Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:45
Vandaag zijn er bij mij nieuwe panelen geïnstalleerd met een Envoy Metered. Ik zie dit in de OP staan:
Q16: Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
A: In Enlighten zie je alleen de verdeling van de micro's over alle fasen (L1, L2 en L3) als je een IQ Gateway Metered MET aangesloten CT spoelen hebt (zie voorbeeld). Heb je een Metered zonder CT spoelen, dan zal Enlighten alles op L1 weergeven (zie voorbeeld). Dat betekent niet dat er alleen maar op fase L1 geproduceerd wordt. Het is alleen een 'administratieve' weergave in Enlighten. Alle micro's zitten vast op een fase en leveren daarop terug. Er vind geen loadbalancing plaats. De afname (consumptie) heeft geen invloed op de productie. De meter saldeert intern. Dus bij bijvoorbeeld een afname op L1 van 3,6kW en een teruglevering van 1,8kW op zowel L2 als L3 levert netto 0 op.
De CT-spoelen zijn (lijken) goed aangesloten te zijn. Maar in de portal staan alle micro's op één fase. Volgens mij klopt dat, omdat de PV 1-fase is aangesloten. MK is wel 3-fase. Ik zie het alleen niet terug in bovenstaande beschrijving. Klopt het dan wel of niet?

Ik kan in de app bij "Live" ook geen verschillende fases zien.

Volgens mij klopt het gewoon, maar toch even dubbelcheck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tommiiee Ja dat klopt. Maar waarom dan een 1fase PV als je een 3 fase groepenkast hebt? :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:25:
@Tommiiee Ja dat klopt. Maar waarom dan een 1fase PV als je een 3 fase groepenkast hebt? :)
Een aantal redenen:

- Er lag al 1-fase bekabeling vanwege de 2 oude panelen die destijds bij de bouw zijn gelegd, dus dat was herbruikbaar.
- 3-fase was duurder en er was geen noodzaak voor ( < 5 kWh piek)
- Volgens mij voegt het (voor mijn geval) ook niet heel veel toe?

Zie ook dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tommiiee Ah, dat had ik even gemist ;)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Even een crosspost vanuit het Victron topic, maar vermoed dat hier meer Enphase expertise zit:

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van de digitale contacten op de (standaard) IQ gateway om productie op Enphase micro's te reguleren?

Enphase community past met uitleg hoe je met 4 contacten 16 niveaus kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:49

martijn v o

Certified by Enphase.

@SkyFlyer Zelf niet, maar er is wel iemand met een tesla mee bezig geweest.
Ik weet eigenlijk niet of deze optie in Nederland geactiveerd is.
https://enphase.com/media/12537

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 15-03-2025 09:35 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:35
Weet iemand of het hier mogelijk is om bijv. via de app de PV productie helemaal plat te leggen? Ipv via AI optimalisatie aan te passen naar eigen gebruik?

Want op het moment dat de dynamische tarieven in de min gaan wil je natuurlijk zo veel mogelijk stroom van het net trekken.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Weet iemand hier of de Enphase thuisbatterij, of eerder dan het bms, zelflerend is tot op zekere hoogte?

Ik heb eerder aangegeven dat we onze 3t batterij wilden verkopen omdat we er niet tevreden over zijn. Sowieso was het lastig geweest een leuk deel van de investering terug te krijgen, maar met de wetenschap dat alle garantie vervalt bij verkoop was de kans op succesvol verkopen nihil geworden. Daarom besloten het nog eens te proberen met 2 verschillende soorten batterijen naast elkaar.

Het punt is dat ik het nu voor de 3e dag naast elkaar gebruik, en elke dag zie ik de Enphase batterij zich wat anders gedragen.

De eerste dag was de Enphase traag en lui. Gisteren gingen de beide batterijen voornamelijk keurig samen op bij laden, maar bij ontladen liet de Enphase zich geregeld voeden door de andere batterij, in elk geval tijdelijk.

Vandaag zie ik een Enphase batterij die niet helemaal net zo snel is als de andere batterij, maar die wel actief mee laadt en ontlaadt. Momenten dat de ene de andere laadt lijken bijzonder kort geworden, secondenwerk.

De andere batterij blijft constant in z'n gedrag, super snel en reactief, erg goed met de boel nom houden.

Het grappige is, in de combinatie schaaft de andere batterij ook een stuk weg van het irritante gedrag van de Enphase batterij (vooral de afname verhogen tijdens laden door steeds hoger te zitten in laden dan verstandig bij de opwek.

Voor nu zetten we hier het experiment voort, maar ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. Dus of meer mensen een verandering hebben gezien in het gedrag van hun Enphase batterij in de eerste week tot weken.

Ik dacht dat te hebben gezien bij de eerste ingebruikname vorig jaar. Na de grote update waar alles mis ging zag ik dat niet. Daarom ging ik er vanuit dat ik het de eerste keer niet goed gezien of geinterpreteerd had. Maar nu lijk ik het dus weer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:52:
Weet iemand hier of de Enphase thuisbatterij, of eerder dan het bms, zelflerend is tot op zekere hoogte?

Ik heb eerder aangegeven dat we onze 3t batterij wilden verkopen omdat we er niet tevreden over zijn. Sowieso was het lastig geweest een leuk deel van de investering terug te krijgen, maar met de wetenschap dat alle garantie vervalt bij verkoop was de kans op succesvol verkopen nihil geworden. Daarom besloten het nog eens te proberen met 2 verschillende soorten batterijen naast elkaar.

Het punt is dat ik het nu voor de 3e dag naast elkaar gebruik, en elke dag zie ik de Enphase batterij zich wat anders gedragen.

De eerste dag was de Enphase traag en lui. Gisteren gingen de beide batterijen voornamelijk keurig samen op bij laden, maar bij ontladen liet de Enphase zich geregeld voeden door de andere batterij, in elk geval tijdelijk.

Vandaag zie ik een Enphase batterij die niet helemaal net zo snel is als de andere batterij, maar die wel actief mee laadt en ontlaadt. Momenten dat de ene de andere laadt lijken bijzonder kort geworden, secondenwerk.

De andere batterij blijft constant in z'n gedrag, super snel en reactief, erg goed met de boel nom houden.

Het grappige is, in de combinatie schaaft de andere batterij ook een stuk weg van het irritante gedrag van de Enphase batterij (vooral de afname verhogen tijdens laden door steeds hoger te zitten in laden dan verstandig bij de opwek.

Voor nu zetten we hier het experiment voort, maar ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. Dus of meer mensen een verandering hebben gezien in het gedrag van hun Enphase batterij in de eerste week tot weken.

Ik dacht dat te hebben gezien bij de eerste ingebruikname vorig jaar. Na de grote update waar alles mis ging zag ik dat niet. Daarom ging ik er vanuit dat ik het de eerste keer niet goed gezien of geinterpreteerd had. Maar nu lijk ik het dus weer te zien.
Ik heb van een bevriende installateur het advies gekregen om nog even te wachten met de eventuele aanschaf van een thuisbatterij van Enphase.

Schijnbaar komt er in Q2/Q3 kwalitatief een beduidend beter model als de huidige batterij.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gohf046 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:41:
Weet iemand of het hier mogelijk is om bijv. via de app de PV productie helemaal plat te leggen? Ipv via AI optimalisatie aan te passen naar eigen gebruik?

Want op het moment dat de dynamische tarieven in de min gaan wil je natuurlijk zo veel mogelijk stroom van het net trekken.
(Nog) niet in de app. Wel via Enlighten Manager als je een installateurs account hebt.
Zie FAQ vraag 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:22
Gohf046 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:41:

is dat wel verstandig dan?
zonnepaneel stroom is gratis , wanneer dynamische tarieven in de min gaan betaal je nog altijd energie belasting over elke kwh , lijkt mij alleen zinvol als de prijzen wel heel ver in de min gaan wat zelden of nooit is
of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Louwm volgens mij inderdaad pas als het iets van 12 cent in de min staat. Als het maar 5 cent in de min staat loont het nog steeds om terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:43
WillemP22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Ja middels 3-fase aardlekautomaat, zoals onder.[Afbeelding]
Daar ben ik weer,

Nu heb ik een 3 fase meterkast met een 1 fase PV.
Ik zie op onderstaande tekening een 3Fase aardlekautomaat voor de Pv ingetekend maar hier heb ik dus een 1 Fase aardlekautomaat zitten. Moet in dit trace een 3 Fase zitten of mag ik de voeding van de Gateway ook vanaf de Automaat Accu halen? Of kan dan de Gateway geen levering panelen meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uF70lp_MXG3E6YoJg6rct_H6tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMIjEZ0EwHQC7fL7fJSXiAjM.png?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:40
Als je de Gateway metered hebt dan moet je drie CT's voor consumpie monteren. De Gateway zelf moet dan ook op drie fase worden aangesloten.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Vanmorgen rapporteerde mijn Envoy gateway niet voor 4 uur en een kwartier.
In mijn router was hij die tijd inderdaad ook niet draadloos verbonden. Mijn andere apparaten hadden geen last van netwerkproblemen en de p1-meter die een halve meter onder de Envoy gataway zit had ook geen problemen.
De productie van zonne-energie was gewoon doorgegaan en nu hij weer verbinding heeft, is alle missende data weer bijgewerkt.

Hoe vaak probeert zo'n apparaat de netwerkverbinding te herstellen? Ik vind zelf 4 uur namelijk behoorlijk lang.
(Het gaat dus om de wifi-verbinding zelf, en niet eventuele problemen met de internetverbinding.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Mijn Envoy Metered en de P1 Slimme Meter lezer zijn allebei in Home Assistent geïntegreerd. Hierbij een grafiek met beide meetsystemen. In het algemeen zijn ze eigenlijk gelijk, dat ontloopt elkaar hooguit 0,05 kW.

Hier staat het wat over elkaar heen, maar vooral als je inzoomt - de hele grafiek beslaat dan 5 minuten - zie je mooi dezelfde contour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96LiWNSImwh25u1oo8lBVNpqpVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8bzgWtDYvr0AgF4IFika4A9.png?f=fotoalbum_large

Echter de P1 heeft 'glitches', die in deze samengedrukte grafiek extra opvallen. Geen idee of die het gevolg zijn van een leesfout van de P1-uitlezer of dat d energiemeter dit echt zo waarneemt.
Iemand een idee hoe je dat zou kunnen uitvogelen...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Doorgaans is de P1-meter zeer nauwkeurig en zijn dat echte verbruikspieken. Enphase rapporteert minder frequent het verbruik waardoor die pieken soms niet opvallen.

Zo te zien zijn die pieken 2kW. Heb je iets van een keukenboiler wat regelmatig bijverwarmt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Louwm schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:27:
[...]

is dat wel verstandig dan?
zonnepaneel stroom is gratis , wanneer dynamische tarieven in de min gaan betaal je nog altijd energie belasting over elke kwh , lijkt mij alleen zinvol als de prijzen wel heel ver in de min gaan wat zelden of nooit is
of zie ik dat verkeerd?
Gaat inderdaad maar om een 5 - 10x per zomer. Maar dan alsnog kan je dat zomaar een paar euros per x opleveren afhankelijk van de duur.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:57
Onbekend schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:59:
Vanmorgen rapporteerde mijn Envoy gateway niet voor 4 uur en een kwartier.
In mijn router was hij die tijd inderdaad ook niet draadloos verbonden. Mijn andere apparaten hadden geen last van netwerkproblemen en de p1-meter die een halve meter onder de Envoy gataway zit had ook geen problemen.
De productie van zonne-energie was gewoon doorgegaan en nu hij weer verbinding heeft, is alle missende data weer bijgewerkt.

Hoe vaak probeert zo'n apparaat de netwerkverbinding te herstellen? Ik vind zelf 4 uur namelijk behoorlijk lang.
(Het gaat dus om de wifi-verbinding zelf, en niet eventuele problemen met de internetverbinding.)
Ik ervaar precies hetzelfde, vanmorgen om 04:55 is de gateway de verbinding kwijtgeraakt en 07:55 (3 uur later...) werd de verbinding weer hersteld. Dit is de derde keer in twee weken tijd met hetzelfde patroon.

Ons wifi punt staat +/- 5 meter vanaf de gateway met wat muurtjes ertussen, binnenkort ga ik denk ik voor bekabeld om die dropouts te voorkomen.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:49
Rednas_N schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Ik ervaar precies hetzelfde, vanmorgen om 04:55 is de gateway de verbinding kwijtgeraakt en 07:55 (3 uur later...) werd de verbinding weer hersteld. Dit is de derde keer in twee weken tijd met hetzelfde patroon.

Ons wifi punt staat +/- 5 meter vanaf de gateway met wat muurtjes ertussen, binnenkort ga ik denk ik voor bekabeld om die dropouts te voorkomen.
Envoy gateway een tijd op wifi gehad, regelmatig de verbinding kwijt. Toch maar die extra switch erbij in de meterkast en de gateway met draad aangesloten. Sindsdien ben ik 'm niet meer kwijt geweest.

De Envoy gateway wifi is flink waardeloos is mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het is bekend dat de wifi van de gateway helaas niet stabiel is.
Echt beter om deze aan de kabel te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Ik logde laatst in in de Enlighten app van Enphase en kreeg toen een melding dat onze Envoy Gateway al twee weken geen verbinding had gemaakt. Deze is bekabeld aangesloten.
In die tijd hebben we geen enkel probleem gehad met andere apparaten, bekabeld of draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Ik heb sinds vorige week panelen liggen met een Envoy Metered. Ik heb een energiecontract bij GC, 2-jaar vast met €0,12705 per kWh terugleverkosten en €0,145 per kWh netto terugleveringvergoeding.

Nou wilde ik gaan experimenteren met het idee dat de panelen alleen het actuele verbruik opvangen en verder niets / zo min mogelijk terugleveren naar het net. Maar ik kan het nergens vinden in de app. Je hebt wel die 'AI consumption profile', maar dat werkt alleen met een dynamisch energiecontract.

Iemand enig idee of dit voor elkaar te krijgen is? Of moet ik dan uitwijken naar HA-achtige oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommiiee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:30:
Ik heb sinds vorige week panelen liggen met een Envoy Metered. Ik heb een energiecontract bij GC, 2-jaar vast met €0,12705 per kWh terugleverkosten en €0,145 per kWh netto terugleveringvergoeding.

Nou wilde ik gaan experimenteren met het idee dat de panelen alleen het actuele verbruik opvangen en verder niets / zo min mogelijk terugleveren naar het net. Maar ik kan het nergens vinden in de app. Je hebt wel die 'AI consumption profile', maar dat werkt alleen met een dynamisch energiecontract.

Iemand enig idee of dit voor elkaar te krijgen is? Of moet ik dan uitwijken naar HA-achtige oplossingen?
FAQ vraag 20. Kan helaas momenteel alleen nog met een installateurs / DHZ account, niet met een standaard gebruikersaccount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:33:
[...]

FAQ vraag 20. Kan helaas momenteel alleen nog met een installateurs / DHZ account, niet met een standaard gebruikersaccount.
Ah top, ik had inderdaad al wel een installateursaccount gemaakt ivm de tips in de OP. Heb de FAQ wel een paar keer doorgelezen, maar deze gemist. Sorry, dank voor de verwijzing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommiiee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Ah top, ik had inderdaad al wel een installateursaccount gemaakt ivm de tips in de OP. Heb de FAQ wel een paar keer doorgelezen, maar deze gemist. Sorry, dank voor de verwijzing :)
Dan zou je ook met HA aan de slag kunnen denk ik om het aan te sturen, wellicht via de integratie van Vincent Wolsink. Die heb ik zelf ook draaien, en heeft veel meer sensors om uit te lezen / aan te sturen dan de standaard HA integratie. Ik krijg volgende week een dynamisch contract, dan wil ik er eens dieper gaan induiken of het via HA ook aan te sturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Dan zou je ook met HA aan de slag kunnen denk ik om het aan te sturen, wellicht via de integratie van Vincent Wolsink. Die heb ik zelf ook draaien, en heeft veel meer sensors om uit te lezen / aan te sturen dan de standaard HA integratie. Ik krijg volgende week een dynamisch contract, dan wil ik er eens dieper gaan induiken of het via HA ook aan te sturen is.
Klinkt goed, ben ik wel benieuwd naar. Ik zit nog wel even vast aan m'n vaste contract, dus dynamisch is voorlopig nog geen optie voor mij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Tommiiee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Klinkt goed, ben ik wel benieuwd naar. Ik zit nog wel even vast aan m'n vaste contract, dus dynamisch is voorlopig nog geen optie voor mij helaas.
Volgens mij kan je tegenwoordig vaak boetevrij een vast contract opzeggen.
Ik ben per 1 januari overgestapt naar dynamisch, mijn oude contract liep nog tot 1 Maart.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Eddie_ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:42:
Als je de Gateway metered hebt dan moet je drie CT's voor consumpie monteren. De Gateway zelf moet dan ook op drie fase worden aangesloten.
Dus het is mogelijk, als alles gewoon hetzelfde is aangesloten zoals het plaatje.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Laatst online: 17:24
JMSL2022 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Volgens mij kan je tegenwoordig vaak boetevrij een vast contract opzeggen.
Ik ben per 1 januari overgestapt naar dynamisch, mijn oude contract liep nog tot 1 Maart.
Klopt, zodra de huidge prijzen hoger zijn dan in je contract kun je boete vrij uitstappen. In hun ogen ga je dan namelijk meer betalen en is dat alleen maar gunstiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Ik zie op het forum dat sommige al een IQ EV Charger 2 hebben of gaan aanschaffen. Nu krijgen we volgende maand een EV die V2H ondersteund en wil daarom een bidirectionele lader aanschaffen,

Nu is de vraag of deze IQ EV Charger 2 DE nieuwe Bidirectionele lader is waar Enphase het al 2 jaar over heeft, of komt er nog iets aan dit jaar (een aantal van jullie zijn af en toe met Enphase in contact dus wie weet is er al eea mondeling gedeeld). Dan zou ik hem al kunnen installeren en dan is het alleen nog maar wachten op een update.

Ik lees namelijk dat hij met z'n hardware future proof is, dus dit zou betekenen dat er omvormers in zitten. Echter dan is er wel een erg groot prijsverschil met de Quasar 2, welke rond de 4.000 dollar zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:22
Krissiejj schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Dus het is mogelijk, als alles gewoon hetzelfde is aangesloten zoals het plaatje.
Ik zou niet weten waarom je de 3-fase gateway niet aan zou mogen sluiten op de 3-fase automaat van de batterijen als je de PV op een 1 fase automaat hebt. Het gaat er om dat de gateway de spanning van de 3 fases aangesloten heeft.
De stroom metingen worden door de CT's gedaan.

Je kan je wel afvragen of het handig is, als je de batterijen om een of andere reden spanningsvrij wilt maken, dan staat de gateway ook uit en ben je de monitor van de opwek ook kwijt.

Je weet wel dat je alleen 1 van de 3 T3's met zonnestroom kan opladen in de 3-fase configuratie?
De andere 2 T3's worden alleen via het net geladen...

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 18-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Werkt als een trein die optie! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fmqCKKpfokH08tjQO6Mu8BS-kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaMJwVQb25a4ZC4oLp1NwA08.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:02
Rouske schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Je weet wel dat je alleen 1 van de 3 T3's met zonnestroom kan opladen in de 3-fase configuratie?
Merk je natuurlijk niets van en is (nog) geen enkel probleem. Alle 3 de accu's , verdeeld over 3 fasen, worden bij overschot op 1 fase gewoon tegelijk opgeladen. ;)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
Klopt. (y)

Dus ken je mensen met een Enphase metered systeem, deel deze functionaltieit, zou ik zeggen. Het is een (nu nog) ingebouwde goed werkende oplossing voor de problemen en uitdagingen die onze roverheid ons weer geeft.
Zelf zou ik daarom ook ZEER terughoudend zijn met iedere verdere (gesubsidieerde) investering zoals accu's en zo. Over een jaar of 2 of 3 kan het zomaar zijn dat je die hele installatie brandveilig moet maken, laten keuren, verzekeren en belasting betalen.
Ik ben dan ook ELKE vorm van vertrouwen in de roverheid VOLLEDIG kwijtgeraakt en dat komt ook niet meer goed wegens hoe ik het wereldje nu zie. Alle govern-the-minds zijn overigens zwaar fout en allen werken onmeunig goed samen!
Anyhow, die energiebedrijven (die braaf doen wat de roverheid ze toewerpt) hebben bijna allemaal in zekere mate dus 2 jaar voordat de saldering echt stopt de saldering eigenlijk al de nek omgedraait.
Moet ik ze wel nageven, hoe sluw alles toch steeds weer gedaan wordt. -----> })

[ Voor 31% gewijzigd door Predge op 18-03-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Rouske schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ik zou niet weten waarom je de 3-fase gateway niet aan zou mogen sluiten op de 3-fase automaat van de batterijen als je de PV op een 1 fase automaat hebt. Het gaat er om dat de gateway de spanning van de 3 fases aangesloten heeft.
De stroom metingen worden door de CT's gedaan.

Je kan je wel afvragen of het handig is, als je de batterijen om een of andere reden spanningsvrij wilt maken, dan staat de gateway ook uit en ben je de monitor van de opwek ook kwijt.

Dat is idd een goed punt mbt spanningsloos maken batterij.

Ja dat weet ik. In het toekomstplaatje is het mogelijk dat er nog een 2e accu bij komt, of zelfs nog een 3e maar dat is nog ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:53
EB W schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:02:
Ik zie op het forum dat sommige al een IQ EV Charger 2 hebben of gaan aanschaffen. Nu krijgen we volgende maand een EV die V2H ondersteund en wil daarom een bidirectionele lader aanschaffen,

Nu is de vraag of deze IQ EV Charger 2 DE nieuwe Bidirectionele lader is waar Enphase het al 2 jaar over heeft, of komt er nog iets aan dit jaar (een aantal van jullie zijn af en toe met Enphase in contact dus wie weet is er al eea mondeling gedeeld). Dan zou ik hem al kunnen installeren en dan is het alleen nog maar wachten op een update.

Ik lees namelijk dat hij met z'n hardware future proof is, dus dit zou betekenen dat er omvormers in zitten. Echter dan is er wel een erg groot prijsverschil met de Quasar 2, welke rond de 4.000 dollar zal zitten.
De Quasar is een DC bidirectionele laadpaal. Die heeft de omvormer en alles aan boord en daarom duurder.
De Charger 2 is een AC bidirectionele laadpaal. Daar doet de omvormer in de auto al het werk. Dat de charger 2 weer duurder is dan “gewone” laadpalen heeft te maken met de ingebouwde MID meter en wat andere aanpassingen. Naar zeggen is het een kwestie van hoe wordt de laadpaal los gekoppeld cq uitgezet wanneer er een stroomstoring is. Dit is een certificatie eis waar nu druk aan gewerkt wordt. Daarnaast moeten auto en paal ieder op basis van het 15118-20 protocol zorgen dat ze elkaar goed begrijpen onder alle denkbare omstandigheden. Kia heeft met 3 EV 9 voertuigen bij Elaad (certificeringsbedrijf in Arnhem) uitgebreide testen gedaan. Met welke laadpalen is mij niet bekend helaas.
Een Enphase medewerker heeft mij telefonisch bevestigd dat het momenteel intern wordt verkocht als een software update om daadwerkelijk met de Charger 2 bidirectioneel te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Ik ben nu toch even iets minder enthousiast. Deze ochtend hebben we de oven aan gehad en zojuist is de warmtepomp opgestart, maar DSMR-Reader en Enphase Live consumption komen niet overeen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CfvBNN1LLR7168y6n8JlgmCkn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Nk7xmWHDocAyI8SJJzUHWvG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOgGYpM2aV87fLzDT-Nc8jEnrt8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XzMRZT6PKSVH0y2zVilMS7pu.png?f=user_large

DSMR-Reader rapporteert een flink verbruik (en dat klopt), maar de zonnepanelen vangen het niet op. De live consumption laat continu tussen 0.2 en 0.4 kW zien en dat vangt de production wel op, maar de consumption komt niet overeen met wat DSMR-reader ziet.

Iemand ideeën?

Edit:
Dit is ook interessant. Je ziet in bovenstaande tussen 9:09u en 9:11 een klein 'Returning' piekje in DSMR-reader. Als ik naar de fases kijk, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk6-sZpFJcNuI468KDy0mhmcf3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OQ9tC3kuTImZOGBsTyhIWWSt.png?f=user_large

Wat je hier ziet is dat het erop lijkt als Enphase alléén verbruik op fase 1 opvangt (PV is aangesloten op fase 1). Alles wat op fase 2 en 3 zit, lijkt hij niet op te vangen..

[ Voor 21% gewijzigd door Tommiiee op 19-03-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tommiiee Kan dit te maken hebben met 1 fase PV (dat had jij toch als ik mij niet vergis)?

EDIT: ja dus, 1 fase PV. Dus ook CT op 1 fase. Dan lijkt mij dat als er op fase 2 en 3 verbruik is dat de Gateway daar niets mee doet? Alleen op fase 1.

[ Voor 46% gewijzigd door Pazo op 19-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:07:
@Tommiiee Kan dit te maken hebben met 1 fase PV (dat had jij toch als ik mij niet vergis)?

EDIT: ja dus, 1 fase PV. Dus ook CT op 1 fase. Dan lijkt mij dat als er op fase 2 en 3 verbruik is dat de Gateway daar niets mee doet? Alleen op fase 1.
Dat is een goede vraag, maar het antwoord weet ik niet. Ik heb wel gewoon 4 CT-spoelen, dus het lijkt mij dat Enphase de consumption dan wel degelijk goed zou moeten kunnen inschatten.

Op je edit, dat lijkt mij dus niet. Waarom heb ik anders 4 CT-spoelen?

Ik zie het probleem echt als dat Enphase de consumption niet goed ziet. Maar als je een spoel om elke fase hebt, dan mag dat volgens mij niet gebeuren.

[ Voor 33% gewijzigd door Tommiiee op 19-03-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Skipper_NH schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:43:
[...]

De Quasar is een DC bidirectionele laadpaal. Die heeft de omvormer en alles aan boord en daarom duurder.
De Charger 2 is een AC bidirectionele laadpaal. Daar doet de omvormer in de auto al het werk. Dat de charger 2 weer duurder is dan “gewone” laadpalen heeft te maken met de ingebouwde MID meter en wat andere aanpassingen. Naar zeggen is het een kwestie van hoe wordt de laadpaal los gekoppeld cq uitgezet wanneer er een stroomstoring is. Dit is een certificatie eis waar nu druk aan gewerkt wordt. Daarnaast moeten auto en paal ieder op basis van het 15118-20 protocol zorgen dat ze elkaar goed begrijpen onder alle denkbare omstandigheden. Kia heeft met 3 EV 9 voertuigen bij Elaad (certificeringsbedrijf in Arnhem) uitgebreide testen gedaan. Met welke laadpalen is mij niet bekend helaas.
Een Enphase medewerker heeft mij telefonisch bevestigd dat het momenteel intern wordt verkocht als een software update om daadwerkelijk met de Charger 2 bidirectioneel te kunnen laden.
Hmm interessant, dank voor je reactie! We hebben straks een EV9 dus dan is het inderdaad de vraag of het het beste werkt met een AC bidirectionele lader (met de omvormer in de EV9) of met een DC zoals Quasar 2 die zelf de omzetting naar AC doet.

Hoe zou je dan dit overzicht moeten interpreteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sglCa2Lu47ujWQqW8yBoFwSp7Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XWaT7xwP08sZEHonVJBA9FpY.jpg?f=user_large

Hier lees ik namelijk dat V2H alleen op AC wordt ondersteunt en geen DC (dus een Quasar 2). Maar misschien is dit overzicht achterhaald en heeft Wallbox een manier gevonden om juist met DC te communiceren.

Conclusie is: wachten tot Enphase de EV 2 Charger upgrade met een compatibiliteits overzicht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
Gisteren op de road show gehoord dat de 10C niet naar Europa gaat komen en wordt overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommiiee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Dat is een goede vraag, maar het antwoord weet ik niet. Ik heb wel gewoon 4 CT-spoelen, dus het lijkt mij dat Enphase de consumption dan wel degelijk goed zou moeten kunnen inschatten.

Op je edit, dat lijkt mij dus niet. Waarom heb ik anders 4 CT-spoelen?

Ik zie het probleem echt als dat Enphase de consumption niet goed ziet. Maar als je een spoel om elke fase hebt, dan mag dat volgens mij niet gebeuren.
Mjah, ik weet eerlijk gezegd niet hoe de Gateway hier mee om gaat mbt export limitering. Het lijkt er nu dus op, omdat je PV 1 fase is, dat met export limiteren aan, bij de live weergave dan ook alleen die ene fase (bij consumption) wordt weergegeven omdat het daar betrekking op heeft.

Als je die fucntie van export limiteren weer uit zet, zie je dan bij de live weergave wel je volledige comsuption van alle 3 de fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drboneym schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:41:
Gisteren op de road show gehoord dat de 10C niet naar Europa gaat komen en wordt overgeslagen.
Bedankt voor de melding.
Nog andere interessante dingen gehoord die we moeten weten ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Mjah, ik weet eerlijk gezegd niet hoe de Gateway hier mee om gaat mbt export limitering. Het lijkt er nu dus op, omdat je PV 1 fase is, dat met export limiteren aan, bij de live weergave dan ook alleen die ene fase (bij consumption) wordt weergegeven omdat het daar betrekking op heeft.

Als je die fucntie van export limiteren weer uit zet, zie je dan bij de live weergave wel je volledige comsuption van alle 3 de fasen?
Ik heb het nu weer teruggezet, en ik zie nog steeds maar 0.3 kW consuming. DSMR-reader laat nu veel opwek zien en de consumption is helemaal ingezakt (want wordt nu wel opgevangen door panelen).

Volgens mij zit de fout in de software.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYsL3qCuHV1lbNN9J4tmVmmHS2s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m1VJx70oekA0c6IeoaftDg7M.png?f=user_large

In de installateursportal staan zowel de Production meter als de Consumption meter op 1-fase. Maar volgens mij hoort de Consumption meter op 3-fase te staan. Ik krijg het alleen niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommiiee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:46:

In de installateursportal staan zowel de Production meter als de Consumption meter op 1-fase. Maar volgens mij hoort de Consumption meter op 3-fase te staan. Ik krijg het alleen niet aangepast.
Dat klopt inderdaad niet. Consumption moet op 3 fasen staan.

Zal je denk ik in de Installer Toolkit app moet aanpassen. De meters opnieuw instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
drboneym schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:41:
Dan dus nu wachten op de Nederlands gecertificeerde 5P met FlexPhase 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EB W schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Hopelijk nog een keer een 10P Flexphase.
Ik zou in de toekomst best een thuisaccu willen, maar 5 vind ik echt te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
EB W schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Mijn Nederlandse distributeurkanalen hebben ze al volop liggen omdat de opslaghuizen hier ook gebruikt worden voor distributie naar Duitsland. Zodra het sein op groen springt is hij dus onmiddelijk leverbaar.

Er werd gefluisterd dat het wellicht al over 4 á 5 weken zou kunnen zijn, who knows.

Wij bieden hem in ieder geval al aan in onze ontwerpen en offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Dat klopt inderdaad niet. Consumption moet op 3 fasen staan.

Zal je denk ik in de Installer Toolkit app moet aanpassen. De meters opnieuw instellen.
OK, ik heb 'm idd nu op 3-fase kunnen zetten door hem te disablen in de Enlighten Manager en opnieuw te enablen als 3-fase. Ik kan nu ook in de app als gebruiker de dropdown met fases zien.

Echter, ik zie geen verbruik op fase 2 en 3. Mijn aanname is nu dat niet alle spoelen goed zijn aangesloten. Gelukkig komt de installateur a.s. dinsdag nog terug, kan ik ze meteen laten checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tommiiee

OK je kunt de CT installatiegids eventueel bekijken. Weet je ook wat je installateur moet doen :)

https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
EB W schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Hmm interessant, dank voor je reactie! We hebben straks een EV9 dus dan is het inderdaad de vraag of het het beste werkt met een AC bidirectionele lader (met de omvormer in de EV9) of met een DC zoals Quasar 2 die zelf de omzetting naar AC doet.

Hoe zou je dan dit overzicht moeten interpreteren:
[Afbeelding]

Hier lees ik namelijk dat V2H alleen op AC wordt ondersteunt en geen DC (dus een Quasar 2). Maar misschien is dit overzicht achterhaald en heeft Wallbox een manier gevonden om juist met DC te communiceren.

Conclusie is: wachten tot Enphase de EV 2 Charger upgrade met een compatibiliteits overzicht...
Een interessant overzicht dat neem ik aan bij Kia vandaan komt. Mijn dealer heeft aangegeven dat Kia inzet om het AC bidirectioneel laden van de grond te krijgen in Nederland. Je ziet in jouw overzicht ook V2G AC supported 11kW. Dus de auto kan je straks zowel laden als ontladen met 11 kW.
Volgens mij is de Quasar bedoelt voor de VAG groep die DC bidirectioneel laden op dit moment onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Tommiiee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:27:
[...]

OK, ik heb 'm idd nu op 3-fase kunnen zetten door hem te disablen in de Enlighten Manager en opnieuw te enablen als 3-fase. Ik kan nu ook in de app als gebruiker de dropdown met fases zien.

Echter, ik zie geen verbruik op fase 2 en 3. Mijn aanname is nu dat niet alle spoelen goed zijn aangesloten. Gelukkig komt de installateur a.s. dinsdag nog terug, kan ik ze meteen laten checken.
Vaak duurt het enige tijd voordat de Gateway de juiste informatie doorgeeft. Na een wijziging kan dat wel tot 24 uur duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
Skipper_NH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Er is kennelijk nog erg weinig bekend over deze laadpaal en bijbehorende instelingen. Ik lees ook nogal wat problemen over de IQ batterijen en protocollen. Het komt bij mij over dat Enphase nog veel te leren heeft over de correcte integratie van hun eigen producten in hun eigen ecosysteem in Nederland. Bovendien lijkt er weinig ruimte voor eigen instellingen.
Ik heb een kleine 2 weken geleden een IQ EV2 lader op de zaak geplaatst om hem uit te proberen, maar er tot op vandaag helaas nog geen fatsoenlijke laadsessie mee kunnen voltooien door verschillende problemen. Het lijkt mij echt in de software te zitten, dus heb wel de verwachting dat Enphase het gaat oplossen.
Dingen die ik tegen kom:
Niet starten met overschot (groen)laden als de auto eerder op de dag ingeplugd is.
Ver boven de ingestelde "max toegestane laadstroom" gaan laden.
Voluit gaan laden bij "groen" laden (geen schema ingesteld)
Zonder reden het laden na een half uur afbreken, en vaak niet weer opstarten. Zowel bij groen laden als handmatig.

Vandaag leek het even of de lader zich aan alle instellingen ging houden, maar na een half uur pats, herstart, en met een AI die te diep in het glaasje heeft gekeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Hopelijk nog een keer een 10P Flexphase.
Ik zou in de toekomst best een thuisaccu willen, maar 5 vind ik echt te weinig.
Tja, of 2 x 5P accu’s gekoppeld waardoor je per fase een vermogen heb van 2,56Kwh (FlexPhase levert 1,28 per fase) Mocht dat te weinig zijn omdat je off grid wilt kan je altijd nog een derde erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thylix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 18:13
Vraag aan jullie mede Tweakers,

Ik heb op mijn woning 8 zonnepanelen liggen met IQ7+ micro omvormers.

Nu ben ik de schuur aan het verbouwen en hier wil ik ook een 6 tal panelen op gooien.
Echter zit ik met het volgende ''probleem'' want ik heb me laten vertellen dat ik niet op/in het zelfde systeem zowel IQ7+ (op dit moment lastig te verkrijgen) omvormers als bijv. de nieuwste IQ8 serie welke wel makkelijk te verkrijgen zijn.

De afstand tussen de gateway en de schuur is zo'n 10-15m max.
Dus ik dacht om nog een extra IQ Relais in de schuur te plaatsen, is dit wijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thylix hoe lang kan je evt wachten? Er gaat een firmware update komen dat iq7 en iq8 in 1 systeem kunnen. Er draaien al testopstellingen dus het gaat niet lang meer duren voor die update eraan gaat komen (mogelijk enkele weken).

Edit: alleen extra relais werkt niet. Als je het nu wilt doen moet je een extra gateway hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 19-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
Thylix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:42:
Vraag aan jullie mede Tweakers,

Ik heb op mijn woning 8 zonnepanelen liggen met IQ7+ micro omvormers.

Nu ben ik de schuur aan het verbouwen en hier wil ik ook een 6 tal panelen op gooien.
Echter zit ik met het volgende ''probleem'' want ik heb me laten vertellen dat ik niet op/in het zelfde systeem zowel IQ7+ (op dit moment lastig te verkrijgen) omvormers als bijv. de nieuwste IQ8 serie welke wel makkelijk te verkrijgen zijn.

De afstand tussen de gateway en de schuur is zo'n 10-15m max.
Dus ik dacht om nog een extra IQ Relais in de schuur te plaatsen, is dit wijs?
Op marktplaats zie ik meerdere aanbieders die hun oude voorraad iq7+ dumpen voor 50 euro/stuk.

Ik heb zelf ook via marktplaats allemaal dealtjes bij elkaar gesprokkeld, drukt de aanschafprijs behoorlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 19-03-2025 18:55 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Everest schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Ik heb een kleine 2 weken geleden een IQ EV2 lader op de zaak geplaatst om hem uit te proberen, maar er tot op vandaag helaas nog geen fatsoenlijke laadsessie mee kunnen voltooien door verschillende problemen. Het lijkt mij echt in de software te zitten, dus heb wel de verwachting dat Enphase het gaat oplossen.
Dingen die ik tegen kom:
Niet starten met overschot (groen)laden als de auto eerder op de dag ingeplugd is.
Ver boven de ingestelde "max toegestane laadstroom" gaan laden.
Voluit gaan laden bij "groen" laden (geen schema ingesteld)
Zonder reden het laden na een half uur afbreken, en vaak niet weer opstarten. Zowel bij groen laden als handmatig.

Vandaag leek het even of de lader zich aan alle instellingen ging houden, maar na een half uur pats, herstart, en met een AI die te diep in het glaasje heeft gekeken :?
Hartelijk dank voor deze ervaring. Klinkt weinig positief meteen vanaf het allereerste begin. Ik hoop dat er melding gemaakt wordt van deze problemen, want anders gebeurd er nog niks. Zijn er überhaupt verschillende profielen te laden/testen of is het alleen een op AI gebaseerd profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thylix
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:51:
@Thylix hoe lang kan je evt wachten? Er gaat een firmware update komen dat iq7 en iq8 in 1 systeem kunnen. Er draaien al testopstellingen dus het gaat niet lang meer duren voor die update eraan gaat komen (mogelijk enkele weken).

Edit: alleen extra relais werkt niet. Als je het nu wilt doen moet je een extra gateway hebben.
Ik heb ''geen'' tijd, als ze er van de zomer op liggen is dat top, gebeurd het later is dat ook geen ramp.
Het is in mijn geval voor wat extra panelen dus een ''luxe probleem''.

Maar als die koppeling er wel is, is dan wel alleen een relais voldoende of zitten er dan alsnog haken en ogen aan?

Of zoals @ConQuestador aangaf, een goedkope IQ7+ op de kop tikken en die plaatsen middels dezelfde methode.

Of denk ik te makkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thylix Je hebt dan geen extra qrelais of gateway nodig. Je kunt gewoon een YMVK kabel naar de meterkast trekken en daar samenvoegen in een lasdoos en dan met een kabel naar je qrelais die er al is.

Ik heb zelf 4 dakvlakken met panelen (steeds uitgebreid), en die komen samen in de meterkast en dan naar het qrelais.

Foto uit het verleden toen ik nog 2 dakvlakken had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QXcpIvuIN1MTGQwmS1w46MmsJA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Thylix Als je geen aparte kabel vanaf je schuur naar je meterkast hebt dan zou een extra IQ Relais wel handig zijn. Ik heb dit zelf ook. Vier tot zes panelen (twee kan ik omschakelen om accu's op te laden voor wat stand alone werk) op een enkel fase IQ Relais op/bij mijn schuur plus 15 panelen op mijn schuine dak achter een drie fase IQ Relais. Geen ferrietringen en mij IQ Gateway ziet alle micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thylix
Eddie_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:34:
@Thylix Als je geen aparte kabel vanaf je schuur naar je meterkast hebt dan zou een extra IQ Relais wel handig zijn. Ik heb dit zelf ook. Vier tot zes panelen (twee kan ik omschakelen om accu's op te laden voor wat stand alone werk) op een enkel fase IQ Relais op/bij mijn schuur plus 15 panelen op mijn schuine dak achter een drie fase IQ Relais. Geen ferrietringen en mij IQ Gateway ziet alle micro's.
Ik heb alleen een kabel 5x4mm² naar de schuur lopen, hier wil ik een kleine verdeler plaatsen voor o.a. tuinverlichting en wat stopcontacten voor in de schuur en wilde hier dan het IQ Relais plaatsen.
Wel fijn om te weten dat deze gedachtegang dus niet heel gek was en ik niet nog een extra kabel hoef te trekken zoals bij @Pazo

En even los van mijn 1e vraag, kan je op een makkelijke manier een ''installateurs'' account maken / koppelen aan het bestaande enphase account? Want de huidige 8 panelen zijn door een installateur geplaatst, maar die op de schuur wil ik zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Everest
Skipper_NH schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:01:
[...]

Hartelijk dank voor deze ervaring. Klinkt weinig positief meteen vanaf het allereerste begin. Ik hoop dat er melding gemaakt wordt van deze problemen, want anders gebeurd er nog niks. Zijn er überhaupt verschillende profielen te laden/testen of is het alleen een op AI gebaseerd profiel?
Het is gemeld, er staan hiervoor nog 2 tickets open.
Tot nu toe werk ik alleen met het systeemprofiel “eigen verbruik”, ik heb geen dynamisch contract.

De lader heeft verder 3 oplaadmodi: handmatig, gepland en groen opladen. Aan het groen opladen kan verder nog een aanvullend schema toegevoegd worden om handmatig te laden.
Maar tot nu toe heeft de lader een eigen wil..

Handig zijn de push meldingen van het inpluggen en de verslagen in de “EV-sessiegeschiedenis”, maar ik mis de functies zoals het vastzetten van overschotladen op 1 fase, zelf kunnen bepalen dat het overschot voor de lader bestemd is en niet voor de Enphase accu, EN dat deze accu’s niet ontladen worden door de lader.
Het is trouwens wel een mooi gezicht hoor, dat de 3x5P’s 11kW staan te leveren.. :P

Voor mijn Zappi lader snap ik dat het niet mogelijk is om de Enphase accu te passeren, daarom heb ik hem anders dan gebruikelijk aangesloten. Ik had echter gehoopt dat de IQ EV2 lader het wel kon, omdat dan alles op 1 besturingssysteem draait.
Aan de andere kant zou het best kunnen dat het al mogelijk is maar heb ik het nog niet gevonden.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 22:17
Jammer om te lezen dat de laadmogelijkheden met de IQ EV2 laadpaal in Enphase "eco systeem" toch nog beperkt zijn. In ons te bouwen huis had ik gedacht om alles van Enphase te nemen (zonnepaneel omvormers, energie management systeem, optioneel accu's en laadpaal) om zo een kant en klaar systeem te hebben.
Dan toch maar met Home Assistant het energiemanagement deel zelf bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Het is inderdaad jammer dat het “eco systeem” niet goed lijkt te werken. Je mag verwachten dat er kinderziektes zijn bij het inpassen van een nieuw element. Maar hier lijkt de gateway volledig de weg kwijt te zijn bij het toevoegen van de ev lader. Ik vraag me af of de combinatie van 3 enkel fase batterijen met een intelligente 1/3 fase ev lader misschien zorgt voor de verwarring. Aan de andere kant zie je ze dus gezamenlijk een topprestatie leveren.
Mijn ecosysteem bestaat uit 21 IQ8MC omvormers met een metered gateway op 3 fases en daar zou dan de EV charger 2 bij komen. Misschien zijn ook de paneelomvormers een belangrijke speler in de juiste aansturing/communicatie. Ik wacht met een thuisbatterij nog even, in de hoop dat het bidirectioneel laden toch snel bruikbaar wordt. Daarnaast heb ik gevoelsmatig meer met een 3 fase batterij. Dus ook dat is nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:09
Blijkbaar reageren Involar micro-omvormers ook op het commando productie stoppen.

Zo af en toe zit is nog wat uit te proberen, vandaag nog weer eens via Home Assistant en de gateway de productie van de omvormers uitgezet. Dit werkt een beetje onvoorspelbaar, de ene x stopt de productie binnen ~15 minuten maar vandaag duurde 't veel langer, na een uur waren nog niet alle inverters gestopt.

Wat wel opmerkelijk is, is dat ook mijn involar micro-omvormer (of in elk geval 1 hiervan) ook reageert op dit stop productie commando. En gelukkig ook weer de productie start bij weer omschakelen. Blijkbaar wordt er gebruik gemaakt van een universeel protocol & commando voor het uitschakelen en weer inschakelen van de productie. Die involar omvormers worden verder niet gezien door de gateway.

Iemand die hier verder iets over weet?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
Skipper_NH schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:54:
Het is inderdaad jammer dat het “eco systeem” niet goed lijkt te werken. Je mag verwachten dat er kinderziektes zijn bij het inpassen van een nieuw element. Maar hier lijkt de gateway volledig de weg kwijt te zijn bij het toevoegen van de ev lader. Ik vraag me af of de combinatie van 3 enkel fase batterijen met een intelligente 1/3 fase ev lader misschien zorgt voor de verwarring. Aan de andere kant zie je ze dus gezamenlijk een topprestatie leveren.
Mijn ecosysteem bestaat uit 21 IQ8MC omvormers met een metered gateway op 3 fases en daar zou dan de EV charger 2 bij komen. Misschien zijn ook de paneelomvormers een belangrijke speler in de juiste aansturing/communicatie. Ik wacht met een thuisbatterij nog even, in de hoop dat het bidirectioneel laden toch snel bruikbaar wordt. Daarnaast heb ik gevoelsmatig meer met een 3 fase batterij. Dus ook dat is nog even wachten.
ik zit in exact hetzelfde schuitje, weliswaar dan met IQ7(+) omvormers. Ik wil eigenlijk wel 10kW aan thuisaccu capaciteit hebben voor de nacht en voor als de auto niet een de bidirectionele lader staat.

3 single phase accu's levert 3.84kW op per fase, echter dan moet ik wel direct 15kW kopen. 2 flexphase accu's leverd op elke fase 2.56kW op, wat voor wasmachine, kookplaat of oven die na zonsondergang wordt gebruikt voldoende is. Dan hoef ik nog maar 10kW aan te schaffen. Mocht ik ooit meer willen dan koppel ik nog een 5P door waardoor ik wel op 3.84kW vermogen uit kom.

Toch maar even die paar weken wachten tot de Flexphase officieel in NL wordt ondersteund, zoals @drboneym aangeeft. Wie weet drukt het nog de prijs van de single phase uitvoeringen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:36:
@Tommiiee

OK je kunt de CT installatiegids eventueel bekijken. Weet je ook wat je installateur moet doen :)

https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Ik heb de installer Toolkit app even gecheckt en ik zie op fases L2 en L3 idd gewoon 0.0, dus lijkt een installatiefout. Ik heb de bedrading even nagelopen en het lijkt toch redelijk te kloppen volgens mij, maar ik ben daar echt geen ster in. De enige fout(?) waar ik de installatie op kan betrappen is dat men eerst de consumption CT's heeft aangesloten en de production CT pas als laatste, terwijl dat eigenlijk andersom moet.

Misschien kunnen jullie even meekijken op deze foto. Resumé:
- Ik heb 1-fase PV
- Ik heb 3-fase meterkast
- Ik zie in de Enphase app alleen data van fase 1 (zowel production als consumption). Fases 2 en 3 geven allebei 0.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhRl-WnWQYgQiZdPaaxYdQp-2m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpybMVP6Ra4hx5gRLXWYLq54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tommiiee Ik zie daar niet zo veel bijzonders is maar ben ook geen expert in de binnenkant van de groepenkast :)

Zit de draden van CT's op de gateway ook goed aangesloten?
En ander dus via de Installer Toolkit app de meters opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Tommiiee, doe er nog eens een foto bij me de afmontage van die CT klemmen op de gateway.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ame7MOENec_-S3dh-2EeuI_d2pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9MMbvr4gd349u9plR2BELCR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Pazo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:11:
@Tommiiee
En ander dus via de Installer Toolkit app de meters opnieuw instellen.
Ik wacht daar nog even mee totdat ze hier dinsdag zijn teruggekomen. Ik probeer me nu vooral daar op voor te bereiden, dat ik goed kan checken wat ze aan het doen zijn en of ze het zelf goed snappen. En ik wil het voor die tijd ook niet slopen, dan krijg ik ze weer op m'n dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er wat mij betreft verder goed uit qua aansluiting.
Ik denk dat ze even de stappen in de Toolkit app opnieuw moeten doorlopen.
Mogelijk omdat de consumption kant eerst op 1 fase ingesteld stond, die je nu op 3 fasen heb gezet, moet de validatie van de consumption meter opnieuw doorlopen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik zie geen bedrading op de L2 en L3 spanningsklemmen, het linker aansluitblok. Ik zie alleen de voeding voor de gateway (fase/nul). Ik vermoed dat het probleem wordt opgelost als je de L2 en L3 ook aansluit op de gateway.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scherp @marnie , ik zat alleen naar de aansluitingen van de CT's te kijken.

EDIT: Toch zou het volgens dit aansluitschema niet hoeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99UwjmJwyjB6oonEIiBgAHySYF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kQGQOzMh3iYbunDbV1xwHrDH.png?f=user_large

EDIT 2:
Sorry ik link de verkeerde, bovenstaande is voor de Standaard.
Die voor de METERED heeft het wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcNugmXvIJnNX2eyyknOPBM9iD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIKsW6uJCb2ml2ko7xzZzfmb.png?f=user_large

Dus dat in combinatie met opnieuw instellen is denk ik de oplossing @Tommiiee :)

[ Voor 98% gewijzigd door Pazo op 21-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 12:25
Zonder ct’s hoeft het ook niet en met een 1 fase systeem ook niet.
Met een 3 fase systeem moet je ook de 3 fasen op de gateway aansluiten anders klopt de vermogensmeting niet.
Edit: je hebt het aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door Elac op 21-03-2025 11:46 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Ah top! Dat durf ik dus echt niet zelf, dus ik zal dit dinsdag meteen melden bij die mannen.

Super bedankt allemaal! GoT to the rescue _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:34:
Scherp @marnie , ik zat alleen naar de aansluitingen van de CT's te kijken.

EDIT: Toch zou het volgens dit aansluitschema niet hoeven?

[Afbeelding]
Dat klopt, voor een echte 1 fase systeem hoeft dat niet. Dan gebruik je in de solarlijn en in de voedingslijn ook maar één CT (totaal 2) en meet je 1 fase via de gateway.
Hier wordt echter in de voedingslijn 3 ct's gebruikt en in de solar 1.
Dan ga ik er vanuit dat je de gateway 3 fases wilt laten meten. Ik vermoed, heb het niet getest, dat je dan ook de 3 fase spanning op de gateway nodig bent.

Waarom denk ik dat: ik heb zelf een 3 fase enphase systeem, eerst zonder CT's en alleen 220V op de gateway klemmen. Omdat ik ook de 3 fase spanning wilde meten (ivm overspanning) heb ik ook de andere twee fases aangesloten en dat werkte, ook zonder CT's kon ik via HA de spanning per fase uitlezen.Op dit moment heb ik ook CT's.

Hou de veiligheid wel in de gaten, je werkt met 380V tussen de fasen. Daarom zit mijn Gateway in een kunststof installatiekast gemonteerd.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Er zijn idd 2 fasen niet aangesloten, vermogensmeting kan alleen als die zijn aangesloten: CT spoel meet stroom, de faseaansluiting is nodig om de spanning te kunnen meten. Met beide kan je vermogen berekenen. Zonder spanningsmeting komt de vermogensberekening altijd op 0 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
marnie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Ik zie geen bedrading op de L2 en L3 spanningsklemmen, het linker aansluitblok. Ik zie alleen de voeding voor de gateway (fase/nul). Ik vermoed dat het probleem wordt opgelost als je de L2 en L3 ook aansluit op de gateway.
Ik zit nog even extra naar de foto's en naar de tekening van @Pazo te kijken. Op de tekening loopt de Enphase Q-Relay naar een 3-fase aardlekautomaat. Op mijn foto zie je een 1-fase aardlekautomaat voor de PV.

Moeten ze die aardlekautomaat vervangen voor een 3-fase, of moeten ze de 2 andere fases vanuit elders in de kast leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 12:25
@Tommiiee Weet niet wat er op de automaten links boven zit maar daar kun je hem ook bij zetten. Scheelt je weer een automaat. Ik heb dat gedaan op de kookgroep, die kun je ook vaak ongestraft uitzetten al het nodig mocht zijn.
Je kunt niet de ander 2 fasen van 2 andere automaten halen, maar dat weet je elektriciën ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Elac op 21-03-2025 13:03 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Elac schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:01:
@Tommiiee Weet niet wat er op de automaten links boven zit maar daar kun je hem ook bij zetten. Scheelt je weer een automaat. Ik heb dat gedaan op de kookgroep, die kun je ook vaak ongestraft uitzetten al het nodig mocht zijn.
Je kunt niet de ander 2 fasen van 2 andere automaten halen, maar dat weet je elektriciën ook.
K1 is de warmtepomp op zolder, K2 is de kookgroep.

Ik heb al deze informatie incl. de foto's en aansluitschema vast naar de installateur gestuurd, kunnen ze het vast uitdenken voordat ze hier zijn a.s. dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Tommiiee schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Ik zit nog even extra naar de foto's en naar de tekening van @Pazo te kijken. Op de tekening loopt de Enphase Q-Relay naar een 3-fase aardlekautomaat. Op mijn foto zie je een 1-fase aardlekautomaat voor de PV.

Moeten ze die aardlekautomaat vervangen voor een 3-fase, of moeten ze de 2 andere fases vanuit elders in de kast leggen?
De 2 andere fases ergens anders weghalen: levensgevaarlijk!
De 3 fases/N voor de gateway moeten door één (aardlek)automaat worden beveiligd.

Het beste is inderdaad de huidige 1 fase solar aardlekautomaat te vervangen door een 3f/N type.
Je kan ook 3f/N (aardlek)automaat bij plaatsen (4 of 6A is al voldoende) en de gateway apart voeden.
Volgens mij is het technisch ook geen bezwaar om de voeding van de gateway van één van de krachtgroepen (<=16A) weg te halen, de gateway heeft alleen een controller/meet functie, geen energie functie. Ik zou dit om de overzichtelijkheid van het systeem te behouden echter niet doen, mogelijk is dit ook niet volgens de norm (NEN1010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
Ik heb er verder geen verstand van hoor maar de Q-relais is toch een 1 fase variant?
Zo ziet het er bij mij uit waar je kan zien dat het Q-relais een 3 fase is.
Mijn meterkast is ook 3 fase voorbereid maar ik heb nog een 1 fase aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JweXvBk-GDjqhKQZ5J0qDt3eP2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPpDByooMwu1rJf6SFOHsPPs.jpg?f=fotoalbum_large

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Therazor Ja maar @Tommiiee heeft 1 fase PV, dus 1 fase Q-relais is correct.
Of doel je daar niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Waar ik op doel is dat als @Tommiiee straks wel een 3 fase aansluiting heeft, hij altijd maar 1 fase te zien zal krijgen omdat het Q-relais nu eenmaal maar 1 fase heeft. Het Q-relais is toch gewoon niet mee "voorbereid" op 3 fase? Ik heb er verder geen verstand van hoor, electra gaat al snel mijn pet te boven maar dat is wat mij opvalt als ik het q-relais bekijk. overigens is de foto van de 1 fase q-relais opeens verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Therazor schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:53:
Waar ik op doel is dat als @Tommiiee straks wel een 3 fase aansluiting heeft, hij altijd maar 1 fase te zien zal krijgen omdat het Q-relais nu eenmaal maar 1 fase heeft. Het Q-relais is toch gewoon niet mee "voorbereid" op 3 fase? Ik heb er verder geen verstand van hoor, electra gaat al snel mijn pet te boven maar dat is wat mij opvalt als ik het q-relais bekijk. overigens is de foto van de 1 fase q-relais opeens verdwenen?
Het aansluitschema van @Pazo laat toch ook een 1-fase Q relay zien op een 3-fase meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Therazor de PV van @Tommiiee is 1 fase, dus dan heb een 1 fase q-relais nodig. Dat is de productie kant. Ongeacht of de groepenkast 1 of 3 fasen is. Dat is de consumptie kant.
Je kunt in dit geval wel een 3 fase q-relais installeren, maar dan moet je die alsnog instellen op 1 fase (wat overigens kan).
Dus dit is gewoon goed :) (alleen de gateway is dus verkeerd aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ok, dan zal dat zeker zo zijn: ik ga de laatste zijn die het beter weet op dit vlak 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27
Everest schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Het is gemeld, er staan hiervoor nog 2 tickets open.
Tot nu toe werk ik alleen met het systeemprofiel “eigen verbruik”, ik heb geen dynamisch contract.

De lader heeft verder 3 oplaadmodi: handmatig, gepland en groen opladen. Aan het groen opladen kan verder nog een aanvullend schema toegevoegd worden om handmatig te laden.
Maar tot nu toe heeft de lader een eigen wil..

Handig zijn de push meldingen van het inpluggen en de verslagen in de “EV-sessiegeschiedenis”, maar ik mis de functies zoals het vastzetten van overschotladen op 1 fase, zelf kunnen bepalen dat het overschot voor de lader bestemd is en niet voor de Enphase accu, EN dat deze accu’s niet ontladen worden door de lader.
Het is trouwens wel een mooi gezicht hoor, dat de 3x5P’s 11kW staan te leveren.. :P

Voor mijn Zappi lader snap ik dat het niet mogelijk is om de Enphase accu te passeren, daarom heb ik hem anders dan gebruikelijk aangesloten. Ik had echter gehoopt dat de IQ EV2 lader het wel kon, omdat dan alles op 1 besturingssysteem draait.
Aan de andere kant zou het best kunnen dat het al mogelijk is maar heb ik het nog niet gevonden.. ;)
Ik vond wel nog in 'extra instellingen' een optie om faseschakeling aan te zetten - Dat stond bij mij standaard uit. Maar neem aan dat je dat ook geprobeerd hebt? Zie screenshots. Het vreemde is wel dat omschakeling naar groen laden profiel nog op 'In behandeling' blijft staan. Zelfs na een reboot van de lader. Misschien gaat hij pas over als je daadwerkelijk laadt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-kcSmXpEnUlnaR4r087F-jwOD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fte6O7zCCMn6RUrRCsxrR4aJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fFr33La2lcvBwkQhfKgqM6GPxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ixYO8PE8rkzjAobyXlyIBDHH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pia_wa4SiNqmJNs8CwugeTQuL4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8wxgKJodgLONxLk4bHh6Q6Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Patox op 21-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ik heb ook nog een vraagje over m'n eigen systeem.
Ik kan uiteraard uitlezen op m'n telefoon of op via internet hoeveel stroom er opgewekt is. Hieronder een screenshot van een zonnige juni dag in 2023 en een zonnige dag onlangs deze week nog. De manier van weergeven is sinds een bepaalde dag (ik weet niet welke) veel ruwer geworden wat resulteert in een nogal hoekige grafiek. Is dat sinds een bepaalde update ofzo? Ik zou het namelijk graag willen hebben zoals de grafiek van juni maar dat krijg ik niet meer voor elkaar. De micro omvormers zullen ongetwijfeld wel een update hebben gehad. (dat hou ik echt niet in de gaten welke versies dat zijn) Het maakt natuurlijk helemaal niets uit voor hoeveel de panelen aan stroom binnen halen maar wellicht is er een gouden tip hoe ik de grafiekjes weer mooi afgerond kan krijgen. Dit geldt dus voor zowel online opzoeken als op de app op m'n mobiel. (IOS)

De grafiek van een dag in juni 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSWHhKWb4y75XgX7JG15GNfiANs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ou4wBTfGvpAh6nEKwSwEgrC.jpg?f=fotoalbum_large

De grafiek van een dag in maart 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTGZdN7i5pFIyIyPnd6Ho98jQ3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrrZQIl9ksRkFRpHb82AQI79.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 23:28
Aantal jaar geleden zijn er 12 zonnepanelen geplaatst met de Envoy-S-Metered-EU. Echter, de extra functies zijn nooit aangesloten. Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe meterkast. Voor mijn gevoel is de oude meterkast veel aan gesleuteld. Daarom wil ik nu ook gelijk naar een 3-fase aansluiting overgaan. Is het dan slim om de meterkast gelijk te laten inrichten met CT spoelen?

Dit is de oude kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQbZn77cqwflVXoFf9aRUX7Iil4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keWjOc2ke7BkPKqtcnNGv4Jy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC2-g65LbZpo3_XOVN9ja-ALOoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbP59DpebUkUsZ825gPBFYzP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3lZvQaMbwP3q5XKru2xH7rLGiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgQ3gAGOH0qKsepML876d7yz.jpg?f=fotoalbum_tile

En dit is de voorstel nieuwe kast:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1erUtdhKffHUg_sM-yMbTIKseJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ7BI7JrQ1G0JnMvyAReTl5G.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Patox schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Ik vond wel nog in 'extra instellingen' een optie om faseschakeling aan te zetten - Dat stond bij mij standaard uit. Maar neem aan dat je dat ook geprobeerd hebt?
Edit: was geen reactie op mij 7(8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Tommiiee op 21-03-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Therazor schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:23:
Ik heb ook nog een vraagje over m'n eigen systeem.
Ik kan uiteraard uitlezen op m'n telefoon of op via internet hoeveel stroom er opgewekt is. Hieronder een screenshot van een zonnige juni dag in 2023 en een zonnige dag onlangs deze week nog. De manier van weergeven is sinds een bepaalde dag (ik weet niet welke) veel ruwer geworden wat resulteert in een nogal hoekige grafiek. Is dat sinds een bepaalde update ofzo? Ik zou het namelijk graag willen hebben zoals de grafiek van juni maar dat krijg ik niet meer voor elkaar. De micro omvormers zullen ongetwijfeld wel een update hebben gehad. (dat hou ik echt niet in de gaten welke versies dat zijn) Het maakt natuurlijk helemaal niets uit voor hoeveel de panelen aan stroom binnen halen maar wellicht is er een gouden tip hoe ik de grafiekjes weer mooi afgerond kan krijgen. Dit geldt dus voor zowel online opzoeken als op de app op m'n mobiel. (IOS)

De grafiek van een dag in juni 2023:
[Afbeelding]

De grafiek van een dag in maart 2025:
[Afbeelding]
Dat is wel een vreemde, want bij mij is wel netjes zoals ook op jouw eerste grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Y1HWEi0mTyS5CwfDzp22kRHC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sv6vveZt57BtRnCFSt6PuSen.png?f=user_large

Maar wat het zou kunnen zijn? Echt geen idee.
Interval op de gateway opeens langer ipv per 15min? Of dat je een gateway standaard hebt ipv metered, en die sinds een bepaalde update anders weergeeft dan mij de metered? Geen idee of andere mensen hier met een standaard gateway dit ook zien? App eens opnieuw installeren? Anders Enphase een vragen. Het is voor mij ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edddy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:46:
Aantal jaar geleden zijn er 12 zonnepanelen geplaatst met de Envoy-S-Metered-EU. Echter, de extra functies zijn nooit aangesloten. Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe meterkast. Voor mijn gevoel is de oude meterkast veel aan gesleuteld. Daarom wil ik nu ook gelijk naar een 3-fase aansluiting overgaan. Is het dan slim om de meterkast gelijk te laten inrichten met CT spoelen?

Dit is de oude kast:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En dit is de voorstel nieuwe kast:[Afbeelding]
Als je dit compleet op de schop zou nemen zou ik het wel doen ja. Want als je de CT spoelen geïnstalleerd hebt kan je straks ook beter / slimmer gaan aansturen op verbruik / export etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
@Pazo dank voor je antwoord in elk geval.
Ik heb een standaard gateway. Ik heb even uitgezocht en het omslagpunt ligt op 12 november 2024. Sinds die tijd krijg ik dus de gehoekte weergave. Het lijkt dus wel op een update van "iets" ik verdenk niet direct de app omdat ik hetzelfde ook in een gewone browserweergave kan zien. op https://enlighten.enphaseenergy.com/?locale=nl als ik daar onder m'n account inlog, zie ik dus hetzelfde verschijnsel.
Ik ga het wel eens via enphase (of via m'n installateur) navragen

[ Voor 10% gewijzigd door Therazor op 21-03-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Therazor Dat is wel apart. Enige wat ik me nu kan bedenken is een bepaalde software update van de Gateway. Op welke versie zit je nu? Wellicht dat je nog op een oudere versie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
De gateway firmware zit op D8.2.4382 en de gegevens worden om de 15 minuten gerapporteerd. Dat is ook al zo vanaf het begin. Ik kan er verder ook niks aan veranderen. (heb ook geen installateurs account)

[ Voor 80% gewijzigd door Therazor op 21-03-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Therazor schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:39:
De gateway firmware zit op D8.2.4382 en de gegevens worden om de 15 minuten gerapporteerd.
Dat is toch wel recent. Ik zit op D8.2.4264, dus iets ouder.
Ik zou het niet weten. Als je dit overal ziet (dus ook op andere apparaten / browsers) dan ligt dus toch aan de manier waarop de gateway de gegevens aanlevert. Je zou een ticket kunnen openen bij Enphase.

Pagina: 1 ... 37 ... 57 Laatste