Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:07
Onbekend schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Zitten je meetspoelen nog wel goed?
Ja, het aantal ampère wat ik meet met mijn eigen stroomtang komt overeen met de gemeten waarde in de app. En ook de pijlrichting is goed. Ik heb de pijlrichting zowel visueel gezien, als ook getest. Wanneer je de meetspoel namelijk omdraait zie je direct een negatieve waarde in de app.
En is de NUL-draad ook nog overal goed aangesloten?
Ja, ook dit heb ik vanavond ook nog gecontroleerd. Maar overal is de nul juist doorverbonden (heb op veel plekken doorgepiept met m'n Duspol). Ik ga er ook vanuit dat anders de omvormers niet goed functioneren. Of moet ik ergens specifiek op letten?
Een lage powerfactor is meer het gevolg van een slechte belasting. Stel dat je de rest van de groepen van het huis uit zet, heb je dan nog steeds die vreemde power factor?
Gistermiddag was een auto aan het opladen met 11kW. Vanavond hebben we dit niet specifiek getest. Wel hebben we nog een Plugwise P1 en daarop is te zien dat de belasting over de fasen prima is verdeeld. Want doel je met je vraag op een vreemde/scheve belasting van de fasen? Of moet ik ergens anders op letten.

Hier nog de waarden inclusief vreemde PF van vóór de wisseling van L2 en L3. (zie ook het tijdstip) In deze situatie komen de fasen dus overeen met hoe het werkelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-_9dwm3mTmUYKhSk1i1ZDw80ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk7JjfxWW4gtNrqlwzsaWL0X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:46
SpikeHome schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:29:
Ik heb 2x de enphase ev charger 2.
Deze heeft de installateur bekabeld aangesloten.
Later zag ik dat ik ze ook via wifi kon koppelen zelf, dit dus gedaan ook.
Maar nu wil ik deze toch verwijderen maar kan nergens vinden hoe en waar ook niet in de Toolkit app.

Is dit wel mogelijk?
Of moet alles gereset worden en weer toegevoegd?
Is het wifi probleem opgelost bij jou?
Hebben ze alles verwijderd en opnieuw toegevoegd om het probleem op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48
HarryVSjoris schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Is het wifi probleem opgelost bij jou?
Hebben ze alles verwijderd en opnieuw toegevoegd om het probleem op te lossen?
Nee nog niet, nog steeds 2 connecties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Betreft de melding in de app die maar blijft staan overigens.

Gaat om deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS8QSlK0vmYxMa8Abl2cVfumV5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GY9CnI5AmEmpz8qeFmVQ4bu0.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik Inschakelen klik kom ik hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFRMqTap36mMV-pbz5i8glzSBok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQPmXBliuyNCTxJsQQtRcnjp.jpg?f=fotoalbum_large

nou dan wil ik de lader aanpassen maar volgens mij staat alles goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBOQM5AeO14IdTtXdWzsILL6xjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbR8xnQNHKfS6a2MSTAmAONs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_PJuacPD-XD7jqA6TX7eNiWPnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcMsbezecXqvqXlTB6HGCHl7.jpg?f=fotoalbum_large

Al had ik eerst wel de laadplanning aan van 7AM tm 9PM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQEfiLp8HTn02ssEnkJc5vGR98E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpR2eQsjhNiT7fxIS3ZvQ4nx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:35
@m_rick Kan/wil je een duidelijke foto van de meterkast maken en hier plaatsen? Heb je de L1/2/3 controle uitgevoerd tot en met de Gateway? Als de CT's goed zitten dan is de kans zeer groot dat er toch een faseverdraaiing plaats vindt in de groepenkast.

Probeer het anders eens door alle verbruikers uit te schakelen en kijken wat dat doet met de PF.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 05:44:
[...]

Nee nog niet, nog steeds 2 connecties
Als je op afwijzen druk gaat die toch weg?
Het is alleen een info melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-08 17:02
m_rick schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Ik heb vanavond deze controle gedaan. Maar de fasen kloppen keurig met elkaar. We hebben toen L2 en L3 gewisseld, maar dit gaf nog vreemdere waarden, zie hieronder. Ik overweeg om een melding te maken bij Enphase, misschien kunnen zij op afstand nog wat doen?
[Afbeelding]
ik denk dat je beter eerst al je draden controleert op diens L1/2/3-dinges, en daarna pas alles ook echt aansluiten. Als je 2 draden wisselt, en dan een schietgebedje doet in de hoop dat het klopt... je moet zeker weten dat het klopt. Alle kleuren nakijken, en voor mijn part nadat je alles spanningsloos gemaakt hebt, met je multimeter en 100 meter enkele kabel lussen maken en kijken of er toch niet ergens in een buis die een vorige eigenaar heeft gelegd, een kroonsteentje zit dat de kleuren switched.

In mijn huis hadden ze de bedrading van de nieuwe badkamer keurig aangelegd, 2 keer 3 kabels, eigen buisjes, netjes de trapkoker in naar beneden, achter het toilet netjes de kruipruimte in... daar wel even gewoon 6 draden door elkaar gefrot langs de rioolpijp/betongat getrokken, en daarna weer netjes met pijpjes... Zag er mooi uit, maar wel meteen brandgevaar.
Zorg dat je het heel erg zeker weet, alsof je leven er vanaf hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Heb ik nu ineens een warmtepomp
Das gek of ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGqoOKdnNyXwX7KSCFffs810fr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qcnFyDOyNGnj3EAaAmeR8kg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15
HarryVSjoris schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:39:
Heb ik nu ineens een warmtepomp
Das gek of ?

[Afbeelding]
Volledig herkenbaar. Als de EV lader een beetje moeilijk aan het doen is, heb ik ook ineens een warmtepomp.
Nou, die heb ik echt niet. Dus, onderdeel van de problemen die Enphase aan het maken (en hopelijk ook oplossen) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Blijft toch jammer dat je niet even een mail of een melding krijgt als Enphase je IQ-gateway SW update :-(

Van: D8.2.4382 (779a56), build 17 Sep, 2024 7:11 AM
Naar: D8.3.5167 (5c3a00), build 27 May, 2025 11:14 AM

Dit voor een standaard IQ-gateway met 3-fase relay en IQ8+.

Blijkbaar voor 3 juli al gebeurd, aangezien er niks in de event log te zien is tot die datum.

De release notes zijn ook al gepubliceerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 10-07-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Mijn envoy (gateway) draait nog op Softwareversie 8.3.5058
zal misschien ook wel zo komen dan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Pff, dacht eens rondkijken in de toolkit...
Stond dat er iets nog niet gedaan was, blijkt over productie meters te gaan, staat op ja, maar ik heb ze niet. Kan het ook niet op nee krijgen, maar wel opeens de melding dat productie gereduceerd wordt :?

Nu dus slechts 150W productie per micro ipv 300W wat gebruikelijk is rond deze tijd :(
Alles al spanningsloos gehad, maar niks helpt, ben bang dat het wachten wordt tot morgenochtend :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Rouske heb je een installateursaccount? Zo ja dan bij:
https://enlighten.enphase...xxx/devices?status=active de spoelen deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Eddie_ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:00:
@Rouske heb je een installateursaccount? Zo ja dan bij:
https://enlighten.enphase...xxx/devices?status=active de spoelen deactiveren.
Dhz account heb ik, maar spoelen staan daar niet vermeld. Alleen gateway, relais en de micro's staan daar.

In de toolkit staat in een overzicht dat productie en consumptie uitgeschakeld zijn, maar op een of andere manier wil de toolkit toch meetspoelen toevoegen, waar ik dus niet voor nee kan kiezen in die stap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:07
Eddie_ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:16:
@m_rick Kan/wil je een duidelijke foto van de meterkast maken en hier plaatsen? Heb je de L1/2/3 controle uitgevoerd tot en met de Gateway? Als de CT's goed zitten dan is de kans zeer groot dat er toch een faseverdraaiing plaats vindt in de groepenkast.

Probeer het anders eens door alle verbruikers uit te schakelen en kijken wat dat doet met de PF.
Ik heb de storing kunnen verhelpen. L2 en L3 waren inderdaad gewisseld wat ik al vermoedde. Ik heb de draden vanaf de omvormers tot aan de automaten in de groepenkast nagelopen(de CT klemmen zitten in een lasdoos net boven de groepenkast) en toen had ik de oorzaak gevonden.

Daar kwam nog één complicatie achteraan... ik heb in het verleden ook contact gehad met Enphase en in dat mailcontact hebben ze de polariteit van L2 en L3 gewisseld. Bij de actie van vanmiddag (het wisselen van L2 en L3) kreeg ik een negatieve meetwaarde en ook een PF van -0.99. Dat is opgelost door de CT klemmen fysiek om te draaien. Nu krijgen we goede meetresultaten met een powerfactor van >0.98

Er waren dus twee fouten die min of meer door elkaar hebben gelopen bij het stellen van een goede diagnose :) Dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ze zijn wel bezig op de achtergrond bij Enphase. Kreeg net deze mail:
Geachte klant,

Enphase introduceert nu de PV-overschotlaadmodus voor laadstations van derden die via de IQ Energy Router in het Enphase-systeem zijn geïntegreerd. Het eerdere voor zonne-energie geoptimaliseerde opladen wordt vervangen. Met deze wijziging wordt uw elektrische auto nu alleen opgeladen met het overschot dat daadwerkelijk beschikbaar is in uw faciliteit.

De laadmodus voor PV-overschotten vindt u als instelling van het betreffende laadstation in de Enphase-app. De instelling is ook direct te zien op de start- of statuspagina op de apparaatkaart voor het geïntegreerde laadstation(en). De laadmodus PV-overschot is alleen beschikbaar in het profiel voor eigen verbruik.
Is wel een feature waar ik op zat te wachten, dus fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@m_rick Mooi dat het opgelost is. Maar dan zaten de meetspoelen dus toch niet goed en was er wel een verdraaiing van je fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Donderdag contact gehad met enphase ivm mijn laad problemen.
Volgens hun werkt alles en zien ze geen vreemde zaken.

Echter werkt het laden met de ev charge 2 totaal niet.
Gisteren contact installateur gehad en komen er maandag op terug.

Maar ik kan nog steeds niet laden echt waardeloos zo.
Krijg melding op app als ik de auto aansluit en de ap open heb en dan komt na een flink aantal seconden de autorisatie melding.
Als ik akkoord ga krijg ik na een tijdje foutmelding time-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:29:
Donderdag contact gehad met enphase ivm mijn laad problemen.
Volgens hun werkt alles en zien ze geen vreemde zaken.

Echter werkt het laden met de ev charge 2 totaal niet.
Gisteren contact installateur gehad en komen er maandag op terug.

Maar ik kan nog steeds niet laden echt waardeloos zo.
Krijg melding op app als ik de auto aansluit en de ap open heb en dan komt na een flink aantal seconden de autorisatie melding.
Als ik akkoord ga krijg ik na een tijdje foutmelding time-out.
Klinkt bekend
Werkt het wisselen van groen opladen naar handmatig opladen wel bij oplaadmodi, of krijg je daar ook die melding ? (foutmelding time-out.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:55
Allemaal bekende problemen. Allemaal terug te voeren op vreselijk trage communicatie met de Enphase server. Gevolg is dat de wissel tussen laadmodi en laad voorkeur (auto fase wisselen) vast lopen. En dat kan dagen duren is mijn ervaring. Ook mijn installateur is hier verre van blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@HarryVSjoris dat zal ik even proberen van de week.
Nu weer opgeladen met Granny Charger.

@Skipper_NH Als het probleem bij enphase zit kan de installateur er ook niks aan doen.
Maar enphase doet ook net dat het ergens aan de installatie ligt, terwijl het eerder wel zonder problemen werkte.

Wat ik ook niet snap is waarom er communicatie naar de cloud eerst moet, alles gaat toch via gateway en ik zou daar toch de bevestiging moeten geven?
ook het groen laden zou niet via cloud hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
@SpikeHome misschien kan je net als ik eerder de work-around gebruiken door de netwerk verbinding te verbreken en dan met Bluetooth de lader te autoriseren en het laden te forceren. Bij mij ging hij initieel dan met de laatste opgeslagen mode aan het werk, maar kon ook de handmatige/override mode activeren. Dan moet je wel goed kijken wat er staat m.b.t. opnieuw inpluggen. Maar zo kon ik in ieder geval toch laden of groen of uit het net met 11 kW.

Mijn installateur neemt de problemen serieus en gebruikt zijn lijnen bij Enphase om oplossingen te bewerkstelligen. Hij heeft zelfs al aangeboden om de Enphase paal uit te ruilen voor een ander merk waar zijn erg tevreden over zijn. Dus ben erg blij met deze installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:12:
@HarryVSjoris dat zal ik even proberen van de week.
Nu weer opgeladen met Granny Charger.

@Skipper_NH Als het probleem bij enphase zit kan de installateur er ook niks aan doen.
Maar enphase doet ook net dat het ergens aan de installatie ligt, terwijl het eerder wel zonder problemen werkte.

Wat ik ook niet snap is waarom er communicatie naar de cloud eerst moet, alles gaat toch via gateway en ik zou daar toch de bevestiging moeten geven?
ook het groen laden zou niet via cloud hoeven.
Toen ik elke keer de meldingen kreeg ((foutmelding time-out.)).
Heb ik charger 2 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd

Volgens de gateway was alles oké, ook de verbindingen was goed volgens de gateway, Maar niks reageerde.
En Die laatste update was niet best.

Kan ook ook nergens iets over firmware van charger 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@SpikeHome Heb je er een IQ Router tussen zitten en heb je die op het OCPP protocol staan? Die router nam bij mij vaak een ander IP adres aan wat elke keer zorgde dat deze uit m'n netwerk knalde en de laadpaal niet goed aangestuurd kon worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Holk op 13-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Als ik time out bericht krijg sluit ik de app af (iOS wegswipen). Daarna app weer opstarten en krijg dan vaak de melding autorisatie voltooid OK. Soms vooraf gegaan door weer de time-out of vraag om opnieuw te autoriseren. Maar ff 10-20 sec geduld levert vrijwel altijd het oké op. Vaak sta ik naast de auto en paal en hoor de laadsessie al beginnen voor die communicatie is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Holk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:57:
@SpikeHome Heb je er een IQ Router tussen zitten en heb je die op het OCPP protocol staan? Die router nam bij mij vaak een ander IP adres aan wat elke keer zorgde dat deze uit m'n netwerk knalde en de laadpaal niet goed aangestuurd kon worden.
We hebben t over de IQ EV Charger 2 van Enphase. Die heeft geen IQ router nodig in het Enphase eco systeem. De IQ router is imho bedoeld voor intergratie van niet Enphase onderdelen (laadpalen en warmtepompen bv) in een Enphase eco systeem. De router is dan onderdeel van het HEMS (Home Energy Management System).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10
Misschien helpt het iemand: mijn ervaring met Enphase in combinatie met mijn Zappi is nagenoeg perfect, werkt zo goed!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe heb je het geheel aan het werken? De Zappi via de IQ Router?

Maar al met al wel flink balen voor diegene die de EV Charger 2 hebben hoor. Ik vind dat Enphase hier de plank behoorlijk mis slaat. Schijnbaar te vroeg uitgebracht en dan updates die niet goed functioneren. Dat kan je als Enphase zijnde niet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Helemaal mee eens. Ik heb vandaag van de geproduceerde 47,6 kWh slechts 21,5 kWh in de auto kunnen stoppen en er is 16,4 kWh het net op gegaan. En dat tussen zeg 09.00 en 19.30. Mijn piekvermogen vandaag was 6,6 kW. Er was veel wisselende bewolking. Maar dat auto fase wisselen werkt echt voor geen meter. Veels te gevoelig én serieus traag. Daarnaast vooral op 1 fase wordt niet maximaal geladen.
Heb al tussen 11 en 16 de auto fase wissel uitgezet om maar zoveel mogelijk 3 fase laden af te dwingen. Maar bij 10-15 seconden onder de 4,0 kW stopt ie dan gelijk. En na echt vele minuten wachten gaat ie weer laden. Heb nog niet kunnen vast stellen hoeveel precies/ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:18
Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:03:
Helemaal mee eens. Ik heb vandaag van de geproduceerde 47,6 kWh slechts 21,5 kWh in de auto kunnen stoppen en er is 19,8 kWh het net op gegaan. En dat tussen zeg 09.00 en 19.30. Mijn piekvermogen vandaag was 6,6 kW. Er was veel wisselende bewolking. Maar dat auto fase wisselen werkt echt voor geen meter. Veels te gevoelig én serieus traag. Daarnaast vooral op 1 fase wordt niet maximaal geladen.
Heb al tussen 11 en 16 de auto fase wissel uitgezet om maar zoveel mogelijk 3 fase laden af te dwingen. Maar bij 10-15 seconden onder de 4,0 kW stopt ie dan gelijk. En na echt vele minuten wachten gaat ie weer laden. Heb nog niet kunnen vast stellen hoeveel precies/ongeveer.
Met deze hoeveelheid opwek zou ik zelf voor opteren om de oplader met 32A af te zekeren en dan op 1 fase te laden. Dan kan je mooi tussen de 1,4 kW en 7,2 kW max laden. Heb zelf een Zappi en die regelt dat prima dat je niet over de grid limiet van 25A heen gaat(per fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Dat was ook de bedoeling. Echter Enphase heeft in al zijn wijsheid de optie om dedicated op 1 fase te laden niet mogelijk gemaakt. Hiervan ligt al een paar weken een ticket bij de Nederlandse klanten ondersteuning.
De keuze is 3 fase laden of automatisch laten switchen tussen 1 of 3 fasen. En juist dat laatste werkt dus zeer matig tot slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 14:05
Wat gebeurt er als je 2 fasen los haalt?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Holk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:57:
Ik heb alles bekabeld aangesloten op mijn netwerk
Helaas de palen ook wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Elac schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:02:
Wat gebeurt er als je 2 fasen los haalt?
Geen idee en ga ik ook niet zelf doen. Bovendien wat wil je daarmee bereiken?
Buiten dat is momenteel de lader op max. 25A gezet, omdat Enphase niet kan toezeggen dat de gateway de load balancing op die 25A regelt, waardoor de lader naar de gewenste en ook geïnstalleerde 32A kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:03:
Helemaal mee eens. Ik heb vandaag van de geproduceerde 47,6 kWh slechts 21,5 kWh in de auto kunnen stoppen en er is 16,4 kWh het net op gegaan. En dat tussen zeg 09.00 en 19.30. Mijn piekvermogen vandaag was 6,6 kW. Er was veel wisselende bewolking. Maar dat auto fase wisselen werkt echt voor geen meter. Veels te gevoelig én serieus traag. Daarnaast vooral op 1 fase wordt niet maximaal geladen.
Houd er rekening mee dat de PV-overschotlaadmodus, in tegenstelling tot het zonne-geoptimaliseerde opladen, nu een minimaal vermogen van het beschikbare PV-overschot vereist. Concreet gaat het om ca. 4,2 kW voor driefasig aangesloten laadstations en ca. 1,4 kW voor enkelfasig aangesloten stations. Uw laadstation wordt elke 15 seconden ingesteld op de nieuwe beschikbare overstroomwaarde. Als er langer dan een minuut geen overschot beschikbaar is, stopt het opladen weer en wordt het op zijn vroegst na vijf minuten hervat als er een overschot beschikbaar is. Als je een IQ Battery hebt, wordt deze eerst met voorrang opgeladen en wordt alleen het resterende overschot gebruikt voor het voertuig.

Houd er rekening mee dat als er niet voldoende PV-overschot beschikbaar is, het voertuig van de huiseigenaar niet wordt opgeladen. We raden de huiseigenaar daarom aan om regelmatig het laadgedrag te controleren en indien nodig over te schakelen naar een van de andere laadmodi om voldoende actieradius op te laden.

Als je in de app kijkt bij systeem / gebeurtenissen geschiedenis zie je dat hij steeds aan/uit gaat…
Kan ook nooit goed zijn voor de auto…… volgens mijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik heb nooit zonne-geoptimaliseerd laden gezien als mogelijkheid. Lees dit voor het eerst.
Die 15 seconde opnieuw instellen herken ik. Zie je in de live status als je consumptie vergroot.
Dat van die 5 minuten kan goed kloppen. Maar die 1 minuut is aanzienlijk korter gezien de systeem reactie op mijn Quooker die even 10-15 seconde opwarmt en het laden wordt vrijwel onmiddellijk gestopt als het overschot onder die 4,2 kW zakt voor die paar tellen.
Maar in deze uitleg wordt niks gezegd over het fase switchen. Dat algoritme is echt slecht. Want na 1 minuut stoppen zou nog acceptabel zijn. Maar gelijk naar 1 fase switchen ongeacht beschikbare overschot is te drastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH dat 1 fase overschakelen kan je uitzetten.
Maar bij bij heeft het groen laden echt wel gewerkt.
Zit op zonnige dagen met 8,5kwh (9 haal ik ook nog wel eens) aan vermogen dus kan bijna full opladen uit de zon.
Morgen enphase maar bellen weer,

Als ik t opnieuw zou doen zou ik naar victron gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:49
HarryVSjoris schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Houd er rekening mee dat de PV-overschotlaadmodus, in tegenstelling tot het zonne-geoptimaliseerde opladen, nu een minimaal vermogen van het beschikbare PV-overschot vereist. Concreet gaat het om ca. 4,2 kW voor driefasig aangesloten laadstations en ca. 1,4 kW voor enkelfasig aangesloten stations. Uw laadstation wordt elke 15 seconden ingesteld op de nieuwe beschikbare overstroomwaarde. Als er langer dan een minuut geen overschot beschikbaar is, stopt het opladen weer en wordt het op zijn vroegst na vijf minuten hervat als er een overschot beschikbaar is. Als je een IQ Battery hebt, wordt deze eerst met voorrang opgeladen en wordt alleen het resterende overschot gebruikt voor het voertuig.

Houd er rekening mee dat als er niet voldoende PV-overschot beschikbaar is, het voertuig van de huiseigenaar niet wordt opgeladen. We raden de huiseigenaar daarom aan om regelmatig het laadgedrag te controleren en indien nodig over te schakelen naar een van de andere laadmodi om voldoende actieradius op te laden.

Als je in de app kijkt bij systeem / gebeurtenissen geschiedenis zie je dat hij steeds aan/uit gaat…
Kan ook nooit goed zijn voor de auto…… volgens mijn
Dit lijkt een quote uit een handleiding. Kun je de bron geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
@HarryVSjoris Dat vind ik wel een slecht verhaal van Enphase, althans de manier hoe dat laden bedacht is.
Ik zou verwachten dat als je gaat laden gewoon 100% van je zonnestroom die je op dat moment binnen harkt naar de laadpaal gaat. Of het op dat moment nu 1kWh is of 5kWh. Bedoel, de rest van het huis gebruikt toch ook wat beschikbaar is van de panelen? En de rest wordt evt aangevuld vanaf het net (of batterij). Maar pas starten bij een bepaald overschot met gevolg dat er enorm gependeld wordt omdat er ook wel eens een wolkje voor schuift vind ik wel slecht, en lijkt me inderdaad ook niet wenselijk voor de accu van de auto.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:55
Pazo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:27:
@HarryVSjoris Dat vind ik wel een slecht verhaal van Enphase, althans de manier hoe dat laden bedacht is.
Ik zou verwachten dat als je gaat laden gewoon 100% van je zonnestroom die je op dat moment binnen harkt naar de laadpaal gaat. Of het op dat moment nu 1kWh is of 5kWh. Bedoel, de rest van het huis gebruikt toch ook wat beschikbaar is van de panelen? En de rest wordt evt aangevuld vanaf het net (of batterij). Maar pas starten bij een bepaald overschot met gevolg dat er enorm gependeld wordt omdat er ook wel eens een wolkje voor schuift vind ik wel slecht, en lijkt me inderdaad ook niet wenselijk voor de accu van de auto.
Het laden van een EV heeft een minimum laadstroom nodig van ik meen 6A. Daarom speelt ook overal de discussie van het overschakelen tussen 1 en 3 fases als er niet genoeg van de PV komt.
Alle laadpalen hebben een algoritme daarvoor als ze het wisselen tussen 1 en 3 überhaupt ondersteunen. Ook bij SmartEVSE - waar ik uiteindelijk voor ben gegaan - is dit een actief topic. Je kunt daarbij al van alles instellen mbt bv het stoppen van de sessie bij te weinig PV en het eventueel bij importeren van stroom uit het net om de sessie maar niet te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ah OK, ik heb nog geen EV dus wist niet dat een deze een minimum vereist om te kunnen laden.
Maar dan nog, ik zou verwachten dat er gewoon aan 1 stuk geladen wordt, deels met wat beschikbaar is vanuit de PV, evt aangevuld met wat nodig is uit het net of batterij. En niet dat de laadpaal continu gaat pendelen als het vermogen uit de PV even niet toereikend is (bijv. door een wolk).

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik vraag me ook af wat er zonodig slecht voor de batterij zou zijn om vaak het laden te onderbreken. Li-ion heeft last van als zaken te snel (=warmte) of te ver gaan (helemaal leeg of helemaal vol). Traagheid en onderbrekingen zijn eerder positief dan negatief. Bedenk je ook dat tijdens gebruik (autorijden om maar een voorbeeld te noemen) een accu ook beide kanten op en ontlaadt, soms bijna klapperend. Ik heb bij dit soort bezwaren als ‘dat is er niet goed voor’ toch het idee dat het een beetje wordt overgenomen van apparatuur die er daadwerkelijk slecht tegen kan zoals TL-verlichting/spaarlampen alsof het iets algemeens zou zijn wat voor alle elektronica altijd geldt.

De inzet voor de onbalansmarkt is trouwens ook tot op de minuut schakelend soms.

@Pazo alsnog uit het net laden kost je geld en wachten tot de wolk voorbij is niet natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 14-07-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:55
m.eddy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Het laden van een EV heeft een minimum laadstroom nodig van ik meen 6A. Daarom speelt ook overal de discussie van het overschakelen tussen 1 en 3 fases als er niet genoeg van de PV komt.
Alle laadpalen hebben een algoritme daarvoor als ze het wisselen tussen 1 en 3 überhaupt ondersteunen. Ook bij SmartEVSE - waar ik uiteindelijk voor ben gegaan - is dit een actief topic. Je kunt daarbij al van alles instellen mbt bv het stoppen van de sessie bij te weinig PV en het eventueel bij importeren van stroom uit het net om de sessie maar niet te stoppen.
De minimale laadstroom is inderdaad 6A per fase. En laden kan bij de meeste auto's op 1 of 3 fases, dus afhankelijk van de hoeveelheid zonnestroom kan er op 1 of 3 fases worden geladen. Ik heb zelf een laadpaal en load balancer van Easee, deze regelt op basis van wat de P1 poort van de meter rapporteert de laadstroom (en ook die biedt de mogelijkheid van surplus laden al dan niet icm netgebruik). Als er een paar seconden even minder of geen surplus is gaat het laden door, als het langer duurt, of er meer dan 23 A door een hoofdzekering gaat, wordt het laden wel onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
The Third Man schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:52:
@Pazo alsnog uit het net laden kost je geld en wachten tot de wolk voorbij is niet natuurlijk.
Ja dat snap ik, maar dan moet de paal wel beter reageren, en de responsetijd is dus niet zo lekker lees ik.
Hopelijk komt Enphase binnenkort met een update dat het beter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:52
m.eddy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Hier ook een gelukkige gebruiker van de Smart EVSE (zeker als ik hier lees wat Enphase aan het prutsen is).

