Ik heb metered gateway en zal dus ook productie/consumptie meter config in toolkit moeten aanpassen.
Bedankt voor je reactie tot zover. Ik denk dat het toch iets met onderstaande te maken heeft.Eddie_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:35:
@Predge Deze handleiding gevolgd?
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
@kds450
[...]
Je HW meter ziet die 0,85A dus ook? Bij 230V is dat dan 195,5W. Weet je zeker dat dit bij Enphase vandaan komt? Zo ja, welke informatie krijg je vanuit de Enphase app te zien?
:strip_exif()/f/image/O1vBGXedTPhM2uSfmHqvQibR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cAuo7dNkaezIRtxlGjaXX039.png?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht niet dat het daar mee te maken heeft eigenlijk. Ze hebben de toolkit aangepast zodat de Metered variant ook bij weinig licht ingesteld kan worden.
@jpolly Of het IQ relais meedoet (of niet) maakt voor Enphase niet uit. Ik zie installaties waarbij het IQ Relais niet gevonden wordt terwijl die wel aanwezig is. Maakt voor de werking verder niet uit. En inderdaad zul je nu ook je CT's op fase 2 en 3 moeten aansluiten. Sowieso op Consumptie. Productie pas als je ook op drie fase productie draait.
@jpolly Of het IQ relais meedoet (of niet) maakt voor Enphase niet uit. Ik zie installaties waarbij het IQ Relais niet gevonden wordt terwijl die wel aanwezig is. Maakt voor de werking verder niet uit. En inderdaad zul je nu ook je CT's op fase 2 en 3 moeten aansluiten. Sowieso op Consumptie. Productie pas als je ook op drie fase productie draait.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
@jpolly yep, het beste is denk ik om via in installer toolkit app de wizard te doorlopen, ook ivm evt instellen van de productie / consumptie meter.
Check evt deze handleiding eens mbt instellen van de productie en consumptie meters:
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Vanaf stap 7. Kan er nu wel een beetje anders uit zien, want deze handleiding is van 2022 en de app heeft veel updates gehad.
Check evt deze handleiding eens mbt instellen van de productie en consumptie meters:
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Vanaf stap 7. Kan er nu wel een beetje anders uit zien, want deze handleiding is van 2022 en de app heeft veel updates gehad.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Het gaat niet om CT klemmen van Enphase maar die van mijn laadpaal. (1 stuks voor 1 fase zonnepanelen)
Deze geeft in de laadpaal-app bij nacht nog steeds 170W aan, ik dacht dus eerst meetfout maar de stroomtang geeft ook 0.85A aan.
Toen in HW kWh meter gekeken en die geeft dus ook 0.85A aan maar geen verbruikt vermogen,
Vervolgens VAr aangezet in de HW meter en die geeft ook 170 aan.
Deze geeft in de laadpaal-app bij nacht nog steeds 170W aan, ik dacht dus eerst meetfout maar de stroomtang geeft ook 0.85A aan.
Toen in HW kWh meter gekeken en die geeft dus ook 0.85A aan maar geen verbruikt vermogen,
Vervolgens VAr aangezet in de HW meter en die geeft ook 170 aan.
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik weet na 3 x controleren zeker dat de meetspoelen op de juiste plek in de juiste richting zitten. Vermogens kloppen ook. Ik gebruik ook HOMEWIZARD. NU is het 22.29, vrij zeker dat de zon onder iskds450 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:28:
Ik heb het volgende probleem geconstateerd. Als de zon onder is meet ik op de nul en de fase toch nog 0.85 A met de stroomtang.
knipperdeknip
- enphaseandroid app live status: 0.0kW op alle 3 fases (hier val 12W dus weg in de afronding
- Home wizard : tussen 8-12 W op alle 3 fases snachts , continu
- Uitlezing met home assistant van PC current_power_production, iedere 5 minuten, 9-10W
Waarkomt die afwijking vandaan?
Kan ik dat op een of andere manier uitcalibreren, ik heb dat met de installatie van de meetspoelen niet gezien en ik kan dat ook niet terugvinden in de handleiding. De handleiding spreekt enkel van Q-relay ontkoppelen en je moet het vermogen "voldoende diep zien zakken nagenoeg 0" .
gr WIm
Zelfde probleem hier, ook " installateur " en knop blijft greyed out. Mijn profiel staat nog wel op SELF-CONSUMPTION en niet op AI OPTIMIZATION. Zou dat het zijn?Predge schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:59:
Kan iemand mij helpen met de bewuste stroom-terugregel-knop werkend te krijgen?
....
Dus toch maar een 'bedrijf' gestart en een 'instalateur' ingehuurd... Wat een waanzin. Maar desondanks werkt het niet en kan ik 'mezelf' ook niet als onderhoudsmonteur kiezen. Wat mis ik hier?
En ja, ik heb een Envoy-S-metered, 3-fase systeem met 6 werkende CT's, wat IQ7+'s en firmware D8.2....
gr Wim
Kijk eerst eens wat de P1-meter zelf uitleest via het adres http://<IP-adres>/api/v1/data
Dit zijn de exacte waarden wat de kWh-meter registreert, en de data wordt steeds ververst als de waarde van total_power_import_kwh of total_power_export_kwh iets hoger is geworden. Het kan best zijn dat bij een laag verbruik het gewoon 6 seconden duurt voordat deze nieuwe data weergeeft. Binnen die 6 seconden kan je actuele verbruik steeds variëren zonder dat je dat ergens terug ziet.
Daarnaast zijn de meetspoelen van Enphase analoge "apparaten" die vaak tegen andere draden aan zitten vanwege ruimtegebrek in de meterkast. Het magnetisch veld kan hierdoor iets worden verstoord waardoor de meetspoelen een kleine afwijking krijgen. Daarnaast weet ik niet hoe nauwkeurig en aantal metingen per seconde de IQ Gateway Metered doet, maar daar zit waarschijnlijk ook wel een kleine afwijking in die je moeilijk kunt kalibreren.
Dit zijn de exacte waarden wat de kWh-meter registreert, en de data wordt steeds ververst als de waarde van total_power_import_kwh of total_power_export_kwh iets hoger is geworden. Het kan best zijn dat bij een laag verbruik het gewoon 6 seconden duurt voordat deze nieuwe data weergeeft. Binnen die 6 seconden kan je actuele verbruik steeds variëren zonder dat je dat ergens terug ziet.
Daarnaast zijn de meetspoelen van Enphase analoge "apparaten" die vaak tegen andere draden aan zitten vanwege ruimtegebrek in de meterkast. Het magnetisch veld kan hierdoor iets worden verstoord waardoor de meetspoelen een kleine afwijking krijgen. Daarnaast weet ik niet hoe nauwkeurig en aantal metingen per seconde de IQ Gateway Metered doet, maar daar zit waarschijnlijk ook wel een kleine afwijking in die je moeilijk kunt kalibreren.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nee, dat zeker niet, heeft er niets mee te maken. Dat is vooral 'handig' als je een thuisaccu hebt.wpee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:56:
Zelfde probleem hier, ook " installateur " en knop blijft greyed out. Mijn profiel staat nog wel op SELF-CONSUMPTION en niet op AI OPTIMIZATION. Zou dat het zijn?
gr Wim
Dus gewoon op self consumption laten staan.
Heb je eens gekeken naar FAQ vraag 14?
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 13-02-2025 23:11 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik heb de 'Power Production Limiting by Gateway' nu werkend of tenminste ingesteld en live, want immers is ons nog maar zeer weinig zon gegund en dus moet ik het ooit nog een keer gaan testen bij een echt mooi zonnig moment.
Maar ik heb op voorhand een paar vragen.
Zo zou het best mooi en soepel kunnen werken. Dus aftoerend en weer optoerend qua productie, mits er afdoende of meer dan voldoende zon is natuurlijk. Maar zonder deze anti-teruglever-functie kan ik zelf zien in hoeverre er een overschot aan stroom is. Daar kan je dan soms zelf of middels slimme stekkers op reageren. Met deze functie is dat inzicht logischerwijs weg... We kunnen dan dus eigenlijk niet weten wat er nog 'over' is, wat nog aan eigen PV-stroom beschikbaar is. Eigenlijk wel jammer of gewoon een gevolg.
En is dan de 0W (nul) het streven of er net iets eronder, dus bijvoorbeeld 300W als target? Of begrijp ik dit verkeerd? Is het dan +300W of een max teruglever aantal Watts en dus -300W?
Ik zou voor iets onder de nul gaan, omdat je dan via de HomeWizard stekkers wat makkelijker/duidelijker een seintje aan bijvoorbeeld een verwarmingselement kan geven. En zodoende is die voor nu gegeven 300W al snel weer opgebruikt en extra, wat weer maakt dat Enphase weer produceren/optoeren mag, mits hij dat kan natuurlijk. Lastig spelletje, maar wel grappig.
Wat is tot dusver de ervaring met deze functie? Nuttig? Of meer iets voor accu-bezitters?
Maar ik heb op voorhand een paar vragen.
Zo zou het best mooi en soepel kunnen werken. Dus aftoerend en weer optoerend qua productie, mits er afdoende of meer dan voldoende zon is natuurlijk. Maar zonder deze anti-teruglever-functie kan ik zelf zien in hoeverre er een overschot aan stroom is. Daar kan je dan soms zelf of middels slimme stekkers op reageren. Met deze functie is dat inzicht logischerwijs weg... We kunnen dan dus eigenlijk niet weten wat er nog 'over' is, wat nog aan eigen PV-stroom beschikbaar is. Eigenlijk wel jammer of gewoon een gevolg.
En is dan de 0W (nul) het streven of er net iets eronder, dus bijvoorbeeld 300W als target? Of begrijp ik dit verkeerd? Is het dan +300W of een max teruglever aantal Watts en dus -300W?
Ik zou voor iets onder de nul gaan, omdat je dan via de HomeWizard stekkers wat makkelijker/duidelijker een seintje aan bijvoorbeeld een verwarmingselement kan geven. En zodoende is die voor nu gegeven 300W al snel weer opgebruikt en extra, wat weer maakt dat Enphase weer produceren/optoeren mag, mits hij dat kan natuurlijk. Lastig spelletje, maar wel grappig.
Wat is tot dusver de ervaring met deze functie? Nuttig? Of meer iets voor accu-bezitters?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TNHcYAAgvLMefBpJqbz7Oy4u.jpg?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Predge op 14-02-2025 00:08 ]
@Predge Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78993172 Dit werkt prima, ga er maar eens mee spelen.
@kds450 Oké, de rare waarde komt niet vanuit je Enphase systeem. Waarom dan wel in het Enphase topic hier over beginnen? Dan gaan mensen aannemen, als je praat over CT's, dat het om de Enphase CT's gaat?
@kds450 Oké, de rare waarde komt niet vanuit je Enphase systeem. Waarom dan wel in het Enphase topic hier over beginnen? Dan gaan mensen aannemen, als je praat over CT's, dat het om de Enphase CT's gaat?
Om hier nog op terug te komen: een UTP kabel werkt ook. Afstand zo'n 15/20 meter.Eddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
Enphase adviseert een specifieke kabel te gebruiken bij de commskit van de 5P. Kan dit ook gewoon met een UTP kabel? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb binnenkort mijn eerste 5P installatie
Gedaan.Eddie_ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:06:
@Predge Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78993172 Dit werkt prima, ga er maar eens mee spelen.
En het werkt echt meteen al GEWELDIG!
Toevallig was ons deze dag hier zowaar wat ECHTE ouderwetse zon gegund en ik had het systeem al op die max. 300W teruglevering staan. Top!
Nog gaver was dat mijn HomeWizard en Shelly boiler BUH opstelling prachtig werkte!
Samen hebben de HomeWizard en Shelly de warmtepomp boiler doorverwarmd tot 65graden, precies zoals bedoeld! Die boiler verwarmd zelf tot 55graden en het extra verwarmingselement die daar standaard inzit heb ik dus losgekoppeld en op een heel andere manier aangestuurd.
- De boiler HomeWizard plug stond op 'aan (minimaal 5min.) bij 200W teruglevering' en weer 'uit bij meer dan 0W algeheel stroomgebruik'.
- De Shelly Plus1 met AddOn en temperatuursensoren heeft ook zo zijn regeltjes voor het aan en uit gaan.
En qua aftoeren en optoeren van de Enphase, dat zag er ook prima uit. Heb amper wat teruggeleverd.
Al met al was de test een succes!
Toevoeging: Hier nog wat overzichtjes van vandaag. Echt GAAF dit zo! Dank Tweakers!!!
:strip_exif()/f/image/JxJZ2mbYSVEvwbRyQNUGk83k.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iuw6drd8k5elDoTvzb294sIQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/mxWSxoXAsFHkHLZGfVCSfl5R.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Predge op 14-02-2025 16:21 ]
Hoe snel gaat dat af- en optoeren van de Enphase?
Ik was eigenlijk van plan om die digitale ingangen te proberen maar als dit ook goed werkt...
Ik was eigenlijk van plan om die digitale ingangen te proberen maar als dit ook goed werkt...
Zeer snel, binnen enkele seconden.twhb schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:09:
Hoe snel gaat dat af- en optoeren van de Enphase?
Zie dit filmpje, YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no..., vanaf ca 2:00 om een voorbeeld te zien.
Ok, laten we de laadpaal er buiten.Eddie_ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:06:
Bij nacht heb ik geen opwek en de HW staat netjes op nul. Toch meet ik met de stroomtang op de fase en de nul 0.85A, zowel voor als na het Q-relais, HW, en de Alamat.
En nu komt het, in het display van de HW kan je ook de stroom aflezen en die geeft ook 0.85A aan maar het vermogen blijft op nul. (en voor de kenner, AVr staat op -170)
Na wat zoeken op internet kwam ik dus uit op Blindstroom ofwel reactiefvermogen, dit in combinatie met de
mededeling van Enphase over het gebruik van reactiefvermogen voor het installeren bij weinig licht bracht mij bij de vraag of iemand dit herkent of ook eens wil meten.
Ja hoor bij deze:
Plaatje van 1 minuut geleden.
200 VA volledige blindstroom want de powerfactor (cosinus phi) is 0.
/f/image/yTPrbvc17gMmL4DKY3CiVtcb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door martijn v o op 14-02-2025 21:13 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Mogelijk dat deze info nog wat helpt in de discussie over blindstroom. Ik gebruik smappee monitoring in mijn installatie, o.a. ook de 3 strings met microomvormers. L1: 5 x Enphase IQ7+, L2: 4 x Enphase M250, L3: 4 x Involar MAC250. Ook hier 90 graden tussen spanning en stroom. Bij de Involar micros niet anders.
screenshots van 22:50u:
/f/image/XOTwM1vO2glpQyFuyjYu2aYa.png?f=fotoalbum_large)
screenshots van 22:50u:
/f/image/XOTwM1vO2glpQyFuyjYu2aYa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y5Re7T6JhlFwerf2ol3Dhb57.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 14-02-2025 23:01 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@kds450 Excuus, schijnbaar heb ik het niet goed gelezen (of het niet goed begrepen).
Geen probleem, misschien ook een beetje onhandig opgeschreven.Eddie_ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:24:
@kds450 Excuus, schijnbaar heb ik het niet goed gelezen (of het niet goed begrepen).
Mag ik uit bovenstaande concluderen dat dit dus een normaal verschijnsel is.
Veel linkjes geprobeerd maar deze nog niet kunnen vinden. Met welk URL krijg je dit overzicht? Ik ben benieuwd hoe het hier bij mij thuis is.martijn v o schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:12:
Ja hoor bij deze:
[Afbeelding]
Allen,
Ben ruim twee jaar in bezit van een systeem met een Enphase Envoy-S-Metered EU Gateway, 8 IQ7+ microinverters en nog drie ME250's.
Heb mezelf 'gepromoveerd' tot installateur en ook de Installer Toolkit geïnstalleerd. Dit gaat prima, ook het updaten van de Gateway van de Gateway software. Nu zie ik bijvoorbeeld dat versie 08.03.5027 uit is.
Wat ik niet heb kunnen vinden is hoe ik de microinverters zelf kan updaten of hoe ik dit aan kan vragen.
Heb er best wel wat zoektijd ingestoken. Volgens het forum van Enphase zelf zou dit ook met de Installer Toolkit kunnen, maar ik kan het niet vinden.
Ziet er iemand licht in de duisternis?
Martijn
Ben ruim twee jaar in bezit van een systeem met een Enphase Envoy-S-Metered EU Gateway, 8 IQ7+ microinverters en nog drie ME250's.
Heb mezelf 'gepromoveerd' tot installateur en ook de Installer Toolkit geïnstalleerd. Dit gaat prima, ook het updaten van de Gateway van de Gateway software. Nu zie ik bijvoorbeeld dat versie 08.03.5027 uit is.
Wat ik niet heb kunnen vinden is hoe ik de microinverters zelf kan updaten of hoe ik dit aan kan vragen.
Heb er best wel wat zoektijd ingestoken. Volgens het forum van Enphase zelf zou dit ook met de Installer Toolkit kunnen, maar ik kan het niet vinden.
Ziet er iemand licht in de duisternis?
Martijn
Bij mij kwam hij 11febr met de vraag of ik hem wilde installeren.
Anders via de toolkit app: Rechts onderin menu kiezen en dan instellingen.
Anders via de toolkit app: Rechts onderin menu kiezen en dan instellingen.
Via de inlog op je PC met de envoy, via de PAZO-methode.Eddie_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:40:
[...]
Veel linkjes geprobeerd maar deze nog niet kunnen vinden. Met welk URL krijg je dit overzicht? Ik ben benieuwd hoe het hier bij mij thuis is.
Daarvoor heb je wel een tooken nodig.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
martijn v o schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:24:
Via de inlog op je PC met de envoy, via de PAZO-methode.
Het is mij eigenlijk nog nooit gelukt om toegang te krijgen tot de Installer Toolkit app. Als ik dezelfde gegevens invul waarmee ik inlog in de Enlighten Manager, herkent hij me niet. Ik heb eigenlijk al vanalles geprobeerd, maar waarschijnlijk zie ik iets heel doms over het hoofd. Moet mijn installateur (NZU) iets doen? Wie kan me helpen?
@Meuzik Heb je dan wel een DHZ account of een bedrijfsaccount? Met een home owner account kan dat inderdaad niet.
Ja, goeie vraag, dat is al zo lang geleden dat ik dat account heb aangemaakt... Waarschijnlijk niet, dus ik heb een 2e dhz account aangemaakt met een ander email adres. Hiermee kan ik inloggen in de toolkit app, dus dat is alvast dikke winst. Als ik dit nieuwe emailadres nu toevoeg als maintainer in my enlighten, gebeurt er niets en krijg ik een melding: The user cannot be granted access to this system. This system has a maintainer on record.Pazo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:56:
@Meuzik Heb je dan wel een DHZ account of een bedrijfsaccount? Met een home owner account kan dat inderdaad niet.
Er staat inderdaad nog een maintainer (nzu) genoemd, maar daar zou toch niet uit moeten maken?
Ter info: Ik had een vergelijkbare situatie: de installateur is de maintainer. Enphase support kan je toevoegen als DHZ account maar ze doen dat alleen na akkoord van de installateur. In mijn geval zou de installateur de garantie op het systeem helaas laten vervallen wanneer ik met een DHZ account controle krijg over het systeem. Ik heb geen zin om bij eventuele problemen zelf het dak op te gaan en heb er daarom vanaf gezien.Meuzik schreef op maandag 17 februari 2025 @ 04:48:
[...]
Als ik dit nieuwe emailadres nu toevoeg als maintainer in my enlighten, gebeurt er niets en krijg ik een melding: The user cannot be granted access to this system. This system has a maintainer on record.
Er staat inderdaad nog een maintainer (nzu) genoemd, maar daar zou toch niet uit moeten maken?
@Meuzik @RvV1979 Daarom een bedrijfsaccount aanmaken. Dan kan je de huidige installateur wel laten staan. Zou het evt wel even overleggen / aangeven bij je installateur.
Zie FAQ vraag 14.
Zie FAQ vraag 14.
Bedankt voor de tip maar bij een DHZ account kon de installateur ook blijven staan. Helaas wilde mijn installateur dat niet onder garantie toestaan.Pazo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:03:
@Meuzik @RvV1979 Daarom een bedrijfsaccount aanmaken. Dan kan je de huidige installateur wel laten staan. Zou het evt wel even overleggen / aangeven bij je installateur.
Zie FAQ vraag 14.
@RvV1979 Ja dat zou inderdaad kunnen, wat ik ergens ook wel kan begrijpen vanuit de installateur. Die weet natuurlijk niet wat je er allemaal mee doet, om evt dan vervolgens aan te kloppen bij de installateur en dat die het mag oplossen.
Aan de andere kant: qua garantie kan je gewoon rechtstreeks bij Enphase aankloppen. Nadeel is evt wel dat je zelf het dak op moet, mocht je een micro moeten vervangen. Voor de rest: dit topic is de helpdesk, op het gebied wat de software / instellingen / storingen weten we eigenlijk hier alles wel met z'n allen
Aan de andere kant: qua garantie kan je gewoon rechtstreeks bij Enphase aankloppen. Nadeel is evt wel dat je zelf het dak op moet, mocht je een micro moeten vervangen. Voor de rest: dit topic is de helpdesk, op het gebied wat de software / instellingen / storingen weten we eigenlijk hier alles wel met z'n allen
[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 17-02-2025 20:16 ]
Update testen productiebeperking / productie stoppen middels DNO:
vandaag weer eens verder getest. Ik ben helaas niet verder gekomen; kreeg 't zelfde resultaat als mijn eerdere testen.
Bij het verbreken van de DNO verbinding schakelen de IQ7+ micro's binnen zeer korte tijd (volgens specs zou dat binnen 5 seconden moeten zijn) af, dat gaat dus prima.
Alleen zijn er 4 van de 5 niet meer gestart met productie. Ik verwacht dat ze morgen wel weer zullen produceren, dat is steeds weer 't geval geweest (update 18/2: ze zijn idd weer gestart).
Dit is event overview, die geeft wel aan dat de situatie dus weer "cleared" is.
/f/image/vf8CYapHHdcESJH0copiO8LA.png?f=fotoalbum_large)
Nog wat verder gelezen, mogelijk ben ik niet geduldig genoeg met wachten op terugkeer productie, als je via Enlighten productie stopt staat er ook iets over dat 't wel tot een half uur kan duren als je dat weer terugdraait. In die tijd ben ik al lang bezig geweest te kijken of 't weer op gang kwam door de automaat ff uit en weer aan te zetten e.d... Volgende x dus zeker even een half uur wachten nadat DRM0 event "cleared" is.
affijn, to be continued maar weer....
vandaag weer eens verder getest. Ik ben helaas niet verder gekomen; kreeg 't zelfde resultaat als mijn eerdere testen.
Bij het verbreken van de DNO verbinding schakelen de IQ7+ micro's binnen zeer korte tijd (volgens specs zou dat binnen 5 seconden moeten zijn) af, dat gaat dus prima.
Alleen zijn er 4 van de 5 niet meer gestart met productie. Ik verwacht dat ze morgen wel weer zullen produceren, dat is steeds weer 't geval geweest (update 18/2: ze zijn idd weer gestart).
Dit is event overview, die geeft wel aan dat de situatie dus weer "cleared" is.
/f/image/vf8CYapHHdcESJH0copiO8LA.png?f=fotoalbum_large)
Nog wat verder gelezen, mogelijk ben ik niet geduldig genoeg met wachten op terugkeer productie, als je via Enlighten productie stopt staat er ook iets over dat 't wel tot een half uur kan duren als je dat weer terugdraait. In die tijd ben ik al lang bezig geweest te kijken of 't weer op gang kwam door de automaat ff uit en weer aan te zetten e.d... Volgende x dus zeker even een half uur wachten nadat DRM0 event "cleared" is.
affijn, to be continued maar weer....
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 18-02-2025 10:30 . Reden: toegevoegd dat de micro's de dag er na weer gewoon zijn gaan produceren. ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Goedenavond, uiteindelijk na aanschaf van de phev wil nu dan toch panelen op ons dak gaan leggen.
Tot mijn grote schaamte ben ik er 3,5 jaar geleden niet verder mee gegaan Advies gevraagd: offerte zonnepanelen,1 of 3 fase, toekomst
Maar nu dus wel serieus. Waar ik eerder dacht aan zelf de meterkast uitbreiden en gereed maken voor 3-fase en uitbreidingen aanbrengen, plus nog wat andere klussen, ga ik het nu uitbesteden. Een geschikte elektricien met goede offerte heb ik gevonden (volgens mij duur, maar wel goede componenten, goed plan en duidelijke offerte).
Hij doet geen panelen, dus daarvoor moet een andere partij komen. 3,5 Jaar geleden overtuigde men (hier op tweakers) mij geen micro's te nemen (zie gelinkt forum topic). Op aanraden van de elektricien heb ik nu een partij gebeld die vooral Enphase micro's neerlegt.
Die zouden voordelen hebben:
-schakelen minder snel af bij te hoge spanning
-zijn eenvoudiger terug te schakelen als de productie te groot is (handig na 2027)
en zo nog wat, kan het niet allemaal meer reproduceren merk ik.
Een offerte volgt. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de inzichten, tav micro-omvormers, in 3,5 jaar tijd veranderd? Is er nu wel een reden om deze aan te schaffen?
(nu ik het zelf zo opschrijf denk ik van niet. En anders; dan gaat een dergelijk advies niet lang mee.)
Mijn dak heeft vrijwel geen schaduw. Er kan een hele zooi op, meer dan ik nodig heb.
Tot mijn grote schaamte ben ik er 3,5 jaar geleden niet verder mee gegaan Advies gevraagd: offerte zonnepanelen,1 of 3 fase, toekomst

Maar nu dus wel serieus. Waar ik eerder dacht aan zelf de meterkast uitbreiden en gereed maken voor 3-fase en uitbreidingen aanbrengen, plus nog wat andere klussen, ga ik het nu uitbesteden. Een geschikte elektricien met goede offerte heb ik gevonden (volgens mij duur, maar wel goede componenten, goed plan en duidelijke offerte).
Hij doet geen panelen, dus daarvoor moet een andere partij komen. 3,5 Jaar geleden overtuigde men (hier op tweakers) mij geen micro's te nemen (zie gelinkt forum topic). Op aanraden van de elektricien heb ik nu een partij gebeld die vooral Enphase micro's neerlegt.
Die zouden voordelen hebben:
-schakelen minder snel af bij te hoge spanning
-zijn eenvoudiger terug te schakelen als de productie te groot is (handig na 2027)
en zo nog wat, kan het niet allemaal meer reproduceren merk ik.
Een offerte volgt. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de inzichten, tav micro-omvormers, in 3,5 jaar tijd veranderd? Is er nu wel een reden om deze aan te schaffen?
(nu ik het zelf zo opschrijf denk ik van niet. En anders; dan gaat een dergelijk advies niet lang mee.)
Mijn dak heeft vrijwel geen schaduw. Er kan een hele zooi op, meer dan ik nodig heb.
@Adam1980 Het punt dat ik vaak genoemd zie worden in vraag-topics over zonnepanelen is dat Enphase te duur zou zijn voor wat je er voor krijgt. Ik ben het daar niet mee eens.
Ja, in eerste instantie is / lijkt Enphase duurder dan een gewoon serieel systeem, als je puur naar de aanschafkosten kijkt. Maar daar zitten wel wat voordelen aan, welke ook in de TS genoemd worden.
De belangrijkste is denk ik dat er 25 jaar garantie op micro omvormers zit. Wellicht is de aanschafprijs duurder, maar bij de gewone seriële omvormers is de garantie vaak maar 15 jaar. Daar komt dus bij dat je op den duur de complete omvormer a €1500-2000 moet vervangen. Bij Enphase wellicht een losse micro. Dus over de hele levensduur vraag ik mij af of Enphase zoveel duurder is dan een serieel systeem.
Daarnaast is het Amerikaans, oerdegelijk, en kan je dmv DHZ/bedrijfsaccount je systeem volledig in eigen beheer nemen. Alles lokaal uitlezen (op micro omvormer niveau), aansturen en configureren. Voor de DHZ'er en domotica-fan zijn de mogelijkheden eindeloos. En er wordt steeds meer (door)ontwikkeld. Vooral na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 zie ik bij Enphase nu al mogelijkheden met beperken op terugleveren, beperken op vermogen, slim aansturen op verbruik (koppelen aan dynamisch energiecontract) etc, dan wel automatisch door Enphase zelf, dan wel zelf aansturen via bijv. Home Assistant.
Ik heb zelf ook geen schaduw. Wel 4 dakvlakken. Begonnen met 1 dakvlak en de loop der jaren steeds verder uitgebreid, en nu ligt alles vol (29 stuks). Allemaal zelf gedaan (behalve het stukje in de meterkast zelf) omdat het zo ontzettend degelijk/ simpel in elkaar zit. Fouten maken kan haast niet.
Ik vind het een prachtsysteem. En vrijwel iedereen in dit topic ook, maar dat is logisch als je hier zit
Ja, in eerste instantie is / lijkt Enphase duurder dan een gewoon serieel systeem, als je puur naar de aanschafkosten kijkt. Maar daar zitten wel wat voordelen aan, welke ook in de TS genoemd worden.
De belangrijkste is denk ik dat er 25 jaar garantie op micro omvormers zit. Wellicht is de aanschafprijs duurder, maar bij de gewone seriële omvormers is de garantie vaak maar 15 jaar. Daar komt dus bij dat je op den duur de complete omvormer a €1500-2000 moet vervangen. Bij Enphase wellicht een losse micro. Dus over de hele levensduur vraag ik mij af of Enphase zoveel duurder is dan een serieel systeem.
Daarnaast is het Amerikaans, oerdegelijk, en kan je dmv DHZ/bedrijfsaccount je systeem volledig in eigen beheer nemen. Alles lokaal uitlezen (op micro omvormer niveau), aansturen en configureren. Voor de DHZ'er en domotica-fan zijn de mogelijkheden eindeloos. En er wordt steeds meer (door)ontwikkeld. Vooral na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 zie ik bij Enphase nu al mogelijkheden met beperken op terugleveren, beperken op vermogen, slim aansturen op verbruik (koppelen aan dynamisch energiecontract) etc, dan wel automatisch door Enphase zelf, dan wel zelf aansturen via bijv. Home Assistant.
Ik heb zelf ook geen schaduw. Wel 4 dakvlakken. Begonnen met 1 dakvlak en de loop der jaren steeds verder uitgebreid, en nu ligt alles vol (29 stuks). Allemaal zelf gedaan (behalve het stukje in de meterkast zelf) omdat het zo ontzettend degelijk/ simpel in elkaar zit. Fouten maken kan haast niet.
Ik vind het een prachtsysteem. En vrijwel iedereen in dit topic ook, maar dat is logisch als je hier zit
@Pazo Ok, dank voor je toelichting. Maar ik begrijp dat je niet helemaal objectief bent. 
In mijn initiële adviesvraag waren er 2 (of meer) tweakers die het onnodig vonden in mijn geval. Ze zijn beiden nog actief zag ik. In welk topic kan ik hen tegenkomen (zonder ze te taggen)? Ik meende dat er een algemeen PV topic was, maar dat kan ik niet vinden.
Wat jij aanhaalt als voordelen hoorde ik vandaag ook aan telefoon, herinner ik me nu jij het zo opschrijft.
edit:topic gevonden!
In mijn initiële adviesvraag waren er 2 (of meer) tweakers die het onnodig vonden in mijn geval. Ze zijn beiden nog actief zag ik. In welk topic kan ik hen tegenkomen (zonder ze te taggen)? Ik meende dat er een algemeen PV topic was, maar dat kan ik niet vinden.
Wat jij aanhaalt als voordelen hoorde ik vandaag ook aan telefoon, herinner ik me nu jij het zo opschrijft.
edit:topic gevonden!
[ Voor 16% gewijzigd door Adam1980 op 17-02-2025 22:38 ]
Nee ik ben zeker niet objectief
En ik meng mij eigenlijk nooit in dat soort vraag topics, omdat 9 van de 10 keer bij voorbaat al over Enphase minachtend / negatief wordt gedacht / gesproken (door een vast clubje gebruikers) puur om het prijsaspect. Prima, lekker laten denk ik dan. Voor mij zijn andere punten doorslaggevender, en dat is niet de prijs. Ik heb niet eens ruimte voor een centrale omvormer in huis. En al zou ik dat hebben, om dan nog maar over het gezoem niet te spreken. Plus eigenlijk alle andere voordelen die ook in de TS worden genoemd.
(Volgens mij is geen centraal PV topic zover ik weet)
Ik ben mogelijk iets minder bevooroordeeld, ik heb in totaal 19 panelen waarvan 6 nu op een (hybride) string-omvormer en 13 uitgerust met micro-omvormers (4 Involar MAC250 2014, 4 Enphase M250 2017, 5 IQ7+ 2020) die 't allemaal gewoon nog doen. Daarentegen is die hybride string-omvormer sinds 2022 een vervanger voor de Chint omvormer die 't na 11 jaar begeven heeft.Pazo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:39:
Nee ik ben zeker niet objectiefEn ik meng mij eigenlijk nooit in dat soort vraag topics, omdat 9 van de 10 keer bij voorbaat al over Enphase minachtend / negatief wordt gedacht / gesproken (door een vast clubje gebruikers) puur om het prijsaspect. Prima, lekker laten denk ik dan. Voor mij zijn andere punten doorslaggevender, en dat is niet de prijs. Ik heb niet eens ruimte voor een centrale omvormer in huis. En al zou ik dat hebben, om dan nog maar over het gezoem niet te spreken. Plus eigenlijk alle andere voordelen die ook in de TS worden genoemd.
Die 6 panelen op de string-omvormer liggen allemaal op 't zelfde dakvlak en hebben bijna geen last van schaduw.
De overige panelen liggen allemaal veel beroerder:
2 x 2 op schans op achterdakkapel, azimuth 175⁰, tilt 20⁰, schaduw door schoorsteen en later op de dag 't dak zelf;
5 x op schuin dak op oost op verschillende hoogtes, azimuth 85⁰, tilt 30⁰, schaduw bij zonsopkomst;
2 x op schuin dak op zuid, azimuth 175⁰, tilt 50⁰
1 x op schuin dak op west, azimuth 265⁰, tilt 30⁰
1 x op schans op voordakkapel, azimuth 175⁰, tilt 15⁰
Dit is dus met string-omvormers niet te doen, met micro's geen enkel probleem. Ruimtegebruik is ook perfect, nu 3 strings 230V bekabeling naar een PV verdeler op zolder met voor elke string een aparte automaat (en kWh meter).
Die hybride-omvormer is trouwens mega groot en heeft ventilatoren, die hangt dus niet op zolder maar in de schuur.
Met één dakvlak en zonder schaduw zou een seriële stringomvormer zeker een stuk goedkoper zijn. Maar mijn ervaring met garanties op stringomvormers is wel dat die een zeer lange doorlooptijd hebben. Bij Enphase (en ook Solaredge) is er een micro/optimizer defect dan heb je binnen drie werkdagen een vervangend exemplaar in huis. Doorlooptijd bij een defecte omvormer: soms meerdere weken. Eén heel groot voordeel van Enphase is dat je geen DC kabels hebt waar enkele honderden Volt DC doorheen lopen. Gelijk de veiligere AC (mede doordat de micro's goed beveiligd zijn en bij het uitschakelen van het net zelf ook gelijk uit gaan. Zo'n stringomvormer: daar blijft gewoon die hoge spanning op de DC staan (mits overdag natuurlijk).
Ook ik ben niet helemaal objectief. Maar wel wat meer dan @Pazo
Ohja, ik heb één Enphase installatie uit 2013 in mijn beheer. Deze heeft M250 micro's. Daar is er vorige week één defect gegaan. Binnen twee werkdagen had ik een vervangende micro omvormer.
Oftewel Sales is één maar aftersales is zeker niet onbelangrijk!
Ook ik ben niet helemaal objectief. Maar wel wat meer dan @Pazo
Ohja, ik heb één Enphase installatie uit 2013 in mijn beheer. Deze heeft M250 micro's. Daar is er vorige week één defect gegaan. Binnen twee werkdagen had ik een vervangende micro omvormer.
Oftewel Sales is één maar aftersales is zeker niet onbelangrijk!
Hoi pasoPazo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
Nieuws, nieuwe lader:
IQ EV Charger 2
[...]
Vermogen: driefasig of eenfasig, tot 22 kW, tot 32 A per fase
Meer info: https://enphase.com/nl-nl/installers/ev-chargers
Data sheet: https://enphase.com/nl-nl...ev-charger-2-gegevensblad
Welke draad dikke moet er minimaal gebruikt worden van meterkast naar IQ EV Charger 2 ?
En welke mcb/rcs type a is dit ?
Dank u
:strip_exif()/f/image/ElKHhPc7hyRvkELRcIAqmNSB.jpg?f=fotoalbum_large)
@HarryVSjoris Vereiste weet ik niet, staat ook niet in de documentatie. Denk dat je minimaal 4mm2 wel moet aanhouden lijkt mij. Als je het zeker wilt weten anders even Enphase support bellen.
@HarryVSjoris Dikte kabel hangt af van afstand. Ik zou, bij een drie fase, toch gaan voor minimaal 6mm2. Ook zou ik gaan voor een RCBO. Afhankelijk van je hoofdaansluiting zou je daar een passende aardlekautomaat bij moeten kiezen.
RCBO, oftewel een aardlekautomaat. Volgens de datasheet zijn die ingebouwd, maar ik zou deze alsnog achter een 3x16A aardlekautomaat plaatsen indien je een standaard 3x25A aansluiting hebt.Eddie_ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:38:
@HarryVSjoris Dikte kabel hangt af van afstand. Ik zou, bij een drie fase, toch gaan voor minimaal 6mm2. Ook zou ik gaan voor een RCBO. Afhankelijk van je hoofdaansluiting zou je daar een passende aardlekautomaat bij moeten kiezen.
Of kun je met deze lader “plus” solar laden tot een max van 32A? In theorie moet dat kunnen, maar ik vraag me af of de auto dat ook toelaat? Weet iemand hoe dat precies zit?
In theorie zou dit kunnen maar dit heeft wel praktische uitdagingen.
Ik weet de norm niet uit mijn hoofd maar je mag bij een 3x25A hoofdaansluiting geen 32A (aardlek)automaat gebruiken. De Enphase laadpaal wordt "op zich" aangesloten en zit niet rechtstreeks in de PV installatie. Als je een 32A automaat gebruikt om de PV productie mee te nemen in het laden (groter dan je 25A vanuit het net) dan loop je een groot risico. Wat als de zon achter de wolken verdwijnt? Je autolader moet dan gelijk minder stroom vragen anders klapt je hoofdzekering er uit.
Ik weet de norm niet uit mijn hoofd maar je mag bij een 3x25A hoofdaansluiting geen 32A (aardlek)automaat gebruiken. De Enphase laadpaal wordt "op zich" aangesloten en zit niet rechtstreeks in de PV installatie. Als je een 32A automaat gebruikt om de PV productie mee te nemen in het laden (groter dan je 25A vanuit het net) dan loop je een groot risico. Wat als de zon achter de wolken verdwijnt? Je autolader moet dan gelijk minder stroom vragen anders klapt je hoofdzekering er uit.
Volgens mij mag dat. Het is een leiding beveiliging dus moet de kabel wel geschikt zijn om achter een 32A te zitten, 6mm2 is dus goed. Zou het wel alleen doen als je er ook loadbalancing bij toepaste en deze instelt op de 25A van je hoofdzekering. Ik heb dat niet ook zo met een zappi en kan dan in de zomer op 7,4kW laden als er genoeg zon is. Enige nadeel i dat het niet selectief is en bij sluiting in de kabel naar de laadpaal gaat je hoofdzekring er uit. Tenzij iemand een nen1010 artikel kan vinden waarin staat dat dit niet mag. Heb helaas geen toegang tot recente versie meer
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Hey wij gaan ook met wat mensen de 18e, wellicht kom ik je tegen!WillemP22 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:39:
[...]
Yep, heb me ingeschreven voor 18 maart.
Je hebt gelijk, bij sluiting heb je meteen een probleem met je hoofdzekering (en je kortsluitpunt gaat ook een keer goed roken/vonken/knallen denk ik met 22kW AC er doorheen). Wellicht is de afschakeling een minder groot probleem als je zekeringen gewoon bedienbaar zijn.Elac schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Volgens mij mag dat. Het is een leiding beveiliging dus moet de kabel wel geschikt zijn om achter een 32A te zitten, 6mm2 is dus goed. Zou het wel alleen doen als je er ook loadbalancing bij toepaste en deze instelt op de 25A van je hoofdzekering. Ik heb dat niet ook zo met een zappi en kan dan in de zomer op 7,4kW laden als er genoeg zon is. Enige nadeel i dat het niet selectief is en bij sluiting in de kabel naar de laadpaal gaat je hoofdzekring er uit. Tenzij iemand een nen1010 artikel kan vinden waarin staat dat dit niet mag. Heb helaas geen toegang tot recente versie meer
Paar puntjes van aandacht nog: full pull een aardlekautomaat meerdere uren belasten gaat zorgen voor warmte ontwikkeling, zeker in geval van 32A over driefase. Zorg daarom dat je automaat los staat van anderen.
Daarnaast, de afschakelkarakteristiek kan veranderen (lees verlagen) bij continubelasting. Soms wordt er daarom gekozen om nog een stap hoger te gaan.
Als laatste, vergeet niet je interne bedrading in je hoofdverdeelkast ook van een upgrade te voorzien als deze diameters niet voldoende zijn.
Hoe het verder nog zit met geïntegreerde DC lekstroombeveiliging weet ik ook nog niet, of dat je hier daarom een Type A automaat (qua lekstroomcurve, niet karakteristiek) moet toepassen.
Als je nog oude smeltpatronen in een verzegelde kast hebt zou ik het selectief houden. Meer dan 17kw gaan de meesten niet redden tenzij je een 35A aansluiting hebt. Bedrading in de meterkast zou sowieso 6mm moeten zijn. Een automaat is ontworpen om de nominaal stroom continue te kunnen voeren. Zou wel voor een gerenommeerd merk gaan en geen goedkoop iets van Ali.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ik heb best wat te maken gehad met SCOPE12 keuringen (PV wordt bijvoorbeeld als continubelasting gezien), contact met Hager gehad die dat ook onderschrijven: de continu belasting mag maximaal 80% van je zekeringswaarde mag zijn. Wij voeren 11kW laadpalen uit met 20A automaten, en voeden een standaard B16 PV groep maar tot 8 micro's per fase (in geval van IQ8MC).
De ABB specificaties suggereren dat nominale waarde echt de nominale waarde is en dus 100% van de tijd. Maar wel binnen specifieke omstandigheden zoals onder een maximale omgevingstemperatuur.
Wat ik zo snel kan vinden, is dat SCOPE12 een initiatief is van het Verbond van Verzekeraars, Holland Solar en inspectiebedrijven.
Of die meer kennis hebben van de producten en toepassing daarvan dan de fabrikanten en norm gevende instanties, kan ik niet beoordelen.
Wat ik zo snel kan vinden, is dat SCOPE12 een initiatief is van het Verbond van Verzekeraars, Holland Solar en inspectiebedrijven.
Of die meer kennis hebben van de producten en toepassing daarvan dan de fabrikanten en norm gevende instanties, kan ik niet beoordelen.
De 80% continue belasting word vaak gebruikt voor (schroef)zekeringen.
Voor automaten geldt dat bv een B16 automaat ook makkelijk een uur lang volledig op 100% kan worden belast.
Er word ook veel gesproken over zekeringen (smeltzekering of smeltveiligheid) terwijl er automaten (installatieautomaat) word bedoeld. Dat maakt het ook niet altijd makkelijk.
Ze hebben beidenl hetzelfde doel, maar ze werken niet hetzelfde.
Voor automaten geldt dat bv een B16 automaat ook makkelijk een uur lang volledig op 100% kan worden belast.
Er word ook veel gesproken over zekeringen (smeltzekering of smeltveiligheid) terwijl er automaten (installatieautomaat) word bedoeld. Dat maakt het ook niet altijd makkelijk.
Ze hebben beidenl hetzelfde doel, maar ze werken niet hetzelfde.
Edit: sorry kort nachtjesir_knudde schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:35:
De ABB specificaties suggereren dat nominale waarde echt de nominale waarde is en dus 100% van de tijd. Maar wel binnen specifieke omstandigheden zoals onder een maximale omgevingstemperatuur.
Google eens op nen-en-iec 61439 en 80%, volgens mij wordt er bedoelt dat bij gelijktijdigheid, die is met één installatie op één groep natuurlijk 1, de belasting 80% mag zijn. Dit voor warmteontwikkeling in je automaat.
[ Voor 22% gewijzigd door drboneym op 21-02-2025 07:34 ]
Ik kwam op Youtube nu ook een officieel filmpje van Enphase (Nederland) tegen dat de IQ7 en IQ8 samen in één systeem kunnen. Zie: Uitbreiding van een IQ7-systeem met IQ8 is nu mogelijk!. Waarschijnlijk heeft hier nog niemand praktijkervaring mee? Mijn IQ Gateway heeft wel versie D8.2.xxxx (zoals in het filmpje), echter de versie is toch nét te laag. Goed, dat updaten is gemakkelijk aan te vragen via Enphase.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Net als @drboneym heb ik ook te maken met Scope 12 keuringen. Wij gebruiken hoofdzakelijk Eaton. Ook Eaton onderschrijft de 80% regel. Dit heeft met name betrekking op de warmteontwikkeling. Een verdubbeling van stroom verviervoudigd de warmteontwikkeling. Ze adviseren dan ook om de automaten voor PV, EV en/of WP onderin de groepenkast te plaatsen, waar mogelijk. Het liefst met een vrije ruimte aan beide zijden van 1 module.
Enphase is momenteel met de betatest bezig van diverse configuraties. Volgende week ga ik ook een configuratie bij n klant testen. Naar verwachting duurt het nog een paar weken voordat de officiele release zal volgen. Gateway release zal dan 8.3.5050 ….of hoger, indien er nog een issue uit de betatest volgt.rogervdh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:11:
Ik kwam op Youtube nu ook een officieel filmpje van Enphase (Nederland) tegen dat de IQ7 en IQ8 samen in één systeem kunnen. Zie: Uitbreiding van een IQ7-systeem met IQ8 is nu mogelijk!. Waarschijnlijk heeft hier nog niemand praktijkervaring mee? Mijn IQ Gateway heeft wel versie D8.2.xxxx (zoals in het filmpje), echter de versie is toch nét te laag. Goed, dat updaten is gemakkelijk aan te vragen via Enphase.
Het script draait hier vanaf 19:00uur. Ik heb alleen de sensoren aangepast naar mijn omgeving en de 3 nieuwe aangemaakt. Geen aanpassingen in de waardes. Ik geef het één of twee dagen om stabaliseren en te testen.
'Jammer' dat het nu minder koud is...;-)
sorrie verkeerde forum
'Jammer' dat het nu minder koud is...;-)
[ Voor 6% gewijzigd door marnie op 22-02-2025 08:52 ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Hoi hoi
[ Voor 90% gewijzigd door HarryVSjoris op 22-02-2025 08:21 . Reden: Verkeerd verwijder ]
Ik ben momenteel bezig met de zolder te verbouwen en ik heb een Envoy Metered met CT Spoelen, er loopt een kabel van de meterkast naar de zolder.
Ik zou graag op die kabel op de zolder er een PV verdeler tussen willen zetten om de wasmachine en de droger te kunnen aansluiten op een eigen groep, gaat de Envoy Metered dan nog wel de juiste waardes meten of raakt deze dan van slag?
Aparte leiding naar de zolder aanleggen is geen optie, de enige optie is om via de voorgevel naast de kabel van de zonnepanelen nog een kabel te laten trekken.
Ik zou graag op die kabel op de zolder er een PV verdeler tussen willen zetten om de wasmachine en de droger te kunnen aansluiten op een eigen groep, gaat de Envoy Metered dan nog wel de juiste waardes meten of raakt deze dan van slag?
Aparte leiding naar de zolder aanleggen is geen optie, de enige optie is om via de voorgevel naast de kabel van de zonnepanelen nog een kabel te laten trekken.
Die kabel die naar de zolder loopt wordt niet gebruikt door je Enphase systeem? Dan kan je daar prima een PV verdeler (eigenlijk wordt het dan een subkast) plaatsen zonder dat de CT's van slag raken.
@targaryanwolf ik zou verwachten dat je dan ook de ct-spoel voor het meten van de opbrengst naar de verdeler verplaatst.
Mijn envoy vind negatieve opbrengst niet goed, dus iets vergelijkbaars gedaan in de schuur met PV en laadpaal.
Ik heb uiteindelijk een netwerkkabel gebruikt voor het verlengen van de ct-spoel.
Mijn envoy vind negatieve opbrengst niet goed, dus iets vergelijkbaars gedaan in de schuur met PV en laadpaal.
Ik heb uiteindelijk een netwerkkabel gebruikt voor het verlengen van de ct-spoel.
Jawel, hier loopt de stroom doorheen vanaf het dak naar de meterkast.Eddie_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:51:
Die kabel die naar de zolder loopt wordt niet gebruikt door je Enphase systeem? Dan kan je daar prima een PV verdeler (eigenlijk wordt het dan een subkast) plaatsen zonder dat de CT's van slag raken.
Die CT spoelt meet opbrengst en verbruik in huis, dus daarom vraag ik me af of dat wel kan.sir_knudde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:52:
@targaryanwolf ik zou verwachten dat je dan ook de ct-spoel voor het meten van de opbrengst naar de verdeler verplaatst.
Bij mij zijn er verschillende ct-spoelen:
2 voor opbrengst, want 2 verschillende PV-systemen op verschillende groepen (zelfs verschillende fases).
3 voor verbruik, iedere fase 1.
Daarvan zijn er 4 in de meterkast geplaatst en 1 in de schuur.
2 voor opbrengst, want 2 verschillende PV-systemen op verschillende groepen (zelfs verschillende fases).
3 voor verbruik, iedere fase 1.
Daarvan zijn er 4 in de meterkast geplaatst en 1 in de schuur.
@targaryanwolf omdat je schrijft dat er ook een kabel aan de voorgevel naar de zonnepanelen gaat. Hierdoor dacht ik dat die "gewone" naar zolder niet van je PV installatie was. Maar zoals geopperd kun je de CT's verlengen, wat je dan zou moeten doen.
Zojuist de helpdesk van Enphase gebeld. De jongen die ik aan de lijn had wist van niets. Ik heb hem mogen vertellen dat de IQ7 en de IQ8 dus binnenkort samen kunnen op één Gateway.WillemP22 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Enphase is momenteel met de betatest bezig van diverse configuraties. Volgende week ga ik ook een configuratie bij n klant testen. Naar verwachting duurt het nog een paar weken voordat de officiele release zal volgen. Gateway release zal dan 8.3.5050 ….of hoger, indien er nog een issue uit de betatest volgt.
(ik had het wel willen testen hier
Ja, grappig is dat. Laatst belde ik ze ook op met de melding dat er een release gateway bestaat waar dat zou moeten werken. Hij wist toen ook van niets, maar vertelde dat die versie nog niet gereleased was. Toen ik aangaf dat ik die wel wilde testen…had tenslotte al eerder in een betatest meegedaan…met de 10T icm dynamische prijzen…werd ik gekoppeld aan de Enphase-man die erover gaat. De configuratie die ik thuis heb was al afgevangen, maar eind van de week gaan we een test bij een klant doen.Eddie_ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:25:
[...]
Zojuist de helpdesk van Enphase gebeld. De jongen die ik aan de lijn had wist van niets. Ik heb hem mogen vertellen dat de IQ7 en de IQ8 dus binnenkort samen kunnen op één Gateway.
(ik had het wel willen testen hier)
Die gateway versie is voor de betatesters al beschikbaar gesteld…die gaat dus met 2 verschillende protocollen inde weer.
Maar voorde helpdesk houden ze dit bewust nog even achter, zolang de test goed doorlopen wordt is er niets aan de hand, maar als er major issue uit komt, wil je niet dat er teveel klanten aan de deur rammelen.
Zo, even een avondje voor gezeten; ook weer binnen.
Mocht het in toekomst zover komen...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MhDYOpPAOb220voJyctLHsto.jpg?f=user_large)
Aankomende vrijdag ontvangen wij de sleutels van onze nieuwe woning met een Enphase systeem. De panelen liggen een krappe twee jaar op de woning en ik ontving vanmorgen een uitnodiging om een account aan te maken voor monitoring.
Ik had de bewoner gevraagd om het account over te zetten maar volgens mij zit ik nu met een extra gebruiker in zijn account (ik zie de zonneopbrengst van 2023 tot afgelopen week namelijk). Hoe zorg ik ervoor dat het account 100% op mijn naam komt te staan of kan ik straks de huidige eigenaar uit het account zetten? Geen probleem om die 150 Euro te betalen indien dat nodig is maar wil even goed.
Relatie met de huidige eigenaar is prima dus alles gaat in goed overleg maar wil dit goed voorbereiden 😉
Ik had de bewoner gevraagd om het account over te zetten maar volgens mij zit ik nu met een extra gebruiker in zijn account (ik zie de zonneopbrengst van 2023 tot afgelopen week namelijk). Hoe zorg ik ervoor dat het account 100% op mijn naam komt te staan of kan ik straks de huidige eigenaar uit het account zetten? Geen probleem om die 150 Euro te betalen indien dat nodig is maar wil even goed.
Relatie met de huidige eigenaar is prima dus alles gaat in goed overleg maar wil dit goed voorbereiden 😉
@D-Ed Zie ook:
https://gathering.tweaker...ages/2237450/0#monitoring
Ik verwacht dat in de huidige situatie jij niet de bevoegdheid hebt om de "oude" bewoner te verwijderen. Je kan overwegen om je account om te zetten naar een DHZ (weet het niet zeker maar verwacht dat je dan wel de ander er uit kunt halen).
Voordeel van deze situatie is dat je ook de historische gegevens hebt. Ga je via Enphase je account omzetten (voor € 150,-) dan ben je de historische data kwijt.
Ik verwacht dat in de huidige situatie jij niet de bevoegdheid hebt om de "oude" bewoner te verwijderen. Je kan overwegen om je account om te zetten naar een DHZ (weet het niet zeker maar verwacht dat je dan wel de ander er uit kunt halen).
Voordeel van deze situatie is dat je ook de historische gegevens hebt. Ga je via Enphase je account omzetten (voor € 150,-) dan ben je de historische data kwijt.
Dank!Eddie_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:32:
@D-Ed Zie ook:
Dan ga ik daar eens met de huidige eigenaar over in gesprek. Zoals ik het lees is het dus zaak dat die heer zijn profiel omzet naar een emailadres van mij. Moet wel goed komen volgens mij.
Nu eens nadenken over het laten leggen van wat extra panelen, genoeg te lezen
LOL een CEO als stempelaar. Als dat geen inflatie van je titel is, of juist superwaardering voor de behaler van een cerificaat. Jij mag kiezenPazo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:19:
Zo, even een avondje voor gezeten; ook weer binnen.
[Afbeelding]
Ach, zo heel veel verschilt dat niet als de directeur klantbetrekkingen van de bank je welkom heet
@kdekker Ach ja, het gaat er mij om dat ik in de Installer Toolkit app toestemming krijg om een accu te kunnen installeren / configureren. Zonder certificaat geen vrijstelling.
Iemand bekend met een bestaande IQ7 installatie omzetten naar IQ8 omvormers? Lang verhaal over verkeerde omvormers bij paneel. Goed kan dit zomaar of moet er iets met gw en of envoy aangepast worden?
Een collega heeft dit maar heeft probleem dat de micro omvormers niet communiceren en ook niet opkomen.
Installateur komt er niet uit
Een collega heeft dit maar heeft probleem dat de micro omvormers niet communiceren en ook niet opkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaDude op 26-02-2025 19:40 ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
@ThaDude even deze pagina teruglezen.
Wat bedoel je precies met “omzetten naar”, …uitwisselen? Of aanvullen?ThaDude schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:40:
Iemand bekend met een bestaande IQ7 installatie omzetten naar IQ8 omvormers? Lang verhaal over verkeerde omvormers bij paneel. Goed kan dit zomaar of moet er iets met gw en of envoy aangepast worden?
Uitwisselen: alle IQ7 retireren, Iq8’s plaatsen en de Installer toolkit app compleet doorlopen.
Aanvullen: even geduld hebben totdat de juiste gateway software gereleased wordt. Zodra dat kan zullen alle installateurs daar over geinformeerd worden, lijkt me zo.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 26-02-2025 22:07 ]
Terug naar het begin. Is het wel de verkeerde omvormer bij het verkeerde paneel? Of denk je dat? Kan je wellicht type paneel en micro geven?ThaDude schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:40:
Iemand bekend met een bestaande IQ7 installatie omzetten naar IQ8 omvormers? Lang verhaal over verkeerde omvormers bij paneel.
Maar als je een gateway met IQ7 micro's hebt geïnstalleerd, kan je daar geen IQ8 micro's meer op zetten (nog niet). Dit omdat de IQ7 serie een ander protocol gebruikt als de IQ8 serie.
Nu gaat er op korte termijn een firmware update komen waarbij (eindelijk) zowel IQ7 als IQ8 in 1 systeem (onder 1 Gateway) kunnen. Dus dan kunnen wellicht binnenkort alsnog de IQ8 micro's gaan werken op de bestaande gateway. Maar wel slecht dat die installateur dat niet weet? Blind IQ7 vervangen voor IQ8 en dan verbaasd zijn dat het niet werkt?
[ Voor 41% gewijzigd door Pazo op 26-02-2025 22:16 ]
@Pazo @WillemP22 Dank! mijn vermoeden is bevestigt door jullie.. 
Nou ja er was ooit een tekort en ze hadden IQ7+ en IQ7A gemonteerd bij de panelen. Die tool van Enphase geeft bij het betreffende paneel alleen bij de IQ8MC groen. Aanhangig gemaakt en nu zijn ze paar weken geleden vervangen voor IQ8MC's maar ze werken nog steeds niet..
Nou ja er was ooit een tekort en ze hadden IQ7+ en IQ7A gemonteerd bij de panelen. Die tool van Enphase geeft bij het betreffende paneel alleen bij de IQ8MC groen. Aanhangig gemaakt en nu zijn ze paar weken geleden vervangen voor IQ8MC's maar ze werken nog steeds niet..
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Nee en dat is dus logisch, is de basis van Enphase: Eenmaal IQ7 geïnstalleerd op de Gateway kan je geen IQ8 gebruiken. Wordt overal voor gewaarschuwd, ook in de installatie handleidingen.ThaDude schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:26:
@Pazo @WillemP22 Dank! mijn vermoeden is bevestigt door jullie..
Maar goed, zoals gezegd mazzel dat eindelijk op korte termijn een update komt waarbij het wel kan. Beta's draaien al, zal niet lang meer duren (anders had je de gateway moeten vervangen voor een nieuwe).
Zie WillemP22 in "Het grote Enphase topic - deel 2" op de vorige pagina.
[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 26-02-2025 22:34 ]
Scope12 inspecteur hierdrboneym schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:16:
[...]
Edit: sorry kort nachtje
Google eens op nen-en-iec 61439 en 80%, volgens mij wordt er bedoelt dat bij gelijktijdigheid, die is met één installatie op één groep natuurlijk 1, de belasting 80% mag zijn. Dit voor warmteontwikkeling in je automaat.
Bij een bestaande verdeelkast, waar on site aanpassingen aan gedaan worden, geldt de 80% regel. Als de kast specifiek met PV is ontworpen en gebouwd, dan mag je daar vanaf wijken. Je ziet ook veelal zekeringshouders van bijvoorbeeld 63A, met 35A zekeringen erin. Als de omvormer maximaal 35A kan uitspugen, is dat ook prima. Het heeft vooral te maken met warmteontwikkeling en een versnelde degeneratie van de overstoombeveiling (deze zal dus sneller verouderen).
Selectiviteit is sowieso geen eis, maar kan een wens zijn. De waarde van je overstroombeveiling moet gewoon goed passen bij je lijnimpedantie (Zi) en op tijd uitspringen als er 1) overbelasting is of 2) kortsluiting is. Puntje 1 is dus kijken naar verdeler en omvormer en eventueel de 80% regel toepassen. Puntje 2 is meten van de lijnimpedantie (impedantie tussen fases/nul) en daarmee vaststellen wat de kortsluitstroom is. Aan de hand daarvan kan je nagaan of je automaat/zekering op tijd springt.
Vervolgens doe je het hetzelfde maar betrek je de aarde er ook bij en doe je een cirquitimpedantie meting (Zs). Hiermee bepaal je of de overstroombeveiling ook kan functioneren als bescherming tegen schok (of dat er een aanvullende bescherming nodig is in de vorm van een aardlekbeveiling).
Ah, die had ik nog even gemist. Dat is positief. Dat zal voor veel mensen aanzienlijk in kosten schelen bij een uitbreidingswens wanneer de IQ7 lineup uit voorraad gaat lopen.Pazo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:13:
Nu gaat er op korte termijn een firmware update komen waarbij (eindelijk) zowel IQ7 als IQ8 in 1 systeem (onder 1 Gateway) kunnen.
Beste Enphasers.
Heeft er iemand nieuws/geruchten als Enphase plannen heeft om de 10T batterij samen met een 5P te kunnen gebruiken op de zelfde IQ gateway (of later IQ controller als die beschikbaar gaat worden in de Benelux). Dit is momenteel niet ondersteund door de verandering van Zigbee naar een wired bus maar een soort 'gateway' om een (3T/10T) te retrofitten naar een wired bus kan toch niet zo complex zijn... Ik stel de vraag omdat ik graag mijn 10T wil uitbreiden maar heb geen zin om een batterij dat imo 'end of life' is te kopen wanneer de 5P met Flexphase beschikbaar is. Die IQ7-IQ8 compatibiliteit is een mooi voorbeeld hoe ze aan "investment protection" doen zodat je niet altijd alles moet buitengooien wanneer er een nieuwere generatie beschikbaar komt. Mijn 10T is ongeveer 3jaar oud dus zo 'oud' kan men dat niet noemen.
Mvg
Yves
Heeft er iemand nieuws/geruchten als Enphase plannen heeft om de 10T batterij samen met een 5P te kunnen gebruiken op de zelfde IQ gateway (of later IQ controller als die beschikbaar gaat worden in de Benelux). Dit is momenteel niet ondersteund door de verandering van Zigbee naar een wired bus maar een soort 'gateway' om een (3T/10T) te retrofitten naar een wired bus kan toch niet zo complex zijn... Ik stel de vraag omdat ik graag mijn 10T wil uitbreiden maar heb geen zin om een batterij dat imo 'end of life' is te kopen wanneer de 5P met Flexphase beschikbaar is. Die IQ7-IQ8 compatibiliteit is een mooi voorbeeld hoe ze aan "investment protection" doen zodat je niet altijd alles moet buitengooien wanneer er een nieuwere generatie beschikbaar komt. Mijn 10T is ongeveer 3jaar oud dus zo 'oud' kan men dat niet noemen.
Mvg
Yves
Goede vraag.ydestord schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:04:
Beste Enphasers.
Mvg
Yves
Ik hoop dat beide op dezelfde gateway kunnen, via zowel commskit 1 als via comms kit 2. Maar ik voel weer een software issue aankomen.
De 10T is in elk geval niet compatibel met de system controller. Waarom weet ik niet, maar dat hebbenze eerder genoemd en blijkt ook uit de documentie.
….a few moments later….
10T en 5P zijn niet compatibel in 1 systeem.
Work-around: 2 gateway metereds
[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 01-03-2025 09:55 ]
Beste Enphasers,
Sinds deze februari heb ik zonnepanelen laten leggen met een Enphase systeem en het bevalt uitstekend. Enige is dat ik in de HW-app af en toe iets zie wat lijkt op een kleine glitch in de monitoring of in het systeem zelf. De meter springt dan voor een paar seconden van terugleveren naar verbruik, met precies hetzelfde getal. Zie screenshot. Na een paar seconden schiet ie dan weer terug. Niet heel erg lijkt mij, maar ik was wel nieuwsgierig waardoor het komt. Zou iemand mij kunnen verlichten?
Sinds deze februari heb ik zonnepanelen laten leggen met een Enphase systeem en het bevalt uitstekend. Enige is dat ik in de HW-app af en toe iets zie wat lijkt op een kleine glitch in de monitoring of in het systeem zelf. De meter springt dan voor een paar seconden van terugleveren naar verbruik, met precies hetzelfde getal. Zie screenshot. Na een paar seconden schiet ie dan weer terug. Niet heel erg lijkt mij, maar ik was wel nieuwsgierig waardoor het komt. Zou iemand mij kunnen verlichten?
/f/image/XGTfUmiYkXOG2WBRNXeVSdIt.png?f=fotoalbum_large)
Zelf herken ik het niet. Ik zie echter een HW-scherm van een totaal. Mogelijkschakelt er andere verbruiker tijdelijk in en weer af. Is het ook bij andere, kleinere vermogens?fresj schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:39:
Beste Enphasers,
[Afbeelding]
@WillemP22 "Work-around: 2 gateway metereds".WillemP22 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:43:
[...]
Goede vraag.
Ik hoop dat beide op dezelfde gateway kunnen, via zowel commskit 1 als via comms kit 2. Maar ik voel weer een software issue aankomen.
De 10T is in elk geval niet compatibel met de system controller. Waarom weet ik niet, maar dat hebbenze eerder genoemd en blijkt ook uit de documentie.
….a few moments later….
10T en 5P zijn niet compatibel in 1 systeem.
Work-around: 2 gateway metereds
Is dit een ondersteunde setup? Maar dan heb je waarschijnlijk 2 'masters' die elkaar gaan tegenwerken. Bij productie en surplus gaan ze dan allebei hun batterijen proberen te laden. Bij stroomvraag gaan ze allebei leveren etc..
Behalve als Enphase het zo ontworpen heeft dat de ene een slave wordt van een master die de boel zal coordineren. Dan lijkt me een 'gateway' die beide commskit 1 & 2 ondersteund veel gemakkelijker. De stuurlogica moet niet aangepast worden, enkel een abstractielaag tussen de IQ om de commando's 'laden' en 'ontladen' te vertalen naar het goede protocol (Zigbee of wired) en een voorkeur om eerst wired batterijen te laden en ontladen (die gaan sneller zijn) dan de Zigbee gekoppelde. Maar alleen Enphase kan het ons vertellen...
Ik denk dat ik jammergenoeg de 10T ga moeten afschrijven...
Dit is natuurlijk allemaal gissen.ydestord schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:45:
[...]
@WillemP22 "Work-around: 2 gateway metereds".
Is dit een ondersteunde setup? Maar dan heb je waarschijnlijk 2 'masters' die elkaar gaan tegenwerken. Bij productie en surplus gaan ze dan allebei hun batterijen proberen te laden. Bij stroomvraag gaan ze allebei leveren etc..
Behalve als Enphase het zo ontworpen heeft dat de ene een slave wordt van een master die de boel zal coordineren. Dan lijkt me een 'gateway' die beide commskit 1 & 2 ondersteund veel gemakkelijker. De stuurlogica moet niet aangepast worden, enkel een abstractielaag tussen de IQ om de commando's 'laden' en 'ontladen' te vertalen naar het goede protocol (Zigbee of wired) en een voorkeur om eerst wired batterijen te laden en ontladen (die gaan sneller zijn) dan de Zigbee gekoppelde. Maar alleen Enphase kan het ons vertellen...
Als je het echt wil weten hoe de stand van zaken m.b.t. jouw probleem is, dan kan je het aan Enphase zelf voorleggen. Zeker geen vreemde vraag denk ik, er zullen veel meer 3T en 10T gebruikers zijn die hier tegenaan lopen.
Ik heb ook wel eens een vraag gesteld (IQ7+ samen met 5P) en duurde even maar wel duidelijk antwoord van een techneut ontvangen.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Nee, dit wordt niet ondersteund door Enphase. En ze gaan inderdaad tegenwerken als je verschillende profielen gaat kiezen...tricky.ydestord schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:45:
[...]
@WillemP22 "Work-around: 2 gateway metereds".
ZElf had ik gehoopt dat je een commskit 1 en commskit 2 op de Gateway kon aansluiten. Maar ik heb vanuit Enphase bevestigd gekregen dat dat niet werkt. Wellicht hetzelfde problematiek als het kunnen koppelen van IQ7 en IQ8. Communiceren via 2 protocollen.
PS de configuratie die ik voor Enphase mocht testen (IQ7 met IQ8 met een Gateway-standaard) werkt inmiddels naar behoren. Ik verwacht dat ze dit naast een aantal andere configuraties een aantal weken aankijkenmonitoren en het dan vrijgeven.
Was dit dan een bestaande IQ7 installatie waar IQ8 aan toegevoegd is?WillemP22 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:57:
[...]
PS de configuratie die ik voor Enphase mocht testen (IQ7 met IQ8 met een Gateway-standaard) werkt inmiddels naar behoren. Ik verwacht dat ze dit naast een aantal andere configuraties een aantal weken aankijkenmonitoren en het dan vrijgeven.
Wat ik uit eerdere release notes begreep (andere landen), dat het niet kan als het al een bestaande IQ8 installatie is om daar dan een IQ7 bij te zetten.
In mijn geval heb ik nog een enkele IQ7+, die bij oplevering van het huis zat zonder monitor, die ligt nu op het schuurdak.
Op het schuine dak liggen nu totaal 13x IQ8+ in 3 oriëntaties.
Sinds eind vorig jaar heb ik 6x zo en 2x nw panelen liggen met iq8 omvormer en een metered gateway.
Sinds februari een nieuw energie contract moete afsluiten met een teruglever boete. En Sinds die tijd ben ik het hw batterij en het marstek battery topic aan het volgen.
Wat ik me echter afvraag is in hoeverre de zero export optie van enphase ingesteld kan worden dat deze bv wel de hw accu kan laden?
Deze word geladen doordat de p1 meter een overschot aan stroom cq. Teruglevering registeerd waardoor deze de accu laat laden. Volgens mij moet de p1 dan minimaal 70watt oid aan teruglevering registeren voor x seconden.
Kan de zero export optie bv zo ingesteld worden dat deze na een bepaalde hoeveelheid export stopt? Zodat de accu kan vol laden en daarna het exporteren stopt? Al dat het enphase systeem het laden van de accu natuurlijk niet als exporteren ziet...
Of op een andere manier dat de accu eerst vol laad? Ben zelf niet bekend met ha maar eventueel via die weg dit te bereiken?
Iemand die hier enig inzicht in kan geven. Zo'n accu is leuk voor 'de heb' maar zeker na het afschaffen van het salderen is de zero export functie misschien wel fijn om te kunnen gebruiken of iig zo min mogelijk te exporteren en dan moet dat natuurlijk wel samen gaan.
Sinds februari een nieuw energie contract moete afsluiten met een teruglever boete. En Sinds die tijd ben ik het hw batterij en het marstek battery topic aan het volgen.
Wat ik me echter afvraag is in hoeverre de zero export optie van enphase ingesteld kan worden dat deze bv wel de hw accu kan laden?
Deze word geladen doordat de p1 meter een overschot aan stroom cq. Teruglevering registeerd waardoor deze de accu laat laden. Volgens mij moet de p1 dan minimaal 70watt oid aan teruglevering registeren voor x seconden.
Kan de zero export optie bv zo ingesteld worden dat deze na een bepaalde hoeveelheid export stopt? Zodat de accu kan vol laden en daarna het exporteren stopt? Al dat het enphase systeem het laden van de accu natuurlijk niet als exporteren ziet...
Of op een andere manier dat de accu eerst vol laad? Ben zelf niet bekend met ha maar eventueel via die weg dit te bereiken?
Iemand die hier enig inzicht in kan geven. Zo'n accu is leuk voor 'de heb' maar zeker na het afschaffen van het salderen is de zero export functie misschien wel fijn om te kunnen gebruiken of iig zo min mogelijk te exporteren en dan moet dat natuurlijk wel samen gaan.
Ja, het is ook bij kleine vermogens, eigenlijk op elke schaal wel, 80, 200, etc. En ook daar is het getal, van terugleveren naar verbruiken en terug, dan precies hetzelfde. Dus een andere verbruiker kan het niet zijn, lijkt me.WillemP22 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:05:
[...]
Zelf herken ik het niet. Ik zie echter een HW-scherm van een totaal. Mogelijk schakelt er andere verbruiker tijdelijk in en weer af. Is het ook bij andere, kleinere vermogens?
Ja, origineel alleen IQ7+ waar we op willen uitbreiden. En nu als test 2 stuks IQ8 hebben toegevoegd.Rouske schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Was dit dan een bestaande IQ7 installatie waar IQ8 aan toegevoegd is?
Wat ik uit eerdere release notes begreep (andere landen), dat het niet kan als het al een bestaande IQ8 installatie is om daar dan een IQ7 bij te zetten.
In mijn geval heb ik nog een enkele IQ7+, die bij oplevering van het huis zat zonder monitor, die ligt nu op het schuurdak.
Op het schuine dak liggen nu totaal 13x IQ8+ in 3 oriëntaties.
Waarom will iedereen toch zn zonnepanelen uit kunnen zetten bij teruglevering? De “boete” is toch lager dan de energieprijs…dus je krijgt er altijd nog wel wat voor. En waarom kies je zo.n contract. Zeker met een batterij is een dynamisch contract financieel gunstiger…maar dat staat uigebreid in andere topics beschreven.The Jack126 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:06:
Sinds eind vorig jaar heb ik 6x zo en 2x nw panelen liggen met iq8 omvormer en een metered gateway.
Anyway: je HW accu wordt aangestuutd door HW. De Enphase Gateway zou je daarna kunnen laten acteren…details weet ik niet, maar dat is makkelijk uit teproberen.
omdat mensen de salderingsregeling niet begrijpen en alleen op een app zitten te turen over een paar uur negatieve prijsWillemP22 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:13:
[...]
Waarom will iedereen toch zn zonnepanelen uit kunnen zetten bij teruglevering? De “boete” is toch lager dan de energieprijs…dus je krijgt er altijd nog wel wat voor. En waarom kies je zo.n contract. Zeker met een batterij is een dynamisch contract financieel gunstiger…maar dat staat uigebreid in andere topics beschreven.
Anyway: je HW accu wordt aabgestuurd door HW. De Enphase Gateway zou je daarna kunnen laten acteren…details weet ik niet, maar dat is makkelijk uit teproberen.
laad je auto op tijdens de negatieve prijzen of zet de wasmachine aan en je profiteert nog meer
Volgens mij heb je nu alleen met een dynamisch contract een reden om je productie te beperken: bij negatieve prijzen en je je hebt toch teruglevering (ondanks dat je je EV en thuisbatterij aan ‘t laden bent (geweest) & de oven, wasmachine, droger, Jacuzzi etc aan hebtboyette schreef op maandag 3 maart 2025 @ 04:19:
[...]
omdat mensen de salderingsregeling niet begrijpen en alleen op een app zitten te turen over een paar uur negatieve prijs
laad je auto op tijdens de negatieve prijzen of zet de wasmachine aan en je profiteert nog meer
Wat nuttig/handig is als de salderingsregeling is afgeschaft weten we nog niet, als de terugleverkosten blijven en hoger zijn dan de ‘redelijke’ vergoeding dan zal ‘t voor al die contracten nuttig zijn productie te kunnen beperken.
Afijn, ik ben ook nog steeds geïnteresseerd in een methode om de productie van de omvormers te kunnen stoppen en/of beperken. Dat stoppen lukt (middels DNO) maar de productie komt helaas niet meer op gang die dag.
Ik ben ook nog steeds geïnteresseerd. Vanwege een dynamisch contract, geen electrische auto en wel veel overproductie (maw ik krijg die opgewekte stroom op piek-uren niet op).blb4 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Afijn, ik ben ook nog steeds geïnteresseerd in een methode om de productie van de omvormers te kunnen stoppen en/of beperken. Dat stoppen lukt (middels DNO) maar de productie komt helaas niet meer op gang die dag.
Had je nog getest hoe lang het duurde voordat de productie weer op gang kwam? (Ik meen dat je dat nog niet definitief getest had).
Ik heb 't nog een paar x geprobeerd maar krijg elke x 't zelfde resultaat. Ik zal eens zien een ticket bij Enphase te openen. Dit was mijn laatste test:RvV1979 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Ik ben ook nog steeds geïnteresseerd. Vanwege een dynamisch contract, geen electrische auto en wel veel overproductie (maw ik krijg die opgewekte stroom op piek-uren niet op).
Had je nog getest hoe lang het duurde voordat de productie weer op gang kwam? (Ik meen dat je dat nog niet definitief getest had).
/f/image/wXG0COR9NxBNUW9qoIj17uqs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eQOtWIuJ68h4W2TfeKlcQtKI.png?f=fotoalbum_large)
Als Belg zijnde, met de huidige productie, is AI optimization toch ook niet alles.
Ze gaan uit van een 1 op 1 compensatie qua bedrag (saldering) van je stroom.
Dus nu gaat hij op de goedkoopste momenten laden van het net EN van de zonnepanelen.
Op de rest van de uren zet hij stroom op het net.
Ipv enkel op de dure momenten stroom op het net te zetten, en voor de rest enkel de zon te gebruiken om je batterij te vullen.
Maar je kan dus nergens instellen wat het verschil is tussen aankoop / verkoop. Scheelt toch een 10 cent per kWh.., waar hij geen rekening mee houdt.
Om maar te zwijgen van capaciteitstarief.
Ze gaan uit van een 1 op 1 compensatie qua bedrag (saldering) van je stroom.
Dus nu gaat hij op de goedkoopste momenten laden van het net EN van de zonnepanelen.
Op de rest van de uren zet hij stroom op het net.
Ipv enkel op de dure momenten stroom op het net te zetten, en voor de rest enkel de zon te gebruiken om je batterij te vullen.
Maar je kan dus nergens instellen wat het verschil is tussen aankoop / verkoop. Scheelt toch een 10 cent per kWh.., waar hij geen rekening mee houdt.
Om maar te zwijgen van capaciteitstarief.