Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06
Coffeeroam schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:35:
[...]
... of dat je eigenlijk net zo goed off grid kan gaan (en dan geen uitval hebt, m.a.w. dat de controller/batterijen het toch wel kunnen "ophoesten").
Met 2 5P accu's heb je maar max 7,68 kW vermogen beschikbaar!

Als je off-grid gaat met 7,68 kW, krijg je beperkingen!

Wat kan prima:
  • Verlichting
  • Elektronica
  • Koelkast
  • Vriezer
  • Kleine apparaten
  • Matig gebruik van wasmachine/vaatwasser
Wat vraagt opletten:
  • Koken op inductie + oven tegelijkertijd → snel richting limiet.
  • Koken + warmtepomp die net inschakelt.
  • Elektrisch laden van auto → je moet het vermogen beperken
  • Warmtepomp of airco in hoge stand + andere zware belasting.
Wat kan niet / lastig:
  • Vol vermogen auto-oplader (11 kW) → 7,68 kW is te weinig.
  • Alles tegelijk (bijvoorbeeld koken, wassen, warm water maken, auto laden).
  • Sauna, jacuzzi met elektrische verwarming.
Kijk dus niet alleen naar de capaciteit van je accu's maar ook het beschikbare vermogen!

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:50
Ik denk dat full off grid wel zou kunnen maar dat er mogelijk wat knipperende lampen gaat opleveren bij aangaan van sommige apparaten. Ik heb een aard-warmtepomp, inductie kookplaat, oven etc. Die gaan mogelijk bij aanslaan het lastig maken.

Ik heb nu AI Optimalisatie profiel aanstaan. Gedrag is al anders want de accu is nog niet opgeladen, ik verwacht dat deze pas in de middag los gezet wordt. Vertrouwen op AI…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Holk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:19:
Ik denk dat full off grid wel zou kunnen maar dat er mogelijk wat knipperende lampen gaat opleveren bij aangaan van sommige apparaten. Ik heb een aard-warmtepomp, inductie kookplaat, oven etc. Die gaan mogelijk bij aanslaan het lastig maken.
Het kan ook erger zijn dan een paar knipperende lampen. De accu-omvormers van de 5P's kunnen ook stoppen met leveren om schade te voorkomen. Als de overbelasting aanhoudt en er geen balans wordt gevonden (bijvoorbeeld je trekt nog steeds teveel vermogen), trekt de System Controller uiteindelijk de noodstop eruit, je microgrid wordt spanningsloos gemaakt (black-out situatie in je huis) en vervolgens valt alles uit.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:38
@Holk Hoe wil je off grid opvangen rond de jaarwisseling? Krijg je dan overdag je accu's nog wel vol?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
@Holk Hoe wil je off grid opvangen rond de jaarwisseling? Krijg je dan overdag je accu's nog wel vol?
In Nederland zijn de maanden november t/m januari een uitdaging om (volledig) off-grid te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:31
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:57:
[...]

In Nederland zijn de maanden november t/m januari een uitdaging om (volledig) off-grid te kunnen gaan.
Bidirectioneel/v2h zou dan een uitkomst kunnen zijn. Maar dat duurt nog wel >5 jaar in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
breew schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Bidirectioneel/v2h zou dan een uitkomst kunnen zijn. Maar dat duurt nog wel >5 jaar in NL.
Hoe dan? Je auto accu gebruiken voor opslag en dan je auto niet meer gebruiken zolang de zon niet schijnt? Of je auto buiten de deur opladen (voltanken) en thuis weer ontladen? Daar hebben ze jaren geleden al iets voor bedacht : een aggagraat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:31
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Hoe dan? Je auto accu gebruiken voor opslag en dan je auto niet meer gebruiken zolang de zon niet schijnt? Of je auto buiten de deur opladen (voltanken) en thuis weer ontladen? Daar hebben ze jaren geleden al iets voor bedacht : een aggagraat ;)
Opladen op je werk, en dan mee naar huis :+

Vindt de belastingdienst ook vast wat van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Eddie_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
Dat gaat zeker niet lukken. Ik kan van maart-oktober leven van de zon, maar in de wintermaanden zeker niet. Het is meer een optie in de Enphase ecosysteem maar IRL zal het AI profiel daar anders over denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Oude EV kopen, op oprit zetten en die als accu gebruiken. Goedkopere oplossing ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-08 17:02
Off grid kunnen gaan is mooi als je af en toe een stroomstoring hebt, zodat je licht werkt en je TV kunt kijken, maar je gaat natuurlijk niet uitgebreid staan electrisch-koken grillen waterkoken bubbelbadderen als heel de wijk in het donker zit. Diepvries en koelkast is belangrijk, verlichting, wifi, telefoon... maar de rest?

als je een weiland vol panelen legt, met nog een kleine windturbine erbij en een godsvermogen (kWh) aan batterijen dan overleef je de winter wel met je off-grid, maar dan kun je ook beter zorgen voor een goed werkende Winchester, omdat heel de buurt dan bij jou zijn mobieltje komt opladen/je diepvries leegrooft.

Off grid is leuk voor als je verstoringen hebt, niet om volledig Mad Max te gaan.

(P.S. mijn 5P flex doet het nog steeds, en vangt in lente/zomer prima mijn avond/nachtverbruik af. Supersaai. ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
Dank voor alle info @sandergar (en anderen) mbt victron en enphase.
Dit had al eerder mijn interesse daar een victron oplossing (vele malen) goedkoper is. En als het dan goed blijkt te werken is mijn interesse weer gewekt. Beetje tweaken/automatiseren is geen probleem. Het ophangen van eea ook niet. Ga alleen liever niet zelf in de meterkast aan de slag dus ga weer even zoeken waar ik de juiste spullen kan regelen en iemand die met de installatie kan helpen.

Ik kom alleen weer dit document tegen bij het zoeken;
https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
Hoe zit het met de 1.0 regel en de accu capaciteit die daar wordt genoemd? Doel/wens is om binnenkort een basis installatie te gaan doen van zeg 10-20kwh, 3 fase en voldoende vermogen om het huis draaiende te houden in eilandbedrijf. Dan later (als accu prijzen zakken) uitbreiden. Maar als ik dit volg moet er veel meer accu in 1 keer komen; op een goede dag wekken we dik 80 kw/h op... Ik hoop juist dat als de accu's vol zitten -> panelen uit --> accu half vol --> panelen weer aan (oid). Ik kan, als het eilandbedrijf lang duurt, altijd zaken slim niet gebruiken waardoor je het lang met die 10kw/h vol moet kunnen houden.

is dat wat ik wil mogelijk met een goede victron installatie waarbij de accu capaciteit later verder uitgebreid wordt?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Thijzzz2 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:33:
Off grid kunnen gaan is mooi als je af en toe een stroomstoring hebt, zodat je licht werkt en je TV kunt kijken
...
Diepvries en koelkast is belangrijk, verlichting, wifi, telefoon
....?
Bij een stroomstoring ligt de 5G mast bij jou in de wijk er waarschijnlijk ook uit, de KPN/Ziggo kast op de hoek van de straat zal waarschijnlijk ook geen spanning hebben dus TV en internet zullen er ook uit liggen.

Dit zijn ook geen essentiële behoeftes. Verlichting hebben, een bak koffie/thee kunnen zetten, eten kunnen koken, warm water kunnen maken etc zijn essentiëler. Mocht je off-grid functionaliteit willen hebben dan heeft de Enphase de System Controller nu beschikbaar. Er komt echter meer bij kijken dan een enkele 5P toevoegen en dan denken dat je volledig off-grid kan.

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 16-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RoelsRules schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:42:
Dank voor alle info @sandergar (en anderen) mbt victron en enphase.
Dit had al eerder mijn interesse daar een victron oplossing (vele malen) goedkoper is. En als het dan goed blijkt te werken is mijn interesse weer gewekt. Beetje tweaken/automatiseren is geen probleem. Het ophangen van eea ook niet. Ga alleen liever niet zelf in de meterkast aan de slag dus ga weer even zoeken waar ik de juiste spullen kan regelen en iemand die met de installatie kan helpen.

Ik kom alleen weer dit document tegen bij het zoeken;
https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
Hoe zit het met de 1.0 regel en de accu capaciteit die daar wordt genoemd? Doel/wens is om binnenkort een basis installatie te gaan doen van zeg 10-20kwh, 3 fase en voldoende vermogen om het huis draaiende te houden in eilandbedrijf. Dan later (als accu prijzen zakken) uitbreiden. Maar als ik dit volg moet er veel meer accu in 1 keer komen; op een goede dag wekken we dik 80 kw/h op... Ik hoop juist dat als de accu's vol zitten -> panelen uit --> accu half vol --> panelen weer aan (oid). Ik kan, als het eilandbedrijf lang duurt, altijd zaken slim niet gebruiken waardoor je het lang met die 10kw/h vol moet kunnen houden.

is dat wat ik wil mogelijk met een goede victron installatie waarbij de accu capaciteit later verder uitgebreid wordt?
Je moet voldoende accu capaciteit hebben om je PV productie te kunnen verwerken. Als je PV 4x zo groot is als je accu capaciteit dan gaan je accu's niet capabel zijn om in een off-grid situatie je PV opbrengst te verwerken.

Meerdere opties. O.a. :
  • Heel veel accu's
  • Je PV opdelen! Op basis van je accu capaciteit een stukje PV op de AC OUT van je MP's plaatsen (netjes volgens de formules), de rest van je PV op de AC In plaatsen (voor de MP's). Bij on-grid heb je dan je volledige PV beschikbaar waarbij het net je batterij is en bij off-grid alleen het gedeelte van je PV wat noodzakelijk is om je off-grid systeem goed te laten werken.
  • In off-grid modus je PV productie limiteren tot het niveau wat past bij je accu capaciteit zoals we vorige week uitvoerig hierboven beschreven hebben
Persoonlijk zou ik dan voor de laatste optie kiezen en anders de 2e optie. Bij de laatste optie kan je de accu capaciteit kiezen die hoort bij het Multiplus vermogen waarvoor je wilt gaan. Je hoeft hierbij niet je PV aan te passen/te splitsen. Bij de 2e optie moet je een on-grid en een off-grid scheiding gaan aanbrengen in je PV.

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 16-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
WillemP22 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Hoe hoog was de net spanning toen de productie weg viel? Kun je ook in Homewizard zien. Als dat in de orde grootte van 250-253volt is…schakelen de micro’s zich uit.
Dan…welke kabeldikte is gebruikt tussen meterkast en de micro’s…tot aan de Q-cable.?
248 Volt, normaal vallen ze pas uit bij 253 volt. Kabeldikte: 2.5mm, intern in de kast: 6mm soepel

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Teaclo Welke lengte heeft de (dunne) 2,5mm2 kabel? En waar heb je de 248V gemeten/gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Met 2 5P accu's heb je maar max 7,68 kW vermogen beschikbaar!

Als je off-grid gaat met 7,68 kW, krijg je beperkingen!

Wat kan prima:
  • Verlichting
  • Elektronica
  • Koelkast
  • Vriezer
  • Kleine apparaten
  • Matig gebruik van wasmachine/vaatwasser
Wat vraagt opletten:
  • Koken op inductie + oven tegelijkertijd → snel richting limiet.
  • Koken + warmtepomp die net inschakelt.
  • Elektrisch laden van auto → je moet het vermogen beperken
  • Warmtepomp of airco in hoge stand + andere zware belasting.
Wat kan niet / lastig:
  • Vol vermogen auto-oplader (11 kW) → 7,68 kW is te weinig.
  • Alles tegelijk (bijvoorbeeld koken, wassen, warm water maken, auto laden).
  • Sauna, jacuzzi met elektrische verwarming.
Kijk dus niet alleen naar de capaciteit van je accu's maar ook het beschikbare vermogen!
Ten behoeve van de inschakelpieken heb je ook nog maarliefst 33,4 A (drie seconden), 26,7 A (tien seconden) uit eén 5P batterij.
Zelf heb ik nog een CV-gasketel en een stekkerloze hybride auto, dus geen last van té ver doorgevoerde elektrificatie die velen nastreven. Dus in dit geval zal 2x5P genoeg zijn om langdurig off grid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
Eddie_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:24:
@Teaclo Welke lengte heeft de (dunne) 2,5mm2 kabel? En waar heb je de 248V gemeten/gezien?
+- 4 tal meter, de 248V komt van en homewizard 3 fase kwh meter.

Hieronder de dag waarop ik merkte dat er iets niet goed gaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b5bVwRnF/image.png
Ik zie op deze grafiek dat de netspanning niet echt stabiel is, wellicht dat de omvormers hierdoor ook uitschakelen?

Dit is vandaag, veel beter dus.:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1fgbwFYn/image.png

Daarnaast heb ik nog een een grafiek gemaakt die de status van communicatie uitleest, deze ziet er ook niet al te best uit, data is van laatste 30 dagen.:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QFStf76h/image.png

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Holk schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:19:

Ik heb nu AI Optimalisatie profiel aanstaan. Gedrag is al anders want de accu is nog niet opgeladen, ik verwacht dat deze pas in de middag los gezet wordt. Vertrouwen op AI…
AI vond dat terugleveren tussen 14:00 en 15:30 te weinig opleverde dus nu is m’n accu vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Een behoorlijk verspringende netspanning zorgt niet voor uitschakeling van micro omvormers. Die 2,5mm zou ik gewoon vervangen door 4mm (als dat niet al te ingrijpend is), maar bij zo'n korte afstand zal het niet ontzettend veel verschil maken.

Zie je nog iets van foutmeldingen in je app?

@Coffeeroam Je CV gasketel gaat het ook niet doen bij een algehele stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
[b]Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2"

@Coffeeroam Je CV gasketel gaat het ook niet doen bij een algehele stroomstoring.
Maar daar heb je dus juist die system controller voor. Dan blijft de CV lekker draaien op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En hoe komt het gas bij jou binnen dan? Geen grid is geen druk op de gasleiding, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:27
Coffeeroam schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Maar daar heb je dus juist die system controller voor. Dan blijft de CV lekker draaien op de batterij.
Dan moet er natuurlijk wel gasdruk aanwezig zijn.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:29:
En hoe komt het gas bij jou binnen dan? Geen grid is geen druk op de gasleiding, toch?
Bij de (weinige) stroomstoringen die we gehad hebben hebben we gemerkt dat de gasdruk gewoon blijft bestaan.
Maar het kan inderdaad zijn dat bij een langdurige stroomstoring de druk uiteindelijk te laag wordt in de gasleiding. Ik weet niet in hoeverre het gasnetwerk noodstroomvoorzieningen heeft als het een heel wijd verbreide storing is.
Anders gaan we toch lekker bij het infraroodpaneel zitten (400 W), dat moet 20 uur kunnen draaien op 2 5P's.

We hadden het overigens eigenlijk over off grid gaan (zonder dat er een stroomstoring is), dat kan dus in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Je moet voldoende accu capaciteit hebben om je PV productie te kunnen verwerken. Als je PV 4x zo groot is als je accu capaciteit dan gaan je accu's niet capabel zijn om in een off-grid situatie je PV opbrengst te verwerken.

Meerdere opties. O.a. :
  • Heel veel accu's
  • Je PV opdelen! Op basis van je accu capaciteit een stukje PV op de AC OUT van je MP's plaatsen (netjes volgens de formules), de rest van je PV op de AC In plaatsen (voor de MP's). Bij on-grid heb je dan je volledige PV beschikbaar waarbij het net je batterij is en bij off-grid alleen het gedeelte van je PV wat noodzakelijk is om je off-grid systeem goed te laten werken.
  • In off-grid modus je PV productie limiteren tot het niveau wat past bij je accu capaciteit zoals we vorige week uitvoerig hierboven beschreven hebben
Persoonlijk zou ik dan voor de laatste optie kiezen en anders de 2e optie. Bij de laatste optie kan je de accu capaciteit kiezen die hoort bij het Multiplus vermogen waarvoor je wilt gaan. Je hoeft hierbij niet je PV aan te passen/te splitsen. Bij de 2e optie moet je een on-grid en een off-grid scheiding gaan aanbrengen in je PV.
thx
daar moet ik dan even induiken of dat bij ons kan op die manier... durf ik zo niet te zeggen.
heel veel accu's doe ik liever dus nog niet
Als ik voor de Enphase totaal oplossing ga; heb je dan ook zoveel accu's nodig of kun je dan wel met bv 2 x 5 uit? Of moet je dan ook naar heel veel accu's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:07
RoelsRules schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:15:
[...]

thx
daar moet ik dan even induiken of dat bij ons kan op die manier... durf ik zo niet te zeggen.
heel veel accu's doe ik liever dus nog niet
Als ik voor de Enphase totaal oplossing ga; heb je dan ook zoveel accu's nodig of kun je dan wel met bv 2 x 5 uit? Of moet je dan ook naar heel veel accu's?
Hier een tabel over hoeveel accu's je bij hoeveelheid WP aan panelen mag hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc86KIuSod035NJLTGMCthGb-J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uduf2ilzAScpKYlRJ7eXtmnv.png?f=fotoalbum_large

Komt uit document: https://pim.4blue.nl/Enph...lanning%20guide%20for.pdfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvdlIeEJoeCPRGospK9vR8Cq16g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8e8JUw0h41MTqM0bYYFNwY1p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dccm op 16-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
... daar moet ik dan even induiken of dat bij ons kan op die manier.
Als je een Metered gateway hebt met CT klemmen dan kan je de productie dynamisch beperken vanuit het Victron systeem.
De System controller kan de gateway aansturen om de productie aan te passen. De 5P accu’s zijn direct onderdeel van het Enphase power export/import management. Het systeem kan automatisch de PV-output moduleren (load following) zonder dat het AC-net zich kunstmatig hoeft te verdedigen met frequentieverhoging.

Er is dus geen noodzaak om frequentie of spanning aan te passen om de micro’s te regelen, het systeem weet zelf wanneer en hoeveel er geladen moet worden. Doordat de Enphase software dynamisch en veilig het systeem stuurt zijn er geen extra accubuffer-verplichtingen.

Let wel, als je voor 5P's gaat en voor 20kWh capaciteit wilt gaan, zoals je beschreef, ben je al bijna 15.000,- kwijt aan alleen batterijen.

-----------------------------------------------------------

De capaciteit beperking van het bericht van @dccm kende ik nog niet. Ook bij Enphase is er dus een capaciteit beperking!

[ Voor 22% gewijzigd door sandergar op 16-06-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
ok dus enphase kan met minder accu capaciteit maar ben je veel geld kwijt voor een kleine capaciteit.
Met victron kan dat dus niet tenzij ik de panelen ga opsplitsen of heel veel accu's ga plaatsen. Denk dat 80 kwh aan accu's een beetje te gortig is voor vrouwlief ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RoelsRules schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:51:
ok dus enphase kan met minder accu capaciteit maar ben je veel geld kwijt voor een kleine capaciteit.
Met victron kan dat dus niet tenzij ik de panelen ga opsplitsen of heel veel accu's ga plaatsen. Denk dat 80 kwh aan accu's een beetje te gortig is voor vrouwlief ;-)
Daarom juist mijn 3e optie : dynamisch je PV productie beperken. Hoef je alleen maar 1 relais toe te voegen aan je installatie. Kan je vervolgens zelf bepalen hoeveel accu capaciteit je wenst te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
sandergar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Enphase biedt ModBus TCP alleen in readonly modus aan. Victron kan dus NIET communiceren met Enphase. Victron kan alleen de metingen van Enphase uitlezen. Hierdoor heb je geen andere meters nodig in je installatie. Dit voorkomt bijv dubbele CT klemmen in je meterkast.

[...]

Doorgaan zonder Gateway lijkt mij geen alternatief. Een technisch goed alternatief is het plaatsen van 1 of 2 Victron energiemeters (link). 1 om je totale consumptie te meten (alleen nodig als je niet je gehele installatie op de AC OUT zet van je Victron omvormer) en 1 om je Enphase productie te meten. Hierbij hoef je dus niet de gateway om te wisselen.

[...]

Lees de berichten hierboven van de laatste paar dagen even terug en je weet precies wat er mogelijk is.
Ah ok. Naja teruglevering beperken met de Standard Gateway gaat nog niet zo soepeltjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Daarom juist mijn 3e optie : dynamisch je PV productie beperken. Hoef je alleen maar 1 relais toe te voegen aan je installatie. Kan je vervolgens zelf bepalen hoeveel accu capaciteit je wenst te plaatsen.
dat wat je met de shelly deed bedoel je of was jij dat niet?
dat is dan nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RoelsRules schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:02:
[...]
dat wat je met de shelly deed bedoel je of was jij dat niet?
dat is dan nog een optie
Yup! Dat was ik.

De regel is per 1,5 kWp -> 4 kWh accu.

Stel dat je gaat voor 20 kWh accu dan max 20 / 4 * 1,5 = 7,5 kWp PV productie.

Jij hebt waarschijnlijk iets van 15 kWp op je dak liggen? Halveer je PV productie dynamisch met 50% en je komt op 7,5 kWp en je voldoet aan de stelregel. Kies je voor 10kWh accu? Beperk je PV productie dan tot 3,75 kWp.

Dit kost je nog geen 70,- voor een Shelly Pro 3.

En nogmaals voor de duidelijkheid : dit is alleen nodig voor die paar keer (laten we het hopen) dat je ooit off-grid gaat! On-grid heb je deze productie limitering niet nodig! Of de politiek moet anders gaan beslissen en een max gaan invoeren zoals in Belgie.

[ Voor 17% gewijzigd door sandergar op 16-06-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
34 panelen a 400 (iets meer maar moet ik opzoeken) dus inderdaad die richting op.
ik ga je posts ff terugzoeken later deze week of ik dat 'aandurf'. Ben handig maar heb altijd geleerd van de meterkast weg te blijven ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
RoelsRules schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:17:
34 panelen a 400 (iets meer maar moet ik opzoeken) dus inderdaad die richting op.
ik ga je posts ff terugzoeken later deze week of ik dat 'aandurf'. Ben handig maar heb altijd geleerd van de meterkast weg te blijven ;-)
Je krijgt een Shelly die aan een 230v voeding wil hangen. Maak er een stekker aan en je kan deze gewoon in een wandcontactdoos stoppen. Vervolgens hoef je alleen een paar draadjes aan je Enphase Gateway te verbinden. Maar als je 20 kWh aan accu's wilt gaan plaatsen en zelf weg van de meterkast wilt blijven dan zet je de Shelly/gateway koppeling lekker op het lijstje van je elektricien erbij want die ga je nodig hebben als je wilt dat die accu's gaan functioneren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Als je een Metered gateway hebt met CT klemmen dan kan je de productie dynamisch beperken vanuit het Victron systeem.

[...]

De System controller kan de gateway aansturen om de productie aan te passen. De 5P accu’s zijn direct onderdeel van het Enphase power export/import management. Het systeem kan automatisch de PV-output moduleren (load following) zonder dat het AC-net zich kunstmatig hoeft te verdedigen met frequentieverhoging.

Er is dus geen noodzaak om frequentie of spanning aan te passen om de micro’s te regelen, het systeem weet zelf wanneer en hoeveel er geladen moet worden. Doordat de Enphase software dynamisch en veilig het systeem stuurt zijn er geen extra accubuffer-verplichtingen.

Let wel, als je voor 5P's gaat en voor 20kWh capaciteit wilt gaan, zoals je beschreef, ben je al bijna 15.000,- kwijt aan alleen batterijen.

-----------------------------------------------------------

De capaciteit beperking van het bericht van @dccm kende ik nog niet. Ook bij Enphase is er dus een capaciteit beperking!
4 van die 5P Flex batterijen kosten 2700,- per stuk, dat is 10.800, geen 15.000
https://uwsolarinstallatieshop.nl/37-enphase-accu
System controller van 1750 erbij en dan heb je alle losse doosjes ook niet meer nodig.
Wel veel, veel ruimte nodig.
En even heel goed kijken of je het NODIG hebt, of alleen LEUK vind. Leuk mag ook wat kosten, maar dan niet gaan zitten rekenen aan terugverdientijden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Thijzzz2 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:41:
[4 van die 5P Flex batterijen kosten 2700,- per stuk, dat is 10.800, geen 15.000
https://uwsolarinstallatieshop.nl/37-enphase-accu
Ik heb de prijs van Solar Bouwmarkt gehanteerd : https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq-battery-5p-flexphase.html
Feit is dat het 10.800 blijft kosten terwijl je ook 20 kWh voor 3.871 kan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
Dat is niet duur voor 20kWh. ik zie wel dat je de BTW er alvast afgehaald hebt, ikzelf heb die er op laten zitten zodat ik niet verplicht aan een dynamisch contract hoefde, en de batterij ook niet heb hoeven registreren.
(dat is wel wettelijk verplicht, : https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl sue me. ;-) )
Ik zie ook niet zo snel of die stapel 3 fase is, maar ja, voor een derde van de prijs kun je ook 3 van die torens kopen en al je fases apart koppelen. ;-) Mooi spul voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 14:38
Hebben jullie het ook meegekregen dat via ModBus TCP/IP tegenwoordig enphase met victron omvormers kan communiceren. Dus de voordelen en kracht van Victron omvormers en alle type batterij / accusystemen..
Je kan het zelf volledig off grid runnen en zelf automatisch terug regelen van opwek van je omvormers (alleen type IQ7 en IQ 8). Dus als je accu vol is dan tuned het victron systeem de opwek terug.. Dat vind ik zelf zeer gaaf en nader bekeken veelal goedkoper dan enphase.... Mooie ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Thijzzz2 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:57:
...ik zie wel dat je de BTW er alvast afgehaald hebt, ....
Het door jou genoemde bedrag en het bedrag van solar bouwmarkt zijn ook excl btw. Wel appels met appels vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QnYWrGmgj1td5_iBZLbRs7esgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSe0GmkkL4MVgdoRw9Dzh57G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door sandergar op 17-06-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28
NorbertO schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:09:
Hebben jullie het ook meegekregen dat via ModBus TCP/IP tegenwoordig enphase met victron omvormers kan communiceren. Dus de voordelen en kracht van Victron omvormers en alle type batterij / accusystemen..
Je kan het zelf volledig off grid runnen en zelf automatisch terug regelen van opwek van je omvormers (alleen type IQ7 en IQ 8). Dus als je accu vol is dan tuned het victron systeem de opwek terug.. Dat vind ik zelf zeer gaaf en nader bekeken veelal goedkoper dan enphase.... Mooie ontwikkeling.
Als je de afgelopen 3-4 pagina's even terug kijkt gaat het bijna nergens anders over ;)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38
EV Charger 2 (geen internet verbinding) vervolgt: gisteren is de installateur samen met een monteur van Enphase geweest. Lang verhaal kort: na 2 uur werkte de laadpaal eindelijk zoals bedoelt. Na diverse checks de paal uit het systeem verwijderd en weer opnieuw bevoorraad. Harde reset en software updates geladen. Even zoeken naar de instellingen voor automatisch fase wisselen en loadbalancing. Enige open punt is nu nog de instelling max. amperage. De paal is 32A afgezekerd, maar huis aansluiting is 3x25A. Kregen van monteur en backoffice geen duidelijk antwoord dat Gateway/Envoy de loadbalancing op 3x25A doet en de paal gewoon op 32A kan om meer op één fase te kunnen laden.
Andere punt betrof nog de sierdeksel die makkelijk loslaat en niet helemaal goed aansluit. Daar wordt een melding van gemaakt bij de ontwerpafdeling. Klemmen pakken gewoon slecht.

De eerste ervaring met laden is dat auto (Kia EV 3) en paal met elkaar communiceren. Het gaat wel met de nodige vertraging, maar t is de eerste middag 🤨. Hij wisselt van 1 naar 3 en weer terug naar 1 fase. Maar door traagheid is het niet optimaal. Max. opbrengst PV is 6,4 kW. Dus een Quooker die aanslaat geeft al een verstoring. Daarom overweeg ik om 3 fase laden uit te zetten en maar op 1 fase te laden met zonne-energie. Dan is het fijn als paal op max. 32A gezet kan worden. Maar we gaan het bekijken verder.
Voor alle duidelijkheid ik heb (nog) geen thuisbatterij. Wacht met smart op het vrijgeven van bidirectioneel laden door m.n. de netbeheerders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijzzz2
sandergar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Het door jou genoemde bedrag en het bedrag van solar bouwmarkt zijn ook excl btw. Wel appels met appels vergelijken.

[Afbeelding]
Nietes!... ow wacht, verrek, je hebt gelijk. My bad. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 22:19
sandergar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Ik heb de prijs van Solar Bouwmarkt gehanteerd : https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq-battery-5p-flexphase.html
Feit is dat het 10.800 blijft kosten terwijl je ook 20 kWh voor 3.871 kan hebben!
Om het even voor de 5P op te nemen;
Ik vind niet dat je zo de kosten voor beide systemen tegenover elkaar kunt zetten. Om te beginnen heeft de 5P de omvormers al ingebouwd. En een garantietermijn van 15 jaar zul je bij Victron niet krijgen, laat staan op de Lithiumaccu's.
Dan moet ik er wel gelijk bij zeggen dat hier ook nog een Victron ESS op het wensenlijstje staat voor de 2e huisaansluiting ;)
Skipper_NH schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:38:
EV Charger 2 (geen internet verbinding) vervolgt: gisteren is er een monteur van Enphase geweest. Lang verhaal kort: na 2 uur werkte de laadpaal eindelijk zoals bedoelt. Na diverse checks de paal uit het systeem verwijderd en weer opnieuw bevoorraad. Harde reset en software updates geladen. Even zoeken naar de instellingen voor automatisch fase wisselen en loadbalancing. Enige open punt is nu nog de instelling max. amperage. De paal is 32A afgezekerd, maar huis aansluiting is 3x25A. Kregen van monteur en backoffice geen duidelijk antwoord dat Gateway/Envoy de loadbalancing op 3x25A doet en de paal gewoon op 32A kan om meer op één fase te kunnen laden.
Andere punt betrof nog de sierdeksel die makkelijk loslaat en niet helemaal goed aansluit. Daar wordt een melding van gemaakt bij de ontwerpafdeling. Klemmen pakken gewoon slecht.

De eerste ervaring met laden is dat auto (Kia EV 3) en paal met elkaar communiceren. Het gaat wel met de nodige vertraging, maar t is de eerste middag 🤨. Hij wisselt van 1 naar 3 en weer terug naar 1 fase. Maar door traagheid is het niet optimaal. Max. opbrengst PV is 6,4 kW. Dus een Quooker die aanslaat geeft al een verstoring. Daarom overweeg ik om 3 fase laden uit te zetten en maar op 1 fase te laden met zonne-energie. Dan is het fijn als paal op max. 32A gezet kan worden. Maar we gaan het bekijken verder.
Voor alle duidelijkheid ik heb (nog) geen thuisbatterij. Wacht met smart op het vrijgeven van bidirectioneel laden door m.n. de netbeheerders.
Goed te lezen dat er zaken naar tevredenheid opgelost worden.
Vandaag heeft Enphase ook contact opgenomen over de problemen hier met het laden op overschot. Ze hadden wat gevonden en aanpassingen in de software gedaan, maar het is nog niet afgerond.
Hopelijk is straks ook de automatische fasewissel gefixt, van 3 naar 1 fase duurde afgelopen zondag nog 2 uur..
Pluspunt: De RFID kaartlezer werkt perfect! Je kan je eigen RFID-tags inscannen, een naam geven en de laadsessies met de betreffende pas terug vinden in het overzicht. Het duurde wel een paar uur voordat de laadpassen, na het activeren, door het systeem herkend werden.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 12:55
Ik wil, op mijn 48 graden dak op het westen, rond de 12 panelen neerleggen met enphase Micro’s. Nu heb ik daar een 19 mm buisje naartoe getrokken. De afstand is ongeveer 10 meter en ik kan 3 fasen aansluiten. Is een 5 x 2,5 mm genoeg of moet dit 4 mm zijn? 5 x 4 is wat lastig door de 19 mm buis te trekken en maakt het voor 12 panelen (4 per fase) veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:18
EV Charger 2 (geen internet verbinding) vervolgt: gisteren is er een monteur van Enphase geweest. Lang verhaal kort: na 2 uur werkte de laadpaal eindelijk zoals bedoelt. Na diverse checks de paal uit het systeem verwijderd en weer opnieuw bevoorraad. Harde reset en software updates geladen. Even zoeken naar de instellingen voor automatisch fase wisselen en loadbalancing. Enige open punt is nu nog de instelling max. amperage. De paal is 32A afgezekerd, maar huis aansluiting is 3x25A. Kregen van monteur en backoffice geen duidelijk antwoord dat Gateway/Envoy de loadbalancing op 3x25A doet en de paal gewoon op 32A kan om meer op één fase te kunnen laden.

Waar heb je hem nu op staan ?
Ik heb een Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 20A B-kar 30mA
En heb de paal op 16AAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G5gaF60Uws3IN_nvwUYaNK1c3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n99gMSANilGpBpIVYRxRszd1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bouwertje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:18:
Ik wil, op mijn 48 graden dak op het westen, rond de 12 panelen neerleggen met enphase Micro’s. Nu heb ik daar een 19 mm buisje naartoe getrokken. De afstand is ongeveer 10 meter en ik kan 3 fasen aansluiten. Is een 5 x 2,5 mm genoeg of moet dit 4 mm zijn? 5 x 4 is wat lastig door de 19 mm buis te trekken en maakt het voor 12 panelen (4 per fase) veel verschil?
In principe zal 2,5 mm2 kunnen werken (max 7A per fase oid en daarmee een spanningsval van ~ 1V. Zie ook deze post. Maar als de netspanning bij jou (op de 3 fasen) al erg hoog is heb je toch kans dat je wat problemen (uitschakelen) krijgt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
HarryVSjoris schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Waar heb je hem nu op staan ?
Ik heb een Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 20A B-kar 30mA
En heb de paal op 16A[Afbeelding]
Omdat Enphase nog geen duidelijkheid kon geven staat de paal momenteel op 24A. Mijn alamat is Hager 32A B kar 30 mA. Maar vanwege het trage schakelen tussen 1 of 3 fase (zie ook bijdrage @Everest ) wil ik graag naar die 32A. Dan kan fase schakeling uit. Mijn piek van de PV ligt met deze mooie dagen op 6,5 kW. Dus kan prima op 1 fase dan optimaal laden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online

Hoe heb jij voorelkaar gekregen dat een monteur van Enphase komt (en niet je installateur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
De installateur kreeg het niet voor elkaar en heeft Enphase te hulp gevraagd. Omdat er meerdere kwesties bij de installateur waren, heeft hij als Platinum installer een statement willen maken en mijn probleem daarvoor gebruikt. Ook omdat dit de eerste Enphase laadpaal was, die zij hebben geïnstalleerd en het gelijk goed mis ging. Dus niet ik, maar de installateur heeft dit geregeld. Zal mijn post aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Wat zou Enphase hebben gedaan als het een kleine installateur om de hoek was geweest? Ze hebben een, in mijn ogen, ondeugdelijk product in de markt gezet. Gezien de vele opmerkingen hier over de laadpaal. Hij werkt wel maar niet zoals iedereen voor ogen had. Software nog niet 100% goed werkend etc.

Mooi hoor dat je een Platinum installer hebt die dit voor elkaar heeft gekregen.
En dan moet ik nu eigenlijk een gefrustreerd stukje schrijven over de bedroevende ondersteuning die ik krijg vanuit Enphase. De betere ondersteuning krijg ik hier op het forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Skipper_NH schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Omdat Enphase nog geen duidelijkheid kon geven staat de paal momenteel op 24A. Mijn alamat is Hager 32A B kar 30 mA. Maar vanwege het trage schakelen tussen 1 of 3 fase (zie ook bijdrage @Everest ) wil ik graag naar die 32A. Dan kan fase schakeling uit. Mijn piek van de PV ligt met deze mooie dagen op 6,5 kW. Dus kan prima op 1 fase dan optimaal laden volgens mij.
Mmmm duidelijk dank voor de info
We moeten nog wel geduld hebben zie ik.
Ik heb mijn paal op 16A staan
Chint aardlekautomaat 20A B-kar 30mA
fase schakeling aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:26
Even over die ev charge 2 paal.

Vanmorgen mijn auto aangekoppeld en toestemming gegeven dat er geladen mag worden met die auto.
Ook mijn nfc van mijn telefoon toegevoegd (al krijg ik dat nog niet werkend).

De paal staat op groen laden zonder gebruik te maken van mijn 5p accu's.
Maar inmiddels lever ik 2600w terug het net op dus 1 fase laden had allang moeten beginnen.
ik kan wel aanklikken op de app "start laden" maar mijn ervaring is dan dat er gelijk met 11kwh geladen word.

iemand een idee wat ik verkeerd doe?

edit:
Als ik kijk zie ik dat hij niet oplaad door schema, maar ik heb geen schema erin staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB_EUROU1Mkxbpk8HPfPOWKDnTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QBkWVbUtTrs85txYBSBV3Liv.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZgfPJiPUlOvYztjSWFvd_XE7Kc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/he0ZfdVrr5otYFofSz3fcgeq.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door SpikeHome op 19-06-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 22:19
SpikeHome schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:22:

Vanmorgen mijn auto aangekoppeld en toestemming gegeven dat er geladen mag worden met die auto.

Maar inmiddels lever ik 2600w terug het net op dus 1 fase laden had allang moeten beginnen.
ik kan wel aanklikken op de app "start laden" maar mijn ervaring is dan dat er gelijk met 11kwh geladen word.

edit:
Als ik kijk zie ik dat hij niet oplaad door schema, maar ik heb geen schema erin staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij duurde het aanzetten van de authenticatie een goede 2 uur; het herkennen van de rfid tags nogmaals die tijd.
Jouw systeemprofiel staat op AI optimalisatie, en daarom staat de lader op “slim” opladen in plaats van groen opladen.
Ik heb geen ervaring met dat systeemprofiel, ik gebruik tot nu toe alleen “ eigen verbruik” , maar bij mij helpt het dan om via de app een reboot te geven, desnoods een harde reset door de voeding even uit te schakelen.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:55:
En dan moet ik nu eigenlijk een gefrustreerd stukje schrijven over de bedroevende ondersteuning die ik krijg vanuit Enphase. De betere ondersteuning krijg ik hier op het forum. :)
:o

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Everest schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Bij mij duurde het aanzetten van de authenticatie een goede 2 uur; het herkennen van de rfid tags nogmaals die tijd.
Jouw systeemprofiel staat op AI optimalisatie, en daarom staat de lader op “slim” opladen in plaats van groen opladen.
Ik heb geen ervaring met dat systeemprofiel, ik gebruik tot nu toe alleen “ eigen verbruik” , maar bij mij helpt het dan om via de app een reboot te geven, desnoods een harde reset door de voeding even uit te schakelen.
Dank je.
Echter staat bij mij het profiel ook op eigen verbruik.
Heb nu de schema's voor handmatig opladen eruit gehaald schijnbaar kijkt "groen opladen" daar ook naar.
Nu laad het wel maar met 1 fase en 16Amp dus een 3600wh, echter lever ik nog steeds 3000wh terug.
hij zou dus naar 3 fase 5A makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Skipper_NH schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:48:
De installateur kreeg het niet voor elkaar en heeft Enphase te hulp gevraagd. Omdat er meerdere kwesties bij de installateur waren, heeft hij als Platinum installer een statement willen maken en mijn probleem daarvoor gebruikt. Ook omdat dit de eerste Enphase laadpaal was, die zij hebben geïnstalleerd en het gelijk goed mis ging. Dus niet ik, maar de installateur heeft dit geregeld. Zal mijn post aanpassen.
In ieder geval goed dat Enphase er zelf van doordrongen is dat er serieuze zaken haperen met hun laadpalen.
Zo te zien heb je een suboptimale workaround gekregen, maar merk je ook dat ze het fundamentele probleem aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik ben het niet eens dat het een suboptimale workaround betreft. Ik heb hem nu 1 maal gebruikt en hij werkte zoals geadverteerd. Schakelde van 1 fase naar 3 fase. En van 3 fase naar 1 fase toen er even te weinig PV opbrengst was vanwege een Quooker die 2 kW tijdelijk gebruikt.
Wat wel het geval is dat de schakelingen vrij veel vertraging ondervinden. Maar dat ligt aan de Gateway. Dus daar valt softwarematig nog wel e.e.a. te verbeteren. Maar het product is pas 2-3 maanden op de markt dus nu komen de kinderziektes te voorschijn.
De parameters waarop de fase schakeling moet plaats vinden zullen nog verbeteren.
Het 1 fase laden met een hoge stroom vind ik geen suboptimale workaround. Het is één van de mogelijkheden in het systeem die je kan inzetten afhankelijk van de systeem karakteristieken.
Dus ik ben tevreden, maar er is zeker ruimte voor verbetering op diverse vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris

edit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mijn moet je er wel een schema hebben staan, maar niet activeren. (Zie bijlage) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8y96f_J2AkGFGG5KXtmY6GaGp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBQuLtnDTq3Bsmk2H7YUA87s.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ook veel met instellingen gespeeld waardoor hij van slag was, charger een keer herstarten , of misschien beter alles een keer uit en weer aan werkte bij mijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@HarryVSjoris
Bij mij staat het ook zo nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Skipper_NH schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:08:
Ik ben het niet eens dat het een suboptimale workaround betreft. Ik heb hem nu 1 maal gebruikt en hij werkte zoals geadverteerd. Schakelde van 1 fase naar 3 fase. En van 3 fase naar 1 fase toen er even te weinig PV opbrengst was vanwege een Quooker die 2 kW tijdelijk gebruikt.
Wat wel het geval is dat de schakelingen vrij veel vertraging ondervinden. Maar dat ligt aan de Gateway. Dus daar valt softwarematig nog wel e.e.a. te verbeteren. Maar het product is pas 2-3 maanden op de markt dus nu komen de kinderziektes te voorschijn.
De parameters waarop de fase schakeling moet plaats vinden zullen nog verbeteren.
Het 1 fase laden met een hoge stroom vind ik geen suboptimale workaround. Het is één van de mogelijkheden in het systeem die je kan inzetten afhankelijk van de systeem karakteristieken.
Dus ik ben tevreden, maar er is zeker ruimte voor verbetering op diverse vlakken.
Dank voor deze toelichting. Ik had eerder de indruk dat hij helemaal niet schakelde. Maar dus toch wel, maar niet met gewenste responsietijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Eddie_ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:55:
Wat zou Enphase hebben gedaan als het een kleine installateur om de hoek was geweest? Ze hebben een, in mijn ogen, ondeugdelijk product in de markt gezet. Gezien de vele opmerkingen hier over de laadpaal. Hij werkt wel maar niet zoals iedereen voor ogen had. Software nog niet 100% goed werkend etc.

Mooi hoor dat je een Platinum installer hebt die dit voor elkaar heeft gekregen.
Ik ben het met je eens dat de klantenservice voor de installateur zeer slecht tot niet bereikbaar is. Ook de communicatie die ik heb meegekregen is niet erg overtuigend qua kennisniveau. Dit betrof de Nederlandse ondersteuning. Het viel mij op dat de monteur gebruik maakte van de engelse support, maar hij was ook geen native Dutch speaker. Gebruikte ook engelstalige documenten.

Wat er nu fout is gegaan bij de installatie zal altijd onduidelijk blijven. Maar het verwijderen van de paal uit het systeem (pensioen sturen) en weer toevoegen (bevoorraden) heeft gewerkt. Maar of daarvoor door het backoffice voorwaarden zijn geschapen is ons niet duidelijk geworden.
Om nu te zeggen dat het product ondeugdelijk is gaat mij te ver. Dat er ruimte is voor verbetering van de software is volstrekt duidelijk. Maar de praktijk is vele malen complexer dan dat ontwikkelaars in testomgevingen kunnen nabootsen. Dus ja als early adopter heb je hiermee te maken en houd ik rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
SpikeHome schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Dank je.
Echter staat bij mij het profiel ook op eigen verbruik.
Heb nu de schema's voor handmatig opladen eruit gehaald schijnbaar kijkt "groen opladen" daar ook naar.
Nu laad het wel maar met 1 fase en 16Amp dus een 3600wh, echter lever ik nog steeds 3000wh terug.
hij zou dus naar 3 fase 5A makkelijk kunnen.
Bij mij duurde het ook geruime tijd voor hij naar 3 fase schakelde. Ik denk dat de Gateway software hier schuldig is. Nu heb ik geen thuisbatterijen, maar ik denk dat die momenteel ook zorgen voor complicaties. Dus als jij die wel hebt kan dat een mede oorzaak zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:21
@SpikeHome Voor zover ik weet laden auto’s vanaf 6A per fase, dus niet met 3 maal 5A.
Daar weten ze alles over in Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Pazo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Een aantal, als ik mij niet vergis hebben @HarryVSjoris @SpikeHome @Patox @Skipper_NH @Everest er allemaal 1. Zoek even terug in dit topic op Charger 2, kom je allerlei berichten van ze tegen.
Wanneer schakelt de IQ EV Charger 2 van eenfasig naar driefasig laden?
De IQ EV Charger 2 kan worden opgeladen met een vermogen van slechts 1,38 kW. Hierdoor kunt u zelfs bij weinig licht opladen met zonne-energie. De lader schakelt van eenfasig naar driefasig opladen wanneer het gevraagde vermogen 4,14 kW bereikt (berekend als 6 A x 3 fasen x 230 V = 4,14 kW). Op dit punt gaat de lader over op driefasig opladen om aan de hogere energiebehoefte te voldoen en uw EV efficiënter op te laden.

Deze automatische fasewisseling zorgt ervoor dat uw lader zich aanpast aan het beschikbare vermogen, waardoor het laadproces wordt geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37
Wat is nu een goede indicatie om te bepalen of een thuisbatterij je iets gaat opleveren? Ik heb voor mezelf even geredeneerd:

Ik heb 13 panelen, totaal 4400 Wp. Op een goede dag wek ik 28kWh op, maar als de zon een beetje schijnt, altijd wel meer dan 10kWh. Mijn verbruik is ongeveer 10kWh per dag, waarvan gemiddeld de helft door eigen zonnepanelen wordt opgewekt. Op dagen dat de zon schijnt, kan ik dus 5kWh per dag besparen met een batterij. Laten we aannemen dat dit op 200 dagen van het jaar het geval is. De mogelijke besparing is dan 1000kWh per jaar, dat komt overeen met 260 euro. Ik heb dan nog geen rekening gehouden met een terugleververgoeding, omdat die bij Vattenfall erg laag is (rond de 2,3 cent als je rekening houdt met de terugleverboete).

Ik houd er rekening mee dat je in de praktijk ongeveer 80% van de theoretische besparing haalt, dus dat komt op 208 euro. Mijn verbruik zal de komende tijd niet drastisch veranderen en ik ga voorlopig ook niet elektrisch rijden. Ik ben niet geinteresseerd in stroom tijdens stroomuitval.

Een Enphase 5P accu kost 3400 euro inclusief BTW. Ik kan 'm zelf plaatsen (heb het certificaat al behaald, al twijfel ik nog wel of het certificaat geldig is op een DHZ-account, weet iemand dat?), dus er komt nog wat bij voor kabel, een extra q-relais etc. Ik schat de totale investering op 4000 euro.

Dan komt de terugverdientijd op 19 jaar bij de huidige energieprijzen. Als de prijzen stijgen wordt dat korter, maar dan moeten ze wel heel erg stijgen om het aantrekkelijk te maken.

Zijn er nog andere overwegingen? Ben ik dingen vergeten of heb ik ergens een redeneerfout gemaakt? Valt de berekening heel anders uit bij een dynamisch energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@PhilipsFan tja mijn overweging is om meer zelf te gebruiken van de opgewekte energie en dus ook het net iets ontlast.
terug verdien tijd nooit naar gekeken vanaf 2027 zal dat wel beter zijn verwacht ik.

@sir_knudde
Momenteel staan de palen zo ingesteld.
Bij beide aanmelden met rfid (telefoon nfc ingelezen als dat werkt)
Bij de paal achter staat op groen laden met een schema want anders werkte het niet heb ik het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcn5JVC1SvHRM3ZbSwJCWG-wHpA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LhBRZe1Ywb9Uejvw80jsoQfg.jpg?f=user_large

Profiel op "eigen verbruik"

(edit plaatje vergeten)

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 20-06-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
@PhilipsFan
Ik heb bijna precies dezelfde setup, maar ik heb de 5P flex zelf al geinstalleerd.
Dat is een ander diploma dan de 5P, dus daarvoor moet je nog even naar de site voor de opleiding.
TiP: haal het certificaat met een ander mailadres dan waarmee je geregistreerd bent qua zonnepanelen, anders kun je je systeem als installateur niet aan jezelf als huiseigenaar overdragen.

de 5P flex kost 2700 ex bij https://uwsolarinstallatieshop.nl/37-enphase-accu dus dat helpt je businesscase een beetje, en ik heb al het boren en bekabelen zelf gedaan, en een electricien het aansluiten laten doen, waarna ik de digitale aansluiterij gedaan heb, via de installer-app.
Die draagbeugels zijn duur, maar het is echt een dikke zware unit, en het precies ophangen aan de muur... leen of koop ze maar gewoon.
je hebt er nog een comm2 bij nodig en een metered gateway, paar meetspoelen, ik was 4000,- incl. kwijt.
Meld m ook aan bij je opstal-verzekeraar. is toch een duur ding.

Terugverdienen? als je zo'n ding dagelijks een keer laad/ontlaad, zit je op max 5kwh die je niet gragis weggeeft en wel gebruikt, dat is iets van een euro per dag?

Terugverdientijd is dan 4000 dagen. Maar voor dat geld heb je er wel mooi een, en als ze straks alle stroom duurder maken tussen 16.00 en 22.00, dan is je terugverdientijd ineens veel korter.
Als...

Ik slaap er beter van, alle herrie over duurdere stroom... not my problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Thijzzz2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:17:
@PhilipsFan
Ik heb bijna precies dezelfde setup, maar ik heb de 5P flex zelf al geinstalleerd.
Dat is een ander diploma dan de 5P, dus daarvoor moet je nog even naar de site voor de opleiding.
TiP: haal het certificaat met een ander mailadres dan waarmee je geregistreerd bent qua zonnepanelen, anders kun je je systeem als installateur niet aan jezelf als huiseigenaar overdragen.
Dank voor de tip, maar ik betwijfel of dat van toepassing is. Ik heb al een Enphase systeem waarvan ik zowel de installateur als eigenaar ben. Ik kan alle instellingen doen en er nieuwe omvormers aan toevoegen. Volgens mij heb ik een DHZ-account, ik weet niet of deze nog worden aangeboden, maar die hebben ze een tijdje gehad.
de 5P flex kost 2700 ex bij https://uwsolarinstallatieshop.nl/37-enphase-accu dus dat helpt je businesscase een beetje, en ik heb al het boren en bekabelen zelf gedaan, en een electricien het aansluiten laten doen, waarna ik de digitale aansluiterij gedaan heb, via de installer-app.
Die draagbeugels zijn duur, maar het is echt een dikke zware unit, en het precies ophangen aan de muur... leen of koop ze maar gewoon.
je hebt er nog een comm2 bij nodig en een metered gateway, paar meetspoelen, ik was 4000,- incl. kwijt.
Meld m ook aan bij je opstal-verzekeraar. is toch een duur ding.
Metered gateway en meetspoelen heb ik al. comm2 unit en besturingskabel had ik al in de begroting staan, draagbeugels nog niet, zitten die er niet bij dan?
Terugverdienen? als je zo'n ding dagelijks een keer laad/ontlaad, zit je op max 5kwh die je niet gragis weggeeft en wel gebruikt, dat is iets van een euro per dag?
Dat is alleen theoretisch. Als ik bij mezelf kijk, dan wordt er in november, december en januari nauwelijks iets opgewekt. Die dagen gaat de accu me dus geen voordeel opleveren. Ik oktober en februari is het voordeel zeer beperkt. Daarom heb ik gerekend met 200 dagen per jaar. Als je dan die 4000 dagen vou jou pakt, is de terugverdientijd inderdaad 20 jaar.
Terugverdientijd is dan 4000 dagen. Maar voor dat geld heb je er wel mooi een, en als ze straks alle stroom duurder maken tussen 16.00 en 22.00, dan is je terugverdientijd ineens veel korter.
Als...

Ik slaap er beter van, alle herrie over duurdere stroom... not my problem.
Dat is natuurlijk ook een overweging. Ik vind een eenmalige aanschaf niet zo erg, maar vind het wel fijn om te besparen op de maandelijkse energiekosten.

Het grote probleem is natuurlijk, dat er ooit wel eens elektrisch verwarmd gaat worden. Als er een warmtepomp bij komt dan verandert de berekening natuurlijk volledig. En met een dynamisch energiecontract is het al helemaal niet meer te voorspellen hoeveel voordeel je gaat behalen.

Maar je hebt een punt, minder afhankelijk zijn van de energieprijzen is al een voordeel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
bij mij zaten de handgrepen er niet bij, en die kosten hier 200,- ex. ( https://uwsolarinstallati...attery-5p-handgrepen.html) dus dan kan ik me voorstellen dat ze die er niet bij geven voor single-use.
Lees je ook goed in over 5P en 5P flex. Die Flex doet 3 fase, de 5P maar een.

Ik heb al een warmtepomp en airco, de airco werkt ruwweg alleen als de zon schijnt, en daar zonnepaneelt het lekker mee.
Voor nu is wat mij betreft terugverdientijd nog niet het ding, maar ook dat ik 'm al heb, voordat de subsidies en prijsdalingen en hogere energieprijzen losbarsten, en er geen batterij en (fatsoenlijke)installateur meer te vinden is. ;-)
Volgende project: sparen voor een V2G auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
PhilipsFan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:23:
Wat is nu een goede indicatie om te bepalen of een thuisbatterij je iets gaat opleveren? Ik heb voor mezelf even geredeneerd:

Ik heb 13 panelen, totaal 4400 Wp. Op een goede dag wek ik 28kWh op, maar als de zon een beetje schijnt, altijd wel meer dan 10kWh. Mijn verbruik is ongeveer 10kWh per dag, waarvan gemiddeld de helft door eigen zonnepanelen wordt opgewekt. Op dagen dat de zon schijnt, kan ik dus 5kWh per dag besparen met een batterij. Laten we aannemen dat dit op 200 dagen van het jaar het geval is. De mogelijke besparing is dan 1000kWh per jaar, dat komt overeen met 260 euro. Ik heb dan nog geen rekening gehouden met een terugleververgoeding, omdat die bij Vattenfall erg laag is (rond de 2,3 cent als je rekening houdt met de terugleverboete).

Ik houd er rekening mee dat je in de praktijk ongeveer 80% van de theoretische besparing haalt, dus dat komt op 208 euro. Mijn verbruik zal de komende tijd niet drastisch veranderen en ik ga voorlopig ook niet elektrisch rijden. Ik ben niet geinteresseerd in stroom tijdens stroomuitval.

Een Enphase 5P accu kost 3400 euro inclusief BTW. Ik kan 'm zelf plaatsen (heb het certificaat al behaald, al twijfel ik nog wel of het certificaat geldig is op een DHZ-account, weet iemand dat?), dus er komt nog wat bij voor kabel, een extra q-relais etc. Ik schat de totale investering op 4000 euro.

Dan komt de terugverdientijd op 19 jaar bij de huidige energieprijzen. Als de prijzen stijgen wordt dat korter, maar dan moeten ze wel heel erg stijgen om het aantrekkelijk te maken.

Zijn er nog andere overwegingen? Ben ik dingen vergeten of heb ik ergens een redeneerfout gemaakt? Valt de berekening heel anders uit bij een dynamisch energiecontract?
Met een dynamisch energiecontract kun je de terugverdientijd wel bekorten. Je hebt dan kans op meer dan 1 rendabele cycle per dag en 's winters als je zonnepanelen bijna niks doen kun je nog wat extra cycles pakken door te laden als het hard waait, en vervolgens ontladen in de piektijden. Dus handelen op de energiedagmarkten.
Nog verder bekorten kan door de controle op je batterij uit handen te geven en op de onbalanshandel zaken te doen. Maar het is lastig te voorspellen hoe dat in de toekomst lucratief gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
Met deze warranty: https://enphase.com/en-gb/download/iq-battery-5p-data-sheet (Limited warranty >60% capacity, up to 15-year or 6,000 cycles)
ga ik wel voor de volle euro per cycle, en als ik een paar cent kan verdienen door dat ding de hele dag te laten in en uit ademen... je moet dan wel in staat zijn om alleen de duurste stroom te verkopen tegen de goedkoopste inkoop, en niet voor een paar cent dat ding inzetten. ;-)
...beetje alsof je met een Ferrari gaat lopen Uberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Thijzzz2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:49:
Met deze warranty: https://enphase.com/en-gb/download/iq-battery-5p-data-sheet (Limited warranty >60% capacity, up to 15-year or 6,000 cycles)
ga ik wel voor de volle euro per cycle, en als ik een paar cent kan verdienen door dat ding de hele dag te laten in en uit ademen... je moet dan wel in staat zijn om alleen de duurste stroom te verkopen tegen de goedkoopste inkoop, en niet voor een paar cent dat ding inzetten. ;-)
...beetje alsof je met een Ferrari gaat lopen Uberen.
Klopt, de afschrijving van de batterij per kWh moet niet groter zijn de inkomsten per kWh, m.a.w. het verschil in de kWh prijs bij in- en verkoop moet groot genoeg zijn.
Grofweg: 6000 cycli van 5 kWh per €3000 euro aan batterij, dus €0,10 per kWh moet het verschil tussen in- en verkoopprijs zijn. Met werkelijke cyclerendement en kosten van nog wat aanvullende apparatuur, zeg maar €0,15 per kWh, misschien wel €0,20 per kWh, afhankelijk van allerlei omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
Teaclo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:14:
Hoi Mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van 16x panelen (Solarwatt) met IQ8plus inverters op een 3 fase aansluiting met een 3 fase Q-Relais en een standaard envoy gateway.

Sinds 2 juni valt de rapportage van de micro inverters regelmatig weg, waarbij zelfs productie stopt. Dit kan ik opvolgen adv een Homewizard 3 fase energie meter, daar ging om de haverklap de opwek naar 0.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
  • Contact opgenomen met de installateur die wist het niet direct en ging beroep doen op enphase.
  • Na contact vroeg de installateur of er ferriet ringen aangebracht waren, dat is effectief zo.
  • Foto's gemaakt en opgestuurd naar de installateur (vreemd, ze hebben zelf de installatie gedaan, maar goed.)
  • Zelf heb ik de stekker verwijdert van envoy en vaste bekabeling gelegd voor een betere communicatie met de inverters, tevergeefs.
Zijn er nog tips die jullie kunnen delen? Thanks!
Probleem opgelost, de envoy in het stopcontact gaf dus slecht signaal, pas bij het aansluiten met vaste kabel naar de automaat van de zonnepanelen (voor de feriet ringen) is het terug in orde. Ik wist dat je de envoy metered vast moest aansluiten, maar dit is geen requirement bij de standard envoy.

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:07
Thijzzz2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:50:
bij mij zaten de handgrepen er niet bij, en die kosten hier 200,- ex. ( https://uwsolarinstallati...attery-5p-handgrepen.html) dus dan kan ik me voorstellen dat ze die er niet bij geven voor single-use.
Bij Solar Bouwmarkt kan je de handgrepen ook huren voor €35 ex btw.

https://www.solar-bouwmar...fting-handle-verhuur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH

edit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je geeft hier aan dat je jouw telefoon hebt kunnen koppelen, maar dat het verder nog niet werkt.
Ik heb geprobeerd mijn iPhone 13 mini te koppelen, maar als ik autorisatie aanzet en toevoegen tag gebeurd er helemaal niets. Wat ik ook doe met mijn iPhone. Dus mijn vraag is hoe heb je welke telefoon wel kunnen koppelen?
Is het aanzetten van authenticatiesessies genoeg om te voorkomen dat na inpluggen het laden van zichzelf begint? Kan momenteel niet zelf testen omdat de auto nog helemaal vol zit en dus niet wil/kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:45
Een vraag over de Metered gateway: ik heb een tijdje geleden een metered gateway genomen, om de optie open te houden voor een eventuele Enphase accu in de toekomst, door een aanbieding was het prijsverschil niet heel groot.. Nu heb ik nog geen accu of iets dergelijks, dus ik dacht ik installeer de gateway eerst gewoon zonder spoelen, maar de installateur geeft aan de spoelen wel direct te kunnen installeren.

Vraag is als volgt: Er komen nu 6 panelen via Enphase, mogelijk in de toekomst nog 4 extra, maar ik heb ook een 10 panelen Huawei PV-systeem op het dak. Als ik de CT spoelen installeer, dan gaan die dus ook de Huawei teruglevering aan het net meten? Is dat nadelig of weet Enphase via de powerline communicatie vanuit de omvormers wel welke stroom van Enphase komt, en welke stroom uit een andere bron?

Als het systeem in de war raakt en cijfers onjuist zullen zijn in de app, dan had ik toch beter de standard gateway kunnen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Aeonis schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:26:
Vraag is als volgt: Er komen nu 6 panelen via Enphase, mogelijk in de toekomst nog 4 extra, maar ik heb ook een 10 panelen Huawei PV-systeem op het dak. Als ik de CT spoelen installeer, dan gaan die dus ook de Huawei teruglevering aan het net meten. Is dat nadelig of weet Enphase via de powerline communicatie vanuit de omvormers wel welke stroom van Enphase komt, en welke stroom uit een andere bron?

Als het systeem in de war raakt, dan had ik toch beter de standard gateway kunnen nemen..
De gateway meet zowel de eigen productie en de totale consumptie. Je andere PV wordt aan de consumptie kant gemeten. De Enphase productie heeft zijn eigen CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
sandergar schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:37:
[...]

De gateway meet zowel de eigen productie en de totale consumptie. Je andere PV wordt aan de consumptie kant gemeten. De Enphase productie heeft zijn eigen CT.
Oké, het gaat me nog even de pet te boven qua wat ik kan verwachten en of de Metered gateway nou wel of niet handig is in ons geval.. Ben nog een leek. Ik begrijp dat de metered gateway beter is dan P1 meting, want die weet alleen je actuele verbruik of teruglevering, terwijl de gateway precies kan zien wat opwek, verbruik en teruglevering is.

De metered gateway zal qua productie gewoon goed zitten dus (powerline data uit omvormers?) en alleen het Enphase systeem meten, maar qua consumptie zal de consumptiewaarde lager zijn dan de eigenlijke consumptie want de PV opwek van de Huawei is er al af?

Voorbeeldscenario:
  • Woning gebruikt 3000 W.
  • Huawei wekt 2000 W op.
  • Enphase wekt 500 W op.
Dan meet de gateway:
Netto verbruik = 3000 – 2000 – 500 = 500 W
De 2000W van Huawei blijft onzichtbaar, dus verbruikscijfers zijn te laag en had 2500W moeten zijn?

----

Ik ben voornemens om in de toekomst Home Assistant te gaan gebruiken... voor het beste plaatje, kan ik dan beter Huawei productie uitlezen, Enphase productie uitlezen, en de rest uit de P1? HomeWizard o.i.d.?

Gaat me er specifiek even om of ik er goed aan doe om de CT spoelen wel of niet te laten installeren.
Zou mooi zijn om ook export limit functies e.d. te kunnen gebruiken voor uitschakelen omvormers bij negatieve stroomprijzen (hebben dynamisch contract), maar krijg niet goed helder of het systeem in de war zal raken van m'n huawei panelen productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik zou in elk scenario een metered gateway nemen. In de toekomst, als we niet meer kunnen salderen, kan het erg handig zijn om de productie zo terug te regelen dat je precies voldoende opwekt voor je eigen verbruik en niks terug te leveren. Zeker als de energieboeren ons zo blijven naaien met die terugleverkosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
Aeonis schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:28:
Oké, het gaat me nog even de pet te boven qua wat ik kan verwachten en of de Metered gateway nou wel of niet handig is in ons geval.. Ben nog een leek. Ik begrijp dat de metered gateway beter is dan P1 meting, want die weet alleen je actuele verbruik of teruglevering, terwijl de gateway precies kan zien wat opwek, verbruik en teruglevering is.
Met de metered gateway krijg je meer data beschikbaar voor nauwkeurigere aansturing. Je hebt er geen nadeel van, wel voordelen.
De metered gateway zal qua productie gewoon goed zitten dus (powerline data uit omvormers?) en alleen het Enphase systeem meten, maar qua consumptie zal de consumptiewaarde lager zijn dan de eigenlijke consumptie want de PV opwek van de Huawei is er al af?
Er zijn ook installaties waar een batterij is aangesloten. Die levert ook energie. Daar kan je jouw Huawei productie mee vergelijken. Binnen Enphase kan je aangeven dat er een batterij van een 3e partij aangesloten is.

Consumptie gemeten door Enphase = Consumptie in woning - Productie Huawei
De consumptie meting van Enphase kan je dus niet gebruiken om de pure consumptie te meten tenzij je de consumptie CT van Enphase tussen je huisinstallatie en je Huawei installatie zou kunnen plaatsen. Dus je Huawei niet meten met de consumptie CT.
De 2000W van Huawei blijft onzichtbaar, dus verbruikscijfers zijn te laag en had 2500W moeten zijn?
Met Home Assistant kan je de daadwerkelijke consumptie berekenen als je ook de pure Huawei productie cijfers tot je beschikking hebt.
Ik ben voornemens om in de toekomst Home Assistant te gaan gebruiken... voor het beste plaatje, kan ik dan beter Huawei productie uitlezen, Enphase productie uitlezen, en de rest uit de P1? HomeWizard o.i.d.?
De P1 meet wat er je huis in en uit gaat. Mocht je je pure consumptie kunnen meten zonder Huawei en Enphase dan kan je de rekensom goed maken.
Gaat me er specifiek even om of ik er goed aan doe om de CT spoelen wel of niet te laten installeren.
Voordeel : meer gegevens, meer inzicht
Nadeel : kost iets meer en die dingen nemen ruimte in beslag in je kast.
Zou mooi zijn om ook export limit functies e.d. te kunnen gebruiken voor uitschakelen omvormers bij negatieve stroomprijzen (hebben dynamisch contract), maar krijg niet goed helder of het systeem in de war zal raken van m'n huawei panelen productie.
Tja, als je dat bij beide PV systemen gaat inregelen dan zou dat elkaar in de weg kunnen gaan zitten. Via HA kan je dit zelf dan idd beter organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Skipper_NH schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Je geeft hier aan dat je jouw telefoon hebt kunnen koppelen, maar dat het verder nog niet werkt.
Ik heb geprobeerd mijn iPhone 13 mini te koppelen, maar als ik autorisatie aanzet en toevoegen tag gebeurd er helemaal niets. Wat ik ook doe met mijn iPhone. Dus mijn vraag is hoe heb je welke telefoon wel kunnen koppelen?
Is het aanzetten van authenticatiesessies genoeg om te voorkomen dat na inpluggen het laden van zichzelf begint? Kan momenteel niet zelf testen omdat de auto nog helemaal vol zit en dus niet wil/kan laden.
Ik heb het als volgt gedaan.
Niks op laadpaal aangesloten.
App enphase geopend
Ga naar beveiliging instellingen van je laadpaal en kies tag toevoegen
Houd tag (of telefoon met nfc) voor je paal.
Wacht even tot het klaar is en geef de tag een naam.
Vervolgens kan ook het vinkje aan “RFID gebaseerde verificatie toestaan” aan gezet worden en opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
sandergar schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:42:
[...]

Met de metered gateway krijg je meer data beschikbaar voor nauwkeurigere aansturing. Je hebt er geen nadeel van, wel voordelen.

[...]

Er zijn ook installaties waar een batterij is aangesloten. Die levert ook energie. Daar kan je jouw Huawei productie mee vergelijken. Binnen Enphase kan je aangeven dat er een batterij van een 3e partij aangesloten is.

De consumptie meting van Enphase kan je dus niet gebruiken om de pure consumptie te meten tenzij je de consumptie CT van Enphase tussen je huisinstallatie en je Huawei installatie zou kunnen plaatsen. Dus je Huawei niet meten met de consumptie CT.

[...]

Met Home Assistant kan je de daadwerkelijke consumptie berekenen als je ook de pure Huawei productie cijfers tot je beschikking hebt.

[...]

De P1 meet wat er je huis in en uit gaat. Mocht je je pure consumptie kunnen meten zonder Huawei en Enphase dan kan je de rekensom goed maken.

[...]

[...]

Tja, als je dat bij beide PV systemen gaat inregelen dan zou dat elkaar in de weg kunnen gaan zitten. Via HA kan je dit zelf dan idd beter organiseren.
Super, bedankt voor de uitgebreide reactie!

Waar precies de spoelen het beste aansluiten zal nog even nadenken zijn, iemand anders zei dat ik de productie CT's ook over alle productie ongeacht merk kan zetten, dan zal Enlighten het volledige huisbeeld laten zien qua productie inclusief Huawei (en afzonderlijke productie per paneel is nog steeds via omvormer powerline data beschikbaar).

Of dat handig is en/of softwarematige nadelen geeft bij bijvoorbeeld zero export functies e.d. is dan de vraag.. bijvoorbeeld conflicten: Enphase ziet opwek, stroomprijzen zijn negatief, schakelt omvormers uit, Enphase ziet nog steeds opwek terwijl omvormers uit zijn, mogelijke storing.

Of dat kan tegen gegaan worden inderdaad door jouw tip, aangeven dat er een batterij in huis is die ook stroom levert (de huawei panelen), dan denkt Enphase dat het daar vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
SpikeHome schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Ik heb het als volgt gedaan.
Niks op laadpaal aangesloten.
App enphase geopend
Ga naar beveiliging instellingen van je laadpaal en kies tag toevoegen
Houd tag (of telefoon met nfc) voor je paal.
Wacht even tot het klaar is en geef de tag een naam.
Vervolgens kan ook het vinkje aan “RFID gebaseerde verificatie toestaan” aan gezet worden en opgeslagen.
En was dit een Android of Apple telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:55
sandergar schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:42:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je schrijft dat je binnen Enphase een batterij van een derde kunt aangeven. Van de week heb ik daar naar lopen zoeken in de installer toolkit…kon het niet vinden. Wel dat je een ander pv-systeem van een derde kunt opgeven. Dan accepteert het systeem negatieve verbruiksdata, anders geeft dat een melding dat je ct’s niet goed zitten.
Maar de batterij van een derde…waar zit die instelling ook al weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Die zit in de ITK bij stap 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrnZzrz9e4v5Z9mv9ZOWu5z4VMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uITi42oZYelnkYFOQ9CsfuJR.png?f=user_large

Werkt bij mij prima. Marstek Venus e accu en geen foutmeldingen bij de CT metingen.

[ Voor 81% gewijzigd door Eddie_ op 20-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Skipper_NH schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:16:
[...]

En was dit een Android of Apple telefoon?
Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:10
Thijzzz2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:50:
Lees je ook goed in over 5P en 5P flex. Die Flex doet 3 fase, de 5P maar een.

Ik heb al een warmtepomp en airco, de airco werkt ruwweg alleen als de zon schijnt, en daar zonnepaneelt het lekker mee.
Voor nu is wat mij betreft terugverdientijd nog niet het ding, maar ook dat ik 'm al heb, voordat de subsidies en prijsdalingen en hogere energieprijzen losbarsten, en er geen batterij en (fatsoenlijke)installateur meer te vinden is. ;-)
Volgende project: sparen voor een V2G auto.
LOL ik voorspel een Audi e-tron, waarvan ze zeggen dat ie voorbereid is maar die het nooit goed gaat doen, waar je qua aanschaf 2 keer zoveel voor betaald, die het dubbele aan energie per kilometer verstookt en waar je het viervoudige per jaar op afschrijft. De rekensommetjes ter verantwoording en hoe gunstig de aanschaf was volgen in het etron draadje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Oké dan ligt het misschien aan Apple/iOS/iPhone. Ik ga Enphase vragen hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:11
Skipper_NH schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Oké dan ligt het misschien aan Apple/iOS/iPhone. Ik ga Enphase vragen hoe of wat.
waarom heb je niet gewoon de enphase batterij gepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 21:23

Wrc

Ik heb geprobeerd een bedrijfje aan te maken, dat lukt wel maar met dat account kan ik niet in de Installer tool komen (staat in enlighten als admin geregistreeed). Nog een account aangemaakt (een gebruiker was eigenlijk de enige overgebleven optie) maar ook daarmee lukt het niet. zie afbeelding. Ik zie niet hoe ik dit account installereurs toegang kan geven. Iemand een hint?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk2qLZi6pMvSZcICoLCyotRq-mQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sH6mOAprqKZo1c7VRiO7TMfp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
boyette schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:22:
[...]

waarom heb je niet gewoon de enphase batterij gepakt?
Het gaat om de enphase app op een telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
Vraagje, weten jullie wat de laatste firmware van de IQ7A inverter en de Envoy S(standard) is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
turkeyhakan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:59:
Vraagje, weten jullie wat de laatste firmware van de IQ7A inverter en de Envoy S(standard) is?
Ik heb firmware versie D8.2.4382 in mijn Envoy-S-Standard-EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb op mijn IQ7A staan:

520-00082-r01-v04.30.23
540-00169-r01-v04.30.08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
@Coffeeroam en @Pazo ik heb ook beide firmware versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54
Ik heb 2 envoy S standard, met m215 en IQ8+ inverters. Firmware 8.3.5052 en 8.3.5058. 5058 is volgens mij de laatste versie

Dat ging altijd prima toen 1 envoy nog op een oudere versie zat, maar sinds deze ook is geupdate (naar 5052) heb ik continu last van niet communicerend inverters. Toen 1 envoy op 8.3.5058 zat en de ander nog op 8.2.xxxx werkte dit perfect. Binnenkort maar eens contact zoeken met Enphase hierover, want mijn installateur gaat me hier zeker niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Mijn IQ7A, IQ7x en IQ7+ hebben:
520-00082-r01-v04.27.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Wrc schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:41:
Ik heb geprobeerd een bedrijfje aan te maken, dat lukt wel maar met dat account kan ik niet in de Installer tool komen (staat in enlighten als admin geregistreeed). Nog een account aangemaakt (een gebruiker was eigenlijk de enige overgebleven optie) maar ook daarmee lukt het niet. zie afbeelding. Ik zie niet hoe ik dit account installereurs toegang kan geven. Iemand een hint?[Afbeelding]
Ik neem aan dat je FAQ vraag 14 hebt gevolgd als mede extra het bericht van Zwartoog hebt gelezen?

Je hebt dus ook verschillende e-mailadressen voor je gebruikersaccount en voor je bedrijfsaccount?

Lees ook even de DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt door, vanaf pagina 34:
https://cdn.webshopapp.co...anwijzing-enphase-v50.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nieuwe Webinar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz6aWlc8aUYYVqoI6GiW9M-Gecc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0mIHgP5Q69LLNJWYgRjnUPw1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
bij mij

Envoy-S-Metered-EU SW VERSION D 8.3.5052.250313 (a91404)
PCS VERSION01.03.00 (eddb206800)
GRID PROFILE EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

ME250 800-00362-r01 520-00045-r01-v01.23.00 M250-72-2LN-S2-NL
ME250 800-00356-r02 520-00090-r01-v03.50.12 M250LN-IQ7-S22-NL-RMA
IQ7+ 800-00631-r02 520-00082-r01-v04.30.32 IQ7PLUS-72-2-INT
Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste