Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:55
Pocketware schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:53:
[...]

Mag hopen dat ze het verbruik van de slimme meter buiten de metingen houden. Anders wordt het binnenkort een factuur naar de netbeheerder voor 30 watt continue verbruik 😉
't eigen verbruik van die meter betaal je toch wel zelf, of ie t meetelt of niet. Als ie t niet meerekent dan zit t in je vaste periodieke aansluittarief, als ie t wel meerekent dan betaal je t per kWh tegen t tarief dat je met je energieleverancier hebt afgesproken. Of vanuit je zonnepanelen natuurlijk. Je kan je afvragen wat je liever hebt.

Als ik netbeheerder was, dan liet ik het niet meetellen en dan verwerkte ik het in de aansluitkosten. Scheelt een hoop gezeur van de klant :) Overigens gebruikt zo'n ding echt nooit 30W, wat t wel is geen idee, maar t zal echt verwaarloosbaar zijn. Orde grootte 1 W of minder.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:56
De slimme meter verbruikt zo'n 1 tot 2 Watt continue. Dit doet hij voor het meetgedeelte, dus dit komt niet bij je verbruik op. Los daarvan is dit zo'n 9 tot 18kWh op jaarbasis.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 11:19
Pocketware schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:44:
Hoe nauwkeurig zijn de CT spoelen van Enphase?

Gisteren de live datastream van de Envoy gekoppeld met HomeAssistant en zet daar het verbruik af tegen de P1 metingen. Beide datafeeds doen een meting per seconde. Zie dat Enphase een stuk grilliger is en een 25 a 30 watt lager dan de P1 meter. CT voor consumptie zitten tussen de meter en de hoofdschakelaar; alles wordt dus gemeten.

Meting van vannacht:
[Afbeelding]
Ik zie op dag basis ook structureel een lagere meting door de CT spoelen. Dat is dan gebaseerd op dagelijks de informatie van Enlighten te vergelijken met de Homewizard P1. Wat haal ik binnen en wat lever ik terug. Bij hoge waarden kom ik in de buurt van de 1-1,5%, maar bij lagere waarden al snel rond de 4-5%.
Ik hoop dat straks de EV charger wel knap wordt aangestuurd bij laden op zonne-energie, omdat dit intern met de IQ-gateway samen geregeld wordt. Daarom voor een lader in het Eco systeem gekozen, naast de hoop op redelijke termijn bidirectioneel te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 08:28
Pocketware schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:44:
Hoe nauwkeurig zijn de CT spoelen van Enphase?
volgens hun eigen specificatie +/- 2.5%

https://enphase.com/store/communication/consumption-ct

bij jou 355watt zou dit dus maximaal 363watt en minimaal 346watt mogen aangeven. ik heb zelf geen metered helaas om ervaring te kunnen delen, maar misschien zit er iets toch niet helemaal goed :/ (ik meet met de kwh van homewizard + de p1 meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:52
opgelost, nu kan het wel, Denk een update geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-06 18:43
In mijn Enphase app rapporteren de staafgrafieken sinds een week niet meer, wel als ik naar de opbrengsten per paneel kijk.
Iemand een oplossing of ook last van?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLMQ3-kzS0Zll4OWzNTZuqaMWIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SotJQ8j6Kpn4aMTShviCkLNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0Ld3BPRXod89og1JBnPMlvcIiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqm5REd3ayI7qpNixYzJ4s5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:27
Ik krijg nu ineens gaten van 15 minuten in mijn tijdlijn op PVoutput.
Hebben meer mensen dit ook? Is sinds eergisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN3gjGF2qiqV8NLuIb7SfxilPMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdLIyUTzYUPy57av7IU4XXBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-06 22:21
mike123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:41:
Ik krijg nu ineens gaten van 15 minuten in mijn tijdlijn op PVoutput.
Hebben meer mensen dit ook? Is sinds eergisteren.

[Afbeelding]
Sinds 23 April 10:50 AM heb ik exact hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik ook zie ik.
Vanaf de 23ste eerst dan 2 dagen met 15gap melding en vandaag is die melding ook weg en om t kwartier een registratie.

Pvoutput zal wel iets veranderd hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 25-04-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Waarschijnlijk toch een Enphase ding.
https://forum.pvoutput.or...n-by-itself-on-23-04/8125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Yes, same here.
@Rouske attendeerde mij er ook op, en van hem is dat topic.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:35:
[...]

Yes, same here.
@Rouske attendeerde mij er ook op, en van hem is dat topic.
Dank je. Maar eens kijken hoe we ze bij Enphase aan het verstand kunnen brengen dat dit niet echt gewenst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:03

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb al een melding gemaakt bij Enphase. Zit iets niet goed bij hun API.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 21:46
Thx @Pazo
Voor de zekerheid, hierbij blijft de garantie dus bij de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Onbekend

...

Die omvormers geven toch maar 1x per kwartier data door. Dus op zich mis je geen data als het van 5 minuten naar 15 minuten gaat. En je kunt vooraf niet bepalen welke omvormer wanneer data verstuurt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Onbekend schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:
Die omvormers geven toch maar 1x per kwartier data door. Dus op zich mis je geen data als het van 5 minuten naar 15 minuten gaat. En je kunt vooraf niet bepalen welke omvormer wanneer data verstuurt.
Dat is niet waar. Iedere 5 minuten ging de data naar PV output. Zie bijvoorbeeld hier in mijn systeem:
https://pvoutput.org/intr...674&sid=79456&dt=20250418

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Stef012 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:12:
[...]

Thx @Pazo
Voor de zekerheid, hierbij blijft de garantie dus bij de installateur?
Volgens mij kan je een bedrijfsaccount aanmaken, je zelf toegang geven en daarna weer je eigen installateur terugzetten zodat die ook de toegang kan houden. Maar goed dat zeg ik uit hoofd / deels als aanname, want ik heb een DHZ account / ben mijn eigen installateur en daarnaast is het ook al een jaar of 4 geleden dat ik mijn bedrijfsaccount heb aangemaakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Als ik het goed heb slaat de Enphase elke 5 minuten de data op en verstuurt het elk kwartier.
Dan krijg je dus zoals @Pazo laat zien elke 5 minuten weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:03

martijn v o

Certified by Enphase.

@mike123 inderdaad zo gaat het (althans zo ging het :-)).

[ Voor 28% gewijzigd door martijn v o op 26-04-2025 07:39 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 15:44

Cliffie

Trompetslet

Hier precies hetzelfde probleem. Wel vreemd dat ik ook een dag heb met tot 11:00 5-minuten interval en daarna 15 minuten. De eerste dag van deze verandering klopt pvoutput ook niet met Enphase. Ik haat verschillen in de data...

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
mike123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:48:
[...]
Als ik het goed heb slaat de Enphase elke 5 minuten de data op en verstuurt het elk kwartier.
martijn v o schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:38:
@mike123 inderdaad zo gaat het (althans zo ging het :-)).
Het communicatie gedeelte tussen de IQ-gateway en de Enphase servers werkt nog steeds zoals voorheen.
Elke 15 minuten wordt de (5-min) micro data naar Enphase gestuurd.
De grafieken per micro in Enlighten Manager laten die gegevens ook nog steeds per 5 minuten zien.

De API call van PVOutput naar Enphase servers krijgt blijkbaar nu alleen nog de 15 minuten gegevens terug, terwijl dit voorheen de 5 minuten gegevens waren.
Wellicht nieuw beleid van Enphase :F hoop het niet...

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 26-04-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:56
Rouske schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:00:
[...]

[...]

[...]

Het communicatie gedeelte tussen de IQ-gateway en de Enphase servers werkt nog steeds zoals voorheen.
Elke 15 minuten wordt de (5-min) micro data naar Enphase gestuurd.
De grafieken per micro in Enlighten Manager laten die gegevens ook nog steeds per 5 minuten zien.

De API call van PVOutput naar Enphase servers krijgt blijkbaar nu alleen nog de 15 minuten gegevens terug, terwijl dit voorheen de 5 minuten gegevens waren.
Wellicht nieuw beleid van Enphase :F hoop het niet...
Tja, ik hoop ook van niet....maar met ruim 80 Miljoen micro's die elke 5 of elke 15 min data naar de Enphase cloud stuurt.......wordt dat best omvangrijk. Op deze manier zullen ze de aangroei van cloudservers kunnen temperen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-06 19:09
Morgen van 12.00 - 15.00 zijn de dynamische energie tarieven negatief. Weet iemand hier hoe en of het mogelijk is om het PV-systeem uit te schakelen van 12.00 - 15.00?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:23
Gohf046 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:38:
Morgen van 12.00 - 15.00 zijn de dynamische energie tarieven negatief. Weet iemand hier hoe en of het mogelijk is om het PV-systeem uit te schakelen van 12.00 - 15.00?
In elk geval in de groepenkast…. In dit topic is dit onderwerp diverse malen langsgekomen, er zijn meerdere oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 26-04-2025 15:28 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
blb4 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:45:
[...]

In elk geval in de groepenkast…. In dit topic is dit diverse malen langsgekomen….
Ja ik ben al ff aan het zoeken maar kan het nergens vinden.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gohf046 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:55:
[...]

Ja ik ben al ff aan het zoeken maar kan het nergens vinden.
zoeken op "uitschakelen" en op "beperken".

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06 21:21
Goedemiddag collega Tweakers,

Ik heb een vraagje en hopelijk kunnen jullie helpen. Sinds 4 dagen heb ik meestal 1 omvormer die niet rapporteert, soms ook bij een zonnepaneel die er naast ligt. Ik krijg meerdere meldingen per dag.

De Gateway geeft aan dat 1 of meerdere omvormers niet rapporteert. (Pijltje links en pijltje rechts brand continue oranje) en de bliksemschicht brand continue oranje. Dat geeft aan dat er niks wordt opgewekt.

Tussen ongeveer 18.00 uur en 21.00 uur zijn de lampjes meestal allemaal groen. ‘‘s nachts en overdag meestal niet, heel soms. Op sommige moment zegt de app dat alles werkt, maar blijven op de gateway 2 oranje lampjes continue branden. Maar… zonnepaneel lijkt wel te produceren uiteindelijk.

Dus sinds 4 dagen heb ik dit probleem continue, maar in de geschiedenis kan ik terugzien dat sinds 7 oktober af en toe in de maand 1 omvormer niet rapporteert (behalve maand september, december en februari. Ik vermoed dat het om dezelfde omvormer gaat, maar kan dat niet teruglezen helaas.

Installatie is eind augustus geplaatst
- Envoy S Metered 3 fase aangesloten
- 7x EAG zonnepanelen 410
- 7x IQ8MC
- ferrietring zitten erop (als ik het goed uitspreek)
- overvoltagemeting op de fases zijn 235 minimaal ‘‘s nachts tot maximaal 245 midden op de dag.

De installateur gaf aan dat het kan dat een ander apparaat stoort op een fase waar die omvormers mee verbonden zijn.

Het enige wat in het stopcontact zit en aanstaat is de koelkast ‘‘s nachts en CV ketel. Oven staat uit, wasmachine, droger etc staan allemaal uit en sinds een week ook geen aanpassing in huis of meterkast. Dus ik zou niet weten wat er moet storen.

Nu geeft installateur aan dat een apparaat bij de buren kan storen. Nog niet gevraagd of zij een aanpassing hebben gedaan afgelopen dagen. Maar het lijkt me sterk dat het kan.

Installateur gaat sowieso binnen 2 weken de fase omwisselen van de zonnepanelen. Stel die omvormer doet op de andere fase ook raar dan weet je dat het aan de omvormer ligt. Gaat een andere omvormer op dezelfde fase raar doen, dan weet je dat het aan de elektra van de fase kan liggen.

Denk ik zo goed of hebben jullie andere ideeën? Envoy herstarten werkt niet, heb eenmalig ook stroom eraf gehaald, maar ook geen effect.

Sorry voor de schrijffouten etc. Typ dit snel via mijn mobiel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-lhA6wp9lIGra0PgcFPClhQYX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI5f7HMzroxEqzohirJXdi9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A1YI0k-W0e55eEsSRxrgvBZecU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YcrmBWuxlkqfw9A1gPZsoTg2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3onCoQaxzxUMTSwHPzZPgZg7vgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKJjVgWfytRBt1d4P6LjY9Ee.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen dagen zelfde situatie, je ziet de paneel linksboven niks produceren soms de 2e ook niet, maar na 18.00 uur zijn dingen wel bijgewerkt met soms vreemde waardes. Soms minder opgewekt dan de rest en soms meer. En soms wekt de 2e zonnepaneel veel meer dan de rest.

Normaal allemaal bijna hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoyHV68PLrxuyxcIhSktjhAsv-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SpqRxDUnA2EJRRACuquZngBf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdualLA87HwWxYxBREPM27Aa8q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p8oQmHxnvtCtFHEnBWw4I8Cw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaCtu7NN1lIMOulyjFZ3pjmX86k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7HQK90jDMp0ERa6V2Qz2pAQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV1vZl4LTGvEIip8q8JXdk8hnp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YhVQiMzpRGKnI1WbOSc1CNMF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Dit is een screenshot van dit moment. 2 zonnepanelen minder lijken te produceren. Maar de productie is hoger dan alle zonnepanelen opgeteld. Dus als de 2 zonnepanelen evenveel produceren als de rest, dan klopt de productie wel en betekend dat ze wel produceren ondanks dat Envoy een Oranje lampje heeft.

Productie komt ook overeen met productie die Energy P1 meter aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8RLacUrKgbWdB_Mwi6eLzVvIRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U6DkGuHB3fBXF1UmmpXuZq3o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Onbekend

...

@aVo0m.
Weet jij of jouw zonnepanelen onderling ook netjes met een "Q-Cable 3-fase" aangesloten zitten? Zo ja, dan zit elk volgende zonnepaneel op een volgende fase en zijn die twee probleem-panelen geen oorzaak van storing op 1 enkele fase.

Maar mogelijk heeft de installateur "Q-Cable 1-fase" gebruikt en zitten die twee zonnepanelen naast elkaar op de zelfde fase.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Goede vraag, die antwoord ben ik je even schuldig. Stel de installateur heeft een Q-cable 1 fase gebruikt, is dat dan erg, met uitzondering van het probleem?

Het is weer na 18.00 uur. App geeft 2 fouten aan, maar de microomvormers zelf geven geen fout aan. Extra info. De verbinding met de omvormers zijn altijd alle streepjes groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb je een foto van hoe de ferrietringen zijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 19:42
maar je betaal nog steeds belasting over elke kwh die je afneemt van het net !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Kan gewoon via de automaat waar de PV-installatie op is aangesloten. Als je het systeem zelf hebt geïnstalleerd kan je het ook via de Installer App of het online portal doen. En ten slotte schijn je de productie ook te kunnen stoppen via de inputs op de Gateway, zoals beschreven in deze handleiding. Het is echter niet geheel duidelijk of dat ook werkt met het Nederlandse grid-profile. Ik heb meen ik ergens gelezen dat sommige gebruikers bij deze methode problemen hadden bij het weer inschakelen van de micro-omvormers (die gingen pas de volgende dag weer werken in plaats van meteen).
Louwm schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:52:
[...]
maar je betaal nog steeds belasting over elke kwh die je afneemt van het net !
De prijs inclusief belastingen is negatief. Dus dat wordt PV-panelen uit, en terrasverwarming, wasmachine en vaatwasser aan.

[ Voor 21% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Eddie_ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:48:
Heb je een foto van hoe de ferrietringen zijn geplaatst?
Ik heb er 6. 3 zitten in het Enphase kastje en de andere 3 bij de grote kast. Heb gelijk foto’s erbij gedaan hoe alles in de zonnepanelenkastje aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omjIc7q4wXnoId37WpkG2OCmiTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7z0UfwNq0k4YnNDt1Q26f5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V66nSvS-lYIHjVCrN7AgUnOSLWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckYqVKErUD8njt8zYv9B2E0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eoz461d1SXJFKunZ6GjDpR24Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOIiZ7EuibhmwST55aXbQ2Kb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrQFoKbz7thjanUcLaz8US8c86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltjk17lboVLvMK9EunJ94KNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcTIeK_s15DRbuGtncyrAoLaFRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXKXcijIt148UZT9JP2cnUmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM6_QjaBZzAysbwlPkUdzBya92U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFwjKL1rlbtekwjZQbxNKSvu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:00:
[...]
Ik heb er 6. 3 zitten in het Enphase kastje en de andere 3 bij de grote kast. Heb gelijk foto’s erbij gedaan hoe alles in de zonnepanelenkastje aangesloten is.
Dat zijn de meetspoelen. Ferrietringen zien er zo uit.

[ Voor 48% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ben ik in de war excuses. Dan heb ik de ferrietringen niet helaas. Zou dit nu een advies zijn vanuit jullie? Of zou er iets met de omvormer aan de hand zijn? Het is wel gek dat het nu al 17, 21 tot en met vandaag mis is. Maar rond 18 uur is het over, ben benieuwd of het rond 21.00 uur weer fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:13:
Ben ik in de war excuses. Dan heb ik de ferrietringen niet helaas. Zou dit nu een advies zijn vanuit jullie? Of zou er iets met de omvormer aan de hand zijn? Het is wel gek dat het nu al 17, 21 tot en met vandaag mis is. Maar rond 18 uur is het over, ben benieuwd of het rond 21.00 uur weer fout gaat.
Lees FAQ vraag 12 eens mbt ferrietringen, en ook de pdf file waar naar gelinkt wordt. Je installateur kan dus ook eens PLC check doen om te kijken of er veel ruis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:13:
Ja, die ferrietringen zouden zomaar de oplosing kunnen zijn. Al weet je het natuurlijk nooit zeker. Wat mij ook opvalt is dat de Gateway op dezelfde automaat zit als de PV-panelen. Dat kan geen kwaad, maar het is volgens mij niet normconform. Bij kortsluiting kan er nu meer dan 16A gaan lopen op de kabel naar de Envoy, want de stroom komt zowel vanaf de PV-panelen als vanaf het net. Natuurlijk wordt de Envoy ook wel gefrituurd als zich daarin een storing voordoet waardoor er een stroom van 16A gaat lopen, dus of het echt verschil maakt betwijfel ik.

[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:16:
[...]

Lees FAQ vraag 12 eens mbt ferrietringen, en ook de pdf file waar naar gelinkt wordt. Je installateur kan dus ook eens PLC check doen om te kijken of er veel ruis is.
Hoi Pazo, bedankt voor je reactie en heel goed bruikbaar!

Ik heb nog 1 vraagje:

1. Kan apparatuur van de buren ook storen of moet het echt binnen je eigen elektriciteitsnetwerk zitten? Enphase heeft het alleen over apparatuur binnen je eigen elektriciteitsnetwerk.

Bij mij is er in huis niks aangepast de afgelopen dagen/weken, tenzij bestaande apparatuur opeens voor storing zorgt. Maar ik bedenk mij opeens wel iets en dat moet ik vannacht even testen. Van de week rond dezelfde tijd dat de problemen begon had mijn tv kastje geen verbinding met het netwerk. Tv kastje is aangesloten aan een wifi power adapter van TP-link. In de meterkast hangt het andere kastje die in het stopcontact zit met ethernetkabel erin. ( zodat ik via Wifi tv kan kijken). Ik ga deze even uitsluiten komende nacht en dag morgen.

Bedankt allen voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:27:
[...]

Ja, die ferrietringen zouden zomaar de oplosing kunnen zijn. Al weet je het natuurlijk nooit zeker. Wat mij ook opvalt is dat de Gateway op dezelfde automaat zit als de PV-panelen. Dat kan geen kwaad, maar het is volgens mij niet normconform. Bij kortsluiting kan er nu meer dan 16A gaan lopen op de kabel naar de Envoy, want de stroom komt zowel vanaf de PV-panelen als vanaf het net. Natuurlijk wordt de Envoy ook wel gefrituurd als zich daarin een storing voordoet waardoor er een stroom van 16A gaat lopen, dus of het echt verschil maakt betwijfel ik.
Nou ja goed dat je het zegt, voordat installateur komt, kan ik dit ook meenemen. Maar je ziet op internet wel dat er altijd maar 1 automaat erbij geleverd wordt bij die extra kastjes. Hoe denkt de rest hierover? Is dit inderdaad verkeerd en moeten er 2 automaten zitten? Ik heb geen zin in een meterkastbrand met vrouw en 2 kleine kinderen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@aVo0m. Een klein dingetje nog en dan niet voor de negatieve prijs.
De kabel die aan de Envoy zit, de voeding, is daar een aardedraad gebruikt voor de nul? Is blauw afgetaped.
Een aardedraad mag voor zover ik weet nooit worden ongekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Je bedoelt deze:

Ik weet niet of dat de aardedraad is, er komen 4 kabels uit. Misschien ter verduidelijking dat het de aardedraad is? Maar dat is verkeerd dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5sRYrDaqTtgeBO6i848zy7BK1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGzi6ITlIImw5SS1zzRhWtMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGw0vNhHpHPu27Wg-ZMdZQgnhHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9FB5N6x1kybEYEjvLQdHXwH.jpg?f=fotoalbume_large

[ Voor 15% gewijzigd door aVo0m. op 26-04-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:51:
Je bedoelt deze:

Ik weet niet of dat de aardedraad is, er komen 4 kabels uit. Misschien ter verduidelijking dat het de aardedraad is? Maar dat is verkeerd dus.
Dat is de nul-kabel (de blauwe kabel die vanaf de aardlekautomaat wordt afgetakt), en die blijkbaar net te kort was. Die is met een kroonsteentje en een stuk geel-groene draad (die alleen voor aarde mag worden gebruikt) verlengd. Dat kroonsteentje zie je nog net zitten onder de blauwe tape. Er mogen echter geen kroonsteentjes worden toegepast in groepenkasten. En je mag dus officieel ook niet een verkeerd kleur kabel gebruiken. Maar als het kroonsteentje goed vast zit is het op zich niet gevaarlijk, omdat er maar kleine stromen lopen naar de Envoy. Je zou, gezien de stijl van werken, even kunnen controleren of alles wel écht goed is aangedraaid. Dat is het belangrijkste, verder zie ik wel wat dingen die niet helemaal conform NEN1010 zijn, maar echt schokkend is het nu ook weer niet.

[ Voor 15% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ik zie nergens een kroonsteentje of ik ben kippig, zal morgen even fysiek kijken. Maar als je onderstaande plaatje bedoelt zie ik gewoon de groen/gele draad volledig vanaf automaat naar Envoy lopen. Hij is wel helemaal blauw getaped, maar je ziet nog net zonder tape de automaat in gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkQru2UXe_8R8stxzfcqh4XBwUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXAdgm1pt1lsh3vWbXug5jTR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:14:
Ik zie nergens een kroonsteentje of ik ben kippig, zal morgen even fysiek kijken.
Bij de rode cirkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSa3gh6cO6Hbv4SXt_O7aw9lT0I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TTbI6ISiZ9g2FYX86OMdvMMv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:30:
[...]

Hoi Pazo, bedankt voor je reactie en heel goed bruikbaar!

Ik heb nog 1 vraagje:

1. Kan apparatuur van de buren ook storen of moet het echt binnen je eigen elektriciteitsnetwerk zitten? Enphase heeft het alleen over apparatuur binnen je eigen elektriciteitsnetwerk.
Micro's van nabije buren kunnen ook storen. In het verleden zijn hier meldingen geweest dat mensen zelfs de micro's van hun buren in hun systeem zagen. Ferrietringen hebben dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Die loopt achter het witte schot door en gaat in het blauwe kroonsteentje van de automaat en daar zie je nog net dat deze de groen gele draad is. Het is bijna niet te zien op de foto.😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:25:
[...]

Micro's van nabije buren kunnen ook storen. In het verleden zijn hier meldingen geweest dat mensen zelfs de micro's van hun buren in hun systeem zagen. Ferrietringen hebben dat opgelost.
Goed om te weten, maar wel gek dat ik daar nu pas last van zou hebben. Zonnepanelen liggen er sinds eind augustus op en de buren liggen er wel al wat langer. Hebben ook Enphase dacht ik, maar hebben nooit elkaars panelen in ons systeem gezien. Gelukkig 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:43
Vanavond een begin gemaakt met het IQ controller avontuur. Kan bijna de helft van de rambam weer eruit gesloopt (actieve filters, q relais, groepen, gateway, comms kit)

Ik hou jullie up to date

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N53Sgk_mfbLIXHFP7ZDZWNh2P3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfAnsUlzqf3WTFpRh8ZXg4IJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjoCEKgiYHoxL0PKo0WM3fxPW_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkTGj3cOJHx4uhVjTegyzlpw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Over die negatieve prijzen morgen, iedereen kan z'n profiel natuurlijk ook gewoon op AI optimalisatie zetten, dan gaan je micros automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:51:
Je bedoelt deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die.
Je mag een aardedraad niet voor een andere kleur gebruiken, ook niet als je er tape omheen draait.
Het werkt wel, mag niet.
En als er een kroonsteentjes tussenzit is het ook fout. Kroonsteentjes gaan op een duur loszitten. Zeker bij aders die niet massief zijn en er geen adereindhuls is gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
drboneym schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:47:
Over die negatieve prijzen morgen, iedereen kan z'n profiel natuurlijk ook gewoon op AI optimalisatie zetten, dan gaan je micros automatisch uit.
Ik hou liever zelf de controle en ga het aanvliegen via Home Assistant :) Volgens mij werkt de AI optimalisatie nog niet zo lekker als ik hier af en toe lees.
Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 26-04-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
mike123 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:49:
[...]

Ja, die.
Je mag een aardedraad niet voor een andere kleur gebruiken, ook niet als je er tape omheen draait.
Het werkt wel, mag niet.
En als er een kroonsteentjes tussenzit is het ook fout. Kroonsteentjes gaan op een duur loszitten. Zeker bij aders die niet massief zijn en er geen adereindhuls is gebruikt.
Ik snap nu wat jullie bedoelen. 0 draad is blauw. Op die plek moet de blauwe 0 draad zitten, maar ze hebben een aardedraad gebruikt. Vandaar de blauwe tape.

Ik ga de installateur erop wijzen, thx voor de info. Er zit gelukkig geen kroonsteentje tussen. Is echt 1 draad.

Ze gaan de fase omzetten. Dus kijken of dat de oplossing is. Ze hebben overlegd met Enphase. En anders naar ferrietringen kijken etc.

Nu is er toch geen storing ondanks dat het al 21.00 uur geweest is. De opbrengst van vandaag heeft hij nu wel netjes bijgewerkt. Apart, maar even afwachten. Nogmaals bedankt voor jullie tijd en input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y50sqDbBVcXUC_Y0mVx7CwzwcbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IGiRdlp0jlvTN1pdPMsYNdru.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:56:
[...]

Ik hou liever zelf de controle en ga het aanvliegen via Home Assistant :) Volgens mij werkt de AI optimalisatie nog niet zo lekker als ik hier af en toe lees.
Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
Ah snap ik, al zou het toch echt moeten werken toch? De prijzen zijn in ieder geval correct opgehaald voor morgen in Enlighten Mobile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeL-Ml51cbw7kCI5j61J2PIt2Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbQ5fNO8uU45VM0sCDj16ARM.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik zit helaas op Homey, daar kan ik Enphase niet beïnvloeden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT

SPT

Die AI optimalisatie werkt alleen met de Metered versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:16:
[...]

Die AI optimalisatie werkt alleen met de Metered versie.
Verrek.. gemiste kans. Komt nog wel hoop ik.

En ik kan hem ook niet inschakelen want ik heb een storing op m'n site en dan wordt dat geblokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-06 12:59
Benieuwd of dat zo is, zou eerste keer zijn namelijk😇
Gaan zien morgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:52
Iemand hier die al langer de ev charger 2 heeft
10T batterij
Profiel AI optimalisatie
dynamisch contract

Op welk moment gaat die laden als ik hem op SLIM LADEN heb staan?

[ Voor 0% gewijzigd door HarryVSjoris op 27-04-2025 06:48 . Reden: Typ fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
aVo0m. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:14:
Ik zie nergens een kroonsteentje of ik ben kippig, zal morgen even fysiek kijken. Maar als je onderstaande plaatje bedoelt zie ik gewoon de groen/gele draad volledig vanaf automaat naar Envoy lopen. Hij is wel helemaal blauw getaped, maar je ziet nog net zonder tape de automaat in gaan.

[Afbeelding]
Dat blauwe dingetje op de aardlekautomaat noemen ze een aftakblok en als je het juist type gebruikt mag dat gewoon. Kroonsteentjes zijn wat anders en mogen inderdaad niet gebruikt worden in groepenkasten.

Vraag is inmiddels opgehelderd zie ik…….nu ik alles teruglees.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 27-04-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
WillemP22 schreef op zondag 27 april 2025 @ 06:57:
[...]

Dat blauwe dingetje op de aardlekautomaat noemen ze een aftakblok en als je het juist type gebruikt mag dat gewoon. Kroonsteentjes zijn wat anders en mogen inderdaad niet gebruikt worden in groepenkasten.

Vraag is inmiddels opgehelderd zie ik…….nu ik alles teruglees.
Blijft afwachten helaas. De app geeft nog geen foutmelding, maar ik zie dat het wel weer gaat beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM2iTPa2ZucWiLPr7Ui-DItVQRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmsUPRqY2VPhPBTsODjShDhx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:00
PLC adapters nog steeds verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
m.eddy schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:32:
PLC adapters nog steeds verwijderd?
Ja deze had ik ontkoppeld van het netwerk, dus helaas niet het probleem. Ondanks dat deze vanaf ongeveer dezelfde dag een probleem had, dus zou wel toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

DjVe

Hatsaflats!

SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:27:
[...]

Bij kortsluiting kan er nu meer dan 16A gaan lopen op de kabel naar de Envoy, want de stroom komt zowel vanaf de PV-panelen als vanaf het net. Natuurlijk wordt de Envoy ook wel gefrituurd als zich daarin een storing voordoet waardoor er een stroom van 16A gaat lopen, dus of het echt verschil maakt betwijfel ik.
Bij sluiting zal er altijd meer dan 16A gaan lopen, maar zonder meting van de lijnimpedantie weet je niet hoeveel. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat deze onder de 1Ohm blijft, dan is de kortsluitstroom dus 230A en zal de B16 binnen 0,1 seconde trippen. Dit is prima bedacht. Het is alleen minder handig bij storingen, want zowel je gateway als je omvormers klappen uit bij een probleem, wat het troubleshooten wat lastiger maakt.

Betreft het omkleuren van de beveiligingsleiding om als nul te functioneren. Dat is bij een beveiligingsleiding inderdaad niet toegestaan volgens hoofdstuk 5 van de NEN1010 (ik meen 514). Maar het is wel heel duidelijk zo + dat de leiding door 1 kast loopt. Ik zie daar geen risico in. Als ik hem tegen zou komen tijdens een inspectie, dan zou ik hem als opmerking noteren.

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 27-04-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:53
Goedendag,
Ik heb een aantal vragen?

In de oude situatie liggen de 8 panelen voor op het dak gaan naar 1 centraal doos en dan is de q-kabel gelast aan een 6mm2 kabel die naar mijn meterkast gaat.

Ivm een verbouwing op het dak, moeten alle zonnepanelen en omvormers er een paar maanden van af. Als ik ze daarna weer aansluit doen ze het gewoon weer? Ze worden niet door enphase op inactief gezet ofzo??

In de nieuwe situatie op ons dak, komen de panelen op een andere plek.
Aan de voorkant van het huis en aan de achterkant. De q-cable is nooit lang genoeg om dit in 1 centraal bij elkaar te laten komen
Mag ik de q-cable (achter kant huis) in een centraaldoos doos daar vandaan een 6mm2 kabel naar een centraal doos en dit zelfde verhaal aan de voorkant van het huis en dat deze samen komen in het huis voor de kabel naar de meterkast?
Dus dan heb ik 3 dozen. 2 op het dak. En 1 doos binnen waar de kabel naar de meterkast loopt. Kan dit?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpcmIPOfA4-IfAKiIMqOuO6qiwI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/naMl4rE7wsHekmDcJRJ5pFMW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa26UopXwMp8N3RpXh-zthuoCj4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nqkRyKE9V5GotYORqQJjzyD5.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ironburn op 27-04-2025 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

DjVe

Hatsaflats!

Ironburn schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:24:
Goedendag,

In de oude situatie liggen de 8 panelen voor op het dak gaan naar 1 centraal doos en dan is de q-kabel gelast aan een 6mm2 kabel die naar mijn meterkast gaat.

Ivm een verbouwing op het dak, moeten alle zonnepanelen en omvormers er een paar maanden van af. Als ik ze daarna weer aansluit doen ze het gewoon weer? Ze worden niet door enphase op inactief gezet ofzo??
Nee, dat gaat helemaal prima.
Aan de voorkant van het huis en aan de achterkant. De q-cable is nooit lang genoeg om dit in 1 centraal bij elkaar te laten komen
Mag ik de q-cable (achter kant huis) in een centraaldoos doos daar vandaan een 6mm2 kabel naar een centraal doos en dit zelfde verhaal aan de voorkant van het huis en dat deze samen komen in het huis voor de kabel naar de meterkast?
Dus dan heb ik 3 dozen. 2 op het dak. En 1 doos binnen waar de kabel naar de meterkast loopt. Kan dit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een prima werkwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:05
Ironburn schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:24:
Goedendag,

Dus dan heb ik 3 dozen. 2 op het dak. En 1 doos binnen waar de kabel naar de meterkast loopt. Kan dit?
Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dat is de grap van Enphase, panelen zijn makkelijk te verplaatsen. Panelen staan allemaal parallel en dat is in je nieuwe situatie nog steeds zo, dus prima.

Ja, en de microinverters blijven werken, ook als nadat je ze een tijd afgekoppeld hebt. Je zult uiteraard wel de hele tijd melding hebben van niet rapporteren, totdat ze weer aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@aVo0m. Wat zit er aangesloten op de eerste 3 automaten rechts van je hoofdschakelaar, daar waar zwart, grijs en bruin als fasedraad gebruikt zijn.
Bij die met de zwarte fasedraad wordt er bruin als nuldraad gebruikt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
Ohja wacht, niet de groep uitzetten onder vollast maar dat weerstandje op het bordje van je Gateway eruit trekken natuurlijk. Dan schakelen de micros uit via software.

Voor alle dynamische mensen met een Standard Gateway die nu rond dansen

[ Voor 18% gewijzigd door drboneym op 27-04-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Rouske schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:40:
@aVo0m. Wat zit er aangesloten op de eerste 3 automaten rechts van je hoofdschakelaar, daar waar zwart, grijs en bruin als fasedraad gebruikt zijn.
Bij die met de zwarte fasedraad wordt er bruin als nuldraad gebruikt!
Daar zit de fornuisgroep. Die bestaat dus uit zwart, grijs, bruin en blauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO7EhXV1lTyxAJxV02wVP739uAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN21bkANoMUIxvg1K3fWwPzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Het werkt! Panelen gaan uit bij negatief tarief. Je kunt mooi zien hoe snel de micro's reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzkS1-HsMA8SbvBwWxi8eoZXJnM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/AjFORRBcjuNGaZdSAIVP3Eu6.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-06 12:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGH58JWU19erCt4D9HUT8LmE4z4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yWZukdEfK41mvRsd9hLrP8KT.png?f=fotoalbum_large

AI optimalisatie werkt prima dus ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:08:
Ohja wacht, niet de groep uitzetten onder vollast maar dat weerstandje op het bordje van je Gateway eruit trekken natuurlijk. Dan schakelen de micros uit via software.

Voor alle dynamische mensen met een Standard Gateway die nu rond dansen
Dat is een goede tip. Nog nooit geprobeerd....en als dat werkt knutsel ik er een homewizard schakelaar tussen om het te automatiseren.

Dynamisch tarief met micro's in combinatie met het AI Optimalisatie profiel doet de Micro's uitschakelen bij negatieve all-in prijzen.....tenzij je de antieke M250's in het systeem hebt zitten, zoals bij mij het geval is.
Ik kan die natuurlijk vervangen voor IQ8's om van het gedoe af tezijn, maar vindt dat toch ergens zonde. En die M250's draaien al bijna 7 jaar storingsvrij...hebben per stuk tussen de 1.6 en 2.0 MWh per stuk al verwerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 20:26
WillemP22 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:20:
[...]

Dat is een goede tip. Nog nooit geprobeerd....en als dat werkt knutsel ik er een homewizard schakelaar tussen om het te automatiseren.
Ik heb het geprobeerd, het uitschakelen gaat prima maar ze kwamen niet meer online. Ik heb het drie keer getest en drie keer heeft mijn installateur de boel moeten corrigeren. Het was voor hem niet veel werk, maar ik ben maar gestopt met testen voor nu.

Mocht het bij anderen wel werken dan hoor ik het graag _/-\o_

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
PVOutput raakt ook van slag tegenwoordig bij de Enphase systemen.

Dit is mijn systeem vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFZ2AFGHI_VMRd27UoiOPx_vqEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrQpM7lz04eFfhIiyqL4OwzF.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijk met een systeem die elke 5 minuten registreerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1zOqOy44xiQju5PduW6-3ZvD-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52HtqR4TraAD4nohOjkkdXU9.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijk met een systeem die elke 10 minuten registreerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZG_J7RQMH-uB91WDUnfRmZCY9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aat3n8mjDNhS9aUHBzTwHevF.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijk met een ander Enphase systeem.
Als je goed kijkt zie je ook lichtgroen en donkergroen van 2 systemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Caj64zqAXPYhXzreZ4-onF9Kk9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1pvVuCZ9at0AAki739ziiEw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-06 12:25
LT1970 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb het geprobeerd, het uitschakelen gaat prima maar ze kwamen niet meer online
Ook de volgende ochtend niet? Dat zou wel moeten.
(Niet dat je daar op wilt wachten op een zonnige namiddag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 20:26
knotwilg schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:06:
[...]

Ook de volgende ochtend niet? Dat zou wel moeten.
(Niet dat je daar op wilt wachten op een zonnige namiddag)
Zoveel geduld had ik niet ;)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Hier is de boel net na 15:00 weer netjes opgestart. Duurt iets langer dan het uitschakelen (maar alsnog binnen een minuut), en de boel kwam zonder problemen weer online en begon met produceren. Werkt dus goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 27-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:17:
Hier is de boel net na 15:00 weer netjes opgestart. Duurt iets langer dan het uitschakelen, maar de boel kwam zonder problemen weer online en begon met produceren. Werkt dus goed.
Werkt inderdaad uitstekend via de AI optimalisatie! Heel tevreden mee.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Gohf046 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:22:
[...]

Werkt inderdaad uitstekend via de AI optimalisatie! Heel tevreden mee.
Goed te horen dat AI optimalisatie ook goed werkt met dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ow ja, hebben dus tijdens deze 3 uur een wasmachine laten draaien, de oven op een reinigingsprogramma gezet en de warmtepomp heeft het tapwater verwarmt. Opbrengst: €0,50 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:30:
Ow ja, hebben dus tijdens deze 3 uur een wasmachine laten draaien, de oven op een reinigingsprogramma gezet en de warmtepomp heeft het tapwater verwarmt. Opbrengst: €0,50 :D
2 WPB boilers elektrisch element ingeschakelt en tot 70 graden opgestookt.
Daarnaast nog vaatwasser/wasmachine/droger aan de gang gehad.

En 4 airco's volle bak laten lopen op 30 graden :*)

Heeft me ongeveer €1,75 opgeleverd _/-\o_

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

DjVe schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:52:
[...]

Bij sluiting zal er altijd meer dan 16A gaan lopen, maar zonder meting van de lijnimpedantie weet je niet hoeveel. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat deze onder de 1Ohm blijft, dan is de kortsluitstroom dus 230A en zal de B16 binnen 0,1 seconde trippen. Dit is prima bedacht. Het is alleen minder handig bij storingen, want zowel je gateway als je omvormers klappen uit bij een probleem, wat het troubleshooten wat lastiger maakt.

Betreft het omkleuren van de beveiligingsleiding om als nul te functioneren. Dat is bij een beveiligingsleiding inderdaad niet toegestaan volgens hoofdstuk 5 van de NEN1010 (ik meen 514). Maar het is wel heel duidelijk zo + dat de leiding door 1 kast loopt. Ik zie daar geen risico in. Als ik hem tegen zou komen tijdens een inspectie, dan zou ik hem als opmerking noteren.
Ik zie inderdaad dat er allerlei kant-en-klare oplossingen beschikbaar zijn waarbij de PV-omvormers en de Gateway op één groep zitten. Maar volgens NEN1010 art. 551.7.1 mag je omvormers toch niet aansluiten op een groep waar ook andere verbruikers op zitten aangesloten? Tenzij je zou stellen dat zo'n Gateway geen verbruiker is, lijk je dus in de knel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:46:
[...]

Ik zie inderdaad dat er allerlei kant-en-klare oplossingen beschikbaar zijn waarbij de PV-omvormers en de Gateway op één groep zitten. Maar volgens NEN1010 art. 551.7.1 mag je omvormers toch niet aansluiten op een groep waar ook andere verbruikers op zitten aangesloten? Tenzij je zou stellen dat zo'n Gateway geen verbruiker is, lijk je dus in de knel te komen.
m.i. Kan je de gateway wel achter een andere automaat stoppen. Deze automaat moet dan wel op dezelfde fase (1 fase systeem) of een 3-fase automaat zijn (bij 3 fase systeem). Zo zit hier b.v. mijn laadpunt op een eigen (20A) 3-fase aardlekautomaat en de bijbehorende Smappee monitor powerbox op een eigen (5A) 3-fase aardlekautomaat maar dat had ook bij een andere automaat gestoken kunnen worden, die powerbox heeft een minimaal verbruik maar meet wel, net als de Enphase gateway, de fase-spanning. De Gateway is dus geen verbruiker die een eigen automaat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:46:
[...]

Discutabel punt. Enphase geeft nu in haar tekeningen aan dat de IQ Gateway achter een eigen groep moet. Maar voorheen werd door Enphase gezegd: De IQ Gateway is onderdeel van het PV systeem en mag zodoende op dezelfde groep als de IQ Relais.

Ik had dit eerder ook, gewoon op één groep. Heb nu een Medusa kast en volop ruimte. IQ Gateway zit nu op een eigen groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Gohf046 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:38:
[...]

2 WPB boilers elektrisch element ingeschakelt en tot 70 graden opgestookt.
Daarnaast nog vaatwasser/wasmachine/droger aan de gang gehad.

En 4 airco's volle bak laten lopen op 30 graden :*)

Heeft me ongeveer €1,75 opgeleverd _/-\o_
Ik ga dat echt niet doen, en krijg nog 8 cent per kw terug (vast contract).
Vandaag 60kwh terug geleverd en 0,2kwh gebruikt.
Dus €4,80 verdient.
Heb niks hoeven doen ervoor alles liep zoals het moest lopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Vandaag trouwens weer even "Stop Production getest via de Home Assistant Enphase Envoy (Installer) Ingegratie. Dit werkte nu naar tevredenheid en ik gok dat ik hiermee een aardig end ga komen mocht het nodig zijn de productie te stoppen.

Ik heb Enphase micro's op L1 en L3, Involar micro's op L2. Zoals hier al opgemerkt doet er daar dus ook 1 mee met 't uitschakelen. Ik heb alleen een fasekoppelaar tussen L1 en L3, niet naar L2. Die zal ik er ook nog eens inbouwen om 't zien of de Involar micro's dan mogelijk allemaal mee doen.

Het duurde dus wel zo'n 30 minuten voordat alle (Enphase) micro's waren gesopt en ook weer 30 minuten voordat ze allemaal weer in de lucht waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YdyCHOLdeITklJ6593KySjVfXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcLpbjH07SFD0jeTdKXxIsby.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 27-04-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Heb je een andere integratie? Met de integratie van Vincent Wolsink stopte mijn productie binnen enkele seconden, zie mijn eerdere bericht met gifje.
Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"
En met ca een minuut waren de panelen / productie weer opgestart. Dat het bij jou zo lang duurde is wel vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:03:
[...]

Discutabel punt. Enphase geeft nu in haar tekeningen aan dat de IQ Gateway achter een eigen groep moet. Maar voorheen werd door Enphase gezegd: De IQ Gateway is onderdeel van het PV systeem en mag zodoende op dezelfde groep als de IQ Relais.

Ik had dit eerder ook, gewoon op één groep. Heb nu een Medusa kast en volop ruimte. IQ Gateway zit nu op een eigen groep.
Ik heb altijd begrepen dat de Gateway/Envoy op een eigen groep moet....want anders kun je ook de inbedrijfstelling niet volledig doorlopen. Tenzij je ergens de binnendoor weg neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat is tegenwoordig zo maar was "vroeger" niet het geval. Die optie qua inbedrijfstelling is later pas gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:46:
Heb je een andere integratie? Met de integratie van Vincent Wolsink stopte mijn productie binnen enkele seconden, zie mijn eerdere bericht met gifje.
En met ca een minuut waren de panelen / productie weer opgestart. Dat het bij jou zo lang duurde is wel vreemd?
Dat half uur herken ik wel. Vanmiddag ook geprobreerd omdat ik M250's ertussen heb zitten. Het duurde inderdaad ongeveer een half uur voor dat alle micro's (39 stuks) afgeschakeld waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:46:
Ik gebruik dezelfde integratie maar met een standard gateway. En ik heb 4 M250 micro's. Ik heb vanmiddag de knop "Stop Production" gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JirLgwagBkOFvopxtFNkQy9qCrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LwmFpyYIGvnLSEclDLYeI5oB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 20:48
WillemP22 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:20:
[...]

Dynamisch tarief met micro's in combinatie met het AI Optimalisatie profiel doet de Micro's uitschakelen bij negatieve all-in prijzen.....tenzij je de antieke M250's in het systeem hebt zitten, zoals bij mij het geval is.
Ik kan die natuurlijk vervangen voor IQ8's om van het gedoe af tezijn, maar vindt dat toch ergens zonde. En die M250's draaien al bijna 7 jaar storingsvrij...hebben per stuk tussen de 1.6 en 2.0 MWh per stuk al verwerkt!
Ik speel hier ook al een tijdje mee want zit ook met een envoy s standard opgescheept. De HomeWizzard optie heb ik al eens geprobeerd maar het werkt niet. Ik wil een omgekeerde werking van de slimme stekker maar dat ondersteund HomeWizzard niet. Tevens is de dynamische tarieven taak uiterst karig. Je kan niks instellen m.b.t. negatieve stroomprijzen.
Maar met Home Assistant en wat software is er wel wat te regelen middels een Zigbee-Relay.
https://community.home-as...bber-enhpase-envoy/750441

Maar toch zijn er meerdere redenen om dit niet via HA of een simpele aan-uitknop oid te gaan regelen:
A. het is binair, er is geen middenweg en voelt als hobby Bob. Weet niet zeker of AI optimalisatie alleen je eigen verbruik kan dekken.
B. Moet tijd en geld investeren in nieuwe apparatuur. Een nieuwe envoy s metered zou alles bij elkaar opgeteld wel eens goedkoper kunnen zijn met veel meer mogelijkheden. De installer app biedt de mogelijkheid om een Gateway te wisselen en te provisionen.

Vandaag heb ik via de installer toolkit de Gateway uitgeschakeld om te zien hoe het systeem hier op reageert en opzich bevalt mij dat wel. Voor de tien keer per jaar dat het echt zwaar negatief is voldoet dit ook om het manueel via software op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:39
Wij hebben Oxxio als energieleverancier met een variabel tarief dat iedere 3 maanden wijzigd. Normaal- en daltarief zijn gescheiden.
Wat is nu de beste manier binnen Enphase Manager om deze tarieven in te voeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u85aQlPmM2jz8SskXOlr3mzDKqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hXm2eNydFjFI0omwj0Takvh.png?f=fotoalbum_large

of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCFBvBpD-fQqzkNku9SJF_--EQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfZOJzMkEb9nBtejg6oefHKW.png?f=fotoalbum_large

En welke setting van bovenstaande? :)

En waar kan ik dan de terugleververgoeding en kosten invoeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smFVQwrkN5kX6J6wLM573VLixek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oan4mW1HyqaKY57pIEBFk3Rr.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 28-04-2025 08:20 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
blb4 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:22:
[...]

Ik gebruik dezelfde integratie maar met een standard gateway. En ik heb 4 M250 micro's. Ik heb vanmiddag de knop "Stop Production" gebruikt.
[Afbeelding]
Dan zal het waarschijnlijk wel aan de M250's liggen. Mijn IQ7's schakelen dus heel snel af en weer op.

PVOutput laat het ook mooi zien :)
https://pvoutput.org/intr...674&sid=79456&dt=20250427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
Gisteren een mail gestuurd naar Enphase over de 15 minuten update naar Pvoutput en Homey.

Dit is het antwoord vandaag..

Thank you for contacting us.

We understand your concern regarding the change in the data reporting frequency from your Envoy.

Please note that, to ensure network stability and to optimize system performance, some Envoys have been adjusted to send data in 15-minute intervals. This adjustment helps maintain reliable communication, especially in regions with many connected systems.

Unfortunately, this means that some third-party applications like PVOutput.org and Homey flows may not receive data at a 5 minute rate. At this moment, it is not possible to manually adjust the upload frequency to 5 minutes.

We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding.

If you have any other questions or need further assistance, feel free to let us know.

Kind regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:45
Ik heb nu een aantal dagen kunnen testen met de IQ EV Charger 2. Helaas doet hij nog helemaal niet wat ik idealiter zou zien.

Instellingen:
1. Enphase Profiel Eigen Gebruik
2. Laadpaal heeft Groen Opladen profiel
3. Groen laden heeft schema aanstaan (alle dagen van de week)
4. Laadpaal op automatisch fase switchen gezet tbv groen laden

Een paar observaties (Klik voor volledige afbeeldingen)

Scenario 1 - Laadpaal exporteert terwijl de auto (meer) geladen kan worden dan de 1.4.

Scenario 2 - Laadpaal laadt door terwijl deze afgeschaald zou kunnen worden ivm huishouden gebruik

Scenario 3 - Laadpaal laadt niet terwijl er voldoende opwekking is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p9PGsFOS0xmbsJgARz6uQP0Lbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjq6oikPnqDSXIY7a4gMLN4G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJATgX7MPrNxciiiPVynBZ4rAGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNcNjx9VqHuTEokAs4NhS95a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKt_GNQz3OgAtIMZ7eNVjNpiWoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzaFumJUcAN7daezIkvYCDBq.jpg?f=fotoalbum_tile

Scenario 4 - Laadpaal springt na een dag solar laden midden in de nacht naar 11Kw laden, negeert schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7rqti07AGkS5ZAwq_DSUJBCCMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLFg5LaCtILk9u6WS0nPzaYr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3ROPOb5Cb_ARl_KOMmXeplPWm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEo1agBZElo8zSmvSahjnDvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFB6vswYlGzyZ9H_FCcRQQmp7U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifri7euzpsrpFwvfjzfjLXH5.jpg?f=fotoalbum_tile

Scenario 5 - Laadpaal begint met 11kw te laden ondanks ingestelde profiel en schema. (Geen Screenshots).

Ben ik te veeleisend? Ik had van Enphase toch wel iets meer verwacht. Is dit een probleem door slechte/foutieve installatie of puur software? Bedankt voor het meedenken ben benieuwd of er tips/tricks zijn. Werkt het AI profiel beter? Ik heb nog geen dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 11:19
Mijn charger 2 komt over 2 weken. Misschien het schema op 24 uur tijdklok zetten ipv 12 uurs Engelse systeem. Verder het schema op 12.01 of 00.01 laten starten en 11.59 of 23.59 laten stoppen. Of een marge van 5 minuten pakken. Dat is misschien net wat duidelijker voor de software. Nu liggen start en stop over elkaar heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:45
Skipper_NH schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:02:
Mijn charger 2 komt over 2 weken. Misschien het schema op 24 uur tijdklok zetten ipv 12 uurs Engelse systeem. Verder het schema op 12.01 of 00.01 laten starten en 11.59 of 23.59 laten stoppen. Of een marge van 5 minuten pakken. Dat is misschien net wat duidelijker voor de software. Nu liggen start en stop over elkaar heen.
Thanks! Dit is wel precies hoe Enphase hem standaard instelt uit zichzelf. Klok wijzigen zie ik geen optie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
mike123 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:40:
Gisteren een mail gestuurd naar Enphase over de 15 minuten update naar Pvoutput en Homey.

Dit is het antwoord vandaag..

Thank you for contacting us.

We understand your concern regarding the change in the data reporting frequency from your Envoy.

Please note that, to ensure network stability and to optimize system performance, some Envoys have been adjusted to send data in 15-minute intervals. This adjustment helps maintain reliable communication, especially in regions with many connected systems.

Unfortunately, this means that some third-party applications like PVOutput.org and Homey flows may not receive data at a 5 minute rate. At this moment, it is not possible to manually adjust the upload frequency to 5 minutes.

We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding.

If you have any other questions or need further assistance, feel free to let us know.

Kind regards,
Vraag me af of ze zelf nog weten hoe het werkt... O-)
Of de vraag niet begrijpen of willen beantwoorden.

Eens per 15 minuten contact tussen de GW en de Enphase servers was altijd al zo en de 5-minuten data wordt ook nog steeds gewoon doorgegeven naar de servers, ook te zien in Enlighten Manager.

Denk dat er niks anders op zit dan te accepteren dat het vergelijken van systemen in PVOutput nu een stuk lastiger is... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Skipper_NH schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:02:
@Patox
Volgens mij klopt het dan toch dat die 's nachts is gaan laden, precies zoals ingesteld staat.
12:00 AM = 00:00 (24h)
12:00 PM = 12:00 (24h)

Eigenlijk heel slecht van Enphase, want app instelling is in het NL zo te zien, maar alle tijdsnotaties staan op AM/PM (ook in de grafieken), dat zou natuurlijk gewoon in 24h notatie moeten staan.
Pagina: 1 ... 41 ... 49 Laatste