Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 22:35
situatie: 10 panelen, waarvan 10 panelen in schaduwvrij Oost-west opstelling.

SolarEdge omvormer + 10 optimizers = +-1500 euro.
Growatt omvormer = 740.-- euro incl. wifi

Meerwaarde solaredge,

*geen gevaarlijke DC spanning
*per paneel kunnen meten het rendement

Zijn er nog andere voordelen?

Nadelen die ik (denk) dat er zijn voor solaredge

*meer kans op storing doordat er per paneel elektronica zit
*door meerprijs a 750.-- euro, langere terug verdien tijd van c.a. 1.5 jaar.

Wat is jullie kijk op deze omvormers? De enige doorslagevende factor is voor mij het geek / toffe idee dat ik per paneel kan kijken. Maar dat lijkt weer zo`n dingetje wat alleen in de eerste weken leuk is, en daarna steeds minder leuk is.

En natuurlijk zonder zo`n opzet, zou ik pas laat realiseren, denk ik(?) als er 1 paneel slechts is / minder presteerd, waardoor mijn totale opbrengst te laag is. En dan wordt het wel heel lastig om uit te vinden welke paneel de oorzaak is.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Om het makkelijk te maken:
Zoek je een speeltje of een zsm renderende investering? :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mouse86
Switchie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:33:
Om het makkelijk te maken:
Zoek je een speeltje of een zsm renderende investering? :)
een technisch speeltje ben ik wel van, maar om daarom bijna 1000 euro meer neer te tellen?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:13

prein2

Monument verduurzamen is leuk

inderdaad:
financieel heeft solaredge hier geen meerwaarde door schaduw of zo.
dus:
- vind jij het de meerprijs waard om per paneel te monitoren?
- vind jij het de meerprijs waard dat het systeem bij een fout de DC spanning terug brengt naar een ongevaarlijk niveau (bij normaal bedrijf zijn de DC spanningen even hoog als een normale omvormer. het voordeel zit hem in het terugbrengen van deze spanning bij een probleem (breuk, kortsluiting, brand, afschakelen van de omvormer). op het moment dat je met een mes in de bekabeling gaat snijden krijg je een net zo hoge optater als met een normale omvormer.

Ik heb solaredge wegens:
- schaduw
- speeltje
- relatief makkelijk uitbreidbaar als je maar met een paar panelen wilt uitbreiden

• mouse86
prein2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:45:
- relatief makkelijk uitbreidbaar als je maar met een paar panelen wilt uitbreiden
Dit is ook wel een dingetje, kan ik zonder problemen de omvormer (zwaar) overdimensioneren zonder verlies?

Want 10 panelen is 2700wp. Ik heb plek (later) voor 16 panelen. Als ik nu een omvormer voor 5000wp koop, zal dat goed gaan?

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Er zit juist minder elektronica in de SolarEdge!
Omzetting gebeurt nl al in de optimizers en hoeft niet meer door de omvormer gedaan te worden
Niet voor niets ook 12 jaar standaard garantie bij SolarEdge.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:48:

Dit is ook wel een dingetje, kan ik zonder problemen de omvormer (zwaar) overdimensioneren zonder verlies?

Want 10 panelen is 2700wp. Ik heb plek (later) voor 16 panelen. Als ik nu een omvormer voor 5000wp koop, zal dat goed gaan?
Zie: https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
De 5000HD is vanaf 1000-5000 Watt ongeveer even efficient. Zelfs met slechts 500 Watt is hij nog efficiënter dan de meeste andere omvormers. Als je nu al denkt over ooit uitbreiden, dan is het verstandig om gelijk de omvormer groot genoeg te kopen.

Let wel op dat een 5000 Watt omvormer achter een 25A zekering moet en dat dat alleen selectief kan als je een 1x35A aansluiting hebt.

(Ander voordeel van solaredge: het laat elk paneel op optimale efficiency werken. Er zitten altijd kleine productie-verschillen tussen panelen, het ene paneel kan zomaar een paar % beter zijn dan een andere. Ook verouderen/degraderen panelen niet allemaal even snel. Met solaredge presteert elk paneel altijd optimaal. Hoeveel dat is: tja, moeilijk vast te stellen maar in theorie klopt het.)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mouse86
Ik weet niet waarom je het niet wil of kan, maar het is makkelijker meteen de 16 panelen aan te schaffen en de btw terug te vorderen. (mits je in Nederland woont). Je wilt niet onnodig, dit open laten staan.
Bovendien is het verkrijgen van dezelfde panelen al vaak na 1 jaar al lastiger.

Stel dat het met optimizers, meer opbrengst opleverd. Zeg 1%, is dat dan 1000 euro meer waard? Hoe lang duurt het voordat je die 1% dan heb terugverdiend? En wie zegt dat het 1% prestatieverschil niet in de optimizer zit, in plaats van het paneel?
(disclaimer: ik heb geen "echte" cijfers, dus noem ik het 1%. Het kan ook 2% zijn of iets dergelijks)

Hoe zit het met SE, als ze failliet gaat en er sneuvelt een optimizer?
Ga je dan alles vervangen van SE? Want het systeem is "uniek"
Kun je dan nu niet beter een "gewone" stringomvormer ophangen?
Daar zijn meerdere fabrikanten van en de omvormers zijn simpel uitwisselbaar.

Geen schaduw is geen SE. Anders een duur speeltje, zoals hierboven al genoemd.
En als er schaduw is, zijn er toch ook nog meer oplossingen zoals SF-175 op een goedkope Chinese omvormer. Of een enkele hosola of tigo optimizer op de probleem mono of poly paneel(len), of SMA optitrac.

Steek dat geld (van dure logging) liever in een L/W warmtepomp. (en ja die zijn ook al < 1000 euro, mits in buitenland gehaald en zelf geinstalleerd)
Begrijp me niet verkeerd, ik log ook alles wat los en vast zit, maar de noodzaak om dat per paneel te doen, vind ik overdreven.
Per mppt ingang is meer dan voldoende (voor mij)

Je kan gerust een te grote string omvormer ophangen. Het verlies is erg klein van een te grote omvormer.
Je moet het niet gaan overdrijven natuurlijk.
Ik draai al 2 jaar op een omvormer die eigenlijk 1000 watt te groot is. En heb reeds 5 jaar panelen.
In plaats van mijn 3430 Wp panelen op zuid, wil ik volgend jaar 4480 Wp gaan wegleggen. Die panelen zijn al terugverdiend.
En dat is plug en play. Ik heb geen nieuwe (grotere) optimizers nodig, want ik heb geen SE.

Edit:
Maar ben je er al aan uit, welke panelen?
Want SF-175 is een no-go met SE. Je krijgt geen garantie.
Op dit moment zou ik kijken of je niet goedkoop aan de SF-165 kunt geraken van BVA-actions, mits het SF panelen worden. (komt wel 41% bij aan kosten)

Ik ben wel benieuwd naar @Jan-man zijn Jinko maxim intergrated optimizer panelen.
Hoe dat in zijn werk gaat, met 2 panelen een totaal andere hellingshoek op een normale stringomvormer.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2017 06:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mouse86
Ik schaf niet direct 16 panelen aan omdat mijn huis dan vol staat. Ik kan al amper 10 stuks kwijt. Ik heb nu 10x 270wp panelen besteld van Boviet (wilde JA solar, maar die is overal uitverkocht). SF was geen optie omdat met die maten net aan niet goed uitkom waardoor wp totaal veel lager uit zou komen dan nu.

Deze 10 stuks gaan in O/W opstelling met nul schaduw objecten.

Daarna wil ik nog 6 stuks aanschaffen, maar die hebben deels last van schaduw van schoorstenen. Ik vermoed daarom dat ik daar SF panelen ga plaatsen.

Omdat ik de knoop heb doorgehakt voor een solaredge omvormer, zullen ook de SF panelen op een SE optimizer aangesloten moeten worden. Ik heb begrepen dat 2 SF panelen parallel gezet kunnen worden op 1x SE optimizer. Dus dat is dan ook mijn plan. 6 SF panelen op 3 SE omvormers.

Doorslag voor het kiezen van Solar Edge:

+ 80% omdat ik het gewoon leuk vindt alles te monitoren
+ 10% omdat het veilig werkt met DC spanningen als ik ze plaats
+ 10% omdat iets meer rendement (ook al is het 1%)

Je opmerking over, wat als het bedrijf failliet gaat, ja, daar heb je gelijk in, echter blijven de SE optimizers werken ook met andere inverters. Alleen heb je dan niet dat de DC spanning veilig blijft bij afkoppelen.

Zo heb ik ook Sonos in huis, daar is ook het risico genomen, wat als het bedrijf failliet gaat of iets doet met software wat je helemaal niet wilt..... tegenwoordig zal er steeds meer deze richting op gedrukt gaan worden (helaas)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op zoek naar oudere sf panelen dan.
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2017 09:53 ]

• mouse86
Goh :X :X

Solar edge adverteert juist met optimizers voor dunne film panelen. Ze geven duidelijk aan dat de spanning van de panelen er niet toe doen, enkel de stroom.

Zie

https://www.google.nl/url...iPVneFf4K6L9g__gGbu9OD8Rw

[ Voor 42% gewijzigd door mouse86 op 01-09-2017 23:28 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

prein2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:45:
inderdaad:
financieel heeft solaredge hier geen meerwaarde door schaduw of zo.
dus:
- vind jij het de meerprijs waard om per paneel te monitoren?
- vind jij het de meerprijs waard dat het systeem bij een fout de DC spanning terug brengt naar een ongevaarlijk niveau (bij normaal bedrijf zijn de DC spanningen even hoog als een normale omvormer. het voordeel zit hem in het terugbrengen van deze spanning bij een probleem (breuk, kortsluiting, brand, afschakelen van de omvormer). op het moment dat je met een mes in de bekabeling gaat snijden krijg je een net zo hoge optater als met een normale omvormer.
Ik wil daar graag nog iets bij toevoegen wat heel vaak vergeten wordt op dit forum en wat juist een functie heeft wat andere omvormers niet standaard hebben, namelijk vlamboogdetectie.

Tuurlijk, als je met een mes in de bedrading gaat snijden krijg je een opdonder. (natuurlijke selectie? :P )
Maar solaredge detecteerd dit met de ARC detectie en zal hierbij direct uitschakelen om vlambogen/brand te voorkomen.

Bij een traditionele omvormer gaan de panelen gewoon door in de volle zon.
Bij kleine setjes niet heel boeiend, maar bij groot vermogen wel killing, 3kw+ kan een hoop rommel geven.

Panelen gaan hoe dan ook door op een traditionele omvormer, met daarbij grote kans op brand (lekstromen, vlambogen)
En dan te bedenken dat het op je huis ligt, dan heb ik 1000 euro graag er voor over om te voorkomen dat me hut affikt.
mouse86 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:23:
[...]

Goh :X :X

Solar edge adverteert juist met optimizers voor dunne film panelen. Ze geven duidelijk aan dat de spanning van de panelen er niet toe doen, enkel de stroom.

Zie

https://www.google.nl/url...iPVneFf4K6L9g__gGbu9OD8Rw
Je moet het wel juist interpreteren.
Je spanning van je paneel is zeker wel relevant voor de optimizers.
En dan is een sf 175 geen goede combo met een p405 optimizer.
Echter je optimizers maken daar een lagere spanning van zodat je stringspanning lager is.
Daardoor kan je meer panelen in een string zetten, iets wat bij traditionele omvormer niet kan.

Gadget gehalte van solaredge is gewoon leuk.
Als je het geld er voor over hebt, gewoon doen.
Zelf heb ik ook SE en SF, prima combinatie en nog geen enkel moment spijt van gehad.
Wel speelt schaduw bij mij mee.

[ Voor 19% gewijzigd door DJKroon op 02-09-2017 11:41 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• AUijtdehaag
  • Niet online
En de waarschuwingen van een "echte" installateur dat je geen garantie hebt met de combinatie P405 en SF-175 is ook allemaal onzin.
Zie de posts van SolarKing.
Wederom succes.

Edit: je google document laat SF-170 zien. Dus een "ouder" paneel. Lees mijn post nog eens...

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2017 07:44 ]

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
- Je kan bij solaredge panelen plaatsen met meer vermogen dan de rest in de string.

- Panelen geven de meeste energie als ze in de zon liggen, maar onder een wolkendek geven ze ook (behoorlijk) energie.
Als je de panelen zo plaatst dat ze nooit in de schaduw van de dakkapel liggen (maar er wel vlak bij), dan heb je bij een bewolkte lucht wel degelijk minder licht op de panelen en dus minder energie. Solaredge is in zo'n geval ideaal.
Solaredge regelt de stroom door de string en de spanning per paneel (optimizer)
Ook als je verschillende dakvlakken hebt (zoals ik) dan ontkom je niet aan power optimizers of micro inverters.

- Bij montage van een PV installatie of bij fouten werkt solaredge veilig, dit in tegenstelling tot de traditionele string

- Panelen met embedded optimizers kosten nauwelijks meer dan standaard panelen. ;).
Deze heb je b.v. van "ja solar".

[ Voor 7% gewijzigd door keesie113 op 03-05-2018 09:30 ]

• Puntenel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-10-2019
Kijk uit voor de garantie van SolarEdge! Ik heb een installatie sind maart 2016 en ik heb al tweemaal een kapotte optimizer moeten vervangen. Beide keren had het ergerlijk veel voeten in aarde om enige bewging in Solar Edge te krijgen. Wekenlang traineren ze doelbewust iedere poging van mij en van het installatiebedrijf om tot een redelijke oplossing te komen. De laatste keer hebben ze na heel veel vijven en zessen uiteindelijk een nieuwe optimizer naar het installatiebureau gestuurd. De vergoeding voor het installeren (€ 100,-, dus veel te weinig!) Is nooit betaald. Toen het installatiebedrijf daarop bleef aandringen, kwamen ze met de k*tsmoes aanzetten dat het team van het bedrijf eerst een tweetal cursussen bij SE zou moeten volgen. Het loopt echt aan alle kanten de spuigaten uit daar. Rijp voor een waarschuwende reportage van Kassa of Radar!!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
@DJKroon De vlamboogdetectie van Solaredge is ook niet zaligmakend, het systeem schakelt binnen 30! seconden af naar een veilige DC spanning, in die 30 seconden kun je al een flinke optater of vlamboog krijgen.
Ik vind het ook vreemd dat SolarEdge aan installateurs geen duidelijk antwoord geeft waarom het standaard uitgeschakeld staat als het zo'n superieur veiligheidssysteem is?

Sowieso denk ik dat je met een installatie van 2x5 panelen beter kunt kiezen voor een stringomvormer met een laag opstart voltage en dan beide strings parallel op 1 tracker.

SolarEdge werkt gewoon niet lekker met korte strings, er zijn bepaalde ontwerp regels waar je aan moet voldoen.

Wil je toch logging per paneel?
Tigo optimizers icm een Cloud connect op een goedkope Chinese omvormer of micro inverters van Enphase.
Hiermee kun je ook per paneel monitoren.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:39
Ik heb een perfecte ligging op zuid em geen (slag) schaduw. De meerwaarde van omvormers en daarmee de meerprijs was voor mij echt niet rendabel en zoals jij aangeeft een veel langere tvt.

Ik heb uiteindelijk een Solax omvormer genomen. Ben er zeer tevreden mee en als hij over een x aantal jaar stuk gaat is het eenvoudig een nieuwe op te hangen in de garage waar hij hangt. Als je heel uitgebreid wilt monitoren of wat dan ook dan is de standaard app niet wat je zoekt, maar wil je gewoon iets wat 7 tot 10 jaar energie levert voor een leuke prijs dan zij er meerdere "b merken" die het prima doen imo

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
De vraag is niet of electronica kapot gaat, maar wanneer. Wat op je dak ligt moet zo passief mogelijk zijn.
Anders sta je over een x aantal jaren iedere keer weer op je dak om een optimizer te vervangen. en uit ervaring weet ik dat op 9 meter met een paneel in je handen het slecht werken is....

Dus wees verstandig, geef het extra geld uit aan andere zaken dan aan SE. Of je moet schaduw hebben, dan kan je niet anders dan electronica op je dak leggen.......met alle gevolgen van dien.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

205Gutmann schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:20:
@DJKroon De vlamboogdetectie van Solaredge is ook niet zaligmakend, het systeem schakelt binnen 30! seconden af naar een veilige DC spanning, in die 30 seconden kun je al een flinke optater of vlamboog krijgen.
Ik vind het ook vreemd dat SolarEdge aan installateurs geen duidelijk antwoord geeft waarom het standaard uitgeschakeld staat als het zo'n superieur veiligheidssysteem is?
Pas na 30 seconden is oneindig veel sneller dan niet zoals bij een standaard string omvormer zonder beveiliging.
En maakt dus zeker een groot verschil qua gevolgen.
Vergeet niet dat vlambogen de hoofdzakelijke oorzaak is van zonnepaneel branden.
Daarom geef ik liever een paar euro meer uit om kwaliteit en veiligheid een stapje meer te nemen ipv limieten opzoeken.

Een SE dealer moet dit weten dat het aan gezet kan worden. Het is en blijft een optie, je bent vrij om zelf een alternatieve voorziening te monteren. Dus nee, niet heel gek dat het uit staat..

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:34
Even een oud topic oprakelen, maar ik zat met precies dezelfde vraag.

Heb me laten vertellen dat de Growatt omvormers inmiddels wel voorzien zijn van een vlamboogdetectie. Iemand daar ervaringen mee? Scheelt toch weer snel 1200 euro vs. SolarEdge (25 panelen).

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

1200 Euro is wel erg veel voor iets wat je eigenlijk hoopt nooit nodig te hebben en wat zelden uberhaupt een factor is.

Tegenwoordig hebben alle omvormers wel voldoende beveiligingen en dergelijke, en is dat op zich geen reden om voor Solar Edge te kiezen.

Ik zou SolarEdge alleen overwegen als je serieuze zachte schaduw hebt en als je monitoring per paneel heel belangrijk vind.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1