Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:09
Eddie_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:04:
Plug In Batterij. Dat verklaart dat je nu een foutmelding krijgt. Je moet in je Metered aangeven dat je een accu van derden hebt. Vanuit de Installer Toolkit kun je dat bij stap 1 invoeren.

Die batterij geeft stroom af waarvan je Enphase systeem niet weet wat / waar dat vandaan komt. Dus zijn meetwaarden kloppen dan niet meer. Vandaar je foutmelding.
Dankjewel!

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjvanbeek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-06 09:18
sandergar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
[...]

En schakelen middels een relais werkt ook! De relais en de Shelly zijn geplaatst.

1 fase uitgeschakeld middels de Shelly :

[Afbeelding]

De PV productie ging door op 2 fasen.
Hi Sander,

Zou je iets meer info kunnen geven over deze opzet? Welke componenten heb je gebruikt? Hoe heb je het e.e.a. verbonden met elkaar? Werkt het zo goed?

Erg interessante manier om een deel van de productie op en af te schakelen maar ik ben ook benieuwd of dit geen kwaad kan op de installatie? Of je dus op deze manier de installatie 'correct' afschakelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35
fjvanbeek schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Hi Sander,

Zou je iets meer info kunnen geven over deze opzet? Welke componenten heb je gebruikt? Hoe heb je het e.e.a. verbonden met elkaar? Werkt het zo goed?

Erg interessante manier om een deel van de productie op en af te schakelen maar ik ben ook benieuwd of dit geen kwaad kan op de installatie? Of je dus op deze manier de installatie 'correct' afschakelt.
De meest correcte manier is gewoon via de hardware optie van de gateway zelf. De hardware kan het alleen wil Enphase het niet beschikbaar stellen in Europa dus zit het niet in de firmware.

Blijven er 2 opties over:
  • Enphase bepaald wat de PV doet middels het gekozen profiel
  • We bepalen zelf op welke fase er stroom geproduceerd wordt.
Persoonlijk wil ik zelf de baas zijn en niet Enphase de baas laten zijn. Daarom dan maar vindingrijk zijn. Mocht Enphase ooit het licht zien en toch de firmware gelijk willen trekken met de APAC regio dan kan ik de relais koppelen aan het relaisblok van de gateway.

Componenten zijn simpel :
  • 3x een NC relais (dit relais laat de stroom dus altijd door tenzij het relais bekrachtigd wordt)
  • 1x een Shelly Pro4 (heb voor de Pro gekozen zodat deze netjes op de Din rail geplaatst kon worden en via UTP aangesloten kon worden)
Als het relaisblok van de gateway gewoon gewerkt had dan was een Shelly Pro3 voldoende geweest.

Ik heb nu getest met HA. Via de Shelly integratie kan ik elk relais afzonderlijk bedienen. Als mijn Victron omgeving in de lucht is ga ik met Node Red aan de slag om alles te automatiseren.

edit:
Het relaisblok blijkt wel gewoon te werken en het limiteren lijkt ook te kunnen. De conclusies in deze post zijn dus onjuist!

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 11-06-2025 13:09 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:19
Nou ik heb blijkbaar de goden verzocht….. Met het idee hebben van het in de toekomst zelf overgaan naar een envoy metered.

Heb nog niet eens aan mijn systeem gezeten en heb sinds vanmorgen een IQ7+ die net meer rapporteert en online komt.

Kan een micro omvormer zichzelf bricken tijdens een firmware update? Zie namelijk dat die micro die niet meer rapporteert achterloopt qua versie op de andere die het wel gewoon doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0q2Rg7WLQZhpWGj9HfyHpjWDMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM9B4M8Ftar7UPCc5m8AXBdv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52

Pocketware

Luukxt8 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:47:
Nou ik heb blijkbaar de goden verzocht….. Met het idee hebben van het in de toekomst zelf overgaan naar een envoy metered.

Heb nog niet eens aan mijn systeem gezeten en heb sinds vanmorgen een IQ7+ die net meer rapporteert en online komt.

Kan een micro omvormer zichzelf bricken tijdens een firmware update? Zie namelijk dat die micro die niet meer rapporteert achterloopt qua versie op de andere die het wel gewoon doen.

[Afbeelding]
Geef het een of twee nachten. Altijd magische resultaten met Enphase en een nachtje slapen. Heeft bij mij bijna een week geduurd voor alle 42 omvormers een update hadden gekregen en elke dag wel een paar die offline stonden (maar wel aan het leveren waren!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
Naar aanleiding van de eerdere posts vandaag over de efficiency van de batterij zou ik de data van de afgelopen maanden er nog eens op na slaan. Zie onderstaande tabel waarbij ik de data van Enphase, Homewizard en Tibber (electra afrekening).
Homewizard leest via de P1 meter de slimme meter uit.
Tibber leest op afstand elk uur de data ivm dynamisch contract.
Enphase verzameld haar data via de CT's.

Conclusies tot zover.
Homewizard data zijn op de afrondingsverschillen na exact die van Tibber.
Enphase wijkt bij de maanden waarbij ik een netto import heb minimaal af ....binnen een paar %.
Maart en april zijn vreemd genoeg behoorlijk verschillend. Ben er nog niet achter, of ik iets verkeerd doe/bereken. Ziet iemand waar het mis gaat?
De efficiency van de batterij is in de wintermaanden wat minder....dan de afgelopen maanden, maar gemiddeld nog steeds ca. 85%.

@gAzu De formule: Geimporteerd+productie+ ontladen - geexporteerd - geladen = verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVrBbZ1hSdirK9qel5ObcK_zfKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7jZ0WE7bgLWgJAGfDQ2dnhu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 09-06-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:46
@WillemP22 met jouw data van de vorige pagina kom ik dan op -182 kWh.
Dat zouden dan je verliezen zijn neem ik aan.

Met het plaatje van @SpikeHome kom ik op -811,3 kWh...
Daar gaat dus iets mis met het meten zou je zeggen.

Edit: nee, ik snap het nog niet met de data uit de plaatjes...

En om je efficiency te weten moet je de SOC toch ook meenemen?
Of begin je de maand telkens op het zelfde percentage lading van de accu?

[ Voor 31% gewijzigd door gAzu op 09-06-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
gAzu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:46:
@WillemP22 met jouw data van de vorige pagina kom ik dan op -182 kWh.
Dat zouden dan je verliezen zijn neem ik aan.

Met het plaatje van @SpikeHome kom ik op -811,3 kWh...
Daar gaat dus iets mis met het meten zou je zeggen.

Edit: nee, ik snap het nog niet met de data uit de plaatjes...

En om je efficiency te weten moet je de SOC toch ook meenemen?
Of begin je de maand telkens op het zelfde percentage lading van de accu?
Het plaatje op de vorige pagina was van 2024. En vreemd genoeg klopt het daarin niet zoals je ook al ontdekt hebt. Ik kan het niet verklaren het enige wat ik kan bedenken is dat we toen nog in de betatest zaten....en in die periode veranderde er meer. Tijdens de test was er ook een schuifknopje waarin je kon switchen tussen kWh en euro's (mits dynamische contract)...dat was leuk, maar bevatte teveel hickups waardoor ze het weer verwijderde.
Hieronder de periode van afgelopen maart tm mei....daar klopt het wel, zoals ook uit de tabel blijkt.
De SoC heb ik inderdaad niet meegenomen. over de periode van een maand een marginaal effect....en over meerdere maanden verwaarloosbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfUPr3GFEMkFFfk6RnhliSS3gzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6rVmRlVu0Hbm66dTd9FXnhL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Het plaatje op de vorige pagina was van 2024. En vreemd genoeg klopt het daarin niet zoals je ook al ontdekt hebt. Ik kan het niet verklaren het enige wat ik kan bedenken is dat we toen nog in de betatest zaten....en in die periode veranderde er meer. Tijdens de test was er ook een schuifknopje waarin je kon switchen tussen kWh en euro's (mits dynamische contract)...dat was leuk, maar bevatte teveel hickups waardoor ze het weer verwijderde.
Hieronder de periode van afgelopen maart tm mei....daar klopt het wel, zoals ook uit de tabel blijkt.
De SoC heb ik inderdaad niet meegenomen. over de periode van een maand een marginaal effect....en over meerdere maanden verwaarloosbaar.[Afbeelding]
Als ik jou plaatje bekijk komiek op 87% dat is netjes.
Ik snap ook niet dat ik van die slechte resultaten heb.

1 april (geen grap) is de installatie opgeleverd, na paar dagen zag ik al vreemde waardes van mijn p1 komen.
Enphase accu’s daarna eigenlijk veelal uit gehad, afgewisseld met de homewizzard.
En er een meter tussen geplaatst zodat ik kon zien wat die accu’s doen.
Nu is 2 juni een monteur geweest die eigenlijk niks gedaan heeft en gelijk de schuld bij homewizzard legde.
Om te testen en te bewijzen sinds 2 juni dus alleen de enphase in gebruik.
Maar zie gewoon zeer lage efficiëntie waardes.
Ik laat t deze maand nog draaien zo.

@gAzu elke dag worden de accu’s naar 100% geladen ik lever genoeg terug met 31panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
@WillemP22 Ik heb even een andere vraag over jouw tabellen.
Ik zie dat er wel een redelijk verschil zit in de import van de Enphase en de Homewizard die via de P1 meter de gegevens haalt.
Is het normaal dat daar zoveel verschil in zit. Ik heb dat namelijk ook al is mijn opwek wel iets minder per maand. Maar heb ook wel redelijke verschillen.
Kon dit verder nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
mike123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:19:
@WillemP22 Ik heb even een andere vraag over jouw tabellen.
Ik zie dat er wel een redelijk verschil zit in de import van de Enphase en de Homewizard die via de P1 meter de gegevens haalt.
Is het normaal dat daar zoveel verschil in zit. Ik heb dat namelijk ook al is mijn opwek wel iets minder per maand. Maar heb ook wel redelijke verschillen.
Kon dit verder nergens terug vinden.
Helaas weet ik ook niet of dit normaal is. Heb dit nu voor het eerst zo eens onderzocht. Zolang het binnen de nauwkeurigheid van deCT’s valt zou het ok moeten zijn. Tot een 2%-3% afwijking lijkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Helaas weet ik ook niet of dit normaal is. Heb dit nu voor het eerst zo eens onderzocht. Zolang het binnen de nauwkeurigheid van deCT’s valt zou het ok moeten zijn. Tot een 2%-3% afwijking lijkt prima.
Ik zal van de week de maand opbrengsten eens naast elkaar zetten en kijken wat het verschil is.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjvanbeek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-06 09:18
sandergar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:58:
[...]

De meest correcte manier is gewoon via de hardware optie van de gateway zelf. De hardware kan het alleen wil Enphase het niet beschikbaar stellen in Europa dus zit het niet in de firmware.

Blijven er 2 opties over:
  • Enphase bepaald wat de PV doet middels het gekozen profiel
  • We bepalen zelf op welke fase er stroom geproduceerd wordt.
Persoonlijk wil ik zelf de baas zijn en niet Enphase de baas laten zijn. Daarom dan maar vindingrijk zijn. Mocht Enphase ooit het licht zien en toch de firmware gelijk willen trekken met de APAC regio dan kan ik de relais koppelen aan het relaisblok van de gateway.

Componenten zijn simpel :
  • 3x een NC relais (dit relais laat de stroom dus altijd door tenzij het relais bekrachtigd wordt)
  • 1x een Shelly Pro4 (heb voor de Pro gekozen zodat deze netjes op de Din rail geplaatst kon worden en via UTP aangesloten kon worden)
Als het relaisblok van de gateway gewoon gewerkt had dan was een Shelly Pro3 voldoende geweest.

Ik heb nu getest met HA. Via de Shelly integratie kan ik elk relais afzonderlijk bedienen. Als mijn Victron omgeving in de lucht is ga ik met Node Red aan de slag om alles te automatiseren.
Dank voor je uitleg!
Nog een vraag: als je jouw opstelling gaat schakelen op dynamische tarieven, krijgen de omvormers dan niet steeds een 'klap' als ze op vol vermogen afgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
fjvanbeek schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:33:
Nog een vraag: als je jouw opstelling gaat schakelen op dynamische tarieven, krijgen de omvormers dan niet steeds een 'klap' als ze op vol vermogen afgeschakeld worden?
De omvormers worden niet gevoed maar voeden zelf het netwerk. Als het net weg valt dan stoppen de micros met produceren omdat ze hun stroom niet kwijt kunnen. Enphase micro-omvormers zijn hier juist op ontworpen. Ze schakelen zichzelf automatisch uit bij spanningsverlies, precies zoals de netcode voorschrijft (EN 50549).

Zolang je de netspanning netjes onderbreekt via een geschikt relais of contactor (dus niet met losse draadjes of handmatig loshalen), is dat geen probleem. De omvormers detecteren dat het net weg is, en stoppen hun productie gecontroleerd. Bij herstel starten ze pas weer op na een wachttijd van een paar minuten.

De micro omvormers zitten ook in de Enphase batterijen. Batterijen die door Enphase worden aangestuurd om te laden en te ontladen op basis van de AI en EPEX. De micro omvormers worden continue geschakeld.

In Afrika timmert Enphase ook goed aan de weg. In Afrika is echter niet zo'n stabiel netwerk. Stroom valt daar dagelijks regelmatig weg. Met het schakelen van de fasen door een relais valt de stroom ook weg en schakelen de micro omvormers af.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:19
Pocketware schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Geef het een of twee nachten. Altijd magische resultaten met Enphase en een nachtje slapen. Heeft bij mij bijna een week geduurd voor alle 42 omvormers een update hadden gekregen en elke dag wel een paar die offline stonden (maar wel aan het leveren waren!).
Je had helemaal gelijk. Het heeft zich vannacht opgelost. Vandaag weer online met de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:46
blb4 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Net weer even DRM0 geprobeerd (15k weerstand kortsluiten) na de installatie van de laatste gateway firmware (D8.3.5052), 't blijkt dat DRM0 nu helemaal niet meer werkt! Heeft iemand anders dit ook al geconstateerd of kan iemand dat testen? Mogelijk heeft Enphase deze functionaliteit uit de firmware gesloopt?!

Ik kan trouwens geen release notes vinden van D8.3.5052, wel van 8.2.4225. Weet iemand waar deze te vinden is?

Toevoeging: Ik heb ook het uit- & weer inschakelen van de productie middels HA Enphase Envoy (Installer) integratie uitgetest en dat lijkt veel vlotter te gaan:

[Afbeelding]

Binnen 6 minuten was de productie van alle Micro's uitgeschakeld, binnen 2 minuten was de productie van mijn IQ7+ weer ingeschakeld en binnen 15 minuten ook weer de productie van mijn M250's.

Mogelijk dus door 8.3.5052.....
Inmiddels zijn de release notes gepubliceerd voor 8.3.5058, die zijn blijkbaar alleen voor de Gateway Metered. Release notes voor 8.3.5052 zijn (nog) niet te vinden....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:13
blb4 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Inmiddels zijn de release notes gepubliceerd voor 8.3.5058, die zijn blijkbaar alleen voor de Gateway Metered. Release notes voor 8.3.5052 zijn (nog) niet te vinden....
Releasenotes van deze versie zijn van 5 juni....wanneer zouden ze dan beschikbaar zijn om te downloaden en het spul weer up-to-date te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Ik heb de import van de afgelopen maanden naast elkaar gezet en vanaf half maart heb ik een PiB van Homewizard in gebruik.
• Enphase. Homewizard
• januari 307 316. 2,8%
• februari. 222. 233. 5,1%
• maart. 138. 154. 11,5%
• april. 109. 126. 15,6%
• mei. 74. 97. 30%

De batterij zou niks moeten doen met de import lijkt mij.

Vandaag volgens de Homewizard 5,1 kWh geïmporteerd, volgens Enphase 4,3 kWh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:29
Zo, ik heb de TS weer wat bijgewerkt.
Ik heb de 5P FlexPhase toegevoegd onder IQ Battery, evenals wat verwijzingen naar installaties in dit topic. Ook de IQ System Controller toegevoegd. En de documentatie daarvan toegevoegd. Zijn we weer een beetje bij :)

Ondertussen volg ik jullie bevindingen mbt de batterij / efficiëntie etc. Heb er zelf weinig aan toe te voegen / over in te brengen, maar ik lees het wel met interesse. Keep up the good work d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 10-06-2025 22:56 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Pazo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:53:
Zo, ik heb de TS weer wat bijgewerkt.
Ik heb de 5P FlexPhase toegevoegd onder IQ Battery, evenals wat verwijzingen naar installaties in dit topic. Ook de IQ System Controller toegevoegd. En de documentatie daarvan toegevoegd. Zijn we weer een beetje bij :)

Ondertussen volg ik jullie bevindingen mbt de batterij / efficiëntie etc. Heb er zelf weinig aan toe te voegen / over in te brengen, maar ik lees het wel met interesse. Keep up the good work d:)b
Toppie! In de TS staat nog vermeld :
** IQ8 heeft de mogelijkheid om offgrid te werken, maar daar is een IQ System Controller bij vereist (welke momenteel nog niet in NL verkrijgbaar is).
Deze tekst kan nog aangepast worden met linkje naar de system controller beschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 10-06-2025 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:47
Maar ook de IQ7 serie kan, met de system controller, offgrid werken.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
Eddie_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:13:
Maar ook de IQ7 serie kan, met de system controller, offgrid werken.
Ja, ik heb IQ7 en IQ7+ in mijn systeem zitten, met system controller en 5P accu...werkt off grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt, pas in binnenkort nog even aan.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sandergar
sandergar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
[...]

En schakelen middels een relais werkt ook! De relais en de Shelly zijn geplaatst.

1 fase uitgeschakeld middels de Shelly :

[Afbeelding]

De PV productie ging door op 2 fasen.
De hardwarematige route was een leuke test .... Doordat @Pazo gisteren de OP had aangepast heb ik deze nog eens doorgelezen en kwam zo op de FAQ uit en vraag 20. Het bericht van @HarmenD van april had ik ook gemist. Ben opnieuw gaan speuren in de Enlighten Manager en eindelijk de optie gevonden waar de limitering van de gateway geregeld kan worden.

In de firmware zit de optie blijkbaar weer. Dan de grote vraag : werkt het relaisblok dan ook?

Draadjes aangesloten :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmFBuOxdCkGMGT3kJRznvC0CBc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBFDv9HCn6VqfCEEByHhVSv9.jpg?f=fotoalbum_large

Gateway configuratie gedaan :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uFphf_Ua1PNh3qrCKcSK6E9DTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7DbeRMRBtwuz4eCxyJTnFwP.png?f=fotoalbum_large

En voila :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HIsVsVI-ElAWLHENrOTHWlf670=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qVZjkTb7CIAmNTZvgEg3hJL.png?f=fotoalbum_large

De productie kan dus WEL gestuurd worden via de gateway zelf! _/-\o_

De gateway reageert binnen seconden op een verandering. Hiermee kan je de productie beperken of alleen de export beperken. Voor het kunnen doen van deze instellingen zal je wel toegang moeten hebben tot Enlighten Manager.

Ik heb inmiddels een Shelly Pro3 besteld waarmee je 3 potentialen vrije contacten hebt. Met deze Shelly kan ik dan de gateway aansturen via de gateway zelf en hoeft het niet meer door de fase te schakelen. De relais in de fase blijven voorlopig wel zitten. We weten tenslotte nooit of Enphase bij een volgende firmware update deze optie weer verwijderd.

Documentatie van deze optie van Enphase :link

[ Voor 3% gewijzigd door sandergar op 11-06-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dit is wel een mooie ontwikkeling @sandergar . En die Shelly kan je weer aansturen vanuit je Victron installatie?

Voordeel hierbij is wel dat je niet één fase uitzet maar gewoon de algehele productie verlaagd (beter als je niet al je panelen keurig verdeeld over de fasen hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:03:
Dit is wel een mooie ontwikkeling @sandergar . En die Shelly kan je weer aansturen vanuit je Victron installatie?

Voordeel hierbij is wel dat je niet één fase uitzet maar gewoon de algehele productie verlaagd (beter als je niet al je panelen keurig verdeeld over de fasen hebt).
Klopt! Met Victron beschik je over Node Red. Vanuit Node Red kan de Shelly aangestuurd worden. Hiermee kan dan heel nauwkeurig gestuurd gaan worden. In het geval van volle batterijen en in eiland modus zitten kan de PV geremd of geheel uitgeschakeld worden.

En in het geval van negatieve stroom prijzen hoef je niet je gehele PV productie uit te zetten maar kan je zelf je productie ook afstemmen op je eigen gebruik (en zo niet afhankelijk te zijn van de Enphase AI en de onjuiste prijs strategie van Enphase). Hiervoor kan de Shelly ook vanuit Home Assistant en de Shelly app bedient worden. Wil je je PV productie uitzetten hoef je dus niet naar de meterkast te lopen of Enphase installateur account te hebben.

Als installateur zijnde kan je de Shelly als extra dienst aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37:
[...]

De hardwarematige route was een leuke test .... Doordat @Pazo gisteren de OP had aangepast heb ik deze nog eens doorgelezen en kwam zo op de FAQ uit en vraag 20. Het bericht van @HarmenD van april had ik ook gemist. Ben opnieuw gaan speuren in de Enlighten Manager en eindelijk de optie gevonden waar de limitering van de gateway geregeld kan worden.

In de firmware zit de optie blijkbaar weer. Dan de grote vraag : werkt het relaisblok dan ook?

Draadjes aangesloten :
[Afbeelding]

Gateway configuratie gedaan :
[Afbeelding]

En voila :
[Afbeelding]

De productie kan dus WEL gestuurd worden via de gateway zelf! _/-\o_

De gateway reageert binnen seconden op een verandering. Hiermee kan je de productie beperken of alleen de export beperken. Voor het kunnen doen van deze instellingen zal je wel toegang moeten hebben tot Enlighten Manager.

Ik heb inmiddels een Shelly Pro3 besteld waarmee je 3 potentialen vrije contacten hebt. Met deze Shelly kan ik dan de gateway aansturen via de gateway zelf en hoeft het niet meer door de fase te schakelen. De relais in de fase blijven voorlopig wel zitten. We weten tenslotte nooit of Enphase bij een volgende firmware update deze optie weer verwijderd.

Documentatie van deze optie van Enphase :link
Ben benieuwd of dit ook werkt op een Envoy-S Standard (omdat daar de weerstand overbruggen of onderbreken niet meer werkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
mrdop schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:31:
Ben benieuwd of dit ook werkt op een Envoy-S Standard (omdat daar de weerstand overbruggen of onderbreken niet meer werkt)?
Inderdaad goede vraag. 1e test : is deze functie beschikbaar als je in Enlighten Manager kijkt?
Wellicht kan 1 van de installateurs dit zien bij een klant met een "Standard" versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
sandergar schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Inderdaad goede vraag. 1e test : is deze functie beschikbaar als je in Enlighten Manager kijkt?
Wellicht kan 1 van de installateurs dit zien bij een klant met een "Standard" versie?
Ja het menu is zichtbaar (ik heb standaard versie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbEvcR0f3HS2W4RwedwAt3MvnUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPkyuOSGzwg6q7Takw76SQxO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door mrdop op 11-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
mrdop schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Ja het menu is zichtbaar (ik heb standaard versie).

[Afbeelding]
Dan kwestie van percentage invoeren en op je gateway het juiste relais contact door verbinden met de COM contact met een draadje. Als dit ook op de standard werkt, dan gaan alle Enphase gebruikers dit kunnen toepassen. Zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@sandergar Knap uitgezocht, zeker interessant. Maar ik probeer te begrijpen waarvoor je / men dit zal gebruiken?

Je kan je productie dus limiteren, door een Shelly relais aan de COM poort te koppelen, en dan vervolgens in de gateway het een en ander in te stellen.
Begrijp ik dan goed, dat je als het eenmaal is ingesteld, dat je het daarna ook via de Shelly kunt aanpassen of activeren? Via bijvoorbeeld Home Assistant? Of moet je dat steeds in Enlighten Manager blijven doen? Waarvoor je dus installateurs toegang nodig hebt. Maar je kan daar toch ook gewoon de productie limiteren via de eerste / bovenste optie (stroomproductie beperken via gateway)? Wat voegt jouw optie (wat hardwarematig ingewikkelder is) toe aan de eerste optie? Of is jouw optie puur omdat je het dan per fase kunt aansturen? Wat de eerste optie kan je ook instellen dat de productie gelijk is aan wat je op dat moment verbruikt (geen export dus), of dat je een vermogens of exportlimiet instelt.

Kortom, kan je de usercase toelichten? Want het is wellicht interessant voor de TS, maar dan wil ik het wel volledig snappen ;)

EDIT: Wordt iets duidelijker nu ik het Enphase document waarna je linkte mbt de Shelly heb gelezen.
Je stelt dus een bepaalde configuratie in de gateway in, en die kan je vervolgens met de Shelly activeren of deactiveren. Met het is dan die specifieke setting die aan of uit gezet worden (bijv. zero export). Maar als je dus iets wilt wijzigen in de configuratie, bijvoorbeeld dat je maar 50% productie wilt hebben, dan moet je dat weer instellen in de gateway via Enlighten Manager, toch? Dus je moet altijd toegang hebben tot Enlighten Manager met een installateursaccount, en je dus het niet bypassen via de Shelly.
Ik had gehoopt dat als je de Shelly zou aansluiten, dat je dan via de Shelly de gateway kunt configureren mbt export / limieten etc. Maar dat kan dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 11-06-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:52
Ik heb hier in het verleden wel vaker 'gemopperd' dat de import/export waarden van Enphase >25% kunnen afwijken van de werkelijkheid (P1-data). Dit kan een behoorlijk vertekend beeld geven van het 'eigenverbruik', als in werkelijkheid zowel de import als de export hoger waren dan door Enphase voorgesteld. Dat geldt vooral als er een groot verschil is tussen import en export (hartje zomer of hartje winter), waarbij de laagste waarde (procentueel) de meeste afwijking heeft.

Volgens mij heeft dit niet zozeer te maken met een meetfout van de CT'S, maar vooral met het optellen van afgeronde getallen i.c.m. een ongelukkig uitpakkende sampling rate. Misschien dat ik hier toch weer wat dieper in ga duiken: mijn vermoeden is dat de totalen (zoals bijgehouden in de Gateway) wel gewoon kloppen, en dat de afronding/sampling issues in de (communicatie naar) de Enphase cloud liggen.

Of is er hier al iemand die de import/export lokaal uitleest via HA, en de dag/maand statistieken van HA kan vergelijken met Enlighten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
a2aan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
Of is er hier al iemand die de import/export lokaal uitleest via HA, en de dag/maand statistieken van HA kan vergelijken met Enlighten?
Ja dat doe ik, en het klopt wel aardig.
Alleen leest HA vaker uit dat de cloud. Dus overdag zit er altijd een verschil tussen. Als het donker wordt er komen geen nieuwe productiewaarden meer binnen, dan komen ze uiteindelijk zo goed als gelijk.

Op dit moment:
HA // Cloud (app)
Productie: 58,4 kWh // 57,1 kWh
Consumptie: 12 kWh // 12,2 kWh
Geïmporteerd: 3,58 kWh // 3,7 kWh
Geëxporteerd: 49,9 kWh // 48,6 kWh

EDIT:
Maand april erbij gepakt:
HA // Cloud (app)
Productie: 1,08 MWh // 1,1MWh
Consumptie: 496 kWh // 497 kWh
Geïmporteerd: 215 kWh // 209 kWh
Geëxporteerd: 797 kWh // 789 kWh

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 11-06-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:07:
@sandergar Knap uitgezocht, zeker interessant. Maar ik probeer te begrijpen waarvoor je / men dit zal gebruiken?

Je kan je productie dus limiteren, door een Shelly relais aan de COM poort te koppelen, en dan vervolgens in de gateway het een en ander in te stellen.
Begrijp ik dan goed, dat je als het eenmaal is ingesteld, dat je het daarna ook via de Shelly kunt aanpassen of activeren? Via bijvoorbeeld Home Assistant? Of moet je dat steeds in Enlighten Manager blijven doen? Waarvoor je dus installateurs toegang nodig hebt. Maar je kan daar toch ook gewoon de productie limiteren via de eerste / bovenste optie (stroomproductie beperken via gateway)? Wat voegt jouw optie (wat hardwarematig ingewikkelder is) toe aan de eerste optie? Of is jouw optie puur omdat je het dan per fase kunt aansturen? Wat de eerste optie kan je ook instellen dat de productie gelijk is aan wat je op dat moment verbruikt (geen export dus), of dat je een vermogens of exportlimiet instelt.

Kortom, kan je de usercase toelichten? Want het is wellicht interessant voor de TS, maar dan wil ik het wel volledig snappen ;)

EDIT: Wordt iets duidelijker nu ik het Enphase document waarna je linkte mbt de Shelly heb gelezen.
Je stelt dus een bepaalde configuratie in de gateway in, en die kan je vervolgens met de Shelly activeren of deactiveren. Met het is dan die specifieke setting die aan of uit gezet worden (bijv. zero export). Maar als je dus iets wilt wijzigen in de configuratie, bijvoorbeeld dat je maar 50% productie wilt hebben, dan moet je dat weer instellen in de gateway via Enlighten Manager, toch? Dus je moet altijd toegang hebben tot Enlighten Manager met een installateursaccount, en je dus het niet bypassen via de Shelly.
Ik had gehoopt dat als je de Shelly zou aansluiten, dat je dan via de Shelly de gateway kunt configureren mbt export / limieten etc. Maar dat kan dus niet.
Ik heb die productiebeperking met Gateway Standard middens (4) relais eerder dit jaar ook al eens geprobeerd, dat werkte toen niet. Zal 't weer eens testen met de laatste firmware versie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
a2aan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
Ik heb een HomeWizard kWh meter voor het IQ Relay zitten. Ik heb inmiddels een verschil van 10 kWh tussen de cumulatieve HomeWizard meting en de cumulatieve Enphase productie meting in HA :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArmCFT5GP4sh-06YXu9y_6ujuLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAGZMPhBqRdIIFqmocfMTYRE.png?f=fotoalbum_large
https://192.168.x.x/api/v1/production geeft : wattHoursLifetime": 3156894

Totaal maar 22 kWh verschil tussen de productie stand in de gateway en de HomeWizard stand in HA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
Wordt iets duidelijker nu ik het Enphase document waarna je linkte mbt de Shelly heb gelezen.
Klopt, het betreft een configuratie die door iemand met toegang tot Enlighten Manager wordt gedaan (bijv je installateur) waarna je eenvoudig deze configuratie kan bedienen. Handmatig en/of geautomatiseerd.
Het is geen dimmer functie. Je activeert met de Shelly vooraf ingestelde limieten.
Maar ik probeer te begrijpen waarvoor je / men dit zal gebruiken?
De simpelste toepassing : je PV productie kunnen stoppen naar eigen inzicht zonder de HA integratie nodig te hebben of de installatie automaat in de meterkast handmatig te moeten bedienen.

Mijn installatie draait met de instelling "Self consumption". Geen AI sturing dus. Met de Shelly aangesloten op de gateway kan ik nu zelf bepalen of ik wil dat de PV produceert of niet. Bij negatieve prijzen kan ik zelf bepalen of mijn PV aan blijft staan of niet.

In de Enphase app ontbreekt een knop "Productie aan/uit". Met het toepassen van deze functie is deze knop er nu wel alleen dan in de Shelly app. Enphase gebruikers met HomeAssistent hadden deze knop al als ze de juiste integratie actief hadden in HA. Niet iedereen heeft en wil HA. Een Enphase eigenaar die geen Tweaker is kan zijn/haar installateur verzoeken om een Shelly te plaatsen bij de gateway en hiermee zelf de baas zijn over zijn PV productie.

Persoonlijk ga ik een stapje verder! Mijn Enphase installatie kan off-grid blijven functioneren zonder de Enphase System Controller te hebben. Dat houdt in dat de PV productie op volle kracht actief blijft in off-grid modus. Als de thuis batterijen vol raken dan is het fijn als de productie niet meer op volle kracht verloopt en bij volle batterijen moet de productie geheel gestaakt worden. Bij een off-grid situatie is er namelijk geen stroom net dus kan er ook geen overtollige stroom geëxporteerd worden. Om die reden is het fijn om de productie gecontroleerd af te kunnen remmen met limieten zoals 33% en 66% en de productie geheel te kunnen stoppen met het 0% limiet.

De on/off functie in HA loopt via de Enphase Cloud API. In een off-grid situatie zal er geen stroom net zijn en dan waarschijnlijk ook geen internet verbinding. Het staken van de productie via het relaisblok van de gateway functioneert ook zonder de beschikbaarheid van de Enphase Cloud.

Vooralsnog komt een off-grid situatie weinig voor dus er is geen paniek. Technisch wil ik wel een goed werkend systeem hebben welke in een off-grid situatie ook fout- en zorgeloos kan blijven functioneren. Een aan/uit mogelijkheid is een must. Het kunnen werken met verschillende limieten is nice-to-have. En als Tweaker is het omdat het kan 8)

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 12-06-2025 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@sandergar hoe houd jij de inverters werkend als je geen systeem controller hebt?
Die heb je toch nodig als de spanning weg valt?

Naast Home Assistant kan je ook met Homey aan de gang of domoticz, home Assistant is niet alleen in domotica land,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:10:
@sandergar hoe houd jij de inverters werkend als je geen systeem controller hebt?
Die heb je toch nodig als de spanning weg valt?

Naast Home Assistant kan je ook met Homey aan de gang of domoticz, home Assistant is niet alleen in domotica land,
Die vraag kwam ook bij me op. Maar volgens mij heeft @sandergar Multiplussen van Victron, dat zijn hybride omvormers en die zorgen voor het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@sandergar gaat inderdaad gebruik maken van Victron waar je ook gemakkelijk accu's op aan kunt sluiten. En die constructie is voordeliger dan de System Controller i.c.m. Enphase accu's. Volgens mij heb je al voor minder dan € 2.000 een enkel fase Hybride Multiplus met een 5 kWh accu. "Nadeel" is dat je het niet meer in één eco systeem hebt.

Maar je productie kunnen limiteren met een Shelly op een standaard Gateway opent wel perspectieven. Ik blijf dit even goed volgen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Eddie_ op 12-06-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ik ben een tijdje uit dit topic geweest, en zoek ook niet dagelijks naar de nieuwe features in de Enlighten app, maar het verbaast me dat er nog steeds geen 'zero export' profiel, standaard, voor home owners beschikbaar is om voor te kiezen (naast Self-Consumption en AI Optimization). Als ik me niet vergis kan je als installateur wél een export maximum instellen, via de Manager.

Toch jammer dat dit soort simpele/onschuldige functionaliteit niet beschikbaar is voor gewone consumenten. Maar misschien is er ook geen vraag naar?

Vattenfall gaat in augustus weer mijn jaarafrekening opmaken, en hanteert staffels van 250kWh voor het bepalen van de terugleverkosten. In sommige gevallen loont het dan om de laatste paar dagen even zero export te draaien. Vorig jaar redde ik het door overdag de airco extra aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Pazo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:48:
Maand april erbij gepakt:
HA // Cloud (app)
Productie: 1,08 MWh // 1,1MWh
Consumptie: 496 kWh // 497 kWh
Geïmporteerd: 215 kWh // 209 kWh
Geëxporteerd: 797 kWh // 789 kWh
Ah, die verschillen lijken iets kleiner dan wat ik zie tussen Enlighten en HomeWizard (P1-data). Wellicht dat er én afronding/sampling verschillen zijn, én een meetfout van de CT, die bij mij aan de imporkant samen zorgen voor een verschil van rond de 10% (april iets eronder, mei iets erboven).

April P1: 160 import 346 export
April Enphase: 146 import 337 export
Mei P1: 78 import 438 export
Mei Enphase: 69 import 431 export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06 12:34
Ik ben aan het oriënteren op een EV-lader en overweeg de Enphase IQ EV Charger 2 Socket – 22kW. Zijn er hier mensen met praktijkervaring met deze lader?

Mijn huidige setup:
12x Sharp NU-JC420B zonnepanelen (5,04 kWp)
Enphase IQ8PLUS micro-omvormers
Enphase IQ Gateway Metered 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Romundoo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:20:
Ik ben aan het oriënteren op een EV-lader en overweeg de Enphase IQ EV Charger 2 Socket – 22kW. Zijn er hier mensen met praktijkervaring met deze lader?

Mijn huidige setup:
Een aantal, als ik mij niet vergis hebben @HarryVSjoris @SpikeHome @Patox @Skipper_NH @Everest er allemaal 1. Zoek even terug in dit topic op Charger 2, kom je allerlei berichten van ze tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 12-06-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik heb inderdaad 2 van die laadpalen.

Daar heb ik wel gelijk een vraag over.
Ik heb bij het laden het profiel "Groen opladen" aan staan.
Dan bij de instellingen uit staan dat de accu gebruikt mag worden.
Gisteren de auto aangekoppeld en bevestigd dat die laad sessie gestart mag worden.
Deze vanmorgen gestart vanuit de enphase app.
Maar ik zie dat het laden ook energie uit het net trekt en uit de accu.
Dus nu pas ik mijn max laadvermogen aan door de auto geen 11kwh te laten nemen maar begonnen met 5kwh nu zit ik op 9kwh maar ik wil dat dit automatisch natuurlijk gaat.
zonder dat ik naar mijn terug levering moet gaan kijken om de laadstroom op te hogen.

of doe ik iets verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 12-06-2025 10:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:14:
@sandergar gaat inderdaad gebruik maken van Victron waar je ook gemakkelijk accu's op aan kunt sluiten.
Klopt helemaal. Zat eerst op het spoor van de 5P accu en de system controller. Door mijzelf te verdiepen in wat een goed ESS inhoud uiteindelijk bij een Victron installatie uitgekomen.

Een Enphase System Controller is een nood voorziening waarmee, in het geval van een stroomstoring, je je huis van stroom kan blijven voorzien. De capaciteit is echter afhankelijk van het aantal Enphase accu's dat je hebt aangesloten. De omvormers zitten bij Enphase in de accu. Meer accu's = meer vermogen. Je koelkast zal blijven koelen, je verlichting zal blijven branden maar je inductiekookplaat volledig gebruiken in een off-grid situatie is mogelijk niet haalbaar. De Enphase system controller is puur een slimme netbewaker en zorgt voor een feilloze omschakeling bij weg vallen van het stroomnet.

Bij Victron plaats je losse omvormers. Je kiest zelf of je 1 omvormer plaatst (1 fase) of 3 (3 fase) of meer afhankelijk van de gewenste capaciteit. Je kiest ook hoe zwaar je de omvormers wenst te hebben. Vervolgens heb je de keus om batterijen toe te voegen. Je bent geheel vrij om zelf het merk/type batterij te kiezen, je zit dus niet vast aan 1 leverancier/merk/type/capaciteit. De Victron omvormers bewaken ook de stroomaansluiting en schakelen ook het net af als de stroom uitvalt. Omdat je bij Victron middels de omvormers de capaciteit hebt bepaald kan je ervoor zorgen dat je gehele woning gewoon kan blijven functioneren alsof er geen stroomstoring is.
En die constructie is voordeliger dan de System Controller i.c.m. Enphase accu's. Volgens mij heb je al voor minder dan € 2.000 een enkel fase Hybride Multiplus met een 5 kWh accu.
Aanschaf System controller =2.160,-
Aanschaf 3 fase Victron omvormers 4kW vermogen per stuk, totaal 12kW = 1.735,-

Aanschaf 5p 5 kWh accu, 3,84 kW vermogen = 3.600,-
Aanschaf Pylontech 5 kWh accu = 765,-

Om 12 kW vermogen bij Enphase te krijgen zal je 4 Enphase batterijen moeten plaatsen. 4x 3.600 = 14.400,-. Plus system controller kom je op 16.560,-

12 kW bij Victron met 4x 5kWh batterij is 1.735 + 4x 765 = 4.795,-

En ja, er komen nog kosten bij. De installatie van een Victron installatie zal wat hoger zijn omdat je 3 omvormers gaat plaatsen bij 3 fase i.p.v. 1 system controller. Er zijn DC kabels nodig, zekeringen en een busbar. Maar voor 17K kan je een Victron ESS krijgen met 100 kWh opslag capaciteit in vergelijking met 20 kWh capaciteit bij Enphase!.
"Nadeel" is dat je het niet meer in één eco systeem hebt.
Dit nadeel heeft er juist voor gezorgd dat ik mijn Enphase systeem heb beperkt tot de PV productie. Ik wil zelf kunnen bepalen wanneer ik mijn batterij gaat laden en ontladen. Ik heb reeds een slimme efficiente autolader. Met het Victron systeem krijg ik er een ESS bij die op de automatische piloot (AI) kan fungeren maar die ik ook geheel zelf kan aansturen en bedienen naar eigen inzicht.

Verschillen :

AspectEnphase 5P + System ControllerVictron MultiPlus + DC-batterij
Koppeling batterijAC-gekoppeld batterij met eigen omvormer in de batterijDC-batterij, gekoppeld aan MultiPlus via DC-kabels
Omvormer van batterij naar netIngebouwd in 5P batterij (max 3,84 kW per batterij)MultiPlus is de centrale omvormer (tot 5–15 kW of meer)
BatterijkeuzeAlleen Enphase 5PVrije keuze (Pylontech, BYD, etc.)
Sturing verbruik / prioriteitenBeperktVolledig (prioriteit op batterij/net/aggregaat/tijd/prijs)
MonitoringEnphase Enlighten: mooi maar beperkt instelbaarVictron VRM: zeer gedetailleerd en aanpasbaar
Batterij laden 'voorrang' gevenNiet instelbaarWel instelbaar via Victron ESS regels

Welk systeem is beter voor jou :

Wil je alleen Enphase-ecosysteem en eenvoud?Enphase
Wil je hoge vermogens, aggregaat, of veel controle?Victron
Wil je batterijen zelf kiezen of uitbreiden?Victron
Wil je VRM monitoring en complexe regels instellen?Victron

Een persoonlijke keus dus voor een ieder! Of het Enphase ecosysteem (en hier op Tweakers klagen dat het anders werkt dan je dacht ;) ) of de vrijheid van een meer open systeem waarbij je zelf aan de knoppen kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij drie Victron Multiplussen heb je toch geen 120graden faseverschuiving tussen de fasen? Dat heeft de 5P flexphase dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@sandergar snap je keuze

Ik heb voor enphase gekozen en wilde offgrid helaas niet genoeg verdiept en volgens de installateur kon ik zo offgrid toen was de system controller er nog niet en wist daar ook niks vanaf.

Zag bij de solarbouwmarkt systeem van haier (ook op youtube) dat zag er ook goed uit, incl auto laden dmv dc

achteraf had ik nooit voor de 5p moeten gaan :(

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 12-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:24:
Bij drie Victron Multiplussen heb je toch geen 120graden faseverschuiving tussen de fasen? Dat heeft de 5P flexphase dan weer wel.
Jazeker wel, je kan de Victron Multiplus configureren als 3 fase systeem. De 3 Multiplussen gaan dan als 1 systeem werken. Gaat er 1 offline dan gaan ze allen offline. Je krijgt hiermee een volledig 3 fase systeem die geheel in eilandmodus (off-grid) kan functioneren.

Multi and Quattro parallel and 3 phase training presentation

Behalve dat ik nu niet in 1 eco systeem zit zou ik niet kunnen bedenken welk nadeel ik nu heb en waarom een system controller beter was geweest i.c.m. 5P batterijen. De system controller neemt minder ruimte in beslag dan 3 Multiplussen maar de 5P batterijen daarentegen zijn juist weer groter dus dat heft elkaar weer op.

Bij een 3 fase Victron installatie moet je aan dit plaatje denken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psjEaWi9HwOTekjtv9S8gQkMQ70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/If2mLhMOTyPL0CHC7g6gtYD8.png?f=fotoalbum_large

Optionele onderdelen op dit plaatje : de energiemeter en het beeldschermpje.

[ Voor 51% gewijzigd door sandergar op 12-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
SpikeHome schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:25:
@sandergar snap je keuze

Ik heb voor enphase gekozen en wilde offgrid helaas niet genoeg verdiept en volgens de installateur kon ik zo offgrid toen was de system controller er nog niet en wist daar ook niks vanaf.

Zag bij de solarbouwmarkt systeem van haier (ook op youtube) dat zag er ook goed uit, incl auto laden dmv dc

achteraf had ik nooit voor de 5p moeten gaan :(
Doordat de 5P Flexphase en de System Controller maar op zich lieten wachten heb ik de tijd gehad om meer bekend te geraken met off-grid mogelijkheden. Als Enphase vorig jaar de 2 producten al beschikbaar had gesteld dan hadden deze nu ook in mijn woning gehangen. O.a. in deze tijd geleerd dat een 5P maar een beperkt vermogen heeft en dus een beperking geeft. Daarom dat ik verder ben gaan kijken en een andere keuze heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008

Mijn huidige setup:
Ik heb sinds medio Maart een Charger 2 in socket uitvoering hangen.
Kan hem helaas (nog) niet aanraden
Al is het handig dat de lader in hetzelfde ecosysteem zit, ik ben er niet tevreden mee.
Verschillende functies zijn niet actief, of werken niet goed(groen laden)

Ik heb bijna wekelijks contact met de support(eergisteren weer), en al melde een medetweaker dat het probleem met groen laden bekend is en ze er mee bezig zijn, de personen die ik aan de lijn krijg hebben daar geen kennis van, en gaan de zaak "escaleren". Vervolgens hoor ik niets meer. Dit loopt al sinds de introductie.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Everest schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb sinds medio Maart een Charger 2 in socket uitvoering hangen.
Kan hem helaas (nog) niet aanraden
Al is het handig dat de lader in hetzelfde ecosysteem zit, ik ben er niet tevreden mee.
Verschillende functies zijn niet actief, of werken niet goed(groen laden)

Ik heb bijna wekelijks contact met de support(eergisteren weer), en al melde een medetweaker dat het probleem met groen laden bekend is en ze er mee bezig zijn, de personen die ik aan de lijn krijg hebben daar geen kennis van, en gaan de zaak "escaleren". Vervolgens hoor ik niets meer. Dit loopt al sinds de introductie.
dat is ook mijn ervaring helaas.
en het zijn niet de goedkoopste laders ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-06 12:25
sandergar schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:14:
Een persoonlijke keus dus voor een ieder! Of het Enphase ecosysteem (en hier op Tweakers klagen dat het anders werkt dan je dacht ;) ) of de vrijheid van een meer open systeem waarbij je zelf aan de knoppen kan zitten.
Erg fraai wat je laat zien!

Het lijkt er op dat Victron wel begrijpt dat er een "open" en toegankelijk systeem nodig is om de zaken goed te kunnen beheren. Is het 100% Nederlands?

Wat heb ik aan de Enphase kant nog nodig voor zoiets? Hier hangt hier "unmetered" 3-phase, 17 panelen en verder niets. Ook geen "installer" toegang oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
knotwilg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:31:
Erg fraai wat je laat zien!

Het lijkt er op dat Victron wel begrijpt dat er een "open" en toegankelijk systeem nodig is om de zaken goed te kunnen beheren. Is het 100% Nederlands?
Victron Energy is een Nederlands bedrijf dat sinds 1975 actief is in de energieoplossingenmarkt. Met innovatieve producten en een focus op duurzaamheid heeft Victron een sterke reputatie opgebouwd en is het uitgegroeid tot een wereldwijd toonaangevende speler in de markt voor autonome stroomvoorziening.

Je vind de Victron apparatuur ook terug in campers en schepen. Ze weten dus zeer goed hoe een off-grid systeem hoort te werken.

De combinatie Enphase & Victron is ook al beproefd :
knotwilg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:31:
Wat heb ik aan de Enphase kant nog nodig voor zoiets? Hier hangt hier "unmetered" 3-phase, 17 panelen en verder niets. Ook geen "installer" toegang oid.
Je hoeft niets aan je Enphase aan te passen. Doordat je geen Metered gateway hebt voeg je de energiemeter van Victron toe aan je installatie om je PV productie te kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:32

Mijn huidige setup:
Ik ben op zich wel tevreden hoe het loopt.
Heb groen laden aanstaan
En Dynamisch contract
Maar bij minder weer gaat het natuurlijk traag omdat Er minstens 1,38 kW zonnestroomoverschot nodig om het opladen te starten.
Heb ook 3X T3 batterij die soms bij springen.

Bij negatieve stroom (meestal tussen 13:00/16:00) druk ik handmatig op nu laden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQfuIysy87MTOI1DlCasHd5UEW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh0QBAKKO2dVflaqRBObS1AE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:23
Hier is de EV Charger 2 tijdens installatie slechts minder dan 1 minuut online geweest. Genoeg om zich te melden dat hij on site is. Maar daarna krijgen we geen van allen hem nog online. Komende maandag wordt dat gevolgd met een interventie door een Enphase monteur samen met mijn installateur. Ben benieuwd.
Vind overigens de pasvorm van de sierdeksel erg slecht. Twee schroefjes onderin, maar aan de rechterzijkant wijkt de deksel en bovenaan kan je hem redelijk vlot lostrekken. Die klemmen van de deksel pakken niet echt lekker in de laderkast zelf. Wat is jullie @HarryVSjoris @SpikeHome @Patox @Everest ervaring met die sierdeksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Heb groen laden aanstaan
En Dynamisch contract
Maar bij minder weer gaat het natuurlijk traag omdat Er minstens 1,38 kW zonnestroomoverschot nodig om het opladen te starten.

Bij negatieve stroom (meestal tussen 13:00/16:00) druk ik handmatig op nu laden [Afbeelding]
Je kunt het profiel ook op AI optimalisatie zetten, dan laden de 3x3T batterijen ook op de voordelige momenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
WillemP22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Je kunt het profiel ook op AI optimalisatie zetten, dan laden de 3x3T batterijen ook op de voordelige momenten. :)
Klopt maar ben er nog niet achter wanneer die de auto gaat laden.
Heb hem 2 dagen met het profiel AI gehad maar hij ging de auto niet laden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje999
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-06 22:45
Ik ontdekte afgelopen weekend dat ze een nieuwe feature hadden gereleased waar ik misschien wel op zat te wachten. Maar deed die het maar…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVWBnCG4p5NGVD2cgw9gPepYtOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3B0eHevk6u3ghcZqhHe577P.png?f=fotoalbum_large
Voor zo ver ik heb kunnen ontdekken hangt er helemaal niets aan deze ev charger 2.

Nog liever zou ik zien dat die de auto gewoon zo herkennen en geen vragen stelt behalve als er een vreemde inplugt.

Verder kan ik prima leven met scheduled charging en een limiet op 8kwh over 3 fasen. Het is jammer dat die limiet zo moeilijk is aan te passen via de installer app.

In het begin had ik hem op groen laden gezet maar daar werd ik ook verdrietig van. Ooit de verkeerde keuze gemaakt om mijn panelen alleen op fase 1 en 2 te laten leveren omdat ik dacht dat dat makkelijker was. Dat zorgde er voor dat de ev charger 2 met groen laden alleen over fase 1 wilde gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
bartje999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:24:
Dat zorgde er voor dat de ev charger 2 met groen laden alleen over fase 1 wilde gaan laden.
Wat is daar mis mee? Ik heb een 3 fase installatie maar sinds ik alleen op Solar laadt gebruik ik alleen maar 1 fase voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Klopt maar ben er nog niet achter wanneer die de auto gaat laden.
Heb hem 2 dagen met het profiel AI gehad maar hij ging de auto niet laden….
2 dagen is voor dat AI profiel echt te kort. Ik heb ook eens geswitcht tussen die profielen, maar dan moet kennelijk weer het een en ander inleren of zoiets. Ik ken echter niet de autolader settings, je zou dat toch ook moeten kunnen overrulen met "planningen" als zo en zo laat moet ie 80% vol zijn...bijvoorbeeld.Als ie daar ruim de tijd voor heeft lan ie de goedkoopste uurtjes er tussen uit pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Heb groen laden aanstaan
En Dynamisch contract

Bij negatieve stroom (meestal tussen 13:00/16:00) druk ik handmatig op nu laden [Afbeelding]
Die lader laat, als ik het goed zie, tijdens het laden toch ook nog een groot deel van het overschot onbenut en naar het net vloeien.- Het grijze gedeelte in de staafgrafiek.
Komt de laadstroom wel eens boven de 11 Ampere?
Skipper_NH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:09:
Hier is de EV Charger 2 tijdens installatie slechts minder dan 1 minuut online geweest. Genoeg om zich te melden dat hij on site is. Maar daarna krijgen we geen van allen hem nog online. Komende maandag wordt dat gevolgd met een interventie door een Enphase monteur samen met mijn installateur. Ben benieuwd.
Vind overigens de pasvorm van de sierdeksel erg slecht. Twee schroefjes onderin, maar aan de rechterzijkant wijkt de deksel en bovenaan kan je hem redelijk vlot lostrekken. Die klemmen van de deksel pakken niet echt lekker in de laderkast zelf. Wat is jullie @HarryVSjoris @SpikeHome @Patox @Everest ervaring met die sierdeksel?
Bij mij zit het deksel wel mooi vlak, maar inderdaad, je trekt hem er zo vanaf. Erg slappe constructie. Ik vind de lader daardoor niet geschikt voor (semi)openbare plekken want kinderen hebben dat zo voor elkaar.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
= EDIT =
Foute vergelijking en dus verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door Pazo op 13-06-2025 10:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
Vanavond de Shelly Pro 3 geplaatst :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo30-UpSjfqleJ6nQKHLql1w4Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcRMw0YD13UA0UaGuev0sEtn.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen als de productie weer opgestart is kan er getest gaan worden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyh9LWJ_vQF1pR4LgfjDW6opEMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P74xRIm91HGNJlWhdjb6GJpG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:51
Pazo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:43:

IQ7+ topt tussen 13.00 en 16.00 af op zijn 295VA.
IQ7A niet, want die kan tot 366VA.
Dus een mooie vergelijking. De IQ7A pikt op 300-302W op zijn hoogst gedurende die uren.
Onder de streep dus een nihil verschil.
Ja, maar komt dat niet doordat de IQ7A's bij jouw specifieke panelen ook aan het aftoppen zijn, maar dan op hun DC current limit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dave_R schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:42:
[...]

Ja, maar komt dat niet doordat de IQ7A's bij jouw specifieke panelen ook aan het aftoppen zijn, maar dan op hun DC current limit?
Scherp! DC current lijkt inderdaad af te vlakken op iets meer dan 10A, zal de specs van de panelen eens opgraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
Pazo schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:05:
[...]
Scherp! DC current lijkt inderdaad af te vlakken op iets meer dan 10A, zal de specs van de panelen eens opgraven.
IQ7A: Maximum continuous input DC current 10,2A
Die vergelijking gaat dus niet op :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:11:
[...]

IQ7A: Maximum continuous input DC current 10,2A
Die vergelijking gaat dus niet op :(:)
Yes, I see it.
I stand corrected, goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Juni 2025 Installateurs nieuwsbrief: https://enphase.com/nl-nl/installers/news/2025-06

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sandergar
1e test resultaat : het werkt niet ....

Draadjes los gehaald, getest met losse aders, instellingen in Enlighten aangepast enz. Uren verder is het kwartje gevallen .... De gateway gebruikt de ingestelde percentages in combinatie met de vastgelegde maximale capaciteit. Dus stel dat je 6000W aan omvormers hebt dan is bij 66% er max 4000W aan productie en is er bij 33% max 2000W productie. Tijdens het testen vanmorgen was er weinig productie dus de 66% deed niets en de 33% wel maar deze halveerde de actuele productie alleen maar.

2e test resutlaat : het werkt als een zonnetje *O*

Heb de schakelaars dan nu ook een andere naam gegeven, het is nu "3,4kW max" en "1,7kW max" (max vermogen van mijn omvormers is 5,2kW).

Vermogen aanpassing gebeurd in enkele seconden :
[Video: https://1drv.ms/v/c/24b34242e7cd0e5c/EcKSuh_2SmJEu2uyrCPO-5MBeQNjOdygi0u1295gJ-ZTZg?e=5hMSUK]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
sandergar schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:56:
[...]

1e test resultaat : het werkt niet ....

Draadjes los gehaald, getest met losse aders, instellingen in Enlighten aangepast enz. Uren verder is het kwartje gevallen .... De gateway gebruikt de ingestelde percentages in combinatie met de vastgelegde maximale capaciteit. Dus stel dat je 6000W aan omvormers hebt dan is bij 66% er max 4000W aan productie en is er bij 33% max 2000W productie. Tijdens het testen vanmorgen was er weinig productie dus de 66% deed niets en de 33% wel maar deze halveerde de actuele productie alleen maar.

2e test resutlaat : het werkt als een zonnetje *O*

Heb de schakelaars dan nu ook een andere naam gegeven, het is nu "3,4kW max" en "1,7kW max" (max vermogen van mijn omvormers is 5,2kW).

Vermogen aanpassing gebeurd in enkele seconden :
[Video]
Goed bezig, je inspireerde me ook om dit uit te proberen. Getriggerd door de Shelly pro 3 die je gebruikte. Zelf had ik zo'n ding hier al maanden ongebruikt in de kast liggen, wachtend op een mooie toepassing. Vanochtend al ff zitten testen met de relays en de settings in Enlighten. Van t weekend maar eens die Shelly er tussen maken. Dank voor de toelichtingen.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
WillemP22 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Goed bezig, je inspireerde me ook om dit uit te proberen. Getriggerd door de Shelly pro 3 die je gebruikte. Zelf had ik zo'n ding hier al maanden ongebruikt in de kast liggen, wachtend op een mooie toepassing. Vanochtend al ff zitten testen met de relays en de settings in Enlighten. Van t weekend maar eens die Shelly er tussen maken. Dank voor de toelichtingen.!
Hier ook weer eens getest maar ondanks dat de instellingen beschikbaar zijn in Enlighten doet 't helemaal niets (Gateway Standard). -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
blb4 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Hier ook weer eens getest maar ondanks dat de instellingen beschikbaar zijn in Enlighten doet 't helemaal niets (Gateway Standard). -O-
Welke instellingen ingevoerd in Enlighten? Juiste doorverbindingen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
sandergar schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:51:
[...]

Welke instellingen ingevoerd in Enlighten? Juiste doorverbindingen gemaakt?
Enlighten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpYxNC7HuLpTX28nIt0C7lXM2-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gvMLY2FOPI90LrleuSjWQdv6.png?f=fotoalbum_large

Doorverbindingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW9xe7oCGG6C1kf3xZQHVkpLobE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWuFY9UsrbwgNExweme0xJpy.png?f=fotoalbum_large
Ik heb voor testen jumpers vastgemaakt aan com en de aansluitingen gemarkeerd met 1/5 en 2/6.

Vervolgens met een breadboardje de de combinaties com - 1/5, com -2/6 en com aan 1/5 en 2/6 getest.
In alle gevallen zag ik niets gebeuren met de poweroutput. Op het moment dat ik dit aan 't testen was leverde alle omvormers gezamelijk zo'n 2000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Wat gebeurd er als je bij "Level 1", de 1e regel, de 100 vervangt door 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
sandergar schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Wat gebeurd er als je bij "Level 1", de 1e regel, de 100 vervangt door 0?
Helaas, ik heb die bovenste regel nu op 0 gezet, productie blijft ongewijzigd :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrydhbWFPcaZM-ffgWc7aUJxndY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0x52os0a9n5WgOQiNEFiI3nC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door blb4 op 13-06-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
blb4 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Helaas, ik heb die bovenste regel nu op 0 gezet, productie blijft ongewijzigd :'(

[Afbeelding]
Het zit dus wel in de firmware maar niet van toepassing op de Standard. Nu dan nog de vraag werkt het op de Metered zonder CT's?

Voor degene die wil testen, het is voldoende om 0 in te vullen bij "Level 1" (dus geen draad verbindingen nodig om de 1e test te doen). Als het werkt dan valt de productie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@blb4
Waarom gebruiken jullie niet de optie “Limit Power production via gateway”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
SpikeHome schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:39:
@blb4
Ook gevraagd :)
Zie sandergar in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-06 12:53
Hallo allemaal, ik heb 2 jaar geleden een zonnepanelen installatie op basis van Enphase omvormers geplaatst. Nu 2 weken geleden een foutmelding gekregen dat de metered gateway niet meer communiceert, dus even gekeken in de meterkast en de gateway was uit en als ik op de test knop van het Enphase relais drukte knetterde het erover. Wat blijkt dat de fase draad half uit de klem van het relais was geschoten omdat ik deze gezamenlijk met een soepele draad (voor naar de gateway) onder 1 klem had gemonteerd, ja ik weet ik moet me schamen...

Nu een nieuw relais aan het plaatsen, daarop wilde ik graag een aftakblokje doen maar dat blijft helaas niet fantastisch zitten dus ben genoodzaakt om deze bij de alamat te plaatsen. Het enige nadeel is dat tussen het relais en alamat de ferriet ringen zitten welke niet 123 te verplaatsen zijn vanwege beperkt ruimte in de groepenkast. Gaat dit problemen geven voor de gateway? Zijn de ferriet ringen van grote noodzaak in de installatie mocht het wel een probleem zijn voor de gateway zodat ik de ferriet ringen mogelijk laat vervallen?

Alvast bedankt voor het meedenken en reageren natuurlijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SpikeHome schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:39:
@blb4
Zal ik ook weer eens doen. De andere optie (met de relais) is handiger omdat je dan meerdere niveaus kan instellen en dat ook redelijk eenvoudig extern kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Alex.7 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:22:
Nu een nieuw relais aan het plaatsen, daarop wilde ik graag een aftakblokje doen maar dat blijft helaas niet fantastisch zitten dus ben genoodzaakt om deze bij de alamat te plaatsen.
Bij een ABB automaat heb je 2 aansluitingen. 1 normale en 1 voor een aansluitkam. Je kan de 2e ader MET EEN ADEREINDHULS op deze 2e aansluiting plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ySDQEy03nbmayVDn6TijcyO4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6yfMpUViyGBomhzXkAGg4oEN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De kabels van de aardlekautomaat vervangen. Zorgen dat de ferrietringen aan de voedende kant van de aardlekautomaat komen. Desnoods met een langere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
blb4 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Enlighten:
[Afbeelding]

Doorverbindingen:
[Afbeelding]
Ik heb voor testen jumpers vastgemaakt aan com en de aansluitingen gemarkeerd met 1/5 en 2/6.

Vervolgens met een breadboardje de de combinaties com - 1/5, com -2/6 en com aan 1/5 en 2/6 getest.
In alle gevallen zag ik niets gebeuren met de poweroutput. Op het moment dat ik dit aan 't testen was leverde alle omvormers gezamelijk zo'n 2000W.
Ik wil het straks ook gaan proberen met een Envoy Standard.

Heb je slew-rate / zwenksnelheid wel een waarde gegeven (kan het niet zien op je screenshot en die waarde mag niet leeg zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die kan niet op nul staan. Zet je hem op nul dan kan je niet opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Eddie_ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:50:
Die kan niet op nul staan. Zet je hem op nul dan kan je niet opslaan.
Aha!

Hier net ook geprobeerd. Werkt ook niet.

Opslaan houdt ook niet de keuzes vast voor AC of DC en het aantal relais posities.

Is er hardwarematig nu geen enkele mogelijkheid meer (nu de weerstand overbruggen/onderbreken niets meer doet) voor een standaard gateway?

[ Voor 3% gewijzigd door mrdop op 14-06-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
blb4 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou de "reference value" op W zetten in plaats van Wp. Anders haalt ie wellicht de ooit ingevoerde paneelinformatie erbij. Misschien dat het ook werkt hoor. Maar vermogen en regelen naar een % van dat vermogen is overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
WillemP22 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:35:
[...]
Ik zou de "reference value" op W zetten in plaats van Wp. Anders haalt ie wellicht de ooit ingevoerde paneelinformatie erbij. Misschien dat het ook werkt hoor. Maar vermogen en regelen naar een % van dat vermogen is overzichtelijker.
Op een of andere manier worden die wijzigingen in Enlighten niet opgeslagen....
Ik heb ook een gateway standaard (SW: D8.2.4382, wellicht dat het daar aan ligt.
Zie ook :
mrdop schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:56:
Aha!

Hier net ook geprobeerd. Werkt ook niet.

Opslaan houdt ook niet de keuzes vast voor AC of DC en het aantal relais posities.

Is er hardwarematig nu geen enkele mogelijkheid meer (nu de weerstand overbruggen/onderbreken niets meer doet) voor een standaard gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Rouske schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:42:
[...]

Op een of andere manier worden die wijzigingen in Enlighten niet opgeslagen....
Ik heb ook een gateway standaard (SW: D8.2.4382, wellicht dat het daar aan ligt.
Zie ook :

[...]
Ik draai op D8.3.5052.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Ik denk dat de Gateway ook zn info nodig heeft van de CT’s. Hier hangen 2 gateway metereds, beide 8.3.5052. Eéntje met CT’s waarbij het werkt en de andere zonder CT’s waarbij de limieten niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Zal ik ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Vraag:

Ik heb nu een Enphase Standard Gateway hangen met IQ7+ omvormers.
Nu wil ik een batterij plaatsen incl een Victron. Echter Victron kan ook met Enphase
via Modbus communiceren (mits omvormer communiceert via SunSpec-informatiemodel 123 of 704).
Hiervoor moet ik mijn Standard Gateway inwisselen voor een Metered en Modbus worden opgenzet door
Enphase.

Alternatief is om de standard er helemaal uit te halen. Maar hoe zit het dan met de updates?

Mijn doel is om de ZP mbv de Victron (Multi RS) terug te regelen indien er teruggeleverd dreigt te worden.
Daarnaast wil ik minder afhankelijk worden van de grillen van Enphase.

Iemand ervaring of advies voor deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
[...]

Ik heb het wattage ook wat hoger ingesteld dan het maximale theoretische wattage uit de specificaties. In HA gekeken naar historische productie wattage en daar dan nog iets bij opgeteld zodat ik niet te maken krijg met een afgetopte productie bij 100% produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
brigges schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:35:
Vraag:

Nu wil ik een batterij plaatsen incl een Victron. Echter Victron kan ook met Enphase
via Modbus communiceren (mits omvormer communiceert via SunSpec-informatiemodel 123 of 704).
Hiervoor moet ik mijn Standard Gateway inwisselen voor een Metered en Modbus worden opgenzet door
Enphase.

Alternatief is om de standard er helemaal uit te halen. Maar hoe zit het dan met de updates?

Mijn doel is om de ZP mbv de Victron (Multi RS) terug te regelen indien er teruggeleverd dreigt te worden.

Iemand ervaring of advies voor deze situatie?
Ik heb mijn eerste Enphase micro’s in 2017 geïnstalleerd, daarna uitbreiding in 2020. afgelopen januari pas een 2de hands gateway geïnstalleerd. Al die tijd hebben die micro’s ’t zonder problemen gedaan; een gateway is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Is het mogelijk om mijn 5P accu’s Remote uit te schakelen?
Op de 5P zit natuurlijk ook wel een knop maar zou dat door domotica willen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Hiervoor moet ik mijn Standard Gateway inwisselen voor een Metered en Modbus worden opgenzet door Enphase.
Enphase biedt ModBus TCP alleen in readonly modus aan. Victron kan dus NIET communiceren met Enphase. Victron kan alleen de metingen van Enphase uitlezen. Hierdoor heb je geen andere meters nodig in je installatie. Dit voorkomt bijv dubbele CT klemmen in je meterkast.
Doorgaan zonder Gateway lijkt mij geen alternatief. Een technisch goed alternatief is het plaatsen van 1 of 2 Victron energiemeters (link). 1 om je totale consumptie te meten (alleen nodig als je niet je gehele installatie op de AC OUT zet van je Victron omvormer) en 1 om je Enphase productie te meten. Hierbij hoef je dus niet de gateway om te wisselen.
Lees de berichten hierboven van de laatste paar dagen even terug en je weet precies wat er mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 15-06-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 16:40
Het is nu een paar weken dat m'n huis op panelen, de accus en de system controller werkt. In die tijd een paar observaties:

- Huis verbruikt zo'n 0.5 tot 1 kWu per dag. Dit omdat soms het huis net iets meer vraagt dan de controller kan ophoesten met de panelen en accus en dus een paar wattjes door duwt.
- Op een normale dag trekt het huis nadat de zon weg is 50-60% uit de accu's gedurende de avond/nacht/ochtend. Alleen als de vaatwasser mee doet in de avond dan gaat deze richting 70% (dus 30% over). Daarmee is mijn keuze voor 2x 5P's denk ik de juiste
- Vanaf vandaag dynamisch contract ingegaan en profiel op AI ingesteld. Benieuwd hoe dat gaat werken.
- De Wallbox Pulsar, ondanks dat het een gecertificeerde laadpaal is, kan in het huidige systeem niet overweg met solar charging / only green charging. 'Komt eraan meneer', maar werkt nog niet en dat is best onhandig. Ik kan de paal wel activeren, dan laad die via de panelen en de accu's tot die op 15% zijn (vooraf ingestelde waarde). Dit is met profiel 'eigen gebruik'. Met profiel 'Volledige back-up' pakt de paal de rest uit het net. Bijzonder onhandig en ben met de installateur bezig om dit op te lossen
- Paar zaken die nog bij de installatie horen worden nog opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Everest schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:24:
[...]

Die lader laat, als ik het goed zie, tijdens het laden toch ook nog een groot deel van het overschot onbenut en naar het net vloeien.- Het grijze gedeelte in de staafgrafiek.
Komt de laadstroom wel eens boven de 11 Ampere?

[...]
@Everest

Mmmm waar kan ik dit het beste zien?

[ Voor 1% gewijzigd door HarryVSjoris op 17-06-2025 08:56 . Reden: [/quote] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:32
Hoi Mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van 16x panelen (Solarwatt) met IQ8plus inverters op een 3 fase aansluiting met een 3 fase Q-Relais en een standaard envoy gateway.

Sinds 2 juni valt de rapportage van de micro inverters regelmatig weg, waarbij zelfs productie stopt. Dit kan ik opvolgen adv een Homewizard 3 fase energie meter, daar ging om de haverklap de opwek naar 0.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
  • Contact opgenomen met de installateur die wist het niet direct en ging beroep doen op enphase.
  • Na contact vroeg de installateur of er ferriet ringen aangebracht waren, dat is effectief zo.
  • Foto's gemaakt en opgestuurd naar de installateur (vreemd, ze hebben zelf de installatie gedaan, maar goed.)
  • Zelf heb ik de stekker verwijdert van envoy en vaste bekabeling gelegd voor een betere communicatie met de inverters, tevergeefs.
Zijn er nog tips die jullie kunnen delen? Thanks!

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Teaclo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:14:
Hoi Mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van 16x panelen (Solarwatt) met IQ8plus inverters op een 3 fase aansluiting met een 3 fase Q-Relais en een standaard envoy gateway.

Sinds 2 juni valt de rapportage van de micro inverters regelmatig weg, waarbij zelfs productie stopt. Dit kan ik opvolgen adv een Homewizard 3 fase energie meter, daar ging om de haverklap de opwek naar 0.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
  • Contact opgenomen met de installateur die wist het niet direct en ging beroep doen op enphase.
  • Na contact vroeg de installateur of er ferriet ringen aangebracht waren, dat is effectief zo.
  • Foto's gemaakt en opgestuurd naar de installateur (vreemd, ze hebben zelf de installatie gedaan, maar goed.)
  • Zelf heb ik de stekker verwijdert van envoy en vaste bekabeling gelegd voor een betere communicatie met de inverters, tevergeefs.
Zijn er nog tips die jullie kunnen delen? Thanks!
Hoe hoog was de net spanning toen de productie weg viel? Kun je ook in Homewizard zien. Als dat in de orde grootte van 250-253volt is…schakelen de micro’s zich uit.
Dan…welke kabeldikte is gebruikt tussen meterkast en de micro’s…tot aan de Q-cable.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:45
Holk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:05:
Het is nu een paar weken dat m'n huis op panelen, de accus en de system controller werkt. In die tijd een paar observaties:

- Huis verbruikt zo'n 0.5 tot 1 kWu per dag. Dit omdat soms het huis net iets meer vraagt dan de controller kan ophoesten met de panelen en accus en dus een paar wattjes door duwt.
- Op een normale dag trekt het huis nadat de zon weg is 50-60% uit de accu's gedurende de avond/nacht/ochtend. Alleen als de vaatwasser mee doet in de avond dan gaat deze richting 70% (dus 30% over). Daarmee is mijn keuze voor 2x 5P's denk ik de juiste
- Vanaf vandaag dynamisch contract ingegaan en profiel op AI ingesteld. Benieuwd hoe dat gaat werken.
- De Wallbox Pulsar, ondanks dat het een gecertificeerde laadpaal is, kan in het huidige systeem niet overweg met solar charging / only green charging. 'Komt eraan meneer', maar werkt nog niet en dat is best onhandig. Ik kan de paal wel activeren, dan laad die via de panelen en de accu's tot die op 15% zijn (vooraf ingestelde waarde). Dit is met profiel 'eigen gebruik'. Met profiel 'Volledige back-up' pakt de paal de rest uit het net. Bijzonder onhandig en ben met de installateur bezig om dit op te lossen
- Paar zaken die nog bij de installatie horen worden nog opgelost
Dank voor de update. Is je instelling Eigen Gebruik/self consumption? Als je dagelijks maar 0.5-1.0 kWh uit het net nodig hebt, ben ik benieuwd af dat komt door 'traagheid' in het systeem in respons op CT spoelen, of dat je eigenlijk net zo goed off grid kan gaan (en dan geen uitval hebt, m.a.w. dat de controller/batterijen het toch wel kunnen "ophoesten").
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste