Saninl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:30:
[...]
Dank voor je reactie!
Volgens de installateur is het bij Enphase niet zo dat je een toekomstige accu moet aansluiten per fase, maar dat dit wordt "geregeld" door de combinatie van hardware en software? Blijkbaar zou het Enphase systeem fase-onafhankelijk werken en balancerend (dus ook een accu?).
Ondanks dat het zonnepanelen systeem over 1-fase kan worden geïnstalleerd, wordt het over 3-fase geadviseerd ivm mogelijk toekomstige uitbreiding voor warmtepomp of accu.
Hierdoor zie ik geen nadelen om het over 3-fase te laten doen? Maar wellicht ben ik niet goed genoeg geadviseerd en geïnformeerd?
Ik heb zelf een 3-fase installatie met Enphase verdeeld over 3-fasen en een warmtepomp 7kW op 1 fase.
De praktijk is dat in voor- en najaar de warmtepomp aan staat en als er zon is, het vermogen dat de panelen leveren, een mooi compensatie is voor het verbruik van de warmtepomp.
Echter als het donker is, is er alleen verbruik uit het net. Daarom wil ik een thuisaccu aanschaffen om nachtverbruik op te kunnen vangen en peak-shaving te kunnen doen.
Heb me verdiept in een Victron systeem met Multiplussen. Een 3-fasen systeem kun je dan voeden vanaf 1 accu. Noodstoom aanwezig en eventueel eilandbedrijf.
Echter zo'n systeem is best wel uitgebreid en vereist kennis van techniek en software. Voor mij geen probleem maar wel voor vrouw en dochters.
Nu de thuisaccu's van bijv. Zendure en Anker grotere capaciteiten hebben (7 en 8 kW en uit te breiden) tegen een hele redelijke prijs, lijkt me dit allemaal veel gemakkelijker. Ik hoef dan om te beginnen maar 1 accu te hebben op 1 fase. Middels de P1 metingen stuurt ie softwarematig wel aan op NOM als je een grote verbruiker (waterkoker, wasmachine, oven etc.) op de andere fases ingeschakeld hebt.
Warmtepomp en accu op L1, andere grootverbruikers verdeeld over L2 en L3.
Ander punt: noodstroom. De thuisaccu's hebben een noodstroom-uitgang. Hier kun je dus een (beperkt) aantal dingen aanhangen.
Maar als netuitval wat langer duurt, wil je de thuisaccu op kunnen laden met je zonnepanelen, als er tenminste wat zon is.
Dit is nu goed mogelijk met de thuisaccu's aangezien ze grid-forming zijn. Je moet dan je Enphase systeem loskoppelen uit je groepenkast en vervolgens op de noodstroom-connector van de thuisaccu aansluiten. Is wat werk (nood(-stroom) breekt wet) maar je kunt dat best wel voorbereiden in de meterkast al was het alleen maar om te testen. Zou zelfs met een omschakelaar kunnen.
Ik heb uiteraard wel makkelijk praten omdat ik dit allemaal zelf kan doen.
En hier komt het punt waarom ik aanraad om het Enphase systeem op 1 fase te zetten. Bij netuitval kun je dan makkelijk je Enphase systeem over zetten op de noodtroomconnector van de thuisaccu.
De Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ heeft bijv. een speciale ingang voor AC zonnepaneelsysteem als de Enphase. Enphase wordt ook expliciet genoemd.
En misschien kun je de Enphase permanent op die connector zetten. Ben je helemaal klaar. Maar weet niet zeker of dit kan.
Uiteraard maak je zelf de keuze. Wat ik hier voor benoem is op basis van mijn eigen ervaring en behoeften. Grote voordeel van de thuisaccu is dat je er weinig werk van hebt, later makkelijk uit kunt breiden en je hoeft niet gelijk veel te investeren. Plus de garantietermijnen zijn best wel lang in tegenstelling tot zelfbouwsystemen.
En nog een reden voor de thuisaccu: zowel Zendure als Anker kunnen een Powerhub leveren waar je van alles op aan kunt sluiten en eventueel overschakelen bij netuitval.