Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb op dit moment nog een Enphase Envoy S Standard gateway, in 2021 laten installeren met de rest van mijn enphase PV systeem. Ik ben langzaam begonnen met het kijken naar het toekomst bestendig maken van mijn systeem m.b.t. het wegvallen van de saldering in 2027. Ik wil bijvoorbeeld het zero-export profiel kunnen draaien, en mogelijk in de toekomst nog accu's installeren.

Dus ik heb een offerte opgevraagd bij mijn installateur voor het vervangen van mijn Envoy S standard, voor een metered met CT klemmen. Krijg ik een offerte van 960 euro! Het gaat hier dan om het vervangen van mijn envoy en het installeren van 4 CT klemmen. Want ik heb maar een 1 phase PV systeem i.c.m. een 3 fase aansluiting.

Dit is toch belachelijk veel? Of denk ik te makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05
Luukxt8 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:46:
Ik heb op dit moment nog een Enphase Envoy S Standard gateway, in 2021 laten installeren met de rest van mijn enphase PV systeem. Ik ben langzaam begonnen met het kijken naar het toekomst bestendig maken van mijn systeem m.b.t. het wegvallen van de saldering in 2027. Ik wil bijvoorbeeld het zero-export profiel kunnen draaien, en mogelijk in de toekomst nog accu's installeren.

Dus ik heb een offerte opgevraagd bij mijn installateur voor het vervangen van mijn Envoy S standard, voor een metered met CT klemmen. Krijg ik een offerte van 960 euro! Het gaat hier dan om het vervangen van mijn envoy en het installeren van 4 CT klemmen. Want ik heb maar een 1 phase PV systeem i.c.m. een 3 fase aansluiting.

Dit is toch belachelijk veel? Of denk ik te makkelijk.
1x Gateway Metered (incl 2 CT's) = 279,- excl btw
2x CT's = 60,- excl btw
Totaal Enphase materiaal : 339,-
Verwachte tijd arbeid : 1 uur + Voorrijkosten

Max 500,-?

(Hierbij ga ik er wel vanuit dat de gateway in de meterkast gemonteerd is en de CT klemmen eenvoudig geplaatst kunnen worden in de meterkast)

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 02-06-2025 22:39 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
sandergar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:22:
[...]

2x CT's = 60,- excl btw

Max 500,-?

(Hierbij ga ik er wel vanuit dat de gateway in de meterkast gemonteerd is en de CT klemmen eenvoudig geplaatst kunnen worden in de meterkast)
Bedankt voor je reactie. Had ook eerder zoiets verwacht.

Ik ga nog wel om een specificatie vragen want het is een hele summiere offerte. Ben wel benieuwd hoe ze op dat bedrag komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:44
[...]

2x CT's = 60,- excl btw

Max 500,-?

Als toevoeging hierop

Wij zetten ook altijd een aparte 3fase aardlekautomaat van ABB voor de Gateway. Dit tvb betere monitoring, maar in geval van Luukxt ook nodig omdat PV maar 1fase is dus je kan hem nergens bijkoppelen.

Daarbij is deze ingreep niet vrijgesteld van BTW.

In 1 uur erin kan lukken maar dan moet er niks tegen zitten en is geen tijd voor app uitleg tijdens kopje koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
drboneym schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:38:
[...]

Als toevoeging hierop

Wij zetten ook altijd een aparte 3fase aardlekautomaat van ABB voor de Gateway. Dit tvb betere monitoring, maar in geval van Luukxt ook nodig omdat PV maar 1fase is dus je kan hem nergens bijkoppelen.

In 1 uur erin kan lukken maar dan moet er niks tegen zitten en is geen tijd voor app uitleg tijdens kopje koffie.
Ah kijk, bedankt voor deze toevoeging. Aan het vervangen van de aardlek van 1 naar 3 fase voor de gateway had ik niet gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

2x CT's = 60,- excl btw

Max 500,-?

Heb deze week ook een identieke offerte opgevraagd bij mijn installateur.

De prijs die ik kreeg was: 580€ (ex btw, geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Liviooo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Heb deze week ook een identieke offerte opgevraagd bij mijn installateur.

De prijs die ik kreeg was: 580€ (ex btw, geplaatst)
90,- erbij voor een ABB Aardlekautomaat 3P+N. Zit deze ook in het bedrag van 580,-?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
Luukxt8 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Had ook eerder zoiets verwacht.

Ik ga nog wel om een specificatie vragen want het is een hele summiere offerte. Ben wel benieuwd hoe ze op dat bedrag komen.
Heb nog wel een Envoy metered + 6 CT-klemmen liggen die je voor een wat zachtere prijs kunt overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:07
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Heb nog wel een Envoy metered + 6 CT-klemmen liggen die je voor een wat zachtere prijs kunt overnemen
Dat is natuurlijk een aardige suggestie maar wat moet @Luukxt8 daarmee?
Gaat hij zelf met een DHZ account zelf de boel vervangen?
Of alsnog met jouw hardware naar de installateur zodat die de marge op de Enphase spullen misloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
m.eddy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Dat is natuurlijk een aardige suggestie maar wat moet @Luukxt8 daarmee?
Gaat hij zelf met een DHZ account zelf de boel vervangen?
Of alsnog met jouw hardware naar de installateur zodat die de marge op de Enphase spullen misloopt?
Voldoende mensen die op een zaterdag een uurtje willen bijverdienen. Of moet @Luukxt8 maar meer betalen als het voor minder ook kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:33
drboneym schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:38:
[...]

Als toevoeging hierop

Ik begrijp niet goed waarom een 3fase aardlekautomaat nodig is in een volledig 1fase systeem. Waarom zou de monitoring niet goed genoeg zijn anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Coffeeroam schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:50:
Ik begrijp niet goed waarom een 3fase aardlekautomaat nodig is in een volledig 1fase systeem. Waarom zou de monitoring niet goed genoeg zijn anders?
Bij een 1F meterkast gebruik je idd geen 3F automaat!
Luukxt8 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:46:
Want ik heb maar een 1 phase PV systeem i.c.m. een 3 fase aansluiting.
Bij een 3F meterkast plaats je wel een 3F automaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:58
sandergar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

[...]

En als de in de toekomst de meterkast wil ombouwen naar 3F, heeft het dan zin om al een 3F automaat in een 1F configuratie in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
sandergar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

[...]

O ja, het is een 3fase meterkast inderdaad. Maar dan hééft @Luukxt8 toch al een 3fase aardlekschakelaar? Waarom zou je dan nóg een 3fase aardlekschakelaar op de offerte zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Coffeeroam op 03-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ardvark99 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:06:
[...]

En als de in de toekomst de meterkast wil ombouwen naar 3F, heeft het dan zin om al een 3F automaat in een 1F configuratie in te bouwen?
Waarom dan niet meteen de ombouw doen? Als je toch kosten/tijd gaat investeren in je meterkast waarom dan niet in 1x goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Voldoende mensen die op een zaterdag een uurtje willen bijverdienen. Of moet @Luukxt8 maar meer betalen als het voor minder ook kan?
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal voor dat mensen zelf (verantwoord) aanpassingen doen in hun eigen systeem. Heb ik zelf ook laten doen. Wel moet je afwegen of je dan afscheid neemt van je installateur. En dus ook dan eventuele garantieafhandelingen zelf of door een andere partij laat afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
m.eddy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal voor dat mensen zelf (verantwoord) aanpassingen doen in hun eigen systeem. Heb ik zelf ook laten doen. Wel moet je afwegen of je dan afscheid neemt van je installateur. En dus ook dan eventuele garantieafhandelingen zelf of door een andere partij laat afhandelen.
Ja daar zit ik zelf ook nog mee. Liefst behoud ik mijn garantie, maar volgens mij maken ze daar op deze manier ook wel een beetje misbruik van. Want dan zou ik akkoord moeten gaan met die 960 euro om mijn garantie te behouden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Luukxt8 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Ja daar zit ik zelf ook nog mee. Liefst behoud ik mijn garantie, maar volgens mij maken ze daar op deze manier ook wel een beetje misbruik van. Want dan zou ik akkoord moeten gaan met die 960 euro om mijn garantie te behouden....
Het is een afweging. Ik heb het wel gedaan en dmv een DHZ account zelf een garantie geval afgehandeld. Dit ging allemaal prima. De oude Gateway standard ging stuk en kreeg een nieuwe opgestuurd. Daarna zelf dus alsnog naar een Metered gegaan maar goed.
Een gateway gaat nog wel, maar wat als er een micro stuk gaat. Je moet dan toch een installateur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Luukxt8 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Volgens mij kan een andere dan je huidige Enphase installateur jouw microinverter systeem overnemen in service (met garantiebehoud). Je micro's moeten toch al ingevoerd worden in je nieuwe gateway als je de oude gateway vervangt voor een metered Gateway. Dan heeft het dus zin om concurrerende offertes te vragen en naar een andere installateur over te stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffeeroam op 03-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:05
Nou vind ik dat wel een leuke gedachte. Nemen installateurs in dit draadje garantie over als zij een nieuw onderdeeltje mogen vervangen aan een complete installatie die zij niet geleverd hebben? Gekke Henkies die installateurs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:52:
Nou vind ik dat wel een leuke gedachte. Nemen installateurs in dit draadje garantie over als zij een nieuw onderdeeltje mogen vervangen aan een complete installatie die zij niet geleverd hebben? Gekke Henkies die installateurs ?
Daar zou ik ook wel een reactie van installateurs over willen zien.
Ik denk dat het interessant kan zijn om garantie en service van aanwezige microinverters over te nemen, omdat de betreffende klant (met op dat moment alleen zonnepanelen) wellicht later bij hem komt voor een thuisbatterij, een system controller, een laadpaal en noem maar op.
Het is juist wel handig als je die potentiële klant kunt binnenhalen door eerst alleen maar een gateway te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
Dus met de verkoop van een eenvoudige gateway ga je garantie bieden op een hele installatie van vele duizenden euro's waar je zelf geen rooie cent van ontvangen hebt in de hoop dat diegene ooit verder gaat met andere items kopen. Ik vermoed dat dat een slechte deal gaat worden voor de installateur. Je weet dat die consument voor alle garantie issues jou weet te vinden maar dat ie voor uitbreiding van z'n systeem gewoon elders kan gaan shoppen. Je maakt je als installateur dan ook afhankelijk van de installatiekunde van een andere (concurrerende) partij. Dat gaat hem niet worden.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-06 11:35
Vdvmark schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:52:
Nee natuurlijk niet. Je koopt de installatie bij de installateur met garantie. Ga je zelf sleutelen aan het systeem dan vervalt de garantie.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Therazor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:24:
Dus met de verkoop van een eenvoudige gateway ga je garantie bieden op een hele installatie van vele duizenden euro's waar je zelf geen rooie cent van ontvangen hebt in de hoop dat diegene ooit verder gaat met andere items kopen. Ik vermoed dat dat een slechte deal gaat worden voor de installateur. Je weet dat die consument voor alle garantie issues jou weet te vinden maar dat ie voor uitbreiding van z'n systeem gewoon elders kan gaan shoppen. Je maakt je als installateur dan ook afhankelijk van de installatiekunde van een andere (concurrerende) partij. Dat gaat hem niet worden.
Het gaat over garantie op de Enphase onderdelen. Als de opvolgende installateur de micro's in garantie neemt, heeft dat niet zoveel om het lijf. Als er een microinverter defect is wordt hij door Enphase vervangen. Ik had het niet over de panelen, daarvoor zal de eigenaar nog via zijn oude leverancier moeten gaan (voor zover die panelen nog onder garantie vallen).

De garantie op de installatie van het hele PV-systeem gaat de opvolgende installateur natuurlijk niet overnemen. Dat hoeft ook niet en dat kun je ook niet verwachten. Die installatiegarantie is in de meeste gevallen toch al na 1 of 2 jaar verlopen.

Maar ik zou wel wat installateurs daarover willen horen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier een installateur. Wij nemen uiteraard geen garantie over van iemand anders zijn installatie.
Want als we daar aan gaan beginnen dan loop je erop leeg, het zijn namelijk de prutsers waardoor de mensen iemand anders zoeken en niet de in basis keurig aangelegde en gekeurde installaties.

De garantie krijg je ook eigenlijk niet van de installateur maar van de leverancier van de componenten. Wat de installateur doet is service verlenen door het te melden bij de fabrikant en de defecte delen omwisselen. Dat kun je bij Enphase ook prima zelf regelen (het vervangen van defecte onderdelen) en iemand dat er tegen uurtarief laten ombouwen.
Ik kan als installateur van een niet door mij aangelegde installatie ook geen garantie claimen bij de fabrikant omdat je vaak een bestelbon moet laten zien of factuurnummer moet reclameren en die hebben wij niet.

Wil je overstappen van installateur kun je twee dingen doen:
1- De garantie zelf gaan regelen
2- Of geen garantie claimen en gewoon iets wat defect is vervangen.

Wil je een zekerheid dat de installatie voldoet dan kun je een nul-meting aanvragen en dan komt iemand alles bekijken en nalopen en krijg je een rapport van zaken die niet kloppen en een prijsopgave om dat te herstellen.

PS Enphase komt niets omsleutelen die leveren alleen een nieuw apparaat als de oude kapot is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:03
Hier ook een installateur. Ook wij nemen niet zomaar de garantie over van bestaande installaties. Wij hebben het afgelopen half jaar veel nulmetingen gedaan voor klanten die met service/garantie afwikkelingen bij ons terecht willen (hun installateur is failliet). Schrikbarend wat er bij die nul metingen boven water komt en ik snap ook wel dat die installateur failliet is gegaan.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
@Coffeeroam
Je geeft aan dat je alleen doelt op de garantie van onderdelen van enphase zelf maar hoe vaak zal dat in de praktijk niet uitmonden in een discussie of dat betreffende apparaat stuk is of dat het komt door ondeskundige installatie. Niet alle problemen zijn zo zwart wit aan een veroorzaker te koppelen. Dat is gewoon een wespennest waar je je als installateur je neus in steekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Therazor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:45:
@Coffeeroam
Je geeft aan dat je alleen doelt op de garantie van onderdelen van enphase zelf maar hoe vaak zal dat in de praktijk niet uitmonden in een discussie of dat betreffende apparaat stuk is of dat het komt door ondeskundige installatie. Niet alle problemen zijn zo zwart wit aan een veroorzaker te koppelen. Dat is gewoon een wespennest waar je je als installateur je neus in steekt
Meestal is de garantie op de installatie toch al verlopen (die is in ieder geval korter dan die op de Enphase onderdelen, en vaak beperkt tot 1 à 2 jaar).

Dus het maakt niet uit. Met de oorspronkelijke installateur zal de klant net zo'n moeilijke discussie krijgen, als er na afloop van de installatiegarantie een onderdeel van Enphase defect zou zijn geraakt al dan niet ten gevolge van fouten in de installatie. Dan zal de klant het verbeteren van de installatie gewoon moeten betalen. Zo ook als een opvolgende installateur de Enphase onderdelen in service heeft genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
Ik heb een garantie van 10 jaar op de montage. Maar goed, een paar installateurs hebben hun zienswijze laten weten. Dat geeft in elk geval een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
Therazor schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:32:
Ik heb een garantie van 10 jaar op de montage. Maar goed, een paar installateurs hebben hun zienswijze laten weten. Dat geeft in elk geval een beeld.
Ik heb/had ook 10 jaar garantie op mijn installatie. Maar heb laatst mijn meterkast laten aanpassen/verbeteren voor het installeren van een airco. Maar blijkbaar had ik daarvoor eerst volgens voorwaarde toestemming voor moeten vragen aan mijn installateur om mijn garantie te behouden… want heeft ook impact gehad om het PV gedeelte. Wel laten doen door een elektriciën.

Bedankt allemaal voor de antwoorden en de discussie die er is ontstaan. Ik ga het allemaal laten bezinken, het omzetten naar een metered heeft voor mij geen spoed. Dus ik ga even nadenken over hoe ik dit in de toekomst ga aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
en weer terug naar Enphase ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coffeeroam
MR. RHS schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:23:
en weer terug naar Enphase ;-)
die snap ik niet - het ging de hele tijd over Enphase.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eddie_
@MR. RHS nutteloos commentaar.

@Coffeeroam Mijn klanten (waarbij de installatie door mij is gedaan) zullen zeker geen gezeik hebben. Ook niet als de installatie er al een paar jaar ligt. Als er een micro moet worden vervangen dan doen we dat gewoon. Ik sta gewoon achter mijn installaties en ik vind klanttevredenheid zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:09:
@MR. RHS nutteloos commentaar.

@Coffeeroam Mijn klanten (waarbij de installatie door mij is gedaan) zullen zeker geen gezeik hebben. Ook niet als de installatie er al een paar jaar ligt. Als er een micro moet worden vervangen dan doen we dat gewoon. Ik sta gewoon achter mijn installaties en ik vind klanttevredenheid zeer belangrijk.
Dat begrijp ik wel, @Eddie_ , ik had het over andere leveranciers, en die zijn er, die echt maar 1 of hooguit 2 jaar garantie geven op de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 13:45
Hier maar een vraagje inde groep, ik heb de thuisbatterij van Enphase en heb zo het vermoeden, dat de tijd of klok in het systeem verkeerd staat. Waar kan ik dat controleren en hoe kan ik het aanpassen met een toegang als klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:24
El-Narro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:58:
Hier maar een vraagje inde groep, ik heb de thuisbatterij van Enphase en heb zo het vermoeden, dat de tijd of klok in het systeem verkeerd staat. Waar kan ik dat controleren en hoe kan ik het aanpassen met een toegang als klant
In de Enlighten-app onder /menu/Systeem/Live-vitale-waarden staat bij elke batterij de datum tijd. Is die bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:58
Is er ervaring binnen deze groep met een Enphase systeem in combinatie met een Victron Multiplus met accu's?

Om meteen de diepte in te gaan: Mijn Enphase systeem heb ik op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aangesloten van de Multiplus. Als het grid wegvalt, blijft de IQ relais onder spanning, het Enphase zonnesysteem blijft stroom leveren aan de accu's.

Waar en hoe in VRM zie ik hoeveel mijn Enphase levert aan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HarmenD schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:16:
Is er ervaring binnen deze groep met een Enphase systeem in combinatie met een Victron Multiplus met accu's?

Om meteen de diepte in te gaan: Mijn Enphase systeem heb ik op de AC out (Belangrijke belasting of Essential load) aangesloten van de Multiplus. Als het grid wegvalt, blijft de IQ relais onder spanning, het Enphase zonnesysteem blijft stroom leveren aan de accu's.

Waar en hoe in VRM zie ik hoeveel mijn Enphase levert aan stroom?
Nog geen gebruikservaring, mijn systeem is nog in aanbouw. Als je de Gateway Metered hebt dan bepaal je zelf waar je de productie CT's plaatst. Enphase weet hiermee hoeveel er geproduceerd wordt.

Sinds kort kan je de Modbus TCP van de gateway laten activeren door Enphase. Hiermee kan je de Enphase gegevens beschikbaar krijgen in de Victron omgeving zonder aparte meter.

Voor Victron heeft Enphase een apart grid profiel opgesteld. Deze kan je laten activeren door Enphase. Hiermee wordt het mogelijk om middels fase verschuiving je Enphase systeem te laten bedienen door Victron.

Er is geen Enphase optie om je PV productie geheel te laten stoppen. Hiervoor ga ik zelf relais opnemen in de fasen voor het IQ relais. Door in elke fase een apart relais op te nemen kan ik straks 1, 2 of alle 3 de fasen uitzetten en hiermee de PV productie op 100%, 66% of 33% zetten of geheel uitzetten (in het geval van volle accu's of negatieve tarieven).

Je vraag past beter in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2299028 (zie het kopje Enphase in de TS, linkjes naar 2 Enphase PDF's) en/of https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2257384

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 07-06-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@sandergar het opnemen van een apart relais om 1,2 of alle drie de fasen uit te zetten bij je IQ relais gaat niet werken, tenzij je drie enkel fase IQ Relais hebt. Een drie fase IQ Relais schakelt helemaal uit als één fase uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:07
Eddie_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:11:
@sandergar het opnemen van een apart relais om 1,2 of alle drie de fasen uit te zetten bij je IQ relais gaat niet werken, tenzij je drie enkel fase IQ Relais hebt. Een drie fase IQ Relais schakelt helemaal uit als één fase uitvalt.
En als je dan die 3 enkelfase relais tussen de PV en de de 3fase IQ Relais zet, dan zou het wel goed moeten gaan. Toch?

[ Voor 4% gewijzigd door dccm op 07-06-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:11:
Hhhmmm .... die had ik niet voorzien. Is daar nog iets op te bedenken?

[ Voor 44% gewijzigd door sandergar op 07-06-2025 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als het goed is kan je de suggestie van @dccm gebruiken. Het IQ Relais bewaakt de voedende kant en niet de afgaande. D'r zijn ook vast mogelijkheden om de productie aan te passen via Homeassistant maar daar ben ik zelf nog niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dccm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:26:
[...]

En als je dan die 3 enkelfase relais tussen de PV en de de 3fase IQ Relais zet, dan zou het wel goed moeten gaan. Toch?
Idd, het relais controleert de net spanning toch? Na het IQ Relais schakelen zou wel moeten gaan werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06 20:43
Is het mogelijk eerst alleen de zonnepanelen met iq8 omvormers te kopen en later te upgraden naar een enphase batterij zonder al teveel dubbelwerk en of vervanging van onderdelen?

[ Voor 23% gewijzigd door Henkoes op 07-06-2025 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:11:
D'r zijn ook vast mogelijkheden om de productie aan te passen via Homeassistant maar daar ben ik zelf nog niet bekend mee.
Deze sturing wil ik zo veel mogelijk direct vanuit Victron doen. Een relais aansturen kan vanuit het Victron systeem. Met HA heb je wel de optie om de productie te stoppen. Geen idee of deze via de cloud van Enphase loopt. In een off-grid situatie is er geen internet verbinding waarschijnlijk en dus ook geen Enphase cloud dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:58
@Sander: Ik ben me aan het inlezen in de documentatie. Waarschijnlijk staat hier het antwoord op mijn vraag in en over het terug regelen van de productie als je off grid/in eilandmodus draait.

Ik heb een Metered Gateway, ik zie mijn opbrengst en verbruik. Met een Metered Gateway kan je wel het terugleveren aan het net/grid stoppen. Hiervoor is de optie "stroomproductie beperkt door envoy".

[ Voor 11% gewijzigd door HarmenD op 07-06-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Henkoes schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:12:
Is het mogelijk eerst alleen de zonnepanelen met iq8 omvormers te kopen en later te upgraden naar een enphase batterij zonder al teveel dubbelwerk en of vervanging van onderdelen?
Ja dat kan makkelijk. Accu's zijn eigenlijk alleen maar een uitbreiding zonder dat je iets hoeft te vervangen.

Pas wanneer je besluit om ook de system controller te willen dan zullen er wel wat onderdelen (Gateway + CT's, IQ Relais, Communicatie kit) overbodig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Henkoes schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:12:
Als je later een Enphase batterij gaat installeren zónder System Controller zou ik nu alvast wel meteen een metered Gateway installeren i.p.v. een standaard Gateway, anders ga je die laatste overhouden. De metered Gateway kun je dan blijven gebruiken.

Tenzij je later tegelijk met je batterij óók een System Controller wil aanschaffen. In dat geval zou ik nu juist een standaard Gateway installeren met je zonnepanelen, want dan hoef je later alleen een minder dure Gateway af te schrijven dan wanneer je nu meteen een metered Gateway installeert en die moet afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Coffeeroam schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Als je later een Enphase batterij gaat installeren zónder System Controller zou ik nu alvast wel meteen een metered Gateway installeren i.p.v. een standaard Gateway, anders ga je die laatste overhouden. De metered Gateway kun je dan blijven gebruiken.

Tenzij je later tegelijk met je batterij óók een System Controller wil aanschaffen. In dat geval zou ik nu juist een standaard Gateway installeren met je zonnepanelen, want dan hoef je later alleen een minder dure Gateway af te schrijven dan wanneer je nu meteen een metered Gateway installeert en die moet afschrijven.
Kun je ook alleen PV op de system controller draaien of heeft ie echt een accu nodig. In dat geval direct de system controller zodat er niets weggegooid hoeft te worden.

Edit: ik zie nu de prijs van een system controller. Oef zou dan toch voor de standard Gateway gaan tot de accu er evt. is.
Ik ga me even inlezen wat die System controller allemaal kan. Voor die prijs moet dat heel wat zijn…..

[ Voor 11% gewijzigd door m.eddy op 07-06-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
m.eddy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Kun je ook alleen PV op de system controller draaien of heeft ie echt een accu nodig. In dat geval direct de system controller zodat er niets weggegooid hoeft te worden.

Edit: ik zie nu de prijs van een system controller. Oef zou dan toch voor de standard Gateway gaan tot de accu er evt. is.
Ik ga me even inlezen wat die System controller allemaal kan. Voor die prijs moet dat heel wat zijn…..
System Controller heeft niet per se een batterij nodig. Dan heb je een Sunlight Backup systeem, dus kun je off-grid maar heb je alleen stroom "als de zon schijnt". Je hebt immers (nog) geen opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:36
@Luukxt8 Ik heb bewust een metered gateway laten plaatsen. Ik heb er een méérprijs van 300 euro voor betaald tov de normale gateway. Normaal vragen ze er meer voor.
Van te voren kwam er een senior monteur langs om en elektricien te wijzen op de aandachtspunten van de Metered gateway. Vervolgens is de monteur 2 x terug gekomen omdat al die draadjes van de 3 fase ct-spoelen toch wel erg moeilijk zijn. De laatste keer kwam de senior weer mee. Die metered had toen inmiddels wel 960 euro gekost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HarmenD schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:21:
@Sander: Ik ben me aan het inlezen in de documentatie. Waarschijnlijk staat hier het antwoord op mijn vraag in en over het terug regelen van de productie als je off grid/in eilandmodus draait.
Het antwoord heb ik toch al gegeven? In de PDF's kan je het idd teruglezen. De instructie om Modbus TCP actief te krijgen staat in de PDF. Vermelding van het Nederlandse Victron grid profiel staat niet in de documentatie. Dit verzoek meteen doen als je het Modbus TCP verzoek gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
@Luukxt8 Stel je hebt PV en later een 5P accu dan heb je in principe genoeg aan een Metered Gateway voor beide. Voor de 5P komt er alleen het volgende dan nog bij (https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq-battery-5p-flexphase.html):
- Q-relais
- Communicatie kit 2
- Communicatiekabel gateway - batterij
Met de system controller win je tov bovenstaande alleen de off-grid modus die in Nederland (nog) niet erg relevant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:11:
Als het goed is kan je de suggestie van @dccm gebruiken. Het IQ Relais bewaakt de voedende kant en niet de afgaande. D'r zijn ook vast mogelijkheden om de productie aan te passen via Homeassistant maar daar ben ik zelf nog niet bekend mee.
Dit meteen maar even getest. Heb fase 2 los gehaald aan de bovenzijde van het IQ relais (bij 3 fase IQ relais de PV zijde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTUSlt1DE-24_MT2GgSaVWlja0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0u0hmNsrppKNZZqzz60yTOGH.png?f=fotoalbum_large

En voila :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQEcNKNUENcJwWHyVBWM9qTxOKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBJdG6Su8nSQcX3BWavnZzX3.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dus meteen welke 6 omvormers op fase 2 aangesloten zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu49XJMWTRr-_OVbZFphnJaMhBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4zg6z7Rp6AGj0guutMMajZr.png?f=fotoalbum_large

Fase ontkoppelen na het IQ relais zorgt er dus niet voor dat het IQ relais afschakeld!

Dank voor de waarschuwing @Eddie_ ! Had anders de 3 afzonderlijke relais voor het IQ relais geplaatst.

[ Voor 50% gewijzigd door sandergar op 08-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Top @sandergar nu weten we dat helemaal zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukxt8
Kanoet schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:42:
@Luukxt8 Ik heb bewust een metered gateway laten plaatsen. Ik heb er een méérprijs van 300 euro voor betaald tov de normale gateway. Normaal vragen ze er meer voor.
Van te voren kwam er een senior monteur langs om en elektricien te wijzen op de aandachtspunten van de Metered gateway. Vervolgens is de monteur 2 x terug gekomen omdat al die draadjes van de 3 fase ct-spoelen toch wel erg moeilijk zijn. De laatste keer kwam de senior weer mee. Die metered had toen inmiddels wel 960 euro gekost :+
Ik heb helaas in 2021 zelf wat minder goed onderzoek gedaan toen mijn systeem geplaatst werd. Als ik het toen had geweten had ik gelijk naar een metered gevraagd. Helaas hebben ze me ook toen niet laten weten dat die keuze er was.

Ohja ik heb ook de offerte specificatie ontvangen. Heb ik later nog naar gevraagd.

Metered gateway 3 fase is 578,-
Spoelen zijn 180,-
Werkzaamheden zijn 200,-
🫣😅

[ Voor 11% gewijzigd door Luukxt8 op 08-06-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Luukxt8 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:32:
Ohja ik heb ook de offerte specificatie ontvangen. Heb ik later nog naar gevraagd.

Metered gateway 3 fase is 578,-
Spoelen zijn 180,-
Werkzaamheden zijn 200,-
🫣😅
In of excl btw?

https://ati-solar.nl/wink...q-gateway-metered-2-.html

[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 08-06-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
Volgens mij excl. want de prijs is bij de regel excl. en incl. hetzelfde. €958

Bedankt voor de links. Was ze zelf ook al tegen gekomen, vandaar dat ik de offerte hier ook even wilde bespreken. Snap wel dat er aan verdient moet worden. Ze plannen natuurlijk liever een volledige pv installatie in. Maar dit lijkt me wel extreem. Maar kan ook aan mij liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Luukxt8 op 08-06-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Luukxt8 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor de links. Was ze zelf ook al tegen gekomen, vandaar dat ik de offerte hier ook even wilde bespreken. Snap wel dat er aan verdient moet worden. Ze plannen natuurlijk liever een volledige pv installatie in. Maar dit lijkt me wel extreem. Maar kan ook aan mij liggen.
En dan dus ook nog eens zonder installatie van een extra automaat toch? Apart automaat is wel aan te raden.
(https://gathering.tweaker...message/82578326#82578326)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 13:45
WillemP22 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:11:
[...]

In de Enlighten-app onder /menu/Systeem/Live-vitale-waarden staat bij elke batterij de datum tijd. Is die bruikbaar?
Dank je wel, weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
El-Narro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:58:
Waardoor kreeg je dit vermoeden dat de kloktijd van de accu's verkeerd zouden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurre-r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:49
Luukxt8 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Hier begin van het jaar ook een offerte van ruim €900 gekregen voor het omwisselen van de envoy. Uiteindelijk heb ik zelf de envoy omgewisseld, een relatief makkelijk klus. Let er wel op dat je bij 3 fase ook nog 2 extra fasen naar de envoy moet, daar kwam ik pas bij de voorbereiding achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Jurre-r schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Hier begin van het jaar ook een offerte van ruim €900 gekregen voor het omwisselen van de envoy. Uiteindelijk heb ik zelf de envoy omgewisseld, een relatief makkelijk klus. Let er wel op dat je bij 3 fase ook nog 2 extra voedende fasen naar de envoy moet, daar kwam ik pas bij de voorbereiding achter.
Met een DHZ account idd makkelijk klusje. De schema’s voor alle fase combinaties staan overzichtelijk in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jurre-r schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:44:
Uiteindelijk heb ik zelf de envoy omgewisseld, een relatief makkelijk klus. Let er wel op dat je bij 3 fase ook nog 2 extra fasen naar de envoy moet, daar kwam ik pas bij de voorbereiding achter.
Een duidelijke instructie :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
sandergar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:50:
[...]

En dan dus ook nog eens zonder installatie van een extra automaat toch? Apart automaat is wel aan te raden.
(https://gathering.tweaker...message/82578326#82578326)
Ja, ze hebben er niet specifiek bijgezet dat er nog een extra automaat geplaatst word. Al heb ik wel een 3fase meterkast alleen is mijn pv installatie maar 1 fase. Moet de envoy metered dan alsnog aangesloten worden op 3 fases? Zo ziet het er op dit moment uit. Ik heb een 3 fase relay omdat de 1 fase toen niet leverbaar was ofzo….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC0IQfNiksKsiG-YNN4gJi8CmlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKrYrhPMpfaLgYNWG30xS04U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Luukxt8 op 08-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Als je de Metered wil installeren op een drie fase meterkast dan moet de Metered ook drie fase worden aangesloten. In totaal vier CT's nodig. Drie voor consumptie en één voor productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukxt8
Eddie_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:12:
Als je de Metered wil installeren op een drie fase meterkast dan moet de Metered ook drie fase worden aangesloten. In totaal vier CT's nodig. Drie voor consumptie en één voor productie.
Thanks dan moet de automaat ook vervangen worden dus! Wat de meeste ook al aangaven. Ben benieuwd of mijn installateur daar dan rekening mee gehouden heeft in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Creatieve manier van ophangen van de Envoy, zo op zijn kop.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Is, voor mij, niet de eerste die ik zo zie. Mede mogelijk gemaakt door het Enphase design team (die schijnbaar nog nooit in de praktijk er mee heeft hoeven werken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:55:
Is, voor mij, niet de eerste die ik zo zie. Mede mogelijk gemaakt door het Enphase design team (die schijnbaar nog nooit in de praktijk er mee heeft hoeven werken).
Ja inderdaad. Bij diverse installateurs van ons is dat ook de standaard montagewijze. Strak tegen de onderkant van de groepenkast, zodat er geen kabels in het zicht of door buisjes geprutst moeten worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Bij mij hangt ie ook op zijn kop hoor.
Aan de onderkant van de groepenkast zodat de draden gelijk de kast in kunnen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:52:
Top @sandergar nu weten we dat helemaal zeker!
En schakelen middels een relais werkt ook! De relais en de Shelly zijn geplaatst.

1 fase uitgeschakeld middels de Shelly :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cocd8JJJvSy3jgtgLmsHhalk0Oc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jayo4SCzwHlj0HNiF7lDjutN.png?f=user_large

De PV productie ging door op 2 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:32
Iemand al eens "Fout" met een uitroepteken links boven in de Enphase app zien staan?

Als ik er op klik zegt ie dat er een probleem is met de meetwaarden van mijn Envoy meter en dat ik contact op moet nemen met mijn onderhoudsmonteur.

Edit: Ik heb sinds kort een PIB van een 3e partij die mogelijk deze foutmelding veroorzaakt.
Heb al contact gezocht met de installateur maar zal daar vermoedelijk dinsdag pas terugkoppeling op krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gohf046 op 08-06-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Recent geïnstalleerd of recent iets aangepast, meer panelen en/of accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat is nu weer een PIB?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:25
Plug-In Battery

Ik heb 2x de enphase 5P
En 3x de homewizzard accu’s.
Maandje met de enphase 5P gedraaid op nom
Maar een efficiëntie van 50% 8)7
De maanden daarvoor op de homewizzard accu’s ( of PiB’s) met een efficiëntie van 73%
Spijt van de enphase accu’s aankoop zeg wat een slechte zit.
Helaas vind ik dat ook van de encharge auto opladers dat product is nog niet af gewoon.

Ze hadden het bij hun core business moeten houden gewoon de microinverters die zijn gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ik gok: Plug-In-Batterij.....zo'n ding van Marstek of Homewizard of .....er zijn er legio tegenwoordig.
Tja die hebben hun eigen EMS en kunnen voor negatieve consumptie zorgen als ze naar het net leveren. Als de Gateway van Enphase dat niet verteld is dan snapt ie dat niet.....hetgeen een foutcode zal genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Plug-In Battery

Ik heb 2x de enphase 5P
En 3x de homewizzard accu’s.
Maandje met de enphase 5P gedraaid op nom
Maar een efficiëntie van 50% 8)7
De maanden daarvoor op de homewizzard accu’s ( of PiB’s) met een efficiëntie van 73%
Spijt van de enphase accu’s aankoop zeg wat een slechte zit.
Helaas vind ik dat ook van de encharge auto opladers dat product is nog niet af gewoon.

Ze hadden het bij hun core business moeten houden gewoon de microinverters die zijn gewoon goed.
Die lage efficientie is het gevolg van 2 batterij systemen. Zelf heb ik alleen de 10T en daarvan is de efficientie 85%. Hier bedoel ik....over een lange tijd 1000 kWh geladen....dan komt er 850 kWh terug via ontladen.
Zelf vind ik dat tegenvallen, maar als ik batterijkenners hierover hoor vindt men dat best goed. Ik zou verwachten dat de 5P's ook zoiets moeten kunnen halen. Maar samen met een ander systeem, moet je het zo inrichten dat je niet de ene batterij laadt vanuit de andere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
WillemP22 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Die lage efficientie is het gevolg van 2 batterij systemen. Zelf heb ik alleen de 10T en daarvan is de efficientie 85%. Hier bedoel ik....over een lange tijd 1000 kWh geladen....dan komt er 850 kWh terug via ontladen.
Zelf vind ik dat tegenvallen, maar als ik batterijkenners hierover hoor vindt men dat best goed. Ik zou verwachten dat de 5P's ook zoiets moeten kunnen halen. Maar samen met een ander systeem, moet je het zo inrichten dat je niet de ene batterij laadt vanuit de andere batterij.
Nee ik heb getest door het andere systeem uit te zetten.
En heb geijkte meters tussen de accu’s zitten.
De enphase heeft een hoog eigen verbruik en is inefficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Nee ik heb getest door het andere systeem uit te zetten.
En heb geijkte meters tussen de accu’s zitten.
De enphase heeft een hoog eigen verbruik en is inefficiënt.
Of je batterijen laden en ontladen vrij weinig....dan kan natuurlijk bij zonnig weer. En dan valt het eigen verbruik op doordat het dan een relatief groot deel is van het verbruik. Hoeveel cycles maakten de batterijen in de maand dat je hem op nom had? Hoe minder dat is hoe groter de relatieve bijdrage van het eigen verbruik is.
Of anders is er iets geks wat de Enphase-Helpdesk mag uitzoeken.

Zonet een paar andere systemen uit onze bedrijfsportal gechecked. met 5P's (1P)...zitten allemaal rond de 84-85%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
WillemP22 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Of je batterijen laden en ontladen vrij weinig....dan kan natuurlijk bij zonnig weer. En dan valt het eigen verbruik op doordat het dan een relatief groot deel is van het verbruik. Hoeveel cycles maakten de batterijen in de maand dat je hem op nom had? Hoe minder dat is hoe groter de relatieve bijdrage van het eigen verbruik is.

Zonet een paar andere systemen uit onze bedrijfsportal gechecked. met 5P's (1P)...zitten allemaal rond de 84-85%.
Mijn 4 accu's zitten op zo'n 80% efficiency in hun eerste 4 maanden (volgens de enlighten manager statistieken).
Gebruik ze om te handelen op onbalansmarkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:32
WillemP22 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Ik gok: Plug-In-Batterij.....zo'n ding van Marstek of Homewizard of .....er zijn er legio tegenwoordig.
Tja die hebben hun eigen EMS en kunnen voor negatieve consumptie zorgen als ze naar het net leveren. Als de Gateway van Enphase dat niet verteld is dan snapt ie dat niet.....hetgeen een foutcode zal genereren.
Kan dat kwaad verder? Of kan dat op de 1 of andere manier ingeregeld worden bij de gateway van Enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
[...]

In de nacht verbruik tussen 70w en 160w
Overdag zie ik de 5P regelmatig 200w+ van t net trekken terwijl ze op 100% staan soms ook 30w.
Dat terwijl ik dus volop aan t terug leveren ben.
Enphase moet dan nog maar eens goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
dccm schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Mijn 4 accu's zitten op zo'n 80% efficiency in hun eerste 4 maanden (volgens de enlighten manager statistieken).
Gebruik ze om te handelen op onbalansmarkt..
Ja de enlight manager.
Ik heb tussen de accu’s een kWh meter tussen zitten ik zie wat erin en eruit gaat
100% erin 49% eruit :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZC9B0v35wQdKKQuDz_Afy518Ng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RLmyAzgu0FJtz0t0DoGP4r8l.jpg?f=user_large

Oftewel 31kwh eruit 67kwh erin

Verbruik van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5-Sfb5GudtQzCXmelPfSoF-570=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGLsG3J9pGEdrpvu52kN95vj.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 09-06-2025 07:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Plug In Batterij. Dat verklaart dat je nu een foutmelding krijgt. Je moet in je Metered aangeven dat je een accu van derden hebt. Vanuit de Installer Toolkit kun je dat bij stap 1 invoeren.

Die batterij geeft stroom af waarvan je Enphase systeem niet weet wat / waar dat vandaan komt. Dus zijn meetwaarden kloppen dan niet meer. Vandaar je foutmelding.

[ Voor 30% gewijzigd door Eddie_ op 09-06-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Eddie_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:04:
Plug In Batterij. Dat verklaart dat je nu een foutmelding krijgt. Je moet in je Metered aangeven dat je een accu van derden hebt. Vanuit de Installer Toolkit kun je dat bij stap 1 invoeren.

Die batterij geeft stroom af waarvan je Enphase systeem niet weet wat / waar dat vandaan komt. Dus zijn meetwaarden kloppen dan niet meer. Vandaar je foutmelding.
Staat aangegeven.
Maar met de metingen staan ze uit, deze hele maand al om te testen met de enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@SpikeHome Mijn berichten waren nog niet bijgewerkt, deze pagina had ik nog niet gezien/gelezen. Dit bericht is voor @Gohf046 .

Die inefficiëntie bij jou is wel extreem. @WillemP22 heeft een keurige efficiëntie gezien dit Enphase accu's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
[...]
Waar kan je dat terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:19:
[...]

Waar kan je dat terugvinden?
Bij een klant met 1 of meerdere batterijen kijk ik naar de maandwaarden van de batterijen, wat ze hebben geladen en ontladen. Je kunt ook een andere termijn kiezen, maar deze middeld nog het een en ander uit.
Efficiency [%] = (hoeveenheid ontladen in kWh) / (hoeveelheid geladen in kWh)

Maar dit is wel data van Enphase. Als blijkt dat het in werkelijkheid anders (slechter) is dan dit, zou dat wel een domper zijn.
@SpikeHome meet/registreert duidelijk andere waarden. Ik ben heel beniewd waar de verschillen vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:30:
[...]

In de nacht verbruik tussen 70w en 160w
Overdag zie ik de 5P regelmatig 200w+ van t net trekken terwijl ze op 100% staan soms ook 30w.
Dat terwijl ik dus volop aan t terug leveren ben.
Enphase moet dan nog maar eens goed kijken.
Wat geeft de Enphase app voor waardes voor het Ontladen en Geladen? over een periode van een maand of zo.? Je moet ook dezelfde SoC aan het begin en eind van je meting hebben. Als je je termijn langer kiest, is het effect van verschillende SoC's ook kleiner danwel verwaarloosbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 09-06-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:28:
[...]

Wat geeft de Enphase app voor waardes voor het Ontladen en Geladen? over een periode van een maand of zo.? Je moet ook dezelfde SoC aan het begin en eind van je meting hebben. Als je je termijn langer kiest, is het effect van verschillende SoC's ook kleiner danwel verwaarloosbaar.
Zoals gisteren 1,3kwh ontladen en 2,8kwh geladen.
Enphase geeft dus iets meer ontladen aan, maar dat zal het eigen gebruik wel zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCqMYwnRDodbUY0DqdfCOMoqGZM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5VllRVxc5ox31y0nz5kLrIhc.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 09-06-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Zoals gisteren 1,3kwh ontladen en 2,8kwh geladen.
Enphase geeft dus iets meer ontladen aan, maar dat zal het eigen gebruik wel zijn.[Afbeelding]
Neem nu eens een langere periode...dit zegt te weinig.

Mijn batterij had op 2 juni 17,8 kWh Ontladen en 14.7 kWh geladen....huh
Hij begon die dag op 59% en eindigde op 6%. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 Ik kan bij rapporten alleen maar één week selecteren voor de accu. Waar kan je een maand zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Neem nu eens een langere periode...dit zegt te weinig.

Mijn batterij had op 2 juni 17,8 kWh Ontladen en 14.7 kWh geladen....huh
Hij begon die dag op 59% en eindigde op 6%. ;)
Ok deze maand geladen 28,5kwh en 16,4 ontladen.
Dat is bijna 58%
Volgens enphase dashboard dan

Mijn meter zegt 15 en 28kwh

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 09-06-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:59:
@WillemP22 Ik kan bij rapporten alleen maar één week selecteren voor de accu. Waar kan je een maand zien?
Gewoon in de Enphase-app, tabje "Energie".
Daar kun je o.a. maand kiezen. Ook "aangepast"....zonet kwam ik erachter dat dan 100 dagen de maximale periode is. Hieronder de data van mij van 1 april tm 6 juni.
456,4/538,4 = 84,77 %

Voor de puristen.
En ja, ik heb ff gekeken hoe het met de SoC zit.
Op 1 april begonnen met 34%
Op 6 juni geeindigd met 6%
Kortom in deze periode is er ca. 3kWh (28% bij een 10T) geladen voor aanvang van deze periode.
Beter is dan: 456,4/(538,4 +3) = 84,3%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GTqooc-L8KR5LxgZRCs0Efb6KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0akEbT5wvbCFcpnQmbEb7TI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Daar kun je o.a. maand kiezen. Ook "aangepast"....zonet kwam ik erachter dat dan 100 dagen de maximale periode is. Hieronder de data van mij van 1 april tm 6 juni.
456,4/538,4 = 84,77 %

Voor de puristen.
En ja, ik heb ff gekeken hoe het met de SoC zit.
Op 1 april begonnen met 34%
Op 6 juni geeindigd met 6%
Kortom in deze periode is er ca. 3kWh (28% bij een 10T) geladen voor aanvang van deze periode.
Beter is dan: 456,4/(538,4 +3) = 84,3%[Afbeelding]
Vorig jaar had ik nog geen accu’s
Dus de periode van 2025 maar gepakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwYsewBwxlqrufWINLlUjci1PBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PklXW4aKGZBObJtENO5NeOXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
SpikeHome schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Vorig jaar had ik nog geen accu’s
Dus de periode van 2025 maar gepakt.
[Afbeelding]
Tja, op een of ander manier is die batterij veel op standby of zo. Misschien toch eens voorleggen bij Enphase. Zo te zien staat ie ook op zelfconsumptie. Bij mij op "AI Optimalisatie", waadoor er veel meer cycles gedaan worden...soms 2 op een dag. Je wekt heel veel op, importeerd vrijwel niets. Je batterij zit waarschijnlijk elke ochtend om 9.00-10.00h al vol. Die blijft de hele dag vol om 's avonds, 'snachts te ontladen.
Verder zie ik:
Productie 3.6 MWh
Daarvan is er verbruikt een kleine 450 kWh, teruggeleverd 2.7 MWh, wat verlies van de batterij (50 kWh).
waar is die restrende 400 kWh gebleven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:58
WillemP22 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:17:
[...]
456,4/538,4 = 84,77 %
@WillemP22 kun je de hele berekening eens maken voor jouw plaatje?

Ik krijg het niet rondgerekend zodat het totaal invoer+opwek-uitvoer-verbruik-verliezen op 0 uitkomt.

Dat zou toch wel moeten, of niet? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@WillemP22 klopt op zelf consumptie, heb vast contract nog.
Dus dacht dat AI geen nut zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
gAzu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:07:
[...]

@WillemP22 kun je de hele berekening eens maken voor jouw plaatje?

Ik krijg het niet rondgerekend zodat het totaal invoer+opwek-uitvoer-verbruik-verliezen op 0 uitkomt.

Dat zou toch wel moeten, of niet? 🤔
Ja, zal ik vanavond eens uitwerken en inzomen naar periodes met productie onder de 1 MWh, want die zijn maar met 1 decimaal. Ik zie ook nu dat ik 2024 heb laten zien.....in die periode zat de batterij met zn AI optimalisatie nog in de betatest. Wordt vervolgt...
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste