12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
[ Voor 12% gewijzigd door miliomiliano op 01-05-2026 21:30 ]
Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Ok ik zit nog op 8.3.5286.Lawrentz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:50:
Ter informatie.
Mijn Envoy-S Metered zit sinds een paar weken op D8.3.5289 (d3c300).
De update heeft bij mij geruisloos plaatsgevonden.
De native en handmatige ondersteuning met Domoticz werkt op dit moment net zo goed als met de oude versie van de Envoy zonder dat ik iets heb moeten aanpassen.
Ook handmatige http requests werken zoals voorheen.
Maw, de autorisatie issues spelen bij mij niet.
Hierdoor denk ik dat de autorisatie issues eerder met de HA integratie te maken heeft dan met autorisatie issues op de nieuwe versie van de Envoy.
Als ik onverhoopt iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag.
Ben benieuwd wanneer die word geüpdatet dan.
Hier nu ook beta7 draaien. Alles werkt nog/weer.vinniefireman schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:23:
@Pazo Ja klopt. Het was even puzzelen omdat mijn eigen Envoy nog niet de nieuwste firmware heeft (en ook nog niet geupdate kan worden).
Als de beta7 voor iedereen lijkt te werken dan moet dat de nieuwe release worden.
Ik heb inmiddels besloten om de Shelly Plus Uni te gaan proberen. Die is een stuk goedkoper dan de Fibaro Smart Implant. Dit weekend kom ik hier waarschijnlijk niet aan toe, maar zal zodra ik ermee verder ben mijn ervaringen hier delen.fmb schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:40:
...
Als dit bij niemand anders werkt dan zal ik moet gaan kijken naar het gebruiken van de inputs van het IQ relais. Ik weet nog niet zeker of dat dan wel werkt en ik zal dan een Fibaro Smart Implant moeten kopen. Ik gebruik al 2 Smart Implants voor andere integraties, vandaar dat ik voor Fibaro kies en niet Shelly.
Het was me even onduidelijk of de aansturing dan aangesloten moet worden op de Enphase Envoy-S Gateway of op de Enphase IQ Relay. Maar daar ben ik inmiddels achter, dit moet op de Gateway. Het betreffende groene stekkerblok met de aansluitingen zit er ook op. Dit moet blijkbaar bij de installatie los vanuit de verpakking geplaatst worden en dat is bij mij gelukkig netjes door de installateur gedaan. Ik kan er dus mee aan de slag
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Elders zie ik het ook:
Maar ik ben inmiddels al een halfuur verder en ik zie gewoon dat mijn zonnepanelen nog steeds energie opwekken.
Maar wat me ook opvalt is dat zo'n beetje alle knoppen grayed out zijn, dus ik vraag me haast af of mijn installateursaccount wel alle rechten heeft:
/f/image/EmIBLWSx5mu35VUVHyUoLvU3.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik zie dat ik behalve mijn installateursaccount toevoegen, ook nog kon aangeven wie de Onderhoudsmonteur systeem is. Na dat ik dit had veranderd naar mijn eigen account werden alle knoppen wel beschikbaar. Het veranderd helaas niets aan de situatie, ik kan disablen wat ik wil, ik blijf terugleveren.
[ Voor 9% gewijzigd door Slinkos op 02-05-2026 11:25 ]
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Dit had ik ook. Uitschakelen viaSlinkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:19:
Het wordt steeds gekker. Als ik dus via vincent zijn HA intergratie de productie toggle uit zet, zie ik dit wel terug komen in Enlighten Manager:
[Afbeelding]
Elders zie ik het ook:
[Afbeelding]
Maar ik ben inmiddels al een halfuur verder en ik zie gewoon dat mijn zonnepanelen nog steeds energie opwekken.
Maar wat me ook opvalt is dat zo'n beetje alle knoppen grayed out zijn, dus ik vraag me haast af of mijn installateursaccount wel alle rechten heeft:
[Afbeelding]
Edit: Ik zie dat ik behalve mijn installateursaccount toevoegen, ook nog kon aangeven wie de Onderhoudsmonteur systeem is. Na dat ik dit had veranderd naar mijn eigen account werden alle knoppen wel beschikbaar. Het veranderd helaas niets aan de situatie, ik kan disablen wat ik wil, ik blijf terugleveren.
De integratie duurde 25 minuten voordat de micro’s reageerden, inschakelen heeft wel meer 40 minuten geduurd. Via webinterface van de Enlighten in/uit schakelen deed het gisteren niet goed alsof er queue problemen waren in hun cloud
/dev/null
Hmm ja gaat niet helemaal lekker. Ineens stond alles gewoon weer aan. Ik heb nogmaals op disabled geklikt en het lijkt er nu op dat 8 v/d 12 micro's inderdaad uit zijn gegaan nu. Maar dat heeft inderdaad best even geduurd en de andere 4 gaan nog vrolijk door.I_stealth_I schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:34:
[...]
Dit had ik ook. Uitschakelen via
De integratie duurde 25 minuten voordat de micro’s reageerden, inschakelen heeft wel meer 40 minuten geduurd. Via webinterface van de Enlighten in/uit schakelen deed het gisteren niet goed alsof er queue problemen waren in hun cloud
Ook bij aanzetten duurt dit geen 10seconden.
Edit: Na een halfuur waren dus 4 van de panelen nog steeds aan het produceren en had ik de boel weer aangezet. Een halfuur daarna, (dus een uur na het uitzetten) gingen die 4 alsnog uit, en nog een half uur later gingen ze dan weer aan. Geen betrouwbaar systeem dus wanneer je op de kwartierprijs wilt schakelen. Dus toch maar naar een alternatief zoeken.
[ Voor 72% gewijzigd door Slinkos op 02-05-2026 14:13 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Ik heb een standard inderdaad. Dus ik snap dat hij niet kan moduleren bijv. maar had wel verwacht dat hij wat vlotter reageert op uitzetten.Pazo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:35:
@Slinkos @I_stealth_I hebben jullie wel een Metered? Of een standaard? En ingesteld dat ie moet lezen vanuit de micro's of vanuit de meter? Ik denk dat daar misschien verschil kan zitten. Ik heb dus een metered met CT spoelen, en de productie wordt gelezen op de micro's. Bij mij reageert het systeem ook binnen 30 seconden met uit en aan zetten.
Het vervangen voor een metered ga ik niet terugverdienen ben ik bang.
Dat is normaal bij Enhpase.Slinkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:06:
Lucky you. Na een halfuur is het bij mij nog steeds niet voor elkaar.
Edit: Na een halfuur waren dus 4 van de panelen nog steeds aan het produceren en had ik de boel weer aangezet. Een halfuur daarna, (dus een uur na het uitzetten) gingen die 4 alsnog uit, en nog een half uur later gingen ze dan weer aan. Geen betrouwbaar systeem dus wanneer je op de kwartierprijs wilt schakelen. Dus toch maar naar een alternatief zoeken.
Gisteren om 11.45 uur de boel via API uitgezet en zo rond 12.45-13.00 uur stond de boel pas uit:
:strip_exif()/f/image/Q3wREqSktUAajj7hAIRp91xh.png?f=user_large)
Het opstarten duurde zo'n 20-25 minuten:
Ligt eraan wat je normaal noemt. Het ligt dus aan je configuratie. Als je een metered met CT spoelen hebt werkt binnen ca 20 seconden. Heb het al eens eerder gepost:joep03nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Dat is normaal bij Enhpase.
Gisteren om 11.45 uur de boel via API uitgezet en zo rond 12.45-13.00 uur stond de boel pas uit:
[Afbeelding]
Het opstarten duurde zo'n 20-25 minuten:
[Afbeelding]
:gifsicle():strip_exif()/f/image/IhEIO8YGJuxq3uYLLOcYn4w4.gif?f=user_large)
Hier zie het opstarten. Nadat het schuifje van de productie aan de linkerkant om gaat, zie je dat het ca 20 seconden duurt voordat mijn micro's weer beginnen te produceren.
En vergelijkbaar met stoppen, dat gaat binnen enkele seconden:
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 02-05-2026 19:19 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
/dev/null
Als je al een Enphase gateway hebt dan kun je er volgens mij redelijk eenvoudig meetspoelen aan toe voegen. Die zijn iets van 25 / 30 euro per stuk en bij een 3 fase systeem heb je er 6 nodig. Kost inderdaad wat en geeft een hoop extra gepuzzel misschien met aansluiten van de spoelen.I_stealth_I schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:02:
Het lijkt me een vrij kostbare exercitie om te switchen naar een Metered exemplaar. Installatie is ook complex met al die spoelen en bedrading. Had liever een P1 kabel van slimme meter naar de usb van de envoy standaard bijv 😄
Ik heb zelf al meetspoelen (shelly 3em) dus ga niet nog extra toevoegen voor Enphase. Komende week ga ik proberen de inputs van de Enphase Gateway aan te sturen met een relais (potentiaal vrij open/dicht contact). Die kan ik vanuit domotica (Homey) redelijk eenvoudig aansturen en kost een stuk minder (onder de 50 euro)
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
€ 586,90 onder coulance bij ZPN duurzaamI_stealth_I schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:02:
Het lijkt me een vrij kostbare exercitie om te switchen naar een Metered exemplaar. Installatie is ook complex met al die spoelen en bedrading. Had liever een P1 kabel van slimme meter naar de usb van de envoy standaard bijv 😄
[ Voor 6% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 03-05-2026 12:03 ]
Je kunt geen CT spoelen aan een standard gateway hangen om daar een metered van te maken. Dat werkt niet. Ik de TS van Het Enphase Topic staat een afbeelding met het verschil van binnen.fmb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Als je al een Enphase gateway hebt dan kun je er volgens mij redelijk eenvoudig meetspoelen aan toe voegen. Die zijn iets van 25 / 30 euro per stuk en bij een 3 fase systeem heb je er 6 nodig. Kost inderdaad wat en geeft een hoop extra gepuzzel misschien met aansluiten van de spoelen.
Pejdref schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:20:
@fmb Om meetspoelen aan te sluiten heb je een metered gateway voor nodig, aansturen met een relais kan zover ik weet ook alleen op de metered gateway.
Ja natuurlijk. Goede toevoeging(en). Het moet wel een metered versie zijn. Ik zie in mijn systeemoverzicht ook staan dat het een metered versie is. Dus dat zal in mijn geval goed zijn. Ben nu niet thuis maar zal het controleren zodra ik thuis ben.Pazo schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Je kunt geen CT spoelen aan een standard gateway hangen om daar een metered van te maken. Dat werkt niet. Ik de TS van Het Enphase Topic staat een afbeelding met het verschil van binnen.
Update een paar uur later (21:30): ik heb inderdaad de metered. Die is toen zonder meetspoelen geinstalleerd. Ik hoop wel dat ik het besturen met de inputs wel gewoon kan doen als de metered zonder spoelen is aangesloten. Hoewel die misschien wel de productie meting nodig heeft. Ik komer vanzelf achter ergens komende week.
[ Voor 20% gewijzigd door fmb op 03-05-2026 21:33 ]
Hey @Pazo wat heb je bij 2 precies gedaan? Ik ervaar hetzelfdePazo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:04:
OK, dan moet ik eens op onderzoek uit.
[Afbeelding]
Het herladen van de integratie / HA opnieuw starten geeft geen oplossing.
Zou de integratie kunnen verwijderen, al ben ik er een klein beetje huiverig voor omdat er heel veel aan vast hangt. Maar goed, ik heb de namen niet verandert dus als ik het opnieuw installeer zou alles gelijk weer moeten werken. En ik zal wel even een backup maken. Toch maar even proberen.
EDIT: Ik zie ook dat ik nu bij alle micro's ook allerlei sensoren mis / niet meer beschikbaar zijn.
Toch maar eens verwijderen.
EDIT 2:
Verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en alles lijkt weer te werken
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
Ik heb een paar uur zitten klooien om e.e.a. in te stellen.mmichael1991 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:04:
@Slinkos ik heb ook gewoon de standard en bij mij reageert het wel direct (max 30 sec.) als ik de production switch omgooi met de intergratie van @vinniefireman. Waar het precies aan ligt geen idee, maar het kan dus wel 😅
Enphase account naar installersaccount omgezet, en vinnie's intregration toegevoegd.
Waar precies vind ik nu die production switch ??
Ik weet niet wat voor probleem nu ervaart, want er is sinds kort een inlog probleem met de integratie van Vincent Wolsink, welke in beta 7 is opgelost.ThaDude schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Hey @Pazo wat heb je bij 2 precies gedaan? Ik ervaar hetzelfdeWat heb je verwijderd de gehele HACS integratie van Envoy of de Envoys in de integratie?
In HACS de Envoy integratie via het hamburger menu voor 'opnieuw downloaden' klikken, en dan evt een andere versie.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
Na het downloaden HA opnieuw starten, en vervolgens onder Apparaten en Diensten de integratie via de button Toevoegen rechts onderin geïnstalleerd en geconfigureerd. Toen werkte alles weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 04-05-2026 17:06 ]
Hoe die je dat, je account omzetten naar installer? Ik heb een installer account aangemaakt, maar daar krijg ik mijn systeem niet in.Speedy_Gonzalez schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb een paar uur zitten klooien om e.e.a. in te stellen.
Enphase account naar installersaccount omgezet, en vinnie's intregration toegevoegd.
Waar precies vind ik nu die production switch ??
Via de enlighten website heb ik een installateurs account aangemaakt.jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Hoe die je dat, je account omzetten naar installer? Ik heb een installer account aangemaakt, maar daar krijg ik mijn systeem niet in.
In mijn home user enlighten app heb ik mijn nieuwe installateurs account gekoppeld aan mijn systeem
Tijdens mijn vakantie, toevallig vanaf 1 Mei precies, werkt het uitlezen van de Envoy (metered) vanuit Domoticz niet meer.
De foutmelding in Domoticz:
"Error: Enphase Envoy: Error getting http data! (info)"
De envoy is bedraad aangesloten en heeft een vast ip-adres.
Als ik lokaal de webpagina probeer te bereiken lukt dat ook niet.
Ik heb het lokale ip-adres geprobeerd als envoy.local, beide geven geen pagina weer.
Ik heb de envoy al eens spanningsloos gemaakt en opnieuw op laten starten.
Via Enlighten kan ik zien dat de productie gewoon werkt en er met m'n envoy en gateway niks mis is.
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Burning_Tyre op 05-05-2026 15:23 ]
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Jawel.Burning_Tyre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
Tijdens mijn vakantie, toevallig vanaf 1 Mei precies, werkt het uitlezen van de Envoy (metered) vanuit Domoticz niet meer.
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
Je hebt nieuwe software op de gateway gekregen.
Er is iets veranderd met het authorisatietoken in deze versie.
Je zult dus een nieuw token moeten maken/ophalen.
Er is niets aan de token veranderd.gAzu schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:56:
[...]
Jawel.
Je hebt nieuwe software op de gateway gekregen.
Er is iets veranderd met het authorisatietoken in deze versie.
Je zult dus een nieuw token moeten maken/ophalen.
Althans, ik heb dezelfde versie, gebruik al maanden dezelfde token en heb niets hoeven wijzigen.
Het enige wat ik de afgelopen dagen in dit draadje heb gelezen dat er iets aan HA en de plug-in is gewijzigd.
Ik heb overigens geen HA.
Weer een update: ik ben weer wat testen en zoeken op internet verder.fmb schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb inmiddels besloten om de Shelly Plus Uni te gaan proberen. Die is een stuk goedkoper dan de Fibaro Smart Implant. Dit weekend kom ik hier waarschijnlijk niet aan toe, maar zal zodra ik ermee verder ben mijn ervaringen hier delen.
Het was me even onduidelijk of de aansturing dan aangesloten moet worden op de Enphase Envoy-S Gateway of op de Enphase IQ Relay. Maar daar ben ik inmiddels achter, dit moet op de Gateway. Het betreffende groene stekkerblok met de aansluitingen zit er ook op. Dit moet blijkbaar bij de installatie los vanuit de verpakking geplaatst worden en dat is bij mij gelukkig netjes door de installateur gedaan. Ik kan er dus mee aan de slag
Aansluiten van de input signalen op de IQ Gateway:
Dit is een handig forum om te lezen: https://support.enphase.com/s/question/0D53m00009LsV77CAF/is-it-possible-to-temporary-stop-returning-power-to-the-grid
Hoe de input signals moeten worden aangesloten en wat je met weerstand die aanwezig is in de DRM (Distributor Network Operator) poort van de IQ Gateway moet doen is echter niet duidelijk:
- Uit dit document lijk je te kunnen concluderen dat de weerstand moet blijven zitten zoals die zat en input signal 1 moet worden aangesloten op de COM (common = nul/ground ?): https://enphase.com/media/12537
- . Hier lijkt echter alsof de weerstand verwijderd moet worden: https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002a2N7IAI met hier wat aansluitschema's voor https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002aLeJIAU
- Deze Enphase S manual geeft op blz. 17 juist aan de weerstand iets verplaatst moet worden (van 7 - 9 naar 8 - 10) om de input signalen te kunnen gebruiken.
Mocht iemand hier weten wat een werkende manier van aansluiten is, dan zou dat heel welkom zijn
Welke enphase Envoy / IQ Gateway ondersteunt dit en zijn er meetspoelen nodig voor?
In een nu 3 maanden oude reactie in dit topic staat en bericht van Evert Kuiken Solar and Electro Expert NL (ik kan helaas niet direct linken naar die post):
Dit is tot nu toe de enige post die ik kan vinden die bevestigt dat het wel noodzakelijk is om de meetspoelen toe te voegen. Die meetspoelen heb ik nog niet voor de Envoy, wel voor 2 Shelly 3EMs die juist alle metingen doen maar daar heb ik hier niks aan. Het zou financieel (en ruimtetechnisch) toch fijn zijn als het ook zonder die meetspoelen aan de IQ Gateway werkt. Ik zoek nog even verder - mocht ik nog wat anders vinden dan zal ik dat hier toevoegen.Answer from Enphase support:
"For DRM control to function correctly, the system must have:
- Production CTs (Current Transformers)
- Consumption CTs
In addition, DRM control requires an IQ Gateway Metered running on software version 5.0.62 / 7.2.20 or higher.
These CTs are necessary for the gateway to measure energy flows correctly and execute the appropriate DRM curtailment commands.
Without correctly installed and calibrated production and consumption CTs, the microinverters will not respond to DRM signals.
Though I disagree about the necessity of CT's, it is what it is. I tested it and indeed: it does work on a (Dutch) Metered gateway with firmware 8.3.5167 and does not on a Standard with the same software version.
Update toegevoegd om 22:35:
Ik vind nog een tweede die bevestigt dat er meetspoelen nodig zijn:
En in een andere post kwam ik nog deze twee youtube videos tegen die ook meteen laten zien hoe de bedrading aangesloten moet worden:Sourabh Kumar (Enphase Employee) - a year ago in dit topic (zelfde als hierboven)
Dynamic Tariff feature is available in the Netherlands and Belgium! This innovative feature automatically adjusts PV production based on utility rates, helping you optimize energy usage and save on costs.
If you have a dynamic tariff contract with your electricity utility, Gateway metered, and CTs installed and working correctly, you can enable this feature for your system. Simply contact Enphase Support:
Netherlands: +31 852 082 305
Belgium: +32 7 848 2728
- Overbruggen van de weerstand: YouTube: Enphase DRM0 shutdown
- Gebruiken input 1: YouTube: Setting an Enphase Zero Export Limit
Tot slot, nog een ander mooi document gevonden: https://enphase.com/en-gb/media/22974. Daarin staat het aansluitschema voor een shelly, en dat lijkt heel erg op wat ik wil maken.
Nog een laatste toevoeging dan:
1. Met het overbruggen van de weerstand is het zo te zien alleen mogelijk om de productie volledig te stoppen, niet om deze te beperken. Op het Enphase forum noemen ze dit DRM.
2. Door de inputs 1tm4 te gebruiken kun je wel de productie beperken om wel op te wekken voor alleen eigen gebruik (dus geen export, NOM, power export limiting (PEL) op het Enphase Forum)
Op zich is 1 voor mij genoeg, daar moet ik mee verder als de zon weer schijnt (en ik thuis ben)
Wat ik in dit Tweakers forum ook al wel tegen was gekomen lees ik nu op het Enphase Forum:
Met een firmware update is de DRM functie voor de standard Envoy (not metered) waarschijnlijk uitgeschakeld. Dus dit werkt alleen nog voor de metered met aangesloten meetspoelen. Nog een bevestiging dat die meerspoelen nodig gaan zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door fmb op 05-05-2026 23:10 ]
Enige dat ik mij kan bedenken, is dat er toch iets van een conflict / wijziging is geweest mbt vaste ip adres van de IQ gateway / DHCP server van je router? Komt de IQ gateway nog voor in de IP-tabel in je router of als je iets van een netwerk search doet en komt dat overeen met wat je in je browser als IP-adres invoert?Burning_Tyre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
Ik heb het lokale ip-adres geprobeerd als envoy.local, beide geven geen pagina weer.
Als het IP adres correct iets, welke melding geeft de browser dan? Dan de pagina niet gevonden kan worden?
De change van http naar https was al eerder.Burning_Tyre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
Ik was op vakantie.
De foutmelding in Domoticz:
"Error: Enphase Envoy: Error getting http data! (info)"
Ik heb de envoy al eens spanningsloos gemaakt en opnieuw op laten starten.
Via Enlighten kan ik zien dat de productie gewoon werkt en er met m'n envoy en gateway niks mis is.
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
Domoticz upgraden?
Vanmorgen werkte de HA integratie niet.
Kreeg de melding:
Failed setup, will retry: Could not fetch access token from envoy; HTTP 401: <html> <head><title>401 Authorization Required</title></head> <body> <center><h1>401 Authorization Required</h1></center> <hr><center>Redirecting to <a id='link' href=''></a></center> <script> const redirect_url = window.location.protocol + '//' + window.location.host + '/login.html'; function redirect() { window.location.href = redirect_url; } window.onload = function() { const link = document.getElementById('link'); link.href = redirect_url; link.text = redirect_url; setTimeout(redirect, 500); } </script> </body> </html>
De beta nu installeren?
Ben ik alle bestaande objecten kwijt dan ook?
Ja, ik heb dit ook wel eens. Via de ontwikkelaarshulpmiddelen corrigeer ik dan de statistieken zodat het weer klopt. Heel irritant en geen idee waarom dat af en toe in eens voor komt.EduardBerwers schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:59:
Goedemorgen,
ZIjn er meer mensen die in HA ineens een paar 100 kWh zijn kwijtgeraakt op de lifetime sensor? Zie bijgvoegde afbeeldingen. Als ik inlog bij Enlighten zie ik dat daar de lifetime op 10 MWh staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Precies hetzelfde als ik ook had.SpikeHome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:45:
Vannacht bij mij de envoy ook geupdate.
Vanmorgen werkte de HA integratie niet.
Kreeg de melding:
Failed setup, will retry: Could not fetch access token from envoy; HTTP 401: <html> <head><title>401 Authorization Required</title></head> <body> <center><h1>401 Authorization Required</h1></center> <hr><center>Redirecting to <a id='link' href=''></a></center> <script> const redirect_url = window.location.protocol + '//' + window.location.host + '/login.html'; function redirect() { window.location.href = redirect_url; } window.onload = function() { const link = document.getElementById('link'); link.href = redirect_url; link.text = redirect_url; setTimeout(redirect, 500); } </script> </body> </html>
De beta nu installeren?
Ben ik alle bestaande objecten kwijt dan ook?
Beta 7 installeren. via HACS (intergratie opnieuw downloaden, beta 7 aanklikken, daarna HA herstarten, dan via Apparaten en Diensten via rechtsonderin knop Toevoegen de integratie weer configureren met IP, gateway nummer en inloggegevens). Alles werkt daarna gewoon weer, data blijft behouden.
Ik zie dat in de json data terug, ja. zie:EduardBerwers schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:59:
Goedemorgen,
ZIjn er meer mensen die in HA ineens een paar 100 kWh zijn kwijtgeraakt op de lifetime sensor?
knotwilg in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Omtrent die DRM. Ik heb daar wat rare ervaringen mee. Ik heb even gedaan wat ze in dat filmpje doen. Weerstand kortsluiten. Je hoort dan meteen een relais schakelen en je zonnepanelen zijn uit. Echter, als je de zaak weer aan wilt zetten door de kortsluitdraad los te halen gaan ze dus mooi niet meer aan. Uiteindelijk moet je de zekeringsautomaat eruit doen en 15 minuten wachten om weer in te schakelen. Volgens mij staan alle microinverters in storing en komen ze er pas uit als je langdurig de stroom er af haalt. Niet echt lekker dit.fmb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:10:
[...]
Weer een update: ik ben weer wat testen en zoeken op internet verder.
Aansluiten van de input signalen op de IQ Gateway:
Dit is een handig forum om te lezen: https://support.enphase.com/s/question/0D53m00009LsV77CAF/is-it-possible-to-temporary-stop-returning-power-to-the-grid
Hoe de input signals moeten worden aangesloten en wat je met weerstand die aanwezig is in de DRM (Distributor Network Operator) poort van de IQ Gateway moet doen is echter niet duidelijk:Lekker duidelijk allemaal dus
- Uit dit document lijk je te kunnen concluderen dat de weerstand moet blijven zitten zoals die zat en input signal 1 moet worden aangesloten op de COM (common = nul/ground ?): https://enphase.com/media/12537
- . Hier lijkt echter alsof de weerstand verwijderd moet worden: https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002a2N7IAI met hier wat aansluitschema's voor https://support.enphase.com/s/contentdocument/069Ps000002aLeJIAU
- Deze Enphase S manual geeft op blz. 17 juist aan de weerstand iets verplaatst moet worden (van 7 - 9 naar 8 - 10) om de input signalen te kunnen gebruiken.
Mocht iemand hier weten wat een werkende manier van aansluiten is, dan zou dat heel welkom zijn![]()
Welke enphase Envoy / IQ Gateway ondersteunt dit en zijn er meetspoelen nodig voor?
In een nu 3 maanden oude reactie in dit topic staat en bericht van Evert Kuiken Solar and Electro Expert NL (ik kan helaas niet direct linken naar die post):
[...]
Dit is tot nu toe de enige post die ik kan vinden die bevestigt dat het wel noodzakelijk is om de meetspoelen toe te voegen. Die meetspoelen heb ik nog niet voor de Envoy, wel voor 2 Shelly 3EMs die juist alle metingen doen maar daar heb ik hier niks aan. Het zou financieel (en ruimtetechnisch) toch fijn zijn als het ook zonder die meetspoelen aan de IQ Gateway werkt. Ik zoek nog even verder - mocht ik nog wat anders vinden dan zal ik dat hier toevoegen.
Update toegevoegd om 22:35:
Ik vind nog een tweede die bevestigt dat er meetspoelen nodig zijn:
[...]
En in een andere post kwam ik nog deze twee youtube videos tegen die ook meteen laten zien hoe de bedrading aangesloten moet worden:Beide hebben ook meetspoelen aangesloten, die lijken dus ook hier nodig te zijn.
- Overbruggen van de weerstand: YouTube: Enphase DRM0 shutdown
- Gebruiken input 1: YouTube: Setting an Enphase Zero Export Limit
Tot slot, nog een ander mooi document gevonden: https://enphase.com/en-gb/media/22974. Daarin staat het aansluitschema voor een shelly, en dat lijkt heel erg op wat ik wil maken.
1. Met het overbruggen van de weerstand is het zo te zien alleen mogelijk om de productie volledig te stoppen, niet om deze te beperken. Op het Enphase forum noemen ze dit DRM.
2. Door de inputs 1tm4 te gebruiken kun je wel de productie beperken om wel op te wekken voor alleen eigen gebruik (dus geen export, NOM, power export limiting (PEL) op het Enphase Forum)
Op zich is 1 voor mij genoeg, daar moet ik mee verder als de zon weer schijnt (en ik thuis ben)
Wat ik in dit Tweakers forum ook al wel tegen was gekomen lees ik nu op het Enphase Forum:
Met een firmware update is de DRM functie voor de standard Envoy (not metered) waarschijnlijk uitgeschakeld. Dus dit werkt alleen nog voor de metered met aangesloten meetspoelen. Nog een bevestiging dat die meerspoelen nodig gaan zijn.
Normale envoy (not metered) versie: D8.2.4264
Omdat ik een relais hoor schakelen wordt mogelijk de stroomverbinding naar de microinverters volledig uitgeschakeld. Ik weet niet of dat goed is voor die dingen. Als er mintstens 15 minute de stroom van de microinverters af moet zijn om ze daarna weer in te kunnen schakelen kan dit het probleem hierboven veroorzaken. Ik had de DRM maar 30 seconden ofzo kortgesloten.
Ben benieuwd of andere al meer ervaring hebben met de DRM.
Edit 1:
15 minuten stroom eraf was niet genoeg. De helft van de panelen deed het maar. Ik ben nu de zaak een uur spanningsloos aan het maken. Ik hoop dat de panelen het dan weer gaan doen. Ik heb geen goede ervaring met die DRM poort. Ik ben er klaar mee.
Edit 2:
1 uur van de stroom af hielp ook niet. Nog steeds werkt de helft van de panelen maar. Ik hoop dat ze het morgen weer gaan doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Frankyie op 06-05-2026 13:54 ]
Tnx dat werkte super.Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Precies hetzelfde als ik ook had.
Beta 7 installeren. via HACS (intergratie opnieuw downloaden, beta 7 aanklikken, daarna HA herstarten, dan via Apparaten en Diensten via rechtsonderin knop Toevoegen de integratie weer configureren met IP, gateway nummer en inloggegevens). Alles werkt daarna gewoon weer, data blijft behouden.
Heb zelfs na de installatie van de nieuwe Beta en herstart niet meer mijn gegevens hoeven invoeren.
Alles stond gelijk weer actief.
Edit: toch gevonden waar je bedoelde, maar het werkt nu dus al
Kon 123 niet de opnieuw aanmeld optie vinden en dacht kijk eerst even of ik weer de panelen opbrengst zag en dat was zo incl. accu's e.d.
[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 06-05-2026 11:39 ]
Denk dat het meeste hier wel staat : IQ Gatewayknotwilg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:38:
Kan iemand mij kort en bondig uitleggen wat die spoelen meten en waar ze dat meten?
Je zet je dus (bij 3 fasen) 3x om de productie kant en 3x om de consumptiekant.
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 06-05-2026 11:43 ]
Dus Enphase gebruikt de data van de IQ's zelf niet (lokaal)?Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:40:
[...]3x om de productie kant[...]
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd, en helaas met hetzelfde resultaat. Mijn instalateur heeft toen de micro omvormers weer geactiveerd, nadat de magische Enphase nacht het ook niet opgelost had.Frankyie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Edit: 15 minuten stroom eraf was niet genoeg. De helft van de panelen deed het maar. Ik ben nu de zaak een uur spanningsloos aan het maken. Ik hoop dat de panelen het dan weer gaan doen. Ik heb geen goede ervaring met die DRM poort. Ik ben er klaar mee.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Hier werkt het prima.Frankyie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Omtrent die DRM. Ik heb daar wat rare ervaringen mee. Ik heb even gedaan wat ze in dat filmpje doen. Weerstand kortsluiten. Je hoort dan meteen een relais schakelen en je zonnepanelen zijn uit. Echter, als je de zaak weer aan wilt zetten door de kortsluitdraad los te halen gaan ze dus mooi niet meer aan. Uiteindelijk moet je de zekeringsautomaat eruit doen en 15 minuten wachten om weer in te schakelen. Volgens mij staan alle microinverters in storing en komen ze er pas uit als je langdurig de stroom er af haalt. Niet echt lekker dit.
Omdat ik een relais hoor schakelen wordt mogelijk de stroomverbinding naar de microinverters volledig uitgeschakeld. Ik weet niet of dat goed is voor die dingen. Als er mintstens 15 minute de stroom van de microinverters af moet zijn om ze daarna weer in te kunnen schakelen kan dit het probleem hierboven veroorzaken. Ik had de DRM maar 30 seconden ofzo kortgesloten.
Edit 1:
15 minuten stroom eraf was niet genoeg. De helft van de panelen deed het maar. Ik ben nu de zaak een uur spanningsloos aan het maken. Ik hoop dat de panelen het dan weer gaan doen. Ik heb geen goede ervaring met die DRM poort. Ik ben er klaar mee.
Edit 2:
1 uur van de stroom af hielp ook niet. Nog steeds werkt de helft van de panelen maar. Ik hoop dat ze het morgen weer gaan doen.
1) GRID Profile in de APP zet je op AI optimalisatie, anders werkt de Productie Export Limitation functie niet. Met de gebruikers-account kan dat. Belangrijke wijziging, anders worden alle commando's voor dynamische beperkingen genegeerd.
2) Droog (dus zonder spanning) Contact Relais aansluiten op DRM poort 1/5 en eventueel de volgende 3 schroefjes extra relais 2 3 en nr 4. De andere draad van alle droog contact relais tezamen moet naar de COM poort , die schroef zit precies tussen het weerstandje op de onderste rij.
3) Installer Account aanmaken. PEL configuratie instellen e.g. 1/5 hoog een productie van 0% e.g. 2/6 hoog een productie van max 25%. Slewrate instellen staat standaard op stapjes van 85W/sec, advies is laten staan. Maar betekent dus hoe snel van 100% je naar 0% gaat (niet in 1 klap).
4) Relais gaan schakelen en klaar
Tip) Shelly 1 mini gen3 en gen4 hebben een droog-contact relais naast hun eigen fase en nuldraad.
Note: ik heb overigens hier de volledige metered versie met 6 CT klemmen.
Ze meten de stroomsterkte en mbv de spanning het actuele vermogen. Dat opgeteld over de tijd levert energie...knotwilg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:38:
Kan iemand mij kort en bondig uitleggen wat die spoelen meten en waar ze dat meten?
Dank je.Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:48:
[...]
Ze meten de stroomsterkte en mbv de spanning het actuele vermogen. Dat opgeteld over de tijd levert energie...
Ik heb 1,5 uur geleden een brug over de weerstand gezet, maar er gebeurt bij mij helemaal niks.Frankyie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Omtrent die DRM. Ik heb daar wat rare ervaringen mee. Ik heb even gedaan wat ze in dat filmpje doen. Weerstand kortsluiten. Je hoort dan meteen een relais schakelen en je zonnepanelen zijn uit.
[...]
[...]
Ik heb de Enphase Envoy-S Gateway (model Envoy-S-Metered-EU) met Softwareversie 8.3.5289
[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 06-05-2026 20:14 ]
Ja en nee.knotwilg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Dus Enphase gebruikt de data van de IQ's zelf niet (lokaal)?
Ja: Enphase meet de productie ook vanuit de micro inverters.
Maar nee: Enphase kan de productie niet (meer) reguleren op basis van deze metingen. Hier zijn sinds een recente firmware update altijd de meetspoelen voor nodig helaas.
Volgens mij is dit waar het om gaat: je hebt de CT klemmen / meetspoelen nodig.hjw-001 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Note: ik heb overigens hier de volledige metered versie met 6 CT klemmen.
Ik heb nog 2 uurtjes kunnen kijken wat er gebeurt als de weerstand overbrugt is. Dat doet bij mij dus helemaal niks.fmb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:10:
[...]
[...]
Next step: ik heb eigenlijk geen zin om 6 meetspoelen te gaan aansluiten, ik ga beginnen met 3. Dan kan ik eerst uitproberen of de bovengenoemde optie 1 en 2 misschien wel werken met alleen de 3 productie CT klemmen. Hopelijk werkt de aansturing van de productiebeperking ook zonder de andere 3 CT klemmen (voor de netaansluiting). Zou technisch natuurlijk gewoon moeten kunnen, maar geen idee hoe Enphase dit heeft geprogrammeerd.
Dus: eerst maar eens 3 CT klemmen gaan bestellen.
De Shelly Plus Uni heb ik inmiddels binnen en die werkt al. Nu de Enphase IQ Gateway (Envoy S) nog...
Dank je. Die had ik inderdaad al gevonden. Was zelfs al aan het begin van mijn zoektocht.brommetje schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:46:
@fmb een goed artikel https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/ hier in wordt de DRM0 shutdown uitgelegd.
De optie "De teruglevering stoppen via DRM0-contacten op de Envoy-S (metered) / IQ Gateway" die daar staat benoemde ik in mijn laatste bericht waar jij nu op reageert ook. Bij De Groene Nerds staat ook benoemd met wat voorbehoud: "Het lijkt erop dat de softwareversie van je Envoy niet nieuwer mag zijn dan 8.3.xxxx. Het lijkt er dan namelijk op dat Enphase de aansturing via de DRM-poort onmogelijk heeft gemaakt."
Vandaar dat ik al vermoedde dat dit aan de firmware ligt.
De optie "De teruglevering slim beperken met Enlighten Manager en digitale inputs (relais)" staat ook benoemd in in mijn laatste bericht. Daar staat bij De Groene Nerds echter geen opmerking over de firmware, dus dat bracht me aan het twijfelen. En er staat ook niet dat je wel de CT klemmen nodig hebt. Tot slot staan juist bij dit deel in het artikel heel veel details niet die je wel nodig hebt. Bijv. geen aansluitschema.
Ah, duidelijk. Dat is dus een waardeloze manier.LT1970 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:06:
[...]
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd, en helaas met hetzelfde resultaat. Mijn instalateur heeft toen de micro omvormers weer geactiveerd, nadat de magische Enphase nacht het ook niet opgelost had.
Nog bedankt voor de indirecte tip. Na jouw bericht ben ik toch eens diep gaan zoeken in mijn installateursaccount om een manier te vinden om de microinverters weer werkend te krijgen. Uiteindelijk vond ik een plek waar je kon aanvragen de microinverter te rebooten. Dat deed natuurlijk niet direct iets, maar na een uur ofzo zag ik ineens dat ze het weer deden. Vanochtend doen ze het allemaal nog steeds. Jeey!
Ik hoefde niets opnieuw in te stellen. Simpelweg Beta 7 gedownload via HACS. HA opnieuw opgestart en de integratie werkte direct weer.Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Precies hetzelfde als ik ook had.
0.8.4 even vermijden dus.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik had vanochtend hetzelfde. Firmware update van 8.3.5167 naar 8.3.5169 en 0.8.3 deed het niet meer.Rivanov schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:37:
[...]
Ik hoefde niets opnieuw in te stellen. Simpelweg Beta 7 gedownload via HACS. HA opnieuw opgestart en de integratie werkte direct weer.
0.8.4 even vermijden dus.
Ik heb toen 0.8.4 gedownload en die doet het prima.
Oké. Dacht dat 0.8.4 juist de boosdoener was.Robbertvw1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Ik had vanochtend hetzelfde. Firmware update van 8.3.5167 naar 8.3.5169 en 0.8.3 deed het niet meer.
Ik heb toen 0.8.4 gedownload en die doet het prima.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Daarover:Pazo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:36:
Volgens mij ging het bij 0.8.3 verkeerd met de autorisatie, en toen is 0.8.4 beta 1 t/m 7 geweest, waarvan 7 werkt(e). En gisteren is de release van 0.8.4 gekomen (voortgekomen uit beta 7 dus).
0.8.4
Enphase is rolling out a firmware update to Envoys (IQ Gateways) which changes the local login method. As a result this integration could no longer login to the Envoy. This update should fix this, by using a different method of retrieving an access token.
If you still encounter authorization/login errors. Please remove the integration and install it from scratch (you will not lose sensor history, unless you manually renamed sensors, then renaming them again will bring your history back).
If you cannot find, for example, the production switch please check the token type sensor under diagnostics. This should indicate installer for all functionality to be available.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Weten jullie of het via HA mogelijk is om de 0 export functie van de gateway metered aan/uit te zetten?
Zit vooruit te denken hoe ik een toekomstig EMS met HA kan opbouwen en de rol van de metered, ipv alle controle aan enphase te geven, maar ook dus een laadpaal en batterij van ze te moeten nemen.
Dus concreet: kan HA een keer per dag de 0 export functie aanzetten wanneer de prijs negatief gaat, en weer uit in de avond?
Daarvoor kan je het AI optimalisatie profiel van Enphase zelf al inzetten in de app.Aeien schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:48:
Vraagje:
Weten jullie of het via HA mogelijk is om de 0 export functie van de gateway metered aan/uit te zetten?
Zit vooruit te denken hoe ik een toekomstig EMS met HA kan opbouwen en de rol van de metered, ipv alle controle aan enphase te geven, maar ook dus een laadpaal en batterij van ze te moeten nemen.
Dus concreet: kan HA een keer per dag de 0 export functie aanzetten wanneer de prijs negatief gaat, en weer uit in de avond?
Mogelijk werkt het perfect als de batterij voor gaat, maar als enphase wint, komt mogelijk een terminale race naar 0 productie en opladen?
Het is gelukt!fmb schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:24:
[...]
Next step: ik heb eigenlijk geen zin om 6 meetspoelen te gaan aansluiten, ik ga beginnen met 3. Dan kan ik eerst uitproberen of de bovengenoemde optie 1 en 2 misschien wel werken met alleen de 3 productie CT klemmen.
[...]
Dus: eerst maar eens 3 CT klemmen gaan bestellen.
Ik heb de 3 Enphase CT klemmen gemonteerd en geprobeerd in te stellen met de Installer Toolkit. Dat gaf eerst hele rare meetresultaten: fase 1 gaf een negatieve waarde terwijl de richting van de klem echt goed zat. Fase 2 en 3 bleven 0, terwijl de Shelly 3EM die ik gebruik om mijn stroomverbruit en opwekking te meten gewoon op alle 3 de fases van de zonnepanelen opwekking zag.
Toen bedacht ik me: de Envoy S (IQ Gateway) krijgt alleen stroom op fase 1. Dat is toen zo door de installateur gedaan. Dat was voldoende om de Envoy S te kunnen gebruiken, maar blijkt absoluut niet te werken als je de CT klemmen gaat gebruiken. Dus ik heb de Envoy S nu netjes op 3 fases aangesloten (dat was wel even wat werk) en daarna kon ik alles goed instellen in de Installer Toolkit. Daarmee gaven alle 3 de CT klemmen nu ook de goede meetwaardes!
Daarna even snel getest of een brug (gesloten/dicht) op ingang 1 de zonnepanelen laat stoppen met opwekken en dat reageerde mooi snel. Een brug over de weerstand heen zetten werkt niet. Dus de optie 1 uit mijn eerdere post werkt niet, maar optie 2 wel door de inputs 1 tm 4 te gebruiken. Ik heb nu alleen input 1 aangesloten en dat is eigenlijk wel voldoende (aan of uit). Je kan echter nog een stapje verder gaan door 4 ingangen te gebruiken en elke combinatie een bepaald % te geven.
Tot slot heb ik de Shelly Plus Uni aangesloten. De zon was inmiddels onder dus dat kan ik morgen testen maar dat zal wel werken.
Dan kan ik daarna in Homey een flow hiervoor maken op basis van de energieprijzen.
Dus waar ik achter ben gekomen:
- Ja, je kan met de Enphase Envoy-S Gateway (model Envoy-S-Metered-EU) met Softwareversie 8.3.5289 de zonnepanelen aan en uit zetten met een interface met een aan/uit (open/dicht) contact. Dit werkt alleen maar als je ook de CT klemmen hebt aangesloten om de productie te meten.
- Het overbruggen of verplaatsen van de weerstand werkt niet
- Wat wel werkt: de 4 inputs gebruiken
- Bij een 3 fase systeem moet je de Enphase Envoy-S Gateway wel hebben gevoed/aangesloten op alle 3 de fases
- Dit werkt dus ook als je alleen de productie/opwekking meet, dus 3CT klemmen voor een 3 fase systeem. Je hoeft dus geen CT klemmen aan te sluiten voor je verbruik, dat is niet nodig voor deze regeling. Ik regel dan wel op productie, niet op teruglevering. In dat geval ga ik ervanuit dat je wel ook het verbruik moet meten en die CT klemmen dus ook aan moet sluiten.
- Voorbereiden van de Shelly Plus Uni. Ik plaats deze in een ABB lasdoos en gebruik voor het gemak kleine Wago's. Verder zie je de adapter en de signaalkabel.
:strip_exif()/f/image/i8zYgVZTcUO7bMV2PmEKibrL.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Shelly Plus Uni in de ABB lasdoos
:strip_exif()/f/image/j4CwwuZuBeOUfHDqOZL9uRbZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Details van de aansluitingen op de IQ Gateway
Van links naar rechts:
- blauw en 3 keer bruin: 3 fase vanuit meterkast aangesloten
- 3 keer wit/blauw: de 3 CT klemmen om de productie te meten
- 1 keer grijze signaal kabel met rood/zwart aangesloten op ingang 1.
- de standaard aanwezige weerstand kun je net zien zitten achter de rode signaal kabel
:strip_exif()/f/image/UUrYfKcwjeDZj16QIgBgAFz1.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Overzichtsfoto met ABB lasdoos met daarin de Shelly Plus Uni en de IQ Gateway
:strip_exif()/f/image/kckw8llJ8aHjVaggG27yXGiK.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Bewijs dat het werkt. De dip naar 0 is wel duidelijk
Dit was nog met een brug op ingang 1, als morgen de zon weer schijnt kan ik de werking met de Shelly Plus Uni testen. Maar dat komt goed, de brug om te testen zat op dezelfde ingang 1 aansluitingen en de multimeter toont aan dat de schakeling van de Shelly Plus Uni goed werkt.
:strip_exif()/f/image/30cdAjwIY6FbivEbeg8l3jlz.jpg?f=fotoalbum_medium)
- De aansturing met de Shelly heb ik nu ook kunnen testen en die werkt inderdaad
- Ik zal de komende dagen hier nog wat relevamte links toevoegen die ik heb gevonden: https://enphase.com/nl-nl/download/stroomtransformator-installatie-beste-praktijk
https://enphase.com/nl-be/download/iq-gateway-metered-installatie-en-bedieningshandleiding
[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 11-05-2026 21:09 ]
Heeft het dan überhaupt zin om de CT klemmen aan te sluiten?
De Productieklem(men) kan je daar ook installeren.B-Force schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:46:
Ik heb mijn envoy in de garage hangen vanwege ruimtegebrek in de meterkast. Die zit daar achter een eigen groep.
Heeft het dan überhaupt zin om de CT klemmen aan te sluiten?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@B-Forceblb4 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:14:
[...]
De Productieklem(men) kan je daar ook installeren.
Hangt er dan wel vanaf waar je Q-relais zit. De ct klemmen voor de zonnepanelen moet je plaatsen tussen de zonnepanelen en het Q- relais.
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 11-05-2026 20:37 ]
Respect, veel werk in gestoken.fmb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:26:
[...]
Het is gelukt!
Ik heb de 3 Enphase CT klemmen gemonteerd en geprobeerd in te stellen met de Installer Toolkit. Dat gaf eerst hele rare meetresultaten: fase 1 gaf een negatieve waarde terwijl de richting van de klem echt goed zat. Fase 2 en 3 bleven 0, terwijl de Shelly 3EM die ik gebruik om mijn stroomverbruit en opwekking te meten gewoon op alle 3 de fases van de zonnepanelen opwekking zag.
Toen bedacht ik me: de Envoy S (IQ Gateway) krijgt alleen stroom op fase 1. Dat is toen zo door de installateur gedaan. Dat was voldoende om de Envoy S te kunnen gebruiken, maar blijkt absoluut niet te werken als je de CT klemmen gaat gebruiken. Dus ik heb de Envoy S nu netjes op 3 fases aangesloten (dat was wel even wat werk) en daarna kon ik alles goed instellen in de Installer Toolkit. Daarmee gaven alle 3 de CT klemmen nu ook de goede meetwaardes!
Daarna even snel getest of een brug (gesloten/dicht) op ingang 1 de zonnepanelen laat stoppen met opwekken en dat reageerde mooi snel. Een brug over de weerstand heen zetten werkt niet. Dus de optie 1 uit mijn eerdere post werkt niet, maar optie 2 wel door de inputs 1 tm 4 te gebruiken. Ik heb nu alleen input 1 aangesloten en dat is eigenlijk wel voldoende (aan of uit). Je kan echter nog een stapje verder gaan door 4 ingangen te gebruiken en elke combinatie een bepaald % te geven.
Tot slot heb ik de Shelly Plus Uni aangesloten. De zon was inmiddels onder dus dat kan ik morgen testen maar dat zal wel werken.![]()
Dan kan ik daarna in Homey een flow hiervoor maken op basis van de energieprijzen.
Dus waar ik achter ben gekomen:Tot slot wat plaatjes, dat is vast handig voor wie hier ook mee aan de slag wil
- Ja, je kan met de Enphase Envoy-S Gateway (model Envoy-S-Metered-EU) met Softwareversie 8.3.5289 de zonnepanelen aan en uit zetten met een interface met een aan/uit (open/dicht) contact. Dit werkt alleen maar als je ook de CT klemmen hebt aangesloten om de productie te meten.
- Het overbruggen of verplaatsen van de weerstand werkt niet
- Wat wel werkt: de 4 inputs gebruiken
- Bij een 3 fase systeem moet je de Enphase Envoy-S Gateway wel hebben gevoed/aangesloten op alle 3 de fases
- Dit werkt dus ook als je alleen de productie/opwekking meet, dus 3CT klemmen voor een 3 fase systeem. Je hoeft dus geen CT klemmen aan te sluiten voor je verbruik, dat is niet nodig voor deze regeling. Ik regel dan wel op productie, niet op teruglevering. In dat geval ga ik ervanuit dat je wel ook het verbruik moet meten en die CT klemmen dus ook aan moet sluiten.
Update maandag 11 mei:
- Voorbereiden van de Shelly Plus Uni. Ik plaats deze in een ABB lasdoos en gebruik voor het gemak kleine Wago's. Verder zie je de adapter en de signaalkabel.
[Afbeelding]- Shelly Plus Uni in de ABB lasdoos
[Afbeelding]- Details van de aansluitingen op de IQ Gateway
Van links naar rechts:
- blauw en 3 keer bruin: 3 fase vanuit meterkast aangesloten
- 3 keer wit/blauw: de 3 CT klemmen om de productie te meten
- 1 keer grijze signaal kabel met rood/zwart aangesloten op ingang 1.
- de standaard aanwezige weerstand kun je net zien zitten achter de rode signaal kabel
[Afbeelding]- Overzichtsfoto met ABB lasdoos met daarin de Shelly Plus Uni en de IQ Gateway
[Afbeelding]- Bewijs dat het werkt. De dip naar 0 is wel duidelijk
![]()
Dit was nog met een brug op ingang 1, als morgen de zon weer schijnt kan ik de werking met de Shelly Plus Uni testen. Maar dat komt goed, de brug om te testen zat op dezelfde ingang 1 aansluitingen en de multimeter toont aan dat de schakeling van de Shelly Plus Uni goed werkt.
[Afbeelding]
- De aansturing met de Shelly heb ik nu ook kunnen testen en die werkt inderdaad
- Ik zal de k9mende dagen hier nog wat relevamte links toevoegen die ik heb gevonden: https://enphase.com/nl-nl/download/stroomtransformator-installatie-beste-praktijk
Als ik het goed begrijp heeft deze manier van sturen als voordelen: 1) homey kan ermee werken (home assistant heeft al aan/uit controle) 2) het werkt volledig lokaal. Klopt dit voor jou ook?
Als je met de inputs % curtailment kan schakelen, dan zou dit een manier zijn om via automations richting zero export te gaan, zonder afhankelijk te zijn van de enphase AI? En om toch te kunnen curtailen én controle te houden, zodat je een 3rd party batterij of laadpaal voorrang kan geven?
Ik probeer vooral de use case en extra mogelijkheden beter te begripen
Dan gaat het lukken. Die zit er boven 👍🏻fmb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:05:
[...]
@B-Force
Hangt er dan wel vanaf waar je Q-relais zit. De ct klemmen voor de zonnepanelen moet je plaatsen tussen de zonnepanelen en het Q- relais.
Ga ik me verdiepen in aansluit schema's
Ik ben inmiddels best wel een eind met het samenbrengen van alle informatie mbt het uitlezen van de IQ Gateway, slim aansturen, limiteren / terugleverbeperkingen en AI-optimalisatie.
Bij Domoticz en Homey heb ik (nog) niet zo veel info, wellicht dat iemand mij daar nog van informatie kan voorzien. Mbt de ModBus heb ik een aantal praktijk berichten gepakt van tweakers hier, hopelijk OK
Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben, of dat ik bepaalde punten verkeerd heb, laat het mij gerust weten. Ik denk dat het een mooi bericht is om naar te verwijzen bij de (zoveelste) vraag als het gaat om beperken van teruglevering / slim aansturen. Want de afgelopen weken komen die bijna dagelijks voorbij
Zal ook aan het begin van de TS een verwijzing maken.
Dank je!Aeien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Respect, veel werk in gestoken.
Als ik het goed begrijp heeft deze manier van sturen als voordelen: 1) homey kan ermee werken (home assistant heeft al aan/uit controle) 2) het werkt volledig lokaal. Klopt dit voor jou ook?
Als je met de inputs % curtailment kan schakelen, dan zou dit een manier zijn om via automations richting zero export te gaan, zonder afhankelijk te zijn van de enphase AI? En om toch te kunnen curtailen én controle te houden, zodat je een 3rd party batterij of laadpaal voorrang kan geven?
Het was vooral even zoeken naar de actuele en nog werkende informatie.
Ik wilde inderdaad vanuit Homey aansturen en en geen HA integratie toevoegen. Daarnaast begreep ik dat de HA integratie ook nog wel eens stopt te werken als Enphase wat wijzigt in de firmware/software.
Het kan natuurlijk wel zijn dat Enphase de aansturing van de inputs ooit gaat wijzigen, maar ik heb de verwachting dat die kans klein is. Daarom heb ik hiervoor gekozen. En inderdaad: dit werkt volledig lokaal dus geen cloud nodig.
Ik had voordat ik hier aan begon nog wel met Homey met scripts wat geprobeerd maar daarmee kon ik alleen uitlezen en niet aansturen. Als ik in een weekend weer eens wat tijd over hou ga ik daar nog wel mee verder, misschien dat daarin nu wel iets werkt door het toevoegen van de meetspoelen aan de IQ Gateway. Je weet maar nooit.
Tot slot, om je vraag over curtailen/aansturen te beantwoorden:
- Ik gebruik nu 1 van de 4 inputs. Je kan dan alleen een open/dicht (hoog/laag, 0/1) contact maken, dus je kan 2 waardes doorgeven. Dit kun je instellen in de Enlighten Manager en in dit geval is 0% productie en 100% productie natuurlijk de enige logische.
- Uiteindelijk kun je 4 inputs geven, dus dan zou je (2^4) 16 verschillende waardes kunnen instellen. Dan kun je redelijk sturen, maar niet per 1% of per Watt. Dan zou je per 6% ongeveer kunnen sturen (100/16) van je maximale zonnepanelen vermogen.
- Ik heb nog even een screenshot gemaakt van het instellen voor de 4 inputs. Is wel even wat werk, maar je kan dus per combinatie een % instellen.
/f/image/Ssn3nD1XsJPmnhmiWi4oIMt3.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 15% gewijzigd door fmb op 11-05-2026 22:30 ]
Misschien heb je hier wat aan?Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:23:
Even een crosspost uit Het Grote Enphase topic:
Ik ben inmiddels best wel een eind met het samenbrengen van alle informatie mbt het uitlezen van de IQ Gateway, slim aansturen, limiteren / terugleverbeperkingen en AI-optimalisatie.
Bij Domoticz en Homey heb ik (nog) niet zo veel info, wellicht dat iemand mij daar nog van informatie kan voorzien. Mbt de ModBus heb ik een aantal praktijk berichten gepakt van tweakers hier, hopelijk OK
Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben, of dat ik bepaalde punten verkeerd heb, laat het mij gerust weten. Ik denk dat het een mooi bericht is om naar te verwijzen bij de (zoveelste) vraag als het gaat om beperken van teruglevering / slim aansturen. Want de afgelopen weken komen die bijna dagelijks voorbij
Zal ook aan het begin van de TS een verwijzing maken.
Heb net een verzamelpost van mijn zoektocht gemaakt: fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Dit plaatje daarin kun je nog wel toevoegen, dat is het instellen per combinatie van 4 inputsignalen in Enlighten Manager..
[ Voor 16% gewijzigd door fmb op 11-05-2026 22:31 ]
Die staat al gelinkt onder het stukje IQ Gateway uitlezen / aansturen via ModBusfmb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:25:
[...]
Misschien heb je hier wat aan?
Heb net een verzamelpost van mijn zoektocht gemaakt: fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Dit plaatje daarin kun je nog wel toevoegen, dat is het instellen per combinatie van 4 inputsignalen in Enlighten Manager..
[Afbeelding]
Top!Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Die staat al gelinkt onder het stukje IQ Gateway uitlezen / aansturen via ModBus
Hoort alleen niet bij Modbus toch?
Ik dacht eigenlijk van wel? Je hebt het toch aangesloten via de Modbus (digital input) van de gateway? Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb de 4 inputs gebruikt, dat is volgens mij geen Modbus. Deze inputs werken met een poteniaal vrij contact en volgens mij kun je met modbus data versturen. Ik kan dus wel iets aansturen, maar ik kan geen data versturen.Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:34:
[...]
Ik dacht eigenlijk van wel? Je hebt het toch aangesloten via de Modbus (digital input) van de gateway? Of zie ik dat verkeerd?
Hmm oke, dan heb ik een verkeerd beeld van de Modbus en het digital input blokje? Ik dacht dat dit hetzelfde was namelijk. Waar zit het verschil dan in? Ik heb er zelf nooit naar gekeken / wat mee gedaan dus mijn kennis schiet hier totaal tekort, blijktfmb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:39:
[...]
Ik heb de 4 inputs gebruikt, dat is volgens mij geen Modbus. Deze inputs werken met een poteniaal vrij contact en volgens mij kun je met modbus data versturen. Ik kan dus wel iets aansturen, maar ik kan geen data versturen.
De daar aangegeven digital inputs zijn 4 inputcontacten die elk met een potentiaal vrij contact aangestuurd kunnen worden. Dat is dus een 0 (open/laag) of een 1 (gesloten/hoog). Dat is dan wel digitaal (0 of 1) maar dus niet digitaal in de zin dat je berichten kan sturen of ontvangen.Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:43:
[...]
Hmm oke, dan heb ik een verkeerd beeld van de Modbus en het digital input blokje? Ik dacht dat dit hetzelfde was namelijk. Waar zit het verschil dan in? Ik heb er zelf nooit naar gekeken / wat mee gedaan dus mijn kennis schiet hier totaal tekort, blijkt
[Afbeelding]
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?fmb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:05:
[...]
@B-Force
Ik kan me niet voorstellen dat 't uitmaakt of je die CT spoelen voor of na 't Q-relais plaatst, die dingen meten de stroom door de kabel en die is gelijk aan beide kanten van 't Q-relais.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:35:
[...]
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als ik het vermogen ga beperken via de 4 potentiaalvrije contacten. Heb ik dan zowel CTs nodig op mijn net aansluiting als op de PV?
En als ik stuur op export beperking. Volstaan dan enkel de CTs op mijn net aansluiting?
Mijn PV systeem is decentraal / heeft geen plek in de groepenkast waar alle PV samenkomt zonder dat er verbruiker bij zitten. Ik heb een onderverdeel kast in zowel de garage als de hooischuur waar zowel PV als verbruikers overheen lopen (gescheiden door een zekering)
In de Enphase Manager (installer account) kan je ook productie beperkingen instellen via de relais aan te sturen (A). Of optie B, je gebruikt HA, HACS integratie (deze) met aanloggen middels je installer-account krijg je een 2 tal opties in HA. Schakelaar om productie uit te zetten en een service command om de DPEL instellingen te sturen: bijv. Productie beperken tot 1100W, slewrate 100W/sec.denneappel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
En als ik stuur op export beperking. Volstaan dan enkel de CTs op mijn net aansluiting?
Mijn aanname is dat bij productie beperkingen, die CT klemmen niet nodig zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door hjw-001 op 12-05-2026 16:54 ]
Hoe krijg jij deze aan / te zien? Ik zie die namelijk niet terug in de integratie. Ik kan bij de instellingen onder 'uitgeschakelde Envoy endpoints' wel dpel aanvinken, maar ik zie vervolgens niets. Want ik ben wel benieuwd naar het beperken van de productie via HA.hjw-001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:53:
en een service command om de DPEL instellingen te sturen: bijv. Productie beperken tot 1100W, slewrate 100W/sec.
Pazo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:31:
[...]
Hoe krijg jij deze aan / te zien? Ik zie die namelijk niet terug in de integratie. Ik kan bij de instellingen onder 'uitgeschakelde Envoy endpoints' wel dpel aanvinken, maar ik zie vervolgens niets. Want ik ben wel benieuwd naar het beperken van de productie via HA.
:strip_exif()/f/image/iYWSYngFrjbVFZigQCoYNl3a.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een actie/service van die integratie die je moet aanroepen. Bij mijn setup reageert de enphase alleen correct als ik export limit op false heb staan.
[ Voor 5% gewijzigd door hjw-001 op 12-05-2026 19:12 ]
Daar ga ik eens mee stoeien
Dit staat op die manier in de instructies van Enphase, dus ik kan ook niet uitleggen waarom.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:35:
[...]
Even een vraag, kan het zo niet vinden. Waarom moeten de ct spoelen tussen de zonnepanelen en het Q-relais en niet tussen het Q-relais en de meterkast waar je kabel de meterkast in gaat en daar voor het eerst op je meterkast is aangesloten?
Waarschijnlijk werkt het ook gewoon als je de klemmen aansluit tussen de Q-relais en de meterkast in, maar dan meet je ook de invloed van het Q-relais. Dat effect zal heel klein zijn lijkt me.
Lijkt mij namelijk ook dat de invloed bijna niks is. Ik heb de beide ct's namelijk (opwek en verbruik) ook in de groepenkast zitten en dat werkt prima voor zover ik kan zien. IQ-relais zit in een andere kast in de meterkast.fmb schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Dit staat op die manier in de instructies van Enphase, dus ik kan ook niet uitleggen waarom.
Waarschijnlijk werkt het ook gewoon als je de klemmen aansluit tussen de Q-relais en de meterkast in, maar dan meet je ook de invloed van het Q-relais. Dat effect zal heel klein zijn lijkt me.
Je kan ze ook om de
Ik heb best wel mijn best gedaan om die vraag te beantwoordendenneappel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
...
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik de CTs nodig heb om het PV vermogen te beperken. Ik had gedacht dat de micros individueel gewoon max 50÷ zouden kunnen doen.
Als ik het vermogen ga beperken via de 4 potentiaalvrije contacten. Heb ik dan zowel CTs nodig op mijn net aansluiting als op de PV?
...
fmb in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Hint: het werkt bij mij met alleen de productie klemmen
Bij Enphase zijn het altijd voorbeeld schema's. Is dus niet een verplichting.mike123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:58:
[...]
Lijkt mij namelijk ook dat de invloed bijna niks is. Ik heb de beide ct's namelijk (opwek en verbruik) ook in de groepenkast zitten en dat werkt prima voor zover ik kan zien. IQ-relais zit in een andere kast in de meterkast.
Je kan ze ook om de
Hier een voorbeeld hoe je de productie-CT's ook voor de Q-relais' mag aansluiten, figuur 4 pagina 9
Enphase manual
Inmiddels vanuit Homey ook de flow gemaakt om de Shelly Plus Uni te schakelen en even kunnen testen.
Nu nog wachten tot de consumentenprijs echt een keer onder 0 komt. Ook nog wel een leuk rekensommetje trouwens, zie hier
In Grafana is ook mooi te zien hoe snel de regeling werkt.
- De oranje lijn is de begrenzing van de zonnepanelen in %, geplot op de rechter y-as (0% is uit, 100% is onbegrensd).
- Op de linker as geplot de opbrengst per fase (blauwe, gele en groene lijn)
Aanvullend op mijn eerdere reactie:Aeien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Respect, veel werk in gestoken.
Naast dat het een leuke hobby is
- Hopelijk blijft dit bij toekomstige firmware updates van Enphase ook gewoon werken
- Aansturing kan via Homey
- Geen gedoe met API en mogelijk wijzigende inlogmethodes of token de verloopt
- Werkt inderdaad lokaal. Behalve dan dat Homey wel de energieprijzen via internet moet binnenhalen, anders gebeurt er niks
Beperking in de Enphase IQ Gateway is: je stuurt óf op export óf op opwekking. Ik wil echt de opwekking regelen, dan kun je niet op export sturen. Als je de sturing alleen op export zou doen, dan kun je volgens mij heel makkelijk op vergelijkbare wijze op 0 export sturen. Ik zou dat nu moeten doen door het % opwekking steeds bij te stellen. Dat vind ik nu nog niet nodig.
Met de juiste logica én aangesloten systemen vanuit Homey kun je dan ook veel aansturen. Ik gebruik nu al een jaar of 2 EVCC om de laadpaal aan te sturen. Vanuit Homey kan ik die aansturen (laadmodus PV / max) en ook de loadbalancing gebeurt op die manier. Nu nog een thuisaccu
Maar waarom zou je dit niet doen via de envoy zelf: Limit power production via Gateway?XElD schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ik wou dit al een tijd proberen. En zojuist werkend gekregen!
Dus aansluiten conform dit schema op de aansluitingen die in Europeese handleidingen met 'not used' zijn gemarkeerd: https://enphase.com/media/12537
[Afbeelding]
Dit was wel even pielen want de 'com' pooit zit precies onder het 'DRM' weerstandje.
[Afbeelding]
Ik heb een Shelly Pro EM-50 waar een droogcontact op zit in mijn meterkast. Dus daar is het mee te schakelen. Via de uitgebreide/installateurstoegang van Enlighten is het vervolgens in te stellen.
[Afbeelding]
En wonderbaarlijk, voor geen meter gedocumenteerd in de reguliere handleidingen maar het werkt op mij Envoy/IQ Gateway metered. Het systeem reageert vrijwel direct.
Relais open:
[Afbeelding]
Relais gesloten:
[Afbeelding]
Ik heb software versie 8.3.5167 op de IQ Gateway / Envoy-S-Metered-EU.
N.B. voor de oplettende kijker ik heb ze zonnepanelen zelf op 1 fase en de Envoy op 3 fase. Toen de zonnepanelen geinstalleerd werden was het nog een 1 fase meterkast maar om de export te meten moet de IQ gateway / Envoy wel met drie fasen zijn aangesloten.
Of werkt die optie (nog) niet?
Zie mijn post hier, daar geef ik daar al antwoord op: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84967054pj schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Maar waarom zou je dit niet doen via de envoy zelf: Limit power production via Gateway?
Of werkt die optie (nog) niet?
Ok, daar begrijp ik precies niks van.XElD schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Zie mijn post hier, daar geef ik daar al antwoord op: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84967054
Bedoel je dat de Envoy zelf te traag is en dat je daarom via de inputs werkt?
:strip_exif()/f/image/YjJFW8kFPDc8PkVYnvi49KlZ.png?f=user_large)
/f/image/G4Kym0oOrc2JbOwpAajSWJLW.png?f=fotoalbum_large)