Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 23:00
@Redmer Aarnink De Gateway metered heeft een paar spoelen, maar voor 3 fase moeten er nog een paar bij. P1 is niet te gebruiken in het Enphase eco-systeem. Spoelen op PV productie draden en spoelen tussen hoofdschakelaar en meterkast voor de consumptie/teruglevering meting. Dan kan de gateway je laadpaal Charger 2 prima en slim aansturen m.b.v. de instellingen en bediening in de Enlighten app.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:53
@Redmer Aarnink Waarom heb je gekozen voor de EV Charger 2?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:08
De nieuwe bidirectionele Enphase IQ EV Charger 2, lijkt wel iets anders dan de huidige EV Charger 2. Ik weet niet wanneer die in Nederland komt, maar ik ga er wel even op wachten:

+ geen microinverters meer; maar 1 grote inverter.
+ compact
+ direct naar DC
+ 19.2 kW AC 1-fase modus
+ 22.1 kW AC 3-fase
+ bidirectioneel; backup power voor je huis: V2H en V2G!
- naar verwachting niet goedkoop

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik dacht dat de huidige EV Charger 2 in de EU ook voorbereid is op bidirectioneel laden (ISO 15118, enabling AC vehicle-to-home (V2H) and vehicle-to-grid (V2G) functionality with compatible EVs).

Alleen is het nu nog niet actief dacht ik?
Wat is er anders aan deze aangekondigde EV Charger 2?

• Eddie_
Ik denk dat deze bedoelt wordt.

Maar volgens mij is dit weer een product voor de Amerikaanse markt.

• Redmer Aarnink
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-11 06:59
Eddie_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:35:
@Redmer Aarnink Waarom heb je gekozen voor de EV Charger 2?
hiervoor gekozen omdat ik het in de zelfde app wilde hebben als de zonnepanelen, bidirecktionaal laden voor de toekomst en 22KW en slim laden

• Redmer Aarnink
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:15:
De nieuwe bidirectionele Enphase IQ EV Charger 2, lijkt wel iets anders dan de huidige EV Charger 2. Ik weet niet wanneer die in Nederland komt, maar ik ga er wel even op wachten:

+ compact
+ direct naar DC
+ 22.1 kW AC 3-fase
ik heb deze lader nu 10 weken : 2.100 euro inc BTW: maar helas had ik geen Gateway-metered, dat hebben ze over het hoofd gezien, jammer, die moet nog komen

• Redmer Aarnink
Ik heb 3x25 ampère zekeringen, waarmee ik maximaal 17 kW kan trekken. Ik dacht het te gaan verzwaren naar 3x40 ampère, goed voor 27 kW. Maar het vastrecht is ongeveer € 1.000 meer per jaar. Dat vind ik dan ook weer jammer geld, geen motivatie overigens om alles maar te elektrificeren. Ik heb nu een warmtepomp, airco en inductie; alleen het douchen is nog op gas. De hobby is toch een zo laag mogelijk maandbedrag bij de energieleverancier.
En nu dus een elektrische auto gekocht. Omdat de loadbalancing het nog niet doet, is er een grens ingesteld van 14 kW en ik moet het alsnog zelf in de gaten houden, want als ik alles tegelijk in huis aanzet (wassen, drogen, koken) en de sauna aanzet, gaat het mis, al één keer gehad. Maar als loadbalancing werkt en de zon ook nog eens meewerkt, dan kan ik de 22 kW halen. Er komen steeds meer auto's die kunnen terugladen, dus daar ben ik dan ook op voorbereid.

• Redmer Aarnink
Eddie_ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:54:
Ik denk dat deze bedoelt wordt.

Maar volgens mij is dit weer een product voor de Amerikaanse markt.
klopt die heb ik

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:15:

+ compact
+ direct naar DC
+ 22.1 kW AC 3-fase
werkt deze alleen op de IQ8 serie of ook op de IQ7 serie en ME250 ?

• Coffeeroam
teo1966 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

werkt deze alleen op de IQ8 serie of ook op de IQ7 serie en ME250 ?
Hij is AC gekoppeld dus hij werkt met alles, maar is dan onafhankelijk van je solar als je niet een regelkast erbij zet. Als je ook specifiek met zonnestroom wil laden zul je iets van een iQ combiner of iQ System Controller erbij moeten nemen. Als het een iQ system controller is kun je alle iQ en M series gebruiken maar niet door elkaar heen.
Maar ja, bidirectionele EV 2 lader is er nog niet. We moeten het tegen die tijd nog maar eens bekijken.

• Eddie_
@Redmer Aarnink Weet je al hoe je installateur de EV Charger 2 via de P1 meter gaat aansturen? B.T.W. die besproken laadpaal heb jij niet, die is nog niet uitgekomen in Nederland (als die überhaupt hier uit gaat komen).

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:29
Of zit @Redmer Aarnink misschien in de VS?
Edit: nee lijkt me niet mbt verhaal van 3x25a en vastrecht etc :)

[ Voor 43% gewijzigd door Pazo op 26-10-2025 12:58 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Eddie_
Daar hebben ze toch geen P1 meters?

• Redmer Aarnink
ik woon in NL
ik dacht dat het bidirectional laden in de toekomst mogelijk ging worden met de IQ EV Charger 2
dit staat op de enphase-site:

12 June 2025 at 10:40
Egan_4555 asked a question.
Question About V2X Plans for IQ EV Charger 2

Hi Enphase team,

Just wondering how the IQ EV Charger 2 would support V2X (V2H or V2G) in the future, given that it uses a Type 2 connector.
From what I understand, proper V2H usually needs CCS2 for DC bidirectional charging, and current Australian standards don’t allow two-way power flow through AC (Type 2) charging.
Globally too, most V2H/V2G setups rely on CCS2 rather than Type 2.

So I’m curious:

How would V2X work with the current charger setup?
Will future functionality require different hardware or an upgrade path (like CCS2 support)?
Are there any moves toward changing the regulations around this in Australia?

Appreciate any insight you can share.

Ashish Kumar Patro (Moderator)
4 months ago
@Egan_4555​ : While there is a separate DC bi-directional EV Charger being developed by Enphase, IQ EV Charger 2 which is currently available, is hardware ready for AC bi-directional. This charger is capable of supporting V2G, V2H when configured with necessary interconnect devices like IQ system controller or compatible IQ relay along with the associated firmware once available. For more information on Enphase’s upcoming DC bidirectional EV charger refer to: https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

The IQ EV Charger 2 being an AC bi-directional charger, the V2X performance will be according to the discharge rate of the EV. Some of the newer ISO-15118 compatible cars have explicitly published bi-directional charging of up-to 11kW. Since the IQ EV Charger 2 also supports charging communication in accordance with ISO 15118 and is equipped with appropriate power electronics capable of handling bidirectional power flow, it will support both Vehicle-to-Home (V2H) and Vehicle-to-Grid (V2G) functionalities accordingly (once the necessary firmware update is available).

Since IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional hardware ready charger, type 2 connector cable handles the AC bi-directional flow.

IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional ISO-15118 (hardware ready) compliant charger capable of V2G and V2H when used with compatible EV. Additionally, a separate DC Bi-Directional charger is being developed by Enphase, details of which can be found here https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

There will be no additional charge to unlock V2X when the firmware/cars/standards are all ready.

Egan_4555

4 months ago
Thanks for the detailed explanation Ashish, especially on how the Charger 2 would work via the EV, and confirming the Type 2 can handle the bi-directional flow. Also, it has been the first time I have seen that there would be no charge to unlock the V2X capability when ready.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 17:59
Zijn er enphase micro-omvormers die panelen van 585watt ondersteunen? Ik kan online weinig vinden, dus vrees ervoor.

• Coffeeroam
Redmer Aarnink schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:06:
ik woon in NL
ik dacht dat het bidirectional laden in de toekomst mogelijk ging worden met de IQ EV Charger 2
dit staat op de enphase-site:

12 June 2025 at 10:40
Egan_4555 asked a question.
Question About V2X Plans for IQ EV Charger 2

Hi Enphase team,

Just wondering how the IQ EV Charger 2 would support V2X (V2H or V2G) in the future, given that it uses a Type 2 connector.
From what I understand, proper V2H usually needs CCS2 for DC bidirectional charging, and current Australian standards don’t allow two-way power flow through AC (Type 2) charging.
Globally too, most V2H/V2G setups rely on CCS2 rather than Type 2.

So I’m curious:

How would V2X work with the current charger setup?
Will future functionality require different hardware or an upgrade path (like CCS2 support)?
Are there any moves toward changing the regulations around this in Australia?

Appreciate any insight you can share.

Ashish Kumar Patro (Moderator)
4 months ago
@Egan_4555​ : While there is a separate DC bi-directional EV Charger being developed by Enphase, IQ EV Charger 2 which is currently available, is hardware ready for AC bi-directional. This charger is capable of supporting V2G, V2H when configured with necessary interconnect devices like IQ system controller or compatible IQ relay along with the associated firmware once available. For more information on Enphase’s upcoming DC bidirectional EV charger refer to: https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

The IQ EV Charger 2 being an AC bi-directional charger, the V2X performance will be according to the discharge rate of the EV. Some of the newer ISO-15118 compatible cars have explicitly published bi-directional charging of up-to 11kW. Since the IQ EV Charger 2 also supports charging communication in accordance with ISO 15118 and is equipped with appropriate power electronics capable of handling bidirectional power flow, it will support both Vehicle-to-Home (V2H) and Vehicle-to-Grid (V2G) functionalities accordingly (once the necessary firmware update is available).

Since IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional hardware ready charger, type 2 connector cable handles the AC bi-directional flow.

IQ EV Charger 2 is an AC bi-directional ISO-15118 (hardware ready) compliant charger capable of V2G and V2H when used with compatible EV. Additionally, a separate DC Bi-Directional charger is being developed by Enphase, details of which can be found here https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional.

There will be no additional charge to unlock V2X when the firmware/cars/standards are all ready.

Egan_4555

4 months ago
Thanks for the detailed explanation Ashish, especially on how the Charger 2 would work via the EV, and confirming the Type 2 can handle the bi-directional flow. Also, it has been the first time I have seen that there would be no charge to unlock the V2X capability when ready.
Enphase IQ EV Charger 2 is technisch voorbereid voor bidirectioneel gebruik.
Alleen kun je dat op de NL website niet goed vinden.
Wel o.a. hier: https://enphase.com/homeowners/iq-ev-charger-2
https://enphase.com/store...-hardwired-nacs-connector
Maar het wordt op dit moment nog niet ondersteund, misschien vanaf 2026? 2027?

• Pazo
MuddyMagical schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:03:
Zijn er enphase micro-omvormers die panelen van 585watt ondersteunen? Ik kan online weinig vinden, dus vrees ervoor.
Gaan ze in NL toch nooit bereiken / op pieken. Dus IQ8 AC of HC kan prima.
Vul anders ook even de Excel sheet in om de juiste micro te bepalen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 17:59
Pazo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Gaan ze in NL toch nooit bereiken / op pieken. Dus IQ8 AC of HC kan prima.
Vul anders ook even de Excel sheet in om de juiste micro te bepalen.
Ga ik doen. Thanks. Locatie is Toscane, maar ik weet niet hoeveel dat scheelt qua zoninstraling. Tis meer dat de afmetingen van de panelen beter passen. :)

• Eddie_
@MuddyMagical Zie ook dit document van Enphase. Geeft je wat meer inzichten in opbrengsten/verliezen tussen verschillende panelen en micro omvormers.

• LCK
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 14:05

LCK

Jasperdpl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Bedankt!
Ik moest inderdaad in het "drop-down menu" bij onderhoudsmonteur nog mijn "eigen bedrijf" selecteren i.p.v. de originele installateur.
Hi allemaal,

Dit is precies waar ik nu ook ben: Enphase installer account aangemaakt, en de optie om de stroomproductie uit te schakelen is 'greyed out'. Ik zie dat de 'originele installateur' de onderhoudsmonteur van de installatie is, ik zie het afrolmenu om dit aan te passen, daar staat 'mijn bedrijf' ook in, maar als ik 'mijn bedrijf' selecteer en op 'opslaan' druk, dan krijg ik 'niet geautoriseerd', het wordt niet aangepast, en ik kan de stroomproductie niet uitschakelen. Iemand een idee?

Dank, groet, Lars

• Coffeeroam
LCK schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Hi allemaal,

Dit is precies waar ik nu ook ben: Enphase installer account aangemaakt, en de optie om de stroomproductie uit te schakelen is 'greyed out'. Ik zie dat de 'originele installateur' de onderhoudsmonteur van de installatie is, ik zie het afrolmenu om dit aan te passen, daar staat 'mijn bedrijf' ook in, maar als ik 'mijn bedrijf' selecteer en op 'opslaan' druk, dan krijg ik 'niet geautoriseerd', het wordt niet aangepast, en ik kan de stroomproductie niet uitschakelen. Iemand een idee?

Dank, groet, Lars
Telefoontje doen naar Enphase, ze maken het in orde voor je.

• Eddie_
Voor installateurs is er nu een Dashboard beschikbaar waarbij je je hele "vloot" kunt zien.
Link naar Dashboard

Handleiding

• LCK
  • Laatst online: 14-11 14:05

LCK

Coffeeroam schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Telefoontje doen naar Enphase, ze maken het in orde voor je.
bedankt, gedaan, ze hebben het opgelost voor me.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy17JgKq_YmzIhsuaDjdmYjXyQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JFC8ubDIh7WKvxBGEzoQDDP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCowHF48cVKpobsaqv3qeU13MGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVxbzGCZWab5fXlxCaG4fnej.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand meer last van? Sinds gisteravond al.

• Pazo
@Dennis 1 Nee, maar precies wat er staat dus? Kan een aantal uren duren. Verwacht dat het later zich vanzelf oplost.
Zit de gateway Wifi of op kabel? Kabel werkt doorgaans beter de via Wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 31-10-2025 14:13 ]

• Eddie_
Als de Gateway enkele dagen niet verbonden is geweest met internet dan gaat deze zijn data uploaden zodra er weer verbinding is. Dit kan enkele uren duren, precies zoals je afbeeldingen al aangeven.

• Dennis 1
Pazo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:13:
@Dennis 1 Nee, maar precies wat er staat dus? Kan een aantal uren duren. Verwacht dat het later zich vanzelf oplost.
Zit de gateway Wifi of op kabel? Kabel werkt doorgaans beter de via Wifi.
@Pazo Zit aan de kabel.

• Dennis 1
Eddie_ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:59:
Als de Gateway enkele dagen niet verbonden is geweest met internet dan gaat deze zijn data uploaden zodra er weer verbinding is. Dit kan enkele uren duren, precies zoals je afbeeldingen al aangeven.
Het staat er al vanaf vanochtend 08.00 uur. Enkele uren zijn dan m.i. voorbij :) Maar ik wacht geduldig af d:)b

• Dennis 1
Nog steeds dezelfde melding. Schiet niet op zo. :|

• Eddie_
Hoe lang is je systeem van het internet af geweest dan? Als dat maar een paar uur (of paar dagen) is geweest dan had hij al klaar moeten zijn. Persoonlijk zou ik het de Gateway uitzetten en na een paar minuten weer aan.

• Dennis 1
Eddie_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:31:
Hoe lang is je systeem van het internet af geweest dan? Als dat maar een paar uur (of paar dagen) is geweest dan had hij al klaar moeten zijn. Persoonlijk zou ik het de Gateway uitzetten en na een paar minuten weer aan.
Vrijdagavond keek ik toevallig en zag ik de melding. Vanaf vrijdag geen opbrengst te zien in de app.

• Dennis 1
@Eddie_
De gateway uit- en weer aangezet. De melding is weg. d:)b Bedankt Eddie!
Waren alle problemen maar zo makkelijk op te lossen. :)

25 jaar geleden hadden wij op het werk een systeembeheerder die altijd als eerste zei als we een probleem met de computer hadden: Zet de computer maar even uit en aan. Blijkbaar is dat nu ook nog de oplossing voor sommige problemen. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Dennis 1 op 02-11-2025 09:49 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11 23:29

luigi87

Domotica Fanaticus

Weet iemand of de Enphase mirco's een isolatie weerstand meting doen?
Heb op een string inverter hier deze storing omdat er dus iets mis is met panelen of bekabeling.
Vandaar dat is mij dit dus afvroeg.

- leeg -

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat bedoel je precies een isolatiemeting van één kabel als of de mantel is beschadigd?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Eddie_
Bij mij klopt de data niet. Ik zie op dit moment een totale opwek van 883 Wh (terwijl mijn accu nu al vol is).

De micro's doen, voor zover ik weet, niets met een isolatieweerstand meting. Dat is echt iets voor stringomvormers. Dat is daar ook wel belangrijk vanwege de hoge DC spanningen die er lopen.

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:50
Ja hier ook problemen.
Dag status staat stil, na 10:00 geen metingen meer.

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:42
Gelukkig ben ik de enige 😓

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25
Ah dus meer mensen dat probleem..
Ik dacht dat het kwam omdat ik de spanning er vanochtend ff af had gehaald maar blijkbaar dus iets anders. Gelukkig zie ik eea via de p1 poort dat het wel werkt

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:54
Staat bij mij ook stil vanaf 10.25. Echter in de homey krijg ik wel het vermogen en de dagopbrengst door.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11 22:35
Elac schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:52:
Staat bij mij ook stil vanaf 10.25. Echter in de homey krijg ik wel het vermogen en de dagopbrengst door.
In HomeAssistant en via de Modbus TCP komt er ook gewoon actuele data binnen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Pazo
Hier gaat het wel goed. Zowel in de app als via HA.

• Coffeeroam
Hier ook vanaf 10:30 geen reporting van de Gateway.
Frank Energie krijgt ook geen data meer over de SOC.
Dit is al 7 uur aan de gang.
De afgelopen dagen zag ik eerst nog herhaaldelijke reboots van de Gateway.
De "live status" werkt gewoon wel, met actuele data.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:46
https://downdetector.com/status/enphase/
Zelfde hier. Geen updates meer richting de enlighten manager sinds 10.15u

[ Voor 13% gewijzigd door dccm op 02-11-2025 20:06 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11 23:29

luigi87

Domotica Fanaticus

martijn v o schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:04:
Wat bedoel je precies een isolatiemeting van één kabel als of de mantel is beschadigd?
Daarmee bedoel ik de kabel en eventueel het paneel als dat lek is.

Maar ja het is maar een korte kleine kabel en niet veel spanning die op die kabel loopt.
Bij een string inverter is dit al gauw 500vdc en dus ook een groter risico.

Dus eigenlijk is het minder relevant met micro's

- leeg -

• Redmer Aarnink
hmmm hier om 10:15 geen zon meer het updaten van data lukte niet meer, auto laden wel zo te zien , maar vandaag 3-11 kan ik niet oproepen,ergens nog een update aan de gang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIQnlmeDBXriQ4i2lW9VFf6ySJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86VTMZIPyrBmIyr9qimFGYK3.png?f=fotoalbum_large

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 14:55

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Idem hier. Ook HW app geeft geen gegevens meer. Hier sinds gister 20:00 uur.
Live status in Enphase app werkt wel.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
Bij mij zijn de data van 10:30 tot 13:30 van gisteren alsnog aangevuld, maar desondanks, vanaf dat moment nog steeds niets (dus laatste update 17 uur geleden).

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 16:47
Ook hier laatste update van gisterochtend 9:45 uur. Gateway zelf geeft aan connected to Enphase cloud te zijn. Lokaal uitlezen met HA werkt wel gewoon.

[ Voor 1% gewijzigd door Sikkek op 03-11-2025 09:30 . Reden: Tijdstip was verkeerd ]

• Sikkek
Gebeld met Enphase, known issue, ze hopen in een paar uur alles weer werkend te hebben.

• Coffeeroam
Sikkek schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:30:
Gebeld met Enphase, known issue, ze hopen in een paar uur alles weer werkend te hebben.
Dank voor het bellen en terugmelden. Het known issue zouden ze toch ook ergens op hun websites kunnen vermelden - dan hoeven we niet allemaal tegelijk te gaan mailen en bellen.

Nog een vreemd iets: de SOC van mijn batterijen is zeer verschillend. Normaal gaan ze zo'n beetje gelijk op.
Ook werkt er telkens maar 1 microinverter per batterij.

• Eddie_
Mijn eigen systeem heeft vanmorgen wel een teken van leven gegeven, 8:15. Maar hier op de zaak nog geen informatie qua productie. Ik heb meerdere systemen bekeken en de meesten hebben geen productie voor vandaag staan.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:06:
Mijn eigen systeem heeft vanmorgen wel een teken van leven gegeven, 8:15. Maar hier op de zaak nog geen informatie qua productie. Ik heb meerdere systemen bekeken en de meesten hebben geen productie voor vandaag staan.
Dank. Het lijkt wel een breed probleem dan.
Op onbalansmarkt.com/live zijn ook alle Enphase systemen "weg".

• Acidrain
  • Laatst online: 13:22
Hier sinds vanochtend bovenste lampje rood en de rest uit.
Zie aan mijn P1 meter dat ik wel gewoon opwek heb.
Gateway herstart, toen even bovenste lampje geel (na de disco van het opstarten) maar na een tijdje weer bovenste lampje rood en de rest uit.

Lees dat sommige mensen al vanaf vrijdag issues hebben bij mij is het vanochtend pas begonnen. Hele weekend geen probleem gehad.

• Pazo
Bij mij is het ook pas vandaag begonnen.
Gisteren geen problemen gehad, maar ik zie nu in de app dat ik geen opbrengst heb (maar wel verbruik).

Maar goed, het is dus inmiddels bekend dat het probleem bij Enphase ligt, dus gewoon even uitzitten :)

Overigens, in Home Assistant zie ik wel actueel vermogen / opbrengst etc, dus het lokaal uitlezen van de gateway werkt goed :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 03-11-2025 10:41 ]

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 23:00
Als je last hebt van het eerder genoemde server/cloud probleem en je wilt wel je Charger 2 gebruiken is de workaround: netwerk verbinding van de Charger 2 onderbreken en wachten tot de app dit meldt. Vervolgens kan je Bluetooth verbinding maken, als je tenminste in de buurt van je lader bent, en zo laden activeren. Hij laadt bij mij nu slechts met 5,4 kWh maar wel netjes over 3 fasen. Ik denk dat het komt, omdat de lader op groenladen staat, maar dat krijg ik momenteel niet veranderd. Ben al blij dat er geladen kan worden.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Bij mij was ie gisteren ook op spookstand, maar nu doet ie het weer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Coffeeroam
martijn v o schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:58:
Bij mij was ie gisteren ook op spookstand, maar nu doet ie het weer.
Bij mij nog geen Gateway update/reports, nu 20 uur lang.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:46
Coffeeroam schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:38:
[...]

Bij mij nog geen Gateway update/reports, nu 20 uur lang.
Ik zie nu een melding staan in de Enlighten Manager:

We ondervinden momenteel vertragingen bij het bijwerken van gegevens, wat invloed kan hebben op de rapportage in uw applicatie. Uw systeem blijft normaal functioneren ondanks de vertraging. We werken actief aan een oplossing voor de vertraging in de rapportage.

• Acidrain
  • Laatst online: 13:22
dccm schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:44:
[...]

Ik zie nu een melding staan in de Enlighten Manager:

We ondervinden momenteel vertragingen bij het bijwerken van gegevens, wat invloed kan hebben op de rapportage in uw applicatie. Uw systeem blijft normaal functioneren ondanks de vertraging. We werken actief aan een oplossing voor de vertraging in de rapportage.
Ja, hier nu ook inderdaad

• Eddie_
Zoals hier al eerder aangegeven: Enphase is best wel traag geweest met het melden van het probleem.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:03:
Zoals hier al eerder aangegeven: Enphase is best wel traag geweest met het melden van het probleem.
Niets te zien in de app of web als eenvoudige gebruiker. En bovendien, het systeem blijft helemaal niet "normaal functioneren", zoals ze beweren - je kunt b.v. niet meer mee op de markt handelen.
Nu nog steeds niet.

update 14:42. Er is 3 uren aan oude data van gisteren gearriveerd, met de stoomboot. Live status en Live Vitals werkt niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Coffeeroam op 03-11-2025 14:44 ]

• Pazo
De app loopt bij mij momenteel weer goed. Alle data is er en uptodate.

• Sikkek
Pazo schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:23:
Hier ook, alles weer bijgewerkt

• Coffeeroam
Pazo schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:23:
Hier is ook alles bijgewerkt gelukkig. Zelfs de communicatie met Frank Energie is hersteld!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 13:47
En PVOutput.org heeft alle historische data ook ingeladen.

Storing opgelost, en weer door ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:10

Argarath

MasterBlaster

Dag allen,

vraag: ik heb een envoy standard en onlangs offerte opgevraagd voor de vervanging naar een metered-s. Dit ivm het feit dat ik de opwek uit wil kunnen zetten wanneer de terugleverboetes straks echt serieus worden.

Ik heb IQ7+'s liggen, een Peblar business laadstation voor de EV en Zendure SF2400 ac met 3 batterijen. Load balancing gebeurd door de HW P1 meter.

Nu kreeg ik de offerte van mijn oorspronkelijke panelen-legger, en dat was bijna 1100 euro voor de vervanging van de gateway. Dat vond ik vrij fors. Daarnaast lees ik dat de samenwerking met externe batterijen niet helemaal optimaal verloopt. Dus, ik zou graag advies willen van de kenners hier; wat is wijsheid?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Eddie_
Eerste vraag is: waarom zou je zelf over willen naar een Metered? Die € 1.100,- is behoorlijk fors (de situatie ter plekke niet kennende). De Metered kan de accu's van Zendure niet aansturen. De Peblar business laadpaal ken ik niet.

Heel eerlijk, als ik jouw opstelling zo zie dan denk ik niet dat een Metered een meerwaarde voor je installatie heeft.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
Toevallig ook net een offerte voor vervanging van de standard naar metered opgevraagd, icm 4 extra panelen, 2 op oost en 2 op west. Daar ga ik niet aan beginnen, vind het nogal aan de prijs. Op de IQ7a gooien ze gewoon €100 per stuk er bovenop, en ook op de gateway gaat zo €50 bij.

Ik zou de metered graag hebben om deze slim aan te kunnen sturen. Laat maar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q-M14Wmupu1fRLx1aEEAL8s4Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/414KU34EQJ12rz6wgdYaCM6w.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Eddie_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:57:
Eerste vraag is: waarom zou je zelf over willen naar een Metered? Die € 1.100,- is behoorlijk fors (de situatie ter plekke niet kennende). De Metered kan de accu's van Zendure niet aansturen. De Peblar business laadpaal ken ik niet.

Heel eerlijk, als ik jouw opstelling zo zie dan denk ik niet dat een Metered een meerwaarde voor je installatie heeft.
Nou vooral omdat ik de panelen zou willen uit kunnen zetten (liefst geautomatiseerd via HA) als mijn batterijen vol zijn en ik toch nog teruglever aan het net. Dat lukt (bij mijn weten) met een standard niet, of zit ik daar verkeerd?

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

robkrekel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:07:
Toevallig ook net een offerte voor vervanging van de standard naar metered opgevraagd, icm 4 extra panelen, 2 op oost en 2 op west. Daar ga ik niet aan beginnen, vind het nogal aan de prijs. Op de IQ7a gooien ze gewoon €100 per stuk er bovenop, en ook op de gateway gaat zo €50 bij.

Bij mij rekenen ze gewoon 716 ex voor de gateway, en nog 180 ex voor de spoelen. Dan komt montage a 200 er nog bij... Dat is nog wel een serieus verschil met jouw offerte zeg

• Eddie_
@Argarath Goed punt, had ik niet aan gedacht. Het "smoren" van de productie. Daarvoor is inderdaad een Metered nodig. Maar toch ook een DHZ of installer account om dat aan te zetten (of is dat tegenwoordig ook voor eindgebruikers beschikbaar)?

• sandergar
Eddie_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:13:
@Argarath Goed punt, had ik niet aan gedacht. Het "smoren" van de productie. Daarvoor is inderdaad een Metered nodig. Maar toch ook een DHZ of installer account om dat aan te zetten (of is dat tegenwoordig ook voor eindgebruikers beschikbaar)?
Of zonder Metered gateway :
https://gathering.tweaker...filter_keywords%5D=shelly

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• sandergar
robkrekel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:07:

[Afbeelding]
Zoiets simpels als de kabel doen ze bijna ook al maal 2. 5x4 kost 4 per meter x 18 zou 72,- zijn als je deze zelf zou aanschaffen. Leuk verdiend!
@Eddie_ is een dergelijke marge normaal? Zou je dat bij jullie ook hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 04-11-2025 13:24 ]

• Eddie_
Ik ga gelukkig niet over de prijzen dus dat weet ik niet zeker. Maar zo'n marge zou ik niet erg vinden. Ik ga er vanuit (weet ik wel zeker) dat bij ons de prijzen wel gunstiger zijn.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
Ik lees dit voor het eerst, lees niet altijd dit topic actief omdat het vaak niet interessant is voor alleen pv bezitters. Wel weer een stapje verder en knutselen.

Ik denk dat ik voor PV direct op een pib ga. Dat red ik zelf wel, voor een fractie van de prijs. Als de prijzen dan eens negatief zijn zet ik de enphase PV wel handmatig even uit.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-11 17:14
De 'Shelly' posts waar @sandergar naar linkt laten juist zien dat het 'smoren van de opbrengst' gedaan wordt met een Metered Gateway. De input control pinnen waarmee het verbruik beperkt of gestopt kan worden werken voor zover ik kan vinden niet op de Standard gateway, of is dit niet het geval?

De AC-zijde hard afschakelen met een Shelly of ander relais lijkt mij een bijzonder slecht idee.

• sandergar
Elmardus schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:10:
De 'Shelly' posts waar @sandergar naar linkt laten juist zien dat het 'smoren van de opbrengst' gedaan wordt met een Metered Gateway. De input control pinnen waarmee het verbruik beperkt of gestopt kan worden werken voor zover ik kan vinden niet op de Standard gateway, of is dit niet het geval?

De AC-zijde hard afschakelen met een Shelly of ander relais lijkt mij een bijzonder slecht idee.
Hoe denk je dat jouw Enphase IQ relais werkt? Of al je licht schakelaars in huis? Vind je dat ook slecht? En nee, gebruik *geen* Shelly direct om je 230V te onderbreken, dat doe je met een daarvoor bedoeld relais!

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 04-11-2025 14:40 ]

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-11 17:14
Dat het relais (wat uitgevoerd is als stevige contactor) in bijzondere situaties de stroom kan onderbreken betekent niet dat het een verstandig idee is om zeer regelmatig de DC/AC converters in je micro-omvormers een opdonder te geven. Door de inductie van alle bekabeling zullen die micro's een aardige spannigspiek te zien krijgen als deze onder belasting van het net afgeschakeld worden, welke door de overvoltage limiters in de micro's opgevangen moeten worden.

Als de gateway de productie stopt, dan gebeurt dit door naar de micro's te communiceren, en niet door het Q-Relay hard af te schakelen, of heb ik dat verkeerd?

Natuurlijk moeten de micro's tegen spanningspieken kunnen, testen op repeterende spanningspieken is immers deel van de certificering. Echter is het mijns inziens niet bevorderlijk voor de levensduur van de micro's om dit heel regelmatig te doen. Liever zou ik de micro's zelf willen laten terugregelen, maar ik heb helaas (nog geen) metered gateway hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Elmardus op 04-11-2025 16:48 ]

• Coffeeroam
Argarath schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:51:
[...]

Nou vooral omdat ik de panelen zou willen uit kunnen zetten (liefst geautomatiseerd via HA) als mijn batterijen vol zijn en ik toch nog teruglever aan het net. Dat lukt (bij mijn weten) met een standard niet, of zit ik daar verkeerd?
Ik kreeg van Enphase te horen dat ik uitsluiting van garantie (van de microinverters) riskeer als ik de Disable Power Production button gebruik in Enlighten Manager. Ik heb er dus verder niet aangezeten. Ik vond het wel heel vreemd dat ze dat zeiden, maar dit is verder nooit meer opgehelderd.

• sandergar
Elmardus schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:46:
Dat het relais (wat uitgevoerd is als stevige contactor) in bijzondere situaties de stroom kan onderbreken betekent niet dat het een verstandig idee is om zeer regelmatig de DC/AC converters in je micro-omvormers een opdonder te geven. Door de inductie van alle bekabeling zullen die micro's een aardige spannigspiek te zien krijgen als deze onder belasting van het net afgeschakeld worden, welke door de overvoltage limiters in de micro's opgevangen moeten worden.

Als de gateway de productie stopt, dan gebeurt dit door naar de micro's te communiceren, en niet door het Q-Relay hard af te schakelen, of heb ik dat verkeerd?

Natuurlijk moeten de micro's tegen spanningspieken kunnen, testen op repeterende spanningspieken is immers deel van de certificering. Echter is het mijns inziens niet bevorderlijk voor de levensduur van de micro's om dit heel regelmatig te doen. Liever zou ik de micro's zelf willen laten terugregelen, maar ik heb helaas (nog geen) metered gateway hangen.
Dat klopt in principe: Elke geleider waar stroom door loopt, heeft inductie.

Als je de stroom plotseling onderbreekt, zal die inductie proberen de stroom te laten doorgaan > er ontstaat een spanningspiek (L × di/dt). Die piek kan kortstondig (microseconden) tot enkele honderden volts bedragen, afhankelijk van de bedrading en de belasting. De micro-omvormer heeft overspanningsbeveiliging (MOV’s, TVS-diodes, varistors) die die piek afvangen. Dus ja, bij elke harde onderbreking onder belasting wordt die beveiliging even belast.

In de praktijk bij Enphase IQ8 micro-omvormers is dit risico erg beperkt:
  • De uitgangsstroom per micro is laag (typisch 1 A bij 230 V).
  • De bekabeling tussen micro’s en het net is vaak kort (en dus weinig inductief).
  • De IQ8 heeft een interne AC-synchronisatie en soft-switching die abrupt spanningsverlies binnen milliseconden opvangt.
  • Enphase test expliciet op “utility disconnect events”, dat zijn precies dit soort abrupte netonderbrekingen.
Kortom: ja, er ontstaat een kleine spanningspuls, maar:
  • de amplitude is meestal ver onder de grenzen waarvoor de inverter is ontworpen,
  • de overspanningscomponenten (MOV’s e.d.) zijn daarvoor juist aanwezig,
En dan de grootste "maar" : hoe vaak is er nu daadwerkelijk een negatief tarief dat je daadwerkelijk je productie wenst te staken. Dit is eerder al voorbij gekomen in dit topic. Dit betreft maar enkele dagen per jaar. Dus als je alleen schakelt bij negatieve tarieven dan schakel je maar een paar keer per jaar en niet dagelijks!

• sandergar
Coffeeroam schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:55:
[...]

Ik kreeg van Enphase te horen dat ik uitsluiting van garantie (van de microinverters) riskeer als ik de Disable Power Production button gebruik in Enlighten Manager. Ik heb er dus verder niet aangezeten. Ik vond het wel heel vreemd dat ze dat zeiden, maar dit is verder nooit meer opgehelderd.
In Australië bepaalt de netwerk beheerder of de PV productie actief is of niet. In NL mag de energie leverancier bepalen of jouw PV produceert of niet (Slim Terugleveren). Zou het dan technisch een probleem zijn als jij zelf aan de knop gaat zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 04-11-2025 17:44 ]

• Eddie_
Coffeeroam schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:55:
[...]

En ik heb van Enphase, zwart op wit, dat dit totaal geen probleem is en niet van invloed op garanties. Niet van een Nederlandse helpdeskmedewerk(st)er maar gewoon vanuit India, waar toch net even wat meer kennis zit dan bij de gemiddelde Nederlandse helpdeskmedewerk(st)er. En natuurlijk zitten er in Nederland ook hele goeie jongens/meisjes met kennis van zaken.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:49
Met Standard gateway kan je de productie uitzetten (en weer aan) middels de HACS HA integratie. Werkt niet heel fijn (gaat wat tijd overheen) maar werkt wel. Dit is al eerder ter sprake gekomen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:51:
[...]

En ik heb van Enphase, zwart op wit, dat dit totaal geen probleem is en niet van invloed op garanties. Niet van een Nederlandse helpdeskmedewerk(st)er maar gewoon vanuit India, waar toch net even wat meer kennis zit dan bij de gemiddelde Nederlandse helpdeskmedewerk(st)er. En natuurlijk zitten er in Nederland ook hele goeie jongens/meisjes met kennis van zaken.
Het moeilijke hieraan is dat verschillende medewerkers van Enphase totaal tegenovergestelde dingen zeggen. De vraag is dan, wat Enphase gaat doen als er een defecte microinverter is. Dan gaan ze beoordelen of het door het (herhaaldelijk) uitschakelen komt. Ze hebben aangegeven dat er in zo'n geval geen garantie wordt verstrekt. Dat is ook zwart op wit. Het betekent dat je volledig bent overgeleverd aan de grillen van Enphase. Het is waarschijnlijker dat voor een Nederlandse klant een Enphase service engineer in Nederland dit beoordeelt dan een medewerker in India, lijkt mij zo.

Zwart op wit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLTe4VqYCkuSdY00DPIvdQ8-XcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zNJ6mePQ34M6RKjHvw2VyNFQ.png?f=fotoalbum_large

Heb jij ook een zwart op wit tekst die je kan laten zien?

• Eddie_
Zeker, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J8Aeb3wIbnWd470jsXCPF1yDOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3kchlelwjZhKJ8LHK0G4B6X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsQc6zceym1CnhXwZWBJo9f1_DE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0N0E2bwxNVCLRflpIQCC8ww.png?f=fotoalbum_large

Eerste link uit het bericht
Tweede link uit het bericht

[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 05-11-2025 10:07 ]

• Coffeeroam
Bedankt, dat is klare taal. Wat vreemd dat mailtjes van support@enphaseenergy.com zo'n tegengestelde inhoud kunnen hebben.

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-11 20:43
goedemorgen, heeft iemand al een idee wanneer die balcony-set geleverd kan worden in Nederland (en aangesloten)?

En voor het grid-vormen zitten er 2 IQ8HC Microinverters in, omdat die zelf een grid kunnen vormen. Daar kan ik dan 2 panelen op aansluiten, en dat is dan niet heel indrukwekkend als de apocalyps losbarst, dus ik heb er liever 4.
Daarvoor heeft Enphase dan natuurlijk deze: https://enphase.com/nl-be/store/iq-balcony-solar --> een expansion kit, en dat is dan 1 of 2 IQ8HC Microinverters. de 2-stuks-variant is bijna net zo duur als de doos met de hele balcony-set. Weet iemand of ik ook met oudere/goedkopere microinverters zou kunnen werken? die eerste 2 IQ8HC's bakken dan een grid, die andere sjouwen daardan rustig achteraan...

[ Voor 0% gewijzigd door Thijzzz2 op 06-11-2025 09:51 . Reden: typo ]

• Eddie_
De Balcony set zou nog dit jaar op de markt komen. Je kan/mag micro's uit de IQ8 serie gebruiken hiervoor, hoeft niet explicitet de HC variant te zijn. Ze moeten in eerste instantie eerst on grid ingesteld worden daarna kunnen ze off grid werken.IQ7 serie gaat niet werken in deze combinatie

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:42
Hier al een tijdje een Enphase systeem, maar ook een SolarEdge systeem en een GoodWe systeem met zonnepanelen. De GoodWE wil ik laten vervangen door het systeeem van balans energie, waarbij ik ook een accupakket krijg.

Ik heb een metered gateway, en ik vroeg mij af hoe ik dan de productie CT's kan plaatsen. In mijn huidige situatie meet ik de opbrengst van alle drie de systemen door alle opwek te bundelen en deze door de productie CT's te leiden. Dat geeft mij mooie overzichten op jaarbasis van de drie systemen. Dat wordt straks natuurlijk wat lastiger met een externe accu.

Wat gebeurd er b.v. als ik de balansaccu(Deye) hierin meeneem, dan heb ik ineens opwek in de nacht :) en negatieve opwek als ik ga laden... Las ook al dat er een vinkje "externe accu" was maar die kan ik nog niet zo 123 vinden. Ben erg benieuwd hoe jullie de metered hebben aangesloten.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:59
jeeedeee schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:27:
Hier al een tijdje een Enphase systeem, maar ook een SolarEdge systeem en een GoodWe systeem met zonnepanelen. De GoodWE wil ik laten vervangen door het systeeem van balans energie, waarbij ik ook een accupakket krijg.

Ik heb een metered gateway, en ik vroeg mij af hoe ik dan de productie CT's kan plaatsen. In mijn huidige situatie meet ik de opbrengst van alle drie de systemen door alle opwek te bundelen en deze door de productie CT's te leiden. Dat geeft mij mooie overzichten op jaarbasis van de drie systemen. Dat wordt straks natuurlijk wat lastiger met een externe accu.

Wat gebeurd er b.v. als ik de balansaccu(Deye) hierin meeneem, dan heb ik ineens opwek in de nacht :) en negatieve opwek als ik ga laden... Las ook al dat er een vinkje "externe accu" was maar die kan ik nog niet zo 123 vinden. Ben erg benieuwd hoe jullie de metered hebben aangesloten.
Voor wat betreft de CT’s zijn er 2 mogelijkheden. Of je meet met 1 CT, fase 1 van Enphase EN fase 1 van Solaredge. Dat doe je als de productie draden een beetje praktisch bij elkaar in de buurt liggen, dus beide fasedraden door dezelfde CT. Of je meet ze apart en sluit 2 CT’s parallel aan. Dit herhaal je voor elk fase uiteraard.
Bij het extra aansluiten van een batterij van een derde en ook een pv van een derde (Solaredge)…kun je dit in de toolkit aangeven. Juist voor de batterij is dit aan te raden, want anders ziet de gateway het als opwek en zal deze foutmeldingen geven. Als je het in de toolkit juist opgeeft, kloppen de grafieken en komt ie niet met foutmeldingen.

• Eddie_
@jeeedeee Die optie kun je aanzetten in Stap 1 van de Installer ToolKit. Staat daar vrijwel onderaan op de pagina.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36

SPT

Ben ik de enige die niet erg onder de indruk is van het Enphase ecosysteem? Ik kreeg mede op basis van het uitgebreide Enphase topic op tweakers.net (inmiddels ver in deel 2) de indruk dat Enphase een goede keuze is voor tweakers, en heb mede daarom gekozen voor Enphase.

Een aantal dingen die me tot nu toe (negatief) zijn opgevallen:
- Het ecosysteem is duidelijk niet ingesteld op alles lokaal draaien. Als je het systeem van internet afhaalt en hij de gegevens niet langer met Enphase kan synchroniseren, vervalt zelfs de garantie.
- Je bent afhankelijk van een installer-account als je alles zelf wil installeren. Ging allemaal prima, maar ik kwam er pas vrij laat achter dat je er met alleen de aanleg van de installatie niet bent.
- De webinterface werkt vreemd en lijkt niet echt te worden onderhouden. Als ik bijvoorbeeld naar mijn envoy browse, dan krijg ik eerst zo'n 'Warning: Potential Security Risk Ahead' pagina, en daarna een pagina waar alleen 'Not found' op staat. Ik moet naar domein/home toe, waarna er een 'Sorry, you are not authorized to view that page.' popup komt (in plaats van gewoon een wachtwoord veld). Nadat ik dat heb weggeklikt kan ik dan eindelijk via mijn Enphase account inloggen. Ook dat gaat dus niet lokaal. Als de website van Enphase down is, dan kan je niet inloggen op je envoy. Als ik dan ingelogd ben, krijg ik opnieuw dezelfde 'Not found' foutmelding. Ik moet dan opnieuw handmatig /home toevoegen, en ja hoor: dan krijg ik eindelijk netjes de gewenste informatie.
- API login met token heb ik nooit werkend gekregen. Ik maak een token aan, maar als ik via curl data wil ophalen krijg ik toch een 401 foutmelding.
- De API lijkt vrij beperkt. Je kunt bijvoorbeeld niet een productie-plafond doorgeven of productie aan/uitschakelen. Het is (volgens mij) ook niet zo dat er een permanente database wordt bijgehouden van alle productiedata per 5 minuten. Zelfs als ik alles werkend zou krijgen, is de data die je kunt uitlezen beperkt tot vrij geaggregeerde productiedata.
- Er is ook een gekke beperking op de geldigheidsduur van de API-key. Elk halfjaar zou het systeem stoppen met werken (fataal als je bijvoorbeeld op een extern systeem gedetailleerde statistieken per 5min zou willen bijhouden). Je moet dan weer een nieuwe API-key aanvragen. Zinloos; je kunt toch gewoon de oude key revoken als die niet meer veilig zou zijn. Iets dat sowieso nodig zal zijn, als het oude token gecompromitteerd is en nog tot maanden geldig is.
- Als ik op de developer pagina van Enphase kijk krijg ik trouwens ook zo'n melding dat het certificaat niet geldig is. Kom op zeg...

Als iemand een voorbeeld van een werkend curl commando heeft dat echt iets ophaalt, dan hou ik me van harte aanbevolen.

[ Voor 3% gewijzigd door SPT op 11-11-2025 14:52 ]

• Eddie_
SPT schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:20:

Een aantal dingen die me tot nu toe (negatief) zijn opgevallen:
- Het ecosysteem is duidelijk niet ingesteld op alles lokaal draaien. Als je het systeem van internet afhaalt en hij de gegevens niet langer met Enphase kan synchroniseren, vervalt zelfs de garantie.
- Je bent afhankelijk van een installer-account als je alles zelf wil installeren. Ging allemaal prima, maar ik kwam er pas vrij laat achter dat je er met alleen de aanleg van de installatie niet bent.
Als je dit topic doorgelezen zou hebben dan mag dit je niet verbazen. Maar waar baseer jij je op dat de garantie vervalt als het systeem niet meer verbonden is met internet?

Qua API: daar doe ik zelf niets mee.
- De webinterface werkt vreemd en lijkt niet echt te worden onderhouden. Als ik bijvoorbeeld naar mijn envoy browse, dan krijg ik eerst zo'n 'Warning: Potential Security Risk Ahead' pagina, en daarna een pagina waar alleen 'Not found' op staat. Ik moet naar domein/home toe, waarna er een 'Sorry, you are not authorized to view that page.' popup komt (in plaats van gewoon een wachtwoord veld). Nadat ik dat heb weggeklikt kan ik dan eindelijk via mijn Enphase account inloggen. Ook dat gaat dus niet lokaal. Als de website van Enphase down is, dan kan je niet inloggen op je envoy. Als ik dan ingelogd ben, krijg ik opnieuw dezelfde 'Not found' foutmelding. Ik moet dan opnieuw handmatig /home toevoegen, en ja hoor: dan krijg ik eindelijk netjes de gewenste informatie.
Ken je dit topic ook?
- Als ik op de developer pagina van Enphase kijk krijg ik trouwens ook zo'n melding dat het certificaat niet geldig is. Kom op zeg...
Geen idee wat jij doet maar ik krijg die melding helemaal niet. Dat certificaat is gewoon goed en geldig, doe jij iets verkeerds?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogvI_GAe8Zu0bJXRxPZ1b4FL-l4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J47CjxjkUd8M5ZiKGZ1Y4IY3.png?f=user_large

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
@SPT Het schort vooral aan support voor “power users”. Een belachelijk bedrag vragen voor de cloud API. De lokale API heeft weinig structuur, geen documentatie, eigenlijk lijken ze niet te willen dat we die gebruiken (wellicht gerelateerd aan voorgaande).

De Envoys (of Q gateways) lijken veel te weinig resources te hebben, zijn traag, hebben vastlopers. De bug waarbij productie niet terugkomt na softwarematig uitschakelen lossen ze gewoon niet op.

In “gewoon” stroom produceren zijn ze dan wel weer erg goed.

• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:45
Eddie_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:12:
De Balcony set zou nog dit jaar op de markt komen. Je kan/mag micro's uit de IQ8 serie gebruiken hiervoor, hoeft niet explicitet de HC variant te zijn. Ze moeten in eerste instantie eerst on grid ingesteld worden daarna kunnen ze off grid werken.IQ7 serie gaat niet werken in deze combinatie
Onlangs heb ik bij Enphase de navraag gedaan wanneer deze set leverbaar zou zijn en zij gaven zelf het onderstaande antwoord:

Hartelijk dank voor uw bericht en uw interesse in ons IQ Balcony Solar System.
Op dit moment is de verwachting dat dit systeem in Nederland beschikbaar zal zijn in het eerste kwartaal van volgend jaar (Q1). Helaas kunnen we op dit moment nog geen exacte datum geven, aangezien we nog in afwachting zijn van enkele noodzakelijke goedkeuringen en afrondingen in het proces.
Zodra het systeem beschikbaar komt op de Nederlandse markt, zal dit uiteraard ook zichtbaar zijn op onze website.

• Pazo
@vinniefireman toch vind ik het met jouw integratie voor HA echt top werken. Op die manier kan je alles uit het systeem trekken wat je maar wilt. Toen Enphase vorige week 2 dagen storing had kon ik nog steeds alles lokaal uitlezen :)

• Coffeeroam
vinniefireman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:17:
@SPT Het schort vooral aan support voor “power users”. Een belachelijk bedrag vragen voor de cloud API. De lokale API heeft weinig structuur, geen documentatie, eigenlijk lijken ze niet te willen dat we die gebruiken (wellicht gerelateerd aan voorgaande).

De Envoys (of Q gateways) lijken veel te weinig resources te hebben, zijn traag, hebben vastlopers. De bug waarbij productie niet terugkomt na softwarematig uitschakelen lossen ze gewoon niet op.

In “gewoon” stroom produceren zijn ze dan wel weer erg goed.
Dat garantie vervalt als het systeem niet verbonden is met internet vind ik dan wel weer logisch. Immers Enphase kan de firmware op de micro's en Gateway niet updaten als er geen internetverbinding is. Dit gaat over echt langdurige standalone werking, niet over incidentele uitval van de verbinding.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36

SPT

Eddie_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:07:
[...]Maar waar baseer jij je op dat de garantie vervalt als het systeem niet meer verbonden is met internet?
Dat baseer ik op de garantievoorwaarden van Enphase voor Nederland:
"De Gedekte Producten dienen gedurende de toepasselijke Garantieperiode voortdurend met het internet verbonden te zijn, behalve wanneer deze verbinding wordt onderbroken door oorzaken waarover de Gedekte Eigenaar redelijkerwijs geen controle heeft. Met deze bepaling wordt zeker gesteld dat mogelijke defecten in het Gedekte Product op afstand kunnen worden gediagnosticeerd en dat het Gedekte Product ‘over-the-air firmware-updates’ kan ontvangen."
Ehm, nee... Dank voor de tip. Hopelijk kom ik er daarmee uit.
EDIT: Nogmaals dank. ik heb de API nu eindelijk werkend. Blijft heel jammer dat er geen fatsoenlijke statistieken uit komen gerold (bijvoorbeeld dezelfde cijfers als in de App). Even ter referentie voor anderen:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh

TOKEN="MijnToken"
curl -k -f -H "Authorization: Bearer $TOKEN" https://envoy.domein.net/api/v1/production
Geen idee wat jij doet maar ik krijg die melding helemaal niet. Dat certificaat is gewoon goed en geldig, doe jij iets verkeerds?
Ik krijg nu ook geen foutmelding meer; denk dat ik bij het zoeken ben doorgelinkt naar een ander subdomein.

[ Voor 12% gewijzigd door SPT op 11-11-2025 20:38 ]

• Eddie_
Ik ben bekend met die garantiebepalingen maar ik heb nog nooit een afwijzing gekregen ook niet bij systemen die al langere tijd niet verbonden waren met internet. Maar goed, dit is ook niet vaak voorgekomen. Dus het is niet echt keihard: geen verbinding geen garantie.

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste