• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:56
Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:40:
[...]3x om de productie kant[...]
Dus Enphase gebruikt de data van de IQ's zelf niet (lokaal)?

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:36
Frankyie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Ben benieuwd of andere al meer ervaring hebben met de DRM.

Edit: 15 minuten stroom eraf was niet genoeg. De helft van de panelen deed het maar. Ik ben nu de zaak een uur spanningsloos aan het maken. Ik hoop dat de panelen het dan weer gaan doen. Ik heb geen goede ervaring met die DRM poort. Ik ben er klaar mee.
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd, en helaas met hetzelfde resultaat. Mijn instalateur heeft toen de micro omvormers weer geactiveerd, nadat de magische Enphase nacht het ook niet opgelost had.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34
[...]

Omtrent die DRM. Ik heb daar wat rare ervaringen mee. Ik heb even gedaan wat ze in dat filmpje doen. Weerstand kortsluiten. Je hoort dan meteen een relais schakelen en je zonnepanelen zijn uit. Echter, als je de zaak weer aan wilt zetten door de kortsluitdraad los te halen gaan ze dus mooi niet meer aan. Uiteindelijk moet je de zekeringsautomaat eruit doen en 15 minuten wachten om weer in te schakelen. Volgens mij staan alle microinverters in storing en komen ze er pas uit als je langdurig de stroom er af haalt. Niet echt lekker dit.

Normale envoy (not metered) versie: D8.2.4264

Omdat ik een relais hoor schakelen wordt mogelijk de stroomverbinding naar de microinverters volledig uitgeschakeld. Ik weet niet of dat goed is voor die dingen. Als er mintstens 15 minute de stroom van de microinverters af moet zijn om ze daarna weer in te kunnen schakelen kan dit het probleem hierboven veroorzaken. Ik had de DRM maar 30 seconden ofzo kortgesloten.

Ben benieuwd of andere al meer ervaring hebben met de DRM.

Edit 1:
15 minuten stroom eraf was niet genoeg. De helft van de panelen deed het maar. Ik ben nu de zaak een uur spanningsloos aan het maken. Ik hoop dat de panelen het dan weer gaan doen. Ik heb geen goede ervaring met die DRM poort. Ik ben er klaar mee.

Edit 2:
1 uur van de stroom af hielp ook niet. Nog steeds werkt de helft van de panelen maar. Ik hoop dat ze het morgen weer gaan doen.
Hier werkt het prima.

1) GRID Profile in de APP zet je op AI optimalisatie, anders werkt de Productie Export Limitation functie niet. Met de gebruikers-account kan dat. Belangrijke wijziging, anders worden alle commando's voor dynamische beperkingen genegeerd.

2) Droog (dus zonder spanning) Contact Relais aansluiten op DRM poort 1/5 en eventueel de volgende 3 schroefjes extra relais 2 3 en nr 4. De andere draad van alle droog contact relais tezamen moet naar de COM poort , die schroef zit precies tussen het weerstandje op de onderste rij.

3) Installer Account aanmaken. PEL configuratie instellen e.g. 1/5 hoog een productie van 0% e.g. 2/6 hoog een productie van max 25%. Slewrate instellen staat standaard op stapjes van 85W/sec, advies is laten staan. Maar betekent dus hoe snel van 100% je naar 0% gaat (niet in 1 klap).

4) Relais gaan schakelen en klaar :)

Tip) Shelly 1 mini gen3 en gen4 hebben een droog-contact relais naast hun eigen fase en nuldraad.
Note: ik heb overigens hier de volledige metered versie met 6 CT klemmen.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
knotwilg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:38:
Kan iemand mij kort en bondig uitleggen wat die spoelen meten en waar ze dat meten?
Ze meten de stroomsterkte en mbv de spanning het actuele vermogen. Dat opgeteld over de tijd levert energie...

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:56
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Ze meten de stroomsterkte en mbv de spanning het actuele vermogen. Dat opgeteld over de tijd levert energie...
Dank je.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

fmb

[...]

