Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 23:17
Eddie_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:48:
@hondacb50 @Panzer_V Tweede hands micro's. Ik heb er ook een paar liggen. Maar die hou ik voor eigen gebruik achter de hand. Maar dan heb ik het wel op één of twee van een bepaald type. Waar je op moet letten bij tweedehands? Geen idee eigenlijk. Er is een kans dat ze uit grijze import komen, en dat kan problemen met garantie opleveren in de toekomst. Maar goed er is natuurlijk ook een kans dat ze regulier zijn (die kans is verwacht ik wel groter). Voorts kunnen de serienummers nog in een installatie staan maar die kan Enphase er voor je uitpoetsen. Verder koop ze tweede hands bij een installateur of iemand die al jaren op marktplaats zit en goede sterren (zo heet dat toch bij marktplaats) heeft.

@WillemP22 Ik weet zo niet meer welke maar ik dacht nog een ander merk laadpaal te hebben gezien die ook rechtsdraaiend nodig had (maar wellicht is die informatie afkomstig uit een Enphase document :) ).

Trouwens wel bijzonder dat je een IQ8 systeem niet direct zou kunnen uitbreiden met IQ7 maar andersom wel. Ik heb dit nog niet bij de hand gehad plus dit zal ook niet veel voorkomen. Alhoevel de keuze van @hondacb50 begrijpelijk is.
Ja, zeker bijzonder. Het enige wat ik tot nog toe heb gevonden is in de beknopte installatiehandleiding van de IQ8. Daar staat expliciet dat het NIET kan. Maar ik dacht ergens een workaround gehoord ofgelezen te hebben. Ik zal m’n ingang bij Enphase weer eens raadplegen. :)

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Dat is iets wat helaas ook uren kan duren.
Wellicht nog even een dagje wachten, aangezien deze pas gisteren is gewisseld.
We zijn 24 uur verder en helaas geen enkele verandering te merken. De micro inverters communiceren nog steeds niet met de nieuwe IQ metered Gateway. Ik heb al die filtering analyse gedaan via de installer page, en dat lijkt ok te zijn. Wellicht moet ik de Gateway weer verplaatsen naar de andere meterkast waar ook de S-Gateway stond. Deze is vlakbij de panelen en is ook de kast waar de stroom van de panelen binnenkomt.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

We zijn 24 uur verder en helaas geen enkele verandering te merken. De micro inverters communiceren nog steeds niet met de nieuwe IQ metered Gateway. Ik heb al die filtering analyse gedaan via de installer page, en dat lijkt ok te zijn. Wellicht moet ik de Gateway weer verplaatsen naar de andere meterkast waar ook de S-Gateway stond. Deze is vlakbij de panelen en is ook de kast waar de stroom van de panelen binnenkomt.
Wat zei de PLC communication test? Via de knop of via enphase site.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:18
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Allemaal? Je sprak eerst over 1?
Is dit wel gedaan: https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert

Kan me voorstellen dat een nieuwe gateway installeren hier ook onder valt. In feite is het een nieuw systeem namelijk.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• m.eddy
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Kan me voorstellen dat een nieuwe gateway installeren hier ook onder valt. In feite is het een nieuw systeem namelijk.
Goed punt. Waar komt die Metered vandaan? Heeft ie tijden op de plank gelegen of van MP?

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:00
WillemP22 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Klopt. De enphase laadpaal en trouwens ook de systemcontroller/5P verwachten een rechtsdraaiend veld. Bij particuliere aansluitingen met een 3x25A aansluiting wordt er vanuit gegaan dat er geen apparaten achter komen die per see een rechtsdraaiend veld nodig hebben. Kortom de drie fases vanuit de slimme meter worden gewoon willekeurig aan je hoofdschakelaar gekoppeld. Vaak 3 zwarte 10mm2 draden en geen bruin-zwart-grijs. Dus 50-50 kans dat je rechts dan wel linksdraaiend veld hebt gekregen. Enerzijds vind ik het een ontwerpfout of gebrekvan Enphase dat juist zij dit als ontwerpvoorwaarde hebben. Andere laadpaal-merken regelen dat niet of is niet nodig of switchen ze automatisch ….je hebt er in geval geen last van. Anderzijds staan in de checklist van Enphase dat je dit als installateur moet checken en zonodig moet aanpassen.
Dus… je installateur ff vragen of ie 2 fases kan wisselen. Mits je geen andere 3-fase apparaten hebt, die de richt8ng belangrijk vind. Een 3-fase motor gaat de andere kant opdraaien als ie anders gevoed wordt, bijvoorbeeld.
Kun je dit niet omdraaien bij de instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpsKPTHKylWlY3xC1OpNxJRuEw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx0d9E92Ke2sFxzyOwwofKnS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKj7LDKxwD1pf1bPmlVrYQQaBM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgahlFSy4bKji3NZRWPVAgU6.jpg?f=fotoalbum_large

• Liviooo
  • Niet online
m.eddy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Goed punt. Waar komt die Metered vandaan? Heeft ie tijden op de plank gelegen of van MP?
De metered GW is 'vers' gekocht van een leverancier. De micro-inverters zijn nog de oude (M250-72-2LN-S2-NL) van mijn bestaande PV-installatie. Ze zijn alle 19 'gedetecteerd', maar ze rapporteren niet, behalve soms eentje (een IQ7 modelletje dat eens een andere defecte heeft vervangen) die het gisteren wel deed, maar vandaag weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Het zijn dus geen IQ8-inverters, maar nog mijn 'oude' inverters.... volgens mij gaat dit dan niet op.

• Liviooo
  • Niet online
m.eddy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Wat zei de PLC communication test? Via de knop of via enphase site.
Deze zaten in de range 'Normal / good'

• Liviooo
  • Niet online
Ai, ai... zou dit het probleem zijn? Ik vroeg het net even aan ChatGPT:

Een Enphase IQ Gateway (vroeger Envoy-S Metered genoemd) werkt niet met elk type Enphase micro-omvormer, maar enkel met de IQ-generatie.

Compatibiliteit in het kort :

✅ Werkt met:
- IQ6, IQ6+, IQ7, IQ7+, IQ7A, IQ7X
- IQ8-serie (IQ8, IQ8M, IQ8+ …)
- Toekomstige IQ-generatie micro-omvormers

⚠️ Werkt niet met oudere generaties:
- M-serie (M190, M215, M250, M215-IG, enz.)
- S-serie (S230, S280)
- D5/D380 en andere oudere modellen

Ik heb het M250 model :-(

• Pazo
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:20:

Een Enphase IQ Gateway (vroeger Envoy-S Metered genoemd) werkt niet met elk type Enphase micro-omvormer, maar enkel met de IQ-generatie.

✅ Werkt met:

- S-serie (S230, S280)

Dat klopt niet, moet gewoon werken met de M250.
https://enphase.com/nl-nl...cation/iq-gateway-metered onder 'Compabiliteit'.

IQ Gegevensblad geeft momenteel een 404, maar daar zal het waarschijnlijk ook op staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 21-08-2025 14:08 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:53
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

De metered GW is 'vers' gekocht van een leverancier. De micro-inverters zijn nog de oude (M250-72-2LN-S2-NL) van mijn bestaande PV-installatie. Ze zijn alle 19 'gedetecteerd', maar ze rapporteren niet, behalve soms eentje (een IQ7 modelletje dat eens een andere defecte heeft vervangen) die het gisteren wel deed, maar vandaag weer niet.
Ik heb recent zelf een standard gateway voor een metered vervangen zonder enig issue. Het betrof een setup met IQ8M's. Ik vond het een soepel proces, de software update duurde inderdaad lang maar daarna werkte alles direct inclusief datahistorie.

Zou je niet voor de test een micro kunnen verwijderen en opnieuw toevoegen om te zien wat dat doet en om e.e.a. uit te sluiten?
Pazo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Dat klopt niet, moet gewoon werken met de M250.
https://enphase.com/nl-nl...cation/iq-gateway-metered onder 'Compabiliteit'.

IQ Gegevensblad geeft momenteel een 404, maar daar zal het waarschijnlijk ook op staan.
Linkje webarchive van 22 juli 2025
https://web.archive.org/w...d/iq-gateway-gegevensblad

[ Voor 32% gewijzigd door Gti2050 op 21-08-2025 14:12 ]

• Liviooo
  • Niet online
Gti2050 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Ik heb recent zelf een standard gateway voor een metered vervangen zonder enig issue. Het betrof een setup met IQ8M's. Ik vond het een soepel proces, de software update duurde inderdaad lang maar daarna werkte alles direct inclusief datahistorie.

Zou je niet voor de test een micro kunnen verwijderen en opnieuw toevoegen om te zien wat dat doet en om e.e.a. uit te sluiten?

[...]

Linkje webarchive van 22 juli 2025
https://web.archive.org/w...d/iq-gateway-gegevensblad
Dit is de bron van ChatGPT : https://support.enphase.c...rs?utm_source=chatgpt.com

Can an IQ Envoy work with M-Series microinverters?
No. An IQ Envoy can only communicate with IQ6/7 microinverters. IQ Envoy cannot communicate with M-Series microinverters. You must use an Envoy S metered to communicate with M-Series microinverters. Note that an Envoy S metered cannot communicate with IQ6/7 microinverters.

• Liviooo
  • Niet online
Hmmz... hier is verwarring in het spel...

Het modelnummer ENV-S-EM-230 breken we zo op:

ENV = Envoy
S = Envoy-S generatie
EM = Envoy-S Metered (heeft ingebouwde kWh-meters via CT-klemmen)
230 = geschikt voor 230 V Europese netten (dus de EU-versie)

✅ Conclusie
Jij hebt geen IQ Gateway, maar een Envoy-S Metered (230 V EU versie).
👉 Dit model is wél compatibel met jouw 19 × M250 micro’s.

Waarom de verwarring?
De term “IQ Gateway” wordt gebruikt voor de nieuwere generatie Envoys die uitsluitend met IQ-micro’s praten.

Jouw ENV-S-EM-230 is een Envoy-S Metered en die ondersteunt M-serie (M215, M250, S230, S280) micro’s.

Daarom kon jouw systeem die M250’s in principe wel zien (mits de PLC-communicatie goed is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@Liviooo vertrouw niet te veel op ChatGPT, die haalt van alles door elkaar. Een tijd geleden heeft Enphase het namenbeleid aangepast om alles uniform te maken, zo veel mogelijk met de term IQ ervoor. Is al 3 jaar geleden gebeurt. De naam Envoy is gewoon verandert naar IQ Gateway.

Er zijn hier meerdere mensen die de M-serie met een IQ gateway metered hebben.
Bel anders Enhpase Support even, kunnen ze meekijken.

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Iemand een idee of je de envoy metered een fixed ip kan geven?

Wifi en dns schakelt zich hier elke dag om 3 uur uit. Dat zorgt ervoor dat de Metered van netwerk switch en zelf online gaat. (als in ap modus gaat)

Hij heeft nu een fixed ip van router gekregen en ook een DNS die wel altijd online is maar dit lijkt het probleem nog niet te verholpen te hebben.

Dus sta open voor tips.

• Pazo
@streafer dat is wel apart. Mijn gateway krijgt ook een fixed IP vanuit de router en dat heeft nog nooit gefaald.
Waarom schakelt jouw wifi en DNS elke dag om 3 uur uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gti2050
streafer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:14:
Iemand een idee of je de envoy metered een fixed ip kan geven?

Wifi en dns schakelt zich hier elke dag om 3 uur uit. Dat zorgt ervoor dat de Metered van netwerk switch en zelf online gaat. (als in ap modus gaat)

Hij heeft nu een fixed ip van router gekregen en ook een DNS die wel altijd online is maar dit lijkt het probleem nog niet te verholpen te hebben.

Dus sta open voor tips.
Ja kan dit via de local web interface doen waarvoor je eest een token moet aanvragen. Al zou ik je adviseren om dit vanuit je DHCP server te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:18
@Liviooo Even bellen met Enphase. Je micro's zijn nog gekoppeld aan de oude Gateway. Als Enphase die vrij geeft zul jij ze wel gewoon zien in je Metered. En zoals @Pazo terecht zegt vertrouw niet te veel op ChatGPT, zeker als het om iets specifieks "kleins" is waar weinig over te vinden is op internet.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Pazo
Eddie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:46:
@Liviooo Even bellen met Enphase. Je micro's zijn nog gekoppeld aan de oude Gateway. Als Enphase die vrij geeft zul jij ze wel gewoon zien in je Metered.
Dat ik daar niet aan gedacht heb als mogelijke oorzaak :)
Twee weten meer dan 1 ;)

• Gti2050
Eddie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:46:
@Liviooo Even bellen met Enphase. Je micro's zijn nog gekoppeld aan de oude Gateway. Als Enphase die vrij geeft zul jij ze wel gewoon zien in je Metered. En zoals @Pazo terecht zegt vertrouw niet te veel op ChatGPT, zeker als het om iets specifieks "kleins" is waar weinig over te vinden is op internet.
Als het vervangingsproces via de installer toolkit is gevolgd dan loopt dat gewoon door. Als de Envoy eerst is verwijderd en vervolgens is de metered geïnstalleerd dan zijn de micro's nog gekoppeld aan de oude gateway

• Eddie_
@Gti2050 Klopt maar ook dat proces is niet feilloos blijkt in de praktijk.

• Liviooo
  • Niet online
Gti2050 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Als het vervangingsproces via de installer toolkit is gevolgd dan loopt dat gewoon door. Als de Envoy eerst is verwijderd en vervolgens is de metered geïnstalleerd dan zijn de micro's nog gekoppeld aan de oude gateway
Ik heb netjes de Toolkit procedure gevolgd uiteraard.
In mijn HomeAssistant kwamen ze ook mooi binnen en gekoppeld aan de nieuwe Envoy-Metered.

't zou me dus verwonderen dat dit het probleem is. Ik zal eens bellen naar Enphase Support (Op een eerder support ticket van gisterochtend nog geen reactie gekregen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:20:

✅ Werkt met:

- S-serie (S230, S280)

Je moet ChatGPT vragen of ie wel eerst deze TS goed doorneemt anders komt ie met slechte antwoorden. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb ook wel eens ChatGPT gevraagd mbt Enphase, en toen zag ik dat 1 van de gebruikte bronnen dit topic was :)

• Liviooo
  • Niet online
Zonet 45 min gebeld met support. Ze snappen niet waarom het niet werkt. Alles staat juist ingesteld. We blijven nog een extra nachtje wachten.

• Pazo
Liviooo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:
Zonet 45 min gebeld met support. Ze snappen niet waarom het niet werkt. Alles staat juist ingesteld. We blijven nog een extra nachtje wachten.
OK, en de micro's stonden niet gekoppeld aan de oude Envoy / Gateway?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Ik ken dit plaatje niet, maar ik zou zeggen dat 123, 231, 312 alle 3 rechtdraaiend zijn. De volgorde blijft namelijk gelijk.
Pas als je 2 fases wisselt draai je die om: te weten, 213, 321 of 132. (Linksdraaiend)

1. Faserotatie
• In een driefasenstelsel zijn er drie sinusvormige spanningen of stromen, die elk 120° in fase van elkaar verschillen.
• De volgorde waarin de fasen elkaar opvolgen, bepaalt de draairichting van het resulterende magnetisch veld in een motor of generator.
• Dit heet de faserotatie (ook wel fasevolgorde).

Voorbeeld:
• Fasevolgorde L1 → L2 → L3 → geeft een veld dat één kant opdraait.
• Fasevolgorde L1 → L3 → L2 → geeft een veld dat de andere kant opdraait.

2. Rechtsdraaiend vs. linksdraaiend veld
• Een driefasig systeem wekt in een elektromotor een roterend magnetisch veld op.
• Afhankelijk van de faserotatie draait dit veld rechtsom (met de klok mee) of linksom (tegen de klok in).
• Dit bepaalt dus de draairichting van een elektromotor die op dat net wordt aangesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door WillemP22 op 21-08-2025 17:03 ]

• Liviooo
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

OK, en de micro's stonden niet gekoppeld aan de oude Envoy / Gateway?
Neen, alles stond juist ingesteld, maar toch geen verbinding mogelijk. Mogelijke oplossing is om de gateway te verplaatsen naar een andere locatie, dichterbij de PV. Moet dus weer even wachten tot de technieker tijd heeft om dat uit te voeren...

• streafer
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:19:
@streafer dat is wel apart. Mijn gateway krijgt ook een fixed IP vanuit de router en dat heeft nog nooit gefaald.
Waarom schakelt jouw wifi en DNS elke dag om 3 uur uit?
Omdat ik dat zo heb ingesteld :).
Nas draait adguard (dus dns).
En persoonlijk vind ik het wel prima als het tussen 3 en 6 nas plus wifi uitstaan. Scheelt weer heel klein beetje energie en ik doe er op dat moment toch niks mee.
Gti2050 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Ja kan dit via de local web interface doen waarvoor je eest een token moet aanvragen. Al zou ik je adviseren om dit vanuit je DHCP server te regelen.
Kijk. Dan gaan we het zo regelen.
Ben nu niet thuis maar hoe vraag ik local token aan?

En dhcp heeft Enphase een fixed op gegeven maar elke dag zie ik hem ook weer terug op wifi als hotspot.. denk echt dat het door dns / wifi komt.

• Eddie_
Verbind hem dan met een LAN kabel. Daarna zal dat issue van AP modus opgelost zijn (althans dat heeft bij mij gewerkt).

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:00
Eddie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:13:
Verbind hem dan met een LAN kabel. Daarna zal dat issue van AP modus opgelost zijn (althans dat heeft bij mij gewerkt).
Als de gehele router elke nacht uitgezet wordt dan helpt ook een LAN kabel niet :P
streafer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:53:
En persoonlijk vind ik het wel prima als het tussen 3 en 6 nas plus wifi uitstaan. Scheelt weer heel klein beetje energie en ik doe er op dat moment toch niks mee.
Zet de Enphase gateway dan ook uit, scheelt nog meer energie.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
De LAN kabel is om het probleem van de AP modus op te lossen.

@streafer Je NAS elke dag uit en weer aanzetten is niet bevorderlijk voor de levensduur. Je kan die beter in slaapstand brengen. Plus hoeveel stroom verbruikt je NAS normaal in die drie uur? Sterker nog, hoeveel bespaar je hierdoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:07
Eddie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:16:
De LAN kabel is om het probleem van de AP modus op te lossen.

@streafer Je NAS elke dag uit en weer aanzetten is niet bevorderlijk voor de levensduur. Je kan die beter in slaapstand brengen. Plus hoeveel stroom verbruikt je NAS normaal in die drie uur? Sterker nog, hoeveel bespaar je hierdoor?
En vergeet niet de vraag "Hoeveel stroom kost je NAS bij het opstarten?".

Ik ben het met Eddie eens...het uitzetten van je router en NAS voor 3 uurtjes zet geen zoden aan de dijk en zal op termijn meer kosten omdat je apparatuur significant eerder kapot zal gaan. Sommige apparaten zijn gemaakt voor 'altijd aan'.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

@Panzer_V bestaan er daadwerkelijk onderzoeken die aantonen dat apparaten als routers en NAS’en ‘significant’ eerder stuk gaan? Elektronica wordt niet opeens anders gebouwd voor de tijd tussen inschakelingen, dus een moederbord dat erop gebouwd zou zijn om elke dag aan en uit te gaan heeft niet opeens andere componenten dan een routerprintplaat die misschien wel 5 jaar aan staat. Terwijl een moederbord in sommige pc’s ook 5 jaar aan kan staan. Oftewel het komt op mij een beetje over als een aanname door de naam van het beestje en niet de technische implementatie maar ik ben benieuwd waarom ik er naast zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Misschien wel, maar wat bespaar je nu door iedere nacht tussen 03.00 en 06.00 je nas uit te zetten? Hoeveel verbruikt dat ding nu eenmaal in 3 uur op idle modus? dat is toch totaal te verwaarlozen? En wat krijg je er voor terug? Problemen dat de Gateway kennelijk steeds zijn IP kwijt is.

Iedereen zijn eigen keuzes hoor, maar we dwalen nu wel af van het onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

@Pazo dat is net als met elke andere verbruiker, van koelkast tot portiekverlichting tot slimme deurbel een kwestie van uitrekenen. Ik vind het wat raar om op een forum als Tweakers met rekenkundig vaardige mensen het opeens op een onderbuikgevoel wordt weggewoven onder het mom van ‘wat maakt dat nou uit’ of ‘dat is toch te verwaarlozen’. Nee, reken zelf maar uit en weeg zelf maar af. Voor de een is 2 euro per jaar het waard en voor de ander pas als het 20 euro scheelt. Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik ben oprecht benieuwd wat de NAS van @streafer tussen 03.00 en 06.00 normaal zou verbruiken. @streafer weet je dat / heb je daar een slimme stekker of iets tussen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Opstarten van een NAS zal tussen de 15 en 30 Watt verbruiken. De voeding van de NAS is geschikter voor continue gebruik dan voor uit/aan. Er is geen grootschalig onderzoek naar gedaan maar onderzoek wijst wel uit dat een NAS die 24/7 aan staat langer mee gaat dan een NAS die (dagelijks) uit/aan wordt gezet. Met name de elektronica in de voeding is hier debet aan. Continue verbruik van de NAS (afhankelijk van het model/instellingen) kan zo'n 60 W zijn. Die van mij zit op zo'n 15-20W per uur 's nachts.

Uiteraard ieder zijn eigen keuze waar hij/zij wil besparen op energie.

Maar ver genoeg afgeweken van het Topic.
Ter info, Enphase heeft mij bevestigd dat de 10C niet geschikt is voor Europa.

[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 22-08-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
Toch nog even over de nas. Mijn nas met 4 schijven heeft vanaf 1 januari tot en met nu, afgerond, 131kWh gebruikt. Er zit een slimme stekker tussen.
131kWh/232 dagen=0,565kWh per dag.
0,565/24=0,024
0,024x3=0,071
0,071x3=0,211kWh per dag bespaart, x 232 dagen =16,38kWh bespaart.
(getallen zijn afgerond, niet afgerond voor de berekening)

Apparatuur kan je best wel dagelijks uit en aanzetten maar een nas is (normaal) bedoelt voor 24/7.
Tijdens mijn werk moet soms de spanning eraf en apparaten die al jaren aanstaan gaan dan soms ook niet meer aan. De voedingen begeven het.

Maar alle beetjes besparing helpen natuurlijk mee.

Sorry voor OT.

Berekening doorgestreept, stond er wel, deed niks. Dank je @sandergar

[ Voor 6% gewijzigd door mike123 op 22-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Ik zit in de telecom pbx, heel vaak gaat apparatuur (servers, etc) defect bij onderhoud wanneer ze uitgezet worden, en vaak weer bij het aanzetten. Een warme reset is vaak geen probleem. NAS'en met daarbij de gebruikte HHD's en routers/switches zijn gebouwd voor 24/7 aan te staan. En dan heb ik het over professionele apparatuur.
Als je wil besparen, doe het met verlichting op sensoren oid. Voor de rest, vraag je af of je die apparatuur echt nodig hebt, of zet er een ups tussen die overdag op de zon oplaad (al is dat ook een aardige investering).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
mike123 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:50:
Maar alle beetjes besparing helpen natuurlijk mee.
Ik snap niet waarom je 2x x3 doet maar dat hoeft ook niet.

Laten we jouw 16kWh hanteren :
16kWh x 0,25 EUR = 4 EUR per jaar.

Je krijgt vervolgens te maken met opstart stromen, apparatuur die thermisch van warm naar koud gaat en vervolgens weer naar warm, NAS met draaiende schijven die kan je beter niet stilzetten ... allemaal technische risico's. En in het geval van topic poster gezeur met je PV installatie.

Maar vervolgens heb je een instabiele installatie, ben je uren zoet met storing zoeken en uiteindelijk ga je maar je verhaal op pennen op een forum om daar verbaasd te zijn dat je een probleem hebt wat anderen niet hebben. Het forum mag nu met oplossingen komen om de situatie stabiel te krijgen terwijl de eigenaar vast wil houden aan een onhandige keus om op jaar basis 4 euro te besparen .... 8)7

Zullen we concluderen dat cruciale apparatuur, zoals je netwerk infrastructuur, beter actief kunnen blijven en dat je anders niet verbaasd moet zijn dat je apparatuur zoals je Enphase gateway af en toe de weg kwijt is. Wellicht kan topic poster eerst eens testen of het aan laten van zijn router zijn probleem oplost.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
Amen. En nu weer OT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik kan het wel omdraaien, maar ik heb ook CT's op de consumptie en de productiekant zitten van mijn PV. Levert dat geen problemen op dan?
(Laadpaal denkt dat hij van L2 stroom gebruikt, maar het is in feite een omgedraaide L3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@hiljolodewijk kan je de fase wisseling dan niet gewoon boven de hoofdschakelaar uitvoeren? Mocht de faseverdraaiing ergens in je groepenkast plaats vinden dan zou ik dat aanpakken en niet alleen in de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik kwam laatst de nieuwe bewoner van mijn oude huis tegen en heb deze toch maar weer vriendelijk verzocht om de envoy en aan het internet te hangen en voorts de eigenaaroverdracht aan te vragen. Ze zou er mee aan de slag gaan (mocht het niet lukken heb ik zelfs hulp aangeboden).

Nu ben ik persoonlijk benieuwd hoeveel niet verzonden data de envoy kan vastleggen voordat er zaken overschreven worden. En tevens hoe lang hij er straks over gaat doen om de data alsnog te verzenden naar de servers. Momenteel is deze sinds november vorig jaar losgekoppeld van 't internet. Er zullen dus ook de nodige updates op de plank liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:03:
@hiljolodewijk kan je de fase wisseling dan niet gewoon boven de hoofdschakelaar uitvoeren? Mocht de faseverdraaiing ergens in je groepenkast plaats vinden dan zou ik dat aanpakken en niet alleen in de laadpaal.
Inderdaad! Zorgen dat je gehele installatie op de juiste manier is aangesloten. Ik had ook last van een omgedraaide fase. Voor de auto lader had ik voorheen de CT klemmen omgedraaid. Nu er een ESS actief is (die ook een goede volgorde nodig heeft) in huis gewoon in de meterkast bij de hoofdschakelaar gezorgd voor de juiste fase volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Ik snap niet waarom je 2x x3 doet maar dat hoeft ook niet.

Laten we jouw 16kWh hanteren :
16kWh x 0,25 EUR = 4 EUR per jaar.

Je krijgt vervolgens te maken met opstart stromen, apparatuur die thermisch van warm naar koud gaat en vervolgens weer naar warm, NAS met draaiende schijven die kan je beter niet stilzetten ... allemaal technische risico's. En in het geval van topic poster gezeur met je PV installatie.

Maar vervolgens heb je een instabiele installatie, ben je uren zoet met storing zoeken en uiteindelijk ga je maar je verhaal op pennen op een forum om daar verbaasd te zijn dat je een probleem hebt wat anderen niet hebben. Het forum mag nu met oplossingen komen om de situatie stabiel te krijgen terwijl de eigenaar vast wil houden aan een onhandige keus om op jaar basis 4 euro te besparen .... 8)7

Zullen we concluderen dat cruciale apparatuur, zoals je netwerk infrastructuur, beter actief kunnen blijven en dat je anders niet verbaasd moet zijn dat je apparatuur zoals je Enphase gateway af en toe de weg kwijt is. Wellicht kan topic poster eerst eens testen of het aan laten van zijn router zijn probleem oplost.
Zou je ook normaal kunnen reageren?
Vraag me af waarom je vrijwillig een mede-tweaker zo belerend, denigrerend wilt bejegenen. Je verhaal zit vol met aannames en insinuaties die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid.

Beste streafer, Het is niet zo goed om nas en router apparaten steeds aan en uit te zetten.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar wilde dit toch even mededelen zodat je er iets aan hebt.

Groetjes Willem

Laat je me toch in mijn waarde en heb je precies hetzelfde gezegd.

ps. nog leuker .. ik wek meer stroom op dan ik verbruik dus ik bespaar eigenlijk mijn 5ct teruglevergoeding...
30WH x 3 x 365/1000 x 0.05 = € 1.65
Maar ik bespaar niet vanwege het geld... Dus dat maakt me helemaal niks uit.

Dan OT ik ga kijken of ik toegang kan krijgen tot local api en daarmee het probleem oplos.
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
streafer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:25:
Dan OT ik ga kijken of ik toegang kan krijgen tot local api en daarmee het probleem oplos.
Bedankt.
Mocht je niet weten hoe je daar bij kunt komen, er loopt nog een tweede topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zojuist een klant geholpen zodat deze zelf zijn productie via de Gateway kan aanpassen qua teruglevering. (stroomproductie beperken). Hierbij heb ik ook contact gehad met Enphase. De medewerker van Enphase (naam bekend bij de redactie :) ) gaf aan dat het niet de bedoeling is om dit te pas en onpas aan te passen. Ook geven zij er geen ondersteuning op en kunnen ze niet garanderen dat het altijd werkt.
(dit even als extra informatie voor dit forum).
@ardvark99 Mijn NAS hangt aan een UPS. Maar die UPS gaat wel piepen als de stroom wegvalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddie_ op 22-08-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vreemd, ze hebben die functie toch zelf ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:36:
Zojuist een klant geholpen zodat deze zelf zijn productie via de Gateway kan aanpassen qua teruglevering. (stroomproductie beperken).
Op welke wijze? Puur aanpassen in de GUI of via relaisblok?

Medewerker was vast geen Kay?
(zie Enphase micro-omvormers slim uitzetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Via het manager dashboard, niet via app/relaisblok. En het was zeker niet Kay.

Ik weet ook niet wat ze hiermee willen zeggen/bereiken. Mocht ik één dezer dagen iemand anders van Enphase spreken dan ga ik dezelfde vraag stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:57:

Ik weet ook niet wat ze hiermee willen zeggen/bereiken. Mocht ik één dezer dagen iemand anders van Enphase spreken dan ga ik dezelfde vraag stellen :)
Via de Modbus TCP wordt de productie continue aangestuurd in mijn omgeving door een 3e partij software oplossing. Waarom zou het aansturen vanuit de eigen gateway niet de bedoeling moeten zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-09 09:09
@sandergar Welke 3e partij software gebruik jij dan die via Modbus de Enphase aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Appletower schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:06:
@sandergar Welke 3e partij software gebruik jij dan die via Modbus de Enphase aanstuurt?
Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Inderdaad! Zorgen dat je gehele installatie op de juiste manier is aangesloten. Ik had ook last van een omgedraaide fase. Voor de auto lader had ik voorheen de CT klemmen omgedraaid. Nu er een ESS actief is (die ook een goede volgorde nodig heeft) in huis gewoon in de meterkast bij de hoofdschakelaar gezorgd voor de juiste fase volgorde.
Ja ik kan het wel voor de hoofdschakelaar nog aanpassen (L2 en L3 omdraaien). Die zijn bereikbaar en niet gezegeld.
Dan moeten de CT klemmen ook weer omgedraaid worden zeker? :?

Ik heb nog even opgezocht, maar een warmtepomp, mechanische ventilatie of 3 fase kookplaat maakt de fase volgorde niet uit in een huissituatie. Daar was ik bij het wisselen eerst nog bang voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
hiljolodewijk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Ja ik kan het wel voor de hoofdschakelaar nog aanpassen (L2 en L3 omdraaien). Die zijn bereikbaar en niet gezegeld.
Dan moeten de CT klemmen ook weer omgedraaid worden zeker? :?
Je CT klemmen gelijk houden aan de volgorde op de hoofdschakelaar! CT klemmen omdraaien kan je op de gateway ook doen als die makkelijker te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:30
Zojuist een klant geholpen zodat deze zelf zijn productie via de Gateway kan aanpassen qua teruglevering. (stroomproductie beperken). Hierbij heb ik ook contact gehad met Enphase. De medewerker van Enphase (naam bekend bij de redactie :) ) gaf aan dat het niet de bedoeling is om dit te pas en onpas aan te passen. Ook geven zij er geen ondersteuning op en kunnen ze niet garanderen dat het altijd werkt.
Methode werkt ook voor Standard Gateway?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@blb4 Nee, is alleen voor de Metered variant helaas.

@hiljolodewijk Voor de hoofdschakelaar? Ik zou zeggen, na de hoofdschakelaar. Die eerst uitzetten en dan de fasen omwisselen. Controleer ook gelijk of L1 ook over L1 is binnen je groepenkast (en doe dit ook voor L2 en L3). CT's zou ik gewoon laten zitten, die zouden dan ook gewoon goed moeten staan. Tenzij je nog fase rotaties in je groepenkast hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:48:
@hiljolodewijk Voor de hoofdschakelaar? Ik zou zeggen, na de hoofdschakelaar.
Zoals dit dus :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzy3qn7KE-qluOcZ5bcpACnfo04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sqWSqPnd5ccufXEBzySFLG4c.png?f=user_large

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Daar zou ik dan echt niet tegen kunnen met mijn brein, tenzij je L1 rechts hebt zitten :) Maar dan moet daar nog wel L1 bijgeplakt worden.

Op mijn hoofdschakelaar zit links L1. Dan L2, L3 en N. En zo zit het vervolgens door mijn hele groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:53:
Daar zou ik dan echt niet tegen kunnen met mijn brein, tenzij je L1 rechts hebt zitten :) Maar dan moet daar nog wel L1 bijgeplakt worden.

Op mijn hoofdschakelaar zit links L1. Dan L2, L3 en N. En zo zit het vervolgens door mijn hele groepenkast.
Links L1 maar niet gelabeld. Goede tip om nog te doen. Heb na de schakelaar L2 + L3 omgedraaid en voor de "documentatie" de L2 + L3 stickers geplakt. Na de hoofdschakelaar dus op volgorde van links naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:57:

Dat dacht ik ook te kunnen doen, maar hoewel ik een manager account heb is de knop "disable power production" niet aanklikbaar, hoe kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Coffeeroam dat was schijnbaar een instelling die Enphase kan aanpassen.

@sandergar Wat is de toegevoegde waarde om de fase volgorde (binnenkomst) vast te leggen? Minderwaarde is dat je daar straks het staan: L1, L3 en dan L2. Als jouw brein daar tegen kan dan is dat prima. Ik zou daar niet tegen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:30
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:53:
Daar zou ik dan echt niet tegen kunnen met mijn brein.
Zou er ook niet tegen kunnen. Toen ik de meterkast ging ombouwen als voorbereiding op enphase spullen had ik 2 flex kammen voor 12 units. Bij 1 fasige modules prima, maar bij 3 fase modules kreeg ik (persoonlijk) kortsluiting.

1e 3 fase blok 1,2,3,N. Maar bij 2e 2,3,1,N en 3e 3,1,2,N (ok laatste wel weer 1,2,3,N).

Dat had ik op kunnen lossen door aan de andere kant van de aardlekautomaat de fases aan te sluiten zodat het 1,2,3 zou zijn. En toch doet het mijn inziens afbreuk als je niet Bruin, zwart, grijs, blauw ziet van links naar rechts. 🤯
OCD FTW 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:53:
@sandergar Wat is de toegevoegde waarde om de fase volgorde (binnenkomst) vast te leggen? Minderwaarde is dat je daar straks het staan: L1, L3 en dan L2. Als jouw brein daar tegen kan dan is dat prima. Ik zou daar niet tegen kunnen.
De oorspronkelijke gedachte was : als ooit Stedin op de stoep staat mogen ze de aders omdraaien. Geen idee of de fase wissel voor of na de metergebeurd is.

Maar goede gedachte ... ik moet de installatie laten keuren. Deze stickertjes kunnen alleen maar tot afkeuring leiden. Voor de keuring maar verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als de monteur zijn werk goed heeft gedaan dat heeft hij/zij keurig L1 vanaf de meter doorverbonden met L1 op de hoofdschakelaar enz. Als er een linksdraaiend veld was bij jou dan zit dat al voor de meter, tenzij de monteur niet goed zijn best heeft gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:30:
Als de monteur zijn werk goed heeft gedaan dat heeft hij/zij keurig L1 vanaf de meter doorverbonden met L1 op de hoofdschakelaar enz. Als er een linksdraaiend veld was bij jou dan zit dat al voor de meter, tenzij de monteur niet goed zijn best heeft gedaan :)
Van 1 fase naar 3 fase gegaan in 2019. Geen idee of de Stedin monteur z'n werk goed gedaan heeft. Door het aansluiten van een 3 fase auto lader door mijzelf erachter gekomen dat de volgorde onjuist was. Toen opgelost met omdraaien van de CT klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-09 22:37
sandergar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Heb je dit topic terug gelezen of heb je alleen je vraag hier gesteld? Je hebt gelezen hoe enthousiast de huidige gebruikers zijn?
Ik had dit inderdaad niet gedaan. Inmiddels wel, en er zijn nog serieuze issues lees ik. Ik blijf toch bij mijn keuze om voor de EV charger 2 te gaan ook omdat ik niet weet wanneer wij uiteindelijk de auto krijgen. Het kan zomaar tot na kerst duren alvorens we de auto krijge. ( we moeten volgende week eerst nog eens gaan uitzoeken wat we eigenlijk voor een auto willen)
En ik hoop dat we dan tegen de tijd dat hij er is de meeste bugs opgelost zijn. Heb iig al wel een aantal dingen gelezen waar ik op moet letten als ik de EV charger ga aansluiten 😀.

Gr
Stefan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
hondacb50 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Hoi Allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik met onze zonnepanelen ben bezig geweest. We hebben nu twee jaar een systeem met IQ8M en IQ8MC microomvormers op het dak liggen.
Vanwege de aankoop van een elektrische auto gaat ons verbruik flink stijgen en daarom ben ik toch aan 't kijken of ik toch wat extra zonnepanelen ga plaatsen op ons garagedak. Aangezien ons huis geschakeld is met de garage naar de buren is dit nogal een schaduwgevoelige plek.

Om de kosten-baten toch goed uit te laten komen ben ik aan 't kijken om mogelijk wat iq7+ omvormers via marktplaats aan te schaffen. Ik las namelijk dat een IQ7 systeem tegenwoordig uitgebreid kan worden met een IQ8 systeem.

Maar: Kan het ook andersom? Kan een IQ8 systeem worden uitgebreid met IQ7+ omvormers?

alvast dank voor jullie response!
Nog eens nagevraagd: je kunt de IQ7+ omvormers toevoegen aan een systeem met IQ8’s door eerst de IQ8’s te retiren (tijdelijk buiten bedrijf te stellen. Vervolgens alle IQ7’s via de toolkit toe te voegen aan het systeem. Daarna de riterering van de IQ8’s op te heffen…dat heet anders maar weet ff niet hoe. Dat laatste kan sowieso in Enlighten Manager, maar waarschijnlijk ook via de toolkit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
svkaster schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:08:
Ik had dit inderdaad niet gedaan. Inmiddels wel, en er zijn nog serieuze issues lees ik. Ik blijf toch bij mijn keuze om voor de EV charger 2 te gaan ook omdat ik niet weet wanneer wij uiteindelijk de auto krijgen.
Prima keus zolang je weet waar je voor kiest en dit bewust doet. We horen wel of de issues t.z.t. opgelost zijn. Niet komen klagen he ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Links L1 maar niet gelabeld. Goede tip om nog te doen. Heb na de schakelaar L2 + L3 omgedraaid en voor de "documentatie" de L2 + L3 stickers geplakt. Na de hoofdschakelaar dus op volgorde van links naar rechts.
Ik heb inmiddels de ingangen op de hoofdschakelaar de L2 en L3 omgewisseld. Dus tussen de meter en de hoofdschakelaar. Nu idd alles rechtsdraaiend, probleem is hiermee opgelost :)
Het enige is nu dat als ik onder de meter de schakelaars uitzet, idd de middelste schakelaar L3 uitschakelt en de rechter L2. Voor mij niet zo'n probleem en om nu de meter juist te laten zetten door een installateur met zegelrecht.. mwoah :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:00
hiljolodewijk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Ik heb inmiddels de ingangen op de hoofdschakelaar de L2 en L3 omgewisseld. Dus tussen de meter en de hoofdschakelaar. Nu idd alles rechtsdraaiend, probleem is hiermee opgelost :)
Het enige is nu dat als ik onder de meter de schakelaars uitzet, idd de middelste schakelaar L3 uitschakelt en de rechter L2. Voor mij niet zo'n probleem en om nu de meter juist te laten zetten door een installateur met zegelrecht.. mwoah :w
Mooi werk wat heb je met de CT klemmen gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usselite
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
@ardvark99 Mijn NAS hangt aan een UPS. Maar die UPS gaat wel piepen als de stroom wegvalt.
Heeft de klant toegang tot de Enphase manager?

----------

Zelf zit ik ook met de situatie dat ik over produceer, installatie is gedaan door een grote firma. Heb helaas geen direct toegang tot de Enphase Manager, waarmee (als ik het goed zeg) enige kans om de productie te limiteren niet bestaand is. Nieuwe energiecontracten zorgen er vervolgens voor dat je geld gaat toeleggen om de installatie draaiende te houden.

Helaas is mijn huidige installateur van de zonnepanelen installatie niet heel nuttig m.b.t. het vraagstuk; hoe kan ik mijn productie beperken (buiten upsell als warmptepomp of accu's). En tot voor kort bij Enphase waren er ook weinig mogelijkheden wanneer je geen manager toegang hebt. Nu informeerde Enphase Support mij recent dat het mogelijk is om de Enphase Manager te kopen: https://enphase.com/nl-be...rade-monthly-subscription

Nu ben ik niet perse zo handig zoals de meeste tweakers in dit fora m.b.t. beheren van een eigen installatie, maar ik kan wel programmeren :).

Als idee had ik (heb 20 panelen) om door middel van hun API dagelijks een bepaalde set panelen uit te schakelen (laten we zeggen 10 stuks) - gerouleerd. Nu rest alleen mijn vraag, is dit überhaupt te doen en ook aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Usselite je hoeft het niet te kopen. Lees FAQ 14; er zijn u velen voor gegaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Niet online
HarryVSjoris schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

Mooi werk wat heb je met de CT klemmen gedaan ?
Die heb ik laten zitten en niet gewisseld.
In de gehele installatie ná de hoofdschakelaar is L1 gewoon L1 gebleven evenzo voor L2 en L3 (zowel voor productie als consumptie als laadpaal).
Dat nu de voeding vanuit de het net is gewisseld, maakt voor Enphase niet uit.
Het zou anders zijn als ik Enphase met een P1 die op de meter zit zou combineren bijvoorbeeld. Dan zou ik ze wel wisselen (maar dan zou ik de aansluitingen na de hoofdschakelaar gewisseld hebben ipv ervoor).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:21
Ik heb afgelopen week met onze vertegenwoordiger van Enphase gezeten. Die zei dat qua sturings profielen er vanuit Enphase ingezet blijft worden op 3 grote opties.
- eigen consumptie via Enphase metered gateway
- ai optimalisatie = epex spel maximaliseren met je Enphase harware via Enphase app
- je geeft je sleutels aan een 'broker', bijv. Frank, die gaat je micros en batterijen besturen om meerwaarde te leveren

Tweakability inbouwen in bovenstaande wordt totaal niet op ingezet.

edit: sorry en toen ging m'n telefoon dood tijdens het typen...

Maar als je wat wil gaan duwen of trekken aan je systeem dan is dan is de huidige situatie zoals je die in de app tegenkomt ook wat je in de toekomst kunt gaan verwachten. Al hoop ik stiekem eigenlijk dat 'eigen consumptie' op z'n minst nog wordt aangevuld met een zero export aan/uit toggle knopje, maar daar moet ik niet op tellen blijkbaar.

Waar je nog iets mee kan is natuurlijk je batterij ontladen of opladen naar net mee spelen, bijvoorbeeld wel AI optimalisatie maar dan niet ontladen naar het net toelaten (dat is waar ik naartoe wil zodra m'n IQ router issue van m'n site is zodat ik m'n besturingsprofiel kan veranderen...zucht..), plus natuurlijk die super coole workaround met export profielen via je bordje als je een Installer account hebt of lieve installateur.

[ Voor 46% gewijzigd door drboneym op 24-08-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Toevallig ook voor het eerst gehoord dat een Metered Gateway in een driefase hoofdzekering niet driefase gevoed hoeft te worden, dat moet ik nog eerst zien en dan geloven maar dat zou echt een mindfuck zijn want dat doen wij al sinds de release van dat ding. Kan iemand dat bevestigen?

Plus ik heb net een order gedaan voor die nieuwe split ferrietringen. Oh my daar gaat m'n electricien ook gelukkig van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Afgelopen vrijdag nog een installatie met Metered gehad. Drie fase groepenkast en een enkel fase PV installatie. Vier CT's en de monteur had in eerste instantie een enkel fase aardlekautomaat. Ging niet werken en kreeg toen ook van Enphase support te horen: drie fase aardlekautomaat gebruiken. Hij kwam op enkel fase gevoed niet door de ITK stappen.

Waar heb jij die nieuwe ferrietringen besteld? Ik had dit ook al aan mijn leidinggevende doorgegeven maar ze nog niet gezien (backorder of vergeten te bestellen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Jullie bedoelen het schema die gewoon in de OP staat ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcNugmXvIJnNX2eyyknOPBM9iD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIKsW6uJCb2ml2ko7xzZzfmb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
m.eddy schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:07:
Jullie bedoelen het schema die gewoon in de OP staat ?
[Afbeelding]
Ah kijk dat is weer een bevestiging, thanks.

Wel sidenote: deze DIY documentatie van Laurens van Solar Bouwmarkt / Green Guys is niet technisch bepalend voor Enphase NL maar ook maar zijn ontwerp/weergave van een succesvol Enphase systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Kanttekening bij deze afbeelding: de Gateway moet tegenwoordig op een eigen automaat en niet meer gecombineerd met die van het IQ Relais.
(ja ook de Gateway is het verouderde model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
De gateway heeft een eigen automaat nodig (RCD wordt slechts geadviseerd) ivm een testje in de Toolkit. (PV uit en gateway aan om de consumptie CT's te verifieren.
Al neemt Enphase het ook niet zo heel nauw, gezien onderstaand figuur uit hun documentatie over de installatie van de CT's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIs8TdQmz5zdNDJY2R9DwwZ25wQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPjceeBBWLqm3sligFusxErP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
WillemP22 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:16:
De gateway heeft een eigen automaat nodig (RCD wordt slechts geadviseerd) ivm een testje in de Toolkit. (PV uit en gateway aan om de consumptie CT's te verifieren.
Al neemt Enphase het ook niet zo heel nauw, gezien onderstaand figuur uit hun documentatie over de installatie van de CT's.[Afbeelding]
Als het alleen om de toolkit test gaat... Dat lukte toch ook prima met de Test knop op de IQ-relay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 Afhankelijk van welk stelsel je hebt. Bij een TT stelsel zal de automaat wel achter een aardlekschakelaar moeten omdat de Zs niet goed genoeg is.

Bij een TS stelsel zal je Zs prima zijn en volstaat dan een installatie automaat.

Ter info: Zs is de circuitimpedantie, hoe meer weerstand hoe minder stroom er kan lopen waardoor mogelijk de installatieautomaat niet aangesproken gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Lekker bezig Enphase. Mij, als installateur, een bericht sturen dat ik hem kan kopen bij mijn vertrouwde Enphase installateur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUlYeBpNIix3B_4cUo1Xs5YkmH8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vJcmtHDSh7FFcIUUrqLRQtJv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is vreemd als ik op jouw linkje druk kom ik uit bij mezelf :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Gti2050
Heeft iemand nog enig idee wanneer ik de gateway kan updaten? De installer app blijft ook maar deze versie aangeven als meest recente terwijl er nieuwere is. Heb ook voor de test nog even de installer app compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qhVBG2HfNBcjsCcf3cIdY3VVU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVNHDU0q2P0uQ1aiI83TRxkY.png?f=fotoalbum_large

• Panzer_V
Gti2050 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:49:
Heeft iemand nog enig idee wanneer ik de gateway kan updaten? De installer app blijft ook maar deze versie aangeven als meest recente terwijl er nieuwere is. Heb ook voor de test nog even de installer app compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder succes.

[Afbeelding]
Waarom die moeite? Enphase pushed vanzelf de nieuwe update voor je systeem.

Jij gaat nu iets willen installeren dat misschien niet eens bedoeld is voor je systeem.

• Gti2050
Panzer_V schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Waarom die moeite? Enphase pushed vanzelf de nieuwe update voor je systeem.

Jij gaat nu iets willen installeren dat misschien niet eens bedoeld is voor je systeem.
Omdat de firmware achterloopt en ik enkele onderbrekingen merk. In versie 8.3.5167 is daar een fix voor.
Je laatste opmerking snap ik niet zo goed waarom je die maakt, in de release notes staat namelijk prima beschreven wat compatible is.

• Pazo
@Gti2050 Je kunt zelf niet updaten. Je kunt Enphase vragen om de update te pushen.

• Liviooo
  • Niet online
Vraag over het instellen van Dynamische tarieven in de tariefstructuur van de Enphase App.
Ik heb dus sinds kort een werkende Envoy-S-Metered-EU Gateway. De productie- en verbruiksklemmen zijn werkende.

Volgens deze handleiding moet het dus mogelijk zijn om in te stellen dat je Dynamisch energietarief hebt... echter zie ik die optie dus niet. Er is enkel mogelijkheid tot 'handmatig' tarief; dus niet Dynamisch...

Als vereisten staat in de handleiding dat je moet beschikken over een "IQ Gateway Metered", maar dat is toch gewoon de nieuwe naam voor de "Envoy-S-Metered-EU" ? Wat zie ik over het hoofd dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQW8ROF20sygCb_GzrFbfyatxCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T4GPI9E6HPYO11aGNmIX0gtG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Liviooo op 28-08-2025 12:01 ]

• Coffeeroam
  • Nu online
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:59:
Vraag over het instellen van Dynamische tarieven in de tariefstructuur van de Enphase App.
Ik heb dus sinds kort een werkende Envoy-S-Metered-EU Gateway. De productie- en verbruiksklemmen zijn werkende.

Volgens deze handleiding moet het dus mogelijk zijn om in te stellen dat je Dynamisch energietarief hebt... echter zie ik die optie dus niet. Er is enkel mogelijkheid tot 'handmatig' tarief; dus niet Dynamisch...

Als vereisten staat in de handleiding dat je moet beschikken over een "IQ Gateway Metered", maar dat is toch gewoon de nieuwe naam voor de "Envoy-S-Metered-EU" ? Wat zie ik over het hoofd dan?

[Afbeelding]
mmmm, daar had ik geen last van.
Probeer eens eerst de AI modus aan te zetten en daarna het elektriciteitstarief in te stellen?
Daarna kun je de AI modus weer uitzetten als je die niet wil, en blijf je de dynamische tarieven wel zien.

• Liviooo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

mmmm, daar had ik geen last van.
Probeer eens eerst de AI modus aan te zetten en daarna het elektriciteitstarief in te stellen?
Daarna kun je de AI modus weer uitzetten als je die niet wil, en blijf je de dynamische tarieven wel zien.
Er is geen enkele mogelijkheid om AI aan te zetten of iets anders dan een 'manueel importtarief'.

• Coffeeroam
  • Nu online
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Er is geen enkele mogelijkheid om AI aan te zetten of iets anders dan een 'manueel importtarief'.
O. Misschien kan het alleen als je een thuisbatterij hebt. Ik weet het niet, maar dat kan de reden zijn. Het zou natuurlijk moeten kunnen om de EPEX tarieven op te halen, ook zonder batterij.

• Liviooo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

O. Misschien kan het alleen als je een thuisbatterij hebt. Ik weet het niet, maar dat kan de reden zijn. Het zou natuurlijk moeten kunnen om de EPEX tarieven op te halen, ook zonder batterij.
In de handleiding staat dat een batterij optioneel is.
Ik heb alvast gemaild naar de Enphase Helpdesk. Misschien moeten zij het manueel activeren op de gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Coffeeroam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Het werkt ook met systemen zonder Enphase-batterij. Het enige wat je er dan van merkt is dat de micro's uitgeschakeld worden bij negatieve all-in prijzen. (elektra+fee+EB)x 1,21 < 0 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

In de handleiding staat dat een batterij optioneel is.
Ik heb alvast gemaild naar de Enphase Helpdesk. Misschien moeten zij het manueel activeren op de gateway.
Ik verwacht dat je dan nog "oude" firmware in de gateway hebt.

• Liviooo
  • Niet online
WillemP22 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Ik verwacht dat je dan nog "oude" firmware in de gateway hebt.
Ik denk het niet ... er staat D7.6.177 op die gateway...
Pagina: 1 ... 55 ... 57 Laatste