Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
ok, maar als ik software update doe, krijg ik de melding dat ik op de laatste versie zit...? Hoe dan...
Zelf een update pullen / forceren kan niet, je kunt evt Enphase vragen om eens mee te kijken / update te pushen.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Had ik ook last van. Ticket bij Enphase helpdesk aanmaken en ze maken de optie beschikbaar. Duurde bij mij wel 6 weken!Liviooo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Er is geen enkele mogelijkheid om AI aan te zetten of iets anders dan een 'manueel importtarief'.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Precies, dan wordt die 6 weken...6 minuten.Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:14:
Ticket? Gewoon bellen. Je Site-ID er bij houden en bellen als zijnde je installateur
Had ik ook gedaan, maar door 'onverwachte complicaties' die een server error opleverden bleef de functie niet beschikbaar. Dus al met al 4 keer gebeld en vaak lang wachten op antwoord.Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:14:
Ticket? Gewoon bellen. Je Site-ID er bij houden en bellen als zijnde je installateur
Voor zover mij bekend kan je ook een niet Enphase PV installatie gebruiken.
Maar als je zo'n installatie koopt dan kan de leverancier/installateur dit toch gewoon vertellen? Die zal het toch ook moeten aansluiten, of ga je het zelf aansluiten?
mijn vraag is ik wil graag 2 panelen bij leggen met een IQ8xxx gaat dit werken met mijn envoy ?
Al heb je grijze import, ik heb zelden een defecte IQ7 micro omvormer gehad. En bij mij gaat het om een paar duizend geïnstalleerde micro's.
Een 3-fase omvormer van 4,6 kW. Mijn hoofdaansluiting is 32A, mijn REM-automaat 20A en mijn automaat voor de omvormer ook 20A. Ik ga de installatie inderdaad zelf aansluiten. Eerst twijfelde ik om de SMA-omvormer te verwijderen en overal micro’s te plaatsen, maar dat werk wil ik liever vermijden. Daarom wil ik met retrofit gaan werken.Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:45:
Welke SMA omvormer heb je? Wat is je hoofdaansluiting? Een REM automaat is nodig op het moment dat je PV installatie plus je hoofdaansluiting meer Ampère kunnen leveren dan dat je aardlekschakelaars (plus de daarbij behorende installatieautomaten) aan kunnen. Maar aangezien er verder geen technische gegevens zijn gedeeld kan daar geen uitsluitsel over worden gegeven.
Voor zover mij bekend kan je ook een niet Enphase PV installatie gebruiken.
Maar als je zo'n installatie koopt dan kan de leverancier/installateur dit toch gewoon vertellen? Die zal het toch ook moeten aansluiten, of ga je het zelf aansluiten?
Hoofdaansluiting van 32A waarom dan een REM automaat van 20A. Waar zit je REM automaat dan in het geheel gezien? Als je een aardlekschakelaar hebt van 40A met daarachter een paar installatieautomaten dan heb je in je huidige opzet helemaal geen REM automaat nodig. 32A plus 7,6 A < 40A.
Ik heb inderdaad de Tripower 5.0 (blauw). De materialen zijn aangekocht bij Cebeo; zij hadden me geadviseerd dat dit met mijn installatie zou werken. Verder heb ik geen informatie gevraagd. Maandag zal ik contact met hen opnemen.Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:45:
Als je het zelf gaat installeren en je hebt de materialen al gekocht, dan heb je dus niet echt goed voorbereid. Een 3 fase SMA omvormer kan prima op 16A afgezekerd worden. Ik ben niet bekend met een 4,6K SMA omvormer. Ken alleen de Tripower 4.0, 5.0 enz. Waarbij de Tripower 5.0 een output heeft van max 7,6A (per fase).
Hoofdaansluiting van 32A waarom dan een REM automaat van 20A. Waar zit je REM automaat dan in het geheel gezien? Als je een aardlekschakelaar hebt van 40A met daarachter een paar installatieautomaten dan heb je in je huidige opzet helemaal geen REM automaat nodig. 32A plus 7,6 A < 40A.
Mijn vraag is: moet ik de SMA parallel aansluiten op de ingang van de System Controller samen met de nieuwe panelen die met de IQ8 gaan werken? Moet ik in de System Controller een differentieel plaatsen of een automaat?
het waren ME250 ik heb alle micro`s op de zolder hangen het wisselen was heel gemakkelijkEddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:37:
Er is natuurlijk een (kleine) kans op grijze import. Maar d'r zijn ook vast nog wel installateurs die nog restpartijen hebben liggen (ik niet trouwens)
Al heb je grijze import, ik heb zelden een defecte IQ7 micro omvormer gehad. En bij mij gaat het om een paar duizend geïnstalleerde micro's.
@teo1966 Dat begreep ik al en dan nog is het wel bijzonder dat je er drie hebt gehad die defect zijn gegaan. Ook bij de M serie is het uitvalspercentage erg laag, voor zover ik gewerkt heb met de M serie.
Ok had support ticket ingediend via de site. Zonder melding zie ik nu plots dat de Gateway software werd geüpdatet en de mogelijkheid voor Dynamisch tarief actief is. Ik kan nu verder alles instellen...Eddie_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:14:
Iemand dit toevallig al gedaan voor leverancier Ecopower (BE)?
Nee, de sma of elke andere 3e omvormer moet niet parallel op de pv-poort. Met de aux relais Moet je deze wel aansturen…zodat de system controller de sma tijdelijk uit kan schakelen zodra het net weer terug komt.tweakerzs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:08:
[...]
Ik heb inderdaad de Tripower 5.0 (blauw). De materialen zijn aangekocht bij Cebeo; zij hadden me geadviseerd dat dit met mijn installatie zou werken. Verder heb ik geen informatie gevraagd. Maandag zal ik contact met hen opnemen.
Mijn vraag is: moet ik de SMA parallel aansluiten op de ingang van de System Controller samen met de nieuwe panelen die met de IQ8 gaan werken? Moet ik in de System Controller een differentieel plaatsen of een automaat?
Ik heb nog geen praktische ervaring, maar alleen de theorie van de verplichte online-cursus. Als je die aandachtig doorneemt met al zijn side-notes dan moet het lukken. En dan kom je dit soort weetjes ook tegen.
Mm, betwijfel of dat al werkt. Zelf heb ik ook M250 met IQ7….en tijdens de betatest IQ7 met IQ8 ook wat zitten proberen. Een paar maanden geleden werkte het nog niet namelijk. Als iemand al nieuwe info hierover heeft, lees ik het graag.teo1966 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:21:
ik heb een 3 fase Envoy-S-Metered-EU met Softwareversie 8.3.5167 uit 2017 met 9 x M250-72-2LN-S2-NL en door garantie 3 x M250LN-IQ7-S22-NL-RMA en in 2021 14 x IQ7PLUS-72-2-INT bijgelegd
mijn vraag is ik wil graag 2 panelen bij leggen met een IQ8xxx gaat dit werken met mijn envoy ?
Je string omvormer van derden moet via een eigen aardlekschakelaar en een 25A 2NO magneetschakelaar naar de System Controller. Dus absoluut niet samen parallel op dezelfde aansluiting.tweakerzs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:55:
Beste Tweakers, ik zit even met de handen in het haar. Ik heb een Enphase-installatie gekocht: 1x IQ System Controller, 3x IQ Battery 5P Flexphase, 1x CommsKit en 1x Relay Controller. Ik heb momenteel een bestaande SMA-installatie met 16 panelen van 325 Wp. Binnenkort komen er nog 14 panelen bij met de micro-omvormer IQ8HC (455 Wp). Als ik het schema van Enphase (retrofit) bekijk, mag ik de kabels van de SMA en de micro-omvormers dan parallel op de System Controller aansluiten? Weet iemand welke automaten (differentieel?) ik moet voorzien in de System Controller? De installatie wordt gebouwd in België. Moet ik de REM-automaat nog laten zitten of moet deze ook worden vervangen? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Zo bereik je dat bij netuitval je string omvormer ook blijft meedoen aan je off grid stroomvoorziening. De aansturing van de System Controller zet je string omvormer wel uit als je batterij 70% vol is, om te voorkomen dat je string probeert om de batterijen meer dan 100% vol te krijgen.
Overigens wel vreemd dat je 1x CommsKit apart moest kopen, die zit al voorgemonteerd in de System Controller.
Bedankt voor je antwoord! Moet ik mijn drie batterijen ook telkens apart afzekeren met een automaat 16A en een differentieel 30mA van 16 A 4P, dus drie keer dezelfde opstelling? Ik denk dat ik toch ga overwegen om mijn stringomvormer ertussenuit te halen en overal IQ8-micro-omvormers te plaatsen.Coffeeroam schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Je string omvormer van derden moet via een eigen aardlekschakelaar en een 25A 2NO magneetschakelaar naar de System Controller. Dus absoluut niet samen parallel op dezelfde aansluiting.
Zo bereik je dat bij netuitval je string omvormer ook blijft meedoen aan je off grid stroomvoorziening. De aansturing van de System Controller zet je string omvormer wel uit als je batterij 70% vol is, om te voorkomen dat je string probeert om de batterijen meer dan 100% vol te krijgen.
Overigens wel vreemd dat je 1x CommsKit apart moest kopen, die zit al voorgemonteerd in de System Controller.
Is allemaal geïnstalleerd door een installateur maar ik vond mijn energieverbruik nogal hoog dus heb ik er een 3fase meter tussen gezet van homewizzard.
Overdag als de accu’s eenmaal vol zijn zie ik altijd een constant verbruik van een 11w maar er komen regelmatig pieken van 400 a 600w.
Op een dag heeft de accu 1,2kwh afgegeven maar 3,1kwh geladen.
Hoe is dat bij jullie?
Hier ook 2 x 5P flexfase accu’s en gemiddeld halen ze tussen 400 en 500 Watt per dag van het net. Of er pieken zijn weet ik verder niet.SpikeHome schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:32:
Bij mij draaien 2x een 5p flexfase accu.
Is allemaal geïnstalleerd door een installateur maar ik vond mijn energieverbruik nogal hoog dus heb ik er een 3fase meter tussen gezet van homewizzard.
Overdag als de accu’s eenmaal vol zijn zie ik altijd een constant verbruik van een 11w maar er komen regelmatig pieken van 400 a 600w.
Op een dag heeft de accu 1,2kwh afgegeven maar 3,1kwh geladen.
Hoe is dat bij jullie?
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Tussen 400 en 500 Watt per dag? Of bedoel je 400 en 500 Wh. Watt oftewel vermogen is een momentopname en verbruik of capaciteit is wat anders…vermogen x tijd.PeepPeepPeep schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:23:
[...]
Hier ook 2 x 5P flexfase accu’s en gemiddeld halen ze tussen 400 en 500 Watt per dag van het net. Of er pieken zijn weet ik verder niet.
Kortom: wat bedoel je precies?
Op 5kWh valt een 400-500Wh wel weer mee. Dat is ongeveer het rendement van een cyclus.
Sinds 2 dagen geleden mijn Enphase Gateway geüpdatet werd naar versie 8.3.5167 heb ik nu problemen in de rapportage in HomeAssistant. Mijn dag-productie statistieken resetten niet naar 0 om middernacht, maar pas halverwege in de dag. Daardoor zijn de statistieken van productie dus helemaal verkeerd. Nog iemand hetzelfde opgemerkt?
Als ik nu in Enphase inlog op de App of Desktop zie ik de melding staan: 'We ondervinden vertraging bij het bijwerken van geven, wat gevolgen kan hebben voor de rapportage in uw applicatie Uw systeem blijft normaal werken ondanks de vertraging in de gegevens. We werken er actief aan om de vertraging in de rapportage op te lossen"... zal we hiermee te maken hebben zeker? Nog iemand dit dit bericht ziet staan?
/f/image/TxYw2eLDGq1RSZojHxiw8Xa2.png?f=fotoalbum_large)
De ev charger 2 is ook al software issues
Kan je aangeven wat je bedoelt?SpikeHome schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:30:
Ik weet niet wat enphase aan het doen is maar de software is ruk .
De ev charger 2 is ook al software issues
Ik merk wel dat vandaag is er vanaf 9.00 uur een dynamisch stroomtarief van 0 cent. Toch laadde de laadpaal net nog niet (10.40 uur). Ik merk dat wel vaker, bijvoorbeeld dat hij 's nachts gaat laden, terwijl overdag de stroomtarieven heel laag zijn én er productie is. Moet hij eerst een tijdje 'inleren' wanneer je de laadpaal op Slimme laadmodus hebt staan?
Ik heb nu maar een schema aangemaakt, die hij volgt ipv de slimme laadmodus..
Samen dus totaal tussen 400Wh en 500Wh.WillemP22 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 00:05:
[...]
Tussen 400 en 500 Watt per dag? Of bedoel je 400 en 500 Wh. Watt oftewel vermogen is een momentopname en verbruik of capaciteit is wat anders…vermogen x tijd.
Kortom: wat bedoel je precies?
Op 5kWh valt een 400-500Wh wel weer mee. Dat is ongeveer het rendement van een cyclus.
Sorry hoor van het foutje en bedankt voor de ingelaste les.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
hier ook sinds een dag of 3 met enphase / victron dat de integratie niet meer werkt.Liviooo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:59:
Vraagje ivm Enphase & HomeAssistant.
Sinds 2 dagen geleden mijn Enphase Gateway geüpdatet werd naar versie 8.3.5167 heb ik nu problemen in de rapportage in HomeAssistant. Mijn dag-productie statistieken resetten niet naar 0 om middernacht, maar pas halverwege in de dag. Daardoor zijn de statistieken van productie dus helemaal verkeerd. Nog iemand hetzelfde opgemerkt?
Als ik nu in Enphase inlog op de App of Desktop zie ik de melding staan: 'We ondervinden vertraging bij het bijwerken van geven, wat gevolgen kan hebben voor de rapportage in uw applicatie Uw systeem blijft normaal werken ondanks de vertraging in de gegevens. We werken er actief aan om de vertraging in de rapportage op te lossen"... zal we hiermee te maken hebben zeker? Nog iemand dit dit bericht ziet staan?
[Afbeelding]
(alle led's op envoy rood)
Ja al eens eerder gehad, bij mij reset de dagteller pas om 01:00. Ik heb het opgelost door een helper aan te maken (nutsmeter) per dag en die te gebruiken, dan zorg hassio dat hij om 00:00 netjes wordt gereset, werkt al een tijdje feilloosLiviooo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:59:
Vraagje ivm Enphase & HomeAssistant.