Ik heb nu ook al een klein groepenkastje op zolder zitten, maar die zit met relais en 2 automaten al lekker vol. Een hoger kastje past op die plek echt niet, zou hooguit breder kunnen gaan, maar dit kastje is niet in meer dan 6 din leverbaar voor zover ik kan vindenSpikeHome schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:45:
@Eupeodes je kan gewoon waar de kabel vanaf het dak binnenkomt je huis in een klein groepenkastje er tussen zetten met de kwh meter daarin.
polling-period-secs staat bij mij op 900.Eupeodes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:38:
[...]
ik heb een mailtje gestuurd naar Enphase en zij konden de frequentie van rapporteren naar elke 5 minuten zetten. Dit gebruik ik in de winter voor schakelen van de feestverlichting, en dan was elke 15 minuten data toch te traag.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Die moet dus terug naar 300
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Geprobeerd, hij switcht naar low, en weer terug naar standard, maar polling-period-secs blijft 900.RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
@Eupeodes Je kan kijken of je de polling period zelf weer op 300 seconden kan krijgen met deze truc.
Dan maar een mailtje naar support?
Ja, zelf kan je dat zover ik weet niet aanpassen.jelmervos schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Geprobeerd, hij switcht naar low, en weer terug naar standard, maar polling-period-secs blijft 900.
Dan maar een mailtje naar support?
Enphase bellen / mailen
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Gelukt via de chat op https://enphase.com/contact-enphase-supportPazo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Ja, zelf kan je dat zover ik weet niet aanpassen.
Enphase bellen / mailen
Duurde totaal 30 min.
Ik wou dit al een tijd proberen. En zojuist werkend gekregen!ranjo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Ik bedoel ook niet de IQ relais. Maar de digital input contacten aan de rechterkant. Zie figuur 2 (in deze handleiding wordt overigens aangegeven dat deze "not used" zijn, maar misschien is deze handleiding verouderd)
In een van jouw screenshots staat er "limit power production/export via reading of relays settings on gateway's digitial input port" waarbij het lijkt dat je adhv de input contacten een aantal levels kan opgeven. (4 relais is 16 mogelijkheden??...). Hiermee zou je de Envoy kunnen limiteren via hardware input waarbij je dus niet afhankelijk bent van de API met de tokens. Zeker voor de off-grid liefhebbers zou dit interessant kunnen zijn.
Maar misschien zit ik er naast.. ik moet een een installer account gaan regelen denk ik
Edit: deze handleiding geeft meer info: https://enphase.com/media/12537
Dus aansluiten conform dit schema op de aansluitingen die in Europeese handleidingen met 'not used' zijn gemarkeerd: https://enphase.com/media/12537
:strip_exif()/f/image/tz1fJl6ew9yr8IN0a4Ddz5VR.png?f=user_large)
Dit was wel even pielen want de 'com' pooit zit precies onder het 'DRM' weerstandje.
:strip_exif()/f/image/92kGSrLfuENERhthrZ6BUqMw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Shelly Pro EM-50 waar een droogcontact op zit in mijn meterkast. Dus daar is het mee te schakelen. Via de uitgebreide/installateurstoegang van Enlighten is het vervolgens in te stellen.
/f/image/atxebNlgWrH5aJ8pgmqArDlr.png?f=fotoalbum_large)
En wonderbaarlijk, voor geen meter gedocumenteerd in de reguliere handleidingen maar het werkt op mij Envoy/IQ Gateway metered. Het systeem reageert vrijwel direct.
Relais open:
:strip_exif()/f/image/mxlbhkRhBoE61DVUzRhLzxY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Relais gesloten:
:strip_exif()/f/image/Bdw19M0OzANdaJT6I0KQIQ9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb software versie 8.3.5167 op de IQ Gateway / Envoy-S-Metered-EU.
N.B. voor de oplettende kijker ik heb ze zonnepanelen zelf op 1 fase en de Envoy op 3 fase. Toen de zonnepanelen geinstalleerd werden was het nog een 1 fase meterkast maar om de export te meten moet de IQ gateway / Envoy wel met drie fasen zijn aangesloten.
Schopje....Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:24:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Vermogen beperken kan ook lokaal zonder de relais te gebruiken.
Het volgende curl commando laat zien hoe je de productie beperkt tot een opgegeven vermogen (hier 3500 W)code:json.txt is:
1 2 curl -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer **token** " -X POST "https://envoy_ip/ivp/ss/dpel" --data @json.txtcode:De envoy neemt het na een paar sekonden over. Helaas weet Enlighten er niets van, daar wordt de interface niet met de actuele waarden uit de envoy geupdate.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11{ "dynamic_pel_settings": { "enable": true, "export_limit": false, "limit_value_W": 3500.0, "slew_rate": 900.0, "enable_dynamic_limiting": false }, "filename": "site_settings", "version": "00.00.01" }
"metered" neem ik aan?
desondanks, er moet een signaal naar de IQ's gaan om minder output te leveren oid. Is dat "signaal" bekend, zodat ik op basis van de P1 meter kan sturen?
Ja, 'metered' versie hier.knotwilg schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:21:
[...]
"metered" neem ik aan?
desondanks, er moet een signaal naar de IQ's gaan om minder output te leveren oid. Is dat "signaal" bekend, zodat ik op basis van de P1 meter kan sturen?
Dan 'weet' de envoy wat de productie, en consumptie is. Dus ook de teruglevering. En daarop stuurt de envoy de inverters aan. In combinatie met de Homewizard PiB zet ik de max teruglevering op 100W tot 200W. Dan worden de PiB geladen en de productie berperkt.
Good find! Heb je al wat meer ervaringen opgedaan?XElD schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ik wou dit al een tijd proberen. En zojuist werkend gekregen!
Dus aansluiten conform dit schema op de aansluitingen die in Europeese handleidingen met 'not used' zijn gemarkeerd: https://enphase.com/media/12537
[Afbeelding]
Dit was wel even pielen want de 'com' pooit zit precies onder het 'DRM' weerstandje.
[Afbeelding]
Ik heb een Shelly Pro EM-50 waar een droogcontact op zit in mijn meterkast. Dus daar is het mee te schakelen. Via de uitgebreide/installateurstoegang van Enlighten is het vervolgens in te stellen.
[Afbeelding]
En wonderbaarlijk, voor geen meter gedocumenteerd in de reguliere handleidingen maar het werkt op mij Envoy/IQ Gateway metered. Het systeem reageert vrijwel direct.
Relais open:
[Afbeelding]
Relais gesloten:
[Afbeelding]
Ik heb software versie 8.3.5167 op de IQ Gateway / Envoy-S-Metered-EU.
N.B. voor de oplettende kijker ik heb ze zonnepanelen zelf op 1 fase en de Envoy op 3 fase. Toen de zonnepanelen geinstalleerd werden was het nog een 1 fase meterkast maar om de export te meten moet de IQ gateway / Envoy wel met drie fasen zijn aangesloten.
Ik zat te lezen en in de configuratie portal te kijken en het valt mij op dat je in principe 16 levels/combinaties kan definiëren als je alle relais inzet. Zelf zat ik te denken aan 2x een Shelly 1 Mini Gen3, dat levert mij met droog-contact relais 4 combinaties op, die wilde ik als volgt inzetten:
0-0 : Enphase 100%
1-0 : Enphase 66% power
0-1 : Enphase 33% power
1-1 : Enphase 0% power
Iemand al ervaring met de skewrate? Want hier kan je onmogelijk mee nul-op-meteren, het afbouwen van de Enphase van 100% naar 0% power neemt tijd in beslag, dat is ook beter voor de levensduur meen ik. Mijn vraag is specifiek, welke minimale tijd moet je tussen het schakelen van de relais configureren? Vervolgvraag als de enphase afbouwt van 100% > target 0% en de afbouw zit op e.g. 54%, kan je dan het commando 75% weer sturen en neem de enphase dat direct mee? dus afbouwen stopt en bouwt direct weer op naar 75%?
Ik neem aan dat de Enphase Envoy zelf besluit welke wijze/balans de micro omvormers worden ingesteld? E.g. gedeeltelijk uit of volledig uitgeschakeld?
Mijn doel is om de PV productie in een bandbreedte (golfbeweging dus) mee te laten bewegen met verbruik. Voor binnen de bandbreedte wil ik mijn thuisaccu inzetten, ik behoud wat SoC ruimte e.g. 75% - 95% bandbreedte om achterlopende Enphase PV productie op te vangen en zo toch 0 op de meter te krijgen.
Hoor graag of iemand dit al geprobeerd heeft.
Ha @hjw-001, de ervaring die ik tot nu heb is dat het eigenlijk instantaan reageert. Het werkt net zoals in de door Ferdinand beschreven post (Ferdinand Oeinck in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica") via de PEL instellingen.
Als je bijv. met het vermogen wilt regelen lijkt me via het lokale netwerk wat minder omslachtig. Dat ik de import/export functie zo aan de gang heb gekregen is ook echt omdat ik nu wel eens wou weten of dit nou überhaupt werkte of niet. En omdat het me een mooie knop op mijn meterkast geeft waar ik een labeltje 'PV export aan/uit' onder kon plakken
. En ja, het is uiteindelijk natuurlijk ook heel robuust want überhaupt niet afhankelijk van een netwerk.
Wat nog wel een overweging kan zijn is dat via curl aansturen net een wat tragere respons zou kunnen hebben omdat er dan nieuwe PEL instellingen toegepast worden terwijl de relaisschakeling natuurlijk werkt met reeds ingeladen PEL instellingen (evt. iets om een keer te testen).
Toevallig heb ik pak 'm beet een jaar geleden (toen ook nog niet duidelijk was dit via curl kon) precies hetzelfde overwogen als jij zie ook deze post: XElD in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Mijn meterkast was toen nog 1 fase en ik kon gemakkelijk zo met vier Shelly Pro EM-50's met vier droogcontacten de envoy aansturen was mijn gedachte. Uiteindelijk niet aan toegekomen.
Als je bijv. met het vermogen wilt regelen lijkt me via het lokale netwerk wat minder omslachtig. Dat ik de import/export functie zo aan de gang heb gekregen is ook echt omdat ik nu wel eens wou weten of dit nou überhaupt werkte of niet. En omdat het me een mooie knop op mijn meterkast geeft waar ik een labeltje 'PV export aan/uit' onder kon plakken
Wat nog wel een overweging kan zijn is dat via curl aansturen net een wat tragere respons zou kunnen hebben omdat er dan nieuwe PEL instellingen toegepast worden terwijl de relaisschakeling natuurlijk werkt met reeds ingeladen PEL instellingen (evt. iets om een keer te testen).
Toevallig heb ik pak 'm beet een jaar geleden (toen ook nog niet duidelijk was dit via curl kon) precies hetzelfde overwogen als jij zie ook deze post: XElD in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Mijn meterkast was toen nog 1 fase en ik kon gemakkelijk zo met vier Shelly Pro EM-50's met vier droogcontacten de envoy aansturen was mijn gedachte. Uiteindelijk niet aan toegekomen.
Hoi allen,
In verband met de negatieve tarieven wil ik kijken of ik de PV-opwek op bepaalde uren kan terugschroeven. Ik lees hier dat dit via het dpel endpoint mogelijk is, maar werkt dat ook zonder CT-klemmen, of zijn die hiervoor noodzakelijk?
Mijn doel is om op specifieke tijden een limiet in te stellen (bijvoorbeeld: “beperk productie tot xxx”) en dit later weer ongedaan te maken.
Ik maak gebruik van Node-RED en lees daarmee al de productie uit, dus de technische implementatie moet lukken. Het gaat me vooral om de vraag of dit zonder CT-klemmen werkt, dat is mij niet helemaal duidelijk.
Alvast bedankt!
In verband met de negatieve tarieven wil ik kijken of ik de PV-opwek op bepaalde uren kan terugschroeven. Ik lees hier dat dit via het dpel endpoint mogelijk is, maar werkt dat ook zonder CT-klemmen, of zijn die hiervoor noodzakelijk?
Mijn doel is om op specifieke tijden een limiet in te stellen (bijvoorbeeld: “beperk productie tot xxx”) en dit later weer ongedaan te maken.
Ik maak gebruik van Node-RED en lees daarmee al de productie uit, dus de technische implementatie moet lukken. Het gaat me vooral om de vraag of dit zonder CT-klemmen werkt, dat is mij niet helemaal duidelijk.
Alvast bedankt!
Zonder CT-klemmen werkt dpel niet. Helaas....bubbelbart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:26:
Hoi allen,
Alvast bedankt!
Met de energieprijzen van vandaag ben ik hier hier ook maar eens ingedoken. Mooi topic hier!
Mijn doel voor het moment is simpel: Automatisch alle zonnepanelen aan of uit zetten op een niet schadelijke manier gecontroleerd door Home Assistant. Het slim afschalen van de panelen kan ik niet want ik heb geen Envoy metered.
Ik heb Envoy-S-Standaard-EU
Software version 8.2.4264
Wat voor opties heb je dan? Ik heb eens wat testen gedaan.
Ik heb geprobeerd via een schakelaar op de digitale ingang iets te bereiken (1 draad naar pin 5 en 1 draad naar Com). Ik heb het netjes online geconfigureerd dat hij naar 0% moet gaan als de schakelaar de zaak kort sluit. Dit heeft nul effect. Ik vermoed dat dit met enkel een metered version kan? Dit is die dpel waar jullie hierboven naar verwijzen of niet?
Dan heb ik nog gekeken naar de weerstand die er zit voor een DNO interface. Ik kwam op internet tegen dat je in serie daar ook een schakelaar zou toe kunnen passen. Dat is hetzelfde als de weerstand er gewoon uit trekken. Toen ik de weerstand eruit haalde gingen mijn panelen direct uit. Niet subtiel, meteen volle mep. Toen ik de weerstand er weer in deed gingen de panelen niet meer aan (ik heb 20 minuten gewacht). Ik heb uiteindelijk de zekeringsautomaat van de zonnepanelen maar even uit (15 minuten) en aan gedaan. Toen kwam alles weer terug. Ik heb bij deze oplossing een goed gevoel. Wel moet ik zeggen dat ik live de weerstand eruit getrokken heb. Dus mogelijk heeft de weerstand meerdere keren kort achter wel en geen contact gehad.
Welke opties heb ik nog? Zekering automaat er automatisch uit gooien? Klinkt nogal lomp. Toch die DNO weerstand alleen dan even netjes doen?
Online handmatig uitzetten als onderhoudsmonteur werkt. Dat weet ik. Niet ideaal.
Mijn doel voor het moment is simpel: Automatisch alle zonnepanelen aan of uit zetten op een niet schadelijke manier gecontroleerd door Home Assistant. Het slim afschalen van de panelen kan ik niet want ik heb geen Envoy metered.
Ik heb geprobeerd via een schakelaar op de digitale ingang iets te bereiken (1 draad naar pin 5 en 1 draad naar Com). Ik heb het netjes online geconfigureerd dat hij naar 0% moet gaan als de schakelaar de zaak kort sluit. Dit heeft nul effect. Ik vermoed dat dit met enkel een metered version kan? Dit is die dpel waar jullie hierboven naar verwijzen of niet?
Dan heb ik nog gekeken naar de weerstand die er zit voor een DNO interface. Ik kwam op internet tegen dat je in serie daar ook een schakelaar zou toe kunnen passen. Dat is hetzelfde als de weerstand er gewoon uit trekken. Toen ik de weerstand eruit haalde gingen mijn panelen direct uit. Niet subtiel, meteen volle mep. Toen ik de weerstand er weer in deed gingen de panelen niet meer aan (ik heb 20 minuten gewacht). Ik heb uiteindelijk de zekeringsautomaat van de zonnepanelen maar even uit (15 minuten) en aan gedaan. Toen kwam alles weer terug. Ik heb bij deze oplossing een goed gevoel. Wel moet ik zeggen dat ik live de weerstand eruit getrokken heb. Dus mogelijk heeft de weerstand meerdere keren kort achter wel en geen contact gehad.
Welke opties heb ik nog? Zekering automaat er automatisch uit gooien? Klinkt nogal lomp. Toch die DNO weerstand alleen dan even netjes doen?
Online handmatig uitzetten als onderhoudsmonteur werkt. Dat weet ik. Niet ideaal.
'/ivp/mod/603980032/mode/power'Frankyie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:45:
Met de energieprijzen van vandaag ben ik hier hier ook maar eens ingedoken. Mooi topic hier!
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
https://gathering.tweaker...message/75124036#75124036
Goedemorgen,
Als jullie via HA de productie uitschakelen, hoe lang duurt het dan voor de productie werkelijk stopt? Om 11.00 uur is bij mij de productie uitgeschakeld, maar de zonnepanelen leveren nog steeds stroom.
Als jullie via HA de productie uitschakelen, hoe lang duurt het dan voor de productie werkelijk stopt? Om 11.00 uur is bij mij de productie uitgeschakeld, maar de zonnepanelen leveren nog steeds stroom.
Duurt bij mij 15 minuten als ik het via de enphase website doe. Ze gaan niet in 1 klap uit maar lijken heel langzaam uit te gaan.EduardBerwers schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:15:
Goedemorgen,
Dank voor de tip.Ferdinand Oeinck schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:12:
[...]
'/ivp/mod/603980032/mode/power'
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
https://gathering.tweaker...message/75124036#75124036
Beetje een gemene vraag, maar hoe stabiel zal deze methode blijven werken in de toekomst?
Ik moet aardig wat tijd investeren om dit werkend te krijgen Ik heb namelijk geen idee hoe dit werkt
Moet de gateway trouwens internet acces hebben hiervoor? Ivm met die token (ja, ik heb me nog niet ingelezen). Ik had altijd internet acces geblokkeerd. Nu even niet ivm mijn experimenten.
Bij mij direct via HA, echt binnen enkele seconden de productie naar 0. Gebruikt wel de integratie van @vinniefireman en niet de standaard HA integratie.EduardBerwers schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:15:
Goedemorgen,
Zie voorbeeld van vorig jaar:
Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 26-04-2026 12:14 ]
Dit wat voor jou misschien?Frankyie schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:45:
Ziet er goed uit! ik ga dit onderzoeken!Pazo schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:16:
[...]
Dit wat voor jou misschien?
De truc zit hem dus in een andere integratie die meer opties heeft
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:24:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Vermogen beperken kan ook lokaal zonder de relais te gebruiken.
Het volgende curl commando laat zien hoe je de productie beperkt tot een opgegeven vermogen (hier 3500 W)code:@Ferdinand Oeinck Ferdinand, bedankt voor de code! Het werkt prima: de Enphase schaalt de productie correct terug naar de ingestelde waarde.
1 2 curl -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer **token** " -X POST "https://envoy_ip/ivp/ss/dpel" --data @json.txt
In Home Assistant gebruik ik de Enphase Envoy (DEV) integratie, maar die blijft de maximale (niet-gelimiteerde) productie aangeven. Heb jij een idee hoe ik dit kan aanpassen zodat Home Assistant de daadwerkelijke, gelimiteerde waarde toont?
json.txt is:code:De envoy neemt het na een paar sekonden over. Helaas weet Enlighten er niets van, daar wordt de interface niet met de actuele waarden uit de envoy geupdate.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11{ "dynamic_pel_settings": { "enable": true, "export_limit": false, "limit_value_W": 3500.0, "slew_rate": 900.0, "enable_dynamic_limiting": false }, "filename": "site_settings", "version": "00.00.01" }
Zucht.. ik zit weer een vast in herautorisatie van integratie van @vinniefireman .
:strip_exif()/f/image/dfRYQASkHPRSSoXU2pE89dz7.png?f=user_large)
Had ik ruim een jaar geleden ook. De gegevens zijn echt goed maar hij blijft melden dat het niet klopt.
Integratie ook al helemaal verwijdert, HA opnieuw gestart, Gateway opnieuw gestart maar wil niet koppelen.
Vorige keer kreeg ik het ook voor geen mogelijkheid voor elkaar, toen na 3 uur laten rusten en de volgende dag werkt het wel direct / ineens (met exact dezelfde gegevens uiteraard). Dus ik denk dat ik morgen maar weer een poging ga wagen in de hoop dat ie 'm dan wel weer pakt... Wel vreemd hoor.
:strip_exif()/f/image/dfRYQASkHPRSSoXU2pE89dz7.png?f=user_large)
Had ik ruim een jaar geleden ook. De gegevens zijn echt goed maar hij blijft melden dat het niet klopt.
Integratie ook al helemaal verwijdert, HA opnieuw gestart, Gateway opnieuw gestart maar wil niet koppelen.
Vorige keer kreeg ik het ook voor geen mogelijkheid voor elkaar, toen na 3 uur laten rusten en de volgende dag werkt het wel direct / ineens (met exact dezelfde gegevens uiteraard). Dus ik denk dat ik morgen maar weer een poging ga wagen in de hoop dat ie 'm dan wel weer pakt... Wel vreemd hoor.
[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 30-04-2026 20:12 ]
Enphase heeft zijn authorisatie proces aangepast. Vincent Wolsink https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer heeft hiervoor al een beta versie (pre-relaease) voor de Enphase Envoy (installer) gemaakt. Bij mij werkte versie 0.8.4-beta1 (beta 5 werkte bij mij niet). Te downloaden via Hacs: opnieuw downloaden en restart HA.Pazo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:09:
Zucht.. ik zit weer een vast in herautorisatie van integratie van @vinniefireman .
[Afbeelding]
Maar zo te zien gebruik je een andere app...
[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 30-04-2026 20:51 ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
@Pazo Er is een update geweest voor de Envoys waardoor de login methode van mijn integratie niet meer werkt. Gek genoeg als ik mijn Envoy update naar de laatste versie is alles nog hetzelfde en werkt mijn integratie ook nog. Hierdoor is het nu erg moeilijk debuggen.
Ik heb het al geprobeerd met een andere login methode waarbij ik los een token ophaal. Probleem is dat dit niet werkt met DIY accounts, want die krijgen dan een home owner token. Ik begin er langzaam aan te denken om de handdoek in de ring te gooien en mijn integratie te stoppen, want er is iedere keer wat met een update vanuit Enphase. En vanuit Enphase zelf hoef ik absoluut niet op enige medewerking of support te rekenen, het lijkt er meer op alsof ze lokaal gebruik vanuit de Envoy zoveel mogelijk proberen te ontmoedigen.
Ik heb het al geprobeerd met een andere login methode waarbij ik los een token ophaal. Probleem is dat dit niet werkt met DIY accounts, want die krijgen dan een home owner token. Ik begin er langzaam aan te denken om de handdoek in de ring te gooien en mijn integratie te stoppen, want er is iedere keer wat met een update vanuit Enphase. En vanuit Enphase zelf hoef ik absoluut niet op enige medewerking of support te rekenen, het lijkt er meer op alsof ze lokaal gebruik vanuit de Envoy zoveel mogelijk proberen te ontmoedigen.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Ik heb vandaag geprobeerd om vanuit Homey middels een flow of script het maximum vermogen van de zonnepanelen te beperken via de API van de Enphase gateway. Helaas zonder succes nog en gezien de wijzigingen in de laatste firmware versies van Enphase ben ik benieuwd of er nog wel iemand is dit dit vanuit Homey werkend heeft. Ook de laatste maanden in dit forum veel meldingen over authorisatie veranderingen bij Enphase. Vandaar deze post.
Mijn hardware:
Lokaal via de API de zonnepanelen uit kunnen zetten vanuit Homey. Minimaal de optie aan/uit, maar bij voorkeur ook het vermogen kunnen maximaliseren tot andere waarden.
Wat heb ik op Tweakers en in de Homey community gevonden en geprobeerd?
Zoals hierboven beschreven ben ik Homeyscripts gaan proberen. Dit werkt succesvol voor bijvoorbeeld GET http://${envoy_ip}/production.json (ik krijg hier een goede output met meetwaardes) en voor GET https://${envoy_ip}/ivp/ss/dpel. Die laatste geeft succesvol de "filename": "site_settings" & "version": "00.00.01"
Echter op basis van deze Homeyscrips een POST https://${envoy_ip}/ivp/ss/dpel werkt niet. Deze eindigt met de error "Fout bij uitvoeren van request: HTTP Fout: 400 Bad Request".
De https in deze laatste vervangen door http geeft een andere error: "Fout bij uitvoeren van request: request to http://envoy.local/ivp/ss/dpel failed, reason: connect ECONNREFUSED 192.168.###.###:80". Maar als ik de https door http vervang bij de eerste 2 scripts dan werken deze ook niet meer. Dus volgens mij moet ik https gebruiken.
Tot slot: advies van Google AI
Mijn advies: Verspil niet te veel tijd aan de API op firmware 8.x via Homey Script; Enphase werkt actief tegen dit soort lokale "hacks". De Home Assistant-brug is op dit moment de enige manier waarop gebruikers hun IQ8's of IQ7's nog succesvol schakelen bij negatieve prijzen.
En nu?
Ik kom er momenteel niet uit en zie even geen opties meer om dit middels homeyscript te laten werken.
Lang verhaal, maar hopelijk duidelijk genoeg
Eigenlijk maar 1 vraag: is er op dit moment iemand die nog wel in staat is om vanuit Homey met flowcards of homeyscript de Enphase zonnepanelen uit te schakelen?
Zo ja: hoe?
Als dit bij niemand anders werkt dan zal ik moet gaan kijken naar het gebruiken van de inputs van het IQ relais. Ik weet nog niet zeker of dat dan wel werkt en ik zal dan een Fibaro Smart Implant moeten kopen. Ik gebruik al 2 Smart Implants voor andere integraties, vandaar dat ik voor Fibaro kies en niet Shelly.
Mijn hardware:
- Homey Pro 2023
- Enphase Envoy-S Gateway (model Envoy-S-Metered-EU) met Softwareversie 8.3.5289
- Enphase IQ Relay 3 fasen (Q-RELAY-3P-INT), software versie onbekend
- Geen hardware, maar past hier het best: Ik heb een Enphase Owner en ook een Installer account. Ik kan ook succesvol met een token inloggen in de API.
Lokaal via de API de zonnepanelen uit kunnen zetten vanuit Homey. Minimaal de optie aan/uit, maar bij voorkeur ook het vermogen kunnen maximaliseren tot andere waarden.
Wat heb ik op Tweakers en in de Homey community gevonden en geprobeerd?
- Er zijn Homey gebruikers die de app Zonnepanelen met succes gebruiken, maar daar wil ik niet mee beginnen want deze wordt niet meer ondersteund/onderhouden (laatste update eind 2023). Het is me ook onduidelijk of daarmee ook het vermogen te reguleren is, of dat dit alleen is om informatie uit te lezen.
- Op de oudere Homey versies kan de app HTTP request flowkaarten gebruikt worden om een HTTP POST te doen waarbij certificaat fouten worden genegeerd door Homey. Dat is geen optie meer op de Homey Pro 2023 en nieuwer, omdat deze app hier niet op werkt.
- Ik lees diverse posts de afgelopen jaren dat mensen de Enphase API interface gebruiken met HTTP GET om info uit te lezen (huidige opgewekt vermogen bijvoorbeeld) en met HTTP POST om het vermogen te kunnen beperken of naar 0 te zetten om de zonnepanelen uit te schakelen. Certificaat fouten moeten dan genegeerd worden, en dat kan met de juiste curl opties, zie hier. Die zijn vanuit Homey echter niet toe te voegen aan de huidige HTTP flowkaarten. Wel zou dit middels Homey Script moeten kunnen, en dat heb ik geprobeerd (zie onder).
- Opties die hier staan zijn:
- Via Enphase zelf door de tarieven in te laten lezen door Enphase en dan de AI van Enphase laten optimaliseren. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil dit eigenlijk zelf bepalen vanuit Homey en niet door Enphase laten doen.
- Handmatig via Enlighten Manager: dit werkt, maar ik wil dit natuurlijk niet zelf met de hand in een webinterface activeren/deactiveren
- Via digitale inputs op een relais -> Dit zou ik nog kunnen proberen. Als het goed is heb ik de goede IQ Relay hiervoor maar dat moet ik nog bekijken.
- Via DRM0-contact op de Envoy-S Gateway -> maar die werkt met mijn IQ Gateway met de huidige firmware niet meer
Zoals hierboven beschreven ben ik Homeyscripts gaan proberen. Dit werkt succesvol voor bijvoorbeeld GET http://${envoy_ip}/production.json (ik krijg hier een goede output met meetwaardes) en voor GET https://${envoy_ip}/ivp/ss/dpel. Die laatste geeft succesvol de "filename": "site_settings" & "version": "00.00.01"
Echter op basis van deze Homeyscrips een POST https://${envoy_ip}/ivp/ss/dpel werkt niet. Deze eindigt met de error "Fout bij uitvoeren van request: HTTP Fout: 400 Bad Request".
De https in deze laatste vervangen door http geeft een andere error: "Fout bij uitvoeren van request: request to http://envoy.local/ivp/ss/dpel failed, reason: connect ECONNREFUSED 192.168.###.###:80". Maar als ik de https door http vervang bij de eerste 2 scripts dan werken deze ook niet meer. Dus volgens mij moet ik https gebruiken.
Tot slot: advies van Google AI
Mijn advies: Verspil niet te veel tijd aan de API op firmware 8.x via Homey Script; Enphase werkt actief tegen dit soort lokale "hacks". De Home Assistant-brug is op dit moment de enige manier waarop gebruikers hun IQ8's of IQ7's nog succesvol schakelen bij negatieve prijzen.
En nu?
Ik kom er momenteel niet uit en zie even geen opties meer om dit middels homeyscript te laten werken.
Lang verhaal, maar hopelijk duidelijk genoeg
Eigenlijk maar 1 vraag: is er op dit moment iemand die nog wel in staat is om vanuit Homey met flowcards of homeyscript de Enphase zonnepanelen uit te schakelen?
Zo ja: hoe?
Als dit bij niemand anders werkt dan zal ik moet gaan kijken naar het gebruiken van de inputs van het IQ relais. Ik weet nog niet zeker of dat dan wel werkt en ik zal dan een Fibaro Smart Implant moeten kopen. Ik gebruik al 2 Smart Implants voor andere integraties, vandaar dat ik voor Fibaro kies en niet Shelly.
[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 30-04-2026 22:33 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik heb je intergratie zojuist toegevoegd, dat werkt. Ik had de standaard Enphase integratie, maar wil graag de stroomproductie uitschakelen. Ik gebruik 0.84.6 beta.vinniefireman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:45:
@Pazo Er is een update geweest voor de Envoys waardoor de login methode van mijn integratie niet meer werkt. Gek genoeg als ik mijn Envoy update naar de laatste versie is alles nog hetzelfde en werkt mijn integratie ook nog. Hierdoor is het nu erg moeilijk debuggen.
Ik zie enkel geen knop in HA om de stroomproductie uit te schakelen.
PV 7,82 kWp (Enphase IQ7+ 6x Jinko N-Type 370 Watt / 14x Jinko P-Type 400 Watt)
Ah dat is klote. Ik vind je integratie echt top. Ik had inderdaad een melding dat ie geen access token kreeg. Als ik je ergens kan helpen qua debuggen, graag.vinniefireman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:45:
Wel balen want mijn halve HA is nu 'kapot' is omdat er heel veel aan jouw integratie hangt. O.a. het laden van mijn auto en uitzetten bij negatieve energietarieven. Mbt tot het laatste wel jammer want ik ga morgen een lang weekend weg en de tarieven gaan overdag een aantal uren aardig negatief.
Nee ik gebruik deze wel. Zal eens proberen met een andere beta.marnie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:43:
[...]
Enphase heeft zijn authorisatie proces aangepast. Vincent Wolsink https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer heeft hiervoor al een beta versie (pre-relaease) voor de Enphase Envoy (installer) gemaakt. Bij mij werkte versie 0.8.4-beta1 (beta 5 werkte bij mij niet). Te downloaden via Hacs: opnieuw downloaden en restart HA.
Maar zo te zien gebruik je een andere app...
Edit:
Beta 1 logt wel in maar laat niets zien.
Even verder puzzelen.
Edit 2:
Verschillende beta's geprobeerd, logt wel in maar laat geen entiteiten zien. En na een herstart is ie weer verdwenen / moet ik m weer opnieuw configureren. Dus onthoudt het niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 30-04-2026 23:24 ]
Voor zover ik weet: de Gateway communiceert 's nacht niet. Het aanmaken of updaten van de sensoren zal dan ook niet plaats vinden. Probeer beta 1 (deze versie logt in) morgen nog eens. Ik verwacht dat het dan wel werkt (beloven doe ik het niet......).Pazo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:07:
[...]
Nee ik gebruik deze wel. Zal eens proberen met een andere beta.
Edit:
Beta 1 logt wel in maar laat niets zien.
Even verder puzzelen.
Edit 2:
Verschillende beta's geprobeerd, logt wel in maar laat geen entiteiten zien. En na een herstart is ie weer verdwenen / moet ik m weer opnieuw configureren. Dus onthoudt het niet.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Nee maar ik zie ook maar 1 entiteit (updater), verder niets.marnie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:39:
[...]
Voor zover ik weet: de Gateway communiceert 's nacht niet. Het aanmaken of updaten van de sensoren zal dan ook niet plaats vinden. Probeer beta 1 (deze versie logt in) morgen nog eens. Ik verwacht dat het dan wel werkt (beloven doe ik het niet......).
Heb nu beta 6 erop. Ik wacht inderdaad wel tot morgen.
Bij mij werkt de beta2 zover dat ik weer kan inloggen en mijn HA sensoren weer werken, maar de production switch is weg.
Is er een mogelijkheid om firmware terug te draaien of voor de toekomst automatische updates uit te schakelen?
Is er een mogelijkheid om firmware terug te draaien of voor de toekomst automatische updates uit te schakelen?
Nee je kunt de firmware van de Gateway helaas niet terugdraaien.
Bij mij helaas hetzelfde. Intergratie van Vincent Wolsink toegevoegd, lukte eerst niet, maar na het pakken van een beta versie wel. Maar ook ik mis de knop om productie uit te schakelen.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Pff wat doet Enphase ongelofelijk moeilijk over lokale/eigen aansturing. Ik wil gewoon mijn zonnepanelen kunnen afschakelen. Ik heb een Standard gateway, mijn installateur is failliet. Ik heb een installateursaccount, maar geen opleiding dus ik heb een read-only omgeving en kan nog steeds niets instellen of uitschakelen.
Ik wil ook wel de digitale porten gebruiken op de Envoy gebruiken (ik bedoel niet de DRM) maar die moet je ook eerst activeren via de installer. Via dit artikel van de Groene Nerds (De teruglevering automatisch beperken of uitzetten met Enlighten Manager)
https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Wat kan ik doen, hoe moet ik nu handelen? Moet ik zelf die installer cursus maar volgen?
Ik wil ook wel de digitale porten gebruiken op de Envoy gebruiken (ik bedoel niet de DRM) maar die moet je ook eerst activeren via de installer. Via dit artikel van de Groene Nerds (De teruglevering automatisch beperken of uitzetten met Enlighten Manager)
https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Wat kan ik doen, hoe moet ik nu handelen? Moet ik zelf die installer cursus maar volgen?
/dev/null
Ik heb zojuist de integratie van Vincent met succes geinstalleerd en kan nu mijn panelen uit zetten via home assistant (HA).
Mijn setup:
Envoy-S Standard by Enphase
Firmware: D8.3.5052 (Edit: Dit is schijnbaar niet de nieuwste versie van eind april: (8.3.5169))
Hardware: ENV-S-WB-230 (800-00656-r07)
Vincents integratie: v0.8.3
Stappenplan:
Inmiddels heb ik de toggle toegevoegd aan mijn automatisering die de panelen uit zou moeten schakelen bij negatieve prijzen. Dat zou over een kwartiertje dus automatisch moeten gebeuren.
:strip_exif()/f/image/hOpSYSBwDxWTZgFgmayaKTjo.png?f=user_large)
Edit: Serienummer uit de afbeelding verwijderd
Mijn setup:
Firmware: D8.3.5052 (Edit: Dit is schijnbaar niet de nieuwste versie van eind april: (8.3.5169))
Stappenplan:
- Eerst heb ik een uur aan de telefoon in de wacht gezeten bij Enphase om te vragen of mijn gebruikersaccount kon worden omgezet naar installateur. Daar kreeg ik het verhaal te horen dat ik eerst de certificaten moest behalen om dit te doen. Daar heb ik geen zin in. Sla deze stap vooral over.
- Via de enlighten website heb ik een installateurs account aangemaakt met de bedrijfsnaam [Achternaam]Solar
- In mijn home user enlighten account heb ik mijn nieuwe installateurs account gekoppeld aan mijn systeem
- In HA heb ik de standaard integratie verwijderd
- In HA heb ik de integratie van Vincent geinstallerden ben ingelogd met het installateursaccount.
- De power toggle is actief en bruikbaar
Inmiddels heb ik de toggle toegevoegd aan mijn automatisering die de panelen uit zou moeten schakelen bij negatieve prijzen. Dat zou over een kwartiertje dus automatisch moeten gebeuren.
:strip_exif()/f/image/hOpSYSBwDxWTZgFgmayaKTjo.png?f=user_large)
Edit: Serienummer uit de afbeelding verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Jens85 op 01-05-2026 14:41 ]
Hoe heb je dat gedaan? Ik kan geen nieuwe selecteren in die lijst. Ik zie onder 'Installer' alleen de huidige failliete installateur staan. Ik kan daar niet mijn 'eigen' solar company inkrijgenJens85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:15:
Ik heb zojuist de integratie van Vincent met succes geinstalleerd en kan nu mijn panelen uit zetten via home assistant (HA).
Mijn setup:
Firmware: D8.3.5052
Stappenplan:
• In mijn home user enlighten account heb ik mijn nieuwe installateurs account gekoppeld aan mijn systeem
[ Voor 4% gewijzigd door I_stealth_I op 01-05-2026 11:35 ]
/dev/null
In de enlighten app: Menu -> Account -> Mijn toegangscontrolleI_stealth_I schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Ik kan geen nieuwe selecteren in die lijst. Ik zie onder 'Installer' alleen de huidige failliete installateur staan. Ik kan daar niet mijn 'eigen' solar company inkrijgen
Hier heb ik onder het kopje 'Bedrijven' het email adres van mijn bedrijf ingevuld. Dit werd herkend en ik zag direct [Achternaam]Solar in mijn app verschijnen. Die staat nu onder de partij die hem echt geinstalleerd hebben. Beide met een prullenbak icoontje ervoor.
Zo heb ik het ook gedaan maar met verschillend resultaat. Waarschijnlijk een beperking van mijn installer.Jens85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:45:
[...]
In de enlighten app: Menu -> Account -> Mijn toegangscontrolle
Hier heb ik onder het kopje 'Bedrijven' het email adres van mijn bedrijf ingevuld. Dit werd herkend en ik zag direct [Achternaam]Solar in mijn app verschijnen. Die staat nu onder de partij die hem echt geinstalleerd hebben. Beide met een prullenbak icoontje ervoor.
Ik kan waar 'Zon zeker' staat niet mijn eigen solar vinden in het lijstje.
[ Voor 18% gewijzigd door I_stealth_I op 01-05-2026 11:56 ]
/dev/null
Zo staat het bij mij. Mijn Installateur staat zowel bij de Bedrijven als bij Onderhoudsmonteur.I_stealth_I schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:50:
[...]
Zo heb ik het ook gedaan maar met verschillend resultaat. Waarschijnlijk een beperking van mijn installer.
Ik kan waar 'Zon zeker' staat niet mijn eigen solar vinden in het lijstje.
[Afbeelding]
Als ik nu als installateur inlog op de enlighten website dan kom ik in een compleet andere interface terecht waar ik al mijn installaties (1) als installateur kan monitoren. Dat is ook het account dat ik heb ingevuld bij het instellen van Vincent's integratie.
@I_stealth_I, je zou het volgende kunnen proberen.
Als je inlogt met je Installer account in Enlighten Manager, dan kun je onder Account > Request System Access doen. Je kunt dan een link kopiëren en naar het e-mailadres van je home owner account sturen. Die link dien je dan ook weer te openen met je home owner account (dus als je dit op hetzelfde device doet, log dan eerst uit als installer).
Als je inlogt met je Installer account in Enlighten Manager, dan kun je onder Account > Request System Access doen. Je kunt dan een link kopiëren en naar het e-mailadres van je home owner account sturen. Die link dien je dan ook weer te openen met je home owner account (dus als je dit op hetzelfde device doet, log dan eerst uit als installer).
@Jens85 Je hebt zo te zien nog niet de nieuwste firmware op je Envoy, met de laatste update van Enphase is de authenticatie veranderd en dat breekt de Vincent integratie.
De beta fixed dat voor een deel van de gebruikers, maar de production switch komt daarmee niet terug.
De beta fixed dat voor een deel van de gebruikers, maar de production switch komt daarmee niet terug.
Dit werkte in eerste instantie niet. Ik kreeg een melding dat het bedrijf al toegang had.Tommiiee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:58:
Ik de bedrijven verwijderd vanuit mijn home user account en toen de link opnieuw geopend.
Nu staat 'mijn installateur' ook onder 'Installer'. Thx
/dev/null
Ik heb een installer account gemaakt, toegevoegd aan mijn Envoy systeem, en ik heb nu inderdaad de knop in Home Assistant. Er gebeurd echter niks als ik Production uitzet.
[ Voor 7% gewijzigd door Slinkos op 01-05-2026 15:59 ]
Bij mij werkt dit inderdaad. Een installer account gemaakt en daarmee ingelogd bij de HA integratie. Dan is de production switch weer zichtbaar en schakelbaar. Je kunt dit ook zien in HA door te kijken naar de Token Type: installer. Vanmorgen stond deze bij mij op owner.Tommiiee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:58:
Ook kan ik dan weer inloggen via de lokale webinterface op de gateway. Door een token op te halen met postman.
Super bedankt voor deze tip!
En is het een mogelijkheid om de boel via modbus te regelen?vinniefireman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:45:
https://enphase.com/es-es/media/22786
Ter informatie.
Mijn Envoy-S Metered zit sinds een paar weken op D8.3.5289 (d3c300).
De update heeft bij mij geruisloos plaatsgevonden.
De native en handmatige ondersteuning met Domoticz werkt op dit moment net zo goed als met de oude versie van de Envoy zonder dat ik iets heb moeten aanpassen.
Ook handmatige http requests werken zoals voorheen.
Maw, de autorisatie issues spelen bij mij niet.
Hierdoor denk ik dat de autorisatie issues eerder met de HA integratie te maken heeft dan met autorisatie issues op de nieuwe versie van de Envoy.
Als ik onverhoopt iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag.
De native en handmatige ondersteuning met Domoticz werkt op dit moment net zo goed als met de oude versie van de Envoy zonder dat ik iets heb moeten aanpassen.
Hierdoor denk ik dat de autorisatie issues eerder met de HA integratie te maken heeft dan met autorisatie issues op de nieuwe versie van de Envoy.
@vinniefireman Ik zie dat je hard bezig bent op een oplossing te vinden, hulde
Ik zie inmiddels beta 7 net voorbij komen.
Voor wat het waard is;
Ik heb inmiddels alle beta's geprobeerd. Bij allemaal gaat het inloggen OK, en krijg ik melding dat de configuratie geslaagd is, of dat het al geconfigureerd is. Echter zie ik de integratie vervolgens niet terug in de lijst, heb ik geen sensoren en als ik HA herstart staat de integratie weer als nieuw / ontdekt om moet ik weer configureren.
Softwareversie 8.3.5289.
:strip_exif()/f/image/CARwsmyuFmiVA0CQ9p7LakcW.png?f=user_large)
EDIT:
Ik ben verder!
Wat ik steeds deed was de integratie die door HA was ontdekt herconfigureren (onder Instellingen => Apparaten en diensten). Dat werkte kennelijk niet. Nu ben ik de integratie net geconfigureerd via +Integratie toevoegen, en dat werkt wel! Ik heb nu in ieder geval alle sensoren weer terug
En ik heb ook de productie switch terug!
Is dit de versie die het moet gaan worden? Heb nu beta 7 draaien.
Voor wat het waard is;
Ik heb inmiddels alle beta's geprobeerd. Bij allemaal gaat het inloggen OK, en krijg ik melding dat de configuratie geslaagd is, of dat het al geconfigureerd is. Echter zie ik de integratie vervolgens niet terug in de lijst, heb ik geen sensoren en als ik HA herstart staat de integratie weer als nieuw / ontdekt om moet ik weer configureren.
Softwareversie 8.3.5289.
:strip_exif()/f/image/CARwsmyuFmiVA0CQ9p7LakcW.png?f=user_large)
EDIT:
Ik ben verder!
Wat ik steeds deed was de integratie die door HA was ontdekt herconfigureren (onder Instellingen => Apparaten en diensten). Dat werkte kennelijk niet. Nu ben ik de integratie net geconfigureerd via +Integratie toevoegen, en dat werkt wel! Ik heb nu in ieder geval alle sensoren weer terug
Is dit de versie die het moet gaan worden? Heb nu beta 7 draaien.
[ Voor 41% gewijzigd door Pazo op 01-05-2026 19:50 ]
@Pazo Ja klopt. Het was even puzzelen omdat mijn eigen Envoy nog niet de nieuwste firmware heeft (en ook nog niet geupdate kan worden).
Als de beta7 voor iedereen lijkt te werken dan moet dat de nieuwe release worden.
Als de beta7 voor iedereen lijkt te werken dan moet dat de nieuwe release worden.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Dat zou kunnen, maar is lang niet zo uitgebreid. Daarnaast kan modbus alleen aangezet worden via de helpdesk. Ook ondersteund het op de Envoy maar 1 client dus als je zoals ik ook al Victron gekoppeld hebt gaat het niet werken.analogworm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:15:
[...]
En is het een mogelijkheid om de boel via modbus te regelen?
https://enphase.com/es-es/media/22786
Hij werkt ook bij mij. Dank voor het snelle werk!
@vinniefireman
[ Voor 12% gewijzigd door miliomiliano op 01-05-2026 21:30 ]
Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Ok ik zit nog op 8.3.5286.Lawrentz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:50:
Ter informatie.
Ben benieuwd wanneer die word geüpdatet dan.
Hier nu ook beta7 draaien. Alles werkt nog/weer.vinniefireman schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:23:
@Pazo Ja klopt. Het was even puzzelen omdat mijn eigen Envoy nog niet de nieuwste firmware heeft (en ook nog niet geupdate kan worden).
Heb je om te regelen via deze manier wel of niet de metered versie nodig?? Ik heb een beetje gezeik met de installateur (vorige bewoners hebben dit geïnstalleerd) en als ik het zelf kan doen zou dat ook top zijn!
Ik heb inmiddels besloten om de Shelly Plus Uni te gaan proberen. Die is een stuk goedkoper dan de Fibaro Smart Implant. Dit weekend kom ik hier waarschijnlijk niet aan toe, maar zal zodra ik ermee verder ben mijn ervaringen hier delen.fmb schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:40:
...
Het was me even onduidelijk of de aansturing dan aangesloten moet worden op de Enphase Envoy-S Gateway of op de Enphase IQ Relay. Maar daar ben ik inmiddels achter, dit moet op de Gateway. Het betreffende groene stekkerblok met de aansluitingen zit er ook op. Dit moet blijkbaar bij de installatie los vanuit de verpakking geplaatst worden en dat is bij mij gelukkig netjes door de installateur gedaan. Ik kan er dus mee aan de slag
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Het wordt steeds gekker. Als ik dus via vincent zijn HA intergratie de productie toggle uit zet, zie ik dit wel terug komen in Enlighten Manager:
/f/image/5QP9fC1iSoeg0E3ySN0Hzs8t.png?f=fotoalbum_large)
Elders zie ik het ook:
:strip_exif()/f/image/Xj5OKy9x4EYbRVjSUfGcRiBY.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik ben inmiddels al een halfuur verder en ik zie gewoon dat mijn zonnepanelen nog steeds energie opwekken.
Maar wat me ook opvalt is dat zo'n beetje alle knoppen grayed out zijn, dus ik vraag me haast af of mijn installateursaccount wel alle rechten heeft:
/f/image/EmIBLWSx5mu35VUVHyUoLvU3.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik zie dat ik behalve mijn installateursaccount toevoegen, ook nog kon aangeven wie de Onderhoudsmonteur systeem is. Na dat ik dit had veranderd naar mijn eigen account werden alle knoppen wel beschikbaar. Het veranderd helaas niets aan de situatie, ik kan disablen wat ik wil, ik blijf terugleveren.
Elders zie ik het ook:
Maar ik ben inmiddels al een halfuur verder en ik zie gewoon dat mijn zonnepanelen nog steeds energie opwekken.
Maar wat me ook opvalt is dat zo'n beetje alle knoppen grayed out zijn, dus ik vraag me haast af of mijn installateursaccount wel alle rechten heeft:
/f/image/EmIBLWSx5mu35VUVHyUoLvU3.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik zie dat ik behalve mijn installateursaccount toevoegen, ook nog kon aangeven wie de Onderhoudsmonteur systeem is. Na dat ik dit had veranderd naar mijn eigen account werden alle knoppen wel beschikbaar. Het veranderd helaas niets aan de situatie, ik kan disablen wat ik wil, ik blijf terugleveren.
[ Voor 9% gewijzigd door Slinkos op 02-05-2026 11:25 ]
Dit had ik ook. Uitschakelen viaSlinkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:19:
Het wordt steeds gekker. Als ik dus via vincent zijn HA intergratie de productie toggle uit zet, zie ik dit wel terug komen in Enlighten Manager:
[Afbeelding]
Elders zie ik het ook:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De integratie duurde 25 minuten voordat de micro’s reageerden, inschakelen heeft wel meer 40 minuten geduurd. Via webinterface van de Enlighten in/uit schakelen deed het gisteren niet goed alsof er queue problemen waren in hun cloud
/dev/null
Hmm ja gaat niet helemaal lekker. Ineens stond alles gewoon weer aan. Ik heb nogmaals op disabled geklikt en het lijkt er nu op dat 8 v/d 12 micro's inderdaad uit zijn gegaan nu. Maar dat heeft inderdaad best even geduurd en de andere 4 gaan nog vrolijk door.I_stealth_I schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:34:
[...]
Dit had ik ook. Uitschakelen via
De integratie duurde 25 minuten voordat de micro’s reageerden, inschakelen heeft wel meer 40 minuten geduurd. Via webinterface van de Enlighten in/uit schakelen deed het gisteren niet goed alsof er queue problemen waren in hun cloud
Als ik via Home Assistent de productie uit zet is die binnen 10seconden uit en nemen de accu’s mijn verbruik wel over.
Ook bij aanzetten duurt dit geen 10seconden.
Ook bij aanzetten duurt dit geen 10seconden.
Lucky you. Na een halfuur is het bij mij nog steeds niet voor elkaar.
Edit: Na een halfuur waren dus 4 van de panelen nog steeds aan het produceren en had ik de boel weer aangezet. Een halfuur daarna, (dus een uur na het uitzetten) gingen die 4 alsnog uit, en nog een half uur later gingen ze dan weer aan. Geen betrouwbaar systeem dus wanneer je op de kwartierprijs wilt schakelen. Dus toch maar naar een alternatief zoeken.
Edit: Na een halfuur waren dus 4 van de panelen nog steeds aan het produceren en had ik de boel weer aangezet. Een halfuur daarna, (dus een uur na het uitzetten) gingen die 4 alsnog uit, en nog een half uur later gingen ze dan weer aan. Geen betrouwbaar systeem dus wanneer je op de kwartierprijs wilt schakelen. Dus toch maar naar een alternatief zoeken.
[ Voor 72% gewijzigd door Slinkos op 02-05-2026 14:13 ]
@Slinkos @I_stealth_I hebben jullie wel een Metered? Of een standaard? En ingesteld dat ie moet lezen vanuit de micro's of vanuit de meter? Ik denk dat daar misschien verschil kan zitten. Ik heb dus een metered met CT spoelen, en de productie wordt gelezen op de micro's. Bij mij reageert het systeem ook binnen 30 seconden met uit en aan zetten.
Ik heb een standard inderdaad. Dus ik snap dat hij niet kan moduleren bijv. maar had wel verwacht dat hij wat vlotter reageert op uitzetten.Pazo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:35:
@Slinkos @I_stealth_I hebben jullie wel een Metered? Of een standaard? En ingesteld dat ie moet lezen vanuit de micro's of vanuit de meter? Ik denk dat daar misschien verschil kan zitten. Ik heb dus een metered met CT spoelen, en de productie wordt gelezen op de micro's. Bij mij reageert het systeem ook binnen 30 seconden met uit en aan zetten.
Omdat enphase niet echt opschiet met lokale toegang tot het uitschakelen en of begrenzen van productie ben ik ben plan om er een NC contactor (finder 22.32.0.230.4440) tussen te knutselen. Doet iemand dat toevallig al?
Het vervangen voor een metered ga ik niet terugverdienen ben ik bang.
Het vervangen voor een metered ga ik niet terugverdienen ben ik bang.
Dat is normaal bij Enhpase.Slinkos schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:06:
Lucky you. Na een halfuur is het bij mij nog steeds niet voor elkaar.
Gisteren om 11.45 uur de boel via API uitgezet en zo rond 12.45-13.00 uur stond de boel pas uit:
:strip_exif()/f/image/Q3wREqSktUAajj7hAIRp91xh.png?f=user_large)
Het opstarten duurde zo'n 20-25 minuten:
Ligt eraan wat je normaal noemt. Het ligt dus aan je configuratie. Als je een metered met CT spoelen hebt werkt binnen ca 20 seconden. Heb het al eens eerder gepost:joep03nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Dat is normaal bij Enhpase.
Gisteren om 11.45 uur de boel via API uitgezet en zo rond 12.45-13.00 uur stond de boel pas uit:
[Afbeelding]
Het opstarten duurde zo'n 20-25 minuten:
[Afbeelding]
:gifsicle():strip_exif()/f/image/IhEIO8YGJuxq3uYLLOcYn4w4.gif?f=user_large)
Hier zie het opstarten. Nadat het schuifje van de productie aan de linkerkant om gaat, zie je dat het ca 20 seconden duurt voordat mijn micro's weer beginnen te produceren.
En vergelijkbaar met stoppen, dat gaat binnen enkele seconden:
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 02-05-2026 19:19 ]
Het lijkt me een vrij kostbare exercitie om te switchen naar een Metered exemplaar. Installatie is ook complex met al die spoelen en bedrading. Had liever een P1 kabel van slimme meter naar de usb van de envoy standaard bijv 😄
/dev/null
Als je al een Enphase gateway hebt dan kun je er volgens mij redelijk eenvoudig meetspoelen aan toe voegen. Die zijn iets van 25 / 30 euro per stuk en bij een 3 fase systeem heb je er 6 nodig. Kost inderdaad wat en geeft een hoop extra gepuzzel misschien met aansluiten van de spoelen.I_stealth_I schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:02:
Het lijkt me een vrij kostbare exercitie om te switchen naar een Metered exemplaar. Installatie is ook complex met al die spoelen en bedrading. Had liever een P1 kabel van slimme meter naar de usb van de envoy standaard bijv 😄
Ik heb zelf al meetspoelen (shelly 3em) dus ga niet nog extra toevoegen voor Enphase. Komende week ga ik proberen de inputs van de Enphase Gateway aan te sturen met een relais (potentiaal vrij open/dicht contact). Die kan ik vanuit domotica (Homey) redelijk eenvoudig aansturen en kost een stuk minder (onder de 50 euro)
@fmb Om meetspoelen aan te sluiten heb je een metered gateway voor nodig, aansturen met een relais kan zover ik weet ook alleen op de metered gateway.
€ 586,90 onder coulance bij ZPN duurzaamI_stealth_I schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:02:
[ Voor 6% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 03-05-2026 12:03 ]
Je kunt geen CT spoelen aan een standard gateway hangen om daar een metered van te maken. Dat werkt niet. Ik de TS van Het Enphase Topic staat een afbeelding met het verschil van binnen.fmb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Als je al een Enphase gateway hebt dan kun je er volgens mij redelijk eenvoudig meetspoelen aan toe voegen. Die zijn iets van 25 / 30 euro per stuk en bij een 3 fase systeem heb je er 6 nodig. Kost inderdaad wat en geeft een hoop extra gepuzzel misschien met aansluiten van de spoelen.
Gekke vraag misschien, maar moeten de spoelen ook correct zijn aangesloten om dit te kunnen? Ik heb een metered en de spoelen liggen vanwege ruimtegebrek onaangesloten erbij 😅
Ja anders geeft het systeem foutmeldingen. Maar waarom / hoe zou je ze dan niet correct willen aansluiten?
Pejdref schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:20:
@fmb Om meetspoelen aan te sluiten heb je een metered gateway voor nodig, aansturen met een relais kan zover ik weet ook alleen op de metered gateway.
Ja natuurlijk. Goede toevoeging(en). Het moet wel een metered versie zijn. Ik zie in mijn systeemoverzicht ook staan dat het een metered versie is. Dus dat zal in mijn geval goed zijn. Ben nu niet thuis maar zal het controleren zodra ik thuis ben.Pazo schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Je kunt geen CT spoelen aan een standard gateway hangen om daar een metered van te maken. Dat werkt niet. Ik de TS van Het Enphase Topic staat een afbeelding met het verschil van binnen.
Update een paar uur later (21:30): ik heb inderdaad de metered. Die is toen zonder meetspoelen geinstalleerd. Ik hoop wel dat ik het besturen met de inputs wel gewoon kan doen als de metered zonder spoelen is aangesloten. Hoewel die misschien wel de productie meting nodig heeft. Ik komer vanzelf achter ergens komende week.
[ Voor 20% gewijzigd door fmb op 03-05-2026 21:33 ]
Het is mij niet duidelijk waarom het bij de standard zoveel langer moet duren dan bij de metered. Zijn uiteindelijk dezelfde micro controllers die gewoon moeten reageren op een commando?
@Slinkos ik heb ook gewoon de standard en bij mij reageert het wel direct (max 30 sec.) als ik de production switch omgooi met de intergratie van @vinniefireman. Waar het precies aan ligt geen idee, maar het kan dus wel 😅
Hey @Pazo wat heb je bij 2 precies gedaan? Ik ervaar hetzelfdePazo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:04:
OK, dan moet ik eens op onderzoek uit.
[Afbeelding]
Het herladen van de integratie / HA opnieuw starten geeft geen oplossing.
Zou de integratie kunnen verwijderen, al ben ik er een klein beetje huiverig voor omdat er heel veel aan vast hangt. Maar goed, ik heb de namen niet verandert dus als ik het opnieuw installeer zou alles gelijk weer moeten werken. En ik zal wel even een backup maken. Toch maar even proberen.
EDIT: Ik zie ook dat ik nu bij alle micro's ook allerlei sensoren mis / niet meer beschikbaar zijn.
Toch maar eens verwijderen.
EDIT 2:
Verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en alles lijkt weer te werken
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
Ik heb een paar uur zitten klooien om e.e.a. in te stellen.mmichael1991 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:04:
@Slinkos ik heb ook gewoon de standard en bij mij reageert het wel direct (max 30 sec.) als ik de production switch omgooi met de intergratie van @vinniefireman. Waar het precies aan ligt geen idee, maar het kan dus wel 😅
Enphase account naar installersaccount omgezet, en vinnie's intregration toegevoegd.
Waar precies vind ik nu die production switch ??
Ik weet niet wat voor probleem nu ervaart, want er is sinds kort een inlog probleem met de integratie van Vincent Wolsink, welke in beta 7 is opgelost.ThaDude schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Hey @Pazo wat heb je bij 2 precies gedaan? Ik ervaar hetzelfdeWat heb je verwijderd de gehele HACS integratie van Envoy of de Envoys in de integratie?
In HACS de Envoy integratie via het hamburger menu voor 'opnieuw downloaden' klikken, en dan evt een andere versie.
Hi @Pazo ik heb beta7 al draaien maar mis mijn production switches/buttons. Ik dacht dat jij dit verholpen had door iets te verwijderen. Mijn vraag was dus wat heb je precies gedaan?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
@ThaDude dat wat ik zei. Ik heb via HACS de integratie opnieuw gedownload, en toen (uiteindelijk) voor beta 7 gekozen.
Na het downloaden HA opnieuw starten, en vervolgens onder Apparaten en Diensten de integratie via de button Toevoegen rechts onderin geïnstalleerd en geconfigureerd. Toen werkte alles weer.
Na het downloaden HA opnieuw starten, en vervolgens onder Apparaten en Diensten de integratie via de button Toevoegen rechts onderin geïnstalleerd en geconfigureerd. Toen werkte alles weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 04-05-2026 17:06 ]
Hoe die je dat, je account omzetten naar installer? Ik heb een installer account aangemaakt, maar daar krijg ik mijn systeem niet in.Speedy_Gonzalez schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb een paar uur zitten klooien om e.e.a. in te stellen.
Enphase account naar installersaccount omgezet, en vinnie's intregration toegevoegd.
Waar precies vind ik nu die production switch ??
Via de enlighten website heb ik een installateurs account aangemaakt.jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Hoe die je dat, je account omzetten naar installer? Ik heb een installer account aangemaakt, maar daar krijg ik mijn systeem niet in.
In mijn home user enlighten app heb ik mijn nieuwe installateurs account gekoppeld aan mijn systeem
Ik was op vakantie.
Tijdens mijn vakantie, toevallig vanaf 1 Mei precies, werkt het uitlezen van de Envoy (metered) vanuit Domoticz niet meer.
De foutmelding in Domoticz:
"Error: Enphase Envoy: Error getting http data! (info)"
De envoy is bedraad aangesloten en heeft een vast ip-adres.
Als ik lokaal de webpagina probeer te bereiken lukt dat ook niet.
Ik heb het lokale ip-adres geprobeerd als envoy.local, beide geven geen pagina weer.
Ik heb de envoy al eens spanningsloos gemaakt en opnieuw op laten starten.
Via Enlighten kan ik zien dat de productie gewoon werkt en er met m'n envoy en gateway niks mis is.
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
Tijdens mijn vakantie, toevallig vanaf 1 Mei precies, werkt het uitlezen van de Envoy (metered) vanuit Domoticz niet meer.
De foutmelding in Domoticz:
"Error: Enphase Envoy: Error getting http data! (info)"
De envoy is bedraad aangesloten en heeft een vast ip-adres.
Als ik lokaal de webpagina probeer te bereiken lukt dat ook niet.
Ik heb het lokale ip-adres geprobeerd als envoy.local, beide geven geen pagina weer.
Ik heb de envoy al eens spanningsloos gemaakt en opnieuw op laten starten.
Via Enlighten kan ik zien dat de productie gewoon werkt en er met m'n envoy en gateway niks mis is.
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Burning_Tyre op 05-05-2026 15:23 ]
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Jawel.Burning_Tyre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:23:
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.3.5289
Iemand een idee?
Je hebt nieuwe software op de gateway gekregen.
Er is iets veranderd met het authorisatietoken in deze versie.
Je zult dus een nieuw token moeten maken/ophalen.
Er is niets aan de token veranderd.gAzu schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:56:
[...]
Jawel.
Je hebt nieuwe software op de gateway gekregen.
Er is iets veranderd met het authorisatietoken in deze versie.
Je zult dus een nieuw token moeten maken/ophalen.
Althans, ik heb dezelfde versie, gebruik al maanden dezelfde token en heb niets hoeven wijzigen.
Het enige wat ik de afgelopen dagen in dit draadje heb gelezen dat er iets aan HA en de plug-in is gewijzigd Ik heb overigens geen HA.