2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Nee, die 10 a 12 ct/kWh is de spread....het verschil tussen laagste prijzen en hoogste prijzen. Dit werkt uiteraard bij een dynamisch prijscontract.Michaf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Dan ben je toch voor nop aan teruglevering vaak !! Aangezien energiebelasting al 12ct/kWh is ??
De laatste paar weken als voorbeeld....Overdag wordt de batterij geladen door zon en of net....tegen een all-in prijs tussen de 15 en 20 ct/kWh. 's avonds wordt er weer ontladen tegen 30 a 40 ct/kWh naar je huis maar veelal naar het net.
En dit zijn all-in prijzen: kale elektra prijs, energiebelasting, btw en fee leverancier.
Het is geen vetpot, maar het sprokkelt zo wat bij elkaar. Is de spread kleiner...doet ie niets of de meter op 0 houden. Is de spread groter is het voordeel iets groter.
[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 01-08-2025 16:53 ]
Ik vind de spread van 10 ct/kWh te klein en 12 ct op het randje, omdat je niet alleen de batterij moet afschrijven maar ook de montagekosten. Daarom zou ik dat eigenlijk zelf willen instellen, maar dat kan dus niet.WillemP22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
Nee, die 10 a 12 ct/kWh is de spread....het verschil tussen laagste prijzen en hoogste prijzen. Dit werkt uiteraard bij een dynamisch prijscontract.
De laatste paar weken als voorbeeld....Overdag wordt de batterij geladen door zon en of net....tegen een all-in prijs tussen de 15 en 20 ct/kWh. 's avonds wordt er weer ontladen tegen 30 a 40 ct/kWh naar je huis maar veelal naar het net.
En dit zijn all-in prijzen: kale elektra prijs, energiebelasting, btw en fee leverancier.
Het is geen vetpot, maar het sprokkelt zo wat bij elkaar. Is de spread kleiner...doet ie niets of de meter op 0 houden. Is de spread groter is het voordeel iets groter.
De komende tijd maar bekijken wat de AI doet. Stond zojuist stevig te exporteren bij een kWh prijs van 5 ct/Kwh, de laagste prijs van vandaag.
Dat hielp niet, uiteindelijk loste een mailtje naar de installateur het op. Die reageerde “ Er is een update vanuit Enphase gedraaid en na 24 uur moet het systeem weer goed gaan draaien.”m.eddy schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Power cycle vanuit de groepenkast en dan de Magische Enphase Nacht afwachten….
En inderdaad, het werkt weer. Wat er is geüpdatet weet ik niet..
Maar ik kom er tocht niet helemaal uit.
Ik heb een Gateway standaard.
Kan ik door een DHZ- of installateursaccount dan wel in de manager de productie limiteren?
Of kan dat alleen met een Gateway metered of met een relais?
Mijn huidige kennis, met standard gateway en DHZ account, is dat je alleen de productie helemaal kunt stoppen (en weer starten). Het beperken tot een bepaald % of bepaald vermogen heb ik niet werkend weten te krijgen.robinge schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:44:
Ik heb hiervoor een heleboel gelezen Dank iedereen voor de info.
Maar ik kom er tocht niet helemaal uit.
Ik heb een Gateway standaard.
Kan ik door een DHZ- of installateursaccount dan wel in de manager de productie limiteren?
Of kan dat alleen met een Gateway metered of met een relais?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je schreef: Het beperken tot een bepaald % of bepaald vermogen heb ik niet werkend weten te krijgen.
Maar zie je die mogelijkheid wel? Of ook niet?
Ik zie ze wel in enlighten maar ‘t doet niets. Tenminste, niets van gemerkt met al m’n experimenten.robinge schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:43:
Dank je blb4,
Je schreef: Het beperken tot een bepaald % of bepaald vermogen heb ik niet werkend weten te krijgen.
Maar zie je die mogelijkheid wel? Of ook niet?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Kortom: geduld en laat het los. 😌
Geruststellende woorden, dank. Ik moet dus enkele verliezen accepteren voordat het goed gaat. Wel nog een vraag, want inderdaad Enphase zegt gewoon de AI Optimalisatie aanzetten en verder niks doen. Klopt dit wel? - er zijn nog batterij-instellingen die je aan of uit kan zetten (en die standaard op uit staan). Dat is Charge battery from the Grid en Discharge Battery from the Grid. Moeten die niet op Enabled staan (als je wil handelen)? Ik heb de app maar op Engels gezet want de kromme Nederlandse vertalingen zijn niet te volgen.WillemP22 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:36:
Wat Enphase zegt: het algorithme kijkt naar uurprijzen, je verbruikspatroon van de afgelopen 3 weken, verwachte opbrengst voor vandaag en morgen. Samen met wat prijssettings optimaliseert ie naar de laagste kosten, voor jouw. In het begin zie je dat ie nog vreemde keuzes maakt en dan is het voor de tweaker irritant dat je niet kunt bijsturen. Maar naar verloop van tijd, zeg n week, dat echt anders. En nu betrap ik mn systeem eigenlijk helemaal niet meer op vreemde keuzes.
Kortom: geduld en laat het los. 😌
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Zie: https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Correct, systeem is inmiddels volledig up-and-running. Ik heb zelf een IQ7-systeem en de productie begon direct nadat het systeem de eerste keer onder spanning kwam te staan. Bij mijn collega dus niet en dat begreep ik niet. Maar dat is dus een provisioning verschilletje tussen IQ7 en IQ8.Pazo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:29:
@rogervdh is het de eerste keer dat het systeem in bedrijf gaat?
Zie: https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert
Ik heb trouwens een "Verwijs een vriend" link verstrekt aan die collega. Heeft iemand daar ervaring mee? Krijg je automatisch bericht van Enphase?
[ Voor 11% gewijzigd door rogervdh op 04-08-2025 16:38 ]
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Afgelopen zondag waren de stroomprijzen negatief (en zo ook vandaag). Heb wat ervaring kunnen opdoen. Ik kan bevestigen dat Victron de Enphase installatie kan aansturen en ervoor kan zorgen dat de PV productie beperkt wordt. Het werkt nog niet geheel naar wens maar dat kan ook komen door mijn gebrek aan kennis hiervan.jniens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
Ja, dat document ken ik inderdaad, evenals het Enphase-document waarin frequency shifting wordt benoemd:
https://enphase.com/nl-nl...vormers-voor-residentiele
Ik heb zelf nog geen praktijkervaring met deze combinatie. Mijn vraag is vooral wat in de praktijk de best practice is om een stabiele full-backup te realiseren waarbij de Enphase PV-opwek tijdens backup goed blijft functioneren, zonder problemen met opstartvertragingen of pendelen van de micro-omvormers.
@sandergar, als jij hier al ervaring mee hebt, hoor ik graag hoe jij dit hebt opgelost in jouw setup.
Ik wilde geen export van stroom. Dat lukt. Als ik de optie "Dynamic Power Limiting" aan zet in de Victron omgeving dan zie ik dat de PV productie wordt afgeremd en er net genoeg PV productie is als nodig voor de consumptie.
Mijn installatie is een volledige 3 fase installatie. Als ik bijvoorbeeld ga koken op fase 2 (geen 3 fase kookplaat) dan heb ik consumptie op fase 2 maar overschot op fase 1 en fase 3. Dit is normaal gedrag en dit wordt op de energiemeter intern gesaldeerd. Door de instelling op Victron wordt dit (terecht) als teruglevering gezien en wordt de PV productie gestaakt. Geen teruglevering naar het net wat terugleverkosten scheelt maar door de interne saldering op de meter was het financieel waarschijnlijk beter als de PV gewoon volledige productie gedraaid had om de kookplaat van stroom te voorzien. Tijdens hoge consumptie op 1 fase en mooie PV productie wil je dus eigenlijk wel terug kunnen leveren op 1 of 2 fase.
Wellicht dat een NodeRed schakeling deze puzzel voor mij gaat oplossen. Bij negatieve stroom prijzen teruglevering uit tenzij hogere consumptie dan tijdelijk terugleveren toestaan.
Ik heb geen verschil in frequentie gezien. De Victron installatie is gewoon grid gekoppeld geweest dus netjes 50Hz gebleven. Communicatie met Enphase zal via ModBus gelopen moeten hebben. De productie is een paar keer geheel gestopt geweest en ook weer herstart. Vooralsnog een positieve verrassing.
De combi Enphase & Victron kan blijkbaar al meer dan Enphase zelf weet of wil zeggen! En het voordeel van Victron t.o.v. Enphase AI : er is meer instelbaar, alles is te monitoren via diverse grafieken en met NodeRed kan je ook zelf nog aan de slag met sturen!
/f/image/yjLkNTwxShZcTt1sA8B0iHz7.png?f=fotoalbum_large)
Batterij vol, negatieve tarieven -> Enphase productie uit
[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 05-08-2025 14:34 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
De combi Enphase & Victron heeft duidelijk meer in te stellen mogelijkheden dan de combi Enphase & Enphase. Geen wonder dat Enphase dit maar eventjes niet vertelt.sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Afgelopen zondag waren de stroomprijzen negatief (en zo ook vandaag). Heb wat ervaring kunnen opdoen. Ik kan bevestigen dat Victron de Enphase installatie kan aansturen en ervoor kan zorgen dat de PV productie beperkt wordt. Het werkt nog niet geheel naar wens maar dat kan ook komen door mijn gebrek aan kennis hiervan.
Ik wilde geen export van stroom. Dat lukt. Als ik de optie "Dynamic Power Limiting" aan zet in de Victron omgeving dan zie ik dat de PV productie wordt afgeremd en er net genoeg PV productie is als nodig voor de consumptie.
Mijn installatie is een volledige 3 fase installatie. Als ik bijvoorbeeld ga koken op fase 2 (geen 3 fase kookplaat) dan heb ik consumptie op fase 2 maar overschot op fase 1 en fase 3. Dit is normaal gedrag en dit wordt op de energiemeter intern gesaldeerd. Door de instelling op Victron wordt dit (terecht) als teruglevering gezien en wordt de PV productie gestaakt. Geen teruglevering naar het net wat terugleverkosten scheelt maar door de interne saldering op de meter was het financieel waarschijnlijk beter als de PV gewoon volledige productie gedraaid had om de kookplaat van stroom te voorzien. Tijdens hoge consumptie op 1 fase en mooie PV productie wil je dus eigenlijk wel terug kunnen leveren op 1 of 2 fase.
Wellicht dat een NodeRed schakeling deze puzzel voor mij gaat oplossen. Bij negatieve stroom prijzen teruglevering uit tenzij hogere consumptie dan tijdelijk terugleveren toestaan.
Ik heb geen verschil in frequentie gezien. De Victron installatie is gewoon grid gekoppeld geweest dus netjes 50Hz gebleven. Communicatie met Enphase zal via ModBus gelopen moeten hebben. De productie is een paar keer geheel gestopt geweest en ook weer herstart. Vooralsnog een positieve verrassing.
De combi Enphase & Victron kan blijkbaar al meer dan Enphase zelf weet of wil zeggen! En het voordeel van Victron t.o.v. Enphase AI : er is meer instelbaar, alles is te monitoren via diverse grafieken en met NodeRed kan je ook zelf nog aan de slag met sturen!
[Afbeelding]
Ondanks dat ik een drie fase Enphase systeem heb denk ik dat toch ga voor een enkele Victron Multiplus. Puur om NoM te draaien en, bij een grid uitval, niet geheel stroomloos te komen zitten.
Zojuist het IQ Relais ingesteld op enkel fase maar dan produceert hij nog steeds op alle drie de fasen. Ik vermoed dat het IQ Relais dan maar één fase controleert (binnenkomend). Hij schakelt dus niet twee producerende fasen uit!
Geen verkeerde gedachte. Ik ben er nog niet over uit of 3 fase of 1 fase beter is. Knoop al je Enphase bij elkaar op 1 fase, meterkast op 1 fase en je hebt niet te maken met fase onbalans. Als ik nu een grote belasting op 1 fase heb dan beïnvloedt dit de andere fase ook. Er valt nog een hoop te ondervinden en te bestuderen.Eddie_ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:09:
@sandergar Mooie ontwikkelingen! Ik ben nog steeds aan het inlezen om Victron te gebruiken i.c.m. mijn Enphase systeem. Lijkt wel dat hoe meer ik er over lees hoe "complexer" het wordt.
Ondanks dat ik een drie fase Enphase systeem heb denk ik dat toch ga voor een enkele Victron Multiplus. Puur om NoM te draaien en, bij een grid uitval, niet geheel stroomloos te komen zitten.
Zojuist het IQ Relais ingesteld op enkel fase maar dan produceert hij nog steeds op alle drie de fasen. Ik vermoed dat het IQ Relais dan maar één fase controleert (binnenkomend). Hij schakelt dus niet twee producerende fasen uit!
Ik ben op 3 fase overgestapt voor het snel kunnen laden van de EV. Nu wordt de EV volledig met PV geladen en dat hoeft niet zo snel meer. De EV wordt nu meer op 1P dan op 3P geladen. Koken doe ik op 1P. Hooguit voor een toekomstige warmtepomp dat 3P gewenst is.
Het mooie van Victron is dat je met 1 omvormer kan starten en er later 2 aan toe kan voegen indien gewenst!
Ik dacht dat het jojo probleem alleen in eilandbedrijf zou optreden. Ik zie het nu echter ook gebeuren in normaal bedrijf. De accu is vol, de Enphase productie wordt geheel beperkt door het ESS (negatieve stroomprijzen dus geen teruglevering gewenst). De batterij wordt ontladen om de installatie te voeden, er is geen PV opwekking meer. ESS start de PV weer op. Enphase productie wordt ongeremd geactiveerd, wordt vervolgens weer afgeremd tot het matchen van de consumptie in de woning inclusief bijladen van de batterij. Batterij weer vol, Enphase productie weer uit. En dit patroon herhaalt zich continue.sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:22:
Nog niet genoeg ervaring om harde uitspraken te doen. Heb de hardwarematige optie via de Shelly standby staan dus alles wat automatisch kan is mooi meegenomen en mocht Enphase toch niet goed aangestuurd worden, in het geval van eiland bedrijf, dan kan ik ingrijpen/sturen via de hardwarematige optie.
Mooi dat de Enphase productie steeds wordt gebruikt om de batterij te vullen. Of dit echter bevorderlijk is voor de installatie?!?
Inmiddels finale reactie van Enphase gehad. Er is geen oplossing beschikbaar in onze regio voor het aansturen van de Enphase installatie.sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:22:
Probeer nog steeds van Enphase een uitspraak te krijgen in hoeverre ze technisch voor een goede oplossing kunnen zorgen. Is blijkbaar een lastige vraag, sta nog steeds in de wacht. Formeel is de Modbus TCP niet meer dan beschreven in het document.
Wat goed om te lezen dat de combinatie Victron & Enphase in de praktijk al mooie resultaten oplevert, ondanks de bekende uitdagingen met fasering en beperking van teruglevering. Zeker bij negatieve stroomprijzen of een volle batterij is het fijn om die controle te hebben over productie en netinjectie.sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Afgelopen zondag waren de stroomprijzen negatief (en zo ook vandaag). Heb wat ervaring kunnen opdoen. Ik kan bevestigen dat Victron de Enphase installatie kan aansturen en ervoor kan zorgen dat de PV productie beperkt wordt. Het werkt nog niet geheel naar wens maar dat kan ook komen door mijn gebrek aan kennis hiervan.
[Afbeelding]
Momenteel wacht ik nog op reactie van Enphase support over de formele (on)mogelijkheden van Modbus TCP-sturing en compatibiliteit tussen Victron ESS en Enphase micro-omvormers. Ik benieuwd wat er technisch ondersteund wordt, of op z’n minst getolereerd wordt door Enphase.
Wordt vervolgd dus, maar fijn om te zien dat er al zoveel praktische ervaring wordt gedeeld hier. Bedankt daarvoor!
Omdat de piekopbrengst van mijn 21 panelen ongeveer 6,5 kW is en dat zo’n 2 uur, is buiten die tijd de Quooker al genoeg om van 3 naar 1 fase te gaan. Vervolgens duurt het erg lang voor hij weer terug gaat naar 3 fasen laden. Gisteren in een 5,5 uur sessie, maar effectief 3 uur geladen en dat in 26 sessies volgens de auto. Wel 15,1 kWh binnen gehaald overigens.
Dus graag jullie hulp om dedicated 1 fase laden mogelijk te maken.
Ik kan nog steeds niet makkelijk gelijk laden.
Hij gebruikt mijn enphase accu’s terwijl ik dat uit heb staan.
Wel op groen laden staan.
Zit je in het goede topic?Pandabeer35 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:10:
Ik zie dat mijn T6 is ingesteld op Gas en verder verwarmingsfase 1 en koelfase 0 - ik heb de BB 8kW full electric - wat zouden de instellingen moeten zijn van de T6? En hoe is dit mogelijk aan te passen?
Ik heb geen batterijen dus herken je problemen niet.SpikeHome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:44:
@Skipper_NH nou laten ze eerst eens het hele laad verhaal goed maken.
Ik kan nog steeds niet makkelijk gelijk laden.
Hij gebruikt mijn enphase accu’s terwijl ik dat uit heb staan.
Wel op groen laden staan.
Ik heb inmiddels een tiental tickets bij Enphase ingediend met klachten, onderbouwende foto’s en suggesties. Ook een aantal keren telefonisch contact gehad. Er is inmiddels een firmware update geweest en sindsdien is herladen in algemene zin wel verbeterd. Ik laad tijdens de laadsessie mijn hele overschot. Er is op korte termijn nog een firmware te verwachten is mij verteld. Dus er is zeker aandacht voor problemen. Maar zoals met alles het kost tijd.
Jammer dat je er zo in staat. Gezamenlijk bereiken we meer en misschien sneller.
(video speelt op 4-voudige snelheid af)
Rechts onderin zie je de consumptie van de woning. Op L2 is een airfryer actief en op L3 een wasmachine. De batterij is vol dus die kan bijspringen om de consumptie pieken op te vangen. Daarna wordt de PV productie bijgestuurd.
Heel af en toe zie je de PV productie en de consumptie weg vallen. Blijkbaar verliest het ESS de modbus verbinding (of verslikt zich in de communicatie) als het druk is. Het ESS probeert het saldo van het grid (linksboven) op 0 te houden. Het grid functioneert hierbij als buffer om de pieken in positieve zin en negatieve zin op te vangen.
De installatie is net gekoppeld dus frequentie blijft gewoon 50Hz. Dankzij de Modbus TCP koppeling kan de PV productie worden gestuurd.
Als de airfryer klaar is is het verbruik zo laag dat de PV productie zelfs geheel uitgeschakeld is :
/f/image/3w6eQNmKJp8hDkf757au1iPY.png?f=fotoalbum_large)
Enphase zelf geeft geen support, wil er niets over zeggen (en communiceren) en wil niet samenwerken met ESS fabrikanten. Promotie wordt er dus niet voor gemaakt. Technisch werkt het dus wel .....
Nou ik heb al melding gemaakt en dat loopt ook al.Skipper_NH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Ik heb geen batterijen dus herken je problemen niet.
Ik heb inmiddels een tiental tickets bij Enphase ingediend met klachten, onderbouwende foto’s en suggesties. Ook een aantal keren telefonisch contact gehad. Er is inmiddels een firmware update geweest en sindsdien is herladen in algemene zin wel verbeterd. Ik laad tijdens de laadsessie mijn hele overschot. Er is op korte termijn nog een firmware te verwachten is mij verteld. Dus er is zeker aandacht voor problemen. Maar zoals met alles het kost tijd.
Jammer dat je er zo in staat. Gezamenlijk bereiken we meer en misschien sneller.
Sorry 😞Pandabeer35 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:10:
Ik zie dat mijn T6 is ingesteld op Gas en verder verwarmingsfase 1 en koelfase 0 - ik heb de BB 8kW full electric - wat zouden de instellingen moeten zijn van de T6? En hoe is dit mogelijk aan te passen?
Bovendien vraag ik mij af of deze net zo snel opstarten bij bewolkt weer als mijn IQ7+ die op dak liggen. Het is mijn bedoeling dat de panelen 's winters overdag mee helpen om mijn WP te laten pruttelen...
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Die twee panelen had ik in eerste instantie off grid draaien om zodoende wat kennis hierover op te doen. Helaas waren de accu's niet zo heel goed en toen die er mee ophielden ben ik gestopt met dat project.
Bedankt iig voor het meedenken, vandaar mijn vraag (en twijfels die ik al had).
De installateur heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem :-)
Wil je een goed paneel met ingebouwde IQ dan heeft solar outlet nog een Sunpower P3 (370Wp) liggen met IQ7A voor 120 excl. BTW.
Past zeker goed bij je IQ7 serie.
Ik heb het gisteren idd de installateur (is een klant van ons in een andere branche, maar doet ook elektra klusjes in ons pand) aangegeven dat ie die IQ7X micro's maar zo snel mogelijk op marktplaats of tweakers moet zetten, anders raakt ie ze nooit kwijt.martijn v o schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:15:
Ik snapte je maar je maakt het jezelf inderdaad zeer beperkend en wellicht weer veel duurder om dan een goed paneel te krijgen.
De installateur heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem :-)
Wil je een goed paneel met ingebouwde IQ dan heeft solar outlet nog een Sunpower P3 (370Wp) liggen met IQ7A voor 120 excl. BTW.
Past zeker goed bij je IQ7 serie.
Maar waarom zou ik voor de IQ7 gaan, ik kan toch gewoon mixen met IQ8 serie? Mijn Envoy is iig up to date qua firmware. Ik zag ook bij Solar Outlet een paneel van met ingebouwde IQ8.
Maar ik heb een mooi aanbod voor iig de panelen en de platdak constructie (en in de kleur zwart) gekregen, nu nog micro's uitzoeken, zal de Excel eens gaan invullen. De kabel naar de meterkast ligt er al.
Heb nu 5 panelen met IQ7+ op schuindak liggen op NWW, zo meteen dus op de overkapping 2 op ZO, en 3 op ZW erbij. Mooi spreiding over de dag.
Momenteel heb ik op 1-fase gebaseerde Enphase oplossing op mijn dak liggen (al 11 jaar onderhand, dus niet helemaal modern).
De ombouw- en aansluiting wordt allemaal via mijn werkgever/lease maatschappij geregeld, maar ik ben zelf helemaal niet elektrisch-technisch en hoop dat ik hier een soort "second opinion" vooraf kan krijgen van iemand die hier wel kennis van heeft, zodat me niets aangesmeerd wordt door een installateur ...
Situatie nu:
- 12 panelen met M215 micro omvormers (link)
- Vanaf mijn dak komt een 220V draad mijn huis in, die in mijn meterkast een eigen groep heeft.
- Ik heb een oudere Envoy (link)
Zoals ik het begrijp:
- Mijn meterkast moet naar 3-fase
- Maar moet er iets aangepast worden aan mijn panelen-installatie?
- Ik begrijp dat mijn laadpaal van 3-fasen gaat "trekken" en mijn panelen maar aan 1 van die fasen levert ... Kan ik daar wat aan doen? Of heeft dat weinig nut, zoveel wek ik toch niet op.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Voor zover ik weet kan je dus niet op 1 envoy de 7 met de 8 serie mixen.ardvark99 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Maar waarom zou ik voor de IQ7 gaan, ik kan toch gewoon mixen met IQ8 serie? Mijn Envoy is iig up to date qua firmware. Ik zag ook bij Solar Outlet een paneel van met ingebouwde IQ8.
Als je nu een setup met iQ7 hebt en je wilt bijplaatsen op dezelfde envoy dan moet je weer iQ7 bijplaatsen.
Zie de post van @Pazo .... sinds mei dit jaar kan het dus wel
[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 14-08-2025 11:01 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Je moet je sowieso even afvragen of je straks wel uitkomst met je panelen installatie.S913 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:57:
Ik krijg binnenkort een 3-fase laadpaal, maar daarvoor moet mijn meterkast van 1-fase omgebouwd worden.
Momenteel heb ik op 1-fase gebaseerde Enphase oplossing op mijn dak liggen (al 11 jaar onderhand, dus niet helemaal modern).
De ombouw- en aansluiting wordt allemaal via mijn werkgever/lease maatschappij geregeld, maar ik ben zelf helemaal niet elektrisch-technisch en hoop dat ik hier een soort "second opinion" vooraf kan krijgen van iemand die hier wel kennis van heeft, zodat me niets aangesmeerd wordt door een installateur ...
Situatie nu:
- Vanaf mijn dak komt een 220V draad mijn huis in, die in mijn meterkast een eigen groep heeft.
Zoals ik het begrijp:
- Ik begrijp dat mijn laadpaal van 3-fasen gaat "trekken" en mijn panelen maar aan 1 van die fasen levert ... Kan ik daar wat aan doen? Of heeft dat weinig nut, zoveel wek ik toch niet op.
Je hebt nu waarschijnlijk 1x 35 amp aansluiting. Straks ga je naar 3x 25 amp. Hierdoor kan het zijn dat je panelen installatie te groot is geworden voor een 1 fase aansluiting (immers, je gaat effectief terug van 35 amp naar 25 amp).
Als je werkgever alles betaald dan zou ik dit fijn door een installateur laten uitzoeken.
Helaas kan je niet eenvoudig je installatie omvormen naar 3 fase, dan moeten er nieuwe kabels etc. op het dak getrokken worden. Kan je net zo goed ene hele nieuwe installatie laten installeren (aangezien je huidige installatie 11 jaar oud is).
Ben je een paar maandjes afwezig geweest?Panzer_V schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Voor zover ik weet kan je dus niet op 1 envoy de 7 met de 8 serie mixen.
Als je nu een setup met iQ7 hebt en je wilt bijplaatsen op dezelfde envoy dan moet je weer iQ7 bijplaatsen.
Uit de FAQ:
https://enphase.com/nl-nl...rters/expand-iq7-with-iq8Update mei 2025: Vanaf nu kan de IQ7 en IQ8 serie in 1 systeem achter 1 IQ Gateway. Je kunt een bestaand IQ7 systeem dus uitbreiden met IQ8 micro's zonder dat een extra gateway nodig is. Vereiste is gateway firmware versie 8.03.5052 of hoger, en installer toolkit app versie 4.4.0 of hoger.
Inderdaad....ben een klein jaar 'uit de Enphase informatie loop' geweest.Pazo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:59:
[...]
Ben je paar maandjes afwezig geweest?![]()
Uit de FAQ:
[...]
https://enphase.com/nl-nl...rters/expand-iq7-with-iq8
Fijn te lezen dat het tegenwoordig dus wel kan!
Goed punt ... Maar theoretisch, al het zou passen binnen die 25A, zou ik niets aan hoeven te passen en kunnen de panelen zo geconfigureerd blijven?Panzer_V schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Je moet je sowieso even afvragen of je straks wel uitkomst met je panelen installatie.
Je hebt nu waarschijnlijk 1x 35 amp aansluiting. Straks ga je naar 3x 25 amp. Hierdoor kan het zijn dat je panelen installatie te groot is geworden voor een 1 fase aansluiting (immers, je gaat effectief terug van 35 amp naar 25 amp).
Als je werkgever alles betaald dan zou ik dit fijn door een installateur laten uitzoeken.
Helaas kan je niet eenvoudig je installatie omvormen naar 3 fase, dan moeten er nieuwe kabels etc. op het dak getrokken worden. Kan je net zo goed ene hele nieuwe installatie laten installeren (aangezien je huidige installatie 11 jaar oud is).
Dat mijn werkgever alles betaald ... hoop ik idd, ik schreef ook dat zei alles regelenden, maar ben bang als het echt een special wordt, ik toch moet gaan (mee)betalen.
Kent iemand een goeie partij om eens te horen wat het zou kosten om mijn huidige systeem te upgraden?
Is dat oude spul (want denk dat ik echt alles zal moeten vervangen) nog iets waar om aan de hobbyist door te zetten?
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Wel even bij het laten installeren van de laadpaal erop letten de hoofdfase op dezelfde fase zit als de zonnepanelen. Als je dan op zonnestroom laad op 1fase, blijft dit netjes buiten je meter en heb je genoeg over voor andere verbruikers.
~ H.P. Lovecraft
Op je videootje zie ik jouw batterij constant laden en ontladen en toch blijft de SoC de hele tijd 100%. Hoe kan dat?sandergar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:53:
Het dynamisch limiteren van de Enphase PV productie verloopt best wel goed :
[YouTube: Enphase limit]
(video speelt op 4-voudige snelheid af)
Rechts onderin zie je de consumptie van de woning. Op L2 is een airfryer actief en op L3 een wasmachine. De batterij is vol dus die kan bijspringen om de consumptie pieken op te vangen. Daarna wordt de PV productie bijgestuurd.
Heel af en toe zie je de PV productie en de consumptie weg vallen. Blijkbaar verliest het ESS de modbus verbinding (of verslikt zich in de communicatie) als het druk is. Het ESS probeert het saldo van het grid (linksboven) op 0 te houden. Het grid functioneert hierbij als buffer om de pieken in positieve zin en negatieve zin op te vangen.
De installatie is net gekoppeld dus frequentie blijft gewoon 50Hz. Dankzij de Modbus TCP koppeling kan de PV productie worden gestuurd.
Als de airfryer klaar is is het verbruik zo laag dat de PV productie zelfs geheel uitgeschakeld is :
[Afbeelding]
Enphase zelf geeft geen support, wil er niets over zeggen (en communiceren) en wil niet samenwerken met ESS fabrikanten. Promotie wordt er dus niet voor gemaakt. Technisch werkt het dus wel .....
Het lange antwoord :Coffeeroam schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Op je videootje zie ik jouw batterij constant laden en ontladen en toch blijft de SoC de hele tijd 100%. Hoe kan dat?
De PV produceert stroom, de battery wordt door de omvormers geladen, indien er meer stroom geproduceerd wordt dan nodig voor de consumptie en voor de batterij (er is een stroom overschot) dan wordt de PV geknepen. Het grid vangt in de tussentijd de stroom op (is sneller dan batterij regeling en PV regeling) die nog uit de PV komt. Er wordt geconsumeerd in de woning. Dit kan niet uit de PV komen daar deze is geknepen. Deze stroom komt uit de batterij. Het grid levert de 1e stroom (is hierin ook sneller dan batterij regeling en PV regeling) en daarna neemt de batterij het over. De batterij wordt ontladen. Er ontstaat een stroom te kort dus de PV wordt weer meer geactiveerd. Enz.
Instellingen zijn NOM dus grid wordt alleen gebruikt om de pieken (in positieve en negatieve zin) te verwerken. De omvormers sturen continue de PV bij en de batterij wordt gebruikt als de PV een overschot of te weinig produceert. Door dit continue bijsturen wordt de batterij een klein beetje ontladen en geladen.
Het korte antwoord :
De batterijen worden gebruikt als buffer voor de afstemming tussen consumptie en PV productie. Door het snelle reageren van de Enphase productie is de batterij snel weer bijgeladen.
Dynamisch jojo-effect dus.
Dus wordt het verder kijken naar de prijsverhouding. Aftoppen vind ik niet zo erg, het gaat er mij meer om dat er in de winter met bewolkte dagen meer of eerder opwek is.
:strip_exif()/f/image/3Jv7c5UvEiRvR1TJA2PTntVR.png?f=user_large)
Waarom moet je naar 3-fase?S913 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:57:
Ik krijg binnenkort een 3-fase laadpaal, maar daarvoor moet mijn meterkast van 1-fase omgebouwd worden.
Situatie nu:
Zoals ik het begrijp:
Met 1 fase kun je afhankelijk van de auto en laadpaal tot 32A (ongeveer 7.2kW) laden. Dat is in de meeste situaties voldoende om na een nachtelijke laadsessie weer met een volle accu weg te rijden.
Als het er om gaat om zoveel mogelijk energie uit PV te halen, moet je weten, dat voor vrijwel alle auto’s minimaal 6 A (ongeveer 1.4kW) per fase nodig is om te starten met laden. Met drie fasen heb je dus minimaal 4.2 kW nodig.
Origineel bericht van Enphase-support:
Hello,
Thank you for contacting Enphase Energy.
Regarding your query on enabling Modbus TCP/IP and best practices. We are happy to assist you with this request.
We have raised a request to the internal team to enable the Modbus TCP/IP and we will keep the case in progress and keep you updated once updated.
Regards to the best practices, grid profile and Supported Methods for PV Modulation is officially documented in Victron’s technical brief for AC-coupling with Enphase IQ microinverters:
Link – https://enphase.com/en-gb...tery-inverters-tech-brief
Enphase offers a Power Control System (PCS) that includes features to manage PV export and battery behavior:
Link – https://enphase.com/downl...-energy-system-tech-brief
Recommended Setup for Enphase + Victron:
- Connect Enphase microinverters to the backup side of the Victron inverter.
- Use Modbus TCP/IP on the IQ Gateway (Metered SKU, firmware ≥ 8.2.4264).
- Install Production and Consumption CTs for accurate monitoring.
- Configure Victron ESS Assistant with appropriate grid frequency thresholds.
- Use Enphase PCS settings to enforce export limits and battery modes.
If you have any further questions or need additional assistance, please feel free to write to us.
Thanks & Regards,
Sanskrut Garud
Customer Support
Enphase Energy
Volgens mij is het Enphase-advies prima voor back-up en export beperking, maar bij actief energie handelen met een dynamisch contract moet je opletten: frequentie sturing via AC-out ontkoppelt je AC-in en kan goedkope net laadmomenten blokkeren. Je zult dus óf een slimme regelstrategie moeten bouwen, óf Enphase op AC-in zetten en export beperken op een andere manier.
Hopelijk helpt dit anderen die ook Victron + IQ8M willen combineren.
Hier trek je een verkeerde conclusie. Zie mijn video hierboven hoe de Enphase productie gestuurd wordt met actief grid! Bericht niet gezien/gelezen of niet duidelijk genoeg?jniens schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:10:
Volgens mij is het Enphase-advies prima voor back-up en export beperking, maar bij actief energie handelen met een dynamisch contract moet je opletten: frequentie sturing via AC-out ontkoppelt je AC-in en kan goedkope net laadmomenten blokkeren. Je zult dus óf een slimme regelstrategie moeten bouwen, óf Enphase op AC-in zetten en export beperken op een andere manier.
Hopelijk helpt dit anderen die ook Victron + IQ8M willen combineren.
Goed punt, heb ik geen antwoord op. Zoals gezegd, ben niet echt elektrisch-technisch onderlegd. Ik neem het mee in het gesprek met de installateur 👍sir_knudde schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
Waarom moet je naar 3-fase?
Met 1 fase kun je afhankelijk van de auto en laadpaal tot 32A (ongeveer 7.2kW) laden. Dat is in de meeste situaties voldoende om na een nachtelijke laadsessie weer met een volle accu weg te rijden.
Als het er om gaat om zoveel mogelijk energie uit PV te halen, moet je weten, dat voor vrijwel alle auto’s minimaal 6 A (ongeveer 1.4kW) per fase nodig is om te starten met laden. Met drie fasen heb je dus minimaal 4.2 kW nodig.
~ H.P. Lovecraft
Kan iemand mij even beantwoorden of de conclusie juist is, dat ik beter voor een IQ8+ kan gaan met aftoppen, of dat de IQ9MC misschien beter is, maar prijsverschil/opbrengst verschil wel of niet interessant is?ardvark99 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:34:
Even om te checken dat ik de resultaten van de ingevulde Excel goed begrijp. De IQ7+ en IQ8+ geven het beste resultaat, maar gaan aftoppen en de IQ8MC is minder interessant, maar gaat niet aftoppen. De IQ8M is niet interessant.
Dus wordt het verder kijken naar de prijsverhouding. Aftoppen vind ik niet zo erg, het gaat er mij meer om dat er in de winter met bewolkte dagen meer of eerder opwek is.
[Afbeelding]
Daarvoor hebben we de sheets immers in het leven geroepen
Thanks, de panelen komen op een overkapping te liggen, 2 op ZO en 3 op ZW. De panelen zijn Tiger Jinko solar 445Wp Black Frame. Dus als ik de IQ8MC kan aankomen voor een redelijke prijs tov de plus versie is dit dus interessant.Pazo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:58:
@ardvark99 als je heel zwart-wit naar de uitkomst van de sheet kijkt is de IQ8MC de beste keuze voor jouw paneel. Alles is groen, alles optimaal dus geen beperkingen. Hangt het wellicht af in welke situatie je het paneel legt, of er nog sprake is van externe factoren die het kunnen beïnvloeden, maar als prijsverschil tussen de MC en de + niet zo groot is zou ik niet weten waarom je niet voor de MC zou kiezen.
Daarvoor hebben we de sheets immers in het leven geroepen
Dat de DC/AC ratio lager is dan 1.2 (blauw) maakt dus niet veel uit voor de MC.
Ik heb hier zelf de iQ8MC met 440Wp panelen op een O/W ligging. Geen idee wat de ‘meerprijs’ was t.o.v. de iQ8+ (volgens mij heb ik geen meerprijs betaald….iets met terugkerende klant). Ben er tot op heden erg blij mee. Die 10% extra die ze eruit persen, t.o.v. de iQ8+, is heel fijn. Een aanzienlijk deel van de dag zitten ze tussen de 300 en 330 watt per paneel.ardvark99 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Thanks, de panelen komen op een overkapping te liggen, 2 op ZO en 3 op ZW. De panelen zijn Tiger Jinko solar 445Wp Black Frame. Dus als ik de IQ8MC kan aankomen voor een redelijke prijs tov de plus versie is dit dus interessant.
Dat de DC/AC ratio lager is dan 1.2 (blauw) maakt dus niet veel uit voor de MC.
Met 445 Wp panelen zou ik zeker voor de MC gaan.
Ik ben eind juli overgestapt naar Frank en slim terugleveren ook aangezet.toiletduck schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:19:
Even een domme vraag, jullie hebben vast antwoord, gisteren ben ik overgestapt naar frank energie. Ik heb mijn IQ7plus systeem daar ook aangemeld vanwege de 15% extra op terugleveren. Maar nu zie ik vanaf gisteren 15;00 uur geen data meer in mijn enlighten app.. is dat normaal? Ik vind het vreemd. Moet ik het systeem opnieuw opstarten?
De Enphase app laat hier zijn data netjes zien.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Stefan
Ik heb nog een tot Oktober 2026 alvorens mijn huidige contract zonder teruglever boete afloopt.
Ben overigens wel van plan om binnen enkele maanden de EV charger 2 te gaan halen voor onze toekomstige elektrische auto. ik hoop uiteindelijk een setup te krijgen waarbij ik eerst de thuis batterij vol stop, om zo veel mogelijk van het avond/ nacht gebruik te kunnen compenseren. En als tweede de dan nog overige PV opwek in de auto te stoppen. En omdat het hier om een lease auto gaat, betaald de werkgever dan eigenlijk mijn saldering
Heb je dit topic terug gelezen of heb je alleen je vraag hier gesteld? Je hebt gelezen hoe enthousiast de huidige gebruikers zijn?svkaster schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:26:
....
Ben overigens wel van plan om binnen enkele maanden de EV charger 2 te gaan halen voor onze toekomstige elektrische auto.
Idd niet echt.sandergar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:03:
[...]
Heb je dit topic terug gelezen of heb je alleen je vraag hier gesteld? Je hebt gelezen hoe enthousiast de huidige gebruikers zijn?
Maar enphase zegt hard eraan te werken.
Daar hoop ik dan op want ik heb 2 van die charters.
1 in de garage achter het huis en 1 voor het huis (zit 50m tussen)
Sinds 31 juli 2025 's nachts rond 01:00 uur werkt de Envoy niet meer. Levering ging aan het net ging gewoon door. Van alles uitgeprobeerd. Alles stroomloos gehad tm de PV=panelen toe maar de Envoy S-metered deed het niet meer. Ik kreeg ook emails van Enphase dat de Envoy niet is aangesloten op Internet. In de Enlighten App kon ik zien dat het apparaat was aangesloten met utp en actief was. Echter in mijn router zag ik voor dit IP-adres geen enkele byte. Diverse andere netwerk kabels en poorten op de router geprobeerd. Zelfs router reset. Steeds hetzelfde. Alle led's bleven rood branden en geen communicatie.
Alles gemeld bij de installateur die aangaf dit bij Enphase neer te gaan leggen. Tot op heden niets gehoord wat ik zeer slordig vind. Zeker als ik een accu erbij zou hebben!
Omdat ik ook HomeWizard heb zag ik afgelopen vrijdag dat er weer communicatie was. En ja hoor. Sinds 13 augustus 2025 20:00 uur werkt alles weer.
Wie herkent dit en heeft dit meegemaakt? Wat kan de oorzaak zijn geweest? En hoe betrouwbaar is deze Envoy S-metered nu nog want ik ben data kwijt van de periode dat deze niet werkte?
Ik vermoed dat bij jou de firmware vast is gelopen en dat Enphase dat op afstand heeft opgelost. Die eventuele update kun je zelf terug zien in je system dashboard (mits juiste rechten), zie topic start.
Zie eventueel: link
[ Voor 12% gewijzigd door Eddie_ op 19-08-2025 08:49 ]
Same, heb momenteel alleen PV van Enphase en wordt niet heel blij van de berichten over de Enphase Laadpaal en Thuisaccu.Pazo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:06:
@svkaster ik ben zelf ook met een schuin oog ook steeds meer naar een thuisaccu aan het kijken / inlezen, maar ik denk dat ik voor een Victron oplossing ga met een accu van een derde. Je bent veel vrijer met aansturen (via Home Assistant) en daarnaast kan je veel meer capaciteit krijgen voor hetzelfde geld. Ik vind Enphase echt wel een mooi product hoor, maar op het gebied van de thuisaccu vind ik dat ze echt nog een aardig stukje achterlopen op de concurrentie (of gewoon te duur zijn voor wat je krijgt) . Ik zou zeker 15kWh willen hebben, of zelfs 20. Bij Enphase krijg je daar amper 10kWh voor en je zit ook nog te klooien met fases die niet goed werken. Zelfde voor de laadpaal, die zal er volgend jaar waarschijnlijk ook wel komen, maar weet nog niet of dat die van Enphase zal worden. Nu heb ik nog wel even, maar ze moeten eerst maar eens de huidige problemen oplossen
Wat me bij Enphase ook tegen blijft staan is het firmware beleid.
Stel je hebt het helemaal voor elkaar met Victron, dan wil je wellicht ook de modbus koppeling aanzetten bij Enphase PV voor NOM. Allemaal geregeld en dan komt er een firmware update bij Enphase en dan ligt het weer plat. Je kunt dan niet zelf een versie terug.
Zijn er mensen die de Envoy in een apart non internet-vlan hebben hangen en ervaringen willen delen? Kan me voorstellen dat je direct de app toegang verliest maar ook de HA koppeling kan tricky zijn met de token authenticatie tegenwoordig? Mijn Envoy zit op 8.3.5167.
Is dit een ervaring of een angst? Gebruik pas een maandje de Enphase Modbus TCP maar tot op heden geen issue mee gehad.m.eddy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:42:
Wat me bij Enphase ook tegen blijft staan is het firmware beleid.
Stel je hebt het helemaal voor elkaar met Victron, dan wil je wellicht ook de modbus koppeling aanzetten bij Enphase PV voor NOM. Allemaal geregeld en dan komt er een firmware update bij Enphase en dan ligt het weer plat. Je kunt dan niet zelf een versie terug.
Dat is een angst maar wel gebaseerd op het feit dat Enphase firmware updates er gewoon doorheen ramt. Hiernaast kun je de modbus koppeling ook niet zelf aanzetten maar dat moet via support gebeuren.sandergar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Is dit een ervaring of een angst? Gebruik pas een maandje de Enphase Modbus TCP maar tot op heden geen issue mee gehad.
Geeft me allemaal geen topgevoel maar mooi dat het bij jouw werkt.
Daar vinden we elkaar hoor! Kennis niveau, manier van reageren, snelheid enz van Enphase Support is bedroevend. Ook bij een partij als Victron is Enphase een merk waar ze weinig positief over zijn. Enphase heeft ooit mooie techniek ontworpen maar ze varen nu een koers die hun succes uit het verleden geen goed doet. Ze zijn een eigen eco systeem aan het opzetten wat ze nog niet goed af gaat en ze willen niet/weinig samenwerken met andere partijen. Niet handig ....m.eddy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:58:
Dat is een angst maar wel gebaseerd op het feit dat Enphase firmware updates er gewoon doorheen ramt. Hiernaast kun je de modbus koppeling ook niet zelf aanzetten maar dat moet via support gebeuren.
Geeft me allemaal geen topgevoel maar mooi dat het bij jouw werkt.
Goed punt wat ik nog vergeten was wat je hier aanhaalt. Hun eigen eco systeem.sandergar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Daar vinden we elkaar hoor! Kennis niveau, manier van reageren, snelheid enz van Enphase Support is bedroevend. Ook bij een partij als Victron is Enphase een merk waar ze weinig positief over zijn. Enphase heeft ooit mooie techniek ontworpen maar ze varen nu een koers die hun succes uit het verleden geen goed doet. Ze zijn een eigen eco systeem aan het opzetten wat ze nog niet goed af gaat en ze willen niet/weinig samenwerken met andere partijen. Niet handig ....
Als ze de laadpaal en accu op de rit hebben staat hun niets in de weg om koppeling met derde systemen wat “lager op de prioriteiten lijst te zetten”. Nu loop ik op de zaken vooruit natuurlijk.
Die Gateway had wat mij betreft anders ontworpen mogen worden — kabelinvoer zo open en bloot… meh.
De 3T en 10T leken ook wat gehaast, meer “we móéten een accu hebben” dan “dit is af”. Nog geen brede uitrol of daar was de 5P alweer, terwijl de 3-fase versie juist weer lang op zich liet wachten.
Daarna kwam de System Controller en hop: een deel van de eerdere hardware kon in principe bij het oud ijzer.
De laadpaal voelt bovendien als publieke bèta — gebruikers worden zo een beetje testpiloot.
Maar goed: Enphase is wel gewoon een mooi en betrouwbaar platform. Uitval is zeldzaam en RMA is netjes geregeld.
Alleen… soms willen ze net iets té snel nieuw spul de markt op duwen. Liever één keer goed en consequent dan ieder kwartaal wat nieuws.
De beproefde techniek is inderdaad mooi. Het beleid dat ze voeren, de koers die ze varen, wat minder. Waarom wordt het relaisblok uit de Europese firmware gehaald? De techniek is er, in Australie is het gewoon actief maar Enphase wil niet dat het gebruikt wordt in EMEA regio terwijl de gebruikers dit wel willen. Waarom geen simpel vinkje in de app om je PV productie te kunnen onderbreken als je dit wenst als gebruiker? Waarom kunnen we als gebruiker niet zelf de Modbus TCP service activeren?Eddie_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
Maar goed: Enphase is wel gewoon een mooi en betrouwbaar platform. Uitval is zeldzaam en RMA is netjes geregeld.
Tesla is ook een Amerikaans bedrijf. Maakt ook mooie techniek. Daar mag ik als gebruiker wel zelf beslissen welke opties ik geactiveerd wil hebben en welke niet. Bij Tesla hoef ik geen mail te sturen aan hun support om een functie geactiveerd te krijgen. Maar ok, daar doen ze weer moeilijk om API toegang tot je auto te krijgen. Dat is bij Enphase via HA dan weer iets makkelijker. (om toch positief af te sluiten
Betrof een defecte envoy. Na een flinke call met support kwam de medewerker tot de conclusie dat ie stuk was. Week later had ik een nieuwe per post. Dat ging super. 😃
Ik doe zelf ook wel telefonische ondersteuning. Heb in het verleden, gelukkig, daar training in gehad. Maar dat is bij Enphase niet echt het geval. Luisteren naar wat de klant zegt/bedoelt is zeer moeilijk.
En dat luisteren naar wat de klant nou precies zegt/ bedoeld. Het ‘de vraag achter de vraag’ proberen te achterhalen. Dat is een kunst op zich.Eddie_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:39:
Klopt v.w.b. de RMA. Dat is echt wel super. De helpdesk daarentegen.... Je moet maar net geluk hebben dat je een ervaren medewerker aan de lijn krijgt. Ik heb soms meer aan dit forum dan aan de helpdesk van Enphase (dus dank allen!)
Ik doe zelf ook wel telefonische ondersteuning. Heb in het verleden, gelukkig, daar training in gehad. Maar dat is bij Enphase niet echt het geval. Luisteren naar wat de klant zegt/bedoelt is zeer moeilijk.
Mijn ervaring is dat dit iets is dat totaal niet in de Aziatische culturen terug is te vinden. Je kunt beter een Europeaan aan de lijn krijgen dan.
Enfin…voordat we te ver afwaaien. Fijn te lezen dat ieders bijdrage in dit forum een hulp opzich is! Ook ik leer hier regelmatig weer wat nieuws.
Nu zie ik dat er maar 1 van de 19 micro-omvormers rapporteert (diegene die ooit eens werd vervangen, dus de recentste hardware van al mijn omvormers). Iemand een idee wat ik kan/moet doen?
/f/image/aqvGvawccDgEpoUeB3tDJ0Zt.png?f=fotoalbum_large)
Misschien ook nog even meegeven dat ik de Gateway heb verplaatst in huis... Zouden ze niet meer in het bereik liggen?
[ Voor 8% gewijzigd door Liviooo op 20-08-2025 09:31 ]
Ik heb sinds 3 weken ook een Enphase laadpaal (Charger 2). Ik ben best tevreden over de laadpaal. Ik heb alleen een foutmelding in de event logs wanneer ik de laadpaal opnieuw laat opstarten:
"Fase volgorde fout gedetecteerd" -> Het opladen gaat door maar de gerapporteerde waarden kunnen onjuist zijn...
Ik heb afgelopen week Enphase support aan de lijn gehad. Uiteraard alles doorgemeten: L1 op alle punten 0V voltageverschil, evenzo met L2 en L3.
Vanochtend Enphase weer aan de lijn gehad, en nu vertelde de beste man mij dat de laadpaal een rechtsdraaiend veld verwacht, terwijl we in NL over het algemeen linksdraaiend hebben..
Zijn er meer mensen die deze melding hebben en is het rechtsdraaiend nu de oplossing?
Gewoon de "installer toolkit"-app downloaden in de AppStore en de stappen daarin volgen (kies onderaan in de app voor 'replacement' of zo iets)Appletower schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:28:
Hoi @Liviooo ,
Wil dat ook gaan doen. Heb jij misschien een stappenplan voor mij hiervoor?
Ik zie nu in de Toolkit app dat bij 15 van de 19 Microinverters het Netprofiel (nog) niet is ingesteld. Misschien daarom dat ze niet reageren? Echter geen idee hoe ik dat ingesteld krijg voor die 15 missende...Pazo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:29:
@Liviooo je kunt nog een keer een PLC scan doen, met het knopje op de gateway. Of een power cycle doen. Of nog even de 'magische Enphase nacht' afwachten, wellicht dat het morgen weer allemaal doet.
Dat is iets wat helaas ook uren kan duren.Liviooo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
Ik zie nu in de Toolkit app dat bij 15 van de 19 Microinverters het Netprofiel (nog) niet is ingesteld. Misschien daarom dat ze niet reageren? Echter geen idee hoe ik dat ingesteld krijg voor die 15 missende...
Wellicht nog even een dagje wachten, aangezien deze pas gisteren is gewisseld.
Het is een tijdje geleden dat ik met onze zonnepanelen ben bezig geweest. We hebben nu twee jaar een systeem met IQ8M en IQ8MC microomvormers op het dak liggen.
Vanwege de aankoop van een elektrische auto gaat ons verbruik flink stijgen en daarom ben ik toch aan 't kijken of ik toch wat extra zonnepanelen ga plaatsen op ons garagedak. Aangezien ons huis geschakeld is met de garage naar de buren is dit nogal een schaduwgevoelige plek.
Om de kosten-baten toch goed uit te laten komen ben ik aan 't kijken om mogelijk wat iq7+ omvormers via marktplaats aan te schaffen. Ik las namelijk dat een IQ7 systeem tegenwoordig uitgebreid kan worden met een IQ8 systeem.
Maar: Kan het ook andersom? Kan een IQ8 systeem worden uitgebreid met IQ7+ omvormers?
alvast dank voor jullie response!
Een Envoy is een Envoy. Als de software maar minimaal op een bepaalde versie zit (staat hier een paar posts boven ergens...) dan zou het gewoon moeten werken. Wie van de twee er eerst was, de iQ7 of de iQ8, maakt dan niet uit.hondacb50 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Hoi Allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik met onze zonnepanelen ben bezig geweest. We hebben nu twee jaar een systeem met IQ8M en IQ8MC microomvormers op het dak liggen.
Vanwege de aankoop van een elektrische auto gaat ons verbruik flink stijgen en daarom ben ik toch aan 't kijken of ik toch wat extra zonnepanelen ga plaatsen op ons garagedak. Aangezien ons huis geschakeld is met de garage naar de buren is dit nogal een schaduwgevoelige plek.
Om de kosten-baten toch goed uit te laten komen ben ik aan 't kijken om mogelijk wat iq7+ omvormers via marktplaats aan te schaffen. Ik las namelijk dat een IQ7 systeem tegenwoordig uitgebreid kan worden met een IQ8 systeem.
Maar: Kan het ook andersom? Kan een IQ8 systeem worden uitgebreid met IQ7+ omvormers?
Kan jij die iQ7's via Marktplaats dan zoveel goedkoper krijgen dan een iQ8 nieuw uit doos kost?
Geen idee of je nog ergens op moet letten met 2e hands micro's. Mogelijk kan @Eddie_ daar wat over roepen.
Op onze nieuwbouw woning zijn 430Wp panelen gelegd met IQ8+ omvormers, we hadden daarin geen keuze. Volgens mij zouden er oorspronkelijk panelen neergelegd worden met een lager vermogen maar hebben ze toen de bouw zover gevorderd was dat ze het dak op konden gewoon gepakt wat er voorhanden was, met de omvormers die wel oorspronkelijk in de offerte waren opgenomen. We hebben niet minder opbrengst maar ook niet meer gekregen.ardvark99 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:34:
Even om te checken dat ik de resultaten van de ingevulde Excel goed begrijp. De IQ7+ en IQ8+ geven het beste resultaat, maar gaan aftoppen en de IQ8MC is minder interessant, maar gaat niet aftoppen. De IQ8M is niet interessant.
[Afbeelding]
Ik heb onlangs een kWh meter geplaatst van HomeWizard en als ik dan naar de (exacte) opbrengst kijk zie ik dat die inderdaad maximaal 300W per paneel/omvormer bedraagt. Op de zeer zonnige 10 en 11 augustus topten ze af tussen 10:30 en 14:45 uur, best een lange tijd dus. Zo vaak is dat echter nog niet gebeurd en dat zal in het grootste deel van het jaar alleen maar minder zijn.
Ik heb begrepen dat omvormers een bepaalde hoeveel stroom nodig hebben om op te starten en dat een onderbemeten (of is dat overbemeten?) omvormer een goed idee is om juist vroeger en later op de dag opwek te hebben. Geen idee of dat ook geldt voor micro-omvormers, ik hoor het graag. Ik heb afgelopen zondag gezien dat 1 paneel niets deed, terwijl de andere (14) panelen wel een beetje stroom leverden. Vandaag doet ie weer netjes mee.
`Panzer_V schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Een Envoy is een Envoy. Als de software maar minimaal op een bepaalde versie zit (staat hier een paar posts boven ergens...) dan zou het gewoon moeten werken. Wie van de twee er eerst was, de iQ7 of de iQ8, maakt dan niet uit.
Kan jij die iQ7's via Marktplaats dan zoveel goedkoper krijgen dan een iQ8 nieuw uit doos kost?
Geen idee of je nog ergens op moet letten met 2e hands micro's. Mogelijk kan @Eddie_ daar wat over roepen.
Dank voor je response en bevestiging dat het niet uit maakt!
Nou, een iq7+ is op marktplaats voor zo'n 60 eu te krijgen in vergelijking tot 100+ voor IQ8. (deze zijn nog nieuw uit doos)
Ik wil de aanschafprijs zo laag mogelijk houden om zo veel mogelijk van deze extra panelen al snel terugverdiend te hebben voor 2027. Het sommetje maken voor na 2027 zonder salderen vind ik namelijk nogal lastig.
Een onderbemeten omvormer zal inderdaad eerder starten met opwekken en langer opwekken. En in de meeste gevallen zal het verlies door het aftoppen ruim minder zijn dan de winst door de langere opwek.Blurk62 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Op onze nieuwbouw woning zijn 430Wp panelen gelegd met IQ8+ omvormers, we hadden daarin geen keuze. Volgens mij zouden er oorspronkelijk panelen neergelegd worden met een lager vermogen maar hebben ze toen de bouw zover gevorderd was dat ze het dak op konden gewoon gepakt wat er voorhanden was, met de omvormers die wel oorspronkelijk in de offerte waren opgenomen. We hebben niet minder opbrengst maar ook niet meer gekregen.
Ik heb onlangs een kWh meter geplaatst van HomeWizard en als ik dan naar de (exacte) opbrengst kijk zie ik dat die inderdaad maximaal 300W per paneel/omvormer bedraagt. Op de zeer zonnige 10 en 11 augustus topten ze af tussen 10:30 en 14:45 uur, best een lange tijd dus. Zo vaak is dat echter nog niet gebeurd en dat zal in het grootste deel van het jaar alleen maar minder zijn.
Ik heb begrepen dat omvormers een bepaalde hoeveel stroom nodig hebben om op te starten en dat een onderbemeten (of is dat overbemeten?) omvormer een goed idee is om juist vroeger en later op de dag opwek te hebben. Geen idee of dat ook geldt voor micro-omvormers, ik hoor het graag. Ik heb afgelopen zondag gezien dat 1 paneel niets deed, terwijl de andere (14) panelen wel een beetje stroom leverden. Vandaag doet ie weer netjes mee.
:strip_exif()/f/image/mWU49VbitCOZtoCLLN34MhAq.png?f=user_large)
(plaatje gedownload van https://www.solar365.nl/n...ielandschap-66A7AFB2.html)
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 20-08-2025 16:45 ]
Klopt. De enphase laadpaal en trouwens ook de systemcontroller/5P verwachten een rechtsdraaiend veld. Bij particuliere aansluitingen met een 3x25A aansluiting wordt er vanuit gegaan dat er geen apparaten achter komen die per see een rechtsdraaiend veld nodig hebben. Kortom de drie fases vanuit de slimme meter worden gewoon willekeurig aan je hoofdschakelaar gekoppeld. Vaak 3 zwarte 10mm2 draden en geen bruin-zwart-grijs. Dus 50-50 kans dat je rechts dan wel linksdraaiend veld hebt gekregen. Enerzijds vind ik het een ontwerpfout of gebrekvan Enphase dat juist zij dit als ontwerpvoorwaarde hebben. Andere laadpaal-merken regelen dat niet of is niet nodig of switchen ze automatisch ….je hebt er in geval geen last van. Anderzijds staan in de checklist van Enphase dat je dit als installateur moet checken en zonodig moet aanpassen.hiljolodewijk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:36:
Hoi!
Ik heb sinds 3 weken ook een Enphase laadpaal (Charger 2). Ik ben best tevreden over de laadpaal. Ik heb alleen een foutmelding in de event logs wanneer ik de laadpaal opnieuw laat opstarten:
"Fase volgorde fout gedetecteerd" -> Het opladen gaat door maar de gerapporteerde waarden kunnen onjuist zijn...
Ik heb afgelopen week Enphase support aan de lijn gehad. Uiteraard alles doorgemeten: L1 op alle punten 0V voltageverschil, evenzo met L2 en L3.
Vanochtend Enphase weer aan de lijn gehad, en nu vertelde de beste man mij dat de laadpaal een rechtsdraaiend veld verwacht, terwijl we in NL over het algemeen linksdraaiend hebben..
Zijn er meer mensen die deze melding hebben en is het rechtsdraaiend nu de oplossing?
Dus… je installateur ff vragen of ie 2 fases kan wisselen. Mits je geen andere 3-fase apparaten hebt, die de richt8ng belangrijk vind. Een 3-fase motor gaat de andere kant opdraaien als ie anders gevoed wordt, bijvoorbeeld.
Die heb ik gelezen hoor en de meeste van de genoemde links ook. Punt is dat die verhalen allemaal van een flink aantal jaar geleden zijn en altijd gaan over panelen met een (tegenwoordig) lage Wp en over string- omvormers. Ze vertellen allemaal hetzelfde, een omvormer met een vermogen van 80% van het vermogen van de panelen geven het beste resultaat.Pazo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:45:
We hebben daarover leesvoer verzameld in FAQ vraag 1a en 1b
Het klinkt allemaal heel aannemelijk en er is misschien totaal geen verschil tussen dit soort omvormers en de micro-omvormers van Enphase. Misschien geldt het ook gewoon nog steeds met panelen die steeds hogere vermogens leveren.
Het zou leuk zijn om eens een vergelijking te zien van 2 verschillende installaties naast elkaar over een periode van een jaar in plaats van alleen de theorie die iedereen elkaar napraat. Hoeveel efficienter zijn omvormers de laatste jaren geworden?
Hoe dan ook, de IQ8+'s die gecombineerd zijn met mijn 430Wp panelen leveren maximaal 300W = 70% van wat ze theoretisch kunnen leveren. Ik maak me daar verder niet druk om.
Toen ik moest kiezen hoeveel panelen er geplaatst zouden worden had ik te weinig tijd om me daarin te verdiepen en zei ik gooi maar vol, op basis van een ander topic hier. Nu ik zie hoeveel 15 panelen opleveren en hoeveel ik zelf verbruik denk ik dat ik met 10 panelen en een extra dakraam gelukkiger was geweest
Goede vraag!. Het moet zeker kunnen, maar ikheb laatst een document van Enphase gezien dat er een afwijkend procedure voor is. Ik kan het alleen nog niet vinden. Iets met eerst de IQ8 retiren, IQ7 toevoegen en dan de IQ8. Dit verzin ik niet…zoiets heb ik ergens gelezen. Iemand meer ervaring hiermee.hondacb50 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Hoi Allemaal,
Wordt vervolgt… ik zoek nog ff verder.
Het ging mij niet zo zeer over het aftoppen. Ik loop al een tijdje rond in dit topic. In eerste instantie waren mij heel goedkoop IQ7X micro's aan geboden, maar daar zijn bijna geen panelen op te vinden.Blurk62 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Op onze nieuwbouw woning zijn 430Wp panelen gelegd met IQ8+ omvormers, we hadden daarin geen keuze. Volgens mij zouden er oorspronkelijk panelen neergelegd worden met een lager vermogen maar hebben ze toen de bouw zover gevorderd was dat ze het dak op konden gewoon gepakt wat er voorhanden was, met de omvormers die wel oorspronkelijk in de offerte waren opgenomen. We hebben niet minder opbrengst maar ook niet meer gekregen.
Daarna ben ik gaan kijken naar de aangeboden 445WP panelen, en de gegevens ingevuld in de Excel, daarbij kwamen de IQ8+ en de IQ8MC als beste er uit, met het verschil dat de IQ8+ meer zou gaan aftoppen. Ik heb de specs vergeleken, en als het goed is, is de opstart spanning van de IQ7+ die ik al heb (5x op NW) ongeveer gelijk aan de IQ8MC.
Verder gaat het maar om 5 panelen erbij, en heb ik de prijsverschillen bekeken, en die zijn niet meer zo groot als iin de faq gesteld wordt voor de IQ7 serie. Dus ja, aftoppen is geen issue. Maar in mijn geval een paar panelen op een plat dak op ZO en ZW is mijn keuze toch op de IQ8MC gevallen.
@WillemP22 Ik weet zo niet meer welke maar ik dacht nog een ander merk laadpaal te hebben gezien die ook rechtsdraaiend nodig had (maar wellicht is die informatie afkomstig uit een Enphase document
Trouwens wel bijzonder dat je een IQ8 systeem niet direct zou kunnen uitbreiden met IQ7 maar andersom wel. Ik heb dit nog niet bij de hand gehad plus dit zal ook niet veel voorkomen. Alhoevel de keuze van @hondacb50 begrijpelijk is.
Bedankt voor je reactie en uitleg!WillemP22 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:35:
Klopt. De enphase laadpaal en trouwens ook de systemcontroller/5P verwachten een rechtsdraaiend veld. Bij particuliere aansluitingen met een 3x25A aansluiting wordt er vanuit gegaan dat er geen apparaten achter komen die per see een rechtsdraaiend veld nodig hebben. Kortom de drie fases vanuit de slimme meter worden gewoon willekeurig aan je hoofdschakelaar gekoppeld. Vaak 3 zwarte 10mm2 draden en geen bruin-zwart-grijs. Dus 50-50 kans dat je rechts dan wel linksdraaiend veld hebt gekregen. Enerzijds vind ik het een ontwerpfout of gebrekvan Enphase dat juist zij dit als ontwerpvoorwaarde hebben. Andere laadpaal-merken regelen dat niet of is niet nodig of switchen ze automatisch ….je hebt er in geval geen last van. Anderzijds staan in de checklist van Enphase dat je dit als installateur moet checken en zonodig moet aanpassen.
Dus… je installateur ff vragen of ie 2 fases kan wisselen. Mits je geen andere 3-fase apparaten hebt, die de richt8ng belangrijk vind. Een 3-fase motor gaat de andere kant opdraaien als ie anders gevoed wordt, bijvoorbeeld.
Bijzonder, en ik vind dat inderdaad erg krom. Volgens mij maakt het voor laadpalen geen snars uit. Dus niet iets waar ik me druk om (ga) maken, maar waarvoor Enphase ook geen warnings zou moeten geven. Ik durf zelf de fases wel om te wissen (heb een Fluke), maar heb ook een warmtepomp bijvoorbeeld. Weet niet wat dat doet. Dus als het niet nodig is, neem ik het voor lief. Dan maar een melding meer..
Ik heb de laadpaal trouwens op AI-modus staan. Bijzondere is dat hij soms 's nachts om 0.00 start met laden, terwijl dan de tarieven nog relatief hoog zijn tov 2.00 of 3.00 uur

En gisteren had ik overdag flinke overproductie, maar wilde hij pas gaan laden vanaf 17.00 uur.
Inmiddels maar een handmatig schema tussen 11.00 en 16.00 uur aangemaakt. Of is dit iets van AI modus moet inleren?
(NB: geen batterijen en wél een dynamisch contract).