Ik zag zoiets ook gebeuren vandaag, maar ook evenzoveel levering. Het flipte steeds heen en weer. Dus dat heft elkaar dan wel op.Liviooo schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:56:
Negatieve prijzen ten spijt.... waarom gaat de injectie niet naar 0 ? Ik wil graag altijd een 0-injectie hebben... dus enkel productie wat er nodig is en niets meer of minder. Het laatste uur zat die regelmatig aan 3 kW injectie...
[Afbeelding]
Heb ik al allemaal bekeken... echter staat die 'limiting'-setting niet in mijn account of is niet aanklikbaar (ja ik heb ook een installer account) én ik heb een metered versie met werkende klemmen.michaelvo schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:00:
[...]
Ik zal de 'waarom zou je dat....?' maar even achterwege laten. Antwoord op je vraag staat in de FAQ: Het grote Enphase topic - deel 2
Lees meteen de rest ook even...
Gateway Versie D8.3.5167
/f/image/mJDtJPg0QTBaxqg7gJRenpkY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Liviooo op 15-09-2025 16:10 ]
Als je een installer account hebt dan zou onderstaande link moeten werken:
enlighten.enphaseenergy.com/site_pel_settings/<site-id>/edit?settings_view=true
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Dat heb ik ook. Ik kan niet power production uitzetten, ook al heb ik een installer account en de juiste gateway metered. De knop is er wel, maar kan ik niet aanklikken.Liviooo schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:04:
[...]
Heb ik al allemaal bekeken... echter staat die 'limiting'-setting niet in mijn account of is niet aanklikbaar (ja ik heb ook een installer account) én ik heb een metered versie met werkende klemmen.
Gateway Versie D8.3.5167
[Afbeelding]
Helaas werkt die niet. Ik kom steeds weer op het dashboard uit en er staat een boodschap: "U bent niet geautoriseerd om de gewenste pagina te bezoeken."Eddie_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:14:
Als je een installer account hebt dan zou onderstaande link moeten werken:
Ik heb ondertussen een supportticket ingeschoten. We zien wel.
Bedankt !
Je moet zorgen dat jezelf de installateur bent vervolgens daarmee inloggen.Liviooo schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:04:
[...]
Heb ik al allemaal bekeken... echter staat die 'limiting'-setting niet in mijn account of is niet aanklikbaar (ja ik heb ook een installer account) én ik heb een metered versie met werkende klemmen.
Gateway Versie D8.3.5167
[Afbeelding]
Heb ik gedaan, maar Disable Power Production is niet aanklikbaar.SpikeHome schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:20:
[...]
Je moet zorgen dat jezelf de installateur bent vervolgens daarmee inloggen.
Heb ook maar een ticket aangemaakt (in Manager natuurlijk).
ja maar met je normale account wie is daar de onderhoudsmonteur?Coffeeroam schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:46:
[...]
Heb ik gedaan, maar Disable Power Production is niet aanklikbaar.
Heb ook maar een ticket aangemaakt (in Manager natuurlijk).
Dus in je normale enphase app naar "menu" dan "account" daar naar "Mijn toegangscontrole" .
En onderaan staat wie de Onderhoudsmonteur van je systeem is, en dat moet jezelf met je installer account natuurlijk zijn
O, dát is het. Maar ik weet niet of mijn installateur het wel goed vindt om verwijderd te worden. Kun je niet twee onderhoudsmonteurs aanwijzen? Daarmee zou dat dan opgelost zijn.SpikeHome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:53:
[...]
ja maar met je normale account wie is daar de onderhoudsmonteur?
Dus in je normale enphase app naar "menu" dan "account" daar naar "Mijn toegangscontrole" .
En onderaan staat wie de Onderhoudsmonteur van je systeem is, en dat moet jezelf met je installer account natuurlijk zijn
Vraagje, ik ga een nieuwe Hager groepenkast installeren, mede omdat ik de EV charger 2 ga plaatsen. Ik maak dan ook direct ruimte voor de Q relays 3P en 4p installatie automaat. Nu heb ik wel eens een ombouw voorbij zien komen om de Envoyed metered in de groepenkast te integreren op de din rail. Weet iemand of er zoiets is van Hager?
alvast bedankt,
Stefan
alvast bedankt,
Stefan
De Gateway Metered kan zo op een dinrail geplaatst worden zonder enige aanpassing van de kast zelf. Nadeel is dat, als je de led's wil zien je een opening moet houden in die kast. En dat mag dan weer niet volgens NEN. Je zou daar dan een doorzichtige kap op moeten plaatsen.
Thx Wist ik niet. Op evcc forum las ik dat dit nog niet kon via de API misschien is dat wellicht aangepast.Coffeeroam schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:48:
[...]
De 5P kun je wél zelf handmatig laten laden en ontladen, nl. in de Zelfconsumptie modus. Je kunt dan in app zeggen "ontlaadt de batterij van zo laat tot zo laat" en dat doet die dan ook, op volle snelheid. Je kunt ook laden vanuit het net op commando, op dezelfde wijze.
Via de API weet ik dat niet geheel zeker, maar de Enlighten gebruikersapp kan het in ieder geval wel.Lightmanster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:44:
[...]
Thx Wist ik niet. Op evcc forum las ik dat dit nog niet kon via de API misschien is dat wellicht aangepast.
dus er is niet echt een standard doorzichtig raam wat je kunt plaatsen, jammer, dan is het misschien toch handiger om net zoals ik hem nu langs of onder de nieuwe kast plaats. Dit is echter met de 6 CT spoelen ook niet echt een gezichtEddie_ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:04:
De Gateway Metered kan zo op een dinrail geplaatst worden zonder enige aanpassing van de kast zelf. Nadeel is dat, als je de led's wil zien je een opening moet houden in die kast. En dat mag dan weer niet volgens NEN. Je zou daar dan een doorzichtige kap op moeten plaatsen.
iig bedankt
Bij mij zit de Gateway in de iQ System Controller. Met die deur van de System Controller gesloten, zie ik geen LEDs. Daar maakte ik me eerst ook nog een beetje zorgen over, maar ik mis die LEDs absoluut niet.svkaster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:02:
[...]
dus er is niet echt een standard doorzichtig raam wat je kunt plaatsen, jammer, dan is het misschien toch handiger om net zoals ik hem nu langs of onder de nieuwe kast plaats. Dit is echter met de 6 CT spoelen ook niet echt een gezicht
iig bedankt
Mijn Gateway heb ik, op onze zolder, in een losse Spelsberg kast geplaatst, naast de subverdeler met oa het Q-relais. Leds zijn zichtbaar.
Kast: https://www.elektramat.nl...ehuizing-tk-ps-2518-9-tm/, een cliprailtje is los leverbaar (19821601) even als snelopeners (9401106974) voor het deksel.
Voordeel voor mij: het neemt geen ruimte in, in de verdeelkast. Het is een veilige opstelling, de Gateway los tegen de muur plaatsen was voor mij geen optie: het kabelaansluitgedeelte heeft weliswaar een kapje maar is onveilig qua trekontlasting en daarmee ook niet betrouwbaar qua aanraakveiligheid.
Kast: https://www.elektramat.nl...ehuizing-tk-ps-2518-9-tm/, een cliprailtje is los leverbaar (19821601) even als snelopeners (9401106974) voor het deksel.
Voordeel voor mij: het neemt geen ruimte in, in de verdeelkast. Het is een veilige opstelling, de Gateway los tegen de muur plaatsen was voor mij geen optie: het kabelaansluitgedeelte heeft weliswaar een kapje maar is onveilig qua trekontlasting en daarmee ook niet betrouwbaar qua aanraakveiligheid.
:strip_exif()/f/image/x5bDMMlkRms8ZbS3usMvad2k.jpg?f=fotoalbum_large)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Je kan ook prima een kabelgootje onder de IQ Gateway laten lopen. Aanraakveilig en een vorm van trekontlasting (die ik niet zie bij je CT kabels en UTP kabel @marnie )
Kast met deurEddie_ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:04:
:strip_exif()/f/image/GlTuzCC8sMu6H40S7fOK88Vm.jpg?f=fotoalbum_large)
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Webcan? Hoef je ook niet meer naar de kast te lopensvkaster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:02:
[...]
dus er is niet echt een standard doorzichtig raam wat je kunt plaatsen [...]
Je hebt gelijk echter er is een kabelgoot, deze loopt, net zichtbaar op de foto, onder de Gateway. Er zit ca 7 cm tussen. De kans dat er aan de kabels getrokken kan worden is nihiel.Eddie_ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:10:
Je kan ook prima een kabelgootje onder de IQ Gateway laten lopen. Aanraakveilig en een vorm van trekontlasting (die ik niet zie bij je CT kabels en UTP kabel @marnie )
Het was nog een oude foto, in de huidige situatie loopt de helft (Net) van de CT bekabeling al door een wartel. De andere helft (solar) moet nog.
Trekontlasting op de 3 fase kabel is voor mij belangrijker dan op de CT's of de UTP. Er is geen direct gevaar als je de CT draden of de UTP kabel eruit trekt. Bij het loskomen van een CT draad kan hooguit de spoel van de CT kapot gaan door oververhitting (ok misschien brandgevaar?) en bij de UTP kabel heb je de RJ45 connector kapot. Er is geen kans dat je een gevaarlijke spanning kan aanraken.
:strip_exif()/f/image/uthZ6uLghtMUpUyYHinUSiJm.jpg?f=fotoalbum_large)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
@marnie moet jij een CT kabel maar eens voelen, de uiteinden, als de CT om een stroomvoerende kabel zit. Is niet altijd even prettig
Maar ik snap je beweegreden wel hoor.
Switchen van 'onderhoudsmonteur' naar jezelf lukt niet. Bij het aanpassen wordt het niet opgeslaan helaas.Coffeeroam schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:25:
[...]
O, dát is het. Maar ik weet niet of mijn installateur het wel goed vindt om verwijderd te worden. Kun je niet twee onderhoudsmonteurs aanwijzen? Daarmee zou dat dan opgelost zijn.
Het teruglevering naar het net beperken / limiteren kende ik nog niet in Enlighten. Wel even naar gekeken vandaag. Ik vroeg mij nog af wanneer je AI optimalisatie voor productie aan hebt staan (en geen batterij) of de productie bij echt negatieve prijzen (>-14 ct) ook afgeknepen wordt, of dat je daarvoor de optie Power Production Limiting by Gateway nog moet instellen?WillemP22 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:10:
[...]
Het schuif knopje bovenin zorgt er voor dat je alleen de stroomprijs ziet, zonder energiebelasting en btw.....want met die posten zitten we NIET negatief en daarom blijven je micro's gewoon produceren.
We hebben het over 4 a 5 cent.....dat is verwaarloosbaar, dan wil je niet dat de batterij ook maar iets gaat doen. Enphase reageert volgens mij pas bij een delta van 12 of 13 cent.
Laat je niet gek maken![]()
Ja. AI optimalisatie met alleen Micro's (IQ7 enof IQ8) zal productie doen stoppen bij negatieve all-in prijzen. Heb dit in de praktijk bij een kennis van me gezien dat dit ook echt werkt. het fenomeen is zeldzaam maar functioneerde naar behoren.hiljolodewijk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:27:
[...]
Het teruglevering naar het net beperken / limiteren kende ik nog niet in Enlighten. Wel even naar gekeken vandaag. Ik vroeg mij nog af wanneer je AI optimalisatie voor productie aan hebt staan (en geen batterij) of de productie bij echt negatieve prijzen (>-14 ct) ook afgeknepen wordt, of dat je daarvoor de optie Power Production Limiting by Gateway nog moet instellen?
In de kast vind ik ook fraaier, alle bedrading uit het zicht....behalve de kabel voor de comms-kit steekt er bij mij uit....de lampjes hoef ik niet per see te zien. En die halve centimeter open voor het draadje zal meneer NEN ook wel door de vingers zien.svkaster schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:02:
[...]
dus er is niet echt een standard doorzichtig raam wat je kunt plaatsen, jammer, dan is het misschien toch handiger om net zoals ik hem nu langs of onder de nieuwe kast plaats. Dit is echter met de 6 CT spoelen ook niet echt een gezicht
iig bedankt
De greenGuys hebben er een filmpje van gemaakt. Hoe in te stellen en wat het effect is: YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no....WillemP22 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:09:
[...]
Ja. AI optimalisatie met alleen Micro's (IQ7 enof IQ8) zal productie doen stoppen bij negatieve all-in prijzen. Heb dit in de praktijk bij een kennis van me gezien dat dit ook echt werkt. het fenomeen is zeldzaam maar functioneerde naar behoren.