Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ze geven 15 jaar garantie mits aan hun voorwaarden wordt voldaan, o.a. dus dat de batterij op de oorspronkelijke installatielocatie blijft staan.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Die 2 jaar is 't minimum, 't gaat bij wettelijke garantie om wat je er als consument van mag verwachten. Voor een kwaliteitsproduct dat Enphase volgens mij wil zijn met spullenboel die aan de bovenkant van de markt gepositioneerd en geprijsd is komen ze niet weg met 2 jaar. Als je b.v. een Miele wasmachine koopt dan mag je er vanuit gaan dat die zeker 10 jaar probleemloos functioneert. Probleem is altijd dat tussen recht hebben en recht krijgen wel een flink verschil kan zitten.Pazo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:26:
@blb4 ja maar wettelijk garantie is toch maar 2 jaar? Dus niet de 15 jaar die Enphase geeft op de 10T.
Ze geven 15 jaar garantie mits aan hun voorwaarden wordt voldaan, o.a. dus dat de batterij op de oorspronkelijke installatielocatie blijft staan.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Wij gebruiken een niet shielded niet twisted 4x0.75mm soepele kabel. Bij utp zou ik dan misschien kernen bij elkaar draaien om iets meer koper erbij hebben, dus van 3 setjes 3 kabels maken.Eddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
Enphase adviseert een specifieke kabel te gebruiken bij de commskit van de 5P. Kan dit ook gewoon met een UTP kabel? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb binnenkort mijn eerste 5P installatie
Vandaag weer een 5P gehangen
:strip_exif()/f/image/6XvFlTW9mzrLk71fxJQj1vbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Tsja, wie zal het zeggen. Ik denk dat de IT teams achter grote batterij merken (of externe stuurpartijen) blijven speuren naar innovatieve financiële modellen om hun batterij meerwaarde te geven. Nu is de laatste financiële innovatie de onbalanhandel, straks inderdaad waarschijnlijk een keer iets anders.Eddie_ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:09:
@drboneym dat handelen op de onbalansmarkt, daarvan is de verwachting dat dat binnen twee jaar helemaal niet meer rendabel is.
Ik lees punt 11 als overdracht van de garantie die enphase geeft, aan een andere partij. Dus niet eigenaar van de batterij die de garantie overdraagt, maar enphase die de garantie verplichting overdraagt aan een andere partij…Pazo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:14:
[...]
.
Maar verderop staat ook (punt 11):
[...]
Dan zou je denken dat het onder bepaalde voorwaarden wel overdraagbaar is?
Of bedoelen ze daarmee een andere installateur?
Ik weet niet of het gaat werken want alle aderparen in een utp kabel hebben verschillende lengtes. Als je bv een meter afknipt en de twist uit de kabel haalt heb je dus lengteverschil tussen de aders.Eddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
Enphase adviseert een specifieke kabel te gebruiken bij de commskit van de 5P. Kan dit ook gewoon met een UTP kabel? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb binnenkort mijn eerste 5P installatie
Dus of het dan werkt?
Zo, dat is knap balen. Daar ga ik mn Enphase man volgende week mee confronteren. Dat is natuurlijk belachelijk! Indien ie gewoon weer te monitoren is door Enphase zou je verwachten dat….drboneym schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Hey Willem, ik heb precies dus ook deze gedachtegang, maar ik had m'n 10t al in de verkoop gedaan. Bleek dat als je enphase apparatuur wisselt van site dat dan alle garantie vervalt. Bij mij leverde dat een vervelende situatie op, we hadden akkoord op 4500 en toen hij in de auto voor 1.5u rijden stapte belde ik enphase om te vragen hoe je apparatuur wisselt. Toen kwamen ze met dit verhaal.
Dus verkopen kan, installeren kan, in bedrijf stellen kan, maar de officiële enphase garantie is vervallen.
Ik moest er halsoverkop 1500 af doen wilde de koper er nog wen goed gevoel aan over houden, we belden toen hij dus onderweg was, tandenknarsen, gewetensvragen, veel geld verbranden of niet. Toch maar gedaan in een soort fuck it bui. Nu even sparen voor 4 of 5 driefase 5p's.
Goed dat je het meldt!
Ik laat volgende week wel weten of ik een zelfde antwoord krijg of iets anders.
Opgelost - schijnt ook in de manual te staan van deze integratie - ik gebruikte production today - maar je moet lifetime production gebruiken - waarden zijn nu goed en zie geen opwekking meer buiten de zonurenPandabeer35 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:50:
even een vraagje - heb sinds kort ook een installatie met Enphase en gateway - via Home Assistant haal ik data binnen, sinds een week zie ik tussen 0 - 1 's nachts een opwekking van 1 kW, als ik via de portal op enlighten kijk, zie ik per dat ook inderdaad een kwh minder dan Home Assistant laat zien - heeft iemand dit ook? Hoe kan ik dit oplossen - is 'spontaan' ontstaan, de eerste dagen dit fenomeen niet gezien (installatie sinds 17 januari)
[Afbeelding]
Overdraagbaar als je je huis verkoopt kan welPazo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:14:
[...]
Wat is dat nou weer voor een bullsh*t van Enphase? Dat vind ik wel heel slecht, valt mij zwaar tegen.
Jullie mogen weten dat ik wel interesse heb in de 10T van @WillemP22, maar als Enphase geen enkele garantie meer geeft wordt het wel ander verhaal![]()
Ik vind het echt vreemd dat Enphase geen garantie meer geeft. Volgens mij gaat bij elk ander product de garantie gewoon over bij verkoop. Vraag mij ook eerlijk af of dit juridisch mag? Zal waarschijnlijk wel...
EDIT:
Zit even de garantiebepalingen door te lezen: https://enphase.com/nl-nl...mited-warranty-2023-05-01
Punt 7 zegt:
[...]
Dat zegt dus dat de batterij op de oorspronkelijke installatie locatie moet blijven staan om gebruik te kunnen maken van de garantie, en niet verplaatst mag worden.
Maar verderop staat ook (punt 11):
[...]
Dan zou je denken dat het onder bepaalde voorwaarden wel overdraagbaar is?
Of bedoelen ze daarmee een andere installateur?
Op zich niet onredelijk
Bij een verhuizing en nieuwe installatie heb je meer risico
Dat wil men dus niet lopen
Ik overweeg ook de 10t waarom heb je hem eigenlijk weggedaan?drboneym schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Hey Willem, ik heb precies dus ook deze gedachtegang, maar ik had m'n 10t al in de verkoop gedaan. Bleek dat als je enphase apparatuur wisselt van site dat dan alle garantie vervalt. Bij mij leverde dat een vervelende situatie op, we hadden akkoord op 4500 en toen hij in de auto voor 1.5u rijden stapte belde ik enphase om te vragen hoe je apparatuur wisselt. Toen kwamen ze met dit verhaal.
Dus verkopen kan, installeren kan, in bedrijf stellen kan, maar de officiële enphase garantie is vervallen.
Ik moest er halsoverkop 1500 af doen wilde de koper er nog wen goed gevoel aan over houden, we belden toen hij dus onderweg was, tandenknarsen, gewetensvragen, veel geld verbranden of niet. Toch maar gedaan in een soort fuck it bui. Nu even sparen voor 4 of 5 driefase 5p's.
Moet je nou voor iedere batterij een extra groep hebben?WillemP22 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Klopt. Nu hebben we een 5P-1fase, 5kWh, 3,84 kW
En er komt binnenkort (valt bij Enphase altijd wat tegen) 5P-3fase. ook 5kWh opslag en instelbaar op 1x 3,84kW of 3x1,28 kW......kVA voor de puristen. ;-)
PS Zelf wacht ik nog even op de 5P-3fase en wil er daar 2 of 3 van plaatsen. Zodra dat zover is, is mijn 10T beschikbaar. Iemand interesse (stuur een DM)? Deze is over te nemen .... inclusief 3-fase Q-relais, alamat 3x16A, commskit-1...indien gewenst kom ik hem bezorgen en bij je installeren.
Nog garantie tot november 2038, as we speak, 338 laadcycli op teller. ;-)
In eerste instantie zat ik te denken aan een 10T. Maar misschien voor de toekomst 2x een 5p wat beter.
Heb zelf een 5x4 kabel gelegd met de afgeschermde 4x0.8 voor de toekomst.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Het moet niet, maar het kan. Zelf vond ik het logischer om elk batterij van de 10T op een andere fase te hebben. En dan zit elke batterij feitelijk achter een andere groep.Krissiejj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Moet je nou voor iedere batterij een extra groep hebben?
In eerste instantie zat ik te denken aan een 10T. Maar misschien voor de toekomst 2x een 5p wat beter.
Heb zelf een 5x4 kabel gelegd met de afgeschermde 4x0.8 voor de toekomst.
Maar je kunt ze ook gezamelijk achter 1 groep plaatsen, zo verkocht Enphase dat in beginsel.
Je split dus elke fase achter een andere groep,WillemP22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:03:
[...]
Het moet niet, maar het kan. Zelf vond ik het logischer om elk batterij van de 10T op een andere fase te hebben. En dan zit elke batterij feitelijk achter een andere groep.
Maar je kunt ze ook gezamelijk achter 1 groep plaatsen, zo verkocht Enphase dat in beginsel.
of zet je een 3 fase automaat en pak je voor elke accu 1 fase?
Want dan is 2x een 5p misschien een betere optie in de toekomst.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Ja middels 3-fase aardlekautomaat, zoals onder.Krissiejj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:35:
[...]
Je split dus elke fase achter een andere groep,
of zet je een 3 fase automaat en pak je voor elke accu 1 fase?
Want dan is 2x een 5p misschien een betere optie in de toekomst.
/f/image/UEbVnwSP9yOAbuZxabE8ind1.png?f=fotoalbum_large)
Thanks voor het schema! Word de keuze nu makkelijker van!WillemP22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:03:
[...]
Ja middels 3-fase aardlekautomaat, zoals onder.[Afbeelding]
Ik wilde de upgrade naar de 5P. Ongeveer dezelfde prijs per kwh maar technisch superieur: snellere responsetijd, hoger omvormer vermogen, één unit 3fase, eventueel ook off-grid met black starts mogelijk.boyette schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Ik overweeg ook de 10t waarom heb je hem eigenlijk weggedaan?
Ik wil een wat groter systeem dus dan kan ik m'n verlies op de 10T wel incasseren.
Wedervraag, waarom zou je in vredesnaam nu een nieuwe 10T kopen als hij op dezelfde wijze geprijsd is als 2x 5P? Q2 dit jaar komt de driefase 5P.
[ Voor 13% gewijzigd door drboneym op 02-02-2025 07:14 ]
/f/image/xdInGeTEq4F9II6J6TJ00HHV.png?f=fotoalbum_large)
Hoe komt zoiets? En waarom probeert zo'n inverter zich niet in de loop van de dag opnieuw op te starten? Nu is het 2kwh wat ik misloop dus geen enorm probleem, maar zoiets knaagt toch
Geen idee waar het door komt, maar een dag later werken ze meestal allemaal weer.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+
enphase al eens gebeld die hebben 24/7 support en kunnen ook in het systeem inloggenunconnected schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:27:
Vraag aan de experts hier. Ik heb dit ooit eens gehad toen mijn panelen net waren geplaatst (juni 2023) en daarna nooit meer. Een microinverter die het een dag niet deed. Vandaag ziet het er allemaal weer prima uit.
[Afbeelding]
Hoe komt zoiets? En waarom probeert zo'n inverter zich niet in de loop van de dag opnieuw op te starten? Nu is het 2kwh wat ik misloop dus geen enorm probleem, maar zoiets knaagt tochhaha
ook je installateur uiteraard.. soms zien ze wel wat in de log
Na 3 jaar nergens last van gehad te hebben, zijn er de afgelopen tijd een paar micro omvormers mee gestopt, zie screenshot.
:strip_exif()/f/image/dAiIlbBPr444mekEe5M6K5K1.jpg?f=fotoalbum_large)
Even gebeld met de installateur en die gaf aan dat hoogstwaarschijnlijk een filter de ruis op zou lossen. Ze zouden hiervoor een offerte gaan maken.
Het is nu een weekje later, nog niks ontvangen dus ben ik zelf even gaan zoeken en volgens mij zou het met een EMI filter opgelost moeten zijn.
Nu lees ik alleen op de site/in een online handleiding: “ Het EMI line filter is vereist voor installaties in Europe met de IQ Gateway (Standard of Metered) en IQ7 Series Microinverters om te voorkomen dat
radiofrequentie (RF) ruis boven de toegestane limieten de huisbelastingen en het elektriciteitsnet bereikt.”
Is het dan niet vreemd dat ze er een offerte voor moeten maken als dit gewoon schijnbaar verplicht is?
Ik vraag het even hier, want misschien mis ik iets.
[ Voor 29% gewijzigd door DeKoetsier op 03-02-2025 14:00 ]
een emi filter gaat je communicatie niet oplossen, heb je ferriet ringen in je meterkast? er zijn al diverse problemen mee verholpen.DeKoetsier schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:56:
Goedemiddag allen.
Na 3 jaar nergens last van gehad te hebben, zijn er de afgelopen tijd een paar micro omvormers mee gestopt, zie screenshot. [Afbeelding]
Even gebeld met de installateur en die gaf aan dat hoogstwaarschijnlijk een filter de ruis op zou lossen. Ze zouden hiervoor een offerte gaan maken.
Het is nu een weekje later, nog niks ontvangen dus ben ik zelf even gaan zoeken en volgens mij zou het met een EMI filter opgelost moeten zijn.
Nu lees ik alleen op de site/in een online handleiding: “ Het EMI line filter is vereist voor installaties in Europe met de IQ Gateway (Standard of Metered) en IQ7 Series Microinverters om te voorkomen dat
radiofrequentie (RF) ruis boven de toegestane limieten de huisbelastingen en het elektriciteitsnet bereikt.”
Is het dan niet vreemd dat ze er een offerte voor moeten maken als dit gewoon schijnbaar verplicht is?
Dank
Misschien ben ik een brug te ver met die EMI-filter (Edit: of beter gezegd verkeerde afslag)
[ Voor 19% gewijzigd door DeKoetsier op 03-02-2025 15:25 ]
Heb je de boel al een keer herstart? Ik had een tijdje geleden ook een omvormer die niet reageerde en na een herstart was alles weer in orde.DeKoetsier schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:56:
Goedemiddag allen.
Na 3 jaar nergens last van gehad te hebben, zijn er de afgelopen tijd een paar micro omvormers mee gestopt, zie screenshot. [Afbeelding]
Yes. Overal de stroom even vanaf gehaald heeft helaas niks uitgehaald.glas86 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:40:
[...]
Heb je de boel al een keer herstart? Ik had een tijdje geleden ook een omvormer die niet reageerde en na een herstart was alles weer in orde.
Events al gecheckt https://enlighten.enphaseenergy.com/?glas86 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:40:
[...]
Heb je de boel al een keer herstart? Ik had een tijdje geleden ook een omvormer die niet reageerde en na een herstart was alles weer in orde.
Heb je misschien de volledige vraag/antwoord van Enphase? Ik probeer dit toch nog even helder te krijgenEddie_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:32:
@Patox Is die ISO norm niet puur voor de communicatie? Ik verwacht bij een Enphase laadpaal dat ze daar ook micro's in plaatsen zoals https://enphase.com/ev-ch...NV_t4n8u0vVnYygoKk8qU1SLf
Indien je Enphase installatie 3-fase is, wellicht een probleem met 1 van de 3 fases na het Q-relais?DeKoetsier schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:56:
Goedemiddag allen.
Het is inderdaad een 3fase systeem, vanaf de start geïnstalleerd in onze nieuwbouwwoningRouske schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:04:
[...]
Indien je Enphase installatie 3-fase is, wellicht een probleem met 1 van de 3 fases na het Q-relais?
En hoe zou ik hier eventueel achter kunnen komen of het een probleem is met 1 van de fases ? En hoort er een alternatieve oplossing bij dan de ferriet ringen?
Daar dacht ik ook direct aan.Rouske schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:04:
Indien je Enphase installatie 3-fase is, wellicht een probleem met 1 van de 3 fases na het Q-relais?
@DeKoetsier kan je nagaan of de micro's nog wel produceren (bijvoorbeeld o.b.v. data uit je elektriciteitsmeter, of van de CT-klemmen, als je die hebt)? Dan weet je of het alleen een communicatieprobleem is, of dat de hele fase ook elektrisch is uitgevallen.
En ik zou heel goed kijken of dit niet gewoon onder garantie valt. Van een Enphase installatie mag je verwachten dat die langer dan drie jaar probleemloos werkt, en als dat niet zo is mag je de installateur daarop aanspreken. Als hij geen ferrietringen heeft geplaatst dan mag hij nu voor de kosten opdraaien, me dunkt (exclusief de paar euro materiaal, eventueel).
Dit heeft niets met de Enphase micro's te maken...maar met een bedradingsfout of storing. Ik zet in op ... vocht in een lasdoos en daardoor storing op een fase....en daardoor geen communicatie van die micro's. In Enlighten manager kun je zien welke fase de niet producerende micro's zitten. En dan is het storing zoeken vanaf je alamat :-)a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:07:
[...]
Daar dacht ik ook direct aan.
@DeKoetsier kan je nagaan of de micro's nog wel produceren (bijvoorbeeld o.b.v. data uit je elektriciteitsmeter, of van de CT-klemmen, als je die hebt)? Dan weet je of het alleen een communicatieprobleem is, of dat de hele fase ook elektrisch is uitgevallen.
En ik zou heel goed kijken of dit niet gewoon onder garantie valt. Van een Enphase installatie mag je verwachten dat die langer dan drie jaar probleemloos werkt, en als dat niet zo is mag je de installateur daarop aanspreken. Als hij geen ferrietringen heeft geplaatst dan mag hij nu voor de kosten opdraaien, me dunkt (exclusief de paar euro materiaal, eventueel).
Ja, dat bedoelde ik ook. Als heel de fase niet meer produceert (wel even dubbelchecken), dan hoef je helemaal niks met ferrietringen of EMI-filters, en is het óók een garantiekwestie.WillemP22 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
Dit heeft niets met de Enphase micro's te maken...maar met een bedradingsfout of storing. Ik zet in op ... vocht in een lasdoos en daardoor storing op een fase....en daardoor geen communicatie van die micro's. In Enlighten manager kun je zien welke fase de niet producerende micro's zitten. En dan is het storing zoeken vanaf je alamat :-)
Je kunt pas over garantie spreken, zodra je weet wat het is. Het installatiewerk an sich heeft een zekere garantie....elke installateur geeft zijn eigen termijn hieraan....1, 2, 3, 5, 10 jaar ?a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:26:
[...]
Ja, dat bedoelde ik ook. Als heel de fase niet meer produceert (wel even dubbelchecken), dan hoef je helemaal niks met ferrietringen of EMI-filters, en is het óók een garantiekwestie.
Als het een defect product is, hebben we te maken met product garantie van dat specifieke product.
Hopelijk heeft de installateur voldoende garantie gegeven om hem eerst de storing te komen laten verhelpen....maar ik lees hierboven dat de installateur het liefst gelijk een filter erbij verkoopt alsof ze de diagnose al hebben gestelt. Die ferrietringen zijn zelden nodig, tenzij er opeens ook andere apparaten in huis gekomen zijn die het PLC-signaal gaan storen. Ben benieuwd. :-)
haha ja zal ze onder een andere naam moeten registreren danTherazor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:48:
@unconnected Het systeem kijkt af en toe naar je nickname.
De eerste keer dat het was was een maandje nadat ze waren geplaatst (was een ander paneel) en toen hadden ze iets veranderd want 'was een bekend euvel'. Daarna is het nooit meer teruggekomen tot nu ineens een ander paneel. Ik zal het in de gaten houden, gooi het nu maar even op de kouboyette schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:51:
[...]
enphase al eens gebeld die hebben 24/7 support en kunnen ook in het systeem inloggen
ook je installateur uiteraard.. soms zien ze wel wat in de log
Wettelijk heb je gewoon recht op een goed werkend product. En een Enphase systeem dat zodanig is geïnstalleerd dat het na drie jaar niet meer (volledig) werkt voldoet daar niet aan, lijkt me.
Een installateur is een ondernemer en die geeft een bepaalde garantie. Zo geven wij 5 jaar garantie op het installatiewerk. Er zal ookeen wettelijk minimum zijn…hoe lang die termijn is weet ik niet.a2aan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:04:
In hoeverre kan een installateur zijn eigen garantietermijn 'bepalen'?
Wettelijk heb je gewoon recht op een goed werkend product. En een Enphase systeem dat zodanig is geïnstalleerd dat het na drie jaar niet meer (volledig) werkt voldoet daar niet aan, lijkt me.
Maar het isduidelijk dat dat voor jouw minimaal 3 jaar zou moeten…echter zijn er ookinstallateurs die 1 jaar of 2 jaar geven….en inderdaad dat mag je als installateur zelf bepalen. Als je dat als consument belangrijk vindt, moet je dat meenemen in je keuze van je installateur.
Jij gaat er weer vanuit dat het aan Enphase ligt, terwijl het ook wat anders kan zijn. Ik heb genoeg gevallen gezien dat het hier om een niet volgeharste lasdoos zou kunnen gaan….daarom denk ik dat het probleem daar ligt.
Maar goed…EERSTmoet die installateur de diagnose stellen alvorens wij (jij en ik) conclusies trekken.
Laten we dat afwachten…
Volgens mij komt daar de wet om de hoek: een installateur kan vanalles 'bepalen', maar hij moet zich nog steeds aan de wet houden. Alleen is de wet niet expliciet in hoe lang de termijn is. Als je een volledige pv-installatie met Enphase laat installeren, hoop je dat die 25 jaar meegaat. Drie jaar is dan onacceptabel, vijf jaar vind ik ook nog kort. Ik zou ergens tussen de 10 en 15 jaar logisch vinden.WillemP22 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:02:
Er zal ookeen wettelijk minimum zijn…hoe lang die termijn is weet ik niet.
Maar het isduidelijk dat dat voor jouw minimaal 3 jaar zou moeten…echter zijn er ookinstallateurs die 1 jaar of 2 jaar geven….en inderdaad dat mag je als installateur zelf bepalen. Als je dat als consument belangrijk vindt, moet je dat meenemen in je keuze van je installateur.
Dat is niet wat ik bedoelde, maar misschien verwoordde ik het niet handig. Het "Enphase systeem", zoals in zijn totaal opgeleverd door de installateur, functioneert niet meer. Dat moet de installateur oplossen. En dan kan de oorzaak heel goed het installatiewerk zijn (denk ik zelf ook), maar voor de garantie maakt dat niet uit. De installateur moet het oplossen.Jij gaat er weer vanuit dat het aan Enphase ligt, terwijl het ook wat anders kan zijn.
Ik reageerde puur op jouw uitspraak over de ISO norm en heb hierover geen contact gehad met Enphase.Patox schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:50:
[...]
Heb je misschien de volledige vraag/antwoord van Enphase? Ik probeer dit toch nog even helder te krijgen
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Kan je eens in de Events kijken of daar waar in te vinden is? zie FAQ vraag 15. Gaat wel over voltages, maar daar wordt ook in beschreven hoe je bij de events kan komen.
En brandt bij het Q-relais, als dat 3 fasen is, wel alle drie de fasen lampjes groen?
EDIT: mbt ferrietringen, het kan zeker uitmaken. Als je een installateursaccount heb kan je ene ruismeting bekijken. En anders kan je installateur dat doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 04-02-2025 08:34 ]
V.w.b. geschiedenis/gebeurtenissen: die lopen een stuk verder terug dan de screenshot en alleen bij de bovenste geeft hij dus een alternatieve actie aan, maar die melding staat er nu dus in principe altijd.
/f/image/EXXwFT28IyrS3ZmAwp5eCQbe.png?f=fotoalbum_large)
Alle 3 de lampjes branden inderdaad groen bij de Q-relais van de 3 fasen.
Het is me even niet helemaal helder wat ik bij 'select system / select gateway' moet invoeren, ook middels die link niet, om informatie over voltages te krijgen. Maar als ik even snel via mijn sessy's P1 meter de boel uitlees:
:strip_exif()/f/image/v72OlzCUubc5sYt5hNK1z5FB.png?f=user_large)
V.w.b. @a2aan's vraag over productie. Als ik via mijn sessy's portal de boel bekijk, dan lijkt het vermogen voor dit tijd van het jaar aardig overeen te komen met dat van vorig jaar: rond de 2,4 kwh vermogen. (er ligt voor 4000 wattpiek aan panelen, waarvan 8 op zuid en 4 op O/W.)
Hieruit zou ik concluderen, met mijn beperkte kennis, dat het daadwerkelijk ruis op de lijn is?
De installateur keek vorige week ook mee en dacht direct aan te kunnen geven dat het lag aan ruis op de lijn. Geen idee of ze dat ook echt kunnen constateren, maar daaruit volgde dus dat ze een offerte op gaan maken. "Dit gebeurt soms". Ik ga zo weer even met ze bellen.
EDIT: Net de installateur aan de lijn gehad. Als het goed is komen ze maandag al even langs om te kijken of ferrietringen de boel oplossen. De boel produceert gewoon, wat het belangrijkste is. Dus ik hoop dat het hiermee verholpen wordt.
Dank allen.
[ Voor 6% gewijzigd door DeKoetsier op 04-02-2025 11:37 ]
Je hebt denk ik geen installateursaccount begrijp ik? Want anders kan je het zelf zien / onderzoeken.
Waarom is er een mogelijkheid om de envoy op 3 fase aan te sluiten eigenlijk?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 04-02-2025 11:57 ]
Dit jaar had hij ook nog een hybride warmtepomp laten installeren.
Wordt je toch blij van, van zo'n houding.
Ik moet er wel aan wennen dat mensen die accu's best wel dulden in hun leefruimte. Ik dacht dat we ze altijd aan het verstoppen kwamen in kelders, garages en op zolders. Hier in de wasruimte dus.
:strip_exif()/f/image/qVQ3h7H62Z2Fn7cR1SZ1eYrG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AoeGHX9FwSnibJr5RWEY6tI9.jpg?f=fotoalbum_large)
In de Datasheet van de IQ EV Charger 2 wordt aangegeven dat de laadpaal ISO 15118-2, ISO 15118-20 (Hardware-Ready) is. Betekent dit dat de laadpaal in de toekomst door middel van software-updates V2G/V2H mogelijk gemaakt kan worden? Dus dat er verder geen nieuwe hardware nodig is?
Antwoord Enphase:
Currently, the IQ EV Charger 2 does not support the feature of powering your home using the car battery. However, our team is actively working on this functionality, and it will be available through a future software upgrade. Once the upgrade is released, the IQ EV Charger 2 will be compatible with this feature. Hope, the information provided was helpful.
Dat is dus wel positief, alhoewel je er natuurlijk niet echt op kan rekenen wanneer het beschikbaar komt. In ieder geval wel hardware ready dus.
Edit: Iemand die weet hoe ik aan een installateur kom voor de Enphase paal? Mag ook via DM als het niet toegestaan is. De meeste installateurs richten zich op zonnepanelen en batterijen, en de laadpaal boeren bieden deze paal niet aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Patox op 04-02-2025 20:50 ]
Net een beetje als de Gateway: zelfde kastje kan wel IQ7 of IQ8 aansturen, maar (nog) niet tegelijk. Maar dat gaat waarschijnlijk ook met een firmwareupdate aangepast geworden zodat zowel IQ7 als IQ8 in 1 systeem / achter 1 gateway kan.
Op de site wordt er al over gesproken, maar dit zal wel nog niet voor Nederland zo zijn?Pazo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:23:
Zou mooi zijn @Patox !
Net een beetje als de Gateway: zelfde kastje kan wel IQ7 of IQ8 aansturen, maar (nog) niet tegelijk. Maar dat gaat waarschijnlijk ook met een firmwareupdate aangepast geworden zodat zowel IQ7 als IQ8 in 1 systeem / achter 1 gateway kan.
:strip_exif()/f/image/cq3CpPMd8WSrRWZOhB6ElRgW.jpg?f=fotoalbum_large)
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Benelux loop altijd iets achter voordat ze zaken hier uitrollen
ik heb een metered variant. Maar de electricien zei dat de q-relay en de ct klemmen voldoende waren. Hij wist niet waarom er nog 3 polen waren op de envoy-s metered.Eddie_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Dat is alleen nodig als je een Metered variant hebt. De standaard Gateway moet gewoon alleen op fase 1 aangesloten worden. Op de afbeelding staan ook kruisjes bij fase 2 en 3.
Als je 3 fasen PV systeem hebt, en straks 3 fasen groepenkast, dan ook de Gateway op 3 fasen (laten) aansluiten zodat je netjes alles per fase uit kunt lezen.justice strike schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:50:
[...]
ik heb een metered variant. Maar de electricien zei dat de q-relay en de ct klemmen voldoende waren. Hij wist niet waarom er nog 3 polen waren op de envoy-s metered.
https://enphase.com/nl-nl...ered-verkorte-handleiding
1. Envoy zelf heeft geen 3 fase nodig voor power gebruik, daar is 1 fase afdoende voor
2. Voor Communicatie heb je de q-relay, dus dat kun je ook uit 1 fase halen.
3. Voor energie meten heb je de CT klemmen.
Als er geen q-relay was dan was het misschien wel te begrijpen maar op dit moment is het een apart verhaal. Ik zou geen functionele reden weten om dat met 3 fase aan te sluiten.
Welke regio zoek je de installateur?Edit: Iemand die weet hoe ik aan een installateur kom voor de Enphase paal? Mag ook via DM als het niet toegestaan is. De meeste installateurs richten zich op zonnepanelen en batterijen, en de laadpaal boeren bieden deze paal niet aan.
Regio (groot) Amsterdam.Eddie_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:41:
@Patox
[...]
Welke regio zoek je de installateur?
Duidelijk. Morgen gaan ze 3 fase aan sluitwn vanuit Liander. Zie ik dan ook in de enlighten app dat het niet werkt? Dan heb ik wat om mee terug te gaan naar de installateur.Eddie_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:32:
De CT's meten de stroom. De Gateway meet de netspanning, mits drie fase aangesloten. En zo kan de IQ Gateway het vermogen berekenen.
Helaas kan ik dan ook nog steeds niet de ene IQ7+ (die bij het huis zat) toevoegen aan de nieuwe IQ8+ installatie...Burning_Tyre schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Op de site wordt er al over gesproken, maar dit zal wel nog niet voor Nederland zo zijn?
[Afbeelding]
NOTE: IQ7 Series Microinverters cannot be added to a site with existing IQ8 Series Microinverters on the same gateway. A mixed system of IQ7 and IQ8 will not support IQ8-specific PCS features and grid-forming capabilities.
Ik zag in dit filmpje dat je de firmware van de gateway op 8.2.xx moet hebben: YouTube: Expanding your IQ7 PV system with IQ8 Microinverter technology (Phil...Rouske schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:03:
[...]
Helaas kan ik dan ook nog steeds niet de ene IQ7+ (die bij het huis zat) toevoegen aan de nieuwe IQ8+ installatie...
NOTE: IQ7 Series Microinverters cannot be added to a site with existing IQ8 Series Microinverters on the same gateway. A mixed system of IQ7 and IQ8 will not support IQ8-specific PCS features and grid-forming capabilities.
In mijn installer toolkit kan ik nog geen nieuwere versie dan 8.0.xx downloaden.
Overigens wordt in het filmpje ook een nieuwe micro getoond: de IQ8P
[ Voor 0% gewijzigd door Giblet op 05-02-2025 15:18 . Reden: Typo ]
Mits de installateur zes CT's heeft geïnstalleerd dan zul je foutmeldingen krijgen van je CT metingen (als die wel zijn aangezet).justice strike schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Duidelijk. Morgen gaan ze 3 fase aan sluitwn vanuit Liander. Zie ik dan ook in de enlighten app dat het niet werkt? Dan heb ik wat om mee terug te gaan naar de installateur.
Alles is nu met een brug aangesloten op 1 fase .Eddie_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:04:
[...]
Mits de installateur zes CT's heeft geïnstalleerd dan zul je foutmeldingen krijgen van je CT metingen (als die wel zijn aangezet).
Er zijn 4 ct klemmen aangesloten (3 productie 1 consumptie) het lijkt alsof alle productie wordt gemeten
De andere 2 andere ct klemmen zullen morgen worden aangesloten, ik heb namelijk nog geen 3 fase dus kan nog geen consumption meten over 3 fase.
Hoe zie ik of er 3 fase of 1 fase gemeten wordt? Is dat ergens in enlighten te zien?
(dit weet ik niet zeker, ik heb alleen maar installer accounts)
https://enlighten.enphase...ems/XXXXXXX/meter_summary
ok. Die werkt dus niet. (ik heb geen installer account)Eddie_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:34:
Via onderstaande link zou je moeten kunnen kiezen voor alle fasen of slechts één fase
(dit weet ik niet zeker, ik heb alleen maar installer accounts)
https://enlighten.enphase...ems/XXXXXXX/meter_summary
wat ik niet precies begrijp. Hoe kan het dat de productie nu wel goed gemeten wordt met 3 ct klemmen (op 3 fase) terwijl ik maar 1 fase heb. Ik begrijp het niet zo.
Ik schat in, dat hij het voltage meet op fase 1 en dat gewoon gebruikt voor de CT klemmen op fase 2 en 3. Dat klopt in de huidige situatie, maar als ik morgen daadwerkelijk 3 fase heb dan zou dat wat minder precies zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door justice strike op 05-02-2025 17:06 ]
Interessant! Kun je de link delen waar dit staat?Burning_Tyre schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Op de site wordt er al over gesproken, maar dit zal wel nog niet voor Nederland zo zijn?
[Afbeelding]
Laat maar, reeds gevonden. Is vooralsnog alleen nog in usa, puerto rico e.d…over de plas. Op zich goed teken want dan komt eerdaags ook hier wel met een update vd gateway.
….a few moments later….
Maarrrr gateway versie 8.2.4265 zou de variant zijn voor nederland en omgeving om de IQ8 serie te mixen met IQ7 en M serie al dan met niet batterij….ik voel een test aankomen!
[ Voor 28% gewijzigd door WillemP22 op 05-02-2025 20:08 ]
Jammer dit…ik zal mn plan ook moeten heroverwegen.
Hartelijk dank voor het stellen van een gedetailleerdere vraag aan Enphase support. Nu maar hopen dat het echt alleen een software update zal zijn. Als je de whitepaper en dit antwoord combineert vullen ze elkaar aan. Dat geeft hoop. Nu afwachten wanneer het eindelijk eens zover komt hier in die land van regelneven.Patox schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:12:
@Skipper_NH @Eddie_ Ik heb Enphase nogmaals gecontacteerd en geprobeerd duidelijkheid te krijgen of de IQ EV Charger 2 V2G/V2H kan ondersteunen in de toekomst:
In de Datasheet van de IQ EV Charger 2 wordt aangegeven dat de laadpaal ISO 15118-2, ISO 15118-20 (Hardware-Ready) is. Betekent dit dat de laadpaal in de toekomst door middel van software-updates V2G/V2H mogelijk gemaakt kan worden? Dus dat er verder geen nieuwe hardware nodig is?
Antwoord Enphase:
Currently, the IQ EV Charger 2 does not support the feature of powering your home using the car battery. However, our team is actively working on this functionality, and it will be available through a future software upgrade. Once the upgrade is released, the IQ EV Charger 2 will be compatible with this feature. Hope, the information provided was helpful.
Dat is dus wel positief, alhoewel je er natuurlijk niet echt op kan rekenen wanneer het beschikbaar komt. In ieder geval wel hardware ready dus.
Edit: Begrijp alleen niet dat ze de laadpaal dan niet V2X of bidirectional ready noemen. Dat verwacht ik als het slechts een software update kwestie is.
[ Voor 5% gewijzigd door Skipper_NH op 07-02-2025 09:18 ]
[ Voor 13% gewijzigd door WillemP22 op 07-02-2025 23:16 ]
@blb4 Wat waren uiteindelijk jouw bevindingen met het afschakelen via DRM0? Ik ben nog steeds op zoek naar een opties om de productie uit te zetten met onze standaard Gateway. Ik begrijp dat jouw IQ7's niet allemaal weer gingen produceren; was dat een terugkerend probleem?blb4 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
Wel, testen (DRM0) is nu wel over voor vandaag. Nog geen goed/volledig beeld.
Bevindingen tot nu toe: vanmorgen was 't goed zonnig, alle 9 inverters leverde stroom.
iets voor 11:00u heb ik de DRM0 weerstand verbroken (schakelaar er tussen gezet), na een seconde of wat hoorde ik het relais in de Gateway (Standaard) onschakelen en een paar seconde later waren alle IQ7+ inverters gestopt met productie.
So far so good. Na ongeveer 10 minuten heb ik de DRM0 status weer ongedaan gemaakt (weerstand weer verbonden. Ook weer na enige seconden hoorde ik 't relais in de Gateway weer omschakelen. De productie kwam echter niet goed terug. Na ruim een half uur ging 1 IQ7+ weer produceren, de overige 4 hebben de rest van de middag geen stroom meer geleverd. Wel is de communicatie tussen de Gateway en die inverters weer hersteld maar dus helaas geen stroomproductie.
Morgen eerst maar een kijken of alle inverters weer stroom gaan leveren. to be continued dus....
P.S. weet iemand of dat relais (in de Gateway) ook omschakeld als je via Enlighten de power productie uitzet?
Ook ben ik benieuwd of je een antwoord op jouw vraag had gekregen of het relais op dezelfde manier omschakelt wanneer de power productie softwarematig uitgezet wordt?
Bedankt
Testen is nog niet helemaal afgerond, ik wilde dat doen op dagen met wat meer zon omdat 't inderdaad voorkwam dat ze niet meer gingen produceren maar de dagen dat 't wat zonniger was had ik er geen tijd voor. Volgend weekend ziet er veelbelovend uit. 't staat allemaal klaar, er zit inmiddels ook een Q relais tussen dus ik kan dan ook ervaren wat die doet.RvV1979 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:56:
[...]
@blb4 Wat waren uiteindelijk jouw bevindingen met het afschakelen via DRM0? Ik ben nog steeds op zoek naar een opties om de productie uit te zetten met onze standaard Gateway. Ik begrijp dat jouw IQ7's niet allemaal weer gingen produceren; was dat een terugkerend probleem?
Ook ben ik benieuwd of je een antwoord op jouw vraag had gekregen of het relais op dezelfde manier omschakelt wanneer de power productie softwarematig uitgezet wordt?
Bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 09-02-2025 14:12 ]
Bedankt voor je snelle reactie en dat je hier tijd in steekt. Ik ben in ieder geval nog steeds erg geïnteresseerd!blb4 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Testen is nog niet helemaal afgerond, ik wilde dat doen op dagen met wat meer zon omdat 't inderdaad voorkwam dat ze niet meer gingen produceren maar de dagen dat 't wat zonniger was had ik er geen tijd voor. Volgend weekend ziet er veelbelovend uit.
:strip_exif()/f/image/RefS5cgIoAWBjgBgv6AvO0ql.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik in de meterkast nu nog moet doen is de PV installatie (moet nog geïnstalleerd) aan het Q-relais verbinden en de opbrengst CT’s plaatsen. Daarnaast moet ik de 4P Alamat nog aan de juiste fases op de aansluitblokjes verbinden.
Nu had ik hier en elders gelezen dat ferrietringen bijna nooit nodig zijn. Ik heb ze voor de zekerheid toch wel gekocht. Het zijn eigenlijk best grote blauwe ringen, ik had ze kleiner verwacht.
Gisteren kreeg in een mail van Enphase waarin onder andere het volgende stond:
Ik heb twee vragen:Sterke aanbeveling voor ferrietringen: We raden sterk aan om ferrietringen te installeren. Dit helpt potentiële ruis op de systemen te verminderen en biedt verbeterde PLC-communicatie voor je PV-systeem.
- Hebben de ferrietringen anders dan installatie-ongemak ook nog andere nadelen?
- Welke plek zouden jullie kiezen voor de ringen in de kast (met de uitbreiding in gedachten) en maakt dat eigenlijk iets uit?
Je moet ze ergens plaatsen tussen je netaansluiting (na de meter) en jou gridaansluiting op ‘t Q relais. En dan zo dicht mogelijk bij dat laatste punt.
De gateway moet op een aparte automaat.Janjaapszoon schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:51:
Ik ga zelf een Enpahse systeem plaatsen met IQ8MC micro’s en 400WP panelen. Ik heb mijn meterkast voorbereid voor 3 fase en deze is door de netbeheerder omgezet. De groepenkast heb ik uitgebreid (er direct naast) met een kast met daarin een 4P Alamat en een 3 fase Q-relais. Onder deze kast hangt een IQ-gatyeway metered. De kast zal in de toekomst nog worden uitgebreid met aansluiting voor warmtepomp en elektrisch koken.:
[Afbeelding]
Wat ik in de meterkast nu nog moet doen is de PV installatie (moet nog geïnstalleerd) aan het Q-relais verbinden en de opbrengst CT’s plaatsen. Daarnaast moet ik de 4P Alamat nog aan de juiste fases op de aansluitblokjes verbinden.
Nu had ik hier en elders gelezen dat ferrietringen bijna nooit nodig zijn. Ik heb ze voor de zekerheid toch wel gekocht. Het zijn eigenlijk best grote blauwe ringen, ik had ze kleiner verwacht.
Gisteren kreeg in een mail van Enphase waarin onder andere het volgende stond:
[...]
Ik heb twee vragen:
- Hebben de ferrietringen anders dan installatie-ongemak ook nog andere nadelen?
- Welke plek zouden jullie kiezen voor de ringen in de kast (met de uitbreiding in gedachten) en maakt dat eigenlijk iets uit?
Anders kun je ook de configuratie van de ct’s niet voltooien waarbij het pv systeem even uit gezet moet worden.
Ik zou de ferrietringen pas plaatsen als de ruis te hoog blijkt.
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dat dacht ik eerst ook totdat ik ook schema's tegenkwam waarin de IQ-Gataway op dezelfde alamat zit. Om de configuratie te voltooien wordt de testknop van het iQ-relais gebruikt. Hier een video van Enphase Training EU:Everest schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:17:
[...]
De gateway moet op een aparte automaat.
Anders kun je ook de configuratie van de ct’s niet voltooien waarbij het pv systeem even uit gezet moet worden.
Ik zou de ferrietringen pas plaatsen als de ruis te hoog blijkt.
Vanaf 15:43 min:
Enphase Energy Training Europe
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
@Elac Zodra je dan met ferrietringen gaat werken dan moet je die wel heel strategisch plaatsen (en hopen dat je geen signaalverstoringen uit je kookgroep krijgt.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ik ben hier achter gekomen nadat ik een CT klem had gemonteerd voor de laadpaal ivm solar laden. Ik zag in de betreffende app dat er dus ook in de nacht nog 170W wordt opgewekt wat natuurlijk niet kan.
De HW meter geeft geen verbruik aan (logisch in de nacht) maar wel die 0.85A.
Wie weet wat dit is? Ik heb al wat gezocht en kom uit op blindstroom of reactiefvermogen.
Iemand die dit kan duiden?
Situatie:
12 panelen a 410 Wp
Micro omvormer IQ8MC
1 fase Q relais
1 fase aangesloten
[ Voor 7% gewijzigd door kds450 op 12-02-2025 12:04 ]
Ben nu een tijdje bezig met mijn Enphase systeem om deze indien er een overschot is mogelijk middels Enphase zelf qua PV-productie terug te schroeven. Helaas krijg ik de betreffende knop nog niet goed zichtbaar en dus werkend... Heb blijkbaar de rechten niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QNXHjY8KIJheH2VlzROgmGwA.jpg?f=user_large)
Heb Enphase zelf gevraagd om me te upgraden qua rechten maar die kwamen met deze vertaalde mail aanzetten:
Groeten van Enphase energie.
Wij kunnen u dan geen toegang verlenen, maar u kunt zich wel aanmelden als installateur en dan kunt u wijzigingen aanbrengen op de sites.
Klik daarvoor op onderstaande link.
Bel ons gerust terug als u zich zorgen maakt.
https://support.enphase.c...ter-a-system-in-Enlighten
Bedankt en groeten
Dus toch maar een 'bedrijf' gestart en een 'instalateur' ingehuurd... Wat een waanzin. Maar desondanks werkt het niet en kan ik 'mezelf' ook niet als onderhoudsmonteur kiezen. Wat mis ik hier?
En ja, ik heb een Envoy-S-metered, 3-fase systeem met 6 werkende CT's, wat IQ7+'s en firmware D8.2....
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
@kds450
Je HW meter ziet die 0,85A dus ook? Bij 230V is dat dan 195,5W. Weet je zeker dat dit bij Enphase vandaan komt? Zo ja, welke informatie krijg je vanuit de Enphase app te zien?De HW meter geeft geen verbruik aan (logisch in de nacht) maar wel die 0.85A.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 12-02-2025 17:31 ]
Doe je het op een gsm/ iPad Probeert eens op een pcPredge schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:59:
Kan iemand mij helpen met de bewuste stroom-terugregel-knop werkend te krijgen?
Ben nu een tijdje bezig met mijn Enphase systeem om deze indien er een overschot is mogelijk middels Enphase zelf qua PV-productie terug te schroeven. Helaas krijg ik de betreffende knop nog niet goed zichtbaar en dus werkend... Heb blijkbaar de rechten niet.
[Afbeelding]
Heb Enphase zelf gevraagd om me te upgraden qua rechten maar die kwamen met deze vertaalde mail aanzetten:
Wij kunnen u dan geen toegang verlenen, maar u kunt zich wel aanmelden als installateur en dan kunt u wijzigingen aanbrengen op de sites.
Bedankt en groeten
Dus toch maar een 'bedrijf' gestart en een 'instalateur' ingehuurd... Wat een waanzin. Maar desondanks werkt het niet en kan ik 'mezelf' ook niet als onderhoudsmonteur kiezen. Wat mis ik hier?
En ja, ik heb een Envoy-S-metered, 3-fase systeem met 6 werkende CT's, wat IQ7+'s en firmware D8.2....
Of je installateur kan het doen OF je moet jezelf als installateur upgraden....zie de TS of het advies van @Eddie_ opvolgen.Predge schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:59:
Kan iemand mij helpen met de bewuste stroom-terugregel-knop werkend te krijgen?
[Afbeelding]
Bedankt en groeten
Als je door het HW display scrol kan je inderdaad het voltage zien (+/- 230V) en dus 0.85A maar bij wattage staat dus 0. Je zou verwachten dat hij dan die 170W zou berekenen en weergeven maar niet dus, Dat is nouEddie_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:35:
@Predge Deze handleiding gevolgd?
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
@kds450
[...]
Je HW meter ziet die 0,85A dus ook? Bij 230V is dat dan 195,5W. Weet je zeker dat dit bij Enphase vandaan komt? Zo ja, welke informatie krijg je vanuit de Enphase app te zien?
ook het vreemde. Vandaar de blindstroom gedachte.
Enphase geeft aan dat er 0 opwek is.
Bedoel je dat het oranje pijtje in die grijze cirkel nu naar beneden wijst of iets links of rechts naar beneden? Heb je er een plaatje van?WillemP22 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:14:
Bij de weergave van je panelen met de opbrengst zit het noorden boven. NU heb ik een klant die sinds kort het het noorden naar beneden gedraaid heeft. ...en niet helemaal 180 graden trouwens. Hij weet niet hoe het komt. Er zit in Enlighten rechtsboven zo'n kompasroos....maar dat is alleen een plaatje...niet dat je daaraan kan draaien of zo. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt of gezien. Iemand een hint waar ik deze setting zou kunnen vinden om dit weer terug te zetten?
Dat zou wel vaag zijn... dacht dat je alleen in de array builder de oriëntatie van de panelen kan aanpassen.
Klopt dat oranje pijltje staat nu naar zuidzuidoost. Inderdaad, ik ken ook alleen de hoeken die je in de array builder kunt ingeven. Hieronder het plaatje wat de klant ziet terwijl ik vanuit ons installateurs account het wel normaal zie, met noord aan de bovenkant....oranje pijltje naar boven wijzend.Rouske schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Bedoel je dat het oranje pijtje in die grijze cirkel nu naar beneden wijst of iets links of rechts naar beneden? Heb je er een plaatje van?
Dat zou wel vaag zijn... dacht dat je alleen in de array builder de oriëntatie van de panelen kan aanpassen.
:strip_exif()/f/image/pQr15EExbEGAJVf66C7yURGw.png?f=user_large)
Settings->Array Builder->Menu Symbol->System OrientationWillemP22 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:11:
[...]
Klopt dat oranje pijltje staat nu naar zuidzuidoost. Inderdaad, ik ken ook alleen de hoeken die je in de array builder kunt ingeven. Hieronder het plaatje wat de klant ziet terwijl ik vanuit ons installateurs account het wel normaal zie, met noord aan de bovenkant....oranje pijltje naar boven wijzend.[Afbeelding]
Als antwoord op deze vraag op Enphase Support pagina.
Ik ga later wel naar die bewuste knop kijken en hoe dat allemaal zit. En of dat iets is wat inderdaad gaat helpen met NIET te veel terugleveren.
:strip_exif()/f/image/a5rdOlujFl1QC3C8m2SqvE5r.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1wEy6fVCK9NlrJTgw9lrfOwJ.png?f=user_large)
Ze pakken het wel groot aan, allemaal stadions.
Zullen wel ergens in een vergaderruimte plaatsvinden , niet op het veld / tribune lijkt mij
Yep, heb me ingeschreven voor 18 maart.Eddie_ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:45:
Hij is er weer, de Enphase Roadshow: Ik ben dinsdag 8 april in Heerenveen erbij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu een 3fase Q-relais gekocht. Vraag is hoe kan ik de bestaande 1fase Q-relais ombouwen naar 3fase waarbij ik de bestaande PV history data wil behouden.
Hoe ik mechanish de electrische installatie moet doen is bekend maar hoe wijzig ik softwarematig het 1fase Q-relais naar 3fase?
In Enhpase Manager zie ik een "retire" optie voor de Q-relay. Is dit de juiste werkwijze:
Retire > 1f Q-relay vervangen door 3 fase Q-relay > Envoy detecteert 3f Q-relay (?) > toekennen IQ7 micros aan 3f Q-relay automatisch of manueel?
Je hebt neem ik aan ook een gateway metered (dus 3 fasen)?
[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 13-02-2025 19:28 ]