• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.

Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.

Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?

Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:32
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:21:
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.

Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.

Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?

Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.
Brengt je systeem ook minder op dan normaal?

Kan heel goed zijn dat ze nog wel leveren, maar dat alleen de communicatie (om wat voor reden dan ook) niet meer lukt.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Quantor
  • Niet online
Ja lijkt er wel op dat ze nog leveren. De lampjes op de onderbreker (zwarte enphase kastje) in het mini paneel, zijn gewoon groen en reageren normaal op de testknop, tenminste ze worden weer groen.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:39:
Ja lijkt er wel op dat ze nog leveren. De lampjes op de onderbreker (zwarte enphase kastje) in het mini paneel, zijn gewoon groen en reageren normaal op de testknop, tenminste ze worden weer groen.
Die lampjes zeggen niets over het leveren van energie van je zonnepanelen. Die lampjes zeggen alleen maar dat de spanning en frequentie binnen de limieten liggen, en zijn ook dag en nacht groen. Ook groen wanneer er niets geleverd wordt.

Beter is om op je meter te kijken of er teruglevering is of niet. Of in de Enphase app.

• Quantor
  • Niet online
Er is teruglevering, heb een P1 meter via een Klikaanklikuit systeem (overgenomen van de vorige bewoners) en als de panelen op het dak van het huis (8 stuks) in de schaduw liggen, heb ik nog teruglevering van de 6 op de garage.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:17
Eind vorig jaar heb ik 5 panelen bijgeplaatst op de overkapping, liggend op ZO 2x en ZW 3x. Ze doen het prima, en zijn met 5 panelen op schuindak op 1 fase aangesloten.

Nu valt mij op dat zeg maar vanaf de middag de totale productie blijft hangen op ongeveer 2200 W, maar zo gauw de waterkoker of vaat/was machine aangaat, de panelen ineens volgens de Envox 200 - 400 W meer produceren. Alsof ie de stroom niet kwijt kan op het net. Is dat normaal?

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

BramT

Rule #1

eymey schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Ik moet hier nog iets op gaan bedenken om dit beter automatisch te optimaliseren.
Meest eenvoudige is Enphase een offset te geven voor nom. Dus dat als hij nom wil, dat hij in de praktijk nog bv 200w te veel produceert. De batterij zal, als hij nog wil laden, dat als overproductie zien en dat 'opnemen', waardoor enphase z'n -200w ziet verdwijnen en dus weer ietsje meer gaat produceren, waardoor de batterij weer iets meer gaat opnemen, etc...

Het nadeel is dus dat als je batterij dan weer vol zit, je 200w teveel blijft terugleveren. Maar goed... 200w x een paar uur x een paar cent lijkt me niet heel noemenswaardig.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste