Klopt helemaal. Zat eerst op het spoor van de 5P accu en de system controller. Door mijzelf te verdiepen in wat een goed ESS inhoud uiteindelijk bij een Victron installatie uitgekomen.
Een Enphase System Controller is een nood voorziening waarmee, in het geval van een stroomstoring, je je huis van stroom kan blijven voorzien. De capaciteit is echter afhankelijk van het aantal Enphase accu's dat je hebt aangesloten. De omvormers zitten bij Enphase in de accu. Meer accu's = meer vermogen. Je koelkast zal blijven koelen, je verlichting zal blijven branden maar je inductiekookplaat volledig gebruiken in een off-grid situatie is mogelijk niet haalbaar. De Enphase system controller is puur een slimme netbewaker en zorgt voor een feilloze omschakeling bij weg vallen van het stroomnet.
Bij Victron plaats je losse omvormers. Je kiest zelf of je 1 omvormer plaatst (1 fase) of 3 (3 fase) of meer afhankelijk van de gewenste capaciteit. Je kiest ook hoe zwaar je de omvormers wenst te hebben. Vervolgens heb je de keus om batterijen toe te voegen. Je bent geheel vrij om zelf het merk/type batterij te kiezen, je zit dus niet vast aan 1 leverancier/merk/type/capaciteit. De Victron omvormers bewaken ook de stroomaansluiting en schakelen ook het net af als de stroom uitvalt. Omdat je bij Victron middels de omvormers de capaciteit hebt bepaald kan je ervoor zorgen dat je gehele woning gewoon kan blijven functioneren alsof er geen stroomstoring is.
Aanschaf System controller =2.160,-
Aanschaf 3 fase Victron omvormers 4kW vermogen per stuk, totaal 12kW = 1.735,-
Aanschaf 5p 5 kWh accu, 3,84 kW vermogen = 3.600,-
Aanschaf Pylontech 5 kWh accu = 765,-
Om 12 kW vermogen bij Enphase te krijgen zal je 4 Enphase batterijen moeten plaatsen. 4x 3.600 = 14.400,-. Plus system controller kom je op 16.560,-
12 kW bij Victron met 4x 5kWh batterij is 1.735 + 4x 765 = 4.795,-
En ja, er komen nog kosten bij. De installatie van een Victron installatie zal wat hoger zijn omdat je 3 omvormers gaat plaatsen bij 3 fase i.p.v. 1 system controller. Er zijn DC kabels nodig, zekeringen en een busbar. Maar voor 17K kan je een Victron ESS krijgen met 100 kWh opslag capaciteit in vergelijking met 20 kWh capaciteit bij Enphase!.
Dit nadeel heeft er juist voor gezorgd dat ik mijn Enphase systeem heb beperkt tot de PV productie. Ik wil zelf kunnen bepalen wanneer ik mijn batterij gaat laden en ontladen. Ik heb reeds een slimme efficiente autolader. Met het Victron systeem krijg ik er een ESS bij die op de automatische piloot (AI) kan fungeren maar die ik ook geheel zelf kan aansturen en bedienen naar eigen inzicht.
Verschillen :
Aspect | Enphase 5P + System Controller | Victron MultiPlus + DC-batterij |
---|
Koppeling batterij | AC-gekoppeld batterij met eigen omvormer in de batterij | DC-batterij, gekoppeld aan MultiPlus via DC-kabels |
Omvormer van batterij naar net | Ingebouwd in 5P batterij (max 3,84 kW per batterij) | MultiPlus is de centrale omvormer (tot 5–15 kW of meer) |
Batterijkeuze | Alleen Enphase 5P | Vrije keuze (Pylontech, BYD, etc.) |
Sturing verbruik / prioriteiten | Beperkt | Volledig (prioriteit op batterij/net/aggregaat/tijd/prijs) |
Monitoring | Enphase Enlighten: mooi maar beperkt instelbaar | Victron VRM: zeer gedetailleerd en aanpasbaar |
Batterij laden 'voorrang' geven | Niet instelbaar | Wel instelbaar via Victron ESS regels |
Welk systeem is beter voor jou :
Wil je alleen Enphase-ecosysteem en eenvoud? | Enphase |
Wil je hoge vermogens, aggregaat, of veel controle? | Victron |
Wil je batterijen zelf kiezen of uitbreiden? | Victron |
Wil je VRM monitoring en complexe regels instellen? | Victron |
Een persoonlijke keus dus voor een ieder! Of het Enphase ecosysteem (en hier op Tweakers klagen dat het anders werkt dan je dacht

) of de vrijheid van een meer open systeem waarbij je zelf aan de knoppen kan zitten.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)