adres / installateur of oplossing heeft voor mijn vraag? Ik wil dus tijdens langdurige stroomuitval draaien op de 10T's (per fase 1x 10T) en daarbij nog het liefst een noodstroomaggregaat die bij stroomuitval de 10T's laad. (Dat zou de system controller 2 ook moeten kunnen maar, again, 1 fase)
Alvast dank voor jullie reactie / meedenken
Je had het zelf kunnen vinden. Enphase IQ Combiner 3P EU schijnt te werken met 10T accu's volgens de datasheet. https://uwsolarinstallati...se-iq-combiner-3p-eu.htmlyoda-ict schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Beste,
Ik heb een zonnestroominstallatie hangen bestaande uit 36x sunpower zonnepanelen met I7Q micro's, een Metered Gateway en 3x Encharge 10T batterijen. Het werkt allemaal fantastisch alleen wil ik er een off-grid oplossing van maken. Overal liggen zoeken en informeren maar niemand die me kan helpen. Tot nu weet ik dat enkel de system controller 2 overweg kan met de 10T batterijen maar die is niet 3-fase en eigenlijk niet verkrijgbaar voor NL zover ik weet. Is er iemand in dit forum die een adres / installateur of oplossing heeft voor mijn vraag? Ik wil dus tijdens langdurige stroomuitval draaien op de 10T's (per fase 1x 10T) en daarbij nog het liefst een noodstroomaggregaat die bij stroomuitval de 10T's laad. (Dat zou de system controller 2 ook moeten kunnen maar, again, 1 fase)
Enphase IQ Combiner 2 EU 3P werkt blijkbaar alleen met de 5P accu's.
[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 05-12-2025 15:16 ]
Een IQ System Controller is wel iets heel anders dan een IQ Combiner.GJzon schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:01:
[...]
Je had het zelf kunnen vinden. Enphase IQ Combiner 3P EU schijnt te werken met 10T accu's volgens de datasheet. https://uwsolarinstallati...se-iq-combiner-3p-eu.html
Enphase IQ Combiner 2 EU 3P werkt blijkbaar alleen met de 5P accu's.
Alleen met een IQ System Controller kan je met een accu off-grid.
Bij mijn weten alleen met de 5P en de 5P Flexphase.
Met een 10T en 3T lukt dat niet omdat de datacommunicatie draadloos gaat. Blijkbaar een mindere betrouwbare dataverbinding dan bekabeld zoals met een 5P.
Off-Grid met een 10T zal niet lukken helaas.
Dingh kost meer dan 2000,- best een grote kast ook.
en een noodstroom-aggregaat? Klinkt alsof je mad-max-offgrid wilt kunnen gaan, en daarvoor heb je dan ook een schuilkelder en wapenopslag nodig, want als het zover is en jij hebt als enige nog stroom in de buurt, en ik loop daar rond met een mobieltje dat niet is opgeladen... <insert gewelddadig grapje>
Overweeg de enphase balcony set met een losse camping batterij zoals de bluetti 100 of 200. en tak je bestaande zonnepanelen zo af dat je daarmee naar keuze ook die batterij kunt laden.
kost ruwweg 500 voor de balcony-set, 1000 voor de bluetti 200, en nog...800 voor 7 panelen met materiaal?
Dan heb je bij een gewone stroomuitval van 3 dagen in ieder geval nog een hete koffie, en een koude koelkast.
De bluetti laadt ook op via je auto, dus dan is je auto je noodstroomaggregaat. minder kosten daar dan weer.
Je hebt gelijk. Vond het al zo makkelijk zoeken. Eigenlijk is het gewoon een kast waar alles in zit zodat je niets in de meterkast hebt.dccm schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:05:
[...]
Een IQ System Controller is wel iets heel anders dan een IQ Combiner.
Alleen met een IQ System Controller kan je met een accu off-grid.
Bij mijn weten alleen met de 5P en de 5P Flexphase.
Met een 10T en 3T lukt dat niet omdat de datacommunicatie draadloos gaat. Blijkbaar een mindere betrouwbare dataverbinding dan bekabeld zoals met een 5P.
Off-Grid met een 10T zal niet lukken helaas.
Ik mis nog de Tesla truck en bijbehorende laadpaal..... die komt ook nog wel.Thijzzz2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:14:
Die system controller maakt lokaal een grid aan, en ik denk dattie dat doet samen met die 5P of zijn 5P flex-broertje. Je panelen voeden dan de batterij, en die voedt dan weer je huis. ook als je panelen geen IQ8xx zijn.
Dingh kost meer dan 2000,- best een grote kast ook.
en een noodstroom-aggregaat? Klinkt alsof je mad-max-offgrid wilt kunnen gaan, en daarvoor heb je dan ook een schuilkelder en wapenopslag nodig, want als het zover is en jij hebt als enige nog stroom in de buurt, en ik loop daar rond met een mobieltje dat niet is opgeladen... <insert gewelddadig grapje>
Overweeg de enphase balcony set met een losse camping batterij zoals de bluetti 100 of 200. en tak je bestaande zonnepanelen zo af dat je daarmee naar keuze ook die batterij kunt laden.
kost ruwweg 500 voor de balcony-set, 1000 voor de bluetti 200, en nog...800 voor 7 panelen met materiaal?
Dan heb je bij een gewone stroomuitval van 3 dagen in ieder geval nog een hete koffie, en een koude koelkast.
De bluetti laadt ook op via je auto, dus dan is je auto je noodstroomaggregaat. minder kosten daar dan weer.
@yoda-ict heb net de specs van de 10T gelezen en dat ding is grid-forming. Dus zouden je panelen in de zon het gewoon moeten doen off-grid. Zo wordt het ook geadverteerd. Of mis ik iets. Misschien een instelling?
Edit: sorry, iets te kort door de bocht. Heb me toch verder verdiept. Je hebt een IQ System Controller 2 voor 3T en 10T accu's. Ik snap nu het probleem. Niet te krijgen.
Zag wel een plaatje met een generator. Dan heb je een Enphase Smart Swich nodig.
Heb ik toch weer wat geleerd.
Zelf heb ik ook een 3-fasen systeem en loop tegen hetzelfde aan. Het off-grid gaan met accu's is niet het probleem. Alleen al die zonnepanelen doen dan niets meer. En 10T's zijn me veel te duur.
Wat ik wil, is off-grid kunnen gaan maar ook je accu's kunnen laden met het bestaande Enphase systeem.
Met een Victron systeem met Multiplus 2 is dit allemaal op te lossen omdat het systeem off-grid zelf de juiste frequentie (-shifting) opwekt. Bewezen techniek.
En het is mogelijk om er een aggregaat er aan te knopen. Maar weet niet of de panelen dan nog goed werken.
Maar goed, als die aggregaat werkt, worden in ieder geval de accu's opgeladen.
Heb ook de Balcony set overwogen voor noodgevallen. Maar die is nog niet goedgekeurd voor Nederland en je moet weer een hoop panelen en net zoveel IQ8's er bij gaan kopen terwijl het dak al vol ligt met panelen met IQ7+. En de extra ruimte om die extra's ergens te plaatsen.
[ Voor 12% gewijzigd door GJzon op 05-12-2025 21:48 ]
Voor de off-grid oplossing is de System controller vereist. In Europa hebben we voor alsnog alleen de 3 en niet de 3G (deze ondersteund ook generator als bron). De 10T is niet compatibel met de sytem controller, daarvoor moet er minimaal een 5P batterij aan het systeem toegevoegd worden. De 10T,s kunnen wel meedoen maar dienen dan hun eigen gateway metered te houden als systeem er naast.yoda-ict schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Beste,
Zo heb ik numijn syteem ingericht.
Systeem 1:system controller, 40 panelen en een 5P-flex.
Systeem 2: gateway-metered met een 10T (3-fasig)
Beide op AI-optimalisatie en werkt naar behoren. Ik moet toegeven, de off-grid test waarbij het gedrag van de 10T bekeken wordt is nog niet gedaan.
