Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ja, maar je zou kunnen verdedigen dat je die kosten alleen wilt doorbelasten aan de mensen die daadwerkelijk gebruik van deze dienst/functaionaliteit maken, alleen vind ik dat, nu ik er wat langer over na heb gedacht, niet zo'n heel sterk argument.Eddie_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:05:
Dat bouwen/onderhouden hebben ze ook als een woning niet wordt verkocht.
Bij Goodwe/Solaredge (en diverse andere merken) kan de installateur het zelf allemaal regelen.
Maar ga je als nieuwe bewoner met Solaredge in gesprek voor aanpassing eigenaarschap dan moet je daar € 99,- voor betalen (als ik mij niet vergis).
Volgens mij hebben de Enphase servers het vanmiddag vrij druk/ warm. Ik merk ook communicatieprobleempjes….. gebeurd vaker, zeker in de hete zomermaanden. Gewoon aan wennen en niet te vaak kijken.royduf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:49:
In mijn app zie ik geen productie op de beginpagina.
Zonnepanelen produceren wel en leveren ook terug aan het net.
Iemand een oplossing hoe ik de productie weer zichtbaar maak?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
heeft dat voorheen wel gewerkt?royduf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:49:
In mijn app zie ik geen productie op de beginpagina.
Zonnepanelen produceren wel en leveren ook terug aan het net.
Iemand een oplossing hoe ik de productie weer zichtbaar maak?[Afbeelding]
[Afbeelding]
heb je wel meters op alle fases?
kan zijn dat je een keer moet verversen maar dit heeft ook te maken met dat de data lokaal moet worden opgehaald.Panzer_V schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:25:
[...]
Volgens mij hebben de Enphase servers het vanmiddag vrij druk/ warm. Ik merk ook communicatieprobleempjes….. gebeurd vaker, zeker in de hete zomermaanden. Gewoon aan wennen en niet te vaak kijken.
bij enphase draait gewoon alles
als dat niet werkt laadt die app niet eens
dat is anders dan wat hier gebeurt.. hier is er gewoon geen data..
Meest opvallende was dat de lader niet in te stellen is op alleen 1 fase laden. Het is 3 fasen of automatisch schakelen tussen 3 of 1 fase. Dit is echt een misser wat mij betreft.
Verder is 3 fase laden onstabiel. Op Homewizard NU verbruik is keurig een vrij steady occilatie te zien, waarbij gedurende een periode van 10-15 seconde alle drie de fasen boven nul zitten.
/f/image/539VDWnTwlUXL4See5mb1cmR.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee keer wel een periode van stabiel laden gezien. Beide keren was na aankoppelen en direct 3 fase laden. Beide keren werden afgebroken toen de Quooker even 5-7 seconden aansloeg. Er werd terug geschakeld naar 1 fase laden, omdat de totale opbrengst dus even kortstondig onder de 4,1 kW kwam. Algoritme 3 fase naar 1 fase staat dus veels te strak (=te kort) qua tijd.
Als er op 1 fase geladen wordt duurt het veel te lang, dat er naar 3 fasen wordt geschakeld. Er gaat zo nogal wat opbrengst “verloren” doordat die wordt teruggeleverd.
Ook is het 1 fase laden verre van optimaal. Heel vaak is er meer opbrengst beschikbaar. Voorbeeld lader blijft 1,5 kW laden terwijl er 3,9 beschikbaar is.
/f/image/OBEGndBWepApyQEZWoVgxje9.png?f=fotoalbum_large)
Verder is de communicatie tussen App en paal erg traag ondanks bedrade verbinding. Geregeld time outs van verzoeken. Ik heb uiteraard het nodige geprobeerd dus vandaar deze observatie. Maar ook autorisatie verzoeken waren vreselijk traag.
Dus over het algemeen lichte tevredenheid, maar zeker veel ruimte voor verbeteringen. Ik ga een aantal supporttickets aanmaken met verzoeken tot aanpassingen.
Belangrijkste wat mij betreft wordt de mogelijkheid tot dedicated 1 fase laden. Hierdoor kan ik de problematiek van de Quooker in de kiem smoren. Bovendien is de paal afgezekerd met die dure 32A alamat om 1 fase laden tot 7,4 kW mogelijk te maken. Verder moet het 1 fase laden echt beter gebruik maken van het beschikbare overschot.
[ Voor 0% gewijzigd door Skipper_NH op 03-07-2025 16:15 . Reden: Profiel toegevoegd ]
Duidelijk verhaalSkipper_NH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:35:
Afgelopen 2 dagen de EV Charger 2 gebruikt om onze Kia EV 3 te laden van 30 naar 80%. Ik heb groen geladen dus alleen overtollige zonne-energie.
Meest opvallende was dat de lader niet in te stellen is op alleen 1 fase laden. Het is 3 fasen of automatisch schakelen tussen 3 of 1 fase. Dit is echt een misser wat mij betreft.
Verder is 3 fase laden onstabiel. Op Homewizard NU verbruik is keurig een vrij steady occilatie te zien, waarbij gedurende een periode van 10-15 seconde alle drie de fasen boven nul zitten.
[Afbeelding]
Ik heb twee keer wel een periode van stabiel laden gezien. Beide keren was na aankoppelen en direct 3 fase laden. Beide keren werden afgebroken toen de Quooker even 5-7 seconden aansloeg. Er werd terug geschakeld naar 1 fase laden, omdat de totale opbrengst dus even kortstondig onder de 4,1 kW kwam. Algoritme 3 fase naar 1 fase staat dus veels te strak (=te kort) qua tijd.
Als er op 1 fase geladen wordt duurt het veel te lang, dat er naar 3 fasen wordt geschakeld. Er gaat zo nogal wat opbrengst “verloren” doordat die wordt teruggeleverd.
Ook is het 1 fase laden verre van optimaal. Heel vaak is er meer opbrengst beschikbaar. Voorbeeld lader blijft 1,5 kW laden terwijl er 3,9 beschikbaar is.
[Afbeelding]
Verder is de communicatie tussen App en paal erg traag ondanks bedrade verbinding. Geregeld time outs van verzoeken. Ik heb uiteraard het nodige geprobeerd dus vandaar deze observatie. Maar ook autorisatie verzoeken waren vreselijk traag.
Dus over het algemeen lichte tevredenheid, maar zeker veel ruimte voor verbeteringen. Ik ga een aantal supporttickets aanmaken met verzoeken tot aanpassingen.
Belangrijkste wat mij betreft wordt de mogelijkheid tot dedicated 1 fase laden. Hierdoor kan ik de problematiek van de Quooker in de kiem smoren. Bovendien is de paal afgezekerd met die dure 32A alamat om 1 fase laden tot 7,4 kW mogelijk te maken. Verder moet het 1 fase laden echt beter gebruik maken van het beschikbare overschot.
Alles klopt precies zoals ik het ook beleef
Als er nul-uitlezing is, werkt het bij mij om de app even geheel uit te zetten en weer opnieuw te starten. Verwijderen heb ik nog nooit hoeven doen.royduf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:15:
Maand geleden werkte alles wel. Heb de app al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ook de stroom volledig van de Envoy gehaald. Nog geen resultaat.
Deze heeft de installateur bekabeld aangesloten.
Later zag ik dat ik ze ook via wifi kon koppelen zelf, dit dus gedaan ook.
Maar nu wil ik deze toch verwijderen maar kan nergens vinden hoe en waar ook niet in de Toolkit app.
Is dit wel mogelijk?
Of moet alles gereset worden en weer toegevoegd?
Nog een 2e vraag schiet me binnen.
Ik heb een metered envoy, maar zie dat de meting lager is dan volgens mijn p1 meter.
Dus mijn verbruik is altijd een 20 a 50w zit er ergens een correctie instelling in?
[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 02-07-2025 23:20 ]
Alles is door installateur gedaan, dus ik ga ervanuit dat het goed is.Eddie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:04:
Ik heb nog geen ervaring met de EV charger 2, daar kan ik je niet bij helpen. Ik ben nog geen correctie instelling tegen gekomen voor consumptie (of productie). De CT's hebben een afwijking van maximaal 1% (zegt Enphase). Weet je zeker dat de CT's correct geplaatst zijn?
maar goed die komen binnenkort de accu's vervangen, dus vraag ik het aan hun en wat ik met de ev charger kan om die weer van wifi af te krijgen.
Nu heeft elke charger 2 ip adressen bekabeld en wifi.
Ik zag op m’n app dat ik een minuut offgrid was en daarna weer ongrid. Las later die dag dat er hele straten uit hadden gelegen (uren) en via m’n werkgever dat ze ook een minuut down waren geweest
Huis zei “welke stroomstoring?”, Enphase zei “we got you covered”
<pirate noises>Holk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Jeuhj! M’n eerste stroomstoring gehad en niets gemerkt
Ik zag op m’n app dat ik een minuut offgrid was en daarna weer ongrid. Las later die dag dat er hele straten uit hadden gelegen (uren) en via m’n werkgever dat ze ook een minuut down waren geweest
Ook hier een behoorlijk verschil tussen Homewizard P1 meter en de metered Gateway/Envoy. Ben nog bezig met data verzamelen. Maar per dag en per maand het verschil is zeker meer dan de door @Eddie_ genoemde 1%. Heb elders (weet niet meer waar) ook waarden van 3-5% gelezen. Nou daar komt het aardig in de buurt. Bij hoge metingen lijkt de nauwkeurigheid beter dan bij lagere waarden. Dit naast de afronding onnauwkeurigheden die ontstaan bij 1 of 2 cijfers achter de komma en de sample rate verschillen van 5 en 15 minuten.SpikeHome schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:29:
Nog een 2e vraag schiet me binnen.
Ik heb een metered envoy, maar zie dat de meting lager is dan volgens mijn p1 meter.
Dus mijn verbruik is altijd een 20 a 50w zit er ergens een correctie instelling in?
Er is al meer hier op t forum over geklaagd, maar ik heb nooit oplossingen terug gevonden.
Dat vind ik leuk! - heb je je hele huis op de backup dan?Holk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Hele huis - laadpaalCoffeeroam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Dat vind ik leuk! - heb je je hele huis op de backup dan?
Ik ben wel geïnteresseerd in waarom de accu's vervangen moeten worden? Zijn het 5P's?SpikeHome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:09:
[...]
Alles is door installateur gedaan, dus ik ga ervanuit dat het goed is.
maar goed die komen binnenkort de accu's vervangen, dus vraag ik het aan hun en wat ik met de ev charger kan om die weer van wifi af te krijgen.
Nu heeft elke charger 2 ip adressen bekabeld en wifi.
Ik heb de 5p inderdaad maar krijg de flexfaseCoffeeroam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Ik ben wel geïnteresseerd in waarom de accu's vervangen moeten worden? Zijn het 5P's?
Ze hadden 3fase beloofd.
maar er zijn meer zaken zoals geen mantelbuis gebruikt overal,
gevraagd 5x6mm2 gekregen 5x4mm2 (30m afstand van woning)
gevraagd offgrid te kunnen nu blijkt dat ik een system controller nodig heb en er kabels extra nodig zijn.
echt niet goed over na gedacht,
loopt dus . . . . .
Ja, dat klinkt slordig. Maar, wat is een commander?SpikeHome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:26:
[...]
Ik heb de 5p inderdaad maar krijg de flexfase
Ze hadden 3fase beloofd.
gevraagd offgrid te kunnen nu blijkt dat ik een commander nodig heb en er kabels extra nodig zijn.
loopt dus . . . . .
Voor de Flexphase 5P heb je inderdaad een communicatie-kabel nodig, als het kan, leg dan een grijze regenpijp (of iets dat nog beter is) door je tuin naar de schuur waar je die dingen hebt staan, en leg daar je stroom en comm kabel doorheen. Scheelt over 20 jaar weer graven, of wanneer je je schep in je moestuin een keer te diep steekt. (losse kabel kan ook gaan driften in de grond, en komt dan strak te staan of bovende grond)SpikeHome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:26:
[...]
Ik heb de 5p inderdaad maar krijg de flexfase
Ze hadden 3fase beloofd.
gevraagd offgrid te kunnen nu blijkt dat ik een commander nodig heb en er kabels extra nodig zijn.
loopt dus . . . . .
En als ze dit niet goed gedaan hebben, en de boel toch vervangen, let dan ook op de afstand tussen de batterijen, die is vastgelegd, maar ook echt nodig, dingen worden warm. Mag ook wel op een verhoogje, voor als het een keer regent. ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Thijzzz2 op 03-07-2025 14:49 ]
Kabelbuis, altijd handig! Kan ook nog een Ethernetkabel doorheen voor als je een Gateway wil in de schuur.Thijzzz2 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:48:
[...]
Voor de Flexphase 5P heb je inderdaad een communicatie-kabel nodig, als het kan, leg dan een grijze regenpijp (of iets dat nog beter is) door je tuin naar de schuur waar je die dingen hebt staan, en leg daar je stroom en comm kabel doorheen. Scheelt over 20 jaar weer graven, of wanneer je je schep in je moestuin een keer te diep steekt. (losse kabel kan ook gaan driften in de grond, en komt dan strak te staan of bovende grond)
En als ze dit niet goed gedaan hebben, en de boel toch vervangen, let dan ook op de afstand tussen de batterijen, die is vastgelegd, maar ook echt nodig, dingen worden warm. Mag ook wel op een verhoogje, voor als het een keer regent. ;-)
Verkeek me ook op de hoeveelheid kabels.
Vanuit meterkast naar CS
Vanuit CS balanced load
Vanuit CS unbalanced load
Vanuit meterkast datakabel
Vanuit meterkast kabel zonnepanelen
@Thijzzz2 Er ligt een stuk mantelbuis maar ook een stuk niet dus je hebt er niks aan zo.
En moet de tuin weer open om onder het terras door weer een mantelbuis te leggen.
ps auto aan het opladen nu, en heb groen opladen aan staan en GEEN accu’s gebruiken.
Maar toch doet hij dat.
Pffff word beetje vermoeid van enphase.
Had het beter alleen bij micro-inverters kunnen houden dat werkt wel.
Accu’s, laadpalen, regelingen dat doen anderen beter.
Maar goed het ligt er dus nu hopen dat het een keer gaat werken.
Waarom kiest enphase er niet voor op gewoon simpel de P1 poort uit te lezen zoals de meeste dat doen.
Nu heb ik nog geen accu's en geen laadpaal, verwacht het in de toekomst wel te nemen, maar ik zou dan toch gaan kijken of ik het allemaal via Home Assistant kan aansturen. Gewoon 'harde' regels, geen onduidelijk AI algoritme waar je geen invloed op hebt.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Gaat niet via AI maar gewoon dmv meetspoelen in de meterkast.Pazo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:08:
Wel jammer @SpikeHome dat het op de juiste manier laden nog niet echt wil werken. Hopelijk gaat Enphase dit de komende tijd wel beter voor elkaar krijgen.
Nu heb ik nog geen accu's en geen laadpaal, verwacht het in de toekomst wel te nemen, maar ik zou dan toch gaan kijken of ik het allemaal via Home Assistant kan aansturen. Gewoon 'harde' regels, geen onduidelijk AI algoritme waar je geen invloed op hebt.
Het heeft wel eens gewerkt overigens.
RFID toevoegen gaat nu wel b.v.
Hè, het laadpaal verhaal. Die ken ik ook.SpikeHome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:04:
@Coffeeroam bedoede system controller
@Thijzzz2 Er ligt een stuk mantelbuis maar ook een stuk niet dus je hebt er niks aan zo.
En moet de tuin weer open om onder het terras door weer een mantelbuis te leggen.
ps auto aan het opladen nu, en heb groen opladen aan staan en GEEN accu’s gebruiken.
Maar toch doet hij dat.
Pffff word beetje vermoeid van enphase.
Had het beter alleen bij micro-inverters kunnen houden dat werkt wel.
Accu’s, laadpalen, regelingen dat doen anderen beter.
Maar goed het ligt er dus nu hopen dat het een keer gaat werken.
Waarom kiest enphase er niet voor op gewoon simpel de P1 poort uit te lezen zoals de meeste dat doen.
Load balancing en solar charging kan niet doorgegeven worden aan m’n Wallbox pulsar plus terwijl dat wel aan staat
Antwoord van Enphase is dat dit alleen met de Enphase laadpalen werkt en niet met 3rd party palen, ook al zijn die al jaren gecertificeerd. Als je profiel op “eigen verbruik” staat dan pakt die de accu’s mee om op 12 kWu te komen en als je profiel op volledige back-up staat pakt die het net mee.
Ik heb sinds 3 weken Tibber en die heb ik ingevoerd en afgelopen dinsdag werkte het ineens deels wel. Eerst een stuk met accu en zon maar na een klein uurtje kneep iets (ik zeg iets want het is of Enphase of Wallbox of Tibber) het af en pakte die alleen zonnestroom. Tibber geeft me daar Grid Rewards voor dus ik denk dat die hem afkneep
[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 03-07-2025 16:30 ]
Bij mij hier ook. Afgelopen dinsdag was het net even weg. Kreeg netjes een mail en sms van Enphase.Holk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Helemaal happy dat het werkt zoals het hoort
Heb helaas geen flexphase...dus alleen fase 1 zit in de backup. Heb op die fase dan ook de meest kritieke groepen op gezet.
[ Voor 9% gewijzigd door dccm op 03-07-2025 18:49 ]
Hoe zou Enphase nu omgaan met de garantie van de gebruikte batterijen?
Volgens mij krijg je alleen de wettelijke garantie dan...twee jaar in Europa.Eddie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:00:
@SpikeHome
De fabrieksgarantie geldt alleen voor de "eerste" eigenaar
Dat loopt dus allemaal nog.Eddie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:00:
@SpikeHome Verliep dat nog een beetje soepel vanuit de installateur? Die hebben duidelijk wat steken laten vallen.
Tja die batterijen hebben nu een 5cycli gedraaid dus valt ook wel mee.
Gisteren zijn bij mij een IQ System Controller met twee 5P flex batterijen geïnstalleerd. Alles zag er goed uit, ging ook naar wens en in de loop van de middag waren de 2 installateurs klaar. Uitleg gekregen en in de app zag alles goed eruit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B8kLejMWas5m3wdNHs6bjFGb.jpg?f=user_large)
'sAvonds merkte ik op dat gewoon als vanouds stroom van het net werd gehaald, de app gaf aan dat de batterijen 100% vol waren. Profiel Eigen verbruik. Ook gaf de HomeWizard app aan dat gewoon stroom van het net wordt.
Ik heb het even zo gelaten, wellicht was er nog ergens een update bezig of zo. Dus vandaag afgewacht.
En wederom hetzelfde: stroom wordt van het net gehaald en zie nu ook dat ook de batterijen vanuit het net opgeladen worden (heel minimaal, maar toch...... vreemd!).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TomvWlJGwu6W512fyIwD3ES5.jpg?f=user_large)
Nu ik verder in de app kijk, lukt het bij Instellingen niet om een profiel te kiezen, of tarieven in te voeren. Dan komt de volgende melding:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2296z088B55AabdHeqWQOTLl.jpg?f=user_large)
Morgen dus maar contact opnemen met de installateur (heb bewust voor een Platinum installateur met goede recensies gekozen in de hoop dat het gelijk goed zou gaan...
Doe ik nu iets verkeerds? Kan ik het zelf (door ergens op een batterij of de system controller een knop in te drukken of een keuze te maken/switch om te zetten) oplossen?
Wordt vervolgt.....
[ Voor 198% gewijzigd door PeepPeepPeep op 03-07-2025 22:30 . Reden: plaatjes nu juist formaat ]
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dat het nog niet werkt: Zeker even met de installateur bespreken, dikke kans dat het nog een kwestie is van even wachten.
Ow, en kijk of je die flessen met geen-idee zo vlak bij je batterijen wilt opslaan. Die dingen worden warm, en je kunt ze ook omstoten. Dure dag als dat gebeurt.
Morgen werk alles waarschijnlijk, veel plezier met je nieuwe speeltoestel. :-)
[ Voor 18% gewijzigd door Thijzzz2 op 03-07-2025 22:57 ]
En je hebt zo te zien gelijk, sinds 3 uur vannacht zijn de batterijen in actie gekomen en is er nog geen stroom van het net gehaald. Ook zijn de foutmeldingen weg, ik kan nu de instellingen doen en keuzes maken.
Dank voor de steun en tips 😉
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
[ Voor 6% gewijzigd door Holk op 04-07-2025 07:25 ]
Ik heb 3X de T3 batterij die niet op de IQ System Controller kunnen
Mijn Micro omvormers zijn 7+
Denken jullie dat er mogelijk is in de toekomst dat deze wel aangesloten kunnen worden op IQ System Controller, door middel van hardware software enz……
Geen idee. IQ7 en IQ8 konden ook lange tijd niet op 1 systeem, en nu dus wel.
Qua software aanpassing zou dat naar mijn mening echt wel moeten kunnen. Maar of Enphase dat gaat doen en wanneer?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
IQ7 & IQ8 op 1 systeem was idd een verassing..Pazo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:12:
Als we een glazen bol hadden....
Geen idee. IQ7 en IQ8 konden ook lange tijd niet op 1 systeem, en nu dus wel.
Qua software aanpassing zou dat naar mijn mening echt wel moeten kunnen. Maar of Enphase dat gaat doen en wanneer?
Iemand nog een idee hoe mijn 1e batterij uit 2023 een slechte verbinding heeft dan de 2 die ik later in 2024 heb gekocht, ze hangen alle drie naast elkaar
:strip_exif()/f/image/6EOlnwxrVbc2BEkIgCRaHONx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat je verrassing bedoelt.HarryVSjoris schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:50:
[...]
IQ7 & IQ8 op 1 systeem was idd een verassing..
[...]
[Afbeelding]
Zijn het allemaal dezelfde batterijen?
Als het aan je metalen kast ligt of iets anders dat wifi beinvloedt, dan kom je daar achter door je batterijen even te verwisselen qua plek. ;-)HarryVSjoris schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:50:
[...]
IQ7 & IQ8 op 1 systeem was idd een verassing..
Iemand nog een idee hoe mijn 1e batterij uit 2023 een slechte verbinding heeft dan de 2 die ik later in 2024 heb gekocht, ze hangen alle drie naast elkaar
[Afbeelding]
Wat minder heftig is, is dat je die 2 nieuwe even uit zet, en kijkt of die oude dan ineens wel goed kan verbinden. Dan zitten ze op dezelfde band over elkaar heen te schreeuwen, en heb je een puur Wifi probleem.
Het plaatje, en dioe 2.4 Ghz doen mij vermoeden dat ze wel wifi praten. de 5P Flex communiceert met een kabel. de 5P geloof ik ook. hoewel...Eddie_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:43:
Ze communiceren niet via wifi, dus dat kan het probleem niet zijn. Ze hangen naast elkaar. Het eerste wat ik kan bedenken is dat de oudste batterij ook oudere hardware heeft. Is die communicatie altijd al zo slecht geweest of is dat pas recent (bij een firmware update o.i.d.)?
https://www.groothandelso...ess-communication-adapter ergens zit dit ding er tussen...
Heb de deksel er een tijdje af gehad maar geen verschil in signaal blijf het zelfde.Eddie_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:43:
Ze communiceren niet via wifi, dus dat kan het probleem niet zijn. Ze hangen naast elkaar. Het eerste wat ik kan bedenken is dat de oudste batterij ook oudere hardware heeft. Is die communicatie altijd al zo slecht geweest of is dat pas recent (bij een firmware update o.i.d.)?
Hij heeft eigenlijk altijd wel zo’n communicatie gehad, nooit maximaal naar mij weten.
Thijzzz2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Als het aan je metalen kast ligt of iets anders dat wifi beinvloedt, dan kom je daar achter door je batterijen even te verwisselen qua plek. ;-)
Wat minder heftig is, is dat je die 2 nieuwe even uit zet, en kijkt of die oude dan ineens wel goed kan verbinden. Dan zitten ze op dezelfde band over elkaar heen te schreeuwen, en heb je een puur Wifi probleem.
Ik zie vaak in Enlighten bij de Gateway dat de communicatie de ene keer slecht is (1 rood streepje) en de andere keer weer voluit groen. Maar ik ervaar geen problemen.
Ik heb het wifi netwerk eruit gegooid en met een utp kabel verbonden maar hij blijft elke keer de AP mode open gooien. Iemand anders een idee hoe ik die gewoon uit kan zetten zodat het zo blijft?Coffeeroam schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:43:
[...]
Je moet een lokale verbinding opzetten met je Envoy.
Kijk dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LE4ANvXD8xY
Doe gewoon alle stappen; op 3:30 minuten zie je waar je je kan ontkoppelen van je oude wifi netwerk!
Klik op info onder je gekoppelde wifi netwerk en vergeet dit netwerk.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds enkele dagen zet mijn Envoy-s AP mode aan. Wanneer ik zelf op de AP knop druk springt het na 10 seconden weer aan. Ik heb dit probleem gemeld bij Enphase support en hoop snel op een reactie.supercrazy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Ik heb het wifi netwerk eruit gegooid en met een utp kabel verbonden maar hij blijft elke keer de AP mode open gooien. Iemand anders een idee hoe ik die gewoon uit kan zetten zodat het zo blijft?
Is het zo dat de stand "eigen verbruik" ook betekent "zero export"? - dat lijkt in jouw plaatjes het geval te zijn.PeepPeepPeep schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:50:
Hahaha die flessen worden veilig gesteld hoor!
En je hebt zo te zien gelijk, sinds 3 uur vannacht zijn de batterijen in actie gekomen en is er nog geen stroom van het net gehaald. Ook zijn de foutmeldingen weg, ik kan nu de instellingen doen en keuzes maken.
Dank voor de steun en tips 😉
Misschien moeten er wel bepaalde microinverters in de batterij zitten, wil het werken met de IQ System Controller.HarryVSjoris schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:53:
Ik heb een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord al op weet
Ik heb 3X de T3 batterij die niet op de IQ System Controller kunnen
Mijn Micro omvormers zijn 7+
Denken jullie dat er mogelijk is in de toekomst dat deze wel aangesloten kunnen worden op IQ System Controller, door middel van hardware software enz……
In de 5P zitten IQ8D-BAT microinverters. Wat zit er in een T3? Vooral de vraag of die de benodigde hardware hebben (GRID FORMING), ik vermoed dat ze niet via firmware ineens grid forming kunnen worden.
Dat is jammer, dat dat niet heeft gewerkt. Wel raar hoor, dat de Gateway zelf besluit om in AP mode te gaan. Benieuwd wat Enphase daarop zegt.supercrazy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Ik heb het wifi netwerk eruit gegooid en met een utp kabel verbonden maar hij blijft elke keer de AP mode open gooien. Iemand anders een idee hoe ik die gewoon uit kan zetten zodat het zo blijft?
Nee, opwek gaat eerst naar huis, dan naar batterij en restant wordt teruggeleverd. Wek je minder op dan dat je verbruikt, dan vult hij het met de batterij aan. Tenzij batterij leeg is (hij houdt 10% in reserve voor backup) dan pas wordt geladen van het net.Coffeeroam schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:35:
[...]
Is het zo dat de stand "eigen verbruik" ook betekent "zero export"? - dat lijkt in jouw plaatjes het geval te zijn.
Er is een stand AI, wat ik begreep is dat hij daarbij o.a. teruglevering stopt bij negatieve prijzen. Dat is de volgende stap om eens in te stellen maar zolang de zon goed schijnt, werkt de stand “eigen verbruik” prima. Sinds woensdag nog maar 0,3 kW van net gehaald.
[ Voor 0% gewijzigd door PeepPeepPeep op 06-07-2025 13:16 . Reden: typo ]
Aha. Eigenlijk zou je toch graag willen dat in de stand "eigen verbruik", nadat 's ochtends de batterijen compleet zijn opgeladen, er alleen stroom wordt geleverd naar het net mits de kWh-prijs positief is. Is daar een optie voor, of moet je dan de volledige AI stand kiezen?PeepPeepPeep schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:15:
[...]
Nee, opwek gaat eerst naar huis, dan naar batterij en restant wordt teruggeleverd. Wek je minder op dan dat je verbruikt, dan vult hij het met de batterij aan. Tenzij batterij leeg is (hij houdt 10% in reserve voor backup) dan pas wordt geladen van het net.
Er is een stand AI, wat ik begreep is dat hij daarbij o.a. teruglevering stopt bij negatieve prijzen. Dat is de volgende stap om eens in te stellen maar zolang de zon goed schijnt, werkt de stand “eigen verbruik” prima. Sinds woensdag nog maar 0,3 kW van net gehaald.
Volgens mij doet ie dat ook, mits je ingeeft dat je een dynamisch contract hebt. Zowel bij “eigen verbruik” als “ AI optimilisatie”, mits alleen IQ7 en of IQ8 micro’s in het systeem zitten.Coffeeroam schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:22:
[...]
Aha. Eigenlijk zou je toch graag willen dat in de stand "eigen verbruik", nadat 's ochtends de batterijen compleet zijn opgeladen, er alleen stroom wordt geleverd naar het net mits de kWh-prijs positief is. Is daar een optie voor, of moet je dan de volledige AI stand kiezen?
Oké dat zou mooi zijn, dat ga ik uitproberen.WillemP22 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:35:
[...]
Volgens mij doet ie dat ook, mits je ingeeft dat je een dynamisch contract hebt. Zowel bij “eigen verbruik” als “ AI optimilisatie”, mits alleen IQ7 en of IQ8 micro’s in het systeem zitten.
Mijn ervaring is wel dat de totale energiekosten lager dan nul moeten zijn, dus inclusief energiebelasting, btw en (gemiddelde) inkoopvergoeding. De omvormers stoppen niet met leveren als alleen de kale leverkosten lager dan nul worden.Coffeeroam schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Oké dat zou mooi zijn, dat ga ik uitproberen.
Ja, dat klopt. De all-in prijs moet negatief zijn....en dat gebeurd maar zelden.dccm schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Mijn ervaring is wel dat de totale energiekosten lager dan nul moeten zijn, dus inclusief energiebelasting, btw en (gemiddelde) inkoopvergoeding. De omvormers stoppen niet met leveren als alleen de kale leverkosten lager dan nul worden.
Heb je mooi 12 panelen op oost/west met Enphase IQ7 micro's.
Drie panelen erbij (had nog wat ruimte) op zuid (gedeelte van het jaar schaduw, maar niet in de zomer) met IQ7A micro's.
Enphase IQ Battery 5P die keurig z'n werk doet. Dus, helemaal tevreden met alles van Enphase.
Uiteraard alles middels de IQ Gateway metered.
Afgelopen donderdag de IQ EV Charger 2 laten plaatsen. Foutje in de bekabeling van het netwerk, waardoor deze eerst via WiFi moest worden opgestart. Ach, straks de netwerkbekabeling herstellen en klaar....
Nou, WiFi wil dat ding niet vergeten (was al eerder voorbij gekomen hier) en heeft dus nu twee actieve verbindingen met het netwerk. Nou ja. Zal je krijgen. Nieuw SSID gemaakt, oude uit de lucht. EV Charger daar NIET mee verbonden, alleen bekabeld.
Volgens de status pagina nog steeds verbonden met het oude SSID (die is uit).
Laden met overschot? Nee, gewoon wachten tot er 16A het net opgeduwd gaat worden. Leuk, maar niet heus.
Maar, de klapper. Ondertussen meer als 100 (!) meldingen van offline/online gehad.
Netwerkkabel weer getest. Die is goed. Laptop erop, perfecte verbinding. Charger, nope.
Wel constant pingbaar. Dus de lijn lijkt goed.
Nou ja, bij de installateur gemeld en de 12A stekker maar weer in het stopcontact. Het is maar een PHEV, maar verre van ideaal.
Charger meld constant dat laden nu gestart kan worden. Maar, hoe dan? Er zit geen auto aangesloten en de kabel zit er niet eens in (socket versie). En hij is offline? Ik snap het echt niet meer.
Herstart via de app (via bluetooth) helpt niet. Geheel stroomloos voor een paar minuten. Nope.
Maar, we wachten maar weer af.
Denk dat deze dus stuk is.
Einde rant.
Oh, om het een beetje aan te kleden.
:strip_exif()/f/image/i05RR3KtnwUfC9m5PwWQBx1Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door [Mad Max] op 07-07-2025 13:51 . Reden: Foto erbij ]
Misschien dat dat helpt?
Gateway bedoel je dan de router of de Envoy?Eddie_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:11:
@[Mad Max] Automaat van EV charger 2 uitzetten. Gateway uitzetten. Dan de EV charger weer aan en daarna de Gateway weer aan.
Misschien dat dat helpt?
Envoy kan ik inderdaad nog een keertje proberen. Die heeft natuurlijk ook iets erover te zeggen. En die een keer herstarten kan geen kwaad. Alleen moeten de panelen dan ook uit. Dus moet maar vanavond even dan. Vind het altijd een beetje "niet zoals het hoort" om bij 4.5kW productie de boel in 1x uit te gooien.
Neem aan dat dit bij jezelf is? Al snap ik nog niet wat je nu bedoeld met deze afbeelding.
Is het veld gecheckt? Die charger schijnt alleen rechtsdraaiend veld (volgorde van de fases) te accepteren.[Mad Max] schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:42:
Grmbl. Grbml.
Heb je mooi 12 panelen op oost/west met Enphase IQ7 micro's.
Drie panelen erbij (had nog wat ruimte) op zuid (gedeelte van het jaar schaduw, maar niet in de zomer) met IQ7A micro's.
Enphase IQ Battery 5P die keurig z'n werk doet. Dus, helemaal tevreden met alles van Enphase.
Uiteraard alles middels de IQ Gateway metered.
Afgelopen donderdag de IQ EV Charger 2 laten plaatsen. Foutje in de bekabeling van het netwerk, waardoor deze eerst via WiFi moest worden opgestart. Ach, straks de netwerkbekabeling herstellen en klaar....
Nou, WiFi wil dat ding niet vergeten (was al eerder voorbij gekomen hier) en heeft dus nu twee actieve verbindingen met het netwerk. Nou ja. Zal je krijgen. Nieuw SSID gemaakt, oude uit de lucht. EV Charger daar NIET mee verbonden, alleen bekabeld.
Volgens de status pagina nog steeds verbonden met het oude SSID (die is uit).
Laden met overschot? Nee, gewoon wachten tot er 16A het net opgeduwd gaat worden. Leuk, maar niet heus.
Maar, de klapper. Ondertussen meer als 100 (!) meldingen van offline/online gehad.
Netwerkkabel weer getest. Die is goed. Laptop erop, perfecte verbinding. Charger, nope.
Wel constant pingbaar. Dus de lijn lijkt goed.
Nou ja, bij de installateur gemeld en de 12A stekker maar weer in het stopcontact. Het is maar een PHEV, maar verre van ideaal.
Charger meld constant dat laden nu gestart kan worden. Maar, hoe dan? Er zit geen auto aangesloten en de kabel zit er niet eens in (socket versie). En hij is offline? Ik snap het echt niet meer.
Herstart via de app (via bluetooth) helpt niet. Geheel stroomloos voor een paar minuten. Nope.
Maar, we wachten maar weer af.
Denk dat deze dus stuk is.
Einde rant.
Oh, om het een beetje aan te kleden.[Afbeelding]
Mijn plaatje: een IQ Relay die onder communicatiegateways staat plus aangesloten via Ethernet. Wordt dan ook Gateway genoemd. Ohja: is van één van mijn klanten.
[ Voor 6% gewijzigd door Eddie_ op 07-07-2025 16:12 ]
Denk niet dat ik daar last van zal hebben. 1 fase hoofdaansluiting.WillemP22 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:45:
[...]
Is het veld gecheckt? Die charger schijnt alleen rechtsdraaiend veld (volgorde van de fases) te accepteren.
Gedaan. De herstart van de gateway en de lader. Uiteraard zoals je beschreven had.
Maar, hoewel de lader (of gateway) nu eindelijk snapt dat er geen wifi meer is werkt er niets.
Kan geen schema kiezen en als ik de auto aansluit gebeurd er ook helemaal niets.
Denk dat ik maar gewoon moet wachten tot de installateur reageert.
En tot die tijd maar met de voor nu betrouwbare LAPP mobiele lader moet laden.
Vertrouwen in Enphase heeft even een deukje opgelopen.
UPDATE 8-7-2025:
Na nog een keer een herstart van de lader (en de andere kabel opgezocht) werkt het ineens.
Dus hebben we onze laadkabel getest aan een publieke paal. Daar werkte deze ook niet.
De andere kabel (die origineel bij de auto zat) geprobeerd. Dat werkte.
Toen de los gekochte (die is wat langer) weer getest. Werkt ook.
Dit dan thuis geprobeerd. Werkt de lange kabel ook. Nou, ik ben het kwijt. Maar de auto heeft netjes z'n accu vol. Nu eens kijken wat AI of Green Charging van Enphase kan doen.
Vertrouwen is weer wat hersteld. Want dat eerste was toch echt de paal en/of gateway.
Maar de kabel heeft ook iets "gedaan".
Hoe dan ook @Eddie_, dank voor je antwoord mbt herstart gateway. Soms is een andere blik op een probleem erg handig.
[ Voor 44% gewijzigd door [Mad Max] op 08-07-2025 07:33 ]
Dat idee krijg je dan haast wel, dat er een foutje gemaakt is aan de Enphase kant.bartje999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:41:
@Mad Max ik wordt sinds gister ook doodgegooit met notificaties. Dat gaat inmiddels echt over de 100den. Mijn zusje heeft er ook een en die kon gister ook niet meer laden. Zelf niet geprobeerd want ik hoef nergens heen. Mijn gevoel zegt dat ze een oepsie hebben gemaakt. Of dat de communicatie wordt gesloopt door onze internet provider.
Hoe dan ook. Gisteren ging het nu perfect. Vanavond maar weer eens kijken.
Zet mij maar ook op het lijstje. Ik kon zondag ook ineens niks meer met laden. Niks reageerde , kon ook niks met de instellingen veranderen, lader reageerde gewoon nietbartje999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:41:
@Mad Max ik wordt sinds gister ook doodgegooit met notificaties. Dat gaat inmiddels echt over de 100den. Mijn zusje heeft er ook een en die kon gister ook niet meer laden. Zelf niet geprobeerd want ik hoef nergens heen. Mijn gevoel zegt dat ze een oepsie hebben gemaakt. Of dat de communicatie wordt gesloopt door onze internet provider.
Alles verwijderd en opnieuw geïnstalleerd werkte ook niet, kreeg hem niet opnieuw aangemeld, vandaag was ik vrij dus opnieuw geprobeerd en alles werkte weer,
Moet alleen nog de validatie afronden, elke poging was anders waar die op vast liep ,
Idem hier ... dacht al dat ik iets fout gedaan had... zal dus met een update te maken hebben ofzo?Bottles schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds enkele dagen zet mijn Envoy-s AP mode aan. Wanneer ik zelf op de AP knop druk springt het na 10 seconden weer aan. Ik heb dit probleem gemeld bij Enphase support en hoop snel op een reactie.
Beste,
Het probleem is bekend bij ons en onze engineers hebben dit gisteren opgelost. Uw systeem moet even opnieuw herstarten dit kunt u doen door uw systeem volledig uit te zetten - paar minuten wachten en weer aan doen.
De meldingen kunt u in uw app voor nu uit doen, wij kunnen daar op afstand helaas niets aan doen.
Sunny regards // Zonnige groet
Enphase Technical Support NL
Erwin
Originele kabel niet
Losse (10m) kabel niet.
Noodlader aan sluiten met de 10m kabel, klik klak klaar. Wat is dit toch? Ja, installateur op de hoogte gebracht. Alleen is die ook (terecht) al naar huis.
Frustrerend dit.
Ik heb dezelfde problemen als hiervoor beschreven. Alleen bij mij is de oplaadmodus bij het switchen van groen naar handmatig vastgelopen. Dit was mijn poging om toch nog te laden. Heb bovenstaande e-mail ook ontvangen en uitgevoerd. Helaas nog steeds een draaiende update cirkel. Laadpaal rapporteert wel. Maar heeft een constante groene led zonder aangekoppelde auto. Volgens mij hoort dat wit te zijn. Ga straks nog een poging doen om de Gateway/Envoy te resetten door hem even uit te zetten.bartje999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:47:
@Mad Max @HarryVSjoris @Liviooo
Beste,
Het probleem is bekend bij ons en onze engineers hebben dit gisteren opgelost. Uw systeem moet even opnieuw herstarten dit kunt u doen door uw systeem volledig uit te zetten - paar minuten wachten en weer aan doen.
De meldingen kunt u in uw app voor nu uit doen, wij kunnen daar op afstand helaas niets aan doen.
Erwin
Kan voorlopig niet echt enthousiast zijn over de laadpaal en de groen laden integratie.
Situatie:
- Fase L1: 12 panelen met IQ7+ micro-omvormers.
- Fase L2: Een SMA omvormer én 3 panelen met IQ7+ micro-omvormers.
- Fase L3: Ook een SMA omvormer.
- Er is een 3-fase Q-relais aanwezig voor het uitlezen van de panelen op de verschillende fasen.
Vanmiddag heb ik er een ampèretang bij gepakt en ben gaan meten. Bij een gemeten stroom van ca. 10A op L2 en L3, wordt slechts 1,2kW vermogen weergegeven in de app. Dit verschil lijkt te komen door een lage 'power factor' (PF), die op L2 en L3 schommelt tussen 0,44 en 0,50.
Wat kan ik doen om deze lage power factor aan te passen? Is dit een instelling die ik zelf kan wijzigen, of moet ik hiervoor contact opnemen met Enphase?
:strip_exif()/f/image/Ap0mVqSJSfwpGbQCXLr57898.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de frustratie gemist.bartje999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:47:
@Mad Max @HarryVSjoris @Liviooo
Beste,
Erwin
Maar, mooi. De lader zelf is dus niet stuk. Nu hopen dat Enphase het snel oplost.
Heb nu gelukkig manueel laden weten te activeren. Dus kan weer laden.
Laadsessie gestopt. Paal ging van blauw naar groen.
Wat is jullie @SpikeHome @HarryVSjoris @Mad Max @Liviooo @Patox kleur van de paal als de auto niet is gekoppeld?
Enlighten app geeft nu aan fase overschakelen en dat al 5 minuten terwijl de auto is losgekoppeld.
Bij instellingen van de charger kan ik nog steeds geen oplaadmodus selecteren. De auto nog een keer aangekoppeld en na verbreken internet verbinding m.b.v. Bluetooth laden geactiveerd. Heeeel bijzonder de laadsessie was op 1 fase met 5,7 kW. Er was nog geen 200W overschot. Dus de lader is echt volledig van het pad.
Ik ga de magische Enphase nacht afwachten. Morgen meer en als t nog steeds niet werkt de uitnodiging van Enphase om weer te bellen honoreren.
Zitten je meetspoelen nog wel goed?m_rick schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:18:
Ik ben al enige tijd aan het puzzelen met de Enphase Envoy Metered van een kennis, omdat de meetwaarden niet meer goed worden weergegeven.
Situatie:De zonnepanelen bleken niet achter een aardlekschakelaar te zitten. Ik heb een 3-fase 300mA aardlekschakelaar geïnstalleerd en de bedrading netjes gemaakt. Sinds dien tijd kloppen de meetwaarden in de Envoy niet met de werkelijkheid zoals op de P1 is terug te zien.
- Fase L1: 12 panelen met IQ7+ micro-omvormers.
- Fase L2: Een SMA omvormer én 3 panelen met IQ7+ micro-omvormers.
- Fase L3: Ook een SMA omvormer.
- Er is een 3-fase Q-relais aanwezig voor het uitlezen van de panelen op de verschillende fasen.
Vanmiddag heb ik er een ampèretang bij gepakt en ben gaan meten. Bij een gemeten stroom van ca. 10A op L2 en L3, wordt slechts 1,2kW vermogen weergegeven in de app. Dit verschil lijkt te komen door een lage 'power factor' (PF), die op L2 en L3 schommelt tussen 0,44 en 0,50.
Wat kan ik doen om deze lage power factor aan te passen? Is dit een instelling die ik zelf kan wijzigen, of moet ik hiervoor contact opnemen met Enphase?
[Afbeelding]
En is de NUL-draad ook nog overal goed aangesloten?
Een lage powerfactor is meer het gevolg van een slechte belasting. Stel dat je de rest van de groepen van het huis uit zet, heb je dan nog steeds die vreemde power factor?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgens mij blijft deze groen, ik laat de laadkabel er namelijk inzitten (heb de socket versie).Skipper_NH schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:55:
Ik heb net een Gateway en laadpaal reset gedaan. De laadpaal was nog even offline en kon daardoor m.b.v. Bluetooth contact maken en manueel laden (10,8 kW) activeren omdat er te weinig groen beschikbaar was.
Wat is jullie @SpikeHome @HarryVSjoris @Mad Max @Liviooo @Patox kleur van de paal als de auto niet is gekoppeld?
Enlighten app geeft nu aan fase overschakelen en dat al 5 minuten terwijl de auto is losgekoppeld.
Bij instellingen van de charger kan ik nog steeds geen oplaadmodus selecteren. De auto nog een keer aangekoppeld en na verbreken internet verbinding m.b.v. Bluetooth laden geactiveerd. Heeeel bijzonder de laadsessie was op 1 fase met 5,7 kW. Er was nog geen 200W overschot. Dus de lader is echt volledig van het pad.
Ik ga de magische Enphase nacht afwachten. Morgen meer en als t nog steeds niet werkt de uitnodiging van Enphase om weer te bellen honoreren.
Dit zou ook overeenkomen met de handleiding. Constant groen is geen EV aangesloten.
Gisteren dus nog wel op magische wijze de lader kunnen omzetten naar manueel laden (stekker erin en gaan). Stond op smart. Op smart kon de auto wel zien dat er een lader was aangesloten maar communicatie kon niet worden opgebouwd. Zodra ik de lader op manueel had gekregen was het gelijk starten met laden.
Afgelopen nacht heeft de auto verder keurig geladen en volgens mij zelfs het klimatiseren kunnen doen via de laadpaal (stroomverzorging). De LED was pulserend groen vanochtend.
- [Bluetooth heb ik dus niet gebruikt/geprobeerd/li]
- Ik heb een 1 fase aansluiting[l/i]
- Ik heb geen overschot laden gebruikt (ging ook niet, regen gisteren)[l/i]
Werk morgen thuis.
Mijn systeem staat overigens op AI Optimalisatie. Ik ben aan het kijken wat dat nou precies doet.
Heb nu nog een vast contract, maar wil graag voor die tijd zien wat deze optimalisatie doet.
Daardoor heb ik dus wel smart charging als optie, maar dat is dan niet op basis van overschot zoals het benoemd staat in zelf consumptie mode.
Enphase raad aan minimaal 2 weken de AI z'n ding te laten doen. Maar blijf het vreemd vinden dat als de stroom goedkoop is volgens het grafiek (EPEX prijzen), het naar het net geduwd wordt ipv mijn huisaccu in (Enphase 5P, niet flexphase). Maar ja, eerste week zit er dit weekend pas op.
En de lader zal het de AI ook niet makkelijk maken gok ik.
Oh, en ik heb de optie voor laden en ontladen van de huisaccu uit staan.
Bedankt voor de tag! Kleur van de paal is blauw bij actieve laadsessie en groen als er niet geladen wordt.Skipper_NH schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:55:
Ik heb net een Gateway en laadpaal reset gedaan. De laadpaal was nog even offline en kon daardoor m.b.v. Bluetooth contact maken en manueel laden (10,8 kW) activeren omdat er te weinig groen beschikbaar was.
Ik dacht dat alleen mijn paal weer aan het flippen was. Ben ook lang bezig geweest om de auto überhaupt te kunnen laden, na meerdere herstarts, resets (laadpaal en gateway) werkte het uiteindelijk maar toen was ik bijna een uur verder, frustrerend. Dit terwijl de paal een tijd erg goed heeft gewerkt.
Overigens heeft het systeem soms tijd nodig om zaken te verwerken dus heel snel opvolgende allerlei dingen proberen is vaak ook niet echt de juiste oplossing helaas.
Dit was overigens groen laden en dat zag er normaal uit.
Heeft iemand van jullie overigens al een NFC tag werkend gekregen?
Bij mij werkt een nfc tag, deze bij ali besteld (10stuks dan wel) en toegevoegd en ook al sessie gestart helaas geen groen laden nog, heb bij en[hase melding gemaakt.Patox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:50:
[...]
Bedankt voor de tag! Ik dacht dat alleen mijn paal weer aan het flippen was. Ben ook lang bezig geweest om de auto überhaupt te kunnen laden, na meerdere herstarts, resets (laadpaal en gateway) werkte het uiteindelijk maar toen was ik bijna een uur verder, frustrerend. Dit terwijl de paal een tijd erg goed heeft gewerkt.
Overigens heeft het systeem soms tijd nodig om zaken te verwerken dus heel snel opvolgende allerlei dingen proberen is vaak ook niet echt de juiste oplossing helaas.
Dit was overigens groen laden en dat zag er normaal uit.
Weet niet of er al mensen dieper in zijn gedoken maar misschien een slechte software rollout van een update? Ik kreeg namelijk deze melding dat er iedere 30 seconden gecommuniceerd wordt over te laden stroom (lijkt me een lange interval en geen verbetering maargoed).Pazo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:57:
Het is wel een drama met de Charger 2 zeg, hopelijk krijgt Enphase dit snel opgelost / onder controle want dit geeft wel een deuk.
/f/image/VP794ToPFj6MhQKUzq1ipWFJ.png?f=fotoalbum_large)
Yep. Ik gebruik mijn NS business kaart daarvoor. MIjn IPhone werkt niet. Ik gok dat die iedere keer een ander ID doorgeeft wanneer ik deze aanbied.Patox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:50:
[...]
Het werkt wat mij betreft een stuk sneller dan het openen van de app en het accepteren van de notificatie.
[ Voor 15% gewijzigd door bartje999 op 09-07-2025 12:49 ]
:strip_exif()/f/image/FWWXFYtxaYdi5xGcdVtcnRme.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee hoe lang ze mij daar al mee lastigvallen.
Deze melding heb ik pas voor het eerst begin deze week gezien.bartje999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:56:
@Patox Ik heb ook het idee deze cowboys een update gepushed hebben zonder deze heel goed te testen. In mijn app zie ik ook deze melding staan.
[Afbeelding]
Geen idee hoe lang ze mij daar al mee lastigvallen.
Ik denk alleen dat ik er niets mee kan, omdat dit een optie lijkt te zijn voor self consumption mode.
Ik sta nu op AI-optimalisatie – als test – en daarin is deze optie nergens te activeren.
Mijn specifieke lader toont bij het opstarten een andere firmwareversie op het display dan wat de app aangeeft.
Dus mogelijk een mislukte update, wie weet.
Het blijft in ieder geval wel een vreemd gedoe zo.
Haha vond het al wat vreemd vormgegeven mijn melding en wat onduidelijk!bartje999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:17:
Haha ik zie nu de zelfde melding in het screenshot van @Patox Zijn darkmode weet alleen niet zo goed hoe om te gaan met de titel.
Ik heb vanmorgen de netwerk verbinding verbroken, zodat ik via BT de sessie kon autoriseren. Daarna de netwerk verbinding hersteld en de sessie ging van start met de laatst bekende instellingen. Dat was groen laden dus hij laadt nu de auto in ieder geval op met overschot.
Ik heb nog navraag gedaan over de betekenis van de diverse kleuren verlichting in de paal. Als je de paal gebruikt in een Enphase eco-systeem dan geldt de tabel commissioned (geactiveerd). Als hij stand-alone werkt dan geldt de tabel non-commissioned (niet-gebruikt). Dus bij een eco-systeem is de kleur groen correct als de auto niet is aangesloten.
Dat hij van zen pad is is zeker, man man manSkipper_NH schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:55:
Bij mijn zijn de kleuren
Contant groen, geen auto aangekoppeld
Constant blauw klaar om te laden, maar bij geen overschot gaat hij niet laden (groen laden).
Stekker uit de auto melding app dat de stekker eruit is.
Nog maar eens stekker erin app openen niks geen melding ga naar live, zie knop “start laden” diverse malen erop geklikt maar niks.
Lader herstart en opnieuw geprobeerd helemaal niks, gelukkig hangt de granny er naast op een wcd dus die maar gebruikt.
Morgen enphase bellen maar eigenlijk ben ik wel klaar ermee tjee wat waardeloos zeg, had ik maar gewoon voor een wallbox gegaan die werken tenminste en ook met groen opladen wat bij mij ook niet werkt.
Komop enphase zorg eerst dat het werkt voor je het op de markt brengt.
De palen hebben een tijd prima gewerkt maar nu zijn ze inderdaad aan het prutsen met een of andere software update.SpikeHome schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:17:
@Skipper_NH nou ik wilde vanmiddag de auto opladen, stekker erin app openen want met de nfc begon die rood te knipperen maar nada niks.
Stekker uit de auto melding app dat de stekker eruit is.
Nog maar eens stekker erin app openen niks geen melding ga naar live, zie knop “start laden” diverse malen erop geklikt maar niks.
Lader herstart en opnieuw geprobeerd helemaal niks, gelukkig hangt de granny er naast op een wcd dus die maar gebruikt.
Morgen enphase bellen maar eigenlijk ben ik wel klaar ermee tjee wat waardeloos zeg, had ik maar gewoon voor een wallbox gegaan die werken tenminste en ook met groen opladen wat bij mij ook niet werkt.
Komop enphase zorg eerst dat het werkt voor je het op de markt brengt.
Ja doe dat lekker in een test omgevingPatox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:34:
[...]
De palen hebben een tijd prima gewerkt maar nu zijn ze inderdaad aan het prutsen met een of andere software update.

Ik heb vanavond deze controle gedaan. Maar de fasen kloppen keurig met elkaar. We hebben toen L2 en L3 gewisseld, maar dit gaf nog vreemdere waarden, zie hieronder. Ik overweeg om een melding te maken bij Enphase, misschien kunnen zij op afstand nog wat doen?Eddie_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:27:
@m_rick Controleer of L1 ook daadwerkelijk overal L1 is (en dit ook voor L2 en L3). Ik verwacht dat daar ook de lage PF vandaan komt. Zeker omdat je pas "fouten" hebt in de meetwaarden nadat je een 3 fase aardlekautomaat hebt geïnstalleerd.
:strip_exif()/f/image/P9eHVAWtp9hMtrXtuARtRkO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt L2 en L3 gewisseld, en nu is ineens L1 niet meer goed en L3 wel?m_rick schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:42:
[...]
Ik heb vanavond deze controle gedaan. Maar de fasen kloppen keurig met elkaar. We hebben toen L2 en L3 gewisseld, maar dit gaf nog vreemdere waarden, zie hieronder. Ik overweeg om een melding te maken bij Enphase, misschien kunnen zij op afstand nog wat doen?
[Afbeelding]
Heb je ook resultaten van de vragen van mijn vorige post?
Speel ook Balls Connect en Repeat