Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:02
@blb4 begint de productie niet weer als je het 1 relais uit en weer aan zet?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brt of BoZ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 07:09
Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik heb een vraag waar ik niet helemaal het antwoord op kan vinden. Ik heb 2 panelen met 96 cellen / 327Wp https://www.solaricashop....benq_sunforte_327-335.pdf gekocht met daarbij IQ7+ omvormers voor maximaal 72 cellen. Later kwam ik er achter dat ik de IQ7X voor 96 cellen had moeten kopen. Nu wil ik liever geen andere omvormers kopen en vraag mij af wat er gebeurd met de IQ7+ als ik deze aansluit. Werkt het of is het een absolute afrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:47
Elac schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:41:
@blb4 begint de productie niet weer als je het 1 relais uit en weer aan zet?
Ook geprobeerd maar mocht niet baten. Dus:

DNO onderbreken: Binnen een paar seconden gaat productie naar 0 van alle 5 IQ7+ micro's. de 4 MC250 blijven doorproduceren maar dat is bekend.
DNO na een tijdje (laatste test 17 minuten) waar terugzetten: productie komt niet terug
Na nog wat tijd IQ relais een tijdje onderbroken (via knop op relais): geen verschil
Na nog een tijd de automaat uit en weer aan: soms komt dan van 1 van de micro's de productie weer terug maar meestal niet.
De volgende dag: alle IQ7+ produceren weer.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:26
Brt of BoZ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:03:
Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik heb een vraag waar ik niet helemaal het antwoord op kan vinden. Ik heb 2 panelen met 96 cellen / 327Wp https://www.solaricashop....benq_sunforte_327-335.pdf gekocht met daarbij IQ7+ omvormers voor maximaal 72 cellen. Later kwam ik er achter dat ik de IQ7X voor 96 cellen had moeten kopen. Nu wil ik liever geen andere omvormers kopen en vraag mij af wat er gebeurd met de IQ7+ als ik deze aansluit. Werkt het of is het een absolute afrader?
FAQ vraag 11.
Werkt wel, niet optimaal.

EDIT: Ik moet daar toch op terug komen, want een 96 cells is toch wel heel erg anders dan de andere types.
Als ik onze sheet invul krijg ik op alles 'rood'. De spanning is niet goed mbt dit type paneel. Maar de IQ7X zit er niet bij omdat die eigenlijk nooit gebruikt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adpE-nEXgpidMXnV66qKwiAa1GI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GoYiAM0B42BBRq3m00qFbVT3.jpg?f=user_large

Als ik de Enphase IQ Microconverter compability check doe, komt daar alleen de IQ7X en de IQ8X uit.
Dus ik durf nu niet met zekerheid te zeggen of een andere micro gaat werken met dit paneel. Efficiënt zal het sowieso niet zijn, en of het goed is voor de levensduur (en evt garantie..); beter van niet en toch voor de X-serie gaan. Of andere panelen. Panelen zijn goedkoper dan de micro's... :)

[ Voor 39% gewijzigd door Pazo op 03-03-2025 19:43 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brt of BoZ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 07:09
Pazo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
[...]

FAQ vraag 11.
Werkt wel, niet optimaal.

EDIT: Ik moet daar toch op terug komen, want een 96 cell is toch wel heel erg anders dan de andere types.
Als ik onze sheet invul krijg ik op alles 'rood'. De spanning is niet goed mbt dit type paneel. Maar de IQ7X zit er niet bij omdat die eigenlijk nooit gebruikt wordt:

[Afbeelding]

Als ik de Enphase IQ Microconverter compability check doe, komt daar alleen de IQ7X en de IQ8X uit.
Dus ik durf nu niet met zekerheid te zeggen of een andere micro gaat werken met dit paneel. Efficiënt zal het sowieso niet zijn, en of het goed is voor de levensduur (en evt garantie..); beter van niet en toch voor de X-serie gaan. Of andere panelen. Panelen zijn goedkoper dan de micro's... :)
Ik heb deze panelen gekocht vanwege de kleine lengte, ze passen net. Ik ga dus maar een paar IQ7X kopen. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Brt of BoZ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Ik heb deze panelen gekocht vanwege de kleine lengte, ze passen net. Ik ga dus maar een paar IQ7X kopen. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
Ik zie het ja, 156cm is vrij kort / afwijkend, dat zal je niet veel tegenkomen.
Dan inderdaad toch voor de IQ7X gaan (zijn die nog te vinden? Zullen wel duur zijn vrees ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 03-03-2025 19:52 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 15:16
For diegene die het afknijpen of beperken van de PV-productie willen gebruiken: bij ons werkt dat echt heel goed.
Al is enige op- en aftoertijd nodig voor het energie-productie systeem, het gaat namelijk allemaal heel soepel en vlot, maar soms ook weer niet zo vlot als je mogelijk zou willen. Maar het werkt wel! En die vertraging is ook wel begrijpelijk, beter voor alles en vooral veiliger.

Zelf heb ik bewust gekozen om 200W teruglevering als ondergrens te hanteren. Dit maakt wat schakelingen voor mogelijk gebruik van nog meer te produceren PV-stroom beter mogelijk.Tevens blijf ik zo hopelijk onder de 1 kWh per dag. Al zie ik inmiddels dat dat met heel zonnige dagen niet gaat werken... Maar ik test leuk verder.

Anyway, ik ben zeer tervreden met deze built in feature van Enphase! En ja, je hebt hiervoor wel een installateursaccount nodig. Dit is reeds uitvoerig beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ4Ko6R5rwuDXraO9vX4ea7FYFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrqV924RrSF9p1WTXUyrVSVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmS7jsxG1vt_39oFxdOfQFXfAs4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iGJ3MBnXQT8Zy7bRaTXwBard.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTC6OKx13s7ISHEaF8rK4tdcorQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s59x0swuRxSvmnfARcYRlwoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Predge, is dit met een metered Gateway versie? En welke functie gebruik je hiervoor?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
blb4 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:40:
@Predge, is dit met een metered Gateway versie? En welke functie gebruik je hiervoor?
Ik ga uit van de optie om de Gateway metered een export limiet in te stellen.
Zie o.a. dit filmpje van de Green Guys als voorbeeld.
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Een vriend van mij heeft een enphase installatie van 22x440wp op ZZW 40 graden schuin dak zonder slagschaduw en ik zie nu al een vlakke tafelberg bij zijn teruglevering op 7200watt evenredig verdeeld over de 3 fases. De grafiek heeft echt een platte tafel. Ik zou dat echter pas zo rond de 9200watt verwachten en het is ook wel erg vroeg in het jaar nog? Zijn er zaken die we kunnen controleren om te kijken of dit klopt? Mijn simpele beredenering is dat dit zo’n beetje al zijn maximale dag opbrengst gaat zijn de komende maanden terwijl bij mijn installatie de beste dagen in mei/juni en augustus/september liggen zeg maar. Wel veel zon, hoog en niet te warm?

Ik zie vraag q1b maar het lijkt mij wat vroeg al?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 21-06 23:56
boyette schreef op maandag 3 maart 2025 @ 04:19:
[...]

omdat mensen de salderingsregeling niet begrijpen en alleen op een app zitten te turen over een paar uur negatieve prijs

laad je auto op tijdens de negatieve prijzen of zet de wasmachine aan en je profiteert nog meer
Negatieve energieprijzen komen zo af en toe voor. Echter hebben we in nederland ook energiebelasting en btw.
Voor dat de all-in prijs negatief is…..heel zeldzaam!! Volgens mij is dat vorige jaar eenpaar uurtjes voor gekomen.
Kortom qua euro’s….het gaat nergens over. Het wordt mijn inziens enorm over-geromantiseerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
GeeMoney schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:12:
Een vriend van mij heeft een enphase installatie van 22x440wp op ZZW 40 graden schuin dak zonder slagschaduw en ik zie nu al een vlakke tafelberg bij zijn teruglevering op 7200watt evenredig verdeeld over de 3 fases. De grafiek heeft echt een platte tafel. Ik zou dat echter pas zo rond de 9200watt verwachten en het is ook wel erg vroeg in het jaar nog? Zijn er zaken die we kunnen controleren om te kijken of dit klopt? Mijn simpele rekening is dat dit zo’n beetje al zijn maximale dag opbrengst gaat zijn de komende maanden terwijl bij mijn installatie de beste dagen in mei/juni en augustus/september liggen zeg maar. Wel veel zon, hoog en niet te warm?

Ik zie vraag q1b maar het lijkt mij wat vroeg al?
7200/22=327W kennelijk zijn het dan IQ8MC micro’s (logisch keuze lijkt me). Beetje aftopping met deze kou is te verwachten. Je had andere micro’s kunnen kiezen, maar of je de meerprijs terug verdient…waarschijnlijk niet.
Check @ thomasberger.be site

[ Voor 11% gewijzigd door WillemP22 op 03-03-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
WillemP22 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:27:
[...]

7200/22=327W kennelijk zijn het dan IQ8MC micro’s (logisch keuze lijkt me). Beetje aftopping met deze kou is te verwachten. Je had andere micro’s kunnen kiezen, maar of je de meerprijs terug verdient…waarschijnlijk niet.
Check @ thomasberger.be site
Ik zie het en inderdaad heeft hij de iq8mc .
Maar feitelijk zit hij dus zo’n beetje al op zijn maximale dag opbrengst en heeft hij dit dus veel dagen in het jaar. Tov mijn traditionele setup die nu op 70% zit zeg maar en pas in mei richting de 90% gaat van zijn kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
GeeMoney schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Ik zie het en inderdaad heeft hij de iq8mc .
Maar feitelijk zit hij dus zo’n beetje al op zijn maximale dag opbrengst en heeft hij dit dus veel dagen in het jaar. Tov mijn traditionele setup die nu op 70% zit zeg maar en pas in mei richting de 90% gaat van zijn kunnen.
Nee hoor, zijn dagopbrengst piekt pas op half juni…scroll maar eens op die site naar dezomer toe. Dat komt omdat de dagen nog langer worden.
Bij Wp (peakwatt heet het daar) kun je die 440 invullen. En bij omvormer dien je 330 in te vullen, dat is het maximum van een IQ8MC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
WillemP22 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Nee hoor, zijn dagopbrengst piekt pas op half juni…scroll maar eens op die site naar dezomer toe. Dat komt omdat de dagen nog langer worden.
Bij Wp (peakwatt heet het daar) kun je die 440 invullen. En bij omvormer dien je 330 in te vullen, dat is het maximum van een IQ8MC.
Ik zie het inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 15:16
Pazo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Ik ga uit van de optie om de Gateway metered een export limiet in te stellen.
Zie o.a. dit filmpje van de Green Guys als voorbeeld.
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
Correct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b20F7MZgiDl0iQp0O-hZakaxhE8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf2k2wz3ecesUsaoO5mZmMtM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I01dI4jWV52ENCeHwFbdhTnDOSE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4YvGRQ3rfDqgzh7MD7xGgDW2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiadlef
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 16:16
WillemP22 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:13:
[...]

Waarom will iedereen toch zn zonnepanelen uit kunnen zetten bij teruglevering? De “boete” is toch lager dan de energieprijs…dus je krijgt er altijd nog wel wat voor. En waarom kies je zo.n contract. Zeker met een batterij is een dynamisch contract financieel gunstiger…maar dat staat uigebreid in andere topics beschreven.

Anyway: je HW accu wordt aangestuutd door HW. De Enphase Gateway zou je daarna kunnen laten acteren…details weet ik niet, maar dat is makkelijk uit teproberen.
Misschien als je echt veel meer opwekt dan dat je verbruikt? Meeste energieboeren hebben een terugleverboete in staffels en dat kan vrij hard oplopen bij veel terugleveren waardoor de boete hoger wordt dan de terugleververgoeding. Als je contract van januari tot december loopt dan kan je het best je zonnepanelen voor de rest van het jaar uitzetten zodra je genoeg hebt opgewekt om je jaarverbruik te salderen. Dan heb je een zo laag mogelijke terugleverboete aangezien de terugleververgoeding toch vaak verwaarlossbaar is. Dus als je 3000 KWh per jaar verbruikt en je hebt op 1 september 3000 KWh opgewekt dan ze dan beter van september tot januari uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 14:26
Bij de voorschouw van onze nieuwbouwwoning troffen we op zolder een wit Hager kastje aan met daarin de 3-fase IQ-relay en daarnaast een joekel van een werkschakelaar. Geplaatst door een bedrijf dat alleen met Enphase spul werkt. Ik ben erg verbaasd, een werkschakelaar is toch niet nodig bij panelen met micro-omvormers?
Is het ook niet normaal dat de IQ-relay in de meterkast wordt geplaatst?
Kun je op deze manier nog wel een metered IQ gateway toepassen met CT-spoelen? Deze moet nog geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Blurk62 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:36:
Bij de voorschouw van onze nieuwbouwwoning troffen we op zolder een wit Hager kastje aan met daarin de 3-fase IQ-relay en daarnaast een joekel van een werkschakelaar. Geplaatst door een bedrijf dat alleen met Enphase spul werkt. Ik ben erg verbaasd, een werkschakelaar is toch niet nodig bij panelen met micro-omvormers?
Is het ook niet normaal dat de IQ-relay in de meterkast wordt geplaatst?
Kun je op deze manier nog wel een metered IQ gateway toepassen met CT-spoelen? Deze moet nog geplaatst worden.
Een werkschakelaar is inderdaad niet nodig bij Enphase.
Dat het q-relais op zolder zit maakt op zich niet uit, het is wat onhandig. Het liefst heb je alles zoveel mogelijk centraal in groepenkast.
Een gateway-metered kan zeker nog geplaatst worden, bij voorkeur ook in de meterkast vanwege praktische redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:20
WillemP22 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:50:
[...]
Een werkschakelaar is inderdaad niet nodig bij Enphase.
Even mijn oude kennis ophalen, voor zover ik het nog weet:

Een werkschakelaar is een scheider, dat is het Q relais niet.

Een scheider is een veiligheidsschakelaar waarvan je zeker bent dat in de uitgeschakelde stand alle contacten los zijn en een veilige contactafstand hebben. Vooral belangrijk na een calamiteit/kortsluiting waarbij contacten van schakelaars/relais aan elkaar kunnen blijven plakken. Het Q relais staat dan uit (geen spanning meer) maar maakt nog steeds contact. De veiligheidsschakelaar/scheider/werkschakelaar breekt zijn contact los of kan niet worden uitgeschakeld.

De werkschakelaar is er voor de veiligheid als je aan de installatie wilt werken, ook tijdens of na een calamiteiten. Het Q relais ontkoppeld de installatie in normaal bedrijf.

Ik heb panelen met Enphases op het plat dak, waar ook mijn warmtepomp staat. Beide installatie zijn beveiligd met elk een werkschakelaar gemonteerd op het plat dak. Ik weet van de warmtepomp dat de werkschakelaar verplicht is conform NEN 1010, voor de Enphase weet ik dat niet.

Een werkschakelaar is technisch niet nodig met een Enphase installatie, maar kan een functie hebben of zelfs verplicht zijn.

Verbeter me als ik het fout heb.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
marnie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:15:
[...]

Even mijn oude kennis ophalen, voor zover ik het nog weet:

Een werkschakelaar is een scheider, dat is het Q relais niet.

Een scheider is een veiligheidsschakelaar waarvan je zeker bent dat in de uitgeschakelde stand alle contacten los zijn en een veilige contactafstand hebben. Vooral belangrijk na een calamiteit/kortsluiting waarbij contacten van schakelaars/relais aan elkaar kunnen blijven plakken. Het Q relais staat dan uit (geen spanning meer) maar maakt nog steeds contact. De veiligheidsschakelaar/scheider/werkschakelaar breekt zijn contact los of kan niet worden uitgeschakeld.

De werkschakelaar is er voor de veiligheid als je aan de installatie wilt werken, ook tijdens of na een calamiteiten. Het Q relais ontkoppeld de installatie in normaal bedrijf.

Ik heb panelen met Enphases op het plat dak, waar ook mijn warmtepomp staat. Beide installatie zijn beveiligd met elk een werkschakelaar gemonteerd op het plat dak. Ik weet van de warmtepomp dat de werkschakelaar verplicht is conform NEN 1010, voor de Enphase weet ik dat niet.

Een werkschakelaar is technisch niet nodig met een Enphase installatie, maar kan een functie hebben of zelfs verplicht zijn.

Verbeter me als ik het fout heb.
Het Enphase Q-relais bewaakt de netspanning en netfrequentie en schakelt zodra die buiten de netcode komt. Daarnaast zit er een fasekoppekaar in voor hoogfrequente signalen tbv PLC van de micro’s naarde gateway.

Een werkschakelaar voor een warmtepomp is logisch want die wil je gebruiken voor bij onderhoud aan zo,n ding. Dan wil je zeker weten dat de spanning eraf is in bepaalde gevallen.
Bij een Enphase systeem valt er niets te onderhouden of aan micro’s te werken. Indien je een paneel of micro moet uitwisselen kan dat veilig zonder dat de ac-spanning eraf gaat.
Om een voorbeeld van een medetweaker aan te halen. Als ik de stekker van de stofzuiger eruit wil trekken ga ik ook niet eerst de groep uitzetten. :)
Uiteraard mag je best een werkschakelaar ertussen hebben, maar het voegt niets toe. Het enige wat ik kan verzinnen als je bijvoorbeeld een platdak hebt van een vve met een verzameling van installaties die ook nog eens ooit uitgebreidt kunnen gaan worden. Want alleen bij een uitbreiding zou de spanning er tijdelijk af moeten. Dan wil je specifiek dat ene setje van die ene klant kunnen afschakelen…en als dat niet goed gedocumenteerd is wat bij wat hoort, zou je een werkschakelaar op het dak willen.
Maar goed, van de laatste 3000+ Enphase installaties hebben we er nog nooit een geplaatst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 05-03-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:36
In de NEN1010:2015 (en ook de 2020 editie) wordt niet expliciet een werkschakelaar vereist. Uiteraard ben je vrij om wel een werkschakelaar te plaatsen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:11
Eddie_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:18:
In de NEN1010:2015 (en ook de 2020 editie) wordt niet expliciet een werkschakelaar vereist. Uiteraard ben je vrij om wel een werkschakelaar te plaatsen.
Een echte werkschakelaar niet maar een lastscheidingsschakelaar wel!

De relevante artikelen zijn:
Artikel 536.2.2 – Eisen aan schakelaars voor onderhoud en inspectie

Dit artikel stelt dat installaties een voorziening moeten hebben waarmee delen van de installatie veilig kunnen worden uitgeschakeld voor onderhoud.
In het geval van Enphase micro-omvormers, waar de opgewekte stroom direct AC is, betekent dit dat een AC-werkschakelaar vereist is.
Artikel 712.536.2.2 – Schakelinrichtingen in PV-systemen

Dit artikel richt zich specifiek op zonnepaneelinstallaties en vereist een schakelvoorziening op een geschikte plaats.
Omdat er bij Enphase geen DC-zijde is, moet de AC-werkschakelaar voldoen aan de eisen voor het spanningsvrij maken van de micro-omvormers.
Artikel 462 – Scheiding en uitschakeling

Dit artikel beschrijft dat elektrische installaties voorzien moeten zijn van lastscheidingsschakelaars om veilig onderhoud mogelijk te maken.
Voor een micro-omvormersysteem betekent dit dat de AC-kring onderbroken moet kunnen worden met een schakelaar die geschikt is voor het nominale vermogen van de micro-omvormers.

Het Q-Relay is een lastschakelrelais dat automatisch de Enphase-micro-omvormers ontkoppelt van het net wanneer dit nodig is (bijvoorbeeld bij een netstoring of onderhoud). Op zichzelf is een Enphase Q-Relay NIET voldoende als werkschakelaar, omdat het niet standaard een handmatige uitschakelmogelijkheid biedt.

In de praktijk betekent dit dat je bij Enphase micro-omvormers een lastscheidingsschakelaar of een installatieautomaat met uitschakeloptie op de AC-zijde moet plaatsen. Deze wordt doorgaans bij de onderverdeler of in de meterkast geplaatst en dient gemarkeerd te worden als "AC-werkschakelaar zonnepanelen". De aanwezige installatie automaat kan gezien worden als lastscheidingsschakelaar echter voldoet deze niet officieel aan IEC 60947-3 (eisen voor lastscheiders).

Zie ook :

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Weten jullie wat de meest recente firmware voor de IQ7A is?

Ik heb v04.28.07 en v04.28.93 staan onder elke micro inverter. Waarom staan er trouwens telkens twee firmware versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:55:
Weten jullie wat de meest recente firmware voor de IQ7A is?

Ik heb v04.28.07 en v04.28.93 staan onder elke micro inverter. Waarom staan er trouwens telkens twee firmware versies?
v04.30.23 / v04.30.08 hier op mijn IQ7A.
Waarom er twee versies staat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Wellicht backup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@sandergar uit welke versie haal jij deze informatie? Ik heb alleen maar de beschikking over een digitale uitvoering van de 2015 versie en een hardcopy van 2020.

Artikel 536.2.2 komt niet voor in de 2015 of de 2020 editie.

Artikel 712.536.2.2 is er niet in de 2020 editie. In de 2015 editie spreekt men dan over:
712.536.2.2 Scheiders
Voeg toe:
712.536.2.2.9 Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een
installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren.
712.536.2.2.10 Bij de keuze van de scheider moet aandacht worden geschonken aan polariteit (indien van toepassing, zie de informatie van de fabrikant), zodanig dat het openbare net wordt gezien als de voeding en de PV-installatie als de belasting.
712.537.2.101 Aand e DC zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschik is om als scheider te functioneren
Artikel 462 bestaat niet in de 2015 versie. In de 2020 staat in artikel 462.1
(wordt niet gesproken over lastscheidingsschakelaars)
462.1 Elke elektrische installatie moet zijn uitgerust met voorzieningen om gescheiden te kunnen worden van elke voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:11
Eddie_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:44:
@sandergar uit welke versie haal jij deze informatie? Ik heb alleen maar de beschikking over een digitale uitvoering van de 2015 versie en een hardcopy van 2020.
Bij de aanleg van mijn systeem deze info aangeleverd gekregen. Zelf geen toegang tot de NEN.
Artikel 536.2.2 komt niet voor in de 2015 of de 2020 editie.
Online wel : NEN 1010:2015+A1:2020
536.2.2
Artikel 712.536.2.2 is er niet in de 2020 editie. In de 2015 editie spreekt men dan over:
Online wel : NEN 1010:2015+A1:2020
712.536.2.2

Vooralsnog is het voldoende om het automaat als schakelaar te zien. Een automaat is echter niet gemaakt om veelvuldig als schakelaar gebruikt te worden. Een aparte schakelaar is beter maar dus nu (nog) niet noodzakelijk.

Bij mijn eigen installatie moest een lasdoos geplaatst worden op de vliering. Hierbij gekozen om een werkschakelaar te plaatsen in plaats van een lasdoos. Op de vliering dus een werkschakelaar met een optie om een vergrendeling aan te brengen en in de meterkast het B20 automaat om de PV af te kunnen schakelen van de installatie.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Helder plus een goeie oplossing om een werkschakelaar te plaatsen i.p.v. een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06 18:34
Ben benieuwd wat jullie hier gaan invullen, of doen jullie er nog niks mee?
Ik heb dynamisch contract
10,5 batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik nog niets. Momenteel nog een vast contract, al loopt die wel binnenkort af. Zit te twijfelen over dynamisch, al wacht ik nog even af met wat voor voorstel mijn huidige energieleverancier doet. En de saldering loopt nog. Dus voorlopig is het een beetje spelen / uitproberen, als de saldering eraf gaat wordt het serieus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Even totaal wat anders. Ik was een beetje met Copilot aan het spelen, en wat benieuwd wat deze van Enphase weet. Dus de vraag gesteld hoe een Enphase systeem is opgebouwd. Kreeg ik het volgende antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eb8kWoakGaaHuFRwz0w_WJu4Kc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5CFirC2kSni6pyJHEgCaaOud.jpg?f=user_large

AI is dus ook op Tweakers actief met het verzamelen van informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janjaapszoon
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 15:47
Ik ben bijna klaar met de dakhaken en montagerails voor oost/west 2 x 5 panelen op het dak. Ook de elektra kabel ligt er.

Als het gereed is wil ik de micro's plaatsen en de elektra (Q-kabels, lasdozen) verder afmaken. Ik weet alleen niet precies wanneer ik de panelen kan gaan plaatsen.

wellicht een beetje een suffe vraag, maar worden panelen ook wel eens geplaatst als het regent en maakt dat vocht dan iets uit? Is het een probleem als de micro's (MC4 connectoren) blootgesteld worden aan de elementen? Of kan ik beter wat 'MC4 dopjes' 3d printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:03

dollyking

duck tape

Janjaapszoon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:56:
Ik ben bijna klaar met de dakhaken en montagerails voor oost/west 2 x 5 panelen op het dak. Ook de elektra kabel ligt er.

Als het gereed is wil ik de micro's plaatsen en de elektra (Q-kabels, lasdozen) verder afmaken. Ik weet alleen niet precies wanneer ik de panelen kan gaan plaatsen.

wellicht een beetje een suffe vraag, maar worden panelen ook wel eens geplaatst als het regent en maakt dat vocht dan iets uit? Is het een probleem als de micro's (MC4 connectoren) blootgesteld worden aan de elementen? Of kan ik beter wat 'MC4 dopjes' 3d printen?
het regent in NL 7% van de tijd door het jaar heen, de komende maanden minder.
zolang alles nog spanningsloos is er weinig aan de hand, tijdens het aansluiten droog weer is lekker en ook veiliger. je kunt er ook tijdelijk een zakje omheen doen of afplakken met tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Janjaapszoon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:56:

Had ik hier ook, panelen gingen er pas later op. Zakjes er omheen gedaan tegen de regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbhs0smRW9P9yu0w2OrMBb24Gjk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WbvPejCIupPqJmD8pr7u0V64.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janjaapszoon
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 15:47
Bedankt voor de snelle antwoorden! ik ga de MC4 aansluitingen inpakken voordat de micro's het dak opgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45
Ik heb vandaag de Enphase IQ Charger 2 laten installeren. Ik kan het nog niet uitgebreid testen want mijn EV komt pas over een paar weken, maar als iemand vragen heeft kan ik ze proberen te beantwoorden.

Ik zie wel dat er ineens 3 Micro - omvormers niet meer rapporteren sinds de installatie van de laadpaal. Grr daar moet ik weer achter aan.

edit: Gelukkig rapporteren ze weer na een reset

[ Voor 6% gewijzigd door Patox op 06-03-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Patox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:49:
Ik heb vandaag de Enphase IQ Charger 2 laten installeren. Ik kan het nog niet uitgebreid testen want mijn EV komt pas over een paar weken, maar als iemand vragen heeft kan ik ze proberen te beantwoorden.
Gefeliciteerd! De eerste die zich meldt :) Ik ben benieuwd.
Ik zie wel dat er ineens 3 Micro - omvormers niet meer rapporteren sinds de installatie van de laadpaal. Grr daar moet ik weer achter aan.
Storing op de lijn (PLC ruis check doen)? Ferrietringen in de groepenkast zitten?
Leesvoer FAQ vraag 12 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:41
Post hier svp je ervaring. Wij zijn nu een nieuw huis aan het bouwen en ik ben van plan om deze Enphase charger ook te nemen icm de andere Enphase producten. Dus ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Pazo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Gefeliciteerd! De eerste die zich meldt :) Ik ben benieuwd.

[...]

Storing op de lijn (PLC ruis check doen)? Ferrietringen in de groepenkast zitten?
Leesvoer FAQ vraag 12 :)
Na een reset leek het weer goed. Echter staat er nu een extra Micro omvormer in het overzicht die ik helemaal niet heb liggen... Deze geeft nog steeds een fout door.
Ik heb 16 panelen, met 16 omvormers, maar nu staat er ineens 17 waarvan 1 niets rapporteert. Vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
RogerSch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Post hier svp je ervaring. Wij zijn nu een nieuw huis aan het bouwen en ik ben van plan om deze Enphase charger ook te nemen icm de andere Enphase producten. Dus ben erg benieuwd.
Ik denk dat het meest interessante om te testen is hoe de slimme technologie (AI) werkt met de dynamische prijzen. Ik heb ook nog geen dynamisch contract dus dat stuk testen wordt wel lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigwave
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06 11:42
Ik zag het nog niet op het forum, maar de specs van de nieuwe 10c batterij staan online: https://enphase.com/downl...kHlLgEJOPmcwOKinzsT4R0fFF

Batterij van 10kWh, 7.08 kVA , 60% kleiner dan 2x 5p batterij, 1 fase. Is er iemand die er meer verstand van heeft, die iets kan zeggen over de specs?

[ Voor 26% gewijzigd door Bigwave op 06-03-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-06 09:08
Als ik mijn auto aan de laadpaal zet (Zaptec Go) lijkt het alsof mijn zonnepanelen geen stroom leveren. Klopt dat?
Er staat ook een foutwaarde in het systeem dat er een probleem is met de meetwaarde van de Envoy meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJzCZMdTMUAgzFXzjzsr1SiowEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaeZGAb5ZysSZye6nAQCYim0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Patox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Na een reset leek het weer goed. Echter staat er nu een extra Micro omvormer in het overzicht die ik helemaal niet heb liggen... Deze geeft nog steeds een fout door.
Ik heb 16 panelen, met 16 omvormers, maar nu staat er ineens 17 waarvan 1 niets rapporteert. Vreemd toch?
Heb je buren die ook een Enphase installatie hebben? Het is hier vaker voorgekomen dat mensen micro's van buren in hun systeem zagen. Enphase support kan ze verwijderen, maar kunnen ook weer terugkomen. De oplossing zijn ferrietringen als je die nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Pazo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:05:
[...]

Heb je buren die ook een Enphase installatie hebben? Het is hier vaker voorgekomen dat mensen micro's van buren in hun systeem zagen. Enphase support kan ze verwijderen, maar kunnen ook weer terugkomen. De oplossing zijn ferrietringen als je die nog niet hebt.
Dank! Wat vreemd zeg, nee ik heb geen ferrietringen (nog nooit van gehoord ook!) bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Bigwave schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:27:
Ik zag het nog niet op het forum, maar de specs van de nieuwe 10c batterij staan online: https://enphase.com/downl...kHlLgEJOPmcwOKinzsT4R0fFF

Batterij van 10kWh, 7.08 kVA , 60% kleiner dan 2x 5p batterij, 1 fase. Is er iemand die er meer verstand van heeft, die iets kan zeggen over de specs?
Interessant. Wel jammer dat het 1 fase is. Zit eigenlijk te wachten op een 10kWh op 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22

De specs? Zie datasheet van de link die je zelf post.
Is kennelijk alleen nog voor noord-america volgens die datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Sjapy Vien schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:54:
Als ik mijn auto aan de laadpaal zet (Zaptec Go) lijkt het alsof mijn zonnepanelen geen stroom leveren. Klopt dat?
Er staat ook een foutwaarde in het systeem dat er een probleem is met de meetwaarde van de Envoy meter.

[Afbeelding]
Ct’s zitten niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:44
WillemP22 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:17:
[...]

De specs? Zie datasheet van de link die je zelf post.
Is kennelijk alleen nog voor noord-america volgens die datasheet.
+ het gaat nog minimum 1 tot 1,5 jaar duren voor die in de Europese landen een certificatie krijgt. De sales manager van Enphase België zei me dat ze maar Synergrid goedkeuring verwachten voor de 5P Flexphase en IQ System Controller (backup) in de tweede jaarhelft.

Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik loop vast op het volgende.

Ik heb dus de trainingen voor de batterij gedaan. Mogelijkheid wordt toegevoegd door Enphase in de Installer Toolkit app. Dit hebben ze gedaan op mijn bedrijfsaccount (volgens hun mail aan mij. en daarmee heb ik de cursus gedaan, met mijn DHZ account kan dit niet). Nu staat er bij het DHZ dus niets bij (logisch). Maar ik kan niet inloggen met mijn bedrijfsaccount op de Installer Toolkit app. Krijg dan deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xxqWFI5hMWq4GE6yAEXgPWFR20=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xO0v5UuOuJLz7c3if5XovYn2.png?f=user_large

Ik heb zitten zoeken / graven in instellingen / toestemmingen etc, maar volgens mij kan ik daar verder niets (extra's) meer. Als bedrijfsaccount zijnde heb ik toegang tot mijn DHZ account (alsmede die van mijn broer).
Zal het dan toch in zitten dat het echt een installateursaccount moet zijn, in dienst van een bedrijf?

iemand eerder met dit bijltje gehakt? Of anders Enphase support lief vragen wat zij hierin kunnen betekenen, of ze het kunnen toevoegen aan mijn DHZ account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:55
Er is denk ik so wie so iets veranderd, of mijn installateur heeft wat aangepast, maar ik kan mijn DHZ account niet meer toevoegen aan mijn installatie. Deze stond er een tijd geleden wel bij. Ik krijg de melding :
! There is no company associated with the user "DHZ account".
Ik kan wel inloggen op de Toolkit en de Enlighten Manager. Binnen een paar maanden ga ik op mijn overkapping een paar panelen bijplaatsen, dus die moet ik dus kunnen managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-06 09:08
Oké bedankt, ik zal die monteurs maar eens gaan bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
Sjapy Vien schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:54:

[Afbeelding]
Is de kabel voor je laadpaal soms afgetakt van de kabel waar je zonnepanelen stroom op leveren? Daar lijk het wel een beetje op.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
ydestord schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:11:
[...]

+ het gaat nog minimum 1 tot 1,5 jaar duren voor die in de Europese landen een certificatie krijgt. De sales manager van Enphase België zei me dat ze maar Synergrid goedkeuring verwachten voor de 5P Flexphase en IQ System Controller (backup) in de tweede jaarhelft.

Yves
Tja, ik begrijp ook niet waarom dat zo lang moeten duren. De System controller had een jaar geleden ook al een levertijd van 3 kwartalen......en dat is kennelijk nog steeds zo. Binnenkort bij de Road shows hier in NL zal het ook wel weer ter sprake komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:17:
Ik loop vast op het volgende.

Ik heb dus de trainingen voor de batterij gedaan. Mogelijkheid wordt toegevoegd door Enphase in de Installer Toolkit app. Dit hebben ze gedaan op mijn bedrijfsaccount (volgens hun mail aan mij. en daarmee heb ik de cursus gedaan, met mijn DHZ account kan dit niet). Nu staat er bij het DHZ dus niets bij (logisch). Maar ik kan niet inloggen met mijn bedrijfsaccount op de Installer Toolkit app. Krijg dan deze melding:

[Afbeelding]

Ik heb zitten zoeken / graven in instellingen / toestemmingen etc, maar volgens mij kan ik daar verder niets (extra's) meer. Als bedrijfsaccount zijnde heb ik toegang tot mijn DHZ account (alsmede die van mijn broer).
Zal het dan toch in zitten dat het echt een installateursaccount moet zijn, in dienst van een bedrijf?

iemand eerder met dit bijltje gehakt? Of anders Enphase support lief vragen wat zij hierin kunnen betekenen, of ze het kunnen toevoegen aan mijn DHZ account.
Ja, ik had vorige week ook zoiets, bij de klant waar ik de IQ7/IQ8 test wilde uitvoeren. Nu zat dat systeem niet standaard in onze bedrijfsportal, en vermoedde dat het daar aan lag. Koste me weer een half uur pielen en een call naar de customer-service-India (Zaterdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
iemand dit al voorgehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsasd1U3L7OyPo0i0aJjN2ns4J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ho0S32FZ4ZI3TeRcuGSfeXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet meer switchen van self consumption naar AI mode. Beide tarieven staan op dynamic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:30
Waar vind je deze instelling voor het beperken precies? Zowel via de app als de webinterface kan dit niet echt terug vinden. Volgens de specificaties heb ik een Envoy S Metered (ENV-S-EM-230).

Versie informatie:
Software Version
D8.2.4382 (779a56)
Software Build Date
17 Sep, 2024 7:11 AM

[ Voor 7% gewijzigd door Rednas_N op 09-03-2025 07:36 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:42

Ik was van plan 2x 5P aan te schaffen, echter is deze 10C erg aantrekkelijk vanwege het kleinere formaat.

Nu vraag ik me af of ik überhaupt een accu met 7kW vermogen wel kan installeren op 1 fase? Uiteraard zal er een alamat tussen moeten van 30a. Ik neem aan dat hij op de ‘vraag’ zal leveren, dus zolang ik niet via de hoofdzekering van 25a teruglever aan het net zal er niks aan de hand zijn. Ik vraag me dan wel af hoe het gaat met onze slimme meters die zelf de compensatie uitrekenen, dus stel hij is op fase 1 geïnstalleerd, kan ik dan 3,5kW op 2 en 3,5kW op fase 3 leveren?

Nu heeft de 5P 3,8kW aan vermogen, wat dus een stuk schappelijker is, ik zou dan een 5P op fase 1 en op fase 2 kunnen installeren, alleen neemt dit veel meer ruimte in.

En dan is er nog de flexphase, maar die heeft maar 1,3kW aan vermogen per fase, wat weer ongunstig is voor het opladen middels de zonnepanelen….

Wat zou een slimme keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:29

martijn v o

Certified by Enphase.

10C bestaat (volgens mij) ook uit twee modules:
Die zijn veel dieper (40 cm ipv 20) net zo hoog maar wel breder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAgkU87UAGNKAmLT644Nt8Vb0T8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CQsB6Rv9uAdvgLHs09YaCpDB.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 09-03-2025 09:08 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
EB W schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:42:
[...]

Ik was van plan 2x 5P aan te schaffen, echter is deze 10C erg aantrekkelijk vanwege het kleinere formaat.

Nu vraag ik me af of ik überhaupt een accu met 7kW vermogen wel kan installeren op 1 fase? Uiteraard zal er een alamat tussen moeten van 30a. Ik neem aan dat hij op de ‘vraag’ zal leveren, dus zolang ik niet via de hoofdzekering van 25a teruglever aan het net zal er niks aan de hand zijn. Ik vraag me dan wel af hoe het gaat met onze slimme meters die zelf de compensatie uitrekenen, dus stel hij is op fase 1 geïnstalleerd, kan ik dan 3,5kW op 2 en 3,5kW op fase 3 leveren?

Nu heeft de 5P 3,8kW aan vermogen, wat dus een stuk schappelijker is, ik zou dan een 5P op fase 1 en op fase 2 kunnen installeren, alleen neemt dit veel meer ruimte in.

En dan is er nog de flexphase, maar die heeft maar 1,3kW aan vermogen per fase, wat weer ongunstig is voor het opladen middels de zonnepanelen….

Wat zou een slimme keuze zijn?
7kW op een fase van 3x25A aansluiting is wat veel. Te veel zou ik zeggen. Voor een 1-fase netaansluiting zou het kunnen. Die 10c is ervoorlopig nog niet in NL, en tegen die tijd zal ik die ook wel in een andere configuratie komen. 7 kW, 1-fase past niet zo. Net zoals de 1-fase centrale omvormers…die zijn hier ook maar verkrijgbaar tot en met 5 misschien 6kW.

De 5P flexfase kan toch 3x1.3 kW laden/onladen. Waarom is dat ongunstig vanuit de zonnepanelen. Juist ideaal lijkt me, vooral als je op elke fase pv hebt.

Als je op 1 fase een batterij hebt zitten en op andere fases her verbruik, zal de batterij bij profiel “Zelf consumptie” gaan ontladen om het opgeteld verbruik op 0 te houden. Er wordt dan gesaldeerd over de fases. Je meter registreerd dan nauwelijks verbruik/ teruglevering maar er gebeurd wel van alles.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 09-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
WillemP22 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:03:
[...]

7kW op een fase van 3x25A aansluiting is wat veel. Te veel zou ik zeggen. Voor een 1-fase netaansluiting zou het kunnen. Die 10c is ervoorlopig nog niet in NL, en tegen die tijd zal ik die ook wel in een andere configuratie komen. 7 kW, 1-fase past niet zo. Net zoals de 1-fase centrale omvormers…die zijn hier ook maar verkrijgbaar tot en met 5 misschien 6kW.

De 5P flexfase kan toch 3x1.3 kW laden/onladen. Waarom is dat ongunstig vanuit de zonnepanelen. Juist ideaal lijkt me, vooral als je op elke fase pv hebt.

Als je op 1 fase een batterij hebt zitten en op andere fases her verbruik, zal de batterij bij profiel “Zelf consumptie” gaan ontladen om het opgeteld verbruik op 0 te houden. Er wordt dan gesaldeerd over de fases. Je meter registreerd dan nauwelijks verbruik/ teruglevering maar er gebeurd wel van alles.
Dank voor je reactie! inderdaad zal 7 gewoon te veel zijn, en het duurt nog wel even voor deze in NL komt.

Elke fase levert hier 2kw (totaal 6kw) aan energie als de zonnepanelen gunstig genereren, maar dan gaat het opladen gewoon iets langzamer, dat is inderdaad geen probleem (en de ev lader kan je ook iets afknijpen).

Klopt het als je 2 flexphase accu’s achter elkaar zet, dan kan er natuurlijk wel 2,6kw per fase worden geladen en ontladen, verdeeld over de 2 accu’s heen. Al moet die nog wel in NL uitkomen en is die alleen in Duitsland beschikbaar.

Daarnaast zit ik aan V2H te denken, maar het leek me handig om in iedergeval 10kW te hebben voor als de auto weg is overdag of ‘s nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rednas_N schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:30:
[...]

Waar vind je deze instelling voor het beperken precies? Zowel via de app als de webinterface kan dit niet echt terug vinden. Volgens de specificaties heb ik een Envoy S Metered (ENV-S-EM-230).

Versie informatie:
Software Version
D8.2.4382 (779a56)
Software Build Date
17 Sep, 2024 7:11 AM
Je moet een installateurs account hebben. Met gewoon gebruikers account kan het (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:34:
[...]

Je moet een installateurs account hebben. Met gewoon gebruikers account kan het (nog) niet.
Met een DHZ account toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
blb4 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Met een DHZ account toch ook?
Ja klopt, daarmee kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Heeft iemand op het forum ervaring met Alma Solar? Blijkbaar en bedrijf uit Luxemburg.
Zij bieden de 5P met drie fase aan voor €2.815 incl. BTW.

Alma Solar 5P 3 fase

Ik weet alleen niet of we moeten wachten met de acceptatie in NL van deze 3 fase aansluiting, of hem gewoon mogen installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41
ydestord schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:00:
iemand dit al voorgehad?

[Afbeelding]

Kan niet meer switchen van self consumption naar AI mode. Beide tarieven staan op dynamic...
Hi @ydestord, heb je dit op kunnen lossen? Ik heb namelijk dezelfde melding dat “AI optimization” profile het “Time of Use” rate nodig heeft waar dit prima werkte met dynamisch. Kan ook nergens Time Of Use selecteren als rate profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
skiwi schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Hi @ydestord, heb je dit op kunnen lossen? Ik heb namelijk dezelfde melding dat “AI optimization” profile het “Time of Use” rate nodig heeft waar dit prima werkte met dynamisch. Kan ook nergens Time Of Use selecteren als rate profiel.
@skiwi Nee, ticket geopend zondag maar nog geen reactie

Mvg
Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Goedemorgen, zijn hier al mensen die ervaring hebben met de nieuwe EV charger 2. Zowel gebruik als installatie. Op facebook heeft iemand geen load balancing en een ander zegt dat laden met overschot zonnepanelen nog aangezet moet worden door Enphase. Beide functies zijn voor mij essentieel in de keuze welke laadpaal er komt. Ik twijfel tussen de EV charger 2 en de Zaptec Go 2. Beide slim en bidirectioneel voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Skipper_NH schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:40:
Goedemorgen, zijn hier al mensen die ervaring hebben met de nieuwe EV charger 2. Zowel gebruik als installatie. Op facebook heeft iemand geen load balancing en een ander zegt dat laden met overschot zonnepanelen nog aangezet moet worden door Enphase. Beide functies zijn voor mij essentieel in de keuze welke laadpaal er komt. Ik twijfel tussen de EV charger 2 en de Zaptec Go 2. Beide slim en bidirectioneel voorbereid.
Vorige pagina, @Patox gaat er 1 krijgen.

Patox in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
Ik denk dat @Patox een IQ EV charger heeft dacht ik gezien te hebben in een post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:53
Goedemorgen, zijn hier mensen die ervaring hebben met het particulier verkopen van een batterij? 3t in dit geval.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat met de garantie. Volgens de eerste berichten van Enphase is dan de volledige 14,5jr resterende garantie in 1 klap weg voor een volgende gebruiker. Zijn hier ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:51:
Goedemorgen, zijn hier mensen die ervaring hebben met het particulier verkopen van een batterij? 3t in dit geval.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat met de garantie. Volgens de eerste berichten van Enphase is dan de volledige 14,5jr resterende garantie in 1 klap weg voor een volgende gebruiker. Zijn hier ervaringen mee?
Garantie is niet overdraagbaar helaas...

WillemP22 in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Dank je voor de snelle reactie. Dan is de batterij dus praktisch waardeloos om te verkopen, en hij bevalt hier ook niet om te gebruiken. Dat wordt dan een dure ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Dank je voor de snelle reactie. Dan is de batterij dus praktisch waardeloos om te verkopen, en hij bevalt hier ook niet om te gebruiken. Dat wordt dan een dure ervaring.
Ja ik vind dat eigenlijk ook wel slecht van Enphase.
Wat bevalt je niet aan de batterij / gebruik ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Pazo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Ja ik vind dat eigenlijk ook wel slecht van Enphase.
Wat bevalt je niet aan de batterij / gebruik ervan?
Hij is te grof voor ons verbruik.

Ons standaard verbruik in de nacht in ongeveer de helft van het jaar is rond de 0,8 tot 1kWh. Met de batterij brengen we dat nachtelijke verbruik terug tot ongeveer 0,5 tot 0,8kWh, terwijl we overdag extra verbruik krijgen omdat hij bijvoorbeeld vaak voorbij de waarde van de zonnepanelen schiet (vooral begin en einde van de dag), waardoor we verbruik krijgen dat er niet hoort te zijn. Al met al verlaagt de batterij onze afname minimaal. We komen met de Enphase batterij vaak op een afname van tussen de 0,8 en 1,2kWh wanneer alles binnen de lading blijft. Dat is nauwelijks een verbetering tov wat het zonder batterij was.

Inmiddels gebruiken we een andere batterij welke dat wel erg goed doet. Daar is ons verbruik over de nacht nor maar enkele tientallen Watts. Ook overdag komt er geen verbruik bij.

We hebben ze samen geprobeerd maar dat werkt overdag niet goed. Dan gaan de batterijen elkaar wisselend laden. In de nacht ging het wel goed omdat de andere batterij de leiding nam en de Enphase zich stil hield.

Daarom besloten de irritatie over de Enphase uit de weg te gaan en deze te verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 11-03-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
ydestord schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat @Patox een IQ EV charger heeft dacht ik gezien te hebben in een post.
@Skipper_NH
Ik heb mijn paal nog niet goed kunnen testen ivm het gebrek aan een EV. Voor zowel Solar laden als Load Balancing zie deze support link van Enphase. https://support.enphase.c...andere-enphase-apparatuur

Het werkt dus (nog) niet als je de paal als stand-alone Enphase apparatuur hebt, wel als je Enphase panelen / gateways hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Patox op 11-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:08:
[...]
Hij is te grof voor ons verbruik.

Ons standaard verbruik in de nacht in ongeveer de helft van het jaar is rond de 0,8 tot 1kWh. Met de batterij brengen we dat nachtelijke verbruik terug tot ongeveer 0,5 tot 0,8kWh, terwijl we overdag extra verbruik krijgen omdat hij bijvoorbeeld vaak voorbij de waarde van de zonnepanelen schiet (vooral begin en einde van de dag), waardoor we verbruik krijgen dat er niet hoort te zijn. Al met al verlaagt de batterij onze afname minimaal. We komen met de Enphase batterij vaak op een afname van tussen de 0,8 en 1,2kWh wanneer alles binnen de lading blijft. Dat is nauwelijks een verbetering tov wat het zonder batterij was.

Inmiddels gebruiken we een andere batterij welke dat wel erg goed doet. Daar is ons verbruik over de nacht nor maar enkele tientallen Watts. Ook overdag komt er geen verbruik bij.

We hebben ze samen geprobeerd maar dat werkt overdag niet goed. Dan gaan de batterijen elkaar wisselend laden. In de nacht ging het wel goed omdat de andere batterij de leiding nam en de Enphase zich stil hield.

Daarom besloten de irritatie over de Enphase uit de weg te gaan en deze te verkopen.
Erg teleurstellend om te lezen dat een batterij van Enphase verslagen wordt door een andere merk batterij. Je schrijft dat hij te grof is. Kan je dat nader omschrijven? Verder lees ik dat de gateway kennelijk niet is staat is om de eigen batterij goed aan te sturen wanneer er geladen moet worden van de eigen zonnepanelen. Je zou denken dat Enphase dan het algoritme niet op orde heeft. Of komt dit doordat de gateway maar elke 15 minuten kijkt en andere systemen via de P1 poort een veel hogere sample rate hebben. Als dat een beperkende factor is, zal Enphase aan het werk moeten. Mijn voorkeur voor blijven in het ecosysteem wordt plotseling een stuk minder door deze berichten.

Ik zie hier ook behoorlijke verschillen tussen wat Enphase via de CT spoelen meet en wat de P1 meter via Homewizard aangeeft. In ieder geval meer dan de beloofde 1%. Ik heb de installatie pas 6 maanden dus wil de zomer afwachten om te zien of het bij meer opwek verbetert. Anders zal de installateur toch aan het werk moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper_NH op 11-03-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Skipper_NH schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Erg teleurstellend om te lezen dat een batterij van Enphase verslagen wordt door een andere merk batterij. Je schrijft dat hij te grof is. Kan je dat nader omschrijven? Verder lees ik dat de gateway kennelijk niet is staat is om de eigen batterij goed aan te sturen wanneer er geladen moet worden van de eigen zonnepanelen. Je zou denken dat Enphase dan het algoritme niet op orde heeft.

Ik zie hier ook behoorlijke verschillen tussen wat Enphase via de CT spoelen meet en wat de P1 meter via Homewizard aangeeft. In ieder geval meer dan de beloofde 1%. Ik heb de installatie pas 6 maanden dus wil de zomer afwachten om te zien of het bij meer opwek verbetert. Anders zal de installateur toch aan het werk moeten.
Ik denk inderdaad dat ern groot deel van het probleem zit in het meten via de spoelen. We zien ook hier best een groot verschil.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je niet ook met kWh-meters van bijvoorbeeld Homewizard meet, maar afgaat op Enlighten, dat je denkt dat het prima werkt.

Wat ik bedoel met grof is bijvoorbeeld dat waar ons standaardverbruik in de nacht in de zomer (eigenlijk altijd wanneer de airco niet aan staat) tussen de 70 en 80W ligt (enkele keren een 50W hoger door koelkast+vriezer), de batterij rond de 40 a 50W gaat hangen.

Toen we de batterij kregen was dat veel beter. Toen hing de batterij rond de , ik meen 20 tot 25W. Een fors verschil dus.

Toen kwam de grote update en alles ging mis. We hebben ook uitgebreid contact gehad met de technische dienst van Enphase, en ze erkennen dat de update zaken veranderd heeft. De aanvankelijke waarde vond ik niet heel goed, maar ik vond het aanvaardbaar. Het latere resultaat beslist niet.

Bij opladen hangt de batterij vaak 200 tot 300W boven wat wordt opgewekt. Ook veel meer dan voor de grote update. We hebben een deel van onze zonnepanelen omgeleid zodat de batterij dat niet ziet. Dat maakt het beter maar nog steeds niet goed.

Al met al erg teleurstellend. Het hele gedoe heeft veel geld gekost en was een letterlijk kostbare ervaring. Extra jammer vind ik dat ik veel vertrouwen in de kwaliteit van de Enphase batterij heb. Erg jammer dit, maar continu irritatie is slechter dan extra kosten om over te stappen naar iets dat wel werkt. Gelukig een keuze die we hadden, alhoewel het geld hier niet zoveel rek heeft. Het is iets dat hier een hoge prioriteit heeft en dus hebben we het extra geld vrijgemaakt. Qua kwaliteit en service was ik liever bij Enphase gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-06 12:59
Ha Tweakers,

wellicht eerder langsgekomen, maar ik kon het niet gelijk vinden.

ik heb een systeem uit 2013 met 10 panelen 250Wp en M215 omvormers.
werkte altijd prima, en levert nu een besparing van ong. 400 euro per jaar op schat ik.

We willen dit iets uitbreiden, en met het oog op een warmtepomp en eventuele laadpaal ook 3fasen

Nu kreeg ik te horen bij een offerte dat dan het oude systeem weg moet omdat dit niet te combineren is.
Klopt dit? of kunnen er ook nieuwe panelen met enphase omvormers erbij?
Mogelijk met IQ7 serie op de Envoy-S, of anders met 2 gateways?

Ik hoef de opbrengst niet per se heel precies te meten, en ook accu is voorlopig niet het plan.

* toevoeging: de huidige panelen zijn grotendeels zuid gericht (Azimut denk ik 160gr)
Nieuwe panelen zouden op oost en west komen (250 en 70 gr), dus niet hoogste opbrengst, wel verdeling over de dag beter.

[ Voor 13% gewijzigd door jugo6 op 11-03-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@jugo6

Volgens mij kunnen M215 en IQ7 wel samen. M250 en IQ7 sowieso.
Of het ook met IQ8 kan denk ik (nog) niet.
IQ7 en IQ8 kunnen nu nog niet met elkaar in 1 systeem, maar binnenkort wel door een aankomende firmware update. Of M215 met IQ8 dan ook samen kan durf ik niet zeggen.

Je kunt altijd Enphase Support vragen om zekerheid te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ik denk inderdaad dat ern groot deel van het probleem zit in het meten via de spoelen. We zien ook hier best een groot verschil.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je niet ook met kWh-meters van bijvoorbeeld Homewizard meet, maar afgaat op Enlighten, dat je denkt dat het prima werkt.

Wat ik bedoel met grof is bijvoorbeeld dat waar ons standaardverbruik in de nacht in de zomer (eigenlijk altijd wanneer de airco niet aan staat) tussen de 70 en 80W ligt (enkele keren een 50W hoger door koelkast+vriezer), de batterij rond de 40 a 50W gaat hangen.

Toen we de batterij kregen was dat veel beter. Toen hing de batterij rond de , ik meen 20 tot 25W. Een fors verschil dus.

Toen kwam de grote update en alles ging mis. We hebben ook uitgebreid contact gehad met de technische dienst van Enphase, en ze erkennen dat de update zaken veranderd heeft. De aanvankelijke waarde vond ik niet heel goed, maar ik vond het aanvaardbaar. Het latere resultaat beslist niet.

Bij opladen hangt de batterij vaak 200 tot 300W boven wat wordt opgewekt. Ook veel meer dan voor de grote update. We hebben een deel van onze zonnepanelen omgeleid zodat de batterij dat niet ziet. Dat maakt het beter maar nog steeds niet goed.

Al met al erg teleurstellend. Het hele gedoe heeft veel geld gekost en was een letterlijk kostbare ervaring. Extra jammer vind ik dat ik veel vertrouwen in de kwaliteit van de Enphase batterij heb. Erg jammer dit, maar continu irritatie is slechter dan extra kosten om over te stappen naar iets dat wel werkt. Gelukig een keuze die we hadden, alhoewel het geld hier niet zoveel rek heeft. Het is iets dat hier een hoge prioriteit heeft en dus hebben we het extra geld vrijgemaakt. Qua kwaliteit en service was ik liever bij Enphase gebleven.
Het meten met CT spoelen an sich is niet 't probleem, ik maak gebruik van Smappee (voor loadbalancing en slim laden van mijn laadpunt) die ook meet middels CT spoelen en ik heb daarbij geen klachten over de nauwkeurigheid.

offtopic:
Mijn batterijsysteem is echter niet afhankelijk van Smappee en meet middels een mod-bus kW(h) meter 't vermogen van de net-aansluiting* en probeert 't vermogen rond 0 Watt te houden. In de praktijk zie ik dat 't vermogen - zolang de batterij niet volledig opgeladen of 'leeg' is - op de netaansluiting tussen 5 en 80 watt zit, gemiddeld zo'n 40 watt. Voor mij is dit prima.

* Laadpunt zit voor deze kW(h) meter, 't heeft m.i. geen zin de EV te laden uit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Begin vorige week zijn er bij mij acht zonnepanelen met Enphase IQ8HC micro-omvormers geïnstalleerd. Tijdens de installatie ondervonden de monteurs problemen met de communicatie tussen de omvormers en de Envoy. Na installatie van de app zag ik dat er ongeveer twaalf IQ7A omvormers in de lijst stonden samen met mijn IQ8HC omvormers, met een levenslange energieproductie van 16,550 MWh. De monteurs hebben de installatie 's avonds achtergelaten, in de verwachting dat Enphase het probleem op afstand zou oplossen. Later in de week verdwenen de IQ7A omvormers en werden de correcte IQ8HC omvormers in het systeem weergegeven, maar er was nog steeds geen communicatie of energieproductie.

Gisteren is er opnieuw een monteur langs geweest, die contact heeft gehad met Enphase, maar het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik begin te twijfelen aan de correcte werking van de Envoy, want volgens de monteur zijn alle gemeten waardes en aansluitingen in orde.

Ik had juist hoge verwachtingen van Enphase producten. Heb ik gewoon pech? En hoeveel tijd moet ik de installateur geven om dit probleem op te lossen?

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Dysan hebben ze wel de Gateway een update gegeven alvorens ze begonnen?
https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert

En gezien de andere micro's: zijn die van buren? Zijn er ferrietringen geïnstalleerd?

(Of: hebben ze een tweedehands gateway gebruikt waar de vorige micro's nog instonden? IQ7, dus heeft de gateway IQ7 firmware en kan (nog) niet overweg met IQ8. Zou ook nog kunnen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Firmware is D8.2.4264
Ik heb geen ferrietringen gezien, mag aannemen dat de Enphase support hier ook wel op gewezen zal hebben?
Kort door de bocht heb ik er niet de hele tijd met mijn neus bovenop gezeten, want daar kan ik zelf ook slecht tegen.
Enige dat ik weet is dat deze melding dat er geen enkele communicatie is tussen de envoy en de omvormers.
Even bij de buurman gekeken,heeft wel Enphase maar andere type omvormer en sn als die in mij envoye stonden.
Zie hier de screenshot toen ik de envoy koppelde aan Home Assistant, waar ik ook 16 inverters zag met een S/N die niet van mij waren (dus totaal 24 inverters in de lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-flH5Xh9cpx1n0gcEaSO2E-Q1gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1u49x217Sgg7E1HXRfzWKPT1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Dysan op 11-03-2025 21:18 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je wil kijk ik even mee vanaf afstand, dan stuur ik je een linkje die je moet aanklikken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 20:37

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Tijdje geleden heb ik aan Enphase support de vraag gesteld of de 5P flexphase inderdaad zo nodig over 1 fase de volledige capaciteit kan benutten. Nu antwoord gekregen: Dat is zo.
"Power Distribution: The Enphase Battery 5p system, when configured for 3-phase operation, distributes its power output across the three phases. This ensures a balanced load distribution for the grid. The maximum power output per phase is a constraint to ensure the system does not exceed the allowed current on a single phase.

Energy Availability: The 5kWh capacity represents the total energy stored in the battery. Regardless of the load distribution, this energy is available for use. Therefore, if a single phase is experiencing a high load, the battery will supply the required energy, even if the other two phases have minimal or no load.

In essence, the battery system will manage the power output to stay within the per-phase power limits, while freely allocating the stored energy to where it's needed."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-06 21:54
Pazo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:27:
@jugo6

IQ7 en IQ8 kunnen nu nog niet met elkaar in 1 systeem, maar binnenkort wel door een aankomende firmware

Je kunt altijd Enphase Support vragen om zekerheid te hebben :)
Ik heb een bestaande IQ7-serie installatie met vooral IQ7A en enkele IQ7+ . Nu wil ik uitbreiden met nog 4 panelen en ben eigenlijk het kijken voor (nieuwe) IQ7+ (Marktplaats e.d.), maar aanbod is beperkt. Zag ook IQ8+ voor leuke prijs voorbij komen, dus ik vroeg aan Enphase om mijn IQ Gateway (Standard) alvast eens te updaten, maar toen kreeg ik dit antwoord:

Goedemorgen,

Deze mogelijkheid is er niet. Helaas bieden wij niet de optie om IQ7 en IQ8 in eenzelfde gateway te laten werken. Hiervoor zal een nieuwe gateway nodig zijn en zal er een nieuwe siteid moeten worden aangemaakt.

Voor verdere vragen, aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Customer support technician Enphase Energy

Het filmpje van Enphase was toch duidelijk dat IQ7 en IQ8 vanaf de juiste firmware versie op één Envoy/IQ Gateway kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 18:48
Hier draait al jaren een M215 setup die later aangevuld is met IQ7 serie. Alleen de Envoy-S moest dan komen i.p.v. de oude Envoy die er hing. Die M-serie en IQ7 serie kunnen dus door elkaar gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
rogervdh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Ik heb een bestaande IQ7-serie installatie met vooral IQ7A en enkele IQ7+ . Nu wil ik uitbreiden met nog 4 panelen en ben eigenlijk het kijken voor (nieuwe) IQ7+ (Marktplaats e.d.), maar aanbod is beperkt. Zag ook IQ8+ voor leuke prijs voorbij komen, dus ik vroeg aan Enphase om mijn IQ Gateway (Standard) alvast eens te updaten, maar toen kreeg ik dit antwoord:

Goedemorgen,

Deze mogelijkheid is er niet. Helaas bieden wij niet de optie om IQ7 en IQ8 in eenzelfde gateway te laten werken. Hiervoor zal een nieuwe gateway nodig zijn en zal er een nieuwe siteid moeten worden aangemaakt.

Voor verdere vragen, aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Customer support technician Enphase Energy

Het filmpje van Enphase was toch duidelijk dat IQ7 en IQ8 vanaf de juiste firmware versie op één Envoy/IQ Gateway kunnen?
Dit gaat binnenkort komen. Er draaien al proefopstellingen heb ik hier begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Pazo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:56:
[...]

Dit gaat binnenkort komen. Er draaien al proefopstellingen heb ik hier begrepen.
Wel apart dat Enphase dat antwoord geeft, zeker met het feit dat op Youtube een filmpje staat met het tegenovergestelde. Zeg dan bijv. "De benodigde firmware zit momenteel nog in testfase en we verwachten deze over xx weken te kunnen installeren op uw IQ Gateway".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@rogervdh Wellicht willen ze het nog niet aan de grote klok hangen alvorens ze klaar zijn met testen. Er is hier al de afgelopen pagina's al verschillende keren over gesproken. Volgens mij heeft @WillemP22 al een testopstelling met IQ7 en IQ8 is 1 systeem draaien (bij een klant?). Als daar geen issues naar boven komen is de kans vrij groot dan het binnen enkele weken mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
EB W schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:35:
Heeft iemand op het forum ervaring met Alma Solar? Blijkbaar en bedrijf uit Luxemburg.

Alma Solar 5P 3 fase

Ik weet alleen niet of we moeten wachten met de acceptatie in NL van deze 3 fase aansluiting, of hem gewoon mogen installeren...
Inmiddels heb ik een antwoord gekregen van Enphase: ‘Wij raden af ​​om te kopen in een ander land dan waar u de unit installeert. Dit kan gevolgen hebben voor de garantie en u kunt geblokkeerd worden tijdens de inbedrijfstelling.
Flexphase is nog niet gelanceerd in NL. Het staat gepland voor Q2 dit jaar.
Koop alleen bij erkende distributeurs in uw land, zoals BayWA, Krannich, IBC Solar, Blue, Librs, Natec, Navett, Rexel of Technische Unie.’

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:31:
@rogervdh Wellicht willen ze het nog niet aan de grote klok hangen alvorens ze klaar zijn met testen. Er is hier al de afgelopen pagina's al verschillende keren over gesproken. Volgens mij heeft @WillemP22 al een testopstelling met IQ7 en IQ8 is 1 systeem draaien (bij een klant?). Als daar geen issues naar boven komen is de kans vrij groot dan het binnen enkele weken mogelijk is.
Ja, bij 2 klanten inmiddels.
1 met IQ7, IQ8 en gateway-standaard.
1 met IQ7, IQ8, 5P met Gateway-metered. Ging soepel allemaal.
Bij mijn eigen systeem is het niet gelukt…nog niet…Ik heb naast de IQ7+/IQ7A ook nog oude M250’s zitten. Dat gaat al jaren prima samen maar met nog een IQ8 erbij …weigert er iets. Mogelijk dat de M250’s spelbreker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
EB W schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:35:

Alma Solar 5P 3 fase

Ik heb daar in 2022 al mijn IQ7A micro's gekocht. Ging prima allemaal. Waren daar destijds veruit het goedkoopste en werden geleverd via UPS. De Envoy (IQ Gateway) en andere Enphase materialen heb ik gewoon in Nederland gekocht en verder werkt het top. Garantie is tot ergens in 2047 geloof ik, aldus de portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
ydestord schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:17:
[...]

@skiwi Nee, ticket geopend zondag maar nog geen reactie

Mvg
Yves
Zojuist telefonisch contact gehad met Enphase support over onderstaande. Duurde een uurtje maar ze hebben bevestigd dat het een “known issue” is waar aan gewerkt wordt. Geen verwachte oplostijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3xO3b8ovUpAerh_BaEadfhpZrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNXi2nsdDV21Ptu3aEKHY5TS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
skiwi schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Zojuist telefonisch contact gehad met Enphase support over onderstaande. Duurde een uurtje maar ze hebben bevestigd dat het een “known issue” is waar aan gewerkt wordt. Geen verwachte oplostijd.

[Afbeelding]
@skiwi had gisteren deze email update gekregen dus dacht al dat een oplossing niet voor direct ging zijn...
Is alleen ambetant wanneer we negatieve prijzen hebben omdat de AI mode dan de injectie beperkt. Met de verschuiving (door meer pV opbrengst op de middag) van de dalprijzen in het dynamisch tarief van de nacht naar de dag is het self-consumption model beter op dit ogenblik. Ik gebruikte AI mode om de batterij te laten laden op het lage tarief gedurende de winternachten.

Greetings from Enphase Energy.

We have escalated the issue to the engineering team, I will keep you posted once I have an update

Thanks & Regards,

Shahabaz Khan

[ Voor 19% gewijzigd door ydestord op 12-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
ydestord schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:54:
[...]

@skiwi had gisteren deze email update gekregen dus dacht al dat een oplossing niet voor direct ging zijn...
Is alleen ambetant wanneer we negatieve prijzen hebben omdat de AI mode dan de injectie beperkt. Met de verschuiving (door meer pV opbrengst op de middag) van de dalprijzen in het dynamisch tarief van de nacht naar de dag is het self-consumption model beter op dit ogenblik. Ik gebruikte AI mode om de batterij te laten laden op het lage tarief gedurende de winternachten.

Greetings from Enphase Energy.

We have escalated the issue to the engineering team, I will keep you posted once I have an update

Thanks & Regards,

Shahabaz Khan
@ydestord het is mij zojuist gelukt om AI optimization aan te zetten, dus zeker even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Nu online
Er is kennelijk nog erg weinig bekend over deze laadpaal en bijbehorende instelingen. Ik lees ook nogal wat problemen over de IQ batterijen en protocollen. Het komt bij mij over dat Enphase nog veel te leren heeft over de correcte integratie van hun eigen producten in hun eigen ecosysteem in Nederland. Bovendien lijkt er weinig ruimte voor eigen instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
skiwi schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:01:
[...]

@ydestord het is mij zojuist gelukt om AI optimization aan te zetten, dus zeker even proberen.
Is me ook gelukt.

Mvg

Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 16:37
Initial G schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:22:
Tijdje geleden heb ik aan Enphase support de vraag gesteld of de 5P flexphase inderdaad zo nodig over 1 fase de volledige capaciteit kan benutten. Nu antwoord gekregen: Dat is zo.
[...]
Ik raak een beetje in de war door termen als ‘energy’, ‘high load’ en ‘capacity’. Als ik het goed begrijp, kan mijn warmtepomp ongeveer 2,7 kW trekken zolang de andere twee fasen een lagere belasting hebben en het totaal onder 3,8 kW blijft. Of bedoelen ze dat je op één fase de batterij helemaal leeg kunt trekken?

Ik overweeg zelf een tweetal 5P of te wachten op de 10C, maar ik wil minimaal de grid backup optie hebben. Als je met een enkele Flexphase maximaal 1,28 kW kan opnemen, dan zou ik met twee stuks mijn warmtepomp (net) niet kunnen laten draaien. Dan moet ik er dus eigenlijk drie hebben. Het voordeel van de Flexphase ten opzichte van de normale is dat ik ongeveer 15 kWh aan de warmtepomp kan geven?

[ Voor 7% gewijzigd door drime op 13-03-2025 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 20:37

Initial G

f.k.a. GKLQuake

drime schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ik raak een beetje in de war door termen als ‘energy’, ‘high load’ en ‘capacity’. Als ik het goed begrijp, kan mijn warmtepomp ongeveer 2,7 kW trekken zolang de andere twee fasen een lagere belasting hebben en het totaal onder 3,8 kW blijft. Of bedoelen ze dat je op één fase de batterij helemaal leeg kunt trekken?
Per fase is het 1.28kW vermogen. Je kunt wel via 1 fase de hele accu leegtrekken.
Ik overweeg zelf een tweetal 5P of te wachten op de 10C, maar ik wil minimaal de grid backup optie hebben. Als je met een enkele Flexphase maximaal 1,28 kW kan opnemen, dan zou ik met twee stuks mijn warmtepomp (net) niet kunnen laten draaien. Dan moet ik er dus eigenlijk drie hebben.
Inderdaad, een enkele 5p flexphase zal jouw warmtepomp (ik ga uit van enkelfasig) niet kunnen draaien, dan zul je al 3 moeten hebben. Was jouw warmtepomp 3 fasen aangesloten, dan kan het wel. Maar ook de opslagcapaciteit van 5 kWh is niet zo veel (even rekenen: jouw warmtepomp kan minder dan 2 uur volle bak draaien). Qua opslagcapaciteit zou je dus ook al 2 of 3 moeten hebben.

Als je een backup systeem wil creëren zou ik voor het vermogen ook al 2 of 3 willen hebben. Als je een system controller 3 erbij koopt kun je offgrid systeem maken met de 5p flexphase (of de gewone 5p), maar beide zijn nu officieel nog niet ondersteund in Nederland. De 10C heeft gridforming maar komt eerst nog als single phase uit, dat is voorlopig dus eigenlijk alleen maar interessant als je een enkelfase huisaansluiting hebt (dan is dus ook de gewone 5p aantrekkelijker dan de flexphase).
Het voordeel van de Flexphase ten opzichte van de normale is dat ik ongeveer 15 kWh aan de warmtepomp kan geven?
Nee, in principe het voordeel is dat in een 3 fasen huis alle apparaten gebruik kunnen maken van de gehele opslagcapaciteit van de accu('s). En de accus ook via alle fasen geladen kunnen worden (bv. als je veel zonnepanelen panelen hebt, verdeeld over drie fasen of juist als je maar een enkelfasig pv systeem hebt, in een 3 fase huisinstallatie).
Je kunt de 5p flexphase trouwens ook (tijdelijk) instellen als singlephase met 3,8kW vermogen, voor mensen die de optie willen hebben later een 3 fase systeem te realiseren.

[ Voor 20% gewijzigd door Initial G op 13-03-2025 18:32 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 49 Laatste