fmb schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb inmiddels besloten om de Shelly Plus Uni te gaan proberen. Die is een stuk goedkoper dan de Fibaro Smart Implant. Dit weekend kom ik hier waarschijnlijk niet aan toe, maar zal zodra ik ermee verder ben mijn ervaringen hier delen.
Het was me even onduidelijk of de aansturing dan aangesloten moet worden op de Enphase Envoy-S Gateway of op de Enphase IQ Relay. Maar daar ben ik inmiddels achter, dit moet op de Gateway. Het betreffende groene stekkerblok met de aansluitingen zit er ook op. Dit moet blijkbaar bij de installatie los vanuit de verpakking geplaatst worden en dat is bij mij gelukkig netjes door de installateur gedaan. Ik kan er dus mee aan de slag

Weer een update: ik ben weer wat testen en zoeken op internet verder.
Aansluiten van de input signalen op de IQ Gateway:
Dit is een handig forum om te lezen:
https://support.enphase.com/s/question/0D53m00009LsV77CAF/is-it-possible-to-temporary-stop-returning-power-to-the-grid
Hoe de input signals moeten worden aangesloten en wat je met weerstand die aanwezig is in de DRM (Distributor Network Operator) poort van de IQ Gateway moet doen is echter niet duidelijk:
- Uit dit document lijk je te kunnen concluderen dat de weerstand moet blijven zitten zoals die zat en input signal 1 moet worden aangesloten op de COM (common = nul/ground ?): https://enphase.com/media/12537
- . Hier lijkt echter alsof de weerstand verwijderd moet worden: https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002a2N7IAI met hier wat aansluitschema's voor https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002aLeJIAU
- Deze Enphase S manual geeft op blz. 17 juist aan de weerstand iets verplaatst moet worden (van 7 - 9 naar 8 - 10) om de input signalen te kunnen gebruiken.
Lekker duidelijk allemaal dus

Mocht iemand hier weten wat een werkende manier van aansluiten is, dan zou dat heel welkom zijn
Welke enphase Envoy / IQ Gateway ondersteunt dit en zijn er meetspoelen nodig voor?
In een nu 3 maanden oude reactie in
dit topic staat en bericht van Evert Kuiken Solar and Electro Expert NL (ik kan helaas niet direct linken naar die post):
Answer from Enphase support:
"For DRM control to function correctly, the system must have:
- Production CTs (Current Transformers)
- Consumption CTs
In addition, DRM control requires an IQ Gateway Metered running on software version 5.0.62 / 7.2.20 or higher.
These CTs are necessary for the gateway to measure energy flows correctly and execute the appropriate DRM curtailment commands.
Without correctly installed and calibrated production and consumption CTs, the microinverters will not respond to DRM signals.
Though I disagree about the necessity of CT's, it is what it is. I tested it and indeed: it does work on a (Dutch) Metered gateway with firmware 8.3.5167 and does not on a Standard with the same software version.
Dit is tot nu toe de enige post die ik kan vinden die bevestigt dat het wel noodzakelijk is om de meetspoelen toe te voegen. Die meetspoelen heb ik nog niet voor de Envoy, wel voor 2 Shelly 3EMs die juist alle metingen doen maar daar heb ik hier niks aan. Het zou financieel (en ruimtetechnisch) toch fijn zijn als het ook zonder die meetspoelen aan de IQ Gateway werkt. Ik zoek nog even verder - mocht ik nog wat anders vinden dan zal ik dat hier toevoegen.
Update toegevoegd om 22:35:
Ik vind nog een tweede die bevestigt dat er meetspoelen nodig zijn:
Sourabh Kumar (Enphase Employee) - a year ago in
dit topic (zelfde als hierboven)
Dynamic Tariff feature is available in the Netherlands and Belgium! This innovative feature automatically adjusts PV production based on utility rates, helping you optimize energy usage and save on costs.
If you have a dynamic tariff contract with your electricity utility, Gateway metered, and CTs installed and working correctly, you can enable this feature for your system. Simply contact Enphase Support:
Netherlands: +31 852 082 305
Belgium: +32 7 848 2728
En in een andere post kwam ik nog deze twee youtube videos tegen die ook meteen laten zien hoe de bedrading aangesloten moet worden:
Beide hebben ook meetspoelen aangesloten, die lijken dus ook hier nodig te zijn.
Tot slot, nog een ander mooi document gevonden:
https://enphase.com/en-gb/media/22974. Daarin staat het aansluitschema voor een shelly, en dat lijkt heel erg op wat ik wil maken.
Nog een laatste toevoeging dan:
1. Met het overbruggen van de weerstand is het zo te zien alleen mogelijk om de productie volledig te stoppen, niet om deze te beperken. Op het Enphase forum noemen ze dit DRM.
2. Door de inputs 1tm4 te gebruiken kun je wel de productie beperken om wel op te wekken voor alleen eigen gebruik (dus geen export, NOM, power export limiting (PEL) op het Enphase Forum)
Op zich is 1 voor mij genoeg, daar moet ik mee verder als de zon weer schijnt (en ik thuis ben)
Wat ik in dit Tweakers forum ook al wel tegen was gekomen lees ik nu op het Enphase Forum:
Met een firmware update is de DRM functie voor de standard Envoy (not metered) waarschijnlijk uitgeschakeld. Dus dit werkt alleen nog voor de metered met aangesloten meetspoelen. Nog een bevestiging dat die meerspoelen nodig gaan zijn.
[
Voor 25% gewijzigd door
fmb op 05-05-2026 23:10
]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.