Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 09:41
Ik heb deze ook net gehad en zit de release notes te lezen.

Bij deze: IQ Gateway software release notes (8.2.4498) staat:

3 Improvements to IQ Gateway access point (AP) mode
Enhances the auto-enable logic in IQ Gateway software for AP mode,
to facilitate Wi-Fi reconfiguration by both homeowners and installers.

Dit is misschien wel de bron van de vanzelf aanspringende AP's?
Ik zie er in de latere releasnotes nog geen oplossing voor.

Is er een rede om de versie (8.3.5167) nog even niet te willen?

( ik ben nog best tevreden met de 8.2.4264 namelijk met 12x IQ7+ aan een Metered)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:45
Eddie_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:13:
Voor het eerst dat ik een vooraankondiging krijg van firmware updates:
Wel drie systemen :)

[Afbeelding]
Ik zie dat ik de update al automagisch heb mogen ontvangen, zonder de berichtgeving die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
WillemP22 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Ik zie dat ik de update al automagisch heb mogen ontvangen, zonder de berichtgeving die je noemt.
Berichtgeving kwam bij mij iig binnen op het mailadres van het installer account wat aan het systeem is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:12
WillemP22 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Ik kreeg hem als installateur voor onze installaties. Drie krijgen de update waarvan twee momenteel niet verbonden zijn met internet :)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 18:49
Eddie_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:51:
In theorie wel. Maar ik weet niet of dit in de praktijk gaat werken omdat die stekker batterijen ook behoorlijk beveiligd zijn. Ik heb mijn Marstek accu in eerste instantie willen meten met een powerplug (die niet bi-directioneel is) en dan werkt de accu gelijk niet meer.
kijk op youtube het stukje over de marstek venus accu off grid van ketelklets , is dat niet een betere oplossing ,heb je een accu en in nood kan je hem zo aansluiten dat je offgrid kan en je accu wordt nog op geladen ook voor stroom in de avond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Louwm Dank, dus bij een Marstek zou je prima een IQ Balcony aan kunnen sluiten. Maar dan moet je wel goed in de gaten houden of je accu vol is, want dan moet PV productie uit. De IQ Balcony zou dan niet eens nodig zijn! Puur wat panelen met Enphase micro's die je met een Schuko stekker aansluit (in het voorbeeld van ketelklets) op een verdeeldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:27
Voor Enphase heb je betere ondersteuning dan voor Marstek, verder vergelijkbare problemen LOL
*edit Zonder gekheid, voor Enphase "doelgroep" hebben Ecoflow of Anker vast wel iets vergelijkbaars, als je 't betrouwbaarder/gerenommeerder verwacht bedoel ik. Zendure lijkt me ook wat beter passend.

Marstek heeft met ieder product lijkt het problemen en voordat ze opgelost zijn is er een opvolger met vaak weer die problemen en moet je maar hopen dat als er uiteindelijk een oplossing komt dat die ook voor jouw (ver)ouderd product nog gaat werken. Veel te vinden op Duitse fora omdat Marstek daar al langer met lage prijzen kopers trekt.

[ Voor 74% gewijzigd door Vdvmark op 17-07-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Buiten dat is momenteel de lader op max. 25A gezet, omdat Enphase niet kan toezeggen dat de gateway de load balancing op die 25A regelt, waardoor de lader naar de gewenste en ook geïnstalleerde 32A kan.
Ik lees dat diverse mensen een IQ Charger 2 hebben. Ik heb een vraag over de alamat in de meterkast:
In de installatiegids staat dat er een aardlekschakelaar "berekend op 125% van de maximale stroom van het laadstation" dient te worden gebruikt.
De nominale uitgangsstroom is 32A lees ik in de specs. Begrijp ik daaruit dat er eigenlijk een alamat van 40A dient te worden gebruikt? Ook adviseren ze eigenlijk een C karakteristiek.

Het lijkt mij een beetje overkill.. Ik zou zelf eigenlijk voor een 32A, type B, 300mA (niet 30mA) willen gaan, maar ik ben ook even benieuwd wat er bij een aantal van jullie in de meterkast hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
Sinds een kleine ombouw een paar weken geleden (1 fase IQ relais met externe fase koppelaar naar een 3 fase IQ relais) werkt de communicatie van 1 van mijn (m250) micro's niet meer. De productie doet 't nog wel (op zonnige dag is de extern gemeten productie van de fase waarop deze 4 micro's zitten gelijk aan dagen voor de ombouw), de andere (3) M250's communiceren wel gewoon.

Iemand een tip hoe ik dit weer kan oplossen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-08 17:02
Have you tried turning [de gateway] off and on again?

Als je niet zelf een installateurs-account hebt, kun je de installateur bellen, geeft die 'm digitaal een schop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Of even een PLC scan doen, via dat knopje op de Gateway.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@hiljolodewijk Als je je laadpaal op maximaal laden zet dan kan hij dat behoorlijk lang volhouden. Maar je automaat wordt dan 100% belast. Dit genereert warmteontwikkeling die, o.a., de levensduur van je automaat verkort. Gewoon die 125% regel aanhouden voorkomt mogelijk problemen in de toekomst.

@blb4 Kan je hem eenvoudig verwisselen met een andere M250?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eddie_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:
@hiljolodewijk Als je je laadpaal op maximaal laden zet dan kan hij dat behoorlijk lang volhouden. Maar je automaat wordt dan 100% belast. Dit genereert warmteontwikkeling die, o.a., de levensduur van je automaat verkort. Gewoon die 125% regel aanhouden voorkomt mogelijk problemen in de toekomst.
Even voor de zekering (#woordgrap) dus 40A, type B, 300mA alamat plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 22:19
hiljolodewijk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Als je een gateway metered hebt, en dus loadbalancing, dan kun je in theorie de lader achter een 40A alamat plaatsen.
Let er wel op dat de bedrading in je meterkast voldoende zwaar is uitgevoerd.
Zonder gateway en met 3x25 A hoofdzekeringen kun je niet hoger gaan dan een 20A zekering, en stel je de lader in op 16A per fase.
Ik zou wel altijd de 30mA gebruiken.

Bij mij hangt de lader achter een 25A alamat, en is ingesteld op 20 A max

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:00
hiljolodewijk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Voor zover ik weet: als de aardlek voor persoonlijke beveiliging aanwezig is, en dat is het vaak in een huisinstallatie, dan moet je een 30mA aardlek gebruiken, 300mA is niet toegestaan, wordt meer gebruikt als brand beveiliging in de industrie bv.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zonder de groepenkast plus aansluiting te weten is een 30mA aardlekautomaat een prima keuze. 300mA is bij normale huis/tuin/keuken apparatuur niet toegestaan, dat moet inderdaad 30mA zijn. Maar 300mA mag wel, in bepaalde situaties, worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij diverse verschillende merken omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thijzzz2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:46:
Have you tried turning [de gateway] off and on again?

Als je niet zelf een installateurs-account hebt, kun je de installateur bellen, geeft die 'm digitaal een schop.
Ik heb de gateway uit & weer aan gezet, geen resultaat. Ik heb een DIY account en heb 't allemaal zelf geïnstalleerd.
Pazo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:47:
Of even een PLC scan doen, via dat knopje op de Gateway.
Gedaan, helaas geen resultaat.
@blb4 Kan je hem eenvoudig verwisselen met een andere M250?
Neem aan dat je bedoeld fysiek te verwisselen? Dit is niet zo eenvoudig, deze ligt op een plek waar ik vrij lastig bij kan.

Dank voor jullie suggesties! Het is me nog niet gelukt 'm weer aan 't communiceren te krijgen. Ik heb:
  1. de gateway uit/aan geschakeld;
  2. de scanknop ingedrukt;
  3. de inverter op retired gezet en daarna weer actief;
  4. de inverter uit mijn systeem verwijderd (alle gatewaylampjes op groen want alle inverters communiceren) en weer toegevoegd;
  5. de gateway (standaard) op de fase aangesloten waarom de M250's zitten, mogelijk dat de fasekoppelaar nog wat roet in 't eten gooide), maar dit helpt ook niet.
Ik denk dat ik 'm maar gewoon uit mijn systeem verwijder, zoals gezegd produceert hij wel en ik meet de opbrengst van de string via een externe kWh meter.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Heb je met een DHZ account bij apparaten ook:
https://enlighten.enphase...XXX/devices?status=active

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVDkq_MdeYGhM4BI_A0xKfl7ev4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CS3ybyWiCpdBuNFWnc6ix6q9.png?f=fotoalbum_large

Zo ja dan je Gateway selecteren en het serienummer van de micro erin zetten en opnieuw inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Eddie_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:57:
Heb je met een DHZ account bij apparaten ook:
https://enlighten.enphase...XXX/devices?status=active

[Afbeelding]

Zo ja dan je Gateway selecteren en het serienummer van de micro erin zetten en opnieuw inrichten.
Dank je, die optie is er ook bij het DHZ account:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_iyBEr4OlPLv1ELCd27_Cv8fBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLQJrgl3W9lugw7gvopQV5LV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb deze ook nog geprobeerd maar helaas nog steeds geen communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dit kan wel even duren, is niet direct zichtbaar. Kan wel meerdere uren duren, gewoon even later op de dag kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Heb nu ruim 2 weken 2 x 5P multiphase actief. profiel Eigen Gebruik. Werkt feilloos, blij mee! Het kost wat maar dan heb je ook wat! De tevens geïnstalleerde IQ System Controller nog niet nodig gehad maar ik neem aan dat-ie ook zijn werk doet.
In september ga ik eens kijken of AI wat extra’s in kan brengen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@blb4 En, heeft het gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Helaas niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat is jammer. Behalve een nieuwe PLC scan uitvoeren zou ik het op dit moment niet weten. Even bellen met Enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvandenBrand
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 19:02
PeepPeepPeep schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:04:
Heb nu ruim 2 weken 2 x 5P multiphase actief. profiel Eigen Gebruik. Werkt feilloos, blij mee! Het kost wat maar dan heb je ook wat! De tevens geïnstalleerde IQ System Controller nog niet nodig gehad maar ik neem aan dat-ie ook zijn werk doet.
In september ga ik eens kijken of AI wat extra’s in kan brengen.
Zou ik mogen vragen wat hiervan de kosten waren? Het is precies het systeem dat ik ook zou willen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Even een andere vraag: Ik het mogelijk via automatisering/software/app/enlighten een IQ-Relais om (aan/uit) te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, IQ Relais zelf kan niet softwarematig uitgeschakeld worden. Maar waarom zou je het IQ Relais uit willen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Eddie_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:54:
Nee, IQ Relais zelf kan niet softwarematig uitgeschakeld worden. Maar waarom zou je het IQ Relais uit willen schakelen?
Omdat, als ik het goed zie, er 's nachts verbruik is van de omvormers. Dat is niet heel veel maar samen - zonder gateway - toch 6 watt (13 micro-omvormers waarvan 4 van involar). Op jaarbasis ~ 26 kWh. Als je dat Q relais zou kunnen bedienen kan je tussen zonsondergang en zonsopgang dit verbruik stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

gAzu schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:04:

Is er een rede om de versie (8.3.5167) nog even niet te willen?

( ik ben nog best tevreden met de 8.2.4264 namelijk met 12x IQ7+ aan een Metered)
Jazeker! Zie reply van Enphase:
I'm sorry to inform you that due to your current software version (D8), access to this interface is no longer supported. Unfortunately, there is no way to restore or regain access to it under this version.

We recommend continuing to monitor and manage your system through the APP.
Ofwel, je kan niet meer bij de GUI op de gateway. Officieus werkt het nog wel als je even /home achter het IP invult (dus. https://a.b.c.d/home)
Ik vind het zo bekrompen om dergelijke toegang weg te halen voor de gebruiker.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 21-07-2025 17:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
blb4 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Omdat, als ik het goed zie, er 's nachts verbruik is van de omvormers. Dat is niet heel veel maar samen - zonder gateway - toch 6 watt (13 micro-omvormers waarvan 4 van involar). Op jaarbasis ~ 26 kWh. Als je dat Q relais zou kunnen bedienen kan je tussen zonsondergang en zonsopgang dit verbruik stoppen.
Penny wise pound foolish, komt dan bij me op. 8)7
Ik verwacht dat dit gewoon meetfoutendanwel onnauwkeurigheden zijn.
Je kunt ook het q-relais er tussenuit halen.....die doet ook 10W volgens de datasheet. Als je dagelijks zou schakelen gaat ie misschien minder lang mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:27
Kunnen de enphase micro omvormers stroom trekken van AC bij ontbreken DC ? Communicatie met de micro's moet toch ook iedere zonsopkomst tot stand komen, of zijn ze wel nog benaderbaar zonder DC ?

De Gateway, ja die kost bomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Microkid schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Jazeker! Zie reply van Enphase:
[...]

Ofwel, je kan niet meer bij de GUI op de gateway. Officieus werkt het nog wel als je even /home achter het IP invult (dus. https://a.b.c.d/home)
Ik vind het zo bekrompen om dergelijke toegang weg te halen voor de gebruiker.
Dit antwoord: "I'm sorry to inform you that due to your current software version (D8), access to this interface is no longer supported. Unfortunately, there is no way to restore or regain access to it under this version. ", gaat dat over de upgrade van 5.x naar versie 8 of van 8.2.xxxx naar de 8.3.5167 ?

Ik weet ondertussen dat je AP aangaat en niet meer uit wil bij versie 8.3.5167 dus ik blok de internettoegang maar tot ik een keer antwoord krijg van Enphase support of ze de uitrol bij mijn Gateway kunnen uitstellen tot dat probleem is opgelost.

(1x per dag even toegang geven om de opwek en verbruiksdata te uploaden )

[ Voor 19% gewijzigd door gAzu op 21-07-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@gAzu: zie Enphase support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Jawel, maar ook deze mensen zeggen niet van welke versie ze afkomen.

Jij hebt toch 8.3.5167 al op een systeem @Eddie_ ?
Kun jij die ipadres/home daar eens op proberen als je wil?

Ze komen vast ruimte of processorcapaciteit te kort met al die extra's die er laatstelijk allemaal bijgekomen zijn... Dan sneuvelt er weleens wat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb 8.3.5167. Lokaal doe ik niet zo veel met Enphase. Maar de links die hier staan lijken gewoon te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Vdvmark schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:26:
Kunnen de enphase micro omvormers stroom trekken van AC bij ontbreken DC ? Communicatie met de micro's moet toch ook iedere zonsopkomst tot stand komen, of zijn ze wel nog benaderbaar zonder DC ?

De Gateway, ja die kost bomen :)
Volgens mij kunnen ze geen energie aan de ac-kant onttrekken. De micro’s hebben capacitoren aan boord….hierin wordt de eersteenergie vd dag opgespaard en batch gewijs naar ac omgezet. Hoe precies,dat weet ik ook niet…maar zo proberen ze wel alles eruit te halen wat er aan dc af te vangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

JvandenBrand schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Zou ik mogen vragen wat hiervan de kosten waren? Het is precies het systeem dat ik ook zou willen…
ex. BTW 10.000

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:44
gAzu schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Ik weet ondertussen dat je AP aangaat en niet meer uit wil bij versie 8.3.5167 dus ik blok de internettoegang maar tot ik een keer antwoord krijg van Enphase support of ze de uitrol bij mijn Gateway kunnen uitstellen tot dat probleem is opgelost.
Hier moet ik je even corrigeren. Ikzelf zit ook op D8.3.5167 en bij mij gaat de AP modus dus niet vanzelf aan om nooit meer uit te gaan. Nog sterker, als ik deze manueel aanzet via het knopje gaat hij vanzelf binnen no time weer uit. Zoals te verwachten is.

Het is een fabel dat deze niet meer uit wilt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bottles
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-09 17:52
Ben bang dat het geen fabel. Er zijn meerdere personen in binnen dit forum die dit probleem hebben. Waaronder ik. Zie ook: https://support.enphase.c...to-it-to-try-and-reset-it

Het komt dus niet bij iedereen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Panzer_V schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:15:
[...]
Hier moet ik je even corrigeren. Ikzelf zit ook op D8.3.5167 en bij mij gaat de AP modus dus niet vanzelf aan om nooit meer uit te gaan. Nog sterker, als ik deze manueel aanzet via het knopje gaat hij vanzelf binnen no time weer uit. Zoals te verwachten is.

Hier moet ik jou dan weer even corrigeren.
Hier gaat de AP modus aan als ik op het AP knopje druk en pas weer uit als ik er nogmaal op druk.
Bv na 5 minuten.

Hij gaat dus niet vanzelf weer uit na korte tijd.

Tenzij de installatieprocedure ondertussen is veranderd in de toolkit is een vanzelf uitfloepende AP niet handig.
Ik moest iig meerdere malen omschakelen tussen internettoegang en de AP toegang van de Gateway bij mijn installatie.
Maar dat is alweer 3 jaar geleden, een eeuwigheid in Enphase softwareland.

Ik zal mijn maat (met zijn systeem ondertussen op 8.3.5167) zeggen dat hij geen fabeltjes meer moet vertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
gAzu schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Hier moet ik jou dan weer even corrigeren.
Hier gaat de AP modus aan als ik op het AP knopje druk en pas weer uit als ik er nogmaal op druk.
Bv na 5 minuten.

Hij gaat dus niet vanzelf weer uit na korte tijd.

Tenzij de installatieprocedure ondertussen is veranderd in de toolkit is een vanzelf uitfloepende AP niet handig.
Ik moest iig meerdere malen omschakelen tussen internettoegang en de AP toegang van de Gateway bij mijn installatie.
Maar dat is alweer 3 jaar geleden, een eeuwigheid in Enphase softwareland.

Ik zal mijn maat (met zijn systeem ondertussen op 8.3.5167) zeggen dat hij geen fabeltjes meer moet vertellen. ;)
Hahaha, okay ik mag jouw humor wel.

Als ik op het AP knopje druk dan gaat hij automatisch weer uit na een tijdje.

Misschien moeten we eens constructief gaan zoeken naar verschillen in onze setup? Wellicht dat hier de oorzaak voor het probleem ligt?

Mijn setup:
- Gateway Standard
- iQ8MC 15x
- Gateway via UTP kabel aangesloten op netwerk, WIFI is nooit geconfigureerd geweest (en dus niet verbonden)
- Geen meetspoelen
- Software versie D.8.3.5167
- 3 fase systeem

Ik ben benieuwd naar jouw setup. En de setup van andere gebruikers die wel het AP probleem ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Ik zou het eerder in een hardware verschil van de gateway zoeken.

In enlighten manager zie ik dit staan bij Gateway type:

800-00654-r08 (Envoy-S-Metered-EU)

8.2.4264
Wifi connected ( nooit bedraad geweest)
12x IQ7+
1 fase systeem met 2 meetspoelen
Installatie is 3 jaar oud.

Misschien is het wel zo simpel dat de Standard het niet heeft en de Metered wel.

Tijd voor een pol.

[ Voor 26% gewijzigd door gAzu op 22-07-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Of het ligt er aan of je via UTP of Wifi verbonden bent.....ik lees dat veel mensen die het AP probleem hebben van de Wifi gebruikmaken ipv UTP.

Idd tijd voor een pol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unkind
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Panzer_V schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:15:
[...]

Heb je dit via wifi of bedraad getest?

Dit probleem is enkel merkbaar voor degenen die hun Envoy via wifi hebben geconfigureerd.

Wij bezitten een Envoy-S-Standard-EU.

Bij ons zit bedraad verbinden er helaas niet in, anders was dat allang gerealiseerd.
Maar vergeet niet dat dit euvel sinds de laatste firmware update van start is gegaan. Voorheen nooit AP mode problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
unkind schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Heb je dit via wifi of bedraad getest?

Dit probleem is enkel merkbaar voor degenen die hun Envoy via wifi hebben geconfigureerd.

Wij bezitten een Envoy-S-Metered-EU.

Bij ons zit bedraad verbinden er helaas niet in, anders was dat allang gerealiseerd.
Maar vergeet niet dat dit euvel sinds de laatste firmware update van start is gegaan. Voorheen nooit AP mode problemen gehad.
Wat ik in een iets verdere post van mij al neerzet. Bij mij zit hij bedraad aangesloten.

Heb je toevallig een bron waaruit blijkt dat het probleem enkel bij Wifi verbonden apparaten voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb ook de standaard IQ Gateway hier hangen (800-00656-r07 (Envoy-S-Standard-EU)) met firmware 500-00002-r01-v08.03.5167 (5c3a00). Via Wifi verbonden. Mijn AP blijft aan staan. Als ik hem uitzet dan gaat hij na 30 seconden weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik heb het WIFI-AP issue ook. Gateway Standard, WIFI connected.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Zojuist even bekabeld aangesloten en AP uitgezet. Die blijft nu bij mij uit.
(wel ligt er nu een lange netwerkkabel door de gang, over een deur en over mijn werkbank :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
Eddie_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:43:
Zojuist even bekabeld aangesloten en AP uitgezet. Die blijft nu bij mij uit.
(wel ligt er nu een lange netwerkkabel door de gang, over een deur en over mijn werkbank :) )
Goeie test Eddie! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Netwerkkabel weer los gehaald en AP modus bleef uit. Handmatig aangezet en vervolgens weer uitgezet. En hij blijft uit (althans voor nu in ieder geval).

Edit: 14:45 nogmaals AP aan en weer uitgezet. En hij blijft uit (nog steeds op wifi).

[ Voor 22% gewijzigd door Eddie_ op 22-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Ik zit op kabel en bij mij blijft AP netjes uit.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Als @Eddie_ morgen nog even update of de AP nog steeds uit blijft lijkt het erop dat hij een workaround gevonden heeft.

Effe via UTP aansluiten, dan terug naar Wifi en het is opgelost.

Dan hopen dat de mensen die hier last van hebben een lange UTP kabel hebben om tijdelijk de gateway via UTP te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
Panzer_V schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:31:
Als @Eddie_ morgen nog even update of de AP nog steeds uit blijft lijkt het erop dat hij een workaround gevonden heeft.

Effe via UTP aansluiten, dan terug naar Wifi en het is opgelost.

Dan hopen dat de mensen die hier last van hebben een lange UTP kabel hebben om tijdelijk de gateway via UTP te laten lopen.
mocht de eth-kabek inderdaad dè oplossing zijn, dan kan je (als je modem te ver weg staat of je hebt geen lange eth. kabel):
een (tavel)router (met wifi), wifi-accesspoint of powerline adapter even met een ethernetkabel aan de gateway hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvandenBrand
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 19:02
Thanks. Best een stevig bedrag… Had paar maanden geleden een quote voor een 10T voor 7700 ex BTW. Maar daar zat de system controller niet bij.

Je hebt dus ook een dynamisch energie-contract en vraagt BTW terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

JvandenBrand schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Thanks. Best een stevig bedrag… Had paar maanden geleden een quote voor een 10T voor 7700 ex BTW. Maar daar zat de system controller niet bij.

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
[...]

De 10T gaat inderdaad niet samen met system controller. Mocht je nog belangstelling hebben voor een 10T, die van mij is nog beschikbaar. 1.5 jaar oud, ca500 cycli. Draait prima, maar wil een upgrade met de system controller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
AP modus is nog steeds uit hier. Dus dit is een oplossing voor degene bij wie de AP modus wel aanblijft (gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Lange netwerkkabel gebruiken of je Gateway even op een eigen "stroomsnoertje" bij je router neerzetten (dan is een korte netwerkkabel voldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:47
Ha allen, nieuw op dit forum. Wel bekend bij het HW topic. Gezien dit meer te maken heeft met de enphase even hier geplaatst.

Ik kon het niet vinden in alle pagina's met informatie, mijn vraag is:

Opstelling:
Ik heb 16 zonnepanelen 405wp met IQ7+ omvormers samen met een metered maar niet aangesloten om mijn eigen verbruik te zien

Deze zijn verdeeld over 3 fases met 3 schakelaars en een hoofdschakelaar. (ik heb er even geen foto van en mijn kennis is beperkt op dit vlak).

Ik weet wel dat er:
6 zonnepanelen op fase 1 zitten
6 op fase 2
4 op fase 3

Situatie:
Ik heb veel overproductie van mijn zonnepanelen dus ik zet de airco (mobiel) wat vaker aan en heb inmiddels 3 x HW batterijen van 2,688 kWh maar dan nog houd ik over.
Toekomstig komt daar nog wel een grootverbruiker bij om mijn zelfconcumptie wat te vergroten.
Mijn sluipverbruik zonder thuis te zijn is tussen de 1,6 en 2,5 kWh.

Mijn vraag:
Tot die tijd wil ik weten of het mogelijk is om bijvoorbeeld in de vakantie als ik van huis ben 2 fases uit te schakelen (dus 12 zonnepanelen) en 1 fase wel aan te laten. En is dat veilig, of doe je er schade mee?

Het idee:
Minder opbrengst, meer zelfconsumptie, in de vakantie sluipverbruik gedekt i.c.m. batterijen, minder terugleverboete.

Het is geen langetermijn oplossing maar tot de electrische boiler of L/L warmtepomp er is

[ Voor 3% gewijzigd door bram2488 op 23-07-2025 10:45 . Reden: Type zonnepaneel toegevoegd + type batterij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@bram2488, als je op elke fase een aparate schakelaar of automaat hebt kan je zonder problemen natuurlijk elke individuele string voor een bepaalde periode uitzetten. 't beste doe je dit op een moment dat de productie laag is maar als je dit zoals je aangeeft eens een keertje voor je vakantie doet dan zal 't ook geen probleem zijn als je dat bij volop productie doet. 't net kan ook uitschakelen op zo'n moment en daar moet alles tegen kunnen.

[ Voor 45% gewijzigd door blb4 op 23-07-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@bram2488 als aanvulling op blb4; Technisch zou dat dus geen probleem moeten zijn.
Lever je per jaar meer terug dan dat je verbruikt? Dan is het zinnig om dit uit te voeren. Als dat niet het geval is, lekker aan laten staan. Je krijgt alleen "minder terug" voor je geleverde kWh.
(De kosten van het terugleveren lopen per leverancier/contract uiteen. Bij mij "krijg ik" ca 28cent, en is de "boete" ca 10 cent. Dus hou ik 18 cent over aan een teruggeleverde kWh.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
bram2488 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:39:

Mijn vraag:
Tot die tijd wil ik weten of het mogelijk is om bijvoorbeeld in de vakantie als ik van huis ben 2 fases uit te schakelen (dus 12 zonnepanelen) en 1 fase wel aan te laten. En is dat veilig, of doe je er schade mee?
Je schakelt in de 230V, dat is normaal gesproken geen probleem. Maar als je veel schakelt en/of de inverters slecht zijn beveiligd tegen spanningspieken die bij het schakelen met harde contacten (mechanische relais) voorkomen dan kan het de inverters beschadigen. Als je dit risicovol vindt dan raad ik aan een solid state relais te gebruiken die in de nul doorgang schakelen. Solid states zijn geen scheiders maar die heb je al in de vorm van de (werk)schakelaars.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik ben het met @Stef012 eens:
Met de aanwezige schakelaars kan je de fases rustig uitschakelen voor de zomer, of het zinvol is is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

bram2488 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:39:
Ha allen, nieuw op dit forum. Wel bekend bij het HW topic. Gezien dit meer te maken heeft met de enphase even hier geplaatst.

Ik kon het niet vinden in alle pagina's met informatie, mijn vraag is:

Opstelling:
Ik heb 16 zonnepanelen 405wp met IQ7+ omvormers samen met een metered maar niet aangesloten om mijn eigen verbruik te zien

Deze zijn verdeeld over 3 fases met 3 schakelaars en een hoofdschakelaar. (ik heb er even geen foto van en mijn kennis is beperkt op dit vlak).

Ik weet wel dat er:
6 zonnepanelen op fase 1 zitten
6 op fase 2
4 op fase 3

Situatie:
Ik heb veel overproductie van mijn zonnepanelen dus ik zet de airco (mobiel) wat vaker aan en heb inmiddels 3 x HW batterijen van 2,688 kWh maar dan nog houd ik over.
Toekomstig komt daar nog wel een grootverbruiker bij om mijn zelfconcumptie wat te vergroten.
Mijn sluipverbruik zonder thuis te zijn is tussen de 1,6 en 2,5 kWh.

Mijn vraag:

Het idee:
Minder opbrengst, meer zelfconsumptie, in de vakantie sluipverbruik gedekt i.c.m. batterijen, minder terugleverboete.

Het is geen langetermijn oplossing maar tot de electrische boiler of L/L warmtepomp er is
Ik mis in jouw verhaal de saldering. Lever je weinig terug, dan kan je ook weinig salderen en resulteert het niet in besparing op terugleverboete maar afrekenen van veel verbruik.
Ik zou daar als ik jou was eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[...]

Even uitgebreider antwoord omdat het nú kan….

Het is inderdaad flink bedrag maar meer dan waard. Ik had 16 panelen op IQ7+ aan een Standard gateway. Dus moest sowieso over naar een Metered gateway. Verder nog 3 extra items (nu zo uit mijn hoofd weet ik het niet precies) extra nodig om de gewenste batterijen met de panelen te kunnen laten functioneren.
In de System Controller zitten de Metered gateway met die 3 componenten standaard al ingebouwd dus door die System Controller te nemen - welke voor paar jaar later op de planning stond - scheelde dat die vier onderdelen aanschaffen. Dat maakte de extra aanschaf een stuk interessanter.

De SC met de 2 5P’s hangen nu in de garage, hiervoor is iets van 15 meter bekabeling vanuit de meterkast naar de garage getrokken. De leverancier heeft alles in nog geen dag tijd met 2 man aangelegd en geïnstalleerd. Het toont geweldig en werkt geweldig. Een genot om in Enlighten de statistieken te zien en dat het zo betrouwbaar werkt!

De BTW teruggave (je krijgt niet alles terug, wel iets tussen de 80 en 90 procent) is aangevraagd maar dit duurt 6 tot 8 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
PeepPeepPeep schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:37:
[...]

De BTW teruggave (je krijgt niet alles terug, wel iets tussen de 80 en 90 procent) is aangevraagd maar dit duurt 6 tot 8 maanden.
BTW aangiftes gaan per kwartaal. Daar kan dus wel wat maanden overheen gaan. Bij mij, eind januari gekocht en gelijk alles in gang gezet voor ondernemersmelding bij de belastingdienst. Begin april BTW aangifte gedaan en dan eind april de teruggave gehad van de belastingdienst. Nu nog elk kwartaal even inloggen dat ik geen BTW aangifte heb. En vanaf volgend jaar de vrijstelling aanvragen voor BTW aangifte.

En idd je krijgt niet alle BTW terug, gaat een deeltje vanaf. Ik heb zo'n 85% terug gekregen.

Mijn aanschaf was 4x 5P (incl nodige accessoires) voor €14.404 inclusief €2.445 btw. Ging forfeite bedrag van €300 af. Totale investering is dan €12.259 netto geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door dccm op 24-07-2025 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 19:49
dccm schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:57:
[...]

BTW aangiftes gaan per kwartaal. Daar kan dus wel wat maanden overheen gaan. Bij mij, eind januari gekocht en gelijk alles in gang gezet voor ondernemersmelding bij de belastingdienst. Begin april BTW aangifte gedaan en dan eind april de teruggave gehad van de belastingdienst. Nu nog elk kwartaal even inloggen dat ik geen BTW aangifte heb. En vanaf volgend jaar de vrijstelling aanvragen voor BTW aangifte.

En idd je krijgt niet alle BTW terug, gaat een deeltje vanaf. Ik heb zo'n 85% terug gekregen.
Van zo'n 2x5P systeem met System Controller, zeg €10000,- ex. krijg je de €2100 BTW terug minus een éénmalige forfaitaire afdracht die je mag schatten op €15,- per kWh capaciteit, dus €150,-.Voor de verdere jaren doe je een beroep op de KOR.
Dan krijg je dus €1950,- terug, en dat is bijna 93% van de BTW.
Dus met inbegrip van de afdracht heb je dan €10150,- totaal betaald voor je systeem.

Maar let op: je mag niet al kleine ondernemer volgens de KOR zijn.
En: het dynamische energiecontract (dat verplicht is) staat op naam van de persoon die de BTW gaat terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Coffeeroam schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Van zo'n 2x5P systeem met System Controller, zeg €10000,- ex. krijg je de €2100 BTW terug minus een éénmalige forfaitaire afdracht die je mag schatten op €15,- per kWh capaciteit, dus €150,-.Voor de verdere jaren doe je een beroep op de KOR.
Dan krijg je dus €1950,- terug, en dat is bijna 93% van de BTW.
Dus met inbegrip van de afdracht heb je dan €10150,- totaal betaald voor je systeem.

Maar let op: je mag niet al kleine ondernemer volgens de KOR zijn.
En: het dynamische energiecontract (dat verplicht is) staat op naam van de persoon die de BTW gaat terugvragen.
Klopt. Ikzelf kon het niet aanvragen ivm eerdere btw teruggave na aanschaf zonnepanelen. Nu staan rekening én dynamisch contract op naam van mijn vrouw dus kon het.

Wellicht laat ik er volgend jaar aan het eind van het jaar nog een derde 5P naast hangen. Wellicht mag aanschaf dan zonder btw…. Even duimen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Klopt. Ikzelf kon het niet aanvragen ivm eerdere btw teruggave na aanschaf zonnepanelen. Nu staan rekening én dynamisch contract op naam van mijn vrouw dus kon het.

Wellicht laat ik er volgend jaar aan het eind van het jaar nog een derde 5P naast hangen. Wellicht mag aanschaf dan zonder btw…. Even duimen dus!
Uitbreiden en BTW terugvragen dáárover kan, maar let op, dat moet wel in hetzelfde jaar. Volgend jaar is dus geen goed plan, fiscaal gezien.
En, als de BTW daarmee in totaal boven de €2495 uitgaat, dan wordt het iets ingewikkelder (en het voordeel wat kleiner).

De-Centrale zegt hierover:
Indien je in het jaar van aanschaf van de batterij een uitbreiding koopt dan kan de btw daarop ook terug gevraagd worden. Let op, wanneer de btw in totaal € 2.495 of meer bedraagt, dan dien je gedurende de 4 opvolgende jaren btw af te dragen over het voordeel behaald met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zijn er mensen hier met een System Controller met een TN stelsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:30:
Zijn er mensen hier met een System Controller met een TN stelsel?
Uit de installatiehandleiding:
De ondersteunde aardingssystemen zijn TN-C-S, TN-S en TT.
De niet-ondersteunde aardingssystemen zijn TN-C en IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ja dat maakt het handig. Ik heb een TN-C-S (of TN-S) dus zou ik daar geen eigen aardpen bij nodig hebben. Maar wat als ze hier in de straat aan het werk zijn en de voedingskabel in zijn geheel kapot maken? Dan zit ik zonder stroom maar ook zonder aarde.

Ik ga wel een aardpen laten slaan zodat ik, wat dat aangaat, veilig zit.

Ik kan mij niet voorstellen dat er woningen in Nederland zijn die een TN-C hebben. Dat zal toch allemaal, vanaf de meter, TN-C-S worden.
  • TT: eigen aardpen.
  • TN-C: Aarde en Nul zijn gecombineerd op één kabel.
  • TN-C-S: Aarde en Nul zijn gecombineerd maar worden op een bepaald moment gesplits (meestal bij de verdeelkast).
  • TN-S: Aarde en Nul zijn vanaf de Trafo gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eddie_ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:19:
Ja dat maakt het handig. Ik heb een TN-C-S (of TN-S) dus zou ik daar geen eigen aardpen bij nodig hebben. Maar wat als ze hier in de straat aan het werk zijn en de voedingskabel in zijn geheel kapot maken? Dan zit ik zonder stroom maar ook zonder aarde.

Ik ga wel een aardpen laten slaan zodat ik, wat dat aangaat, veilig zit.

Ik kan mij niet voorstellen dat er woningen in Nederland zijn die een TN-C hebben. Dat zal toch allemaal, vanaf de meter, TN-C-S worden.
  • TT: eigen aardpen.
  • TN-C: Aarde en Nul zijn gecombineerd op één kabel.
  • TN-C-S: Aarde en Nul zijn gecombineerd maar worden op een bepaald moment gesplits (meestal bij de verdeelkast).
  • TN-S: Aarde en Nul zijn vanaf de Trafo gescheiden.
Dom vraagje. Als er een grote sticker op de hoofdaansluiting zit met “Netbeheerder levert aarde” heb je dan een TN-S aansluiting?

Ik heb net een nieuwe grondkabel gekregen (van straat naar huis) en volgens mij had ik begrepen dat er een aparte aarde draad in die kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Geen domme vraag. Je hebt dan TN-S of TN-C-S. Dit is in je meterkast niet te bepalen. Dit is afhankelijk waar ze de PE en de N van elkaar scheiden. Maar in beide gevallen is de kans aanwezig dat je geen aardlekbeveiliging nodig hebt omdat de Zs voldoende laag is. Bij mij in de schuur, in de subkast (waar een enkel fase IQ relais zit met 6 panelen) is de Zs dusdanig laag dat ik in mijn hoofdkast alleen een installatie automaat heb zitten (drie fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:17
Via de vorige bewoner heb ik installer toegang tot mijn systeem.
Ik zag de volgende optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFCPIWqRP6ny8AeS61Gy0Gfc3lw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PgBAxVHn56omAOlkWf9Bk5bw.jpg?f=user_large
Een vraag: als je de menu optie 'Buiten gebruik stellen' selecteert voor een specifieke omvormer, stopt deze dan ook met produceren van vermogen?
Ik lees alleen maar dat hij dan niet meer logt, maar dat is wat anders dan niet meer produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hij blijft gewoon produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:45
Even een vraag als Enphase noob (ik heb zelf solar edge). Mijn vader heeft na een onweers bui een Envoy-S die niets meer doet, de zonnepanelen zelf doen nog prima hun werk. Zijn installateur is falliet gegaan dus die kunnen we niet vragen.

Als ik kijk lijkt het mij niet veel meer te zijn dan een nieuwe Envoy S bestellen en daarna bij Enphase de boel laten aanpassen via https://support.enphase.c...l-de-nieuwe-in-mijn-bezit

Kan iemand bevestigen dat het zo eenvoudig is als dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 00:52
jjbstolk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:10:
Even een vraag als Enphase noob (ik heb zelf solar edge). Mijn vader heeft na een onweers bui een Envoy-S die niets meer doet, de zonnepanelen zelf doen nog prima hun werk. Zijn installateur is falliet gegaan dus die kunnen we niet vragen.

Als ik kijk lijkt het mij niet veel meer te zijn dan een nieuwe Envoy S bestellen en daarna bij Enphase de boel laten aanpassen via https://support.enphase.c...l-de-nieuwe-in-mijn-bezit

Kan iemand bevestigen dat het zo eenvoudig is als dit?
Wellicht eerst zorgen dat het systeem weer een installateur krijgt? Dat zou je zelf kunnen zijn (zie OP). En vervolgens een garantie verzoek inschieten bij Enphase. Dan afwachten wat hier uit komt. Wellicht is dit voldoende om weer een werkend systeem te krijgen. Enne dat de oorzaak de onweer is, is jouw/jullie aanname he. Wellicht gewoon houden op : "opeens werkt het systeem niet meer zoals het gewerkt heeft ...."

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 29-07-2025 12:43 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe oud is de Envoy/Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 14:47
Ik ben een leek mbt thuisbatterij en wat hierin speelt. Daarom dit draadtje doorgekeken en wat video’s bekeken. Lees hierboven dat de verwachting is dat de 10C niet naar Europa komt. Maar bij het kijken van deze video lijkt mij de 10C een no-brainer. Mijn vraag is waarom. Is de 10C ongeschikt voor Europa of is het een kwestie van tijd en moet er eerst worden voldaan aan Europese regelgeving?

https://youtu.be/6oeyGbckIlc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:17
Eddie_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:39:
Hij blijft gewoon produceren.
OK, dank. Dat is jammer. Ik ben op zoek naar een simpele manier om een zero export functionaliteit te maken. Ik heb geen metered Envoy. Via Homeassistant kan ik het hele systeem wel uit/aan zetten, maar ik zoek een manier om iedere individuele omvormer te kunnen bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ndxElQnnG9Hth2lU6s8toN7BUs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uwDYQJpOKpA4uxojp21IBZZB.jpg?f=user_large

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Wellicht eerst zorgen dat het systeem weer een installateur krijgt? Dat zou je zelf kunnen zijn (zie OP). En vervolgens een garantie verzoek inschieten bij Enphase. Dan afwachten wat hier uit komt. Wellicht is dit voldoende om weer een werkend systeem te krijgen. Enne dat de oorzaak de onweer is, is jouw/jullie aanname he. Wellicht gewoon houden op : "opeens werkt het systeem niet meer zoals het gewerkt heeft ...."
Nee ik zou niet weten waarom er nu een installateur nodig is. Het hele solar edge gedeelte op mijn huidig huis beheer en regel ik ook zelf. Gewoon in tweakers stijl :)

Het geheel is tijdens de onweer stuk gegaan, dat is verzeker dus kan het gewoon bij de verzekering claimen. Dit is geen garantie kwestie. Het enige wat ik nu nog niet duidelijk heb ik of het zo eenvoudig is al ik bovenaan heb beschreven.

Systeem is nu zo'n 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
jjbstolk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Nee ik zou niet weten waarom er nu een installateur nodig is. Het hele solar edge gedeelte op mijn huidig huis beheer en regel ik ook zelf. Gewoon in tweakers stijl :)

Het geheel is tijdens de onweer stuk gegaan, dat is verzeker dus kan het gewoon bij de verzekering claimen. Dit is geen garantie kwestie. Het enige wat ik nu nog niet duidelijk heb ik of het zo eenvoudig is al ik bovenaan heb beschreven.

Systeem is nu zo'n 4 jaar oud.
Zonder installateurs account geen toegang tot je systeem .... Ik schrijf niet dat je een installateur moet zoeken, ik zeg dat je installateurs toegang moet regelen zoals in de OP vermeld staat. En anders is het niet zo eenvoudig ... suc6 ermee ....

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Defecte Gateway vervangen is eenvoudig te realiseren. Daarna Enphase bellen, tenzij je installateurstoegang hebt. Geheel in Tweakersstijl zou je dat dus wel willen (op zijn minst een DHZ account).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
Dank, ga ik een nieuwe Envoy-S bestellen. Dan kijk ik eerst naar zo'n account en anders gaan we Enphase bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
jjbstolk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:08:
Dank, ga ik een nieuwe Envoy-S bestellen. Dan kijk ik eerst naar zo'n account en anders gaan we Enphase bellen.
kijk ff of de verzekering bliksemschade dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:09
Al (17) onze microinverters (iq8plus) rapporteren niet meer sinds van ochtend. De gateway ( envoy-s) doet het normaal volgend de app, er was geen onweer oid vanmorgen.
De event log in de app staat wel vol met foutmeldingen van de afgelopen dagen: “microinverter rapporteert niet”
Kan ik wat doen, anders dan de installateur bellen? Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:20
jorisjansen3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:29:
Al (17) onze microinverters (iq8plus) rapporteren niet meer sinds van ochtend. De gateway ( envoy-s) doet het normaal volgend de app, er was geen onweer oid vanmorgen.
De event log in de app staat wel vol met foutmeldingen van de afgelopen dagen: “microinverter rapporteert niet”
Kan ik wat doen, anders dan de installateur bellen? Dank!
Power cycle vanuit de groepenkast en dan de Magische Enphase Nacht afwachten….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjbstolk
blb4 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:22:
[...]

kijk ff of de verzekering bliksemschade dekt.
Ja dat is al gebeurd, daarom kan er gewoon een nieuwe Envoy S worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Vraagje: weet iemand of ik in de AI-optimalisatie modus een inkoop- en verkooptarief kan instellen, of misschien een minimaal prijsverschil tussen inkoop- en verkooptarief?

Zoniet, weet iemand wat Enphase in zijn AI gebruikt als minimaal prijsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Coffeeroam schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:22:
Vraagje: weet iemand of ik in de AI-optimalisatie modus een inkoop- en verkooptarief kan instellen, of misschien een minimaal prijsverschil tussen inkoop- en verkooptarief?

Zoniet, weet iemand wat Enphase in zijn AI gebruikt als minimaal prijsverschil?
Ja, dat kun je NIET zelf instellen! Er is een minimaal prijsverschil vereist voordat ie gaat handelen. Zelf heb ik het idee dat er bij een prijsverschil van zo ongeveer 10 a 12 ct/kWh ingekocht en verkocht gaat worden. Bij een spread van 10ct (afgelopen woensdag) werd er een halve cycle gedaan, verder bijna elke dag een hele cycle soms 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jniens
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-09 17:07
Hallo allemaal,

Ik heb een 3-fase opstelling met 35x Enphase IQ8M micro-omvormers, gekoppeld aan een Envoy Gateway Metered met meetspoelen op zowel het net als de PV-levering.

Ik wil graag mijn installatie uitbreiden met 3x Victron MultiPlus-II 5000 om full backup te realiseren bij netuitval. Belangrijk voor mij is dat de Enphase PV ook tijdens backup-modus blijft functioneren, zodat ik bij een netstoring mijn accu’s kan laden met eigen opwek.

Mijn huidige plan:
• Grid aansluiten op AC-in van de MultiPlus
• Woning + Enphase PV voeden via AC-out
• Modbus TCP op de Envoy Metered inschakelen zodat Venus OS (ESS) PV-productie kan uitlezen

Ik houd rekening met de gangbare dimensioneringsrichtlijnen:
• 1:1 verhouding tussen PV-omvormercapaciteit en MultiPlus-capaciteit
• 1,5 kW PV per 4,8 kWh accucapaciteit om opslag en verbruik in balans te houden

Wat ik nog zoek is een betrouwbare, door Victron ondersteunde methode om het Enphase-systeem automatisch te regelen of in-/uit te schakelen zodra de accu’s vol zijn, zodat ik geen overschot terug het net in druk of last heb van omvormers die gaan pendelen.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare setup?
• Werkt dynamische modulatie van Enphase via Victron al (bijv. Modbus-read/-write)?
• Of is een relaisgestuurde on/off schakeling op AC-out nog steeds de enige praktische oplossing?
• Wat zijn in de praktijk de best practices om een stabiele full-backup én PV-opwek met Enphase te realiseren zonder lange herstartvertraging van de micro-omvormers?

Alle ervaringen, tips of schema’s zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-09 09:36
WillemP22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Ja, dat kun je NIET zelf instellen! Er is een minimaal prijsverschil vereist voordat ie gaat handelen. Zelf heb ik het idee dat er bij een prijsverschil van zo ongeveer 10 a 12 ct/kWh ingekocht en verkocht gaat worden. Bij een spread van 10ct (afgelopen woensdag) werd er een halve cycle gedaan, verder bijna elke dag een hele cycle soms 2.
Dan ben je toch voor nop aan teruglevering vaak !! Aangezien energiebelasting al 12ct/kWh is ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Dat is goed om te weten, dank je. Je wil natuurlijk niet minder inkomsten per cycle hebben dan wat de afschrijving per cycle kost. Daarom zou je daar zelf een waarde voor het vereiste prijsverschil aan willen hangen. Dus bijvoorbeeld voor een 5P is de afschrijving 3000 euro/6000 cycles (grofweg) = € 0,50 per cycle. Dan moet het prijsverschil waarop je handelt toch wel een eindje boven de € 0,10 liggen, zeg € 0,15 liefst (want je moet ook de montagekosten mee afschrijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:03
jniens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:04:
Hallo allemaal,

Ik heb een 3-fase opstelling met 35x Enphase IQ8M micro-omvormers, gekoppeld aan een Envoy Gateway Metered met meetspoelen op zowel het net als de PV-levering.

Ik wil graag mijn installatie uitbreiden met 3x Victron MultiPlus-II 5000 om full backup te realiseren bij netuitval. Belangrijk voor mij is dat de Enphase PV ook tijdens backup-modus blijft functioneren, zodat ik bij een netstoring mijn accu’s kan laden met eigen opwek.

Mijn huidige plan:
• Grid aansluiten op AC-in van de MultiPlus
• Woning + Enphase PV voeden via AC-out
• Modbus TCP op de Envoy Metered inschakelen zodat Venus OS (ESS) PV-productie kan uitlezen

Ik houd rekening met de gangbare dimensioneringsrichtlijnen:
• 1:1 verhouding tussen PV-omvormercapaciteit en MultiPlus-capaciteit
• 1,5 kW PV per 4,8 kWh accucapaciteit om opslag en verbruik in balans te houden

Wat ik nog zoek is een betrouwbare, door Victron ondersteunde methode om het Enphase-systeem automatisch te regelen of in-/uit te schakelen zodra de accu’s vol zijn, zodat ik geen overschot terug het net in druk of last heb van omvormers die gaan pendelen.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare setup?
• Werkt dynamische modulatie van Enphase via Victron al (bijv. Modbus-read/-write)?
• Of is een relaisgestuurde on/off schakeling op AC-out nog steeds de enige praktische oplossing?
• Wat zijn in de praktijk de best practices om een stabiele full-backup én PV-opwek met Enphase te realiseren zonder lange herstartvertraging van de micro-omvormers?

Alle ervaringen, tips of schema’s zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken.
Met HA en de installeer plug-in kan je enphase uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@jniens Heb je dit document al gezien?
Maar @sandergar kan je er alles over vertellen. Die heeft dit al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jniens
Eddie_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:37:
@jniens Heb je dit document al gezien?
Maar @sandergar kan je er alles over vertellen. Die heeft dit al.
Ja, dat document ken ik inderdaad, evenals het Enphase-document waarin frequency shifting wordt benoemd:
https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele

Ik heb zelf nog geen praktijkervaring met deze combinatie. Mijn vraag is vooral wat in de praktijk de best practice is om een stabiele full-backup te realiseren waarbij de Enphase PV-opwek tijdens backup goed blijft functioneren, zonder problemen met opstartvertragingen of pendelen van de micro-omvormers.

@sandergar, als jij hier al ervaring mee hebt, hoor ik graag hoe jij dit hebt opgelost in jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
jniens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Ja, dat document ken ik inderdaad, evenals het Enphase-document waarin frequency shifting wordt benoemd:
https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele

Ik heb zelf nog geen praktijkervaring met deze combinatie. Mijn vraag is vooral wat in de praktijk de best practice is om een stabiele full-backup te realiseren waarbij de Enphase PV-opwek tijdens backup goed blijft functioneren, zonder problemen met opstartvertragingen of pendelen van de micro-omvormers.

@sandergar, als jij hier al ervaring mee hebt, hoor ik graag hoe jij dit hebt opgelost in jouw setup.
Officieel is de Enphase Modbus TCP functie alleen read-only. Tijdens een testje van mij, in de Victron instellingen, stopte de Enphase productie. Blijkbaar is de Enphase Modbus meer dan alleen read only en zijn ze verder met het sunspec protocol dan ze mededelen. Ik had echter geen geduld om te wachten of de productie weer automatisch zou worden hervat. Heb handmatig (lees : automaten in meterkast bedienen) de productie weer op gang gebracht.

Nog niet genoeg ervaring om harde uitspraken te doen. Heb de hardwarematige optie via de Shelly standby staan dus alles wat automatisch kan is mooi meegenomen en mocht Enphase toch niet goed aangestuurd worden, in het geval van eiland bedrijf, dan kan ik ingrijpen/sturen via de hardwarematige optie.

Probeer nog steeds van Enphase een uitspraak te krijgen in hoeverre ze technisch voor een goede oplossing kunnen zorgen. Is blijkbaar een lastige vraag, sta nog steeds in de wacht. Formeel is de Modbus TCP niet meer dan beschreven in het document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Coffeeroam schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Dat is goed om te weten, dank je. Je wil natuurlijk niet minder inkomsten per cycle hebben dan wat de afschrijving per cycle kost. Daarom zou je daar zelf een waarde voor het vereiste prijsverschil aan willen hangen. Dus bijvoorbeeld voor een 5P is de afschrijving 3000 euro/6000 cycles (grofweg) = € 0,50 per cycle. Dan moet het prijsverschil waarop je handelt toch wel een eindje boven de € 0,10 liggen, zeg € 0,15 liefst (want je moet ook de montagekosten mee afschrijven).
Er wordt afschrijving meegenomen in het algorithme. Enphase gaat uit van ca. 400 cycles per jaar, na 15 jaar kom je dan uit op die 6000 cycles. Daarna is de capaciteit nog minimaal zoveel %.
Naast de afschrijving heb je nog de verleizen die je moet compenseren. Van elke 100 kWh die er in gaat zie ik er ongeveer 85 a 86 kWh terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jniens
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Officieel is de Enphase Modbus TCP functie alleen read-only. Tijdens een testje van mij, in de Victron instellingen, stopte de Enphase productie. Blijkbaar is de Enphase Modbus meer dan alleen read only en zijn ze verder met het sunspec protocol dan ze mededelen. Ik had echter geen geduld om te wachten of de productie weer automatisch zou worden hervat. Heb handmatig (lees : automaten in meterkast bedienen) de productie weer op gang gebracht.

Nog niet genoeg ervaring om harde uitspraken te doen. Heb de hardwarematige optie via de Shelly standby staan dus alles wat automatisch kan is mooi meegenomen en mocht Enphase toch niet goed aangestuurd worden, in het geval van eiland bedrijf, dan kan ik ingrijpen/sturen via de hardwarematige optie.

Probeer nog steeds van Enphase een uitspraak te krijgen in hoeverre ze technisch voor een goede oplossing kunnen zorgen. Is blijkbaar een lastige vraag, sta nog steeds in de wacht. Formeel is de Modbus TCP niet meer dan beschreven in het document.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en het delen van je ervaring!
Ik ga ook eens bij Enphase navragen of ze inmiddels een officiële uitspraak of oplossing hebben voor een betere (en officieel ondersteunde) aansturing in combinatie met Victron. Zou mooi zijn als hier uiteindelijk een goed werkende en stabiele methode voor komt, zodat we niet hoeven terug te vallen op alleen hardwarematige schakeling.

Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid vanuit Enphase zelf.
Pagina: 1 ... 53 ... 57 Laatste