Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-11 08:55
[b]Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2" Dus het is niet echt keihard: geen verbinding geen garantie.
Eigenlijk dot dat er helemaal niet toe. Het staat er in en ze kunnen je er mee om de oren slaan. Het is domweg een beperking in de vrijheid van de gebruiker. Maar dat kennen we inmiddels wel uit "The land of the free..."

Verder ben ik het voor een groot deel eens met @SPT Goed hardware, de rest is zeer matig en zeer beperkend.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:53
Ze kunnen er gebruik van maken en ik vind het ook wel bijzonder dat ze zich hierachter kunnen schuilen. Ik wil er geen welles/nietes spel van maken maar ik heb hier in de praktijk nog nooit last van gehad.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:49
Eddie_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:08:
Ze kunnen er gebruik van maken en ik vind het ook wel bijzonder dat ze zich hierachter kunnen schuilen. Ik wil er geen welles/nietes spel van maken maar ik heb hier in de praktijk nog nooit last van gehad.
Ik heb sinds 2017 M250 inverters en sinds 2020 IQ7+ inverters en pas dit jaar een gateway (standaard). Ze zijn allemaal netjes herkend en de fabrieksgarantie wordt aangegeven via het productiejaar/serienummer. (nog) geen garantieclaim hoeven doen, maar ik gok dat 't voor Enphase vooral van belang is dat ze kunnen meekijken als er een claim gedaan wordt. Zo heeft Panasonic (leverancier) dit ook geregeld voor mijn zelf geplaatste warmtepomp, als ik een garantieclaim wil doen moeten ze er (eerst) remote bij kunnen. Die leverancier levert dan wel geen warmtepompen zonder de remote module, Enphase omvormers kan je gewoon aanschaffen & installeren zonder gateway.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Ik heb sinds 3 jaar een gateway metered hangen die nooit is aangesloten met CT spoelen. Nu wil ik die gaan gebruiken door zelf spoelen aan te sluiten.

Weet iemand of ik nu de huidige productie meterstand (die uit de inverters) moet invullen als 'Energiecompensatie gedurende levensduur' bij de CT meting? Ik wil liever niet mn grafiekjes in de war schoppen:-)

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2iq_GK4Et1v61t2zaFTap3DPSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuMxCNFu9Hqfo5Yu4zEabHMX.jpg?f=fotoalbum_large

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36

SPT

blb4 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:48:
[...]
Enphase omvormers kan je gewoon aanschaffen & installeren zonder gateway.
Dat klopt niet: om een Enphase systeem in gebruik te stellen heb je een gateway met internettoegang nodig, en een installateur met installer account (je kunt zelf ook vrij gemakkelijk installateur worden, door je daarvoor aan te melden en een gratis cursus te volgen zonder examen). Dit geldt ook wanneer je alleen een inverter wilt toevoegen of vervangen. Dit is o.a. nodig om de inverter juist te configureren (grid profile). Als alles eenmaal werkt, blijft het systeem wel stroom produceren zonder gateway/internettoegang.

[ Voor 11% gewijzigd door SPT op 12-11-2025 16:29 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:49
SPT schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:28:
[...]

Dat klopt niet: om een Enphase systeem in gebruik te stellen heb je een gateway met internettoegang nodig, en een installateur met installer account (je kunt zelf ook vrij gemakkelijk installateur worden, door je daarvoor aan te melden en een gratis cursus te volgen zonder examen). Dit geldt ook wanneer je alleen een inverter wilt toevoegen of vervangen. Dit is o.a. nodig om de inverter juist te configureren (grid profile). Als alles eenmaal werkt, blijft het systeem wel stroom produceren zonder gateway/internettoegang.
Dat 't mogelijk niet zo hoort wil niet zeggen dat 't niet kan. Mijn M250's hebben ruim 7 jaar prima gefunctioneerd zonder ooit aan een gateway verbonden te zijn, mijn IQ&+'s ruim 4 jaar. Beide keren was mij verzekerd dat ze van het actuele (NL) grid profile waren voorzien. Opbrengst hou ik (nog steeds) in de gaten via een kWh meter.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 12-11-2025 16:52 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:29
@blb4 Met de M250 en IQ7 kan het inderdaad, maar de IQ8 moet via de gateway een grid profile krijgen anders produceren ze niet. Daarna kan de IQ8 wel zonder gateway, maar voor de installatie is een gateway vereist.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Pazo
Lepel86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:26:
Ik heb sinds 3 jaar een gateway metered hangen die nooit is aangesloten met CT spoelen. Nu wil ik die gaan gebruiken door zelf spoelen aan te sluiten.

Weet iemand of ik nu de huidige productie meterstand (die uit de inverters) moet invullen als 'Energiecompensatie gedurende levensduur' bij de CT meting? Ik wil liever niet mn grafiekjes in de war schoppen:-)

Zie screenshot:
[Afbeelding]
Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij wel logisch om daar in te vullen wat ze tot nu toe hebben opgewekt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:54
@Lepel86 In 2023 heb ik er panelen bij laten leggen, had 8 iq7 en 13 iq8 erbij met een eigen gateway. De metered gateway van de iq7 had nog geen meet spoelen, die zijn toen ook geplaatst en beide systemen lopen daar nu doorheen. Ik kan gewoon in de metered gateway de grafieken, zien van voordat de meet spoelen zijn geplaatst.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 16:47
Sinds vanochtend geen data meer in de portal. Anderen hier ook last van?

Data is weer hersteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Sikkek op 13-11-2025 10:17 . Reden: geen probleem meer ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:08
Sikkek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:45:
Sinds vanochtend geen data meer in de portal. Anderen hier ook last van?

Data is weer hersteld.
Er is geen probleem hier.

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05:37
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en ben vandaag bij een Enphase installateur geweest en wacht nu op een offerte.
Zijn er dingen waar ik op moet letten?
komen 9 panelen van 450WP met IQ8MC met in totaal 10KW batterij capaciteit.

Alvast bedankt,
Frank

• Lepel86
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Elac schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:25:
@Lepel86 In 2023 heb ik er panelen bij laten leggen, had 8 iq7 en 13 iq8 erbij met een eigen gateway. De metered gateway van de iq7 had nog geen meet spoelen, die zijn toen ook geplaatst en beide systemen lopen daar nu doorheen. Ik kan gewoon in de metered gateway de grafieken, zien van voordat de meet spoelen zijn geplaatst.
Oke super! Dan moet t helemaal goed komen.

• Pazo
offtopic:
Nog iemand van hier die ik zaterdag bij de Tweakers Abonneedag kan treffen?

• Pazo
Frank0378 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:42:
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en ben vandaag bij een Enphase installateur geweest en wacht nu op een offerte.

Alvast bedankt,
Frank
Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Flexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
Anders hier je offerte plaatsen, kunnen we kijken of we iets geks zien.

• WillemP22
  • Laatst online: 03:59
Pazo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:20:
[...]

Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Plexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
Eigenlijk is de oude 10T een flexphase....die kun je 1, 2 of 3 fasig aansluiten. ;-)

• Pazo
WillemP22 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:26:
[...]

Eigenlijk is de oude 10T een flexphase....die kun je 1, 2 of 3 fasig aansluiten. ;-)
Ja dat is waar, maar volgens mij nog niet standaard / out of de box / volgens de handleiding? Dan moest je die zelf per fase gaan aansluiten toch?

• Frank0378
[...]

Wat voor batterij gaan ze aanbieden? Ivm je aansluiting? 2x 5P of Flexphase (3 fase)? Of een (oude) 10T welke maar 1 fase is?
De offerte is nog niet binnen

• Frank0378
[...]

Wordt 2* flexphase 5KW batterij

• WillemP22
Pazo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ja dat is waar, maar volgens mij nog niet standaard / out of de box / volgens de handleiding? Dan moest je die zelf per fase gaan aansluiten toch?
Klopt, maar dat ondersteund Enphase ook gewoon. Als je hem 1-fasig aansluit kun je de standaard door verbindkabels van maar liefst 6mm2 gebruiken, en anders moet je hem inderdaad zelf intern de fases correct aansluiten.
Het zijn ook gewoon 3 dezelfde modules die je in de toolkit elk apart aan een bepaalde fase toewijst.
Wij hebben er in het verleden een tiental aangesloten. Vrijwel allemaal 3-fasig. Een enkeling, welke er meer dan 3 wilde zijn 1-fasig aangesloten.

Mijn 10T zit ook 3-fasig aangesloten met zijn eigen Gateway-metered (geen solar). Onlangs heb ik de system controller hier live, daar hangen de panelen met IQ7 en IQ8 en een 5P-flex aan.
Beide system naast elkaar en beide in AI-optimalisatie. Ben nog wat aan het monitoren, maar lijkt voor alsnog allemaal te werken.

• Thijzzz2
  • Laatst online: 14-11 20:43
Hoi Frank,

Let op dat je niet 2 5P's oploopt, maar 2 5P Flex kasten.
Flex levert aan al je fases, de 5P maar aan eentje. en dan kun je dus met een lege batterij zitten en een volle, als je de oven een keer gebruikt hebt maar de hottub niet.
Bijna even duur ook.
Kasten worden een beetje warm, en er zit een indicatielampje op waarmee je heel de straat kunt verlichten, overweeg een net stukje swarte duct-tape, de LED-kleur zie je daar zelfs doorheen.

Doe je het hak en breek werk zelf? (montage) kabels trekken tussen meterkast en Batterijen ook zelf? laten doen is vermoedelijk professioneel, maar kost wel geld.
Je kunt ze niet aan een gipswand hangen.
Die panelen zijn mogelijk niet genoeg om 10KW vol te krijgen op een beetje zonnige dag, ik heb er 17, en mijn ene 5P flex is dan met een uur of 3 vol.
Kijk niet hoe vol je je batterij kunt krijgen, maar hoeveel je per nacht gebruikt. mogelijk is een 5P flex voldoende, en kun je de 2e er latere nog aan koppelen. Scheelt geld.

Overweeg om de batterijen niet intelligent Veel Geld te laten verdienen, mogelijk zijn ze daardoor eerder op.

Overweeg meteen een https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int te koppelen.
Daarin zit de helft van de losse onderdelen die je nodig hebt, en je kunt er meteen off grid mee gaan.
Kost meer, maar later ernaartoe upgraden is veel duurder, omdat je de helft van de losse onderdelen dan weg moet doen. die kast is wel een forse unit, maar kleiner dan de Batterij. ;-)
En laat de kabel van ze zonnepanelen naar de meterkast vooral in je huis lopen en niet buitenom. gewoon, omdat dat lelijk is. ;-)

• Frank0378
Ik vergeet nog de belangrijkste vraag.

Waarom hebben jullie voor Enphase gekozen t.o.v. bv solaredge en dan vooral de extra stap met omvorming van DC-->AC-->DC-->AC, als in de zin paneel-->micro-->batterij-->net.
En bij solaredge is dat 1 stap minder

• Eddie_
Ik heb gekozen voor Enphase en niet voor Solaredge om meerdere redenen. De belangrijkste voor mij:
Allereerst de betrouwbaarheid. Solaredge is op zich een mooi systeem maar zeer kwetsbaar. Ik denk dat ik wel dagelijks met Solaredge aan het babbelen ben om defecte optimizers danwel omvormers. Ten tweede, geen hoge DC spanningen die vanaf het dak door mijn huis lopen. Ten derde, gemakkelijker uit te breiden. In mijn geval vanaf mijn schuine dak naar mijn schuur zou een DC route zijn van zo'n 30 meter. Nu gewoon wat micro's onder de panelen op de schuur en een eigen IQ Relais en klaar.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:08
Hallo,

Alvast bedankt,
Frank
Lijkt mij een goed afgestemde combinatie, maar hangt af van o.a. het elektriciteitsverbruik en de orientatie van de panelen.
Zelf heb ik ook ongeveer deze configuratie en van april tot en met september loopt de batterij op de meeste dagen (meer dan) vol.

• Thijzzz2
Frank0378 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:

Waarom hebben jullie voor Enphase gekozen t.o.v. bv solaredge en dan vooral de extra stap met omvorming van DC-->AC-->DC-->AC, als in de zin paneel-->micro-->batterij-->net.
ik had al enphase aan mijn zonnepanelen en die micro-omvormers per stuk leek me wel wat, zodat ik niet een hele rij kwijt was als er een stuk was, of er een meeuwenschijt op een paneel lag. Daarna de batterij ook van Enphase vanwege meer-van-hetzelfde.
Wellicht zit hier nog wat bij dat de tand des tijds heeft overleefd:
SolarEdge of juist niet?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
Hallo,

Alvast bedankt,
Frank
Als het goed is regelt de installateur alles voor je.

9 panelen voor 10kwh en accu’s zal niet genoeg zijn, zomers waarschijnlijk wel.

Ik heb 2x een 5p flexfase, levert mooi over 3 fase.
Vandaag overigens voor de eerste keer sinds april niet vol gekregen.
Heb 31 panelen, 4 op noord! 16 op zuid, en 11 op oost/west.

Oja en 3x een homewizzard (totaal 7,5kwh) accu die heeft hele dag stand-by gestaan op 75% en ga die denk ik afkoppelen en opslaan voor het voorjaar.
Warmtepomp draait nog alleen overdag overigens maar dat zal morgen of zaterdag veranderen naar 24/7.

• Pazo

Voor mij letterlijk wat ik in de TS heb omschreven.

• Frank0378
SpikeHome schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:58:
[...]

Als het goed is regelt de installateur alles voor je.

9 panelen voor 10kwh en accu’s zal niet genoeg zijn, zomers waarschijnlijk wel.

Ik heb 2x een 5p flexfase, levert mooi over 3 fase.
Vandaag overigens voor de eerste keer sinds april niet vol gekregen.
Heb 31 panelen, 4 op noord! 16 op zuid, en 11 op oost/west.

Oja en 3x een homewizzard (totaal 7,5kwh) accu die heeft hele dag stand-by gestaan op 75% en ga die denk ik afkoppelen en opslaan voor het voorjaar.
Warmtepomp draait nog alleen overdag overigens maar dat zal morgen of zaterdag veranderen naar 24/7.
Volgens de software van de installateur zou dit makkelijk kunnen, oriëntatie is pal zuid en een hoek van het dak ongeveer 40graden, mijn huidige solaredge systeem van 2520wp(9* 280wp) heeft mij gemiddeld de afgelopen jaren 2780kwh opgeleverd.

• WillemP22

Zo’n 8 jaar geleden stond ik ook voor die keus. Optimizers of micro-omvormers…vanwege de ontwerpvrijheid en het juist niethebben van dehoge dc-spanningen, hogere opbrengst vanwege de parallele schakelingen koos ik toen voor micro-omvormers.
Tot nog toe geen spijt van. In de support van Solaredge ben ik de afgelopen paar jaar zo vaak teleurgesteld dat ik het bedrijfsmatig gewoon links laat liggen. Laat maar….
Bij enphase heb ik wel diverse ingangen. De support van Enphase weet ook niet alles, groeistuipen, maar daar kom je uiteindelijk wel tot een antwoord of oplossing.

• Eddie_
@WillemP22 Ik heb precies dezelfde ervaring met Solaredge en wij zijn daar ook, zo'n twee jaar geleden, al mee gestopt (gisteren een RMA optimizer ontvangen die ik begin juli heb aangevraagd!). Ik heb niet zoveel ingangen bij Enphase maar ik ervaar dat niet als een gemis. Sowieso veel minder ondersteuning nodig.

• Thijzzz2
"We zijn blij om te melden dat we onlangs via onze geautoriseerde distributeurs een aanzienlijke prijsverlaging hebben doorgevoerd voor geselecteerde Enphase-micro-omvormerproducten:"
in de mail.
nu nog even wachten of dat ook voor deze geld: https://enphase.com/nl-be...oinverter-expansion-kit-1 want zodra die in NL beschikbaar is pik ik er een paar op. ;-)

• Pazo
Ja ergens snap ik dat wel. De markt is compleet ingestort dus waarschijnlijk ligt er ergens nog een voorraadje te verstoffen.

Tijd dat de accu's goedkoper worden! Maar daar zal denk ik de vraag alleen maar van toenemen dus zie ik daar niet zo snel een prijsverlaging komen.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:56
Thijzzz2 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:43:
"We zijn blij om te melden dat we onlangs via onze geautoriseerde distributeurs een aanzienlijke prijsverlaging hebben doorgevoerd voor geselecteerde Enphase-micro-omvormerproducten:"
in de mail.
nu nog even wachten of dat ook voor deze geld: https://enphase.com/nl-be...oinverter-expansion-kit-1 want zodra die in NL beschikbaar is pik ik er een paar op. ;-)
IQ8HC EUR 125,-
Q-cable 1 fase, afsluitplug/koppeling erbij. Stuk goedkoper dan zo'n set.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste