Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:22
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:49:
Ik heb 2 envoy S standard, met m215 en IQ8+ inverters. Firmware 8.3.5052 en 8.3.5058. 5058 is volgens mij de laatste versie

Dat ging altijd prima toen 1 envoy nog op een oudere versie zat, maar sinds deze ook is geupdate (naar 5052) heb ik continu last van niet communicerend inverters. Toen 1 envoy op 8.3.5058 zat en de ander nog op 8.2.xxxx werkte dit perfect. Binnenkort maar eens contact zoeken met Enphase hierover, want mijn installateur gaat me hier zeker niet bij helpen.
Ik denk dat het nummer van de "laatste versie" verschillend is voor Envoys van verschillende bouwjaren. Dus als je ergens vindt dat iets de nieuwste versie is, kan het zijn dat die niet geschikt is voor jouw specifieke Envoy, c.q, Gateway..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:21
Vraag aan diegene die Powerlimit gebruiken. Krijg je in je grafiek ook te zien hoeveel hij terugschroeft (oftewel kun je zien hoeveel vermogen je nog zou kunnen gebruiken)?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:24
Coffeeroam schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat het nummer van de "laatste versie" verschillend is voor Envoys van verschillende bouwjaren. Dus als je ergens vindt dat iets de nieuwste versie is, kan het zijn dat die niet geschikt is voor jouw specifieke Envoy, c.q, Gateway..
Die 2 die ik heb hangen komen respectievelijk uit 2018 en 2021 allebei de 8.3.5xxx versie.
Volgens mij hangt het van je configuratie af: welke micro’s en batterys. Aan beide gateways heb ik een IQ8 gehad naast de IQ7’s … dat resulteerde in de 8.3.5052.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:45
Eddie_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:51:
Vraag aan diegene die Powerlimit gebruiken. Krijg je in je grafiek ook te zien hoeveel hij terugschroeft (oftewel kun je zien hoeveel vermogen je nog zou kunnen gebruiken)?
Ik zag tijdens het testen op geen enkele manier dat er een limiet actief was.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-06 10:07
Vraagje:

ik heb panelen, batterij en metered gateway, de hele set. geen IQ system controller. Geen plek voor ook. ;-)
Die IQ System Controller is een heel mooi ding, en naast het overschakelen naar batterij/panelen als de stroom buiten uitvalt, verzorgt dat ding ook een naadloze fail-back, zodat je niet ineens met 2 keer 230v op je netwerk zit.

Ik zoek een oplossing die veel goedkoper is, wel legaal, en voor het fail-back moment gewoon even downtime nodig heeft. iets dat lijkt op een dikke switch-knop of zo. ;-) een knop die ik omzet, zodat Enexis gegarandeerd niet aan mijn 230v komt te hangen als ze onderhoud plegen buiten, maar waar mijn Enphase set wel gewoon zijn ding doet, en netjes afschakelt als de batterij op is.

dit naar aanleiding van: https://www.omroepbrabant...-van-brabant-door-vol-net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Thijzzz2 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:33:
Ik zoek een oplossing die veel goedkoper is, wel legaal, en voor het fail-back moment gewoon even downtime nodig heeft. iets dat lijkt op een dikke switch-knop of zo. ;-) een knop die ik omzet, zodat Enexis gegarandeerd niet aan mijn 230v komt te hangen als ze onderhoud plegen buiten, maar waar mijn Enphase set wel gewoon zijn ding doet, en netjes afschakelt als de batterij op is.
Om 230v in je woning te kunnen gebruiken heb je een sinus signaal nodig. Als je deze niet uit het net krijgt dan zal je een andere sinusomvormer moeten gebruiken. Dit zorgt voor een stabiele en veilige stroomvoorziening die vergelijkbaar is met het elektriciteitsnet. De Enphase System Controller is zo'n omvormer. Er zijn ook omvormers die minder ruimte in beslag nemen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Victron. Met alleen een switch-knop krijg je geen sinus signaal en krijg je dus geen 230v in je woning.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-06 20:53

Wrc

Pazo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Ik neem aan dat je FAQ vraag 14 hebt gevolgd als mede extra het bericht van Zwartoog hebt gelezen?

Je hebt dus ook verschillende e-mailadressen voor je gebruikersaccount en voor je bedrijfsaccount?

Lees ook even de DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt door, vanaf pagina 34:
https://cdn.webshopapp.co...anwijzing-enphase-v50.pdf
Ja ik heb meerdere accounts (mijn DHZ account, was vroeger een bedrijfsaccount toen het DHZ account nog niet bestond en ik moest laten opzetten omdat anders Solar bouwmarkt niet mee kon kijken met een probleem) en een recentelijk weer een bedrijf account zoals ik heb geschreven met 2 gebruiker email adrssen, een admin en een gebruiker. Die laatste moet monteurs autorisatie krijgen maar dat lukt niet. De beschrijving van Zwartoog had ik gelezen maar helpt me niet echt verder (het aanmaken van een bedrijfsaccount wordt ook door Solar bouwmarkt beschreven, is het zelfde en immers gelukt). De beschrijving verder van Solar Bouwmarkt gaat over het aanmaken van een nieuw systeem. Bij mij gaat het over een bestaand systeem waarbij ik een service monteur wil toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
sandergar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Om 230v in je woning te kunnen gebruiken heb je een sinus signaal nodig. Als je deze niet uit het net krijgt dan zal je een andere sinusomvormer moeten gebruiken. Dit zorgt voor een stabiele en veilige stroomvoorziening die vergelijkbaar is met het elektriciteitsnet. De Enphase System Controller is zo'n omvormer. Er zijn ook omvormers die minder ruimte in beslag nemen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Victron. Met alleen een switch-knop krijg je geen sinus signaal en krijg je dus geen 230v in je woning.
Sterker nog: in die system controller zit nog geen eens een omvormer in. De system controller heeft IQ8’s nodig… die zitten in de 5P battery en eventueel onder je panelen. De IQ7 kan meedoen, maar de IQ8 is de grid-forming part.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijzzz2
sandergar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:59:
[...]

ik heb deze gevonden: MJ de Bruijn in "Het grote Victron Off-Grid topic" Daarin wordt uitgelegd hoe je met Victron Off-grid kunt gaan, maar dat is (voor deze eenvoudige knutselaar) nogal een hoog installateurs-gehalte. Tsja. als dat nodig is voor een veilig ontwerp, dan is dat nodig, en gaan we geen shortcuts nemen, maar dan wordt de investering uitgave van 1750,- ex voor een System controller met handleiding wel aantrekkelijker. ;-) Alleen nog even een ruimte vinden voor dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
WillemP22 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:18:
Sterker nog: in die system controller zit nog geen eens een omvormer in. De system controller heeft IQ8’s nodig… due zitten in de 5P battery en eventueel onder je panelen. De IQ7 kan meedoen, maar de IQ8 is de grid-forming part.
Je hebt helemaal gelijk. Ik wilde het echter niet te technisch maken :)
Echter alleen de batterij zorgt hiervoor, niet de IQ8's van de panelen.

De IQ Batterij gaat alleen in eilandbedrijf ("grid-forming") modus als aan een aantal voorwaarden voldaan is:
  • Het systeem moet weten dat er een netuitval is én veilig is losgekoppeld.
  • De batterij moet het “master net” mogen vormen.
  • De Gateway moet dit toestaan en orkestreren.
Zonder de System Controller wordt dit hele proces niet geactiveerd op de IQ batterij. Dan blijft de batterij wachten op toestemming om grid-forming te activeren - en die komt nooit. De System Controller is de slimme schakelaar van Enphase.

Wil je de System Controller van Enphase niet plaatsen dan kan je de grid-forming optie van Enphase niet geactiveerd krijgen. Met een omvormer van een 3e partij zal de Enphase batterij puur als AC gekoppelde batterij fungeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:48
Na een afwezigheid van ruim een half jaar kan ik mij hier weer melden!

Vandaag is mijn nieuwe huis voorzien van een gloednieuw Enphase systeem. 15x iQ8MC op 440wp full glass panelen, met een O/W ligging. Zes panelen op azimuth 70 en 9 panelen op azimuth 250. Beide kanten op 27 graden hellingshoek.

Ondanks de zware bewolking vandaag is er sinds half 4 vanmiddag toch nog 4,5 kWh uitgeperst.

Blijft mooi spul, dat Enphase!

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 24-06-2025 21:21 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-06 18:37
Wat zou er gebeuren als je de aders die naar de hoofdschakelaar gaan daar losmaakt, en met een stekker op de AC-uitgang van een willekeurig powerstation aansluit? Is dat niet de simpelste manier om off-grid te gaan? Zelfde kan denk ik ook met een aggregaat/generator?

Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan; bij een pure AC-uitgang moeten je IQ8's in zero-export modus draaien, maar een Zendure SolarFlow 2400 zou je die zelfs nog kunnen opladen, leek me.

Ik had dit zelf als idee om eventueel als noodoptie achter de hand te houden, en pas zo te knutselen als er echt een keer een langdurige stroomstoring zou zijn (meer dan een dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
a2aan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:39:
Wat zou er gebeuren als je de aders die naar de hoofdschakelaar gaan daar losmaakt, en met een stekker op de AC-uitgang van een willekeurig powerstation aansluit? Is dat niet de simpelste manier om off-grid te gaan? Zelfde kan denk ik ook met een aggregaat/generator?
Dit kan zeker als de generator een pure sinusgolf geeft. Goedkope aggregaten kunnen een gemodificeerde of vervuilde sinus geven.

Kijk goed naar het vermogen van de generator en of dit voldoende is voor de apparatuur die je wilt aansluiten.

Waar ga je de stroom van de Enphase omvormers laten als deze meer produceren dan noodzakelijk voor je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
sandergar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:49:
Waar ga je de stroom van de Enphase omvormers laten als deze meer produceren dan noodzakelijk voor je verbruik?
Volgens mij kan je een (Metered) Gateway op zero-export zetten. Dat zorgt ervoor dat de IQ8's precies evenveel opwekken als het verbruik (weet even niet uit mijn hoofd of IQ7's het ook kunnen). De generator draait dan idle.

Maar mijn oog wat dus gevallen op een Zendure SolarFlow 2400 plug-in thuisbatterij, die een apart 'stopcontact' heeft waarmee je bidirectioneel zou moeten kunnen laden/ontladen.

Dus bij een korte stroomstoring sluit je daar met een verlengsnoer je belangrijkste apparaten op aan, maar bij een langere stroomstoring (of als hij al leeg was toen de storing begon) wil je hem ook weer kunnen opladen, met pv-opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
a2aan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:00:
Volgens mij kan je een (Metered) Gateway op zero-export zetten. Dat zorgt ervoor dat de IQ8's precies evenveel opwekken als het verbruik (weet even niet uit mijn hoofd of IQ7's het ook kunnen). De generator draait dan idle.
Hoe ga je dan de thuis batterij aansluiten? Aan de export zijde?
a2aan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:00:
...of als hij al leeg was toen de storing begon) wil je hem ook weer kunnen opladen, met pv-opwek.
Kip-ei verhaal? Voor het opladen van je lege batterij heb je PV nodig, voor het opstarten van je PV heb je een werkende batterij nodig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
sandergar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:20:
Hoe ga je dan de thuis batterij aansluiten? Aan de export zijde?
Ik dacht aan óf een generator i.c.m. zero
-export van de IQ's, óf zo'n thuisbatterij met bidirectionele AC-aansluiting. Combinatie kan misschien ook...
Kip-ei verhaal? Voor het opladen van je lege batterij heb je PV nodig, voor het opstarten van je PV heb je een werkende batterij nodig ...
Zo lang je zorgt dat de batterij niet (helemaal) leeg gaat moet het lukken, toch? Misschien dat zo'n batterij zelfs zo slim is om zelf op tijd te stoppen met ontladen, waardoor hij nog wél een grid kan maken om (via AC) opgeladen te worden. Of je gebruikt ook een generator, waar je veel makkelijker/goedkoper enkele tientallen kWh aan energie voor kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
a2aan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Ik dacht aan óf een generator i.c.m. zero
-export van de IQ's, óf zo'n thuisbatterij met bidirectionele AC-aansluiting. Combinatie kan misschien ook...

[...]

Zo lang je zorgt dat de batterij niet (helemaal) leeg gaat moet het lukken, toch? Misschien dat zo'n batterij zelfs zo slim is om zelf op tijd te stoppen met ontladen, waardoor hij nog wél een grid kan maken om (via AC) opgeladen te worden. Of je gebruikt ook een generator, waar je veel makkelijker/goedkoper enkele tientallen kWh aan energie voor kan opslaan.
Yep, zo doet de 5P flex dat. In offgrid situatie ontlaadt ie tot max 5%…in de ochtend moeten dan de IQ8’s van pv van L1 meehelpen om het tot 7% te laden. Dan gaan de IQ8’s van L2 en L3 ook meedoen.
Sunlight jump start

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Dit alleen al voorstellen doet vermoeden dat je niet heel erg thuis bent in de elektra wereld. Dit is, in mijn ogen, een absolute no go! Hou het absoluut veilig. Ik zou adviseren om toch wat meer uit te geven zodat je een veilige installatie behoudt. Zelf van alles in elkaar knutselen kan maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 16:59
...
In princiepe is dat wat je doet met een 1-0-2 schakelaar om van grid over te schakelen naar noodstroom.

Echter ... Als je er ook een PV installatie achter hebt hangen die vervolgens gaat syncen en stroom wegduwen krijg je een probleem omdat de meeste huis tuin en keuken aggregaten hier niet voor gemaakt zijn. De details weet ik niet, maar het is niet zo simpel als het lijkt heb ik wel begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb iets nieuws ontdekt, althans ik had het nog niet eerder gezien. Moet je wel een installer account hebben. Als je dan gaat naar Systeemdashboard -> systeem diagnose. Daar kun je ook taken uit laten voeren, bijvoorbeeld de accu uitzetten (als er een accu aanwezig is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z5E51SGFz7NGkDDuDVpHBXfx0M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m8U6xJ3uvEnLt8lCZ2P7Dlvo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:33
sandergar schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Het antwoord heb ik toch al gegeven? In de PDF's kan je het idd teruglezen. De instructie om Modbus TCP actief te krijgen staat in de PDF. Vermelding van het Nederlandse Victron grid profiel staat niet in de documentatie. Dit verzoek meteen doen als je het Modbus TCP verzoek gaat doen.
Inmiddels is modbus aangezet door Enphase Support, een scan gedaan in de CerboGX op PV Inverters, het VRM scherm ververst en daar staat het Enphase systeem nu in.

De volgende stap is de Enphase aan de Belangrijke Belastingen aansluiting te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Eddie_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:17:
Dit alleen al voorstellen doet vermoeden dat je niet heel erg thuis bent in de elektra wereld. Dit is, in mijn ogen, een absolute no go! Hou het absoluut veilig. Ik zou adviseren om toch wat meer uit te geven zodat je een veilige installatie behoudt. Zelf van alles in elkaar knutselen kan maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Misschien heb je gelijk, en is het in álle gevallen een slecht idee om een dergelijk plan in de praktijk uit te voeren, maar ik vind het persoonlijk fijn om de theoretische mogelijkheden/grenzen te begrijpen van de spullen die ik in huis heb/neem.

Ik zie het zo:
  • Stroomuitval tot een paar uur is niet echt een issue.
  • Voor iets langere stroomuitval kan een powerstation, óf een thuisbatterij met off-grid stopcontact (zoals de Zendure SolarFlow 2400 AC) een uitkomst bieden om een paar belangrijke apparaten nog even van stroom te voorzien
  • Als er écht stront aan de knikker is (sabbotage, of zelfs oorlog), dan zou het fijn zijn om toch je pv-installatie weer te kunnen gebruiken (inclusief het opladen van je batterij, als je die hebt).
Ik hoop dat laatste nooit nodig te gaan hebben, dus vind het niet de moeite/geld/verbouwing waard om een hele Enphase off-grid opstelling in huis te halen.

Maar als ik dan een plug-en-play thuisbatterij langs zie komen die ik voor dagelijks gebruik kan inzetten om NOM te draaien, bij middellange stroomstoringen kan gebruiken om nog even wat apparaten te kunnen gebruiken, dan vind ik het fijn om te weten dat áls het een keer nodig is, dat ik de spullen in huis heb om relatief simpel (maar zoals je zegt wel onveilig!), off-grid te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
feico.de.boer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:30:
In princiepe is dat wat je doet met een 1-0-2 schakelaar om van grid over te schakelen naar noodstroom.

Echter ... Als je er ook een PV installatie achter hebt hangen die vervolgens gaat syncen en stroom wegduwen krijg je een probleem omdat de meeste huis tuin en keuken aggregaten hier niet voor gemaakt zijn. De details weet ik niet, maar het is niet zo simpel als het lijkt heb ik wel begrepen.
Geldt dat ook als je de Enphase Gateway in zero-export zet? Dat zou moeten voorkomen dat er energie aan het net (of in dit geval het aggregaat) wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raged01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-06 15:25
Iemand ervaring met het aanmelden van een nieuwe IQ 5P batterij bij Fluvius (BE)? De keurder heeft de serienummers van de micro-omvormers niet genoteerd en ik zou mijn omvormer(s) moeten ingeven bij Fluvius, inclusief serienummer.

In het geval van de panelen had ik werkelijk elke micro-omvormer apart toegevoegd. Is dit terug nodig? Ik kan de serienummers ook niet terugvinden via de app wat in het geval van de panelen wel mogelijk was. Of geef je de batterij in zijn geheel in en gebruik je hetzelfde serienummer als de batterij?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 16:59
a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Geldt dat ook als je de Enphase Gateway in zero-export zet? Dat zou moeten voorkomen dat er energie aan het net (of in dit geval het aggregaat) wordt geleverd.
Kan je nog bij je gateway als je geen stroom hebt? Je zou wellicht de hele PV groep kunnen afschakelen maar met dit soort procedures begeef je je op glad ijs naar mijn mening. Je mag op zijn minst wel een check-list in de meterkast hangen om te voorkomen dat je de boel opblaast.

Persoonlijk zou ik het houden bij een noodgroepje waar de koelkasten op zitten en lader voor een zaklamp en het daar bij laten. ;)

Ps. Ik ben geen expert in deze en ken al helemaal niet de regels uit mijn hoofd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:17
Vraagje... de metered gateway, is het nou echt aan te raden om die achter een eigen aardlekautomaat te zetten? Ik lees het eigenlijk overal, enphase geeft het ook aan. Installateur zegt waarom niet gewoon aan de aardlekautomaat van de PV's.

Is het vooral gemak dat je dan je gateway kunt herstarten zonder dat je PV's uit gaan? Of ook om de gateway te beschermen als PV aardlekautomaat uit en aan gaat en de boel nog niet is opgestart? En logging als aardlek van PV's eruit gaat, gateway blijft aan?

Ben in dubio omdat ik met wat ruimte in de kast zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH51YuWNP1lCeXopYXVRo9eppKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nLpOOIfAHJEheva1oqHUcGBI.png?f=user_large

Heb 2x 2 over qua ruimte, maar omdat het een 3 fase installatie betreft, heb ik een 3p+n (aardlek)automaat nodig voor de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 18:07
Aeonis schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
Vraagje... de metered gateway, is het nou echt aan te raden om die achter een eigen aardlekautomaat te zetten? Ik lees het eigenlijk overal, enphase geeft het ook aan. Installateur zegt waarom niet gewoon aan de aardlekautomaat van de PV's.

Is het vooral gemak dat je dan je gateway kunt herstarten zonder dat je PV's uit gaan? Of ook om de gateway te beschermen als PV aardlekautomaat uit en aan gaat en de boel nog niet is opgestart? En logging als aardlek van PV's eruit gaat, gateway blijft aan?

[Afbeelding]

Heb 2x 2 over qua ruimte, maar omdat het een 3 fase installatie betreft, heb ik een 3p+n (aardlek)automaat nodig voor de gateway.
Bij mijn weten:
Achter een eigen automaat -> gateway kan online blijven wanneer automaat van pv eruit ligt.

Bij mij zit hij op dezelfde automaat. Scheelt mij kostbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
DaanTriple7 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Bij mijn weten:
Achter een eigen automaat -> gateway kan online blijven wanneer automaat van pv eruit ligt.

Bij mij zit hij op dezelfde automaat. Scheelt mij kostbare ruimte.
Top. Stel gateway is vastgelopen of communiceert niet meer, herstart je die dan door de productie te onderbreken? Waarschijnlijk wel, enige manier.. En dat is niet nadelig voor de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 18:07
Klopt.

Ik zou niet weten waarom dat nadelig is. Volgens mij heb je sowieso geen productie als de gateway in storing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
feico.de.boer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:25:
Kan je nog bij je gateway als je geen stroom hebt? Je zou wellicht de hele PV groep kunnen afschakelen maar met dit soort procedures begeef je je op glad ijs naar mijn mening. Je mag op zijn minst wel een check-list in de meterkast hangen om te voorkomen dat je de boel opblaast.
Goede punten. Er is best wel veel om rekening mee te houden om het veilig te doen, wat het dus per definitie onveilig maakt. Bij mij zit (volgens mij) de Gateway op dezelfde groep als de micro's, dus dan moet je wachten tot het donker wordt om met je aggregaat de Gateway van stroom te voorzien zonder dat de micro's het aggregaat opblazen. Vervolgens weet ik niet in hoeverre je internet nodig hebt om de Gateway in zero-export te krijgen, want als er écht iets serieus aan de hand is dan heb je misschien ook geen internet meer.

Maar ik denk dus nog steeds dat het, in theorie, mogelijk is om met een gewone (1-fase) huisinstallatie met Enphase, met de nodige voorzoorgsmaatregelen, alsnog off-grid te gaan m.b.v. een powerstation/thuisbatterij met een bidirectionele AC-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
DaanTriple7 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:54:
Klopt.

Ik zou niet weten waarom dat nadelig is. Volgens mij heb je sowieso geen productie als de gateway in storing staat.
Jawel, gateway is puur communicatie/logging? Monitoring zal dus niet werken, maar zolang de omvormers en Q-relais verbonden zijn heb je gewoon productie richting het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
DaanTriple7 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:54:
Klopt.

Volgens mij is dit niet waar, en blijven je micro's gewoon leveren zonder Gateway. Als ik me niet vergis is het sinds de IQ8 nodig om ze eenmalig met een Gateway in gebruik te nemen, maar is de Gateway daarna niet nodig voor de werking (wel voor de garantie, en voor statistieken e.d.).

Alhoewel ze er tegen moeten kunnen, is het volgens mij beter om je micro's niet 'plotseling' los te trekken als ze maximaal aan het leveren zijn. Om die reden kan het een voordeel zijn om de Gateway te herstarten (of zelfs vervangen?) terwijl je micro's gewoon blijven leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Volgens mij is dit niet waar, en blijven je micro's gewoon leveren zonder Gateway. Als ik me niet vergis is het sinds de IQ8 nodig om ze eenmalig met een Gateway in gebruik te nemen, maar is de Gateway daarna niet nodig voor de werking (wel voor de garantie, en voor statistieken e.d.).

Alhoewel ze er tegen moeten kunnen, is het volgens mij beter om je micro's niet 'plotseling' los te trekken als ze maximaal aan het leveren zijn. Om die reden kan het een voordeel zijn om de Gateway te herstarten (of zelfs vervangen?) terwijl je micro's gewoon blijven leveren.
Yes, ben alleen in dubio of die reden een extra aardlekautomaat van 100+ euro waard is... en wat geschuif in mijn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Aeonis schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
Geen ruimte onder of boven de kast voor het maken van meer kast ruimte? Heb je al CT klemmen in je kast zitten? Deze nemen ook ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
sandergar schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Geen ruimte onder of boven de kast voor het maken van meer kast ruimte? Heb je al CT klemmen in je kast zitten? Deze nemen ook ruimte in beslag.
Er onder is nog leeg. Of ik moet schuiven, die kleine 1p is van de quooker, kan naar boven. Linksonder is aardlekautomaat van laadpaal, die eventueel omwisselen met de q-relais...

6 CT klemmen moeten er nog in... bedrading die er nu zit wordt waarschijnlijk opnieuw gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlGzeNp4V8kIXQt5Blm-KpgRmaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NjdRM1lsbC0kYlLKYXWirq7K.png?f=fotoalbum_large

Ben een leek wat dat betreft, maar wil graag nu goede keuze maken, niet kiezen op basis van snel / goedkoop. Waarschijnlijk gaat de installateur standaard wel voor snel, daarom dat ik zelf ook even wat info opzoek.

Wil je een eigen aardlekautomaat voor de gateway, of kan een gewone automaat ook achter aardlek van de PV? (Nadeel: PV aardlek uit = gateway uit, maar wél een manier om de gateway uit te kunnen schakelen zonder productie te stoppen)? Of zelfs een kleine automaat 1P+N, gateway krijgt van 1 fase voeding neem ik aan 230V, en die dan kunnen schakelen.. maar weet totaal niet of dat kwaad kan als L2 L3 nog aangesloten is.

En hoe zit het met de PLC als je de gateway achter een eigen aardlek zet, wordt die dan niet sterk verslechterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Aeonis schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:28:
Of zelfs een kleine automaat 1P+N, gateway krijgt van 1 fase voeding neem ik aan 230V, en die dan kunnen schakelen.. maar weet totaal niet of dat kwaad kan als L2 L3 nog aangesloten is.
Met een metered Gateway wil je die volgens mij wel op alle drie de fasen aansluiten, zodat die van alle fasen de spanning weet, en op die manier (i.c.m. de CT-klemmen) de energie kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
In hoeverre is het acceptabel om een Gateway op een gewone/bestaande (3-fase) groep aan te sluiten? Of zeg ik nu weer iets heel doms waarmee ik andermaal laat zien hoe weinig ik van elektra weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Laatst online: 18:12
a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:33:
In hoeverre is het acceptabel om een Gateway op een gewone/bestaande (3-fase) groep aan te sluiten? Of zeg ik nu weer iets heel doms waarmee ik andermaal laat zien hoe weinig ik van elektra weet?
Nee, je zegt niets doms. Ik heb hem bij de 3fase kookplaat gezet. Dan kan hij apart van de panelen geschakeld worden en scheelt weer een dure automaat.
@Aeonis Je kunt hem gewoon bij een van je andere 3fase groepen aansluiten, neem er een waar niets op zit wat je niet uit wilt hebben. Iets waar geen klokken op zitten die je weer moet instellen na een spanning uitval.

[ Voor 19% gewijzigd door Elac op 25-06-2025 11:49 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Een Metered in een drie fase meterkast moet ook drie fase worden aangesloten.

Omdat het onderdeel is van het PV systeem werd in het verleden vaker het geheel op één aardlekautomaat aangesloten. Tegenwoordig is men daar vanaf gestapt en wordt de Gateway op een eigen automaat aangesloten.

Op het moment dat je ook Ferrietringen hebt geïnstalleerd voor filtering dan moet je daar wel rekening mee houden. Je Gateway moet, zonder tussenkomst van die ferrietringen, wel bij het IQ relais komen. Anders is de kans groot dat je communicatieproblemen krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Eddie_ op 25-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Elac schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:47:
[...]

Nee, je zegt niets doms. Ik heb hem bij de 3fase kookplaat gezet. Dan kan hij apart van de panelen geschakeld worden en scheelt weer een dure automaat.
@Aeonis Je kunt hem gewoon bij een van je andere 3fase groepen aansluiten, neem er een waar niets op zit wat je niet uit wilt hebben. Iets waar geen klokken op zitten die je weer moet instellen na een spanning uitval.
Gaat bij mij helaas niet.. kookgroep is L1+L2. En de enige aardlekschakelaars die ik verder heb zijn laadpaal en een andere DC PV installatie op het dak.. Die wil je allebei niet uit moeten schakelen om je Gateway te kunnen herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Er onder is nog leeg. Of ik moet schuiven, die kleine 1p is van de quooker, kan naar boven. Linksonder is aardlekautomaat van laadpaal, die eventueel omwisselen met de q-relais...

6 CT klemmen moeten er nog in... bedrading die er nu zit wordt waarschijnlijk opnieuw gedaan.
Die 6 CT's in je huidige kast erbij proppen wordt leuk klusje voor je elektricien. En wat ga je in de toekomst nog toevoegen (wat je nu nog niet weet) waardoor je ook meer ruimte kan gebruiken? Zeker als de bedrading toch wordt vervangen : doe het in 1x goed ....

Als je de ruimte hebt kan je nog een complete kast (HLD33) eronder plaatsen, of een halve (HLD16). Plaats in deze nieuwe kast dan bijv je IQ relais en de CT klemmen. Je krijgt hiermee een functionele scheiding tussen je installatie automaten en je Enphase installatie.

Alternatief : verwijder het IQ relais uit je ABB kast zodat er ruimte vrij komt voor je installatie automaten en plaats naast je ABB kast een ander kastje voor je IQ relais en de productie CT's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uL49ED5-e0Mx5AZ8wQ8Qamnb18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xw1vmcyhiOgAkGYPLuf9olUy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Panzer_V schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:21:
Na een afwezigheid van ruim een half jaar kan ik mij hier weer melden!

Vandaag is mijn nieuwe huis voorzien van een gloednieuw Enphase systeem. 15x iQ8MC op 440wp full glass panelen, met een O/W ligging. Zes panelen op azimuth 70 en 9 panelen op azimuth 250. Beide kanten op 27 graden hellingshoek.

Ondanks de zware bewolking vandaag is er sinds half 4 vanmiddag toch nog 4,5 kWh uitgeperst.

Blijft mooi spul, dat Enphase!
Dan was het wel heel erg zwaarbewolkt bij jou. Ik had dinsdag met maar de helft ( 8 ) panelen O/W met slechts 13 graden hellingshoek: 6.4 kWh.

Dus in ieder geval: mooi spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Coffeeroam schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:17:
Dan was het wel heel erg zwaarbewolkt bij jou. Ik had dinsdag met maar de helft ( 8 ) panelen O/W met slechts 13 graden hellingshoek: 6.4 kWh.
Mijn eerste gedachte was ook 'dat is niet veel', totdat ik las dat zijn installatie pas vanaf 15:30 uur opwekte.

Ik had gisteren 10,9kWh opwek met 10xIQ8MC (en 425Wp panelen) op ONO/WZW (helling mix van 35 en 10 graden), waarvan de meeste opwek in de ochtenduren (wat door de oriëntatie meestal juist de iets mindere uren zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Thijzzz2 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:30:
[...]

ik heb deze gevonden: MJ de Bruijn in "Het grote Victron Off-Grid topic" Daarin wordt uitgelegd hoe je met Victron Off-grid kunt gaan, maar dat is (voor deze eenvoudige knutselaar) nogal een hoog installateurs-gehalte. Tsja. als dat nodig is voor een veilig ontwerp, dan is dat nodig, en gaan we geen shortcuts nemen, maar dan wordt de investering uitgave van 1750,- ex voor een System controller met handleiding wel aantrekkelijker. ;-) Alleen nog even een ruimte vinden voor dat ding.
System Controller hóeft niet in de meterkast, en mag bv. zelfs ook buiten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
a2aan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Die zero export zorgt niet voor exact zero export! Hij zal schakelen en redelijk snel maar hiermee voorkom je niet dat er nooit iets terug geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Laatst online: 18:12
Aeonis schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Gaat bij mij helaas niet.. kookgroep is L1+L2. En de enige aardlekschakelaars die ik verder heb zijn laadpaal en een andere DC PV installatie op het dak.. Die wil je allebei niet uit moeten schakelen om je Gateway te kunnen herstarten.
Laadpaal lijkt me juist een goede. Als je gateway gereset moet worden, eens per jaar misschien, dan kun je toch wel het laden van je auto even 5 minuten onderbreken of de reset uitstellen tot je auto vol is?
Het is toch niet zondag je dat dagelijks doet?
Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:48
Coffeeroam schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Dus in ieder geval: mooi spul.
Mijn systeem ging pas om 1530 uur up. En sindsdien inderdaad bewolkt.

Vandaag, met een gedeeltelijk bewolkte dag, heb ik al meer dan 35 kWh geproduceerd!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weet iemand of er bij Enphase een overzicht is van versienummers van software/firmware van de IQ gateway en omvormers? Ik kon nergens wat vinden.

@Pazo heeft in de startpost een minimum versie genoemd voor duaal gebruik IQ7/IQ8, maar als ik bij mijn eigen gateway kijk, dan is daar de software versie D8.2.4382. Dat wijkt al af (een beetje qua formattering) van de genoemde versie in de startpost, nl 8.03.5052.

Ik weet dus niet waarvoor de voorloop 'D' staat, noch is er ergens bij Enphase te vinden wannner ze iets updaten. In het kader van security (voor ieder apparaat dat aan internet hangt), en CVE scores voor diverse Enphase zaken, zou je verwachten dat er toch een soort 'Enphase-update' service is, die af en toe de spullen in het veld bijwerkt.

Of ligt de verantwoordelijkheid voor security niet bij Enphase, maar bij de installateur (die w.s. geen tijd heeft om op een avond updates uit te gaan voeren, voor een installatie die goed draait).

Zover ik weet heb ik als 'home-user' geen mogelijkheid updates te starten en als ik die wel zou hebben, wat doe je als een update de boel 'sloopt'? Of moet ik voorzichtig concluderen dat de wereld van omvormers (incl. Enphase) op dit vlak nog niet helemaal volwassen is en we de eerste aanval op omvormers (en daarbij platleggen van het elektriciteitsnetwerk) een mogelijkheid is (waar je als eindgebruiker niet blij van wordt)?

Wellicht zijn er optimisten/pessimisten/realisten met meer kennis van dit stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:17
@kdekker wellicht kan je wat met de release notes, als zijn die niet helemaal up to date is wel eerder gebleken.

Je kunt zelf niet updaten / pushen. Ook niet met een bedrijfs- of installateursaccount. Dat kan alleen Enphase. Het kan wel eens zijn dat er een update klaar staat (in de installer toolkit app, dus via installateursaccount), dan kan je die installeren. Maar als je weet dat er een nieuwe versie is, dan kan die als gebruiker niet zelf binnenhalen. Dan zal je Enphase moeten vragen of ze dat actief willen pushen.

Qua geïnstalleerde versie op je micro's of gateway lijkt soms ook een beetje willekeurig als je vraagt naar geïnstalleerde versies bij andere gebruikers.Volgens mij hangt dit af van je hardware configuratie (welke gateway, IQ7 of IQ8 of gecombineerd, wel of geen accu, of lader etc) welke versie je krijgt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Wrc schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:13:
Ja ik heb meerdere accounts (mijn DHZ account, was vroeger een bedrijfsaccount toen het DHZ account nog niet bestond en ik moest laten opzetten omdat anders Solar bouwmarkt niet mee kon kijken met een probleem) en een recentelijk weer een bedrijf account zoals ik heb geschreven met 2 gebruiker email adrssen, een admin en een gebruiker. Die laatste moet monteurs autorisatie krijgen maar dat lukt niet.
Wat lukt er niet? Je hebt dus een DHZ account en een bedrijfsaccount (ik namelijk ook)? Vanuit mijn DHZ account ik al vrijwel alles. In de instellingen in Enlighten heb ik bij bedrijven die toegang hebben mijn bedrijfsaccount (naast Enphase zelf) toegevoegd als 'maintainer'. Heb je dat ook gedaan?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:27:
@kdekker wellicht kan je wat met de release notes, als zijn die niet helemaal up to date is wel eerder gebleken.

Je kunt zelf niet updaten / pushen. Ook niet met een bedrijfs- of installateursaccount. Dat kan alleen Enphase. Het kan wel eens zijn dat er een update klaar staat (in de installer toolkit app, dus via installateursaccount), dan kan je die installeren. Maar als je weet dat er een nieuwe versie is, dan kan die als gebruiker niet zelf binnenhalen. Dan zal je Enphase moeten vragen of ze dat actief willen pushen.

Qua geïnstalleerde versie op je micro's of gateway lijkt soms ook een beetje willekeurig als je vraagt naar geïnstalleerde versies bij andere gebruikers.Volgens mij hangt dit af van je hardware configuratie (welke gateway, IQ7 of IQ8 of gecombineerd, wel of geen accu, of lader etc) welke versie je krijgt.
Jammer dat ze dan niet meer actief met CVE of andere onveiligheden doen. Als er actief gehacked wordt (wat geen onrealistisch scenario is, als ik zo rond lees), wellicht gaan ze dan wat meer doen. Als Enphase de enige partij is die updates kan uitrollen, zijn ze ook verantwoordelijk als er dingen agv security lekken misgaan. In de wereld van software en besturingssystemen op computers is updaten gemeengoed.

Nog verder gezocht, wel een CVE gevonden, maar niets over CVEs in de release notes. Het enige wat je wellicht kunt constateren is dat de eerstvolgende versie boven die genoemd wordt in de CVE wel een fix zal bevatten: https://enphase.com/cybersecurity/advisories/ensa-2024-3. Dit zal vast niet de laatste CVE zijn. Hier staan er meer, maar nog niets uit 2025: https://app.opencve.io/cve/?vendor=enphase.

Enphase heeft wel een overzicht: https://enphase.com/cybersecurity/advisories. Alleen stopt dat eind 2024. Alles is veilig sinds die tijd?

[ Voor 14% gewijzigd door kdekker op 25-06-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:55
[...]

[Afbeelding]

Ben een leek wat dat betreft, maar wil graag nu goede keuze maken, niet kiezen op basis van snel / goedkoop. Waarschijnlijk gaat de installateur standaard wel voor snel, daarom dat ik zelf ook even wat info opzoek.
Ik weet niet of ik het goed zie maar worden er aan de onderkant van de 3 fase automaat, links onderin, dubbele adereindhulzen gebruikt en zit er maar 1 ader in?
Zo ja, dat mag volgens mij niet omdat de ader er dan te los in zit, ook al is hij aangeknepen.
Dan zou je mogelijk een te hoge overgangs weerstand kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar

Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan; bij een pure AC-uitgang moeten je IQ8's in zero-export modus draaien, maar een Zendure SolarFlow 2400 zou je die zelfs nog kunnen opladen, leek me.

Ik had dit zelf als idee om eventueel als noodoptie achter de hand te houden, en pas zo te knutselen als er echt een keer een langdurige stroomstoring zou zijn (meer dan een dag).
Een complete playlist over dit vraagstuk : https://youtube.com/playl...HK-MH&si=tD0b0fkTYqh8icLf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijzzz2
kdekker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Jammer dat ze dan niet meer actief met CVE of andere onveiligheden doen. Als er actief gehacked wordt (wat geen onrealistisch scenario is, als ik zo rond lees), wellicht gaan ze dan wat meer doen. Als Enphase de enige partij is die updates kan uitrollen, zijn ze ook verantwoordelijk als er dingen agv security lekken misgaan. In de wereld van software en besturingssystemen op computers is updaten gemeengoed.
De nieuwe europese Cyber Resilience Act (zeer binnenkort in a store near you) stelt dat importeurs, makers of samenstellers aansprakelijk zijn voor het kunnen patchen van digitale componenten.
Verwijzen naar de site van alle component-bouwers is onvoldoende.
https://www.digitaltrustc...lience_Act_april_2025.pdf
De importeur van Enphase, en de verkoper, moeten dus in europa zorgen dat hun spullen patchbaar zijn, en de klanten op de hoogte stellen als er de komende (redelijke levensduur/garantieperiode) 20 jaar? een onderdeel kwetsbaar is, zoals een http/deamon, of iets van firmware.
Niet CRA-compliant=geen CE keurmerk.

Dit wordt een ding voor droppshippers, dozenschuivers en system integrators, maar voor de consument wel fijn, dat Enphase in Nederland gewoon verplicht is om heel erg lang hun apparatuur te supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Thijzzz2 Dit is duidelijke informatie. Dan zal dit ook de achterliggende gedachte zijn geweest van Enphase om alleen maar support/garantie te bieden op apparatuur die via de reguliere kanalen zijn gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Panzer_V schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Mijn systeem ging pas om 1530 uur up. En sindsdien inderdaad bewolkt.

Vandaag, met een gedeeltelijk bewolkte dag, heb ik al meer dan 35 kWh geproduceerd!
O, gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Even een check, de bedrading van de Enphase CT’s mag je toch inkorten?

Zag in wat Enphase documentatie dat het wel mag, maar vond ook online dat het wordt afgeraden omdat het de meting kan beïnvloeden.

Zou de bekabeling van alle 6 (3xP & 3xC) CT’s graag wat inkorten om het netjes te houden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
pboelhouwer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:02:
Even een check, de bedrading van de Enphase CT’s mag je toch inkorten?

Zag in wat Enphase documentatie dat het wel mag, maar vond ook online dat het wordt afgeraden omdat het de meting kan beïnvloeden.

Zou de bekabeling van alle 6 (3xP & 3xC) CT’s graag wat inkorten om het netjes te houden.

Alvast bedankt voor de reactie.
Spanningsverliezen worden verwaarloosbaar kleiner. Dus het beinvloedt de meting theoretisch wel (iets minder weerstand), maar valt ruim binnen de meet onnauwkeurigheid die ze opgeven.
Andersom: als je de kabels gaat verlengen, wordt geadviseerd om afhankelijk van de lengte iest dikker koper te gebruiken. Maar als ik die lengtes zie vanaf wanneer dat moet. Dan is de weerstand echt verwaarloosbaar. En dat betekend dat je ze ook best kunt inkorten tot een half metertje of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 26-06-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Thijzzz2 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:07:
[...]

De nieuwe europese Cyber Resilience Act (zeer binnenkort in a store near you) stelt dat importeurs, makers of samenstellers aansprakelijk zijn voor het kunnen patchen van digitale componenten.
Verwijzen naar de site van alle component-bouwers is onvoldoende.
https://www.digitaltrustc...lience_Act_april_2025.pdf
De importeur van Enphase, en de verkoper, moeten dus in europa zorgen dat hun spullen patchbaar zijn, en de klanten op de hoogte stellen als er de komende (redelijke levensduur/garantieperiode) 20 jaar? een onderdeel kwetsbaar is, zoals een http/deamon, of iets van firmware.
Niet CRA-compliant=geen CE keurmerk.

Dit wordt een ding voor droppshippers, dozenschuivers en system integrators, maar voor de consument wel fijn, dat Enphase in Nederland gewoon verplicht is om heel erg lang hun apparatuur te supporten.
Dat is dan 5 jaar voor de gateway en 25 jaar voor de omvormer. Maar als je gateway gehacked is, weet ik niet wat er nog werkt. Iig rapportage is over, maar ook dingen als zero export wordt waarschijnlijk vanuit de gateway aangestuurd. Enphase kan dan na vijf jaar 'doei' zeggen en je omvormers heb je niet veel meer aan, als je pech hebt.

Nuttige info gaf je👍🏻. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
WillemP22 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Spanningsverliezen worden verwaarloosbaar kleiner. Dus het beinvloedt de meting theoretisch wel (iets minder weerstand), maar valt ruim binnen de meet onnauwkeurigheid die ze opgeven.
Andersom: als je de kabels gaat verlengen, wordt geadviseerd om afhankelijk van de lengte iest dikker koper te gebruiken. Maar als ik die lengtes zie vanaf wanneer dat moet. Dan is de weerstand echt verwaarloosbaar. En dat betekend dat je ze ook best kunt inkorten tot een half metertje of zo.
Bedankt 👍

Van de C CT’s zit ik op ongeveer een meter.
Van de P CT’s zit de kortste op 30cm (rest 35,40cm).

Had anders iets van een rolletje gemaakt (maar had dan weer last van spoelvorming mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-06 20:53

Wrc

Pazo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Wat lukt er niet? Je hebt dus een DHZ account en een bedrijfsaccount (ik namelijk ook)? Vanuit mijn DHZ account ik al vrijwel alles. In de instellingen in Enlighten heb ik bij bedrijven die toegang hebben mijn bedrijfsaccount (naast Enphase zelf) toegevoegd als 'maintainer'. Heb je dat ook gedaan?
Ik heb een bedrijfsaccount (en al lang een DHZ account) maar mijn bedrijfsaccount krijg ik niet toegevoegd als als 'Maintainer', hij geeft elke keer enkel lees toegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Wrc schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:12:
[...]

Ik heb een bedrijfsaccount (en al lang een DHZ account) maar mijn bedrijfsaccount krijg ik niet toegevoegd als als 'Maintainer', hij geeft elke keer enkel lees toegang.
Dat komt denk ik omdat je met een DHZ account eigenlijk alles al kan. Ik heb mijn bedrijfsaccount enkel omdat ik daarmee cursussen kan volgen (en om de site van mijn broer te monitoren). Met je DHZ account kan je toch gewoon de installer toolkit app in om alles te doen wat je evt wilt doen?

Als ik kijk in Enlighten Manager via mijn bedrijfsaccount, dan kan ik daar dus wel alles van mijn systeem zien, maar ik kan niet veel dingen aanpassen, het meeste is grayed-out (dus alleen leesrechten zoals jij zegt). Log ik in met mijn DHZ account, dan kan ik alles. Ik mis dus even wat je nu wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:26
Pazo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:04:
[...]

Dat komt denk ik omdat je met een DHZ account eigenlijk alles al kan. Ik heb mijn bedrijfsaccount enkel omdat ik daarmee cursussen kan volgen (en om de site van mijn broer te monitoren). Met je DHZ account kan je toch gewoon de installer toolkit app in om alles te doen wat je evt wilt doen?

Als ik kijk in Enlighten Manager via mijn bedrijfsaccount, dan kan ik daar dus wel alles van mijn systeem zien, maar ik kan niet veel dingen aanpassen, het meeste is grayed-out (dus alleen leesrechten zoals jij zegt). Log ik in met mijn DHZ account, dan kan ik alles. Ik mis dus even wat je nu wilt bereiken?
Goed om dit nog ff bevestigd te krijgen, n.a.v. de discussies soms hier denk ik dat ik mogelijk toch wat mis met (alleen) mijn DHZ account. Niet dat ik iets mis....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mjah het is soms best lastig te begrijpen wat welk type account nu wel of niet kan.

Op zich lijkt is het logisch dat een bedrijfsaccount alleen monitort. Je hebt immers onder een bedrijfsaccount toegewezen installateurs zitten. En die kunnen wel alles, net als een DHZ account. Het zou denk ik gek zijn dat als een bedrijfsaccount direct zaken kan aanpassen in systemen die zij monitoren. Daar heb je immers de installateurs voor. Wellicht dat o.a. @Eddie_ @WillemP22 dat kunnen bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hele rechten systeem van Enphase niet heel erg duidelijk vind. Vanuit mijn bedrijfsaccount kan ik gebruikers toevoegen met de volgende rechten:
  • Alleen lezen
  • Beheerder
  • Demonstratie
  • Gebruiker
Als beheerder kan ik zeer veel voor mijn eigen installaties. Overgenomen installaties, daarbij ben ik afhankelijk of een klant mijn rechten ook omzet naar Maintainer. Wat het verschil is tussen een DHZ account en die van een bedrijfsaccount weet ik niet, ik heb geen DHZ account (ook geen behoefte aan :))

Mocht ik bij zo'n overgenomen account niet de volledige rechten hebben en er moet iets gebeuren dan bel ik Enphase om de acties te doen die ik zelf niet kan.
(afhankelijk van wie je aan de lijn hebt willen ze mijn rechten wel eens aanpassen, maar dat gebeurd sporadisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Met een DHZ account kan je eigenlijk alles, en ik denk dat het daarom 'conflict' levert met een bedrijfsaccount. Die heeft amper meerwaarde.

Ik ben zelf gestart met een DHZ account en daar kon / kan ik altijd alles mee. Pas veel later toen ik cursussen wilde volgen een bedrijfsaccount aangemaakt, want met DHZ account kon ik niet inloggen op de Enphase cursussen. Nu heb ik ook de site van mijn broer onder mijn bedrijfsaccount staan, maar ook daar kan ik grotendeels enkel monitoren. Hij heeft zelf ook een DHZ account, dus als er iets aangepast moet worden, gebeurt dat gewoon via zijn DHZ account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 05:04:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hele rechten systeem van Enphase niet heel erg duidelijk vind. Vanuit mijn bedrijfsaccount kan ik gebruikers toevoegen met de volgende rechten:
  • Alleen lezen
  • Beheerder
  • Demonstratie
  • Gebruiker
Als beheerder kan ik zeer veel voor mijn eigen installaties. Overgenomen installaties, daarbij ben ik afhankelijk of een klant mijn rechten ook omzet naar Maintainer. Wat het verschil is tussen een DHZ account en die van een bedrijfsaccount weet ik niet, ik heb geen DHZ account (ook geen behoefte aan :))

Mocht ik bij zo'n overgenomen account niet de volledige rechten hebben en er moet iets gebeuren dan bel ik Enphase om de acties te doen die ik zelf niet kan.
(afhankelijk van wie je aan de lijn hebt willen ze mijn rechten wel eens aanpassen, maar dat gebeurd sporadisch).
Dat geldt voor mij eigenlijk ook. Mijn account valt onder een bedrijfsaccount en daarmee heb ik heel veel rechten binnen de portal van al onze Enphase-klanten. En als ik denk ergens niet denk te kunnen, bel ik de helpdesk en daarna is het gefixt. Dus wat precies de verschillen tussen de rechten-types zijn weet ik ook niet, heb daar nooit mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@WillemP22 jij heb dus een installateurs account, wat gekoppeld zit / onder een bedrijfsaccount valt. Het bedrijfsaccount zou jou dus eruit kunnen zetten / rechten ontnemen.
Ik denk dat DHZ en installateurs account vrijwel hetzelfde zijn, alleen die laatste kan je alleen hebben als je onder een bedrijfsaccount valt (bent toegewezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55
Weet iemand hoe je 5p accu’s dmv domotica uit en aan kan zetten?
Nu gebruik ik handmatig de knop op de 5p.

Dit omdat ik ook andere accu’s heb en ze niet echt samenwerken zeg maar.
De ene accu set laad de andere op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met kijken bij:
Eddie: instellen via System Dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Eddie_ schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:14:
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met kijken bij:
Eddie: instellen via System Dashboard.
zou het dan ook in HA kunnen als je de installer addon gebruikt?
kan het zo niet vinden.

Op de manier zoals @Eddie_ zegt kan ik het inderdaad uitschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 28-06-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
SpikeHome schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:41:
[...]

zou het dan ook in HA kunnen als je de installer addon gebruikt?
kan het zo niet vinden.

Op de manier zoals @Eddie_ zegt kan ik het inderdaad uitschakelen.
Maar dat is handmatig schakelen toch? Niet via domotica. Voor domotica is, volgens mij, de enige optie een relais plaatsen in de 230v bekabeling naar de 5P toe.

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 28-06-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je hem handmatig uitschakelt wat krijg je dan daaronder in het scherm te zien? Misschien staat daar een code die je ook lokaal kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Had je deze al gezien?
Homeassistant Enphase battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
SpikeHome schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 05:47:
Weet iemand hoe je 5p accu’s dmv domotica uit en aan kan zetten?
Nu gebruik ik handmatig de knop op de 5p.

Dit omdat ik ook andere accu’s heb en ze niet echt samenwerken zeg maar.
De ene accu set laad de andere op.
De installer integratie van Vincent Wolsink voor HA heeft een sensor /switch voor de batterij zover ik kan zien.

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Ik gebruik deze en kan in ieder geval keurig de productie uit en inschakelen via HA,. Wellicht dat het voor de batterij ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:29
Pazo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:41:
Met een DHZ account kan je eigenlijk alles, en ik denk dat het daarom 'conflict' levert met een bedrijfsaccount. Die heeft amper meerwaarde.

Ik ben zelf gestart met een DHZ account en daar kon / kan ik altijd alles mee. Pas veel later toen ik cursussen wilde volgen een bedrijfsaccount aangemaakt, want met DHZ account kon ik niet inloggen op de Enphase cursussen. Nu heb ik ook de site van mijn broer onder mijn bedrijfsaccount staan, maar ook daar kan ik grotendeels enkel monitoren. Hij heeft zelf ook een DHZ account, dus als er iets aangepast moet worden, gebeurt dat gewoon via zijn DHZ account.
Kun je ergens zien welk account je hebt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Pazo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:24:
[...]

De installer integratie van Vincent Wolsink voor HA heeft een sensor /switch voor de batterij zover ik kan zien.

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Ik gebruik deze en kan in ieder geval keurig de productie uit en inschakelen via HA,. Wellicht dat het voor de batterij ook werkt.
Die gebruik ik ook helaas geen batterij schakelaar.
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste