Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:31
Waar heb je de informatie vandaan dat de EV 9 compatibel is met de Quasar 2 in Nederland. Er is wel door Kia aangegeven dat in de USA de EV 9 DC bidirectionaal zal gaan laden. Maar helaas zijn specificaties van auto’s en laadpalen niet in alle landen gelijk.
Bij Elaad is enige tijd terug een week getest met 3 EV 9’s en AC bidirectioneel laden. Daarvan is een YouTube filmpje. In Nederland is certificering van de laadpaal voor bidirectioneel laden momenteel het grootste obstakel.
En diverse partijen geven aan dat het helaas nog wel geruime tijd kan duren voordat alle partijen hierover uit zijn. Wanneer dat is opgelost kunnen de software protocollen voor lader en auto aangepast worden. Enphase klanten service houdt voorlopig vast aan enkel een software aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:06
Skipper_NH schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:21:
Waar heb je de informatie vandaan dat de EV 9 compatibel is met de Quasar 2 in Nederland. Er is wel door Kia aangegeven dat in de USA de EV 9 DC bidirectionaal zal gaan laden. Maar helaas zijn specificaties van auto’s en laadpalen niet in alle landen gelijk.
Bij Elaad is enige tijd terug een week getest met 3 EV 9’s en AC bidirectioneel laden. Daarvan is een YouTube filmpje. In Nederland is certificering van de laadpaal voor bidirectioneel laden momenteel het grootste obstakel.
En diverse partijen geven aan dat het helaas nog wel geruime tijd kan duren voordat alle partijen hierover uit zijn. Wanneer dat is opgelost kunnen de software protocollen voor lader en auto aangepast worden. Enphase klanten service houdt voorlopig vast aan enkel een software aanpassing.
Daar heb je wel een punt, de EV9 specs in US of APAC hoeven natuurlijk niet hetzelfde te zijn als hier 🤔. Door je opmerking ben ik eens gaan zoeken in buitenlandse specs en daar staat idd dat een overseas versie wel 11kW AC V2H heeft (vanuit Australië gezien dan). Dus dan zou je daar idd wel een DC lader nodig hebben maar hier niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pa1StPuCm6q4I20ZE-SeXISkhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAOKCmSXFi69npPnj5sb76f7.jpg?f=fotoalbum_large

Dank @Skipper_NH , nu wordt die EV 2 charger toch wel interessant om misschien nu al aan te schaffen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
Iemand een idee wanneer België aan de beurt is voor de 5P Flexphase? Wanneer beschikbaar hier.

Als je één fase hebt in huis die veel verbruikt springen de andere fases van de batterij dan bij?

werkt Enphase ook op de onbalans markt in België?

[ Voor 4% gewijzigd door Phil_BE op 12-04-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:46
Krijnemans schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:57:
Is er hier toevallig iemand die zijn Enphase installatie heeft gekoppeld aan het domoticasysteem Niko Home Control 2?
@Krijnemans Is dit inmiddels gelukt? Ik zit met hetzelfde systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:43

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:18
Iemand hier die al langer de ev charger 2 heeft in combinatie met batterijen
Profiel IA optimalisatie
dynamisch contract

Heb de auto er aan hangen

Wanneer gaat die laden als ik hem op SLIM LADEN heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
HarryVSjoris schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:36:
Iemand hier die al langer de ev charger 2 heeft in combinatie met batterijen
Profiel IA optimalisatie
dynamisch contract

Heb de auto er aan hangen

Wanneer gaat die laden als ik hem op SLIM LADEN heb staan?
Ik heb batterijen met de ev charger 2.
En gebruik de batterij niet om op te laden.
Heb m op groen opladen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb batterijen mat de ev charger 2.
En gebruik de batterij niet om op te laden.
Heb m op groen opladen staan
Mmm oké
Zie ff nergens de knop groen laden
Bedoel je dar je niet via het net de batterijen oplaadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@HarryVSjoris IA of AI? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
HarryVSjoris schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:12:
[...]

Mmm oké
Zie ff nergens de knop groen laden
Bedoel je dar je niet via het net de batterijen oplaadt?
Via de zonnepanelen laad ik de auto dan op.
Dus als je stroom terug levert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:46:
[...]

Oké mooi

Denk dat je me toch ff moet begeleiden door alle settings.
Is het mogelijk om al jouw instellingen door te geven waar jij alles op hebt staan?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
SpikeHome schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:46:
[...]

Heb je hem op eigen gebruik staan ipv AI optimalisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 21:02
Nu dat de Flexphase uit is, wat is nu een beetje een goede tactiek? De 5P zelf is nog niet heel erg gedaald in prijs op een enkele actie na. Echt lucratief is het pas vanaf eind volgend jaar denk ik (vervallen saldering) en dan mogelijk nog €500-€750 korting op de huidige prijzen?

Wat is daarnaast de handige formule voor capaciteit? Ik wek maximaal 40kWh op per dag, dak is ZO & NW dus ik wek vanaf 7 uur tot 20 uur voldoende op om zelfvoorzienend te zijn vanaf april (maart was dit jaar van gemiddeld van 7 tot 18 zelfvoorzienend). Heb een warmtepomp, in maart zou ik met een 15kWh accu de meeste dagen zelfvoorzienend kunnen zijn, in April haalde ik dat met 7 kWh. Januari/December was vrij koud, met een capaciteit van 15kWh zou ik de warmtepomp in 80% van de dagen kunnen laten draaien op het goedkoopste tarief (zon werd direct verbruikt door de WP). Mogelijk interessant gezien ik dynamisch een paar keer meer dan een euro per kWh heb betaald geloof ik.

Op het moment denk ik 2x 5P Flexphase nodig te hebben met een optie later een derde toe te voegen, is dit overkill of juist beter meteen naar 3x?

En iemand tips waar te bestellen? Solarbouwmarkt pushed flink up Google maar lijkt met €3.600 toch wel erg prijzig te zijn (er zijn shops die hem voor €2.500 - €2.700 aanbieden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
HarryVSjoris schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:17:
[...]

Heb je hem op eigen gebruik staan ipv AI optimalisatie?
Eigen gebruik.

Hier de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBHVHB3FfvA8KZVD54z3FI7ORkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqPbz3KWlghUbpAPRzcg7EFy.jpg?f=fotoalbum_large
Batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZl_-25fxKn05mX5nn3t2w2fkBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CS65kqZlkjYMbEIYcAIhg8qI.jpg?f=fotoalbum_large

Laadpaal achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdgLYaK2Ky1kFl44M4Ph9uuwTQk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj2z0RwfJ3Op0JtEEMVvEpIV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYthfDYX69jPZenIVMtk36gZGms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vab9WgvzVXGww1uFdcnkDuwj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Laatst online: 14:13
koendio schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:57:
[...]

@Krijnemans Is dit inmiddels gelukt? Ik zit met hetzelfde systeem
Nee, ik heb hier geen aandacht meer aan besteed. In principe moet je gewoon een meetmodule eraan hangen. Die meet dan de stroom over de 3 fases en die kun je gebruiken om zaken aan te sturen. Ik heb zo een (bedrade) meetmodule wel aan de L1 L2 L3 vanaf Enexis naar mijn hoofdschakelaar lopen. Daarbij meet ik dus wel precies wat dus door de hoofdmeter heen gaat.

Aansluiten en uitlezen wijst zich vanzelf eigenlijk (met evt. handleiding van Niko).

Reden dat ik het nog niet gedaan heb, is voornamelijk geld. Ik vind het zo duur dat ik het voor nu even niet de moeite vind. Ik kan via de Niko Bridge ook precies uitlezen wat mijn laadpaal aan vermogen trekt. En zonnepanelen kan ik via de Enphase app ook zien. Dus ik moet veel gegevens bij elkaar schrapen, maar eigenlijk weet ik wel wat er gebeurd in huis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-08 17:02
Hoi allemaal, nieuwe gebruiker, maar ik volg tweakers al jaren.

Ik kom even opscheppen over mijn Enphase 5P Flexphase die ik vanmorgen in gebruik genomen heb.
De training is nu beschikbaar voor installateurs, en het ding hing al in de gang, alles aangesloten, maar ik kwam niet door de wizard heen omdat ik als installateur nog geen cursus gevolgd had.

Dus iedereen die de training wil volgen: even uit de site uitloggen en weer inloggen.
https://university.enphas...ab=certification_programs

Also, dank aan de slimme jongens voor de handleiding en de bekabeling, en aan https://uwsolarinstallati...ery-5p-met-flexphase.html voor de snelle levering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijzzz2
drime schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:01:
Nu dat de Flexphase uit is, wat is nu een beetje een goede tactiek? De 5P zelf is nog niet heel erg gedaald in prijs op een enkele actie na. Echt lucratief is het pas vanaf eind volgend jaar denk ik (vervallen saldering) en dan mogelijk nog €500-€750 korting op de huidige prijzen?

Wat is daarnaast de handige formule voor capaciteit? Ik wek maximaal 40kWh op per dag, dak is ZO & NW dus ik wek vanaf 7 uur tot 20 uur voldoende op om zelfvoorzienend te zijn vanaf april (maart was dit jaar van gemiddeld van 7 tot 18 zelfvoorzienend). Heb een warmtepomp, in maart zou ik met een 15kWh accu de meeste dagen zelfvoorzienend kunnen zijn, in April haalde ik dat met 7 kWh. Januari/December was vrij koud, met een capaciteit van 15kWh zou ik de warmtepomp in 80% van de dagen kunnen laten draaien op het goedkoopste tarief (zon werd direct verbruikt door de WP). Mogelijk interessant gezien ik dynamisch een paar keer meer dan een euro per kWh heb betaald geloof ik.

Op het moment denk ik 2x 5P Flexphase nodig te hebben met een optie later een derde toe te voegen, is dit overkill of juist beter meteen naar 3x?

En iemand tips waar te bestellen? Solarbouwmarkt pushed flink up Google maar lijkt met €3.600 toch wel erg prijzig te zijn (er zijn shops die hem voor €2.500 - €2.700 aanbieden).
ik heb ongeveer dezelfde setup als jij: 40kWh max op een zonnige dag, warmtepomp, en ook nog een airco. Die airco draait alleen als het zonnetje schijnt, en dan is die 40 KWh meer dan voldoende.
Ik heb een 5P Flexphase geinstalleerd, omdat ik gedurende de avond en ochtend ongeveer die 5 kWh verbruik, waardoor een dikkere batterijenset wel meer opslaat, maar niet echt meer afgeeft. Geld verdienen op de energiemarkt lijkt me helemaal niks, als dat lucratief is en blijft doet Enexis dat wel zelf. Die 4000,- aan spullen (batterij, BTW, commkit4 gateway-metered, kabels extra 3Pkastje en 4 extra meetspoelen) die ik heb gekocht is dus ook geen investering, maar een dure hobby. Als je het zo ziet, en niet teveel rekent, heb je er een hoop plezier van. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 12:16
Vraagje over de gateway's...

Wij hebben een 1 fase meterkast en gaan mogelijk in de toekomst naar 3 fase ivm l-w warmtepomp. Nu wil ik een PV systeem laten installeren dat aansluit op 1 fase maar klaar is om over te gaan op 3 fase.

Kan ik hiervoor de gateway standard gebruiken of is de metered een vereiste? (En wat zijn verder zaken om in deze situatie rekening mee te houden?)

Op dit moment lees ik m'n verbruik uit via de p1 poort. In de openingspost van dit topic heb ik gelezen dat dit prima is, maar zijn er nog dingen die het vermelden waard zijn als er geen gebruik gemaakt wordt van CT spoelen?

[ Voor 23% gewijzigd door GlitchBug op 14-04-2025 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
In het dashboard bij weergave wordt nu ook aangegeven welk type micro omvormer er onder het paneel zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAe0_ZbFmmZR2GpjqojIdPN-q78=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YhJNbHdI7Asx54ZO5GnMET1Y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@GlitchBug De standaard gateway kan ook gebruikt worden bij een drie fase systeem. Alleen werkt die dus niet met eventuele CT's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
GlitchBug schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:07:
Vraagje over de gateway's...

Wij hebben een 1 fase meterkast en gaan mogelijk in de toekomst naar 3 fase ivm l-w warmtepomp. Nu wil ik een PV systeem laten installeren dat aansluit op 1 fase maar klaar is om over te gaan op 3 fase.

Kan ik hiervoor de gateway standard gebruiken of is de metered een vereiste? (En wat zijn verder zaken om in deze situatie rekening mee te houden?)

Op dit moment lees ik m'n verbruik uit via de p1 poort. In de openingspost van dit topic heb ik gelezen dat dit prima is, maar zijn er nog dingen die het vermelden waard zijn als er geen gebruik gemaakt wordt van CT spoelen?
Uitlezen via je p1 poort alleen zal niet meer voldoen.

Want de slimme meter (en dus de p1 poort) krijgt niets te zien van de stroom die jij produceert en vervolgens zelf verbruikt. Alleen van wat er naar het net gaat en wat je binnen haalt. Als dat laatste voldoende voor je is, prima.

Maar zonder CT's zal je niet weten wat je huisverbruik doet. In ieder geval niet 'realtime'. Uiteindelijk rapporteren al je micro-omvormers wel aan de gateway wat ze produceren en wat ze hebben geproduceerd. Dus je kan wel de totalen per dag van je productiestatistieken en van je p1-meter gebruiken om af te leiden wat je huis heeft verbruikt. Maar aangezien er soms wel 15 minuten interval zit tussen de reporting van je micro-omvormers, is dat het hoogst haalbare detailniveau.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
eymey schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:34:
[...]

Uitlezen via je p1 poort alleen zal niet meer voldoen.

Want de slimme meter (en dus de p1 poort) krijgt niets te zien van de stroom die jij produceert en vervolgens zelf verbruikt. Alleen van wat er naar het net gaat en wat je binnen haalt. Als dat laatste voldoende voor je is, prima.

Maar zonder CT's zal je niet weten wat je huisverbruik doet. In ieder geval niet 'realtime'. Uiteindelijk rapporteren al je micro-omvormers wel aan de gateway wat ze produceren en wat ze hebben geproduceerd. Dus je kan wel de totalen per dag van je productiestatistieken en van je p1-meter gebruiken om af te leiden wat je huis heeft verbruikt. Maar aangezien er soms wel 15 minuten interval zit tussen de reporting van je micro-omvormers, is dat het hoogst haalbare detailniveau.
m.i. Is de grote vraag - die iedereen voor zichzelf moet beantwoorden - in welk ecosysteem je wil zitten. Vaak is het gemakkelijk - en verleidelijk - om voor 1 leverancier te gaan want die integreert dan alles zo mooi. Dat is prima, als je ook maar wel stil staat bij de negatieve aspecten zoals afhankelijkheid, data in cloud, gesloten systeem, kosten etc. Je kan ook, b.v. met Home Assistant, zelf min of meer de regie in handen nemen en de integratie van diverse componenten daar regelen. Dat vergt bijna altijd wel dat ‘t een hobby moet zijn om er mee bezig te willen zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-07 08:51
@LordFather en anderen,

De productie stopzetten werkt (weer), het aanzetten ervan ook. Het account waarmee je inlogt op Enphase Enlighten Manager of Toolkit moet de juiste rechten hebben.

In het menu "Stroomproductie beperkt door Envoy" moet ook de waarde Zwenksnelheid ingevuld worden. Om te testen heb ik de waarde 100 genomen. Toen kwam de Save knop beschikbaar.

Via de Enphase servicedesk naar aanleiding van een ingediende case:

Het is belangrijk om de Slew rate in te vullen deze mag niet 0.0 zijn.

Slew rate [W/sec] verwijst naar de snelheid waarmee het elektrisch vermogen (output of input) verandert over de tijd. Dit is vooral relevant in energiesystemen zoals omvormers, batterijen en netgekoppelde vermogenselektronica. Het geeft aan hoe snel een systeem zijn vermogen kan verhogen of verlagen als reactie op commando’s of externe omstandigheden.

Voorbeeld:
Dat betekent een slew rate van 100 W/s.

In de praktijk betekent dit dat het systeem in staat is om zijn vermogen met 100 watt per seconde te verhogen of te verlagen. Dus als het op 0 W begint, zou het na 1 seconde op 100 W zitten, na 2 seconden op 200 W, enzovoort – zolang het binnen de technische grenzen blijft.

Waarom is Slew Rate Belangrijk?

Netstabiliteit – Helpt bij het geleidelijk injecteren of onttrekken van vermogen om spannings- of frequentieschommelingen te voorkomen

Bescherming van batterij en omvormer – Voorkomt overbelasting van hardwarecomponenten.

Beheer van dynamische tarieven – Zorgt voor naleving van regels met betrekking tot het beperken van vermogensveranderingen.

Reactie op belastingsveranderingen – Bepaalt hoe snel een systeem kan reageren op schommelingen in de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
blb4 schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:01:
[...]

m.i. Is de grote vraag - die iedereen voor zichzelf moet beantwoorden - in welk ecosysteem je wil zitten. Vaak is het gemakkelijk - en verleidelijk - om voor 1 leverancier te gaan want die integreert dan alles zo mooi. Dat is prima, als je ook maar wel stil staat bij de negatieve aspecten zoals afhankelijkheid, data in cloud, gesloten systeem, kosten etc. Je kan ook, b.v. met Home Assistant, zelf min of meer de regie in handen nemen en de integratie van diverse componenten daar regelen. Dat vergt bijna altijd wel dat ‘t een hobby moet zijn om er mee bezig te willen zijn.
Oh dat ben ik 100% met je eens! En ondervind ik zelf op dit moment ook aan den lijve. Nou is het voor mij sowieso een hobby en heb ik sommige dingen ook uit interesse (dat kan ik me gelukkig veroorloven), maar toch.

Sinds najaar van 2022 een Enphase metered systeem, met CT's. Helemaal tof, stats per zonnepaneel, snelle (bijna realtime) updates in Home Assistant via custom integratie met de real time endpints die bij de CT's horen. Voorbereid op batterij.

Ware het niet dat die laatste bij Enphase inmiddels behoorlijk prijzig is, in vergelijking met sommige plug-in thuisbatterijsystemen die nu in opkomst zijn. Dus onlangs een Marstek Venus E besteld. Maar ja, daar kan ik in combinatie met de Enphase CT's dus weer wei nig mee 8)7 (behalve eventueel in Home Assistant uitlezen en een Shelly energiemeter emuleren).

Ach ja, je moet altijd tweakers hebben die de kastanjes uit het vuur halen voor de gewone consumenten :-P.

Maar idd, ook voor @GlitchBug, als je centen wil besparen en het is je hobby en je acht de kans niet per se 100% waarschijnlijk dat de batterij die je later eventueel wil aanschaffen ook van Enphase zal zijn (lees: je wil niet per se in het Enphase ecosystem blijven): Koop dan vooral de standaard gateway. En voeg een shelly met CT's (wel minder nauwkeurig dan Enphase CT's ) of in-line energiemeter toe om ook je PV productie te volgen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 08:55
Eddie_ schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:13:
In het dashboard bij weergave wordt nu ook aangegeven welk type micro omvormer er onder het paneel zit. [Afbeelding]
Klopt zie het in mijn systeem er ook bij komen (sinds vanochtend), vind het eigenlijk best wel druk worden met info, kan dit niet uitgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
-

[ Voor 100% gewijzigd door GlitchBug op 14-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
eymey schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:54:
[...]

Oh dat ben ik 100% met je eens! En ondervind ik zelf op dit moment ook aan den lijve. Nou is het voor mij sowieso een hobby en heb ik sommige dingen ook uit interesse (dat kan ik me gelukkig veroorloven), maar toch.

Sinds najaar van 2022 een Enphase metered systeem, met CT's. Helemaal tof, stats per zonnepaneel, snelle (bijna realtime) updates in Home Assistant via custom integratie met de real time endpints die bij de CT's horen. Voorbereid op batterij.

Ware het niet dat die laatste bij Enphase inmiddels behoorlijk prijzig is, in vergelijking met sommige plug-in thuisbatterijsystemen die nu in opkomst zijn. Dus onlangs een Marstek Venus E besteld. Maar ja, daar kan ik in combinatie met de Enphase CT's dus weer wei nig mee 8)7 (behalve eventueel in Home Assistant uitlezen en een Shelly energiemeter emuleren).

Ach ja, je moet altijd tweakers hebben die de kastanjes uit het vuur halen voor de gewone consumenten :-P.

Maar idd, ook voor @GlitchBug, als je centen wil besparen en het is je hobby en je acht de kans niet per se 100% waarschijnlijk dat de batterij die je later eventueel wil aanschaffen ook van Enphase zal zijn (lees: je wil niet per se in het Enphase ecosystem blijven): Koop dan vooral de standaard gateway. En voeg een shelly met CT's (wel minder nauwkeurig dan Enphase CT's ) of in-line energiemeter toe om ook je PV productie te volgen.
Home automation is mijn hobby en op software gebied ben ik behoorlijk handig. Met hardware echter niet. Ik wil dus niet gaan prutsen in de meterkast.

Data in eigen beheer geniet altijd de voorkeur. Het liefst wil ik ook verbruik van m’n huis zien. Realtime is geen vereiste. En uiteraard alles zonder te veel uit te geven.

Een batterij heb ik (nog) geen behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:28
Thijzzz2 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:23:
Hoi allemaal, nieuwe gebruiker, maar ik volg tweakers al jaren.

Ik kom even opscheppen over mijn Enphase 5P Flexphase die ik vanmorgen in gebruik genomen heb.
De training is nu beschikbaar voor installateurs, en het ding hing al in de gang, alles aangesloten, maar ik kwam niet door de wizard heen omdat ik als installateur nog geen cursus gevolgd had.

Dus iedereen die de training wil volgen: even uit de site uitloggen en weer inloggen.
https://university.enphas...ab=certification_programs

Also, dank aan de slimme jongens voor de handleiding en de bekabeling, en aan https://uwsolarinstallati...ery-5p-met-flexphase.html voor de snelle levering.
De traning voor de 5P was vorig jaar ook al beschikbaar, althans ik heb dat destijds in juli gedaan. In de trainingsportal van Enphase zie ik geen aanvullende cursus voor de flexfase, klopt dat?
De 5P-flexfase zou vanaf einde deze maand te activeren zijn.
We verwachten wel op korte termijn ook de training van de System controller 3. Weet iemand meer hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:26

martijn v o

Certified by Enphase.

flexphase zie ik er wel bij staan alsook de controller 3-int. weet niet wanneer die zijn toegevoegd kan ik niet zien.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:28
martijn v o schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:32:
flexphase zie ik er wel bij staan alsook de controller 3-int. weet niet wanneer die zijn toegevoegd kan ik niet zien.
Ja, je hebt gelijk! Ik had even de tabbladen over het hoofd gezien. Onder het tabblad "Cursus Certificering" zijn ze inderdaad te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:55
Pazo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:18:
Ik zal 'm binnenkort eens opnemen in de FAQ. Is nu al de derde keer in vrij korte tijd dat het gevraagd wordt :)
Done.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:06
Dank voor je inzet.
Als ik contact wil opnemen met Enphase, kan ik dat via email doen of moet je bellen.
Dat kon ik niet vinden.
Bij mij is de polling ook zeer ruim sinds enige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboerdijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:27
Vraagje, ik heb interesse in een thuisbatterij en het lijkt dat die enphase 5p wel populair is.
Weet iemand een goede installateur die een redelijke prijs rekent - omgeving Heerlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
mike123 schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:59:
[...]

Dank voor je inzet.
Als ik contact wil opnemen met Enphase, kan ik dat via email doen of moet je bellen.
Dat kon ik niet vinden.
Bij mij is de polling ook zeer ruim sinds enige tijd.
https://support.enphase.com/s/contact-us
En dan het oranje vak met:
Live chat: Chat with an expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Rouske schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:28:
[...]

https://support.enphase.com/s/contact-us
En dan het oranje vak met:
Live chat: Chat with an expert
Dank je wel.
👍🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijzzz2
rboerdijk schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:12:
Vraagje, ik heb interesse in een thuisbatterij en het lijkt dat die enphase 5p wel populair is.
Weet iemand een goede installateur die een redelijke prijs rekent - omgeving Heerlen?
Ik heb het zelf gedaan, maar wel met de hulp van een electricien. (Meterkast is een vak, geen hobby) Als je de kosten naar beneden wilt brengen (en meteen voor de Flexphase 5P gaat (ding is zowel in 1fase als 3 fase inzetbaar)) dan lees je je een beetje in, en leg je de bekabeling door je kruipruimte of waar dan ook naar je meterkast zelf aan (laat ruim voldoende kabel over aan de uiteinden). Hoop gaatjes boren, beetje spinnen vangen in je kruipruimte, maar wel de redelijke aanname dat er met zorg omgegaan wordt met je huis, en het geen haastklus wordt.
Kijk of je je meterkast meteen 3 Fase wilt / kunt omzetten, en laat dat door iemand anders doen dan de batterij-installateur, omdat je dan meer keuze hebt in wie het voor je doet. (maar net wat je prettig vind)
Batterij+Materiaal kost inclusief BTW ongeveer 4000,- dus als ze je 8000,- vragen all in, dan weet je wat je betaalt voor het betere knutselwerk.

Heb je al een mooie plek gevonden voor de batterij? overweeg een kartonnen doos te knutselen met de juiste maat en kijk of je je fiets dan nog steeds kunt parkeren. ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door Thijzzz2 op 15-04-2025 07:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@rboerdijk Ik heb sinds bijna 2 weken 2x de 5p hangen.
Mij is vermeld dat het 3fase zou zijn en ben er vorige week achter gekomen dat elke op 1 fase hangt.
Terwijl dat niet mijn wens was want dan wilde ik de 10t hebben.

Zoals @Thijzzz2 vermeld kijk even waar je ze hangt ze zijn stiekum best groot.

Ook heb ik bij mij het probleem met de 5p dat na een paar dagen zag ik ineens mijn default verbruik met bijna 150w verhoogt zijn.
Na in de nacht zaken uit te schakelen zag ik dat dit door de 5p accu's komt.

Al 2x contact gezocht met enphase helaas 0 response

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboerdijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:27
Thijzzz2 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:47:
[...]

Ik heb het zelf gedaan, maar wel met de hulp van een electricien. (Meterkast is een vak, geen hobby) Als je de kosten naar beneden wilt brengen (en meteen voor de Flexphase 5P gaat (ding is zowel in 1fase als 3 fase inzetbaar)) dan lees je je een beetje in, en leg je de bekabeling door je kruipruimte of waar dan ook naar je meterkast zelf aan (laat ruim voldoende kabel over aan de uiteinden). Hoop gaatjes boren, beetje spinnen vangen in je kruipruimte, maar wel de redelijke aanname dat er met zorg omgegaan wordt met je huis, en het geen haastklus wordt.
Kijk of je je meterkast meteen 3 Fase wilt / kunt omzetten, en laat dat door iemand anders doen dan de batterij-installateur, omdat je dan meer keuze hebt in wie het voor je doet. (maar net wat je prettig vind)
Batterij+Materiaal kost inclusief BTW ongeveer 4000,- dus als ze je 8000,- vragen all in, dan weet je wat je betaalt voor het betere knutselwerk.

Heb je al een mooie plek gevonden voor de batterij? overweeg een kartonnen doos te knutselen met de juiste maat en kijk of je je fiets dan nog steeds kunt parkeren. ;-)
Bedankt voor de tips en prijsindicatie hardware. Ik ga dan ook eens nameten, had niet gedacht dat ze zo groot zouden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drime
Thijzzz2 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:59:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij: 40kWh max op een zonnige dag, warmtepomp, en ook nog een airco.

Ik heb een 5P Flexphase geinstalleerd, omdat ik gedurende de avond en ochtend ongeveer die 5 kWh verbruik
Thanks! kan je misschien ook wat inzicht geven in hoe die Flexphase zich gedraagt over de verschillende fasen heen? Stel mijn WP trekt 2,6kW op de eerste fase, gaat de Flexphase dan over 2 fasen ontladen als ik hem op 0-op-de-meter instel? Of levert hij dan alleen het maximale vermogen (1.3kW) aan de fase waar de WP zich bevindt (en wordt er dus 1,3kW geimporteerd/afgerekend)?

Ter verduidelijking, het maakt de energiemeter natuurlijk niet uit dat je bijvoorbeeld op de eerste fase 2,6Kw vraagt en op dan op zowel de eerste en tweede 1,3kW teruglevert, het verbruik blijft dan 0 maar doet de Flexphase dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Laatst online: 17-08 23:19
Waarom vind iedereen de IQ Battery 5 zo interessant? Wij koken thuis op electra en hebben dan ook nog wel eens de oven erbij aan. Op deze kook momenten schijnt de zon in de avond niet meer op ons dak en in de winter al helemaal niet meer. Op deze kook momenten gebruiken we middels 3 fase systeem zo in totaal 6 a 7 kW continu vermogen. De 5P trekt als je geluk hebt 3,5 Kw continu vermogen. Dit betekent met één zon batterij dat ik op deze kook momenten nog 3,5 Kw moet importeren tegen import tarief.
Er kan 5 kWh in de batterij dus met wat koken is deze na een 1,5 uur wel leeg. En in de winter trekt de batterij wellicht een paar honderd wat binnen, dan kan ik wellicht 5 minuten koken en dan weer veel importeren van het net. En dit alles tegen een investering van eur 5.000. Ik zie het rendement niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:06
m.theloosen schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:04:
Waarom vind iedereen de IQ Battery 5 zo interessant? Wij koken thuis op electra en hebben dan ook nog wel eens de oven erbij aan. Op deze kook momenten schijnt de zon in de avond niet meer op ons dak en in de winter al helemaal niet meer. Op deze kook momenten gebruiken we middels 3 fase systeem zo in totaal 6 a 7 kW continu vermogen. De 5P trekt als je geluk hebt 3,5 Kw continu vermogen. Dit betekent met één zon batterij dat ik op deze kook momenten nog 3,5 Kw moet importeren tegen import tarief.
Er kan 5 kWh in de batterij dus met wat koken is deze na een 1,5 uur wel leeg. En in de winter trekt de batterij wellicht een paar honderd wat binnen, dan kan ik wellicht 5 minuten koken en dan weer veel importeren van het net. En dit alles tegen een investering van eur 5.000. Ik zie het rendement niet.
Tja, ieder heeft zo z’n reden: met een dynamisch contract kan je overdag goedkoop stroom opslaan op ‘s avonds te gebruiken, je kan er mee gaan handelen om laag ingekochte stroom weer te verkopen op piek momenten, overtollige zone energie opslaan voor de avonden (ipv terugleverkosten te betalen of omvormers uit te schakelen), gewoon interessante gadget om mee bezig te zijn, voorbereid zijn op een oorlog 😅, etc

Je zal het niet snel terug verdienen maar ik denk dat ook veel mensen, waaronder ik, het een interessant project vinden. Er valt nog te discussiëren of het goed voor het milieu is ivm productie en afbraak.

V2H is ook erg interessant omdat je geen kosten hebt van een batterij aanschaf, maar alleen van de lader/omvormer (DC zal uiteraard duurder zijn dan AC).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drime
Trek je ook daadwerkelijke zoveel stroom dan als je kookt? Hier een bora op 3 fase aangesloten maar hoogstens een paar minuten boven de 5kW, over het algemeen verbruiken we minder dan 1,2kWh voor het koken. Ik verbruik buiten m'n zon opwek ook in de zomer nog zo'n 7-8kWh per nacht. Een 5P kan ik elke dag dus leegtrekken. Volgens mijn dynamische contract doe ik dat tegen 0,29 euro per kWh de batterij zou dan 530 euro besparen (zodra saldering vervalt). Installeer je de batterij zelf dan ben je voor 4k klaar en verdien je het binnen 8 jaar terug. Overigens kan je een 5P makkelijk combineren en dan kan je ook meer vermogen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
Het hangt natuurlijk helemaal af hoe culinair je allemaal bezig bent in de keuken. Ik ben 't met je eens dat dat de keuken (kortstondig) een behoorlijk vermogen kan trekken; inductie, oven, quooker, frituurpan, ze kunnen allemaal tegelijkertijd even hun maximale vermogen vragen en dan kan je zomaar op 15 kW zitten. De kans dat ze allemaal tegelijkertijd maximaal vermogen vragen is echter beperkt, mogelijk heel even als je alles tegelijkertijd opstart.

Wij zijn niet van die giga keukenprinsen maar hebben wel een 6 pits inductiefornuis op 3 fasen. De hoogste vermogenspiek die in in de laatste 6 maanden gezien heb is 6 kW, heel kortstondig. Meestal zit 't vermogen (bij 2 of 3 pannen op 't 'vuur') onder de 2,5 kW. Qua energieverbruik stelt 't allemaal niets voor omdat 't zo kort gebruikt wordt, per maand verbruikt ons inductiefornuis nooit meer dan 10 kWh en per dag nooit boven 1,5 kWh. Maar zoals gezegd, wij zijn geen keukenprinsen....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijzzz2
De vrouw zet de afwasmachine aan nadat het zonnetje onder is, en dan is mijn 5P flex wel zo'n beetje leeg als het 24.00 is. Ding kan 5 kWh opslaan ,end dat is tegen het huidige tarief iets van een euro.
Ik doe niet aan dynamisch en energiemarkt, dus als dat ding elke dag het hele jaar door maximaal werkt (een keer laden en ontladen) dan is die in 4000 dagen terugverdiend. (nadata de saldering er af is begint het terugverdienen pas) Dan kun je beter 4000 investeren in een florerende handel in 2e hands auto's. of in superfood voor vissen of zo. zoek een hobby. Mijn hobby is voorlopig om energiemetingen door te sturen aan de buurman, en te kijken hoe ik optimaal stroom kan gebruiken en opslaan.
Voor nu is een thuisbatterij gewoon een financieel slechte investering, maar dat is een nieuwe motor ook, en daar hoor je ook niemand over op een feestje. ;-)
(en ik zit al te kijken waar ik mijn 2e 5P flex ga ophangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit sinds een maand een dynamisch contract (Tibber) en zit daardoor al veel meer sturen op verbruik. Ik wil later ook zeker wel een thuisbatterij hebben, maar ik heb de hoop dat er nog een subsidie komt tegen de tijd dat de saldering er helemaal af gaat. Tegen die tijd heb ik ook wel goed inzicht in de dure / hoge verbruiksmomenten en hoeveel ik dat nodig denk ik de hebben om dat op te vangen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:49
Pazo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:16:
Ik zit sinds een maand een dynamisch contract (Tibber) en zit daardoor al veel meer sturen op verbruik. Ik wil later ook zeker wel een thuisbatterij hebben, maar ik heb de hoop dat er nog een subsidie komt tegen de tijd dat de saldering er helemaal af gaat. Tegen die tijd heb ik ook wel goed inzicht in de dure / hoge verbruiksmomenten en hoeveel ik dat nodig denk ik de hebben om dat op te vangen.
Heb al drie jaar een dynamische contract, de dure uren zijn de periode 6.00 uur tot 10.00 en van 17.00 uur tot 20.00.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
clodders schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:42:
[...]

Heb al drie jaar een dynamische contract, de dure uren zijn de periode 6.00 uur tot 10.00 en van 17.00 uur tot 20.00.
Ja dat heb ik inmiddels ook gezien :) Schema warmtepomp er al op aangepast. Als de zon niet schijnt gaat de vaatwasser pas na 23.00 aan. Maar goed, bijvoorbeeld aan koken ontkom je niet aan, wellicht dat een thuisbatterij dan uitkomst biedt om dat bijvoorbeeld op te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Pazo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:16:
In home assistant kan je een batterij simulator installeren, waarmee je kan checken wat voor jou de beste keuze is.
Dit is er een:
https://github.com/hif2k1/battery_sim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ardvark99 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:53:
[...]

In home assistant kan je een batterij simulator installeren, waarmee je kan checken wat voor jou de beste keuze is.
Dit is er een:
https://github.com/hif2k1/battery_sim
Interessant, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:43
Misschien nog even de url corrigeren voor de ip variant, want daar staat "envoy" teveel, tenminste bij mij doet ie 't pas als je er <ip-adres-gateway>/ivp/peb/newscan van maakt:
Je kunt dit controleren door lokaal in te loggen op de gateway, via de url envoy/ivp/peb/newscan (of <ip-adres-gateway>/envoy/ivp/peb/newscan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ta_chi79 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:27:
[...]

Misschien nog even de url corrigeren voor de ip variant, want daar staat "envoy" teveel, tenminste bij mij doet ie 't pas als je er <ip-adres-gateway>/ivp/peb/newscan van maakt:

[...]
Goed gezien! Pas ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zag trouwens bij de IP variant dat je bij Authentication direct kunt inloggen. Is dat nieuw of stond dat er altijd al?
Ik logde namelijk in door de token op te halen en die te plakken in het veld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C9YiNYe4SWDp314swo_ghyT5Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrtgNLO7cRdXpLhH3yH9Q0UN.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Geen idee, maar werkt inderdaad wel via direct inloggen. Beter toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik kwam trouwens op nog een leuke Enphase omgeving uit: https://library.enphase.com/account/dashboard/ (inloggen met je Enlighten details)
Hier kan je alles vinden mbt promotiemateriaal, brochures, logo's, productfoto's, etc.
Dan zie je ook producten die hier in NL (nog) niet beschikbaar zijn.

Voorbeelden;
IQ Power Pack
IQ Balcony solar system
IQ8P-3p inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
dank @Pazo de IQ Battery 10C ziet er wel de moeite uit vraag is maar wanneer die in Europa zal uitkomen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
10C had ik inderdaad nog niet eens gezien.
Maar ik dacht dat ie hier in het verleden ook al eens voorbij gekomen was en dat deze niet naar Europa gaat komen.

EDIT: drboneym in "Het grote Enphase topic - deel 2"

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 17-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:43
Om die polling interval te checken hoef je trouwens niet in te loggen merkte ik.
Als je gewoon op https://<ip adres>/home#auth staat en naar de page source kijkt, zie je daar deze config al staan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script>
        window.BackboneConfig = {
           ...
            polling_interval: 3600000,
            polling_frequency: 60,
            ...
        }
    </script>

Staat er dan alleen niet in seconden, maar milliseconden.
Geen idee wat het verschil is tussen de polling_interval en polling_frequency. Denk haast dat dat minuten zijn, dus beide dan 1 uur.

Via support geprobeerd dit aan te laten passen, maar het kwartje viel niet aan hun kant. Ze begon over de wifi sterkte van het signaal terwijl de envoy via LAN kabel is verbonden en vervolgens liep de chat vast en deze lijkt ook niet meer tot leven te komen nu. Morgen nog maar een proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Laatst online: 17:31
Als je een email hierover stuurt, krijg je als antwoord dat het weergave interval in de app van 15 minuten niet is aan te passen. Is een beperking van het Enlighten platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Skipper_NH Polling interval kan Enphase wel aanpassen.
@Rouske heeft dit voor elkaar gekregen, want bij hem stond het dus op (waarschijnlijk) 3600 sec / 1 uur na een update, en dat heeft Enphase teruggezet.

Rouske in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:16

dollyking

duck tape

SpikeHome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:39:
Mij is vermeld dat het 3fase zou zijn en ben er vorige week achter gekomen dat elke op 1 fase hangt.

Ook heb ik bij mij het probleem met de 5p dat na een paar dagen zag ik ineens mijn default verbruik met bijna 150w verhoogt zijn.

maar wat staat op je offerte? de 5p of 10T ? over fasen zal er ook wel wat in staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
SpikeHome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:39:

check inderdaad even goed wat de afspraken waren. 2 keer een 5P 1-fase kan volgens mij allebei in serie aan een fase hangen, of ieder aan een aparte fase, en dan heb je 2/3e van je huis gecovered. kies dan voor de keuken en je wasmachine/warmtepomp-hok. Dan heb je dus kans dat de ene al oplaad, en de andere levert.

Mooi ruk dat je niet krijgt wat je had verwacht, maar om het leed te verzachten: met een beetje dak vol zonnepanelen laad je ze allebei voor 14.00 helemaal op, en zijn ze in de morgen allebei weer leeg, dus je verliest wel iets aan efficientie/winst t.o.v. de 5P Flex.
En dat extra verbruik... mijn Flex staat in de gang, en is regelmatig een beetje warm. Logisch omdat je ze 150mm uit elkaar moet hangen, zodat ze hun hitte kwijtkunnen. in de zomer is dat verlies, in de winter gewoon warmte. (in mijn gang)

als je echt de Flex besteld had (IQBATTERY-5P-3P-INT) in plaats van de 1 fase (IQBATTERY-5P-1P-INT) en je hebt die nu niet, dan zou ik beginnen met je leverancier/installateur vriendelijk te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
Nieuwe vraag: is die felle lamp op de Enphase 5P (Flex) ook zachter te zetten? ding staat in de gang tegenover de voordeur en hij verlicht de halve straat. ;-) ik heb er nu heel estetisch een stukje ducttape over gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Thijzzz2 en @dollyking offerte staat gewoon 2x 5p, word niet over fasen gepraat.

Sinds 2 dagen ook een homewizzard 3 fase er tussen hangen (meet natuurlijk maar 2 fases).
Ik zie dat die dingen in de nacht zelf continue een 120 ongeveer verbruiken terwijl ze 100% vol zijn.
Ik heb nog 3 homewizzard accu’s die energie leveren.
Al geprobeerd met Enphase contact te krijgen maar word steeds niet terug gebeld.

@Thijzzz2 die ledjes van de 5p zijn inderdaad aardig vel verlicht mijn schuur goed.
Maar ook de Enphase charge 2 die voor aan mijn huis hangt verlicht de hele tuin, ook dat aan Enphase gevraagd laat ze maar branden bij storing of als er geladen word maar niet 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 18:05

Initial G

f.k.a. GKLQuake

ta_chi79 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:16:
Om die polling interval te checken hoef je trouwens niet in te loggen merkte ik.
Als je gewoon op https://<ip adres>/home#auth staat en naar de page source kijkt, zie je daar deze config al staan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script>
           ...
            ...
        }
    </script>

Staat er dan alleen niet in seconden, maar milliseconden.
Geen idee wat het verschil is tussen de polling_interval en polling_frequency. Denk haast dat dat minuten zijn, dus beide dan 1 uur.

Via support geprobeerd dit aan te laten passen, maar het kwartje viel niet aan hun kant. Ze begon over de wifi sterkte van het signaal terwijl de envoy via LAN kabel is verbonden en vervolgens liep de chat vast en deze lijkt ook niet meer tot leven te komen nu. Morgen nog maar een proberen...
bij mij staat er daar ook interval 3600000 en 60, maar de grafieken in pvoutput en HA zijn gewoon per 5 minuten, dus het lijkt iets anders te zijn.
Sorry verkeerd gezien! er staat wel 900000

[ Voor 4% gewijzigd door Initial G op 18-04-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Initial G schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:38:
[...]

bij mij staat er daar ook interval 3600000 en 60, maar de grafieken in pvoutput en HA zijn gewoon per 5 minuten, dus het lijkt iets anders te zijn.
Hmm dat is dan wel weer apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Sorry verkeerd gekeken, er stond 900000, maar dat is 15 minuten, niet de 5min in de grafieken die ik zie. Op de enphase grafieken is de data wel per 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
SpikeHome schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:30:
@Thijzzz2 en @dollyking offerte staat gewoon 2x 5p, word niet over fasen gepraat.

Sinds 2 dagen ook een homewizzard 3 fase er tussen hangen (meet natuurlijk maar 2 fases).
Ik zie dat die dingen in de nacht zelf continue een 120 ongeveer verbruiken terwijl ze 100% vol zijn.
Ik heb nog 3 homewizzard accu’s die energie leveren.
Al geprobeerd met Enphase contact te krijgen maar word steeds niet terug gebeld.

@Thijzzz2 die ledjes van de 5p zijn inderdaad aardig vel verlicht mijn schuur goed.
Maar ook de Enphase charge 2 die voor aan mijn huis hangt verlicht de hele tuin, ook dat aan Enphase gevraagd laat ze maar branden bij storing of als er geladen word maar niet 24/7.
Heb je het idee dat het standby verbruik van de 5p ongebruikelijk is? Wij hebben 1 3t, en die verbruikt qua standby op de laagste stand al 6 tot 9W, maar gemiddeld over de dag zeker 20 tot 25W. Dat is exclusief extra afname door grof schakelen van de batterij.

Het is dat wij hier de HW pib hebben die het grove schakelen van de 3T wat corrigeert waardoor we voornamelijk alleen het verlies van stand by hebben, wat uit eigen opwek komt door de HW pib. Daarom vroeg ik je eerder ook waarom je de HW pib wilde uitschakelen in de nacht ten gunste van de Enphase batterij.

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben hoeveel energie de Enphase batterijen verkwisten omdat ze Enlighten en de ct-spoelen gebruiken voor hun metingen, hun overzicht. Dat laat de verkwisting niet tot nauwelijks zien. Maar sluit je kWh-meters aan dan ziet het er ineens minder gunstig uit.

Op een groot verbruik/grote afname gaat het van de grote hoop en zal je het minder merken. Dan zal het voordeel vast opwegen tegen het nadeel. Maar ik zou zelf niet meer de keuze voor een Enphase batterij maken. Sowieso niet meer voor een ct-spoel gestuurde batterij trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Initial G schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:42:
Sorry verkeerd gekeken, er stond 900000, maar dat is 15 minuten, niet de 5min in de grafieken die ik zie. Op de enphase grafieken is de data wel per 15 minuten.
Dat heb ik ook staan, en dat gaat op zich prima in de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Laatst online: 16-09 12:45
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script>
           ...
            ...
        }
    </script>
m.i. polling_interval is hoe vaak Enphase jou data schraapt, normaal iedere 15 min = 900000. polling_frequency is hoe vaak de data uit de je omvormers wordt gehaald, iedere seconde. Die kon je vroeger ook per seconde uitlezen via mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Sjamo het vreemde met dat verbruik is dat ik dit de eerste paar dagen niet zag.
Daarna zag ik dat vreemde gedrag van de 5p’s, daarom de kWh meter er tussen gezet meten is weten.
En omdat mijn homewizzard accu’s het mooi op 0 hielden zag ik een nacht verbruik van tussen de 90w en 150w.
Schakel de Enphase accu’s in dan zie ik een verbruik van 200w en 260w en de kWh meter die tussen de accu’s zit geeft tussen de 100 a 120w verbruik aan dat vind ik erg veel

Komende nacht ga ik de homewizzard accu’s uitschakelen.

Alle accu’s zijn nu weer 100%

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 18-04-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:46:
[...]

Dat heb ik ook staan, en dat gaat op zich prima in de grafieken.
Maar in de grafieken van jou in Pvoutput zijn de lijnen ook niet meer zo mooi als van bv vorig jaar of het jaar ervoor.
Tegenwoordig is het allemaal trapsgewijs.
Of bedoel je andere grafieken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
Pazo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:00:
@Skipper_NH Polling interval kan Enphase wel aanpassen.
@Rouske heeft dit voor elkaar gekregen, want bij hem stond het dus op (waarschijnlijk) 3600 sec / 1 uur na een update, en dat heeft Enphase teruggezet.

Rouske in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Het gaat om de polling interval van de micro's die zorgen dat een PVOutput grafiek blokkerig wordt.

Dezelfde datapunten die je ook in de Enphase grafieken kan zien, zoals DC spanning/stroom, AC spanning/stroom/frequentie en temperatuur, die zijn altijd per 5 minuten (300sec), behalve Power, die is wel per 15min, op zich gek want ook Power van een micro zie je per 5 minuten aangepast worden op:
https://<GW-IP>/installer/setup/home#microinverters/status/power

Dat is wat de parameter "polling-period-secs" : 300 doet.
Staat dit op 900, dan zal je zien dat de datapunten in de Enphase grafieken ook elke 15 minuten zijn.

Deze parameter is bij mij (uit zich zelf) al een keer op 3600 geweest en de laatste keer op 900, maar beide keren via chat weer aangepast naar 300.
Wel 1x gehad dat de persoon in de chat waarschijnlijk er ook niet al te veel kennis van had, dus een dag later nogmaals contact gehad en toen wel iemand die het binnen een paar minuten aangepast had.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 19-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:05:
[...]

Maar in de grafieken van jou in Pvoutput zijn de lijnen ook niet meer zo mooi als van bv vorig jaar of het jaar ervoor.
Tegenwoordig is het allemaal trapsgewijs.
Of bedoel je andere grafieken?
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit meer bij PVOutput kijk, en als ik kijk vaak alleen de standaard grafiek van de hele maand met dagopbrengsten. Ik kijk eigenlijk alleen in de Enphase app en via Home Assistant, en daar zijn de grafieken prima. Bij mij staat ie dus op 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
Als je ieder 15 minuten sampled dan hoort de grafiek ook "brokkelig" te zijn, anders wek je de valse indruk dat de resolutie hoger dan de werkelijkheid is.

Ik sample de output maar eens in de 10 minuten, mooi synchroon met de KNMI 10 minuten data zodat er iets te correleren is, indien nodig. Per paneel data eens in de 5 minuten, maar ik doe er niet veel anders mee dan de dB vullen. De Enphase app kijk ik eigenlijk nooit naar en het is me te lastig om de data van daar naar een server te verplaatsen. Wat mij betreft kan die hele cloud meuk er af. Alles zou gewoon lokaal toegankelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mbt de polling interval, ik ga even iemand taggen: @vinniefireman
In je HA integratie die ik gebruik staat 'Configurable polling interval'. Maar ik kan daar verder niets over vinden? In het sensor overzicht komt het ook niet voor. Kan je hier wat over zeggen? Is dit de polling interval waar we heb hier over hebben en dat dus evt zelf aan te passen / te configureren?

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 18-04-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
Pazo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:22:
Kan je hier wat over zeggen? Is dit de polling interval waar we heb hier over hebben en dat dus evt zelf aan te passen / te configureren?
Ik gebruik m'n eigen software. Als ik het goed heb worden de panelen iedere seconde gesampled en de data iedere 5 minuten ververst. Ik doe gewoon een get request iedere 5 of 10 minuten

locale url:
productionUrl = "https://localIp/api/v1/production/"
panelUrl = "https://localIp/api/v1/production/inverters/"

header die je met token meestuurt.
headers = @[
Header(key:"User-Agent", value:"Nimpuppy 1.6"),
Header(key:"Accept", value:"application/json"),
Header(key:"Authorization", value:fmt"Bearer {token.token}")
]
)
req.allowAnyHttpsCertificate = true

Als normale gebruiker is er op de Enphase niets (meer) in te stellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:23
Sjamo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben hoeveel energie de Enphase batterijen verkwisten omdat ze Enlighten en de ct-spoelen gebruiken voor hun metingen, hun overzicht.

...
Dan zal het voordeel vast opwegen tegen het nadeel. Maar ik zou zelf niet meer de keuze voor een Enphase batterij maken. Sowieso niet meer voor een ct-spoel gestuurde batterij trouwens.
Ik heb me laten vertellen dat zodra een driefase 10kW Nexus de opdracht krijgt om 500W sluipverbruik te leveren dat de omvormer efficiëntie inkakt naar 60%, terwijl een 5P 95% efficiënt blijft omdat er per micro ingeschakeld kan worden en zo werkt die lekkerder in het MPP I guess.

Dat is natuurlijk een waanzinnig voordeel

Ps sluipverbruik van die grote bakken weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
drboneym schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat zodra een driefase 10kW Nexus de opdracht krijgt om 500W sluipverbruik te leveren dat de omvormer efficiëntie inkakt naar 60%, terwijl een 5P 95% efficiënt blijft omdat er per micro ingeschakeld kan worden en zo werkt die lekkerder in het MPP I guess.

Dat is natuurlijk een waanzinnig voordeel

Ps sluipverbruik van die grote bakken weet ik niet
Ik geloof je direct. Het gaat altijd om de juiste batterij in de juiste setting. Daarom zei ik ook dat je bij een fors verbruik waarschijnlijk minder zal merken van het standby verbruik. En ik had het over standby verbruik, niet over de rte.

Waar ik het over heb is dat onze 3t batterij op jaarbasis rond de 200 tot 220kWh verbruikt wanneer hij geen moment hoeft te werken. Gewoon om aan te staan.

En verder is er een combinatie van factoren die wat mij betreft maken dat deze batterij minder geschikt is bij een laag (lager) verbruik. Vooral de trage reactietijd gecombineerd met het meten via spoelen.

Aan de positieve kant zit voor mij de passieve koeling, mijn vertrouwen in de support en garantie, en naar ik vermoed de kwaliteit van Enphase. En verder zie ik dat de programmering wel goed werkt bij grote veranderingen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Iemand bekend met Soly Brain? Gaat schijnbaar samenwerken met Enphase:
https://solarmagazine.nl/...batterijen-via-soly-brain

Ben wel benieuwd wat de voordelen zouden kunnen zijn. Ik zie nu de kosten: € 12,99 per maand voor de duur van 5 jaar plus eenmalige aansluitkosten van € 75,- (is toch dik € 850,- voor vijf jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-09 15:26
In bezit van zes Enphase Envoy zonnepanelen standard s not metered. Is het mogelijk om de productie via app uit te zetten? (Manager of installer). Ik wil deze niet beperken maar volledig uitzetten. Enphase is me tot nu toe aan het proberen om me de manager aan te smeren maar heb niet het idee dat dat gaat werken.

[ Voor 50% gewijzigd door 1979sentinel op 20-04-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:48
Hansieo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

@asjemenou74

Ik heb de Trina Vertex 405wp panelen, dit zijn 120(halve) cells panelen. 4 stks /fase(1.600wp) op IQ7A's. .

Wat je met de "periode duurt langer" bedoelt is mij onduidelijk, kan je dit toelichten?

Ook je aliasing welke ik nu digitaal kan zien... is mij onduidelijk.
Kan dit van toepassing zijn op het feit dat het ~2 jaar nagenoeg geen rimpel gaf en nu ineens een jitter van een paar honderd watt per fase?
Speciaal voor Hansio.
YouTube: Enphase Burst Mode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38
hartelijk dank voor de quote _/-\o_ maar helaas sluit het niet aan bij wat ik heb.
Wat ketelklets vergeet is dat het zomaar om ~300W/400W gaat (bij mij en 4 panelen in een string) Dit zou neerkomen op ~75W!! per micro.... dat moet dan een allej*** grote elco zijn... (8>

(ps, tijdje niet meegelezen hier omdat zelfs Enphase geen oplossing wist van mijn probleem.
Gisteren had ik dus één paneel welke op zwart bleef... en na dit forum weer eens te googelen... las ik: heb ik óók wel eens, gewoon de volgende dag afwachten, en dan is het ws weer over.
Goede raad is gratis (hier op Tweakers) dus keek ik vanochtend en já hoor........ Tweakers wéér gelijk d:)b )

Kudo's aan alle mensen hier. d:)b _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Hansieo op 21-04-2025 11:13 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Alle energie uit of gaat via de ingangs en uitgangs condensatoren meer dan 90%.
Slechts een ieni mini deel komt direct uit het paneel.
De condensatoren gebruikt zijn naar de applicatie vectorisch engineerd.

Zonder condensatoren in vermogens elektronica werkt er niks, geschakelde voedingen zijn daarvan afhankelijk.
Ja, bij 370VA komt 330VA uit de condensatoren.

[ Voor 6% gewijzigd door asjemenou74 op 20-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:42
Pazo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:22:
Mbt de polling interval, ik ga even iemand taggen: @vinniefireman
In je HA integratie die ik gebruik staat 'Configurable polling interval'. Maar ik kan daar verder niets over vinden? In het sensor overzicht komt het ook niet voor. Kan je hier wat over zeggen? Is dit de polling interval waar we heb hier over hebben en dat dus evt zelf aan te passen / te configureren?
Dit gaat om de polling interval van Home Assistant naar de Envoy. Niet de interval van de Envoy zelf, daarvoor weet ik helaas geen API endpoint om deze te aan te passen.

De integratie configuratie kun je vinden bij Instellingen > Apparaten en diensten > Enphase Envoy (Installer) > Configureren knop rechts van Envoy xxxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38
asjemenou74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:14:
Alle energie uit of gaat via de ingangs en uitgangs condensatoren meer dan 90%.
Slechts een ieni mini deel komt direct uit het paneel.
De condensatoren gebruikt zijn naar de applicatie vectorisch engineerd.

Zonder condensatoren in vermogens elektronica werkt er niks, geschakelde voedingen zijn daarvan afhankelijk.
Ja, bij 370VA komt 330VA uit de condensatoren.
bedankt voor de toelichting.... _/-\o_

Dat alles via de elco's gaat ok, maar energie van die hoeveelheid er in opslaan?? tot de volgende 1~3 sec?
dat lijkt mij erg veel Wh-tjes.

En ja, als het om enkele "watjes" kan ik het goed volgen, maar bij zoveel? kan dat uberhaupt?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Als de schakel frequentie van de converter hoog genoeg is. Ieder kWh komt en gaat via Cs. Condensatoren kunnen kleiner als de frequentie hoger wordt en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Weet iemand of het mogelijk is om bij een Enphase ev-charge 2 een rfid te koppelen?
Nu krijgik melding van de app die ik dan goedkeur.

Ik kan er niks over vinden namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 21-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voor de iOS gebruikers van de ITK:
While launching the Enphase Installer App on any iOS device, if you encounter an 'Enphase Server Error' despite having an internet connection, please delete and reinstall the app.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Goedemorgen, voor diegenen die het nog niet wisten en interessant vinden:

Gisteren heb ik contact gehad met Enphase inzake het uitschakelen van de productie via app of web. Zoals velen van jullie weten kan dat al relatief eenvoudig als je een installateurs-account hebt of de boel aanstuurt via home assistant oid. Maar dan heb je wel weer de mogelijkheid dat je technische support of garantie problemen kan krijgen in de toekomst als je teveel gaat "rommelen".

Je kan uiteraard de PV schakelaar omzetten, dat werkt natuurlijk altijd. Maar die is niet bedoeld en niet getest om (zeer) regelmatig gebruikt te worden. Dus voor de mensen die bijvoorbeeld het terugleveren willen voorkomen, wegens kosten/boete of whatever, is dit geen goede optie.

De Enphase-medewerker gaf echter wel aan dat er momenteel een functionaliteit in ontwikkeling is, waarbij de "gewone huiseigenaar" ook via de app de productie kan in- of uitschakelen.

Het uitrollen daarvan duurt even want is niet eenvoudig omdat de Enphase-app feitelijk voor alle gebruikers ter wereld gelijk moet zijn.
Maar er zal vrij zeker dus een knop in de gewone app komen waarmee alle Enphase-gebruikers zelf de productie kunnen aan- en uitzetten.

Tijdslijn hiervan is niet bekend nog, zal waarschijnlijk nog wel enkele maanden duren. Maar de medewerker durfde wel al aan te geven dat het zeker VOOR 2027 in de app komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:06
Knurt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:34:
Goedemorgen, voor diegenen die het nog niet wisten en interessant vinden:

Gisteren heb ik contact gehad met Enphase inzake het uitschakelen van de productie via app of web.
Ik wacht al 2 jaar voor de Sunspec ondersteuning van de app. Ik hoop dat het optimisme gewaarborgd is. Zou het alleen handmatig kunnen, of hebben ze iets gezegd dat het ook automatisch zou kunnen (bv via HA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
cgms schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:52:
[...]

Ik wacht al 2 jaar voor de Sunspec ondersteuning van de app. Ik hoop dat het optimisme gewaarborgd is. Zou het alleen handmatig kunnen, of hebben ze iets gezegd dat het ook automatisch zou kunnen (bv via HA)?
Heel eerlijk heb ik niet echt doorgevraagd... Er stond een monteur op mij te wachten, dus ik had een beetje haast.

Ik had achteraf gezien ook bijvoorbeeld graag willen weten of je behalve aan/uitschakelen via de app ook productie-limieten kan opgeven en ja, ook of alles te programmeren is straks.
Mocht ik nog een keer contact moeten hebben met ze, dan zal ik dat zeker vragen en hier delen.

Ik kreeg wel de indruk dat Enphase achter de schermen druk bezig is met dit soort functionaliteiten testen voor de gewone gebruikers, omdat daar kennelijk steeds meer vraag naar is. Wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 08:25
Exact, productie limieten isnwaarop we wachten, via api, danvia HA sturen zodat je minimaal teruglevert.

Of is NL het enige land met terugleverkosten....dan zal er mnder haast achter zitten.
Wellicht dat er in BE ook een teruglever capaciteits tarief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
wpee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:03:
Exact, productie limieten isnwaarop we wachten, via api, danvia HA sturen zodat je minimaal teruglevert.
Dat kan nu al gewoon, alleen het nadeel is dat het alleen via een installeursaccount / DHZ account kan. Zou mooi zijn als Enphase dat ook uitrolt naar de thuisgebruiker / standaard account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:32:
[...]

Dat kan nu al gewoon, alleen het nadeel is dat het alleen via een installeursaccount / DHZ account kan. Zou mooi zijn als Enphase dat ook uitrolt naar de thuisgebruiker / standaard account.
Precies dat. Je zou ook verwachten dat met de wereldwijde groei van solar, maar daarmee ook de groei van wereldwijde netcongestie etc het meer en meer van belang is dat de simpele gebruiker ook makkelijker mee kan doen met sturing en automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:39
Bedankt voor de update @Knurt

Als deze functionaliteit niet voor 2027 komt, zou ik met mijn leveracier willen afstemmen of een eigen dhz/installateurs account parrallel gekoppeld kan worden. Is dit al mogelijk?
Ik zit er niet op te wachten om binnen de garantietermijn zelf storingen op te gaan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Stef012 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:13:
Als deze functionaliteit niet voor 2027 komt, zou ik met mijn leveracier willen afstemmen of een eigen dhz/installateurs account parrallel gekoppeld kan worden. Is dit al mogelijk?
Ja, zie FAQ vraag 14.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18

Pocketware

Hoe nauwkeurig zijn de CT spoelen van Enphase?

Gisteren de live datastream van de Envoy gekoppeld met HomeAssistant en zet daar het verbruik af tegen de P1 metingen. Beide datafeeds doen een meting per seconde. Zie dat Enphase een stuk grilliger is en een 25 a 30 watt lager dan de P1 meter. CT voor consumptie zitten tussen de meter en de hoofdschakelaar; alles wordt dus gemeten.

Meting van vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V9jOOQcOOe-30riwCyE0W_DX1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZoRRXDMSNhgAilEWdwfiV9UI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

zouden de slimme meter en je p1 meter zelf 30W verbruiken?

edit: de slimme meter zou zijn eigenverbruik niet moeten meten. Misschien beschadigde CT spoel? Of de slimme meter benadeelt je.

[ Voor 53% gewijzigd door Initial G op 24-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18

Pocketware

Initial G schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:48:
zouden de slimme meter en je p1 meter zelf 30W verbruiken?
Mag hopen dat ze het verbruik van de slimme meter buiten de metingen houden. Anders wordt het binnenkort een factuur naar de netbeheerder voor 30 watt continue verbruik 😉

Pagina: 1 ... 40 ... 57 Laatste