Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Hmm dat stukje heb ik nog niet geprobeerd, de switch omzetten. En dat durf ik nu ook niet meer, hahaB-Force schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:42:
Daarna de productie switch omgezet om te kijken wat dat zou doen en sinds toen niets meer 😅 geen verbinding via HA en ik kan niet meer inloggen in de Enphase apps.of via de Enphase websites?
Maar wel vreemd? Je kunt ook niet meer inloggen op Enphase zelf (Enlighten)? Krijg je dan een foutmelding dat je gebruikersnaam / wachtwoord niet goed is? of iets anders?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:26:
Kennis van mij heeft Enphase batterij en ik probeer deze aan Home Assistant te koppelen.
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Naar mijn weten is er ooit een keer ingelogd op hun telefoon, maar voor de rest helemaal niks.Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:51:
[...]
Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.
Onder tussen al iets van 7 keer gebeld met de installateur. Maar helemaal niks aan info gekregen.
Waarmee kun je inloggen in HA?
Zowel Entrez als Enlighten generen een token waarmee op de Envoy ingelogd kan worden. Maar Enlighten genereert voor de meeste mensen (niet bij iedereen) een owner token, ook bij een installer account. Entrez daarentegen lijkt wel altijd het juiste token type te geven.SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Waarom dit verschil? Dat weten waarschijnlijk alleen mensen binnen Enphase.
Mijn integratie gebruikt standaard Entrez tokens. Maar gezien het daar mis ging de afgelopen dagen heb ik Enlighten als optie toegevoegd.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Ter info: hier uiteraard ook last van de ellende door Enphase icm de hass integratie Enphase Envoy (Installer)). Besloot het pogen tot het oplossen van het probleem even te laten voor wat het is. Uiteindelijk gisteren de integratie geupgrade naar versie 0.8.10. Ik werk met het installer account. Alles werkt weer. Heb alle sensoren weer terug, én i.t.t. jouw ervaring is hier de production switch overigens wel weer beschikbaar.Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:48:
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Zou ik van iemand met een dubbel owner/self-installer account een login mogen lenen (tijdelijk wachtwoord uiteraard)? Dan kan ik de happy-flow ook 's goed zien en verifiëren.
Zelf krijg ik met mijn accounts op https://entrez.enphaseenergy.com/login alleen maar "Please try again in some time" antwoorden...
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
- GET naar https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page dat geeft een cookie terug
- POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/login met username en password met gebruik van cookie uit stap 1
- POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens met Site en SerialNum met gebruik van cookie uit stap 1
- De textarea uit de HTML die je terug krijgt van stap 3 bevat het access token
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 12-06-2026 09:05 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
In de laatste versie van Homey wordt power_target geintroduceerd. Sluit perfect aan bij apps voor zonnepanelen (en batterijen etc). Dus in 1.4 ga ik met de PEL aan de gang.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?
Weet niet of / hoe betrouwbaar de metingen dan zijn.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-current-transformer/?v=1a13105b7e4eB-Force schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:15:
Heeft iemand een goede tip om goede maar goedkope ct klemmen te bemachtigen? Online zijn ze al snel 50 euro per stuk, dus als ik er 3 wil hebben, is dat al 150 euro exclusief installeren. Vind ik best aan de prijs voor een ringetje en een kabeltje 😅
Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Thx, meteen besteld. En wat een fijne service van dit bedrijf, echt petje af. Instructies, handleiding en tips worden meteen meegestuurd. Voor het eerst zo'n goede beleving! En ze zitten om de hoek van mijn werk, dus kan ze gewoon halen 😁
Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Een groepenkast kan verrassend vol zitten, het vinden van ruimte voor die CT spoelen lukt vaak wel maar soms moet bekabeling in de kast wel wat omgelegd/aangepast worden. Ik vermoed dat installateurs vaak niet doen (als er niet expliciet om gevraagd wordt) omdat ze vooraf niet goed kunnen inschatten hoeveel tijd dit in de praktijk gaat kosten en dat ze op dit soort werkzaamheden niet maximale marge kunnen maken.B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?
Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?
Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:29:
[...]
Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.
Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
Zo heb ik ‘t ook, alleen productie CT’s. Daarmee kan de gateway dan niet automatisch de teruglevering op 0 houden maar dat wilde ik ook niet omdat ik nog een hybride omvormer heb die wel op basis van vermogen netaansluiting reageert. Net als jij kan ik wel de productie beperken via de HA integratie. Ik was daarmee voorbereid op een dynamisch contract maar ik heb nu gekozen voor een vast contract waardoor ik altijd nog iets ontvang bij terugleveren dus voorlopig geen reden om terugleveren op enig moment te beperken.B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?
Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 23-06-2026 22:35 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?
Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
uiteraardGJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.