WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?fmb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:05:
[...]
@B-Force
Hangt er dan wel vanaf waar je Q-relais zit. De ct klemmen voor de zonnepanelen moet je plaatsen tussen de zonnepanelen en het Q- relais.
Ik kan me niet voorstellen dat 't uitmaakt of je die CT spoelen voor of na 't Q-relais plaatst, die dingen meten de stroom door de kabel en die is gelijk aan beide kanten van 't Q-relais.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:35:
[...]
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Als ik het vermogen ga beperken via de 4 potentiaalvrije contacten. Heb ik dan zowel CTs nodig op mijn net aansluiting als op de PV?
En als ik stuur op export beperking. Volstaan dan enkel de CTs op mijn net aansluiting?
Mijn PV systeem is decentraal / heeft geen plek in de groepenkast waar alle PV samenkomt zonder dat er verbruiker bij zitten. Ik heb een onderverdeel kast in zowel de garage als de hooischuur waar zowel PV als verbruikers overheen lopen (gescheiden door een zekering)
In de Enphase Manager (installer account) kan je ook productie beperkingen instellen via de relais aan te sturen (A). Of optie B, je gebruikt HA, HACS integratie (deze) met aanloggen middels je installer-account krijg je een 2 tal opties in HA. Schakelaar om productie uit te zetten en een service command om de DPEL instellingen te sturen: bijv. Productie beperken tot 1100W, slewrate 100W/sec.denneappel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
En als ik stuur op export beperking. Volstaan dan enkel de CTs op mijn net aansluiting?
Mijn aanname is dat bij productie beperkingen, die CT klemmen niet nodig zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door hjw-001 op 12-05-2026 16:54 ]
Hoe krijg jij deze aan / te zien? Ik zie die namelijk niet terug in de integratie. Ik kan bij de instellingen onder 'uitgeschakelde Envoy endpoints' wel dpel aanvinken, maar ik zie vervolgens niets. Want ik ben wel benieuwd naar het beperken van de productie via HA.hjw-001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:53:
en een service command om de DPEL instellingen te sturen: bijv. Productie beperken tot 1100W, slewrate 100W/sec.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Pazo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:31:
[...]
Hoe krijg jij deze aan / te zien? Ik zie die namelijk niet terug in de integratie. Ik kan bij de instellingen onder 'uitgeschakelde Envoy endpoints' wel dpel aanvinken, maar ik zie vervolgens niets. Want ik ben wel benieuwd naar het beperken van de productie via HA.
:strip_exif()/f/image/iYWSYngFrjbVFZigQCoYNl3a.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een actie/service van die integratie die je moet aanroepen. Bij mijn setup reageert de enphase alleen correct als ik export limit op false heb staan.
[ Voor 5% gewijzigd door hjw-001 op 12-05-2026 19:12 ]
Daar ga ik eens mee stoeien
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Dit staat op die manier in de instructies van Enphase, dus ik kan ook niet uitleggen waarom.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:35:
[...]
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?
Waarschijnlijk werkt het ook gewoon als je de klemmen aansluit tussen de Q-relais en de meterkast in, maar dan meet je ook de invloed van het Q-relais. Dat effect zal heel klein zijn lijkt me.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Lijkt mij namelijk ook dat de invloed bijna niks is. Ik heb de beide ct's namelijk (opwek en verbruik) ook in de groepenkast zitten en dat werkt prima voor zover ik kan zien. IQ-relais zit in een andere kast in de meterkast.fmb schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Dit staat op die manier in de instructies van Enphase, dus ik kan ook niet uitleggen waarom.
Waarschijnlijk werkt het ook gewoon als je de klemmen aansluit tussen de Q-relais en de meterkast in, maar dan meet je ook de invloed van het Q-relais. Dat effect zal heel klein zijn lijkt me.
Je kan ze ook om de
Ik heb best wel mijn best gedaan om die vraag te beantwoordendenneappel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
...
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik de CTs nodig heb om het PV vermogen te beperken. Ik had gedacht dat de micros individueel gewoon max 50÷ zouden kunnen doen.
Als ik het vermogen ga beperken via de 4 potentiaalvrije contacten. Heb ik dan zowel CTs nodig op mijn net aansluiting als op de PV?
...
fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Hint: het werkt bij mij met alleen de productie klemmen
Bij Enphase zijn het altijd voorbeeld schema's. Is dus niet een verplichting.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:58:
[...]
Lijkt mij namelijk ook dat de invloed bijna niks is. Ik heb de beide ct's namelijk (opwek en verbruik) ook in de groepenkast zitten en dat werkt prima voor zover ik kan zien. IQ-relais zit in een andere kast in de meterkast.
Je kan ze ook om de
Hier een voorbeeld hoe je de productie-CT's ook voor de Q-relais' mag aansluiten, figuur 4 pagina 9
Enphase manual
Inmiddels vanuit Homey ook de flow gemaakt om de Shelly Plus Uni te schakelen en even kunnen testen.
Nu nog wachten tot de consumentenprijs echt een keer onder 0 komt. Ook nog wel een leuk rekensommetje trouwens, zie hier
In Grafana is ook mooi te zien hoe snel de regeling werkt.
- De oranje lijn is de begrenzing van de zonnepanelen in %, geplot op de rechter y-as (0% is uit, 100% is onbegrensd).
- Op de linker as geplot de opbrengst per fase (blauwe, gele en groene lijn)
Aanvullend op mijn eerdere reactie:Aeien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Respect, veel werk in gestoken.
Als ik het goed begrijp heeft deze manier van sturen als voordelen: 1) homey kan ermee werken (home assistant heeft al aan/uit controle) 2) het werkt volledig lokaal. Klopt dit voor jou ook?
Als je met de inputs % curtailment kan schakelen, dan zou dit een manier zijn om via automations richting zero export te gaan, zonder afhankelijk te zijn van de enphase AI? En om toch te kunnen curtailen én controle te houden, zodat je een 3rd party batterij of laadpaal voorrang kan geven?
Ik probeer vooral de use case en extra mogelijkheden beter te begripen
Naast dat het een leuke hobby is
- Hopelijk blijft dit bij toekomstige firmware updates van Enphase ook gewoon werken
- Aansturing kan via Homey
- Geen gedoe met API en mogelijk wijzigende inlogmethodes of token de verloopt
- Werkt inderdaad lokaal. Behalve dan dat Homey wel de energieprijzen via internet moet binnenhalen, anders gebeurt er niks
Beperking in de Enphase IQ Gateway is: je stuurt óf op export óf op opwekking. Ik wil echt de opwekking regelen, dan kun je niet op export sturen. Als je de sturing alleen op export zou doen, dan kun je volgens mij heel makkelijk op vergelijkbare wijze op 0 export sturen. Ik zou dat nu moeten doen door het % opwekking steeds bij te stellen. Dat vind ik nu nog niet nodig.
Met de juiste logica én aangesloten systemen vanuit Homey kun je dan ook veel aansturen. Ik gebruik nu al een jaar of 2 EVCC om de laadpaal aan te sturen. Vanuit Homey kan ik die aansturen (laadmodus PV / max) en ook de loadbalancing gebeurt op die manier. Nu nog een thuisaccu
Maar waarom zou je dit niet doen via de envoy zelf: Limit power production via Gateway?XElD schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ik wou dit al een tijd proberen. En zojuist werkend gekregen!
Dus aansluiten conform dit schema op de aansluitingen die in Europeese handleidingen met 'not used' zijn gemarkeerd: https://enphase.com/media/12537
[Afbeelding]
Dit was wel even pielen want de 'com' pooit zit precies onder het 'DRM' weerstandje.
[Afbeelding]
Ik heb een Shelly Pro EM-50 waar een droogcontact op zit in mijn meterkast. Dus daar is het mee te schakelen. Via de uitgebreide/installateurstoegang van Enlighten is het vervolgens in te stellen.
[Afbeelding]
En wonderbaarlijk, voor geen meter gedocumenteerd in de reguliere handleidingen maar het werkt op mij Envoy/IQ Gateway metered. Het systeem reageert vrijwel direct.
Relais open:
[Afbeelding]
Relais gesloten:
[Afbeelding]
Ik heb software versie 8.3.5167 op de IQ Gateway / Envoy-S-Metered-EU.
N.B. voor de oplettende kijker ik heb ze zonnepanelen zelf op 1 fase en de Envoy op 3 fase. Toen de zonnepanelen geinstalleerd werden was het nog een 1 fase meterkast maar om de export te meten moet de IQ gateway / Envoy wel met drie fasen zijn aangesloten.
Of werkt die optie (nog) niet?
Zie mijn post hier, daar geef ik daar al antwoord op: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84967054pj schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Maar waarom zou je dit niet doen via de envoy zelf: Limit power production via Gateway?
Of werkt die optie (nog) niet?
Ok, daar begrijp ik precies niks van.XElD schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Zie mijn post hier, daar geef ik daar al antwoord op: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84967054
Bedoel je dat de Envoy zelf te traag is en dat je daarom via de inputs werkt?
Waar zou je die schakelaar voor productie uitzetten moeten zien?hjw-001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:53:
[...]
In de Enphase Manager (installer account) kan je ook productie beperkingen instellen via de relais aan te sturen (A). Of optie B, je gebruikt HA, HACS integratie (deze) met aanloggen middels je installer-account krijg je een 2 tal opties in HA. Schakelaar om productie uit te zetten en een service command om de DPEL instellingen te sturen: bijv. Productie beperken tot 1100W, slewrate 100W/sec.
Mijn aanname is dat bij productie beperkingen, die CT klemmen niet nodig zijn.
Ik ben ingelogd middels een 'installer account'. Ik kan via een automatisering de DPEL aansturen, maar dan gebeurd er helemaal niks. De panelen leveren nog steeds stroom aan het net.
Export Limit true/false is inmiddels ook aan de praat. De instellingen in de Enlighten Manager (online) moesten anders ingesteld worden. Wat is jullie ervaring met Export functie in DPEL en toch een limitation target meegeven (ipv 0). Ik meen te observeren dat de export dan e.g. 50W of 100W over de nul heengaat, dus dat je altijd een klein beetje extra exporteert, nooit wat afneemt bij kleine schommelingen, is dat juist? Want als je die maximum power relative output op 1% zet, pakt ie export + 1% van je DC capaciteit als Limitwaarde en exporteer je ongeveer die 1%
Ik heb nu:
Power Production Limiting by Gateway | |
| Limit power production via Gateway | |
| Power limitation target | Export |
| Reference value or absolute value | DC capacity |
| Slew Rate [W/sec] | 100 W/sec |
[ Voor 7% gewijzigd door hjw-001 op 01-06-2026 09:07 ]
Ik heb het in het andere Enphase forum ook wel een paar keer genoemd, dat een export limit tussen 100 en 150 W het beste werkt. Zal wel te maken hebben met de regelkring om de IQ's opnieuw in te stellen. Slew rate moet je denk ik doen op basis van ondervinding.hjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:05:
@Mausssie helemaal mee eens hoor, stuur nu ook alles via DPEL commandos (API).
Export Limit true/false is inmiddels ook aan de praat. De instellingen in de Enlighten Manager (online) moesten anders ingesteld worden. Wat is jullie ervaring met Export functie in DPEL en toch een limitation target meegeven (ipv 0). Ik meen te observeren dat de export dan e.g. 50W of 100W over de nul heengaat, dus dat je altijd een klein beetje extra exporteert, nooit wat afneemt bij kleine schommelingen, is dat juist? Want als je die maximum power relative output op 1% zet, pakt ie export + 1% van je DC capaciteit als Limitwaarde en exporteer je ongeveer die 1%
Ik heb nu:
Power Production Limiting by Gateway
Limit power production via Gateway Power limitation target Export Reference value or absolute value DC capacity Slew Rate [W/sec] 100 W/sec
Als die hoog is, loop je kans op pieken op het net. Enphase zelf geeft aan tussen 1 en 10 W/s. Langzaam om in geval van uitschakelen van een grote verbruiker weinig overshoot d.w.z. teruglevering te krijgen. Praktijk moet het leren denk ik dan.
[ Voor 10% gewijzigd door GJzon op 01-06-2026 22:16 ]
Waar vind je deze instellingen in Enlighten manager? Ik heb het idee dat het bij mij ontbreekt of ik kijk niet goed.hjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:05:
@Mausssie helemaal mee eens hoor, stuur nu ook alles via DPEL commandos (API).
Ik heb nu:
Power Production Limiting by Gateway
Limit power production via Gateway Power limitation target Export Reference value or absolute value DC capacity Slew Rate [W/sec] 100 W/sec
Settings TAB, en dan het 6de blokje onder Grid Profile: Power Production Limiting by GatewayMausssie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
[...]
Waar vind je deze instellingen in Enlighten manager? Ik heb het idee dat het bij mij ontbreekt of ik kijk niet goed.
Er is geen knop in de gateway tab alwaar 'er is update beschikbaar'. Zelfs niet greyed-out dat de envoy software uptodate is.
In mijn installer toolkit heb ik versie 8 staan maar de gateway wil deze niet selecteren.
Iemand een tip?
(inmiddels een service ticket aangevraagd, ben benieuwd)
[ Voor 19% gewijzigd door grotegok op 04-06-2026 07:04 ]
In de Toolkit:grotegok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:35:
Mijn IQ gateway metered blijft op 7.6.177.240202 (da341d) staan.
Er is geen knop in de gateway tab alwaar 'er is update beschikbaar'. Zelfs niet greyed-out dat de envoy software uptodate is.
In mijn installer toolkit heb ik versie 8 staan maar de gateway wil deze niet selecteren.
Iemand een tip?
(inmiddels een service ticket aangevraagd, ben benieuwd)
Onderin optie Menu kiezen
Tab Instellingen kiezen
En dan zie je bovenaan "IQ Gateway Software"
Dan gaat ie eerst downloaden en daarna hoop je dat ie gaat installeren.
Ergens daaronder kun je trouwens instellen dat Downloaden via wifi mogelijk is.
Thanks, echter daar staat al 08.03.5422 gedownload, helaas gaat ie niet installeren.GJzon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]
In de Toolkit:
Onderin optie Menu kiezen
Tab Instellingen kiezen
En dan zie je bovenaan "IQ Gateway Software"
Dan gaat ie eerst downloaden en daarna hoop je dat ie gaat installeren.
Ergens daaronder kun je trouwens instellen dat Downloaden via wifi mogelijk is.
Er zijn altijd 2 versies. Ik heb 07.06.177 en 08.03.5422. Hij is nu bezig met downloaden maar dat kan best een tijdje duren.grotegok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:28:
[...]
Thanks, echter daar staat al 08.03.5422 gedownload, helaas gaat ie niet installeren.
En als ie niets installeert, ben je blijkbaar bijgewerkt.
Helaas als ik in de gateway kijk, staat hij op 07.06.177GJzon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:47:
[...]
Er zijn altijd 2 versies. Ik heb 07.06.177 en 08.03.5422. Hij is nu bezig met downloaden maar dat kan best een tijdje duren.
En als ie niets installeert, ben je blijkbaar bijgewerkt.
Als ik echter via Enlighten kijk dan staat de firmware nog op "Softwareversie 8.3.5289"
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Er is daar veel verwarring over.Burning_Tyre schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:58:
Ik heb iets vergelijkbaars. Enkele dagen geleden stond ind e Toolkit app dat er een update beschikbaar was.(08.03.5422) Deze gedownload. Daar staat nu Up to Date.
Als ik echter via Enlighten kijk dan staat de firmware nog op "Softwareversie 8.3.5289"
De download van de nieuwste software in de Toolkit app wil niet zeggen dat die ook automatisch naar de IQ Gateway wordt verstuurd als je daar een connectie mee maakt.
Enphase vind het handig dat je de nieuwste software al bij je hebt bij een installatie zodat je die niet ter plekke van het Internet hoeft te halen via een brakke smallband verbinding met 0,1kbit/s downloadsnelheid.
Ik vond deze video over het updaten van een IQ Gateway, gebruik makend van de Installer Toolkit:
https://www.youtube.com/watch?v=TUsMNpjSjWo
Misschien werkt dat wel?
inderdaad gelijkwaardig.Burning_Tyre schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:58:
Ik heb iets vergelijkbaars. Enkele dagen geleden stond ind e Toolkit app dat er een update beschikbaar was.(08.03.5422) Deze gedownload. Daar staat nu Up to Date.
Inmiddels is mijn IQ gateway automatisch naar 8.3.5167 wat nog niet de laatste is.
Hij weigert via de toolkit de nieuwste versie als update te zien...
Enphase support reageert niet vooralsnog op mijn ticket.
Wat mij ook opvalt is dat in Enlighten er geen Update knop is (of greyed-out) zoals op vele screenshots te zien zijn. Heb jij dat ook?
Dit is de theorie: updaten gatewaygrotegok schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:13:
[...]
inderdaad gelijkwaardig.
Inmiddels is mijn IQ gateway automatisch naar 8.3.5167 wat nog niet de laatste is.
Hij weigert via de toolkit de nieuwste versie als update te zien...
Enphase support reageert niet vooralsnog op mijn ticket.
Wat mij ook opvalt is dat in Enlighten er geen Update knop is (of greyed-out) zoals op vele screenshots te zien zijn. Heb jij dat ook?
[Afbeelding]
De praktijk is zoals jij en ik het daadwerkelijk zien. Twee opties denk ik, wachten tot 't systeem zelf de firmware goed aangeeft (Enphase nacht) of alles aan/ui/aan doen?
Ik heb al de envoy en micro's een keer uit en weer aan gezet, maar dat hielp niet. Heeft iemand nog een suggestie waar ik naar zou kunnen kijken?
Enphase heeft vanuit hun kant weer wat gewijzigd mbt de api / inloggen / data verkrijgen. Volgens een gebruiker op GitHub (mbt de HA integratie) die met Enphase gesproken heeft, zijn ze er mee bekend en zouden ze aan een oplossing werken. Dat zou betekenen dat dit niet helemaal de bedoeling was en mogelijk weer teruggedraaid wordt, dus ik wacht het nog even af voordat ik 20 dingen ga proberen om het op te lossen.
Ah oke! Dan maar geduldig afwachten eerst eens. Dank je wel voor de info.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
@Lepel86 Er is meer aan de hand, want de integratie op Home Assistent werk ook niet meer.
Enphase heeft vanuit hun kant weer wat gewijzigd mbt de api / inloggen / data verkrijgen. Volgens een gebruiker op GitHub (mbt de HA integratie) die met Enphase gesproken heeft, zijn ze er mee bekend en zouden ze aan een oplossing werken. Dat zou betekenen dat dit niet helemaal de bedoeling was en mogelijk weer teruggedraaid wordt, dus ik wacht het nog even af voordat 20 dingen ga proberen om het op te lossen.
Ik heb het probleem ook met HA.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
@Lepel86 Er is meer aan de hand, want de integratie op Home Assistent werk ook niet meer.
Enphase heeft vanuit hun kant weer wat gewijzigd mbt de api / inloggen / data verkrijgen. Volgens een gebruiker op GitHub (mbt de HA integratie) die met Enphase gesproken heeft, zijn ze er mee bekend en zouden ze aan een oplossing werken. Dat zou betekenen dat dit niet helemaal de bedoeling was en mogelijk weer teruggedraaid wordt, dus ik wacht het nog even af voordat ik 20 dingen ga proberen om het op te lossen.
Echter gebruik ik ook Homey en die integratie met het installer account werkt wel.
Dus die doet wel wat anders met inloggen.
Op GitHub is al een draadje hierover.
Ja en @vinniefireman zal vast ook weer zijn frustraties aan botvieren zijn op EnphaseSpikeHome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Ik heb het probleem ook met HA.
Echter gebruik ik ook Homey en die integratie met het installer account werkt wel.
Dus die doet wel wat anders met inloggen.
Op GitHub is al een draadje hierover.
Versie 0.8.9 is net online gekomen.
Heb de integratie verwijdert, versie 0.8.9 gedownload / geïnstalleerd (via HACS). Configuratie is nu wat uitgebreider, je moet nu host (ip-adrs), serienummer gateway, gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, en daarna kiezen voor Entrez of Enlighten. Ik heb weer gewoon kunnen inloggen met email en wachtwoord en dan de optie Enlighten; en nu werkt alles weer.
Krijg geen melding nog van de nieuwe versie.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:52:
Bij mij werkt het nu weer.
Versie 0.8.9 is net online gekomen.
Heb de integratie verwijdert, versie 0.8.9 gedownload / geïnstalleerd (via HACS). Configuratie is nu wat uitgebreider, je moet nu host (ip-adrs), serienummer gateway, gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, en daarna kiezen voor Entrez of Enlighten. Ik heb weer gewoon kunnen inloggen met email en wachtwoord en dan de optie Enlighten; en nu werkt alles weer.
Heb m disabeld.
Dus eerste verwijderen en dan de nieuwe installeren.
Maar houd je dan al je entities?
Ja, als je de namen niet zelf heb gewijzigd maar altijd de originele entities hebt gebruikt, dan pakt HA het daarna gewoon weer op.SpikeHome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:18:
Maar houd je dan al je entities?
Ok, maar helaas wel aangepast.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Ja, als je de namen niet zelf heb gewijzigd maar altijd de originele entities hebt gebruikt, dan pakt HA het daarna gewoon weer op.
De ligging van elke pv in de naam gezet en dus aangepast 31 stuks
[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 08-06-2026 19:37 ]
Voor mij werkt 't ook weer. Wat is zo snel zie is dat de production switch verdwenen is.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Ja, als je de namen niet zelf heb gewijzigd maar altijd de originele entities hebt gebruikt, dan pakt HA het daarna gewoon weer op.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
@blb4 Het is helaas voor veel mensen het geval dat Enlighten alleen een owner token uitgeeft. Als inloggen via Entrez niet lukt, en Enlighten geeft een owner token, heb ik op dit moment geen oplossing om weer alle functionaliteit te hebben. Hopelijk lost Enphase op korte termijn de problemen op.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Tnxvinniefireman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:52:
@SpikeHome Ik zal eens kijken of ik de Entrez/Enlighten selector in een reconfigure flow kan zetten. Dan hoef je de integratie niet te verwijderen en opnieuw configureren.
Maar het is inmiddels gelukt.
Alles is ook terug
Inlog enphase gedaan trouwens.
Of had ik die andere moeten doen?
[ Voor 31% gewijzigd door SpikeHome op 08-06-2026 19:55 ]
Ah kak, dat was me nog niet opgevallen, die is inderdaad verdwenenblb4 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:47:
[...]
Voor mij werkt 't ook weer. Wat is zo snel zie is dat de production switch verdwenen is.
En @Pazoblb4 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:47:
[...]
Voor mij werkt 't ook weer. Wat is zo snel zie is dat de production switch verdwenen is.
Bij mij is die er nog
[ Voor 46% gewijzigd door SpikeHome op 08-06-2026 20:19 ]
Ik wacht het voor nu maar even af.
https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_pagePazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:07:
Ik weet niet wat Enphase nu weer aan het klooien is. Ik kan op zowel https://entrez.enphaseenergy.com/login alsmede op https://service.enphaseenergy.com niet meer inloggen, terwijl ik dat voorheen gewoon kon. Op zowel mijn installateurs (bedrijfs)account als op mijn DHZ account werkt het niet.
Ik wacht het voor nu maar even af.
https://sso.enphaseenergy.com/login
Die pagina's werken wel.
Nee, bij mij niet (meer). Hebben het in het verleden altijd gedaan.Pocketware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:13:
[...]
https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page
https://sso.enphaseenergy.com/login
Die pagina's werken wel.
Bij werken ze ook niet. Niet met mijn huis en tuin account maar ook niet met het installateurs account.Pazo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Nee, bij mij niet (meer). Hebben het in het verleden altijd gedaan.
Met het installateurs account kon in de Homey met de Enphase Controller app wel mijn panelen uitschakelen en weer inschakelen.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Ik nog niet....vinniefireman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:17:
Het lijkt er op dat Enphase zaken aan het fixen is. Nadat https://entrez.enphaseenergy.com/ een aantal keer kort onbereikbaar was, kan ik daar nu weer inloggen met mijn installer account.
Gebruikte altijd enphase
Via 'Enphase' is het gebruikersnaam + wachtwoordSpikeHome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:49:
Wat is het verschil tussen Entrez en enphase login eigenlijk?
Gebruikte altijd enphase
Via 'Entrez' krijg je na gebruikersnaam + wachtwoord een autorisatietoken die je kan gebruiken.
Ik heb 5 accounts.vinniefireman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:17:
Het lijkt er op dat Enphase zaken aan het fixen is. Nadat https://entrez.enphaseenergy.com/ een aantal keer kort onbereikbaar was, kan ik daar nu weer inloggen met mijn installer account.
1-2 uur geleden werkten 4 accounts prima, 1 niet.
Nu is het andersom, het ene account dat niet werkte wekt nu wel en de andere 4 niet.
Gewone account.
De andere zijn 2 gewone user accounts en 2 installer accounts
.
De status voor de 5 accounts geldt nog steeds.
Ik heb 1 DIY en 1 gewoon account. Eerder op de avond werkte alleen het gewone accont, nu werkt ook het DIY account en heb ik - na opnieuw verwijderen en weer toevoegen integratie en inloggen met m'n DIY account - ook de productie switch weer terug.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Als ik via 'Entrez' inlog met de integratie dan krijg ik de productie switch weer terug. Met 'Enphase' niet.blb4 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Ik heb 1 DIY en 1 gewoon account. Eerder op de avond werkte alleen het gewone accont, nu werkt ook het DIY account en heb ik - na opnieuw verwijderen en weer toevoegen integratie en inloggen met m'n DIY account - ook de productie switch weer terug.
Heb de afgelopen 8 uren blijkbaar geen data …
Kan er handmatig ook niet op inloggen, zowel niet met home als bedrijfs account.
[ Voor 24% gewijzigd door Theetjuh op 09-06-2026 15:38 ]
Ik mis alleen wel de data van deze dag
Daarna de productie switch omgezet om te kijken wat dat zou doen en sinds toen niets meer 😅 geen verbinding via HA en ik kan niet meer inloggen in de Enphase apps.of via de Enphase websites?
Kon weer inloggen op https://entrez.enphaseenergy.com dus de poging gewaagd in HA.
Eerst de integratie verwijderd, daarna de laatste versie geïnstalleerd (0.8.10). HA herstart, en dus host, gateway serienr, gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en voor de optie 'Entrez' gekozen. Werkt weer, inclusief de productieswitch.
Bedankt @vinniefireman . En nu maar weer afwachten hoe lang het goed gaat (dat Enphase weer eens wat doet).
Hmm dat stukje heb ik nog niet geprobeerd, de switch omzetten. En dat durf ik nu ook niet meer, hahaB-Force schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:42:
Daarna de productie switch omgezet om te kijken wat dat zou doen en sinds toen niets meer 😅 geen verbinding via HA en ik kan niet meer inloggen in de Enphase apps.of via de Enphase websites?
Maar wel vreemd? Je kunt ook niet meer inloggen op Enphase zelf (Enlighten)? Krijg je dan een foutmelding dat je gebruikersnaam / wachtwoord niet goed is? of iets anders?
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:26:
Kennis van mij heeft Enphase batterij en ik probeer deze aan Home Assistant te koppelen.
Maar ze hebben 0 inloggegevens gekregen van de installateur. Welke optie heb ik nog om het te integreren met HA?
Naar mijn weten is er ooit een keer ingelogd op hun telefoon, maar voor de rest helemaal niks.Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:51:
[...]
Helemaal geen gegevens? Ook niet voor een huiseigenaar account? Systeem is wel gekocht (bedoel niet gehuurd / op huurhuis)? Anders installateur vragen om op zijn minst inloggegevens voor een standaard huiseigenaar account.
Onder tussen al iets van 7 keer gebeld met de installateur. Maar helemaal niks aan info gekregen.
Waarmee kun je inloggen in HA?
Zowel Entrez als Enlighten generen een token waarmee op de Envoy ingelogd kan worden. Maar Enlighten genereert voor de meeste mensen (niet bij iedereen) een owner token, ook bij een installer account. Entrez daarentegen lijkt wel altijd het juiste token type te geven.SpikeHome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
@Pazo wat is het voordeel om het entrez login te gebruiken ipv enphase?
Waarom dit verschil? Dat weten waarschijnlijk alleen mensen binnen Enphase.
Mijn integratie gebruikt standaard Entrez tokens. Maar gezien het daar mis ging de afgelopen dagen heb ik Enlighten als optie toegevoegd.
Ter info: hier uiteraard ook last van de ellende door Enphase icm de hass integratie Enphase Envoy (Installer)). Besloot het pogen tot het oplossen van het probleem even te laten voor wat het is. Uiteindelijk gisteren de integratie geupgrade naar versie 0.8.10. Ik werk met het installer account. Alles werkt weer. Heb alle sensoren weer terug, én i.t.t. jouw ervaring is hier de production switch overigens wel weer beschikbaar.Pazo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:48:
Durf het niet exact te zeggen maar via de Entrez methode heb ik de productie switch weer terug. Die was weg bij de Enphase methode.
Zou ik van iemand met een dubbel owner/self-installer account een login mogen lenen (tijdelijk wachtwoord uiteraard)? Dan kan ik de happy-flow ook 's goed zien en verifiëren.
Zelf krijg ik met mijn accounts op https://entrez.enphaseenergy.com/login alleen maar "Please try again in some time" antwoorden...
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
- GET naar https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page dat geeft een cookie terug
- POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/login met username en password met gebruik van cookie uit stap 1
- POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens met Site en SerialNum met gebruik van cookie uit stap 1
- De textarea uit de HTML die je terug krijgt van stap 3 bevat het access token
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 12-06-2026 09:05 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
In de laatste versie van Homey wordt power_target geintroduceerd. Sluit perfect aan bij apps voor zonnepanelen (en batterijen etc). Dus in 1.4 ga ik met de PEL aan de gang.
Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?
Weet niet of / hoe betrouwbaar de metingen dan zijn.
https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-current-transformer/?v=1a13105b7e4eB-Force schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:15:
Heeft iemand een goede tip om goede maar goedkope ct klemmen te bemachtigen? Online zijn ze al snel 50 euro per stuk, dus als ik er 3 wil hebben, is dat al 150 euro exclusief installeren. Vind ik best aan de prijs voor een ringetje en een kabeltje 😅
Zijn er ook goede alternatieven beschikbaar?
Thx, meteen besteld. En wat een fijne service van dit bedrijf, echt petje af. Instructies, handleiding en tips worden meteen meegestuurd. Voor het eerst zo'n goede beleving! En ze zitten om de hoek van mijn werk, dus kan ze gewoon halen 😁
Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Een groepenkast kan verrassend vol zitten, het vinden van ruimte voor die CT spoelen lukt vaak wel maar soms moet bekabeling in de kast wel wat omgelegd/aangepast worden. Ik vermoed dat installateurs vaak niet doen (als er niet expliciet om gevraagd wordt) omdat ze vooraf niet goed kunnen inschatten hoeveel tijd dit in de praktijk gaat kosten en dat ze op dit soort werkzaamheden niet maximale marge kunnen maken.B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?
Witte en blauwe kabel aansluiten en de spoel op de juiste manier om de kabel klemmen? En daarna instellen in de toolkit Ik begrijp niet zo goed waarom de installateur dit niet heeft gedaan destijds, enige wat ik me voor kan stellen is de ruimte die nodig is, maar dat lijkt me altijd het geval...
Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.B-Force schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
CT spelen zijn binnen, deze week wil ik ze gaan installeren. Ik heb geen electrische achtergrond, maar dit zou me zelf toch moeten lukken?
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:29:
[...]
Je hebt de Envoy in je garage. En het Q-relay er boven. Daar kun je de productiespoelen wel kwijt.
Maar de consumptiespoelen moeten bij je hoofdschakelaar zitten. Bij voorkeur. Besef je dat je dan de bedrading voor deze CT-spoelen moet verlengen? Diameter hangt af de te overbruggen afstand.
Consumptie doe ik met een Shelly 3EM in de meterkast.
Zo heb ik ‘t ook, alleen productie CT’s. Daarmee kan de gateway dan niet automatisch de teruglevering op 0 houden maar dat wilde ik ook niet omdat ik nog een hybride omvormer heb die wel op basis van vermogen netaansluiting reageert. Net als jij kan ik wel de productie beperken via de HA integratie. Ik was daarmee voorbereid op een dynamisch contract maar ik heb nu gekozen voor een vast contract waardoor ik altijd nog iets ontvang bij terugleveren dus voorlopig geen reden om terugleveren op enig moment te beperken.B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 23-06-2026 22:35 ]
Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.B-Force schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Consumptie heb ik niet nodig, gaat me puur om de productie snel af te kunnen schakelen via HA integratie. Daar heb ik alleen de productie kant voor nodig toch?
uiteraardGJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Dat scheelt dan weer. Wel de spanning er af als je die dingen monteert. Voor je eigen veiligheid.
Werkt dit nog, of is dit met een firmware update inmiddels dichtgetimmerd? Er is hier en daar wel wat over te vinden op het interwebs, maar die data is toch een tikkie oud ondertussen...
Ik probeer het te integreren in m'n appje, maar blijf tegen 400-errors aanlopen (bij eindgebruikers, ik heb zelf geen ct-klemmen dus kan het niet eens testen...).
Hmm krijg melding wel met fout.Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:45:
Net getest. Bij mij werkt DPEL gewoon...
Hoe heb jij het gedaan?
Screenshots?
Heb je een geldig token?SpikeHome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Hmm krijg melding wel met fout.
Hoe heb jij het gedaan?
Screenshots?
Super! Dan is het goede nieuws dat het gewoon aan mij ligtFerdinand Oeinck schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:45:
Net getest. Bij mij werkt DPEL gewoon...
Voor de zekerheid, welke firmware draait e bij jou?
En verder gewoon volgens de specs zoals Pazzo ze hier ook al had aangewezen neem ik aan?
Dan ga ik nog maar 's heel goed naar m'n code kijken...
[ Voor 7% gewijzigd door BramT op 27-06-2026 15:06 ]
Software op de Gateway: D8.3.5528 (f9db90)BramT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Super! Dan is het goede nieuws dat het gewoon aan mij ligt![]()
Voor de zekerheid, welke firmware draait e bij jou?
En verder gewoon volgens de specs zoals Pazzo ze hier ook al had aangewezen neem ik aan?
Dan ga ik nog maar 's heel goed naar m'n code kijken...
Thanks, ik zit op 8.3.5289. Jouwe is zelfs nieuwer dus; goed om te weten dat het dan ook nog werkt.Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Software op de Gateway: D8.3.5528 (f9db90)
Ik denk ook dat ik 'm heb gevonden (die freaking 1 decimaal is verplicht). Zojuist nieuwe testversie de deur uit gedaan.