Goedemiddag collega Tweakers,
Ik heb een vraagje en hopelijk kunnen jullie helpen. Sinds 4 dagen heb ik meestal 1 omvormer die niet rapporteert, soms ook bij een zonnepaneel die er naast ligt. Ik krijg meerdere meldingen per dag.
De Gateway geeft aan dat 1 of meerdere omvormers niet rapporteert. (Pijltje links en pijltje rechts brand continue oranje) en de bliksemschicht brand continue oranje. Dat geeft aan dat er niks wordt opgewekt.
Tussen ongeveer 18.00 uur en 21.00 uur zijn de lampjes meestal allemaal groen. ‘‘s nachts en overdag meestal niet, heel soms. Op sommige moment zegt de app dat alles werkt, maar blijven op de gateway 2 oranje lampjes continue branden. Maar… zonnepaneel lijkt wel te produceren uiteindelijk.
Dus sinds 4 dagen heb ik dit probleem continue, maar in de geschiedenis kan ik terugzien dat sinds 7 oktober af en toe in de maand 1 omvormer niet rapporteert (behalve maand september, december en februari. Ik vermoed dat het om dezelfde omvormer gaat, maar kan dat niet teruglezen helaas.
Installatie is eind augustus geplaatst
- Envoy S Metered 3 fase aangesloten
- 7x EAG zonnepanelen 410
- 7x IQ8MC
- ferrietring zitten erop (als ik het goed uitspreek)
- overvoltagemeting op de fases zijn 235 minimaal ‘‘s nachts tot maximaal 245 midden op de dag.
De installateur gaf aan dat het kan dat een ander apparaat stoort op een fase waar die omvormers mee verbonden zijn.
Het enige wat in het stopcontact zit en aanstaat is de koelkast ‘‘s nachts en CV ketel. Oven staat uit, wasmachine, droger etc staan allemaal uit en sinds een week ook geen aanpassing in huis of meterkast. Dus ik zou niet weten wat er moet storen.
Nu geeft installateur aan dat een apparaat bij de buren kan storen. Nog niet gevraagd of zij een aanpassing hebben gedaan afgelopen dagen. Maar het lijkt me sterk dat het kan.
Installateur gaat sowieso binnen 2 weken de fase omwisselen van de zonnepanelen. Stel die omvormer doet op de andere fase ook raar dan weet je dat het aan de omvormer ligt. Gaat een andere omvormer op dezelfde fase raar doen, dan weet je dat het aan de elektra van de fase kan liggen.
Denk ik zo goed of hebben jullie andere ideeën? Envoy herstarten werkt niet, heb eenmalig ook stroom eraf gehaald, maar ook geen effect.
Sorry voor de schrijffouten etc. Typ dit snel via mijn mobiel.
Afgelopen dagen zelfde situatie, je ziet de paneel linksboven niks produceren soms de 2e ook niet, maar na 18.00 uur zijn dingen wel bijgewerkt met soms vreemde waardes. Soms minder opgewekt dan de rest en soms meer. En soms wekt de 2e zonnepaneel veel meer dan de rest.
Normaal allemaal bijna hetzelfde.