Omtrent die DRM. Ik heb daar wat rare ervaringen mee. Ik heb even gedaan wat ze in dat filmpje doen. Weerstand kortsluiten. Je hoort dan meteen een relais schakelen en je zonnepanelen zijn uit.

[...]

Normale envoy (not metered) versie: D8.2.4264

[...]
Ik heb 1,5 uur geleden een brug over de weerstand gezet, maar er gebeurt bij mij helemaal niks.
Ik heb de Enphase Envoy-S Gateway (model Envoy-S-Metered-EU) met Softwareversie 8.3.5289

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 06-05-2026 20:14 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb

fmb

knotwilg schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
[...]

Dus Enphase gebruikt de data van de IQ's zelf niet (lokaal)?
Ja en nee.

Ja: Enphase meet de productie ook vanuit de micro inverters.

Maar nee: Enphase kan de productie niet (meer) reguleren op basis van deze metingen. Hier zijn sinds een recente firmware update altijd de meetspoelen voor nodig helaas.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb

fmb

hjw-001 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Note: ik heb overigens hier de volledige metered versie met 6 CT klemmen.
Volgens mij is dit waar het om gaat: je hebt de CT klemmen / meetspoelen nodig.

• fmb

fmb

fmb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Nog een laatste toevoeging dan:
1. Met het overbruggen van de weerstand is het zo te zien alleen mogelijk om de productie volledig te stoppen, niet om deze te beperken. Op het Enphase forum noemen ze dit DRM.
2. Door de inputs 1tm4 te gebruiken kun je wel de productie beperken om wel op te wekken voor alleen eigen gebruik (dus geen export, NOM, power export limiting (PEL) op het Enphase Forum)

Op zich is 1 voor mij genoeg, daar moet ik mee verder als de zon weer schijnt (en ik thuis ben) :)

[...]
Ik heb nog 2 uurtjes kunnen kijken wat er gebeurt als de weerstand overbrugt is. Dat doet bij mij dus helemaal niks.

Next step: ik heb eigenlijk geen zin om 6 meetspoelen te gaan aansluiten, ik ga beginnen met 3. Dan kan ik eerst uitproberen of de bovengenoemde optie 1 en 2 misschien wel werken met alleen de 3 productie CT klemmen. Hopelijk werkt de aansturing van de productiebeperking ook zonder de andere 3 CT klemmen (voor de netaansluiting). Zou technisch natuurlijk gewoon moeten kunnen, maar geen idee hoe Enphase dit heeft geprogrammeerd.

Dus: eerst maar eens 3 CT klemmen gaan bestellen.

De Shelly Plus Uni heb ik inmiddels binnen en die werkt al. Nu de Enphase IQ Gateway (Envoy S) nog...

• fmb

fmb

Dank je. Die had ik inderdaad al gevonden. Was zelfs al aan het begin van mijn zoektocht.

De optie "De teruglevering stoppen via DRM0-contacten op de Envoy-S (metered) / IQ Gateway" die daar staat benoemde ik in mijn laatste bericht waar jij nu op reageert ook. Bij De Groene Nerds staat ook benoemd met wat voorbehoud: "Het lijkt erop dat de softwareversie van je Envoy niet nieuwer mag zijn dan 8.3.xxxx. Het lijkt er dan namelijk op dat Enphase de aansturing via de DRM-poort onmogelijk heeft gemaakt."
Vandaar dat ik al vermoedde dat dit aan de firmware ligt.

De optie "De teruglevering slim beperken met Enlighten Manager en digitale inputs (relais)" staat ook benoemd in in mijn laatste bericht. Daar staat bij De Groene Nerds echter geen opmerking over de firmware, dus dat bracht me aan het twijfelen. En er staat ook niet dat je wel de CT klemmen nodig hebt. Tot slot staan juist bij dit deel in het artikel heel veel details niet die je wel nodig hebt. Bijv. geen aansluitschema.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste