3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+
Dat is nu nog wel de twijfel, of wel echt nodig is? Heb het idee dat het nu helemaal goed zit.Pazo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:06:
[...]
Als je dit compleet op de schop zou nemen zou ik het wel doen ja. Want als je de CT spoelen geïnstalleerd hebt kan je straks ook beter / slimmer gaan aansturen op verbruik / export etc.
Ik kan niet bepalen wat jij wilt, maar als je nu de boel op de schop neemt is het een kleine moeite om CT spoelen te installeren, gezien je al wel een gateway metered hebt?edddy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Dat is nu nog wel de twijfel, of wel echt nodig is? Heb het idee dat het nu helemaal goed zit.
Als je later zaken wilt gaan doen / aansturen als productie beperken, of alleen produceren voor eigenlijk gebruik, of geen / beperkt stroom terugleveren ivm terugleverkosten dan heb je een metered met geïnstalleerde CT spoelen nodig.
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Het ligt aan het polling interval wat normaal op 300 sec (5 minuten) staat. Waarom dat spontaan op een andere waarde komt kon/wou men mij niet zeggen

Zie Rouske in "Het grote Enphase topic - deel 2"
van een eerdere keer dat ik het had.
Jazeker, deze heb ik op advies van Enphase op automatisch gezet.Patox schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:11:
[...]
Ik vond wel nog in 'extra instellingen' een optie om faseschakeling aan te zetten - Dat stond bij mij standaard uit. Maar neem aan dat je dat ook geprobeerd hebt? Zie screenshots. Het vreemde is wel dat omschakeling naar groen laden profiel nog op 'In behandeling' blijft staan. Zelfs na een reboot van de lader. Misschien gaat hij pas over als je daadwerkelijk laadt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Acceptatie van verandering van het laadprofiel duurt bij mij ook wel een aantal minuten.
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Interessant, dank voor de reactie. Deze zijn dus allebei te zien in de Envoy-S, of op 2 aparte systemen?John767 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:50:
Hier draait al jaren een M215 setup die later aangevuld is met IQ7 serie. Alleen de Envoy-S moest dan komen i.p.v. de oude Envoy die er hing. Die M-serie en IQ7 serie kunnen dus door elkaar gebruikt worden.
Van Enphase kreeg ik namelijk dit terug:
Compatibiliteit: De M215-omvormers kunnen worden gecombineerd met nieuwere IQ7-serie-omvormers, maar ze vereisen afzonderlijke Envoy-eenheden voor bewaking en controle1. Dit betekent dat u twee gateways (Envoy-eenheden) nodig hebt om zowel het oude als het nieuwe systeem te beheren.
Envoy-S: De Envoy-S kan de IQ7-serie omvormers ondersteunen, maar kan geen verschillende typen omvormers binnen hetzelfde systeem combineren. Daarom hebt u een aparte Envoy nodig voor de nieuwe IQ7-omvormers.
Monitoring: Als nauwkeurige meting van de output geen prioriteit is, kunt u de systemen afzonderlijk beheren zonder de algehele prestaties te beïnvloeden.
dat lijkt in tegenspraak met jouw ervaring
ik kijk nu evengoed naar een aanbod om er IQ8 series naast te zetten, en dan maar opbrengst van mijn oude panelen te gokken (envoy was al overleden hier). of een 2e envoy-s
Hier is toen de oude ovale Envoy vervangen voor de Envoy-S. En via die weg zijn dan zowel de M215 als IQ7+ micro omvormers te zien (profiel is toen overgezet naar die nieuwe Envoy). Anders blijf je weer met 2 aparte controllers werken.jugo6 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Interessant, dank voor de reactie. Deze zijn dus allebei te zien in de Envoy-S, of op 2 aparte systemen?
Van Enphase kreeg ik namelijk dit terug:
Compatibiliteit: De M215-omvormers kunnen worden gecombineerd met nieuwere IQ7-serie-omvormers, maar ze vereisen afzonderlijke Envoy-eenheden voor bewaking en controle1. Dit betekent dat u twee gateways (Envoy-eenheden) nodig hebt om zowel het oude als het nieuwe systeem te beheren.
Envoy-S: De Envoy-S kan de IQ7-serie omvormers ondersteunen, maar kan geen verschillende typen omvormers binnen hetzelfde systeem combineren. Daarom hebt u een aparte Envoy nodig voor de nieuwe IQ7-omvormers.
Monitoring: Als nauwkeurige meting van de output geen prioriteit is, kunt u de systemen afzonderlijk beheren zonder de algehele prestaties te beïnvloeden.
dat lijkt in tegenspraak met jouw ervaring![]()
ik kijk nu evengoed naar een aanbod om er IQ8 series naast te zetten, en dan maar opbrengst van mijn oude panelen te gokken (envoy was al overleden hier). of een 2e envoy-s
Hier is dan wel gebruik gemaakt van 2 groepen (ook beter voor verdelingen fasen), 1 per soort. Maar het is niet mogelijk om de M en IQ7 op 1 kabel te hebben. Die zijn namelijk wel verschillend wat connectoren betreft.
Geen ervaring met de IQ8 serie, dus dat weet ik niet. Laat ik aan anderen over
Er zijn schijnbaar wel adapter kabels verkrijgbaar om een IQ7 aan te kunnen sluiten op de oude plaats van de M215 of de M250.John767 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:34:
[...]
Hier is toen de oude ovale Envoy vervangen voor de Envoy-S. En via die weg zijn dan zowel de M215 als IQ7+ micro omvormers te zien (profiel is toen overgezet naar die nieuwe Envoy). Anders blijf je weer met 2 aparte controllers werken.
Hier is dan wel gebruik gemaakt van 2 groepen (ook beter voor verdelingen fasen), 1 per soort. Maar het is niet mogelijk om de M en IQ7 op 1 kabel te hebben. Die zijn namelijk wel verschillend wat connectoren betreft.
Geen ervaring met de IQ8 serie, dus dat weet ik niet. Laat ik aan anderen over
Enphase Q-ET-2LL AC-adapterkabel.
Of dit echt de juiste is weet ik niet. Wat Google en ChatGPT mij vertelden komt wel aardig overeen.
Jouw issue is inderdaad op exact dezelfde dag begonnen als bij mij. Dat kan geen toeval zijn. Ik ga contact opnemen met m’n leverancier en dan gaat dit wel goedkomen.
Ik heb het geen aandacht gegeven omdat ik ook wel wist dat het voor de opbrengst niks uitmaakt maar het is gewoon irritant zo’n hoekige grafiek.
3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+
Wij willen geen elektriciteit aan het net leveren als de vergoeding negatief is. Welke waarde moeten wij best invullen bij : Zwenksnelheid (Watt/ sec)
Bij: Vrij gedefinieerde absolute waarde [W] vullen we 0 in. Om niet terug te leveren. maar de zwenksnelheid is mij niet echt duidelijk.
A dat is wel handig inderdaad. En vraag die daar dan uit komt: Stel dat je b.v. een accu van een ander merk er tussen zit, dan gaan deze elkaar tegen werken? In het geval van niks terugleveren.Pazo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:06:
[...]
Ik kan niet bepalen wat jij wilt, maar als je nu de boel op de schop neemt is het een kleine moeite om CT spoelen te installeren, gezien je al wel een gateway metered hebt?
Als je later zaken wilt gaan doen / aansturen als productie beperken, of alleen produceren voor eigenlijk gebruik, of geen / beperkt stroom terugleveren ivm terugleverkosten dan heb je een metered met geïnstalleerde CT spoelen nodig.
Bij de installatie zijn er geen ct spoelen geinstalleerd. Ik las dat met 3 fase 6 spoelen nodig zijn, klopt dat?
[ Voor 7% gewijzigd door edddy op 22-03-2025 13:28 ]
Klopt. Om elke fase zet je een aparte spoel. Er je meet op de 3 fasen die vanaf je zonnepanelen komen, en je meet op de 3 fasen die vanaf je kWh-meter af komen.edddy schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:20:
[...]
Bij de installatie zijn er geen ct spoelen geinstalleerd. Ik las dat met 3 fase 6 spoelen nodig zijn, klopt dat?
Dus totaal 6.
Speel ook Balls Connect en Repeat
En als de zonnepanelen via 1 fase lopen, dan zijn het er 4? Vooralsnog is dat zo aangesloten.Onbekend schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Klopt. Om elke fase zet je een aparte spoel. Er je meet op de 3 fasen die vanaf je zonnepanelen komen, en je meet op de 3 fasen die vanaf je kWh-meter af komen.
Dus totaal 6.
Als je maar een 1 fase zonnepanelen installatie hebt heb je maar 4 spoelen nodig.edddy schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:20:
[...
Je levert maar op 1 fase terug en niet op 3.
Nou, er zit wel degelijk verschil in. Je screendump laat zien dat ie of zelfconsumptie lijkt te staan, want debatterij wordt direct met het overschot geladen. Op 19 maart is de prijsdelta voldoende groot, en dan zou je verwachten dat ie pas gaat laden vanaf 11 of 12 uur.skiwi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:12:
Sinds 11 maart een dynamisch contract met de 10T op het AI profiel, maar ik had iets meer verwacht qua ontladen op de duurdere momenten.
Ik merk geen verschil eerlijk gezegd met self-consumption profiel. Jullie wel?
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 22-03-2025 23:04 ]
Ook geen mogelijkheid om powerline adapters te plaatsen?toiletduck schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:57:
Het heeft even geduurd, maar ik ben echt aan het kijken naar de 5P accu voor 3 fase. Ik zou het graag willen zien hoe het functioneert. Ik zie bij mijn aanvragen dat er een bedrade communicatie is naar de envoy.. dat zou echt ruk zijn… ik wil de accu in mijn schuur hebben, heb daar 2 jaar geleden onder het maaiveld en de bestrating een 5 aderige kabel weggewerkt, als er nu een netwerkkabel verplicht is, heb ik alsnog een kabel lopen in het zicht.. is er een draadloze oplossing? Want dat is voor mij wel een no-go..
Je kan van te voren eerst kijken of dat misschien wel werkt.
Niet de kabel in een mantelbuis gelegd? Misschien een tip voor een volgende verbouwing.
Ik heb niet zon grote tuin maar bij het uitbreiden van het schuurtje meteen een mantelbuis (pvc buis) van 110mm doorsnee vanuit de kruipruimte naar de schuur gelegd. "Is altijd makkelijk".
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Was maar een idee. Er zijn voor RS485 wel speciale powerline adapters (plc modems) te koop, dus het word wel gebruikt.Eddie_ schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:47:
5P communicatie is een RS485 modbus communicatie. Dus geen TCP/IP communicatie. Via powerline is vragen om problemen, als het überhaupt al zou werken.
Maar of het voor een zonnepanelen installatie met accu goed gaat werken weet ik dus ook niet.
Ja best vaag. Want hij staat toch echt op AI profiel maar zie totaal geen verschil qua gedrag met self consumption.WillemP22 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:01:
[...]
Nou, er zit wel degelijk verschil in. Je screendump laat zien dat ie of zelfconsumptie lijkt te staan, want debatterij wordt direct met het overschot geladen. Op 19 maart is de prijsdelta voldoende groot, en dan zou je verwachten dat ie pas gaat laden vanaf 11 of 12 uur.
Ik vermoed dat er door een eerdere foutmelding (kon niet naar AI profiel omdat een “time of use” energie profiel nodig zou zijn) maar een halfbakken oplossing is geïmplanteerd: ja ik kan nu het AI optimization profiel selecteren in de app zonder foutmelding, maar de batterij doet er helemaal niks mee.
Dat wordt maar weer een support ticket en belletje met support. Jammer.
Ik heb 2 groepen waar zonnepanelen op zitten. 1 vrije groep en 1 via een pv verdeler. Hoe zit het dan met die groep waar pv verdeler op zit?mike123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Als je maar een 1 fase zonnepanelen installatie hebt heb je maar 4 spoelen nodig.
Je levert maar op 1 fase terug en niet op 3.
Tenzij je verder niets aangesloten hebt op die PV verdeler. Dan zou je in de groepenkast de CT bij de bijbehorende automaat kunnen plaatsen.
Ik heb vandaag (zelf!) 2 paneeltjes op het dak gemonteerd. Natuurlijk ontzettend secuur alles uitgezocht. Ik heb vroegâh nog aan inverters gewerkt, dus dat lukt wel... Dacht ik.
Lang verhaal kort: alles ligt prachtig op het dak, kabels geïnstalleerd.... Kort oranje knipperende inverters.
Geen monitoring module. Maar, die wil ik ook helemaal niet. Ik draai alles op HA en wil eigelijk geen data naar buiten. Ik wil dit anders oppakken.
Het gaat hier om IQ8MC omvormers (2x).
Ik heb deze + vorige topics redelijk goed doorgelezen. Klopt het dat wanneer het eenmaal werkt, de module niet meer nodig is? (Ik kwam iets tegenstrijdigheid tegen)
Zo ja, heeft iemand hier hem te leen/ huur o.d.?
Welke is anders de goedkoopste die werkt? En mag deze van MP af komen?
Ik baal nogal. Bij de leverancier is er geen woord gerept over dit, en in de manual staat niet expliciet dat je deze moet hebben (ik heb vast fout gekeken).
Bedankt alvast!
Dat was met de IQ7-serie zo. Met de IQ8 moet je minimaal de gateway standaard in jesysteem hebben.TunderNerd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:24:
Dag heren!
Ik heb vandaag (zelf!) 2 paneeltjes op het dak gemonteerd. Natuurlijk ontzettend secuur alles uitgezocht. Ik heb vroegâh nog aan inverters gewerkt, dus dat lukt wel... Dacht ik.
Lang verhaal kort: alles ligt prachtig op het dak, kabels geïnstalleerd.... Kort oranje knipperende inverters.
Geen monitoring module. Maar, die wil ik ook helemaal niet. Ik draai alles op HA en wil eigelijk geen data naar buiten. Ik wil dit anders oppakken.
Het gaat hier om IQ8MC omvormers (2x).
Ik heb deze + vorige topics redelijk goed doorgelezen. Klopt het dat wanneer het eenmaal werkt, de module niet meer nodig is? (Ik kwam iets tegenstrijdigheid tegen)
Zo ja, heeft iemand hier hem te leen/ huur o.d.?
Welke is anders de goedkoopste die werkt? En mag deze van MP af komen?
Ik baal nogal. Bij de leverancier is er geen woord gerept over dit, en in de manual staat niet expliciet dat je deze moet hebben (ik heb vast fout gekeken).
Bedankt alvast!
Sowieso is een Envoy nodig om (eenmalig) het gridprofiel in de omvormers geladen te krijgen.
En ik dacht dat ik ergens had gelezen dat een IQ8-serie Enphase systeem niet zonder Envoy werkt.
Wat is er mis om dat ding eenmalig te configureren met een netwerkkabel eraan, en daarna die netwerkkabel los te halen als je echt geen communicatie met het internet wilt hebben?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik kom nog uit de tijd van de Soladin 600's, die je rechtstreeks het stopcontact in ramt en wifi te duur was...WillemP22 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:15:
[...]
Dat was met de IQ7-serie zo. Met de IQ8 moet je minimaal de gateway standaard in jesysteem hebben.
Hoe kom ik aan een account? Is een 2ehands gateway een optie of zijn die hard gekoppeld aan een account?
t/m IQ7+ kan sowieso met 2de hands GW. Maar die werken idd ook zonder GW.TunderNerd schreef op maandag 24 maart 2025 @ 06:37:
[...]
Ik kom nog uit de tijd van de Soladin 600's, die je rechtstreeks het stopcontact in ramt en wifi te duur was...
Hoe kom ik aan een account? Is een 2ehands gateway een optie of zijn die hard gekoppeld aan een account?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik had bij zo'n installatie toch gewoon gekozen voor de IQ7 serie.
Sorry hoor, nog even terugkomend op de foto, maar volgens mij mogen 1 fase groepen niet achter een 4 polige aardlekschakelaar gezet worden.. tegenwoordig in elk gevalTommiiee schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:05:
[...]
Ik heb de installer Toolkit app even gecheckt en ik zie op fases L2 en L3 idd gewoon 0.0, dus lijkt een installatiefout. Ik heb de bedrading even nagelopen en het lijkt toch redelijk te kloppen volgens mij, maar ik ben daar echt geen ster in. De enige fout(?) waar ik de installatie op kan betrappen is dat men eerst de consumption CT's heeft aangesloten en de production CT pas als laatste, terwijl dat eigenlijk andersom moet.
Misschien kunnen jullie even meekijken op deze foto. Resumé:
- Ik heb 1-fase PV
- Ik heb 3-fase meterkast
- Ik zie in de Enphase app alleen data van fase 1 (zowel production als consumption). Fases 2 en 3 geven allebei 0.
Foto:
[Afbeelding]
Dat las ik ook op 123groepenkkast.nlEverest schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Sorry hoor, nog even terugkomend op de foto, maar volgens mij mogen 1 fase groepen niet achter een 4 polige aardlekschakelaar gezet worden.. tegenwoordig in elk geval
" Het aansluiten van éénfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30mA is niet (langer) toegestaan".
JMSL2022 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Ja software zou mooier zijn, maar ze lijken hier toch te refereren aan de digitale ingangen:[Afbeelding]
En hier de settings voor de verschillende ingangen?
[Afbeelding]
Ik wil toch even wat uit de oude doos (mei vorig jaar in dit topic) halen. Want ik heb de volgende situatie.Eddie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:05:
Ja die had ik wel gezien maar volgens de officiële informatie van Enphase werken die poorten niet in Nederland. Ik heb geen idee hoe ik dit zou kunnen testen anders wil ik dit wel proberen.
:strip_exif()/f/image/SNyYgBqZm7UCpA0axEhdxnAp.png?f=user_large)
Ik heb 4 Shelly meetspoelen in m'n meterkast en nu hebben die als extra functionaliteit een relaisschakeling zoals te zien op de afbeelding. Daar doe ik nu niks mee maar ik bedacht me als de IQ Gateway die net niet linksbovenin de afbeelding te zien is een relaispoort met 4 ingangen heeft dan zou ik die daarvoor kunnen gebruiken. Heb ik er al direct een praktisch nut voor? Nee, maar op dit een of andere manier lijkt me het toch wel tof dit buiten de Enphase software om het exportvermogen te kunnen regelen.
Als ik in de handleiding bekijk die ik de volgende afbeelding voor de aansluitingen: https://enphase.com/nl-be...-en-bedieningshandleiding
/f/image/IYgSPDYimuvFdTJq3bYXwEU2.png?f=fotoalbum_large)
Nu ga ik ervan uit dat de relaisingangen in de Enlighten manager de 'Digital Input' aansluitingen 1/5, 2/6, 3/7 en 4/8 zijn en dan die dan aan de andere kant contact moeten maken met de aansluiting 'NO' waar 'Relay' boven staat. Er wordt hierboven door Eddie dat dit niet werkt in NL maar je kunt het wel instellen in Enlighten. Dus ik was eigenlijk nieuwsgierig om te kijken als bijv. een simpele schakelaar wordt ingesteld op digital input 1/5 en relay NO of je dan de productie kan schakelen als dit is ingesteld in Enlighten. Maar ik ben nog wel wat huiverig dat ik iets incorrect aansluiten en dan m'n IQ gateway mol...

Ik ben hiermee wat aan 't experimenteren geweest, tot nu toe heb ik niet gezien dat er ook maar iets gebeurt als ik met die instellingen en wat schakelaartjes speel helaas. (gateway standaard).XElD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:16:
[...]
[...]
Ik wil toch even wat uit de oude doos (mei vorig jaar in dit topic) halen. Want ik heb de volgende situatie.
[Afbeelding]
Ik heb 4 Shelly meetspoelen in m'n meterkast en nu hebben die als extra functionaliteit een relaisschakeling zoals te zien op de afbeelding. Daar doe ik nu niks mee maar ik bedacht me als de IQ Gateway die net niet linksbovenin de afbeelding te zien is een relaispoort met 4 ingangen heeft dan zou ik die daarvoor kunnen gebruiken. Heb ik er al direct een praktisch nut voor? Nee, maar op dit een of andere manier lijkt me het toch wel tof dit buiten de Enphase software om het exportvermogen te kunnen regelen.
Als ik in de handleiding bekijk die ik de volgende afbeelding voor de aansluitingen: https://enphase.com/nl-be...-en-bedieningshandleiding
[Afbeelding]
Nu ga ik ervan uit dat de relaisingangen in de Enlighten manager de 'Digital Input' aansluitingen 1/5, 2/6, 3/7 en 4/8 zijn en dan die dan aan de andere kant contact moeten maken met de aansluiting 'NO' waar 'Relay' boven staat. Er wordt hierboven door Eddie dat dit niet werkt in NL maar je kunt het wel instellen in Enlighten. Dus ik was eigenlijk nieuwsgierig om te kijken als bijv. een simpele schakelaar wordt ingesteld op digital input 1/5 en relay NO of je dan de productie kan schakelen als dit is ingesteld in Enlighten. Maar ik ben nog wel wat huiverig dat ik iets incorrect aansluiten en dan m'n IQ gateway mol...Iemand hier een idee of zonder problemen getest zou moeten kunnen worden of niet?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
https://www.volkskrant.nl...jn-voor-oorlog~baca936db/
Heb iq7a+, 19x DM400M10-54HBW panelen, envoy S metered, 3 fase q relay, etc.
Stel dat we ooit zonder net-stroom komen te zitten (vanwege cyber/terreur/oorlog/etc. Ik hoop het nooit): kan ik met mijn setup dan eigenlijk al offgrid zonnestroom gebruiken? Is er tijdelijk eea om te bouwen in zo'n situatie om zonnestroom te maken en te gebruiken?
Heb ook een Tesla, maar die heeft nog geen v2g/v2l.
Of gewoon slim om een kleine aggregaat in het overlevingspakket op te gaan nemen...
Sinds kort verkopen ze ook hier deze, staat nog niet prominent op de webshop: https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-intAllewijn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:35:
Even een beetje 'gekke' vraag, nu ik ietsjes meer stil ga staan bij zelfvoorzienend kunnen zijn in oorlogstijd...:
https://www.volkskrant.nl...jn-voor-oorlog~baca936db/
Heb iq7a+, 19x DM400M10-54HBW panelen, envoy S metered, 3 fase q relay, etc.
Stel dat we ooit zonder net-stroom komen te zitten (vanwege cyber/terreur/oorlog/etc. Ik hoop het nooit): kan ik met mijn setup dan eigenlijk al offgrid zonnestroom gebruiken? Is er tijdelijk eea om te bouwen in zo'n situatie om zonnestroom te maken en te gebruiken?
Heb ook een Tesla, maar die heeft nog geen v2g/v2l.
Of gewoon slim om een kleine aggregaat in het overlevingspakket op te gaan nemen...
Wel alleen 1 fase op dit moment voor Enphase in NL en omringende landen. En niet goedkoop.
Daarnaast zou je ook in de Enlighten Manager de software moeten kunnen updaten. Onder de 'taken' van de Gateway ontbreekt die knop echter.
Iemand een suggestie?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Customer service van Enphase bellen hierover.argro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:41:
Het lukt mij niet mijn Gateway te updaten. Huidige versie is 8.2.4264. Als ik in de Installer Toolkit (Menu - Instellingen) de software versie check, dan worden twee updates voorgesteld (07.06.177 en 08.03.5027). Beide download ik dan. Vervolgens maak ik verbinding met de Gateway (AP-modus) en krijg ik de melding dat de software geupdate moet worden. So far so good. Bij het starten van de update krijg ik echter de melding dat de laatste software niet op mijn telefoon staat. Heb al van alles geprobeerd. Reset van de Gateway, van de telefoon, app opnieuw installeren etc. Steeds hetzelfde.
Daarnaast zou je ook in de Enlighten Manager de software moeten kunnen updaten. Onder de 'taken' van de Gateway ontbreekt die knop echter.
Iemand een suggestie?
Yep, zit momenteel in de betatest-fase van Enphase. Zowel 1 als 3-fase oplossing.XElD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:42:
[...]
Sinds kort verkopen ze ook hier deze, staat nog niet prominent op de webshop: https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int
Wel alleen 1 fase op dit moment voor Enphase in NL en omringende landen. En niet goedkoop.
Alle panelen liggen er nu op én de Envoy Metered is nu goed aangesloten. Ik kan nu op elke fase verbruik zien, en zo kunnen de panelen dus ook voor het volledige huis alleen opwekken wat het huis verbruikt.
Men heeft dit verholpen door de bestaande 1+N aardlekautomaat te vervangen voor een 3+N, per het aansluitschema dat @Pazo gelinkt had.
Kortom, alles geregeld en in orde nu. Nog heel hartelijk dank voor alle hulp hier
Daar heb ik verder geen verstand van. Het is een nieuwbouwwoning uit 2022, dus ik durf er wel vanuit te gaan dat het toen nog toegestaan was en dat het eigenlijk overal hier zo is aangesloten. Ik zie even geen reden om hier een probleem van te maken, of iemand moet goede redenen weten om dat wel te doen.Everest schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Sorry hoor, nog even terugkomend op de foto, maar volgens mij mogen 1 fase groepen niet achter een 4 polige aardlekschakelaar gezet worden.. tegenwoordig in elk geval
Er is ook geen reden om er een probleem van te maken als dit was in 2022. Indien het pasgeleden is aangesloten was het (mogelijk) niet meer toegestaan.Tommiiee schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:21:
[...]
Daar heb ik verder geen verstand van. Het is een nieuwbouwwoning uit 2022, dus ik durf er wel vanuit te gaan dat het toen nog toegestaan was en dat het eigenlijk overal hier zo is aangesloten. Ik zie even geen reden om hier een probleem van te maken, of iemand moet goede redenen weten om dat wel te doen.
Ik weet niet exact wanneer dit is ingegaan.
Als er dus (ingrijpende) veranderingen aan een groepenkast gebeuren moet men zich houden aan de huidige regelgeving.
Voor 2005 geloof ik was een hoofdschakelaar niet verplicht. Ga je diverse aanpassingen doen aan je groepenkast, zoals groepen bijplaatsen voor bv zonnepanelen, dan is het verplicht om ook een hoofdschakelaar te plaatsen.
Of iedereen dit doet is een tweede.
Dank voor de tip. Ben een stap verder. Het ligt dus aan mijn uitbreiding van een opstelling met IQ7 omvormers met een IQ8 omvormer. Met softwareversie 08.03.5050 zou dat moeten kunnen (volgens mij, zie bijvoorbeeld YouTube: Uitbreiding van een IQ7-systeem met IQ8 is nu mogelijk!).WillemP22 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:07:
[...]
Customer service van Enphase bellen hierover.
De upgrade naar die versie (08.03.5027 ondertussen) gaat echter niet. Dat levert steeds dezelfde melding op (juiste versie staat niet op de telefoon, terwijl die toch echt net gedownload is). De helpdesk heeft mij wel geholpen aan versie 08.02.4382, maar daar ben ik niet mee geholpen. De helpdesk was ook vrij stellig dat de IQ7 en IQ8 niet samen zouden gaan op één Gateway. Toen ik beweerde dat dit ondertussen wel zou moeten kunnen werd mij verteld dat de software die dat ondersteunt er wel is, maar ook weer niet. Toen kreeg ik een case-nummer en het advies om over ca. een week nog eens te bellen. Schiet dus nog niet op voorlopig.
De IQ7 en IQ8 micro’s gaan samen op 1 Gateway…binnenkort!! Met firmwareversie 8.3.505x echter is deze nog niet vrijgegeven door Enphase. De 2 betatests die ik bij mijn klanten heb draaien functioneren naar behoren.argro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:22:
[...]
Dank voor de tip. Ben een stap verder. Het ligt dus aan mijn uitbreiding van een opstelling met IQ7 omvormers met een IQ8 omvormer. Met softwareversie 08.03.5050 zou dat moeten kunnen (volgens mij, zie bijvoorbeeld YouTube: Uitbreiding van een IQ7-systeem met IQ8 is nu mogelijk!).
De upgrade naar die versie (08.03.5027 ondertussen) gaat echter niet. Dat levert steeds dezelfde melding op (juiste versie staat niet op de telefoon, terwijl die toch echt net gedownload is). De helpdesk heeft mij wel geholpen aan versie 08.02.4382, maar daar ben ik niet mee geholpen. De helpdesk was ook vrij stellig dat de IQ7 en IQ8 niet samen zouden gaan op één Gateway. Toen ik beweerde dat dit ondertussen wel zou moeten kunnen werd mij verteld dat de software die dat ondersteunt er wel is, maar ook weer niet. Toen kreeg ik een case-nummer en het advies om over ca. een week nog eens te bellen. Schiet dus nog niet op voorlopig.
nu 3 kabels samen 3x2.5mm2 en moeten aangesloten worden op een 5x6 mm2 die verder gaat naar de meterkast 35 meter verder in het pand. Dit wordt dan 3 fase.
De bedoeling is om dit aan te sluiten in een extra grote lasdoos met 5 Wago 221-615 lasklemmen.
Hoewel ik denk dat dit ok is hoor ik graag een bevestiging van jullie of een betere oplossing.
Maar zonder dit (dus enkel met mijn huidige hardware) is het dus niet mogelijk om zonnestroom op te wekken indien het net niet werkt?XElD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:42:
[...]
Sinds kort verkopen ze ook hier deze, staat nog niet prominent op de webshop: https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int
Dit is een prima oplossing. Wel even de vraag: die setjes met 12 panelen, zitten die allemaal achter elkaar op één string? Of zijn die wel gesplitst in (bijvoorbeeld) 2x6?kds450 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:02:
Ik heb 3 setjes met ieder 12 panelen (a 410Wp) verdeelt op het dak liggen. Binnen onder het dak komen
nu 3 kabels samen 3x2.5mm2 en moeten aangesloten worden op een 5x6 mm2 die verder gaat naar de meterkast 35 meter verder in het pand. Dit wordt dan 3 fase.
De bedoeling is om dit aan te sluiten in een extra grote lasdoos met 5 Wago 221-615 lasklemmen.
Hoewel ik denk dat dit ok is hoor ik graag een bevestiging van jullie of een betere oplossing.
Hoi, nee inderdaad. Installaties moeten aan de netcode voldoen en die schrijft voor dat een zogenaamde automatic transfer switch (ATS) verplicht is. De Enphase system controller zal dus in het systeem geregistreerd moeten worden waarna dit pas vrijgegeven kan worden.Allewijn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Maar zonder dit (dus enkel met mijn huidige hardware) is het dus niet mogelijk om zonnestroom op te wekken indien het net niet werkt?
Een omvormer mag namelijk nooit onverhoopt stroom aan het net gaan leveren bij stroomuitval. Stel namelijk dat er iemand bij een storing aan het werk moet in de wijkkast en er is opeens spanning aanwezig. Die situatie mag niet voorkomen.
Ik zou willen dat er een mogelijkheid was dat als je de hoofdzekeringen uitschakelt/er geen spanning terug het net op kan, dat je dan een mogelijkheid hebt om toch zonnestroom te produceren/om te bouwen in nood...
Ik hoop het nooit, maar als het net ooit plat gaat ivm bijv. oorlog...
[ Voor 22% gewijzigd door XElD op 26-03-2025 11:47 ]
Sowieso moet ik vanaf 2027 denk ik aan een vorm van thuisbatterij... Nu nog vast contract zonder tlk en met volle saldering tot 2027. Maar daarna over en ben qua verbruik nu nog behoorlijk net-afhankelijk.
Ja die zijn gesplitst in 2x6. Bedankt voor het meedenken!Eddie_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Dit is een prima oplossing. Wel even de vraag: die setjes met 12 panelen, zitten die allemaal achter elkaar op één string? Of zijn die wel gesplitst in (bijvoorbeeld) 2x6?
Ik heb altijd vernomen dat de IQ7 serie geen eigen net kan creëren. De IQ8 kan dit wel, maar zoals hierboven gezegd alleen in combinatie met een IQ system controller 3, en een IQ accu.Allewijn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:47:
@XElD dank. Dan ga ik eens op zoek naar producten die mijn setup naar 'eilandbedrijf' kunnen brengen. Mochten er (type)suggesties zijn...
Sowieso moet ik vanaf 2027 denk ik aan een vorm van thuisbatterij... Nu nog vast contract zonder tlk en met volle saldering tot 2027. Maar daarna over en ben qua verbruik nu nog behoorlijk net-afhankelijk.
Je zou het eigen systeem met IQ7's kunnen uitbreiden met deze componenten, maar bij stroomuitval alleen de accu kunnen ontladen.
Zeer interessant, weet je ook welke batterij er bij de 3 fase oplossing wordt gebruikt?WillemP22 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:08:
[...]
Yep, zit momenteel in de betatest-fase van Enphase. Zowel 1 als 3-fase oplossing.
Ik heb zelf 3 stuks 5P-1F hangen, 1 unit per fase, en ik had eigenlijk gehoopt dat ik daarmee de IQ system controller 3 op 3 fasen kon laten werken.
Maar nu lees ik in de sheets dat alleen de 5P-3F daarvoor compatible is

Bij problemen of vragen verwijzen ze naar de leveranciers.
Ik wil nu graag zelf de zonnepanelen "onderhouden", echter heb ik geen toegang tot het "installer" gedeelte van mijn enphase envoy s gateway,
na contact met enphase willen ze mij wel toegang verlenen maar eerst moet ik dan mijn enphase account upgrade naar enphase manager voor een wooping 300 euries...
het enige wat ik zoek ik is het installer gedeelte om zo meer info vanaf mijn enphase gateway te krijgen.
Weet iemand een mogelijkheid om toegang te krijgen zonder dat hier nog extra "premium" betaling voor nodig?
Bij FAQ nummer 14.
[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 26-03-2025 19:43 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Bij de testopstelling die ik ken wordt de 5P-flexfase gebruikt (3 stuks).Everest schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:27:
[...]
Zeer interessant, weet je ook welke batterij er bij de 3 fase oplossing wordt gebruikt?
Ik heb zelf 3 stuks 5P-1F hangen, 1 unit per fase, en ik had eigenlijk gehoopt dat ik daarmee de IQ system controller 3 op 3 fasen kon laten werken.
Maar nu lees ik in de sheets dat alleen de 5P-3F daarvoor compatible is
Doe ik niet snel, maar toch even mijn frustratie uiten over Enphase support. Sinds 11 maart al 3 verschillende tickets en een uur aan de bel gehangen om aan te geven dat het AI profiel mijn inziens niet werkt op mijn omgeving. De standaard response die ik telkens krijg is "dat het AI profiel toch echt aan staat"... maar niemand neemt de moeite om verder te kijken of het AI profiel daadwerkelijk ook correct werkt.skiwi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:12:
Sinds 11 maart een dynamisch contract met de 10T op het AI profiel, maar ik had iets meer verwacht qua ontladen op de duurdere momenten.
Ik merk geen verschil eerlijk gezegd met self-consumption profiel. Jullie wel?
[Afbeelding]
Ja, het AI profiel is geselecteerd, maar het hele systeem acteert nog steeds als het self-consumption profiel (eg geen ontladen naar net in de dure ochtend en avond spits. Super frustrerend.
https://enphase.com/nl-nl/installers/news/2025-03
Lees ik het tweede item;
Hoe moet ik dat zien? Komt de DHZ-er nu in gevaar? Kan je nog wel tweede hands kopen bijv?Koop altijd bij geautoriseerde Enphase distributeurs
Om de beste prestaties, veiligheid en ondersteuning voor Enphase-producten te garanderen, koop altijd bij geautoriseerde bronnen. Niet-geautoriseerde aankopen kunnen leiden tot verlies van garantie, compatibiliteitsproblemen, veiligheidsrisico’s en inferieure kwaliteit. Vanaf 1 april 2025 zal de Enphase Installer App waarschuwingen tonen voor niet-geautoriseerde producten. Vanaf 1 mei 2025 wordt de activatie en ingebruikname van dergelijke producten geblokkeerd.
Ik zie bijvoorbeeld een Solar-Bouwmarkt er niet bij staan. Of geldt dit zeg maar voor hen, dat zij alleen mogen kopen bij de aangesloten distributeurs?
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 27-03-2025 21:04 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Dat vraag ik mij ook af. Ik heb een DHZ account, had deze gekoppeld aan mijn installatie, maar die staat er niet meer bij in de settings van mijn home user account sinds een paar maanden. Ik kan hem ook niet toevoegen. Ik kan nog wel inloggen met mijn DHZ account op de Enlighten Manager en de tool app, maar ik mijn installatie kan zien.Pazo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:47:
Ik zal net even door de installateur nieuwsitems maart 2025 te kijken:
Lees ik het tweede item;
[...]
Hoe moet ik dat zien? Komt de DHZ-er nu in gevaar? Kan je nog wel tweede hands kopen bijv?
Ik zie bijvoorbeeld een Solar-Bouwmarkt er niet bij staan. Of geldt dit zeg maar voor hen, dat zij alleen mogen kopen bij de aangesloten distributeurs?
Nu ben ik van plan om binnenkort (binnen 2 maanden) mijn installatie uit te breiden op mijn nieuwe overkapping/schuur. En zit eigenlijk ook te wachten op de GW firmware waarmee ik mijn IQ7's kan uitbreiden met IQ8's. Dit kan ik makkelijk zelf doen, immers de GW en IQ Relay zijn reeds geinstalleerd door een installateur, maar dit lijkt er op dat ik dat kan vergeten? In totaal is het de bedoeling om 11 panelen totaal te hebben. En op de enphase site staat mijn installateur ook niet bij.
Ik begrijp uit dit forum dat Enphase als fabrikant op dit moment aardig soepel met garantiezaken omgaat, je hoeft niet naar de partij waar je de spullenboel gekocht hebt, je kan (ook) bij hun terecht. Dat is handig, maar niet noodzakelijk. Je hebt altijd recht op wettelijke garantie, die moet geleverd worden door je leverancier.Pazo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:47:
Lees ik het tweede item;
[...]
Hoe moet ik dat zien? Komt de DHZ-er nu in gevaar? Kan je nog wel tweede hands kopen bijv?
Dat zijn de groothandels. Solar bouwmarkt koopt ook daar in.Pazo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:47:
Lees ik het tweede item;
[...]
De opmerking vanuit Enphase dat je anders wellicht inferieur materiaal koopt heel bijzonder. Het is toch gewoon Enphase? Of zullen ze de mindere kwaliteit (en misschien goedkoper) uitzetten in andere landen?
Ja aan dat zinnetje had ik ook al zo mijn bedenkingenEddie_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:25:
De opmerking vanuit Enphase dat je anders wellicht inferieur materiaal koopt heel bijzonder. Het is toch gewoon Enphase? Of zullen ze de mindere kwaliteit (en misschien goedkoper) uitzetten in andere landen?
Misschien moet je eens kijken naar een Victron Multiplus oplossing, die heeft standaard UPS functionaliteit.Allewijn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:47:
@XElD dank. Dan ga ik eens op zoek naar producten die mijn setup naar 'eilandbedrijf' kunnen brengen. Mochten er (type)suggesties zijn...
Ik zit er zelf ook over te denken om zoiets aan e schaffen. In geval van nood (spanningsuitval) heb je dan in ieder geval de mogelijkheid om ergens nog spanning vandaan te halen.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Dank. Ga ik me ook op inlezen.JMSL2022 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:19:
[...]
Misschien moet je eens kijken naar een Victron Multiplus oplossing, die heeft standaard UPS functionaliteit.
Ik zit er zelf ook over te denken om zoiets aan e schaffen. In geval van nood (spanningsuitval) heb je dan in ieder geval de mogelijkheid om ergens nog spanning vandaan te halen.
Liefste had ik alles graag bij ENPHASE gehouden. Want handig qua app/overzicht etc. Alleen jammer dat offgrid zonnestroom met iq7plus setup niet zo maar lijkt te kunnen zonder peperdure extra component(en).
Zie https://support.enphase.c...-combiner-box-or-subpanel
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Zou t niet zo kunnen zijn dat ze parallel import (grijze markt) willen aanpakken met deze opzet. M.a.w. b.v. geen Enphase flex-fase 5P accu uit Duitsland hier in Nederland installeren.Pazo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:37:
[...]
Ja aan dat zinnetje had ik ook al zo mijn bedenkingen
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn ja. Wel balen, want juist dit soort dingen kan je vanuit het buitenland vaak wel goedkoper krijgen.Skipper_NH schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Zou t niet zo kunnen zijn dat ze parallel import (grijze markt) willen aanpakken met deze opzet. M.a.w. b.v. geen Enphase flex-fase 5P accu uit Duitsland hier in Nederland installeren.
Ik heb een ticket bij Enphase ingediend en kreeg de volgende reactie:
Ik heb even gezocht in dit topic maar ik kwam geen post tegen over dit onderwerp. Jammer dat Enphase hiertoe heeft besloten. De claim dat het geen invloed heeft op de systeemprestaties lijkt me correct maar mocht ik ooit de data willen gebruiken om de installatie via HA aan te sturen (terugleveren voorkomen) dan zal ik dus naar een andere oplossing moeten zoeken. Ik heb ook nog een andere PV-installatie en dat is geen Enphase.Enphase heeft de gegevenspollingfrequentie bewust aangepast om de systeemprestaties te optimaliseren en de serverbelasting te verminderen. Hierdoor rapporteren de omvormers nu ongeveer elke 5 minuten in plaats van elke 60 seconden.
Op dit moment kan deze instelling niet handmatig worden gewijzigd. U kunt er echter op vertrouwen dat deze aanpassing geen invloed heeft op de algehele systeemprestaties of energieproductie.
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC
CappieL in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Maar bedankt voor je melding!
Ik wil 2 extra zonnepanelen met IQ7+ installeren.
Heb nu 4 panelen met IQ7 liggen met een Envoy metered.
Het verbinden met elkaar met kabels is mij duidelijk, maar niet hoe (en waar) ik deze 2 extra IQ7+ registreer/toevoeg in de Enphase Installatie app. Kan er ook niets over vinden.
Kunnen jullie mij helpen WAAR en HOE ik dit moet doen (ik heb een installatie account)
Mijn huidige installatie bestaat uit 12 IQ7+ en 2 IQ7A omvormers.
Ik wil een luifel boven mijn warmtepomp monteren bestaand uit één zonnepaneel. Het zonnepaneel heeft afwijkend maten en de volgende specs:
Fabrieksmodel: Eco Line ES210M
Artikelnummer: 1170210
EAN-code: 4260558576372
Cellen: 64 (4x16) monokristallijn Perc
Maximaal vermogen (Pmax): 210W
Max. Spanning (Vmp): 37.2V ............. is dit voldoende ivm de startspanning van de omvormer?
Max. Stroom (Imp): 5,65A
Nullastspanning (Voc): 43,6V
Kortsluitstroom (Isc): 6,14A
Temperatuurcoëfficiënt van Voc: -0,36% / K
Temperatuurcoëfficiënt van Isc: 0,05% / K
Temperatuurcoëfficiënt van vermogen: -0,44% / K
Normale celtemperatuur: 44 +/- 2 C
Bedrijfstemperatuur: -40 ~ + 85 C
max. Systeemspanning: 1000VDC
Tolerantie uitgangsvermogen: 0 ~ + 3%
Aansluitdoos: Waterdicht IP65
Bypassdiode: 2 st.
Afmetingen module: 1310 * 765 * 35 mm
Gewicht: 12,5 kg.
Volgens mij kan ik dit paneel aan mijn installatie koppelen met een IQ7 of een IQ7+ omvormer, die ik dan van marktplaats ga halen. Klopt dat? En heeft iemand een advies wat de beste keuze is (en waarom)?
Ik heb een DHZ account, installeren en toevoegen in Enlighten Manager heb ik eerder gedaan, daar verwacht ik geen probleem.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Uit mijn hoofd (is voor mij ook lang geleden) de micro's van te voren scannen (streepjescodes) met de installer toolkit app. Als de micro's geïnstalleerd zijn de boel aanzetten en dan zouden ze al vrij snel gevonden moeten worden, en dan kan je ze via de Array Builder ook toevoegen aan je bestaande legplan.royduf schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:55:
Beste,
Het verbinden met elkaar met kabels is mij duidelijk, maar niet hoe (en waar) ik deze 2 extra IQ7+ registreer/toevoeg in de Enphase Installatie app. Kan er ook niets over vinden.
Kunnen jullie mij helpen WAAR en HOE ik dit moet doen (ik heb een installatie account)
Excelsheet even invullen.marnie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:56:
Ik heb even advies nodig over de juiste keuze omvormer.
Mijn huidige installatie bestaat uit 12 IQ7+ en 2 IQ7A omvormers.
Ik wil een luifel boven mijn warmtepomp monteren bestaand uit één zonnepaneel. Het zonnepaneel heeft afwijkend maten en de volgende specs:
Fabrieksmodel: Eco Line ES210M
Artikelnummer: 1170210
EAN-code: 4260558576372
Cellen: 64 (4x16) monokristallijn Perc
Maximaal vermogen (Pmax): 210W
Max. Spanning (Vmp): 37.2V ............. is dit voldoende ivm de startspanning van de omvormer?
Max. Stroom (Imp): 5,65A
Nullastspanning (Voc): 43,6V
Kortsluitstroom (Isc): 6,14A
Temperatuurcoëfficiënt van Voc: -0,36% / K
Temperatuurcoëfficiënt van Isc: 0,05% / K
Temperatuurcoëfficiënt van vermogen: -0,44% / K
Normale celtemperatuur: 44 +/- 2 C
Bedrijfstemperatuur: -40 ~ + 85 C
max. Systeemspanning: 1000VDC
Tolerantie uitgangsvermogen: 0 ~ + 3%
Aansluitdoos: Waterdicht IP65
Bypassdiode: 2 st.
Afmetingen module: 1310 * 765 * 35 mm
Gewicht: 12,5 kg.
Volgens mij kan ik dit paneel aan mijn installatie koppelen met een IQ7 of een IQ7+ omvormer, die ik dan van marktplaats ga halen. Klopt dat? En heeft iemand een advies wat de beste keuze is (en waarom)?
Ik heb een DHZ account, installeren en toevoegen in Enlighten Manager heb ik eerder gedaan, daar verwacht ik geen probleem.
https://docs.google.com/s...1298965255#gid=1298965255
Dank, die had ik over het hoofd gezien. Het wordt de + versiePazo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:04:
[...]
Excelsheet even invullen.
https://docs.google.com/s...1298965255#gid=1298965255
Als je alles geïnstalleerd hebt gewoon het tweede knopje op je IQ Gateway indrukken (scannen). IQ7 serie dan worden de nieuwe micro's wel gevonden.royduf schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:55:
Beste,
Ik had 19 bestaande panelen met 5xiq7 en 14x iq7+ en dan nog een dak met involar micro omvormers.
Het word nu de 10 involars met nieuw panelen van 240wp naar 450wp en dan iq8 en 12 panelen ipv 10.
De bestaande 19 enphase word uitgewisseld voor de iq8 daar lagen panelen van 400wp al bij.
Dus totaal 31x iq8.
Ook komen er 2 laadpalen van enphase en 2x de 5p accu.
Helaas na 2 dagen is bijna alles aangesloten maar niks geactiveerd.
Dinsdag willen ze er pas mee verder gaan.
Erg jammer dit.
(Wel de oude invertere nog gekregen van de monteurs die al in de bus stonden (kunnen mooi op mp))
Nu heb ik ook al een tijdje een installateurs account.
En dacht ga zelf wel wat doen
Zag dat de nieuwe netelde envoy actief was maar in mijn account staan nog alle oude spullen.
Is het eenvoudig om zelf alles toe te voegen?
Ban na pagina3 na het einde van dit topic gegaan en (nog) niet alles doorgeworsteld
Dit bleek het inderdaad te zijn. Laadpaal is nu apart op het systeem aan gesloten.👍JMSL2022 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Is de kabel voor je laadpaal soms afgetakt van de kabel waar je zonnepanelen stroom op leveren? Daar lijk het wel een beetje op.
Alle oude micro’s eruit gooien en dan middels deinstaller toolkit het gehele inbedrijfstellings proces doorlopen. Dan zal de gateway de juiste firmware ophalen nadat je de IQ8’s heb ingescand.SpikeHome schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:46:
Gisteren en vandaag is een bedrijf bezig geweest mijn installatie.
Ik had 19 bestaande panelen met 5xiq7 en 14x iq7+ en dan nog een dak met involar micro omvormers.
Het word nu de 10 involars met nieuw panelen van 240wp naar 450wp en dan iq8 en 12 panelen ipv 10.
De bestaande 19 enphase word uitgewisseld voor de iq8 daar lagen panelen van 400wp al bij.
Dus totaal 31x iq8.
Ook komen er 2 laadpalen van enphase en 2x de 5p accu.
Helaas na 2 dagen is bijna alles aangesloten maar niks geactiveerd.
Dinsdag willen ze er pas mee verder gaan.
Erg jammer dit.
(Wel de oude invertere nog gekregen van de monteurs die al in de bus stonden (kunnen mooi op mp))
Nu heb ik ook al een tijdje een installateurs account.
En dacht ga zelf wel wat doen
Zag dat de nieuwe netelde envoy actief was maar in mijn account staan nog alle oude spullen.
Is het eenvoudig om zelf alles toe te voegen?
Ban na pagina3 na het einde van dit topic gegaan en (nog) niet alles doorgeworsteld
Neem aan dat je de envoy bedoelt maar die is vervangen voo een meteredPazo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:15:
@SpikeHome Heb je dezelfde gateway gebruikt? Want daar is het protocol met iq7 ingeladen en kan je (nog) niet Iq8 op zetten. Er komt binnenkort een update uit dat je ook IQ8 op IQ7 gateway kan zetten maar dat zit nog in de test fase.
De nieuwe envoy staat ook niet in mijn systeem.WillemP22 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:23:
[...]
Alle oude micro’s eruit gooien en dan middels deinstaller toolkit het gehele inbedrijfstellings proces doorlopen. Dan zal de gateway de juiste firmware ophalen nadat je de IQ8’s heb ingescand.
In feite heb je alles nieuw, ook de gateway (voorheen heette die Envoy inderdaad). De installateur moet alleen de inbedrijfstelling nog doen, als ik het zo lees. Hopelijk snappen ze dat en maken ze er dinsdag geen 1-aprilgrap van. 😂SpikeHome schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 02:29:
[...]
De nieuwe envoy staat ook niet in mijn systeem.
De meeste bugs zijn na de laatste update verholpen, alleen het laden op overschot werkt nog niet zoals het hoort. Hoger dan 10A komt hij niet, terwijl er wel meer wordt geproduceerd. Begin vd week gemeld bij Enphase, maar zijn er inmiddels meer gebruikers van deze lader die dit ook ervaren?
Het handmatig laden werkt verder mooi samen met de 5P accu’s, ook reageert de lader vlot op de ingestelde maximale laadstroom.
Ik ben er achter dat het sturen van het overschot (accu of charger) mogelijk is met de System Controller 3. Deze hangt er inmiddels ook, alleen het aansluiten wordt nog een dingetje..
Ik heb overproductie (dus kan dit jaar nog mijn hele verbruik salderen). Maar het lijkt me daarom dat ik het beste de productie van de panelen kan uitschakelen (of beperken tot mijn eigen gebruik) als de prijs excl. belastingen negatief is.
Maar als de AI-optimalisatie kijkt naar de prijs incl. belastingen, schiet ik er niks mee op..?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Wilde eerst ook de system controller met de 5P flexphase hebben. Ik ben een paar weken geleden ook geswitched naar het Victron platform. Ten eerste heeft Enphase de lancering gerekt van de system controller. Daarbij wil ik zelf meer invloed hebben op het gedrag van de batterij. Wanneer laden, wanneer ontladen, etc en niet overgeleverd zijn aan de keuzes van Enphase. Maar ook de kostprijs van de Enphase accu's zijn hoger dan van losse accu's. Bij Victron zijn de omvormers los van de accu's. Je kan het gewenste vermogen van de omvormer zelf kiezen, daarbij ook de grootte van je accu pakket en uiteindelijk goedkoper uit zijn dan een system controller + een 5P flexphase.Allewijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:36:
[...]
Liefste had ik alles graag bij ENPHASE gehouden. Want handig qua app/overzicht etc. Alleen jammer dat offgrid zonnestroom met iq7plus setup niet zo maar lijkt te kunnen zonder peperdure extra component(en).
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)
Bij mij is die charger afgelopen vrijdag geïnstalleerd helaas is er nog niks in gebruik gesteld.Everest schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:29:
Even een update over m’n EV charger 2:
De meeste bugs zijn na de laatste update verholpen, alleen het laden op overschot werkt nog niet zoals het hoort. Hoger dan 10A komt hij niet, terwijl er wel meer wordt geproduceerd. Begin vd week gemeld bij Enphase, maar zijn er inmiddels meer gebruikers van deze lader die dit ook ervaren?
Het handmatig laden werkt verder mooi samen met de 5P accu’s, ook reageert de lader vlot op de ingestelde maximale laadstroom.
Ik ben er achter dat het sturen van het overschot (accu of charger) mogelijk is met de System Controller 3. Deze hangt er inmiddels ook, alleen het aansluiten wordt nog een dingetje..
Maar ik ben wel benieuwd hoe dat gat werken met de 5p accu’s.
Ik zou nom willen laden zoveel mogelijk dus zou de paal tussen 1 en 3 fases schakelen en de laadstroom kunnen aanpassen.
Ook zou ik offgrid kunnen volgens de installateur maar bij mij hangt de system controller niet.
En wat ik hier zo lees heb je die wel nodig .
Morgen gelijk maar eens bellen.
Misschien komen ze wel met een kast met IQ omvormers die je er naast kan plaatsen (echter is het wel weer misleidend dat ze zeggen dat hij al de hardware heeft) Of hij blijft alleen beschikbaar voor auto’s die met AC overweg kunnen.
Overigens mocht het een DC omvormer worden dan moet de stekker ook worden veranderd, net als de Quasar 2 heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door EB W op 30-03-2025 18:57 ]
![]() | ![]() |
Ik hoor graag of ik verder nog iets moet doen of gewoon een paar uurtjes wachten. Ik wil mijn originele installateur namelijk wel weer het beheer over laten nemen.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Met een PV-verdeler ertussen met daarin het Q-Relais moet dat toch wel goed gaan?JMSL2022 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Is de kabel voor je laadpaal soms afgetakt van de kabel waar je zonnepanelen stroom op leveren? Daar lijk het wel een beetje op.
Heb jij er een beeld bij hoe binnenkort binnenkort is? Is dat een kwestie van dag, weken of maanden?Pazo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:15:
@SpikeHome Heb je dezelfde gateway gebruikt? Want daar is het protocol met iq7 ingeladen en kan je (nog) niet Iq8 op zetten. Er komt binnenkort een update uit dat je ook IQ8 op IQ7 gateway kan zetten maar dat zit nog in de test fase.
[...]
Met een PV-verdeler ertussen met daarin het Q-Relais moet dat toch wel goed gaan?
Met een Metered gateway wordt de stroom gemeten op de kabel die van de zonnepanelen af komt, als je op diezelfde kabel een laadpaal gaat aansluiten dan klopt die meting niet meer.
Verder doet het Q-relais niets met de gemeten stroom, die controleert alleen of de netspanning ok is.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Is altijd gevaarlijk met Enphase. Loopt altijd uit. Onlangs hadden ze het over "weken".argro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Met een PV-verdeler ertussen met daarin het Q-Relais moet dat toch wel goed gaan?
[...]
Heb jij er een beeld bij hoe binnenkort binnenkort is? Is dat een kwestie van dag, weken of maanden?
Ik zeg niks.... :-)
Donderdag tijdens de roadshow wellicht een antwoord ophalen.
Dat de Gateway Metered dan niet goed functioneert is helder. Maar het systeem als zodanig zal toch wel werken? En over die Gateway gesproken, is aansluiten mét CT-spoelen op de consumptiezijde, maar zónder CT-spoelen op de productiezijde dan de betere oplossing? Data over de productie komt immers ook van de micro-omvormers, zij het met een wat groter interval.JMSL2022 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:22:
[quote]argro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Met een Metered gateway wordt de stroom gemeten op de kabel die van de zonnepanelen af komt, als je op diezelfde kabel een laadpaal gaat aansluiten dan klopt die meting niet meer.
Verder doet het Q-relais niets met de gemeten stroom, die controleert alleen of de netspanning ok is.
Nee, dat is niet beter. Sterker nog…de Gateway accepteerd dat niet. Data vd micro’s via plc is trager. Daarom wil de Gateway ook de productie ct’s zien.argro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:34:
[...]
Dat de Gateway Metered dan niet goed functioneert is helder. Maar het systeem als zodanig zal toch wel werken? En over die Gateway gesproken, is aansluiten mét CT-spoelen op de consumptiezijde, maar zónder CT-spoelen op de productiezijde dan de betere oplossing? Data over de productie komt immers ook van de micro-omvormers, zij het met een wat groter interval.
Systeem zal verder wel werken, alleen de data voor demonitoring is incompleet.
[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 31-03-2025 23:29 ]
Welke optie moet ik dan kiezen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3X8Q6ipFBCrARl4JDz8yYI1.jpg?f=user_large)
ze gaan naar iemand anders toe.
Gewoon verwijderen of buiten gebruik stellen?
De envoy is door het bedrijf er al uit gehaald.
[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 01-04-2025 10:35 ]
Vandaag roadshow Rotterdam, uitspraak van zojuist : "Vanaf vandaag"!WillemP22 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:33:
[...]
Is altijd gevaarlijk met Enphase. Loopt altijd uit. Onlangs hadden ze het over "weken".
Ik zeg niks.... :-)
Donderdag tijdens de roadshow wellicht een antwoord ophalen.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)
Volgens mij blijven ze er alsnog in staan.SpikeHome schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:33:
Mijn oude inverters wil ik uit mijn systeem halen.
Welke optie moet ik dan kiezen?
[Afbeelding]
ze gaan naar iemand anders toe.
Gewoon verwijderen of buiten gebruik stellen?
De envoy is door het bedrijf er al uit gehaald.
Ik heb ook nog 10 oude micro's in mijn overzicht staan. Verwijderen helpt niet/. Je kan ze op retire zetten, maar ze blijven in de lijst staan. Volgens mij kan alleen Enphase ze er echt uithalen.