Bij de Smart EVSE kan je de tijd instellen waarop deze wacht met afschakelen als er niet voldoende PV opbrengst is. Standaard is dit 15 min. Laden in Solar modus start als er min 6A overschot (totale productie minus totale consumptie) is. Als het overschot daalt onder de 6A dan begint een timer te lopen van 15 min. Ontstaat er weer een overschot van min 6A dan stopt de timer en zo niet dan schakelt de lader uit na 15 min. Hiermee pak je dan wel 15 min wat stroom (6A minus beschikbaar overschot) uit het net (in het geval er geen batterij aanwezig is). De lader schakelt hierdoor dus max maar 4x per uur uit in het geval van bewolkte dagen en/of veel consumptie.

Enphase lijkt meer NOM na te streven met hun instellingen. Dit is een keus die veel gebruikers vast waarderen. Persoonlijk heb ik liever een optie zodat je zelf de time-out kan specificeren. Tijdelijk de Quooker gebruiken zou niet het laden van de auto moeten onderbreken.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
sandergar schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Hier ook een gelukkige gebruiker van de Smart EVSE (zeker als ik hier lees wat Enphase aan het prutsen is).

Bij de Smart EVSE kan je de tijd instellen waarop deze wacht met afschakelen als er niet voldoende PV opbrengst is. Standaard is dit 15 min. Laden in Solar modus start als er min 6A overschot (totale productie minus totale consumptie) is. Als het overschot daalt onder de 6A dan begint een timer te lopen van 15 min. Ontstaat er weer een overschot van min 6A dan stopt de timer en zo niet dan schakelt de lader uit na 15 min. Hiermee pak je dan wel 15 min wat stroom (6A minus beschikbaar overschot) uit het net (in het geval er geen batterij aanwezig is). De lader schakelt hierdoor dus max maar 4x per uur uit in het geval van bewolkte dagen en/of veel consumptie.

Enphase lijkt meer NOM na te streven met hun instellingen. Dit is een keus die veel gebruikers vast waarderen. Persoonlijk heb ik liever een optie zodat je zelf de time-out kan specificeren. Tijdelijk de Quooker gebruiken zou niet het laden van de auto moeten onderbreken.
Eeeh ja ik wilde niet teveel off topic gaan en de Smart EVSE te veel ophemelen. Ik waardeer mensen hier die voor de Enphase thuis accu en laadpaal gaan, maar heb het gevoel dat ze inderdaad veel voor Enphase aan het testen zijn. Accu staat hier nog niet op de planning maar ik neig ook daar niet direct naar Enphase helaas.

Betreffende de algoritmes voor het schakelen. Ideaal zou zijn als zowel een - werkende - dummy instelling voor BV NOM zou zijn en daarnaast de mogelijkheid voor geavanceerde gebruikers om zelf aan de knoppen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Laatst online: 21-09 14:05
Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Geen idee en ga ik ook niet zelf doen. Bovendien wat wil je daarmee bereiken?
Buiten dat is momenteel de lader op max. 25A gezet, omdat Enphase niet kan toezeggen dat de gateway de load balancing op die 25A regelt, waardoor de lader naar de gewenste en ook geïnstalleerde 32A kan.
Het idee hier achter is dat je lader de auto op 1 fase op loadbalancing gaat laden met maximaal 25A minus wat je huis op die fase afneemt en Niet meer schakelt tussen 1 en 3 fasen. Tot enphase het probleem heeft opgelost natuurlijk.
Zelf heb ik de zappi en die laad gewoon de som van de opgewekte stroom op 1 fase naar mijn auto (7,4kW Phev 1 fase)

[ Voor 8% gewijzigd door Elac op 14-07-2025 11:44 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
m.eddy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Eeeh ja ik wilde niet teveel off topic gaan en de Smart EVSE te veel ophemelen. Ik waardeer mensen hier die voor de Enphase thuis accu en laadpaal gaan, maar heb het gevoel dat ze inderdaad veel voor Enphase aan het testen zijn.
Het is voor Enphase eigenaren wel goed om te weten dat er ook auto laders zijn die net zo goed of zelfs beter (samen)werken dan de oplader van Enphase. We zitten tenslotte op Tweakers om elkaar te helpen.

Enphase is goed in het genereren van zonne stroom. Ze willen de gebruikers echter niet de opties geven om zelf de aansturing te kunnen beïnvloeden. Heb je geen hoge eisen, ben je niet kritisch en wil je vooral geen hobby erbij? Dan kan je heel gelukkig worden van het Enphase ECO systeem.

Een auto oplader is in feite niet meer dan een relais met een regelunit die bepaald of het relais aan of uit moet. Het bepalen of er stroom richting het net gestuurd wordt (zoals bij overschot door PV) kan eenvoudig gemeten worden, hier heb je het Enphase systeem niet voor nodig. De Smart EVSE meet zelf de stroom en handelt hiernaar. Geen enkele afhankelijkheid van de Enphase installatie. Enphase zet stroom op je installatie. Je autolader meet hoeveel stroom er beschikbaar is en handelt conform de instellingen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
sandergar schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Het is voor Enphase eigenaren wel goed om te weten dat er ook auto laders zijn die net zo goed of zelfs beter (samen)werken dan de oplader van Enphase. We zitten tenslotte op Tweakers om elkaar te helpen.

Enphase is goed in het genereren van zonne stroom. Ze willen de gebruikers echter niet de opties geven om zelf de aansturing te kunnen beïnvloeden. Heb je geen hoge eisen, ben je niet kritisch en wil je vooral geen hobby erbij? Dan kan je heel gelukkig worden van het Enphase ECO systeem.

Een auto oplader is in feite niet meer dan een relais met een regelunit die bepaald of het relais aan of uit moet. Het bepalen of er stroom richting het net gestuurd wordt (zoals bij overschot door PV) kan eenvoudig gemeten worden, hier heb je het Enphase systeem niet voor nodig. De Smart EVSE meet zelf de stroom en handelt hiernaar. Geen enkele afhankelijkheid van de Enphase installatie. Enphase zet stroom op je installatie. Je autolader meet hoeveel stroom er beschikbaar is en handelt conform de instellingen.
Ok ok I stand corrected, SmartEVSE is the bomb :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-09 17:10
Frank Energie heeft koppeling met Enphase omvormers actief, eindelijk, en beloven ze uit te zetten wanneer prijzen negatief zijn, hopelijk bedoelen ze niet wat Enphase onder negatief verstaat want dat past mij niet :) Verder erg onduidelijk nog allemaal maar ze bieden t aan dus ik heb me aangemeld ! (Beursprijzen zijn laatste tijd niet zo vaak meer negatief, maar laatste keer dat ik schakelaartje over weerstand probeerde, paar weken terug, werkte dat bij mij ook niet meer. Hopelijk kan Frank wel omgaan met grillen Enphase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Vdvmark schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:07:
Frank Energie heeft koppeling met Enphase omvormers actief, eindelijk, en beloven ze uit te zetten wanneer prijzen negatief zijn, hopelijk bedoelen ze niet wat Enphase onder negatief verstaat want dat past mij niet :) Verder erg onduidelijk nog allemaal maar ze bieden t aan dus ik heb me aangemeldt ! (Beursprijzen zijn laatste tijd niet zo vaak meer negatief, maar laatste keer dat ik schakelaartje over weerstand probeerde, paar weken terug, werkte dat bij mij ook niet meer. Hopelijk kan Frank wel omgaan met grillen Enphase).
ik heb me ook aangemeld...ben benieuwd naar de samenwerking tussen Frank en Enphase micro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Coffeeroam schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Dit lijkt een quote uit een handleiding. Kun je de bron geven?
kreeg ik in de mailbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Weten jullie of het mogelijk is om een e-mailtje automatisch te verzenden zodra er een storing optreedt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0bgvcr87t2OrgIZ6QKwrofUxlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKTRfMCpB7N7EZlgQeUN9LZ5.png?f=fotoalbum_large
(Het lijstje lijkt klein, maar sommige storingen blijven langer in de lijst staan dan andere storingen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
Onbekend schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:22:
Weten jullie of het mogelijk is om een e-mailtje automatisch te verzenden zodra er een storing optreedt?
[Afbeelding]
(Het lijstje lijkt klein, maar sommige storingen blijven langer in de lijst staan dan andere storingen.)
Ja ik had zelf gehoopt dat zoiets als push-notification in de enlighten app op mijn iphone zou binnenkomen, maar heb serieus nog nooit 1 push bericht gekregen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Oh, vandaar. Het zou handig zijn als Enphase deze dingen eens handzaam bij elkaar schrijft in een handleiding en deze dan beschikbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Vraag: kun je ergens vinden in Enlighten hoeveel cycli je Enphase 5P heeft gemaakt?
En hoe wordt het geteld? De meeste cycli zijn niet volledig.
(in verband met de 6000 cycli garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15
Coffeeroam schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:55:
Vraag: kun je ergens vinden in Enlighten hoeveel cycli je Enphase 5P heeft gemaakt?
En hoe wordt het geteld? De meeste cycli zijn niet volledig.
(in verband met de 6000 cycli garantie).
Op de normale userwebsite.
Menu > System > Devices > 5P Limited warranty aanklikken.
Daar staat bij mij de discharge cycle count

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
[Mad Max] schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Op de normale userwebsite.
Menu > System > Devices > 5P Limited warranty aanklikken.
Daar staat bij mij de discharge cycle count
Bedankt. Had niet in de gaten dat de blauwe tekst ook aanklikbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
De gateway bij mij had gisteren vier restarts. Blijkt dat de software nu geüpdatet is naar D8.3.5167.

Geen idee waar ik de release notes kan lezen. Heeft iemand daar een link van?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:25:
De gateway bij mij had gisteren vier restarts. Blijkt dat de software nu geüpdatet is naar D8.3.5167.

Zeker.

https://enphase.com/nl-nl...l&f%5B0%5D=document%3A217

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
Panzer_V schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:25:

alle release notes op een rijtje
https://enphase.com/nl-nl...ources/documentation/apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Onze Envoy heeft ook de laatste D8.3.5167 firmware binnengekregen. Echter blijft de AP Mode LED nu constant (groen) branden. Als ik op het knopje (onder de AP mode LED) druk om het uit te schakelen, schakelt hij het automatisch na plusminus 10 á 15 seconden weer in. Heel frustrerend.

[ Voor 5% gewijzigd door unkind op 15-07-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Goedendag,

Iemand ervaring met Enphase 5T en NextEnergy?

De mix van laden door zonne-energie, eigen gebruik en handelen, werkt dat goed? Bij 1komma5 lees ik ook over hun eigen AI, NextEnergy heeft hun eigen oplossing las ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ja hier nu ook D8.3.5167 en vandaag is de gateway wel online maar geen van de iq8's heeft verbinding, allemaal laatste verbinding rond 22:00 gister. Mooie zwarte panelen in enlighten, geen data in Homewizzard app en jaja Frank heeft ook geen verbinding. Bij de waarschuwings-info meldt Enphase dat het signaal waarschijnlijk in mijn meterkast verstoord wordt, geinig dat t voor 22:00 gister niet verstoord werd.
Overigens is er wel productie, de Victron meter toont die, die lijkt alleen wel wat lager te pieken. Maarja de nacht maar weer afwachten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Vdvmark Jep, hoogstwaarschijnlijk even de 'magische Enphase-nacht' afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:24:
Ja hier nu ook D8.3.5167 en vandaag is de gateway wel online maar geen van de iq8's heeft verbinding, allemaal laatste verbinding rond 22:00 gister. Mooie zwarte panelen in enlighten, geen data in Homewizzard app en jaja Frank heeft ook geen verbinding. Bij de waarschuwings-info meldt Enphase dat het signaal waarschijnlijk in mijn meterkast verstoord wordt, geinig dat t voor 22:00 gister niet verstoord werd.
Overigens is er wel productie, de Victron meter toont die, die lijkt alleen wel wat lager te pieken. Maarja de nacht maar weer afwachten ?
Bij mij is firmware nog op D8.3.5058. Misschien moet ik maar blij zijn dat er niet werd geüpdatet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@unkind Wat maakt het zo frustrerend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:25:
@unkind Wat maakt het zo frustrerend dan?
Dat de AP mode nu constant actief is, ongeacht of ik de knop indruk om het uit te schakelen. Als ik de knop indruk om het uit te schakelen, springt de Envoy na 10 seconden weer in de AP mode. En dit helaas gaande sinds de nieuwe firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar werkt je systeem niet meer dan? Mijn zakelijke Gateway doet dit al maanden. Heb het gemeld bij Enphase en verder vind ik het helemaal prima. Maak mij daar echt niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:43:
Maar werkt je systeem niet meer dan? Mijn zakelijke Gateway doet dit al maanden. Heb het gemeld bij Enphase en verder vind ik het helemaal prima. Maak mij daar echt niet druk om.
Ik heb dit euvel sinds de laatste firmware nooit eerder gehad, dus het stoort mij. De AP mode hoeft en hoort niet aan te gaan als er verder niks aan de hand is met je netwerk/internet connectie. Het is ook niet zo fijn als de Envoy de hele tijd je SSID zit uit te zenden (met alle eventuele gevolgen van dien). Het lijkt er dus op dat er een bug in de nieuwe firmware zit en ik vind dit fijn om dit graag even te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het zendt zijn eigen SSID uit. En juist met de huidige firmware ben je veiliger (100% veilig ben je nooit!) tegen onbevoegden die inloggen.

Maar wel goed dat je het meldt, dit was voor ons hier op het forum totaal niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
Hier gaat de AP modus ook steeds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45
unkind schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb dit euvel sinds de laatste firmware nooit eerder gehad, dus het stoort mij. De AP mode hoeft en hoort niet aan te gaan als er verder niks aan de hand is met je netwerk/internet connectie. Het is ook niet zo fijn als de Envoy de hele tijd je SSID zit uit te zenden (met alle eventuele gevolgen van dien). Het lijkt er dus op dat er een bug in de nieuwe firmware zit en ik vind dit fijn om dit graag even te vermelden.
dit doet het systeem alleen wanneer het geen verbinding krijgt met je wifi
wanneer dat weg valt schakelt ie automatisch naar adhoc modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:21:
[...]

dit doet het systeem alleen wanneer het geen verbinding krijgt met je wifi
wanneer dat weg valt schakelt ie automatisch naar adhoc modus
Dat weet ik. Er is echter niks aan de hand met mijn wifi. Dit euvel is sinds de nieuwe 8.3.5167 firmware van start gegaan. Voorheen is de AP mode LED nooit aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45
unkind schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Dat weet ik. Er is echter niks aan de hand met mijn wifi. Dit euvel is sinds de nieuwe 8.3.5167 firmware van start gegaan. Voorheen is de AP mode LED nooit aan geweest.
Nou er is vanalles gewijzigd aan de configuratie van de wifi wat het in principe ten goede komt maar je router zal hier waarschijnlijk niet goed mee om gaan nu

beste verwijder je even je wifi netwerk en voeg je die opnieuw toe aan de enphase

ik denk dat dat het probleem oplost

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 15-07-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik heb de mijne alleen via UTP aangesloten en zit op de nieuwste firmware. Bij mij gaat de AP modus nooit uit zichzelf aan.

Als je de luxe hebt hem bedraad aan te sluiten dan zou dat het mogelijk oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bottles
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-09 17:52
unkind schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:56:
Onze Envoy heeft ook de laatste D8.3.5167 firmware binnengekregen. Echter blijft de AP Mode LED nu constant (groen) branden. Als ik op het knopje (onder de AP mode LED) druk om het uit te schakelen, schakelt hij het automatisch na plusminus 10 á 15 seconden weer in. Heel frustrerend.
Hier exact hetzelfde sinds een week of twee. Ik heb het probleem gemeld bij Enphase Support. Hopelijk wordt het snel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bottles
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-09 17:52
Eddie_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:59:
Het zendt zijn eigen SSID uit. En juist met de huidige firmware ben je veiliger (100% veilig ben je nooit!) tegen onbevoegden die inloggen.

Maar wel goed dat je het meldt, dit was voor ons hier op het forum totaal niet bekend.
Het zendt inderdaad zijn eigen SSID uit. Maar wel onbeveiligd... Zo wordt het onbevoegde wel heel makkelijk gemaakt.

Persoonlijk vind ik het een kwalijke zaak en hoop dat dit snel wordt aangepakt door Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En hoe kan die onbevoegde inloggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:12:
En hoe kan die onbevoegde inloggen dan?
Zojuist een discussie gevonden op de Enphase community pagina (dateert van 9/7/2025)
Link: https://support.enphase.c...to-it-to-try-and-reset-it
Het onderwerp/probleem is relatief gelijk aan wat er nu gaande is met de nieuwe firmware.

Deze persoon vermeld het volgende omtrent het inloggen als onbevoegde:
This could be a security issue as if someone connects to the AP and has a toolkit app, they could sniff out my WIFI password from the local envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voor zover mij bekend kan je vanuit de toolkit alleen Gateways benaderen die in je eigen installaties zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Hoe ziet zo'n Enphase nacht er dan uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9XJ8nqdMCkjlRIbabT19stGhwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANmGgnZTcwf4W24ODUntHWGb.jpg?f=fotoalbum_large

Het grappige is dat eergister de Victron 28,2 kWh productie registreert en bij/via Enphase zelf was dat 28,4kWh, dat is niet magisch, dat kan.
Gister registreerde Victron 39,8 kWh productie voor de IQ8's, Enphase zag niks gister, maar vannacht blijkbaar 43,5 kWh, dat verschil is wel een beetje magisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja inderdaad, dat is wel vreemd. We zien het wel vaker voorbij komen en dan is het de volgende dag weer normaal.
Systeem al een keer opnieuw gestart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Nee ik ben angstvallig uit de buurt van alles Enphase gebleven, om niet per ongeluk de verwachte alles oplossende nacht te verstoren haha. Ik ben blij dat ie er zonder dat ik iets deed weer "is" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik had mij opgegeven voor de Webinar IQ Balcony Solar maar helemaal vergeten :)

Eerste impressie: Gaaf! Kan off grid werken! Tot 12A bij 230V (2750W). "Nadeel" geen montagemateriaal en panelen.

Presentatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:27:

Eerste impressie: Gaaf! Kan off grid werken! Tot 12A bij 230V (2750W). "Nadeel" geen montagemateriaal en panelen.

Presentatie
De sessie opname ook gezien? Ik heb de vraag gesteld of je je bestaande panelen erop zou kunnen aansluiten. Het antwoord was negatief maar volgens mij was dat meer een politiek antwoord dan een technisch antwoord. Je kan tot 7 IQ's aansluiten op de balcony gateway.

Mijn vermoeden : In het geval van een net verstoring zou je de balcony gateway uit je opslagkast kunnen pakken, je Q cable loshalen bij je Q relais en de Q cable aansluiten op je balcony gateway -> goedkope/eenvoudige system controller voor off-grid toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eddie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:27:

Presentatie
Dat ziet er leuk uit! Voor de balkons voorzie ik nu al de nodigde discussies op de VVE vergaderingen.....het is vaak niet toegestaan om zaken buiten je balkon te hangen. Maar laat VVE Nederland daar maar wat van vinden.

Dit is natuurlijk wel een prachtige setup om op een garagedak of schuur te plaatsen. Op plekken waar je niet 24/7 bent, etc.

Voor in Nederland zie ik alleen een mooie businesscase voor de balkons.....als de VVE vergaderingen hier wat van gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@sandergar ik heb de opname nog niet helemaal teruggekeken (weet ook niet of ik dat nog ga doen). Ze geven aan dat het om IQ8HC gaat maar dat je kan uitbreiden met andere uit de IQ8 serie. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet zou gaan werken met een bestaande string van (tot 7) IQ8 serie omvormers. Dus wat jij suggereert is zeker een goede optie (werkt dus alleen als de zon schijnt). Maar € 650,- is dan best wel veel geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Klopt, systeem is niet goedkoop maar goedkoper dan een system controller en neemt minder ruimte in beslag. Plaats de balcony gateway in de meterkast en sluit aan op het Q-relais en Q-cable met een omwisselschakelaar (Hager SFT440) en je hebt een off-grid functie zonder extra panelen te hebben aangeschaft of een mega grote kast in je huis Op deze manier blijven je panelen wel werken bij stroomuitval. Of bij kleine installaties (max 7 panelen) helemaal geen gewone gateway en Q relais plaatsen maar alleen deze balcony gateway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:21:
@sandergar ik heb de opname nog niet helemaal teruggekeken (weet ook niet of ik dat nog ga doen). Ze geven aan dat het om IQ8HC gaat maar dat je kan uitbreiden met andere uit de IQ8 serie. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet zou gaan werken met een bestaande string van (tot 7) IQ8 serie omvormers. Dus wat jij suggereert is zeker een goede optie (werkt dus alleen als de zon schijnt). Maar € 650,- is dan best wel veel geld.
Balcony Gateway kan maar 800W naar het net exporteren, dus ik zie niet zo dat je 7 panelen zinvol daarop aansluit. En voorover ik weet zijn IQ8 niet grid forming voor off grid gaan, IQ8HC wel. Misschien dat het werkt met 1 iQ8HC en de rest iQ8.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffeeroam op 16-07-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hij kan maar 800 Watt naar het net exporteren maar op het aanwezige "stopcontact" kan tot 12A gehaald worden. Alle IQ8 micro omvormers hebben grid forming capaciteiten. Dat was juist het grote pluspunt bij introductie van deze nieuwe serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 04:45
Coffeeroam schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Balcony Gateway kan maar 800W naar het net exporteren, dus ik zie niet zo dat je 7 panelen zinvol daarop aansluit. En voorover ik weet zijn IQ8 niet grid forming voor off grid gaan, IQ8HC wel. Misschien dat het werkt met 1 iQ8HC en de rest iQ8.
De hele IQ8 serie is toch grid forming, of heb ik iets gemist. Ze noemen hier de IQ8HC omdat die dan het dichtsbij de 800W (met 2 micro’s) zit.

Duitsland: 449 euro
https://solarhandel24.de/...em?variant=55167073452418
Op de Enphase site: 481 euro
https://enphase.com/nl-be...olar/iq-balcony-solar-kit

[ Voor 17% gewijzigd door WillemP22 op 17-07-2025 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 04:45
sandergar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Klopt, systeem is niet goedkoop maar goedkoper dan een system controller en neemt minder ruimte in beslag. Plaats de balcony gateway in de meterkast en sluit aan op het Q-relais en Q-cable met een omwisselschakelaar (Hager SFT440) en je hebt een off-grid functie zonder extra panelen te hebben aangeschaft of een mega grote kast in je huis Op deze manier blijven je panelen wel werken bij stroomuitval. Of bij kleine installaties (max 7 panelen) helemaal geen gewone gateway en Q relais plaatsen maar alleen deze balcony gateway!
Ik zit hier ook op te broeden, maar zou het in een schema moeten zien om het beter te snappen. Met de omschakelaar schakel je dan je micro’s die eerst rechtstreeks aan je groepenkast zitten, naar…achter de IQ balcony. (Want die max 800 W is de beperking). En op de backup-wcd komt dan een of meerdere groepen van je huis. Voor elke fase een IQ balcony…en je hebt een soort light versie van wat de system controller doet/kan.
Het wordt dan wel een handmatige schakeling, want zodra het net terugkomt kun je niet synchroniseren met het net en zal alles ff uit moeten en vervolgens weer koppelen met het net. Via de omschakelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 17-07-2025 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:34:
[...]

Ik zit hier ook op te broeden, maar zou het in een schema moeten zien om het beter te snappen. Met de omschakelaar schakel je dan je micro’s die eerst rechtstreeks aan je groepenkast zitten, naar…achter de IQ balcony. (Want die max 800 W is de beperking). En op de backup-wcd komt dan een of meerdere groepen van je huis. Voor elke fase een IQ balcony…en je hebt een soort light versie van wat de system controller doet/kan.
Het wordt dan wel een handmatige schakeling, want zodra het net terugkomt kun je niet synchroniseren met het net en zal alles ff uit moeten en vervolgens weer koppelen met het net. Via de omschakelaar.
Drie stuks "balcony" komt in prijs natuurlijk al aardig dicht bij de iQ system controller, die al 3-fase is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:59:
Hij kan maar 800 Watt naar het net exporteren maar op het aanwezige "stopcontact" kan tot 12A gehaald worden. Alle IQ8 micro omvormers hebben grid forming capaciteiten. Dat was juist het grote pluspunt bij introductie van deze nieuwe serie.
O ja, die zijn wel grid forming.
De iQ7 niet, maar als je een 5P batterij hebt dan zorgen die weer voor het microgrid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
WillemP22 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:34:
[...]

De IQ balcony is een stekker oplossing net als de stekker accu's die ook max 800W mogen leveren. Je plaatst de IQ balcony in een normale WCD. Voor een 1 fase installatie is elke geaarde WCD goed. Bij een 3 fase moet je kijken welke fase het belangrijkst is om bij nood deze fase nog actief te hebben. Voor reeds bestaande Enphase omgevingen heb je een goedkope instap off-grid optie. En ja, je zal inderdaad handmatig de knop om moeten halen tenzij je het gaat automatiseren met relais. Hoe frequent zal je echter handmatig moeten handelen? Vooralsnog is de dreiging in Nederland groter dan de praktijk.

Plaats er een 5kWh stekker batterij bij van nog geen 1.500,- en je hebt een voorziening die ook nog stroom biedt na zonsondergang. Voor nog geen 2.500,- kan je een off-grid oplossing realiseren zonder iets in je meterkast te hoeven aanpassen (tenzij je de omwisselschakelaar geplaatst wenst te hebben).

Je gaat hiermee een oplossing bieden voor consumenten waarvoor een 5P accu + system controller te duur / te ingrijpend is. Een huurder van een woning bijvoorbeeld zal niet snel de meterkast willen aanpassen. Een stekker in een WCD plaatsen is geen modificatie van de woning. Een andere doelgroep. Als een situatie zoals in Spanje zich 1x voordoet in Nederland dan kunnen dit soort setjes wel eens heel hard gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
De stekker van de IQ Balcony werkt niet op het moment dat de grid wegvalt. Je moet dan de ingebouwde WCD gebruiken om off grid te werken. Dus toch wel iets meer aanpassingen. Je kan hier natuurlijk wel een verlengsnoer op aansluiten voor je koelkast/vriezer (bijvoorbeeld).

Je zal moeten schakelen tussen grid versie en off grid versie. Waarbij bij off grid er max 7 panelen op de IQ Balcony worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:23:
De stekker van de IQ Balcony werkt niet op het moment dat de grid wegvalt. Je moet dan de ingebouwde WCD gebruiken om off grid te werken. Dus toch wel iets meer aanpassingen. Je kan hier natuurlijk wel een verlengsnoer op aansluiten voor je koelkast/vriezer (bijvoorbeeld).

Je zal moeten schakelen tussen grid versie en off grid versie. Waarbij bij off grid er max 7 panelen op de IQ Balcony worden aangesloten.
Scherp! Je koelkast maar dat kan ook je stekker batterij zijn die je dan kan opladen. De stekker batterij voedt wel je installatie. Neem 2 stekker batterijen voor off-grid situatie : de ene voedt de woning, de andere wordt geladen door de IQ balcony. Is de 2e vol dan stekker batterijen omwisselen. Gaat de 2e woning voeden en wordt 1e weer opgeladen met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
In theorie wel. Maar ik weet niet of dit in de praktijk gaat werken omdat die stekker batterijen ook behoorlijk beveiligd zijn. Ik heb mijn Marstek accu in eerste instantie willen meten met een powerplug (die niet bi-directioneel is) en dan werkt de accu gelijk niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Voor het eerst dat ik een vooraankondiging krijg van firmware updates:
Wel drie systemen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTGs7DX4My_9ARekwRQalQhGC8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BeLzndpahNj1hrZeWntrLDg.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 52 ... 57 Laatste