• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
Bij mij werkt het ook weer :)
Kon weer inloggen op https://entrez.enphaseenergy.com dus de poging gewaagd in HA.
Eerst de integratie verwijderd, daarna de laatste versie geïnstalleerd (0.8.10). HA herstart, en dus host, gateway serienr, gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en voor de optie 'Entrez' gekozen. Werkt weer, inclusief de productieswitch.

Bedankt @vinniefireman . En nu maar weer afwachten hoe lang het goed gaat (dat Enphase weer eens wat doet).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
B-Force schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:42:
Daarna de productie switch omgezet om te kijken wat dat zou doen en sinds toen niets meer 😅 geen verbinding via HA en ik kan niet meer inloggen in de Enphase apps.of via de Enphase websites?
Hmm dat stukje heb ik nog niet geprobeerd, de switch omzetten. En dat durf ik nu ook niet meer, haha :)
Maar wel vreemd? Je kunt ook niet meer inloggen op Enphase zelf (Enlighten)? Krijg je dan een foutmelding dat je gebruikersnaam / wachtwoord niet goed is? of iets anders?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?

  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:53
Kennis van mij heeft Enphase batterij en ik probeer deze aan Home Assistant te koppelen.
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:26:
Kennis van mij heeft Enphase batterij en ik probeer deze aan Home Assistant te koppelen.
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?
Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:53
Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:51:
[...]


Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.
Naar mijn weten is er ooit een keer ingelogd op hun telefoon, maar voor de rest helemaal niks.
Onder tussen al iets van 7 keer gebeld met de installateur. Maar helemaal niks aan info gekregen.

Waarmee kun je inloggen in HA?

  • vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:26
SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Zowel Entrez als Enlighten generen een token waarmee op de Envoy ingelogd kan worden. Maar Enlighten genereert voor de meeste mensen (niet bij iedereen) een owner token, ook bij een installer account. Entrez daarentegen lijkt wel altijd het juiste token type te geven.

Waarom dit verschil? Dat weten waarschijnlijk alleen mensen binnen Enphase.

Mijn integratie gebruikt standaard Entrez tokens. Maar gezien het daar mis ging de afgelopen dagen heb ik Enlighten als optie toegevoegd.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant


  • Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 20:47
Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:48:
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.
Ter info: hier uiteraard ook last van de ellende door Enphase icm de hass integratie Enphase Envoy (Installer)). Besloot het pogen tot het oplossen van het probleem even te laten voor wat het is. Uiteindelijk gisteren de integratie geupgrade naar versie 0.8.10. Ik werk met het installer account. Alles werkt weer. Heb alle sensoren weer terug, én i.t.t. jouw ervaring is hier de production switch overigens wel weer beschikbaar.

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
@Kaspers Waarschijnlijk bij versie 0.8.10 opgelost, ik was eerst nog bezig met versie 0.8.9 toen ik productie switch kwijt was :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:57

BramT

Rule #1

Gents! Van wie hier mag ik even een gunst vragen? Ik heb ook zitten rommelen met het authenticatie mechanisme in m'n Controller app voor de gebruikers die via https://entrez.enphaseenergy.com/login moeten authenticeren, en in 1 van de vorige versies heb ik iets gedaan waardoor dat niet meer (goed) werkt (had niet door dat probeem bij Enphase zat). Ik denk dat het nu wel opgelost is, maar iedere keer een nieuwe versie pushen en wachten op eventuele feedback schiet niet zo op...

Zou ik van iemand met een dubbel owner/self-installer account een login mogen lenen (tijdelijk wachtwoord uiteraard)? Dan kan ik de happy-flow ook 's goed zien en verifiëren.

Zelf krijg ik met mijn accounts op https://entrez.enphaseenergy.com/login alleen maar "Please try again in some time" antwoorden...

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09
@BramT
als je nog niemand hebt pm me maar.

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
@BramT De happy flow is nu:
  1. GET naar https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page dat geeft een cookie terug
  2. POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/login met username en password met gebruik van cookie uit stap 1
  3. POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens met Site en SerialNum met gebruik van cookie uit stap 1
  4. De textarea uit de HTML die je terug krijgt van stap 3 bevat het access token

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:57

BramT

Rule #1

@RichieB Thanks.. maaruhm.. je flow zegt niet wat er met stap 2 moet gebeuren. De andere stappen refereren er niet meer naar terug.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
@BramT Het is een application/x-www-form-urlencoded POST met de velden “username” en “password” er in. Zonder stap 2 gedaan te hebben wordt stap 3 niet geaccepteerd. Stap 2 is trouwens niet anders dan voorheen, alleen kreeg je vroeger uit die stap het cookie terug. Dat is niet meer zo. Daarvoor heb je nu stap 1 nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 12-06-2026 09:05 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:57

BramT

Rule #1

@RichieB Ah zo. Helder. Volgens mij heb ik 'm dan nu wel goed staan. Van een Good Samaritan heb ik een tijdelijk account gekregen om te testen. Vanavond ga ik de boel even verifiëren dan kan 1.3 eindelijk naar live.

In de laatste versie van Homey wordt power_target geintroduceerd. Sluit perfect aan bij apps voor zonnepanelen (en batterijen etc). Dus in 1.4 ga ik met de PEL aan de gang.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
Heeft iemand een goede tip om goede maar goedkope ct klemmen te bemachtigen? Online zijn ze al snel 50 euro per stuk, dus als ik er 3 wil hebben, is dat al 150 euro exclusief installeren. Vind ik best aan de prijs voor een ringetje en een kabeltje 😅

Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10
Ali Express heeft ze ook wel, is wel eens voorbij gekomen in dit topic of in het Enphase topic.
Weet niet of / hoe betrouwbaar de metingen dan zijn.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
B-Force schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:15:
Heeft iemand een goede tip om goede maar goedkope ct klemmen te bemachtigen? Online zijn ze al snel 50 euro per stuk, dus als ik er 3 wil hebben, is dat al 150 euro exclusief installeren. Vind ik best aan de prijs voor een ringetje en een kabeltje 😅

Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?
https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-current-transformer/?v=1a13105b7e4e

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
Thx, meteen besteld. En wat een fijne service van dit bedrijf, echt petje af. Instructies, handleiding en tips worden meteen meegestuurd. Voor het eerst zo'n goede beleving! En ze zitten om de hoek van mijn werk, dus kan ze gewoon halen 😁

  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?

Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?

Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Een groepenkast kan verrassend vol zitten, het vinden van ruimte voor die CT spoelen lukt vaak wel maar soms moet bekabeling in de kast wel wat omgelegd/aangepast worden. Ik vermoed dat installateurs vaak niet doen (als er niet expliciet om gevraagd wordt) omdat ze vooraf niet goed kunnen inschatten hoeveel tijd dit in de praktijk gaat kosten en dat ze op dit soort werkzaamheden niet maximale marge kunnen maken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?

Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.

  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:29:
[...]

Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?

Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]


Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?

Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
Zo heb ik ‘t ook, alleen productie CT’s. Daarmee kan de gateway dan niet automatisch de teruglevering op 0 houden maar dat wilde ik ook niet omdat ik nog een hybride omvormer heb die wel op basis van vermogen netaansluiting reageert. Net als jij kan ik wel de productie beperken via de HA integratie. Ik was daarmee voorbereid op een dynamisch contract maar ik heb nu gekozen voor een vast contract waardoor ik altijd nog iets ontvang bij terugleveren dus voorlopig geen reden om terugleveren op enig moment te beperken.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 23-06-2026 22:35 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]


Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?

Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.

  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.
uiteraard d:)b
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste