Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:47
@edddy Die vier panelen die na vier uur raar doen, die zitten aangesloten op de PV verdeler? Zo ja, wat is de netspanning daar tegen vier uur? Ohja, die PV verdeler moet wel aangesloten worden op een eigen distributiegroep. Hij zit nu "gewoon" achter een 16A installatieautomaat die weer achter een ALS zit (waar dus meerdere installatieautomaten op zitten), dat mag dus niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Eddie_ op 07-05-2025 20:13 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 12:58
Eddie_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:37:
@edddy Die vier panelen die na vier uur raar doen, die zitten aangesloten op de PV verdeler? Zo ja, wat is de netspanning daar tegen vier uur? Ohja, die PV verdeler moet wel aangesloten worden op een eigen distributiegroep. Hij zit nu "gewoon" achter een 16A installatieautomaat die weer achter een ALS zit (waar dus meerdere installatieautomaten op zitten), dat mag dus niet.
Wat bedoel je met een distributie groep?
Waarom zou deze setup zo niet mogen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De PV verdeler moet in de groepenkast op een eigen distributiegroep zitten die rechtstreeks op de hoofdschakelaar is aangesloten. D'r mag verder niets achter die distributiegroep zitten. Ik heb op dit moment niet de beschikking over de NEN1010 maar daarin staat ook gemeld dat een PV installatie op een eigen distributiegroep zit. Los van het feit dat een PV installatie een distributiegroep an sich is.

Zoals nu bij @edddy zit de PV verdeler op een installatieautomaat. Samen met andere installatieautomaten. Als er, om welke reden dan ook, een foute lekstroom vanuit de PV installatie loopt klapt de aardlekschakelaar uit waardoor dus vier groepen uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
d4de schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Wat bedoel je met een distributie groep?
Waarom zou deze setup zo niet mogen dan?
Onderverdeling moet op een schakelaar in de meterkast met aparte aanduiding. De aardlekautomaat had daar weer achter gemoeten in de onderverdelingskast.

Maar ik gok dat de persoon die reageert denkt dat het nu niet op een aardlekautomaat zit (de PV in de meterkast). Maar dit is gewoon een aardlekautomaat (ABB DS202 B25 volgens mij).

Edit: I stand corrected. Ik heb die hele groep 4 over het hoofd gezien (Wie verwacht daar nou PV, nou precies zijn punt lol). Dat is inderdaad niet juist.

[ Voor 12% gewijzigd door graceful op 07-05-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 12:58
Toch zie je dat dit heel vaak gedaan wordt.
De wasmachine automaat wordt dan gebruikt op zolder en daar een plaatsing van een pv verdeler.

Voor de veiligheid lijkt me dit niet zo erg. Maar inderdaad door je aardlek vallen dan wel 4 automaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:50
PhilipsFan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:27:
Ik snap er niks van. Sinds een tijdje geeft mijn Envoy Metered met productie- en consumptiemeter een negatieve consumptie aan. In de Toolkit-app kreeg ik een melding dat er een 'issue' met de meter is, maar niet wat en ook niet wat ik eraan kan doen.

Hieronder is een screenshot van Enlighten, waarop duidelijk te zien is dat er iets niet deugt. Negatieve consumptie kan nooit. Ik heb gecontroleerd dat de meetspoel voor consumptie om de draad zit die van de stroommeter komt (van Enexis), waar die ook hoort. De richting klopt en de meter staat geconfigureerd als 'load with solar production', omdat immers de productie ook door diezelfde draad loopt. De productie wordt gemeten door de micro's.

Als je naar het screenshot kijkt, dan zie je dat de consumption wordt beinvloed door de production. Als er veel productie is, dan wordt de consumptie ook lager. Hoe kan dit? Heeft wellicht iemand hetzelfde meegemaakt en is er een oplossing? Het probleem is volgens mij begonnen toen ik enkele panelen plus micro's aan het systeem heb toegevoegd. Het lijkt wel alsof de productie van 2 nieuwe micro's niet wordt afgetrokken van de consumptie.
[Afbeelding]
Ik heb dit wel eens meegemaakt.
Zou het kunnen dat de toegevoegde panelen niet gemeten worden door de productie ct?
Alle productie moet namelijk door de "productie ct" gemeten kunnen worden.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
Everest schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:07:
[...]

Ik heb dit wel eens meegemaakt.
Zou het kunnen dat de toegevoegde panelen niet gemeten worden door de productie ct?
Alle productie moet namelijk door de "productie ct" gemeten kunnen worden.
Hmmm, daar zeg je zowat. Die nieuwe panelen zijn inderdaad (tijdelijk) via een andere groep aangesloten en de productie daarvan loopt dus niet door de productie-ct. Ik had gehoopt dat dit kon worden opgelost door de productie te meten via de micro's (ze worden wel gezien en geprovisioned door de Envoy) maar blijkbaar werkt dat toch niet als er grote afwijkingen zijn.

Ik zal eens kijken of de negatieve consumptie overeenkomt met de productie van de nieuwe micro's op dat moment, maar ik denk dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhilipsFan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Hmmm, daar zeg je zowat. Die nieuwe panelen zijn inderdaad (tijdelijk) via een andere groep aangesloten en de productie daarvan loopt dus niet door de productie-ct. Ik had gehoopt dat dit kon worden opgelost door de productie te meten via de micro's (ze worden wel gezien en geprovisioned door de Envoy) maar blijkbaar werkt dat toch niet als er grote afwijkingen zijn.

Ik zal eens kijken of de negatieve consumptie overeenkomt met de productie van de nieuwe micro's op dat moment, maar ik denk dat dit het geval is.
Het “verbruik” wordt in de gateway berekend uit de 2 gemeten waardes.

Als dat, tijdelijk via andere groep, het geval mocht is het op te lossen met een 2e productie ct. Als je die parallel aansluit met de andere productie ct…wordt de totale productie gemeten.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 07-05-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
WillemP22 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Het “verbruik” wordt in de gateway berekend uit de 2 gemeten waardes.

Als dat, tijdelijk via andere groep, het geval mocht is het op te lossen met een 2e productie ct. Als je die parallel aansluit met de andere productie ct…wordt de totale productie gemeten.
Ja, maar de groep waar die nieuwe panelen nu op zitten, wordt ook voor consumptie gebruikt, dus dat wordt echt heel ingewikkeld. Ze zitten nu ook niet achter een Q-relay.

Het makkelijkst voor mijzelf is het originele plan volledig ten uitvoer brengen: de nieuwe panelen aansluiten op dezelfde groep als de oude. Dat is relatief makkelijk, ik hoef alleen de kabel naar de meterkast door te knippen en een lasdoosje ertussen te plaatsen waar de kabel van de nieuwe dan ook naartoe kan. Ik geloof dat ik dit weekend een klusje te doen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik heb zelf geen Enphase maar mijn broer stoeit met de volgende vraag: kan je in de app of elders uitlezen wat 1 individueel paneel op een bepaald moment in de tijd opwekt? Bij Solaredge kan je in de app op een individueel paneel klikken en dan zie je de actuele productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Atomius schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:31:
Ik heb zelf geen Enphase maar mijn broer stoeit met de volgende vraag: kan je in de app of elders uitlezen wat 1 individueel paneel op een bepaald moment in de tijd opwekt? Bij Solaredge kan je in de app op een individueel paneel klikken en dan zie je de actuele productie.
Ja, dat kan. Via Enlighten kun je een individueel paneel kiezen en dan krijg je een tijdlijn van de opwek. Je kan het ook per array of voor het hele systeem opvragen. De data in Enlighten heeft een resolutie van 1x per kwartier. Wil je nauwkeuriger uitlezen, dan kun je de Home Assistant integratie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PhilipsFan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Ja, dat kan. Via Enlighten kun je een individueel paneel kiezen en dan krijg je een tijdlijn van de opwek. Je kan het ook per array of voor het hele systeem opvragen. De data in Enlighten heeft een resolutie van 1x per kwartier. Wil je nauwkeuriger uitlezen, dan kun je de Home Assistant integratie gebruiken.
En Enlighten is de standaard app die iedere gebruiker heeft neem ik aan?

Hoe kies je een individueel paneel in die app waarna je die tijdlijn krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 20:39
Atomius schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:26:
[...]

En Enlighten is de standaard app die iedere gebruiker heeft neem ik aan?

Hoe kies je een individueel paneel in die app waarna je die tijdlijn krijgt?
Via Enlighten Manager kun je dit zien. Hiervoor heb je een Installer account nodig.
Althans, hiermee kan ik het zien en via de normale Enphase app / website niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax_n2yUa_2FSS8gq4s3m4mrUFHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jr31gSNXEXCgCqiKlXyQQ2OV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld_K4hvgqQWBQNQ6pwTmwna4nH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ti2ZpTcS1BWRr3RFQxHIzzA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Rivanov op 08-05-2025 11:10 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32
Eddie_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:39:
De PV verdeler moet in de groepenkast op een eigen distributiegroep zitten die rechtstreeks op de hoofdschakelaar is aangesloten. D'r mag verder niets achter die distributiegroep zitten. Ik heb op dit moment niet de beschikking over de NEN1010 maar daarin staat ook gemeld dat een PV installatie op een eigen distributiegroep zit. Los van het feit dat een PV installatie een distributiegroep an sich is.

Zoals nu bij @edddy zit de PV verdeler op een installatieautomaat. Samen met andere installatieautomaten. Als er, om welke reden dan ook, een foute lekstroom vanuit de PV installatie loopt klapt de aardlekschakelaar uit waardoor dus vier groepen uitvallen.
In het pv kastje zit nu: hoofdschakelaar 2-polig 40A - en 2x dsn201e (aardlek) met daar achter de q-relay en de panelen. Moet er dan ook nog een aardlek in de meterkast op deze groep? En welke zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
Zijn er hier meer mensen die in Home Assistant de lifetime productie van de installatie uitlezen en drops zien in deze waardes. Heb hetzelfde probleem als deze persoon, heb me ook al gemeld op Github, maar was benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze problemen: https://github.com/home-assistant/core/issues/140602

[ Voor 71% gewijzigd door markisoke op 09-05-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
edddy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:10:
[...]

In het pv kastje zit nu: hoofdschakelaar 2-polig 40A - en 2x dsn201e (aardlek) met daar achter de q-relay en de panelen. Moet er dan ook nog een aardlek in de meterkast op deze groep? En welke zou je dan aanraden?
Dan hoeft er in de meterkast geen aardlek geplaatst te worden. Daar kan dus volstaan worden met een installatieautomaat. Vanaf daar rechtstreeks naar je PV verdeler (zonder enige tussenkomst van verbruikers). In de PV verdeler zit je relais achter één aardlekautomaat. De andere, weet niet waar je die voor gebruikt, zou ik niet al te veel apparaten op aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
https://investor.enphase....ion-iq7-solar-systems-iq8

Bericht van Enphase dat IQ7 en IQ8 samen mogen… onderaan de link nasr de nederlandse site met de nodige toelichting en fireware-voorwaarden e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 20:12

The Third Man

The Third Jellyfish

markisoke schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:15:
Zijn er hier meer mensen die in Home Assistant de lifetime productie van de installatie uitlezen en drops zien in deze waardes. Heb hetzelfde probleem als deze persoon, heb me ook al gemeld op Github, maar was benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze problemen: https://github.com/home-assistant/core/issues/140602

< afbeeldingen >
Misschien handiger om afbeeldingen hier bij te voegen (een-na-laatste icoontje in de knoppenbalk van het berichtvenster) dan te hotlinken met een heeeeel lang sessietoken erbij wat toch niet werkt voor anderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
WillemP22 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
https://investor.enphase....ion-iq7-solar-systems-iq8

Bericht van Enphase dat IQ7 en IQ8 samen mogen… onderaan de link nasr de nederlandse site met de nodige toelichting en fireware-voorwaarden e.d.
Goede zaak!

De Nederlandse link: https://enphase.com/nl-nl...rters/expand-iq7-with-iq8
Vanaf firmware 8.03.5052 en Installer Toolkit app versie 4.4.0.
Binnenkort de TS en FAQ maar eens aanpassen / updaten.

EDIT: done :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getslow
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 11:30
Hoi allen,

Ik heb gisteren een Enphase systeem laten installeren, maar nu heeft de installateur IQ8MC's erop gelegd ipv de IQ8AC's uit de offerte.

Specificaties van mijn installatie:
  • 455wp panelen (AIKO-A455-MAH54Db)
  • 3 panelen op 135gr, 45gr helling, sinds vanochtend 09:30 clipping
  • 2 panelen op 135gr, 45gr helling, sinds vanochtend 11:00 clipping (liggen iets lager en beetje last van bomen)
  • 2 panelen op 225gr, 10gr helling (op dakkapel), sinds 11:50 clipping
Ik weet dat enige clipping gebruikelijk is, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat dit wel veel is. Installateur zegt dat het over het hele jaar de IQ8MC de betere keus is omdat de IQ8MC eerder start in de herfst/winter (door lagere minimale Mpp spanning?)

Mijn vraag nu aan jullie wat jullie zouden doen en waarom:
  1. Installateur vragen alsnog de IQ8MC te verwisselen voor IQ8AC
  2. Verschil in kosten tussen IQ8AC en IQ8MC in mindering op laatste factuur (7x €10 ?)
Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Getslow schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:47:
Hoi allen,

Ik heb gisteren een Enphase systeem laten installeren, maar nu heeft de installateur IQ8MC's erop gelegd ipv de IQ8AC's uit de offerte.

• 2 panelen op 135gr, 45gr helling, sinds vanochtend 11:00 clipping (liggen iets lager en beetje last van bomen)
Ik weet dat enige clipping gebruikelijk is, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat dit wel veel is. Installateur zegt dat het over het hele jaar de IQ8MC de betere keus is omdat de IQ8MC eerder start in de herfst/winter (door lagere minimale Mpp spanning?)

1. Installateur vragen alsnog de IQ8MC te verwisselen voor IQ8AC
  2. Verschil in kosten tussen IQ8AC en IQ8MC in mindering op laatste factuur (7x €10 ?)
Alvast bedankt voor jullie inzicht!
Een lastige, het zal inderdaad niet heel veel uit maken. Mijn eerste gedachte is het verschil terugkrijgen. Ik schat dat je niet zo heel veel verlies zal hebben op jaarbasis.

Er is wel wat naslag werk / bronnen waarmee je het voor jezelf na kunt gaan:
* Deze excelsheet invullen om te kijken wat de juiste keuze is.
* FAQ vraag 1a en 1b even doornemen + casestudie doornemen
* Whitepaper mbt clipping doornemen
* PVCalc simulatie doen

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:35
@Getslow Mijn leverancier wilde vorig jaar IQ8+ plaatsen op 440wp panelen redelijk op het zuiden. Ik heb hem moeten ompraten naar IQ8MC. Hij vond er het zijne van maar is mij 'tegemoet gekomen'. Ik denk dat dit het verhaal is over of het aftoppen nou zoveel uitmaakt 'want ze starten eerder op' oid.

Data 1 mei:
440wp paneel 140 graden orientatie, dakvlak 45 graden helling, :
330w max, aftopping tussen 10:00 en 15:00
440wp paneel 140 graden orientatie, dakvlak 15 graden helling:
330 max, op zijn max, maar qua parabool geen aftopping waar te nemen
420wp paneel 140 graden orientatie, dakvlak 15 graden helling:
300w max, géén aftopping
Ik zie bij jou erg vergelijkbare tijden, alles iets eerder en meer door het licht hogere vermogen. Als ik terugkijk zie ik in augustus 2024 een handvol dagen waarop dit nog voorkomt. Ik denk dat je er iig niet wakker van moet liggen. We hebben nu wel heel veel mooie dagen achter de rug. En als de omvormers echt vroeger opstarten heb je daar ook profijt van.
Maar sowieso wel de installateur aanspreken. Hij heeft vast geen zin om het dak op te gaan dus misschien kan je er nog iets uit krijgen. Het verschil in inkoopprijs is het minst dat je terug mag vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:09

dollyking

duck tape

Ik denk dat deze discussie blijft terug komen.

In totaal op jaarbasis zal het niet veel uitmaken in kw vermogen
maar bij dynamische stroom tarieven is de opbrengst in euro's in de ochtend en avond het hoogst, als de panelen aftoppen is de stroom vaak ook niet duur meer en is het mij best.

[ Voor 8% gewijzigd door dollyking op 09-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:29
Ik heb een oost/west dak waar nu (vanuit de bouw) op de oost kant 12 panelen met een string omvormer liggen. Dit is reeds 8 jaar operationeel en is aangesloten (1fase) op fase 3. Mijn hoofdaansluiting is 3x25.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCrOPm1yGs0CWaalQozKJlW10Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4dxxtFU09TYMycyCiwgZm1F.jpg?f=fotoalbum_large
(Ja is stoffig, heb na de foto het stof verwijderd)

Nu wil ik aan de west kant op het schuine gedeelte en de dakkapel (deze is geplaatst met extra versteviging voor panelen in de toekomst) ook panelen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwQiCrKSE1uRn7nDfeCfHrGyGFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz4MqOROZiOYo18EtIDkRl7Z.jpg?f=fotoalbum_large
Dus 3 schuin naar westen en 4 richting het zuiden.

Het worden waarschijnlijk 460WP full black panelen met een enphase IQ8M(C) micro-inverter. Deze krijgen een eigen stroomkabel naar de meterkast.

Op de zolderkamer wil ik een klein kastje er tussen hangen met eerst een Enphase Q-Relais 1-Fase en een ABB SD202 hoofdschakelaar zodat ik de panelen uit kan schakelen mocht ik er later aan moeten werken. (Ik wilde eerst een 1 fase home-wizard er bij maar ik begrijp dat je Enphase tegenwoordig kan integreren met home-wizard)

In de meterkast zet ik dan een aardlekautomaat (DS301C 16A 30mA) om de boel daar af te zekeren op fase 1 of 2.

Op het dakje van mijn schuurtje wil ik ook 2 panelen op het zuiden leggen die dan ook met een eigen kabel naar de meterkast lopen.
Hier wil ik in de schuur ook een q-relais en hoofdschakelaar in kastje plaatsen en in de meterkast een aardlekautomaat op de overgebleven fase die nog geen PV heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFJXrg8Gzos4TBzQ693n-qjexg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByKMYZWCmD9OBiHaMXaBDJOk.jpg?f=fotoalbum_large
(Linker deel is van de buren dus die laat ik vrij)

De exacte PV verdeling wie naar welke kan ik nog aanpassen maar het idee is dat op alle 3 de fases PV stroom wordt ingevoerd.

In de meterkast komt dan ook de Enphase Envoy-S, Metered (Single & Multi Phase) met 6 meetspoelen.
Het idee is 1,2,3 op de aanvoer vanuit de hoofdschakelaar in de meterkast en 3,4,5 om de aanvoer lijn vanuit de 3 verschillende PV circuits.

Is bovenstaande een goed idee of heb ik bij het bedenken wat over het hoofd gezien?

In de toekomst wil ik de huidige 12 panelen op oost en de string omvormer er uit gooien en vervangen voor nieuwe panelen ook met enphase IQ8M(C) micro-inverters.

De volgende stap is enphase batterij(en) (en in de toekomst een enphase systeem controller). Ik loop misschien een beetje vooruit op de zaken maar dan is mijn upgrade plan duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:02
pboelhouwer schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:51:
Ik heb een oost/west dak waar nu (vanuit de bouw) op de oost kant 12 panelen met een string omvormer liggen. Dit is reeds 8 jaar operationeel en is aangesloten (1fase) op fase 3. Mijn hoofdaansluiting is 3x25.
[Afbeelding]

Nu wil ik aan de west kant op het schuine gedeelte en de dakkapel (deze is geplaatst met extra versteviging voor panelen in de toekomst) ook panelen plaatsen.
[Afbeelding]

Het worden waarschijnlijk 460WP full black panelen met een enphase IQ8M(C) micro-inverter. Deze krijgen een eigen stroomkabel naar de meterkast.

Op de zolderkamer wil ik een klein kastje er tussen hangen met eerst een Enphase Q-Relais 1-Fase en een ABB SD202 hoofdschakelaar zodat ik de panelen uit kan schakelen mocht ik er later aan moeten werken. (Ik wilde eerst een 1 fase home-wizard er bij maar ik begrijp dat je Enphase tegenwoordig kan integreren met home-wizard)

In de meterkast zet ik dan een aardlekautomaat (DS301C 16A 30mA) om de boel daar af te zekeren op fase 1 of 2.

Op het dakje van mijn schuurtje wil ik ook 2 panelen op het zuiden leggen die dan ook met een eigen kabel naar de meterkast lopen.
Hier wil ik in de schuur ook een q-relais en hoofdschakelaar in kastje plaatsen en in de meterkast een aardlekautomaat op de overgebleven fase die nog geen PV heeft.
[Afbeelding]

De exacte PV verdeling wie naar welke kan ik nog aanpassen maar het idee is dat op alle 3 de fases PV stroom wordt ingevoerd.

In de meterkast komt dan ook de Enphase Envoy-S, Metered (Single & Multi Phase) met 6 meetspoelen.
Het idee is 1,2,3 op de aanvoer vanuit de hoofdschakelaar in de meterkast en 3,4,5 om de aanvoer lijn vanuit de 3 verschillende PV circuits.

Is bovenstaande een goed idee of heb ik bij het bedenken wat over het hoofd gezien?

In de toekomst wil ik de huidige 12 panelen op oost en de string omvormer er uit gooien en vervangen voor nieuwe panelen ook met enphase IQ8M(C) micro-inverters.

De volgende stap is enphase batterij(en) (en in de toekomst een enphase systeem controller). Ik loop misschien een beetje vooruit op de zaken maar dan is mijn upgrade plan duidelijk.
Waarom zou je niet alles op één Q relais in de meterkast aansluiten? Lijkt me goedkoper (en heeft wellicht ook technisch gezien voordelen, maar dat weten anderen hier veel beter). Je kunt altijd nog aparte werkschakelaars (in de mk of dicht bij de panelen als je dat handiger vindt) gebruiken om (een deel van) de panelen uit te schakelen.
En ik weet niet hoe goed/stabiel de integratie van Home Wizard met Enphase is. Ik heb een aparte drie fase meter van HW voor de zp in gebruik en werkt echt super goed (incl live weergave etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:29
Miersel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:15:
[...]
Waarom zou je niet alles op één Q relais in de meterkast aansluiten?
Omdat ik zo veel mogelijk uit de meterkast wil hebben.
Ik vervang ook de losse aardlekschakelaars en zekeringen voor beide in een.

En die paar tientjes voor een extra Q zal me worst wezen.

[ Voor 8% gewijzigd door pboelhouwer op 09-05-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

luigi87

Domotica Fanaticus

Voor de liefhebber heb ik nog een 3 fase Q-relay in de aanbieding. (Staat ook in mijn v&a)
Ik heb mijn enphase panelen allemaal achter 1 Q-relay geplaatst ivm een victron powerwall.

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 09-05-2025 19:49 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Getslow schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:47:
Hoi allen,

...
Ik heb ook de Aiko NEOSTAR 455Wp | Glas-Glas/All Black maar dan met de IQ8HC. Panelen zijn gericht op het zuiden. Geen last van aftoppen.

Mijn keus : meest optimale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Laatst online: 23:32
Eddie_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:37:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkW6cFTAfbTQ5GL1COwPNNGyrog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMi5mFj0CQKeiL0Hyy9l5CxY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeTmiSLse9dC5tBBuPHL9SPrEWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giYz8g9SY6GS2fL6XV9yJ57Z.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dat uitgesloten is blijft nog het probleem dat ze niet rapporteren. Er is al aardig wat opwek volgens de meter en voltage is 238 volt. Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:17
pboelhouwer schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op voor kapitaalvernietiging. Als je nu een PV systeem met metered gateway met ferrietringen neemt voor bijvoorbeeld zero export, straks een 5P met comms kit en q relais voor opslag, en dan een jaar later een controller, dan kun je je Gateway, q relais, comms kit en ferrietringen waarschijnlijk nagenoeg compleet afschrijven. Een system controller betaal je eigenlijk maar €1000 meer voor al die functionaliteit, en als je het bij de PV meteen erbij schuift kun je ook nog handig met de btw schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-05 11:16
Zijn er meer mensen waarbij het AI profiel de productie niet uitgeschakeld heeft vandaan toen de stroom tussen 13.00 en 14.00 -1,1 cent was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hier wel een uurtje uit, maar ik stuur het aan via Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqDB4iVkJBwVemxZnK9Nw87zKlU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o3kLDIAYnkvfKaZLnNo3RGK2.png?f=user_large

Morgen weer 3 uurtjes negatief, ruim 27 cent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56
Gohf046 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:03:
Zijn er meer mensen waarbij het AI profiel de productie niet uitgeschakeld heeft vandaan toen de stroom tussen 13.00 en 14.00 -1,1 cent was?
Ja hier ook niet, wellicht was het verschil niet groot genoeg en hanteert de ai hogere kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-05 18:43
De “Ai” van Enphase herkende een positief bedrag van 0,002 cent per kWh tussen 13 en 14 uur. Daaron was de boel niet uitgeschakeld.
Blijkbaar worden er verschillende tarieven gehanteerd. Iets van een algemene en van je provider. De algemene was nog net iets positief.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Laatst online: 22:07
Hier draaien 6 IQ8HC met envoyS en relay, installatie in eigen beheer. Ik zie dat deze met dynamisch tarief ook software matig uitgeschakeld kunnen worden. In de apps gekeken maar zie die optie er helaas niet bij staan. Integratie met HA heb ik ook. Helaas ook daar geen optie. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:43
rvee schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:11:
Hier draaien 6 IQ8HC met envoyS en relay, installatie in eigen beheer. Ik zie dat deze met dynamisch tarief ook software matig uitgeschakeld kunnen worden. In de apps gekeken maar zie die optie er helaas niet bij staan. Integratie met HA heb ik ook. Helaas ook daar geen optie. Zie ik iets over het hoofd?
Heb je dan ook niet de Envoy metered nodig?
Q21 in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:03
Ik heb geprobeerd het volledige topic door te spitten op zoek naar antwoord op mijn vraag, maar heb de oplossing niet gevonden als deze bestaat (waarschijnlijk overheen gelezen).

Ik moet binnen een week een nieuwe energieleverancier en neig naar een dynamisch contract, maar het lijkt me dan wel handig dat ik de zonnepanelen uit kan schakelen wanneer de stroomprijs negatief is. Dan lijkt een dynamisch contract in mijn geval het goedkoopste.
Dit uitschakelen mag best handmatig gaan via app.

Gateway: Envoy-S-Standard-EU (SKU ENV-S-WB-230).
Micro-inverters: 8x IQ7 (IQ7-60-2-NL) en 6x IQ7+ (IQ7PLUS-72-M-INT).

In de Enphase app heb ik nu niet de mogelijkheid tot uitschakelen. Ik heb dus geen "metered" gateway. Is er voor een leek die ik ben toch enigszins gemakkelijk de mogelijkheid te krijgen tot uitschakelen panelen?

Excuses als deze vraag al meerdere keren beantwoord is, kon het niet terugvinden in dit topic en ook niet bij de Enphase site zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38
BasvB schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:38:
Ik heb geprobeerd het volledige topic door te spitten op zoek naar antwoord op mijn vraag, maar heb de oplossing niet gevonden als deze bestaat (waarschijnlijk overheen gelezen).

Ik moet binnen een week een nieuwe energieleverancier en neig naar een dynamisch contract, maar het lijkt me dan wel handig dat ik de zonnepanelen uit kan schakelen wanneer de stroomprijs negatief is. Dan lijkt een dynamisch contract in mijn geval het goedkoopste.

In de Enphase app heb ik nu niet de mogelijkheid tot uitschakelen. Ik heb dus geen "metered" gateway. Is er voor een leek die ik ben toch enigszins gemakkelijk de mogelijkheid te krijgen tot uitschakelen panelen?

Excuses als deze vraag al meerdere keren beantwoord is, kon het niet terugvinden in dit topic en ook niet bij de Enphase site zelf.
Enphase heeft een strategische samenwerking met Frank Energie en NextEnergy, die zich richt op dynamische energiecontracten en het aansturen virtuele energiecentrales waarbij de App met extra functies de zonnepanelen uitgezet kan worden. Via Frank Energie is het systeem volgens mij wel aan te sturen en moet je betalen voor het gebruik van de app met extra functie.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

FAQ 20 en 21 geven geen antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 16:06
Pazo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:06:
Hier wel een uurtje uit, maar ik stuur het aan via Home Assistant.

[Afbeelding]

Morgen weer 3 uurtjes negatief, ruim 27 cent!
Ik hem maar weer op de knop nu laden voor de auto, ik weet echt niet wanneer die de auto gaat laden bij een AI profiel
Heb 10T batterij en charger ev2
Zonnepanelen zijn nu uit , hij gaat wel de huis batterij volgooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
Vraagje: ik heb een unmetered enphase. Maar als ik via de installer account de production uitzet, duurt het bijna een uur voordat alle microinverters zijn gestopt. En ook het aanzetten gaat erg traag. Is er een manier om dat sneller voor elkaar te krijgen? Gaat dat bij een metered versie sneller bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
maart84 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:40:
Vraagje: ik heb een unmetered enphase. Maar als ik via de installer account de production uitzet, duurt het bijna een uur voordat alle microinverters zijn gestopt. En ook het aanzetten gaat erg traag. Is er een manier om dat sneller voor elkaar te krijgen? Gaat dat bij een metered versie sneller bijvoorbeeld?
Yes, als je het klepje openmaakt van je Gateway zie je een weerstandje in een brug staan op contact. Als je dat weerstandje eruit haalt gaat je systeem in no time productieloos draaien. Terugzetten idem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:28
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Yes, als je het klepje openmaakt van je Gateway zie je een weerstandje in een brug staan op contact. Als je dat weerstandje eruit haalt gaat je systeem in no time productieloos draaien. Terugzetten idem
Heb je dat zelf zo werkend? Ik hoor van meerdere kanten de de productie inderdaad wel stopt maar bij terug plaatsen van het weerstandje tot de volgende dag duurt voor de productie weer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
easywoods schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Heb je dat zelf zo werkend? Ik hoor van meerdere kanten de de productie inderdaad wel stopt maar bij terug plaatsen van het weerstandje tot de volgende dag duurt voor de productie weer opstart.
Dat is niet mijn praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rivanov schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Via Enlighten Manager kun je dit zien. Hiervoor heb je een Installer account nodig.
Althans, hiermee kan ik het zien en via de normale Enphase app / website niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt.

Ik zie in je plaatje meerdere dagen. Kan je ook een grafiek maken van 1 paneel van 1 dag?

En weet jij of iemand anders of je hiervoor een gewone of installateursaccount voor nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja je hebt het installers account nodig maar dan kun je ook een dag bekijken en een paneel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:32
maart84 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:40:
Ik had vandaag dezelfde ervaring, ook met een unmetered envoy. Ik ga kijken of HA een uur eerder het commando kan geven om de productie te stoppen.

PS, Het opstarten ging wel redelijk snel bij mij. Hoe was dat bij jou?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
skiwi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:30:
Ik heb het AI profiel nu een tijdje draaien en op zich niet ontevreden met wat het probeert te doen.

Vanochtend wel een wat dubieuze actie waar ik mijn twijfels bij krijg of enphase wel rekening houdt met het verlies van de batterij.

Afgelopen nacht de 10T geladen vanuit net a 24,29 cent (2,55 euro voor 10.5 kWh)
Tijdens de ochtend piek qua tarief de batterij ontladen naar net: 30,93 cent (3,25 euro voor 10.5 kWh)

Zonder met verlies en de afschrijving van de batterij te rekenen zou dit zo'n 70 cent hebben opgeleverd. Halen we daar het efficientieverlies van laden/ontladen van af, en de afschrijving van de batterij dan blijft er geen pepernoot van over natuurlijk (en zou het mogelijk zelfs geld hebben gekost).

Het voelt dat het AI profiel wel naar de goedkoopste en duurste uren kijkt op de dag voor respectievelijk laden en ontladen, maar of het daadwerkelijk een zinvolle marge is laat het AI model buiten beschouwing. Kan me voorstellen dat het complex is en elke installatie anders is qua efficiëntie/verlies, maar nu voelt het toch wel dat enphase zoveel mogelijk batterij cycles er doorheen probeert te duwen om zo snel mogelijk de batterij af te kunnen schrijven.

[Afbeelding]
Klopt Hier het zelfde verhaal , dat laden en ontladen is soms maar een paar cent verschil
Denk dat ik eens ga proberen om het terugleveren vanuit de batterij naar het net uit ga zetten.
Kijken hoe dat loopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9_TlpmQXq94xuviKTsTUXBiY4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aq3L5L9HOfz056bVcqRwN1WZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
drboneym schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Let op voor kapitaalvernietiging. Als je nu een PV systeem met metered gateway met ferrietringen neemt voor bijvoorbeeld zero export, straks een 5P met comms kit en q relais voor opslag, en dan een jaar later een controller, dan kun je je Gateway, q relais, comms kit en ferrietringen waarschijnlijk nagenoeg compleet afschrijven. Een system controller betaal je eigenlijk maar €1000 meer voor al die functionaliteit, en als je het bij de PV meteen erbij schuift kun je ook nog handig met de btw schuiven.
Welke controller doel je op? Als ik de Enphase controller zou toepassen, dan heb je toch nog steeds je q relais, gateway etc nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
jj85 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Welke controller doel je op? Als ik de Enphase controller zou toepassen, dan heb je toch nog steeds je q relais, gateway etc nodig?
De IQ System Controller, zeg maar hét enige ding van Enphase dat een systeem offgrid kan laten draaien.

En nee, dat heb je dus niet meer nodig. Ik heb hem hier 4 dagen terug zelf gehangen (ben al 10+ jaar Enphase installateur) en nu heb ik dus Q relais, ferrietringen, ct spoelen, Metered gateway over. Als ik al 5P had hangen zou de comms kit 2 en de q relais daarvan ook vervallen.

Dan nog stap 2, als die wisselen van Enphase site omdat je het doorverkoopt zijn de garanties void, vandaar m'n opmerking dat het afgeschreven is als je het eruit sloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Laatst online: 22:07
mike123 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Heb je dan ook niet de Envoy metered nodig?
Q21 in de TS.
envoy standard werkt nu. update envoy gedaan (via de installer app). Vervolgens integratie met HA herladen met installer account. Schakelaar production dan zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
HarryVSjoris schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:55:
[...]

Klopt Hier het zelfde verhaal , dat laden en ontladen is soms maar een paar cent verschil
Denk dat ik eens ga proberen om het terugleveren vanuit de batterij naar het net uit ga zetten.
Kijken hoe dat loopt

[Afbeelding]
Ik zou het juist andersom doen, inkopen uit net uitzetten en teruglevering aanzetten, bijvoorbeeld op de ochtend prijspiek van 7 tot 9, zo kun je je dag starten met een schone lei/lege batterij. Dan gaat de zon schijnen en laadt je je batterij alleen met je eigen zonnestroom.

Voor zo'n gekke dagen als vandaag moet dat dan wel handmatig omgedraaid, maar ik denk dat bovenstaande 80% van het jaar best z'n werk doet.

Wat was jou gedachte van teruglevering uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:38:
[...]

Ik zou het juist andersom doen, inkopen uit net uitzetten en teruglevering aanzetten, bijvoorbeeld op de ochtend prijspiek van 7 tot 9, zo kun je je dag starten met een schone lei/lege batterij. Dan gaat de zon schijnen en laadt je je batterij alleen met je eigen zonnestroom.

Voor zo'n gekke dagen als vandaag moet dat dan wel handmatig omgedraaid, maar ik denk dat bovenstaande 80% van het jaar best z'n werk doet.

Wat was jou gedachte van teruglevering uit?
Mmmm zoveel mogelijkheden maar ben er nog niet uit wat het beste is
Ik dacht batterij goedkoop vol gooien en zelf gebruiken.
Heb ook nog een auto die vol moet
Nu maakt hij eerst de huis batterij vol daarna de auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:03
Pazo schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Dank. Gevonden. Het antwoord is dus "nee".
clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Enphase heeft een strategische samenwerking met Frank Energie en NextEnergy, die zich richt op dynamische energiecontracten en het aansturen virtuele energiecentrales waarbij de App met extra functies de zonnepanelen uitgezet kan worden. Via Frank Energie is het systeem volgens mij wel aan te sturen en moet je betalen voor het gebruik van de app met extra functie.
Goed om te weten! Daar duik ik even in. Die twee kwamen bij mijn vergelijking sowieso als goedkoopste uit de bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:32:
[...]

De IQ System Controller, zeg maar hét enige ding van Enphase dat een systeem offgrid kan laten draaien.

En nee, dat heb je dus niet meer nodig. Ik heb hem hier 4 dagen terug zelf gehangen (ben al 10+ jaar Enphase installateur) en nu heb ik dus Q relais, ferrietringen, ct spoelen, Metered gateway over. Als ik al 5P had hangen zou de comms kit 2 en de q relais daarvan ook vervallen.

Dan nog stap 2, als die wisselen van Enphase site omdat je het doorverkoopt zijn de garanties void, vandaar m'n opmerking dat het afgeschreven is als je het eruit sloopt.
Misschien stel ik domme vragen, bij voorbaat excuses, maar probeer het even te begrijpen :)

Als ik de installatiehandleiding van de IQ System Controller bekijk, kom ik schema's zoals hieronder tegen.
De panelen en batterij worden aangesloten op de IQ Combiner.

Is de IQ Combiner dan de 'vervanger' van de Q-relais, ferrietringen, CT's, metered gateway?
Als ik zo'n IQ Combiner bekijk, dan lijkt dat juist weer een samenbouw van bovenstaande.

[Afbeelding]

Ok, denk dat ik het snap :)
Dit gaat dan om de https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int
Dat is dan 'alles in één'.

Werd door de verschillende naamgevingen / versie op het verkeerde been gebracht.

[ Voor 24% gewijzigd door jj85 op 11-05-2025 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
drboneym schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:08:
Ohja wacht, niet de groep uitzetten onder vollast maar dat weerstandje op het bordje van je Gateway eruit trekken natuurlijk. Dan schakelen de micros uit via software.

Voor alle dynamische mensen met een Standard Gateway die nu rond dansen
Dit heb ik getest, stoppen productie gaat heel vlot, de productie start echter niet meer die zelfde dag.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Je hebt ‘t gewoon over weerstand verbreken om productie te stoppen en weer terugzetten om productie weer op gang te krijgen? Bij gateway-standaard? Heb je mogelijk nog iets speciaals ergens ingesteld?

[ Voor 41% gewijzigd door blb4 op 11-05-2025 23:11 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Patox schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:52:
Ik heb nu een aantal dagen kunnen testen met de IQ EV Charger 2. Helaas doet hij nog helemaal niet wat ik idealiter zou zien.

Instellingen:
1. Enphase Profiel Eigen Gebruik
2. Laadpaal heeft Groen Opladen profiel
3. Groen laden heeft schema aanstaan (alle dagen van de week)
4. Laadpaal op automatisch fase switchen gezet tbv groen laden

Een paar observaties (Klik voor volledige afbeeldingen)

Scenario 1 - Laadpaal exporteert terwijl de auto (meer) geladen kan worden dan de 1.4.

Scenario 2 - Laadpaal laadt door terwijl deze afgeschaald zou kunnen worden ivm huishouden gebruik

Scenario 3 - Laadpaal laadt niet terwijl er voldoende opwekking is

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Scenario 4 - Laadpaal springt na een dag solar laden midden in de nacht naar 11Kw laden, negeert schema

Scenario 5 - Laadpaal begint met 11kw te laden ondanks ingestelde profiel en schema. (Geen Screenshots).

Ben ik te veeleisend? Ik had van Enphase toch wel iets meer verwacht. Is dit een probleem door slechte/foutieve installatie of puur software? Bedankt voor het meedenken ben benieuwd of er tips/tricks zijn. Werkt het AI profiel beter? Ik heb nog geen dynamisch contract.
Charger 2 werkt nog steeds niet naar behoren. Inmiddels contact opgenomen met Support.

Scenario 1 (exporteren terwijl er nog overschot geladen kan worden) is weer aan de hand. Is dit normaal voor een laadpaal of schalen de Zappi's etc wel gewoon mooi op zodat er niet geëxporteerd wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW9p7IQzL6LnR-8LD-cN4Sb84KE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bol2pQdn28p16QneVxOfSuHw.png?f=fotoalbum_large

Ook nog een view per individuele fase. Is dit niet vreemd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EylX0SC_DzYKey9x4EFCmVdtZpY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OIo8Aay6Dj0R6u3gsYcwHY4L.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw-Vht-4chkJvoaZTP7Cuu9vawI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lFqQH8wwg27hwOe4Lky0bNQd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I6BPNdGLpythMLDttv5hMun0LI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fmvcqQ59xJFwGT9NCovPImz3.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door Patox op 12-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:57
Momenteel heb ik de Homewizard PIB maar ik overweeg de IQ5P
mijn RTE van de HW is 76%
een 2e is besteld maar dan heb ik ongeveer dezelfde capaciteit als de IQ5P

De Enphase kan veel hoger laden en ontladen maar hoe is de efiiciency?
Wat is de RTE van de IQ5P?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Bij mij is het ook niet gelukt, uitschakelen ging prima maar ze werden niet meer ingeschakeld. Welk netwerkprofiel heb je ingesteld?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Patox schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Charger 2 werkt nog steeds niet naar behoren. Inmiddels contact opgenomen met Support.

Scenario 1 (exporteren terwijl er nog overschot geladen kan worden) is weer aan de hand. Is dit normaal voor een laadpaal of schalen de Zappi's etc wel gewoon mooi op zodat er niet geëxporteerd wordt?

[Afbeelding]

Hou je wel rekening met het feit dat een laadpaal op minimaal 6A moet laden per fase? Ik weet niet met hoeveel fase je laadt maar dit zou een verklaring kunnen zijn voor het niet starten op solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
Pazo schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Kijk bij Frank Energie en NextEnergy.
Enphase heeft een strategische samenwerking met Frank Energie en NextEnergy, die zich richt op dynamische energiecontracten en het aansturen virtuele energiecentrales waarbij de App met extra functies de zonnepanelen uitgezet kan worden.
https://solarmagazine.nl/...a-inkomsten-thuisbatterij

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:50
Patox schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding]

Dit is exact het gedrag wat ik ook zie bij mijn EV charger. Waar de Zappi (ik heb nog een eerste versie) altijd keurig vlot het overschot volgt, bakt de Enphase er hier plat gezegd (nog)helemaal niks van tijdens "groen" laden.
Ik kan hem testen op zowel een 1 fase Nissan als een 3 fase Toyota, en bij beide blijft de laadstroom schommelen tussen de 8 en 11 Ampere per fase, terwijl deze is ingesteld op max 20A.
Het lijkt wel een soort noodloop.
Als er een wolk voor de zon schuift regelt de EV charger ook niet terug, en beginnen de 5P batterijen te ontladen. Erg onwenselijk.

Ik heb het vanmorgen niet hard bevestigd gekregen maar de vriendelijke medewerker van de helpdesk dacht ook aan een bug. Goed te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
In de 2 maanden dat ik de lader gebruik heb ik verschillende eigenaardigheden opgelost zien worden, geduld is een schone zaak denk ik dan maar.
Dit zag ik deze ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VH2GbeF15Z2i-Ey1RSxaomRstk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHqWKE8O1mfp8XlkUcyNMpzS.png?f=fotoalbum_large

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 23:30
Everest schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Dit is exact het gedrag wat ik ook zie bij mijn EV charger. Waar de Zappi (ik heb nog een eerste versie) altijd keurig vlot het overschot volgt, bakt de Enphase er hier plat gezegd (nog)helemaal niks van tijdens "groen" laden.
Ik kan hem testen op zowel een 1 fase Nissan als een 3 fase Toyota, en bij beide blijft de laadstroom schommelen tussen de 8 en 11 Ampere per fase, terwijl deze is ingesteld op max 20A.
Het lijkt wel een soort noodloop.
Als er een wolk voor de zon schuift regelt de EV charger ook niet terug, en beginnen de 5P batterijen te ontladen. Erg onwenselijk.

Ik heb het vanmorgen niet hard bevestigd gekregen maar de vriendelijke medewerker van de helpdesk dacht ook aan een bug. Goed te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
In de 2 maanden dat ik de lader gebruik heb ik verschillende eigenaardigheden opgelost zien worden, geduld is een schone zaak denk ik dan maar.
Dit zag ik deze ochtend:
[Afbeelding]
Thnx voor het delen. Ik probeer nu screenshots te maken van alle bevindingen van rare keuzes die er gemaakt worden door de lader. Ik heb geen batterij dus bij mij zou het in principe redelijk simpel aan te sturen moeten zijn. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de lader niet helemaal bevalt (hier op het forum) en hier in de buurt. Ik zie ook veranderingen in de app / instellingen die hoopvol zijn, maar het lijkt alsof de software nog lang niet klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36
@Everest
Bij mij gaat het groen laden dan wel goed met de ev charger 2.
ook als zeg dat de enphase accu's gebruikt mogen worden gaan die mee laden.

Ik heb wel andere problemen met de enphase accu's (2x 5p)
Deze staan daarom in de nacht uit omdat ze mijn homewizzard accu's leeg zuigen.
nou niet echt leeg maar de enphase accu's gebruiken constant een 100 a 150w terwijl mijn P1 poort meld dat ik 0 op de meter draai (door de homewizzard accu's).
En de enphase accu's staan begin van de avond op 100% dus waar gaat die energie heen dan!

Iemand dat wel eens gezien?
Vraag ligt ook bij enphase al maar dat loopt al een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16-05 16:51
Iemand een idee wat ik nog kan uitzoeken en proberen?

Enphase gateway - Enphase Envoy-S, Metered

Onze internet verbinding heeft er een paar dagen uitgelegen. Nadat er weer verbinding is, wil de Gateway geen connectie meer maken met de cloud (Enlighten).
  • In enlighten portal, geeft hij aan dat er een bedrade verbidning is en dat hij om de 15 min. een status update geeft
  • Hij heeft een IP adres
  • Het ledje brand groen op de Gateway bij dat wolkje ( alles is groen behalve AP)
Vreemde is, wanneer ik de LAN kabel uit de gateway uithaal en dan de GW uit en aan zet (automaat uit zetten en weer aan) dan geeft de GW nog steeds aan dat er een bekabelde verbinding actief is....ehhh dat klopt niet, want de kabel er er uit.

ik heb een wifi verbinding opgezet, maar deze blijft in idle staan, omdat hij denkt dat er een kabelverbinding is.

De ZP wekken gelukkig wel stroom op, dat zie ik in de Homewizard.

De FAQ van Enphase heb ik al bekeken en die stappen helpen niet.

Iemand een idee, wat ik nog kan proberen?

Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:43
drboneym schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:32:
[...]

Da's interessant. Dus als je een IQ System Controller aanschaft samen met 5P batterijen, dan hoeft er geen Communications Kit 2 separaat te komen omdat die al in de IQ System Controller zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeman91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:44
Graag haak ik aan bij dit interessante topic, want ik zit met een vraagstuk over de beste aanpak voor de verdere verduurzaming van mijn woning, in het verlengde van mijn huidige Enphase setup. Mijn huidige basis is een goed werkend zonnepanelensysteem met IQ8HC micro-omvormers.

De komende tijd staan de volgende stappen op de planning:
  • Binnen enkele weken: De levering van mijn elektrische auto. Ik wil deze graag slim laden, idealiter op momenten van overproductie van mijn zonnepanelen of in de toekomst bij gunstige dynamische tarieven.
  • Binnen enkele maanden: De overstap naar een all-electric warmtepompsysteem. Ik heb een interessante offerte voor een WeHeat ontvangen, maar ik heb begrepen dat directe integratie met Enphase Enlighten niet mogelijk is.
Dit brengt me bij mijn centrale dilemma: kies ik voor de potentieel naadloze aansturing binnen het Enphase-ecosysteem voor toekomstige uitbreidingen (zoals een laadpaal en warmtepomp die in Enphase Enlighten geïntegreerd kunnen worden), of ga ik voor meer flexibiliteit met losse componenten die ik mogelijk via Home Assistant integreer?

Het Enphase-ecosysteem lijkt me nu al beperkend in de keuze voor bijvoorbeeld een laadpaal en warmtepomp. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb mijn oog bijvoorbeeld laten vallen op de WeHeat Sparrow warmtepomp, maar misschien moet ik dit heroverwegen. Ga ik spijt krijgen als ik buiten het Enphase-ecosysteem stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
Even een simpele en heel naieve vraag: Ik wil (nog steeds) mijn systeem afschakelen bij negatieve dynamische tarieven. In de meterkast is een schakelaar om het hele PV systeem af te schakelen. Kan ik die gewoon handmatig uit- en inschakelen, of is dat onverstandig?
Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@Boeman91 Als je een beetje bekend bent met Home Assistant zou ik persoonlijk daar voor gaan. Ik stuur nu ook aan via HA. De AI optie / slim laden van Enphase werkt momenteel nog niet zoals het zou moeten. Enphase kan je volledig integreren in HA en dan kan je veel heldere regels maken. Ik lees hier de afgelopen dagen dat bij verschillende mensen het uitschakelen van de panelen bij negatieve prijzen niet of slecht werkt. Terwijl ik in HA een hele simpele automation heb gemaakt dat bij een negatieve prijs de panelen uit gaan en bij positieve prijs weer aan. Niks geen AI waarbij je niet weet hoe het algoritme werkt en geen invloed op hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Bedankt voor de tip. Het probleem is dat ik een standaard gateway heb die dat niet ondersteunt. Ik ben offertes voor metered aan het aanvragen. Maar tot die tijd vind ik het fijn om bij sterk negatieve prijzen (zoals gisteren) de boel af te schakelen in de meterkast. Maar ik weet dus niet of dat schadelijk is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik heb vanmiddag een flinke dip in de productie gehad (10 panelen, totaal 3250Wp, zzw opstelling, IQ7+)
Tijdstip tussen 12:30 en 14:00 uur, productie gaat voor alle omvormers naar 0watt.
Mijn opwek piek heb ik rond op dit moment rond 15:00uur.

Ik dacht eerst dat het een rapportagefout in Enlighten Manager was, maar ook via P1 zie ik dat ik niets teruglever op de fase waar de installatie opzit.
  • Netspanning is OK: 240V
  • Frequentie OK: 50Hz
  • Temperatuur van alle panelen is OK
  • Ik doe niets met AI en andere automation vwb stroomprijs etc
  • Geen openstaande systeem alerts. Wel onderstaande melding, maar Domoticz P1 heeft geen issues met de netspanning gerapporteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaJ6jAZsamNZa6Ex338N71p3s8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I63Dj6EICcbOuWazu3wsAxLd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 12-05-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RvV1979 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:33:
Bedankt voor de tip. Het probleem is dat ik een standaard gateway heb die dat niet ondersteunt. Ik ben offertes voor metered aan het aanvragen. Maar tot die tijd vind ik het fijn om bij sterk negatieve prijzen (zoals gisteren) de boel af te schakelen in de meterkast. Maar ik weet dus niet of dat schadelijk is om te doen?
Volgens mij kan dat wel. Ik moet zeggen dat als het gaat onweren ik de schakelaar in de meterkast ook gewoon om zet.

Maar ik dacht trouwens hier laatst gelezen te hebben het uitschakelen ook met een standaard gateway kan, zolang je maar een DHZ of bedrijfsaccount hebt.

Edit:
Uit deze reactie maak ik op dat je de productie ook op een standaard kunt uitschakelen (maar niet echt vlot gaat)
maart84 in "Het grote Enphase topic - deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 12-05-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@SniperGuy lijkt erop dat je gateway een software update heeft gehad? Weet je toevallig of je nu op een nieuwere versie zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clodders schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Kijk bij Frank Energie en NextEnergy.
Enphase heeft een strategische samenwerking met Frank Energie en NextEnergy, die zich richt op dynamische energiecontracten en het aansturen virtuele energiecentrales waarbij de App met extra functies de zonnepanelen uitgezet kan worden.
https://solarmagazine.nl/...a-inkomsten-thuisbatterij
Het ligt wat breder.
Het samenwerkingsverband met Frank Energie en NextEnergy gaat speciek over handel op de onbalansmarkt. Het aansturen van virtuele energiecentrales zoals je al noemt. Uiteraard heb je daar een dynamisch contract voor nodig, en dan wel bij hen.

Er zijn nog vele andere leveranciers van dynamische contracten, ik denk nog wel een stuk of 20 andere, zie het specieke topic hiervan. Dit in combinatie met het "AI Optimalisatie"-profiel voor de batterij....handelt ie met de uurtarieven of binnenkort met kwartiertarieven en wordt productie van je zonnepanelen gestopt bij negatieve all-in prijzen. (met all-in bedoel ik: kale electra prijs, gemiddelde fee voor leverancier, energiebelasting en btw)
Voor dat laatste hoef je niet per see een batterij te hebben trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Pazo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:10:
[...]
Maar ik dacht trouwens hier laatst gelezen te hebben het uitschakelen ook met een standaard gateway kan, zolang je maar een DHZ of bedrijfsaccount hebt.
Dat klopt, alleen laat mijn installateur de garantie op mijn systeem vervallen bij een DHZ account. En vanwege aflopen van salderingsregeling wil ik een op termijn een metered gateway. Tot die tijd doe ik het dan even lomp met de schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 10:38
Die ZERO EXPORT ofwel LIMITED BY GATEWAY krijg ik niet aan de gang. Ik heb hem in gevuld zoals hierboven en het maakt niets uit. (getallen zijn 50W en 20W/sec).

ENVOY-S-metered-EU Software Version 8.2.4264
Grid Profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Microinverters 800-01736-r02 (IQ7+) , firmware 520-00082-r01-v04.27.04

Wat zou ik vergeten zijn? of wat moet ik nog meer configureren?

Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@wpee Ik neem aan, aangezien je een gateway metered hebt, dat je ook CT spoelen hebt geïnstalleerd? Want die metingen / data heeft de gateway natuurlijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 10:38
Pazo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:57:
@wpee Ik neem aan, aangezien je een gateway metered hebt, dat je ook CT spoelen hebt geïnstalleerd? Want die metingen / data heeft de gateway natuurlijk nodig.
Uiteraard, en ze werken ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik lees hier dat mensen de productie kunnen stoppen en starten vanuit Home Assistant. Hoe doe je dat? Ik heb de Envoy Metered in Home Assistant en kan daar van alles zien, inclusief productie en verbruik. Ik kan zelfs per micro-omvormer de productie inzien. Maar ik heb geen schakelaar om iets aan- of uit te zetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
PhilipsFan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 01:17:
Ik lees hier dat mensen de productie kunnen stoppen en starten vanuit Home Assistant. Hoe doe je dat? Ik heb de Envoy Metered in Home Assistant en kan daar van alles zien, inclusief productie en verbruik. Ik kan zelfs per micro-omvormer de productie inzien. Maar ik heb geen schakelaar om iets aan- of uit te zetten...
Installer account aanmaken bij Enphase en dan de integratie van Vincent Wolsink installeren via HACS.

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
WillemP22 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Het ligt wat breder.
Het samenwerkingsverband met Frank Energie en NextEnergy gaat speciek over handel op de onbalansmarkt. Het aansturen van virtuele energiecentrales zoals je al noemt. Uiteraard heb je daar een dynamisch contract voor nodig, en dan wel bij hen.

Er zijn nog vele andere leveranciers van dynamische contracten, ik denk nog wel een stuk of 20 andere, zie het specieke topic hiervan. Dit in combinatie met het "AI Optimalisatie"-profiel voor de batterij....handelt ie met de uurtarieven of binnenkort met kwartiertarieven en wordt productie van je zonnepanelen gestopt bij negatieve all-in prijzen. (met all-in bedoel ik: kale electra prijs, gemiddelde fee voor leverancier, energiebelasting en btw)
Voor dat laatste hoef je niet per see een batterij te hebben trouwens.
Ik ben op de hoogte dat er veel meer partijen zijn die een dynamische energiecontract aanbieden. Maar hier ging het niet over,
In de Enphase app heb ik nu niet de mogelijkheid tot uitschakelen. Ik heb dus geen "metered" gateway. Is er voor een leek die ik ben toch enigszins gemakkelijk de mogelijkheid te krijgen tot uitschakelen panelen? Heb een mogelijkheid aangedragen om maar te kijken of Frank Energie en NextEnergy of het hierbij met hun app wel mogelijk is om de installatie uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
clodders schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:12:
[...]
Ik heb dus geen "metered" gateway. Is er voor een leek die ik ben toch enigszins gemakkelijk de mogelijkheid te krijgen tot uitschakelen panelen? Heb een mogelijkheid aangedragen om maar te kijken of Frank Energie en NextEnergy of het hierbij met hun app wel mogelijk is om de installatie uit te zetten.
Je hebt geen metered gateway nodig, je kan met beide gateway versies de panelen uitschakelen. Als je een installer account aanmaakt heb je de mogelijkheid om via de Enphase app de panelen uit te schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 08:54
LT1970 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:07:
[...]

Je hebt geen metered gateway nodig, je kan met beide gateway versies de panelen uitschakelen. Als je een installer account aanmaakt heb je de mogelijkheid om via de Enphase app de panelen uit te schakelen.
Kan ook zonder installer account, via de website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_q1ik_h_TA7sYy76JjBWGh0pys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oq1amngw4Fb3hIrAS2XOYDYt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
robkrekel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
Welke website is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
[...]

[Afbeelding]
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is dit Enlighten Manager, en kan je daar met een standaard gebruikersaccount niet in. Of Enphase moet wat verandert hebben in de rechten.

@Rivanov https://enlighten.enphaseenergy.com

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 13-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:28
[...]

[Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd op welke website je daar zit… niet de enlighten website zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
[...]

[Afbeelding]
Die heb ik ook getest met mijn gewone account maar dan gebeurt er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
Pazo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is dit Enlighten Manager, en kan je daar met een standaard gebruikersaccount niet in. Of Enphase moet wat verandert hebben in de rechten.
Het is inderdaad de Enlighten Manager, met beide accounts kan ik er in maar alleen het installer account kan de productie stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
easywoods schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd op welke website je daar zit… niet de enlighten website zo te zien.
https://enlighten.enphaseenergy.com/ > apparaten > gateway aanklikken > onderaan de pagina

Heb wel ooit iets geprobeerd met een installer account, maar dat een andere url volgens mij ( deze https://developer-v4.enphase.com/login )
LT1970 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Het is inderdaad de Enlighten Manager, met beide accounts kan ik er in maar alleen het installer account kan de productie stoppen.
Dan zal dat toch de truc zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door robkrekel op 13-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Laatst online: 16-05 14:01
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor zonnepanelen met Enphase IQ8-MC omvormers. Dit wordt volgende week geplaatst. Bij de bestelling heb ik eerder de economische keuze gemaakt om voor de standaard gateway te gaan, omdat;
  • Ik heb al een P1 meter van Homewizard en zie dus weinig toevoeging in het extra inzicht van verbruik.
  • Totdat de saldering eraf is ga ik sowieso niet aan een thuisbatterij beginnen. De markt is nog vol in ontwikkeling.
  • Het zijn niet enorm veel panelen, dus handelen door dynamische tarieven is niet de moeite waard.
De verkoper belt mij echter vandaag weer terug met de vraag of ik toch niet de metered gateway wil. Zijn argumenten; je bent thuisbatterij ready, je kunt tijdens vakantie je productie reduceren, de meerprijs is nu slechts 300 euro (gateway + spoelen).

Nu heb ik het ChatGPT maar even gevraagd en dit is zijn antwoord;
  1. ✅ Het inzicht dat de metered gateway geeft is in jouw situatie dubbelop.
  2. 🚫 Het voorkomen van teruglevering tijdens vakanties werkt niet met enkel een metered gateway.
  3. 💸 Je hebt dus geen functioneel voordeel van die upgrade – tenzij je investeert in extra Enphase hardware (wat prijzig is).
Echter vertrouw ik ChatGPT ook niet blind, dus even de triple check hier; zijn er valide argumenten om hier wel in mee te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@Pizr ik raad altijd aan om de metered te nemen (met CT spoelen). Als je bijvoorbeeld Enphase automatisch wil laten sturen mbt een dynamisch contract (bijv. panelen uit bij negatieve prijs) dan heb je een metered nodig. Of evt slim laden in de toekomst.
Het is nu een kleine meerprijs binnen het hele systeem, en als je het later alsnog wilt doen kost het veel meer.
Nu wil je misschien dingen niet doen, maar dat kan over 1-2-3 jaar wel anders zijn. Ik heb in dit topic genoeg mensen voorbij zien komen die bepaalde dingen nu willen en tegen de muur lopen omdat ze een standaard hebben en geen metered.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Pizr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:13:
De verkoper belt mij echter vandaag weer terug met de vraag of ik toch niet de metered gateway wil. Zijn argumenten; je bent thuisbatterij ready, je kunt tijdens vakantie je productie reduceren, de meerprijs is nu slechts 300 euro (gateway + spoelen).
300 in of excl btw?

Verschil in hardware :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1qvF2vd6bh7oay_ugqkNThl5Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOxnk9SEGSAgDRngLDpMP7Fd.png?f=fotoalbum_large
Verschil is 130,- excl btw.

3 fase meterkast? Zo ja, dan 4 spoelen extra : 4x 30 excl btw. Voor 300,- is er dan 300 - 130 - 120 = 50,- aan extra arbeid. Klinkt niet heel onredelijk.

Keuze tussen : klaar zijn voor de toekomst of voor goedkoopste gaan en wellicht ooit alsnog willen/moeten upgraden en dan zeker 500,- extra kwijt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:43
SniperGuy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:08:
Ik heb vanmiddag een flinke dip in de productie gehad (10 panelen, totaal 3250Wp, zzw opstelling, IQ7+)
Tijdstip tussen 12:30 en 14:00 uur, productie gaat voor alle omvormers naar 0watt.
Mijn opwek piek heb ik rond op dit moment rond 15:00uur.

Ik dacht eerst dat het een rapportagefout in Enlighten Manager was, maar ook via P1 zie ik dat ik niets teruglever op de fase waar de installatie opzit.
  • Netspanning is OK: 240V
  • Frequentie OK: 50Hz
  • Temperatuur van alle panelen is OK
  • Ik doe niets met AI en andere automation vwb stroomprijs etc
  • Geen openstaande systeem alerts. Wel onderstaande melding, maar Domoticz P1 heeft geen issues met de netspanning gerapporteerd.
[Afbeelding]
Ik heb dit ook, op nogal vaste periodieke momenten. Enphase heeft het onderzocht en zegt dat het korte spanningsdips zijn op het net. Dat heeft tot gevolg dat de gateway reboot (die events zag ik bij jou ook ertussen staan).

Omdat de events ALTIJD op maandag gebeuren rond 12:00 uur (en in de winter (wintertijd!) om 11:00) en dan op dezelfde maandagen nog een keer rond 14:30-15:00 uur, heb ik aan mijn netwerkbeheerder gevraagd wat dat is, omdat het zo regelmatig is. Zijn ze op die vaste tijden aan het testen of iets dergelijks?

Ik krijg de afgelopen maanden alleen ontwijkende antwoorden daarop, "Uit ons onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de stroomvoorziening op uw adres volgens de landelijke normen voldoende is.". Het zou iets moeten zijn wat ik zelf deed? - Absoluut niet, ik heb geen zware apparaten die ik zó regelmatig aanzet (zelfs tijdens vakanties). Verder kom ik niet met hun.

Toch is het heel vervelend want het rebooten duurt vaak 1 uur en dus heb ik opbrengstverliezen.

Ik denk dat het een heel korte spanningsdip is die alleen de Gateway "ziet" maar je P1 meter en andere apparaten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:09

dollyking

duck tape

sandergar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:12:
[...]

300 in of excl btw?

Verschil in hardware :[Afbeelding]

3 fase meterkast? Zo ja, dan 4 spoelen extra : 4x 30 excl btw. Voor 300,- is er dan 300 - 130 - 120 = 50,- aan extra arbeid. Klinkt niet heel onredelijk.

Keuze tussen : klaar zijn voor de toekomst of voor goedkoopste gaan en wellicht ooit alsnog willen/moeten upgraden en dan zeker 500,- extra kwijt zijn.
Er is een nieuwe parameter bijgekomen. je kan ook gaan voor de goedkoopste.

Tegen die tijd dat je batterijen wilt, zit je met een aantal verplichte zaken rondom een accu (comunicator, spoelen en metered)

Als je dan accu koopt met een IQ controller, dan zou daar alles bij in moeten zitten en ben je weer helemaal up to date tzt, dat scheelt weer het een en ander, zie stukje terug. ( met IQ controller neemt taak van aantal onderdelen over.)

[ Voor 7% gewijzigd door dollyking op 13-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
robkrekel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:58:
[...]

https://enlighten.enphaseenergy.com/ > apparaten > gateway aanklikken > onderaan de pagina

Heb wel ooit iets geprobeerd met een installer account, maar dat een andere url volgens mij ( deze https://developer-v4.enphase.com/login )

[...]
Dan zal dat toch de truc zijn.
https://enlighten.enphaseenergy.com toont met een normaal account een andere website dan met Installer account. Bij het normale account heb je deze optie tot uitschakelen niet

Normaal account:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL1mVME3VK5djcjlWW66Xt-gUCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYHK7xZziXAce0JRkzvAvUAT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTFmZOFILk0cChQwg2egPVRKnkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJTnMx62UTcDyVGmaw6wG2gQ.png?f=fotoalbum_large

Installer account

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5IqPfDQdkAhBAeLkIYj0SAn49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fn9kVZhm1KSSdmEFKRp84OXy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV7olL7srs0NC2lrOqZ9mS_plnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhdcRa1Z4oh2QGBAJ3oPAYYe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 13-05-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Laatst online: 16-05 14:01
sandergar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:12:
[...]

300 in of excl btw?

Verschil in hardware :[Afbeelding]

Incl. btw en arbeid.

Rijd overigens nu een EV (lease), maar heb nog geen laadpaal aan huis. Vermoedelijk is dat nog een logischer eerst volgend scenario dan een thuis batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@robkrekel Wat levert die developer website aan extra mogelijkheden?

@Coffeeroam Een reboot van de IQ Gateway zou de productie niet in de weg moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Rivanov schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:02:
[...]

https://enlighten.enphaseenergy.com toont met een normaal account een andere website dan met Installer account. Bij het normale account heb je deze optie tot uitschakelen niet

Normaal account:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Installer account

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk verhaal. Wist niet dat ik daar met een dev account ingelogd was. Zal de installateur dan al zo ingesteld hebben denk ik.
Eddie_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:06:
@robkrekel Wat levert die developer website aan extra mogelijkheden?
In ieder geval dat je je panelen/omvormer handmatig uit kan schakelen met een standard gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ je kunt daar met API aan de slag.
Welcome to Enphase Developer Portal. As a developer and installer, leverage the portal to get access to Enphase systems’ data. Anyone can register on the platform, create an application, and can get access to the system data.

The Enphase Public API is a REST API and conforms to all the constraints of the REST architectural style and delivers data in JSON format via HTTPS. The API is categorized into 2 products:
• Monitoring API
• Commissioning API
https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html

Is niet gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 13-05-2025 14:11 ]

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste