Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Nee, niet ter sprake gekomen.Pazo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:00:
[...]
Dat is mooi. Ook gezegd vanaf welke firmware versie nummer dat is?
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)
zou top zijn, ik heb de ronde nog liggen maar zie er tegen op om die stugge draad er tig x doorheen te wikkelen en dan weer terug in de (krappe) meterkast te proppen. daarbij zijn mijn draadjes relatief kort.sandergar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:32:
Nieuwe ferrietkernen. Deze klik je om de kabels heen.
[Afbeelding]
@SpikeHome Zoals @Pazo al zegt: alleen Enphase kan ze daadwerkelijk verwijderen. Ze blijven er in eerste instantie in staan omdat ze productie hebben gedraaid en die info zo beschikbaar blijft.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
heb ik weer: 3 zonnepanelen zijn ineens verdwenen, foetsie, pleite! Gek toch? Toen ik ging kijken, bleek dat ze op 'retired' staan? Maar waarom doet een micro-omvormer dit?
Het probleem is veroorzaakt door mijn (ex) installateur, die heeft namelijk de panelen handmatig op 'retired' gezet, zie onderstaande screenprint. Wat ik niet wist, is dat deze leverancier per 1 maart gestopt is (failliet? Check hun site maar eens). Dit maakt het verhaal nog gekker. Ik had deze leverancier al toegang ontzegd tot mijn systeem maar blijkbaar kunnen ze er tocht nog in? E.e.a. is gefixed door de panelen weer te scannen (opnieuw invoeren van de serienummer), en weer terug te plaatsen in de array, en klaar (zie ook de screenshot voor het resultaat). Alles werkt weer na behoren. Dit lijkt een geval van klantje pesten. De relatie was op zijn zachts gezegd verstoord.
Wat kan ik doen om deze installateur de toegang tot mijn systeem definitief te ontzeggen? Had dit al in aan de klant gedaan, mis ik iets? Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Alle hulp is welkom!
/f/image/y6am5ZoCWW6LABYWZVk2gcHX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door breal op 01-04-2025 20:47 . Reden: typos ]
Melden bij Enphase support? Zij kunnen de toegang ontzeggen op een systeem?breal schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:42:
Hallo Tweakers,
heb ik weer: 3 zonnepanelen zijn ineens verdwenen, foetsie, pleite! Gek toch? Toen ik ging kijken, bleek dat ze op 'retired' staan? Maar waarom doet een micro-omvormer dit?
Het probleem is veroorzaakt door mijn (ex) installateur, die heeft namelijk de panelen handmatig op 'retired' gezet, zie onderstaande screenprint. Wat ik niet wist, is dat deze leverancier per 1 maart gestopt is (failliet? Check hun site maar eens). Dit maakt het verhaal nog gekker. Ik had deze leverancier al toegang ontzegd tot mijn systeem maar blijkbaar kunnen ze er tocht nog in? E.e.a. is gefixed door de panelen weer te scannen (opnieuw invoeren van de serienummer), en weer terug te plaatsen in de array, en klaar (zie ook de screenshot voor het resultaat). Alles werkt weer na behoren. Dit lijkt een geval van klantje pesten. De relatie was op zijn zachts gezegd verstoord.
Wat kan ik doen om deze installateur de toegang tot mijn systeem definitief te ontzeggen? Had dit al in aan de klant gedaan, mis ik iets? Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Alle hulp is welkom!
[Afbeelding]
Ok tnxEddie_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:31:
Die "nieuwe" ferrietringen, zo nieuw is dat toch niet. Daar heb ik er ook nog wel een paar van in de kast liggen. Althans daar lijken ze wel op.
@SpikeHome Zoals @Pazo al zegt: alleen Enphase kan ze daadwerkelijk verwijderen. Ze blijven er in eerste instantie in staan omdat ze productie hebben gedraaid en die info zo beschikbaar blijft.
Heb de oude verkocht op mp.
Maar die kan ze dan toch gewoon gebruiken?
Ik vermoed 08.03.505x. Hier nog geen nieuwe firmware in de Installer Toolkit. Nog steeds dei 08.03.5027 als laatste versie (die niet wil installeren). Binnenkort maar weer eens een uurtje besteden aan het bellen met de servicedesk.Pazo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:00:
[...]
Dat is mooi. Ook gezegd vanaf welke firmware versie nummer dat is?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Contact gehad met Enphase Support. Zij hebben hetzelfde geconstateerd en de (ex) installer kan er nu niet meer inardvark99 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:11:
[...]
Melden bij Enphase support? Zij kunnen de toegang ontzeggen op een systeem?
[ Voor 121% gewijzigd door Jasperdpl op 02-04-2025 13:38 ]
Nee ze schakelen uit bij 253V als ik mij niet vergis. En dan spelen kabeldikte en kabellengte ook een rol. Als je een dunne kabel hebt met ook nog eens een lange lengte dan kan je wat verlies hebben. Dat geeft je p1 meter misschien wel 248V aan, maar kan het zijn dat het bij de micro's al 253V is.Vdvmark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:38:
Als Homewizzard P1 meter een netspanning vanaf ongeveer 248V aangeeft schakelen er 1 en soms tot wel 3 IQ8+ uit. Uit datasheet begreep ik dat ie werkt tot 276V, zo hoog zal de spanning daar dan toch niet kunnen zijn ?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
2,5 mm²: 0.00672 Ω/meter -> spanningsval bij 16A en 10 meter tracélengte : 2,15V
4 mm²: 0.0042 Ω/meter -> spanningsval bij 16A en 10 meter tracélengte: 1,34V
6 mm²: 0.0028 Ω/meter -> spanningsval bij 16A en 10 meter tracélengte: 0,90V
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je zou eens kunnen meten wat de spanning is aan 't begin van de 10 meter 6 mm2 (bij volop productie). Als je dan ook de P1 spanning uitleest/meet en tegelijkertijd de spanning de de micro's doorgeven dan weet je aan welke kant 't probleem zit.Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:35:
Er zitten natuurlijk paar automaten tussen meter en omvormer, bekabeling is op dak Enphase en daarna 10 meter 6 mm² (ymvk geloof ik, grijs rond). Ze leveren gezamelijk wel langdurig 5600 watt en eerste automaat is 25A, bij 250V zou dat denk ik langdurig zo'n 22,5A zijn. Zal eerst maar eens een 32A automaat daarvoor bestellen.
Die 25A automaat moet 't in principe natuurlijk aankunnen, als die als enige automaat in een PV verdeler zit dan zou die ook z'n warmte kwijt moeten kunnen. Je kan natuurlijk wel aan beide kanten van de automaat de spanning meten om te zien of die problemen (spanningsverschil) geeft.
En zoals altijd: doe dit soort metingen/onderzoek veilig en alleen als je weet waar je mee bezig bent!
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
10 meter 6 mm2 bij 22,5 A zou idd prima moeten zijn en zal als 't goed is maar een klein deel (1,27V) van de spanningsval verklaren. Maar als er nog 10 meter 2,5 mm2 zit tussen de omvormers en die 6 mm2 kabel dan geeft dat wel een spanningsval van 3V en dan ben je er zo'n beetje wel met nog wat overgangsweerstanden her en der.Pazo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:39:
@Vdvmark hmm 6mm2 en ca 10 meter klinkt mij wel goed in de oren, zou op dat punt geen verval verwachten. Heb je veel buren in de straat met panelen? dat zou ook nog van invloed kunnen zijn. Al zou je dan weer verwachten dat je netspanning dan ook wel over der 248V zou gaan.
Q-Cable is 2,5mm2.Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:55:
Ik geloof dat die Enphase bekabeling inderdaad dunner is, waar kan ik voltages per omvormer zien?
Mbt voltages, per micro kan je dat volgens mij niet zien ook per micro in Enlighten Manager. En per fase. FAQ vraag 15
[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 03-04-2025 09:05 ]
Ik had al 19 bestaande panelen met enphase daar zat 5x de iq7 en 14x de iq7+ op.
Deze zijn vervangen voor de iq8mc
Daarnaast is er op het garage dag waar ik nog 10 panelen had liggen met involar micro inverters, deze zijn vervangen voor nieuwe 12 stuks panelen met ook de iq8mc
Dus totaal naar 31 panelen van een 300wp tm 430wp.
En dat word weer gelogd naar pvoutput https://pvoutput.org/intr...066&sid=91764&dt=20250403
Tevens zijn er 2 laadpalen geplaats de charge ev 2, 1 voor het huis en achter bij de garage (40m achter het huis), zodat we op beide plekken kunnen laden of in de toekomst de 2e auto ook vervangen voor een ev.
Daarnaast zijn er 2 accu's geplaatst de 5P dus 10kwh totaal, die ook in de garage staan.
Daar is dus een 3 fase kabel heem getrokken met utp voor de communicatie en gelijk netwerk daar ook.
Tevens had ik al homewizzard accu's die dmv de P1 meter voor de NOM zorgen.
Ik zag afgelopen 2 nachten dat de homewizzard accu's eigenlijk mijn nacht verbruik momenteel terug leveren en dat 5p's niks doen.
Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken en maken.
Gisteren voor de eerste keer geladen, dacht dat ik een pasje nodig had maar kreeg een melding van de enlighten app
Nu even kijken nog hoe en wat ik met het installer account kan.
Hier 1x 3t en 1x HW pib. Ik zie hier hetzelfde. Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop het bms geprogrammeerd is (evt vertraging waarmee gereageerd wordt voor laden en ontladen, en de range van W waarbij dat gebeurt.SpikeHome schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:27:
Zo 1 April (geen grap) is mijn enphase installatie opgeleverd.
Ik had al 19 bestaande panelen met enphase daar zat 5x de iq7 en 14x de iq7+ op.
Deze zijn vervangen voor de iq9mc
Daarnaast is er op het garage dag waar ik nog 10 panelen had liggen met involar micro inverters, deze zijn vervangen voor nieuwe 12 stuks panelen met ook de iq8mc
Dus totaal naar 31 panelen van een 300wp tm 430wp.
En dat word weer gelogd naar pvoutput https://pvoutput.org/intr...066&sid=91764&dt=20250403
Tevens zijn er 2 laadpalen geplaats de charge ev 2, 1 voor het huis en achter bij de garage (40m achter het huis), zodat we op beide plekken kunnen laden of in de toekomst de 2e auto ook vervangen voor een ev.
Daarnaast zijn er 2 accu's geplaatst de 5P dus 10kwh totaal, die ook in de garage staan.
Daar is dus een 3 fase kabel heem getrokken met utp voor de communicatie en gelijk netwerk daar ook.
Tevens had ik al homewizzard accu's die dmv de P1 meter voor de NOM zorgen.
Ik zag afgelopen 2 nachten dat de homewizzard accu's eigenlijk mijn nacht verbruik momenteel terug leveren en dat 5p's niks doen.
Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken en maken.
Gisteren voor de eerste keer geladen, dacht dat ik een pasje nodig had maar kreeg een melding van de enlighten app
Nu even kijken nog hoe en wat ik met het installer account kan.
Ik ben zelf blij dat de HW de leiding neemt bij ontladen. Die batterij is veel beter in NOM. Het verschil is hier significant (0,2 tot 0,5kWh per nacht). Alleen bij plotselinge grote afname neemt de 3t soms de leiding (>500W). Ik denk dat de Enphase meer geschikt/geprogrammeerd is voor een hoger verbruik dan wij hebben door de dag en nacht heen.
De 3t is hier dominant in laden. Ik heb wat de batterijen doen door de dag heen redelijk bekeken, en kan nu van beide gebruik maken met een minimum aan heen en weer laden/ontladen.
De automaat maakt niet uit, die zorgt er niet voor dat er micro's uitvallen.Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:35:
Er zitten natuurlijk paar automaten tussen meter en omvormer, bekabeling is op dak Enphase en daarna 10 meter 6 mm² (ymvk geloof ik, grijs rond). Ze leveren gezamelijk wel langdurig 5600 watt en eerste automaat is 25A, bij 250V zou dat denk ik langdurig zo'n 22,5A zijn. Zal eerst maar eens een 32A automaat daarvoor bestellen.
Hoe zitten die (17?) micro's aangesloten op het dak?
Als 1 lange string op 3-fase Q-kabel of opgedeeld in kortere stukken of meerdere 1-fase Q-kabels welke samen komen in een lasdoos op de 6mm2 kabel naar de meterkast?
[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 03-04-2025 11:20 ]
Geen schoonheidsprijs begreep ik, grote installateur van/voor Enphase heeft dat zo gedaan. Die B25 stoort mij al tijdje, beetje krap, net als 1 fase relais, die is echt te krap, maar noch die grote installateur noch Enphase schijnen het alarmerend te vinden dus of dat uiteindelijk misgaat en hoe wachten we af.
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 03-04-2025 11:43 ]
Nou, dan is wel duidelijk waar 't probleem zit. 19 x IQ8+ in 1 string is natuurlijk vragen om ellende. Portrait kabel (best case) heeft 1,3 meter tussen de connectors, dus als deze in 1 string zitten heb je al 19 x 1,3 = 25 meter trajectlengte. Dan nog een stukje naar binnen, ook snel 5 meter, zit je totaal op 30 meter trajectlengte van de verste omvormer naar die 25A automaat.Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:36:
1 fase, 19 keer iq8+
Geen schoonheidsprijs begreep ik, grote installateur van/voor Enphase heeft dat zo gedaan. Die B25 stoort mij al tijdje, beetje krap, net als 1 fase relais, die is echt te krap, maar noch die grote installateur noch Enphase schijnen het alarmerend te vinden dus of dat uiteindelijk misgaat en hoe wachten we af.
[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 03-04-2025 11:46 ]
Ik las het net in je eerdere berichten van 7 januari.Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:36:
1 fase, 19 keer iq8+
Je heb dus geen idee hoe de bekabeling op het dak tussen de micro's zit...?
Als dat inderdaad 1 branch van 12 en een van 7 is, dan is dat de reden dat er aan het eind van die van 12 micro's uitvallen...
Dat had 2x6 + 1x7 moeten zijn om de spanning minder op te drijven.
Ik weet als je de netwerk verbinding afsluit van de pib dat deze stopt met ontladen.Sjamo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:43:
[...]
Hier 1x 3t en 1x HW pib. Ik zie hier hetzelfde. Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop het bms geprogrammeerd is (evt vertraging waarmee gereageerd wordt voor laden en ontladen, en de range van W waarbij dat gebeurt.
Ik ben zelf blij dat de HW de leiding neemt bij ontladen. Die batterij is veel beter in NOM. Het verschil is hier significant (0,2 tot 0,5kWh per nacht). Alleen bij plotselinge grote afname neemt de 3t soms de leiding (>500W). Ik denk dat de Enphase meer geschikt/geprogrammeerd is voor een hoger verbruik dan wij hebben door de dag en nacht heen.
De 3t is hier dominant in laden. Ik heb wat de batterijen doen door de dag heen redelijk bekeken, en kan nu van beide gebruik maken met een minimum aan heen en weer laden/ontladen.
Dus daarvoor ga ik denk ik iets maken.
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dat doen?SpikeHome schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:05:
[...]
Ik weet als je de netwerk verbinding afsluit van de pib dat deze stopt met ontladen.
Dus daarvoor ga ik denk ik iets maken.
om de enphase accu ook te gebruiken.Sjamo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:06:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dat doen?
Die heeft de hele nacht op 100% gestaan omdat de home wizzard accu's zijn leeg getrokken.
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik hoop de printscreens van HW hier of in het topic van de HW pib te zienSpikeHome schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:37:
[...]
om de enphase accu ook te gebruiken.
Die heeft de hele nacht op 100% gestaan omdat de home wizzard accu's zijn leeg getrokken.
En nog steeds geen stap verder met enphase support. Die sturen net dat het AI profile prima werkt en tijdens piekuren naar het grid exporteert, met volgende grafiek als bewijs:skiwi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:12:
Sinds 11 maart een dynamisch contract met de 10T op het AI profiel, maar ik had iets meer verwacht qua ontladen op de duurdere momenten.
Ik merk geen verschil eerlijk gezegd met self-consumption profiel. Jullie wel?
[Afbeelding]
/f/image/jGuhGpfZkSYAlMwiTAfBWTB3.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk te zien volgens mij dat de discharge netjes de consumptie van mijn huis volgt, maar niks naar het grid exporteert terwijl dat iets is wat het AI profiel moet doen toch? Zo ontzettend frustrerend dit... had betere support verwacht van een premium merk als enphase. Als iemand suggesties heeft hoe uit de standaard support reacties te komen dan hou ik mij aanbevolen. Als ik bel kom ik helaas nooit in contact met Nederlands sprekende support collega's.
update: als ik nog een keer naar de legenda van de grafiek kijk, vermoed ik zelfs dat enphase support de grafiek verkeert interpreteert qua welke lijn wat is. En ja, dan snap ik hun reactie. Maar leer dan eerst je eigen grafiek interpreteren (en niet voor alles dezelfde kleur te gebruiken).

[ Voor 8% gewijzigd door skiwi op 03-04-2025 14:40 ]
Overigens ben ik het wel met de eens dat Enphase support (de laatste tijd?) wat te wensen overlaat. Ik ben al weken bezig om de machtigingen van mijn behaalde IQ-battery certificaten in de Installer Toolkit app te krijgen. Terwijl dit volgens mij gewoon een vinkje aanzetten vanuit de Enphase kan moet zijn. Steeds geen reactie, pas na een herinnering en dan wordt er weer iemand anders erbij gezet om er naar te kijken, en blijf het weer stil.
Voor mij doet de AI mode ook rare dingen. Wanneer de prijs negatief is zou ik vewachten dat hij stopt met injecteren en gaat curtailen om alleen mijn eigen verbruik te compenseren. Helaas exporteert hij met negatieve prijzen zodat het me geld kost (hier in Belgie toch want geen saldering)skiwi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:33:
[...]
En nog steeds geen stap verder met enphase support. Die sturen net dat het AI profile prima werkt en tijdens piekuren naar het grid exporteert, met volgende grafiek als bewijs:
[Afbeelding]
Duidelijk te zien volgens mij dat de discharge netjes de consumptie van mijn huis volgt, maar niks naar het grid exporteert terwijl dat iets is wat het AI profiel moet doen toch? Zo ontzettend frustrerend dit... had betere support verwacht van een premium merk als enphase. Als iemand suggesties heeft hoe uit de standaard support reacties te komen dan hou ik mij aanbevolen. Als ik bel kom ik helaas nooit in contact met Nederlands sprekende support collega's.
Maar ik heb dit wel al zijn werk zien doen, dus ze zijn aan het klooien aan het algoritme waardoor dit waarschijnlijk aan het gebeuren is. Ik noem dit 'black box' AI en ze hadden tenminste wat 'proof of work' / logging en wat extra parameters (limieten) aan de klant kunnen laten.
Ik zou dit eerder Achterlijke Intelligentie noemen...Ik versta dat ze het 'simpel' willen houden maar een 'advanced' optie kan nooit geen kwaad.
[ Voor 5% gewijzigd door ydestord op 03-04-2025 14:44 ]
Mijn frustratie zit 'm in dat hij op dit moment niets van dat alles doet helaas.
:strip_exif()/f/image/RYGIwpjq012JjEfS8YBjlewU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn te snel te groot geworden en nu laat dat zijn sporen na. Ze zouden beter moeite doen om bestaande klanten een goede service te geven, zorgen dat we wat 'investment protection' hebben ( mijn 10T kan niet met een 5P gecombineerd wordenPazo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:40:
Die AI optimalisatie zit wel in beta-stadium (staat erbij dacht ik gezien te hebben), dus wellicht dat het daarom nog niet optimaal werkt. Dan is de vraag waar de development daarvan zit (waarschijnlijk Amerika). Dus problemen / gebruikers issues zullen denk niet zo snel aangepakt kunnen worden, maar alleen worden meegenomen voor een volgende release / update? Dus korte termijn aanpassingen zullen er misschien niet inzitten? Mijn gedachte.
Overigens ben ik het wel met de eens dat Enphase support (de laatste tijd?) wat te wensen overlaat. Ik ben al weken bezig om de machtigingen van mijn behaalde IQ-battery certificaten in de Installer Toolkit app te krijgen. Terwijl dit volgens mij gewoon een vinkje aanzetten vanuit de Enphase kan moet zijn. Steeds geen reactie, pas na een herinnering en dan wordt er weer iemand anders erbij gezet om er naar te kijken, en blijf het weer stil.
Ze hebben goede troeven in handen met hun software waardoor ze nieuwe functionaliteit kunnen toevoegen maar een mode die al bijna een jaar in beta is, is teveel van het goede. Zeker als men regressie ziet tov vorige versies.
Met onze 'vriend' Trump gaan ze het ook niet gemakkelijker krijgen en zou ik hopen dat ze proberen hun bestaande klanten te houden. Ik was van plan de EV charger aan te kopen voor de wagen van mijn echtgenote ( Ik heb reeds een laadpaal via de leasing van mijn werkgever) en ik zou dus willen hebben dat ie met de surplus laad zonder de batterij te gebruiken en van 3 naar 1 faze gaat maar reeds gelezen dat dat ook in 'beta' is..
Too much beta (of ik zou het soms alpha durven noemen)
niks persoonlijk @Pazo maar toch even mijn frustraties ventileren. Je weet nooit dat er iemand van Enphase meekijkt maar dat denk ik niet
Persoonlijk ga ik denk ik meer aan Home Assistant knopen, dan hoop ik meer zelf te kunnen sturen / mijn eigen regels te bepalen dan dat een AI dat doet waar ik geen zicht op heb.
Maar goed, zover is het nog niet, want ik het nog geen batterij.
zoals ik reeds poste werkte dit voor mij ook deze winter, batterij laden op laagste prijzen. Zelf in de zomer van 2024 verhinderde de AI mode injectie bij negatieve prijzen zoals het moet.skiwi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:53:
Nah het verschil met en zonder AI optimization is toch echt wel heel duidelijk. Hieronder een screenshot van afgelopen december waar ik, in voorbereiding om wel of niet naar dynamisch te gaan, eens een paar dagen het AI profiel had aangezet. Je ziet dan duidelijk de blokken waar de batterij tijdens de goedkopere gaat laden, en tijdens de dure uren gaat ontladen.
Mijn frustratie zit 'm in dat hij op dit moment niets van dat alles doet helaas.
[Afbeelding]
Nu zou ik verwachten dat ze de batterij niet laden op basis van hun Solcast predictie die zegt dat er meer dan genoeg capaciteit is om gedurende de dag gratis met PV te laden. Ik verwacht dat de AI mode ten hoogste de ochtend piek van 7 tot 8 uur probeert te vemijden door tijdens de nacht van het net te gebruiken om wat in de batterij te houden voor de piek, had ik ook gezien in de vorige maanden. Nu is het zoals er niks meer werkt..
@Pazo ik gebruik al HA meer dan 3 jaar maar Enphase laat ons niet toe om zelf de batterij aan te sturen etc.. ze zijn te 'gesloten'. Ik versta dat ze aan de normale gebruikers (geef toe we zijn geeks hier) een out of the box experience aanleveren, maar dat sluit niet uit dat ze voor de gevorderde gebruikers wat meer opties toelaten. Alle functionaliteit is er want ze gebruiken die zelf al.Pazo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:57:
Begrijp ik hoor @ydestord
Persoonlijk ga ik denk ik meer aan Home Assistant knopen, dan hoop ik meer zelf te kunnen sturen / mijn eigen regels te bepalen dan dat een AI dat doet waar ik geen zicht op heb.
Maar goed, zover is het nog niet, want ik het nog geen batterij.
Ik vind het nog altijd een mooi product met potentieel en een betere software roadmap en wat luisteren naar de klanten kan dit nog beter maken.
@skiwiskiwi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:59:
@ydestord gezien jij ook een 10T hebt, zou je een screenshot van jouw enphase app van gisteren willen delen? Kunnen we eens vergelijken of we verschillen zien.
Heb mijn AI mode afgezet omdat die de gekste dingen doet voor het ogenblik. Dus voor het ogenblik in de self consumption mode
Mvg
Yves
OK, daar heb ik nog geen ervaring mee omdat ik dus nog geen batterij heb.ydestord schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:05:
[...]
@Pazo ik gebruik al HA meer dan 3 jaar maar Enphase laat ons niet toe om zelf de batterij aan te sturen etc.. ze zijn te 'gesloten'.
Maar ik zou denken, als ik kijk naar de Vincent Wolsink integratie die ik gebruik, dat je bijvoorbeeld met de sensor switch.envoy_xxx_batteries_charge_from_grid kennelijk kunt toggelen dat er opgeladen wordt van het net. Als dat werkt kan je dus vrij eenvoudig een automation / regel aanmaken dat de accu moet opladen bij een bepaald tarief of productie. En ontladen zou dan op dezelfde manier moeten kunnen.
Maar goed, zo maar een gedachtespinsel en is wellicht wat meer voor het andere topic.
Maximale productie 5500W ? En dat op één fase. Meer dan de toegestane 5000W. Daarnaast heeft de enkel fase IQ Relais een stroombelasting van 20A. Dat je daar een 25A (aardlek)automaat op zet is nog tot daar aan toe maar denken om die te vervangen door een 32A?Vdvmark schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:36:
1 fase, 19 keer iq8+
Heb je wel een voorbeveiliging in je groepenkast ingebouwd zodat er niet meer dan 40A naar je huisinstallatie kan stromen?
Bekend met de SmartEVSE? Geheel naar wens aan te sturen! O.a. met HA. Automatisch schakelen van 3 fase naar 1, alleen laden op zonnestroom etc.ydestord schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:54:
[...]
Ik was van plan de EV charger aan te kopen voor de wagen van mijn echtgenote ( Ik heb reeds een laadpaal via de leasing van mijn werkgever) en ik zou dus willen hebben dat ie met de surplus laad zonder de batterij te gebruiken en van 3 naar 1 faze gaat maar reeds gelezen dat dat ook in 'beta' is..
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)
https://support.enphase.c...rovide-enough-flexibility
Iemand deze update al in het wild gezien? Installer Toolkit blijft hier versie 8.3.5027 als nieuwste versie aangeven.sandergar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:33:
[...]
Vandaag roadshow Rotterdam, uitspraak van zojuist : "Vanaf vandaag"!
Vandaag op de Roadshow in Amsterdam kwam het wederom ter sprake. Kennelijk was het in Rotterdam een 1-april grap, want nu bleek er toch nog 1 issue opgelost te moeten worden. Wederom noemt men dat het binnen enkele weken gereleased gaat worden en dan doen ze dat naar alle installateurs toe....en niet als opmerking die terloops wordt gebracht.argro schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:46:
[...]
Iemand deze update al in het wild gezien? Installer Toolkit blijft hier versie 8.3.5027 als nieuwste versie aangeven.
Don't shoot the messenger.
[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 03-04-2025 23:02 ]
Ja, bij mij heeft ie ook kuren. Ik ben ook gewend dat 1 of 2 cycles doet bij de prijsdelta's als de afgelopen dagen. Echter sinds ik het profiel een keer geswitched heb naar zelf consumptie.....(omdat ie raar deed in mijn ogen) en daarna weer naar AI Optimalisatie.....blijft het systeem zich gedragen als zelf consumptie. Heb het al 4 x gemeld, maar krijg telkens terug dat de engineers er mee bezig zijn, daar geloof ik inmiddels niet zo veel meer van. Hopelijk ligt het aan de afwijkende firmware (8.3.5050) die in mijn gateway zit (ook gebruikt voor de IQ7+IQ8 test). Of het ligt aan het algoritme dat ie eerst 3 weken aan verbruikshistorie wil....skiwi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:53:
Nah het verschil met en zonder AI optimization is toch echt wel heel duidelijk. Hieronder een screenshot van afgelopen december waar ik, in voorbereiding om wel of niet naar dynamisch te gaan, eens een paar dagen het AI profiel had aangezet. Je ziet dan duidelijk de blokken waar de batterij tijdens de goedkopere gaat laden, en tijdens de dure uren gaat ontladen.
[Afbeelding]
Jammer is het wel. Kennelijk moet ik nog wat geduld hebben....
Van support net de bevestiging gehad dat ze nog wat dingen aan het testen zijn. Meer dan 'hopelijk snel' staat er qua prognose niet bij.WillemP22 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:40:
[...]
Vandaag op de Roadshow in Amsterdam kwam het wederom ter sprake. Kennelijk was het in Rotterdam een 1-april grap, want nu bleek er toch nog 1 issue opgelost te moeten worden. Wederom noemt men dat het binnen enkele weken gereleased gaat worden en dan doen ze dat naar alle installateurs toe....en niet als opmerking die terloops wordt gebracht.
Don't shoot the messenger.
Het laden on demand heb ik hier zelf met API-calls aan elkaar geknoopt (zelf consumptie, allow charging from grid). Hierdoor kunnen wij hier in ieder geval de goedkope stroom nog gebruiken of ontladen tijdens duurdere tijden. Het ligt uiteraard aan de prijsverschillen tussen koop/verkoop.
/f/image/uhTxTdY2BIfo9rXvEGgnqrn3.png?f=fotoalbum_large)
Netjes! Mag ik vragen welke API calls je hiervoor gebruikt? Is daar wat documentatie van?Dissi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:10:
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een manier om het ontladen te forceren, heeft iemand hier al iets voor gevonden?
Het laden on demand heb ik hier zelf met API-calls aan elkaar geknoopt (zelf consumptie, allow charging from grid). Hierdoor kunnen wij hier in ieder geval de goedkope stroom nog gebruiken of ontladen tijdens duurdere tijden. Het ligt uiteraard aan de prijsverschillen tussen koop/verkoop.
[Afbeelding].
https://gist.github.com/D...ce7e3cbafe2d1c490946f5afe
Zelf gebruik ik het om via HA deze profielen te activeren:
- AI - of saving mode
- Self-consumption - zonder opladen
- Self-consumption - geforceerd opladen
Hoe kan je dit beoordelen? Is er ergens een webpagina waar je serienummers kan testen?Eddie_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:03:
Nu ook in de Toolkit de mededeling/waarschuwing:
[Afbeelding]
Zou toch ook raar zijn als een werkend systeem tweedehands verkocht wordt en dan ineens niet meer werkt.
[ Voor 22% gewijzigd door Eddie_ op 04-04-2025 15:22 ]
Ik heb mijn gateway en relais online gekocht bij een Nederlandse webshop. Hoe kan ik als klant weten of deze webshop wel of niet door Enphase geautoriseerd is? Komt niet naar boven als installateur op de website van Enphase. En wie zegt dat deze webshop zijn apparatuur niet haalt bij een groothandel die wel geautoriseerd is?Eddie_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:21:
Ik kwam daar niets van tegen maar het zal zeker wel iets met serienummers zijn. Zou wel een goeie zijn, verwacht niet dat Enphase zoiets zal inregelen. Misschien zijn we dan wel overgeleverd aan de willekeur van Enphase. Dinsdag heb ik de roadshow in Heerenveen. Ik zal het daar eens gaan vragen wat ze hier precies mee bedoelen.
Zou toch ook raar zijn als een werkend systeem tweedehands verkocht wordt en dan ineens niet meer werkt.
5620-5630W zie ik hier regelmatig, ja, ja, ja. En ja het net, thuisbatterij en zonnestroom lopen eerst via C40A automaat voor rest groepenkast.Eddie_ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:14:
[...]
Maximale productie 5500W ? En dat op één fase. Meer dan de toegestane 5000W. Daarnaast heeft de enkel fase IQ Relais een stroombelasting van 20A. Dat je daar een 25A (aardlek)automaat op zet is nog tot daar aan toe maar denken om die te vervangen door een 32A?
Heb je wel een voorbeveiliging in je groepenkast ingebouwd zodat er niet meer dan 40A naar je huisinstallatie kan stromen?
Ging nog goed.
Dank voor delen @Dissi! Werkt perfect. Zou je ook kunnen delen hoe je dit vanuit home assistant aanroept?Dissi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:37:
Er is helaas geen documentatie van. Ik heb zojuist opgeschreven wat ik heb gebruikt en in github gedumpt.
https://gist.github.com/D...ce7e3cbafe2d1c490946f5afe
Zelf gebruik ik het om via HA deze profielen te activeren:Dat is voor mij genoeg deze schakelingen te doen.
- AI - of saving mode
- Self-consumption - zonder opladen
- Self-consumption - geforceerd opladen
Ben wel benieuwd!Eddie_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:21:
Ik kwam daar niets van tegen maar het zal zeker wel iets met serienummers zijn. Zou wel een goeie zijn, verwacht niet dat Enphase zoiets zal inregelen. Misschien zijn we dan wel overgeleverd aan de willekeur van Enphase. Dinsdag heb ik de roadshow in Heerenveen. Ik zal het daar eens gaan vragen wat ze hier precies mee bedoelen.
heb hier bv nog 5 nieuwe IQ7's (van een MP verkoper) liggen die ik tzt nog moet aansluiten en aanmelden. Maar als dat nu voor 1mei moet, dan moet ik de planning even bijstellen...
Met betrekkingen tot de productie uitschakelen met een envoy standaard kwam ik deze mogelijkheid tegen die ik nog niet eerder was tegen gekomen. Op het filmpje is trouwens geen standaard ivm de demo maar het zou wel op een standaard werken.Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:54:
[...]
Nee, alleen het hele systeem (productie uitschakelen) via de installeer toolkit app of via sommige integraties voor HA.
Iemand enig idee of je dit inderdaad een veilige en vooral simpele mogelijkheid zou kunnen zijn?
https://support.enphase.c...turning-power-to-the-grid
YouTube: Enphase DRM0 shutdown
[ Voor 24% gewijzigd door easywoods op 07-04-2025 10:07 ]
https://gathering.tweaker...message/81676496#81676496
Vorige week donderdag zag ik dat het systeem even uitging althans ik zag dat de opwek weg viel.
Daarbij kwam ik van het weekend er achter dat mijn verbruik een dikke 100w meer was 24/7.
De dagen daarvoor was het door de installatie natuurlijk iets hoger geworden dan daarvoor.
Alles een keer uitgeschakeld toen was het verbruik weer normaal en bleef ook zeker een uur normaal echter een tijd later was er weer een verhoogd verbruik.
Komt iemand dat bekend voor?
Installateur al op de hoogte gebracht maar misschien moet ik ook enphase op de hoogte brengen.
lijkt me vreemd want de dagen daarvoor geen last van gehad.Pazo schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:54:
@SpikeHome Klinkt een als verkeerdom geïnstalleerd CT spoel op 1 van de fasen, die dus opwekking als verbruik meet.
Al waren het maar 2 dagen.
En dan zal het bij opwekken als de pv terug levert ook zichtbaar moeten zijn toch.
Wellicht even info geven mbt type gateway, wel / geen ct spoelen, omvormers.
Evt gekeken naar foutmeldingen? Zie evt FAQ vraag 15.
@blb4 Ik kwam dit filmpje tegen waarbij ze de weerstand niet onderbreken maar overbruggen waarbij de productie stopt en weer opstart kort nadat de overbrugging wordt weggehaald. Misschien leid dat naar de oplossing?blb4 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:31:
Update testen productiebeperking / productie stoppen middels DNO:
vandaag weer eens verder getest. Ik ben helaas niet verder gekomen; kreeg 't zelfde resultaat als mijn eerdere testen.
Bij het verbreken van de DNO verbinding schakelen de IQ7+ micro's binnen zeer korte tijd (volgens specs zou dat binnen 5 seconden moeten zijn) af, dat gaat dus prima.
Alleen zijn er 4 van de 5 niet meer gestart met productie. Ik verwacht dat ze morgen wel weer zullen produceren, dat is steeds weer 't geval geweest (update 18/2: ze zijn idd weer gestart).
Dit is event overview, die geeft wel aan dat de situatie dus weer "cleared" is.
[Afbeelding]
Nog wat verder gelezen, mogelijk ben ik niet geduldig genoeg met wachten op terugkeer productie, als je via Enlighten productie stopt staat er ook iets over dat 't wel tot een half uur kan duren als je dat weer terugdraait. In die tijd ben ik al lang bezig geweest te kijken of 't weer op gang kwam door de automaat ff uit en weer aan te zetten e.d... Volgende x dus zeker even een half uur wachten nadat DRM0 event "cleared" is.
affijn, to be continued maar weer....
Voor jouw wellicht allemaal duidelijk hoe je de zaken waarneemt/meet, maar voor ons is het gissen...SpikeHome schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:45:
Bij mij draait de enphase installatie bijna een week (vanaf 1 april).
Vorige week donderdag zag ik dat het systeem even uitging althans ik zag dat de opwek weg viel.
Daarbij kwam ik van het weekend er achter dat mijn verbruik een dikke 100w meer was 24/7.
De dagen daarvoor was het door de installatie natuurlijk iets hoger geworden dan daarvoor.
Waar of op welke manier heb je gezien dat de opwek wegviel? In de Enphase app, op je kWh meter, Home Wizard / P1... etc
100W meer verbruik in de zin van je sluipverbruik was bijvoorbeeld 300W en dat dan 24/7 en dat is nu 400W 24/7 sinds je de PV hebt? Of is het alleen tijdens de nacht /geen opwek.
Hoe en waar meet je dat? P1 meter en Home Wizard of op een andere manier.
Neem aan dat je bedoeld dat het zeker 1 uur na het inschakelen van de PV nog 'normaal' bleef.Alles een keer uitgeschakeld toen was het verbruik weer normaal en bleef ook zeker een uur normaal echter een tijd later was er weer een verhoogd verbruik
Op welke tijdstip was er weer verhoogd verbruik en hoe laat was de PV weer ingeschakeld?
overdag tijdens zon of na zonsondergang / geen opwek?
Verhoogd verbruik als de PV opwekt lijkt me sterk of althans hoe kan je dat meten/zien?
[ Voor 34% gewijzigd door Rouske op 07-04-2025 20:14 ]
Hoe los ik dat op? Is mijn account geen DHZ / installateurs / bedrijfsaccount [waar kan ik zien wat voor account ik heb]?
Eens heb ik de instellingen gedaan, en weer terug gedraaid, nav een YT filmpje, toen werkte het stop zetten van de terug levering. Dit weekend wilde ik het weer eens instellen, helaas.
Ik had van het weekend hetzelfde.HarmenD schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:30:
Ten aanzien van FAQ 20: Vanuit mijn portal, als ik de installatie opzoek met de metered gateway is de "save" knop is greyed out, of te wel ik kan de instellingen niet vastzetten/opslaan in het Power Production Limiting by Gateway menu.
Hoe los ik dat op? Is mijn account geen DHZ / installateurs / bedrijfsaccount [waar kan ik zien wat voor account ik heb]?
Eens heb ik de instellingen gedaan, en weer terug gedraaid, nav een YT filmpje, toen werkte het stop zetten van de terug levering. Dit weekend wilde ik het weer eens instellen, helaas.
Maar moest toen in mijn enlighten app het bedrijf van je DHZ account zetten, toen kon ik van alles weer instellen.
Naar menu, dan mijn toegangscontrole, onderhoudsmonteur systeem.
Deze optie zal ik ook nog eens testen. Zie wel dat 't geen standard Gaeway is, er zitten CT's aangesloten.easywoods schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:14:
[...]
@blb4 Ik kwam dit filmpje tegen waarbij ze de weerstand niet onderbreken maar overbruggen waarbij de productie stopt en weer opstart kort nadat de overbrugging wordt weggehaald. Misschien leid dat naar de oplossing?
Wat ik geprobeerd heb komt grotendeels overeen met Technical Brief: G98/G99 Compliance
Standaard zit de 15k weerstand tussen Pin7 en Pin9. Wat ik geprobeerd heb voor DRM0 is:
- De weerstand onderbreken (schakelaartje er tussen);
- Volgens het gelinkte document de weerstand verplaatst naar Pin8 en Pin 10 en dan een schakelaar tussen Pin7 en Pin10.
Tot nu toe is dus bij de eerste 2 methodes steeds 't zelfde gebeurd: je hoort snel een relais omschakelen in de Gateway en de productie van de aangesloten IQ7+ Micro's valt heel snel weg. De M250's blijven werken.
Het lukt mij dus steeds niet om de productie weer op gang te krijgen. Soms komt er 1 of 2 wel weer in de lucht, b.v. na uit/aanschakelen van de gateway maar alle 5 weer operationeel heb ik nog niet meegemaakt. Dat gebeurd pas weer de volgende dag.
Voor de volledigheid: via de enlighten Manager (gateway view) of via de Home Assistant Enphase Envoy (Installer) custom integratie kan je ook de productie uitzetten (en weer aan). Dit lijkt wel te werken maar 't duurt lang voordat de micro's uitschakenen en daarna ook weer inschakelen. Hierbij valt 't op dat op deze manier de M250 micro's wel uit te schakelen zijn en zelfs mijn Involar micro's lijken gevoelig voor dit commando.
Afijn, allemaal nog niet erg duidelijk dus....
Voorlopig nog genen teruglever boete.
En als dat wel zo gaat komen zou ik met een installer account het zo doen.
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
Op dit moment is er nog geen noodzaak, dat komt mogelijk na afschaffing salderingsregeling. Ik heb een standaard gateway en heb in principe geen reden voor een metered versie, mijn gehele installatie monitor ik met een ander systeem. Ik wil in elk geval voorbereid zijn voor als 't wel nodig / gewenst kan zijn om teruglevering terug te schroeven.SpikeHome schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:37:
Waarom zou je de boel uit willen schakelen?
Voorlopig nog genen teruglever boete.
En als dat wel zo gaat komen zou ik met een installer account het zo doen.
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
De aardlekautomaat en de Q-relais blijven op dezelfde plek zitten. Metered moet naar beneden i.c.m. kleinere CT spoelen.
Welke draaddikte gebruik je doorgaans tussen de aardlekautomaat / q-relay / metered? Ik zie nogal wat crossvoorbeelden.
Vanaf P zijde is het 4mm2.
Gaat om 3 fase Enphase / 3 fase meterkast.
Also er vanaf de panelen 4 mm2 is gebruikt, neem je in de kast ook 4 mm2…of 6 mm2.Acradavos schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:28:
Helaas is de oplevering van mijn meterkast toentertijd een zooitje geworden. Inmiddels ben ik zover dat ik het met mijn vader wil oplossen middels de DHZ tekening van SB. (hij als gepensioneerd elektricien)
De aardlekautomaat en de Q-relais blijven op dezelfde plek zitten. Metered moet naar beneden i.c.m. kleinere CT spoelen.
Welke draaddikte gebruik je doorgaans tussen de aardlekautomaat / q-relay / metered? Ik zie nogal wat crossvoorbeelden.
Vanaf P zijde is het 4mm2.
Gaat om 3 fase Enphase / 3 fase meterkast.
Het gaat om het vermogen wat er overheen gaat. En als afstanden groot worden heb je te maken met verliezen, die je wil beperken. Dat laatste speelt in de meterkast natuurlijk niet, maar in zn algemeenheid bij de keuze van kabeldiktes.
Ps voeding naar de metered kan ook met 2.5mm2, dat ding trekt maar iets van 10 of 15 W. Qua vermogen zou dunner ook nog kunnen, maar de aansluitterminals lenen zich niet voor fragiele draadjes.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 08-04-2025 06:50 ]
- 5P flexphase eind van de maand (schijnbaar nu al te bestellen bij Libra).
- Het niet in bedrijf kunnen stellen van Enphase materiaal welke niet via groothandel is verwerkt: er komt een tool waarbij je serienummers kunt controleren. Wat Enphase hiermee wil bereiken is,o.a., dat er geen import komt/gebruik wordt gemaakt van "niet Europese" micro's. D'r was meer maar die heb ik niet volledig onthouden/vond ik zelf niet relevant.
Auto er aan hangen? zal wel veel te simpel zijn, verder geen ideeHarryVSjoris schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:47:
Nog meer mensen last van problemen met validatie ?
Kom.niet verder iemand nog ideeën?
[Afbeelding]
Is een kennelijk bekend probleem. Er moet nog iets verder ontwikkeld worden. Zie screenprint bij één van de gegeven antwoorden, waar dit wordt bevestigd in een ‘note”.
[ Voor 23% gewijzigd door Skipper_NH op 10-04-2025 12:15 ]
Mmmm dat zou kunnen er heeft nog geen auto aan gehangendollyking schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:
[...]
Auto er aan hangen? zal wel veel te simpel zijn, verder geen idee
Dit kan ik helaas niet zien , heb je een andere manier om het te zien voor me?Skipper_NH schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:14:
https://m.facebook.com/gr...rmalink/1873439336762889/?
Is een kennelijk bekend probleem. Er moet nog iets verder ontwikkeld worden. Zie screenprint bij één van de gegeven antwoorden, waar dit wordt bevestigd in een ‘note”.
HarryVSjoris schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:39:
[...]
Dit kan ik helaas niet zien , heb je een andere manier om het te zien voor me?
:strip_exif()/f/image/pocCZIWrn40qKDf2dnlipuXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Rouske in "Het grote Enphase topic - deel 2"Lukin81 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:04:
Sinds eind november is de normale curve voor het opwekken van stroom verandert naar een soort van blokkerige curve. Ik zie dit ook terug via de homewizard app. Ik gebruik 20 Enphase iq8m’s. Iemand een idee wat dit veroorzaakt? [Afbeelding]
En het bericht waar daar weer naar verwezen wordt, hoe je kan checken waarop het nu op staat.
Helaas alleen via Enphase Support (chat) op te lossen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 10-04-2025 21:19 ]
Als je weet dat het goed werkt kan je het natuurlijk ook nog altijd in hars gieten. Waterprobleem opgelost.Pazo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:44:
[...]
Ja die ducttape was extra omdat de ymvk kabel niet helemaal lekker in de kabeldoos / door de wartel wilde.
Maar ik ga dit probleem tackelen: ik heb een kabeldoos besteld welke ip68 (dompel waterdicht) met wartels die geschikt zijn voor ymvk kabels. Kost wel €30 maar dan hoop ik wel een betere doos te hebben die echt waterdicht is.
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000185581783/
webOS all the way!
:strip_exif()/f/image/wNJXAqfGZu3Z1txXhsGnLMeJ.png?f=user_large)
https://support.enphase.c...ommunication-noise-issues
YouTube: Hij is er!!! De Enphase System Controller om jouw Enphase systeem of...
Hiermee is het mogelijk om met (enphase) batterijen en omvormers offgrid te gaan draaien !
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ze hebben namelijk ook een off grid eiland mogelijkheid (daardoor blijven de omvormers werken) en zelfs een DC bidirectionele lader die er tussen kan worden gezet, en gebruikt maar van dezelfde omvormer als die van de batterij.
Ik kan nog een jaar wachten op de beloofde DC Birectionele lader van Enphase… of toch voor dit merk gaan 🤔
[ Voor 10% gewijzigd door EB W op 11-04-2025 17:12 ]
De lader is er reeds! Alleen de firmware is er nog niet. Als je nu de Enphase lader monteert dan is het wachten op de software die dit mogelijk gaat maken.EB W schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:11:
Ik kan nog een jaar wachten op de beloofde DC Birectionele lader van Enphase… of toch voor dit merk gaan 🤔
Correct, maar dat is een AC bidirectionele lader. Dus dan ben je afhankelijk van de omvormer in de auto, als die die dus heeft. Een DC bidirectionele lader, net als de quasar 2, heeft zelf een omvormer waardoor de direct aan de EV accu is gekoppeld.sandergar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:19:
[...]
De lader is er reeds! Alleen de firmware is er nog niet. Als je nu de Enphase lader monteert dan is het wachten op de software die dit mogelijk gaat maken.
Desalniettemin weet ik nog steeds niet of een EV9 een DC of AC lader nodig heeft, maar aangezien ze al compatibel zijn met de Quasar 2 ben ik bang dat ik voor een bi-DC lader moet kijken.