Ik heb nu ook al een klein groepenkastje op zolder zitten, maar die zit met relais en 2 automaten al lekker vol. Een hoger kastje past op die plek echt niet, zou hooguit breder kunnen gaan, maar dit kastje is niet in meer dan 6 din leverbaar voor zover ik kan vindenSpikeHome schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:45:
@Eupeodes je kan gewoon waar de kabel vanaf het dak binnenkomt je huis in een klein groepenkastje er tussen zetten met de kwh meter daarin.
polling-period-secs staat bij mij op 900.Eupeodes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:38:
[...]
ik heb een mailtje gestuurd naar Enphase en zij konden de frequentie van rapporteren naar elke 5 minuten zetten. Dit gebruik ik in de winter voor schakelen van de feestverlichting, en dan was elke 15 minuten data toch te traag.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Die moet dus terug naar 300
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Geprobeerd, hij switcht naar low, en weer terug naar standard, maar polling-period-secs blijft 900.RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
@Eupeodes Je kan kijken of je de polling period zelf weer op 300 seconden kan krijgen met deze truc.
Dan maar een mailtje naar support?
Ja, zelf kan je dat zover ik weet niet aanpassen.jelmervos schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Geprobeerd, hij switcht naar low, en weer terug naar standard, maar polling-period-secs blijft 900.
Dan maar een mailtje naar support?
Enphase bellen / mailen
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Gelukt via de chat op https://enphase.com/contact-enphase-supportPazo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Ja, zelf kan je dat zover ik weet niet aanpassen.
Enphase bellen / mailen
Duurde totaal 30 min.
Ik wou dit al een tijd proberen. En zojuist werkend gekregen!ranjo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Ik bedoel ook niet de IQ relais. Maar de digital input contacten aan de rechterkant. Zie figuur 2 (in deze handleiding wordt overigens aangegeven dat deze "not used" zijn, maar misschien is deze handleiding verouderd)
In een van jouw screenshots staat er "limit power production/export via reading of relays settings on gateway's digitial input port" waarbij het lijkt dat je adhv de input contacten een aantal levels kan opgeven. (4 relais is 16 mogelijkheden??...). Hiermee zou je de Envoy kunnen limiteren via hardware input waarbij je dus niet afhankelijk bent van de API met de tokens. Zeker voor de off-grid liefhebbers zou dit interessant kunnen zijn.
Maar misschien zit ik er naast.. ik moet een een installer account gaan regelen denk ik
Edit: deze handleiding geeft meer info: https://enphase.com/media/12537
Dus aansluiten conform dit schema op de aansluitingen die in Europeese handleidingen met 'not used' zijn gemarkeerd: https://enphase.com/media/12537
:strip_exif()/f/image/tz1fJl6ew9yr8IN0a4Ddz5VR.png?f=user_large)
Dit was wel even pielen want de 'com' pooit zit precies onder het 'DRM' weerstandje.
:strip_exif()/f/image/92kGSrLfuENERhthrZ6BUqMw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Shelly Pro EM-50 waar een droogcontact op zit in mijn meterkast. Dus daar is het mee te schakelen. Via de uitgebreide/installateurstoegang van Enlighten is het vervolgens in te stellen.
/f/image/atxebNlgWrH5aJ8pgmqArDlr.png?f=fotoalbum_large)
En wonderbaarlijk, voor geen meter gedocumenteerd in de reguliere handleidingen maar het werkt op mij Envoy/IQ Gateway metered. Het systeem reageert vrijwel direct.
Relais open:
:strip_exif()/f/image/mxlbhkRhBoE61DVUzRhLzxY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Relais gesloten:
:strip_exif()/f/image/Bdw19M0OzANdaJT6I0KQIQ9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb software versie 8.3.5167 op de IQ Gateway / Envoy-S-Metered-EU.
N.B. voor de oplettende kijker ik heb ze zonnepanelen zelf op 1 fase en de Envoy op 3 fase. Toen de zonnepanelen geinstalleerd werden was het nog een 1 fase meterkast maar om de export te meten moet de IQ gateway / Envoy wel met drie fasen zijn aangesloten.
Schopje....Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:24:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Vermogen beperken kan ook lokaal zonder de relais te gebruiken.
Het volgende curl commando laat zien hoe je de productie beperkt tot een opgegeven vermogen (hier 3500 W)code:json.txt is:
1 2 curl -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer **token** " -X POST "https://envoy_ip/ivp/ss/dpel" --data @json.txtcode:De envoy neemt het na een paar sekonden over. Helaas weet Enlighten er niets van, daar wordt de interface niet met de actuele waarden uit de envoy geupdate.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11{ "dynamic_pel_settings": { "enable": true, "export_limit": false, "limit_value_W": 3500.0, "slew_rate": 900.0, "enable_dynamic_limiting": false }, "filename": "site_settings", "version": "00.00.01" }
"metered" neem ik aan?
desondanks, er moet een signaal naar de IQ's gaan om minder output te leveren oid. Is dat "signaal" bekend, zodat ik op basis van de P1 meter kan sturen?
Ja, 'metered' versie hier.knotwilg schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:21:
[...]
"metered" neem ik aan?
desondanks, er moet een signaal naar de IQ's gaan om minder output te leveren oid. Is dat "signaal" bekend, zodat ik op basis van de P1 meter kan sturen?
Dan 'weet' de envoy wat de productie, en consumptie is. Dus ook de teruglevering. En daarop stuurt de envoy de inverters aan. In combinatie met de Homewizard PiB zet ik de max teruglevering op 100W tot 200W. Dan worden de PiB geladen en de productie berperkt.