Ps, wat bedoel je met (again…1-fase)? De 3T is 1-fasig…dus de 10T (3x3T) is 1, 2, of 3 fasig. Wij hebben ze bijna allemaal 3-fasig aangesloten…is ook veel logischer also je het beter bekijkt. Maar jij hebt er 3, dan kunje inderdaad een 10T (1-fasig) per fase nemen.
Oh, wacht. Je noemt de system controller 2…inderdaad die is voor andere regio,s bestemd. Ga hem ook niet importeren …grote kans dat je dat ding hier niet gecomissioned krijgt via de toolkit.
[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 05-12-2025 23:15 ]
Mijn Elga Ace hybride warmtepomp split model is één fase en trekt op echt koude dagen 1500 W of meer. De accu kan slechts 1280 W leveren per fase. Hoe gaat de accu en mijn huisinstallatie zich dan gedragen?
Ben geen elektra specialist, slechts bovenmatig geïnteresseerd met wat gevoel voor techniek.
Skipper_NH schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:55:
Voor mijn beeldvorming. Hoe werkt een 5P flex in 3 fase opstelling als de grootste verbruiker een één fase gebruiker is (hybride warmtepomp of airco). Wordt dan de toch de hele accu lading gebruikt en hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Mijn Elga Ace hybride warmtepomp split model is één fase en trekt op echt koude dagen 1500 W of meer. De accu kan slechts 1280 W leveren per fase. Hoe gaat de accu en mijn huisinstallatie zich dan gedragen?
Ben geen elektra specialist, slechts bovenmatig geïnteresseerd met wat gevoel voor techniek.
Initial G schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:22:
Tijdje geleden heb ik aan Enphase support de vraag gesteld of de 5P flexphase inderdaad zo nodig over 1 fase de volledige capaciteit kan benutten. Nu antwoord gekregen: Dat is zo.
"Power Distribution: The Enphase Battery 5p system, when configured for 3-phase operation, distributes its power output across the three phases. This ensures a balanced load distribution for the grid. The maximum power output per phase is a constraint to ensure the system does not exceed the allowed current on a single phase.
Energy Availability: The 5kWh capacity represents the total energy stored in the battery. Regardless of the load distribution, this energy is available for use. Therefore, if a single phase is experiencing a high load, the battery will supply the required energy, even if the other two phases have minimal or no load.
In essence, the battery system will manage the power output to stay within the per-phase power limits, while freely allocating the stored energy to where it's needed."
[ Voor 22% gewijzigd door Initial G op 06-12-2025 10:34 ]
Ik weet niet hoeveel verbruik jij hebt maar mijn huis gebruikt minimaal 1,5kWh continue. (Van het gas af, flink wat (netwerk)apparatuur etc). Ook heb ik niet de plek om nog 7 panelen te leggen. Daarnaast wil ik niet meerdere systemen naast mekaar hebben; ik heb al een prima zonneinstallatie met batterijen; dan wil ik die ook kunnen gebruiken om meerdere dagen off-grid te kunnen draaien. Dat houd niemand vol zonder aggregaat; in de winter is er nu eenmaal weinig zon... Dit is zeker geen maxmax scenario eerder de vraag wanneer is mijn gevoel, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf bepalen.Thijzzz2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:14:
Ok, dus de 10T wordt dan opgeladen door de zonnepanelen via de system controller? Of hoe moet ik dat zien?WillemP22 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:37:
[...]
Voor de off-grid oplossing is de System controller vereist. In Europa hebben we voor alsnog alleen de 3 en niet de 3G (deze ondersteund ook generator als bron). De 10T is niet compatibel met de sytem controller, daarvoor moet er minimaal een 5P batterij aan het systeem toegevoegd worden. De 10T,s kunnen wel meedoen maar dienen dan hun eigen gateway metered te houden als systeem er naast.
Zo heb ik numijn syteem ingericht.
Systeem 1:system controller, 40 panelen en een 5P-flex.
Systeem 2: gateway-metered met een 10T (3-fasig)
Beide op AI-optimalisatie en werkt naar behoren. Ik moet toegeven, de off-grid test waarbij het gedrag van de 10T bekeken wordt is nog niet gedaan.
Ps, wat bedoel je met (again…1-fase)? De 3T is 1-fasig…dus de 10T (3x3T) is 1, 2, of 3 fasig. Wij hebben ze bijna allemaal 3-fasig aangesloten…is ook veel logischer also je het beter bekijkt. Maar jij hebt er 3, dan kunje inderdaad een 10T (1-fasig) per fase nemen.
Oh, wacht. Je noemt de system controller 2…inderdaad die is voor andere regio,s bestemd. Ga hem ook niet importeren …grote kans dat je dat ding hier niet gecomissioned krijgt via de toolkit.
Dat zou dan inderdaad een supported scenario kunnen zijn.
met again 1-fase doelde ik op die system controller 2; die is enkelfasig zover ik kan nagaan maar dat lijkt sowieso geen route naar een oplossing lees ik in andere reacties.
De system controller is een driefasig systeem bij gebruik van een of meerdere 5P Flexphase accu's.yoda-ict schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:18:
[...]
met again 1-fase doelde ik op die system controller 2; die is enkelfasig zover ik kan nagaan maar dat lijkt sowieso geen route naar een oplossing lees ik in andere reacties.
Ik heb zelf meerdere 5P's (1fase), verdeeld over de drie fases, maar in backup/off grid ontlaad alleen de accu die op fase 1 staat, en voed zo het huis op deze fase.
[ Voor 9% gewijzigd door dccm op 06-12-2025 13:25 ]
Ja sorry, te snel gelezen. Ik vrees dat hij niet gaat terugleveren om te compenseren, hoewel dit technisch gezien zou moeten kunnen. Dit is een sterk vermoeden, op basis van de beperkte verfijning van de slimme functies bij enphase...Skipper_NH schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:04:
Dit antwoord had ik al gezien en was mede reden voor mijn eerdere vraag. Ik begrijp dat de 5 kWh beschikbaar is voor elke fase of combinatie van fasen. Maar in mijn situatie is de vraag 1500 W en de accu maximeert zijn output per fase op 1280 W. Dus dan moet er 220 W bij. Enphase kan niet fase balanceren. Dus ga ik er vanuit dat die 220 W uit het net komt. Maar dan betekent dit dat dus niet de hele accu lading beschikbaar is op dat moment. Of gaat de Gateway soms een NOM situatie creëren door die 220 W via een andere fase uit de accu terug te leveren? Dan wordt toch de accu ontladen voor die 1500 W, maar op een slimme manier. Op de energierekening zie hier dus niks van terug (NOM). Klopt deze redenering/visualisatie?
Heb nu nog net genoeg ruimte voor het Q relais en Installatie automaat voor de 5P batterij 😂
:strip_exif()/f/image/IjIgCDvfiCrYsiKYrXKyuY0r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door svkaster op 06-12-2025 16:42 ]
Bij een system controller loopt alles via de system controller. Electrisch gezien zit deze direct achter de hoofdschakelaar.yoda-ict schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:18:
[...]
Ok, dus de 10T wordt dan opgeladen door de zonnepanelen via de system controller? Of hoe moet ik dat zien?
Dat zou dan inderdaad een supported scenario kunnen zijn.
De 10T zit net als de meeste groepen in huis achter de “back-up”
De 5P zit aan debatterij ingang.
De zonnepanelen achter de PV-ingang.
De laadpaal en het electrisch element vd boiler achter de “non-backup”
Ja. Bij AI-optimalisatie zit ie regelmatig in een NOM situatie en dat doet ie dat op die manier.Skipper_NH schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:04:
Dit antwoord had ik al gezien en was mede reden voor mijn eerdere vraag. Ik begrijp dat de 5 kWh beschikbaar is voor elke fase of combinatie van fasen. Maar in mijn situatie is de vraag 1500 W en de accu maximeert zijn output per fase op 1280 W. Dus dan moet er 220 W bij. Enphase kan niet fase balanceren. Dus ga ik er vanuit dat die 220 W uit het net komt. Maar dan betekent dit dat dus niet de hele accu lading beschikbaar is op dat moment. Of gaat de Gateway soms een NOM situatie creëren door die 220 W via een andere fase uit de accu terug te leveren? Dan wordt toch de accu ontladen voor die 1500 W, maar op een slimme manier. Op de energierekening zie hier dus niks van terug (NOM). Klopt deze redenering/visualisatie?
[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 06-12-2025 21:58 ]
[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 00:10 ]
Het zou dus erg fijn zijn als de NOM sturing ook plaats vind in het “Eigen gebruik” profiel.
Ik hoop dat iemand dat ook kan bevestigen (vanuit eigen ervaring).
Ik ben in afwachting van het bidirectioneel laden. Maar overweeg als overbrugging één 5P Flex neer te laten zetten.
Ook in het kader van de overgang naar 2027 heb ik wel eens geprobeerd om de export van de Enphase te beperken voor NOM. Kon het inschakelen, controleren met de P1 meter en later weer uitschakelen.Skipper_NH schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:02:
@WillemP22 dank voor je antwoord. Ik ben van plan om het profiel op “Eigen gebruik” te laten staan. Als pensionado kan ik het verbruik (huishoudelijke app en de EV charger 2) redelijk goed sturen naar de zonnige momenten. Daarnaast meen ik dat het “AI-optimalisatie” uit gaat van een dynamisch energiecontract.
Het zou dus erg fijn zijn als de NOM sturing ook plaats vind in het “Eigen gebruik” profiel.
Ik hoop dat iemand dat ook kan bevestigen (vanuit eigen ervaring).
Ik ben in afwachting van het bidirectioneel laden. Maar overweeg als overbrugging één 5P Flex neer te laten zetten.
Met de Toolkit:
- Commissie -> Locatieconfiguratie -> Netprofiel -> Op PCS gebaseerde beperking -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet -> Bewerken
- geaggregeerd export vermogen invoeren (= Totale vermogensuitvoerlimiet in Watt), getal invullen en dan op inschakelen drukken
Las ergens dat je 't het beste op 50W of zoiets kon zetten. 0 schijnt niet zo goed te werken. Kwestie van uitproberen.
Bovengenoemde instelling werkt als je gebruik maakt van de de CT-spoelen om produktie en consumptie te meten.
PCS staat voor Power Control System.
Heb even gezocht op dit forum: jniens op 15 augustus 2025 heeft hier ook wat info geplaatst.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
En je hebt een zonnige dag nodig.....
Aanvulling:
In de Enlighten app heb ik Eigen Verbuik ingesteld. AI is nog in beta....
Hier noemt iemand dat 150W blijkbaar het minimum is. Regeltechnisch kan ik me daar wel iets bij voorstellen..
https://support.enphase.c...ort-to-the-energy-company
En nog iets over export:
https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems
Verhaal over de diverse export limiting opties, dus ook met relais' op de Envoy:
https://doe-duurzaam.nl/a...-cloud-of-home-assistant/
[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 14:33 ]
In mijn toolkit zit het net even op een andere plek:GJzon schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:07:
[...]
Met de Toolkit:
- Commissie -> Locatieconfiguratie -> Netprofiel -> Op PCS gebaseerde beperking -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet -> Bewerken
- geaggregeerd export vermogen invoeren (= Totale vermogensuitvoerlimiet in Watt), getal invullen en dan op inschakelen drukken
- Commissie -> Locatieconfiguratie -> Enphase Vermogensregeling -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet -> Bewerken
Zal wel met het versienummer te maken hebben. Ik heb Toolkit 4.8.5 (10) oktober 2025dccm schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:26:
[...]
In mijn toolkit zit het net even op een andere plek:
- Commissie -> Locatieconfiguratie -> Enphase Vermogensregeling -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet -> Bewerken
En IQ Gateway Software: 07.06.11 en 08.03.5263. En up to date zegt ie.
En ik heb een 3-fasen systeem. Misschien daarom het woord 'geaggregeerd' dus export voor totaal van de 3-fasen.
[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 13:53 ]
Zie link:Relesi schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:23:
Kan ik (nu of begin 2027) als gebruiker zelf 0 export instellen, zonder installer app of mijn installateur in te schakelen?
https://doe-duurzaam.nl/a...-cloud-of-home-assistant/
Onder "Je kunt het ook zelf regelen:" zie je hoe je zelf een installateurs-account kunt maken.
Geen idee of het werkt, ik lees ook maar voor uit andermans werk.
Je kunt als 'installateur' de Enlighten Manager gebruiken.
In de Enlighten manager ga je naar de tab "instelingen". Helemaal rechts (het bekende wieltje).
Dan ergens halverwege zie je: Stroomproductie beperkt door envoy.
Na klikken op Bewerken zie je:
:strip_exif()/f/image/6qupK7Gp7ucdEHZ2mZ2zOCOB.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet 't gewoon proberen als er weer veel zon is. Met Live status zie je gelijk of het werkt. Denk ik.
Als installateur kun je ook de Toolkit gebruiken en e.e.a. instellen. Zie een paar posts terug.
Geen idee of de Toolkit en Enlighten Manager elkaar en hoe beinvloeden of elkaar voorrang geven. Iets om in 't voorjaar lekker uit te proberen.
[ Voor 29% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 19:04 ]
@GJzon Hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoorden. Ik support het verzoek van de Ridder in de Enphase community (https://support.enphase.c...ort-to-the-energy-company) om de PEL (Power Export Limit) functie onderdeel te maken van de Enlighten app (voor gebruikers).GJzon schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:45:
[...]
In de Enlighten manager ga je naar de tab "instelingen". Helemaal rechts (het bekende wieltje).
Dan ergens halverwege zie je: Stroomproductie beperkt door envoy.
Na klikken op Bewerken zie je:
[Afbeelding]
Je moet 't gewoon proberen als er weer veel zon is. Met Live status zie je gelijk of het werkt. Denk ik.
De hierboven beschreven manier (in de Enlighten manager) is alleen beschikbaar voor installateurs die tevens onderhoudsmonteur zijn voor de betreffende installatie. Vraag mij niet hoe ik dit weet.
Het zou erg fijn zijn als meer installateurs de aanpassing van de Enlighten app aanvragen. Dan gaat het misschien gebeuren en worden de, toch al drukke, installateurs niet gevraagd door hun klanten om te helpen om nu nog de terugleverkosten/-boete en straks de negatieve opbrengst van export te voorkomen. Dat kunnen wij gebruikers dan zelf.
Blijkbaar hebben ze e.e.a. veranderd. En ben ik blij dat ik een paar jaar geleden gelijk een installateurs account heb aangemaakt met mijzelf als home-owner....Skipper_NH schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:09:
[...]
@GJzon Hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoorden. Ik support het verzoek van de Ridder in de Enphase community (https://support.enphase.c...ort-to-the-energy-company) om de PEL (Power Export Limit) functie onderdeel te maken van de Enlighten app (voor gebruikers).
De hierboven beschreven manier (in de Enlighten manager) is alleen beschikbaar voor installateurs die tevens onderhoudsmonteur zijn voor de betreffende installatie. Vraag mij niet hoe ik dit weet.![]()
Het zou erg fijn zijn als meer installateurs de aanpassing van de Enlighten app aanvragen. Dan gaat het misschien gebeuren en worden de, toch al drukke, installateurs niet gevraagd door hun klanten om te helpen om nu nog de terugleverkosten/-boete en straks de negatieve opbrengst van export te voorkomen. Dat kunnen wij gebruikers dan zelf.
Je kunt geloof ik wel weer iemand aanwijzen om iets te doen. In de Toolkit via "Toegang tot het systeem"
En dan Systeem toegang verlenen of Geautoriseerde onderaannemers selecteren of Bedrijven met toegang.
Heb ikzelf gelukkig geen last van. Doe alles lekker zelf.
Heb de Enlighten app op m'n telefoon even gecheckt. Wat in 't document beschreven staat klopt aardig.
Onder Menu -> Instellingen -> Profiel kun je inderdaad Eigen verbruik of AI instellen.
Voor de rest niets.
Wil je eens proberen of je aan de hand van 't document een installateurs account kunt maken?
Zou fijn zijn als deze ervaring gedeeld kan worden in geval mensen met een onwillige installateur te maken hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 19:26 ]
Je kunt ook gewoon bellen met Enphase en zeggen dat je je gebruikersaccount om wilt zetten naar een installateursaccount.Skipper_NH schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:27:
Het draait om het onderhoudsmonteur zijn. Installateursaccount is niet genoeg.
Reden: je installateur is met de noorderzon vertrokken...
Of via de live-chat. Schijnt ook te kunnen.
Leesvoer: https://www.reddit.com/r/...hase_system_when_i/?tl=nl
[ Voor 17% gewijzigd door GJzon op 07-12-2025 20:11 ]
Ik had begrepen dat het wijzigen van netprofiel dé mogelijkheid is voor 0 terugleveren. Ik kan die instelling nu niet wijzigen, als ik druk op ‘wijzigen’ achter netprofiel doet de link niets.
Iemand een idee of ik mezelf kan instellen als onderhoudsmonteur (ik laat het nu liever even zoals het staat) en of ik het netwerkprofiel dan wel kan wijzigen?
Ben hier dan ook al een tijdje niet geweest om mee te lezen.
En was helemaal vergeten dat Enphase "Power Production Limiting" als optie had toegevoegd.
Mijn oude vaste energie-contract loopt halverwege 2026 af en krijg dan pas te maken met terugleverkosten.
Ik heb geen behoefte aan dynamisch.
Had al heel wat voorbereiding getroffen om mijn eigenverbruik op te krikken.
Maar ja, ben niet de hele dag thuis om alle grote stroomverbruikers aan/uit te zetten.
Boiler ect had ik al middels domotica zon gestuurd.
En sinds 1,5jaar aan het experimenteren met een zelfbouw batterij.
Al met al is het eigen verbruik omhoog gegaan van 40% naar 65% op jaarbasis.
Er bleef altijd wat overschot om naar het net te exporteren.
Voor 2025 heb ik van mijn tot nu toe totale opwek 6275kWh toch nog 2217kWh terug het net op gestuurd.
Volgens mij zou dat ons straks tussen de €25 en €30 extra per maand gaan kosten.
Maar als ik het dus goed begrijp.
Kan ik met mijn installer account straks mijn metered met coils de "Power Production Limiting" instellen.
En deze op bijvoorbeeld 500w maximale teruglevering zetten.
Aangezien mijn thuisbatterij laders kijken naar over-productie die er niet meer is als ik deze op 0 zet is 500w een mooi compromis.
Dan zou bij de eerste 500w overschot de 1e lader kunnen inschakelen is er dan weer 500w over de 2e en zo door tot alle 4 de laders zijn ingeschakeld ;-)
Dan een extra timertje schrijven aangezien er vast iemand een wasmachine aanzet en als er dan nog 500w geëxporteerd word hoeven ze ook niet uit te schakelen.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
@Eddie_ Het is opgelost!Eddie_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:01:
@Dennis 1 Zo'n 200 km tot aan de Efteling. Ik heb ooit één keer een huisbezoekje gedaan bij een voormalige Tweaker, die een ban heeft en we niet meer zullen zien. Dat was zo'n 20 km vanaf mijn huis. Was niet echt een succes maar dat is een verhaal op zich. Maar hoe graag ik je zou willen helpen dit is mij net wat te ver weg![]()