Aeien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Respect, veel werk in gestoken.
Als ik het goed begrijp heeft deze manier van sturen als voordelen: 1) homey kan ermee werken (home assistant heeft al aan/uit controle) 2) het werkt volledig lokaal. Klopt dit voor jou ook?
Als je met de inputs % curtailment kan schakelen, dan zou dit een manier zijn om via automations richting zero export te gaan, zonder afhankelijk te zijn van de enphase AI? En om toch te kunnen curtailen én controle te houden, zodat je een 3rd party batterij of laadpaal voorrang kan geven?
Ik probeer vooral de use case en extra mogelijkheden beter te begripen

Aanvullend op mijn eerdere reactie:
Naast dat het een leuke hobby is

is de use case:
- Hopelijk blijft dit bij toekomstige firmware updates van Enphase ook gewoon werken
- Aansturing kan via Homey
- Geen gedoe met API en mogelijk wijzigende inlogmethodes of token de verloopt
- Werkt inderdaad lokaal. Behalve dan dat Homey wel de energieprijzen via internet moet binnenhalen, anders gebeurt er niks

De input % op deze manier sturen is wel beperkt. Je hebt 4 inputs, dus 2^4 = 16 waardes tussen 0% en 100% die je kan instellen.
Beperking in de Enphase IQ Gateway is: je stuurt óf op export óf op opwekking. Ik wil echt de opwekking regelen, dan kun je niet op export sturen. Als je de sturing alleen op export zou doen, dan kun je volgens mij heel makkelijk op vergelijkbare wijze op 0 export sturen. Ik zou dat nu moeten doen door het % opwekking steeds bij te stellen. Dat vind ik nu nog niet nodig.
Met de juiste logica én aangesloten systemen vanuit Homey kun je dan ook veel aansturen. Ik gebruik nu al een jaar of 2 EVCC om de laadpaal aan te sturen. Vanuit Homey kan ik die aansturen (laadmodus PV / max) en ook de loadbalancing gebeurt op die manier. Nu nog een thuisaccu
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.