Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Rouske schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:50:
[...]

@Patox
Volgens mij klopt het dan toch dat die 's nachts is gaan laden, precies zoals ingesteld staat.
12:00 AM = 00:00 (24h)
12:00 PM = 12:00 (24h)

Eigenlijk heel slecht van Enphase, want app instelling is in het NL zo te zien, maar alle tijdsnotaties staan op AM/PM (ook in de grafieken), dat zou natuurlijk gewoon in 24h notatie moeten staan.
Thanks - ik kan geen instelling vinden om het naar 12 uurs aanduiding om te zetten. Ik vermoed ook dat als ik bijvoorbeeld van 5AM tot 10PM aangeef in het schema, dat hij buiten die tijden gewoon 11kW vanaf het net gaat importeren. Maar dat moet ik nog testen.

Wat vinden jullie van die andere scenario's waarbij de laadpaal evt omhoog / omlaag kan schalen maar het niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:01
@Patox Sorry ik zit er volledig naast met mijn eerder opmerking. Rouske zit smack on. Dus jouw laadsessie staat nu gepland ‘s nachts en ‘s ochtends. Niks in de middag. Dus dat schema moet op de schop. Blijft nog wel de vraag waarom er een laadschema is als je overtollige zonne-energie (groen laden) wilt gebruiken. Misschien zitten die elkaar nu in de weg. Dus misschien even terug naar de basis en een keuze maken: of schema laden uit het net of op overtollige zonne-energie laden. Als die afzonderlijk wel goed werken incl. fase schakelen dan kijken of een combinatie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Skipper_NH schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:10:
@Patox Sorry ik zit er volledig naast met mijn eerder opmerking. Rouske zit smack on. Dus jouw laadsessie staat nu gepland ‘s nachts en ‘s ochtends. Niks in de middag. Dus dat schema moet op de schop. Blijft nog wel de vraag waarom er een laadschema is als je overtollige zonne-energie (groen laden) wilt gebruiken. Misschien zitten die elkaar nu in de weg. Dus misschien even terug naar de basis en een keuze maken: of schema laden uit het net of op overtollige zonne-energie laden. Als die afzonderlijk wel goed werken incl. fase schakelen dan kijken of een combinatie werkt.
Thanks beiden! Ik kon nu inderdaad het aanvullende schema helemaal weggooien dat is top. Eerder ging dat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre-r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik las vandaag hier dat het mogelijk is om dynamische tarieven toe te voegen aan het enphase systeem, ik heb een metered envoy met alle spoelen geïnstalleerd. Als ik tarieven probeer toe te voegen krijg ik niet de optie om dynamische tarieven toe te voegen, zowel niet via de enlighten app als de Enphase toolkit app, ik krijg alleen de optie voor vaste tarieven. Is iemand hier al eerder tegen aan gelopen, en heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mike123 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:40:
Gisteren een mail gestuurd naar Enphase over de 15 minuten update naar Pvoutput en Homey.

Dit is het antwoord vandaag..

Thank you for contacting us.

We understand your concern regarding the change in the data reporting frequency from your Envoy.

Please note that, to ensure network stability and to optimize system performance, some Envoys have been adjusted to send data in 15-minute intervals. This adjustment helps maintain reliable communication, especially in regions with many connected systems.

Unfortunately, this means that some third-party applications like PVOutput.org and Homey flows may not receive data at a 5 minute rate. At this moment, it is not possible to manually adjust the upload frequency to 5 minutes.

We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding.

If you have any other questions or need further assistance, feel free to let us know.

Kind regards,
Lekker dan als je een donatie hebt gedaan om data per 5 minuten refreshed te kunnen zien. Gaan ze dat dan terugbetalen? ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:43
Microkid schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:23:
[...]

Lekker dan als je een donatie hebt gedaan om data per 5 minuten refreshed te kunnen zien. Gaan ze dat dan terugbetalen? ;)
Het vergelijken met andere systemen is dan op dit moment ook niet echt meer van wat het geweest was.

https://gathering.tweaker...message/82283186#82283186

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36
@Patox ik heb sinds een paar weken 2x de ev charge 2.
Deze gekozen ipv wallbox omdat het mooi samen zou werken met derden van de Enphase spullen.

Maar ik ben er ook niet tevreden over.
De toestemming omtrent laden van de app komt niet.
Je kan nog geen rfid of nfc koppelen, terwijl de paal wel de pasjes ziet dus de apparatuur zit erin.
Mijn installateur zegt dat Enphase daar nog druk mee bezig is allemaal.

Ik denk dan breng het nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
SpikeHome schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:33:
@Patox ik heb sinds een paar weken 2x de ev charge 2.
Deze gekozen ipv wallbox omdat het mooi samen zou werken met derden van de Enphase spullen.

Maar ik ben er ook niet tevreden over.
De toestemming omtrent laden van de app komt niet.
Je kan nog geen rfid of nfc koppelen, terwijl de paal wel de pasjes ziet dus de apparatuur zit erin.
Mijn installateur zegt dat Enphase daar nog druk mee bezig is allemaal.

Ik denk dan breng het nog niet uit.
Ja autorisatie werkt ook heel slecht soms komt hij helemaal niet door. Voelt allemaal nog erg buggy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 17:49

Initial G

f.k.a. GKLQuake

mike123 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:52:
PVOutput raakt ook van slag tegenwoordig bij de Enphase systemen.

Dit is mijn systeem vandaag
[Afbeelding]

Vergelijk met een systeem die elke 5 minuten registreerd
[Afbeelding]

Vergelijk met een systeem die elke 10 minuten registreerd.
[Afbeelding]

Vergelijk met een ander Enphase systeem.
Als je goed kijkt zie je ook lichtgroen en donkergroen van 2 systemen.
[Afbeelding]
ik heb sinds 23 april dit in mijn pvoutput, 1x een waarde per 15 minuten, tussenliggende 2x 5 minuten 0W en 0kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZeXhxoKwVcLGKV7p538eZ0WSJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwK6qHWJLwYYDELV58SaF8U4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEx7sqC2KTWqjpL9A6miMJcWhqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tfe6s4KRmnqeIsHMO1GDU4qj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
‘t Is waarschijnlijk niet de oplossing waar jullie blij van worden maar je kan in pvoutput settings het update interval op 15 minuten zetten. Ik neem aan dat de data/grafieken dan weer enigszins ok worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
(jarig!)
Het was even wachten, maar sinds kort is softwareversie 8.3.5052 beschikbaar voor de Gateway. Hier sinds vannacht geïnstalleerd en sinds vanochtend productie van IQ7- en IQ8-omvormers op één systeem.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Vraagje hier over mijn systeem.
Ik heb thuis een Enphase Metered gateway, deze is vorig jaar April geinstalleerd.
Ik heb nu een AlphaEss batterij laten instaleren en hier handel ik mee op de onbalans markt.

Tijdens de installatie kwam de opmerking oh hier zit een metered gateway in en dat zou storing kunnen veroorzaken. Iets met de stroomsensoren. Nu leek me dat onwaarschijnlijk eigenlijk.

Voor zover ik weet hebben ze de spoelen voor de metered nu los gemaakt en de de sensoren voor de alphaess gebruikt. Hier kan ik dus aflezen hoeveel ik opwek verbruik etc. Echter in de enlighten app komt dus niets meer te staan, want niets aangesloten.

Enphase: Gateway Envoy S metered EU icm 12x IQ8AC
AlphaESS: Smile G3 T10 Inverter met 3 batterijen van 3.7kw

Iemand ervaring met een dergelijke set up?

Was namelijk aan het zoeken of het mogelijk is op sommige momenten de enphase omvormers uit te kunnen gaan zetten. Bijvoorbeeld in geval van negatieve prijzen

[ Voor 9% gewijzigd door Louwke op 29-04-2025 10:53 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 16-05 17:49

Initial G

f.k.a. GKLQuake

blb4 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 01:54:
‘t Is waarschijnlijk niet de oplossing waar jullie blij van worden maar je kan in pvoutput settings het update interval op 15 minuten zetten. Ik neem aan dat de data/grafieken dan weer enigszins ok worden.
dankje, ik kon het eerst niet vinden, maar het staat bij settings en dan edit system onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:01
Jurre-r schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:12:
Ik las vandaag hier dat het mogelijk is om dynamische tarieven toe te voegen aan het enphase systeem, ik heb een metered envoy met alle spoelen geïnstalleerd. Als ik tarieven probeer toe te voegen krijg ik niet de optie om dynamische tarieven toe te voegen, zowel niet via de enlighten app als de Enphase toolkit app, ik krijg alleen de optie voor vaste tarieven. Is iemand hier al eerder tegen aan gelopen, en heeft iemand een oplossing?
Wat is je configuratie? welke Micro's heb je aan boord?
En welke gateway (Envoy) versie draait er nu bij je?

AI optimalisatie met enkel IQ8's werkt in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Louwke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:52:
Vraagje hier over mijn systeem.
Ik heb thuis een Enphase Metered gateway, deze is vorig jaar April geinstalleerd.
Ik heb nu een AlphaEss batterij laten instaleren en hier handel ik mee op de onbalans markt.

Tijdens de installatie kwam de opmerking oh hier zit een metered gateway in en dat zou storing kunnen veroorzaken. Iets met de stroomsensoren. Nu leek me dat onwaarschijnlijk eigenlijk.

Voor zover ik weet hebben ze de spoelen voor de metered nu los gemaakt en de de sensoren voor de alphaess gebruikt. Hier kan ik dus aflezen hoeveel ik opwek verbruik etc. Echter in de enlighten app komt dus niets meer te staan, want niets aangesloten.

Enphase: Gateway Envoy S metered EU icm 12x IQ8AC
AlphaESS: Smile G3 T10 Inverter met 3 batterijen van 3.7kw

Iemand ervaring met een dergelijke set up?

Was namelijk aan het zoeken of het mogelijk is op sommige momenten de enphase omvormers uit te kunnen gaan zetten. Bijvoorbeeld in geval van negatieve prijzen
Geen ervaring mee maar puike installateur van AlphaEss. :D
Die komt een systeem installeren en stelt even een bestaand systeem gedeeltelijk buiten bedrijf.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
m.eddy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:54:
[...]

Geen ervaring mee maar puike installateur van AlphaEss. :D
Die komt een systeem installeren en stelt even een bestaand systeem gedeeltelijk buiten bedrijf.... -O-
Gedeeltelijk dus aangezien ik wel alle informatie kan zien, via de alphaess dus. Let wel was dezelfde installateur die ook de zonnepanelen gelegd heeft. Zou volgens hen dus geen probleem moeten zijn. Echter vraag ik me nu dus af of ik dus wel het slimme gedeelte kan gebruiken. Maar goed zal daar ook toch eens na gaan vragen nog een keer.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:47
@Louwke Rare installateur. Via de toolkit kun je aangeven dat je een opslagapparaat van derden hebt. Hij had de CT's van je Metered gewoon moeten laten zitten. Nu heb je een Metered die niet kan doen wat hij zou moeten doen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:14:
@Louwke Rare installateur. Via de toolkit kun je aangeven dat je een opslagapparaat van derden hebt. Hij had de CT's van je Metered gewoon moeten laten zitten. Nu heb je een Metered die niet kan doen wat hij zou moeten doen.
Precies!

@Eddie_ heb je of iemand ervaring met die opslagapparaat-instelling-van een derde?
Zoals je weet heb ik een 10T en ik overweeg die in mn systeem als derde aan te melden, zodat ie toch op 1 of ander manier mee kan doen....gekoppeld aan de 2e gateway bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb een collega met een Metered met slechts één micro omvormer (gewoon omdat het kon). Hij bleef foutmeldingen houden in zijn meetwaarden omdat hij ook een Solaredge systeem heeft. Daar heb ik de optie aangezet van Opslag van derden aanwezig. Sinds die tijd geen foutmeldingen meer in meetwaarden.

Theoretisch zou dat moeten werken met je 10T, op een eigen gateway. Ik weet alleen niet of het goed gaat in de praktijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 29-04-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-05 11:16
Even contact opnemen met support van Enphase die kunnen je sowieso verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56
WillemP22 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:18:
[...]

Wat is je configuratie? welke Micro's heb je aan boord?
En welke gateway (Envoy) versie draait er nu bij je?

AI optimalisatie met enkel IQ8's werkt in ieder geval.
AI optimalisatie werkt in ieder geval ook met IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Initial G schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:20:
[...]

ik heb sinds 23 april dit in mijn pvoutput, 1x een waarde per 15 minuten, tussenliggende 2x 5 minuten 0W en 0kWh:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's vreemd, daar heb ik geen last van. Ik zie wel dat de updates 1x per 15 min zijn, maar de grafiek ziet er gewoon goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3blA_NFS01tF3RkDNgq78UFGIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9wengXXgat4LNOedQSoKJ9N.png?f=fotoalbum_large

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Microkid schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:48:
[...]

Da's vreemd, daar heb ik geen last van. Ik zie wel dat de updates 1x per 15 min zijn, maar de grafiek ziet er gewoon goed uit.
[Afbeelding]
Vergelijk jouw systeem maar eens met een ander systeem die per 5 minuten werkt.
Jouw grafiek is weg. Je kan ze beiden niet over elkaar heen leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
Heeft te maken met instellingen in PVOuput.
Heb je die interval op 5 minuten staan, dan krijg je dus per kwartier 1x een waarde en 2x een 0, want dus die pieken geeft.
Staat de instelling op 15 minuten, net als de gateway / Enphase server rapporteert, krijg je een vloeiende lijn.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemP22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fVgg8BvZYR0UXTJWgDJ3fCXRsE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OH0QOXD0EK7KMo8EkxquFDqa.png?f=user_large

Bovenstaande configuraties hebben we in onze bedrijfsportal waarbij AI optimalisatie staat ingesteld EN waarbij de micro's automatisch afschakelen bij negatieve prijzen (Curtailing).
Uiteraard zijn er nog meer configuraties denkbaar....maar deze heb ik kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

mike123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:28:
[...]

Vergelijk jouw systeem maar eens met een ander systeem die per 5 minuten werkt.
Jouw grafiek is weg. Je kan ze beiden niet over elkaar heen leggen.
Oooh, ok. Maar ik leg geen grafieken over elkaar. Als mijn grafiek maar goed is, vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:17
Heeft iemand van de installateurs hier toevallig een tip voor off-brand kleine CT ringen die prima werken met de gateway? Ik wil niet terug naar die grote knoeperds waar we er nog 500 van hebben liggen.

On a completely unrelated note: bij interesse in 500 grote knoeperds let me know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:32
De installateur is nog niet geweest, daar moet ik nog op wachten. Maar sinds gister (de hele dag) geen storing meer gehad op de 2 zonnepanelen en vandaag begint de dag ook zonder storing. Blijft een vreemd verhaal 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@drboneym Ik heb daar geen ervaringen mee en over die knoeperds: nee dank je. Ik ben blij dat ik ze zelf niet meer heb (kuch Marktplaats kuch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-05 08:43
Zijn er hier mensen met inside info bij Enphase?
Verleden jaar werkte AI fantastisch, negatieve net tarieven en het systeem stopt met injecteren.
Dit jaar niet meer. Negatief (je betaald om stroom op het net te zetten) en er wordt lustig verder geïnjecteerd. :(

AI houdt nu rekening met tarieven + alle taksen en andere kosten. Dan kom je zo goed als nooit aan negatieve prijzen. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbY9talzFrezuQLDyyZJ8R592_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZ972gmdVhoXXKOyilW0DAV2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
DVR1965 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:40:
Verleden jaar werkte AI fantastisch, negatieve net tarieven en het systeem stopt met injecteren.
Dit jaar niet meer. Negatief (je betaald om stroom op het net te zetten) en er wordt lustig verder geïnjecteerd. :(

AI houdt nu rekening met tarieven + alle taksen en andere kosten. Dan kom je zo goed als nooit aan negatieve prijzen. 8)7

[Afbeelding]
Bij mij werkt AI profile voor geen meter. Heb al ruim een maand een support ticket lopen en support blijft zeggen dat het allemaal naar behoren werkt. AI profiel doet echt helemaal niks anders dan self consumption. Waardeloos.

Alhoewel ik een paar dagen geleden meen te herinneren dat iemand hier met de negatieve stroom prijzen wel zag dat het AI profiel netjes stopte met terugleveren naar net. Helaas heb ik die ervaring niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
@SpikeHome ligt jouw lader er ook uit sinds omstreeks vanmorgen 8:26? Is hier het geval bij mij en een buurman. Display blijft op continu paars.

[ Voor 14% gewijzigd door Patox op 30-04-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapeno
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
DVR1965 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:40:

[Afbeelding]
Werkt prima, van de week nog om precies te zijn, de 27e tussen 12:00 - 15:00 schakelde panelen netjes uit bij negatieve prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR1965
Lapeno schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:10:
[...]

Werkt prima, van de week nog om precies te zijn, de 27e tussen 12:00 - 15:00 schakelde panelen netjes uit bij negatieve prijs.
Nederland of België? Wil je is kijken wat ze schrijven bij uw 'instellingen' - 'elektriciteitstarief. Want daar staat bij mij dus dat ze rekening houden met alle kosten, zie print screen in mijn post. Aldus denkt mijn systeem dat ik, zelfs alles negatief gaat, ik verdien. Benieuwd wat er bij u geschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
skiwi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:08:
[...]

Bij mij werkt AI profile voor geen meter. Heb al ruim een maand een support ticket lopen en support blijft zeggen dat het allemaal naar behoren werkt. AI profiel doet echt helemaal niks anders dan self consumption. Waardeloos.

Alhoewel ik een paar dagen geleden meen te herinneren dat iemand hier met de negatieve stroom prijzen wel zag dat het AI profiel netjes stopte met terugleveren naar net. Helaas heb ik die ervaring niet.
Voor zover ik kan beoordelen werkt het inderdaad gewoon....en niet heel anders dan vorig jaar. Begin vorig jaar was men nog zoekende naar bij welke spread er gehandeld moet worden.
Zie mijn post van gisteren, die configuraties werken gewoon.

Wanneer werkt het niet?
- als je ME250 of ME215's in je systeem hebt zitten.
- als je regelmatig van profiel wisselt, dan moet dat algorithme weer inleren of zo....en blijft ie op "Zelfconsumptie" hangen. Kwestie van bellen naar de helpdesk en netjes uitleggen, en dan komt het weer goed.

PS morgenmiddag is er weer een uurtje negatief (na EB, btw) van een paar cent. Ik kan me ook voorstellen dat ie voor zo'n marginaal iets ook weer niet gaat curtailen....we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
DVR1965 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:00:
[...]

Nederland of België? Wil je is kijken wat ze schrijven bij uw 'instellingen' - 'elektriciteitstarief. Want daar staat bij mij dus dat ze rekening houden met alle kosten, zie print screen in mijn post. Aldus denkt mijn systeem dat ik, zelfs alles negatief gaat, ik verdien. Benieuwd wat er bij u geschreven staat.
Nederland....er wordt vanuit gegaan dat je nog saldeert, oftewel je verbruik hoger dan je opwek (op jaarbasis).
Dus dan moet de elektriciteitsprijs lager dan -0,126 euro/kWh zijn of zo voor dat het je geld zou kosten. Je krijgt namelijk nog Energiebelasting en daaroverheen nog btw.

Bij elektriciteitstarief staat zowel bij het invoer als uitvoertarief: Dynamisch tarief. Enphase rekent morgen 13.00-14.00h met spotprijs -0,142 E/kWh overige kosten 0,126 (EB en btw). Totaal -0.015 Euro/kWh

[ Voor 12% gewijzigd door WillemP22 op 30-04-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVR1965
België hier, niks salderen en alle dagen vele uren negatief (dynamisch). AI ziet het niet omdat ze de vaste kosten als inkomsten zien.
Je krijgt namelijk nog Energiebelasting en daaroverheen nog btw.
Pardon? Ik krijg geen belasting en btw terug als ik op het net zet hoor.
Sinds 26/4 alle dagen vele uren negatieve prijzen en mijn Engie app laat duidelijk zien dat ik betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Patox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:09:
@SpikeHome ligt jouw lader er ook uit sinds omstreeks vanmorgen 8:26? Is hier het geval bij mij en een buurman. Display blijft op continu paars.
Geen idee ben op vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje999
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 08:36
Patox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:09:
Bij mij is die groen. Enige paarse led indicatie (laserpatroon van links naar rechts) die ik in de documentatie kan terug vinden is een ota update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
DVR1965 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:16:
België hier, niks salderen en alle dagen vele uren negatief (dynamisch). AI ziet het niet omdat ze de vaste kosten als inkomsten zien.

[...]

Sinds 26/4 alle dagen vele uren negatieve prijzen en mijn Engie app laat duidelijk zien dat ik betaal.
Hier in NL nog wel. Tot eind 2026.

Maar ik neem aan dat het profiel AI optimalisatie in Belgie anders is. Ik zou ff bellen naar de Enphase helpdesk....die mensen zijn speciaal aangenomen daarvoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
bartje999 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:44:
[...]

Bij mij is die groen. Enige paarse led indicatie (laserpatroon van links naar rechts) die ik in de documentatie kan terug vinden is een ota update.
Dat had ik inderdaad nu ook gevonden. Bij de buurman en mijzelf sprong hij ineens weer op groen dus zal iets bij Enphase geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
WillemP22 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:06:
[...]

- als je regelmatig van profiel wisselt, dan moet dat algorithme weer inleren of zo....en blijft ie op "Zelfconsumptie" hangen. Kwestie van bellen naar de helpdesk en netjes uitleggen, en dan komt het weer goed.
Echt waar? Dat zou het wel eens kunnen zijn. Maar vaag dat dit zichzelf niet oplost en support hier ook niet mee komt. Zal ze morgen eens bellen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
drboneym schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:32:
Heeft iemand van de installateurs hier toevallig een tip voor off-brand kleine CT ringen die prima werken met de gateway? Ik wil niet terug naar die grote knoeperds waar we er nog 500 van hebben liggen.

On a completely unrelated note: bij interesse in 500 grote knoeperds let me know ;)
Ik vond degene die ik heb toch echt niet heel groot.
Of zijn die nog te groot?
https://gathering.tweaker...message/73682252#73682252
https://gathering.tweaker...message/73700412#73700412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, dat zijn de kleine. De eerste foto rechts is een grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Patox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:06:
[...]

Dat had ik inderdaad nu ook gevonden. Bij de buurman en mijzelf sprong hij ineens weer op groen dus zal iets bij Enphase geweest zijn.
Van mij mag die groene led gewoon uit die verlicht mijn hele voortuin.
Bij laden of storingen mag die kleurtjes gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
SpikeHome schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:27:
[...]

Van mij mag die groene led gewoon uit die verlicht mijn hele voortuin.
Bij laden of storingen mag die kleurtjes gaan geven.
Haha, gelukkig hangt hij hier aan de zijgevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:10
Edit: kak, verkeerde topic.

[ Voor 99% gewijzigd door Kanoet op 01-05-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:29

martijn v o

Certified by Enphase.

wat is MP, MP2 en ATS?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:47
WillemP22 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:00:
[Afbeelding]

Bovenstaande configuraties hebben we in onze bedrijfsportal waarbij AI optimalisatie staat ingesteld EN waarbij de micro's automatisch afschakelen bij negatieve prijzen (Curtailing).
Uiteraard zijn er nog meer configuraties denkbaar....maar deze heb ik kunnen checken.
Net in kunnen schakelen voor een klant:

- Gateway Metered i.c.m. IQ8MC
- SW 08.02.4264
- Dynamisch tarief ingeschakeld + AI optimalisatie aangezet

Morgen wordt de vuurdoop... ;)

Wat me overigens opviel is dat je dynamisch tarief alleen aan/uit kunt zetten. Ik heb nog nergens gevonden hoe ik de opslag van mijn energieleverancier kan instellen. Deze kan natuurlijk varieren en daarmee de curtailment 'eerder of later' uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 22:08
Kanoet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:49:
Ontwerpvraagje: mijn thuisaccu komt in de garage op zo'n 10 m afstand (12-15m kabel). Ik zie drie aansluitmogelijkheden voor mij:
1) Direct na hoofdschakelaar in meterkast naar de MP2, en via een 2e kabel weer terug naar alle verbruikers. De MP2 functioneerd als automatische lastscheider bij stroomuitval (automatic transfer switch). Meest simpele oplossing. Maar alle verbruikers van mijn huis via 30m kabel omleggen voelt een beetje als een omweg. Hoe gek is dit?
2) Dezelfde als boven maar dan met een ATS in de meterkast. Alle belasting van net naar verbruikers gaat dan niet via 30m kabel+MP. Die dingen lijken erg duur te zijn. Welke modellen worden hiervoor gebruikt?
3) Slechts één kabel vanuit een Anti Islanding box van Victron (of andere optie?) in de meterkast naar de AC in van de MP2(incl verdeelkast met automaten). Dan vanuit de AC uit weer naar de verdeelkast en dezelfde kabel terug naar de Anti Islanding box. Ook die Victron Anti Islanding box is weer aan de prijs.

Ik neig naar de 'omweg' van de 2 kabels en de MP als ATS te gebruiken. Wat denken jullie?
Welke oppervlakte kabel zou ik hiervoor gebruiken?
Volgens mij zit je in het verkeerde topic. Jouw vraag gaat niet over Enphase toch?

Wellicht heb je hier wat aan : https://gathering.tweaker...message/82295298#82295298

[ Voor 3% gewijzigd door sandergar op 30-04-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
sandergar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:48:
[...]

Volgens mij zit je in het verkeerde topic. Jouw vraag gaat niet over Enphase toch?

Wellicht heb je hier wat aan : https://gathering.tweaker...message/82295298#82295298
Inderdaad…ik kon het ook al niet plaatsen. MP…de multiplus van Victron. En ATSsen…automatic transfer switches. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Skubba schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:39:
[...]

Net in kunnen schakelen voor een klant:

- Gateway Metered i.c.m. IQ8MC
- SW 08.02.4264
- Dynamisch tarief ingeschakeld + AI optimalisatie aangezet

Morgen wordt de vuurdoop... ;)

Wat me overigens opviel is dat je dynamisch tarief alleen aan/uit kunt zetten. Ik heb nog nergens gevonden hoe ik de opslag van mijn energieleverancier kan instellen. Deze kan natuurlijk varieren en daarmee de curtailment 'eerder of later' uitvoeren.
De opslag van je energieleverancier kun je nergens instellen. Tijdens de betatest kwam dat wel ter sprake, maar durfde Enphase niet aan om dat los te laten…ter voorkoming van duizend meningen en uitleg via de helpdesk. Ze pakken nu gewoon een gemiddelde fee….that’s it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:10
Yes, ik zit in het verkeerde topic. Excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-05 14:42
drboneym schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:32:

https://enphase.com/nl-nl...ation/kleine-meetspoel-ct twee voor 75,- incl. is wel te doen toch?
Alternatief ga je voor aliexpress (https://nl.aliexpress.com/item/1005006064345923.html?) maar of je nu 30 euro per spoel wilt besparen door Ali te koppelen aan je dure spulletjes...
naja, het is geen materiaal met firmware-updates, dus als het werkt, werkt het denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Enphase is een mooi ecosysteem aan het bouwen zeg. Als ik nu nog eens opnieuw had mogen beginnen had ik het wel geweten.

Zelfs als Enphase ooit zou stoppen met ondersteuning lijkt alles te blijven werken. Vraag is natuurlijk wel of dit in de praktijk ook is.

Voorlopig zit ik met 22 x m250's en 20 x IQ7's wat ook nog niet volledig zal werken.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 22:07
DVR1965 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:16:

[...]

@DVR1965 Zelfde probleem bij mij. ( ook in België ;-) ). Zie mijn post op hun community https://support.enphase.c...-prices-some-observations.

Zoals je vermelde tellen ze waarschijnlijk de 'kosten' ( taxen, netkosten etc..) bij onze injectie.... zo gaat die bijna nooit negatief worden. Ze maken geen onderscheid tussen België en Nederland... Vorig jaar werkte dit nog min of meer.

Gisteren nog hun promotiemail gekregen omtrent backup & off-grid (system-controller) maar deze is nog niet beschikbaar in België, alleen in Nederland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Thijzzz2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:30:
[...]

https://enphase.com/nl-nl...ation/kleine-meetspoel-ct twee voor 75,- incl. is wel te doen toch?
Alternatief ga je voor aliexpress (https://nl.aliexpress.com/item/1005006064345923.html?) maar of je nu 30 euro per spoel wilt besparen door Ali te koppelen aan je dure spulletjes...
naja, het is geen materiaal met firmware-updates, dus als het werkt, werkt het denk ik.
Als ik het juist heb :
De Enphase Metered Gateway gebruikt stroomtransformatoren met een uitgang van 333 mV bij nominale stroom (typisch 60 A of 100 A).

Bij de AliExpress omschrijving zie ik deze 333 mV niet terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Moby schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:40:
Enphase is een mooi ecosysteem aan het bouwen zeg. Als ik nu nog eens opnieuw had mogen beginnen had ik het wel geweten.

Zelfs als Enphase ooit zou stoppen met ondersteuning lijkt alles te blijven werken. Vraag is natuurlijk wel of dit in de praktijk ook is.
Het mooiste vind ik dat alles in Home Assistant te integreren is, waarbij de honderden sensoren krijgt. Gateway, batterijen, micro's, allemaal geven ze tientallen sensoren waarmee je enorm veel kunt uitlezen en aansturen. En vrijwel alles is lokaal uit te lezen vanuit de Gateway. Zolang ze natuurlijk de API maar beschikbaar /open houden...

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Laatst online: 17-05 12:35
[b]Moby in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Als je lokaal iets aan data uit je systeem wilt halen zul je met enige regelmaat het token moeten verversen en daar heb je bij mijn weten nog steeds een service van Enphase voor nodig. Tenzij iemand een methode weet om dat ding te "spoofen" en geldig te maken tot het jaar 2301.

Als gewone gebruiker, met een standaard "non metered" systeem en zonder dhz/installer en wat er verder nodig is aan kennis en omwegen ben je "borked". Geen toegang, geen API, niets. Geen panelen aan en uit, laat staan afzonderlijke panelen. Het is een silo en je wordt met ieder feature verder in hun zeer gesloten systeem gezogen.

Ik heb er spijt van als haren op m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
knotwilg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:14:
[...]
Het is een silo en je wordt met ieder feature verder in hun zeer gesloten systeem gezogen.

Ik heb er spijt van als haren op m'n hoofd.
Ik vergelijk het met Apple versus Android. Of je voelt je helemaal thuis in het ecosysteem van Apple of je wilt meer vrijheid/opties en kiest voor Android.

Ik ben (vooralsnog) blij met Enphase voor de omvormers voor de zonnepanelen. Voor de auto oplader heb ik echter gekozen voor een geheel open en programmeerbare oplossing en ben momenteel bezig met een accu oplossing die ik ook geheel zelf samenstel en configureer.

Vooralsnog lees ik weinig positiefs over de juiste/gewenste werking van de AI optimalisatie van Enphase, de totale samenwerking tussen pv, autolader en opslag. Als gebruiker kan je weinig invloed uitoefenen op het gedrag (= ecosysteem Apple). Dit is een keus die voor de gemiddelde gebruiker prima is, een Tweaker zal meer controle wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@knotwilg dat is waar, mbt standaard account en/of gateway / versus DHZ / installateurs account met metered gateway. Ik raad ook iedereen aan om vooral een metered te nemen en een DHZ / bedrijfsaccount aan te maken, zodat je zelf lekker alles in eigen beheer kan hebben en dan de mogelijkheden eindeloos zijn.

@sandergar
Ik heb zelf nog geen ervaring met AI optimalisatie, maar wat ik hier voorbij zien komen is dat het nog niet je van het is. Niet voor niets staat er 'beta' bij volgens mij. Mijn simpele scriptje voor HA om de panelen uit de zetten bij negatieve stroomprijs lijkt prima te werken (vandaag om 13.00 weer een kans :) ). Als ik later een thuisbatterij neem, zal ik dit denk ik ook gaan sturen via HA. Dat zijn dan gewoon harde regels / randvoorwaarden die je zelf kan bepalen, en ben je niet overgeleverd aan een AI algoritme waar je geen invloed op hebt. Ik weet niet of systemen van andere merken ook zo uitgebreid zijn, maar bij Enphase kan je dus echt elke scheet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
sandergar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:25:
Dit is een keus die voor de gemiddelde gebruiker prima is, een Tweaker zal meer controle wensen.
De grap is dat beiden het zelfde kunnen hebben en, wat m.i. het belangrijkste is, onafhankelijkheid. Als je het over OS'en hebt, Windows. Je kunt je volledig overgeven aan microsoft, maar je kan ook alle mogelijke andere dingen doen waar je microsoft helemaal niet voor nodig hebt en het bij alleen hun OS houden (dat je ook nog een heel eind kunt strippen). Er zit heel wat ruimte tussen volledig open knutselen met Linux en heel erg gesloten Apple.

Ik heb geen probleem met wat Enphase doet, ik heb er wel een probleem mee dat die afhankelijkheid opgedrongen wordt. Gewoon open API's en open standaarden ondersteunen en lokaal toegankelijk maken. Dan komen er ook oplossingen van derde partijen die gewoon voor de normale consument werken.

Die AI is lachwekkend. Een AI voor aan en uit op basis van data die al 12 uur van te voren bekend zijn. "AI" zal hier wel marketering zijn, een mooie smoes om data te schrapen.

(Enphase is niet de enige hoor, Vaillant verwarmingssyteem/warmtepomp, gesloten protocollen, zijn wel gehackt. Daalderop boiler die niet maximaal mogelijk met de Vaillant communiceert. Waarom stookt dat ding altijd volle kracht en kan ik het niet sturen aan de hand van de zonnepanelen? Met open en toegankelijke API's zou je voor de markt open, of gesloten controllers kunnen maken voor de gewone consument, zonder cloud afhankelijkheid)

Is er een goed "open en toegankelijk" alternatief voor de Enphase IQ7's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
[quote]Pazo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:48:
@knotwilg dat is waar, mbt standaard account en/of gateway / versus DHZ / installateurs account met metered gateway. Ik raad ook iedereen aan om vooral een metered te nemen en een DHZ / bedrijfsaccount aan te maken, zodat je zelf lekker alles in eigen beheer kan hebben en dan de mogelijkheden eindeloos zijn.

"Metered", daar begint het al mee. Waarom? Ik heb toch m'n P1. Ik heb bijna 10 jaar gespaard voor panelen en't hele spul, dan ook nog 500.- oid extra voor wat iedereen en Nederland in principe al heeft? En dan ook nog de opties die er in het verleden wel waren uit het syteem slopen? Toevallig, daar kan Enphase niets aan doen, in de 1 1/2 jaar levertijd na bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
knotwilg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
"Metered", daar begint het al mee. Waarom? Ik heb toch m'n P1. Ik heb bijna 10 jaar gespaard voor panelen en't hele spul, dan ook nog 500.- oid extra voor wat iedereen en Nederland in principe al heeft? En dan ook nog de opties die er in het verleden wel waren uit het syteem slopen? Toevallig, daar kan Enphase niets aan doen, in de 1 1/2 jaar levertijd na bestellen.
De metered is om alles in Enphase ecosysteem met elkaar te laten werken. Tuurlijk zijn er andere oplossingen, en voor ons als tweakers beter te regelen / uit te zoeken. Voor de doorsnee zonnepaneelhouder is het wel handig als de boel gewoon lekker met elkaar werkt en inzichtelijk is in 1 app (maar goed, dan moeten ze kennelijk die AI optimalisatie nog wel wat verbeteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
sandergar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Als ik het juist heb :
De Enphase Metered Gateway gebruikt stroomtransformatoren met een uitgang van 333 mV bij nominale stroom (typisch 60 A of 100 A).

En wat ook niet geheel onbelangrijk is....is de overbrengingsverhouding van de CT. Enphase gebruikt meen ik 1:2500. Dat betekent dat het signaalstroom 2500x kleiner is dan de stroom door de hoofdkern. Als je daar vanaf gaat wijken krijgt de Gateway verkeerde meetdata. En nee, dat kun je niet zelf aanpassen in de settings zoals bij Victron of Deye en dergelijke.
Ik heb ooit ook wel eens van die Ali-ct's getest. Maar ze waren niet zo klein als de huidige van Enphase en hebben het na de test los gelaten. Wel goedkoop...3 a 4 euro per stuk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voor de tweakers:
@sandergar Helemaal gelijk v.w.b. die 333mV (bij 100A) en ook @WillemP22 heeft gelijk met de turn-ratio (wikkelverhouding/overbrengingsverhouding) van 1:2500.

De link naar de Aliexpress CT's: die hebben een verhouding van 1:3000 dus niet geschikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• skiwi
Geen idee hoe of waarom, maar vandaag lijkt het AI profiel daadwerkelijk wat te doen en logische keuzes te maken in mijn omgeving. Het AI profiel heeft, tijdens de negatieve stroomprijs vandaag van 13-14u, de panelen uitgezet en de batterij vanuit het net geladen. Blij te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0GQvkBbTTNuHFkJzAYzyAQ9w6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cwSMBz1Y2EC4fsoSKl0lZZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-05 08:37

Wrc

sandergar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Als ik het juist heb :

@drboneym , @sandergar ,

De allereerste hadden dacht ik nog een sticker erop zitten waarop staat 100A/40mA, zie bijgaande foto die afkomstig is van Solar Bouwmarkt:.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO0Q4kPMimP5XKqHtP6f5Ba074s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZlyWLQLOq87dBpoGMMzzPoj.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb in maart een systeem laten plaatsen, maar omdat er problemen waren met de standaard gateway is deze vervangen, echter door een meterd versie, de spoel heb ik nog los in de meterkast liggen.
moet ik ergens in het systeem nog iets veranderen om deze spoel aan te kunnen sluiten? heb ik een installateurs account nodig om dit nog beter aan te sluiten in home assistant?
Of is het gewoon, als het werkt niets er aan doen, en wachten tot het salderen verdwijnt om de meterd optimaler in zetten?

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Wrc Wat krijg je als je 100A deelt door 0,04A? Precies de wikkelverhouding die @WillemP22 al aangaf. Dit zegt helemaal niets over de spanning van dit CT's.

@Dysan Wat zou je willen doen met de Metered versie? Heb je enkel of drie fase hoofdaansluiting? Is je Enpahse enkel of drie fase aangesloten? Hoeveel CT klemmen heb je? Je geeft wel karige informatie om mee te werken. Sowieso problemen met de standaard Gateway?!? Die heb ik al tijden niet meer mee gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Eddie_ op 03-05-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
skiwi schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:24:
Geen idee hoe of waarom, maar vandaag lijkt het AI profiel daadwerkelijk wat te doen en logische keuzes te maken in mijn omgeving. Het AI profiel heeft, tijdens de negatieve stroomprijs vandaag van 13-14u, de panelen uitgezet en de batterij vanuit het net geladen. Blij te zien!

[Afbeelding]
Hier is productie gewoon doorgegaan, ondanks ingestelde dynamische prijzen en AI aan. Ik heb een ticket aan gemaakt bij Enphase met vraag wat de oorzaak is.

IQ8MC, metered, géén opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Skubba schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Hier is productie gewoon doorgegaan, ondanks ingestelde dynamische prijzen en AI aan. Ik heb een ticket aan gemaakt bij Enphase met vraag wat de oorzaak is.

IQ8MC, metered, géén opslag.
Waarschijnlijk heb je nog niet de juiste firmware voor de Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat zou je willen doen met de Metered versie? Heb je enkel of drie fase hoofdaansluiting? Is je Enpahse enkel of drie fase aangesloten? Hoeveel CT klemmen heb je? Je geeft wel karige informatie om mee te werken.
1 Fase aansluting en gatwar, de Standaard gateway was bij levering gewoon stuk, dus is vervangen voor een nieuwe maar blijkbaar meterd. Er is 1 CT klem meegeleverd.
Hoofdvraag is heeft het meerwaarde voor mij om de CT klemmen aan te sluiten t.o.v. hoe de situatie nu is (geen batterijen/ev/electrisch koken/dynamisch contract/teruglever boete)

[ Voor 8% gewijzigd door Dysan op 04-05-2025 08:27 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Dysan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:26:
[...]

1 Fase aansluting en gatwar, de Standaard gateway was bij levering gewoon stuk, dus is vervangen voor een nieuwe maar blijkbaar meterd. Er is 1 CT klem meegeleverd.
Hoofdvraag is heeft het meerwaarde voor mij om de CT klemmen aan te sluiten t.o.v. hoe de situatie nu is (geen batterijen/ev/electrisch koken/dynamisch contract/teruglever boete)
Je vraagt of het zin heeft om "klemmen" aan te sluiten maar je zegt ook "1 CT klem meegeleverd". Hoeveel klemmen heb je nu? Standaard worden er 2 CT klemmen meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De hoofdvraag is: wat wil je er mee bereiken? De meerwaarde zit in het meten van gegevens. Als je daar helemaal niets mee doet dan heeft het aansluiten geen toegevoegde waarde. Maar wil je gewoon extra data zien dan zou ik ze wel aansluiten. Je hebt er twee nodig, één voor productie en één voor consumptie. Raar dat je er maar één hebt. Maar @drboneym heeft er nog wel een paar liggen. Die zijn wel van het grotere type maar ook die werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:03:
Je hebt er twee nodig, één voor productie en één voor consumptie.
Als je alleen productie wilt meten heb je met één fase aan één CT-klem voldoende. "Leuk" wordt het wanneer je drie fasen hebt en zowel productie als consumptie wilt meten. Ik moest er vier bijkopen. Dat kon ik volgens mij BTW-vrij doen omdat het onderdeel was van een nieuwe installatie (die de zonnepaneelboerbeunhaas brak afleverde).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
The Zep Man schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Als je alleen productie wilt meten heb je met één fase aan één CT-klem voldoende. "Leuk" wordt het wanneer je drie fasen hebt en zowel productie als consumptie wilt meten. Ik moest er vier bijkopen. Dat kon ik volgens mij BTW-vrij doen omdat het onderdeel was van een nieuwe installatie (die de zonnepaneelboerbeunhaas brak afleverde).
Als je alleen productie wil meten, met een CT, moet je OOK de verbruiks CT plaatsen. Vraag me niet waarom, maar anders gaat het niet werken heb ik ooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 22:10

The Zep Man

🏴‍☠️

WillemP22 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:42:
Als je alleen productie wil meten, met een CT, moet je OOK de verbruiks CT plaatsen. Vraag me niet waarom, maar anders gaat het niet werken heb ik ooit ervaren.
Als je alleen productie wilt meten moet je dat expliciet aangeven met een installer account bij Enphase. Standaard is het C+P (consumptie en productie). Dat moet P (alleen productie) worden.

Mogelijk maakt dat het verschil?

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 04-05-2025 16:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan wel productie en consumptie afzonderlijk aan/uit zetten. Maar alleen een productie CT en verder niet heb ik nog nooit bij de hand gehad.
@Dysan Ohja: om je productie te smoren heb je natuurlijk ook de CT's nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De 5-minuten updates op PVoutput zijn bij mij weer terug sinds gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTUpfIm2EXt-IeZ0NrMN7R8H2Ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4rT13dr9XhL2TyQX9apKKAyU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Microkid schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:16:
De 5-minuten updates op PVoutput zijn bij mij weer terug sinds gisteren.

[Afbeelding]
Bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt bij mij ook. Dus ze hebben het weer hersteld.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:25
PVOutput maker heeft wat aangepast, Enphase (nog) niet. Zie het bericht van de maker:
PVOutput will now iron out the 15-minute generation intervals to 5-minutes.

Feel free to change the PVOutput 15-minute status intervals back to 5-minutes.

When Enphase start reporting 5 minute intervals again then these will be used as before
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55

Pocketware

Gisteren t/m 11:15 de kwartierstanden, daarna per 5 minuten.

3 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aipaMp7yIBe30OtwmDr07z-3Y4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3j17ahEK4W7hPEzFlOOUaQXg.png?f=fotoalbum_large

4 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5FMCqeaUVc8JbxLdoLMb3Dij5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v16mPFEPlYDci2whW3cJDk79.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
WillemP22 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 05:31:
[...]

Waarschijnlijk heb je nog niet de juiste firmware voor de Gateway.
Toolkit geeft geen update aan, dus dan ga ik er vanuit dat de laatst beschikbare sw op de gateway staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Skubba schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Toolkit geeft geen update aan, dus dan ga ik er vanuit dat de laatst beschikbare sw op de gateway staat...
Vreemd, zou gewoon moeten kunnen werken...AI Optimalisatie. Zonder batterij zie alleen wat terug van die "AI optimalisatie", bij negatieve prijzen. Vorige week 2 momenten, maar komt over het algemeen natuurlijk maar af en toe voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Pocketware schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:34:
Gisteren t/m 11:15 de kwartierstanden, daarna per 5 minuten.

3 mei:
[Afbeelding]

4 mei:
[Afbeelding]
Ja, hier ook. Grafiek ziet er niet uit.... Denk dat ze nog wat te fixen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeHOc8BvJoX3l82SijSMCQjF3RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8N7FGNaaaVzfMPci0tHhCtQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre-r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Om dit toch even af te sluiten, bedankt @Gohf046 en @WillemP22 voor het meedenken.
Uiteindelijk contact gehad met de helpdesk van Enphase welke weer een ticket bij de 2de lijns support aangemaakt hebben. De volgende dag was de optie magisch verschenen, zonder (zover ik kan zien) een update van de firmware van de Micro's of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 00:07

evol

hello world

Op het dak van onze woning liggen 16 panelen (400Wp) met IQ7+ micro inverters aangesloten op een Envoy-S. Nu wordt er een bijgebouw geplaatst waar we zeer waarschijnlijk nog panelen op willen leggen.
Kan dat er bij op de gateway of moet ik dat als een apart systeem (laten) aanleggen?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
evol schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:21:
Op het dak van onze woning liggen 16 panelen (400Wp) met IQ7+ micro inverters aangesloten op een Envoy-S. Nu wordt er een bijgebouw geplaatst waar we zeer waarschijnlijk nog panelen op willen leggen.
Kan dat er bij op de gateway of moet ik dat als een apart systeem (laten) aanleggen?
Dat kan er gewoon bij. De Envoy-s kan tot een paar 100 micro,s handelen.
Zolang je je maar aan wat logische ontwerpregels houdt, zie hiervoor ook de topicstarter.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 07-05-2025 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
Ik heb het AI profiel nu een tijdje draaien en op zich niet ontevreden met wat het probeert te doen.

Vanochtend wel een wat dubieuze actie waar ik mijn twijfels bij krijg of enphase wel rekening houdt met het verlies van de batterij.

Afgelopen nacht de 10T geladen vanuit net a 24,29 cent (2,55 euro voor 10.5 kWh)
Tijdens de ochtend piek qua tarief de batterij ontladen naar net: 30,93 cent (3,25 euro voor 10.5 kWh)

Zonder met verlies en de afschrijving van de batterij te rekenen zou dit zo'n 70 cent hebben opgeleverd. Halen we daar het efficientieverlies van laden/ontladen van af, en de afschrijving van de batterij dan blijft er geen pepernoot van over natuurlijk (en zou het mogelijk zelfs geld hebben gekost).

Het voelt dat het AI profiel wel naar de goedkoopste en duurste uren kijkt op de dag voor respectievelijk laden en ontladen, maar of het daadwerkelijk een zinvolle marge is laat het AI model buiten beschouwing. Kan me voorstellen dat het complex is en elke installatie anders is qua efficiëntie/verlies, maar nu voelt het toch wel dat enphase zoveel mogelijk batterij cycles er doorheen probeert te duwen om zo snel mogelijk de batterij af te kunnen schrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVPMXazACfuYzIWXc20tA6JiyG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M3Uk2TWiF7qznVJb6nq5r1mZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Even ter info. Het is (iig) mogelijk om een Metered versie met alleen maar 3 consumptie CT's te gebruiken (zonder foutmeldingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32
Onlangs is de meterkast vervangen voor overstap naar 3 fase. Sinds deze overstap geven 4 micro omvormers storingen rond 4 uur in de middag. Dit had ik voor de aanpassing niet.

Blauwe streep: 12x iq7+ naar IQ-Relay 1 fase naar "PV-groep 1P+N 20A 300mA 1P+N B-kar" en hierop zit Enphase Gateway-S Metered. (moet deze op de zelfde automaat?)
Witte streep: Pv verdeler met 1 hoofdschakelaar en 2 aardlek. Op 1 aarlek zit IQ-Relay 1 fase naar 4x iq7a.

Blauw is fase 3 en wit fase 2.
Voor nu zit er nog een brug op de hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn_OAOqNJLl-Egbf4kv0JU2mlAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPcZV1xM4H9Ka0nSc9lD6vV5.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:09

dollyking

duck tape

skiwi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:30:
Ik heb het AI profiel nu een tijdje draaien en op zich niet ontevreden met wat het probeert te doen.

Vanochtend wel een wat dubieuze actie waar ik mijn twijfels bij krijg of enphase wel rekening houdt met het verlies van de batterij.

Afgelopen nacht de 10T geladen vanuit net a 24,29 cent (2,55 euro voor 10.5 kWh)
Tijdens de ochtend piek qua tarief de batterij ontladen naar net: 30,93 cent (3,25 euro voor 10.5 kWh)

Zonder met verlies en de afschrijving van de batterij te rekenen zou dit zo'n 70 cent hebben opgeleverd. Halen we daar het efficientieverlies van laden/ontladen van af, en de afschrijving van de batterij dan blijft er geen pepernoot van over natuurlijk (en zou het mogelijk zelfs geld hebben gekost).

Het voelt dat het AI profiel wel naar de goedkoopste en duurste uren kijkt op de dag voor respectievelijk laden en ontladen, maar of het daadwerkelijk een zinvolle marge is laat het AI model buiten beschouwing. Kan me voorstellen dat het complex is en elke installatie anders is qua efficiëntie/verlies, maar nu voelt het toch wel dat enphase zoveel mogelijk batterij cycles er doorheen probeert te duwen om zo snel mogelijk de batterij af te kunnen schrijven.

[Afbeelding]
bij mijn weten moet het handels verschil binnen 12 uur 0.05eur /5ct zijn. soms zitten en twee cyclus in 24uur
is redelijk break even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:09

dollyking

duck tape

edddy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:27:
Onlangs is de meterkast vervangen voor overstap naar 3 fase. Sinds deze overstap geven 4 micro omvormers storingen rond 4 uur in de middag. Dit had ik voor de aanpassing niet.

Blauwe streep: 12x iq7+ naar IQ-Relay 1 fase naar "PV-groep 1P+N 20A 300mA 1P+N B-kar" en hierop zit Enphase Gateway-S Metered. (moet deze op de zelfde automaat?)
Witte streep: Pv verdeler met 1 hoofdschakelaar en 2 aardlek. Op 1 aarlek zit IQ-Relay 1 fase naar 4x iq7a.

Blauw is fase 3 en wit fase 2.
Voor nu zit er nog een brug op de hoofdschakelaar.
[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
ik ga ervan uit dat alles wat over meer dan 1 fase loopt een ander IQ relais nodig heeft. nu lijkt er een fase buiten het IQ relais om te lopen.
verder moeten er per fase een draad naar de metered worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32
dollyking schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:16:
[...]

ik ga ervan uit dat alles wat over meer dan 1 fase loopt een ander IQ relais nodig heeft. nu lijkt er een fase buiten het IQ relais om te lopen.
verder moeten er per fase een draad naar de metered worden gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1RBnWl_yBjYaBrrbZlXc3oTvAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLEfEsdgRKdgRXG18FsPgPHy.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is het op zolder aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 15:14
Ik snap er niks van. Sinds een tijdje geeft mijn Envoy Metered met productie- en consumptiemeter een negatieve consumptie aan. In de Toolkit-app kreeg ik een melding dat er een 'issue' met de meter is, maar niet wat en ook niet wat ik eraan kan doen.

Hieronder is een screenshot van Enlighten, waarop duidelijk te zien is dat er iets niet deugt. Negatieve consumptie kan nooit. Ik heb gecontroleerd dat de meetspoel voor consumptie om de draad zit die van de stroommeter komt (van Enexis), waar die ook hoort. De richting klopt en de meter staat geconfigureerd als 'load with solar production', omdat immers de productie ook door diezelfde draad loopt. De productie wordt gemeten door de micro's.

Als je naar het screenshot kijkt, dan zie je dat de consumption wordt beinvloed door de production. Als er veel productie is, dan wordt de consumptie ook lager. Hoe kan dit? Heeft wellicht iemand hetzelfde meegemaakt en is er een oplossing? Het probleem is volgens mij begonnen toen ik enkele panelen plus micro's aan het systeem heb toegevoegd. Het lijkt wel alsof de productie van 2 nieuwe micro's niet wordt afgetrokken van de consumptie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtiSW8zhZdBlfLrZQh2ZKHtuYws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdTvnKgTzCazzuLOXh3yQk26.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 07-05-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:02
PhilipsFan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:27:
Ik snap er niks van. Sinds een tijdje geeft mijn Envoy Metered met productie- en consumptiemeter een negatieve consumptie aan. In de Toolkit-app kreeg ik een melding dat er een 'issue' met de meter is, maar niet wat en ook niet wat ik eraan kan doen.]
Heb je wellicht een drie fasen systeem waarvan je tot nog toe niet alle fasen gebruikte en de nieuwe panelen aan een andere fase gehangen waarvan de meter verkeerd om zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 15:14
Miersel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Heb je wellicht een drie fasen systeem waarvan je tot nog toe niet alle fasen gebruikte en de nieuwe panelen aan een andere fase gehangen waarvan de meter verkeerd om zit?
Nee, het is een eenfase systeem. Ik heb het zelf aangesloten. Er is maar 1 live kabel en 1 neutral uit de meter, en ook uit de zonnepanelen komt slechts 1 fase. Er zijn in de Envoy slechts 2 spoelen aangesloten: die voor productie en voor consumptie. Die zijn aangesloten op de L1 schroefjes van de Envoy en staan ook als zodanig geconfigureerd. Het systeem heeft eerder wel goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Staat de instelling van consumptie nog wel goed ingesteld? Load with Solar ?

Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste