Ik heb een oost/west dak waar nu (vanuit de bouw) op de oost kant 12 panelen met een string omvormer liggen. Dit is reeds 8 jaar operationeel en is aangesloten (1fase) op fase 3. Mijn hoofdaansluiting is 3x25.
:strip_exif()/f/image/P4dxxtFU09TYMycyCiwgZm1F.jpg?f=fotoalbum_large)
(Ja is stoffig, heb na de foto het stof verwijderd)
Nu wil ik aan de west kant op het schuine gedeelte en de dakkapel (deze is geplaatst met extra versteviging voor panelen in de toekomst) ook panelen plaatsen.
:strip_exif()/f/image/Yz4MqOROZiOYo18EtIDkRl7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus 3 schuin naar westen en 4 richting het zuiden.
Het worden waarschijnlijk 460WP full black panelen met een enphase IQ8M(C) micro-inverter. Deze krijgen een eigen stroomkabel naar de meterkast.
Op de zolderkamer wil ik een klein kastje er tussen hangen met eerst een Enphase Q-Relais 1-Fase en een ABB SD202 hoofdschakelaar zodat ik de panelen uit kan schakelen mocht ik er later aan moeten werken. (Ik wilde eerst een 1 fase home-wizard er bij maar ik begrijp dat je Enphase tegenwoordig kan integreren met home-wizard)
In de meterkast zet ik dan een aardlekautomaat (DS301C 16A 30mA) om de boel daar af te zekeren op fase 1 of 2.
Op het dakje van mijn schuurtje wil ik ook 2 panelen op het zuiden leggen die dan ook met een eigen kabel naar de meterkast lopen.
Hier wil ik in de schuur ook een q-relais en hoofdschakelaar in kastje plaatsen en in de meterkast een aardlekautomaat op de overgebleven fase die nog geen PV heeft.
:strip_exif()/f/image/ByKMYZWCmD9OBiHaMXaBDJOk.jpg?f=fotoalbum_large)
(Linker deel is van de buren dus die laat ik vrij)
De exacte PV verdeling wie naar welke kan ik nog aanpassen maar het idee is dat op alle 3 de fases PV stroom wordt ingevoerd.
In de meterkast komt dan ook de Enphase Envoy-S, Metered (Single & Multi Phase) met 6 meetspoelen.
Het idee is 1,2,3 op de aanvoer vanuit de hoofdschakelaar in de meterkast en 3,4,5 om de aanvoer lijn vanuit de 3 verschillende PV circuits.
Is bovenstaande een goed idee of heb ik bij het bedenken wat over het hoofd gezien?
In de toekomst wil ik de huidige 12 panelen op oost en de string omvormer er uit gooien en vervangen voor nieuwe panelen ook met enphase IQ8M(C) micro-inverters.
De volgende stap is enphase batterij(en) (en in de toekomst een enphase systeem controller). Ik loop misschien een beetje vooruit op de zaken maar dan is mijn upgrade plan duidelijk.