• eriksl
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08 09:49
RichieB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:20:
"Geen waarde" als in €0,00 vind ik acceptabel op de momenten dat er inderdaad een enorm overschot is. Maar negatief (als in de vergoeding die je krijgt is lager dan de terugleverboete) niet. Dat er niet genoeg afname/opslagcapaciteit in het net aanwezig is moet niet het probleem gemaakt worden van de consument. Eerst alle daken via subsidie vol laten leggen met PV om die dan vervolgens uit te gaan zetten is bizar wanbeleid en verspilling van onze natuurlijke bronnen.
Ja dat dus ;-) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eriksl
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08 09:49
Batilan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:50:
Tenzij je met die paar watts (watturen) net over je staffel komt, dan scheelt het van "niets" tot "best wel veel"?
Nee hoor, ik heb een best fatsoenlijke leverancier.
[b]Batilan in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"Batilan schreef op zondag 10 augustus 2025
Dat is aardig van je voor de energiemaatschapijen, ze zien je graag komen :).
Leuke bijvangst voor ze. Maar mijn primaire doel is dat elke kWh die niet opgewekt is uit kolen, gas of uranium, winst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:44
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:24:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Vermogen beperken kan ook lokaal zonder de relais te gebruiken.

Het volgende curl commando laat zien hoe je de productie beperkt tot een opgegeven vermogen (hier 3500 W)

code:
1
2
curl  -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer **token** "
 -X POST "https://envoy_ip/ivp/ss/dpel" --data @json.txt

json.txt is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
    "dynamic_pel_settings": {
        "enable": true,
        "export_limit": false,
        "limit_value_W": 3500.0,
        "slew_rate": 900.0,
        "enable_dynamic_limiting": false
    },
    "filename": "site_settings",
    "version": "00.00.01"
}

De envoy neemt het na een paar sekonden over. Helaas weet Enlighten er niets van, daar wordt de interface niet met de actuele waarden uit de envoy geupdate.
Het is mij gelukt om met een token de limit_value_W te sturen, maar er gebeurt alleen niks op Enphase, dit commando wordt genegeerd, volgens mij omdat mijn site_settings nog niet goed staan voor CT spoel op enabled of limit_export op true en mijn 3 fase op three, terwijl dat 1 moet zijn; die waarden kan ik toch niet aanpassen met een user account. Ik zou niet weten hoe?
https://[envoy\]/ivp/meters
[
{
"eid": 704643328,
"state": "disabled",
"measurementType": "production",
"phaseMode": "three",
"phaseCount": 3,
"meteringStatus": "normal",
"statusFlags": []
},
{
"eid": 704643584,
"measurementType": "net-consumption",
}
]
ik heb onderstaande kunnen sturen naar Enphase om te testen, maar er gebeurt dus niks:
{
"limit_value_W": 300.0,
"slew_rate": 60.0,
},
}

[ Voor 9% gewijzigd door DavidNewhouse op 05-09-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:27:
[...]

Het is mij gelukt om met een token de limit_value_W te sturen, maar er gebeurt alleen niks op Enphase, dit commando wordt genegeerd, volgens mij omdat mijn site_settings nog niet goed staan voor CT spoel op enabled of limit_export op true en mijn 3 fase op three, terwijl dat 1 moet zijn; die waarden kan ik toch niet aanpassen met een user account. Ik zou niet weten hoe?
[
{
},
{
}
]
ik heb onderstaande kunnen sturen naar Enphase om te testen, maar er gebeurt dus niks:
{
},
}
Op mijn envoy heb ik firmware: D8.3.5052 (a91404)
En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
ik heb firmware D8.3.5167 (4c8675)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Als de curl opdracht met een GET doet ipv mnet een POST wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
nu dit:
{
"date": "2025-09-05 19:52:16 UTC",
"enable": false
},
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:04:
nu dit:
{
"enable": false
},
}
Ok, en nadat je via Enlighten het aan gezet hebt? Wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
zojuist dit gestuurd: maar als de zon dus schijnt, wordt de pv niet terug geschroefd
{
},

[ Voor 8% gewijzigd door DavidNewhouse op 05-09-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
er komt in de gebeurtenissen log in enphase https://enlighten.enphaseenergy.com/web/ een melding met rood uitroepteken en bij actie staat neem contact op met de klantenservice om te controleren of de productie- en verbruiksmeters goed zijn aangesloten en ingesteld.
En als ik de laatste instellingen weer ongedaan maak gaat de melding weer weg

[ Voor 12% gewijzigd door DavidNewhouse op 05-09-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:16:
er komt in de gebeurtenissen log in enphase https://enlighten.enphaseenergy.com/web/ een melding met rood uitroepteken en bij actie staat neem contact op met de klantenservice om te controleren of de productie- en verbruiksmeters goed zijn aangesloten en ingesteld.
En als ik de laatste instellingen weer ongedaan maak gaat de melding weer weg
Misschien is de polariteit van de CT klemmen verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
ik heb nog geen CT klem, maar ik begreep dat dit de instellingen in https://[envoy\]/ivp/meters iets software matigs is en dat ik ook het verbruik en productie kan meten met home-assistant. Maar dat de instellingen in enphase dus eerst gewijzigd moeten worden naar enabled
En voor dat laatste heb ik volgens mij toch echt een enlightnen manager account nodig toch?

[ Voor 14% gewijzigd door DavidNewhouse op 05-09-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:27:
ik heb nog geen CT klem, maar ik begreep dat dit de instellingen in https://[envoy\]/ivp/meters iets software matigs is en dat ik ook het verbruik en productie kan meten met home-assistant. Maar dat de instellingen in enphase dus eerst gewijzigd moeten worden naar enabled
En voor dat laatste heb ik volgens mij toch echt een enlightnen manager account nodig toch?
Zonder aangesloten CT klemmen werkt het helaas niet. De envoy heeft productie en consumptie waarden nodig om dpel te kunnen doen. Als je 3 fasen hebt, heb je 6 CT klemmen nodig.

Het enige wat je dan in combinatie met bijvoorbeeld een Homewizard PiB zou kunnen zien is dit: (het beetje energie dat je 's nacht terugleverd wordt door de envoy gelijk gezien en als fout gemarkeerd!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnBZteHgETgdOcoBa0V37L8h5d8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zBmiK0UsS6PNMHaLdDuHVraj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Maar als er inderdaad 2 CT klemmen komen, ik heb een 1 fase meter, moet er toch nog steeds iets op Enphase (Enlighten manager) worden aangepast in de software en dat kan ik niet met mijn user account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:39:
Maar als er inderdaad 2 CT klemmen komen, ik heb een 1 fase meter, moet er toch nog steeds iets op Enphase (Enlighten manager) worden aangepast in de software en dat kan ik niet met mijn user account?
Dat weet ik niet precies. Bij mij is gewoon een envoy standard vervangen door een metered versie met CT klemmen. Ik heb de monteurs geassisteerd en de nieuwe envoy is mbv mijn telefoon geconfigureerd. Kan me niet herinneren dat er verder nog iets is aangepast. Wel belangrijk was dat de CT klemmen configuratie goed werd uitgevoerd (incl. consumptie, excl. consumptie).

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:43
DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:39:
Klopt. zodra de CT's zijn geplaatst moet je ze nog enablen, (in werking brengen). Dat kan in Enlighten manager middels een installateursaccount. Je kunt ook zelf een installateursaccount nemen. Zie daarvoor FAQ-14 van het "Het grote Enphase topic - deel 2".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:11
Even een vraagje: Ik lees sinds vorig jaar de envoy uit met Domoticz om daarmee mijn boiler aan te sturen. Sinds afgelopen maandag werkt dat echter niet meer. Ik heb beide systemen herstart en de laatste update van domoticz geinstalleerd maar helaas. Zijn er meer mensen die problemen hebben met het uitlezen van de Envoy?

20xLongi 410Wp, IQ7+

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:08:
Even een vraagje: Ik lees sinds vorig jaar de envoy uit met Domoticz om daarmee mijn boiler aan te sturen. Sinds afgelopen maandag werkt dat echter niet meer. Ik heb beide systemen herstart en de laatste update van domoticz geinstalleerd maar helaas. Zijn er meer mensen die problemen hebben met het uitlezen van de Envoy?
Ik ken Domoticz niet zo, dus weet ook niet hoe die integratie werkt, maar zou het kunnen zijn dat de token verlopen is? Weet niet of die gebruikt maakt van een token, maar dat is zo mijn eerste gedachte.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 10-09-2025 11:17 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• JMSL2022
Pazo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:16:
[...]

Ik ken Domoticz niet zo, dus weet ook niet hoe die integratie werkt, maar zou het kunnen zijn dat de token verlopen is? Weet niet of die gebruikt maakt van een token, maar dat is zo mijn eerste gedachte.
Ik kan me niet herinneren dat ik daarvoor een token nodig had, maar het zou kunnen. Ik zal vanavond de handleiding van domoticz eens terugkijken.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Is bij @JMSL2022 niet toevallig een Envoy update geïnstalleerd waardoor hij nu opeens een token nodig heeft?

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:23
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:08:
Ja, via de ingebouwde ondersteuning sinds 03:15 CEST.
code:
1
Error: Enphase Envoy: Invalid data received! (no session_id)

Het uitlezen mbv dzVents loopt bij mij als een zonnetje.

• Lawrentz
Softwareversie D8.3.5167 (5c3a00)
Datum softwareproductie 27 Mei, 2025 11:14 AM

Ik kwam van D8.2.4264.

Ik heb zojuist het volgende gedaan.
Stap 01. Reboot van de Envoy
Stap 02. Reboot van de RPi met Domoticz

Bij de Envoy op de pagina hardware:
Stap 03. De Poll Inverters uit- en aangezet.
Stap 04. Op pagina hardware: Don't read metered values aan- en uitgezet.

In de logging zag ik een paar keer ...
code:
1
2
3
Status: Enphase Envoy: Connected, serial: 122xyzxyzxyz, software: D8.3.5167
Status: Enphase Envoy: Worker stopped...
Status: Enphase Envoy: Worker started...
... voorbij komen.
Nu doet alles het weer.

Ik kan helaas niet vertellen wat de root cause was en wat het heeft opgelost.
Wellicht is het switchen van één van beide schakelaars al voldoende.

[ Voor 89% gewijzigd door Lawrentz op 10-09-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:11:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik daarvoor een token nodig had, maar het zou kunnen. Ik zal vanavond de handleiding van domoticz eens terugkijken.
Je token staat op de pagina UserVariables.
De extentie van EnphaseToken_xy is het laatste octet van je IP address van je Envoy.

• JMSL2022
Lawrentz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:50:
[...]

Je token staat op de pagina UserVariables.
De extentie van EnphaseToken_xy is het laatste octet van je IP address van je Envoy.
Ik zie inderdaad dat de laatste token van 7 september is, dat is waarschijnlijk het moment waarop die gestopt is met werken.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:52:
[...]

Ik zie inderdaad dat de laatste token van 7 september is, dat is waarschijnlijk het moment waarop die gestopt is met werken.
Opgelost, de Envoy had zichzelf kennelijk een nieuw IP-adres gegeven, uiteindelijk het nieuwe IP-adres kunnen achterhalen door op het modem in te loggen en de envoy gegevens op te vragen.
Blijft wel apart dat dit spontaan is gebeurd.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32
@JMSL2022 wellicht een vast IP adres geven via de router?
Ik heb al mijn apparaten, op mobiele devices na, een fix IP gegeven dan wel via MAC binding in de router.
Anyway, fijn dat je de oplossing hebt gevonden :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24
Hier ook problemen met de gateway sinds 7 september, al lees ik niet uit met externe toolsanders dan de app. Een paar keer rebooten heeft het iig niet verholpen , morgen maar eens rustig naar kijken.

• Lawrentz
JMSL2022 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:41:
[...]

Opgelost, de Envoy had zichzelf kennelijk een nieuw IP-adres gegeven, uiteindelijk het nieuwe IP-adres kunnen achterhalen door op het modem in te loggen en de envoy gegevens op te vragen.
Blijft wel apart dat dit spontaan is gebeurd.
Een device zoals een Envoy kan zichzelf niet een nieuw IP-adres gegeven.
De DHCP-server in je modem/router voorziet de devices in je netwerk van een IP-adres.
Wanneer een device de verbinding met de DHCP-server verliest dan kan het device een ander IP-adres toegewezen krijgen. Dit alles is verklaarbaar en daardoor is het niet zo apart en ontstaat het niet zo spontaan zoals je het beschrijft.

Fixed IP-adressen hebben in deze context de voorkeur en kan je instellen op je devices of de DHCP-server in je modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Lawrentz schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:25:
[...]

Een device zoals een Envoy kan zichzelf niet een nieuw IP-adres gegeven.
De DHCP-server in je modem/router voorziet de devices in je netwerk van een IP-adres.
Wanneer een device de verbinding met de DHCP-server verliest dan kan het device een ander IP-adres toegewezen krijgen. Dit alles is verklaarbaar en daardoor is het niet zo apart en ontstaat het niet zo spontaan zoals je het beschrijft.

Fixed IP-adressen hebben in deze context de voorkeur en kan je instellen op je devices of de DHCP-server in je modem/router.
Ja dat klopt inderdaad, ik moet dat voor Domoticz en de Envoy vast gaan zetten. Ik vond het alleen vreemd dat er opeens een nieuw ip-adres gebruikt werd omdat dat normaal gesproken alleen gebeurd als een apparaat opnieuw opgestart wordt. Wellicht heeft de Envoy een update gehad en is ie daarna herstart.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:11:
[...]

Dat weet ik niet precies. Bij mij is gewoon een envoy standard vervangen door een metered versie met CT klemmen. Ik heb de monteurs geassisteerd en de nieuwe envoy is mbv mijn telefoon geconfigureerd. Kan me niet herinneren dat er verder nog iets is aangepast. Wel belangrijk was dat de CT klemmen configuratie goed werd uitgevoerd (incl. consumptie, excl. consumptie).
Beste Ferdinand, ik heb sinds vanochtend 2 CT spoelen op Enphase laten installeren, nu kan ik inderdaad gebruik maken van alle functionaliteit, het sturen van limieten werkt nu ook prima. Hoe doe jij dit icm Homewizard thuisbatterij, heb je daar iets voor bedacht (automatisering o.i.d.)? Want limiet op 0 zetten, dan gaat de thuisbatterij niet meer opladen en dat is een beetje zonde.
edit 15:00 uur: op 1 of andere manier wordt de nieuwe limiet nog steeds niet goed overgenomen, nu ondanks de aanwezigheid van de 2 spoelen (productie en consumptie), ik stuurde bv. 800W en nu wordt toch 1600W geproduceerd; ik snap nog niet wat er mis kan zijn
er staat nu bv https://[envoy\]/ivp/ss/dpel
{
"date": "2025-09-12 15:26:31 UTC",
"export_limit": true,
"limit_value_W": 1266.0,
"slew_rate": 75.0,
},

[
{
"state": "enabled",
"phaseCount": 1,
},
{
"state": "enabled",
"phaseCount": 1,
}
]

[ Voor 34% gewijzigd door DavidNewhouse op 12-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Gedachte: ik denk dat hem al snap, de limiet wordt wel correct toegepast, maar er wordt dus toegestaan dat er 1266W wordt terug geleverd aan export,
Mijn denkfout: ik moet dus gaan rekenen met de juiste limiet om export te beperken 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door DavidNewhouse op 12-09-2025 16:01 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste